IDE-SATA converter en ATA HDD werkt niet op Evo D510 USDT

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:33
Hoi,

Ik heb hier een Compaq Evo D510 USDT staan, die ik gebruik als server.

Standaard zit hier een 3.5" IDE hardeschijf in, die op een 40pins ATA aansluiting zit.

Nu heb ik laatst een convertor gekocht http://www.focalprice.com/detail.aspx?pid=2392 zodat ik een SATA hardeschijf kan aansluiten op dit PCtje.

Dit werkt, maar dit convertortje prik je rechtstreeks in je moederbord. Maar omdat er geen 2e ATA aansluiting is op het moederbord, wil ik nog een 2e hardeschijf op de ATA aansluiting.

Ik heb wat geknutseld, en nu past het fysiek (heb nu een normale IDE hardeschijf en deze convertor aan de PC hangen).

Alleen het werkt niet!

Alleen de convertor op de PC werkt wel
2 IDE hardeschijven (1 op Master, ander op Slave) werkt ook.

Als ik de converter + normale hardeschijf (Master) > blijft hangen in BIOS
Als ik de converter + normale hardeschijf (Slave) > blijft hangen in BIOS
Als ik de converter + normale hardeschijf (Cable Select) > Kan naar BIOS, maar hij vind geen van beide schijven.

Het convertor kaartje is gebaseerd op "SATALink SPIF223A HL-022"

Hoe zorg ik dat het gaat werken? (Eigenlijk moet ik het convertor kaartje gewoon instellen op Master of Slave, maar het dingetje heeft geen jumpers o.i.d.) Fysiek past het namelijk allemaal wel.

Edit: Ik heb even zitten zoeken op "SPIF223A Master" en toen kwam ik dit tegen: http://www.span.com/produ...m5ormnimol69ssun1f6d0t2l2

Dat is hetzelfde idee, iets andere uitvoering, maar dezelfde chip. Maar deze heeft dus wel een jumper! De chip kan het dus wel. Alleen er is geen datasheet van deze chip te vinden :| }:|

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 30-06-2009 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je schreef in EL-Kroeg dat het softwarematig niet werkt maar IMHO beschrijf je hier puur hardwarematige problemen. Je converter mag nu wel passen maar als je PC in de BIOS al blijft hangen is het volgens mij niet echt softwarematig te noemen ... Ik zie overigens ook geen test met enkel de SATA schijf via die kabel? vermoed dat dat ook niet werkt?

Volgens mij heb je, zoals jeronimo schreef je pinning nu niet correct ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Volgens mij werkte het via de IDE kabel sowieso niet. Rechtstreeks op het moederbord wel.

Andere apparaten op de IDE kabel werken wel.

Maar hoe zou de pinning dan moeten zitten? Ik heb het nu gewoon 1:1:1 aangesloten, met de nokjes aan de bovenkant van de connectoren in 1 lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je sluit nu twee dezelfde male connectoren op elkaar aan, de pinning van die twee is dus gespiegeld ... Als je de IDE kabel pakt en twee connectoren tegen elkaar aanhoud dan zul je zien dat pin 1 op beide connectoren niet overeenkomen. Als je de nokken gelijk houd zit pin 1 op pin 20 van de andere connector en als je 'm omdraait zit pin 1 op pin 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Oke het is me nu duidelijk.

Met zo'n printheader gaat het dus niet lukken.

Hoe krijg ik het dan wel werkend?

Edit: De adapter waar je in de EL kroeg naar linkt: http://cgi.ebay.com/IDE-P....c0.m14&_trkparms=65%3A15|66%3A4|39%3A1|240%3A1318|301%3A0|293%3A1|294%3A200

Daar zat ik ook al naar te kijken, maar dat gaat fysiek weer niet passen. De "USDT" in het typenummer van de PC staat voor Ultra Slim Desktop Tower.

Ultra slim = extreem weinig ruimte :P

Maar als ik nou de IDE aansluiting converter eraf haal, en de IDE connector van een oud moederbord erop zet, dan zou het toch gewoon moeten werken? Dan kan ik gewoon m'n IDE kabel erin pluggen.

Maar als ik dat dus even bekijk, dan moet die connector van het moederbord, weer precies andersom erop, en dan moet ik aan de andere kant een gaatje maken, waar dan het nokje van de kabel in past (het huidige gaatje voor het nokje gebruik ik dan dus niet meer).

