Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.643 views

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Dan zullen dat waarschijnlijk die inverters zijn. De power on reset waarde van een standaardpin is normaal gesproken laag (zou je even moeten opzoeken), dus zodra je 'm aanzet schakel je m weer hoog, wat uiteindelijk een laag wordt in de gate van die mosfets.

Het nut van die inverters ontgaat mij sowieso volledig. Als dat een TC4223 is, zoals ik kan opmaken uit jouw schema, dan is dat niet zomaar een inverter maar meteen een power mosfet, om daarmee op de gate van een andere mosfet te meppen. Wat is het nut daarvan? De gatestroom loopt ergens in de pA's, dat kan een microcontroller probleemloos leveren en een inverterend effect kun je ook in je software regelen zonder daarvoor een inverter toe te passen. Die mosfet die je gebruikt zijn logic level (ook voor 5V) dus die zou je probleemloos op je uc moeten kunnen smijten.

Die 7805 mag je ook ontkoppelen met 100nF naar gnd bij zowel Vin als Vout. Die RS485 heb ik me even niet in verdiept.

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 15:45
Die TC4423's zijn de mosfet-drivers die ervoor moeten zorgen dat de mosfets sneller schakelen (zie een paar oudere posts in dit topic: maikel in "De EL-kroeg - Deel 3").

[ Voor 35% gewijzigd door maikel op 13-12-2011 09:58 ]

• Flake
Sneller schakelen? Ik denk dat je daar de plank misslaat. Een MOSFET kan echt niet sneller schakelen als je daar iets tussen hangt. MOSFET drivers zijn bedoeld om genoeg power te kunnen leveren als er een toepassing geschakeld moet worden met een vermogen wat een microcontroller niet kan leveren. Idem voor de tweede mosfet. De schakeltijd van een MOSFET is karakteristiek voor het component en staat gespecificeerd in de datasheet. Als je een mosfet nodig hebt die sneller moet schakelen, dan moet je een andere kiezen. Of een lagere PWM frequentie.

Volgens de datasheet is de dominante waarde van IRLZ34N de rise time van 100ns. PWMen zou dus moeten werken op 10MHz. Ik denk nog steeds dat die TC's overbodig zijn en dat kan goed de oorzaak zijn van je probleem.

/edit: In je voorgaande posts wordt gesproken over afstand. Waar zit die afstand?

[ Voor 5% gewijzigd door Flake op 13-12-2011 10:08 ]

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Voor de geïnteresseerde Korte demo van mijn teslacoil aangestuurd door een diy polyfone synthesizer.

[ Voor 13% gewijzigd door dalus op 13-12-2011 10:33 ]

High Powered Madness

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Flake schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 10:04:
Sneller schakelen? Ik denk dat je daar de plank misslaat. Een MOSFET kan echt niet sneller schakelen als je daar iets tussen hangt. MOSFET drivers zijn bedoeld om genoeg power te kunnen leveren als er een toepassing geschakeld moet worden met een vermogen wat een microcontroller niet kan leveren.
Een MOSFET heeft een zekere gate-capaciteit, wat je kan zien als een parasitaire condensator tussen source en gate. Wat je moet doen om een mosfet 'aan' te zetten is die condensator opladen. Als je microcontroller maar een paar mA op z'n IO-pin kan leveren, kan dit een zekere tijd duren. Erger: in een bepaalde spanningsrange zal de mosfet 'half-aan' gaan staan en een stuk meer vermogen wegstoken dan normaal. Dit kan je oplossen door een mosfet-driver, die de parasitaire condensator sneller kan oplossen en zelf geen of een heel kleine ingangscapaciteit heeft. Bovendien kan je met een mosfet-driver mosfets ook een hogere gate-spanning geven dan met je microcontroller mogelijk is, wat betekent dat je mosfets meer power kunnen handlen, maar dat lijkt hier niet gebruikt te zijn.

Geen idee of het hier nodig is, trouwens, ik schakel mijn mosfets op enkele honderden KHz PWM zonder driver, maar het is niet zo dat drivers voor mosfets compleet nutteloos zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Sprite_tm op 13-12-2011 10:59 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:07

Rmg

dalus schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 10:32:
Voor de geïnteresseerde Korte demo van mijn teslacoil aangestuurd door een diy polyfone synthesizer.

[video]
Grappig hoe de cameraman zich het apelazarus schrikt bij de eerste vonk :+

• Flake
Sprite: Het verhaal over in- en uitgangscapaciteit klopt, maar dat is niet zozeer aan de orde wanneer je 'm wil laten schakelen. Dat wordt pas interessant als je hem als versterker voor wisselspanningen wil gaan gebruiken: in combinatie met de in- en uitgangsimpendantie treedt er door die capaciteit filterverschijnselen op die met name voor hoogfrequent problematisch kunnen zijn. Ik denk ook niet dat die capaciteit 'vol' moet zijn om 'm te laten schakelen, want in combinatie met die hoge ingangsimpendantie waardoor er slechts enkele pA's aan stroom loopt zou dit nogal afwijken van de praktijk. Aangezien de ingangsimpendantie constant blijft zou het ook geen zin hebben om een grotere stroombron erop te zetten. De schakeltijd, zoals staat in de sheets, kun je altijd wel op vertrouwen.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Flake schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 09:24:
Je zegt dat je een hele korte flits ziet. Er vanuitgaande dat je geen jtagice hebt om te debuggen lijkt het me alsof dat ding aan het resetten is. Staat de watchdog aan? Brownout detection? Problemen met je voeding? Kun je de stroom meten?
Lijkt me een initialisatie dingetje. Bij startup staat hij wat te floaten/weet je zijn state niet. Dan kan hij vanalles doen en dus ook even flitsen tot hij geinitialiseerd is. Wil je dit voorkomen dan zal je extern een weerstand kunnen toevoegen.

Is er overigens een bepaalde reden dat je geinverteerd werkt naar je fet's toe?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Ik denk toch dat ik je ongelijk moet geven, Flake :)

Laten we eens twee dingen doen: een voorbeeld met puur schakeltijd en gate capacitance, en een verder uitgewerkt voorbeeld. Als voorbeeld gebruiken we IRF6621 want dat is echt een extreem sexy, opwindende en bijna crimineel seksuele MOSFET. Datasheet.

Op een hoog niveau kun je kijken naar twee getallen: total gate charge en switching time. Gate charge gaat in nanocoulombs, switching time in nanoseconden, dus als we die twee door elkaar delen krijgen we nC/ns = A. Amperes dus. Dit is de hoeveelheid lading die je in de MOSFET gate moet proppen voordat hij helemaal aan is. IRF6621 heeft een schakeltijd van 14ns als je hem aanzet en 4.1ns als je hem uitzet, en een total gate charge van 11.7nC typisch. Dat betekent dus dat, wil je hem in deze tijd aan of uit zetten, je tijdens de aan-flank 11.7/14=0.835A erin moet pompen. Tijdens de uit-flank is het nog veel meer: 11.7/4.1=2.85A.

Deze hoeveelheid stroom (we zijn nog steeds in de vereenvoudigde analyse) wordt genomen als de stroom die je gate driver op (max gatespanning)/2 kan geven. Stel dat we een Atmega88 op 5V gebruiken, dan zien we in z'n datasheet op pagina 258 dat de I/O pinnen (geëxtrapoleerd naar 2.5V) ongeveer 70-75mA kunnen leveren. Da's bij lange na niet genoeg. Deze MOSFET kan direct op de I/O van zo'n AVR dus maar in ongeveer 11.7/0.07=167ns geschakeld worden op z'n snelst.

