Flux kan je als marker, flesje met kwastje (vind ik persoonlijk het handigst, kan je ook draadjes in dopen b.v. en beter op bestaande verbindingen aanbrengen), of spuitbus kopen. Weghalen lukt meestal wel met spiritus/isopropyl en/of thinner (http://gorum.ca/clen-pcb.html voor wat meer details), evt daarna nog schoonmaken met water.
Vorig weekend heb ik mijn aquarium controller project uitgebreid met 433Mhz zender. Let niet op de knopjes die zijn beetje brak geworden, soms reageren ze niet goed.
http://youtu.be/IWXCC6Eo5VM
Van de week bootloader erin gezet, en pc software geschreven zodat je er met 1 knop de firmware kan worden geüpdatet. Heb de print ook al voor 99% klaar en gecontroleerd, van de week de printjes bestellen, altijd weer spannend.
http://youtu.be/IWXCC6Eo5VM
Van de week bootloader erin gezet, en pc software geschreven zodat je er met 1 knop de firmware kan worden geüpdatet. Heb de print ook al voor 99% klaar en gecontroleerd, van de week de printjes bestellen, altijd weer spannend.
dat geeft toch een beste klap om een 150uF 450V condensator te ontladen met een schroevendraaier. #ubermegaprutser.....
Omdat het kan.
Moet je hem eens vastpakken, dat geeft ook een behoorlijke (mogelijk fatale!) klap!dragon4ce schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 18:44:
dat geeft toch een beste klap om een 150uF 450V condensator te ontladen met een schroevendraaier.
Ik zoek een winkel welke veel weerstanden, diodes, mosfets, etc heeft. Allemaal voor printplaten.
Ik zoek maar een 20-tal onderdelen, maar ik kan geen shop vinden welke die allemaal verkoopt.
Zeker niet per 3 zoals ik ze soms nodig heb (capacitators). Meer kopen is geen enkel probleem, maar 100-1000 gaat mij iets te ver
Ik zoek maar een 20-tal onderdelen, maar ik kan geen shop vinden welke die allemaal verkoopt.
Zeker niet per 3 zoals ik ze soms nodig heb (capacitators). Meer kopen is geen enkel probleem, maar 100-1000 gaat mij iets te ver
gelukkig ving de geisoleerde schroevendraaier de klap op en niet mn hartspier
Omdat het kan.
Maak een eenmanszaak aan en neem een account bij farnell. Opgelost!painkill schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 19:45:
Ik zoek een winkel welke veel weerstanden, diodes, mosfets, etc heeft. Allemaal voor printplaten.
Ja, met 25 euro verzendkosten over onderdelen die niet veel boven dat bedrag kosten in totaal
niet als bedrijf.painkill schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 20:34:
Ja, met 25 euro verzendkosten over onderdelen die niet veel boven dat bedrag kosten in totaal
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Bedoel je met voor printplaten dan SMD spul? Dat zal de lokale elektronicazaak wat minder hebben, want normale passives en wat mosfetjes zal elke lokale elektronicazaak hebben liggen. Als ze niet specifiek hebben wat jij wil, ben jij dan niet een beetje te kritisch met componenten? Veelal maakt het weinig uit wat je er precies in stopt.painkill schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 19:45:
Naar bedrijven verzenden ze gratis, ongeacht het aankoopbedrag! (Overlaatst voor +/-20cent een zekering gekocht, die de volgende dag met ups geleverd werd..)painkill schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 20:34:
Als je voor een totaalbedrag van minimaal 50 euro bestelt, heb je geen verzendkosten ook al bestel je particulier.
Je moet natuurlijk geen onderdelen uit de VS bestellen, want dat kost 25 euro extra.
Je moet natuurlijk geen onderdelen uit de VS bestellen, want dat kost 25 euro extra.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Met google kom ik er niet uit, zijn er elektronicashops in de buurt van twente?
Ik krijg alleen maar bcc en zo te zien..
[ Voor 93% gewijzigd door painkill op 26-01-2012 01:33 ]
Vertel eens, wat heb je precies nodig? Offline electronicashops zijn aan het uitsterven. Voor onderdelen kun je terecht bij dick best, voti, conrad of als je een bedrijf bent RS of Farnell.
Daar heb ik me ooit ook blind naar gezocht maar degenen die er waren zijn weg of veranderd in groothandel.painkill schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 01:32:
Met google kom ik er niet uit, zijn er elektronicashops in de buurt van twente?
Er zit er nog 1 in de van Heekstraat in Enschede, maar die heeft niet of nauwelijks componenten meer, zijn overgegaan op DJ spul (lampen, draaitafels, etc.)
Ik bestel alles maar online, zou ook liever lokaal een adres hebben maar helaas...
http://maps.google.nl/map...&cid=16763765906967780795
Alstublieft
Goedkoop is anders voor componenten (niet dat farnell bekend staat om zijn lage prijzen), maar dat zal je altijd hebben bij zulke zaken, als je een complete E-reeks weerstanden nodig hebt (wat trouwens wel handig is) moet je die gewoon op ebay ofzo bestellen. Maar als je een paar specifieke dingen nodig hebt kom je vaak een heel eind. Jammer genoeg heeft deze geen site (schijnt aan gewerkt te worden), dus je kan niet zomaar kijken wat ze hebben, bellen kan wel.
Alstublieft
Goedkoop is anders voor componenten (niet dat farnell bekend staat om zijn lage prijzen), maar dat zal je altijd hebben bij zulke zaken, als je een complete E-reeks weerstanden nodig hebt (wat trouwens wel handig is) moet je die gewoon op ebay ofzo bestellen. Maar als je een paar specifieke dingen nodig hebt kom je vaak een heel eind. Jammer genoeg heeft deze geen site (schijnt aan gewerkt te worden), dus je kan niet zomaar kijken wat ze hebben, bellen kan wel.
[ Voor 17% gewijzigd door Sissors op 26-01-2012 10:09 ]
Ik zou werkelijk niet weten waarom je een lokaal adres zou willen hebben met de service en assortiment van Farnell, eerlijk gezegd. Sinds dat ik van fysieke elektronicazaken afweet verkopen ze alleen maar oude through hole troep, met een assortiment van hoogstens 1k onderdelen, vrijwel alles is verlopen en geoxideerd....benji83 schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 08:38:
Ik bestel alles maar online, zou ook liever lokaal een adres hebben maar helaas...
Eén keer 43 euro betalen en je hebt een eenmanzaak, vervolgens kun je je hele leven voor elke scheet onderdelen bestellen bij Farnell die je de volgende ochtend binnen hebt. En een 0.1% weerstand is dan daadwerkelijk nog 0.1% initial, en niet een halve procent verlopen omdat hij al 10 jaar in opslag ligt.
Dat werkt niet zo gemakkelijk meer. Als je niet daadwerkelijk bedrijfsactiviteiten ontplooit (controle via belastingdienst) wordt je weer uitgeschreven bij de KVK.
Euh... nope. Een eenmanszaak is nou juist die bedrijfsvorm die in het geheel geen verplichtingen heeft. Helemaal niks. Je moet OB, IB en werkgevers/nemersafdrachten aangeven, en dat is alles.
Alle andere bedrijfsvormen moeten een jaarverslag e.d. invullen, maar een eenmanszaak is niks anders dan een natuurlijke persoon met een KvK-nummer.
Alle andere bedrijfsvormen moeten een jaarverslag e.d. invullen, maar een eenmanszaak is niks anders dan een natuurlijke persoon met een KvK-nummer.
Je spreekt jezelf tegen 
Als je alleen een KVK nummer hebt en geen BTW nummer en je doet verder formeel niks bedrijfsmatigs behalve een makro/sligro-pas en wat bestellingen bij bedrijven (zonder iets met de BTW te doen) dan wordt je door het KVK weer uitgeschreven. Op gronde van het "schoonhouden van het bedrijvenregister".
Daar kun je wel weer bezwaar tegen maken en zo maar het komt er op neer dat je toch wel iets meer moet doen dan alleen jaarlijks (toch niet eenmalig??) die "bijdrage" overmaken naar de KvK.
Misschien hebben we het over verschillende zaken?
Als je alleen een KVK nummer hebt en geen BTW nummer en je doet verder formeel niks bedrijfsmatigs behalve een makro/sligro-pas en wat bestellingen bij bedrijven (zonder iets met de BTW te doen) dan wordt je door het KVK weer uitgeschreven. Op gronde van het "schoonhouden van het bedrijvenregister".
Daar kun je wel weer bezwaar tegen maken en zo maar het komt er op neer dat je toch wel iets meer moet doen dan alleen jaarlijks (toch niet eenmalig??) die "bijdrage" overmaken naar de KvK.
Misschien hebben we het over verschillende zaken?
[ Voor 8% gewijzigd door joopv op 26-01-2012 11:19 ]
Ooh, op die manier. Ja, ik bedoel een KvK- én BTW-nummer. Ik zag eerlijk gezegd het invullen van je OB- en IB-formulieren niet als 'extra werk', maar dat is het natuurlijk wel. Kost me inderdaad vele seconden per jaar
scherp +1
scherp +1
Als je een BTW-nummer aanvraagt en BTW terugvraagt van de belastingdienst en na x jaar blijkt dat je helemaal geen ondernemer was (omdat je bijvoorbeeld niks verkocht en alleen maar kocht) dan mag je netjes al die BTW inclusief boete terug gaan betalen.mux schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 11:42:
Ooh, op die manier. Ja, ik bedoel een KvK- én BTW-nummer. Ik zag eerlijk gezegd het invullen van je OB- en IB-formulieren niet als 'extra werk', maar dat is het natuurlijk wel. Kost me inderdaad vele seconden per jaar![]()
scherp +1
Vaak is het dat je net dat ene componentje niet hebt, op zaterdagmiddag, waardoor je het hele weekend niet verder kunt.
Daarom heb ik graag een winkel in de buurt.
@furby killer: Oh, daar zal ik eens kijken, dat me die nooit opgevallen is...
Daarom heb ik graag een winkel in de buurt.
@furby killer: Oh, daar zal ik eens kijken, dat me die nooit opgevallen is...
