De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 122 Laatste
Acties:
  • 593.235 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:39

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ik heb vorig jaar zo'n mooie 8x8 rgb matrix gehaald bij niels. nu wil ik hem gaan aansturen. maar ik weet nog niet precies hoe.
ik heb ondertussen de volgende dingen al gezien/geprobeerd
schuifregisters, lijkt mij niks omdat ik er dan constant data heen moet sturen
op dit moment zit ik aan een avr (tiny44 of mega44) te denken
vervolgens 1 poort gebruiken om de kolom te selekteren en1 poort voor de rij. ik heb dan nog drie pinnen nodig voor de kleur.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
kolom----- -----> naar matrix
       |  / 
       |  |
       |  R 
       |-- -----> naar matrix
       |  /
       |  |
       |  G 
       |-- -----> naar matrix
       |  / 
       |  |
       |  B

zoiets dus
ik heb dan dus 8+8+3+2(i2c) 21 pinnen nodig
ik heb dit nu opgelost met nand poorten maar dat wordt echt veels te groot.(1 poort per matrix pin nodig) 6 complete ic's dus)
liefst zou ik het doen met 3 ic's. ik zoek dus zoiets als een 8 bits latch weet iemand daar een nummer van?

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

virus.elektro schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 10:02:
ik heb vorig jaar zo'n mooie 8x8 rgb matrix gehaald bij niels. nu wil ik hem gaan aansturen. maar ik weet nog niet precies hoe.

ik heb dit nu opgelost met nand poorten maar dat wordt echt veels te groot.(1 poort per matrix pin nodig) 6 complete ic's dus)
liefst zou ik het doen met 3 ic's. ik zoek dus zoiets als een 8 bits latch weet iemand daar een nummer van?
Een shift register zoals de 74hc595 blijft het makkelijkste ja moet er data door heen sturen maar je kunt ze lussen en zijn kunnen data op 100mhz aan. Kortom dat gaat zo snel dat het meestal geen limitatie is voor de microcontroller of refreshrate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Kijk anders eens naar een octal D flipflop(74574). Je pakt 3 van die dingen, knoopt de datalijnen aan elkaar en aan je uc elk klok apart. Zet je data klaar en klokt de juiste in.

Maar ik zie niet waarom het niet met een schuifregister zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

it0 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 10:18:
[...]

Een shift register zoals de 74hc595 blijft het makkelijkste ja moet er data door heen sturen maar je kunt ze lussen en zijn kunnen data op 100mhz aan. Kortom dat gaat zo snel dat het meestal geen limitatie is voor de microcontroller of refreshrate.
Bovendien zijn HC595's ook nog eens latched.
Maar als je ultiem pauper wilt zijn dan moet je de HC164 nemen, die heeft geen latches :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro

virus.elektro

na er nog even over nagedacht te hebben. worden het toch schuif registers, deze komen dan paralel te staan. als de uitgang high-z is kunnen leds niet branden toch?
heb ik nog maar 8+3+3+2= 16 io nodig

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zo op de uni uit de afvalbak (jaja met toestemming enzo :P ) een 17" ijama TFT gehaald. Volgens de persoon in kwestie deed hij het niet meer maar was hij misschien voor de handiger klusser nog wel te fixen. Ik sluit dat ding net aan, prima beeld. Jammer dat dat beeld na 5 seconden weer weg was. Alleen als je op de auto knop drukte kwam het beeld weer terug....
Dus ik ding opengesloopt, en jawel precies wat ik vermoedde: rotte elco's in het voedingscircuit :D

Dus die gaan we binnenkort eens omsolderen en volgens mij heb ik er dan een werkend 17" scherm bij :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Goeie handel, welke uni is dat? :+

Ah delft dus.

Lucky bastard.

[ Voor 35% gewijzigd door Boudewijn op 29-05-2009 23:26 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-09 18:07
ik hou niet van ipods,
alleen om het feit dat ze zo duur zijn, dus daarom ga ik nu zelf een muziek speler bouwen;

deze vond ik op ebay
Afbeeldingslocatie: http://img.inkfrog.com/pix/kitsparts/Controller_Board_2.jpg
http://cgi.ebay.nl/Hard-d...|301%3A1|293%3A1|294%3A30

kan een maximum van 200GB IDE harde schijf in, met een o zo bekend 16x2 character lcd scherm, met equalizer en een hoofdtelefoon output.

hij werkt in zijn geheel op 5v, dus nu is mijn vraag, werken laptop hardeschijven nou ook op alleen 5v of hebben zij ook nog 12v nodig? want als hij op 5v werkt kan ik hem misschien laten draaien op 2 CR123A batterijen

[ Voor 5% gewijzigd door oddish2211 op 30-05-2009 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

mace

Sapere Aude

Laptopschijven werken alleen op 5v. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
dat is goed om te horen, kep hier nl nog een aantal batterijen liggen en ik heb nog een 40GB 2.5" HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
  • Laatst online: 11-09 23:53
Krijg je dan niet een speler met een hele slechte batterijduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Nu online

mace

Sapere Aude

Vihaio schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 14:31:
Krijg je dan niet een speler met een hele slechte batterijduur?
Ligt eraan of de speler slim genoeg is, ipods lezen het liedje in het RAM en zetten dan de schijf uit.
Als deze dat ook doet is het niet zo erg natuurlijk.

Je zit alleen wel met spinup, dat kost ook nogal wat energie, hmmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Een cf - ide adapter oid geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Zo'n zelfbouw speler maken is natuurlijk hardstikke leuk maar qua gebruiksvriendelijkheid blijft ie redelijk achter bij een ipod of elke andere commerciele mp3 speler. Ben je serieus van plan om hiermee over straat te lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Nu online

mace

Sapere Aude

^^ Lijkt mij ook en erg goed idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
Sphere- schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 16:29:
Zo'n zelfbouw speler maken is natuurlijk hardstikke leuk maar qua gebruiksvriendelijkheid blijft ie redelijk achter bij een ipod of elke andere commerciele mp3 speler. Ben je serieus van plan om hiermee over straat te lopen?
Waarom zou je er niet op over straat willen lopen? Het lijkt me totaal niet boeiend dat mensen zien dat je geen hele hippe speler hebt.
Wat wel lastig is is een display met 2 regels. 40GB aan muziek is dan wel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:41

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
Lijkt me heerlijk toch?

Je moet een eindje rijden met de trein. Stapt op, gaat zitten in een gedeelte met een tafeltje. Je legt heel "cool" een harde schijf op de tafel, je neemt een kleine loodaccu uit je tas, je neemt het printplaatje, sluit alles netjes aan met gewone kabeltjes en leunt lekker achterover terwijl je geniet van heerlijke muziek.

