Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.644 views

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik geloof dat dat nog wel tegenvalt (met name door harmonischen), maar je merkt daar in de praktijk niet zoveel van.
De resolutie van die meter is wel zodanig dat je wel wat te zien zal krijgen, maar in de praktijk lijkt me dat vooral interessant voor bedrijven met hypergevoelige apparatuur.

• Cornelisjuh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-04-2020
Ik ben opzoek naar een 5-PIN DIN naar 3 RCA kabel voor mijn commodore 64. Maar de enige kabels die ze voor een redelijke prijs verkopen (rond de 8 euro inclusief verzendkosten) zijn 5-PIN DIN naar 4 RCA, met de chroma en luma dus appart. Zijn er verloopjes om van die Chroma/Luma een aansluiting te maken ? Of mischien op een SCART aansluiting solderen ?

i7 4970K | Mugen 4 | GTX 980Ti SC+ ACX2.0+ | 16GB 1600 Corsair Dominator | Asus Maximus VII Ranger | Corsair 730T | Corsair RM750 ||| Corsair Strafe RGB | Asus MG278Q

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

@Onbekend: het is niet echt een heel... nuttig ding ofzo. De netfrequentie varieert met belasting, maar in NL hebben we zelden tot nooit uitval en storingen die komen door overbelasting (brownouts). Bovendien hebben we in heel Europa een veel belangrijkere reden dat de netfrequentie verandert, en dat is dagelijkse compensatie voor variatie in belasting door de hele eurozone heen. In Italië kan de voorgaande dag meer belasting zijn geweest waardoor de netfrequentie omlaag is gehaald, en dat wordt de volgende dag ook in NL gecompenseerd. Je netloep geeft dan echt helemaal geen interessante informatie meer qua netstabiliteit :D

Aan de andere kant: erg stoer dat je zo dicht bij huis informatie over het gehele europese stroomnet kunt verzamelen. Arduinootje met netwerkaansluiting erbij, loggen op een website en je hebt een leuke resource gecreëerd.

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-10 17:13
Cornelisjuh schreef op maandag 02 januari 2012 @ 17:42:
Ik ben opzoek naar een 5-PIN DIN naar 3 RCA kabel voor mijn commodore 64. Maar de enige kabels die ze voor een redelijke prijs verkopen (rond de 8 euro inclusief verzendkosten) zijn 5-PIN DIN naar 4 RCA, met de chroma en luma dus appart. Zijn er verloopjes om van die Chroma/Luma een aansluiting te maken ? Of mischien op een SCART aansluiting solderen ?
Heb je een 5-pin of een 8-pin DIN aansluiting op de C64?
Bij een 8-pin is pootje 4 Composite video, ik denk dat de 5-pin NTSC is?

• Cornelisjuh
Avar schreef op maandag 02 januari 2012 @ 20:36:
[...]

In principe heeft de C64 een 8 pins aansluiting, maar de eerdere modellen hadden een 5-pin aansluiting. Die 5-pin aansluiting werkt ook nog steeds op de 8-pins aansluiting.

i7 4970K | Mugen 4 | GTX 980Ti SC+ ACX2.0+ | 16GB 1600 Corsair Dominator | Asus Maximus VII Ranger | Corsair 730T | Corsair RM750 ||| Corsair Strafe RGB | Asus MG278Q

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

Chroma en luma apart zou beter zijn, want dan heb je S-Video en dat geeft beter beeld.
Avar schreef op maandag 02 januari 2012 @ 20:36:
[...]

Composite kan zowel NTSC of PAL (of SECAM) zijn, dus wat bedoel je precies?

[ Voor 12% gewijzigd door mace op 03-01-2012 10:57 ]

• Cornelisjuh
@hierboven, dat snap ik, helaas heeft mijn TV geen apparte Chroma/Luma aansluiting (wel S-Video overigens) maar ik kan nergens een Chroma/Luma tulp naar S-Video adapter vinden :(

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dan bouw je die toch zelf?
Ik heb in mijn verloopjeskoffer twee van die dingen liggen (zelf gebouwd), omdat ik een lange S-videokabel nodig had en daar met die verloopjes en 2x15mtr coaxkabel een prima oplossing voor heb gemaakt.

Simpel een bestaande S-videokabel met twee aparte afgeschermde snoertjes in tweeën geknipt en er een setje connectoren aan gesoldeerd. Werkte perfect. :)

• Cornelisjuh
http://www.flickr.com/photos/believekevin/4736343405/

Mischien als in die foto, alleen dan female RCA bij de Chroma/Luma gebruiken.
En iets simpels als http://media.cabletrain.c...36e95/r/c/rca_2_rca_5.jpg gaat zeker niet werken ? :+

[ Voor 37% gewijzigd door Cornelisjuh op 03-01-2012 11:28 ]

• mace

mace

Sapere Aude

• Cornelisjuh
En zo'n adapter kost maar 2 euro *facepalm*
Dus chroma luma erin, en dan steken in de gele RCA input van mijn TV ?
:+

• mace

mace

Sapere Aude

Cornelisjuh schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 11:34:
En zo'n adapter kost maar 2 euro *facepalm*
Dus chroma luma erin, en dan steken in de gele RCA input van mijn TV ?
:+
Pretty much, ja. :)

• Cornelisjuh
Nou bedankt, dan doe ik dat gewoon :D

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Moet je er voor de volledigheid nog wel even een condensatortje van 47pF tussen frutten in de C-lijn, maar dat kan met zo'n adapter niet.

• mace

mace

Sapere Aude

Kaj. schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 11:37:
Moet je er voor de volledigheid nog wel even een condensatortje van 47pF tussen frutten in de C-lijn, maar dat kan met zo'n adapter niet.
Ja officieel wel maar volgens mij werkt het ook nog wel zonder.

• Cornelisjuh
Ik heb nu al besteld :( Nouja die kabel (5-pin DIN naar 4 RCA) heb ik sowieso nodig, en die adapter was maar 75 cent :+

• mace

mace

Sapere Aude

Cornelisjuh schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 11:46:
Ik heb nu al besteld :( Nouja die kabel (5-pin DIN naar 4 RCA) heb ik sowieso nodig, en die adapter was maar 75 cent :+
In het ergste geval haal je een condensatortje bij de lokale elektroboer en een krimpkousje en soldeer je hem inline in het chroma-draadje. :)

• Bobswa
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-02-2022
Hey allen,
Is er al eens iemand hier geweest die een status LED-je aan 1 specifieke HDD heeft gekoppeld.
Dus een LED in de HDD cage gemaakt voor die ene HDD. het gaat dus niet om het standaard HDD LED-je op je frontpanel?