Dat... lijkt me ook niet echt een slimme bezigheid hèsimplendi schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 12:10:
[...]
Als je een BTW-nummer aanvraagt en BTW terugvraagt van de belastingdienst en na x jaar blijkt dat je helemaal geen ondernemer was (omdat je bijvoorbeeld niks verkocht en alleen maar kocht) dan mag je netjes al die BTW inclusief boete terug gaan betalen.
over Farnell,
volgens mij betalen wij als bedrijf daar ook een paar euro verzenskosten. Misschien zijn we te klein en kopen we te weinig ofzo.
Daarom bestellen we meestal bij RS, al hebben die toch wel een kleiner assortiment op component gebied volgens mij.
volgens mij betalen wij als bedrijf daar ook een paar euro verzenskosten. Misschien zijn we te klein en kopen we te weinig ofzo.
Daarom bestellen we meestal bij RS, al hebben die toch wel een kleiner assortiment op component gebied volgens mij.
Sinds iets meer dan een halfjaar geleden hoor je op geen enkele manier meer verzendkosten te hoeven betalen. En ja, RS is iets meer dan een factor 10 kleiner dan Farnell, Digikey is net iets groter en Mouser is de gigant van alles.
Dan is onze inkoper daar blijkbaar niet van op de hoogte.
Is ook alweer een tijdje geleden dat we bij Farnell besteld hebben.
Distrelec Schuricht bestellen we ook nog wel eens wat klein spul.
voor grote hoeveelheden gaan we meestal gewoon naar de distributeur uiteraard.
Meestel de verschillende Avnet aftakkingen. (EBV, abacus, memec, silica)
Is ook alweer een tijdje geleden dat we bij Farnell besteld hebben.
Distrelec Schuricht bestellen we ook nog wel eens wat klein spul.
voor grote hoeveelheden gaan we meestal gewoon naar de distributeur uiteraard.
Meestel de verschillende Avnet aftakkingen. (EBV, abacus, memec, silica)
Future was van de week ook de webshop http://www.futureelectronics.com aan het pushen, geen idee of je daar als particulier kunt bestellen. Het zou 48 uurs service zijn en de mogelijkheid om met creditcard te betalen. Mijn 'gewone' bestellingen (via inkoop afdeling) bij Future hebben iig wel bezorgkosten. Mouser trouwens ook.
Veel gaat via Farnell maar ik merk steeds vaker dat ze mijn 'specials' niet hebben en bij mouser wel.
Veel gaat via Farnell maar ik merk steeds vaker dat ze mijn 'specials' niet hebben en bij mouser wel.
2 jaar geleden betaalde ik ook nooit verzendkosten voor 10 weerstandjes. Wel eenmaal omdat het van newark moest komen maar verder nooit iets betaald.mux schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 19:10:
Sinds iets meer dan een halfjaar geleden hoor je op geen enkele manier meer verzendkosten te hoeven betalen. En ja, RS is iets meer dan een factor 10 kleiner dan Farnell, Digikey is net iets groter en Mouser is de gigant van alles.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik heb ergens nog een mailtje van farnell waarin het iets duidelijker staat uitgelegd. Farnell was een beetje vreemd; op een bepaald punt in de historie moest je iets van €5 administratiekosten betalen als je op een bepaalde manier bij ze bestelde. Voor de meeste bedrijven was het gratis, maar er was een constructie dat je wel administratiekosten moest betalen. Misschien had het te maken met creditering, ik weet het zo snel niet.
Iig is dit op een gegeven moment opgeheven en daar heb ik ook een mailtje van gekregen, en sindsdien is er geen enkele mogelijkheid waarop je als bedrijf administratie- of verzendkosten moet betalen, buiten re-reeling en overseas magazijnen.
Iig is dit op een gegeven moment opgeheven en daar heb ik ook een mailtje van gekregen, en sindsdien is er geen enkele mogelijkheid waarop je als bedrijf administratie- of verzendkosten moet betalen, buiten re-reeling en overseas magazijnen.
Wat een uitvinding dat eBay zeg, net voor nog geen 20 euro boel experimenteer printjes, honderden jumper wires (male en female) en 50 16 Mhz kristallen gekocht 
Raar dat ik dit nog niet eerder heb geprobeerd
Raar dat ik dit nog niet eerder heb geprobeerd
Ik heb hier een PM3264 en daar komt een ozon? lucht uit. Kan dat veel kwaad?
Positief zal het meestal niet zijn. Logischerwijs is er dan een probleem met het hoogspannings gedeelte, en een snelle google actie levert als mogelijk probleem de cascade schakeling die hoogspanning moet produceren. Goede kans dan dat hij er binnenkort helemaal mee kapt.
Zelf zou ik me niet echt lekker voelen bij een scope waarvan er problemen zijn met hoogspanningsgedeelte, maar ik heb wel een hoogspanningsfobie.
Zelf zou ik me niet echt lekker voelen bij een scope waarvan er problemen zijn met hoogspanningsgedeelte, maar ik heb wel een hoogspanningsfobie.
Dat is wel even de moeite waard om te onderzoeken. Ozonlucht bij een CRT-scope zegt mij een van twee dingen: corona ergens in het hoogspanningsgedeelte of corona in je voeding. Beiden zijn allereerst ongezond maar bovendien heel slecht voor de levensduur van je scope.
Maak hem open en kijk of er obvious tekenen van corona zijn (verbrand uitziende plekken rondom hoogspanningsgedeelten).
Maak hem open en kijk of er obvious tekenen van corona zijn (verbrand uitziende plekken rondom hoogspanningsgedeelten).
Hoe kun je het beste een scope veiligstellen? Heb geen zin om een optater te krijgen.
Don't touch the dangerous bits
Wait, dat is mijn oude scope
check, vandaar dat hij bekend voorkomt 
Ik zie op zich niet zo snel iets dat heel obviously stuk is. Je moet weten dat deze scope ooit een opgeblazen condensator heeft gehad en dat rookachtige afzettingen rond de voeding daar hoogstwaarschijnlijk nog van afkomstig zijn, voor zover ik dat niet heb schoongemaakt destijds. Dat is waarschijnlijk de donkere verkleuring op de hoogspanningsweerstand rechts op de foto. Wel vreemd is dat die leiding die er vanaf komt voor een deel bloot ligt en verkleurd lijkt te zijn.
Maak de voeding eens helemaal open en kijk er eens in. Ook: weet je zeker dat het een ozongeur is, en niet een geur van condensatormateriaal?
Ik zie op zich niet zo snel iets dat heel obviously stuk is. Je moet weten dat deze scope ooit een opgeblazen condensator heeft gehad en dat rookachtige afzettingen rond de voeding daar hoogstwaarschijnlijk nog van afkomstig zijn, voor zover ik dat niet heb schoongemaakt destijds. Dat is waarschijnlijk de donkere verkleuring op de hoogspanningsweerstand rechts op de foto. Wel vreemd is dat die leiding die er vanaf komt voor een deel bloot ligt en verkleurd lijkt te zijn.
Maak de voeding eens helemaal open en kijk er eens in. Ook: weet je zeker dat het een ozongeur is, en niet een geur van condensatormateriaal?
Dat is probleem ook, ik weet niet exact hoe ozon ruikt. Je ruikt het meer als de scope aanstaat, alsof het meer word na een tijdje.
Ruikt het als een laserprinter? Dat is hoe ozon ruikt.
geen idee heb eerlijk gezegd niet opgelet wat voor een geur een lazer printer heeft. het is een soort metaal geur.
Ik heb sinds kort een oscilloscoop, hartstikke mooi, maar nu vraag ik me alleen af, wat is het maximale voltage wat ik kan meten hiermee?
Ik heb er X100 probes bij die gerate zijn tot 2.5 kV, maar betekend dat automatisch ook dat de oscilloscoop dat ook aankan?
(Ik ben van plan om wat metingen te doen aan een elektronisch ontstekingsmechanisme te doen (bobines, bougies, vonkjes e.d.) vandaar de vraag).
Ik heb er X100 probes bij die gerate zijn tot 2.5 kV, maar betekend dat automatisch ook dat de oscilloscoop dat ook aankan?
(Ik ben van plan om wat metingen te doen aan een elektronisch ontstekingsmechanisme te doen (bobines, bougies, vonkjes e.d.) vandaar de vraag).
Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!
Als jij even het merk/type geeft dan weten wij meer 
Ook kun jij dan zelf op google alvast zoeken
Das het mooie van een X100 probe; de scope hoeft het niet aan te kunnen. In dit geval krijgt ie bij 2.5kV maximaal 25 volt te zien. Aan bobines meten is zelfs met een 100x probe een slecht idee, daar zijn betere oplossingen voor. Je kunt bijvoorbeeld proberen een paar draadwindingen om je bougiekabel te leggen en daar aan te meten. Loopt voor je scope waarschijnlijk beter af.
Scoop:painkill schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 11:26:
Als jij even het merk/type geeft dan weten wij meer
Owon SDS7102
Probe:
Reserve set Owon probes 200 MHz 100:1 2kV
Had zelf (natuurlijk) ook wel gegoogled, maar bij de scoop staat "Max. input voltage 400v. (PK-PK)" (voor een X10 probe) en de probes zijn gerate tot 2.5kV
Betekend dat, dat de scope 400 / 10 (originele probe) * 1000 (andere probe) = 4000 V aan zou kunnen?
En aangezien de probe tot 2500 V is gerate, dat ik dus mijn metingen moet limiteren tot 2500 V?
Ik ga niet direct aan de bobines meten, maar aan de aansturing-kant, dus voornamelijk 12V, met mogelijk een piek terug van de bobines. In ieder geval niet de volle 10+ kV.Corn schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 11:28:
[..] Aan bobines meten is zelfs met een 100x probe een slecht idee, daar zijn betere oplossingen voor. Je kunt bijvoorbeeld proberen een paar draadwindingen om je bougiekabel te leggen en daar aan te meten. Loopt voor je scope waarschijnlijk beter af.
