And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Dicht:

Ik heb er een Duimstok op gelegd (1 meter lang

Hier is de deksel open, je ziet de twee JVC speakers (3weg), en de Duimstok weer, die je verteld dat de kist ongeveer 30 cm diep is.
Onder: Een close-up van een van de speakers.

Onder: Foto van de zijkant, de deksel leunt naar achteren, en wordt tegengehouden met 2 dunne kettingen. De deksel, en de plaat waar de speakers inzitten scharnieren op een pianoscharnier

Luikje open:

Je ziet dat de accu in de breedte in het midden staat, maar in de diepte niet. Dit maakt dat je de kist (met de twee handgrepen aan de zijkant) op 1 manier erg comfortabel kan dragen. (met de accu tegen je buik, zeg maar). Ik heb er een fietskarretje voor, zodat hij niet op mijn bagagedrager hoeft te balanceren. De MP3 speler ligt normaliter op de plaat, tussen de speakers in, maar dan is die plaat ook dicht
Mijn Cablemanagement is een beetje geruïneerd nu, omdat de versterker het begeven heeft, en ik voor de zekerheid even alle kabels gecontroleerd en doorgemeten heb.
Je ziet in de 'middenconsole' een aan/uit schakelaar die zowel Plus als Min onderbreekt, en een gele 'Protect' button. Als je die gele knop indrukt, zie je op de voltmeter de spanning die de accu levert:

En als laatste foto nog even een close-up van het nu rommelige linker compartiment:

De versterker die je ziet is dus de kapotte, hij heeft besloten om de rechter speaker-uitgang te ontkennen. Deze versterker wordt vervangen door de TA2024 van de samenkoopactie.
Wat ik nog wil doen:
Nieuwe versterker inbouwen (kanniewachtentottiebinnenis!)
Tulp-ingang en Volume control versterker in speakerplaat bouwen
Kabels weer netjes wegwerken
Bass-port boren (is dit nodig? hoe bepaal ik dat?)
Kritiek, ideeën of vragen? Laat het me weten!
[ Voor 7% gewijzigd door Pixeltje op 12-07-2009 19:21 ]
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Wat voor accu gebruik je? Een autoaccu?
Goede materiaalkeuze ook met dat betonplex en dan van die stootkapjes op de hoeken.
Waar heb je die voltmeter vandaan trouwens?
Als ik zelf zoiets zou maken zou ik hem wel minder in de lengte maken. Hij is nu nogal 'lang' en dat is nogal vervelend om te vervoeren, inderdaad voor achter op de fiets. Daarom heb ik zelf liever iets vierkants zoals een bierkrat (maar die is niet helemaal vierkant, dat weet ik
[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 12-07-2009 20:52 ]
Dank jeNetjes hoor!
Jups, een 44ah accu, om precies te zijn. Tis geen loodgelaccu, maar en 'gewone' loodaccu. Nadeel is dat die niet te ver gekanteld mag, maar dat is hier toch nauwelijks van toepassing. Ik gebruik dus ook een reguliere acculader om die accu weer vol te laden, maar die heb ik niet ingebouwd. Gewoon deksel en klep open in de garage, en aansluiten maar;)Wat voor accu gebruik je? Een autoaccu?
Goede materiaalkeuze ook met dat betonplex en dan van die stootkapjes op de hoeken.
Voltmeter komt bij Televersum Almere vandaan, kostte toen iets van 9,95 geloof ik, maar heeft een groot nadeel: Geen backlight. Bij Conrad wel een leuke gezien, maar die is dan meteen weer 30 euro, ex verzenden. Moet ik nog even mee wachten, er zit al voor een flink vermogen in deze kist, het moet wel leuk blijvenWaar heb je die voltmeter vandaan trouwens?
De kist had ik al staan, een overblijfsel uit de bouwvakkerstijd van mijn pa. De breedte en diepte waren dus al bepaald. Zoals je op de foto kunt zien heb ik hem alleen opgehoogd. Dat was relatief simpel: bodemplaat eruit, 2bij3'tje eronder, en bodemplaat ertegenaan. Daarna 4 latten in de diepte over de bodem geslagen voor stabiliteit en zodat het geheel van de grond af staat. De onderkant is van WBP-triplex, dus het is niet perse nodig, maar zwaar was hij toch al;).Als ik zelf zoiets zou maken zou ik hem wel minder in de lengte maken. Hij is nu nogal 'lang' en dat is nogal vervelend om te vervoeren, inderdaad voor achter op de fiets. Daarom heb ik zelf liever iets vierkants zoals een bierkrat (maar die is niet helemaal vierkant, dat weet ik )
Voor het vervoer heb ik zo'n fietskarretje van de HEMA, hoogstwaarschijnlijk crappy qualtity, maar het doet waar ik het voor heb aangepast
Moet je wel rekening houden met een spanning van 14,1V en niet met 12V, want tijdens het laden is de spanning waarschijnlijk 14,1V (bij een autoaccu, gelaccu sloop je met 14,1V) en als je weerstandjes dan berekend zijn voor 12V, dan fikken je LEDjes weg

Hehe ja, dat zou slordig zijn;) Ik kan dat wel proberen, maar de backplate van die meter is nogal priegelig, en ik ben bang dat ik 'm sloop.ThinkPadd schreef op zondag 12 juli 2009 @ 21:07:
Kun je niet zelf een backlight maken met 2 LEDjes en wat weerstandjes (zodat je LEDjes niet doorfikken)
Moet je wel rekening houden met een spanning van 14,1V en niet met 12V, want tijdens het laden is de spanning waarschijnlijk 14,1V (bij een autoaccu, gelaccu sloop je met 14,1V) en als je weerstandjes dan berekend zijn voor 12V, dan fikken je LEDjes weg
Overigens laad ik de accu op thuis, dus dan gebruik ik m in principe niet.
70cm*30cm*20cm/1000 =42 liter... (volgens mij maak ik hier een gigantische rekenfout, kom ik nog op terug:P )
In principe gaat daar een derde vanaf voor de accu en middenconsole, dus blijft over 28 liter, per speakercompartiment: 28/2= 14 liter. Ik zit eraan te denken om een bass-poortje te boren, maar zitten daar nog specifieke eisen aan? Zoals je kunt zien heb ik de binnenkant lekker dichtgezet met noppenschuim (het heeft vast een echte naam
Ik kwam ook ergens afsluit-tape voor speakers tegen, bij conrad, geloof ik. Is dat nodig? Ik heb er nu compriband tussen zitten (bouwvakker, eh
[ Voor 13% gewijzigd door Pixeltje op 13-07-2009 11:02 ]
Er zijn zeker berekeningen voor, al heb ik daar nul komma nul weet van
Ik weet dat ze voor bassboxen wel vaker bepaalde vulling in de kist doen, waardoor de ruimte virtueel groter wordt, maar goed in jouw geval, ik zou gewoon proberen te bepalen wat je nu van het geluid vindt, ben je er blij mee, dan zou k fijn zo laten!
Anoniem: 310028
Ik kwam laatst op het idee om een bierkrat radio te maken, alleen ik heb hier 0 ervaring mee, wel ben ik goed in klussen e.d. Dus als ik eenmaal weet hoe ik het moet doen dan lukt het wel.
Graag zou ik willen weten wat ik precies nodig heb aan kabels, klauwtjes etc... Ik heb een klein kostprijsfiche gemaakt en de specificaties erachter gezet.
Een Marquant versterker 2x 100 watt 19,99 euro
Loodaccu 12V 7,2 Ah 32,50 euro
Batterijlader 12V/350Ah 16,95 euro
Marquant speakersetje 2x 100watt, 4 ohm 29,99 euro
Bekabelingskit 19,99 euro
Totaal 119,42 euro
Ik twijfel of de accukeuze goed is of dat ik een gel accu nodig heb, en wat voor een...
Daarnaast heb ik nog schakelaars nodig en een paneelmeter en ipv van het kabelkitje misschien andere kabels, maar wat weet ik niet precies, kan iemand mij hierbij helpen???