Arguing on the internet is like running the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

• mace

mace

Sapere Aude

Bobswa schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 12:57:
Hey allen,
Is er al eens iemand hier geweest die een status LED-je aan 1 specifieke HDD heeft gekoppeld.
Dus een LED in de HDD cage gemaakt voor die ene HDD. het gaat dus niet om het standaard HDD LED-je op je frontpanel?
Dat kon "vroeger" met PATA-schijven maar tegenwoordig moet een harde schijf daar een aansluiting voor hebben wil dat werken.

• Bobswa
mace schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 13:04:
[...]

Dat kon "vroeger" met PATA-schijven maar tegenwoordig moet een harde schijf daar een aansluiting voor hebben wil dat werken.
Via http://forums.xbox-scene....on/index.php/t499900.html kwam ik op de volgende twee sites uit:
http://allentron.tripod.com/
http://allentron.tripod.c...it/index.album/pin-11?i=8
Waarbij een Sata schijf gekoppeld wordt aan een LED.

[ Voor 0% gewijzigd door Bobswa op 03-01-2012 14:19 . Reden: typo ]

Arguing on the internet is like running the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

• mace

mace

Sapere Aude

Hmm dat is gek want dat zou helemaal niet zo moeten kunnen werken. :?

• Bobswa
Nou dat is dus ook het eerste dat bij mij op kwam. Echter toch doen ze het. Ik heb helaas geen spare sata HDD meer liggen om het te testen. Daarvandaan ook mijn initiële post ;)
Dus als er iemand is die hier iets meer over kan vertellen, graag _/-\o_ .

• Avar
mace schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 10:55:

[...]

Composite kan zowel NTSC of PAL (of SECAM) zijn, dus wat bedoel je precies?
Ik bedoel dat het lijkt alsof de 'oude' 5-polige alleen in NTSC uitvoering zijn gemaakt, maar uiteraard kan ik het mis hebben.

Verwijderd

Avar schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 16:53:
[...]

Ik bedoel dat het lijkt alsof de 'oude' 5-polige alleen in NTSC uitvoering zijn gemaakt, maar uiteraard kan ik het mis hebben.
Het ging om vroege modellen van de C64. Hier een verhaal over de aansluitingen:

http://radagast.bglug.ca/C64_svideo/C64_Svideo.html

• Cornelisjuh
Heb net mijn kabels binnen, naar het wil niet echt lukken :(
Nu kan het probleem zijn dat ik een oude tv met scart gebruikt hebt... Als ik zowel de gele als de zwarte gebruik, dan ontstaat er een misvormt zwart/wit beeld, en als ik alleen de zwarte gebruik dan geeft hij een wat onscherpe kleurbeeld. Is dit enkel omdat er geen condensator tussen zit? Nogmaals, het kan de TV zijn, het geluid is ook een grote ruis... :+

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

mux schreef op maandag 02 januari 2012 @ 17:54:
@Onbekend: het is niet echt een heel... nuttig ding ofzo. De netfrequentie varieert met belasting, maar in NL hebben we zelden tot nooit uitval en storingen die komen door overbelasting (brownouts). Bovendien hebben we in heel Europa een veel belangrijkere reden dat de netfrequentie verandert, en dat is dagelijkse compensatie voor variatie in belasting door de hele eurozone heen. In Italië kan de voorgaande dag meer belasting zijn geweest waardoor de netfrequentie omlaag is gehaald, en dat wordt de volgende dag ook in NL gecompenseerd. Je netloep geeft dan echt helemaal geen interessante informatie meer qua netstabiliteit :D

Aan de andere kant: erg stoer dat je zo dicht bij huis informatie over het gehele europese stroomnet kunt verzamelen. Arduinootje met netwerkaansluiting erbij, loggen op een website en je hebt een leuke resource gecreëerd.
Ik dacht dat het misschien wat meer lokale informatie gaf. Dat bijvoorbeeld de windsnelheid veranderd (wat dus de afgelopen week vaak het geval is geweest) en de windmolens ineens meer of minder energie opwekken.
Maar als dit direct door andere landen ook gecompenseerd wordt, dan heeft het ook weinig zin om zoiets na te bouwen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Cornelisjuh
Blijkt dat ik die kabel voor mijn commodore helemaal niet kan gebruiken.:(
Heb iig geen geld verspeeld, heb de 5-pin DIN socket van plastic ontdaan en ga morgen via de juiste pinout de kabels weer terug solderen...

• BertusB404
  • Laatst online: 28-09 15:17
Goedenavond allen,

Ik ben begonnen met een HTPC in versterker mod.
En daarbij zou ik graag de originele led-meters gebruiken voor allerhande dingen.
Na wat zoeken ben ik er achter gekomen dat ik mbv arduino 2 led bars kan gebruiken als cpu load meters, echter zou ik ook graag een 3e ledbar willen gebruiken als progressbar voor mediaportal. (zodat je kunt zien waar in d fil/aflevering je ongeveer bent)
Heeft iemand enig idee of dit mogelijk is?

Mediaportal heeft wel onderstuening voor lcd's / VFD's, echter kan ik zo gauw niets vinden over het aansturen van leds.

Ik zou graag alles goed willen doen, en dus alle knoppen/ledbars willen gebruiken van de Sansui R-7 die ik wil gebruiken voor de mod. Voor de aansturing van de knoppen heb ik al wat gevonden.

Afbeeldingslocatie: http://www.sjill-out.nl/Sansui%20R-7.jpg
Het is de bedoeling dat in het deel ven het glas (waar de FM-Bar zit) een bluray speler komt icm met ander gekleurd plexi

[ Voor 24% gewijzigd door BertusB404 op 07-01-2012 19:34 ]

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

• benji83
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-04 15:58
Je kunt er best meer gebruiken, als je gebruik maakt van shift registers of LED drivers.
Het maakt je programma iets ingewikkelder, maar het is zeker goed te doen.