Dat lijkt wel ozon. Je kunt kijken of je het kunt lokaliseren (en of je corona kunt zien) door hem open aan te zetten. Ik denk eerlijk gezegd dat je hem wel kunt gebruiken als het maar een hele vage geur is, oude CRTs stoten een ruikbare hoeveelheid ozon uit, dus dat is niet helemaal vreemd.DeKemp schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 16:27:
geen idee heb eerlijk gezegd niet opgelet wat voor een geur een lazer printer heeft. het is een soort metaal geur.
@Wirf: De meeste scopes gaan minstens tot maximale laagspanning-bipolaire spanning voor input, dus ca. +/-40V. Met andere woorden: je kunt gewoonlijk met een 1:10 probe netspanning meten. Maar het hoort ook in je specs en tbh op je scope zelf te staan. Als je overigens echt met hoogspanning (>1kV) wil gaan werken heb je speciale probes nodig.
Samen met een vriend ben ik bezig aan een Arduino aquariumcontroller.
Hij heeft een Eheim Professional 3E 2076 pomp met een RS232 interface.
Eheim levert zelf een software pakket mee. (Eheim controlcenter)
Het probleem is dat wij natuurlijk zelf de pomp (snelheid) will aanpassen en uitlezen.
In eerste instantie zal uitlezen al heel wat zijn.
De vraag is echter hoe we dit moeten gaan aansturen.
Met het programma "Device monitoring studio" kunnen we de (ruwe) seriele communicatie uitlezen.
Daar (via telnet achtige omgeving) is duidelijk logica te ontdekken.
Zo is goed te zien wat voor standaard "vraag" er naar de pomp toe gaat en hoe de pomp daar dan op antwoord.
Het uitgaande bericht is (in HEX): 55 60 05 13 00
De pomp reageert dan vervolgens met hetzelfde plus aanvullende (HEX) info.
Is er iemand die toevallig meer van zulk soort pompen (althans de interface ervan) afweet?
Hij heeft een Eheim Professional 3E 2076 pomp met een RS232 interface.
Eheim levert zelf een software pakket mee. (Eheim controlcenter)
Het probleem is dat wij natuurlijk zelf de pomp (snelheid) will aanpassen en uitlezen.
In eerste instantie zal uitlezen al heel wat zijn.
De vraag is echter hoe we dit moeten gaan aansturen.
Met het programma "Device monitoring studio" kunnen we de (ruwe) seriele communicatie uitlezen.
Daar (via telnet achtige omgeving) is duidelijk logica te ontdekken.
Zo is goed te zien wat voor standaard "vraag" er naar de pomp toe gaat en hoe de pomp daar dan op antwoord.
Het uitgaande bericht is (in HEX): 55 60 05 13 00
De pomp reageert dan vervolgens met hetzelfde plus aanvullende (HEX) info.
Is er iemand die toevallig meer van zulk soort pompen (althans de interface ervan) afweet?
Maar dat bericht zal variëren naarmate de pompsnelheid anders moet zijn? En als je zelf dat bericht verstuurt, reageert hij er dan ook op? Dan hoef je in feite alleen te bekijken welke waarde veranderd, en de gewenste waarde te versturen via de arduino.
Als ik de waarde omzet naar (bin) krijg ik een 10101010 te zien aan het begin. Best kans dat dat een soort initialisatie is.
Als ik de waarde omzet naar (bin) krijg ik een 10101010 te zien aan het begin. Best kans dat dat een soort initialisatie is.
Ik heb weer eens wat vreemds. Al geruime tijd heb ik RGB LED-strips rondom te slaapkamer gemonteerd, waarbij de kleur wordt bepaald door een microcontroller. Omdat er mogelijk een probleem zou ontstaan bij te lange LED-strips, heb ik deze onderverdeeld: 2 strips voor de lange zijden en 2 voor de korte zijden.
Op twee hoeken van de slaapkamer heb ik een klein printje (soort splitter) volgens dit schema:

Deze printjes hebben een voeding van 12V en ontvangen een PWM-signaal (5V) van de microcontroller. Door het PWM-signaal worden de mosfet-drivers en de mosfets aangestuurd, zodat de LED-strips het juiste signaal krijgen. Per printje zijn dus steeds twee strips aangesloten: een korte en een lange.
Het probleem is nu dat de kleuren van de zijden nogal verschillen. En dan niet een kleine afwijking, maar soms is één zijde helemaal blauw, de andere aqua en een derde is wit.
Aangezien het signaal van één microcontroller komt, kan het geen software-probleem zijn.
Na nog wat meer testen heb ik op een gegeven moment één van de kabels vanaf de microcontroller naar de splitter losgetrokken. De LED-strips bleven echter aan, maar op totaal andere kleuren (1 rood en 1 groen).
Mijn vraag is nu: waar kan dit door komen? Zou er ergens overslag plaatsvinden in de kabels? Ik gebruik enkele aders van een UTP-kabel, dus die zijn getwist.
Als ik als kleur 'wit' in stel (dus alles 100% aan), lijkt het goed te werken.
[update]
Ik heb nog een testje gedaan: een loop van 1 seconde alles vol open, 1 seconde alles uit.
De twee korte zijden functioneren nu prima, maar de lange zijden niet. Alles vol open is geen probleem, maar als alles uit moet zijn is één van de zijden geel en de andere groen.
Op twee hoeken van de slaapkamer heb ik een klein printje (soort splitter) volgens dit schema:

Deze printjes hebben een voeding van 12V en ontvangen een PWM-signaal (5V) van de microcontroller. Door het PWM-signaal worden de mosfet-drivers en de mosfets aangestuurd, zodat de LED-strips het juiste signaal krijgen. Per printje zijn dus steeds twee strips aangesloten: een korte en een lange.
Het probleem is nu dat de kleuren van de zijden nogal verschillen. En dan niet een kleine afwijking, maar soms is één zijde helemaal blauw, de andere aqua en een derde is wit.
Aangezien het signaal van één microcontroller komt, kan het geen software-probleem zijn.
Na nog wat meer testen heb ik op een gegeven moment één van de kabels vanaf de microcontroller naar de splitter losgetrokken. De LED-strips bleven echter aan, maar op totaal andere kleuren (1 rood en 1 groen).
Mijn vraag is nu: waar kan dit door komen? Zou er ergens overslag plaatsvinden in de kabels? Ik gebruik enkele aders van een UTP-kabel, dus die zijn getwist.
Als ik als kleur 'wit' in stel (dus alles 100% aan), lijkt het goed te werken.
[update]
Ik heb nog een testje gedaan: een loop van 1 seconde alles vol open, 1 seconde alles uit.
De twee korte zijden functioneren nu prima, maar de lange zijden niet. Alles vol open is geen probleem, maar als alles uit moet zijn is één van de zijden geel en de andere groen.
[ Voor 11% gewijzigd door maikel op 31-01-2012 23:01 ]
Hoe heb je het signaal de eerste keer gesplitst naar die 2 hoeken van je kamer en over wat voor lengte aan LEDstrip hebben we het hier? Als je het eerste signaal namelijk gewoon zo gesplit hebt naar beide hoeken van de kamer kan daar best wel eens wat raars gebeuren...
Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?
Heb je wel ontkoppel condensatoren gebruikt voor je fet drivers en je ledvoeding?
Dat signaal heb inderdaad gewoon gesplitst. Vanaf de microcontroller direct naar twee connectors waar de kabels aan hangen.DP Kunst schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 23:33:
Hoe heb je het signaal de eerste keer gesplitst naar die 2 hoeken van je kamer en over wat voor lengte aan LEDstrip hebben we het hier? Als je het eerste signaal namelijk gewoon zo gesplit hebt naar beide hoeken van de kamer kan daar best wel eens wat raars gebeuren...
Ik heb overigens geen condensators gebruikt. Moeten die tussen de VCC en GND van de mosfet-drivers? En van welke waarden dan?
Hhmmm..., ik zou dan misschien die splitters er eens afhalen en wat korter bij de uC hangen om te kijken wat er gebeurd.
Er vanuit gaande dat je een slaapkamer hebt van 3 bij 4 heb je al gauw zo'n 7 meter draad welke een 5v spanning (die aan het einde waarschijnlijk geen 5v meer is) op een hoge frequentie moet vervoeren. Dan liggen er vast de 12V gePWMde draden van de leds nog in de buurt welke ook nog rare dingen kunnen doen.
Als ik jou was zou ik die RGB string in een cirkeltje leggen rond je kamer en op 1 plek aansturen met FETS die sterk genoeg zijn. Moet zeker werken lijkt mij.
Er vanuit gaande dat je een slaapkamer hebt van 3 bij 4 heb je al gauw zo'n 7 meter draad welke een 5v spanning (die aan het einde waarschijnlijk geen 5v meer is) op een hoge frequentie moet vervoeren. Dan liggen er vast de 12V gePWMde draden van de leds nog in de buurt welke ook nog rare dingen kunnen doen.
Als ik jou was zou ik die RGB string in een cirkeltje leggen rond je kamer en op 1 plek aansturen met FETS die sterk genoeg zijn. Moet zeker werken lijkt mij.
Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?
Een X100 probe maakt het signaal 100x zo zwak. Dus je scoop krijgt bij 2.5kV een spanning van 25V op z'n inputs.Wirf schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 11:36:
[...]
Scoop:
Owon SDS7102
Probe:
Reserve set Owon probes 200 MHz 100:1 2kV
Had zelf (natuurlijk) ook wel gegoogled, maar bij de scoop staat "Max. input voltage 400v. (PK-PK)" (voor een X10 probe) en de probes zijn gerate tot 2.5kV
Betekend dat, dat de scope 400 / 10 (originele probe) * 1000 (andere probe) = 4000 V aan zou kunnen?
En aangezien de probe tot 2500 V is gerate, dat ik dus mijn metingen moet limiteren tot 2500 V?
Als die dan weer een rating heeft van 400V, gaat dat dus prima. (Als die 400V voor X10 probes is, dan nog want dat is 40V op de input.)
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Corn schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 11:28:
Das het mooie van een X100 probe; de scope hoeft het niet aan te kunnen. In dit geval krijgt ie bij 2.5kV maximaal 25 volt te zien.[..]