Groetjes, Julian
Julian - Al jouw vragen zijn al behoorlijk vaak beantwoord door dit hele topic heenAnoniem: 310028 schreef op maandag 13 juli 2009 @ 18:48:
Hallo,
Ik kwam laatst op het idee om een bierkrat radio te maken, alleen ik heb hier 0 ervaring mee, wel ben ik goed in klussen e.d. Dus als ik eenmaal weet hoe ik het moet doen dan lukt het wel.
Graag zou ik willen weten wat ik precies nodig heb aan kabels, klauwtjes etc... Ik heb een klein kostprijsfiche gemaakt en de specificaties erachter gezet.
Totaal 119,42 euro
Ik twijfel of de accukeuze goed is of dat ik een gel accu nodig heb, en wat voor een...
Daarnaast heb ik nog schakelaars nodig en een paneelmeter en ipv van het kabelkitje misschien andere kabels, maar wat weet ik niet precies, kan iemand mij hierbij helpen???![]()
Groetjes, Julian
Ik zou die bekabelingset achterwege laten, die gaat uit van een auto en die dingen zijn overdreven dik en lang voor een radiokistje met die versterker.
Ik zou een lader nemen van tussen de 600 en 900 mAh, anders kan je 20 uur wachten en is je laadstroom ook eigenlijk net te laag voor je accu. Verder raad ik je aan voor accu en lader even bij conrad te kijken. Daar vind je ook goedkope schakelaars. Ze hebben daar nu ook mooie blaupunkt 6x9"speakers in de aanbieding en als je met ideal betaald kost het verzenden niets.
Dus
> 12V 7,2Ah Gel/loodaccu bij conrad voor 29,99
> Set Blaupunkt 6"x9" speakers bij conrad voor 29,99
> Gewoon fatsoenlijk aansluitdraad van pc stekkers of bij onderdelenhuis, speaker kabel krijg je vaak wel bij de speakers.
> Lader bij conrad voor 15,99 heb ik ook en doet het prima!
Versterkertje: Ik zou kiezen voor de samenkoopactie, die van de kijkshop is ook leuk...
Schakelaartje en paneel meter kan je ook makkelijk vinden bij conrad. Moetje even kijken wat je smaak is, want er is nogal keus!
[ Voor 18% gewijzigd door lredev op 13-07-2009 19:39 ]
Waar heb je een bekabelingskitje voor nodig? Deze zijn meestal bedoeld om stroom en signaal naar de kofferbak te krijgen voor je versterker, als je alles in één krat bouwt zijn deze veel te lang. Je accu is vrij prijzig, hier heb je bv voor hetzelfde bedrag 12Ah. Ook zou je eens bij deze inkoopactie kunnen kijken voor een leuk class-d versterker kitje.
Zie hier foto's: http://blackwhizz.hyves.n...D/fotos/648179487/0/dlQO/
Versterker is de alom bekende Marquant versterker en speakers zijn de Magnat Edition 693. Er zit 2x 7Ah 12v accu in. Ze draaien niet in paralel, maar 1tje is de backup accu.
Dit kan stukken goedkoper.Anoniem: 310028 schreef op maandag 13 juli 2009 @ 18:48:
Hallo,
Totaal 119,42 euro
Daarnaast heb ik nog schakelaars nodig en een paneelmeter en ipv van het kabelkitje misschien andere kabels, maar wat weet ik niet precies, kan iemand mij hierbij helpen???
Accu kan je vaak wel bij een bedrijf wat alarminstallaties aanlegt regelen voor nop.. -€32.50 En anders haal je een autoaccu van de sloop, voor €10
Batterijlader kan volgens mij ook wel iets goedkoper (Die van 600mA is 12,95 ofzo). Ik vraag me ook af of deze wel geschikt is voor een gelaccu. 350Ah geeft al aan dat hij voor grote(re) accu's bedoeld is, dus de spanning kan wel eens te hoog zijn (waardoor je je gelaccu naar de mallemoeren helpt).
Dat is
Bekabelingskit? Heb je niet nog ergens wat oude kabels liggen (oude kamerlamp ofzo) want €20 voor wat kabeltjes vind ik echt wel duur. En het hoeft echt geen kabeltjes van 100% puur goud ofzo te zijn, gewoon wat niet te dunne kabeltjes werkt prima.
Schakelaars, bij de elektroboer (maar dat zou nog wel eens duur kunnen zijn) of sloop gewoon wat apparaten voor wat schakelaartjes (PC voeding heeft bijv. al een goede Aan/Uit schakelaar).
Anders ook gewoon van de sloop halen, heb je gelijk schakelaars met verlichting erin (als je die uit het dashboard van een auto neemt tenminste
En een pakje met van die kabelzadeltjes (spijkertje met plastic klemmetje er aan) kost €2 ofzo. Zitten dan 25 in waarschijnlijk.
Ik kom dan op €62 nog wat uit.
Speakers kunnen misschien ook wel goedkoper, hebben ze op de sloop ook wel. Denk dat je dan €20 ~ €25 kwijt bent. En dan heb je misschien ook nog wel Sony / Pioneer / ander goed merk speakers, ipv Marquant
Gebruik gewoon even je fantasie, jij bent de baas
[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 13-07-2009 22:49 ]
hoe zit dat met de schakelaars ik heb + en - draad op accu. en de REM cabel moet op de plus dan krijg ik pas muziek.
is het dan zo als ik de REM op een schakelaar zet (wat voor schakelaar heb ik nodig) en vanuit de schakelaar weer terug naar de + pool van de accu.
kan iemand mij hierover wat info geven
Dat kan, maar je zou de schakelaar ook tussen de accu en de mindraad kunnen zetten. Of allebei de + draden schakelen (+ en REM). Dan weet je zeker dat er geen stroom loopt.bart0099 schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 20:49:
heey beste mensen ben erg lang bezig met mijn kratje (moet veel werken) maar ik heb nog steeds 1 ding wat me dwars zit.
hoe zit dat met de schakelaars ik heb + en - draad op accu. en de REM cabel moet op de plus dan krijg ik pas muziek.
is het dan zo als ik de REM op een schakelaar zet (wat voor schakelaar heb ik nodig) en vanuit de schakelaar weer terug naar de + pool van de accu.
kan iemand mij hierover wat info geven
Edit: Lidl heeft vanaf 20-7 ook luidsprekers in de aanbieding:
http://www.lidl.nl/nl/hom...o.20090720.p.Luidsprekers
Luidsprekers
3-weg-luidsprekers
Geringe inbouwdiepte‚ ook geschikt voor autodeuren
Impedantie: 4 Ohm
Max. 200 watt
Afm.: inbouwdiepte 8 cm, Ø 17 cm
14.99*
[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 14-07-2009 21:32 ]
Anoniem: 294234
http://www.plentyparts.nl/flashbook_folder/Default.html (pagina 6)
is dit wat als voeding voor een versterker?
Anoniem: 219973
Ik heb zelf een (gratis) 12V/3A voeding van een kapot LCD scherm.
oke dan ga ik deze denk ik maar halen, dat scheelt me weer tijd omdat ik morgen op vakantie gaAnoniem: 219973 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 11:41:
Dat is echt prima. Je kunt ook dat ding van Baco Army goods nemen. Die levert wel wat minder stroom (2A) maar is extreem goedkoop. In de meeste gevallen is dat genoeg.
Ik heb zelf een (gratis) 12V/3A voeding van een kapot LCD scherm.
ik wil hem later ook kunnen gebruiken voor een iets zwaardere versterker (met misschien een condensator ertussen) voor mijn subwoofer op mijn kamer
bedankt
Dan kan je inderdaad beter de 6A versie nemen. Een zware condensator parallel (minimaal 4700uF/16V) is altijd aan te raden.Anoniem: 294234 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 11:58:
ik wil hem later ook kunnen gebruiken voor een iets zwaardere versterker (met misschien een condensator ertussen) voor mijn subwoofer op mijn kamer
bedankt
over condensatoren heb ik nog niet zoveel verstand uF zegt me ook niksAnoniem: 219973 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 12:43:
[...]
Dan kan je inderdaad beter de 6A versie nemen. Een zware condensator parallel (minimaal 4700uF/16V) is altijd aan te raden.