• mace

mace

Sapere Aude

Jongens jullie zijn vast bekend met het boek "The Art of Electronics" en dat de 3e editie in de maak is?

Hier nog wat nieuws: http://www.eevblog.com/forum/index.php?topic=6039.0

Bijna klaar. :D

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-11 08:30
That means the book should be out by late 2012 or early 2013.
Dat wordt nog even wachten...

Volgens mij wordt het wel een goede editie:
Brand new important chapters on precision circuits, low-noise (loads of new material, secret replacements found for discontinued low-noise parts, with extensive measurements and analysis). A/D and D/A converters. Five logic & microcontroller chapters, including new detailed interfacing digital to the real world.

Dato DUO synth voor twee

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nice!Dat boek is idd verplichte kost:).

• Avar
Dat worden weer heel wat uurtjes leesplezier! De familie maakt me wel uit voor gek natuurlijk, maar ik vind het een fijn leesboek :)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmm, klinkt interessant. Ik heb het nog nooit gelezen, maar ik haal mijn info dan ook voornamelijk uit datasheets en Google ipv uit dode bomen, maar ik moet hier toch misschien maar es doorheen lezen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• mux

mux

99% efficient!

Ach, hij is vast ook wel ergens als fatsoenlijk ebook te krijgen. Scheelt weer een hoop ruimte en moneys.

• mace

mace

Sapere Aude

Ik kan uit ervaring vertellen dat hij idd als ebook te krijgen is. Het is echt een goed boek.

De laatste editie is alweer uit 1989, veel is nog heel relevant maar veel is ook verouderd, dus daarom zijn ze al jaaaren bezig met een nieuwe editie.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb hem op papier en het is imo een handig boek vwg de standaard circuits, en ook hoe het niet moet, praktische oplossingen maar ook de complete theorie. Fijne combi.
Imo dus een must-have.

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
Ja alleen ik vind jammer dat het boek zo fragiel is. Erg dunne bladzijdes dus niet te hard bladeren. Verder is inderdaad 50% verouderd, maar de rest is nog zeker nuttige informatie. Ik heb het digitale deel nog nooit echt gelezen uit het boek.

[www.ganzz.nl]

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 15:45
Gisteravond is het me eindelijk gelukt om een stabiele communicatie te krijgen tussen de PC en de microcontroller!
Na steeds verder vereenvoudigen en testen met de logic analyzer, bleek dat een '(char)255' vanuit C# werd verzonden als '00111111'. Ik dacht even dat ik echt gek aan het worden was, maar blijkbaar gaat het in C# mis als je zomaar al die bytes in een string gooit en verstuurt. Ik verstuur het nu als bytes en dan gaat het ineens wel goed. 8)7

Vanavond eens kijken of ik de snelheid wat kan opvoeren en meerdere controllers afzonderlijk en/of tegelijk kan aansturen. We kunnen weer verder! _/-\o_

Verwijderd

Cornelisjuh schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 13:48:
Heb net mijn kabels binnen, naar het wil niet echt lukken :(
Nu kan het probleem zijn dat ik een oude tv met scart gebruikt hebt... Als ik zowel de gele als de zwarte gebruik, dan ontstaat er een misvormt zwart/wit beeld, en als ik alleen de zwarte gebruik dan geeft hij een wat onscherpe kleurbeeld. Is dit enkel omdat er geen condensator tussen zit? Nogmaals, het kan de TV zijn, het geluid is ook een grote ruis... :+
lijkt erop dat je NTSC gebruikt ipv PAL, als je NTSC aansluitop een PAL scherm krijg je ook zwart wit/misvormd. je kunt het soms softwarematig instellen op pal.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:01
Even een klein haalbaarheidsonderzoekje..

Ik heb 2 katten waarvan 1 een veelvraat is en de ander netjes eet. Ze hebben gescheiden bakjes, maar de dikzak blijft elke keer het andere bakje ook leegeten. Als we erbij zijn dan halen we haar daar bij weg, maar we zijn 4 dagen in de week beiden weg.

Nu zat ik te denken he, stel dat ik een sensor onder het bakje (in een plateau oid) maak, dat reageert op een chip die ik bij die dikke om zijn nek doe, dan moet je via een relais oid toch wel een waterpompje moeten kunnen laten afgaan (dat die dikke een natte kop krijgt)?

Dan zou het probleem in principe opgelost zijn. Ik maak dan gewoon een bakje om het etensbakje heen zodat ze er maar vanaf 1 kant in kunnen en de dikke een nat pak krijgt als ze weer uit het verkeerde bakje eet.

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-11 23:44

Phalox

Solar Powerrrd

't is al van even geleden, maar de post van [mux in "De EL-kroeg - Deel 3"] heeft me wat extra inzicht gegeven in het bepalen van de stromen die er lopen bij een mosfet. Enkel mis ik precies het deel over spanning.

Je zegt Lading / Tijd = Stroom (jep!), maar als je de spanning opvoert, dan zal dit toch z'n invloed hebben op de schakeltijd en de stroom?

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

418O2 schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 13:22:
Even een klein haalbaarheidsonderzoekje..

Ik heb 2 katten waarvan 1 een veelvraat is en de ander netjes eet. Ze hebben gescheiden bakjes, maar de dikzak blijft elke keer het andere bakje ook leegeten. Als we erbij zijn dan halen we haar daar bij weg, maar we zijn 4 dagen in de week beiden weg.

Nu zat ik te denken he, stel dat ik een sensor onder het bakje (in een plateau oid) maak, dat reageert op een chip die ik bij die dikke om zijn nek doe, dan moet je via een relais oid toch wel een waterpompje moeten kunnen laten afgaan (dat die dikke een natte kop krijgt)?

Dan zou het probleem in principe opgelost zijn. Ik maak dan gewoon een bakje om het etensbakje heen zodat ze er maar vanaf 1 kant in kunnen en de dikke een nat pak krijgt als ze weer uit het verkeerde bakje eet.
Met RFID moet dat wel op te lossen zijn, lijkt me.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

De vraag is alleen of die dikke zich er wat van aantrekt. :P

• 418O2
Jawel :) Want als ik nu de plantenspuit pak en ze hoort het water klotsen gaat ze meestal wel weg.