Bedankt voor deze antwoorden!CyBeR schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 01:34:
Een X100 probe maakt het signaal 100x zo zwak. Dus je scoop krijgt bij 2.5kV een spanning van 25V op z'n inputs.
Als die dan weer een rating heeft van 400V, gaat dat dus prima. (Als die 400V voor X10 probes is, dan nog want dat is 40V op de input.)
Ik wil iets maken wat steeds 1 pootje van een IN-14 buis kan testen..
De volgende specs:
http://tubehobby.com/datasheets/in14.pdf
Ik heb er al 160V op gezet, maar ik kreeg een erg fel licht en het cijfer deed het niet.
Dus moet er een ander voltage op of kan ik beter iets zelf maken wat ook de mA controleerd oid?
De volgende specs:
http://tubehobby.com/datasheets/in14.pdf
Ik heb er al 160V op gezet, maar ik kreeg een erg fel licht en het cijfer deed het niet.
Dus moet er een ander voltage op of kan ik beter iets zelf maken wat ook de mA controleerd oid?
De kamer is zo'n 4x2,5m. Als ik die RGB-strips in een cirkel zou leggen, heb ik zo'n 13m RGB LED-strip aan één stuk. Volgens de specificaties kunnen die strips 0,6A/m trekken, wat dus zou neerkomen op 7,8A. Geen idee of die strips dat kunnen hebben en dat is dus ook de reden dat ik het gesplitst heb.DP Kunst schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 01:19:
Hhmmm..., ik zou dan misschien die splitters er eens afhalen en wat korter bij de uC hangen om te kijken wat er gebeurd.
Zijn er geen andere manieren om mijn huidige opstellen te behouden en werkend te krijgen?
Ja, tussen VCC en GND van de drivers. De datasheet zegt:maikel schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 00:17:
[...]
Dat signaal heb inderdaad gewoon gesplitst. Vanaf de microcontroller direct naar twee connectors waar de kabels aan hangen.
Ik heb overigens geen condensators gebruikt. Moeten die tussen de VCC en GND van de mosfet-drivers? En van welke waarden dan?
"This input must be decoupled to ground with a local ceramic capacitor.
This bypass capacitor provides a localized lowimpedance path for the peak currents that are to be
provided to the load."
Verder in de sheet gebruiken ze een 1uF MKS2 en een 100nF keramisch.
Daarnaast zou ook een elco over de voeding van je leds kunnen helpen.
Ja, was het nou alleen maar de driver waarvan die piekstromen moeten worden ontkoppeld... Niet alleen de driver, maar al je LEDs staan ook constant keihard aan en uit te gaan! Er moeten een paar dikke elco's + keramische condensatoren op al je voedingslijnen.
[ Voor 3% gewijzigd door mux op 01-02-2012 21:31 ]
Ja dat klopt._ferry_ schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 10:45:
Maar dat bericht zal variëren naarmate de pompsnelheid anders moet zijn? En als je zelf dat bericht verstuurt, reageert hij er dan ook op? Dan hoef je in feite alleen te bekijken welke waarde veranderd, en de gewenste waarde te versturen via de arduino.
Eheim levert zelf software mee en als we daar de pompsnelheid variëren zie je duidelijk veranderingen.
Berichten ernaar toe sturen lukte volgens mij (nog) niet, dat zal ik morgen eventjes nog navragen.
Ik meen me ter herinneren dat we via een telnet achtige omgeving (de exacte naam ontgaat me even) wel konden verzenden, maar we kregen daar geen respons op terug.
De vraag is dan alleen hoe dat goed om te zetten naar binary (valt trouwens ook uit te lezen uiteraard).
Wordt op deze manier sowieso nogal trial and error.
Ik hoopte dat iemand hier toevallig al wat ervaring mee had of bepaalde verwijzingen weet.
(we hebben al uren lopen googlen, maar niet echt iets concreets kunnen vinden)
Het gebruik van getwiste aderparen ter vermindering van overspraak (tussen aderparen onderling) heeft alleen zin als:maikel schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 22:53:
[....]Mijn vraag is nu: waar kan dit door komen? Zou er ergens overslag plaatsvinden in de kabels? Ik gebruik enkele aders van een UTP-kabel, dus die zijn getwist.[.....]
- Door iedere ader van een aderpaar dezelfde stroom heen en terug loopt (gebalanceerde aansturing)
- de impedantie van de belasting rond de 100 ohm ligt.
Als je dat niet aanhoudt kun je net zo goed geen getwiste kabel gebruiken.
Uit mijn hoofd maakt het weinig uit hoeveel ohm je hem afsluit bij twisted pair om overspraak te verminderen, als je stromen gelijk zijn (maar tegengesteld uiteraard) zal je al heel veel minder magnetische koppeling hebben dan bij niet-twisted.
Huh? Je had toch al de hex codes? Dat is alles wat je nodig hebt. Kan je zo een microcontroller laten uitpoepen.De vraag is dan alleen hoe dat goed om te zetten naar binary (valt trouwens ook uit te lezen uiteraard).
Dit heb je nodig, de weerstand hang je aan de anode van de nixiebuis, pin 1 (deze is common anode).joopv schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 17:19:
Er moet een serieweerstand van 100k of zo in serie met de voeding.
En hoe bepaal ik nou daar de precieze waarden van?mux schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 21:31:
Ja, was het nou alleen maar de driver waarvan die piekstromen moeten worden ontkoppeld... Niet alleen de driver, maar al je LEDs staan ook constant keihard aan en uit te gaan! Er moeten een paar dikke elco's + keramische condensatoren op al je voedingslijnen.
Het gebruik van getwiste kabel is meer omdat ik het had liggen en UTP-kabel wel prettig werkt. Dus niet omdat ik er een of ander voordeel mee wilde behalen.joopv schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 23:13:
[...]
Het gebruik van getwiste aderparen ter vermindering van overspraak (tussen aderparen onderling) heeft alleen zin als:
- Door iedere ader van een aderpaar dezelfde stroom heen en terug loopt (gebalanceerde aansturing)
- de impedantie van de belasting rond de 100 ohm ligt.
Als je dat niet aanhoudt kun je net zo goed geen getwiste kabel gebruiken.
Het is goed te googlen, maar omdat ik zo'n aardige knakker ben reken ik het je voormaikel schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 09:58:
En hoe bepaal ik nou daar de precieze waarden van?
Twee manieren: de moeilijke of de makkelijke. De moeilijke is een LC-filter, de makkelijke is puur condensatoren.
Als je alleen aan een condensator rekent kun je met de spanningsdip rekenen die een condensator je geeft als je de LED-stroom eruit trekt. Stel dat je PWM-basisfrequentie 20kHz is en je LED-strips 1A trekken op 5V. Je wilt dan een condensator zo plaatsen dat die condensator elke PWM-cyclus zeker niet meer dan 5% inzakt, maar liever 1% (op die lange afstanden). Energie in een condensator:
Ec = 0.5*C*V2
En dus het energieverschil als je 1% spanningsverandering hebt:
dEc* = 0.5*C*(V2 - (0.99*V)2)
Energie die de LED-strip in een PWM-cyclus trekt:
Eled = (1/f)*V*I
Je wilt dus dat deze twee aan elkaar gelijk zijn:
dEc = Eled
0.5*C*(V2 - (0.99*V)2) = (1/f)*V*I
0.5*C = (1/f)*V*I/(V2 - (0.99*V)2)
C = (2/f)*V*I/(V2(1 - 0.992))
C = (2/f)*I/(V(1 - 0.992))
C = (2 / 20000)*I/(5*(0.02))
C = 1e-5/0.1
C = 1e-4 F = 100µF
Dan heb je nog de methode van het LC-filter. Een LC-filter is een veel betere methode, omdat je hiermee de stroomgerelateerde storing kunt berekenen en dat is uiteindelijk wat de ergste storing veroorzaakt. De kabels naar de LED-strip toe hebben een beetje (parasitaire) zelfinductie, een schatting hiervan is in de orde van 10µH. Samen met die filtercondensator vormt dit een LC-filter. De eigenschap van een LC-filter is dat hij een resonantiefrequentie heeft:
f0 = 1 / (2*pi*sqrt(LC))
En dat hij de stroomvariaties (ripple) met 20dB per decade (vertienvoudiging van de frequentie) dempt. Op een lange lijn zoals dit wil je dat de ripple tussen de 5 en 10mA zit. Zonder LC-filter is de stroomvariatie 1A (aan en uit), dus we willen een factor 100 à 200 dempen. Dat is 40 à 46dB, en betekent dus dat we de resonantiefrequentie van dit filter op 2 decaden ONDER de schakelfrequentie willen zetten. De schakelfrequentie is 20kHz, dus we willen het LC-filter op 200Hz zetten. De vereiste capaciteit is dan:
f0 = 1 / (2*pi*sqrt(LC))
1/(2*pi*f0) = sqrt(LC)
1/(2*pi*f0)2 = LC
C = (1/L)*(1/(2*pi*f0)2)
C = (1e5)*(1/(2*pi*200)^2)
C = 63mF
Ouch, dat is een vrij grote capaciteit. Hopelijk heb je een hogere schakelfrequentie
* bij gebrek aan een hoofdletter delta
Thanks! Nu weet ik wel weer waarom het vak 'netwerktheorie' mij niet zo lag op de HTS. 
Ik zal er eens mee aan de slag gaan.
Ik zal er eens mee aan de slag gaan.
Dan zou ik eerder een flinke spoel in je voeding zetten als je dat wilt. (LC methode).
Maar even wat anders, ik vind 20kHz een enorm hoge schakelfrequentie. Als jij flink aan het dimmen bent, bijvoorbeeld tot 5% ofzo, dan heb je enorm hoge harmonische nodig, oftewel enorme schakelverliezen in de praktijk.
