Toon posts:

mooiste bierkrat radio [deel 3] Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste
Acties:
  • 217.939 views

Anoniem: 219973

Anoniem: 294234 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 14:38:
ik had het ook over mijn subwoofer op mijn kamer :P
maar het ging er mij om dat als dan staks de versterker meer dan 6 A nodig heeft
Wat voor versterker en speaker heb je eigenlijk?

Anoniem: 294234

Anoniem: 219973 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 14:59:
[...]

Wat voor versterker en speaker heb je eigenlijk?
ik heb nu een 600Watt RMS woofer (ja RMS)
maar het ging er mij alleen om dat ik de koelbox voeding in eerste instantie kon gebruiken als voeding voor mijn bierkratradio (marquant versterker)
en wat later als eenmaal de versterker voor op mijn kamer dus binnen is heb daarvoor te gebruiken

600 watt RMS op 12 volt? Dat lijkt me sterk, welke versterker heb je en welke speaker wil je daar op aansluiten?

Anoniem: 219973 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 15:45:
600 watt RMS op 12 volt? Dat lijkt me sterk, welke versterker heb je en welke speaker wil je daar op aansluiten?
dit gaat niet over een bierkat radio he
dit is een auto subwoofer die nu nog op een pa versterker werkt

Anoniem: 219973 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 15:45:
het gaat hier niet om een kratradio of iets dergelijks

edit: deze is te veel geplaatst :9
er stond bij het verzenden van de vorige verzenden mislukt
dus vandaar :X

[Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 294234 op 15-07-2009 16:01]

Het gaat er om dat het op 12 volt werkt. Knappe jongen die daar 600 watt RMS uit haalt. Dan heb je minstens 50 ampere nodig, afgezien van verliezen.

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-05 16:43
Anoniem: 219973 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 16:21:
Het gaat er om dat het op 12 volt werkt. Knappe jongen die daar 600 watt RMS uit haalt. Dan heb je minstens 50 ampere nodig, afgezien van verliezen.
offtopic:
Hehe, ik neem aan dat die PA versterker gewoon 220 trekt en absoluut geen 600watt levert aan zijn woofer. Of wellicht zijn ze bezig het huis wat stevig op de fundering te trillen ;-)
Anoniem: 294234 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 15:58:
[...]

dit gaat niet over een bierkat radio he
offtopic:
In mijn broertjes auto zit een 4x30 watt jbl-versterker, waarvan 2 kanalen mono op een dual voice coil woofer zitten, daar komen al best stevige klappen van af (lees: pijn aan je oren als je wilt..) . Nu is een auto wat kleine ruimte, maar wil jij thuis een leuke woofer hebben dan zit je met een 100 watt versterker en de woofer die je al hebt al lekker te shaken hoor... Met een efficiente versterker (bijvoorbeeld T-amp, kijk eens naar een TK2050) ga je dat wellicht net redden met die 6A voeding.)

Anoniem: 294234 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 15:58:
het gaat hier niet om een kratradio of iets dergelijks
Oh te snel gelezen, dacht dat je zei: auto subwoofer op m'n pa's (auto) versterker. Maar je zegt idd PA versterker. Ja dan geloof ik 600 watt wel. Maar in de auto...

• lredev
Nou het kistje dat ik voor mijzelf heb is dan ook eindelijk af! Althans... het kistje, electronica wordt nog wat aangepast.

bestaande uit:
  • JBL 3-weg 6″x9″ (CS3196) 91dB
  • TK2050 +/- 2x15W @12V, 4Ohm (wordt vervangen door ta2024 van samenkopen)
  • 1 gelaccu 12V 3,4Ah (komt nog een 7Ah voor in de plaats.)
  • Baspijpje a 98mm doorsnede (visaton)
  • 1 plaat 18mm MDF
  • Backplate met schakelaar en aansluiten voor lader
  • Wat draadjes, fastondingetjes en een kroonsteentje
  • Klein potje grijze grondverf, 1 bus spuitverf.

(die schoefjes dienen voor het drogen, gaan er nog uit, verder komt er nog een handvat op, qua gewicht is 'ie goed te dragen.)

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 16:31

Krentenbol

Prutz0r

Voor de mensen die nieuwe gelaccu's willen, kijk ook eens hier :) Heb ik voor €18,- excl. verzenden een 5Ah accu vandaan :)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

@lredev

Goed werk man! Qua constructie heeft dit natuurlijk veel meer potentie dan echte kratradio, klinken de bassen een beetje strak?

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:09

Pixeltje

Woo-woohoo!

(jarig!)
lredev schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 17:13:
Nou het kistje dat ik voor mijzelf heb is dan ook eindelijk af! Althans... het kistje, electronica wordt nog wat aangepast.
...
(die schoefjes dienen voor het drogen, gaan er nog uit, verder komt er nog een handvat op, qua gewicht is 'ie goed te dragen.)

Wat een feest weer! Mooi kratje zo te zien, maar 98mm doorsnede? waarom een pijp van 10 cm in je krat hangen als basspoort?

Wel superhandig dat 'ie zo draagbaar is natuurlijk, daar ga ik met mijn 44a/h autoaccu nooit aan komen, dat ding weegt als lood!

(pas toen ik dat getikt had, zag ik de ironie ervan in)

[Voor 33% gewijzigd door Pixeltje op 15-07-2009 19:56]

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:50

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een gat is maar een gat, een bassreflexpoort moet een bepaalde weerstand bieden om een bepaalde frequentie te hebben waar-ie hard in meespeelt (60Hz bv bij een kratradio). Een dun gaatje heeft maar een kort pijpje nodig, maar zorgt potentieel voor veel poortruis. Een dik gat heeft geen last van ruis, maar om dezelfde 'weerstand' te hebben moet-ie langer zijn.

Overigens heb ik het idee dat alle basreflexkasten in dit topic gokken zijn, omdat je de T/S parameters moet weten om echt iets nuttigs met laag te kunnen doen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:47
Na veel lezen nu toch een post van mij.
Ik wil een "krat-radio" maken, met als bedoeling om op de camping van een festival heerlijk een muziekje te luisteren. In een word document heb ik al helemaal een soort van plan van aanpak geschreven, om mezelf voor te bereiden. Hieronder mijn hardware lijst;

- Versterker - Ta2024 2*15watt
- Gel accu - 12V (twijfel tussen de 12 AMP en de 7,2 AMP)
- Boxen - Blaupunkt GTX 693 HP
- Aan/uit switch - Eenvoudige on.off switch met lichtje (zoekwoord wip schakelaar rood)
- Elco - had gelezen dat minimaal 4.700uF gewenst is met dit bordje, dus een stapje hoger is ook goed gok ik :) vandaar de 10.000uF
- Volt meter - Volt meter, moet deze nog wel modden naar 20V. (zoekwoorden LCD Paneel Meter)
- Kabels - gewoon uit de schuur :)

Ik kom nu enkele vragen tegen in mijn "planning". Namelijk de volt meter, kabels en de elco.
Bij de elco vraag ik mij af, is 1 stuk voldoende? (ik las veel over 2x de 4.700uF elco) Maar met 1 elco van 10.000uF 16V is toch voldoende voor deze set-up?

Kan ik deze elco vast lijmen in de kist/box? (heb dit op foto's gezien, dan zijn de pootjes omhoog en zit ie vast gelijmd met het vlakke deel tegen de bodem) zorgt dit niet voor warmte problemen?

Kabels, ik kan toch gewoon huis/tuin/keuken kabels gebruiken, geen speciale hi-voltage kabels. Er komt maximaal een 12 volt/12ampere gel accu op... (kabels gesloopt uit lampen en verleng kabels zoals eerder in aangegeven in dit topic)

En als laatste, een lastige vraag omtrent de voltmeter. Omdat ik toch op de centen wil letten ben ik beperkt tot 2 webshops. Namelijk Conrad en Electronica-online. Deze tweede heeft de goedkoopste voltmeter display, maar werkt met max 200mV. Dit kan je door weerstanden aanpassen naar 20V.

Kent iemand dit LCD panel? Werkt het naar wens? En is er info beschikbaar over de manier om hem te tweaken naar 20V? Ben namelijk twee duurdere LCD schermen tegen gekomen en die hadden respectievelijk 10M Ohm en 100K Ohm of 1M Ohm en 100K Ohm nodig. Ofwel, kan er niet blind van uit gaan welke weerstanden dit schermpje nodig heeft.

Goedkopere alternatieven zijn eventueel welkom, omdat dit niet echt een functionele eis is van mij, maar meer een safety feat...

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

(jarig!)
RedRayMann schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 01:45:
En als laatste, een lastige vraag omtrent de voltmeter. Omdat ik toch op de centen wil letten ben ik beperkt tot 2 webshops. Namelijk Conrad en Electronica-online. Deze tweede heeft de goedkoopste voltmeter display, maar werkt met max 200mV. Dit kan je door weerstanden aanpassen naar 20V.

Kent iemand dit LCD panel? Werkt het naar wens? En is er info beschikbaar over de manier om hem te tweaken naar 20V? Ben namelijk twee duurdere LCD schermen tegen gekomen en die hadden respectievelijk 10M Ohm en 100K Ohm of 1M Ohm en 100K Ohm nodig. Ofwel, kan er niet blind van uit gaan welke weerstanden dit schermpje nodig heeft.

Goedkopere alternatieven zijn eventueel welkom, omdat dit niet echt een functionele eis is van mij, maar meer een safety feat...
Als het je daadwerkelijk gaat om een safety feature, dan kun je net zo goed bij de samenkoopactie ook de accu-indicator bestellen. Deze heeft rode en groene LEDs, en als de spanning onder een zelf in te stellen punt zakt, gaan de rode lampjes branden. Voor meer uitleg moet je maar even de uitleg in de actie lezen.

De link je geeft naar Electronica-online brengt me alleen naar de homepage, en ik heb even gezocht maar kon zo snel het lcd'tje wat je bedoeld niet vinden. Sorry, had over je zoekterm heengelezen. Ze verkopen overigens ook een normale voltmeter. Die is niet zo duur, en daar hoef je niet meer aan te sleutelen.

@ JvS:
Overigens heb ik het idee dat alle basreflexkasten in dit topic gokken zijn, omdat je de T/S parameters moet weten om echt iets nuttigs met laag te kunnen doen.
T/S parameter? :+ Mijn speakers beginnen bij 28Hz, als ik dus een zinnige bassrefelxpoort wil maken, moet ik op een of andere manier (globaal) uitrekenen hoe groot (diameter) en lang mijn bassreflecpoort moet zijn?

[Voor 13% gewijzigd door Pixeltje op 16-07-2009 08:34]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jouw speakers in een gesloten kistje van 20 liter beginnen echt niet bij 28hz al te spelen hoor :). het formaat van je bas speaker is afhankelijk van het formaat vd kist en de eigenschappen van de woofer.

Niet alleen vanaf het specs sheetje van de leverancier met 28 .. 20.000Hz :0.

• RedRayMann
Pixeltje schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 08:29:
Als het je daadwerkelijk gaat om een safety feature, dan kun je net zo goed bij de samenkoopactie ook de accu-indicator bestellen. Deze heeft rode en groene LEDs, en als de spanning onder een zelf in te stellen punt zakt, gaan de rode lampjes branden. Voor meer uitleg moet je maar even de uitleg in de actie lezen.
Tijdens mijn bestelling, last minute, dacht ik er nog niet over na. Ook waren ze al uit verkocht. Maar ga er ff naar kijken, want er staat een data sheet bij dacht ik.
Pixeltje schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 08:29:
De link je geeft naar Electronica-online brengt me alleen naar de homepage, en ik heb even gezocht maar kon zo snel het lcd'tje wat je bedoeld niet vinden. Sorry, had over je zoekterm heengelezen. Ze verkopen overigens ook een normale voltmeter. Die is niet zo duur, en daar hoef je niet meer aan te sleutelen.
Ik kreeg geen correcte links naar producten, vandaar.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat ding van Conrad is wel in elkaar te solderen. Ik schrok zelf ook even dat het een bouwpakketje was, maar met wat goede wil en een geleend soldeerapparaat (en mijn 1e klas VWO soldeerskills van 18 jaar geleden :P) is het dan toch geluk!

Electronica allemaal getest en werkt

(het wordt 2weg met een subwoofer en witte watervaste speakers voor op de zeilboot).

[Voor 24% gewijzigd door JvS op 16-07-2009 10:56]

Mooie dubbele spoels basspeaker heb je daar. Wat is dat precies voor een?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dayton SD215 volgens mij

• tumtum100
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-05 09:49
De stroom bij een accu (DC) loop toch van plus naar min ? of van min naar plus?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

tumtum100 schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 13:03:
De stroom bij een accu (DC) loop toch van plus naar min ? of van min naar plus?
Dat doet er voor een kratradio niet toe. In schema's volg je altijd van plus naar min. Een diode laat bijvoorbeeld de stroom door van plus naar min, maar niet andersom.

In werkelijkheid loopt er geen positief geladen stroom, maar lopen de (negatief geladen) electronen van min naar plus. Maar nogmaals, dit is niet relevant voor schema's of wat dan ook.

[Voor 7% gewijzigd door JvS op 16-07-2009 13:55]

• tumtum100
Dat is toch wel belang als ik een enkelpolige schakelaar pak en zet hem op de min , kan er bijv.. nog altijd stroom lopen via plus en dus trekt hij toch een beetje leeg of niet ?

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

(jarig!)
tumtum100 schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 14:39:
Dat is toch wel belang als ik een enkelpolige schakelaar pak en zet hem op de min , kan er bijv.. nog altijd stroom lopen via plus en dus trekt hij toch een beetje leeg of niet ?
Daarom is het ook gebruikelijk om de 'plusdraad' te onderbreken. Net als dat je bij een lichtschakelaar de Fasedraad, en niet de nuldraad onderbeekt.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Pixeltje schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 14:43:
[...]

Daarom is het ook gebruikelijk om de 'plusdraad' te onderbreken. Net als dat je bij een lichtschakelaar de Fasedraad, en niet de nuldraad onderbeekt.
Dat heeft er helemaal niets mee te maken. Fase en nul is iets anders dan plus en min bij gelijkstroom.

Bij een gelijkstroomkring maakt het helemaal 0,0 uit waar je de kring onderbreekt. Er kan simpelweg geen stroom lopen.

Dus nogmaals, ga niet denken dat je de electronen dicht bij 'de bron' moet tegenhouden ofzo (want dat doe je inderdaad op de mindraad en niet op de plusdraad), want dat is echt, echt, echt, echt, ECHT niet nodig...

• tumtum100
oke ik geloof je wel JvS maar ik dacht ik vraag het even want dat wou ik weten voor mijn neon ;) en net marquant versterker binnen gekregen mooi binnen 1 dag xD

• robbijen17
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-06-2017
Hallo,

ik ben ook bezig met een bouwradiotje te maken.
ik heb speaker van pioneer rms 80 watt gekocht en radio van jvc 4x 50 watt.
ik dacht dat dit wel genoeg geluid zou opleveren? of niet?

Maar ik zat met de voeding van de bouwradio, ik wil liever geen accu gebruiken omdat hij daar erg zwaar en groot van wordt en hij moet juist praktisch worden dus vandaar die keuze.
Welke voeding moet ik nu gebruiken?
Ik zat te denken om een accu oplader te kopen, en daar de klemmen vanaf knippen zodat je draad over houdt.
En als het goed is levert het dan 12 volt op.
Is dit een goede manier of heeft het een te laag vermogen?

en raden jullie mij aan ook nog die versterker van marquant te kopen van de kijkshop of denk je dat het wel hard genoeg gaat?

ja ik ben een beginner..:P

alvast bedankt, ik post de foto's van mijn bouwradio binnenkort.

• lredev
Over die baspijp: Dit was de enige met een verstelbare schacht/schacht die lang genoeg kon zijn. Het had ook maar zo ruk kunnen klinken, but lucky me, it sounds great! T/S parameter van de woofers van mijn speakers heb ik me geheel niet mee bezig gehouden.... gewoon gokje :P
Anoniem: 219973 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 19:50:
@lredev

Goed werk man! Qua constructie heeft dit natuurlijk veel meer potentie dan echte kratradio, klinken de bassen een beetje strak?
De bassen klinken zeker strak en goed, veel beter ook dan voor het baspijpje. Ben echt blij met de sound die eruit komt, maar ben erg benieuwd hoe het gaat werken met de TA2024 +2 elco's (heb 4700µF meebesteld)
JvS schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 10:55:
Dat ding van Conrad is wel in elkaar te solderen. Ik schrok zelf ook even dat het een bouwpakketje was, maar met wat goede wil en een geleend soldeerapparaat (en mijn 1e klas VWO soldeerskills van 18 jaar geleden :P) is het dan toch geluk!

[afbeelding]

[afbeelding]

(het wordt 2weg met een subwoofer en witte watervaste speakers voor op de zeilboot).
@ JvS 2 vraagjes:
Hoe kom jij al aan de ta2024's :P en waarom heb je die draden die naar je woofer loopt gevlochten met een "blinde" draad?