Het gezicht van de mensen maakt het imho alleen maar leuker *O*.

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Als je serieus ontevreden bent over iPods dan moet je eens naar Rockbox kijken, geweldig stukje software 8)
http://www.rockbox.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
Maar dat is natuurlijk een stuk minder leuk dan zelf een speler in elkaar zetten. En waarschijnlijk ben je dan ook wel meer geld kwijt voor 40GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:16
Atlas schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 16:32:
Zo op de uni uit de afvalbak (jaja met toestemming enzo :P ) een 17" ijama TFT gehaald. Volgens de persoon in kwestie deed hij het niet meer maar was hij misschien voor de handiger klusser nog wel te fixen. Ik sluit dat ding net aan, prima beeld. Jammer dat dat beeld na 5 seconden weer weg was. Alleen als je op de auto knop drukte kwam het beeld weer terug....
Dus ik ding opengesloopt, en jawel precies wat ik vermoedde: rotte elco's in het voedingscircuit :D

Dus die gaan we binnenkort eens omsolderen en volgens mij heb ik er dan een werkend 17" scherm bij :P
Heb ik laatst nog gedaan met een 19" Medion :P

Gratis af te halen op Marktplaats. Even ge'googled op het typenummer en ik zag dat rotte elco's een veel voorkomend probleem was bij dat type, dus opgehaald, elco's besteld, erin gestopt en hij werkt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
ipods zijn veel te duur, en dit is gewoon een leuk project omdat ik driekwart van de onderdelen al heb.
en wie weet maak ik er wel een soort van portable muziek speler van met een paar dikke speakers,
het duurt toch nog wel 3 weken voordat ik hem binnen heb, dus alle tijd om na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Kan je er niet toevallig een LED mee aansturen? :P

Spolap: Interactive webcomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:21
Ik heb hier thuis een accu die niet zo goed meer werkt, bevroren, volledig ontladen geweest ed. Hij hangt nu aan de druppellader van mijn vader, maar die gaat hem zelf straks weer nodig hebben. Zou het helpen om de accu permanent aan een druppellader te hangen, m.u.v. de tijd dat de brommer in gebruik is. Zo ja, is het dan mogelijk om voor een euro of 10 zelf een druppellader in elkaar te schroeven / solderen? Ik heb al wel wat gegoogled en kwam dit schema tegen:
http://www.pi4hmd.nl/menu/varicon/v7180/v75/druppellader.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 11-09 22:18

SA007

Moderator Tweaking
Druppelladen is gewoon een kwestie van een lage stroom continue op de accu zetten, als ik me niet vergis is dat 1/10e van de capaciteit in AH's, dus heb je een 30AH, dan is het gewoon maximaal 3A op de accu mikken op 13.8V (als het een 12V accu is) en thats is.

Met 3A erop gooien bedoel ik niet een adapter eraan hangen die 3A is, maar een stroombegrenzer op 3A op 13.8V (gaat prima met een testvoeding met stroombeperking)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:21
Het is een 4AH accu dus dat zou 0,4 ampere worden op 13,8 volt.
Dus zoiets maar dan 13,8 volt:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:43
wouterdv schreef op maandag 01 juni 2009 @ 19:32:
Het is een 4AH accu dus dat zou 0,4 ampere worden op 13,8 volt.
Dus zoiets maar dan 13,8 volt:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/120
Nee, dit schema is alleen een stroombron.
Een acculader moet (vereenvoudigd) met een stroom de accu laden tot de accu vol spanning (13,8V) bereikt is. Een laadstroom van 0,1C is daarbij normaal. De functie van een druppellader is dat wanneer de accu geladen is, de laadstroom zover begrensd is dat de zelfontlading van de accu net gecompenseerd is.

Overigens zou ik eerst eens kijken of je accu nog wel als zodanig aangeduid mag worden.(bevroren, volledig ontladen...). Het zou zonde zijn als je nu een lader maakt om er achter te komen dat je accu al kapot is.

Wil je zelf een lader maken, dan kan ik je deze aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb een paar printjes voorzien van een laagje greencoat, maar die printjes blijven (na een nachtje drogen) een beetje plakkerig. Weet iemand hoe ik dat kan verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:48

almightyarjen

When does the hurting stop?

Ik ben bezig met het programmeren van een PIC16F876A. Ik wil nu twee getallen van elkaar aftrekken en bepalen of het resultaat negatief is. Maar ik zie geen Sign-bit in het STATUS register ofzo. Volgens mij draait het allemaal in het one's complement, hoe kan ik detecteren of het resultaat negatief is??

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
Lees nog eens goed wat er in het STATUS register zit, je hebt voor een nibble (DC) en een byte (C) een carry/borrow bit, het staat in de datasheet zelfs in een grijs kadertje aangegeven. Met de Z-bit bepaal je of het resultaat nul is, met de C bit of het negatief/positief is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:48

almightyarjen

When does the hurting stop?

naftebakje schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 13:43:
Lees nog eens goed wat er in het STATUS register zit, je hebt voor een nibble (DC) en een byte (C) een carry/borrow bit, het staat in de datasheet zelfs in een grijs kadertje aangegeven. Met de Z-bit bepaal je of het resultaat nul is, met de C bit of het negatief/positief is.
Eerlijk gezegd zie ik dat niet zo letterlijk in het datasheet staan... Maar thanks! :D

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Anthor schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 14:17:
Ik heb een paar printjes voorzien van een laagje greencoat, maar die printjes blijven (na een nachtje drogen) een beetje plakkerig. Weet iemand hoe ik dat kan verhelpen?
Als je kijkt is het ook geen printlak maar een groene flux.

Ik moet zelf de eerste flux nog tegenkomen die niet plakkering is (en blijft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Iemand enig idee waar ik een koelblok van minimaal 30x40 cm vandaan kan toveren? Liefst nog groter en zonder gaten moet er 4 CM-300DY-24 modules op kwijt en 3 DD70F160 modules. Ebay en marktplaats werken in ieder geval niet echt mee :(

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

virus.elektro schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 10:02:
op dit moment zit ik aan een avr (tiny44 of mega44) te denken
vervolgens 1 poort gebruiken om de kolom te selekteren en1 poort voor de rij. ik heb dan nog drie pinnen nodig voor de kleur.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
kolom----- -----> naar matrix
       |  / 
       |  |
       |  R 
       |-- -----> naar matrix
       |  /
       |  |
       |  G 
       |-- -----> naar matrix
       |  / 
       |  |
       |  B

zoiets dus
74hc595's werken idd wel makkelijk, zelf voor een enkele kleur matrix eens een 4017 (uit m'n hoofd) gebruikt. Elke puls = volgende ingang hoog, en dan geef je na het wegschrijven van 1 beeld even een reset zodat je wet dat je weer bovenaan bent. Maar of dat ook handig is bij een RGB schermpje, ik denk het niet, dan werkt een shift register vast makkelijker, omdat je toch al een stuk meer data moet wegschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
SA007 schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 17:28:
[...]