Daarnaast de vraag, is ontkoppeling nodig. Ik heb thuis keukenverlichting met LED-strips die totaal iets van 2-3A ofzo trekt. Dat wordt aangestuurd door soft-PWM (omdat ik maar één timer beschikbaar had daarvoor en 3 aparte kanalen wilde hebben, gezien bewegingssensor door ultrasoon ipv PIR binnenkort wordt vervangen gooi ik dan meteen ook op hardware PWM, aangezien ik die kanalen toch niet apart aanstuur). Maar met soft-pwm haal je dus niet bepaald 20kHz, staat op iets van 150Hz zijn werk te doen uit mijn hoofd. Nu mag je nog een keer het sommetje doen voor 2A en 150Hz, maar ik kan je verzekeren dat het antwoord is dat ik mother of all capacitors nodig ga hebben.
Oftewel plan B: geen enkele ontkoppeling. Alle logica runt op 5V via 7805, en die is uiteraard van de ontkoppel-Cs voorzien, net als microcontroller zelf. Maar de LEDs doen het prima met geen enkele ontkoppeling op de 12V lijn, behalve hetgene wat de 7805 wil hebben.
Als de datasheet/app note van die driver niks zegt over benodigde capaciteiten afhankelijk van hoeveelheid LEDs die je eraan hangt zou ik het lekker laten zitten en eerst kijken of het zonder werkt.
Even je probleem nog een keer gelezen, maar ik verwacht eerder dat het probleem is overspraak naar je 5V lijn/gebrekkige ontkoppeling van wat die drivers willen voor hun logica, dan dat het probleem inzakkende voeding is.
Of een aansluiting die niet echt lekker contact maakt, gezien dat je ook LEDs had die aangingen als alles verder uit stond (danwel oscillaties in je PWM draden). Kan dan helpen een weerstand naar aarde bij het PWM signaal bij de driver.
Maar even wat anders, ik vind 20kHz een enorm hoge schakelfrequentie. Als jij flink aan het dimmen bent, bijvoorbeeld tot 5% ofzo, dan heb je enorm hoge harmonische nodig, oftewel enorme schakelverliezen in de praktijk.
Daarnaast de vraag, is ontkoppeling nodig. Ik heb thuis keukenverlichting met LED-strips die totaal iets van 2-3A ofzo trekt. Dat wordt aangestuurd door soft-PWM (omdat ik maar één timer beschikbaar had daarvoor en 3 aparte kanalen wilde hebben, gezien bewegingssensor door ultrasoon ipv PIR binnenkort wordt vervangen gooi ik dan meteen ook op hardware PWM, aangezien ik die kanalen toch niet apart aanstuur). Maar met soft-pwm haal je dus niet bepaald 20kHz, staat op iets van 150Hz zijn werk te doen uit mijn hoofd. Nu mag je nog een keer het sommetje doen voor 2A en 150Hz, maar ik kan je verzekeren dat het antwoord is dat ik mother of all capacitors nodig ga hebben.
Oftewel plan B: geen enkele ontkoppeling. Alle logica runt op 5V via 7805, en die is uiteraard van de ontkoppel-Cs voorzien, net als microcontroller zelf. Maar de LEDs doen het prima met geen enkele ontkoppeling op de 12V lijn, behalve hetgene wat de 7805 wil hebben.
Als de datasheet/app note van die driver niks zegt over benodigde capaciteiten afhankelijk van hoeveelheid LEDs die je eraan hangt zou ik het lekker laten zitten en eerst kijken of het zonder werkt.
Even je probleem nog een keer gelezen, maar ik verwacht eerder dat het probleem is overspraak naar je 5V lijn/gebrekkige ontkoppeling van wat die drivers willen voor hun logica, dan dat het probleem inzakkende voeding is.
Of een aansluiting die niet echt lekker contact maakt, gezien dat je ook LEDs had die aangingen als alles verder uit stond (danwel oscillaties in je PWM draden). Kan dan helpen een weerstand naar aarde bij het PWM signaal bij de driver.
[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 02-02-2012 10:53 ]
Niemand heeft gezegd dat hij op 20kHz schakelt... Bovendien, schakelverliezen bij 5V en 20kHz hoog? Nah, insignificant. Hij gebruikt drivers, dus zelfs met de brakste MOSFETs ter wereld doet hij niet meer dan iets in de orde van 20kHz*5V*1A*(50ns+50ns)=10mW aan schakelverliezen. Schakelverliezen worden pas boeiend als je geen drivers gebruikt, hoge spanning en stroom tegelijk hebt of boven de 200kHz zit met je schakelfrequentie.
En ja, ontkoppeling heb je heel erg nodig als je EMI onder controle wilt houden. PWM-gedimde LED-strips zijn een behoorlijk heftige bron van storing juist omdat men zelden weet wat men aan het doen is bij het aanleggen. Het zijn (op elektronische schaal) gigantische current loops die hard worden geschakeld.
En als je 150kHz neemt zul je juist zien dat je een ontzettend kleine condensator nodig hebt. Het schaalt met het kwadraat van de frequentie! Bij 150kHz en 2A heb je dus een 2*(20/150)^2=0.035x zo grote condensator nodig. 2200µF dus. Da's best een miniding op 5V.
Met andere woorden: check your facts...
En ja, ontkoppeling heb je heel erg nodig als je EMI onder controle wilt houden. PWM-gedimde LED-strips zijn een behoorlijk heftige bron van storing juist omdat men zelden weet wat men aan het doen is bij het aanleggen. Het zijn (op elektronische schaal) gigantische current loops die hard worden geschakeld.
En als je 150kHz neemt zul je juist zien dat je een ontzettend kleine condensator nodig hebt. Het schaalt met het kwadraat van de frequentie! Bij 150kHz en 2A heb je dus een 2*(20/150)^2=0.035x zo grote condensator nodig. 2200µF dus. Da's best een miniding op 5V.
Niemand heeft gezegd dat hij op 20kHz schakelt...
...Stel dat je PWM-basisfrequentie 20kHz is
Sowieso loopt die PWM stroom alsnog door de LED-strips zelf (die ook makkelijk meters lang zijn), maar ik heb in iedergeval geen enkele storing door de EMI kunnen ontdekken, zie ook niet echt wat er zoveel last van zou hebben op die frequentie. Ja als je een audiofiel bent zou ik er een beetje mee opletten, maar ik heb geen enkele illusie dat de slechte kwaliteit van mijn muziek door iets anders dan mijn slechte smaak wordt veroorzaakt.En ja, ontkoppeling heb je heel erg nodig als je EMI onder controle wilt houden. PWM-gedimde LED-strips zijn een behoorlijk heftige bron van storing juist omdat men zelden weet wat men aan het doen is bij het aanleggen. Het zijn (op elektronische schaal) gigantische current loops die hard worden geschakeld
Ik schat dat er zon 8m aan led strips totaal hangt, hoeveel nut het dan precies tegen EMI heeft om die 2m aan voeding te gaan ontkoppelen heb ik mijn twijfels over.
Sowieso laten we wel wezen, nagenoeg alle led-strips werken op 12V, niet 5V.En als je 150kHz neemt zul je juist zien dat je een ontzettend kleine condensator nodig hebt. Het schaalt met het kwadraat van de frequentie! Bij 150kHz en 2A heb je dus een 2*(20/150)^2=0.035x zo grote condensator nodig. 2200µF dus. Da's best een miniding op 5V.
Daarnaast, 150kHz?
Maar een factor 1000 ernaast, oftewel het gaat met het kwadraat van de frequentie, in andere woorden ik heb dan 2200F nodig!!! (Zelfs als je het verkeerd gelezen had, soft-PWM'en op 150kHz met een microcontroller als je nog iets aan resolutie wilt overhouden, 3 kanalen hebt en ook nog wat andere dingen erop moeten draaien?)150Hz
Als ik zon condensator bank had ging ik wel een railgun ofzo maken.
Met andere woorden, check your facts...
Qua rise en fall times, granted daar zit ik misschien verkeerd, al is 100ns rise en fall times voor bordjes (misschien wat trager dan dedicated ICs) zo te zien ook niet ongewoon. Dan zit je op 200ns totaal, en als jij op 20kHz gaat PWM'en op 8bit, dan heb je dus enkel een driehoekje over op de laagste stand.
[ Voor 16% gewijzigd door Sissors op 02-02-2012 12:17 ]
We hebben het hier over maikel's LED-strips, ik heb geen idee wat zijn PWM-basisfrequentie is. Ik greep maar een getal uit de lucht om mee te kunnen rekenen, maar dat wil niet zeggen dat wie dan ook op de wereld dit daadwerkelijk gebruikt.
Het hele verhaal begon doordat maikel zei dat zijn LED-strips niet correct werkten, maar dat hij met vol aan en vol uit wel de gewenste resultaten kreeg. PWM deed het ook duidelijk, het was geen softwarefout. Dus is er iets aan het storen op de PWM-signaallijnen, en het meest obvious dat daar kan zitten storen is de voedingslijnen die er pal langs lopen en waar EMI vanaf wordt gestraald. Dus om dat uit te sluiten wil je daar iets aan doen. Hoe? LC-filter. Welke waarden? Zie mijn post. Dat is waarom we nu op deze tak bezig zijn.Sowieso loopt die PWM stroom alsnog door de LED-strips zelf (die ook makkelijk meters lang zijn), maar ik heb in iedergeval geen enkele storing door de EMI kunnen ontdekken, zie ook niet echt wat er zoveel last van zou hebben op die frequentie. Ja als je een audiofiel bent zou ik er een beetje mee opletten, maar ik heb geen enkele illusie dat de slechte kwaliteit van mijn muziek door iets anders dan mijn slechte smaak wordt veroorzaakt.
Het heeft hartstikke veel zin omdat je de voedingslijnen, die flink kunnen storen door het karakter van de stroom die erdoor loopt, naast de PWM-aanstuurlijnen hebt liggen. Als je dus de stroom door die lijnen uitvlakt, haal je de sterkste storingsbron uit je circuit. Dat vervolgens de LED-strips zelf ook zitten te storen is iets om je zorgen over te maken, maar die zitten iig fysiek een stuk verder van het probleemgebied af.Ik schat dat er zon 8m aan led strips totaal hangt, hoeveel nut het dan precies tegen EMI heeft om die 2m aan voeding te gaan ontkoppelen heb ik mijn twijfels over.
Nu ik erover nadenk: een andere manier om dit probleem te verifiëren is wellicht nog veel simpeler. 470ohm weerstandje tussen de PWM-lijn en ground zodat de aanstuurlijn niet zo gevoelig is voor EMI.