[Voor 17% gewijzigd door lredev op 16-07-2009 19:45]

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

(jarig!)
robbijen17 schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 19:38:

Welke voeding moet ik nu gebruiken?
Ik zat te denken om een accu oplader te kopen, en daar de klemmen vanaf knippen zodat je draad over houdt.
En als het goed is levert het dan 12 volt op.
Is dit een goede manier of heeft het een te laag vermogen?

en raden jullie mij aan ook nog die versterker van marquant te kopen van de kijkshop of denk je dat het wel hard genoeg gaat?

ja ik ben een beginner..:P

alvast bedankt, ik post de foto's van mijn bouwradio binnenkort.
Eerder in dit topic zijn al verschillende berekeningen gemaakt, die erop wijzen dat een acculader (tenminste, eentje om 12V accu's mee te laden) meer dan 12 volt levert. Je moet dus even doormeten wat die acculader van jou voor spanning geeft, en wat de gebruiksomstandigheden van je radio moeten zijn.

Overigens vermoed ik, dat je met die radio en speakers voldoende herrie kunt produceren. Die marquantversterker zal daar niet veel overheen gaan, denk ik.

@JVS:
Bij een gelijkstroomkring maakt het helemaal 0,0 uit waar je de kring onderbreekt. Er kan simpelweg geen stroom lopen.
Weer wat geleerd, ik doe mn best om het allemaal door te krijgen ;)

@ Iredev:
Over die baspijp: Dit was de enige met een verstelbare schacht/schacht die lang genoeg kon zijn. Het had ook maar zo ruk kunnen klinken, but lucky me, it sounds great! T/S parameter van de woofers van mijn speakers heb ik me geheel niet mee bezig gehouden.... gewoon gokje
Waar heb je die pijp vandaan dan? En hoe weet je hoe lang hij moest zijn, als je 'm niet berekend hebt?

[Voor 22% gewijzigd door Pixeltje op 16-07-2009 19:46]

• robbijen17
Pixeltje schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 19:43:
[...]

Eerder in dit topic zijn al verschillende berekeningen gemaakt, die erop wijzen dat een acculader (tenminste, eentje om 12V accu's mee te laden) meer dan 12 volt levert. Je moet dus even doormeten wat die acculader van jou voor spanning geeft, en wat de gebruiksomstandigheden van je radio moeten zijn.

Overigens vermoed ik, dat je met die radio en speakers voldoende herrie kunt produceren. Die marquantversterker zal daar niet veel overheen gaan, denk ik.

@JVS:

[...]
en als ik dat heb door gemeten wat dan? ik mag denk ik niet meer dan 12 volt naar de radio pleuren of wel? vindt ie vast niet zo leuk he? Dus moet ik er dan weerstandjes tussen maken?

oja ik dacht al dat het niet veel uit zou maken, ik heb gekozen voor merk spullen ipv allemaal goedkope dingen pimpen dmv goedkope versterker. dit leek mij beter.

[Voor 9% gewijzigd door robbijen17 op 16-07-2009 19:48]

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

(jarig!)
Of je wel of niet meer dan 12V naar je radio mag leiden hangt van de radio af. Ik heb hier een JVC liggen, die pas boos op me wordt (aka sterft) als ik er meer dan 13.4V opzet. Als jou radio maximaal (stel nou) 13 volt kan hebben, en je acculader levert 12.8, dan moet het kunnen.

Wat je radio leuk vindt kun je vinden in de datasheet, daar staat wat de normale, minimale en maximale waarden moeten zijn van onder andere spanning en stroomsterkte.

• robbijen17
Oh oke nou ik krijg de radio als het goed is morgen binnen dus dan zie ik het wel.

Heb trouwens deze besteld

Radio:
KD-G351 Merk: JVC

Speakers:
TS-A6903i Merk: Pioneer

• lredev
Pixeltje schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 19:43:
-knip-

@ Iredev:

[...]

Waar heb je die pijp vandaan dan? En hoe weet je hoe lang hij moest zijn, als je 'm niet berekend hebt?
Mja bij moespot, in Deventer, die heeft altijd wel wat elektro rommel en wat handige dingetjes als terminal plaatjes basbuisjes en speaker grilletjes etc... Gewoon toevallig omdat ik daar ff het terminal plaat had gehaald had ik ook dat basbuisje gezien... Maar ze worden wel meer verkocht. Omdat ik niet wist wat zou werken nam ik maar een verstelbare, kon ik altijd beetje spelen... Maar goed, volgens mij heeft dat pas zin als je kist luchtdicht is... Maar in jouw geval, ik zou het gewoon proberen, valt het tegen, maak je het gat weer dicht.... :P

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

(jarig!)
lredev schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 21:59:
[...]

Mja bij moespot, in Deventer, die heeft altijd wel wat elektro rommel en wat handige dingetjes als terminal plaatjes basbuisjes en speaker grilletjes etc... Gewoon toevallig omdat ik daar ff het terminal plaat had gehaald had ik ook dat basbuisje gezien... Maar ze worden wel meer verkocht. Omdat ik niet wist wat zou werken nam ik maar een verstelbare, kon ik altijd beetje spelen... Maar goed, volgens mij heeft dat pas zin als je kist luchtdicht is... Maar in jouw geval, ik zou het gewoon proberen, valt het tegen, maak je het gat weer dicht.... :P
Luchtdicht issie wel :+ Ik heb me een beetje ingelezen in die bassreflexpoorten, en ben bang dat ik niet genoeg ruimte heb om de pijp lang genoeg te maken. Ik heb 1 bassreflexpijpje liggen, die wegkomt uit een Creative wooferkistje, met een diameter van ongeveer 40mm, en een lengte van 150/200 mm. Zou ik daarmee wegkomen?

Is waarschijnlijk te klein voor mijn speakers, en veroorzaakt dus ruis... Bummer. Wil niet zomaar een gat in die kist zagen, is een beetje jammer van mn dure betonplex. Wellicht dat ik in de klep (waar ook de speakers inhangen) een gat kan boren, een plaatje MDF is zo gemaakt natuurlijk. De vraag is of het zin heeft, naar boven gericht.

• lredev
Pixeltje schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 22:07:
[...]

Luchtdicht issie wel :+ Ik heb me een beetje ingelezen in die bassreflexpoorten, en ben bang dat ik niet genoeg ruimte heb om de pijp lang genoeg te maken. Ik heb 1 bassreflexpijpje liggen, die wegkomt uit een Creative wooferkistje, met een diameter van ongeveer 40mm, en een lengte van 150/200 mm. Zou ik daarmee wegkomen?

Is waarschijnlijk te klein voor mijn speakers, en veroorzaakt dus ruis... Bummer. Wil niet zomaar een gat in die kist zagen, is een beetje jammer van mn dure betonplex. Wellicht dat ik in de klep (waar ook de speakers inhangen) een gat kan boren, een plaatje MDF is zo gemaakt natuurlijk. De vraag is of het zin heeft, naar boven gericht.
Je speakers zijn ook al naar boven gericht, je kan je ook afvragen of dat zo handig is :P Maar dacht wellicht is ie voor de bouw + steigers = logisch :P Wat betreft de zinnigheid van bassreflexen en al, ik had gewoon mazzel, geen wijsheid ;)

[Voor 4% gewijzigd door lredev op 16-07-2009 22:21]

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

(jarig!)
Hehe nee, hij is niet (of in ieder geval nauwelijks) voor de tijdens bouw. Het probleem was dat ik de speakers niet kwijtkon aan de voorkant van de kist, of de zijkant. Dat laatste is sowiezo niet handig, gezien je dan maar aan 1 kant van de kist kan zijn, en de andere speaker dus een beetje voor nop herrie maakt. (voor de buren, wellicht).

Ik weet dat het naar boven richten niet ideaal is, maar het voldoet voor nu. Binnenkort misschien een andere kist eromheen, dus dan ook rekening houden met een Bassreflexpijpje, in ieder geval weer merci voor de uitleg;)

• lredev
Pixeltje schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 22:35:
Hehe nee, hij is niet (of in ieder geval nauwelijks) voor de tijdens bouw. Het probleem was dat ik de speakers niet kwijtkon aan de voorkant van de kist, of de zijkant. Dat laatste is sowiezo niet handig, gezien je dan maar aan 1 kant van de kist kan zijn, en de andere speaker dus een beetje voor nop herrie maakt. (voor de buren, wellicht).