En anders zat ik te denken om een soort minikattenbak te maken met een klep die alleen open gaat als de juiste kat er voor staat. Maar ik weet niet of ze dan nog wel gaan eten.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:18

Rmg

418O2 schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:04:
Jawel :) Want als ik nu de plantenspuit pak en ze hoort het water klotsen gaat ze meestal wel weg.

En anders zat ik te denken om een soort minikattenbak te maken met een klep die alleen open gaat als de juiste kat er voor staat. Maar ik weet niet of ze dan nog wel gaan eten.
http://www.instructables.com/id/RFID-pet-feeder/

• mux

mux

99% efficient!

Phalox schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 13:23:
't is al van even geleden, maar de post van [mux in "De EL-kroeg - Deel 3"] heeft me wat extra inzicht gegeven in het bepalen van de stromen die er lopen bij een mosfet. Enkel mis ik precies het deel over spanning.

Je zegt Lading / Tijd = Stroom (jep!), maar als je de spanning opvoert, dan zal dit toch z'n invloed hebben op de schakeltijd en de stroom?
Allereerst 100 internetpunten voor de moeite om het onderwerp echt te begrijpen :D

Er is een makkelijke en een moeilijke manier om dit voor te stellen. Als precisie niet belangrijk is wordt er meestal gewoon gewerkt met gemiddelden, equivalente waarden en boven- of ondergrenzen, afhankelijk van wat je nodig hebt.

In mijn post nam ik een atmega8 als voorbeeld. Deze heeft een CMOS output stage (oftewel een PFET en NFET met source en drain respectievelijk aan elkaar), en zo'n output stage in kleine chips wordt vooral beperkt door channel width*. Wanneer je de drain-sourcespanning op blijft voeren, zullen er steeds meer elektronen (stroom) doorheen worden geperst. Voorbij een bepaald punt kun je niet meer dan stroom erdoorheen laten gaan, want er passen simpelweg niet genoeg elektronen door de channels. Als je in de datascheet kijkt naar pagina 257 en 258 kun je dit effect zien. Bij weinig spanningsverschil tussen de output en de respectievelijke voltage rail kun je weinig stroom trekken, naarmate het spanningsverschil groter wordt kun je er meer stroom doorheen laten gaan en op een gegeven moment vormt zich een plateau, dan kan er gewoon niet meer stroom doorheen. Je ziet ook dat dit temperatuursafhankelijk is: een warmere halfgeleider zal meer moeite hebben om een brede channel te handhaven (dit in tegenstelling tot diodes, waarin de mobiliteit van elektronen en gaten een grotere rol speelt en de halfgeleider juist beter gaat presteren bij hogere temperaturen).

Waar is deze kennis voor nodig? Nou, wanneer je begint een MOSFET aan te zetten, weet je dat er een groot verschil in spanning tussen de gate van de MOSFET en Vcc zit. De gate zit op 0V, je Vcc op (bijvoorbeeld) 5V, dus als je in de grafiek kijkt zie je dat dit helemaal buiten de karakteristiek valt: je zult op dit punt dus zeker weten meer dan 60mA kunnen sourcen. De gate stroomt nu vol, en z'n spanning gaat omhoog. De gate is 'vol' als er - in het geval van de IRF6621 - ongeveer 3, misschien 3.2V in zit. Dat is dus 1.8 à 2V onder je voedingsspanning, en op dit punt kan je poort nog steeds minimaal 50-55mA leveren, zelfs bij 85oC. Je kunt dus een versimpeling van de zaak maken en zeggen dat je altijd meer dan 50mA kunt sourcen met je 'driver', en dat de MOSFET dus sneller dan 10nC/50mA=200ns aangeschakeld zal worden.

Dit is ook wat ik heb gebruikt in m'n vorige post, en in de praktijk zul je niet eens zulke gedetailleerde grafieken als in de Atmel-datasheet vinden, laat staan een volledige karakteristiek van source current vs. voltage. Met andere woorden, dit is meestal je beste optie.

Wanneer je wetenschappelijk te werk wilt gaan kun je methode 2 gebruiken: de hele karakteristiek gebruiken, als je die kunt vinden. Dus zowel de MOSFET als de driver als nonlineaire source/load modelleren, en een simulatie ervan laten lopen. Dan elimineer je elke vorm van linearisatie-fout en heb je iets moois te pakken.

Het jammere (of misschien wel mooie) van MOSFETs is dat dit echter best een klein verschil oplevert (<20%) met de eenvoudige datasheet-methode, behalve als je echt hele vreemde drivers gebruikt (bijvoorbeeld bipolaire drivers in combinatie met een low-VGS(th) MOSFET). Ook leveren sommige fabrikanten in de datasheets van zowel mosfets als drivers equivalente gate/drive capacitance-waarden en zijn gate-spanningen en aanverwante metingen gestandaardiseerd op 4.5 en 10V. Als je equivalente waarden en standaard-gatespanningen gebruikt, is deze nonlineariteitsfout ook meteen meegenomen en krijg je een heel exact resultaat.

* de channel is het stukje halfgeleider tussen de drain en source in een FET, en deze channel kun je open- en dichtdraaien door een spanning op de gate te zetten. Als je de channel voorstelt als letterlijk een kanaal waar water doorheen gaat, is de analogie in de rest van de alinea redelijk te volgen.

• 418O2
https://www.idbowl.com/

dat staat in de replies, ziet er ook wel strak uit :)

Bedankt in ieder geval!

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Oja het is vanavond weer sparkfun freeday, dat wordt weer lekker f5'en op een site die het waarschijnlijk niet doet :')

Het is deze keer heel makkelijk, er wordt gewoon random $100 dollar aan 2000 personen gegeven.

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
Sh4wn schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:58:
Oja het is vanavond weer sparkfun freeday, dat wordt weer lekker f5'en op een site die het waarschijnlijk niet doet :')

Het is deze keer heel makkelijk, er wordt gewoon random $100 dollar aan 2000 personen gegeven.
Is het alweer zo ver :D? Dit jaar maar weer eens proberen, vorig jaar helaas niet gelukt!

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Bedankt voor die extra uitleg! Daarmee (en met nog eens de eenheden te bekijken van alle parameters) is het voor mij nu vrij duidelijk!

De stroom die je berekent ahv
Lading/schakeltijd, is dan de gemiddelde stroom? De spanning zal logaritmisch stijgen, maar ik vermoed dat de stroom ook niet 100% lineair zal zijn?