Ah, whoops. Dat heb ik verkeerd gelezen. I got my facts toootally wrong (aargh, dat soort opmerkingen komen altijd naar me terug).Sowieso laten we wel wezen, nagenoeg alle led-strips werken op 12V, niet 5V.
Daarnaast, 150kHz?
OK, in het geval van die frequentie heeft het geen zin meer. Je zit dan niet meer in een boeiend storingsgebied. In dat geval hoef je enkel te ontkoppelen voor de schakelflanken zelf, als die niet al heel traag zijn.Maar een factor 1000 ernaast, oftewel het gaat met het kwadraat van de frequentie, in andere woorden ik heb dan 2200F nodig!!! (Zelfs als je het verkeerd gelezen had, soft-PWM'en op 150kHz met een microcontroller als je nog iets aan resolutie wilt overhouden, 3 kanalen hebt en ook nog wat andere dingen erop moeten draaien?)
Ja, je houdt met PWM altijd flink wat nonlineariteit aan de boven- en onderkant. Zie ook mijn eerdere posts over schakelverliezen en -tijden en de noodzaak van drivers. Daarom hebben de betere drivers (zowel hardware als software) ook (pseudo)dithering om te corrigeren, ook omdat je chromaticiteit tussen RGB-LEDs gelijkgetrokken moet kunnen worden. Als je dat met straight PWM zou moeten doen heb je 12 of 14 bits resolutie nodig, en dus een PWM baseclock van 81.92MHz. Wat geen enkele 8-bitter kan opbrengen.Qua rise en fall times, granted daar zit ik misschien verkeerd, al is 100ns rise en fall times voor bordjes (misschien wat trager dan dedicated ICs) zo te zien ook niet ongewoon. Dan zit je op 200ns totaal, en als jij op 20kHz gaat PWM'en op 8bit, dan heb je dus enkel een driehoekje over op de laagste stand.
Maar er valt best wat te zeggen voor PWM op 20kHz hoor. Ik vind het persoonlijk erg onrustig kijken als een lamp aan het flikkeren is op <=250Hz; als je je ogen/hoofd heen en weer beweegt worden lichte punten dan geen strepen, maar stippellijntjes. Dan kun je wel naar 1kHz ofzo gaan, maar dat komt heel erg dichtbij het gevoeligste deel van ons gehoor, en er is altijd wel iets aan het zoemen. Dus wil je buiten het menselijk gehoor zitten, ergo 20kHz.
Ik vind 1KHz in bijvoorbeeld autolampen al irritant: als ze bewegen of je je ogen beweegt krijg je dan zo'n irritant stippeleffect. Overigens zijn er wel een aantal mcu's met een PWM multiplier die op best hoge frequentie kan komen. Wat ik me al even afvraag, maar waar ik nog niets over gevonden heb is of je het PWM signaal niet kunt filteren met een relatief laag verlies (zeker gezien de meestal vaste frequentie) zodat je een analoog gelijkspanningsnivo overhoudt (met en stuk minder emc rommel ook van de bedrading van de verlichting, en een stuk rustigere verlichting).mux schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 13:04:
...
Maar er valt best wat te zeggen voor PWM op 20kHz hoor. Ik vind het persoonlijk erg onrustig kijken als een lamp aan het flikkeren is op <=250Hz; als je je ogen/hoofd heen en weer beweegt worden lichte punten dan geen strepen, maar stippellijntjes. Dan kun je wel naar 1kHz ofzo gaan, maar dat komt heel erg dichtbij het gevoeligste deel van ons gehoor, en er is altijd wel iets aan het zoemen. Dus wil je buiten het menselijk gehoor zitten, ergo 20kHz.
Mijn microcontroller draait op 3.6864MHz en ik gebruik de 3 timers van de Atmega8 om te PWM'en. Wat de exacte mode is van de timers, weet ik zo niet uit mijn hoofd. Dat zou ik vanavond even moeten opzoeken.
Zojuist even opgezocht in een stukje code dat ik ooit in dit topic heb gepost en het is Fast PWM zonder prescaler.
De frequentie komt dus uit op: 3686400 / (1+TOP). Aangezien die TOP varieert (tussen 0 en 255) tijdens het dimmen, zal de frequentie tussen 3.6864MHz en 14,4KHz liggen.
Zojuist even opgezocht in een stukje code dat ik ooit in dit topic heb gepost en het is Fast PWM zonder prescaler.
De frequentie komt dus uit op: 3686400 / (1+TOP). Aangezien die TOP varieert (tussen 0 en 255) tijdens het dimmen, zal de frequentie tussen 3.6864MHz en 14,4KHz liggen.
[ Voor 43% gewijzigd door maikel op 02-02-2012 13:52 ]
base_ schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 13:19:
Ik vind 1KHz in bijvoorbeeld autolampen al irritant: als ze bewegen of je je ogen beweegt krijg je dan zo'n irritant stippeleffect. Overigens zijn er wel een aantal mcu's met een PWM multiplier die op best hoge frequentie kan komen. Wat ik me al even afvraag, maar waar ik nog niets over gevonden heb is of je het PWM signaal niet kunt filteren met een relatief laag verlies (zeker gezien de meestal vaste frequentie) zodat je een analoog gelijkspanningsnivo overhoudt (met en stuk minder emc rommel ook van de bedrading van de verlichting, en een stuk rustigere verlichting).

is wat jij zoekt. Ja, dit is een veel betere manier om lineair LED-strips aan te sturen. Echter, je hebt stroommeetweerstanden en low-offset opamps nodig, en dat is net even wat duurder dan drivers. Niet heel boeiend veel hoor, een lm358 werkt hier prima voor.
Dit lijkt mij inderdaad de beste oplossing om als eerste naar te kijken, makkelijk en het zou denk ik het meeste wel moeten oplossen (aangezien hij ook kleurtjes kreeg als alles uit stond ga ik er dan vanuit dat er toch ergens in zijn pwm draad ook een oscillatie uit zichzelf kan optreden, weerstandje lost dat ook op).Nu ik erover nadenk: een andere manier om dit probleem te verifiëren is wellicht nog veel simpeler. 470ohm weerstandje tussen de PWM-lijn en ground zodat de aanstuurlijn niet zo gevoelig is voor EMI.
@Maikel, gewoon uit nieuwsgierigheid, maar waarom niet 8MHz van interne RC? Ergens anders nog specifieke timing nodig?
@Base, het kan, maar dan verlies je wel voordelen van PWM. Je kan het rechtstreeks (gefilterd) op je LED strip zetten, en dan verlies je je lineaire controle over helderheid (en heb je enorm low pass filter nodig). Of je doet wat mux liet zien (wat trouwens bij led strip met ingebouwde weerstanden nogal zonde is), en je gooit je efficientie compleet weg.
[ Voor 30% gewijzigd door Sissors op 02-02-2012 13:58 ]
Je gooit je efficiëntie toch altijd al weg?
Altijd? PWM zonder filtering uiteraard niet (theoretisch 100% efficient), en je kan ook nog LC filteren achter je driver (zoals bij een DC-DC converter), dat kan ook theoretisch 100% efficient zijn. In de praktijk uiteraard minder, maar beter dan bij lineaire stroom controle zoals in jouw voorbeeld.
En bij gewoon PWM heb je zowel lineaire helderheid als efficientie, maar wel EMI.
En bij gewoon PWM heb je zowel lineaire helderheid als efficientie, maar wel EMI.
@furby-killer: dat is dus precies wat ik bedoel en niet wat mux aangeeft: dan kan ik net zo goed een analoge uitgang gebruiken
-knip-
Ik ben vandaag een ongelooflijk talentvolle lezer. Laten we het daarbij houden.
Ik ben vandaag een ongelooflijk talentvolle lezer. Laten we het daarbij houden.
[ Voor 185% gewijzigd door mux op 02-02-2012 14:31 ]
Als jij dan die weerstand eruit knipt en vervangt door jouw actieve weerstand, dan ga ik ervan uit dat bij maximale stroom die weerstand ongeveer gelijk is aan de weerstand die er standaard in zit. (Die willen immers ook dat er zo min mogelijk spanning over valt, als jij die weerstand veel kleiner kan krijgen vanwege feedback zonder problemen te krijgen met offsets enzo dan heb je inderdaad daar een hogere efficientie). Dus gelijke efficientie.
Echter als we nu helderheid naar 10% gaan terugdraaien blijft PWM zijn efficientie behouden, terwijl bij jou een stuk meer spanning over die weerstand zal vallen (bij ideale LEDs met constante spanningsdrop dan zal het inderdaad geen invloed hebben op de efficientie, maar in de praktijk zal je toch significant minder spanning over die LEDs hebben staan volgens mij).
Edit: beetje knippen he
Echter als we nu helderheid naar 10% gaan terugdraaien blijft PWM zijn efficientie behouden, terwijl bij jou een stuk meer spanning over die weerstand zal vallen (bij ideale LEDs met constante spanningsdrop dan zal het inderdaad geen invloed hebben op de efficientie, maar in de praktijk zal je toch significant minder spanning over die LEDs hebben staan volgens mij).
Edit: beetje knippen he
[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 02-02-2012 14:28 ]
Voorschakelweerstanden en voedingsspanning vind ik niet zo heel relevant (zolang je e.e.a. juist dimensioneert), PWM vs lineaire (stroom of spannings)regeling is een heel ander verhaal. In het voorbeeld van mux gaat het over lineaire stroomregeling met een laag rendement. PWM heeft dit niet en is te filteren, ik vraag me echter af hoe lineair dit blijft en wat het resulterend rendement is bij verschillende duty-cycles.
Rendement blijft wel goed, effectief heb je gewoon een DC-DC converter, die kunnen prima rendement hebben. Bij lage duty cycles zal rendement minder worden, maar dat is ook bij PWM het geval, en hoeft niet bijzonder veel te zijn.