Ik weet dat het naar boven richten niet ideaal is, maar het voldoet voor nu. Binnenkort misschien een andere kist eromheen, dus dan ook rekening houden met een Bassreflexpijpje, in ieder geval weer merci voor de uitleg;)
Ik ben er nog een beetje over aan het rondlezen geslagen... maar het schijnt allemaal toch wel zeer nauw te meten... Ware het niet dat we het hier over simpele autospeakers hebben, geenzins van enig audiofiel gewicht. Met een vriend hebben we het weleens over die geluid en de verschillen in kwaliteit van dingen die hij of ik eens te horen kreeg... De conclusie is steeds dat je gewoon moet streven naar wat jij mooi vind klinken... Veel factoren spelen dan mee, zoals: omgeving, luistermoment etc.. Voor een kratradio is het voornaamste: dat er muziek is, dat het wat volume kan hebben en niet te bagger klinkt... Nou daar hoeven we niet te spannend over te doen denk ik :P

De enige motivatie voor mij om een gat in mijn kistje te boren was letterlijk omdat het geluid wat "opgesloten" klonk, dof en gedempt (de lage regionen) daar kwam vervolgens mij eerder genoemde theorie bij van de grote kofferbak en tada ik had de 7-gatenzagen in mijn boormachine hangen. Dat pijpje leek me logisch voor een afscheiding en fisieke afstand van het geluid... en ik ben er blij mee!

offtopic:
zo heb ik nu 2 DM220 speakers geleend omdat ik dacht dat dat een goede aanschaf zou zijn (nav reviews etc)... en waarempel ik vind dat geluid helemaal neit zo lekker klinken, wordt al snel te "zwaar".. de, eigelijk veel goedkopere, soundcraft 300st (by bose) klinken me veel lekkerder... de waardering voor geluid is volgens mij zo persoonlijk, dat moet je gewoon proberen en proberen te blijven hangen bij een groot mogelijke mate van tevredenheid :P

• RedRayMann
JvS schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 10:55:

[afbeelding]

[afbeelding]

Welk pakketje heb je gekocht? Heb je een url?

//edit//

Gevonden

[Voor 5% gewijzigd door RedRayMann op 17-07-2009 11:11. Reden: update]

• Slechtvalk200
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-03-2020
ik heb ook eindelijk mijn radio af. eigenlijk al 2 weken maar ik kon het nog niet posten want ik heb hem onmiddellijk getest op scoutskamp. En hij is werkelijk fantastisch.

Wat zit er in:

4 x 7Ah op 12V
accubewaker
autoradio medion met usb, sd, radio en cd
2 speakers kenwood 60Wms
pc voeding (om te werken bij opladen)
2 laders
en nog wat elektronica om een keuze te maken welke batterij men wil(ze staan nooit in parralel)

En dit allemaal in een heavy duty flightcase

Eens hij is opgeladen, gaat hij gemakkelijk 20u mee op vol vermogen. Foto's zal ik deze week ergens posten want hij is vandaag op terugreis met ander materiaal.

Ik wil er nog 2 speakers bijdoen die ik op afstand kan plaatsen. En als de radio nu uitvalt bij te lage batterij moet men zelf wat 'foefelen' om een volle batterij te kiezen dmv 2 schakelaars, maar dit wil ik ook automatiseren.

[Voor 3% gewijzigd door Slechtvalk200 op 17-07-2009 11:38]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

lredev schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 19:42:

@ JvS 2 vraagjes:
Hoe kom jij al aan de ta2024's :P en waarom heb je die draden die naar je woofer loopt gevlochten met een "blinde" draad?
http://www.samenkopen.net/action/58300 :)

En die kabel is gewoon zo gemaakt. Ik gebruikte die vroeger als audiofiele kabels voor mijn hifi, maar ben allang weer overgestapt op normale kabels. Deze had ik toevallig liggen en ik dacht, die ga ik eens gebruiken :).

• robbijen17
Ik zit te twijfelen om een computer voeding als omvormer te gebruiken of een accu oplader.
Wat raden jullie mij aan? wat is beter qua kwaliteit enzo?

• RedRayMann
Ik heb ff snel op tweakers gekeken, en heb nog niet echt daadwerkelijke bouw-topics gevonden...
Dit topic gaat voornamelijk over de hardware, en denk daar wel uit te zijn. Ben nu benieuwd hoe mensen alles hebben verwerkt en hoe alles eruit ziet. Om zelf wat inspiratie op te doen (ga dit weekend zelf kijken naar een krat ofzo)

Google moet ik nog gebruiken, maar dacht, weten jullie wat leuke topics/sites met projecten (eventueel van jullie zelf)

• lredev
Ha, ok ik zit in de nieuwe actie :P dus moet nog even geduldig zijn!
En die kabel is gewoon zo gemaakt. Ik gebruikte die vroeger als audiofiele kabels voor mijn hifi, maar ben allang weer overgestapt op normale kabels. Deze had ik toevallig liggen en ik dacht, die ga ik eens gebruiken :).
Ah, ja ik vond het er zo bijzonder uit zien, dat ik meende dat er iets bijzonders mee moest zijn ;)

Trouwens, heb jij je dm220's nou nog geofferd, die je in eerste instantie in je kist wilde bouwen? Vriend van mij heeft ze ook namelijk en die heeft al 2 keer opgeblazen tweeters gehad, en mocht jij die nog hebben rondslingeren is dat misschien wel interessant voor hem als reserve...

Anoniem: 222510

Ik heb deze http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=122820 voltmeter van conrad al een tijdje liggen en heb laatst in samenwerking met een wat meer technisch aangelegd persoon hem geprobeerd aan de praat te krijgen, maar we komen er niet helemaal uit. De backlight doet het, en ook de cijfers worden weergegeven, alleen niet de cijfers die wij willen, hij blijft switchen tussen ongeveer 5 verschillende metertjes en het lukt maar niet om hem constant op volt te laten meten.

Weet een van jullie misschien hoe we deze meter goed kunnen aansluiten zodat hij enkel het voltage meet?

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 222510 op 17-07-2009 13:59]

• tumtum100
Hee,

uiteindelijk heb ik alles bij elkaar en moet alleen nog in het kratje zetten hier een overzicht en fotos

Speakers 30 euro : http://kb-audio.nl/speake...weg-600-watt-spakers.html
Marquant versterker mca-200 20 euro: http://www.kijkshop.nl/pr...quant-versterker-mca-200/
Gel Accu 7,2 ampere 12v : http://www.baco-army-goods.nl/product_13.html
Accu lader: http://www.baco-army-goods.nl/product_20.html
Neon blauw 5 euro : Bron van vriend xD

Fotos:

http://www.plaatjesupload...9/07/17/1247829873-80.jpg Speaker
http://www.plaatjesupload.../07/17/1247829927-570.jpg alles een beetje
http://www.plaatjesupload.../07/17/1247829976-810.jpg alles nog een keer xD

Bedankt geef maar tips als je wilt :)

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

(jarig!)
Anoniem: 222510 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 13:58:
Ik heb deze http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=122820 voltmeter van conrad al een tijdje liggen en heb laatst in samenwerking met een wat meer technisch aangelegd persoon hem geprobeerd aan de praat te krijgen, maar we komen er niet helemaal uit. De backlight doet het, en ook de cijfers worden weergegeven, alleen niet de cijfers die wij willen, hij blijft switchen tussen ongeveer 5 verschillende metertjes en het lukt maar niet om hem constant op volt te laten meten.

Weet een van jullie misschien hoe we deze meter goed kunnen aansluiten zodat hij enkel het voltage meet?
Het lijkt me sterk dat hij niet constant spanning aan het meten is, volgens Conrad heb je een
3,5 cijferige digitale DC-voltmeter inbouwinstrument met LC-display.
Gekocht. Een voltmeter meet het voltage ( :+ ). Hooguit dat je moet instellen welk voltage hij op werkt. Er staat bij de beschrijving op Conrad ook dat je met het omsteken van 'kortsluitbruggen' kunt bepalen welk meetvermogen het metertje heeft. Als 'ie nog op 200mV staat, dan kan het weleens misgaan ja. Als je de juiste (staat in de handleiding?) contactjes hebt verbonden kun je het bereik opschroeven tot macimaal 200V. Ergens daartussen val wel 20V liggen, en dat is meer dan genoeg om je accu te meten. Kijk hier eerst even naar, wellicht is dat de oplossing.

tumtum100 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 14:11:
Ik heb zeker een tip, de wet van Murphy: Grote kans dat je binnenkort een keer de spanningskabels verkeerdom aansluit op de versterker. Er is niks mis met die groene kabeltjes, maar een ongeluk zit in een klein hoekje.

[Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 219973 op 17-07-2009 14:26]

• tumtum100
Hoezo dat ik plus en min verkeerd om doe ? maar wat voor kabel kan ik beter gebruiken een rode en zwarte ?

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

(jarig!)
tumtum100 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 14:35:
Hoezo dat ik plus en min verkeerd om doe ? maar wat voor kabel kan ik beter gebruiken een rode en zwarte ?
Jups.

Dan weet je namelijk altijd zeker dat je de goede polen aansluit. Stel dat je krat er zometeen omheen zit, en je kunt niet de hele kabel volgen; het zou zonde zijn om je versterker stuk te maken door deze kort te sluiten.