De 'schakelaars' binnen elektronica worden voor beginners vaak afgeschilderd als simpele componenten, maar er zit wel héél wat meer achter dan op het eerste zicht blijkt.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je ervan uitgaat dat je driver als hij in een stand staat gewoon een weerstand is verbonden met voeding/aarde, wat op een gedeelte van de curve (laatste gedeelte) een goede benadering is, dan zal hij exponentieel zijn eindspanning benaderen, en de stroom benadert exponentieel dan de nul ampere.

Als je hem ziet als een constante stroombron, wat vooral het geval is voor het begin van de curve (dus als je net geschakeld hebt), dan zal de stroom dus constant zijn (duh) en de spanning lineair toenemen/afnemen.

Dit zijn grofweg de twee gebieden waarop een mosfet werkt, in het ene gebied werkt hij als weerstand, en in het andere gebied als constante stroombron. Uiteraard zijn dat flinke benaderingen, en heb je een overgangsgebied, maar het komt redelijk in de buurt.

Uiteindelijk moet je ook niet te moeilijk doen, met wat waarden uit een datasheet kan je het ruwweg benaderen, maar de nauwkeurige en wetenschappelijke methode is gewoon de handel in een simulator gooien en kijken wat eruit komt.

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Ik verkies dingen op te blazen in real life :D ik heb het zo niet voor simulators

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Sparkfun free day begint om 1700 uur onze tijd!

http://www.sparkfun.com/

• Ganzz
Ik heb al 100 captcha;s ingevult, maar nog niets :'(

[www.ganzz.nl]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
site is(weer) dood :P

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Ganzz
Homepage ja

Hier de directe link

http://www.sparkfun.com/free_day/

[www.ganzz.nl]

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Volgens mij is de monome (één van de 2 views kan je hem zien: http://www.ustream.tv/channel/free-day-2012) de visualisatie van het geluid dat je hoort :-D

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Ik heb nu denk ik al met heel wat bladzijdes van een boek geholpen in te lezen, maar ook nog steeds niks op sparkfun :')

• Ganzz
Ik heb het idee dat ik het hele boek, the art of electronics heb overgeschreven, maar hier ook nog niets gewonnen.

[www.ganzz.nl]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-11 13:38
Onlangs heb ik een kapotte monitor gesloopt, de CCFL en voedingsprint doen het nog, daar ben ik nu mee aan het prutsen (wel oppassen met die hoge spanning, no touchy). De afbeelding hieronder is dus de header naar het pcb dat de aansturing van de monitor doet. In de huidige situatie (met de aansturing aangesloten) gaat de verllichting na ongeveer 5 sec uit, no input -power safe mode-.

Maar nu zie ik staan ON/OFF en BRT. ADJ, je kunt er dus vergif op in nemen dat je met die pinnen de CCFL kunt in- en uitschakelen en de helderheid kunt regelen. Voordat ik dus domweg +12V of GND op die pinnen ga zetten wil ik even vragen of iemand dit herkent? :)

Voeding CCFL

My favorite programming language is solder.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Puch-Maxi schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 23:36:
Onlangs heb ik een kapotte monitor gesloopt, de CCFL en voedingsprint doen het nog, daar ben ik nu mee aan het prutsen (wel oppassen met die hoge spanning, no touchy). De afbeelding hieronder is dus de header naar het pcb dat de aansturing van de monitor doet. In de huidige situatie (met de aansturing aangesloten) gaat de verllichting na ongeveer 5 sec uit, no input -power safe mode-.

Maar nu zie ik staan ON/OFF en BRT. ADJ, je kunt er dus vergif op in nemen dat je met die pinnen de CCFL kunt in- en uitschakelen en de helderheid kunt regelen. Voordat ik dus domweg +12V of GND op die pinnen ga zetten wil ik even vragen of iemand dit herkent? :)

[afbeelding]
Wie zegt dat t 12V of GND is?

Kun je niet beter de oorzaak van het uitschakelen achterhalen? Meestal is dat niet zonder reden, denk aan doorslag in een trafo, een doorgefikte stuurtransistor oid (wat je vaak ziet bij Dell/Benq schermpjes, een C5707 die in sluiting ligt)

• Puch-Maxi
Dat zegt mijn multimeter :). De CCFL gaat uit omdat hij geen input detecteert. Er is verder niets mis met het scherm, niets doorgefikt of wat dan ook. Er zat een ster in het LCD. Ik wil de CCFL dan ook 'gewoon' laten branden zonder iets eraan (ik zou ook vier losse inverters kunnen pakken bij wijze van spreken). Inmiddels ben ik erachter dat er een spanning van 3,3V op de ON/OFF pin wordt gezet als de CCFL aanstaan, bij uit 0V.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Puch-Maxi schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 23:57:
Dat zegt mijn multimeter :). De CCFL gaat uit omdat hij geen input detecteert. Er is verder niets mis met het scherm, niets doorgefikt of wat dan ook. Er zat een ster in het LCD. Ik wil de CCFL dan ook 'gewoon' laten branden zonder iets eraan (ik zou ook vier losse inverters kunnen pakken bij wijze van spreken). Inmiddels ben ik erachter dat er een spanning van 3,3V op de ON/OFF pin wordt gezet als de CCFL aanstaan, bij uit 0V.
Aha, op die manier ;)

Mocht je t scherm nog willen fixen, ik heb nog bergen panelen liggen (17", 19" en 19" breedbeeld)
Mag je voor gratizzz ophalen bij interesse

Om je invertor aan de gang te krijgen kun je die pin gewoon aan de 12V hangen gok ik en met een zenerdiode oid de 3.3V genereren. Of ff de voeding bekijken of dat niet toevallig ergens al aanwezig is.

• Puch-Maxi
Bedankt voor de tip! Ik heb de 'schuldige' gevonden het is een AP1509 PWM Buck DC/DC Converter die de 3,3V verzorgt :). Bedankt voor het aanbod, misschien dat ik binnenkort nog even contact opneem voor een panel, maar deze is niet meer te redden :+.

• SirBlade
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 19:16
Een wat ongebruikelijk vraag die ik volgens de moderator het beste in dit topic kon stellen aangezien dit de informele verzamelplek was van de meeste die-hard ELlers.