Klopt dit? (het is namelijk allemaal erg verwarrend :P )

[ Voor 91% gewijzigd door ThinkPad op 01-07-2009 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 00:42:
[knip]
Daar zat ik ook al naar te kijken, maar dat gaat fysiek weer niet passen. De "USDT" in het typenummer van de PC staat voor Ultra Slim Desktop Tower.

Ultra slim = extreem weinig ruimte :P
Ok, weinig ruimte maar dat kaartje druk je achter op de schijf, de extra ruimte die het kost is minder dan de ruimte die je nodig hebt voor SATA connectoren? En je bespaart ook nog op een verloop snoertje voor je spanning.

[edit]
De female header vervangen door een (aangepaste) male zou denk ik moeten werken ...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2009 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 01:10:
[...]

Ok, weinig ruimte maar dat kaartje druk je achter op de schijf, de extra ruimte die het kost is minder dan de ruimte die je nodig hebt voor SATA connectoren? En je bespaart ook nog op een verloop snoertje voor je spanning.

[edit]
De female header vervangen door een (aangepaste) male zou denk ik moeten werken ...
Ik zit met de IDE aansluiting van dat ding.

Als ik de hardeschijf er instop, zonder kabels aangesloten, dan heb ik nog ~2,7cm ruimte tussen de hardeschijf en de voeding.

Het printplaatje zou wel op de schijf passen, maar de IDE stekker neemt ook nog wel ~1.5cm.
En volgens mij zijn die kaartjes ook wel iets van 2.5cm, dus dan zit het kaartje wel op de schijf, maar dan kan ik de IDE kabel er niet op aansluiten.

Ik heb hier een 40pin IDE kabel liggen, die ga ik er wel aan proberen te solderen.

Maar moet pin1 van het convertertje (er staat gelukkig op wat pin1 is) aan de rode draad van de IDE kabel? http://pinouts.ru/HD/AtaInternal_pinout.shtml En het kabeltje wat naast de rode zit? Die moet dan op ?

Ik weet dat een kabel met 40 draadjes wel een stuk langzamer is dan 1tje met 80 draadjes, maar die met 40 draadjes valt nog normaal te solderen. Degene met 80 draadjes heeft wel erg dunne draadjes :P

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 01-07-2009 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 11:23:
[...]

En volgens mij zijn die kaartjes ook wel iets van 2.5cm, dus dan zit het kaartje wel op de schijf, maar dan kan ik de IDE kabel er niet op aansluiten.
Ah ... maar dat zie je volgens mij verkeerd! De SATA connectoren staan haaks op de print, het kaartje kommt daardoor vlak tegen de achterkant van de schijf!

Ik heb hier een 40pin IDE kabel liggen, die ga ik er wel aan proberen te solderen.

Maar moet pin1 van het convertertje (er staat gelukkig op wat pin1 is) aan de rode draad van de IDE kabel? http://pinouts.ru/HD/AtaInternal_pinout.shtml En het kabeltje wat naast de rode zit? Die moet dan op ?

Ik weet dat een kabel met 40 draadjes wel een stuk langzamer is dan 1tje met 80 draadjes, maar die met 40 draadjes valt nog normaal te solderen. Degene met 80 draadjes heeft wel erg dunne draadjes :P
Rood = pin 1, volgende is pin 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Het werkt _/-\o_ 8)

Ik had eerst de IDE kabel er verkeerd op gesoldeerd ( :X |:( ) dus ik zat alweer te vloeken >:)

Maar nadat ik nog even goed had gekeken, bleek dat ik wat draadjes had omgewisseld bij de boven en onderkant van het convertertje.

Toen heb ik de 2.5" HDD aangesloten samen met de converter (de convertor zit nu permanent aan die IDE kabel vast, en ik heb dus 1 vrije aansluiting) en het werkte nogsteeds niet.

Maar toen ging ik even zoeken, en het bleek dat je 2.5" HDD's ook gewoon kunt instellen op Master of Slave.

Normaal zitten er geen jumpers op, en dan is hij Master (dit stond allemaal op de plakker die op de HDD zit). Toen ik een jumper erop zette, waardoor hij slave werd, werden beide HDD's herkend.

Nu heb ik dus een gruwelijk klein PCtje, met een 20GB ATA laptopschijf als OS schijf, en een 1.5TB SATA schijf als DATA schijf.

"Ich liebe es, wenn ein Plan Funktioniert :7 "

_Danny_ , bedankt _/-\o_ O+
Pagina: 1