Probleem is dat je effectief gewoon spanningssturing over een LED+weerstand doet. Met een ideale LED gaat je helderheid dan aan het begin lineair naarbeneden, en al redelijk snel is hij compleet uit. In de praktijk is de LED niet ideaal, en zal hij aan het begin erg snel dimmen, maar heb je een heel lang stuk voor hij compleet uitgeschakeld is.
Probleem is dat je effectief gewoon spanningssturing over een LED+weerstand doet. Met een ideale LED gaat je helderheid dan aan het begin lineair naarbeneden, en al redelijk snel is hij compleet uit. In de praktijk is de LED niet ideaal, en zal hij aan het begin erg snel dimmen, maar heb je een heel lang stuk voor hij compleet uitgeschakeld is.
[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 02-02-2012 14:49 ]
OK, goed, we zijn nog niet helemaal bij de waarheid beland. Je bedoelde toch wel wat ik dacht, en wat ik weggeknipt had omdat ik dacht dat ik het verkeerd geïnterpreteerd had. Goed. Here's the deal:
De lichtopbrengst van een LED is lineair met de stroom die erdoorheen gaat, maar niet recht evenredig. Dat wil zeggen: als je er 2x zoveel stroom doorheen gooit geeft hij bijvoorbeeld 1.7x zoveel licht, en als je vervolgens de stroom weer verdubbelt geeft hij weer 1.7x zoveel licht. De spanningsval over de LED is onbelangrijk voor de lichtopbrengst. Bij de meest efficiënte LEDs van vandaag is deze verhouding tussen stroom en lichtopbrengst 2.5:3, oftewel een 3x zo hoge stroomsterkte geeft 2.5x zoveel licht. Dit effect heet 'droop'.
Laten we nu de situatie nemen dat je een LED en weerstand in serie hebt staan aan een voeding van constante spanning, en dit wilt dimmen. Er is geen LC-filter of wat dan ook.
Als je PWM gebruikt om LEDs te dimmen, laat je ze heel kort op volle sterkte branden en zet ze dan een tijdje uit. De verhouding aan-uittijd is de helderheid. Maar: de LED wordt op deze manier altijd op zijn minst gunstige werkpunt gebruikt.
Als je een variabele weerstand van welke vorm dan ook gebruikt, dim je de LED door er minder stroom doorheen te laten gaan en wordt hij efficiënter naarmate je hem dimt. Dit heeft als nadeel dat 2x dimmen niet correspondeert met 2x zo weinig licht.
In dit geval is lineair dimmen beter voor de efficiëntie en slechter voor de lichtgetrouwheid.
Echter, als je dit circuit bouwt en dán gaat PWM dimmen:

Ben je altijd efficiënter, maar ook ernstig nonlineair (8-bit dimming gaat je dan echt geen smooth overgangen geven).
De lichtopbrengst van een LED is lineair met de stroom die erdoorheen gaat, maar niet recht evenredig. Dat wil zeggen: als je er 2x zoveel stroom doorheen gooit geeft hij bijvoorbeeld 1.7x zoveel licht, en als je vervolgens de stroom weer verdubbelt geeft hij weer 1.7x zoveel licht. De spanningsval over de LED is onbelangrijk voor de lichtopbrengst. Bij de meest efficiënte LEDs van vandaag is deze verhouding tussen stroom en lichtopbrengst 2.5:3, oftewel een 3x zo hoge stroomsterkte geeft 2.5x zoveel licht. Dit effect heet 'droop'.
Laten we nu de situatie nemen dat je een LED en weerstand in serie hebt staan aan een voeding van constante spanning, en dit wilt dimmen. Er is geen LC-filter of wat dan ook.
Als je PWM gebruikt om LEDs te dimmen, laat je ze heel kort op volle sterkte branden en zet ze dan een tijdje uit. De verhouding aan-uittijd is de helderheid. Maar: de LED wordt op deze manier altijd op zijn minst gunstige werkpunt gebruikt.
Als je een variabele weerstand van welke vorm dan ook gebruikt, dim je de LED door er minder stroom doorheen te laten gaan en wordt hij efficiënter naarmate je hem dimt. Dit heeft als nadeel dat 2x dimmen niet correspondeert met 2x zo weinig licht.
In dit geval is lineair dimmen beter voor de efficiëntie en slechter voor de lichtgetrouwheid.
Echter, als je dit circuit bouwt en dán gaat PWM dimmen:

Ben je altijd efficiënter, maar ook ernstig nonlineair (8-bit dimming gaat je dan echt geen smooth overgangen geven).
Even een crosspost uit de huiskamer:
Een reset commando naar de RFM01 sturen voordat je alles configureert zorgt voor hetzelfde gedrag, ook al zegt hij dat hij weer uit de reset is, na het reset commando doet hij niks meer. Als je de AVR daarna programmeert zonder dat de communicatie pinnen van de RFM01 er aan vast zitten doet hij het ook niet, anders wel.
Tijdens het programmeren gebeurt er dus iets waardoor de RFM01 uit zijn 'roes' komt en opeens wel weer dingen kan ontvangen. We zijn hier nu al 3-4 dagen mee bezig en we weten nog steeds niet wat het probleem precies is. In het programma van de AVR hebben we al rekening gehouden met de tijd die de RFM01 nodig heeft om 'op te starten'.
Nog even voor de duidelijkheid dus: in het breadbord doet hij het na het programmeren, tot de stroom er een keer af gaat (van de RFM01, als de stroom van de AVR gaat maakt het niks uit en doet hij het nog prima). Op de daadwerkelijke printjes ontvangt hij nooit iets, ook niet na opnieuw programmeren. Enige dat anders is aan de printjes is één pull-up weerstand die wat kleiner is (1K ipv 10K), maar we hebben al een printje met 10K geprobeerd en dat werkte niet.
Iemand ervaring met deze dingen en die weet wat het probleem hier kan zijn?
De reacties daar stellen allemaal vragen over de AVR (attiny2313) zelf, maar daar ligt het probleem waarschijnlijk niet. De AVR doet namelijk precies wat hij moet doen, hij voert het programma precies zo uit als zou moeten. Een logic analyzer bevestigd dit, alle commando's worden goed naar de ontvanger (een RFM01 trouwens) gestuurd, en de RFM01 reageert ook normaal op die commando's. De ontvanger haalt echter gewoon niks binnen, de nIRQ wordt nooit laag, en een read-out van de FIFO levert ook niks op. Rare is dat hij het op het breadbord wel doet (op het niet werken nadat de power weg is na), en op de printjes helemaal niet.Tower410 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 00:34:
Morgen ons project demonstreren. Werkt met draadloze zendertjes/ontvangertjes om ledjes in bepaalde kleuren te laten branden. Na alles debugged te hebben, werkte alles precies zoals het zou moeten. Dus de AVR van breadbordje naar printplaatje met exact hetzelfde circuit => werkt niet. Weer terug in breadbord => werkt ook niet. FUUUUUUUUUUUUUU!
Blijkt dus dat zodra de power van het ontvangertje af is geweest, en er weer power op komt, hij gewoon niks meer ontvangtRare is dat zodra je de AVR opnieuw programmeert (met toevallig/per ongeluk de communicatie van de ontvanger op dezelfde pinnen als waarmee de AVR geprogrammeerd wordt), hij het opeens wel weer doet
Al drie dagen proberen we erachter te komen waarom dit zo is maar het probleem is gewoon onvindbaar
Dikke FU aangezien we morgen het project moeten demonstreren, alles in principe werkt (en ook eens erg goed, voor de verandering), maar omdat onze ontvangertjes zo vaag doen we dus niks kunnen laten zien van het hele systeem![]()
FML
Een reset commando naar de RFM01 sturen voordat je alles configureert zorgt voor hetzelfde gedrag, ook al zegt hij dat hij weer uit de reset is, na het reset commando doet hij niks meer. Als je de AVR daarna programmeert zonder dat de communicatie pinnen van de RFM01 er aan vast zitten doet hij het ook niet, anders wel.
Tijdens het programmeren gebeurt er dus iets waardoor de RFM01 uit zijn 'roes' komt en opeens wel weer dingen kan ontvangen. We zijn hier nu al 3-4 dagen mee bezig en we weten nog steeds niet wat het probleem precies is. In het programma van de AVR hebben we al rekening gehouden met de tijd die de RFM01 nodig heeft om 'op te starten'.
Nog even voor de duidelijkheid dus: in het breadbord doet hij het na het programmeren, tot de stroom er een keer af gaat (van de RFM01, als de stroom van de AVR gaat maakt het niks uit en doet hij het nog prima). Op de daadwerkelijke printjes ontvangt hij nooit iets, ook niet na opnieuw programmeren. Enige dat anders is aan de printjes is één pull-up weerstand die wat kleiner is (1K ipv 10K), maar we hebben al een printje met 10K geprobeerd en dat werkte niet.
Hoe heb je het aangesloten? heb je daar een schema van?Tower410 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 16:44:
Even een crosspost uit de huiskamer:
[...]
De reacties daar stellen allemaal vragen over de AVR (attiny2313) zelf, maar daar ligt het probleem waarschijnlijk niet. De AVR doet namelijk precies wat hij moet doen, hij voert het programma precies zo uit als zou moeten. Een logic analyzer bevestigd dit, alle commando's worden goed naar de ontvanger (een RFM01 trouwens) gestuurd, en de RFM01 reageert ook normaal op die commando's. De ontvanger haalt echter gewoon niks binnen, de nIRQ wordt nooit laag, en een read-out van de FIFO levert ook niks op. Rare is dat hij het op het breadbord wel doet (op het niet werken nadat de power weg is na), en op de printjes helemaal niet.
Niet een echt schema, maar maakt wel duidelijk wat waar zit:

Beetje verouderd, nSEL zit nu op pin 2 (PD0), nIRQ op pin 3 (PD1).
Code is hier te vinden, beetje een mess omdat ik echt van alles geprobeerd heb onderhand.
http://dl.dropbox.com/u/11186116/RFM01%20on%20ATTiny2313.c

Beetje verouderd, nSEL zit nu op pin 2 (PD0), nIRQ op pin 3 (PD1).