maar zolang mijn versterker op zijn max niet meer dan 6A nodig heeft is een condensator nog niet nodig?
Anoniem: 307782
ik heb hier nu een open gedraaid 'oortje' liggen met die jack eraan. Ik heb hem dus opengedraaid en deze 3(4) draden komen eruit:
in een draad:
Rood en een heel licht oranje kleur.
Andere draad:
Groen en een heel licht oranje kleur(dezelfde)
Op de ta2024 zitten de kleuren GEEL ZWART en ROOD. welke, en hoe moet ik ze er nou aan solderen? want de aparte draadjes zijn niet geioseerd oid. Er it wel een soortvan heel dunne witte draadjes doorheen gedraaid.
Wie verlost me?
ik bedoelde meer de zogenaamnde "powercap" http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=379359Anoniem: 219973 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 13:13:
uF is micro farad. Zoeen bedoel ik. Een condensator gebruik je om de bas pieken op te vangen. Waarschijnlijk zit er al een in de versterker en is er niks aan de hand.
of is dat onnodig?
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
ik had het ook over mijn subwoofer op mijn kamerAnoniem: 219973 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 14:12:
LOL, alleen als je een 1000 watts versterker hebt.Die dingen zijn sowieso voor Sjonnies met een Honda Civic. 4700uF of 10000uF is wel meer dan genoeg. Dit is 1F, oftewel 1000000uF
maar het ging er mij om dat als dan staks de versterker meer dan 6 A nodig heeft
maar tog bedankt voor de info
nu eerst maar eens die voeding halen
zou deze voeding miss ook kunnen dienen als oplader?
Dat is eigenlijk niet veel anders, behalve dan dat het zwaar overdreven is... Ik heb me laten vertellen dat 2200µF per max gevraagde A genoeg is. Dus trekt je versterker maximale stroom van 3A dan zou je met een condensator van rond de 6600µF genoeg hebben...Anoniem: 294234 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 13:58:
[...]
ik bedoelde meer de zogenaamnde "powercap" http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=379359
of is dat onnodig?
De pieken in de stroom zijn soms sneller nodig dan dat de voeding die stroompiek ineens kan leveren. De condensator kan dit wel. Het dingetje wat happer aanraad is dus prima, maar zoals hij al zegt, wss zit er al een in je versterker.
Gewoon uitproberen. Klinkt het ruk in de zware bas dan brug je gewoon een condensator op de plus en de min van je versterker. / spuit11

Als je versterker continu meer nodig heeft heb je een probleemAnoniem: 294234 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 14:38:
[...]
ik had het ook over mijn subwoofer op mijn kamer![]()
maar het ging er mij om dat als dan staks de versterker meer dan 6 A nodig heeft
Daarvoor is de spanning te laag. Die moet hoger zijn als de volledig geladen spannign van je accu.maar tog bedankt voor de info
nu eerst maar eens die voeding halen
zou deze voeding miss ook kunnen dienen als oplader?
[ Voor 26% gewijzigd door lredev op 15-07-2009 14:57 ]
Wat voor versterker en speaker heb je eigenlijk?Anoniem: 294234 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 14:38:
ik had het ook over mijn subwoofer op mijn kamer![]()
ik heb nu een 600Watt RMS woofer (ja RMS)Anoniem: 219973 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 14:59:
[...]
Wat voor versterker en speaker heb je eigenlijk?
maar het ging er mij alleen om dat ik de koelbox voeding in eerste instantie kon gebruiken als voeding voor mijn bierkratradio (marquant versterker)
en wat later als eenmaal de versterker voor op mijn kamer dus binnen is heb daarvoor te gebruiken
dit gaat niet over een bierkat radio heAnoniem: 219973 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 15:45:
600 watt RMS op 12 volt? Dat lijkt me sterk, welke versterker heb je en welke speaker wil je daar op aansluiten?
dit is een auto subwoofer die nu nog op een pa versterker werkt
het gaat hier niet om een kratradio of iets dergelijksAnoniem: 219973 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 15:45:
600 watt RMS op 12 volt? Dat lijkt me sterk, welke versterker heb je en welke speaker wil je daar op aansluiten?
edit: deze is te veel geplaatst
er stond bij het verzenden van de vorige verzenden mislukt
dus vandaar

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 294234 op 15-07-2009 16:01 ]
Anoniem: 219973 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 16:21:
Het gaat er om dat het op 12 volt werkt. Knappe jongen die daar 600 watt RMS uit haalt. Dan heb je minstens 50 ampere nodig, afgezien van verliezen.
Hehe, ik neem aan dat die PA versterker gewoon 220 trekt en absoluut geen 600watt levert aan zijn woofer. Of wellicht zijn ze bezig het huis wat stevig op de fundering te trillen ;-)
Anoniem: 294234 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 15:58:
[...]
dit gaat niet over een bierkat radio he
In mijn broertjes auto zit een 4x30 watt jbl-versterker, waarvan 2 kanalen mono op een dual voice coil woofer zitten, daar komen al best stevige klappen van af (lees: pijn aan je oren als je wilt..) . Nu is een auto wat kleine ruimte, maar wil jij thuis een leuke woofer hebben dan zit je met een 100 watt versterker en de woofer die je al hebt al lekker te shaken hoor... Met een efficiente versterker (bijvoorbeeld T-amp, kijk eens naar een TK2050) ga je dat wellicht net redden met die 6A voeding.)
Oh te snel gelezen, dacht dat je zei: auto subwoofer op m'n pa's (auto) versterker. Maar je zegt idd PA versterker. Ja dan geloof ik 600 watt wel. Maar in de auto...Anoniem: 294234 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 15:58:
het gaat hier niet om een kratradio of iets dergelijks
bestaande uit:
- JBL 3-weg 6″x9″ (CS3196) 91dB
- TK2050 +/- 2x15W @12V, 4Ohm (wordt vervangen door ta2024 van samenkopen)
- 1 gelaccu 12V 3,4Ah (komt nog een 7Ah voor in de plaats.)
- Baspijpje a 98mm doorsnede (visaton)
- 1 plaat 18mm MDF
- Backplate met schakelaar en aansluiten voor lader
- Wat draadjes, fastondingetjes en een kroonsteentje
- Klein potje grijze grondverf, 1 bus spuitverf.