Als je kijkt is het ook geen printlak maar een groene flux.

Ik moet zelf de eerste flux nog tegenkomen die niet plakkering is (en blijft)
Op de site van degenen die de sticker op de bus (laten) plakken staat toch echt dat het als printlak te gebruiken is. http://www.mdaelektronica.nl/nl/dept_8.html#item_33

Ik heb één van de printjes gesoldeerd en die is niet meer plakkerig, andere ongebruikte printjes zijn nu nog steeds een beetje plakkerig. Misschien moet dat spul dus nog even goed verwarmd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Er is ook een 74hc595 versie met een uln2803 combo, die heet de TPIC6A595 of TPIC6C595 (voor 100 resp. 350mA)
Kosten ook ongeveer hetzelfde als een ULN met losse 595, maar het spaart boardruimte en soldeerwerk. Erg handige dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Ik heb het even getest. 1 minuutje verwarmen met een verfstripper en de plak is eraf (bovenkant van een nog niet gesoldeerd printje).
De lak wordt wel dof, maar het ziet er meteen erg retro groen uit.

Een Fail voor de verfstripper btw :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro

virus.elektro

8x8 rgb wordt een vakantie project voor in de grote vakantie
ik heb gekozen voor het volgende schema

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/hoezo-rietveldenco/jarl/schema8x8rgb.JPG

communicatie gaat via i2c op header sv1.

ik had in eerste instantie een iets ander schema in gedachte maar ik heb toch maar hier voor gekozen omdat ik nu de pwm kan doen in de tijd dat ik nieuwe data naar de schuifregisters stuur. bedoeling is om iedere keer 1 pixel aan te sturen vervolgens kan ik pc1,pc4 en pc5 de kleur instellen.
print ga ik waarschijnlijk laten maken want zelf etsen of frezen wordt waarschijnlijk lastig en ik moet er toch 4 hebben en dan zijn de kosten per print te overzien (7,50).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Laatst online: 18-06 16:22

dbeijer85

Super fast charger

dalus schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 19:24:
Iemand enig idee waar ik een koelblok van minimaal 30x40 cm vandaan kan toveren? Liefst nog groter en zonder gaten moet er 4 CM-300DY-24 modules op kwijt en 3 DD70F160 modules. Ebay en marktplaats werken in ieder geval niet echt mee :(
Je zou eens kunnen kijken op farnell.nl. Die hebben op dat gebied wel het een en het ander, hoewel 30x40cm wel echt serieus groot is. Kan het niet opgebouwd worden uit verschillende kleinere blokjes? Omdat die meer standaard zijn heb je nog een flinke kans dat dat goedkoper is ook...

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Heb je Deltour al benaderd, daar zit de maat die je zoek in het programma.
VB: http://www.deltourheatsinks.nl/5113.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:57
Da's nogal huge ;)

Ik haal dat soort meuk meestal op radiomarkten (Lichtmis, Eelde & Rosmalen). Dat spul 'normaal' kopen kost je een kapitaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Frequentie omvormers hebben vaak ook mooie grote blokken. Heb er thuis bijv. 1 van 25x30cm ofzo. Als je via marktplaats een kapotte kunt vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

@ dbeijer85
Nieuw gaat te duur worden. Meerdere blokken is mogelijk maar gaat nogal lastig worden aangezien ik het koelblok ook als structureel element wil gebruiken. Met elko's en igbt's erop zit je al aan 20kg zonder koelblok.

@ jeronimo
Ga ik proberen, ben alleen bang dat dit nogal duurt kan uitvallen. Ben maar zelf een 19 jarige student.

@DJSmiley
Ik ga eens kijken ben nooit op een radiomarkt geweest. Lijkt mij in ieder geval leuk, maar vraag me alleen af hoe groot de kans is dat ik zo'n koelblok daar vind

@_ferry_
Lijkt mij inderdaad de beste optie. Hopen dat ik goedkoop een VFD vind maatje large.

Dit moet er allemaal op passen ( de 4 igbt's in een rij zoals ze daar liggen )

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
dalus schreef op zondag 07 juni 2009 @ 16:24:

@DJSmiley
Ik ga eens kijken ben nooit op een radiomarkt geweest. Lijkt mij in ieder geval leuk, maar vraag me alleen af hoe groot de kans is dat ik zo'n koelblok daar vind
Groot ;)

Ik heb daar koelblokken gezien van 1meter.. Radiomarkt is gewoon een struinparadijs, gewoon een megarommelmarkt voor alles met een snoertje (van radio tot legerzender, van printplaat tot hoogspanningstrafo's)
http://www.uploadarchief....omarkt%20rosmalen%201.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Thanks, heb hem direct een mailtje gestuurd :)
DJSmiley schreef op zondag 07 juni 2009 @ 16:35:
[...]

Groot ;)

Ik heb daar koelblokken gezien van 1meter.. Radiomarkt is gewoon een struinparadijs, gewoon een megarommelmarkt voor alles met een snoertje (van radio tot legerzender, van printplaat tot hoogspanningstrafo's)
http://www.uploadarchief....omarkt%20rosmalen%201.jpg
Ok daar moet ik inderdaad eens heen.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Wat ben je eigenlijk aan het bouwen, een MOATC (mother of all tesla coils) :)

De radio vlooienmarkt in Rosmalen is een jaarlijkst evenement, 13 maart 2010 is de volgende.

Deze liggen nog in m'n hok te verstoffen, stuur maar een DM als je interesse hebt.
Afbeeldingslocatie: http://img190.imageshack.us/img190/381/simg1753small.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Dm sent :) Het gaat inderdaad een vrij grote DualResonantSolidStateTeslaCoil worden. Eerst mijn huidige 1 meter hoge secondaire spoel gebruiken en daarna een grotere wikkelen. Die modules die je ziet zijn goed voor een 40KVA inverter ;) meer dan genoeg voor een grotere coil. Dus een 2 meter hoge secondaire spoel staat ook op de planning. Gaat een dure vakantie worden zo :P

Misschien stap ik later over op waterkoeling, ik heb iemand gevonden die gratis een waterkoelblok wilt maken voor mij :9

MOATC is het zeer zeker niet ken iemand die bezig is met een 5 meter hoge coil met 12 van dit soort CM300 igbt's ;)

[ Voor 24% gewijzigd door dalus op 07-06-2009 22:28 ]

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-08 17:40

ReseTTim

Chocolate addicted

ffies mijn resultaat hier maar tonen ;) :D :) , het was bedoelt als prototype..