Ik ben op zoek naar een specifiek boek. Ongeveer 20 jaar geleden heb ik uit de schoolbibliotheek een boek geleend over radio en de basis van elektronica Het bijzondere aan dit boek was dat het geschreven was in verhaalvorm. Het verhaal draaide om een gepensioneerde majoor(?) van de verbindingstroepen die aan zijn niet-technische buurman informatie gaf over bovenstaande onderwerpen. Het boek bevatte veel illustratie, zowel voor de sfeer als ook praktischer zaken zoals schema’s en bouwtekening.

Kent iemand dit boek, zaken als titel, schrijver en ISBN zijn heel erg welkom, plaatsen waar het te koop is nog meer.

• Ganzz
Iemand hier toevallig iets met RC5 gedaan? Ik heb nu in C een stukje code voor een mega8, en als hardware een TSOP1736.

Het werkt op zich prima, ik pol nu gewoon, dat wil ik nog omschrijven naar een externe interrupt op pinchange maar ik heb het volgende probleem. Mijn TL's zorgen voor veel storing. Als ik een TL aan zit zie ik 100Hz pulsen voorbij komen. Deze verstoren soms mijn data. Als de TL's uit staan werkt het mijn hele kamer door. Met TL's is de range erg kort, en wordt de data soms verminkt.

Moet ik een andere IR ontvanger gaan gebruiken of wat is het handigst

[www.ganzz.nl]

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-11 08:30
Ganzz schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:56:
Het werkt op zich prima, ik pol nu gewoon, dat wil ik nog omschrijven naar een externe interrupt op pinchange maar ik heb het volgende probleem. Mijn TL's zorgen voor veel storing. Als ik een TL aan zit zie ik 100Hz pulsen voorbij komen. Deze verstoren soms mijn data. Als de TL's uit staan werkt het mijn hele kamer door. Met TL's is de range erg kort, en wordt de data soms verminkt.

Moet ik een andere IR ontvanger gaan gebruiken of wat is het handigst
Hoe lang zijn je kabels? Zit het allemaal op een breadboard? Waar hangt je TL? Kun je misschien een schema of fotootje van je setup plaatsen?

Dato DUO synth voor twee

• Ganzz
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-9xYn6ybORiY/Tw7M-aNOeeI/AAAAAAAAA2Y/zyBWKphw24A/s800/20120112_003.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-b4chyWGc-eE/Tw7M-ZEgXgI/AAAAAAAAA2U/IMpKCbHeAFA/s800/20120112_004.jpg

Beide zonder IR afstandbediening aan,

Een met en een zonder TL. De voeding van ontvanger gaat via een 100R zoals de datasheet voorschrijft met daarna nog een 100n en een 4.7u. Verder ook een 10k pull-up naar de VCC vanaf de uitgang van de IR ontvanger. Het probleem zit hem volgens mij in de gevoeligheid van de ontvanger. Ik heb inmiddels de timing aangepast en hij lijkt het beter te doen met TL's aan :)

[www.ganzz.nl]

• mux

mux

99% efficient!

Gebruik je gedimd kunstlicht oid?

• Rmg
  • Registratie: November 2003

Rmg

Ganzz schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:12:
[afbeelding]

[afbeelding]

Beide zonder IR afstandbediening aan,

Een met en een zonder TL. De voeding van ontvanger gaat via een 100R zoals de datasheet voorschrijft met daarna nog een 100n en een 4.7u. Verder ook een 10k pull-up naar de VCC vanaf de uitgang van de IR ontvanger. Het probleem zit hem volgens mij in de gevoeligheid van de ontvanger. Ik heb inmiddels de timing aangepast en hij lijkt het beter te doen met TL's aan :)
Dat is een DSO nano ofnie? is het een alternatief voor een scoop of leuk om erbij te hebben? ( heb nu $100 sparkfun tegoed dus jah :+)

• Ganzz
mux schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:16:
Gebruik je gedimd kunstlicht oid?
Nee, een 58W TL op een 2 meter afstand, erg goedkoop ding, maar dat moet niet uitmaken lijkt mij.
Rmg schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:17:
[...]

Dat is een DSO nano ofnie? is het een alternatief voor een scoop of leuk om erbij te hebben? ( heb nu $100 sparkfun tegoed dus jah :+)
Ja, dat is hem. Je moet er erg mee leren werken, maar hij past prima tussen de zooi op mijn bureau, Vaak best handig om even snel iets te doen, om te kijken of de timing klop oid. Maar je hebt maar 1 kanaal. De opvolger is mooier, maar die is ineens zoveel duurder dat ik dan eerder een Rigol zou kopen. Als ik uitgebreid ga meten pak ik meestal mijn TEK2225, oud maar prima :P

[www.ganzz.nl]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Iemand ervaring met AVR bootloaders en gedecodeerde firmware, of beter oplossing voor onderstaande probleem?

Zou graag mijn firmware beschermen, is me al eerder overkomen dat mensen je project kapen, wil dat voorkomen. Doet dat nu door lockbit, maar zou graag functie om firmware te update erin bouwen zonder de firmware open en bloot te verspreiden.

Nu heeft de xmega mooie hardwarematige 128bit AES crypto engine. Nu is mijn plan om bootloader te schrijven die de versleutelde firmware data binnen krijgt en omzet naar juiste code. Weet niet helemaal zeker of dit gaat werken. Misschien dat er al bestaande oplossingen zijn?

Edit/
Lijkt wel mogelijk te zijn, maar kan helemaal niks vinden over de xmega, denk laat ik eens kijken of er wat te vinden is voor de mega, had ineens iets meer succes met zoeken. :)
http://www.atmel.com/dyn/...rod_documents/doc2589.pdf

Word dus zelf uitzoeken en schrijven voor de xmega.

[ Voor 19% gewijzigd door mad_max234 op 12-01-2012 21:24 ]

-Andere hobby- -

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 23:46

ThaHandy

Discovery Channel

Ik zoek een goedkope manier om puur inputs/output (sowieso 4) extern te loggen van een PLC om onder andere tijd verschillen en het verschil/gemiddelde er van te meten.