Er is een iets nauwkeurigere manier om de schakeltijd te berekenen, en dat is door figuur 2 op pagina 1 van de irf6621 datasheet te gebruiken. Daar zie je de gate charge als functie van gate-spanning. Een opmerkelijk detail in die grafiek is dat er een stukje plat in zit, dit heet het Miller-plateau. Tijdens het aan- en uitzetten van een MOSFET is de Miller-lading hetgene wat zorgt voor de meeste 'vertraging' bij het aan- en uitschakelen. Tevens moet de lading vanaf de threshold voltage mee worden gerekend. Voor IRF6621 is dit typisch 1.8V.

Op deze 'betere' manier van schakeltijden berekenen moet je dus de het platte deel van de gate charge-grafiek meten en de lading vanaf threshold voltage erbij optellen: dit is (bij Vds=15V) ongeveer 9-3=6nC. Dit opladen van de miller charge gebeurt zo te zien op ca. 3V, dus dan wandelen we even verder naar de atmega88 datasheet om te kijken hoeveel stroom er kan worden geleverd door de I/O bij 3V: dit is waarschijnlijk zo'n 80mA (wederom geëxtrapoleerd). Een atmega88 kan dus volgens deze iets verfijndere methode een IRF6621 schakelen in 6/0.08=75ns.

Deze laatste berekening is natuurkundig correcter, maar in de praktijk zorgen parasitaire eigenschappen van het circuit ervoor dat de werkelijke waarde er ergens tussenin zal vallen.

Waarom is het belangrijk om MOSFETs snel te kunnen schakelen? Schakelverliezen! Tijdens het proces van aan- en uitgaan gaat zoals sprite_tm al zei de schakelaar door een fase van een-beetje-geleiden en het effect hiervan is dat (bij de meeste soorten een beetje-tot-dominant inductieve ladingen) de volledige source-drain-spanning en -stroom tijdens deze schakelperiode over de MOSFET komen te staan. De schakelverliezen voor een MOSFET die met frequentie f een stroom van I op een spanning van U staat te schakelen met aan- en uitschakeltijden van tr en tf, kun je schrijven als:

Psw = f * U * I * (tr + tf)

Om een concreet voorbeeld te geven van wanneer dit een probleem wordt: ik gebruik momenteel IRF6621 voor een dc/dc converter van 12-19 naar 5V op 180kHz met een uitgangsstroom van 6.3A max. Als ik geen gate-drivers zou gebruiken zou ik schakeltijden krijgen van ca. 150ns. Mijn schakelverliezen zijn dan max:

Psw = 180e3 * 19 * 6.3 * (150e-9 + 150e-9) = 6.46W

Dat is meer dan 20% van het uitgangsvermogen! Wanneer ik wel gate-drivers gebruik die voldoende piekstroom kunnen leveren, zijn mijn schakelverliezen opeens nog maar:

Psw = 180e3 * 19 * 6.3 * (14e-9 + 4.1e-9) = 0.0123W.

Seriously good stuff. Ik moet nu even met een rol wc-papier achter een bosje gaan zitten.

edit: ohja, source en sink current staan apart gespecificeerd in de atmel datasheet. Geen zin om te herschrijven, deal with it.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Aah, dank je, Mux. Ik wist nog wel ongeveer hoe het zat maar alles zo gedetailleerd beschrijven als wat jij gedaan hebt was me niet gelukt.

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:17

GG85

.......

Yes, goed stuk!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:15
Geen beter antwoord mogelijk geweest denk ik zo :).

[ Voor 92% gewijzigd door wesleytjuh op 13-12-2011 14:16 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dalus schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 10:32:

[video]
Nice :D

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• maikel
LED-Maniak schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 12:11:
[...]

Lijkt me een initialisatie dingetje. Bij startup staat hij wat te floaten/weet je zijn state niet. Dan kan hij vanalles doen en dus ook even flitsen tot hij geinitialiseerd is. Wil je dit voorkomen dan zal je extern een weerstand kunnen toevoegen.

Is er overigens een bepaalde reden dat je geinverteerd werkt naar je fet's toe?
Ja, dat idee had ik inderdaad ook al. Wat voor weerstand zou ik dan moeten toevoegen? En gewoon tussen de uitgang van de microcontroller en GND, of niet?

Ik heb overigens geen goede reden om geinverteerd te werken. Volgens mij komt dat uit een van de eerste probeersels in combinatie met RGB-LEDs met een common anode. Of zoiets. :)
Maar het maakt geen verschil, toch?

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-11 22:05
@ maikel: Je zegt dat je bij de kristal 2x 15nF hebt toegevoegd. Als ik me niet vergis moet dat meer iets zijn van 12 - 22 pF...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• maikel
Flake schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 09:24:
Die 100uF kun je wel achterwege laten. Das een belachelijk flinke cap en voor een uc echt niet nodig. Maar idd 100nF naar gnd, zo dicht mogelijk tegen de pin aan.
...
Flake schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 09:43:
...
Die 7805 mag je ook ontkoppelen met 100nF naar gnd bij zowel Vin als Vout. Die RS485 heb ik me even niet in verdiept.
Wat is 'zo dicht mogelijk'? Mijn hele printje is 5x5cm, dus echt ver zit het er nooit vanaf. :)
Maar aangezien de microcontroller zijn voeding krijgt van de 7805, kan ik die condensator van 100nF toch gewoon aan de Vout van de 7805 hangen. Scheelt weer een condensatortje. :)
DP Kunst schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 19:03:
@ maikel: Je zegt dat je bij de kristal 2x 15nF hebt toegevoegd. Als ik me niet vergis moet dat meer iets zijn van 12 - 22 pF...
Sorry, ik bedoelde 15pF.

[ Voor 14% gewijzigd door maikel op 13-12-2011 19:31 ]

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Zo dicht mogelijk is in dit geval zo'n beetje direct naast de VCC/GND-pinnen. :)

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

DP Kunst schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 19:03:
Officieel is het zo dat je condensator plaats als de load capacitance van de gewenste oscillator hoger is dan de capacitance van de gebruikte kristal, als die overeen komen dan hoef je volgens mijn geen condensator te plaatsen om precies de klok te krijgen van de kristal. Maar vaak word een standaard richtlijn gegeven van 15-22pF, volgens mijn komt het niet zo nauw, avr doet het meestal ook zonder condensator en ook met 22pF. Zal hoogsten de klok verlagen als je te grote condensator erin plaats. Al heb ik geen idee hoeveel 15nF zou beïnvloeden als je die erin zou hebben zitten, denk behoorlijk wat. :D

http://www.statek.com/pdf/tn33.pdf\

Edit/
Bladzijde 11
http://www.atmel.com/dyn/...rod_documents/doc2521.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 13-12-2011 21:43 ]

-Andere hobby- -

• maikel
Kaj. schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 20:43:
Zo dicht mogelijk is in dit geval zo'n beetje direct naast de VCC/GND-pinnen. :)
Ik heb gisteren getest met een 100nF tussen de Vout en GND van de 7805. De microcontroller zit daar zo'n 1,5cm vandaan. Zou dat nog verschil gaan maken? Nu had het namelijk weinig effect.

Wat misschien nog wel een probleem zou kunnen zijn: een pull-up en -down weerstaandje bij de RS485-zender, zoals in dit schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.interfacebus.com/rs485-network-driver-receiver-circuit.png

Ik gebruik nu deze converter:
Afbeeldingslocatie: http://images.villageorigin.com/006401-041/001.jpg?s=600
Hier zitten volgens mij geen pull-ups en -downs bij, dus die zal ik zelf nog eens toevoegen.