Zoals ik al eerder vertelde wilde ik zelf een led ringflitser gaan maken.. om dit te maken heb ik gekozen voor led's.

Afbeeldingslocatie: http://foto.resettim.nl/ringflitser/DSC_4825.jpg
voor 10,- euro heb ik wat plexiglas gekocht bij de lokale plexiglas groothandel :P
* spiegel plexiglas
* smoke plexi
* stukje cilinder
* plexi lijm

Afbeeldingslocatie: http://foto.resettim.nl/ringflitser/DSC_4832.jpg
Vervolgens ben ik bij een vriend van mij (Widow) wezen boren en modden. Gezien ik geen kolomboor heb ;) . Op deze foto vind je een stukje oud oerhollands getto modding :Y)

Afbeeldingslocatie: http://foto.resettim.nl/ringflitser/DSC_4844.jpg
tada, past perfect al zeg ik het zelf ;) al is het meer toeval dan wijsheid. Schoonheidsprijs wint ie niet. maar voor mij moest het voornamelijk functioneel zijn :)

Afbeeldingslocatie: http://foto.resettim.nl/ringflitser/DSC_5064.jpg
Eerste rij leds erin gestopt en aan elkaar gesoldeert. De minnen steken uit naar boven.

Afbeeldingslocatie: http://foto.resettim.nl/ringflitser/DSC_5093.jpg
Buitenste rij gesoldeert.

Afbeeldingslocatie: http://foto.resettim.nl/ringflitser/DSC_5117.jpg
De lokale electroboer raadde mij toch aan om 100 weerstandjes te gebruiken ipv 1 grote. kortom een klote werk weer solderen :P

Afbeeldingslocatie: http://foto.resettim.nl/ringflitser/DSC_5103.jpg
look :Y) :) I have circles in my eyes :) :Y)

Afbeeldingslocatie: http://foto.resettim.nl/ringflitser/DSC_5104.jpg
tadaaaa :Y) :P

totale kosten voor het project
* 10,- voor plexiglas
* 7,15 voor 100 led's bij DX
* 5,- voor 100 weerstandjes + 4xAA batteryhouder
----------------- +
22,15 :D

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Nu online

mace

Sapere Aude

Leuk project, volgende keer groter maken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmz, de Led's zijn wel duur, maar wel een mooi projectje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

LEDs zijn niet echt duur hoor.
De weerstandjes zijn eerder aan de prijs.

Verder: erg netjes.

Alleen idd jammer dat het resultaat met het boren gewoon niet echt netjes is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Je kan makkelijk 100 weerstanden voor e2 vinden. Daar koop je geen 100 goede leds van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Inderdaad.

Het hoeft geen vermogen of 1% spul te zijn, dus je bent afgezet :+.

* Boudewijn rent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Nu online

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 19:08:
hmz, de Led's zijn wel duur, maar wel een mooi projectje
mwah, 7,15 cent voor een witte led is toch niet zo duur, of wel soms? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
bassie schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 19:25:
Je kan makkelijk 100 weerstanden voor e2 vinden. Daar koop je geen 100 goede leds van.
Voor 80 cent heb je er al 100...

Bij www.futurlec.com was je $1 kwijt voor 100 weerstanden, en $0,40 voor de batterijhouder.
Zelfs met verzendkosten nog altijd <5 eur.. ($5,40, iets van 4 eur?) alleen duurt het weer lang dan voor je t in huis hebt. (maar da's bij DX ook)

Leds is weinig over te zeggen, enorm prijsverschil tussen de diverse lichtintensiteiten.

Maar hoe is de belichting zelf? Leds is vrij gericht, dus veel hotspots voor mijn gevoel. Is een ringvormige CCFL niet handiger voor een egale belichting?

[ Voor 22% gewijzigd door DJSmiley op 09-06-2009 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Daarnaast kun je nog besparen O-) 2 leds in serie, zonder weerstand, en de flitser alleen met een korte puls (1/200e ofzo) aansturen (al kost die aansturing wel weer wat meuk zoals een FET+ voetje voor in je flitsschoen.)

Zelf wil ik er ook altijd nog 1 maken, heb er wel mee geklooid, had er 1 van fiber gemaakt, maar ik vond zo'n ring+ de vaste positie op de camera te onhandig. Plan is nu flitser via kabel, zodat ik ook qua plek kan varieren en dan zoiets maken

[ Voor 43% gewijzigd door _ferry_ op 09-06-2009 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Voor een flash wil je leds die voor een korte tijd een flinke stroom aan kunnen. Die zijn wel wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-08 22:23
En bedankt voor de link. Kost vrijwel niets daar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

bassie schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 20:57:
Voor een flash wil je leds die voor een korte tijd een flinke stroom aan kunnen. Die zijn wel wat duurder.
Welnee, daar kunnen leds prima tegen :) Jij doelt denk ik op led's zoals in telefoon flitsers? Zoals luxeon maakt op SMD formaat, die kunnen bijv. 1sec. flink belast worden, maar je kan ze op die manier niet als zaklamp gebruiken.

Kijk maar eens in een datasheet van een willekeurige led. Daarin staan specificaties aangegeven hoeveel msec je hem op bijv. 200mA mag aansturen. En dan kun je er duizenden uren mee vooruit. Geef hem nog wat meer of langer stroom en je kunt er alsnog vele uren mee vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Xtresis schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 22:23:
[...]

En bedankt voor de link. Kost vrijwel niets daar. :)
Futurlec heeft relatief beperkt assortiment, maar verzendkosten zijn erg laag (hell, goedkoper vanaf Thailand ofzo versturen dan hetzelfde pakket met TNT naar je buurman 8)7 ), maar basisdingen zijn daar prima te doen, weerstanden en plugjes enz. (lees: heel goedkoop, zeker vergeleken met conrad oid)

Is wel duurder geworden, ik betaalde paar jaar geleden daar nog $0,05 voor een tulp-plugje... maar goed, nog altijd de moeite waard om ff te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wil voor een schoolproject waarbij je een landkaart moet inrichten op een A3 papier, alle soorten bebouwing omgeven met LED's er omheen dus, en als je dan op knopje 1 drukt dat dan alleen die schakeling gaat branden, en knopje 2 weer wat anders enzovoorts, dat doe ik toch gewoon door alles op de spanningsbron in serie te zetten met de knoppen ervoor? en dan de LED's parallel daaraan + weerstanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je wil dus per gebouw bv kunnen aan of uit schakelen?