Na wat google kom je al snel bij loggers die beginnen bij $100 :X
Ik heb ook al zitten zitten zoeken naar een oplossing via de LPT maar dat is ook niets over te vinden :| anyone?
DeKemp schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 19:58:
Kun je dat niet gewoon in de software zien?
ongetwijfeld, maar geen software/toegang

[ Voor 22% gewijzigd door ThaHandy op 13-01-2012 22:38 ]

• DeKemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-06 22:15
Kun je dat niet gewoon in de software zien?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Via LPT1 kan prima, je kan namelijk gewoon hardware poort 0x379 uitlezen, hierop zitten 5 inputs welke je gewoon naar ground kan trekken om een signaal naar de pc te geven.

Wel zorgen dat je ze alleen naar ground trekt (met een optocoupler het liefste), de printerpoort kan niet heel goed tegen misbruik en in snel kapot.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zeg, horen 5 mm-LED's niet gewoon netjes naast elkaar op een experimenteer-printje te kunnen? Ik dacht altijd van wel, daar de spacing van zo'n printje 2,54 mm is toch?

Of heb ik crappy kut-LED's :P

• sebastius

sebastius

Ik kreeg dat ook nooit mooi passend, zeker die leds met zo'n randje niet.

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Dit is een willekeurige datasheet van een 5mm LED: http://www.farnell.com/datasheets/491763.pdf

Zonder rand is hij precies 5mm. De rand is 0,3mm en is een LED totaal 5,6mm.
2x 2,54mm = 5,08mm en daar past een LED van 5,6mm niet tussen.

Neem anders gewoon 3mm LEDs of vierkante of rechthoekige LEDs Die passen wel.

• Osiris
  • Niet online
Nee OK, dan "klopt" dat. Al vind ik 't wel stom :P

Gelukkig werkt een fijn schuurpapiertje prima :) 't Zijn toch 120°-LED's waarbij de zijkant van het LED-je totaal niet gebruikt wordt, dus ook geen ramp als 't daar een beetje mat wordt door 't schuurpapier :)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Osiris
  • Niet online
Wist trouwens niet dat LED's zo'n mooie luminous intensity vs. IF hadden:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KJExjdkFg7wXxrjoVJcRRjjC/full.png

Ik had 'em niet zo linear verwacht ergens. :P

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Osiris schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 15:16:
Wist trouwens niet dat LED's zo'n mooie luminous intensity vs. IF hadden:

[afbeelding]

Ik had 'em niet zo linear verwacht ergens. :P
Hmm ik dacht altijd dat die curves compleet anders liepen? :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Lijkt mij niet vreemd, neem aan dat de hoeveelheid elektronen die stuff aanslaan waardoor photonen ontstaan redelijk lineair oploopt met aantal elektronen.
Wut, welke idioot slaat zijn afstudeeropdracht op op een usb stick zonder backup, serieus...

Granted ik ben niet degene die het meeste mag zeggen daarover gezien dat ik mijn laptop wist dood te krijgen vlak door mijn afstudeerpresentatie met mijn presentatie erop (en laatste backup was een week oud ofzo, 20 minuten later kon ik wel weer verder werken mijn vervangingslaptop en eigen hardeschijf). Maar met een week oude backup van je laptop is het toch een heel stuk minder ernstig dan enkel een USB stick zonder backup. Alleen al de kans om hem kwijt te raken zou ik veel te groot vinden.

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Voor een standaard led verwacht ik juist wel een lineaire grafiek. Voor bijzondere leds (hoge vermogens, aparte lenzen e.d.) verwacht ik wel dat de lichtopbrengst niet lineair is t.o. de stroom.

• Osiris
  • Niet online
Atlas schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 15:17:
[...]

Hmm ik dacht altijd dat die curves compleet anders liepen? :P
Ja, ergens verwachtte ik ook zo'n grafiek als deze:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7IVaFThDwIR946oy9xS53i2f/full.png

Die loopt toch ff wat anders :P
furby-killer schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 15:31:
Lijkt mij niet vreemd, neem aan dat de hoeveelheid elektronen die stuff aanslaan waardoor photonen ontstaan redelijk lineair oploopt met aantal elektronen.
Ja, is 't ergens ook wel :)

Maar als je bijvoorbeeld bovenstaande grafiek erbij pakt en die combineert met de luminous intensity vs. stroom, zodat je bijv. een luminous intensity vs. vermogen krijgt, dan krijg je dus geen lineaire luminous intensity vs. vermogen.

Nu is 't ergens natuurlijk logisch gezien de elektronen-flow (=stroom) 't licht genereert, maar vaak denk ik aan 'bij energie denk je aan vermogen/watt', aangezien vermogen natuurlijk energie per seconde is. :)

• sebastius

sebastius

furby-killer schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 15:31:

[...]

Wut, welke idioot slaat zijn afstudeeropdracht op op een usb stick zonder backup, serieus...

Granted ik ben niet degene die het meeste mag zeggen daarover gezien dat ik mijn laptop wist dood te krijgen vlak door mijn afstudeerpresentatie met mijn presentatie erop (en laatste backup was een week oud ofzo, 20 minuten later kon ik wel weer verder werken mijn vervangingslaptop en eigen hardeschijf). Maar met een week oude backup van je laptop is het toch een heel stuk minder ernstig dan enkel een USB stick zonder backup. Alleen al de kans om hem kwijt te raken zou ik veel te groot vinden.
Het erge is, ik heb even gebladerd, en het is echt een puist werk wat bijna permanent verloren was... Ik ben thuis zo blij met m'n TimeCapsule, elk uur een backup en DropBox doet de rest wel.

• bobo1on1
  • Laatst online: 19-10 00:17
Onbekend schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 15:32:
Voor een standaard led verwacht ik juist wel een lineaire grafiek. Voor bijzondere leds (hoge vermogens, aparte lenzen e.d.) verwacht ik wel dat de lichtopbrengst niet lineair is t.o. de stroom.
Met 3 watt rgb leds heb ik meegemaakt dat de verhouding tussen lichtopbrengst en stroom tussen leds van dezelfde serie ook sterk kan verschillen, ik had er twee in serie op een labvoeding, en bij het opdraaien van de stroom begon de ene led eerder fel te branden dan de ander.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

bobo1on1 schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 23:45:
[...]