Code is hier te vinden, beetje een mess omdat ik echt van alles geprobeerd heb onderhand.
http://dl.dropbox.com/u/11186116/RFM01%20on%20ATTiny2313.c
Daar had ik inderdaad geen rekening mee gehouden en heb je een punt qua efficientie, ligt een beetje aan je definitie, ik gebruikte ingangs vermogen -> vermogen door de LED, jij gebruikt ingangsvermogen -> lichtopbrengst (wat van een systeem pov wel logischer is). Enige wat je nog wel hebt is dat bij lagere stroom er meer spanning over de weerstand valt, wat de efficientie weer naarbeneden brengt, geen idee wat er uiteindelijk sterker effect zal zijn.Als je PWM gebruikt om LEDs te dimmen, laat je ze heel kort op volle sterkte branden en zet ze dan een tijdje uit. De verhouding aan-uittijd is de helderheid. Maar: de LED wordt op deze manier altijd op zijn minst gunstige werkpunt gebruikt.
Een LED is een ontzettend simpel apparaat. Elke elektron die erdoorheen gaat wordt een paar volt omlaag gejakkerd en de energie die daarmee geassocieerd wordt (in eV) wordt omgezet in precies één foton. Dat is een blauw foton. Vervolgens wordt dat blauwe foton geabsorbeerd door een laagje fosfor dat op zijn beurt een heel breed spectrum produceert uit die blauwe fotonen.
De spanningsval over een LED is dus in het meest ideale geval 1) constant ongeacht de stroomsterkte en 2) gelijk aan het aantal eV dat een blauw foton aan energie heeft.
Elk effect dat de spanningsval over een LED dus hoger of lager wordt is geen inherent fysiek verschijnsel, maar parasitair. Bulkweerstand (weerstand van het silicium), weerstand van de bond wires, etc.
In principe wordt elk elektron dus in één foton omgezet, ongeacht de spanningsval. De stroom is dus 100% bepalend voor de hoeveelheid licht die uit je LED komt. Minder stroom = minder licht. Je hoeft helemaal niet te goochelen met spanningsval over de voorschakelweerstand, je kunt helemaal met stroom werken en iedereen is blij.
De spanningsval over een LED is dus in het meest ideale geval 1) constant ongeacht de stroomsterkte en 2) gelijk aan het aantal eV dat een blauw foton aan energie heeft.
Elk effect dat de spanningsval over een LED dus hoger of lager wordt is geen inherent fysiek verschijnsel, maar parasitair. Bulkweerstand (weerstand van het silicium), weerstand van de bond wires, etc.
In principe wordt elk elektron dus in één foton omgezet, ongeacht de spanningsval. De stroom is dus 100% bepalend voor de hoeveelheid licht die uit je LED komt. Minder stroom = minder licht. Je hoeft helemaal niet te goochelen met spanningsval over de voorschakelweerstand, je kunt helemaal met stroom werken en iedereen is blij.
In jouw geval van een ideale LED wel ja, maar in dat geval mag je ook niet meenemen dat hij efficienter is bij lagere stroom, wat bij jouw ideale LED is dat niet het geval.
Echter in de praktijk zal de spanningsval over de LED flink minder worden, en aangezien je gewoon een 12V voeding hebt, zal dus een groter gedeelte van de spanning over de weerstand vallen, en dus zal de efficientie droppen.
Oftewel als je meeneemt dat de efficientie van LEDs hoger wordt bij lagere stroom, moet je ook meerekenen dat de spanningsdrop minder wordt.
Echter in de praktijk zal de spanningsval over de LED flink minder worden, en aangezien je gewoon een 12V voeding hebt, zal dus een groter gedeelte van de spanning over de weerstand vallen, en dus zal de efficientie droppen.
Oftewel als je meeneemt dat de efficientie van LEDs hoger wordt bij lagere stroom, moet je ook meerekenen dat de spanningsdrop minder wordt.
liever 12 bit timer op 50mhz met filter niet lineair als zonder, vraag me nu echteraf wat er gebeurd met condensator parallel aan de led
Hallooo,
Kan ik hiermee direct een 12 v relais schakelen ?
http://shop.snootlab.com/...kbox/push-button-12mm.jpg
Als de schakelaar de startstroom van het relais aan kan, dan kan dat gewoon.MaChOmIdGeT schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 18:53:
Hallooo,
Speel ook Balls Connect en Repeat
Gedachtenspinsel: UPS openslopen, elektronica eruit en je hebt een 12 naar 230 Sine converter?
Werkt dit?
Werkt dit?
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Ik had dezelfde gedachte al eens gehad. Ben erg benieuwd naar het antwoord...Atlas schreef op zondag 05 februari 2012 @ 13:49:
Gedachtenspinsel: UPS openslopen, elektronica eruit en je hebt een 12 naar 230 Sine converter?
Werkt dit?
Jahoor dat werkt prima, ik zou alleen wel de buzzer eruit slopen en het hangt een beetje van de UPS af of er een sine of block wave uitkomt.
Dit kan werken voor bepaalde ups'en ware het niet dat er ook een hoop zijn waarbij de accu's doorgelust zijn en dus 24v willen hebben, wel even naar kijken dusAtlas schreef op zondag 05 februari 2012 @ 13:49:
Werkt dit?
Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?
Ik zie net dat ik twee verschillende modi gebruik. Voor de kleuren rood en groen heb ik Fast PWM, 8 bit, maar voor blauw heb ik PWM, Phase Correct ingesteld.maikel schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 13:42:
Mijn microcontroller draait op 3.6864MHz en ik gebruik de 3 timers van de Atmega8 om te PWM'en. Wat de exacte mode is van de timers, weet ik zo niet uit mijn hoofd. Dat zou ik vanavond even moeten opzoeken.
Welke methode is aanbevolen? Gezien de berekeningen van Mux, waarbij een hogere frequentie zorgde voor een minder grote condensator, lijkt mij Fast PWM het best.
Ik merk nu ook dat mijn berekening hierboven helemaal niet klopt. Ik had als 'TOP' de ingestelde waarde genomen (welke variabel is), maar de TOP verander ik nergens en staat altijd op 255. De frequentie zal dus (op volledig aan na) altijd 14,4kHz liggen. Ik heb nog andere kristallen liggen van 12MHz, wat de frequentie dan op 46875Hz zou brengen. Dat heeft de voorkeur neem ik aan?
Als ik zo kijk naar de condensatoren die ik nodig zou hebben, lijkt de eerste optie wat praktischer. Dat zijn ook condensatoren die ik wellicht gewoon heb liggen.mux schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 10:24:
[...]
Het is goed te googlen, maar omdat ik zo'n aardige knakker ben reken ik het je voor
Twee manieren: de moeilijke of de makkelijke. De moeilijke is een LC-filter, de makkelijke is puur condensatoren.
Als je alleen aan een condensator rekent kun je met de spanningsdip rekenen die een condensator je geeft als je de LED-stroom eruit trekt. Stel dat je PWM-basisfrequentie 20kHz is en je LED-strips 1A trekken op 5V. Je wilt dan een condensator zo plaatsen dat die condensator elke PWM-cyclus zeker niet meer dan 5% inzakt, maar liever 1% (op die lange afstanden). Energie in een condensator:
Ec = 0.5*C*V2
En dus het energieverschil als je 1% spanningsverandering hebt:
dEc* = 0.5*C*(V2 - (0.99*V)2)
Energie die de LED-strip in een PWM-cyclus trekt:
Eled = (1/f)*V*I
Je wilt dus dat deze twee aan elkaar gelijk zijn:
dEc = Eled
0.5*C*(V2 - (0.99*V)2) = (1/f)*V*I
0.5*C = (1/f)*V*I/(V2 - (0.99*V)2)
C = (2/f)*V*I/(V2(1 - 0.992))
C = (2/f)*I/(V(1 - 0.992))
C = (2 / 20000)*I/(5*(0.02))
C = 1e-5/0.1
C = 1e-4 F = 100µF
Dan heb je nog de methode van het LC-filter. Een LC-filter is een veel betere methode, omdat je hiermee de stroomgerelateerde storing kunt berekenen en dat is uiteindelijk wat de ergste storing veroorzaakt. De kabels naar de LED-strip toe hebben een beetje (parasitaire) zelfinductie, een schatting hiervan is in de orde van 10µH. Samen met die filtercondensator vormt dit een LC-filter. De eigenschap van een LC-filter is dat hij een resonantiefrequentie heeft:
f0 = 1 / (2*pi*sqrt(LC))
En dat hij de stroomvariaties (ripple) met 20dB per decade (vertienvoudiging van de frequentie) dempt. Op een lange lijn zoals dit wil je dat de ripple tussen de 5 en 10mA zit. Zonder LC-filter is de stroomvariatie 1A (aan en uit), dus we willen een factor 100 à 200 dempen. Dat is 40 à 46dB, en betekent dus dat we de resonantiefrequentie van dit filter op 2 decaden ONDER de schakelfrequentie willen zetten. De schakelfrequentie is 20kHz, dus we willen het LC-filter op 200Hz zetten. De vereiste capaciteit is dan:
f0 = 1 / (2*pi*sqrt(LC))
1/(2*pi*f0) = sqrt(LC)
1/(2*pi*f0)2 = LC
C = (1/L)*(1/(2*pi*f0)2)
C = (1e5)*(1/(2*pi*200)^2)
C = 63mF
Ouch, dat is een vrij grote capaciteit. Hopelijk heb je een hogere schakelfrequentie
* bij gebrek aan een hoofdletter delta
Die waarden zijn toch de minimale waarden? Als ik dan in de formules uit ga van de langste strips, zit ik voor de kortere sowieso goed, toch?
Als ik het dan goed uitreken met een spanning van 12V, 0,6A/m en 5m strip, kom ik uit op:
C = (2/f)*I/(V(1 - 0,992))
C = (2 / 46875)*3/(12*(0,0199))
C = 0,000128/0,2388
C = 5,36e-4 F = 536µF
Overigens een interessante discussie over efficientie, maar dat is op dit moment niet echt mijn grootste zorg. Het switchen van gloeilampen naar LED-strips levert meer op dan ik qua verliezen heb, volgens mij.
[ Voor 58% gewijzigd door maikel op 05-02-2012 15:00 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Ziet er niet echt lekker meer uit.