Dan moet je elk gebouw parallel zetten met telkens een knop voor. Hoe je het per gebouw moet schakelen ligt aan de hoeveelheid leds. Zet de leds in serie tot je ergens 1-2V over hebt van je bronspanning en dan alles parallel en per serietak een weerstand.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
-----------+-----------+-----------+-----------+
           |           |           |           |
            / S1        / S2        / S3        / S4
           |           |           |           +-----------,
           _           _           _           _           _
          | |         | |         | |         | |         | |
          | | R1      | | R2      | | R3      | | R4      | | R5
           |           |           |           |           |
           V (led)     V (led)     V (led)     V (led)     V (led)
           -           -           -           -           -
           V (led)     V (led)     V (led)     V (led)     V (led)
           -           -           -           -           -
-----------+-----------+-----------+-----------+-----------+
Vb voor 4 huizen met elk 2 leds en de laatste heeft 4 leds en voor elke tak van 2 leds is natuurlijk een weerstand nodig.

[ Voor 51% gewijzigd door kluyze op 10-06-2009 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
_ferry_ schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 22:30:
[...]En dan kun je er duizenden uren mee vooruit. Geef hem nog wat meer of langer stroom en je kunt er alsnog vele uren mee vooruit.
Ik had het over leds waar je een paar A door jaagt. Speciale leds voor flitsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kluyze: ik heb ff schema gemaakt + LED's voor de startlandingsbaan die 1 voor 1 knipperen met een 4017+ NE555:

klopt het schema zo:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/ruxl5i.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb een redelijk dringend probleem: ik probeer een 80V voeding te maken met behulp van een ua723. Hiervoor heb ik het volgende schema verzonnen:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2n81zxv.png
Het gaat mis bij de spanningsdeler voor IN-. Wanneer de chip niet aangesloten is (IC voetje) doet de spanningsdeler het prima. Wanneer ik er echter de chip in stop zakt de spanning daar in tot 3.5V waardoor de regelaar op hol slaat. Ik heb al chips vervangen, andere fabrikant, weet ik veel wat, het helpt niets. Ik moet dus iets fout doen, maar wat?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-04 13:23

Phalox

Solar Powerrrd

Wat ik met mijn ZEER BESCHEIDEN kennis kan verzinnen...
Trekt die poort stroom om een of andere reden ? Dan werkt het standaard spanningsdeler formuletje niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevy250
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-01 00:10
bij een positive voeding heeft deze altijd de current limit en sense nodig, dat deze hier niet aangesloten zijn zou het probleem wel eens kunnen zijn Google eens op datasheet ua723 en zoek een floating positive output schema dit verklaard veel. ground/nul op een hoger niveau gebracht door een weerstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kachelpijp
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-04 16:15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
De ingang hoort zo weinig stroom te trekken dat dit niet uitmaakt.

Zwevende regelaars ben ik niet echt een fan van, lastig doormeten en veel componenten op een hoge spanning. Gezien het interne schema zou het wel/niet aansluiten van de current sense niet uit mogen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 18:03:
@kluyze: ik heb ff schema gemaakt + LED's voor de startlandingsbaan die 1 voor 1 knipperen met een 4017+ NE555:
[...]
Op het eerste zicht lijkt het gedeelte met de leds juist te zijn. Ik weet wel niet wat voor stroom de leds nodig gaan hebben en of de poorten van de 4017 die stroom ook kunnen leveren. Misschien dat je daarvoor een transistor voor gaat moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hij kan maximaal 700mA over de 10 poorten verspreiden, dus 70 per uitgang ik heb 2 LED's per uitgang = 40mA dus hij kan dat wel aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 20:23:
hij kan maximaal 700mA over de 10 poorten verspreiden, dus 70 per uitgang ik heb 2 LED's per uitgang = 40mA dus hij kan dat wel aan...
Uit welke datasheet haal je dat? De datasheet van fairchild semiconductor is wat minder positief (~9mA sink en 3.5mA source). http://www.datasheetcatalog.org/datasheets/320/499984_DS.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 21:36
Het gaat mis bij de spanningsdeler voor IN-. Wanneer de chip niet aangesloten is (IC voetje) doet de spanningsdeler het prima. Wanneer ik er echter de chip in stop zakt de spanning daar in tot 3.5V waardoor de regelaar op hol slaat.
De twee transistoren die je er aan hebt gehangen bieden in deze configuratie een behoorlijke spanningsversterking. De frequentie compensatie van de meeste regulators is i.h.a. niet toereikend om dit stabiel te houden. Ik zie ook verder geen enkele maatregel in jouw schema (afgezien van het ene compensatie C-tje) om dit stabiel te houden op hogere frequenties.
Je hebt het over 'op hol slaan'. Heb je met een scoop gecontroleerd of die boel stabiel blijft als alles is aangesloten? Zo niet, dan zou ik extra compensatie of ontkoppeling aanbrengen, en/of de versterking van
de transistoren omlaag brengen.
Het regelsyteem van dit soort regulators is er i.h.a. niet op gemaakt dat je veel extra versterking in je
regellus toevoegt.

NB: De 723 is een design van (schat ik) zo'n kleine 40 jaar oud. Erg goed voor zijn tijd, maar tegenwoordig
moet er toch wel iets beters verkrijgbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Iemand nog een goede tip om de voetjes fatsoenlijk onder breadboards vast te krijgen? Die krengen laten altijd maar lost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe voltage sensing werkt in relatie tot stappen motoren aansturing?
Ik kan er geen goede documentatie over vinden.

Meestal is de schakeling zo dat op het eind van de spoel er een weerstand is bv 10 Ohm@3 Watt aangesloten op GND met tussen de spoel en weerstand dan een zij takje naar Vsense.

Begrijp ik dat goed dat als je bv 12v op de spoel zit er als het goed is niks meer overblijft en alleen als je overbelast maar een lichte Voltage meet?

Waarom zou er nooit bv 12v door Vsense gemeten worden? Waarom wordt er uberhaupt iets gemeten op Vsense? En op basis van hoeveel Vsense zou je de 12V moeten terugschroeven?