Anoniem: 307782

tumtum100 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 14:11:
Hee,

uiteindelijk heb ik alles bij elkaar en moet alleen nog in het kratje zetten hier een overzicht en fotos

Speakers 30 euro : http://kb-audio.nl/speake...weg-600-watt-spakers.html
Marquant versterker mca-200 20 euro: http://www.kijkshop.nl/pr...quant-versterker-mca-200/
Gel Accu 7,2 ampere 12v : http://www.baco-army-goods.nl/product_13.html
Accu lader: http://www.baco-army-goods.nl/product_20.html
Neon blauw 5 euro : Bron van vriend xD

Fotos:

http://www.plaatjesupload...9/07/17/1247829873-80.jpg Speaker
http://www.plaatjesupload.../07/17/1247829927-570.jpg alles een beetje
http://www.plaatjesupload.../07/17/1247829976-810.jpg alles nog een keer xD

je kunt binnenkort een nieuwe versterker kopen;)

die speakers zijn veel te zwaar voor dat markant dingetje. De speakers hebben een RMS van 100W en die versterker een piek van 100W. Het is al een heleboel mensen gebeurd en ik wil je graag behoeden. je versterker wordt straks verschrikkelijk warm en daarna doet ie 't niet meer;)

en een update van mijn eigen kratje:
ik heb een waterpijp ingebouwd. >:)

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 307782 op 17-07-2009 15:25. Reden: update]

Ik heb de laatste jaren redelijk veel elektronische dingen gemaakt. Waar het om gaat is dat je altijd de mogelijkheid dat het mis kan gaan zo klein mogelijk moet maken.

Ik heb bijvoorbeeld per ongeluk:
  • Amperemeters als voltmeters gebruikt (gloeiend hete kabels)
  • Versterker verkeerdom aangesloten (kapot)
  • Een drukschakelaar gesmolten met een soldeerbout (te heet) en nog een als kortsluiting gebruikt (ook kapot)
  • Een dure microcontrollerprogrammeerunit doorgefikt (tijdens een studieproject, dus niet hoeven dokken)
  • Transistoren verkeerom ingesoldeerd (schakeling werkte niet)
  • Kratradio de hele winter aan laten staan (kapotte accu)
  • Kabelje in het krat doorgefikt (te dun voor de 1.8A lader)
  • Accu leeggetrokken door kortsluiting (dronken en een regenbui) accu was niet kapot doordat ik spanningsbeveiliging heb 8)
  • Gaten in het vloerkleed gebrand met een soldeerbout (als 10 jarige)
Het is niet zo dat hoe meer ervaring je in dit soort dingen je hebt hoe minder fouten je gaat maken. Je maakt alleen minder fouten door de kans erop zo klein mogelijk te maken. Dus soldeerbout netjes wegleggen, altijd twee kleurige kabels gebruiken, accubeveiliging installeren enz.

• tumtum100
Anoniem: 307782 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 15:21:
[...]

die speakers zijn veel te zwaar voor dat markant dingetje. De speakers hebben een RMS van 100W en die versterker een piek van 100W. Het is al een heleboel mensen gebeurd en ik wil je graag behoeden. je versterker wordt straks verschrikkelijk warm en daarna doet ie 't niet meer;)

Hoezo gaat die dan kapot ? de versterker geeft toch en de speakers nemen toch niet ?

• Labman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-04-2021
Happer, heb je die kratsafe schakeling schema nog ergens online staan? Als je nogsteeds zit met tijdelijke plekken mag je hem wel naar mij sturen, zet ik hem op m'n site O-)

...

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

(jarig!)
Nee, dat deed 'ie niet _/-\o_

En @Happer:

Als je dat schema nog ergens hebt, wil ik ook wel een kopietje trekken, iets met voorkomen en genezen O-)

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:51
Anoniem: 222510 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 13:58:

uit de pdf van conrad.nl
Connector CN2
Pin 5 HOLD Connect to VDD to freeze display

Misschien handig om er een drukknopje aan te hangen, kun je nog wisselen door het knopje in te drukken.

• tumtum100
[...]

Is dit waar want anders vind ik het kei zonde net alles bij elkaar en dan krijg je dit weer :S

Anoniem: 222510

Pixeltje schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 14:20:
[...]

Het lijkt me sterk dat hij niet constant spanning aan het meten is, volgens Conrad heb je een
[...]
Gekocht. Een voltmeter meet het voltage ( :+ ). Hooguit dat je moet instellen welk voltage hij op werkt. Er staat bij de beschrijving op Conrad ook dat je met het omsteken van 'kortsluitbruggen' kunt bepalen welk meetvermogen het metertje heeft. Als 'ie nog op 200mV staat, dan kan het weleens misgaan ja. Als je de juiste (staat in de handleiding?) contactjes hebt verbonden kun je het bereik opschroeven tot macimaal 200V. Ergens daartussen val wel 20V liggen, en dat is meer dan genoeg om je accu te meten. Kijk hier eerst even naar, wellicht is dat de oplossing.
http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1757201.html

Ik zie net dat DP3 volgens de beschrijving wel op ON had moeten staan, kan dit misschien de oorzaak zijn van het telkens wisselen van 'meting' ?

*EDIT* ik zie nu pas de reactie van pickboy

@Pixeltje

De laatste versie:
Dat vierkante blok in het midden is een enkele chip die je bij iedere electronicazaak kan kopen.

Ik begrijp niet waar je heen wilt. Wat heeft het maximaal vermogen dat de speaker aan kan te maken met versterker? Ik heb zelf 80 watt RMS (aldus conrad) opgeblazen met 13 watt ingangsvermogen, gewoon omdat de schuimrubbere ring rond de conus op een gegeven moment oud wordt (rubber is veel beter).

Dat het Marquant versterkertje makkelijk op te blazen is wil ik wel geloven, maar ik zie niet in hoe een zwaarder belastbare speaker een mindere versterker kan opblazen. Behalve natuurlijk als dat ding een lagere impedantie dan 4 ohm heeft.

Trouwens, 600 watt uit een 13 centimeter speaker voor 30 euro is sowieso belachelijk. Dat is alsof je een nieuwe Suzuki Alto met een 800 pk motor kan kopen voor 6000 euro...

• tumtum100
ooh oke dus het is helemaal niet erg dat dacht ik dus ook al maar de speakers werken goed en versterker ALS het waar is wat die finnl zegt dan kan ik altijd nog een fan cooler erbij zetten of iets dergelijks

• robbijen17
Ik heb mijn radio en speakerse aan de praat weten te krijgen met een accu oplader. Maar wanneer ik het volume harder zet dan 40 dan vliegt de radio uit. Komt dit omdat hij te weinig vermogen krijgt van de oplader?

• TomWassenberg
  • Laatst online: 01-05 21:47
robbijen17 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 17:51:
Ik heb mijn radio en speakerse aan de praat weten te krijgen met een accu oplader. Maar wanneer ik het volume harder zet dan 40 dan vliegt de radio uit. Komt dit omdat hij te weinig vermogen krijgt van de oplader?
Dat zal waarschijnlijk wel, de meeste gelaccu opladers geven zo'n 600 mA. Weet niet hoeveel je radio precies gebruikt, maar met een 2A adapter zit je denk ik wel goed.

• bart0099
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-04 18:33
heey all weer effe een update.
schakelaar aangesloten werkt perfect.
had nog een oude auto radio liggen van me ma, aangesloten kreeg kut geluid.
alles er weer vanaf gehaalt, wil ik mijn mp3 er weer op aansluiten geen muziek.
dus ik denk of men versterker is doorgebrand (lijkt me sterk volume stond op 1 streepje van de radio en 1 volume 1 van mp3. of het moeten de speakers zijn :S
ooh en de accu was vol :S
pls help

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

tumtum100 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 17:17:
ooh oke dus het is helemaal niet erg dat dacht ik dus ook al maar de speakers werken goed en versterker ALS het waar is wat die finnl zegt dan kan ik altijd nog een fan cooler erbij zetten of iets dergelijks
Wat finnl zegt is gewoon onzin. Het is een beetje een audiofiel fabeltje dat je een versterker opblaast als deze te 'licht' is.

De theorie daarachter is dat je een versterker van bv 50watt met speakers die 100w belastbaar zijn misschien wel wat te hard zet, waardoor de versterker boven z'n macht moet werken en gaat vervormen. De speakers zullen dan door dat vervormde signaal eerder stuk gaan. Maar dit is ook zeer afhankelijk van het niveau van het ingangsignaal en de gevoeligheid van de auxingang van de versterker...

Oftewel, gelul in de ruimte. Alles wat je op de een of andere manier veel te hard zet gaat stuk. Maar dat hoor je wel. In dit soort kratjes hoef je je daar geen zorgen om te maken en hoe je al helemaal niet bang te zijn dat je versterker oververhit.