Met 3 watt rgb leds heb ik meegemaakt dat de verhouding tussen lichtopbrengst en stroom tussen leds van dezelfde serie ook sterk kan verschillen, ik had er twee in serie op een labvoeding, en bij het opdraaien van de stroom begon de ene led eerder fel te branden dan de ander.
Het gaat er om dat de lichtopbrengst van een LED lineair is t.o. de stroom.

Ik heb niets geschreven over het feit dat bij de zelfde stroom de ene LED méér licht geeft dan de andere.

• Jochem_
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
SirBlade schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 10:09:
Een wat ongebruikelijk vraag die ik volgens de moderator het beste in dit topic kon stellen aangezien dit de informele verzamelplek was van de meeste die-hard ELlers.

Ik ben op zoek naar een specifiek boek.
Zelf geen idee, maar op circuitsonline.net lopen nog iets meer elektronica-gekken rond. Probeer het daar anders eens.

• mux

mux

99% efficient!

bobo1on1 schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 23:45:
[...]

Bij moderne LEDs hoort dat echt niet meer te gebeuren, hoor... Vroeger (en met crappy chinaLEDs) had je dit nog wel eens (en dit is een defect!). Een LED zet zeker bij hele lage stroomsterkten extreem efficiënt (90+%) elektronen om in fotonen. Bij hogere stroomsterkten krijg je het droop-effect (waarvan ik nog steeds niet weet of dat inmiddels verklaard is), maar bij lage stroomsterkten zijn LEDs extreem lineair en horen hetzelfde lichtsterkte-verloop te hebben.

Als ze dat niet doen, zit er een flink kristaldefect in de LED waar elektronen doorheen ontsnappen zonder emissie van een foton.

• bobo1on1
  • Laatst online: 19-10 00:17
Ah, vandaar dat ze zo goedkoop waren :P

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-11 17:52
Kan iemand mij hier iets vertellen over 'soldering flux'? De laatste tijd heb ik meerdere smd componenten gesoldeerd en heb ik vooral de reset glitch op xbox'en uitgevoerd. Nu is het solderen allemaal niet zo moeilijk op punt F en C na.
[url="(http://infinitymod.com/Download/Phat%20Diagram%20GlitcherV2.jpg)"](diagram)[/url]

In het volgende filmpje(25:26) zag ik iemand soldering flux gebruiken. Ik had hier al vaker van gehoord, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Bevordert dit echt het solderen? Wat zijn jullie ervaringen en wat is een goed merk?

Alvast bedankt :p

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

De flux voorkomt dat de soldering gaat oxideren.
Als je een bestaande soldering opnieuw vloeibaar maakt, dan zie je dat er een oxidelaag op zit. Hierdoor vloeit het soldeertin niet lekker en worden de solderingen slecht van kwaliteit.

Ik heb hier een fluxstift (vergelijkbaar met een markeerstift, maar dan met flux i.p.v. inkt), maar je hebt ook potjes met een kwastje.

• zynex
Bedankt voor het snelle antwoord!
Dan ga ik maar eens kijken waar ik dat kan bestellen. Het lijkt me namelijk best handig. Als je een bestaande soldering vloeibaar maakt merkte ik inderdaad vaak dat het niet zo goed vloeide.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Onbekend schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 22:46:
De flux voorkomt dat de soldering gaat oxideren.
Als je een bestaande soldering opnieuw vloeibaar maakt, dan zie je dat er een oxidelaag op zit. Hierdoor vloeit het soldeertin niet lekker en worden de solderingen slecht van kwaliteit.

Ik heb hier een fluxstift (vergelijkbaar met een markeerstift, maar dan met flux i.p.v. inkt), maar je hebt ook potjes met een kwastje.
Volgens mij is het net anders om:

Flux is een bijtend goedje dat de eventueel aanwezige oxidatielaag wegbijt en tevens er voor zorgt dat je tin beter vloeit. Laat je na het solderen de flux zitten, dan blijft dit bijtende proces doorgaan en gaat je elektronica op den duur stuk(tenzij het no-clean is maar dat is ook smerig spul). Na solderen en fluxen dus even met IPA schoonmaken!

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-11 16:41
Helemaal correct: in "harskern" of moderne tin (tegenwoordig is het geen 'normale' plantenhars meer) zit ook flux, maar bij moeilijkere verbindingen (bijvoorbeeld console modding met miniscule eilandjes...) wil wat vloeibare flux (uit een spuitbus, potje of pen, is meestal een soort lak) e.e.a. een stuk makkelijker soldeerbaar maken. Flux is dus inderdaad bedoeld om oxidatie te verwijderen zodat het tin beter voeit en hecht. Het niet verwijderen van overtollige flux kan achteraf voor problemen zorgen (geleiding/kortsluiting bijvoorbeeld) en is het dus wel aan te raden deze na het solderen te verwijderen (met spiritus, wasbenzine of thinner, moderne productieprocessen gebruiken zelfs wateroplosbare flux), en eventueel een afdekkende laag tegen oxidatie achteraf aan te brengen (plastic spray ftw!).

• mux

mux

99% efficient!

En daarbij is ook nog aan te merken dat moderne harskernen (iig in betere kwaliteit spul, zoals Stannol) vaak warmtegeactiveerd zijn, en dus niet of absoluut minimaal corroderen als je het er gewoon op spuit. Vandaar ook de flux+protection-in-1-spuitbussen die je er weer helemaal niet af hoeft te halen.

• zynex
mux schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 10:16:
En daarbij is ook nog aan te merken dat moderne harskernen (iig in betere kwaliteit spul, zoals Stannol) vaak warmtegeactiveerd zijn, en dus niet of absoluut minimaal corroderen als je het er gewoon op spuit. Vandaar ook de flux+protection-in-1-spuitbussen die je er weer helemaal niet af hoeft te halen.
Mijn 0,5mm tin is van Stannol en ik gebruik felder 1.5mm tin. (hier staat duidelijk op 2,5% flux) Echter weet je natuurlijk niet wat er op de bestaande verbindingen gebruikt is. Dus het beste lijk me dan om een flux marker te kopen en vervolgens de flux eraf te halen met wasbenzine. Of raden jullie aan speciale remover te kopen? In ieder geval fijn dat iemand gezegd heeft dat de flux er vanaf moet. Anders had ik het er waarschijnlijk op laten zitten... 8)7
Pagina: 1 ... 46 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.