[ Voor 5% gewijzigd door it0 op 11-06-2009 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Lijkt mij dat het voor de stroom meting is. I = U/R. Je weet de weerstand, de spanning meet je. Dus kan je de stroom berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je meet het waarschijnlijk om de huidige positie van je rotor te bepalen zodat de juiste spoelen kunnen worden aangestuurd. Door verschil in Reluctantie ( magnetische weerstand) geeft de ene spoel meer of minder weerstand, die meet je (correct me if I am wrong).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
it0 schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 17:20:
Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe voltage sensing werkt in relatie tot stappen motoren aansturing?

Meestal is de schakeling zo dat op het eind van de spoel er een weerstand is bv 10 Ohm@3 Watt aangesloten op GND met tussen de spoel en weerstand dan een zij takje naar Vsense.

Begrijp ik dat goed dat als je bv 12v op de spoel zit er als het goed is niks meer overblijft en alleen als je overbelast maar een lichte Voltage meet?

Waarom zou er nooit bv 12v door Vsense gemeten worden? Waarom wordt er uberhaupt iets gemeten op Vsense? En op basis van hoeveel Vsense zou je de 12V moeten terugschroeven?
Volgens mij is het current sensing en ik denk dat je in deze note de basis wel kunt vinden:
http://www.st.com/stonline/products/literature/an/1734.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
Ik heb een usb-serieel breakout bordje van micro4you gekocht. De micrcontroller spuugt elke seconde een '.' uit naar de seriele lijn tegen 38400 8N1. Minicom (=hyperterminal) ontvangt mooi elke seconde een '.'

Wat ik echter totaal iet aan de praat krijg is de andere richting. Wat ik ook in minicom intik, het rode ledje "TX" gaat maar niet branden, en de microcontroller krijgt geen signaal binnen. Wanneer ik de RX en TX van het breakout bordje aan elkaar knoop zou ik verwachten dat ik elke letter die ik in minicom intik, zie verschijnen, maar ook dit is niet het geval.

Als ik het breakout bordje in de USB poort prik, herkent mijn pc deze direct als een virtuele compoort, en zowel het RX als TX lichtje gaan enkele keren knipperen (wellicht een power-on-self-test oid)

Mensen die weten wat ik zou misdoen, en hoe ik eventueel kan testen of het verzenden van karakters naar de microcontroller nu werkt of niet, of waar juist de fout liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Heb je hardware en software flow control (ctrl-a o 'serial port setup') wel uitstaan? Die kunnen namelijk ervoor zorgen dat een te verzenden byte in een queue komt te staan inplaats van daadwerkelijk verzonden te worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Sprite_tm op 14-06-2009 19:03 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
Sprite_tm schreef op zondag 14 juni 2009 @ 19:02:
Heb je hardware en software flow control (ctrl-a o 'serial port setup') wel uitstaan? Die kunnen namelijk ervoor zorgen dat een te verzenden byte in een queue komt te staan inplaats van daadwerkelijk verzonden te worden.
*O*. Hardware flow control stond nog aan.

Nu zie ik effectief de TX-led oplichten, de microcontroller lijkt nog niets te ontvangen, maar dat is wellicht software. Nu lekker verder knutselen :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

it0 schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 17:20:
Voor zover ik het begrepen heb, and correct me if i'm wrong, wordt de sense weerstand gebruikt om de stroom te meten die door de spoel loopt. Zoals hiervoor al uitgelegd wordt de stroom gemeten door de spanningsval over de weerstand te meten.

Ik ben geen held in de electrische eigenschappen van componenten maar als ik het goed heb kan je een grotere stroom door een spoel forceren door de spanning op de spoel te verhogen. Een stappenmotor heeft het grootste koppel bij de maximale stroom. De H-brug regelaar forceert dus het maximale koppel door de spanning te verhogen en daardoor constant de maximale stroom door de spoel te jagen. Bij een te grote stroom zal je stappenmotor doorbranden, wel belangrijk dat 'ie de juiste waarde meet dus.

Omdat je het bij een stappenmotor al gauw over enkele amperes hebt moet ook het vermogen van de sense weerstand zo groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2009 @ 23:29:
Voor zover ik het begrepen heb, and correct me if i'm wrong, wordt de sense weerstand gebruikt om de stroom te meten die door de spoel loopt. Zoals hiervoor al uitgelegd wordt de stroom gemeten door de spanningsval over de weerstand te meten.

knip

Omdat je het bij een stappenmotor al gauw over enkele amperes hebt moet ook het vermogen van de sense weerstand zo groot zijn.
Ik heb de PDF ook gelezen maar wat ik niet begrijp waarom ik niet bang hoef te zijn dat ik 12v @ 2 amp mijn microntroller poortje binnen zou krijgen. Wat ik me ook afvraag wat de verhouding zou moeten zijn wat ik op de vsense poort binnenkrijg en wat ik uiteindelijk pwm? Waarom zou ik anders niet met een transistor een directe feedback loop maken die op het moment dat er iets meet gewoon de stroomtoevoer afknijpt? Maar de chopper circuits die ik zie zien er altijd moeilijker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

it0 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 13:36:
[...]

Ik heb de PDF ook gelezen maar wat ik niet begrijp waarom ik niet bang hoef te zijn dat ik 12v @ 2 amp mijn microntroller poortje binnen zou krijgen.
Omdat je micro een veel hogere weerstand heeft dan de sense weerstand.
Wat ik me ook afvraag wat de verhouding zou moeten zijn wat ik op de vsense poort binnenkrijg en wat ik uiteindelijk pwm?
De spanning die je maximaal op vsense wilt meten is te berekenen (I max * R-sense). De duty cycle van je PWM wordt kleiner naarmate je dichter in de buurt van die spanning komt c.q over de spanning heen gaat.
Waarom zou ik anders niet met een transistor een directe feedback loop maken die op het moment dat er iets meet gewoon de stroomtoevoer afknijpt? Maar de chopper circuits die ik zie zien er altijd moeilijker uit.
Geen idee ... Ik zou niet precies weten hoe je zo'n feedback loop maakt en ken ook de verschillen tussen zo'n loop en een chopper circuit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

Goed, even creatief geweest voor mooiste bierkrat radio [deel 3]:

Afbeeldingslocatie: http://i83.photobucket.com/albums/j282/Stoney3K/Electronics/kratpa_mixertrap.png?t=1245087379
http://s83.photobucket.co...rent=kratpa_mixertrap.png

Voor mijn bierkrat-geluidssysteem on steroids moest ik dus een mixer/microfoon preamp bedenken. Een vlugge Google leverde een geschikt IC'tje op hiervoor, de INA217.