Anoniem: 307782

onzin of niet. je zult straks zien dat als hij een paar uurtjes achter elkaar gedraid heeft, tumtum hier terug op het forum komt en zegt: mijn versterker is kapot, wie heeft er een alternatief?
het is gewoon zo. Te grote versterker is speakers kapot maar te grote speakers is versterker kapot. Misschin niet bij alle versterkers, maar ZEKER bij die marquant.

believe me or not.

• lredev
Anoniem: 307782 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 22:41:
onzin of niet. je zult straks zien dat als hij een paar uurtjes achter elkaar gedraid heeft, tumtum hier terug op het forum komt en zegt: mijn versterker is kapot, wie heeft er een alternatief?
het is gewoon zo. Te grote versterker is speakers kapot maar te grote speakers is versterker kapot. Misschin niet bij alle versterkers, maar ZEKER bij die marquant.

believe me or not.
Maar hoe werkt dat eletronisch dan? Ik eb altijd begrepen dat versterkers vooral te lijden hebben bij te weinig weerstand... Die boxen "trekken" niet... Maar goed het is dan ook een marwuant versterker van 2 tientjes, die zijn vast niet al te degelijk opgebouwd..

Anoniem: 307782 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 22:41:
Te grote versterker is speakers kapot maar te grote speakers is versterker kapot. Misschin niet bij alle versterkers, maar ZEKER bij die marquant.

believe me or not.
Wat er misschien mis kan gaan is dat je bij zwaardere speakers geneigd bent de versterker harder te zetten. Een speaker die eerder vervormt klinkt verschrikkelijk dus zet je je versterker minder hard.
Ik kan me het wel voorstellen met mijn ouwe B&W speakertjes, Die kunnen zo'n 70 watt RMS continu hebben, met een versterker op 12 volt boordspanning zit je nooit aan de max van de speakers. Maar wanneer ik dezelfde versterker in m'n krat laat draaien dan moet ik hem een stukje terug draaien om het mooi te houden.

Ik denk dat de clue volgens mij is: zolang dat de muziek helder blijft klinken (geen vervorming) is er niks aan de hand maar pas op de Marquant is van snijkoek gemaakt.

• RedRayMann
Er wordt nu zoveel gepraat over boxen/versterkers...

Ik was van plan om op mijn Ta2024 2*15watt versterker (samenkopen) 2 boxen van Blaupunkt te plaatsen...
Namelijk deze boxen...

Specs;
Max. belastbaarheid (muziek): 220 W
RMS-belastbaarheid: 55 W
Frequentiebereik: 40 - 22 000 Hz
Impedantie: 4 Ω
Geluidsniveau: 92 dB

De geluidsniveau, impedantie en frequentiebereik zijn goed.
De max belastbaar is ruim voldoende, maar lees nu dat een 15Watt versterker gezeur kan opleveren met 55w boxen...

Kan ik dan beter gaan zoeken naar 15 tot 25 watt boxen voor een betere sound/levenduur van wat dan ook?

• tumtum100
Achjah als ik mijn versterker dan niet helemaal vol open zet kan er niks aan de hand zijn maar ik heb alles AF:D ik heb een filmpje op youtube gezet kijk maar :

http://www.youtube.com/watch?v=mhhSY7H8ayw

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:12

Totaalgeflipt

De enige echte

8)7
tumtum100 schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 09:20:
Achjah als ik mijn versterker dan niet helemaal vol open zet kan er niks aan de hand zijn maar ik heb alles AF:D ik heb een filmpje op youtube gezet kijk maar :

Frontliner - Time _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :9~ :9~ :9~ *O* *O* *O*

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

RedRayMann schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 05:49:

De max belastbaar is ruim voldoende, maar lees nu dat een 15Watt versterker gezeur kan opleveren met 55w boxen...

Kan ik dan beter gaan zoeken naar 15 tot 25 watt boxen voor een betere sound/levenduur van wat dan ook?
Nee dat wat je leest is absolute dikke onzin. Een speaker die meer belastbaar is, is helemaal niet zwaar voor een versterker. Die blaupunkts worden normaal gesproken rechtstreeks op een autoradio aangesloten, en die versterker levert ook max 15watt (is een beetje de max van een 12V apparaat op een 4ohm speaker zonder travo)

Wat Finnl doet is extreem generaliseren. Dat heeft echt niets met de klasse van deze speakers en versterkers te maken. Alleen als je een speaker met hele gare impendantiedippen gebruikt op een slechte versterker en dan hard speelt kani het kapot. En dat heeft niets met watts te maken.

Mijn pa heeft speakers die lastiger aan te sturen zijn. Zijn sony versterker van 2x110w ging in de beveiliging als je erg hard speelde. De rotel van 2x30watt deed dat niet. Maar nogmaals, bij autospeakers uit deze klasse hoef je je daar echt totaal niet druk om te maken.

Ik gheb overigens precies hetzelfde setje. Die Blaupunkt heeft juist een hele hoge gevoeligheid. DIe is juist makkelijk aan te sturen.

• tumtum100
Mijn versterker word wel warm maar dat geeft toch geen problemen?

• lredev
RedRayMann schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 05:49:
Er wordt nu zoveel gepraat over boxen/versterkers...

Ik was van plan om op mijn Ta2024 2*15watt versterker (samenkopen) 2 boxen van Blaupunkt te plaatsen...
Namelijk deze boxen...

Specs;
Max. belastbaarheid (muziek): 220 W
RMS-belastbaarheid: 55 W
Frequentiebereik: 40 - 22 000 Hz
Impedantie: 4 Ω
Geluidsniveau: 92 dB

Nee, de boxen die jij uitgezocht hebt zijn prima, ze hebben een mooi rendement. Ik heb 10cm 35W 89dB'tjes van pioneer gehad en dan mis je echt wat in je geluid, terwijl mijn versterker niet meer dan 15Wat uitstuurde.

Wat je wel moet doen is 1 of 2 4700µF elco parallel op de ingangsstroom zetten om impulsenergie voor de bassen soepel af te geven. Als je de ta2024 uit de samenkoop haalt, kan je die elco daar gewoon meebestellen. Tenminste dat is de ervaring van Elmoow, de verkoper van die versterkertjes.

Ik heb al van best veel mensen de vraag gekregen of ik zo'n kistje voor ze kan maken, mocht ik dat doen dan zou ik precies die speakers nemen + de ta2024... Helaas wordt het nog steeds wel duur allles bij elkaar dus echt lucratieve business voorzie ik nog niet :9 .
tumtum100 schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 09:20:

Ziet er mooi uit!, wat zijn die 2 vierkante blokjes tussen je versterker en accu? En hoe is het geluid, met zo'n volledige plastikken behuizing?

• tumtum100
lredev schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 12:42:
[...]

[...]

Ziet er mooi uit!, wat zijn die 2 vierkante blokjes tussen je versterker en accu? En hoe is het geluid, met zo'n volledige plastikken behuizing?
Het geluid is echt heel goed hoor maar in die vierkante blokjes zit 1 printplaatje voor de neon anders gaat die niet aan en in de andere de verbindingen van accu versterker oplader etc is mooier weggewerkt ;)

• RedRayMann
lredev schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 12:42:
Nee, de boxen die jij uitgezocht hebt zijn prima, ze hebben een mooi rendement. Ik heb 10cm 35W 89dB'tjes van pioneer gehad en dan mis je echt wat in je geluid, terwijl mijn versterker niet meer dan 15Wat uitstuurde.

Wat je wel moet doen is 1 of 2 4700µF elco parallel op de ingangsstroom zetten om impulsenergie voor de bassen soepel af te geven. Als je de ta2024 uit de samenkoop haalt, kan je die elco daar gewoon meebestellen. Tenminste dat is de ervaring van Elmoow, de verkoper van die versterkertjes.

Ik heb al van best veel mensen de vraag gekregen of ik zo'n kistje voor ze kan maken, mocht ik dat doen dan zou ik precies die speakers nemen + de ta2024... Helaas wordt het nog steeds wel duur allles bij elkaar dus echt lucratieve business voorzie ik nog niet :9 .
Goed om te horen dat iemand het zelfde setje heeft, want dan weet ik dat het goed zit :) Ben niet onbekend in de electronica wereld, maar een zelfbouw-project en daarbij alles zelf samenstellen en kopen is wel nieuw. Ik ben van plan om 1x 10.000 µF elco erin te stoppen. Omdat die van de SK al uitverkocht was en ik heb gelezen dat er geen verlies is als je groter neem (verlies van power of vervormen van geluid), en dat je alleen meer buffer wint. Deze heb ik op het oog link
Daar is er 1 van toch voldoende?