Ik heb zojuist m'n logic analyzer er weer eens aan gehangen en het probleem is volgens mij niet dat de microcontroller niet luistert, maar dat de data nooit aan komt. Tenminste, op de output van de MAX485 zie ik geen data verschijnen.
Met een terminal-programma ben ik er nu wel achter wat er mis gaat: ik heb de strings die de microcontroller terug stuurt niet afgesloten met een '\0'. |:(

Het werkt nog steeds niet feilloos, maar ik krijg in ieder geval al wat meer data terug.

[edit]
Ik heb nu het programma nog wat verder vereenvoudigd: http://pastebin.com/YTzL0Y2e
Daarnaast heb ik een weerstand tussen A en GND en tussen B en VDD van de RS485-uitgang gehangen. Ook heb ik een 100nF condensator tussen Vout en GND van de 7805 gehangen.
Maar het werkt nog steeds niet lekker. :(

Volgens mij terminal-tool komt er elke seconde een \0 binnen. :?

[ Voor 33% gewijzigd door maikel op 15-12-2011 00:21 ]

• Flake
LED-Maniak schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 12:11:
[...]

Toen ik het schema zag zag ik ook dat hij de uitgang inverteert met die fetdriver. Naar mijn idee zijn uitgangen bij Atmega's altijd gedefineerd alszijnde power on reset-waardes, die is bij een gpio volgens mij 0. Dus idd een initialisatiekwestie. Aangezien jij een POR-waarde hoog wil hebben moet je een pull up aan VCC hangen (niet aan gnd) met een weerstandje van laten we zeggen 10k of hoger en hopen dat dat werkt.

En mux: Ik heb mijn powerboekje es ff erbij gepakt en lijkt idd te kloppen, mijn excuus dus :P. Moet wel zeggen dat je een behoorlijk lompe mosfet erbij pakt als voorbeeld, als ik mosfets gebruik dan heb ik aan 2A meer dan zat dus dat verandert de zaak wel :P.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik ben nog vrij nieuw met electronica; dus ik vermaak mij wat met het bekijken van tutorials op Youtube. Deze wilde ik toch wel even delen; gewoon omdat het imho 1 van de toegankelijkste kanalen is: Afrotechmods

Iemand anders nog aanraders om te bekijken?

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 21:12

DaWaN

'r you wicked ??

Roamor schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 20:30:
Ik ben nog vrij nieuw met electronica; dus ik vermaak mij wat met het bekijken van tutorials op Youtube. Deze wilde ik toch wel even delen; gewoon omdat het imho 1 van de toegankelijkste kanalen is: Afrotechmods

[video]

[video]

Iemand anders nog aanraders om te bekijken?
EEVBlog uiteraard, persoonlijk vind ik zijn videos iets te toegankelijk en uitgebreid maar als n00b zijn ze denk ik *net* te volgen
YouTube: Kanaal van EEVblog

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• mux

mux

99% efficient!

Flake schreef op donderdag 15 december 2011 @ 11:08:
En mux: Ik heb mijn powerboekje es ff erbij gepakt en lijkt idd te kloppen, mijn excuus dus :P. Moet wel zeggen dat je een behoorlijk lompe mosfet erbij pakt als voorbeeld, als ik mosfets gebruik dan heb ik aan 2A meer dan zat dus dat verandert de zaak wel :P.
Echte super high performance MOSFETs hebben meerdere amps, tot wel 20A, nodig om echt op z'n max te schakelen. Maar alleen mafkezen zoals ik gebruiken dat; in alle andere gevallen worden ofwel FETs gebruikt die zelf op minimale schakeltijden maar honderden milliamps nodig hebben, of worden ze gewoon veel minder snel geschakeld om ringing te voorkomen. Want dat is een gigantisch probleem.

• Cornelisjuh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-04-2020
Ik heb recent een Commodore 64 aangeschaft, helaas is het apparaat ver voor mijn tijd en heb ik er 0,0% verstand van. Ik ben opzoek naar een oplossing om games/programma's op te slaan op een manier wsaar makkelijk mee om te gaan is op een recente windows pc. Ik zat zelf te kijken naar een SD2IEC, ik heb alleen geen idee waar ik dat kan aanschaffen. Ik heb beginners electronica verstand en ik ben niet bang om een boordje te solderen, maar zelf een oplossing verzinnen zal er niet inzitten. Weten jullie mischien waar ik zo'n apparaat kan kopen of dat er mischien betere alternatieven zijn ?

i7 4970K | Mugen 4 | GTX 980Ti SC+ ACX2.0+ | 16GB 1600 Corsair Dominator | Asus Maximus VII Ranger | Corsair 730T | Corsair RM750 ||| Corsair Strafe RGB | Asus MG278Q

• Cornelisjuh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-04-2020
Oh super bedankt !
Daughterboard ziet er ook niet zo moeilijk uit

i7 4970K | Mugen 4 | GTX 980Ti SC+ ACX2.0+ | 16GB 1600 Corsair Dominator | Asus Maximus VII Ranger | Corsair 730T | Corsair RM750 ||| Corsair Strafe RGB | Asus MG278Q

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
DaWaN schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 21:54:
[...]

EEVBlog uiteraard, persoonlijk vind ik zijn videos iets te toegankelijk en uitgebreid maar als n00b zijn ze denk ik *net* te volgen
YouTube: Kanaal van EEVblog
Bedankt voor de link. Daar kun je heel wat uurtjes mee zoet zijn zo te zien.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heb net even snel 4bit HD44780 LCD library geschreven voor de atxmega familie, kon alleen 8bit vinden en dat is niet echt handig. Kost je toch weer 4 extra pinnen. Als iemand de lib wilt gebruiken pb dan maar even.

Heb nu deze functies geïmplanteerd:
lcd_init();
lcd_string("Hallo");
lcd_clear();
lcd_pos(0, 0);

Meer heb ik zelf niet nodig op dit moment, dus vandaar maar beperkt aantal fucnties, erlijk gezegd gebruik ik zelden andere functies.

-Andere hobby- -

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
Pfffffrt, ik kom er niet meer uit met een atmega8 projectje, en ik hoop dat iemand mij een handje op weg kan helpen. Laat ik de situatie even uitleggen:

Ik heb onderstaand stukje code die 64 bits moet inklokken vanuit 8 shiftregisters.
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
uint8_t shift_byte_in(void)
{
    uint8_t loadedbyte = 0; 
    for (uint8_t i = 0; i < 8; i++)
    {
        IN_PORT &= ~(1 << IN_CLK);
        IN_PORT |= (1 << IN_CLK);
        if (IN_PIN & (1 << IN_SER))
        {
            loadedbyte |= (1 << i);
        }       
    }
    return loadedbyte;
}
uint64_t shift_int64_in(void)
{
    uint64_t byte;
    uint64_t int64 = 0;
    {
        byte = 0 | shift_byte_in();
        int64 |= byte << (i * 8);
    }
    return int64;
}

Daarna krijg ik een waarde terug (normaal de 64 bit vanuit de shiftregisters). Van dit getal zou er eentje op "1" moeten staan, de rest op "0". Ik bereken de positie van deze "1" met volgende code:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
uint8_t calculate_button_address(uint64_t button)
{
    uint8_t buttonaddress = 0;
    for (uint8_t i = 0; i < 64; i++)
    {
        if (button & (1 << i))
        {
            break;
        }
        buttonaddress++;
    }
    return buttonaddress;
}

Aan elkaar geknoopt door volgende code (snippet):
C:
1
2
3
4
uint64_t inputs = shift_int64_in();
if (inputs)
{
    uint8_t buttonaddress = calculate_button_address(inputs);

Het probleem is echter dat dit adres perfect werkt voor de eerste 16 locaties (0x00 t.e.m. 0x0F), maar bij de volgende 48 loopt het mis; er blijft dan 0x0F uit de calculate_button_address komen. Iemand een idee waarom?