Inputs zijn gebalanceerd (zowel op TRS/Jack als XLR) met schakelbare groundlift, mic/line niveau ook te kiezen via een schakelaar. Het microfoon-niveau is regelbaar van -60dBu tot +4dBu. De mengtrap heeft eveneens een verstelbaar master-volume.

Issues met schema v1.0:
* De mengtrap kan nu niet zachter, alleen harder. Nu is dat het makkelijkst op te lossen door een inverterende versterkerschakeling te gebruiken in plaats van een niet-inverterende, maar ik heb van de andere kant weinig zin in fase-issues (met name met microfoons leuk). Obvious fix hiervoor is natuurlijk gewoon nog een opampje gebruiken met een gain van 1.
* De ontkoppelcondensatoren staan er hier en daar nog niet op. Die komen er nog bij, dit is even een vlug-vlug conceptueel ontwerpje wat straks uitgewerkt wordt.
* Ik vraag me af of de 47 uF condensatoren wel echt nodig zijn. In de Application Note van de INA217 staan ze wel vermeld, maar ik vermoed dat ze vooral bedoeld zijn om phantom power tegen te houden. Maar baat het niet, dan schaadt het niet, zolang ik geen issues ga krijgen met mijn laag-weergave vind ik het prima. :)

Still to do: Voeding ontwerpen (12V -> +/-15V ofzo), en een actieve crossover. Lange termijn komen daar nog een tweetal VU-metertjes op basis van een LM3916 en een slim laadcircuit bij.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Stoney3K, een paar opmerkingen over je schema.

Je oplossing voor je volume regeling kan beter. Door die direct aan IC1 en IC2 te knopen kun je het volume wel naar 0 regelen. Ook je panorama is m.i niet goed, je kunt ook nu niet naar 0 regelen. En je ontwerp mist een sommeerversterker. Het is dus nog geen echte mixer.

Een optie zou kunnen zijn om ipv volume en panorama, 2 mono pots te gebruiken. Ook zou ik er 1 of 2 stereo lijningangen bij maken.

Voeding ontwerpen? Een 12V naar +/- 15VDC omzetter is redelijk goedkoop als bouwsteentje te koop. Wel goed filteren om alle rommel tegen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

jeronimo schreef op maandag 15 juni 2009 @ 23:20:
Stoney3K, een paar opmerkingen over je schema.

Je oplossing voor je volume regeling kan beter. Door die direct aan IC1 en IC2 te knopen kun je het volume wel naar 0 regelen. Ook je panorama is m.i niet goed, je kunt ook nu niet naar 0 regelen. En je ontwerp mist een sommeerversterker. Het is dus nog geen echte mixer.

Een optie zou kunnen zijn om ipv volume en panorama, 2 mono pots te gebruiken. Ook zou ik er 1 of 2 stereo lijningangen bij maken.
IC1 en IC2 zijn niet in staat om de gain helemaal tot nul te regelen (zie datasheet). Minimum is een factor 1 (0dB) en maximum iets van 66dB versterking. En als je goed oplet, schakel ik hem naar line-level door pennen 1 en 8 te onderbreken, bij open-circuit is de gain van die INA217 namelijk 0dB.

Verder zijn de pan- en trim- potmeters niet stereo, misschien is de benaming van de componenten nu wat ongelukkig. Het zijn nu gewoon 4 losse mono-pots, en ik heb dus ook 2 onafhankelijk regelbare microfoon/lijningangen. Hoeveel denk je dat ik er nodig ga hebben, ik ga geen band afmixen op dat ding hoor ;)

Stereo lijn gaat immers makkelijk: CH1 voor links, CH2 voor rechts, pan instellen zoals het hoort en gaan. En extra kanalen bijzetten is, zolang ze niet versterkt hoeven te worden, zo simpel als een paar weerstandjes en een draadje bij knopen.

Een sommeerversterker in de zin van het woord zit er misschien niet in, maar de mengtrap wordt (op het linkerkanaal) gevormd door CH1_PAN, CH1_PAN1 en R7, bij volle panorama links betekent dat ook dat er 6dB demping optreedt. Misschien moet ik niet moeilijk doen en er eerst een volledig tegengekoppelde op-amp tussen plakken, of die 10k gewoon over de opamp heen tillen zodat het een sommeerversterker wordt. Daarna maar de fase goed zetten met een extra versterkertrapje dan. Ik ben een beetje huiverig om het audiosignaal namelijk botweg door een serie potmeters heen te trekken, maar als ik geen andere keus heb, moet het maar.
Voeding ontwerpen? Een 12V naar +/- 15VDC omzetter is redelijk goedkoop als bouwsteentje te koop. Wel goed filteren om alle rommel tegen te houden.
Dan is het dus meer even een schema'tje eromheen bakken en de boel in elkaar zetten. De rest van mijn opstelling draait verder op 12V en 5V, dus dan ben ik in verhouding snel klaar.

Edit: Mengtrapje versie 3 dan maar, de panorama-control klopte ook van geen kant. 8)7
Afbeeldingslocatie: http://i83.photobucket.com/albums/j282/Stoney3K/Electronics/kratpa_mixertrap3.png

Voor demonstratie-doeleinden ook maar even een AUX input erbij gezet, zo kan ik er makkelijk nog tig bijmaken. Maar ik verwacht niet zoveel audio-bronnen tegelijk te draaien...

[ Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 16-06-2009 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 17:04
Zal iemand mij misschien kunnen helpen .
Ik ben namelijk bezig met het ontwerpen en uiteindelijk bouwen van een zeer groot led matrix 126x74cm.
met een led elke 2 vierkante centimeter.
en dit aansturen via multiplexing,Klik
alleen zal iemand mij kunnen helpen met het ontwerpen van controller zeggen welke ic ik nodig heb en helpen met de programmering.
het led matrix heb ik al ontworpen Klik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

djneo-nl schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 16:31:
Zal iemand mij misschien kunnen helpen .
Ik ben namelijk bezig met het ontwerpen en uiteindelijk bouwen van een zeer groot led matrix 126x74cm.
met een led elke 2 vierkante centimeter.
en dit aansturen via multiplexing,Klik
alleen zal iemand mij kunnen helpen met het ontwerpen van controller zeggen welke ic ik nodig heb en helpen met de programmering.
het led matrix heb ik al ontworpen Klik.
Heb je enig idee van de omvang van jouw project? Zoveel LED's is echt ____heeeeeel____ veel werk.
Ik zou het ding eerst een stuk kleiner maken.
Ik zou als aansturing een µC nemen met een berg schuifregisters.
Ik zal zeggen: Ga eens na of je dit wel wilt/kunt bouwen ivm de hoeveelheid werk en ga je eens inlezen over microcontrollers en digitale logica (schuifregisters).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Om hoeveel kolommen en rijen gaat het? Ik neem aan dat het is zoals in je tekening, en dat het dus 4cm^2 is ivp 2. Dan kom je op 63*37.