(die schoefjes dienen voor het drogen, gaan er nog uit, verder komt er nog een handvat op, qua gewicht is 'ie goed te dragen.)
Goed werk man! Qua constructie heeft dit natuurlijk veel meer potentie dan echte kratradio, klinken de bassen een beetje strak?
Wat een feest weer! Mooi kratje zo te zien, maar 98mm doorsnede? waarom een pijp van 10 cm in je krat hangen als basspoort?lredev schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 17:13:
Nou het kistje dat ik voor mijzelf heb is dan ook eindelijk af! Althans... het kistje, electronica wordt nog wat aangepast.
...
(die schoefjes dienen voor het drogen, gaan er nog uit, verder komt er nog een handvat op, qua gewicht is 'ie goed te dragen.)
Wel superhandig dat 'ie zo draagbaar is natuurlijk, daar ga ik met mijn 44a/h autoaccu nooit aan komen, dat ding weegt als lood!
(pas toen ik dat getikt had, zag ik de ironie ervan in)
[ Voor 33% gewijzigd door Pixeltje op 15-07-2009 19:56 ]
Overigens heb ik het idee dat alle basreflexkasten in dit topic gokken zijn, omdat je de T/S parameters moet weten om echt iets nuttigs met laag te kunnen doen.
Ik wil een "krat-radio" maken, met als bedoeling om op de camping van een festival heerlijk een muziekje te luisteren. In een word document heb ik al helemaal een soort van plan van aanpak geschreven, om mezelf voor te bereiden. Hieronder mijn hardware lijst;
- Versterker - Ta2024 2*15watt
- Gel accu - 12V (twijfel tussen de 12 AMP en de 7,2 AMP)
- Boxen - Blaupunkt GTX 693 HP
- Aan/uit switch - Eenvoudige on.off switch met lichtje (zoekwoord wip schakelaar rood)
- Elco - had gelezen dat minimaal 4.700uF gewenst is met dit bordje, dus een stapje hoger is ook goed gok ik
- Volt meter - Volt meter, moet deze nog wel modden naar 20V. (zoekwoorden LCD Paneel Meter)
- Kabels - gewoon uit de schuur
Ik kom nu enkele vragen tegen in mijn "planning". Namelijk de volt meter, kabels en de elco.
Bij de elco vraag ik mij af, is 1 stuk voldoende? (ik las veel over 2x de 4.700uF elco) Maar met 1 elco van 10.000uF 16V is toch voldoende voor deze set-up?
Kan ik deze elco vast lijmen in de kist/box? (heb dit op foto's gezien, dan zijn de pootjes omhoog en zit ie vast gelijmd met het vlakke deel tegen de bodem) zorgt dit niet voor warmte problemen?
Kabels, ik kan toch gewoon huis/tuin/keuken kabels gebruiken, geen speciale hi-voltage kabels. Er komt maximaal een 12 volt/12ampere gel accu op... (kabels gesloopt uit lampen en verleng kabels zoals eerder in aangegeven in dit topic)
En als laatste, een lastige vraag omtrent de voltmeter. Omdat ik toch op de centen wil letten ben ik beperkt tot 2 webshops. Namelijk Conrad en Electronica-online. Deze tweede heeft de goedkoopste voltmeter display, maar werkt met max 200mV. Dit kan je door weerstanden aanpassen naar 20V.
Kent iemand dit LCD panel? Werkt het naar wens? En is er info beschikbaar over de manier om hem te tweaken naar 20V? Ben namelijk twee duurdere LCD schermen tegen gekomen en die hadden respectievelijk 10M Ohm en 100K Ohm of 1M Ohm en 100K Ohm nodig. Ofwel, kan er niet blind van uit gaan welke weerstanden dit schermpje nodig heeft.
Goedkopere alternatieven zijn eventueel welkom, omdat dit niet echt een functionele eis is van mij, maar meer een safety feat...
Als het je daadwerkelijk gaat om een safety feature, dan kun je net zo goed bij de samenkoopactie ook de accu-indicator bestellen. Deze heeft rode en groene LEDs, en als de spanning onder een zelf in te stellen punt zakt, gaan de rode lampjes branden. Voor meer uitleg moet je maar even de uitleg in de actie lezen.RedRayMann schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 01:45:
En als laatste, een lastige vraag omtrent de voltmeter. Omdat ik toch op de centen wil letten ben ik beperkt tot 2 webshops. Namelijk Conrad en Electronica-online. Deze tweede heeft de goedkoopste voltmeter display, maar werkt met max 200mV. Dit kan je door weerstanden aanpassen naar 20V.
Kent iemand dit LCD panel? Werkt het naar wens? En is er info beschikbaar over de manier om hem te tweaken naar 20V? Ben namelijk twee duurdere LCD schermen tegen gekomen en die hadden respectievelijk 10M Ohm en 100K Ohm of 1M Ohm en 100K Ohm nodig. Ofwel, kan er niet blind van uit gaan welke weerstanden dit schermpje nodig heeft.
Goedkopere alternatieven zijn eventueel welkom, omdat dit niet echt een functionele eis is van mij, maar meer een safety feat...
De link je geeft naar Electronica-online brengt me alleen naar de homepage, en ik heb even gezocht maar kon zo snel het lcd'tje wat je bedoeld niet vinden. Sorry, had over je zoekterm heengelezen. Ze verkopen overigens ook een normale voltmeter. Die is niet zo duur, en daar hoef je niet meer aan te sleutelen.
@ JvS:
T/S parameter?Overigens heb ik het idee dat alle basreflexkasten in dit topic gokken zijn, omdat je de T/S parameters moet weten om echt iets nuttigs met laag te kunnen doen.
[ Voor 13% gewijzigd door Pixeltje op 16-07-2009 08:34 ]
Niet alleen vanaf het specs sheetje van de leverancier met 28 .. 20.000Hz :0.
Tijdens mijn bestelling, last minute, dacht ik er nog niet over na. Ook waren ze al uit verkocht. Maar ga er ff naar kijken, want er staat een data sheet bij dacht ik.Pixeltje schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 08:29:
Als het je daadwerkelijk gaat om een safety feature, dan kun je net zo goed bij de samenkoopactie ook de accu-indicator bestellen. Deze heeft rode en groene LEDs, en als de spanning onder een zelf in te stellen punt zakt, gaan de rode lampjes branden. Voor meer uitleg moet je maar even de uitleg in de actie lezen.
Ik kreeg geen correcte links naar producten, vandaar.Pixeltje schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 08:29:
De link je geeft naar Electronica-online brengt me alleen naar de homepage, en ik heb even gezocht maar kon zo snel het lcd'tje wat je bedoeld niet vinden. Sorry, had over je zoekterm heengelezen. Ze verkopen overigens ook een normale voltmeter. Die is niet zo duur, en daar hoef je niet meer aan te sleutelen.

Electronica allemaal getest en werkt

(het wordt 2weg met een subwoofer en witte watervaste speakers voor op de zeilboot).
[ Voor 24% gewijzigd door JvS op 16-07-2009 10:56 ]
Dat doet er voor een kratradio niet toe. In schema's volg je altijd van plus naar min. Een diode laat bijvoorbeeld de stroom door van plus naar min, maar niet andersom.tumtum100 schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 13:03:
De stroom bij een accu (DC) loop toch van plus naar min ? of van min naar plus?
In werkelijkheid loopt er geen positief geladen stroom, maar lopen de (negatief geladen) electronen van min naar plus. Maar nogmaals, dit is niet relevant voor schema's of wat dan ook.
[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 16-07-2009 13:55 ]
Daarom is het ook gebruikelijk om de 'plusdraad' te onderbreken. Net als dat je bij een lichtschakelaar de Fasedraad, en niet de nuldraad onderbeekt.tumtum100 schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 14:39:
Dat is toch wel belang als ik een enkelpolige schakelaar pak en zet hem op de min , kan er bijv.. nog altijd stroom lopen via plus en dus trekt hij toch een beetje leeg of niet ?
Dat heeft er helemaal niets mee te maken. Fase en nul is iets anders dan plus en min bij gelijkstroom.Pixeltje schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 14:43:
[...]
Daarom is het ook gebruikelijk om de 'plusdraad' te onderbreken. Net als dat je bij een lichtschakelaar de Fasedraad, en niet de nuldraad onderbeekt.
Bij een gelijkstroomkring maakt het helemaal 0,0 uit waar je de kring onderbreekt. Er kan simpelweg geen stroom lopen.
Dus nogmaals, ga niet denken dat je de electronen dicht bij 'de bron' moet tegenhouden ofzo (want dat doe je inderdaad op de mindraad en niet op de plusdraad), want dat is echt, echt, echt, echt, ECHT niet nodig...
Anoniem: 310432
ik ben ook bezig met een bouwradiotje te maken.
ik heb speaker van pioneer rms 80 watt gekocht en radio van jvc 4x 50 watt.
ik dacht dat dit wel genoeg geluid zou opleveren? of niet?
Maar ik zat met de voeding van de bouwradio, ik wil liever geen accu gebruiken omdat hij daar erg zwaar en groot van wordt en hij moet juist praktisch worden dus vandaar die keuze.
Welke voeding moet ik nu gebruiken?
Ik zat te denken om een accu oplader te kopen, en daar de klemmen vanaf knippen zodat je draad over houdt.
En als het goed is levert het dan 12 volt op.
Is dit een goede manier of heeft het een te laag vermogen?
en raden jullie mij aan ook nog die versterker van marquant te kopen van de kijkshop of denk je dat het wel hard genoeg gaat?
ja ik ben een beginner..:P
alvast bedankt, ik post de foto's van mijn bouwradio binnenkort.
De bassen klinken zeker strak en goed, veel beter ook dan voor het baspijpje. Ben echt blij met de sound die eruit komt, maar ben erg benieuwd hoe het gaat werken met de TA2024 +2 elco's (heb 4700µF meebesteld)Anoniem: 219973 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 19:50:
@lredev
Goed werk man! Qua constructie heeft dit natuurlijk veel meer potentie dan echte kratradio, klinken de bassen een beetje strak?
@ JvS 2 vraagjes:JvS schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 10:55:
Dat ding van Conrad is wel in elkaar te solderen. Ik schrok zelf ook even dat het een bouwpakketje was, maar met wat goede wil en een geleend soldeerapparaat (en mijn 1e klas VWO soldeerskills van 18 jaar geleden) is het dan toch geluk!
[afbeelding]
[afbeelding]
(het wordt 2weg met een subwoofer en witte watervaste speakers voor op de zeilboot).
Hoe kom jij al aan de ta2024's
[ Voor 17% gewijzigd door lredev op 16-07-2009 19:45 ]
Eerder in dit topic zijn al verschillende berekeningen gemaakt, die erop wijzen dat een acculader (tenminste, eentje om 12V accu's mee te laden) meer dan 12 volt levert. Je moet dus even doormeten wat die acculader van jou voor spanning geeft, en wat de gebruiksomstandigheden van je radio moeten zijn.Anoniem: 310432 schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 19:38:
Welke voeding moet ik nu gebruiken?
Ik zat te denken om een accu oplader te kopen, en daar de klemmen vanaf knippen zodat je draad over houdt.
En als het goed is levert het dan 12 volt op.
Is dit een goede manier of heeft het een te laag vermogen?
en raden jullie mij aan ook nog die versterker van marquant te kopen van de kijkshop of denk je dat het wel hard genoeg gaat?
ja ik ben een beginner..:P
alvast bedankt, ik post de foto's van mijn bouwradio binnenkort.
Overigens vermoed ik, dat je met die radio en speakers voldoende herrie kunt produceren. Die marquantversterker zal daar niet veel overheen gaan, denk ik.
@JVS:
Weer wat geleerd, ik doe mn best om het allemaal door te krijgenBij een gelijkstroomkring maakt het helemaal 0,0 uit waar je de kring onderbreekt. Er kan simpelweg geen stroom lopen.
@ Iredev:
Waar heb je die pijp vandaan dan? En hoe weet je hoe lang hij moest zijn, als je 'm niet berekend hebt?Over die baspijp: Dit was de enige met een verstelbare schacht/schacht die lang genoeg kon zijn. Het had ook maar zo ruk kunnen klinken, but lucky me, it sounds great! T/S parameter van de woofers van mijn speakers heb ik me geheel niet mee bezig gehouden.... gewoon gokje
[ Voor 22% gewijzigd door Pixeltje op 16-07-2009 19:46 ]
en als ik dat heb door gemeten wat dan? ik mag denk ik niet meer dan 12 volt naar de radio pleuren of wel? vindt ie vast niet zo leuk he? Dus moet ik er dan weerstandjes tussen maken?Pixeltje schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 19:43:
[...]
Eerder in dit topic zijn al verschillende berekeningen gemaakt, die erop wijzen dat een acculader (tenminste, eentje om 12V accu's mee te laden) meer dan 12 volt levert. Je moet dus even doormeten wat die acculader van jou voor spanning geeft, en wat de gebruiksomstandigheden van je radio moeten zijn.
Overigens vermoed ik, dat je met die radio en speakers voldoende herrie kunt produceren. Die marquantversterker zal daar niet veel overheen gaan, denk ik.
@JVS:
[...]
oja ik dacht al dat het niet veel uit zou maken, ik heb gekozen voor merk spullen ipv allemaal goedkope dingen pimpen dmv goedkope versterker. dit leek mij beter.
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 310432 op 16-07-2009 19:48 ]
Wat je radio leuk vindt kun je vinden in de datasheet, daar staat wat de normale, minimale en maximale waarden moeten zijn van onder andere spanning en stroomsterkte.
Heb trouwens deze besteld
Radio:
KD-G351 Merk: JVC
Speakers:
TS-A6903i Merk: Pioneer
Mja bij moespot, in Deventer, die heeft altijd wel wat elektro rommel en wat handige dingetjes als terminal plaatjes basbuisjes en speaker grilletjes etc... Gewoon toevallig omdat ik daar ff het terminal plaat had gehaald had ik ook dat basbuisje gezien... Maar ze worden wel meer verkocht. Omdat ik niet wist wat zou werken nam ik maar een verstelbare, kon ik altijd beetje spelen... Maar goed, volgens mij heeft dat pas zin als je kist luchtdicht is... Maar in jouw geval, ik zou het gewoon proberen, valt het tegen, maak je het gat weer dicht....Pixeltje schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 19:43:
-knip-
@ Iredev:
[...]
Waar heb je die pijp vandaan dan? En hoe weet je hoe lang hij moest zijn, als je 'm niet berekend hebt?
Luchtdicht issie wellredev schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 21:59:
[...]
Mja bij moespot, in Deventer, die heeft altijd wel wat elektro rommel en wat handige dingetjes als terminal plaatjes basbuisjes en speaker grilletjes etc... Gewoon toevallig omdat ik daar ff het terminal plaat had gehaald had ik ook dat basbuisje gezien... Maar ze worden wel meer verkocht. Omdat ik niet wist wat zou werken nam ik maar een verstelbare, kon ik altijd beetje spelen... Maar goed, volgens mij heeft dat pas zin als je kist luchtdicht is... Maar in jouw geval, ik zou het gewoon proberen, valt het tegen, maak je het gat weer dicht....
Is waarschijnlijk te klein voor mijn speakers, en veroorzaakt dus ruis... Bummer. Wil niet zomaar een gat in die kist zagen, is een beetje jammer van mn dure betonplex. Wellicht dat ik in de klep (waar ook de speakers inhangen) een gat kan boren, een plaatje MDF is zo gemaakt natuurlijk. De vraag is of het zin heeft, naar boven gericht.
Je speakers zijn ook al naar boven gericht, je kan je ook afvragen of dat zo handig isPixeltje schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 22:07:
[...]
Luchtdicht issie welIk heb me een beetje ingelezen in die bassreflexpoorten, en ben bang dat ik niet genoeg ruimte heb om de pijp lang genoeg te maken. Ik heb 1 bassreflexpijpje liggen, die wegkomt uit een Creative wooferkistje, met een diameter van ongeveer 40mm, en een lengte van 150/200 mm. Zou ik daarmee wegkomen?
Is waarschijnlijk te klein voor mijn speakers, en veroorzaakt dus ruis... Bummer. Wil niet zomaar een gat in die kist zagen, is een beetje jammer van mn dure betonplex. Wellicht dat ik in de klep (waar ook de speakers inhangen) een gat kan boren, een plaatje MDF is zo gemaakt natuurlijk. De vraag is of het zin heeft, naar boven gericht.
[ Voor 4% gewijzigd door lredev op 16-07-2009 22:21 ]
Ik weet dat het naar boven richten niet ideaal is, maar het voldoet voor nu. Binnenkort misschien een andere kist eromheen, dus dan ook rekening houden met een Bassreflexpijpje, in ieder geval weer merci voor de uitleg;)
Ik ben er nog een beetje over aan het rondlezen geslagen... maar het schijnt allemaal toch wel zeer nauw te meten... Ware het niet dat we het hier over simpele autospeakers hebben, geenzins van enig audiofiel gewicht. Met een vriend hebben we het weleens over die geluid en de verschillen in kwaliteit van dingen die hij of ik eens te horen kreeg... De conclusie is steeds dat je gewoon moet streven naar wat jij mooi vind klinken... Veel factoren spelen dan mee, zoals: omgeving, luistermoment etc.. Voor een kratradio is het voornaamste: dat er muziek is, dat het wat volume kan hebben en niet te bagger klinkt... Nou daar hoeven we niet te spannend over te doen denk ikPixeltje schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 22:35:
Hehe nee, hij is niet (of in ieder geval nauwelijks) voor de tijdens bouw. Het probleem was dat ik de speakers niet kwijtkon aan de voorkant van de kist, of de zijkant. Dat laatste is sowiezo niet handig, gezien je dan maar aan 1 kant van de kist kan zijn, en de andere speaker dus een beetje voor nop herrie maakt. (voor de buren, wellicht).
Ik weet dat het naar boven richten niet ideaal is, maar het voldoet voor nu. Binnenkort misschien een andere kist eromheen, dus dan ook rekening houden met een Bassreflexpijpje, in ieder geval weer merci voor de uitleg;)
De enige motivatie voor mij om een gat in mijn kistje te boren was letterlijk omdat het geluid wat "opgesloten" klonk, dof en gedempt (de lage regionen) daar kwam vervolgens mij eerder genoemde theorie bij van de grote kofferbak en tada ik had de 7-gatenzagen in mijn boormachine hangen. Dat pijpje leek me logisch voor een afscheiding en fisieke afstand van het geluid... en ik ben er blij mee!
zo heb ik nu 2 DM220 speakers geleend omdat ik dacht dat dat een goede aanschaf zou zijn (nav reviews etc)... en waarempel ik vind dat geluid helemaal neit zo lekker klinken, wordt al snel te "zwaar".. de, eigelijk veel goedkopere, soundcraft 300st (by bose) klinken me veel lekkerder... de waardering voor geluid is volgens mij zo persoonlijk, dat moet je gewoon proberen en proberen te blijven hangen bij een groot mogelijke mate van tevredenheid
Welk pakketje heb je gekocht? Heb je een url?JvS schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 10:55:
Dat ding van Conrad is wel in elkaar te solderen. Ik schrok zelf ook even dat het een bouwpakketje was, maar met wat goede wil en een geleend soldeerapparaat (en mijn 1e klas VWO soldeerskills van 18 jaar geleden) is het dan toch geluk!
[afbeelding]
[afbeelding]
//edit//
Gevonden
[ Voor 5% gewijzigd door RedRayMann op 17-07-2009 11:11 . Reden: update ]
Wat zit er in:
4 x 7Ah op 12V
accubewaker
autoradio medion met usb, sd, radio en cd
2 speakers kenwood 60Wms
pc voeding (om te werken bij opladen)
2 laders
en nog wat elektronica om een keuze te maken welke batterij men wil(ze staan nooit in parralel)
En dit allemaal in een heavy duty flightcase
Eens hij is opgeladen, gaat hij gemakkelijk 20u mee op vol vermogen. Foto's zal ik deze week ergens posten want hij is vandaag op terugreis met ander materiaal.
Ik wil er nog 2 speakers bijdoen die ik op afstand kan plaatsen. En als de radio nu uitvalt bij te lage batterij moet men zelf wat 'foefelen' om een volle batterij te kiezen dmv 2 schakelaars, maar dit wil ik ook automatiseren.
[ Voor 3% gewijzigd door Slechtvalk200 op 17-07-2009 11:38 ]
http://www.samenkopen.net/action/58300lredev schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 19:42:
@ JvS 2 vraagjes:
Hoe kom jij al aan de ta2024'sen waarom heb je die draden die naar je woofer loopt gevlochten met een "blinde" draad?
En die kabel is gewoon zo gemaakt. Ik gebruikte die vroeger als audiofiele kabels voor mijn hifi, maar ben allang weer overgestapt op normale kabels. Deze had ik toevallig liggen en ik dacht, die ga ik eens gebruiken
Wat raden jullie mij aan? wat is beter qua kwaliteit enzo?
Dit topic gaat voornamelijk over de hardware, en denk daar wel uit te zijn. Ben nu benieuwd hoe mensen alles hebben verwerkt en hoe alles eruit ziet. Om zelf wat inspiratie op te doen (ga dit weekend zelf kijken naar een krat ofzo)
Google moet ik nog gebruiken, maar dacht, weten jullie wat leuke topics/sites met projecten (eventueel van jullie zelf)
Ha, ok ik zit in de nieuwe actie
Ah, ja ik vond het er zo bijzonder uit zien, dat ik meende dat er iets bijzonders mee moest zijnEn die kabel is gewoon zo gemaakt. Ik gebruikte die vroeger als audiofiele kabels voor mijn hifi, maar ben allang weer overgestapt op normale kabels. Deze had ik toevallig liggen en ik dacht, die ga ik eens gebruiken.
Trouwens, heb jij je dm220's nou nog geofferd, die je in eerste instantie in je kist wilde bouwen? Vriend van mij heeft ze ook namelijk en die heeft al 2 keer opgeblazen tweeters gehad, en mocht jij die nog hebben rondslingeren is dat misschien wel interessant voor hem als reserve...
Anoniem: 222510
Weet een van jullie misschien hoe we deze meter goed kunnen aansluiten zodat hij enkel het voltage meet?
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 222510 op 17-07-2009 13:59 ]
uiteindelijk heb ik alles bij elkaar en moet alleen nog in het kratje zetten hier een overzicht en fotos
Speakers 30 euro : http://kb-audio.nl/speake...weg-600-watt-spakers.html
Marquant versterker mca-200 20 euro: http://www.kijkshop.nl/pr...quant-versterker-mca-200/
Gel Accu 7,2 ampere 12v : http://www.baco-army-goods.nl/product_13.html
Accu lader: http://www.baco-army-goods.nl/product_20.html
Neon blauw 5 euro : Bron van vriend xD
Fotos:
http://www.plaatjesupload...9/07/17/1247829873-80.jpg Speaker
http://www.plaatjesupload.../07/17/1247829927-570.jpg alles een beetje
http://www.plaatjesupload.../07/17/1247829976-810.jpg alles nog een keer xD
Bedankt geef maar tips als je wilt
Het lijkt me sterk dat hij niet constant spanning aan het meten is, volgens Conrad heb je eenAnoniem: 222510 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 13:58:
Ik heb deze http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=122820 voltmeter van conrad al een tijdje liggen en heb laatst in samenwerking met een wat meer technisch aangelegd persoon hem geprobeerd aan de praat te krijgen, maar we komen er niet helemaal uit. De backlight doet het, en ook de cijfers worden weergegeven, alleen niet de cijfers die wij willen, hij blijft switchen tussen ongeveer 5 verschillende metertjes en het lukt maar niet om hem constant op volt te laten meten.
Weet een van jullie misschien hoe we deze meter goed kunnen aansluiten zodat hij enkel het voltage meet?
Gekocht. Een voltmeter meet het voltage (3,5 cijferige digitale DC-voltmeter inbouwinstrument met LC-display.
Ik heb zeker een tip, de wet van Murphy: Grote kans dat je binnenkort een keer de spanningskabels verkeerdom aansluit op de versterker. Er is niks mis met die groene kabeltjes, maar een ongeluk zit in een klein hoekje.
[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 219973 op 17-07-2009 14:26 ]
Jups.tumtum100 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 14:35:
Hoezo dat ik plus en min verkeerd om doe ? maar wat voor kabel kan ik beter gebruiken een rode en zwarte ?
Dan weet je namelijk altijd zeker dat je de goede polen aansluit. Stel dat je krat er zometeen omheen zit, en je kunt niet de hele kabel volgen; het zou zonde zijn om je versterker stuk te maken door deze kort te sluiten.
je kunt binnenkort een nieuwe versterker kopen;)tumtum100 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 14:11:
Hee,
uiteindelijk heb ik alles bij elkaar en moet alleen nog in het kratje zetten hier een overzicht en fotos
Speakers 30 euro : http://kb-audio.nl/speake...weg-600-watt-spakers.html
Marquant versterker mca-200 20 euro: http://www.kijkshop.nl/pr...quant-versterker-mca-200/
Gel Accu 7,2 ampere 12v : http://www.baco-army-goods.nl/product_13.html
Accu lader: http://www.baco-army-goods.nl/product_20.html
Neon blauw 5 euro : Bron van vriend xD
Fotos:
http://www.plaatjesupload...9/07/17/1247829873-80.jpg Speaker
http://www.plaatjesupload.../07/17/1247829927-570.jpg alles een beetje
http://www.plaatjesupload.../07/17/1247829976-810.jpg alles nog een keer xD
Bedankt geef maar tips als je wilt
die speakers zijn veel te zwaar voor dat markant dingetje. De speakers hebben een RMS van 100W en die versterker een piek van 100W. Het is al een heleboel mensen gebeurd en ik wil je graag behoeden. je versterker wordt straks verschrikkelijk warm en daarna doet ie 't niet meer;)
en een update van mijn eigen kratje:
ik heb een waterpijp ingebouwd.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 307782 op 17-07-2009 15:25 . Reden: update ]
Ik heb bijvoorbeeld per ongeluk:
- Amperemeters als voltmeters gebruikt (gloeiend hete kabels)
- Versterker verkeerdom aangesloten (kapot)
- Een drukschakelaar gesmolten met een soldeerbout (te heet) en nog een als kortsluiting gebruikt (ook kapot)
- Een dure microcontrollerprogrammeerunit doorgefikt (tijdens een studieproject, dus niet hoeven dokken)
- Transistoren verkeerom ingesoldeerd (schakeling werkte niet)
- Kratradio de hele winter aan laten staan (kapotte accu)
- Kabelje in het krat doorgefikt (te dun voor de 1.8A lader)
- Accu leeggetrokken door kortsluiting (dronken en een regenbui) accu was niet kapot doordat ik spanningsbeveiliging heb
- Gaten in het vloerkleed gebrand met een soldeerbout (als 10 jarige)
Hoezo gaat die dan kapot ? de versterker geeft toch en de speakers nemen toch niet ?Anoniem: 307782 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 15:21:
[...]
je kunt binnenkort een nieuwe versterker kopen;)
die speakers zijn veel te zwaar voor dat markant dingetje. De speakers hebben een RMS van 100W en die versterker een piek van 100W. Het is al een heleboel mensen gebeurd en ik wil je graag behoeden. je versterker wordt straks verschrikkelijk warm en daarna doet ie 't niet meer;)

...
Nee, dat deed 'ie nietAnoniem: 307782 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 15:21:
En @Happer:
Als je dat schema nog ergens hebt, wil ik ook wel een kopietje trekken, iets met voorkomen en genezen

uit de pdf van conrad.nlAnoniem: 222510 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 13:58:
Ik heb deze http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=122820 voltmeter van conrad al een tijdje liggen en heb laatst in samenwerking met een wat meer technisch aangelegd persoon hem geprobeerd aan de praat te krijgen, maar we komen er niet helemaal uit. De backlight doet het, en ook de cijfers worden weergegeven, alleen niet de cijfers die wij willen, hij blijft switchen tussen ongeveer 5 verschillende metertjes en het lukt maar niet om hem constant op volt te laten meten.
Connector CN2
Pin 5 HOLD Connect to VDD to freeze display
Misschien handig om er een drukknopje aan te hangen, kun je nog wisselen door het knopje in te drukken.
Is dit waar want anders vind ik het kei zonde net alles bij elkaar en dan krijg je dit weerAnoniem: 307782 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 15:21:
[...]
je kunt binnenkort een nieuwe versterker kopen;)
Anoniem: 222510
http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1757201.htmlPixeltje schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 14:20:
[...]
Het lijkt me sterk dat hij niet constant spanning aan het meten is, volgens Conrad heb je een
[...]
Gekocht. Een voltmeter meet het voltage (). Hooguit dat je moet instellen welk voltage hij op werkt. Er staat bij de beschrijving op Conrad ook dat je met het omsteken van 'kortsluitbruggen' kunt bepalen welk meetvermogen het metertje heeft. Als 'ie nog op 200mV staat, dan kan het weleens misgaan ja. Als je de juiste (staat in de handleiding?) contactjes hebt verbonden kun je het bereik opschroeven tot macimaal 200V. Ergens daartussen val wel 20V liggen, en dat is meer dan genoeg om je accu te meten. Kijk hier eerst even naar, wellicht is dat de oplossing.
Ik zie net dat DP3 volgens de beschrijving wel op ON had moeten staan, kan dit misschien de oorzaak zijn van het telkens wisselen van 'meting' ?
*EDIT* ik zie nu pas de reactie van pickboy
De laatste versie:

Ik begrijp niet waar je heen wilt. Wat heeft het maximaal vermogen dat de speaker aan kan te maken met versterker? Ik heb zelf 80 watt RMS (aldus conrad) opgeblazen met 13 watt ingangsvermogen, gewoon omdat de schuimrubbere ring rond de conus op een gegeven moment oud wordt (rubber is veel beter).Anoniem: 307782 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 15:21:
Dat het Marquant versterkertje makkelijk op te blazen is wil ik wel geloven, maar ik zie niet in hoe een zwaarder belastbare speaker een mindere versterker kan opblazen. Behalve natuurlijk als dat ding een lagere impedantie dan 4 ohm heeft.
Trouwens, 600 watt uit een 13 centimeter speaker voor 30 euro is sowieso belachelijk. Dat is alsof je een nieuwe Suzuki Alto met een 800 pk motor kan kopen voor 6000 euro...
Dat zal waarschijnlijk wel, de meeste gelaccu opladers geven zo'n 600 mA. Weet niet hoeveel je radio precies gebruikt, maar met een 2A adapter zit je denk ik wel goed.Anoniem: 310432 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 17:51:
Ik heb mijn radio en speakerse aan de praat weten te krijgen met een accu oplader. Maar wanneer ik het volume harder zet dan 40 dan vliegt de radio uit. Komt dit omdat hij te weinig vermogen krijgt van de oplader?
schakelaar aangesloten werkt perfect.
had nog een oude auto radio liggen van me ma, aangesloten kreeg kut geluid.
alles er weer vanaf gehaalt, wil ik mijn mp3 er weer op aansluiten geen muziek.
dus ik denk of men versterker is doorgebrand (lijkt me sterk volume stond op 1 streepje van de radio en 1 volume 1 van mp3. of het moeten de speakers zijn
ooh en de accu was vol
pls help
Wat finnl zegt is gewoon onzin. Het is een beetje een audiofiel fabeltje dat je een versterker opblaast als deze te 'licht' is.tumtum100 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 17:17:
ooh oke dus het is helemaal niet erg dat dacht ik dus ook al maar de speakers werken goed en versterker ALS het waar is wat die finnl zegt dan kan ik altijd nog een fan cooler erbij zetten of iets dergelijks
De theorie daarachter is dat je een versterker van bv 50watt met speakers die 100w belastbaar zijn misschien wel wat te hard zet, waardoor de versterker boven z'n macht moet werken en gaat vervormen. De speakers zullen dan door dat vervormde signaal eerder stuk gaan. Maar dit is ook zeer afhankelijk van het niveau van het ingangsignaal en de gevoeligheid van de auxingang van de versterker...
Oftewel, gelul in de ruimte. Alles wat je op de een of andere manier veel te hard zet gaat stuk. Maar dat hoor je wel. In dit soort kratjes hoef je je daar geen zorgen om te maken en hoe je al helemaal niet bang te zijn dat je versterker oververhit.
het is gewoon zo. Te grote versterker is speakers kapot maar te grote speakers is versterker kapot. Misschin niet bij alle versterkers, maar ZEKER bij die marquant.
believe me or not.
Maar hoe werkt dat eletronisch dan? Ik eb altijd begrepen dat versterkers vooral te lijden hebben bij te weinig weerstand... Die boxen "trekken" niet... Maar goed het is dan ook een marwuant versterker van 2 tientjes, die zijn vast niet al te degelijk opgebouwd..Anoniem: 307782 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 22:41:
onzin of niet. je zult straks zien dat als hij een paar uurtjes achter elkaar gedraid heeft, tumtum hier terug op het forum komt en zegt: mijn versterker is kapot, wie heeft er een alternatief?
het is gewoon zo. Te grote versterker is speakers kapot maar te grote speakers is versterker kapot. Misschin niet bij alle versterkers, maar ZEKER bij die marquant.
believe me or not.
Wat er misschien mis kan gaan is dat je bij zwaardere speakers geneigd bent de versterker harder te zetten. Een speaker die eerder vervormt klinkt verschrikkelijk dus zet je je versterker minder hard.Anoniem: 307782 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 22:41:
Te grote versterker is speakers kapot maar te grote speakers is versterker kapot. Misschin niet bij alle versterkers, maar ZEKER bij die marquant.
believe me or not.
Ik kan me het wel voorstellen met mijn ouwe B&W speakertjes, Die kunnen zo'n 70 watt RMS continu hebben, met een versterker op 12 volt boordspanning zit je nooit aan de max van de speakers. Maar wanneer ik dezelfde versterker in m'n krat laat draaien dan moet ik hem een stukje terug draaien om het mooi te houden.
Ik denk dat de clue volgens mij is: zolang dat de muziek helder blijft klinken (geen vervorming) is er niks aan de hand maar pas op de Marquant is van snijkoek gemaakt.
Ik was van plan om op mijn Ta2024 2*15watt versterker (samenkopen) 2 boxen van Blaupunkt te plaatsen...
Namelijk deze boxen...
Specs;
Max. belastbaarheid (muziek): 220 W
RMS-belastbaarheid: 55 W
Frequentiebereik: 40 - 22 000 Hz
Impedantie: 4 Ω
Geluidsniveau: 92 dB
De geluidsniveau, impedantie en frequentiebereik zijn goed.
De max belastbaar is ruim voldoende, maar lees nu dat een 15Watt versterker gezeur kan opleveren met 55w boxen...
Kan ik dan beter gaan zoeken naar 15 tot 25 watt boxen voor een betere sound/levenduur van wat dan ook?
http://www.youtube.com/watch?v=mhhSY7H8ayw

Frontliner - Timetumtum100 schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 09:20:
Achjah als ik mijn versterker dan niet helemaal vol open zet kan er niks aan de hand zijn maar ik heb alles AF:D ik heb een filmpje op youtube gezet kijk maar :
http://www.youtube.com/watch?v=mhhSY7H8ayw

Dit topic is gesloten.
Voordat je over accu's/ amperes en ampere uur begint, kijk even hier: klik! :)
Enneh... geen vraag & aanbod alstublieftdankuwel...