Edit; hardwaregewijs lijkt alles in orde; als ik bijvoorbeeld input 0x13 indruk, is ook enkel zijn input op het shiftregister hoog, en zeker niet die op locatie 0x0F.

[ Voor 5% gewijzigd door Ibex op 17-12-2011 22:55 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mijn gok is dat je (1<<i) geinterpreteerd word als een int, waardoor de 1 er bij waardes boven 16 uitvalt. Je zou ((uint64_t)1<<i) oid kunnen proberen. Ik kan daar niet meteen mee verklaren waarom er 0xf uit blijft komen en niet 0x40 tho'.

Verwijderd

Niet echt elektronica gerelateerd, maar weet iemand waar dit ergens gekocht/besteld kan worden? Liefst in Belgie, maar verderop kan ook. Ik moet ook nog elektronica onderdelen bestellen, dus als alles van dezelfde shop kon komen, zou dat wel handig zijn. http://shop.debruintechni...ages/groepen/41420002.jpg

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:27
Ibex schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 22:52:
Het probleem is echter dat dit adres perfect werkt voor de eerste 16 locaties (0x00 t.e.m. 0x0F), maar
code:
1
2
3
4
5
6
7
    {
[...]
[...]
      }

Misschien is dat hierom? Dat je in de loop, die 8 keer uitgevoerd wordt, twee keer "IN_PORT &= ~(1 << IN_CLK);" doet?

edit: Wat doen IN_PORT, IN_CLK, IN_PIN en IN_SER eigenlijk?

[ Voor 6% gewijzigd door Wirf op 18-12-2011 11:53 ]

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
Sprite_tm schreef op zondag 18 december 2011 @ 10:20:
Mijn gok is dat je (1<<i) geinterpreteerd word als een int, waardoor de 1 er bij waardes boven 16 uitvalt. Je zou ((uint64_t)1<<i) oid kunnen proberen. Ik kan daar niet meteen mee verklaren waarom er 0xf uit blijft komen en niet 0x40 tho'.
Ik zie ook niet direct een verklaring waarom dit de oorzaak zou zijn, maar het is wel een potentiele bug. Even testen dus :).
Wirf schreef op zondag 18 december 2011 @ 11:48:
[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
    {
[...]
[...]
      }

Misschien is dat hierom? Dat je in de loop, die 8 keer uitgevoerd wordt, twee keer "IN_PORT &= ~(1 << IN_CLK);" doet?
edit: Wat doen IN_PORT, IN_CLK, IN_PIN en IN_SER eigenlijk?
IN_PORT is gewoon een alias van PORTD, IN_PIN van PIND. IN_CLK en IN_SER zijn alias voor resp.PD6 en PIND5 waarop de shiftregisters zijn aangesloten. Ik doe het twee keer aan het begin en het einde om ervoor te zorgen dat het steeds juist staat.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:27
Ibex schreef op zondag 18 december 2011 @ 14:52:
[...]

Ik zie ook niet direct een verklaring waarom dit de oorzaak zou zijn, maar het is wel een potentiele bug. Even testen dus :).

[...]

IN_PORT is gewoon een alias van PORTD, IN_PIN van PIND. IN_CLK en IN_SER zijn alias voor resp.PD6 en PIND5 waarop de shiftregisters zijn aangesloten. Ik doe het twee keer aan het begin en het einde om ervoor te zorgen dat het steeds juist staat.
Weet je zeker dat je dat zowel aan het begin als het eind wil doen?
Als je dit namelijk handmatig zou unrollen staat er dit:

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
{ 
    uint8_t loadedbyte = 0;     

{ 
            loadedbyte |= (1 << 0); //i == 0
        }         

{ 
            loadedbyte |= (1 << 1); // i == 1
        }         

{ 
            loadedbyte |= (1 << 2); 
        }         

//etc.

} 
    return loadedbyte; 
} 

Dus dan staat er twee keer achter elkaar "IN_PORT &= ~(1 << IN_CLK);", dat lijkt me nogal overkill.

Edit: en oh, omdat het serieel is, moet je misschien ook gaan kijken naar de timing. Je doet een aantal transities erg snel achter elkaar, waardoor misschien je shiftregisters het niet bij kunnen houden.
Een paar lompe delays hier en daar zouden die theorie kunnen testen.

[ Voor 8% gewijzigd door Wirf op 18-12-2011 16:10 ]

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
Sprite_tm schreef op zondag 18 december 2011 @ 10:20:
Dit was het dus effectief. Thanks :)

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45

Hoe kan dit :P :+

[ Voor 14% gewijzigd door Megamind op 19-12-2011 20:09 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Als het schema klopt dan zal dit niet werken, of schema klopt niet. Denk dat je het in hoekje gratis stroom moet plaatsen, onzin. Maar als iemand iets beters heeft dan onzin hoor ik het graag. :)

-Andere hobby- -

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-10 17:13
Ik denk niet dat er met het filmpje geknoeid is, eerder met minstens de schakelaars en de batterij.
Schakelaars: Logisch, want als er 1 uit staat dan doet het niks.
Batterij: vergelijk filmpje 1:52 maar even hiermee:
Afbeeldingslocatie: http://76.my/Malaysia/vipow-9v-200mah-ni-mh-rechargeable-battery-1009-09-kemen@11.jpg
Die is duidelijk open geweest.

• mux

mux

99% efficient!

Ik denk dat het gewoon het simpelste is: videoshop. Een 200R weerstand gaat sowieso niet werken met zulke LEDs.

• maikel
Hoe kan ik dit ding het beste aansluiten op een MAX485 om er zo een USB <-> RS485-converter van te maken?
Afbeeldingslocatie: http://www.marcmart.com/images/201108/goods_img/2633_P_1314477016020.jpg
Deze gebruikt een Silabs CP2102-chip.

Qua pinnen heb ik alleen RXD, TXD, +5V, +3,3V, GND en RST. Via de gaatjes kan ik echter nog wel de volgende pinnen aansluiten: SPD, /SPD, RI, DCD, DTR, DSR, RTS en CTS. Ik heb al een de logic analyzer aan deze poorten gehangen, maar die lijken helemaal niets te doen. Ook niet als ik RTS in code 'handmatig' schakel of CTS juist aanvink als 'Flow control' in m'n terminal (HTerm).

Welke pin kan ik hiervoor nu het beste gebruiken om de MAX485 te schakelen tussen 'zenden' en 'ontvangen'? Uit de datasheet van de chip kon ik dit niet echt halen, maar dat zal eerder aan mij liggen. :)

• Avar
maikel schreef op maandag 19 december 2011 @ 21:32:
Welke pin kan ik hiervoor nu het beste gebruiken om de MAX485 te schakelen tussen 'zenden' en 'ontvangen'? Uit de datasheet van de chip kon ik dit niet echt halen, maar dat zal eerder aan mij liggen. :)
Officieel zou dat RTS moeten zijn, alleen moet je die dan wel omkeren zo te zien. Uit de datasheet van de CP2102 valt helaas niet te halen of die lijn ook echt aangestuurd wordt.
Kan je geen Full Duplex MAX491 nemen, of zeg ik nou iets doms?

Ah, hier staat wat meer, pootje kan geprogrammeerd worden dus hoe hij op jouw module staat is onbekend.
Leesvoer: http://www.silabs.com/Sup...s/TechnicalDocs/an223.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door Avar op 19-12-2011 22:29 . Reden: Link toegevoegd ]

• Zjosh
  • Laatst online: 20-11 12:58
Wirf schreef op zondag 18 december 2011 @ 16:01:
[...]

Weet je zeker dat je dat zowel aan het begin als het eind wil doen?
Als je dit namelijk handmatig zou unrollen staat er dit:

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
{ 
    uint8_t loadedbyte = 0;     

{ 
            loadedbyte |= (1 << 0); //i == 0
        }         

{ 
            loadedbyte |= (1 << 1); // i == 1
        }         

{ 
            loadedbyte |= (1 << 2); 
        }         

//etc.

} 
    return loadedbyte; 
} 

Dus dan staat er twee keer achter elkaar "IN_PORT &= ~(1 << IN_CLK);", dat lijkt me nogal overkill.

Edit: en oh, omdat het serieel is, moet je misschien ook gaan kijken naar de timing. Je doet een aantal transities erg snel achter elkaar, waardoor misschien je shiftregisters het niet bij kunnen houden.
Een paar lompe delays hier en daar zouden die theorie kunnen testen.
Ik heb met mijn projectje ontdekt dat je prima op de "lompste" snelheid die shift registers kan gebruiken. Ik heb er hier 35 achterelkaar zitten, die geven geen krimp als je ze op 8 MHz vol klokt ( 16 MHz ATmega 168, top apparaatje ). De code die hier boven staat gaat dat bij de weg lang niet halen, handmatig pinnetjes toggelen geeft aanzienlijke overhead. Misschien is het voor de poster van het probleem nog eens interessant om te kijken of hij de SPI interface op de AVR kan gebruiken om dit voor hem te regelen. Kan je behoorlijke speedups bij halen, ik heb om het te testen het op beide manieren geïmplementeerd, 1 bitbangen, 2 met SPI. Zat toch een factor 20 tussen, van 1ms naar 50µs voor 280 bitjes.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Bijvoorbeeld een 74hc595 kan 100Mhz aan, dus dat is geen partij voor uC op 16Mhz. :)

[ Voor 11% gewijzigd door mad_max234 op 19-12-2011 23:33 ]

-Andere hobby- -

• hardware.tom
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-11 23:04
Hoi allen, ik heb een vraagje. Ik ben van plan dit schema te bouwen:

http://img57.imageshack.us/img57/9237/lm39161fq.gif

Alleen de LM307 is niet meer verkrijgbaar dus ik heb een vervanger nodig, wat is voor dit schema de beste vervanger?

• mux

mux

99% efficient!

werkelijk elke andere opamp voldoet :)

• hardware.tom
mux schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 16:18:
werkelijk elke andere opamp voldoet :)
Maar krijg ik dan geen andere ouput waardoor de leds op een ander punt oplichten, zoniet, is de tc071 dan een goede vervanger? Ik ben nog een redelijke leek in elektro :P

• mux

mux

99% efficient!

Om het heel erg in lekentermen te stellen: elke opamp werkt precies hetzelfde. Als het een gewone 'kale' opamp is, doen de in- en uitgangen het altijd hetzelfde. Het enige waar je mee te maken hebt is verschillende randvoorwaarden:
- Bandbreedte en gain (gain-bandwidth-product), dit is het aantal megahertzjes dat ze zeggen aan te kunnen. Zelfs de 'traagste' opamps doen nog honderden kHz à enkele MHz, dus in deze toepassing hoef je je daar geen zorgen om te maken
- Single supply/rail-to-rail: een traditionele bipolaire opamp kan geen output geven als die te dicht bij de 0V en voedingsspanning zit. Sommigen pikken het ook niet dat je ze geen negatieve spanning (vaak afgekort als VEE) geeft. Daar zijn respectievelijk rail-to-rail en single supply opamps voor.
- low noise, etc., dat is in dit geval niet relevant (en ik heb geen zin om het nu uit te leggen :P)

In jouw geval boeien beide grote punten niet. LM307 is een ontzettend general purpose, bipolaire opamp. Elke andere kale opamp zal voldoen. TC071 kan ik even zo snel geen datasheet van vinden (bedoel je eigenlijk TL071? dan is die prima)

• hardware.tom
Ok, bedankt voor de uitleg, ik bedoelde idd de TL071

• maikel
Na wat vereenvoudigen van mijn programma en een simpele opzet op m'n breadboard, begin ik nu ernstig te twijfelen aan de communicatie zelf als oorzaak van het niet goed werken.
Ik heb de logic analyzer met één pin aan de DI van de RS485-module hangen en met de andere aan de RO van de MAX485, die naast de microcontroller zit. De data zou dus exact gelijk moeten zijn, maar af en toe zie ik ineens dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.amelsfort.nl/Images/LogicAnalyzer.jpg

Iemand enige idee waar dit door zou kunnen komen? Ik gebruik een getwist paar, de GND's hangen aan elkaar en de hele 'bus' is zo'n 15cm lang.
Ik heb het ook al eens geprobeerd met een weerstandje van 120ohm tussen de A en B aan beide kanten, maar toen leek het helemaal nergens meer op.

• Avar
maikel schreef op donderdag 22 december 2011 @ 18:04:
Iemand enige idee waar dit door zou kunnen komen?
Ik zou bijna denken dat je er een mobieltje tegenaan hebt liggen...

• maikel
Avar schreef op donderdag 22 december 2011 @ 19:34:
[...]

Ik zou bijna denken dat je er een mobieltje tegenaan hebt liggen...
Die ligt er wel eentje in de buurt (+/- 1,5m), maar ik zou toch wel graag voorkomen dat ik mobieltjes in huis moet gaan verbieden. :)
En RS485 zou toch juist goed bestand moeten zijn tegen storingen?

[ Voor 9% gewijzigd door maikel op 22-12-2011 21:31 ]

• Avar
maikel schreef op donderdag 22 december 2011 @ 21:30:
[...]

Die ligt er wel eentje in de buurt (+/- 1,5m), maar ik zou toch wel graag voorkomen dat ik mobieltjes in huis moet gaan verbieden. :)
En RS485 zou toch juist goed bestand moeten zijn tegen storingen?
Post je schema eens, ik vermoed dat er toch iets niet lekker zit. En als je weer een Analyzer output neer zet, zet daar dan ook even de schaal bij, anders blijft het zo raden. De timing (Schaal = uSec?) doet me sterk denken aan TDMA namelijk.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik kom net een PCB ontwikkel-methode tegen waarbij geen lichtbak nodig is, maar wel een strijkijzer: "Press n Peel", op GoT is hier erg weinig over te vinden. Waarschijnlijk omdat het benodigde spul niet te vinden is in NL?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Rmg
  • Laatst online: 09:07

Rmg

Raven schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 08:34:
Ik kom net een PCB ontwikkel-methode tegen waarbij geen lichtbak nodig is, maar wel een strijkijzer: "Press n Peel", op GoT is hier erg weinig over te vinden. Waarschijnlijk omdat het benodigde spul niet te vinden is in NL?
Dat en omdat het ten opzichte van de toner transfer methode weinig toevoegt behalve de prijs

• maikel
Avar schreef op donderdag 22 december 2011 @ 22:14:
[...]

Post je schema eens, ik vermoed dat er toch iets niet lekker zit. En als je weer een Analyzer output neer zet, zet daar dan ook even de schaal bij, anders blijft het zo raden. De timing (Schaal = uSec?) doet me sterk denken aan TDMA namelijk.
Qua schema heb ik het eenvoudigste gebruikt dat ik kon vinden:
Afbeeldingslocatie: http://aquaticus.info/files/atmega8_max485_0.png

Aan de andere kant hangt deze module:
Afbeeldingslocatie: http://img.alibaba.com/wsphoto/v0/478448792/1-10pcs-USB-to-RS232-UART-TTL-RS485-Module-FTDI-FT232BM-BL-Chip-free-shipping.jpg
Deze is op basis van de FT232, die aan een MAX485 hangt. Ik heb ook de GND van de module verbonden met GND op mijn breadboard.

Een screenshot met de timings erbij wordt op dit moment wat lastig, maar ik werk met een baudrate van 4800.

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

maikel schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 09:18:
[...]

Qua schema heb ik het eenvoudigste gebruikt dat ik kon vinden:
[afbeelding]

...
Misschien zitten ze er wel, maar in je schema zie ik geen ontkoppel-condensators bij de voeding...

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Rmg schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 08:45:
[...]

Dat en omdat het ten opzichte van de toner transfer methode weinig toevoegt behalve de prijs
Hmm okee.

Oscar Wilde

• Gertjezzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03 10:23
Ik heb van de week een launchpad (Texas Instruments) op de kop getikt om te kijken wat ik hiermee kon.
Nu heb ik van vroeger op mijn MBO een aantal C++ lesjes gehad, en dacht dat gaat lukken! Ik klop er even een programma in en voila! Niets is minder waar...

Het grootste probleem waar ik nu mee zit is de aansluiting. Ik wil graag text oid via de launchpad op een LCDtje laten weergeven. Standaard 47780 4x20 of 4x40 (ben ik nog niet helemaal over uit)
Ik kan nergens een scham vinden over de I/O van de launchpad en hoe die aan te sluiten op de LCD.

Heeft iemand toevallig met hetzelfde gewerkt, of iets gevonden?
Zou namelijk super zijn, zo lekker voor de kerst :D!!

CCIP UltraThin Sponsors: Fractal-Design Techflex

• Sphere-
  • Laatst online: 28-08 19:53
Ik heb even gekeken naar een launchpad die ik hier heb liggen (nog niks mee gedaan overigens).
Op de extension headers staan de pinnamen: P1.0, P1.1 en dergelijke. Die moeten overeenkomen met de pinnamen in de datasheet van het device dat erin steekt (mits juist erin gestoken, want de socket is groter dan de meeste device packages).

Dan is het een kwestie van een stel digitale GPIO pinnen te kiezen en die aan je LCD knopen.

Zie ook http://www.ti.com/lit/ug/slau318a/slau318a.pdf

http://groups.google.com/...ad/e0f340ed29a2acad?pli=1 mss nog nuttig voor je..

[ Voor 17% gewijzigd door Sphere- op 23-12-2011 17:48 ]

• Avar
Gertjezzz schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 17:15:
Ik kan nergens een scham vinden over de I/O van de launchpad en hoe die aan te sluiten op de LCD.
Afbeeldingslocatie: http://www.electronics-lab.com/blog/wp-content/uploads/2010/12/Launchpad_HD44780-490x250.jpg

En hier download je boel:

http://groups.google.com/...d/thread/e0f340ed29a2acad

Altijd handig om iets werkends te hebben als je aan iets nieuws gaat knutselen.
:*)

• Gertjezzz
Kijk! Heerljk mensen die verstand van zaken hebben, en dat willen/kunnen delen in zo'n kort tijds bestek!
Top!

Edit:

Ik heb em aan de praat, heerlijk gevoel! Kom erachter dat het schermpje waarschijnlijk zijn beste tijd heeft gehad... hierbij doel ik op de 5 a 6 segmentjes zonder uitlezing...

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/35lx1xc.jpg

Maar even iets anders, ik heb dus een 4x20, hij maar geeft maar 2 lines weer. Mis ik iets in de aansluiting? Ik heb het schema gevolgd, voeding en een potmeter voor het contrast toegevoegd...

[ Voor 68% gewijzigd door Gertjezzz op 23-12-2011 22:37 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoihoi

ik zit ivm de kerst bij mijn ouwelui zonder speelgoed (ja een soldeerpistool en een gamma DMM zonder bekabeling :P) . Met andere woorden tijd voor creativiteit.

Er staat hier een bureaulamp die al sinds jaar en dag warm werd (de voet met trafo erin dan) en nu ermee gestopt is. Er gaat een 50W 12V pitje in en in de basis zit een 0-9-12V 50VA trafo.

De 9V tap wordt gebruikt mij weinig licht en de 12V tap bij veel licht vermoed ik zo ;). Puntje is dat ik een dergelijke trafo zoek en eigenlijk niet kan vinden.... Dimensies van de rafo is ongeveer 5x5x7cm .

Conrad heeft deze unit:
http://www1.conrad.nl/scr...nnavi=1&zhmmh_area_kz=8A#

En dick best/baco h ebben ook niet 1-2-3 iets. Farnell zou evt nog een optie zijn, maar ik zou daar echt mijn account opnieuw aan moeten vragen. Amplimo heeft ook niets helaas.

Alternatief is ombouwen naar LED maar om dan te dimmen moeten we iets met PWM gaan doen...

Weet iemand dus waar ik een 9-12V trafo kan krijgen voor 50VA? :)

Alternatief zou natuurlijk een 4x3V trafo zijn ...

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 25-12-2011 00:15 ]

• mux

mux

99% efficient!

Wat is er mis met de huidige? Kun je de huidige niet herwikkelen?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De huidige is ingegoten en lijkt afgefikt te zijn, of iig een interne zekering daarin. Zelf wikkelen: zou kunnen ,maar is vziw nogal wat werk? (ook omdat een trafo niet zo duur is als het een beetje standaard is).

Zodra ik er veel werk in moet steken pak ik wel een trafo+brugcel+PWM circuitje en een paar power leds.

[ Voor 38% gewijzigd door Boudewijn op 25-12-2011 00:20 ]

• Avar
Gertjezzz schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 18:17:
Maar even iets anders, ik heb dus een 4x20, hij maar geeft maar 2 lines weer. Mis ik iets in de aansluiting? Ik heb het schema gevolgd, voeding en een potmeter voor het contrast toegevoegd...
Ligt het niet gewoon aan de manier waarop je hem aanstuurt? Post eens een stukje code waarmee je dit (ahem) fraais op het display tovert?

• Gertjezzz
Avar schreef op zondag 25 december 2011 @ 00:26:
[...]

Ligt het niet gewoon aan de manier waarop je hem aanstuurt? Post eens een stukje code waarmee je dit (ahem) fraais op het display tovert?
Dat is het hem nou juist.. er zit/zat op dat moment alleen een programma in genaamd blinking led, die zoals de naam al doet vermoeden, alleen een led op de launchpad laat oplichten. Geen outputs oid.. echt heel vreemd...

• Avar
Gertjezzz schreef op zondag 25 december 2011 @ 00:29:
[...]

Dat is het hem nou juist.. er zit/zat op dat moment alleen een programma in genaamd blinking led, die zoals de naam al doet vermoeden, alleen een led op de launchpad laat oplichten. Geen outputs oid.. echt heel vreemd...
Mjah, als je je code niet begint met lcd.clear() of zo dan kan je random troep verwachten op het display, dus even door programmeren maar.

• mux

mux

99% efficient!

Boudewijn schreef op zondag 25 december 2011 @ 00:17:
De huidige is ingegoten en lijkt afgefikt te zijn, of iig een interne zekering daarin. Zelf wikkelen: zou kunnen ,maar is vziw nogal wat werk? (ook omdat een trafo niet zo duur is als het een beetje standaard is).

Zodra ik er veel werk in moet steken pak ik wel een trafo+brugcel+PWM circuitje en een paar power leds.
Ingegoten is wel irritant ja. Een trafo wikkelen is op zich niet heel boeiend, je bent er wel een uurtje zoet mee, maar die tijd heb je in deze tijd van het jaar ook wel. Afgezekerde trafo's? Meh, kom je zelden tegen. Een trafo is meestal veilig 'by design' gemaakt: lekinductie en weerstand zorgen ervoor dat je zowel primair als secundair niet teveel stroom kunt trekken.

Maar heb je niet nog gewoon een fatsoenlijke schakelende adapter liggen? Ik kom om in die dingen, die archaïsche good-for-nothing 50Hz trafo's zijn echt nergens meer voor nodig.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mux schreef op zondag 25 december 2011 @ 00:34:
[...]

Ingegoten is wel irritant ja. Een trafo wikkelen is op zich niet heel boeiend, je bent er wel een uurtje zoet mee, maar die tijd heb je in deze tijd van het jaar ook wel. Afgezekerde trafo's? Meh, kom je zelden tegen. Een trafo is meestal veilig 'by design' gemaakt: lekinductie en weerstand zorgen ervoor dat je zowel primair als secundair niet teveel stroom kunt trekken.
Ok ik dacht dat ik ringkerntrafo's (dit is een bloktrafo) wel eens tegenkwam met een fuse erin.
Wikkelen: puntje is dat ik zou moeten gaan rekenen omdat ik geen meters heb hier en eigenlijk ook niet echt de tijd.... en ja ingegoten zuigt bij dit soort dingen enorm.
Maar heb je niet nog gewoon een fatsoenlijke schakelende adapter liggen? Ik kom om in die dingen, die archaïsche good-for-nothing 50Hz trafo's zijn echt nergens meer voor nodig.
True dat is op zich ook nog een optie, maar hij moet zowel 9 als 12v kunnen produceren @ 4A (iets meer).
Even een SMPS daarop in elkaar flansen behoort niet tot mijn opties :p.

• mux

mux

99% efficient!

12V ding gebruiken, paar dikke diodes (bijv een paar brugcellen) erop om wat spanning eraf te snoepen en je hebt iets heel redelijks. 12V adapters worden voor een hoop netwerkapparatuur gebruikt, bijvoorbeeld je oude, nooit geretourneerde modems :P

Tenminste, zo werk ik ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja dat weet ik maar al te goed, maar die voedinkjes leveren geen 4A... en mogen dat soort lampjes wel op DC werken (lijkt me van wel hoor).

• mux

mux

99% efficient!

Halogeen/gloei gaat prima op DC, moet je alleen wel even kijken of er niet teveel vermogen in gaat.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Even uit het hoofd rekenend, in het geval van een trafo (12V @ 4A SMPSjes heb ik niet 1-2-3 liggen dat ik weet... en een laptopvoeding is VEEL te lang voor dit projectje).

9V AC (mooie spanning) is 13V DC (bij dubbelzijdige gelijkrichting).
Knal er 2 diodes tussen voor 11.6V (die 0.4V verschil met 12V boeit me niet), en dan nog 3-4 die je voor de 12V mode kortsluit.
Moet op zich lukken voor weinig geld :P.

Wat bedoel je exact met teveel vermogen? Die lampjes moet je limiteren zoals bij LEDs? In de huidige opstelling gebeurt dat vziw ook niet hoor.

[ Voor 15% gewijzigd door Boudewijn op 25-12-2011 01:15 ]

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 12:01

painkill

Pain(k)(ill)

Zeg, zijn er mensen hier die een nixie klok in elkaar hebben gezet?

Ik ga er volgende week aan beginnen, en ik was wel benieuwd naar ervaringen.

Mijn SNES verzameling!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja hoor, ik bijvoorbeeld. 6x IN18 en DCF77, serious business dus :p.

Wat heb jij staan qua ontwerp?

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05:14

mrc4nl

Procrastinatie expert

painkill schreef op zondag 25 december 2011 @ 01:16:
Zeg, zijn er mensen hier die een nixie klok in elkaar hebben gezet?

Ik ga er volgende week aan beginnen, en ik was wel benieuwd naar ervaringen.
nixie klok het woord zegt het al
.
.
.
.
.
het is een klok. :+

klinkt wel leuk.
misschien een leuk projectje voor mij in 2012 wanneer ik meer tijd heb.

ora et labora

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 12:01

painkill

Pain(k)(ill)

Ik ga nu beginnen aan een 6x IN-14, de IN-18 zijn gewoon te duur..
Heb er iets van 90 euro voor betaald. Het had vast wel goedkoper gekund, maar ik weet al die adressen niet waar ik onderdelen kan halen, en om nou 50 aparte onderdelen te bestellen.. Ook de IN buizen zijn bij de goedkope adressen al uitverkocht tot in ieder geval begin 2012.

Afbeeldingslocatie: http://www.pvelectronics.co.uk/images/IN14/assembled.jpg

Maar dat moet het dus worden. Behuizing is voor een later tijdstip.

Mijn SNES verzameling!

• Gertjezzz
Avar schreef op zondag 25 december 2011 @ 00:33:
[...]

Mjah, als je je code niet begint met lcd.clear() of zo dan kan je random troep verwachten op het display, dus even door programmeren maar.
Dankje, ik kan wel wat code tips gebruiken tov het lcd..
normaal c++ gaat nogwel, maar het lcd maakt het toch ingewikkelder...

• Avar
Gertjezzz schreef op zondag 25 december 2011 @ 12:51:
[...]

Dankje, ik kan wel wat code tips gebruiken tov het lcd..
normaal c++ gaat nogwel, maar het lcd maakt het toch ingewikkelder...
Die link die ik vrijdag gepost heb bevat naast het aansluit schema ook voorbeeld software om het ding aan te sturen, wat wil je nog meer?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

painkill schreef op zondag 25 december 2011 @ 01:56:
Ik ga nu beginnen aan een 6x IN-14, de IN-18 zijn gewoon te duur..
Jup ik heb de mijne al jaren liggen. heb ooit een doos gehad voor 10E/stuk, en verkocht voor 25E/stuk. Baal dat ik ze niet tegen de hudiige prijzen heb verpatst.

Dat spul wordt schaars en is kennelijk erg gewild. Er is trouwens nog een grotere nixie, een of ander oost-duits of russisch exemplaar voor stationsklokken. Die waren 3-4 jaar geleden al niet betaalbaar.

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

Eindelijk een dubbelzijdige print ge-etst, een paar patches (vergeten dat je niet onder een crystal kan solderen). Het is een hele basic SDR geworden, hiermee kan er op de computer naar de 40 meter band geluisterd worden.
Afbeeldingslocatie: http://www.qrz.lt/ly1gp/SDR/zetasm.jpg

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Grappig ontwerp. Is ook ergens beschreven wat 't doet? Ik herken een 2-bit binaire teller die een mux omschakelt, maar dat is het wel ongeveer... :/

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

Het is wel wat leeswerk, de 4052 is een 4 kanaals digitale multiplexer. Op de volgende website (of google) zoeken naar "Software defined radio for the masses", dit is door de heer Youngblood geschreven. En vele kits zijn hier op gebaseerd (Softrock 40 en Soft66RF). Moet het zelf ook nog een keer doorlezen (4 delen).
http://www.arrl.org/software-defined-radio

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Ik heb ook maar eens wat printjes laten maken bij iteadstudio:

Afbeeldingslocatie: http://loosen.home.xs4all.nl/elektronica/bitlicht/pcb_manufactured_t.JPG

Is voor een led controller :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• mux

mux

99% efficient!

Teveel memes voor 10x5cm...

• wesleytjuh
  • Laatst online: 09:15
bobo1on1 schreef op donderdag 29 december 2011 @ 17:51:

[afbeelding]

Hij's leuk :Y

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• David
  • Laatst online: 11-11 08:30
Carambola!

Afbeeldingslocatie: http://desmond.yfrog.com/Himg878/scaled.php?tn=0&server=878&filename=6wtc.jpg&xsize=640&ysize=640

Ik zocht een tijdje naar een goed microcontrollerbordje met Wi-Fi voor mijn huidige project: een aan internet gekoppelde lineaire klok. Het gele bordje op de foto is de 8devices Carambola, een 320MHz MIPS Linux-bordje met 8MB flash, 32MB RAM en ingebouwde Wi-Fi.

Het beestje draait OpenWrt – eigenlijk bedoeld voor routers en andere netwerkapparatuur. Tot nu toe werkt het wel lekker met een groot aantal beschikbare packages en Linux on-board.

Op de achtergrond zie je de rgb-ledstrip waar 'ie mee moet gaan communiceren. Voor nu hangt er nog even een Arduino tussen: die luistert naar commando's via de seriële poort en vertaalt ze naar SPI voor de ledstrip. Als de Carambola SPI-library werkt kan die Arduino ertussenuit.

Dato DUO synth voor twee

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

bobo1on1 schreef op donderdag 29 december 2011 @ 17:51:

[afbeelding]

Haha cool :D

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• hardware.tom
Ik heb weer even een noob vraagje: Ik heb nu een vu meter gebouwd alleen ik moet hem kneiterhard zetten om te zorgen dat de vu meter goed reageert. Kan het kwaad om dan gewoon een weerstand tussen de speaker en de versterker te zetten, zodat ik niet het volume open hoef te draaien, anders moet ik weer een speciaal versterker gedeelte bouwen voor de vu meter. Luie ik :X

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

Dat is heel slecht idee. Je moet zo'n ding dan ook niet op de luidsprekeruitgang aansluiten, maar op een lijnuitgang.

• hardware.tom
mace schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 15:42:
Dat is heel slecht idee. Je moet zo'n ding dan ook niet op de luidsprekeruitgang aansluiten, maar op een lijnuitgang.
De velleman vu meter word ook daarop aangesloten http://www.velleman.eu/do...assembly_manual_k4306.pdf

Maar het komt er dus op neer dat ik een versterkertje moet bouwen :/

[ Voor 22% gewijzigd door hardware.tom op 30-12-2011 15:50 ]

• bobo1on1
Het probleem wat je nu hebt is dat de vu meter zit aangesloten na de volumeregeling, de uitslag is dan ook afhankelijk van het ingestelde volume, en dat wil je waarschijnlijk niet.
Het liefst zet je de vu meter voor de volumeregeling, maar als ik naar het schema kijk dan zou ik het audiosignaal wel bufferen met een opamp, aangezien deze vu meter geen ohmse belasting is, zou je deze op dezelfde lijnuitgang aansluiten als je versterker dan heb je kans dat de audio gaat vervormen.

Als je erg lui bent zou je ook een extra luidsprekerversterker met laag vermogen kunnen gebruiken om de vu meter aan te sturen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

• jeronimo
  • Laatst online: 22-11 20:43
@hardware.tom In je schema is een LM3914 gebruikt, die is niet bedoeld voor audio. De schaalverdeling is namelijk lineair. Beter neem je een LM3916, die heeft een logaritmische schaalverdeling. In de datasheet staan ook een paar voorbeelden van versterker/gelijkrichters welke je voor de VU kunt zetten.
Of je de schakeling op een lijnuitgang of op je speakers aansluit is meer een kwestie van smaak. Bij gebruik van een versterker/gelijkrichter is de belasting van je versterker minimaal, evenals de invloed op de geluidskwaliteit.
Nadeel van de speakeruitgang is natuurlijk dat de uitslag bepaald zal worden door de stand van je volumeregelaar. Je kunt dan ook kiezen om het bereik omschakelbaar te maken door de versterking van je voortrap om te schakelen.

[ Voor 1% gewijzigd door jeronimo op 31-12-2011 14:18 . Reden: link stuk ]

• hardware.tom
bobo1on1 schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 19:29:
Het probleem wat je nu hebt is dat de vu meter zit aangesloten na de volumeregeling, de uitslag is dan ook afhankelijk van het ingestelde volume, en dat wil je waarschijnlijk niet.
Het liefst zet je de vu meter voor de volumeregeling, maar als ik naar het schema kijk dan zou ik het audiosignaal wel bufferen met een opamp, aangezien deze vu meter geen ohmse belasting is, zou je deze op dezelfde lijnuitgang aansluiten als je versterker dan heb je kans dat de audio gaat vervormen.

Als je erg lui bent zou je ook een extra luidsprekerversterker met laag vermogen kunnen gebruiken om de vu meter aan te sturen.
Ik ben dus erg lui :P hoeveel Watt zou genoeg zijn dan denk je? 2 watt?

• bobo1on1
Dat zal waarschijnlijk wel genoeg zijn, let wel op, als je een versterker hebt met een elco in serie met de luidsprekeruitgang dat je dan de luidsprekeruitgang belast met een weerstand, een 1k weerstand is waarschijnlijk wel goed.
Als je een brugversterker gebruikt dan moet je zorgen dat de voeding van de vu meter galvanisch gescheiden is van de versterker.

Misschien is een opamp toch makkelijker :)

[ Voor 27% gewijzigd door bobo1on1 op 30-12-2011 23:37 ]

• hardware.tom
Ik heb totaal geen verstand van opamps, heb je misschien een voorbeeldje van zo'n schema?

• hardware.tom
Ik heb nu toch een versterker gebouwd maar wel gewoon voor de line-out van mijn pc/mp3. Ik heb dit versterkertje gebouwd, het is gewoon een probeersel aangezien ik die onderdelen op de 1 of andere manier hier nog had :')
Alleen als ik er nu een luidsprekertje aanhang blijft ie met een constante frequentie hard trillen. Het enige wat ik er niet in heb van dat schema is de bassboost, of moet ik die toch maar bouwen?

• Avar
hardware.tom schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 18:17:
Alleen als ik er nu een luidsprekertje aanhang blijft ie met een constante frequentie hard trillen. Het enige wat ik er niet in heb van dat schema is de bassboost, of moet ik die toch maar bouwen?
De bassboost kan je gewoon weglaten, daar ligt het niet aan.
Heb je wel C4 er in gezet, het liefst zo dicht mogelijk bij pootje 6 van het IC?
En zorg ervoor dat alles wat aan aarde ligt zo dicht mogelijk bij elkaar is aangesloten.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Heeft iemand al de Netloep van de Elektuur in elkaar gezet?
Zelf heb ik nog niets maar na het lezen van het artikel, wat narekenen en informatie op internet te hebben gelezen, denk ik dat in de praktijk zo'n 98% van de tijd de groene led zal blijven branden en je er dus niet zoveel aan hebt. Kan iemand dat bevestigen of juist ontkennen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1 ... 45 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.