Wat wil je allemaal ermee doen? Wil je er een vaste afbeelding op weergeven/scrollende tekst, of wil je een stream van je computer weergeven?

Ik denk dat je beter een fpga kan pakken. Alleen moet je wel flink wat ervaring ermee hebben wil je er echt iets leuks mee maken.

Ik denk dat je beter klein kan beginnen, zoek eens naar dat topic over die baco displays.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
Ik heb wel eens grootere projecten gedaan alleen nog niks volledig zelf ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 14:23
Dit is wel een gigantisch bord, tof project iig! Paar vraagjes, moeten de leds gedimd kunnen worden? Of mogen ze gewoon aan en uit staan? Ik zou de matrix trouwens op bouwen uit meerdere matrixen die parallel aangestuurd worden.

Bijvoorbeeld 8 aparte matrixen van 8x37 naast elkaar. Je bent dan wel wat meer logica nodig, 8x zo veel shift registers en bij behorende troep, maar dit heeft als voordeel dat je een veel hogere licht opbrengst kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

2331 ledjes, jij hebt er zin in! :P

Ik denk dat je het aansturen van het verhaal redelijk onderschat. Nu is het niet zozeer heel veel werk (voornamelijk een hoop herhaling van hetzelfde basisprincipe) maar voor een microcontroller oid zou je misschien naar een startersbordje moeten kijken. Arduino schijnt nogal populair te zijn op dit forum, dus misschien dat je daar eens naar moet kijken.

Verder ga ik geen schema voor je tekenen maar nog wel even een waarschuwing; als je een hoop van die leds tegelijk wilt gaan schakelen raad ik je aan de voeding goed in de gaten te houden, leds trekken een hoop meer stroom als ze 'even' ingeschakeld worden en met zoveel tegelijk wilt dat nog wel eens optellen naar een paar ampere.

Spolap: Interactive webcomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
2331 ledjes @20mA is al 46A. Alleen in de voeding gaat al flink wat werk zitten (of een hele dure kopen). Bij 100mA pulsed (hangt van je aansturing af) is dat dus al een voeding die bijna 235A moet kunnen leveren.... Dat is echt belachelijk veel stroom. Dat was iets te snel gedacht.

[ Voor 47% gewijzigd door lemming_nl op 16-06-2009 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 14:23
@ hierboven, dat 1e is ook iets te snel gedacht. Hij wil gaan multiplexen, dus stel we gaan uit van de worst case scenario, waarbij hij de 64 leds tegelijk aanstuurt, en dan de rijen multiplext. Hierbij gaan we uit van 100 mA per led, omdat ze dat wel aan kunnen als ze kort aan staan.

0.1A * 64 = 6.4A maximaal

Als je meerdere matrixen gaat maken, dus bijvoorbeeld 2x de helft. kun je 0.1A * 64 * 2 = 12.8A Voeding is zowiso belangrijk, maar je bent geen voeding nodig die 46A kan leveren. Hangt er natuurlijk van af hoe je je matrix gaat opbouwen, en of je hem uit meerdere delen laat bestaan, pas daarna kan je de voeding specificaties uitrekenen.

Ik zou trouwens voor een 32 x 64 matrix gaan. Maakt het een stuk makkelijker om hem in stukken te breken.

[ Voor 7% gewijzigd door Zjosh op 16-06-2009 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
Niemand hoeft een schema te tekenen hoor, dat doe ik zelf.
Maar ik wilde een oude computer voeding gebruiken 350watt op de 3.3V rails 22 A en 21 A op 5 volt.
Maar ik dacht om het in 4e te delen maar ja dan is 64x32 wel beter.
en als een microcontroller PIC18F2550 of een arduino maar de pic heb ik nog liggen, met een paar schuifregisters.
Denk wel dat het makkelijker is om het aansturen via 1 ic inplaats van 4 aparte maar ik wilde een paar effectjes vanaf de ic maar ook vanaf de computer zo dat ik wat informatie op de matrix plaatsen.
Maar je kan ze toch ook dimmen door de frequentie te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Stoney3K, je schema ziet al beter uit, maar waarom schakel je de volumepots niet tussen IC3A pen 1 en GND, het signaal van loper afnemen en daarmee 1x buffertrapje IC3C aansturen. Dan kun je tenminste tot 0 regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
djneo-nl al eens gedacht aan modulair? bordjes van 12x7 die elk een eigen controller hebben. En dan een raster van 10x10 bordjes Dan kom je op 120x7. Nadeel is natuurlijk dat je 100 controllers gaat nodig hebben, maar je kan ze allemaal met een bus aan elkaar knopen en dan een soort main controller of zo die het systeem aanstuurt.

Je begint met het hard coderen van de positie van verschillende modules, later ga je over dat het systeem zelf een nieuwe module kan detecteren, registreren en aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

jeronimo schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 22:13:
Stoney3K, je schema ziet al beter uit, maar waarom schakel je de volumepots niet tussen IC3A pen 1 en GND, het signaal van loper afnemen en daarmee 1x buffertrapje IC3C aansturen. Dan kun je tenminste tot 0 regelen.
Dan gaat ie dus wel tot nul, maar dan kan ik niet meer gainen :)... als ik daarna weer een buffertrap met gain in ga bouwen ben ik een beetje bang dat alle ruis zich opstapelt.

Tot nul gaat ie nu ook prima trouwens, als de potmeter helemaal rechtsom staat is de feedback-weerstand (pins 10 en 11) ook kortgesloten en is je gain ook 0. Het voordeel van de opstelling die ik nu gebruik is dat ik ook nog kan boosten als het nodig is, de maximale gain wordt door R9 bepaald en is nu (10k / 2k6 = ~4 ofwel 12dB). Needless to say, die weerstand kortsluiten geeft minder leuke resultaten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Oke; electronoob heeft een vraag.

Ik wil graag weten van een adapter (een universele adapter) wat de plus en wat de min is van een koppelstukje. Dit omdat ik een setje speakers wil aansluiten op USB. het setje vraagt 5v. Nu dacht ik; ik ga de weerstand meten.

Dus ik heb de multimeter gepakt. Ik zet hem op weerstandsmeting. Nu dacht ik; als ik weerstand heb dan is er een stroomkring aanwezig. Dus dan weet ik welke pool de plus of min is. Denk ik nu goed? Of meet ik wat verkeerd?
Pagina: 1 2 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.