• lredev
RedRayMann schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 15:49:
[...]
Goed om te horen dat iemand het zelfde setje heeft, want dan weet ik dat het goed zit :) Ben niet onbekend in de electronica wereld, maar een zelfbouw-project en daarbij alles zelf samenstellen en kopen is wel nieuw. Ik ben van plan om 1x 10.000 µF elco erin te stoppen. Omdat die van de SK al uitverkocht was en ik heb gelezen dat er geen verlies is als je groter neem (verlies van power of vervormen van geluid), en dat je alleen meer buffer wint. Deze heb ik op het oog link
Daar is er 1 van toch voldoende?
Die is inderdaad prima, en meer dan groot genoeg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robbijen17
Ik zit te denken om nu toch een accu en een accuoplader te kopen, omdat ik het dan gewoon meteen goed heb. maar kan ik tegelijkertijd de accu gebruiken en opladen of kan dat niet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:13

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Als je lader sterk genoeg is dan kan dat prima ja. Anders loopt je accu ondertussen nogsteeds langzaam leeg.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• robbijen17
ThinkPadd schreef op zondag 19 juli 2009 @ 19:49:
Als je lader sterk genoeg is dan kan dat prima ja. Anders loopt je accu ondertussen nogsteeds langzaam leeg.

• lredev
Vandaag een Lepai LP2020 (met Tripath TA20202 chip) binnen gekregen, en ik moet zeggen, dat ding doet het perfect! Ik heb op mijn techlogje een review geschreven en wat foto's geplaatst voor de geinteresseerden. Ik wil binnenkort nog even een marquant halen om even een echte vergelijking te maken, maar mijn voorlopige conclusie is toch dat ding uitermate geschikt is voor een kratradio! Verder komt morgen met een beetje geluk de TA2024 van de samenkoop actie binnen, al met al genoeg "hardware" om een gedegen vergelijking te kunnen maken.

De lepai:

• robbijen17
ThinkPadd schreef op zondag 19 juli 2009 @ 19:49:
Hoe sluit ik dan de lader en de radio aan op de accu?
Hoe sluit ik mijn versterker(mca-200) aan op mijn radio een jvd kd-g351, volgens mij zit er geen tulp ingang op..

• RedRayMann
Als het goed is worden vandaag de SK versterkers verstuurd!!!

Zal deze week ook mijn bestelling @ conrad plaatsen, donderdag checken welke accu laders ik thuis heb staan en dan maar een kratje grolsch kopen. (wil een klein kratje)

Dan wordt het nog lastig... Welke accu koop ik!
Op de website van electronica online staan twee aantrekkelijke accu's. Namelijk de 7,4 en de 12 amp.

7,4 is lichter, 10 euro goedkoper en past waarschijnlijk pcies tussen de speakers in een klein kratje.
12 red een festival weekend (5 dagen) met gemak zonder opladen, maar is 1,5 kilo zwaarder en past waarschijnlijk niet in een klein kratje. (samen met de speakers, versterker etc)

twijfel twijfel twijfel...

Waar is op tweakers een plek om je bouw project te posten zodat mensen, wanneer gewenst, dit kunnen volgen? CIP is toch puur voor casemods?

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

(jarig!)
RedRayMann schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 17:14:
(...)
Zal deze week ook mijn bestelling @ conrad plaatsen, donderdag checken welke accu laders ik thuis heb staan en dan maar een kratje grolsch kopen. (wil een klein kratje)

Op de website van electronica online staan twee aantrekkelijke accu's. Namelijk de 7,4 en de 12 amp.

7,4 is lichter, 10 euro goedkoper en past waarschijnlijk pcies tussen de speakers in een klein kratje.
12 red een festival weekend (5 dagen) met gemak zonder opladen, maar is 1,5 kilo zwaarder en past waarschijnlijk niet in een klein kratje. (samen met de speakers, versterker etc)

Ach.. Je kunt de Grolsch zelf altijd nog weggeven;) Of in de winkel het Grolsch kratje vullen met Hertog bierflesjes natuurlijk. :+

Anyway, je kunt misschien aan de hand van de afmetingen van de verschillende accu's "precies" bepalen hoeveel ruimte je overhoudt? Een accu die langer meegaat voorkomt verrassingen halverwege het festival ;)

• robbijen17
Ik heb alles binnen maar weet nog niet goed hoe ik de versterker moet aansluiten..

Waarvoor dient de accessory kabel (de rode) in mijn radio?

er staat bij mijn versterker dat ik het moet aansluiten via de REM uitgang van de versterker naar de radio maar naar welke draad moet dat?

en moet ik de versterker en de radio beide aansluiten aan mijn accu?

en ik heb geen tulp ingang volgens mij en ik lees dat de audiokabels van de radio via de high input van de versterker moeten. maar er staat ook dat dit gevaariljk is? wat is er gevaarlijk aan en waar moet ik dan op letten?

BVD beetje veel vragen haha sorry.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

RedRayMann schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 17:14:
Als het goed is worden vandaag de SK versterkers verstuurd!!!

Waar is op tweakers een plek om je bouw project te posten zodat mensen, wanneer gewenst, dit kunnen volgen? CIP is toch puur voor casemods?
Ik denk dat je voor je eigen project eventueel wel een apart topic kan openen. Niet alles hoeft WMB centraal in een topic. Ik heb overigens op zelfbouwaudio een topic lopen over mijn radio.

Vanaf vandaag met hout bezig!

En ik zou trouwens die kleine accu nemen. Maakt het geheel een stuk meer portable!

• lredev
robbijen17 schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 17:49:
Ik heb alles binnen maar weet nog niet goed hoe ik de versterker moet aansluiten..

Waarvoor dient de accessory kabel (de rode) in mijn radio?
Deze gaat normaal op de accessory stand van het contact, zodat je radio uit gaat als de auto uit is. Deze moet ook op de accu, eventueel met een schakelaar. De gele verbind je permanent met de accu, zodat je radio de zenders en instellingen onthoud.
er staat bij mijn versterker dat ik het moet aansluiten via de REM uitgang van de versterker naar de radio maar naar welke draad moet dat?
Uit je radio komt als het goed is ook een blauw of blauw wit kabeltje. Deze heeft als label waarschijnlijk "ANT" of "REM". Deze stuurt een klein stroompje uit om versterker aan te doen of antenne uit te laten schuiven als de radio aan gaat. Mocht je radio dit niet hebben, ze de rem van de versterker dan op de zelfde schakelaar als de "rode/accessory" kabel van je radio, zo gaat alles netjes aan en uit, en functioneerd de inschakel vertraging vna je versterker ook nog. (voorkomt de plop op je speakers)
en moet ik de versterker en de radio beide aansluiten aan mijn accu?
Yep, als je wilt dat 'ie het doet... ;)
en ik heb geen tulp ingang volgens mij en ik lees dat de audiokabels van de radio via de high input van de versterker moeten. maar er staat ook dat dit gevaariljk is? wat is er gevaarlijk aan en waar moet ik dan op letten?
Als je versterker dit ondersteunt is het verstandig even te kijken welke ingangsspannig die maximaal mag hebben op de high input en wat je radio maximaal uitstuurt. Sowieso is aansluiten via tulp veel netter. Maar goed, dat verschilt per radio/versterker.,
BVD beetje veel vragen haha sorry.
Ach ja :P

Welke radio en versterker heb je eigenlijk? Zoek even de handleidingen op, daar staan alle antwoorden op je vragen ook in ;)

• robbijen17
Ik heb de simpele mca-200 versterker en een JVC radio de KD-G351. Oke ik doe de versterker en de accessory draad via een schakelaar naar de + pool van de accu en de gele draad rechtstreeks.

Waar kan ik zien hoeveel ie kan hebben dan?

Maar ik heb maar 2 high input ingangen(in de versterker), en 4 uitgangen van speakers(in de radio), welke moet ik er in doen de front of rear of gewoon beide draden?

En de ground draad van de versterker moet ik die gewoon aan een schroefje verbinden of moet ie wel naar de min pool van de accu?

[Voor 185% gewijzigd door robbijen17 op 21-07-2009 20:07]

• RedRayMann
Tnx, voor de reactie over mn kratje en accu "probleem"

Zoals gezegd is, heb ik liever de grote om niet ineens halverwege het weekend zonder audio te zitten (of van te voren full power testen en tijdens het festival in de gaten houden hoeveel uur ie al gespeeld heeft) maar liever een kleine die past en makkelijker mee te nemen is.

Ik heb kleine schetsjes gemaakt met afmetingen. Een klein kratje is +/- 20 cm breed. Dan aan de lange kanten komt aan elke kant een speaker omdat ze te groot zijn om aan 1 kant te doen.
De speakers hebben beide +/- 7 cm inbouw nodig, dus dat wordt 2x7-20 is 6 cm. En een 7,2amp accu is 65mm breed en een 12amp accu 98mm. Kan eventueel met een blokje hout de speakers een beetje buiten de krat bouwen, dan past de 7,2 perfect.

Laat ik eerst maar de speakers, elco, hardware voor een accu indicator etc bij conrad bestellen. Dan heb ik ze deze week allemaal in huis en bestel ik daarna de accu wel. Ook heb ik sketch-up ged/load om 3d beelden te maken, maar tis erg lang geleden dat ik dat programma heb gebruikt.

Wanneer ik ga beginnen, zal ik een topic hier ergens openen...

• lredev
robbijen17 schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 19:07:
Ik heb de simpele mca-200 versterker en een JVC radio de KD-G351. Oke ik doe de versterker en de accessory draad via een schakelaar naar de + pool van de accu en de gele draad rechtstreeks.
De plus van je versterker ook rechtstreeks doen (naar de accu) alleen de REM via de schakelaar (samen met de accessory van je radio..)
Waar kan ik zien hoeveel ie kan hebben dan?
Ik vind maar weinig info over dat dingetje, heb je er geen handleiding bij? http://manuals.allied-electronics.nl/Sheets/Mca200.pdf is het enige wat ik kan vinden en dat zegt ook maar weinig..
Maar ik heb maar 2 high input ingangen(in de versterker), en 4 uitgangen van speakers(in de radio), welke moet ik er in doen de front of rear of gewoon beide draden?
Sowieso niet beide. Je autoradio heeft een 4 kanaals versterker, je versterkertje is 2 kanaals. Ik had front gedaan, voor het gemak. Trouwens had ik het eerst eens geprobeerd zonder versterker... Denk dat het maar weinig scheelt.

Ga je de versterker toch gebruiken dan had ik het als volgt gedaan: Alles aansluiten, versterker vol open. Radio zo zacht mogelijk, boel aandoen en dan kijken hoever je kan gaan zonder dat het geluid erg kut wordt. Ik denk namelijk dat je radio sowieso niet vol open mag met die highinput ingangen, maar goed, ik heb dat ook nooit gebruikt...
En de ground draad van de versterker moet ik die gewoon aan een schroefje verbinden of moet ie wel naar de min pool van de accu?
Alle verbruikers moeten zowel met plus als min verbonden zijn, anders kan erg geen stroomkring ontstaan. Dit staat ook in de handleiding van je versterker. In geval van jou mca 200 moet de GND op de minpool van je accu.
JvS schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 17:54:
[...]

Ik denk dat je voor je eigen project eventueel wel een apart topic kan openen. Niet alles hoeft WMB centraal in een topic. Ik heb overigens op zelfbouwaudio een topic lopen over mijn radio.

Vanaf vandaag met hout bezig!
[afbeelding]

En ik zou trouwens die kleine accu nemen. Maakt het geheel een stuk meer portable!
JvS ik zou toch de ruimtes van de visaton breedbanders scheiden van de bandpass ruimte. Die druk is veel te groot voor die kleine speakers. Gewoon een klein kistje eromheen met opvulmateriaal, dat moet prima werken.

[Voor 20% gewijzigd door lredev op 21-07-2009 21:24]

• robbijen17
het is gelukt:D

hij valt met versterker niet meer uit, zonder wel. En trouwens het is wél een heel verschil (met of zonder), alleen ik durf hem niet helemaal open te gooien omdat ik hem dan misschien de speakers op blaas (pioneer ts-a6903i rms: 80 watt, max: 350 watt) ??

[Voor 15% gewijzigd door robbijen17 op 21-07-2009 21:45]

• lredev
Een vraagje aan de experts....: Kan een of ander genie uit de onderstaande gegevens het verbruik van mijn versterkertje berekenen of wel mij een formule vertellen waar ik deze info in kan gooien? Met ampere meten is leuk, maar mag maar 10 seconden en geeft niet echt een eerlijk gemiddeld gebruik.

http://tweakers.net/ext/f/6nUWO52FMeuq55iLSoSWhHiu/thumb.png

[Voor 15% gewijzigd door lredev op 22-07-2009 00:38]

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-05 22:40
Radio: LG LAC7700R - Radio/Cd/Bluetooth/Audio-In + Remote Control
Speakers: 150W 2-way Sony X-plod speakers. (13cm)
Krat: Heineken 50cl.

Youtube filmpje: klik hier (Hier de versterker er nog niet tussen)

Technisch schema:

Nu overige onderdelen bestelt zoals accu lader (druppel uiteraard), schakelaartjes, stekkertjes, dikkere speaker kabel, enz.

En de plank op maat aan het maken voor de boven en onderkant.

My RIPE Atlas v4 Probe!How to install: HomeBridge on a UniFi CloudKey Gen1

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

(jarig!)
lredev schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 00:37:
Een vraagje aan de experts....: Kan een of ander genie uit de onderstaande gegevens het verbruik van mijn versterkertje berekenen of wel mij een formule vertellen waar ik deze info in kan gooien? Met ampere meten is leuk, maar mag maar 10 seconden en geeft niet echt een eerlijk gemiddeld gebruik.

[afbeelding]
Dat de spanning van 13.36V vrij snel naar 12.77V zakt, is vrij normaal. Dit komt omdat een opgeladen accu een spanning heeft van 12.8V, het verbruik daarna is aan de hand van je foto's niet echt te zien, de spanning zakt .10V in ongeveer 50 minuten, dus daar kun je zelf wel iets op loslaten, hoewel ik niet verwacht dat het een representatieve weergave van het verbruik is.

• lredev
Pixeltje schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 08:30:
[...]

Dat de spanning van 13.36V vrij snel naar 12.77V zakt, is vrij normaal. Dit komt omdat een opgeladen accu een spanning heeft van 12.8V, het verbruik daarna is aan de hand van je foto's niet echt te zien, de spanning zakt .10V in ongeveer 50 minuten, dus daar kun je zelf wel iets op loslaten, hoewel ik niet verwacht dat het een representatieve weergave van het verbruik is.
.10V in 1u50 min ;) Ik dacht wellicht bestaat er een formule voor ofzo :) Vanmiddag moet ik an het schiilderen dus kan ik hem mooi een tijdje gebruiken om een te kijken hoe lang het duur voor hij de 11,5 raakt.

Na 3uurtjes luisteren vind ik trouwens de hoge tonen niet helemaal lekker klinken bij de Lepai. Maar goed vooraleer ik uitspraken wil doen over de kwaliteit wil ik even een degelijk setje mp3's hebben en de ta2024 en mca200 om te vergelijken :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

lredev schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 21:15:

JvS ik zou toch de ruimtes van de visaton breedbanders scheiden van de bandpass ruimte. Die druk is veel te groot voor die kleine speakers. Gewoon een klein kistje eromheen met opvulmateriaal, dat moet prima werken.
We gaan het even proberen zonder. Gewoon eens kijken wat het doet en vooral hoe het laag klinkt. Het kan zijn dat die kleine speaker helemaal geen affiniteit heeft met de frequentie van de woofer.

• lredev
JvS schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 11:52:
[...]

We gaan het even proberen zonder. Gewoon eens kijken wat het doet en vooral hoe het laag klinkt. Het kan zijn dat die kleine speaker helemaal geen affiniteit heeft met de frequentie van de woofer.
Maar stel je gewoon de beweging van de woofer voor, die moet in de mooie gebouwde (drukvaste) kast zijn geluidsdruk kwijt, das het hele idee natuurlijk van een woofer. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat het doorwerkt op de woofer van de visaton's... Maar goed, met proberen weet je het zeker ;)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Klopt. Je hebt dan ook helemaal geen 4e orde bandpass meer, maar meer een soort 6e orde met 2 PR's en een baspoort.

Toch proberen we het even (eigenwijs he). OP zelfbouwaudio.nl al de tip gekregen om een bloempot met wol achter de speakers te bevestigen. Dat kunnen we altijd nog doen :).

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ok, wie maakt er een deel 4? Ik zet deze aan het einde van de week op slot :)
thanks!

Wise enough to play the fool

• lredev
Ik wil het best doen, al heb ik het nog nooit gedaan :P Kan ik gewoon de topic start kopieren? incl. code etc?

Edit - ff testen:
ja dus :) heb er eentje in de maak.. @ voltooide kratradiomakers: Mail me even een foto van jouw kratradio, dan zet ik die in mijn album en in de topicstart.

done

[Voor 233% gewijzigd door lredev op 22-07-2009 17:11]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voordat je over accu's/ amperes en ampere uur begint, kijk even hier: klik! :)

Enneh... geen vraag & aanbod alstublieftdankuwel...

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee