Nee dat wat je leest is absolute dikke onzin. Een speaker die meer belastbaar is, is helemaal niet zwaar voor een versterker. Die blaupunkts worden normaal gesproken rechtstreeks op een autoradio aangesloten, en die versterker levert ook max 15watt (is een beetje de max van een 12V apparaat op een 4ohm speaker zonder travo)RedRayMann schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 05:49:
De geluidsniveau, impedantie en frequentiebereik zijn goed.
De max belastbaar is ruim voldoende, maar lees nu dat een 15Watt versterker gezeur kan opleveren met 55w boxen...
Kan ik dan beter gaan zoeken naar 15 tot 25 watt boxen voor een betere sound/levenduur van wat dan ook?
Wat Finnl doet is extreem generaliseren. Dat heeft echt niets met de klasse van deze speakers en versterkers te maken. Alleen als je een speaker met hele gare impendantiedippen gebruikt op een slechte versterker en dan hard speelt kani het kapot. En dat heeft niets met watts te maken.
Mijn pa heeft speakers die lastiger aan te sturen zijn. Zijn sony versterker van 2x110w ging in de beveiliging als je erg hard speelde. De rotel van 2x30watt deed dat niet. Maar nogmaals, bij autospeakers uit deze klasse hoef je je daar echt totaal niet druk om te maken.
Ik gheb overigens precies hetzelfde setje. Die Blaupunkt heeft juist een hele hoge gevoeligheid. DIe is juist makkelijk aan te sturen.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp