Ik had al een paar dagen een tabje van ledsee.com open staan om daar wat te bestellen, maar nu is dat domein opeens een reclame spam domein geworden... Weet iemand wat er met die tent gebeurt is? Op ebay zijn ze ook al weg.
^^ geen idee, makepcb.com is ook weg, ook van niels. Zag dat er op zijn samenkopen.net actie ook vragen gesteld zijn, maar nog geen reactie.
@Bobswa: Alles is mogelijk, het hangt er echt vanaf wat je zelf wil.
Met een kaart kan, keypad ook, etc.
Zeg maar 's welke kant je op wil, zoals keypad, sleutel, chipkaart, draadloze kaart, draadloze tag, magneetkaart, enz enz. Eigenlijk kan alles waar je zin in hebt.
Als je overigens echt 't als beveiliging wil gebruiken wordt het wat lastiger, maar het lijkt niet alsof je daarna op zoek bent.
@Bobswa: Alles is mogelijk, het hangt er echt vanaf wat je zelf wil.
Met een kaart kan, keypad ook, etc.
Zeg maar 's welke kant je op wil, zoals keypad, sleutel, chipkaart, draadloze kaart, draadloze tag, magneetkaart, enz enz. Eigenlijk kan alles waar je zin in hebt.
Als je overigens echt 't als beveiliging wil gebruiken wordt het wat lastiger, maar het lijkt niet alsof je daarna op zoek bent.
@SA007, ea.
Nee het is inderdaad niet bedoeld als beveiliging, meer als gimmick
.
Een vinger scanner zoals in sommige laptops zit zou wel fancy zijn maar die wordt pas actief bij het handmatig aanzetten van de pc.
Een sleutelschakelaar is ook de kunst niet en je zit er mee dat je altijd die sleutel bij je moet hebben, dit is niet echt praktische. Dit is overigens ook zo bij een RFID tag en kaart zo zit ik me nu te bedenken
.
Keypad is ook nog een optie maar denk dat hier te veel programmeerwerk bij komt kijken waar ik niet in thuis ben.
Zat zelf ook nog aan een IR sluisje anders te denken ofzo.
Maar zoals ik al zij het zijn maar brainfarts, heb nog geen besluit genomen.
Eerst maar eens een besluit nemen over de core components, wanneer komt eigenlijk de volgende BBG weer uit
? Greetz.
Nee het is inderdaad niet bedoeld als beveiliging, meer als gimmick
Een vinger scanner zoals in sommige laptops zit zou wel fancy zijn maar die wordt pas actief bij het handmatig aanzetten van de pc.
Een sleutelschakelaar is ook de kunst niet en je zit er mee dat je altijd die sleutel bij je moet hebben, dit is niet echt praktische. Dit is overigens ook zo bij een RFID tag en kaart zo zit ik me nu te bedenken
Keypad is ook nog een optie maar denk dat hier te veel programmeerwerk bij komt kijken waar ik niet in thuis ben.
Zat zelf ook nog aan een IR sluisje anders te denken ofzo.
Maar zoals ik al zij het zijn maar brainfarts, heb nog geen besluit genomen.
Eerst maar eens een besluit nemen over de core components, wanneer komt eigenlijk de volgende BBG weer uit
Arguing on the internet is like running the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
Waarom niet zo'n grote rode paddestoelknop? Je weet wel, zo'n ding dat ook wel eens gebruikt wordt als afdrukknop bij quizzen.

MEP, pc start op

MEP, pc start op
Over grote knoppen gesproken, wij hebben dit als afstandsbediening op de hackerspace:

Een mep op die knop geven is aardig bevredigend
Meer info http://hackaday.com/2011/...ackerspace-music-control/

Een mep op die knop geven is aardig bevredigend
Meer info http://hackaday.com/2011/...ackerspace-music-control/
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
@ hierboven,
Haha ja is inderdaad ook een optie, ben echter opzoek naar een iets wat subtielere manier en wat meer 'fancy'.
Haha ja is inderdaad ook een optie, ben echter opzoek naar een iets wat subtielere manier en wat meer 'fancy'.
Arguing on the internet is like running the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
Ben net voor het eerst in jaren met MultiSim aan de gang geweest om een schakeling te maken nav een idee dat gisteren bij mij op kwam..... en het werkt nog ook
, althans, in simulatie. Ik ben namelijk bezig een manier te zoeken om mijn pc van een standby indicator te voorzien, het huidige moederbord is het eerste moederbord dat ik ooit ben tegengekomen dat niet in staat blijkt te zijn om de powerLED te laten knipperen bij standby/s3
Fabrikant heeft bevestigd dat het geen defect is (dacht ik eerst) en het is ook geen ontwerpfout, hoort zo.
Anyway, dit is het op het moment:

Uitleg:
De 2 voedingsspanningen moeten de 5v lijnen van een molexstekker en de USB-header voorstellen. Zijn beide actief, geeft de AND-gate een logische 1 waarna de LED constant gaat branden. Bij standby valt de molex-5v weg maar blijft de andere 5v (USB header) actief, de XOR geeft dan een logische 1 en gaat de LED knipperen. Beide niet actief, pc uit dus, LED uit.
Maar nu zit ik met een paar dingen. 1st off, any comments?
En verder:
- Hoe kan ik een soort van fade-in/fade-out toevoegen? Zeg maar zoals de powerLED van Toshiba laptops zich gedraagt bij standby. Zoiets als deze:
- Wat voor waarde moet ik R3 en R4 geven als het om de kleine groene powerLED van een computerkast gaat? Daar heb ik namelijk geen info over kunnen vinden....
Fabrikant heeft bevestigd dat het geen defect is (dacht ik eerst) en het is ook geen ontwerpfout, hoort zo.
Anyway, dit is het op het moment:

Uitleg:
De 2 voedingsspanningen moeten de 5v lijnen van een molexstekker en de USB-header voorstellen. Zijn beide actief, geeft de AND-gate een logische 1 waarna de LED constant gaat branden. Bij standby valt de molex-5v weg maar blijft de andere 5v (USB header) actief, de XOR geeft dan een logische 1 en gaat de LED knipperen. Beide niet actief, pc uit dus, LED uit.
Maar nu zit ik met een paar dingen. 1st off, any comments?
En verder:
- Hoe kan ik een soort van fade-in/fade-out toevoegen? Zeg maar zoals de powerLED van Toshiba laptops zich gedraagt bij standby. Zoiets als deze:
- Wat voor waarde moet ik R3 en R4 geven als het om de kleine groene powerLED van een computerkast gaat? Daar heb ik namelijk geen info over kunnen vinden....
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Makkelijkste manier lijkt mij een condensator parallel aan de LED. Dan heb je geen hele mooie fade-in/out, maar het is misschien voor het oog al goed genoeg.
Voor wat betreft de weerstandswaarde moet je gewoon even klooien tot het de gewenste helderheid heeft. Meestal laat ik LEDs tussen de 0.5-5mA werken, afhankelijk van de toepassing.
Voor wat betreft de weerstandswaarde moet je gewoon even klooien tot het de gewenste helderheid heeft. Meestal laat ik LEDs tussen de 0.5-5mA werken, afhankelijk van de toepassing.
Ja, zo kan het natuurlijk ook...
Voor jouw schakeling kan je beter gaan werken met de Reset pin van de 555, dat scheelt dan weer die 2 logische poorten.
Wat meer voor de hand ligt is om een microcontroller te pakken, die gevoed wordt uit je USB en die met 1 pinnetje kijkt of de molex nog 5V geeft. (als je niet bang bent om aan het programmeren te slaan, anders zou ik het bij discrete onderdelen houden).
Het faden gaat sowieso het mooiste met een controller, kijk hier maar eens naar: http://www.adafruit.com/icufflinks (kijk maar naar het filmpje).
Het is opensource en ik dacht dat de chip die ze gebruiken nog 1 pin vrij heeft...
Voor jouw schakeling kan je beter gaan werken met de Reset pin van de 555, dat scheelt dan weer die 2 logische poorten.
Wat meer voor de hand ligt is om een microcontroller te pakken, die gevoed wordt uit je USB en die met 1 pinnetje kijkt of de molex nog 5V geeft. (als je niet bang bent om aan het programmeren te slaan, anders zou ik het bij discrete onderdelen houden).
Het faden gaat sowieso het mooiste met een controller, kijk hier maar eens naar: http://www.adafruit.com/icufflinks (kijk maar naar het filmpje).
Het is opensource en ik dacht dat de chip die ze gebruiken nog 1 pin vrij heeft...
Hmm, is een idee maar een fade-in/fade-out zoals dat filmpje zou mooier zijn.mux schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 16:02:
Makkelijkste manier lijkt mij een condensator parallel aan de LED. Dan heb je geen hele mooie fade-in/out, maar het is misschien voor het oog al goed genoeg.
edit: hier een die het met een 555 voor elkaar heeft gekregen:
Eens kijken of ik terug kan vinden hoe.
edit2: http://www.555-timer-circuits.com/up-down-fading-led.html , crap, niet voor 5v dus.
Okido.
Uhm, hoe bedoel je precies de resetpin daarvoor gebruiken?Kachelpijp schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 16:04:
Ja, zo kan het natuurlijk ook...
Microcontroller zou kunnen, als ik daar het een en ander van wist
[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 03-12-2011 17:43 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Dan kan je gewoon de schakeling uit het filmpje nabouwen (http://o0o.tw/?p=154).
Pin 4(RST) sluit je niet aan zoals in het schema, maar:
Als je dan de reset pin hoog maakt -->knipperen
reset pin laag-->uit
Anders gezegd: je hebt een transistor inverter nodig:

Input signal = +5V van de molex.
Vs = de 5 volt van de 555
0V = de GND van de USB & Molex.
Edit:
Een 555 fietst wel op 5V, ledje ook wel, dus waarschijnlijk is 5V i.p.v. 9V niet echt een probleem. Alleen is een 9V blok batterij zo handig om mee te testen.
Pin 4(RST) sluit je niet aan zoals in het schema, maar:
Als je dan de reset pin hoog maakt -->knipperen
reset pin laag-->uit
Anders gezegd: je hebt een transistor inverter nodig:

Input signal = +5V van de molex.
Vs = de 5 volt van de 555
0V = de GND van de USB & Molex.
Edit:
Een 555 fietst wel op 5V, ledje ook wel, dus waarschijnlijk is 5V i.p.v. 9V niet echt een probleem. Alleen is een 9V blok batterij zo handig om mee te testen.
[ Voor 14% gewijzigd door Kachelpijp op 03-12-2011 19:24 ]
Ik probeer nu de schakeling van die pagina na te bouwen in MultiSim mbv het schema dat een eindje naar beneden staat, weet alleen niet hoeveel F die C rechts moet zijn, er staat 0.1, maar 0.1F lijkt me wel een beetje erg veel of niet?

edit: LED brand constant.... Met 5V brand die trouwens ook, dus dat werkt tenminste. Nu de LED nog laten faden.
edit2: 2 verbindingen vergeten, ik zie de spanning nu langzaam oplopen met de scoop en de LED gaat even later aan, maar geen fade-out.
edit3: Ah wacht, nu wel. Duurde even (simulatie draait blijkbaar niet realtime maar vertraagt)... Nu jouw suggestie er nog bij maken.
edit4: Volgens mij is het gelukt

Zo bedoelde je het dus? Die onbekende C is trouwens C3 in mijn schakeling, of die waarde klopt, geen flauw idee. Heb maar uF aangehouden omdat dat bij de anderen ook staat. Maar het lijkt (in simulatie) te werken

edit: LED brand constant.... Met 5V brand die trouwens ook, dus dat werkt tenminste. Nu de LED nog laten faden.
edit2: 2 verbindingen vergeten, ik zie de spanning nu langzaam oplopen met de scoop en de LED gaat even later aan, maar geen fade-out.
edit3: Ah wacht, nu wel. Duurde even (simulatie draait blijkbaar niet realtime maar vertraagt)... Nu jouw suggestie er nog bij maken.
edit4: Volgens mij is het gelukt

Zo bedoelde je het dus? Die onbekende C is trouwens C3 in mijn schakeling, of die waarde klopt, geen flauw idee. Heb maar uF aangehouden omdat dat bij de anderen ook staat. Maar het lijkt (in simulatie) te werken
[ Voor 71% gewijzigd door Raven op 05-12-2011 10:13 ]
Oscar Wilde
Omdat de farad wat veel is wordt vaak de uF aangehouden ja . Prima keus dus.
Daarentegen wordt er ook vaak de nog 1000 maal kleinere variant gebruikt, dus ik snap 't dilemma welBoudewijn schreef op zondag 04 december 2011 @ 12:41:
Omdat de farad wat veel is wordt vaak de uF aangehouden ja . Prima keus dus.
makepcb doet het nog? Ledsee ook (weer), trouwens.SA007 schreef op donderdag 01 december 2011 @ 22:13:
^^ geen idee, makepcb.com is ook weg, ook van niels. Zag dat er op zijn samenkopen.net actie ook vragen gesteld zijn, maar nog geen reactie.
Ja dat is dan ook weer zo.... maar ik zou bij 0.1 eerder uF gokken dan nF als eenheid. Maar that's me.Osiris schreef op zondag 04 december 2011 @ 12:43:
[...]
Daarentegen wordt er ook vaak de nog 1000 maal kleinere variant gebruikt, dus ik snap 't dilemma wel
Heb 't spul in bestelling staan en daarbij ook maar eens een breadboard+draadbruggen. Binnenkort maar eens in real life testen en dan maar aan het solderen
Oscar Wilde
Stel, je hebt een signaal van 0-10 volt, en je wilt bij overschrijving van een instelbaar voltage een uitgang schakelen. Is dat makkelijk "analoog" op te lossen? Waarschijnlijk dmv een comparator waarbij je op de ene ingang het signaal aanbied en op de andere ingang de referentie?
Of zal ik toch maar een uC nemen om met de ADC het signaal uit te lezen, 2 up/down knopjes voor instelling van het niveau en een LCD schermpje voor de uitlezing gebruiken?
Of zal ik toch maar een uC nemen om met de ADC het signaal uit te lezen, 2 up/down knopjes voor instelling van het niveau en een LCD schermpje voor de uitlezing gebruiken?
Verwijderd
Ja._ferry_ schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 17:25:
Stel, je hebt een signaal van 0-10 volt, en je wilt bij overschrijving van een instelbaar voltage een uitgang schakelen. Is dat makkelijk "analoog" op te lossen? Waarschijnlijk dmv een comparator waarbij je op de ene ingang het signaal aanbied en op de andere ingang de referentie?
Kies maar, wij kennen je toepassing niet en kunnen dus ook niet adviseren in dezen.
Als je voor de microcontroller oplossing gaat zou ik trouns een 7-segment (LED/LCD) scherm gebruiken, een grafisch scherm is zwaar overkill.
Ja het is vrij simpel, heb een pH sensor, en ik vond nog een meetversterkertje die dat kan omzetten in 0-4mA of 0-10volt. En als die waarde te hoog is moet er een magneetklepje aangestuurd worden die Co2 doseert zodat de pH daalt (aquarium).
Op zich zijn die schermpjes voldoende, maar ik heb nog zoveel 4x20 schermpjes liggen
Kan ik de gemeten waarde en setpoint tegelijk weergeven.
Op zich zijn die schermpjes voldoende, maar ik heb nog zoveel 4x20 schermpjes liggen
Comparator en een potmetertje kan ook prima.
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
Ik denk dat een 'kale' comparator schakeling zonder hysteresis zomaar een klapperend magneetklepje kan veroorzaken..._ferry_ schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 17:31:
Ja het is vrij simpel, heb een pH sensor, en ik vond nog een meetversterkertje die dat kan omzetten in 0-4mA of 0-10volt. En als die waarde te hoog is moet er een magneetklepje aangestuurd worden die Co2 doseert zodat de pH daalt (aquarium).
Op zich zijn die schermpjes voldoende, maar ik heb nog zoveel 4x20 schermpjes liggenKan ik de gemeten waarde en setpoint tegelijk weergeven.
Voordeel van microcontroller is dus dat je er meteen een regellusje van kan maken, op die manier kun je dan ook meteen de pH zien
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Ben ook weer bezig met nieuwe aquarium controller. Heb voor pH probe een circuit gemaakt met een dual opamp, eerst opamp als buffer met 2-pole sallen-key filter, tweede opamp als invert met referentie diode van 2.5v op de + ingang en actieve filter en versterking van 10x. Maar kan ook met alleen gewone actieve filters. Heb 0.1% weerstanden gebruikt voor de versterking.
Kan ook gelijk even mijn vorderingen tonen, eerst even mijn oude controller showen.
Dit was mijn vorige aquarium controller, rechts onderin is het analoog gedeeld, met eigen analoog grond. Was mijn eerst echte project, is in arduino taal geschreven, neemt zo 18KB flash in beslag. Had ook nog float berekening gebruikt, weet nu wel beter. :

Ben bijna klaar met nieuw ontwerp(firmware en hardware) wat stuk versimpeld is, baseert de xmega. Maak deze om klein aantal te producen voor klein groepje mensen die geen 500 euro willen betalen voor commerciële aquarium controller.
Ligt er nu nog zo bij om de firmware te schrijven en xmega te testen, potmeter simuleert de ph probe(ph circuit niet nodig bij de test), 32,768Khz kristal hangt er beetje bij.
Over paar weken zal dat weer mooi strak printje zijn met maar 1 chip. Er is nu 5863byte in gebruik van flash, bijna alle functionaliteit zit er al in die in de oude ook zat. Uiteraard nu alles zonder floats, ph op het lcd word door twee integers en punt weergegeven, wij lezen dat als flaot. Rest van de berekening zijn in factor van 1000 gemaakt om floats te ontlopen. 

Arduino is even de 3.3v en 5v voeding, had de laatste 3.3v regulator gesloopt.
Kan ook gelijk even mijn vorderingen tonen, eerst even mijn oude controller showen.
Dit was mijn vorige aquarium controller, rechts onderin is het analoog gedeeld, met eigen analoog grond. Was mijn eerst echte project, is in arduino taal geschreven, neemt zo 18KB flash in beslag. Had ook nog float berekening gebruikt, weet nu wel beter. :

Ben bijna klaar met nieuw ontwerp(firmware en hardware) wat stuk versimpeld is, baseert de xmega. Maak deze om klein aantal te producen voor klein groepje mensen die geen 500 euro willen betalen voor commerciële aquarium controller.
Ligt er nu nog zo bij om de firmware te schrijven en xmega te testen, potmeter simuleert de ph probe(ph circuit niet nodig bij de test), 32,768Khz kristal hangt er beetje bij.

Arduino is even de 3.3v en 5v voeding, had de laatste 3.3v regulator gesloopt.
XMega en maar 6KB flash gebruikt ? Mag ik dan weten waarom je de XMEGA gebruikt ? Persoonlijk zou ik dan gewoon een 16KB AVR pakken, scheelt toch in PCB ruimte en kostenmad_max234 schreef op woensdag 07 december 2011 @ 01:07:
baseert de xmega
Er is nu 5863byte in gebruik van flash
Wel leuk projectje voor de rest trouwens
[ Voor 6% gewijzigd door DaWaN op 07-12-2011 11:41 ]
De atxmega16a4 die ik gebruik is een 16KB xmega met 2KB sram, met extra 4KB bootloader sectie(dat maakt 20KB flash in totaal). 
Is geen arduino mega of iets in die trend, maar opvolger van de atmega serie. Met hele hoop verbeteringen ten opzichten van de atmega, bijvoorbeeld: max 32Mhz clock ipv 20Mhz, vier interne 32Mhz, 2MHz, 32Khz ulp, 32,786Khz RC oscillators, multi prescalers en multiplier op alle clocks, veel meer timers en PWM, meer i2c bussen, 12bit ADC, meer spi, DAC, event systeem, meerder levels interrupts(low, medium en high), mogelijkheid om 2 extra bit bij elke pwm te doen zodat je 10bit pwm kan maken, etc. Bijna elke port heeft nu meer timers en pwm, i2c bus, hardware uart en spi.
Edit/
Enige wat op het pcb komt zijn connectors, voeding circuit en de atxmega, word al vrij kaal printje.
Is geen arduino mega of iets in die trend, maar opvolger van de atmega serie. Met hele hoop verbeteringen ten opzichten van de atmega, bijvoorbeeld: max 32Mhz clock ipv 20Mhz, vier interne 32Mhz, 2MHz, 32Khz ulp, 32,786Khz RC oscillators, multi prescalers en multiplier op alle clocks, veel meer timers en PWM, meer i2c bussen, 12bit ADC, meer spi, DAC, event systeem, meerder levels interrupts(low, medium en high), mogelijkheid om 2 extra bit bij elke pwm te doen zodat je 10bit pwm kan maken, etc. Bijna elke port heeft nu meer timers en pwm, i2c bus, hardware uart en spi.
Edit/
Enige wat op het pcb komt zijn connectors, voeding circuit en de atxmega, word al vrij kaal printje.
[ Voor 13% gewijzigd door mad_max234 op 07-12-2011 16:34 ]
Oeh, gaaf! Ik ken wel een beetje programmeren, maar de hele boel zelf ontwerpen en programmeren kost mij gewoon teveel tijd. En die heb ik niet. Dus als je hem gaat produceren, count me in!
Ik ga meestal uit van deeloplossingen, of kant en klaar als het de moeite is
Ik doe voor mijn werk veel met pH en EC sensoren, maar dan voor in de tuinbouw. Daarvoor hebben we wel kant en klare meetversterkers, hoef ik er alleen nog een arduino aan hangen die bijv. het 0-10v signaal uitleest. (of een substraatcomputer gebruiken inclusief pH-EC regelingen, tijdstarts etc.
) Het is gewoon leuk om er een beetje mee te klooien omdat het in je werk en hobby van toepassing is
Ik ga meestal uit van deeloplossingen, of kant en klaar als het de moeite is
Van de week eindelijk mijn printplaatjes binnen gekregen:

Natuurlijk meteen alles er op gesoldeerd:

En getest. Helaas ging dat laatste niet helemaal lekker. De LED-strip springt bij het aanzetten direct op een willekeurige kleur en lijkt maar amper te reageren op welk commando dan ook.
Vanavond m'n logic analyzer er maar eens aan hangen.
[edit]
Shit, volgens mij mis ik een paar verbindingen naar GND en zelfs enkele naar VCC.
Dat komt waarschijnlijk omdat deze in het schema niet getoond worden en wellicht ook niet op de print getekend zijn.

En getest. Helaas ging dat laatste niet helemaal lekker. De LED-strip springt bij het aanzetten direct op een willekeurige kleur en lijkt maar amper te reageren op welk commando dan ook.
[edit]
Shit, volgens mij mis ik een paar verbindingen naar GND en zelfs enkele naar VCC.
Dat komt waarschijnlijk omdat deze in het schema niet getoond worden en wellicht ook niet op de print getekend zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door maikel op 08-12-2011 10:47 ]
Hehe, de bekende foutjes die iedereen weleens maakt. Zo gefixt met een paar draadjes en in je volgende versie natuurlijk weer verbeterd!maikel schreef op donderdag 08 december 2011 @ 10:32:
Van de week eindelijk mijn printplaatjes binnen gekregen:
[afbeelding]
[afbeelding]
[edit]
Shit, volgens mij mis ik een paar verbindingen naar GND en zelfs enkele naar VCC.![]()
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Ja, waarschijnlijk wel. Maar toch jammer van die 12 printjes die ik nu heb liggen. 
Opnieuw laten maken of allemaal aanpassen.... lastig.
Opnieuw laten maken of allemaal aanpassen.... lastig.
Even tussendoor: heb je de boorgaten voor de torren, headers en de schroefaansluiting apart moeten specificeren, of begreep de printbakker dat aan de hand van je Gerber-file?
Daarvoor stuur je toch altijd een NC-Drill file mee, of ben ik daarin afwijken?Kaj. schreef op donderdag 08 december 2011 @ 13:30:
Even tussendoor: heb je de boorgaten voor de torren, headers en de schroefaansluiting apart moeten specificeren, of begreep de printbakker dat aan de hand van je Gerber-file?
Hmmz, hier komt dus m'n sig
Je stuurt hier inderdaad NC-Drill of Excellon files mee
. In het geval van NC-Drill ook nog gescheiden files voor Plated Through hole(PTH) en Non Plated Through Hole(NPTH). Bij excellon heb ik eigenlijk geen idee, nog nooit gebruikt.
[ Voor 65% gewijzigd door wesleytjuh op 08-12-2011 14:01 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Ik heb gewoon vanuit Proteus (ARES) een Gerber-export gedaan en daarin de lagen geselecteerd die ik nodig had. Daar zit ook een drill-laag bij.
Nog bedankt voor de tips voor het meten/fouten zoeken van de kerstlampjes. Uiteindelijk snoer maar weggeflikkerd. Meten wilde niet echt en nieuw snoer is €5. En nu zijn ook van andere kerststukken de verlichting stuk. Hoe krijgen we dat elk jaar weer voor elkaar.
En waarom moeten ze die verlichting nou altijd in serie doen?
Omdat je parallel een grote stroom bij een lagere spanning hebt, waardoor je enorme draden nodig hebt om je spanningsverlies binnen de perken te houdenPiet91 schreef op donderdag 08 december 2011 @ 14:44:
Nog bedankt voor de tips voor het meten/fouten zoeken van de kerstlampjes. Uiteindelijk snoer maar weggeflikkerd. Meten wilde niet echt en nieuw snoer is €5. En nu zijn ook van andere kerststukken de verlichting stuk. Hoe krijgen we dat elk jaar weer voor elkaar.En waarom moeten ze die verlichting nou altijd in serie doen?
Tja, mijn natuurkunde-electronica-kennis is ook een beetje afgezwakt, maar daar heb je een punt. Maar het zou het ge-)*& met die lampjes die kapot gaan wel heel wat verminderen.wesleytjuh schreef op donderdag 08 december 2011 @ 14:46:
[...]
Omdat je parallel een grotestroom bij een lagere spanning hebt, waardoor je enorme draden nodig hebt om je spanningsverlies binnen de perken te houden.
Mja en dan staat er ook doodleuk 230V over elk lampje. Handig
.
Ennuh lampjes parallel: lage stroom, hoge spanning. Niet zoals hierboven dus.
Ik ging uit van dezelfde lampjes, niet 230V per lampje dusBoudewijn schreef op donderdag 08 december 2011 @ 18:03:
Mja en dan staat er ook doodleuk 230V over elk lampje. Handig.
Je kunt twee drill files sturen, maar ik heb dat nog nooit hoeven doen. Bij EuroCircuits stellen ze gewoon 'als er geen pad omheen zit, NPTH', bijvoorbeeld. Ze correleren dus met je gerbers.wesleytjuh schreef op donderdag 08 december 2011 @ 13:59:
Bij excellon heb ik eigenlijk geen idee, nog nooit gebruikt.
Bij de chinese toko (itead) heb ik in m'n gerbers expliciet aangegeven middels tekst welke gaten NPTH moesten, en die kwamen netjes zo aan.
Het is meer omdat je dan bij een snoer kerstlampjes met, zeg, 50 lampjes, het snoer uit 51 aders moet bestaan ipv twee. (Of iets minder als je 't in blokken van een aantal lampjes in serie doet).wesleytjuh schreef op donderdag 08 december 2011 @ 14:46:
[...]
Omdat je parallel een grote stroom bij een lagere spanning hebt, waardoor je enorme draden nodig hebt om je spanningsverlies binnen de perken te houden.
[ Voor 31% gewijzigd door CyBeR op 08-12-2011 18:25 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Het hoeft ook niet in 1 dag klaar, ben er in maart 2010 aan begonnen, pas jaar later was het klaar zoals die op de foto staat. De nieuwe firmware was binnen enkele uurtje van de zaterdag avond klaar, kon meeste gewoon poorten(met wat kleine verbeteringen en aanpassingen) naar nieuwe firmware, en heb de vorige zelf geschreven(kost paar avondje toen) dus las erg gemakkelijk, goed commentaar bij je code is erg belangrijk._ferry_ schreef op woensdag 07 december 2011 @ 21:50:
Oeh, gaaf! Ik ken wel een beetje programmeren, maar de hele boel zelf ontwerpen en programmeren kost mij gewoon teveel tijd. En die heb ik niet. Dus als je hem gaat produceren, count me in!
Ja kant en klaar is sneller, maar dan mis ik juist het deel van de hobby wat ik het leukste vind, het ontwerpen. Voor mijn is juist de pret over als het klaar is.Ik ga meestal uit van deeloplossingen, of kant en klaar als het de moeite isIk doe voor mijn werk veel met pH en EC sensoren, maar dan voor in de tuinbouw. Daarvoor hebben we wel kant en klare meetversterkers, hoef ik er alleen nog een arduino aan hangen die bijv. het 0-10v signaal uitleest. (of een substraatcomputer gebruiken inclusief pH-EC regelingen, tijdstarts etc.
) Het is gewoon leuk om er een beetje mee te klooien omdat het in je werk en hobby van toepassing is
Ook maar eens mijn PCBs showen dan. Zojuist binnen gekomen, vorige week maandag bij seeed besteld
. Erg snel, en 10 stuks voor de helft van de prijs van 2-3 proto's bij Euro Circuits.

Ik verwijs je maar door naar het kleine stukje tekst rechts onder de print
spoiler: title
prototype
Ach, als dat het enigste is
[ Voor 7% gewijzigd door wesleytjuh op 08-12-2011 19:18 ]
Bij parallel heb je ook gewoon 2 draden nodig hoor, bij serie 1, en bij combinatie 3. Gewoon één massa en één voeding die door het hele snoer gaan.CyBeR schreef op donderdag 08 december 2011 @ 18:14:
[...]
Het is meer omdat je dan bij een snoer kerstlampjes met, zeg, 50 lampjes, het snoer uit 51 aders moet bestaan ipv twee. (Of iets minder als je 't in blokken van een aantal lampjes in serie doet).
Wat is het bezwaar daartegen? Laat ze ook altijd metalliseren.
Normaal gesproken doe ik altijd zonder, maar omdat dit toch een prototype is heb ik ze eens laten doormetaliseren, om te kijken hoe dat wasmad_max234 schreef op donderdag 08 december 2011 @ 19:44:
[...]
Wat is het bezwaar daartegen? Laat ze ook altijd metalliseren.
Ondertussen al wel een ander stom foutje gezien. Mijn shunt was verbonden met een "kelvin" connectie, maar zie net dat ik perongeluk op het laatste moment mijn koperen koelvlak over die connectie heen heb gepour'd. Werkt nog wel zo, alleen het nut van de Kelvin connectie is iig weg en dat zal de nauwkeurigheid ook wel niet ten goede komen. Achja, proto
[ Voor 34% gewijzigd door wesleytjuh op 08-12-2011 19:56 ]
Nu het toch over PCB's gaat: Weet iemand hoe je in Eagle een sleuf kan aangeven? Voor zover ik heb kunnen vinden is het zoiets als in de dimension layer iets tekenen maar welke knop gebruik je? Gewoon een polygoon of rectangle tekenen in de dimensionslayer? Ik heb een aantal led-strips ontworpen en via Itead besteld. Nu heb ik gewoon een silkscreen streepje gezet over waar ze geknipt moeten worden. Dat knippen moet ik echter zelf doen. Maar het is natuurlijk makkelijker om dat door hen te laten doen, desnoods 2 kleine stukjes op de uiteinden overlaten zodat het 1 print blijft.
Eh, duh. Inderdaad. Ik was op de een of andere manier in de war met 50 individueel aanstuurbare lampjes.furby-killer schreef op donderdag 08 december 2011 @ 19:24:
[...]
Bij parallel heb je ook gewoon 2 draden nodig hoor, bij serie 1, en bij combinatie 3. Gewoon één massa en één voeding die door het hele snoer gaan.
Inderdaad, gewoon tekenen op een van je layers. Welke de voorkeur heeft en welke eisen ze daaraan stellen kun je bij je PCB-boer achterhalen.TEAMIKKE schreef op donderdag 08 december 2011 @ 20:24:
Nu het toch over PCB's gaat: Weet iemand hoe je in Eagle een sleuf kan aangeven? Voor zover ik heb kunnen vinden is het zoiets als in de dimension layer iets tekenen maar welke knop gebruik je? Gewoon een polygoon of rectangle tekenen in de dimensionslayer? Ik heb een aantal led-strips ontworpen en via Itead besteld. Nu heb ik gewoon een silkscreen streepje gezet over waar ze geknipt moeten worden. Dat knippen moet ik echter zelf doen. Maar het is natuurlijk makkelijker om dat door hen te laten doen, desnoods 2 kleine stukjes op de uiteinden overlaten zodat het 1 print blijft.
[ Voor 52% gewijzigd door CyBeR op 08-12-2011 21:10 ]
Het scheelt inderdaad als ik alles goed aan sluit.wesleytjuh schreef op donderdag 08 december 2011 @ 10:56:
[...]
Hehe, de bekende foutjes die iedereen weleens maakt. Zo gefixt met een paar draadjes en in je volgende versie natuurlijk weer verbeterd!
Het werkt alleen nog niet helemaal perfect. Er komt wel data aan en de microcontroller reageert daar ook op, maar soms gaat het ineens mis en 'luistert' ie niet meer. Op m'n logic analyzer zie ik ook wel wat bits langs komen, maar niet waar hij wat van kan maken. Zou dat gewoon storing kunnen zijn? Ik meet pas na de MAX485.
Als ik het goed begrijp wil je Itead dus je PCB's laten knippen/panelizen? Dat doen ze toch niet? Wel waren meerdere PCB's per design geloof ik geen probleem, zolang je ze maar zelf deed knippen.TEAMIKKE schreef op donderdag 08 december 2011 @ 20:24:
[ Voor 5% gewijzigd door wesleytjuh op 09-12-2011 11:27 ]
Staat me idd ook iets van bij dat ze niet blij zijn met slots in je pcb...wesleytjuh schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 11:26:
[...]
Als ik het goed begrijp wil je Itead dus je PCB's laten knippen/panelizen? Dat doen ze toch niet? Wel waren meerdere PCB's per design geloof ik geen probleem, zolang je ze maar zelf deed knippen.
Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?
Ik geloof dat slots enzo frezen geen probleem was. Dat hebben Mux en ik toendertijd ook gedaan met onze heated bed PCB's voor onze printer. Volgens mij is het alleen niet toegestaan om met dit soort bewerkingen nog meer PCB's uit een print te halen voor deze al belachelijk lage prijsDP Kunst schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 11:49:
[...]
Staat me idd ook iets van bij dat ze niet blij zijn met slots in je pcb...
[ Voor 12% gewijzigd door wesleytjuh op 09-12-2011 11:54 ]
Oh, dat weet ik niet hoor. Volgens mij doen ze daar niet zo moeilijk over.
Slots moet je wel in de routing layer (board outline) aangeven, en niet doen door meerdere gaten naast elkaar te boren in je nc-drill/excellon-bestand. Je kunt dus ook geen plated slots maken (bijv. voor Allegro hall-effect stroommeetchips enzo).
Slots moet je wel in de routing layer (board outline) aangeven, en niet doen door meerdere gaten naast elkaar te boren in je nc-drill/excellon-bestand. Je kunt dus ook geen plated slots maken (bijv. voor Allegro hall-effect stroommeetchips enzo).
Kan er niet zo snel iets meer over vinden inderdaad, wel lees ik dat er maximaal 5 pcb's in een panel mogen, maar over wat meer wordt ook niet moeilijk gedaan, zo blijkt.
Itead zegt er zelf over:
- Single design, no panelizing > Sleuven met 0.5cm ruimte aan de uiteinde zou dus wel mogen want dan blijft het 1 paneel
- Drills line and long slot can’t be accepted > Hoe lang is een long slot?
- Minimum slot 1mm*1mm > Ze maken dus wel sleuven
Volgende keer vraag ik het gewoon. Ik heb het nu niet gedaan aangezien ik niet wist hoe je die sleuven in je ontwerp zet. Maar mijn beperkte ervaring met Itead leert mij wel dat ze wel voor dingen openstaan
Zoals Wesleytjuh het zegt heb ik het inderdaad gedaan: 5 stripjes per bordje van 2 cm breed. Wat Itead zegt kun je natuurlijk op meerdere manieren opvatten:PCB design tips:
- Single design, no panelizing
- Drills line and long slot can’t be accepted
- Minimum slot 1mm*1mm
- Single design, no panelizing > Sleuven met 0.5cm ruimte aan de uiteinde zou dus wel mogen want dan blijft het 1 paneel
- Drills line and long slot can’t be accepted > Hoe lang is een long slot?
- Minimum slot 1mm*1mm > Ze maken dus wel sleuven
Volgende keer vraag ik het gewoon. Ik heb het nu niet gedaan aangezien ik niet wist hoe je die sleuven in je ontwerp zet. Maar mijn beperkte ervaring met Itead leert mij wel dat ze wel voor dingen openstaan
Hmm, ik dacht, laat ik eens een PCB-layout proberen te maken van mijn standbyLED-schakeling. Blijkt dat de meeste componenten niet van Multisim naar Ultiboard overgezet kunnen worden omdat ze virtueel zouden zijn. Google gaf aan dat ik dan footprints moet toevoegen, okee, doen we dat.
Krijg ik een shitload aan footprints te zien zonder de mogelijkheid te filteren op type component (weerstand/C/IC/etc) en het lijkt zo te zien niet eens mogelijk om de 555 van een footprint te voorzien
... Die optie is er helemaal niet bij de eigenschappen van dat component.
Vaag gedoe
Krijg ik een shitload aan footprints te zien zonder de mogelijkheid te filteren op type component (weerstand/C/IC/etc) en het lijkt zo te zien niet eens mogelijk om de 555 van een footprint te voorzien
Vaag gedoe
Oscar Wilde
Als je maar een paar PCB's maakt misschien tijd voor eagle?
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Is een idee, al had ik eigenlijk gehoopt dat ik adv de schakeling die ik al heb een PCB layout kon (laten) maken, waar Ultiboard voor bedoelt is. Trouwens, Multisim files zijn dacht ik niet compatible met Eagle, of wel?
[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 10-12-2011 14:03 ]
Oscar Wilde
Nee, ik weet niet hoe ingewikkeld je schakeling is maar gezien in eagle vrijwel alle standaard componenten zijn te vinden(met footprint!) lijkt me overtekenen niet heel veel werk.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Een 555, 3 C's, 6 R's, een transistor en een LED, vrij simpel dus 
Pfff, in Eagle ook al zoveel opties voor weerstanden... De DIL8 package heb ik al gevonden.
Pfff, in Eagle ook al zoveel opties voor weerstanden... De DIL8 package heb ik al gevonden.
Oscar Wilde
Als je de library RCL opent, dan zit bij de eerste rij weerstanden de standaard 1/4e watt. Daar kan je ook condensatoren vinden.
Er is maar 1 rij weerstanden, maar verschillende categorieën, EU, US en trimm. Volgens mij moet ik de 0207/12 (EU) hebben, maar zeker ben ik niet.
Oscar Wilde
Klopt. EU en US is andere notatie in schema. Trimm is een variable weerstand.
0207/12 is inderdaad bruikbaar.
Aan deze site heb ik veel gehad tijdens mijn 1e stapjes met Eagle
Legt ook wat uit over de verschillende verpakkingen en waar het voor staat ed. In het begin vond ik het echt een onmogelijk programma maar nu ik er wat ervaring mee heb waardeer ik het toch wel heel erg.
Sowieso i.c.m. de Chinese pcb boeren is het ongelovelijk wat een professioneel ogende pcb's je kan maken als hobbyist
Sowieso i.c.m. de Chinese pcb boeren is het ongelovelijk wat een professioneel ogende pcb's je kan maken als hobbyist
Tot een zeker niveau maakt het niet zo veel uit welk pakket je gebruikt. Ik heb rommel uit mentor gezien en prima designs uit ultiboard. Pas als de complexiteit gaat toenemen bieden de echte tools een meerwaarde. Maar zoals altijd de man achter het tobo en muis bepaalt het resultaat.TEAMIKKE schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 20:20:
Aan deze site heb ik veel gehad tijdens mijn 1e stapjes met EagleLegt ook wat uit over de verschillende verpakkingen en waar het voor staat ed. In het begin vond ik het echt een onmogelijk programma maar nu ik er wat ervaring mee heb waardeer ik het toch wel heel erg.
De keerzijde van printen bestellen in de far east is natuurlijk wel dat de Europese printproductie aan het afsterven is. Niet alleen het werk maar ook de kennis is zo meteen gewoon weg. Weer een bedrijfstak die we om zeep helpen voor de laatste halve cent....
Ik weet niet of dit niet beter in het 3d printing topic past, maar ik acht de kans hier groter.
Ik ben bezig een teensylu bordje aan te passen. Ik wil dus de stepstick drivers integreren. Verder nog wat simpele dingen wijzigen zoals connectors. Maar nu loop ik vast op een heel ander punt, namelijk het integreren van een microsd slot. Ik heb van de sanguinololu sd wiki een ontwerp afgehaald. Hierbij staat vermeld dat het succesvol is getest met een teensylu. Dus ik heb het in eagle nagemaakt. Dan kom ik dus op dit schema uit:

Ik weet alleen niet waar ik deze 4 uitgangen nou naartoe moet laten verwijzen?
Kan iemand me dit zeggen. Ik snap dat het vrijwel iedere vrije pin kan zijn, maar ik neem aan dat in de software die hier al voor geschreven is van bepaalde pinnen word uitgegaan.

<Hier de download link voor het het eagle bestand>
Dit is de eerste keer dat ik met eagle werk, en uberhaupt de eerste keer dat ik een pcb ontwerp. Dus opmerkingen over het schema zijn welkom.
Ook twijfel ik of er een weerstand tussen de 5v en enable van de voltage regulator moet.
Ik ben bezig een teensylu bordje aan te passen. Ik wil dus de stepstick drivers integreren. Verder nog wat simpele dingen wijzigen zoals connectors. Maar nu loop ik vast op een heel ander punt, namelijk het integreren van een microsd slot. Ik heb van de sanguinololu sd wiki een ontwerp afgehaald. Hierbij staat vermeld dat het succesvol is getest met een teensylu. Dus ik heb het in eagle nagemaakt. Dan kom ik dus op dit schema uit:

Kan iemand me dit zeggen. Ik snap dat het vrijwel iedere vrije pin kan zijn, maar ik neem aan dat in de software die hier al voor geschreven is van bepaalde pinnen word uitgegaan.

Dit is de eerste keer dat ik met eagle werk, en uberhaupt de eerste keer dat ik een pcb ontwerp. Dus opmerkingen over het schema zijn welkom.
Ook twijfel ik of er een weerstand tussen de 5v en enable van de voltage regulator moet.
[ Voor 3% gewijzigd door boazkl0p op 11-12-2011 01:32 ]
Mwah, halve cent.. Was 't maar zo want dan zou ik de moeite niet doen.jeronimo schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 21:08:
[...]
De keerzijde van printen bestellen in de far east is natuurlijk wel dat de Europese printproductie aan het afsterven is. Niet alleen het werk maar ook de kennis is zo meteen gewoon weg. Weer een bedrijfstak die we om zeep helpen voor de laatste halve cent....
In ieder geval: bedrijfsmatig laat ik m'n prints bij Eurocircuits maken. Die hebben ze namelijk met 5 dagen (of minder als je het ervoor over hebt) in huis, waar je in china afhankelijk bent van de chinese posterijen (langzaam!), willekeurige chinese weken vrij, etc. Da's voor de hobby prima maar op de zaak vind ik 't de paar tientjes verschil niet waard.
Okido.LED-Maniak schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 14:45:
Klopt. EU en US is andere notatie in schema. Trimm is een variable weerstand.
Thanks voor de tip, eens mijn kennis over Eagle bijspijkeren. Ken(de) Eagle van mk-CIT, alleen heb ik die zolang niet gebruikt dat het even zoeken is hoe het allemaal ook weer zit.TEAMIKKE schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 20:20:
Aan deze site heb ik veel gehad tijdens mijn 1e stapjes met EagleLegt ook wat uit over de verschillende verpakkingen en waar het voor staat ed. In het begin vond ik het echt een onmogelijk programma maar nu ik er wat ervaring mee heb waardeer ik het toch wel heel erg.
PCB's uit het verre oosten? Zijn die daar veel goedkoper dan hier?
Vind ik wel meevallen, kijkend naar al de stuff die ik uit het oosten heb besteld. Meestal is het rond 7 werkdagen binnen. Snel zatCyBeR schreef op zondag 11 december 2011 @ 01:34:
[...]
Mwah, halve cent.. Was 't maar zo want dan zou ik de moeite niet doen.
In ieder geval: bedrijfsmatig laat ik m'n prints bij Eurocircuits maken. Die hebben ze namelijk met 5 dagen (of minder als je het ervoor over hebt) in huis, waar je in china afhankelijk bent van de chinese posterijen (langzaam!), willekeurige chinese weken vrij, etc. Da's voor de hobby prima maar op de zaak vind ik 't de paar tientjes verschil niet waard.
Oscar Wilde
Voor bedrijfje wat steeds hetzelfde produceert maakt verzendtijd meestal niks uit, gewoon eerder de voorraad aanvullen, iets grotere partijen bestellen(kost toch nog steeds minder dan bij Eurocircuits al bestel je veel meer printjes) en buffer houden. Rest van de spullen komen vaak ook van fabrieken af die daar gevestigd zijn, je wilt immers als bedrijf je spullen zo zicht mogelijk bij de bron kopen, en veel component word nu eenmaal daar geproduceerd.
Prototype kan je eventueel bij Europese bedrijven laten maken.
Het scheelt namelijk bergen met geld tegenover Eurocircuits, die zijn erg duur in verhouding met de Chinese pcb bakkers.
Edit/
Hier meestal 7-14 dagen, is maar net hoe snel de perceel vol is waar je pakketje in mee moet. Heeft niks met Chineespost te maken, dat doen ze hier ook hoor, ze hebben perceel die naar China moet die gaan ze pas laden als die vol is. Of je moet het via andere manier verzenden dan per luchtvrachtperceel, dan kan je het binnen 24-48 uur in huis hebben.
Prototype kan je eventueel bij Europese bedrijven laten maken.
Het scheelt namelijk bergen met geld tegenover Eurocircuits, die zijn erg duur in verhouding met de Chinese pcb bakkers.
Edit/
Hier meestal 7-14 dagen, is maar net hoe snel de perceel vol is waar je pakketje in mee moet. Heeft niks met Chineespost te maken, dat doen ze hier ook hoor, ze hebben perceel die naar China moet die gaan ze pas laden als die vol is. Of je moet het via andere manier verzenden dan per luchtvrachtperceel, dan kan je het binnen 24-48 uur in huis hebben.
[ Voor 31% gewijzigd door mad_max234 op 11-12-2011 15:42 ]
Heeft iemand ook ervaring met volledige productie van PCB's in Azie? Tot nu toe heb ik alleen PCB's laten maken maar zou binnenkort wel een volledige productie willen laten doen van +/- 300 PCB's.
Vandaag trouwens weer bezig geweest met een V2 ontvanger van mijn microDMX. Nieuwe maten zijn 25x15,5mm en maar even op een 2 euro muntstuk gelegd:

Vandaag trouwens weer bezig geweest met een V2 ontvanger van mijn microDMX. Nieuwe maten zijn 25x15,5mm en maar even op een 2 euro muntstuk gelegd:

Ziet er netjes uit! Jammer dat die QFN RS485 transcievers zo duur zijn, anders had je m nog kleiner kunnen maken. Wat voor uC komt erop, ATmega48 ofso? Wat zijn de verdere specs van het dingetje?
Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?
Weet iemand of er goedkope krimptangen zijn voor standaard fan connectoren, dus dit type:
http://nl.farnell.com/wue...ng-2-54mm-3way/dp/1841375
De 'officiele' crimptools zijn uiteraard - zoals bij nagenoeg elk soort connector - een paarhonderd euro. Maar ik gebruik dit type connector toch wel een hoop en wil eigenlijk kabels ervoor kunnen maken zonder te hoeven beunen met draadjes aan elkaar solderen.
http://nl.farnell.com/wue...ng-2-54mm-3way/dp/1841375
De 'officiele' crimptools zijn uiteraard - zoals bij nagenoeg elk soort connector - een paarhonderd euro. Maar ik gebruik dit type connector toch wel een hoop en wil eigenlijk kabels ervoor kunnen maken zonder te hoeven beunen met draadjes aan elkaar solderen.
@Mux
Bij Niels op samenkopen.net staan ze wel, zowel tang als connectors. Ze moeten helaas wel uit China komen.
Bij Niels op samenkopen.net staan ze wel, zowel tang als connectors. Ze moeten helaas wel uit China komen.
Moet je deze maar eens bekijken:LED-Maniak schreef op zondag 11 december 2011 @ 16:09:
Heeft iemand ook ervaring met volledige productie van PCB's in Azie? Tot nu toe heb ik alleen PCB's laten maken maar zou binnenkort wel een volledige productie willen laten doen van +/- 300 PCB's.
[afbeelding]
http://www.myropcb.com/
Zelf geen ervaringen mee maar wel erg goede berichten over gelezen.
mux schreef op zondag 11 december 2011 @ 16:59:
Weet iemand of er goedkope krimptangen zijn voor standaard fan connectoren, dus dit type:
[...]

De Engineer PA-21 schijnt zo'n beetje de enige betaalbare tang te zijn die okee krimpt. In Europa moeilijk te krijgen - je zult hem bij Adafruit of Amazon.com moeten bestellen.
De goedkope Chinese tangen zijn vaak erg dik waardoor het lastig is je connector netjes om de draad te vouwen.
Mocht je nog eens bij reichelt bestellen: daar heb ik ook een dergelijke tang vandaan. Kwaliteit verraste me behoorlijk. Was erg goed voor die prijs.
1.60 usd per pcb voor assemblage, valt nog meewesleytjuh schreef op zondag 11 december 2011 @ 17:16:
[...]
Moet je deze maar eens bekijken:
http://www.myropcb.com/
Zelf geen ervaringen mee maar wel erg goede berichten over gelezen.
[ Voor 50% gewijzigd door LED-Maniak op 11-12-2011 17:34 ]
Nou, ik koop nooit meer bij Niels en de verzendkosten voor zo'n tang zijn erg hoog. Ik mik eigenlijk op sub-30 euro totaal.
edit: eeeh ben ik zo traag of jullie zo snel? ik post ongeveer 5 posts te laat
edit: eeeh ben ik zo traag of jullie zo snel? ik post ongeveer 5 posts te laat
[ Voor 25% gewijzigd door mux op 11-12-2011 17:34 ]
http://www.reichelt.de/Cr...=0&OFFSET=16&;PROVID=2402
Geweldig tangetje, hebben ze veel soorten van
Ratelt naar binnen als je krimpt.
Geweldig tangetje, hebben ze veel soorten van
[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 11-12-2011 17:36 ]
Zo, vanmiddag dan toch even aan de slag gegaan met een arduino pH controller voor mijn aquarium. Sneller klaar dan ik had verwacht, en met alle functies die ik tot nu toe in gedachten had. Waaronder de ingestelde waarde bewaren bij stroomuitval.
[YouTube: http://youtu.be/IOphYFQEQNY]
In plaats van de potmeter komt er kant&klaar pH sensor+0-10v meetversterker aan. Hoef ik niet zelf te klooien met het ontwerpen+afregelen, storingen wegfilteren etc. En als ik de spulletjes heb verzameld maak ik er denk ik nog een temp. sensor bij. Dat is mooier dan zo'n losse thermometer.
Oh, en dan natuurlijk nog inbouwen in een kastje
[YouTube: http://youtu.be/IOphYFQEQNY]
In plaats van de potmeter komt er kant&klaar pH sensor+0-10v meetversterker aan. Hoef ik niet zelf te klooien met het ontwerpen+afregelen, storingen wegfilteren etc. En als ik de spulletjes heb verzameld maak ik er denk ik nog een temp. sensor bij. Dat is mooier dan zo'n losse thermometer.
Oh, en dan natuurlijk nog inbouwen in een kastje
[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 11-12-2011 22:02 ]
Ziet er goed uit. 
Wat voor printje heb je besteld voor pH?
Edit/
Afregelen? Je stelt gewoon vaste versterking in en afregelen doe je softwarematig.
Je zal waarschijnlijk iets van een kalibreer functie moeten schrijven zodat je berekend hoeveel mV je probe afgeeft per pH graad en hoeveel die afwijkt van pH7(0v punt). Heb daarvoor wat berekeningen gemaakt met menu erbij zodat je lage ph en hoge ph waarde kan opgeven en dan berekend de waardes en zet dat in het eeprom. Ik heb ook geen zin in afregelen en we hebben nie voor niks een avr, laat die het maar afregelen, hoef alleen de probe voor paar minuten in ijkvloeistof te zetten en op ok te drukken en de porbe is geijkt en klaar voor gebruik.
Edit/
Afregelen? Je stelt gewoon vaste versterking in en afregelen doe je softwarematig.
Je zal waarschijnlijk iets van een kalibreer functie moeten schrijven zodat je berekend hoeveel mV je probe afgeeft per pH graad en hoeveel die afwijkt van pH7(0v punt). Heb daarvoor wat berekeningen gemaakt met menu erbij zodat je lage ph en hoge ph waarde kan opgeven en dan berekend de waardes en zet dat in het eeprom. Ik heb ook geen zin in afregelen en we hebben nie voor niks een avr, laat die het maar afregelen, hoef alleen de probe voor paar minuten in ijkvloeistof te zetten en op ok te drukken en de porbe is geijkt en klaar voor gebruik.
[ Voor 83% gewijzigd door mad_max234 op 12-12-2011 08:49 ]
Verwijderd
A1 en B1 zitten "aan elkaar", zo ook voor 2,3,4. Het IC in het midden is een level convertor. je ziet dat A1,2,3,4 resp. CS (A1), DI (A2), SCK (A3), DO (A4) zijn, op je microcontroller moeten deze dus aan je SS (B1 N$10), MOSI (B2 N$11), SCLK (B3 N$12), MISO (B4 N$13) lijnen aangesloten worden.boazkl0p schreef op zondag 11 december 2011 @ 01:31:
Ik weet niet of dit niet beter in het 3d printing topic past, maar ik acht de kans hier groter.
[afbeelding]
[afbeelding]
CS = chip select
DI = data in
SCK = serial clock
DO = data out
SS = slave select
MOSI = master out slave in
SCLK = serial clock
MISO = master in slave out
Voor de aansturing van m'n LED-strips heb ik nu het volgende programmaatje geschreven. Dit werkt helaas maar af en toe. Ik kan via RS485 een paar keer een commando sturen, waarop de LED-strip ook netjes naar de juiste kleur fade. Echter gaat het daarna ineens mis. De LED-strip springt op een willekeurige kleur en reageert niet meer op mijn commando's.
Ook krijg ik maar zelden de ontvangstbevestiging terug.
Het protocol is als volgt:
startbyte = ~
id = 2 (in dit geval)
commando = int (1 of 2), wordt omgezet naar een enum (Status=1, Set=2)
kleurcode = RGB (allemaal in hex)
eind = \0
Zitten er vreemde dingen in mijn code die dit kunnen veroorzaken?
http://pastebin.com/mVHfteAk
Ik heb ook al eens zitten testen met de code uit de USART_RXC_vect-handler in de main-loop, maar dat maakte geen verschil.
Ook krijg ik maar zelden de ontvangstbevestiging terug.
Het protocol is als volgt:
startbyte = ~
id = 2 (in dit geval)
commando = int (1 of 2), wordt omgezet naar een enum (Status=1, Set=2)
kleurcode = RGB (allemaal in hex)
eind = \0
http://pastebin.com/mVHfteAk
Ik heb ook al eens zitten testen met de code uit de USART_RXC_vect-handler in de main-loop, maar dat maakte geen verschil.
[ Voor 82% gewijzigd door Sprite_tm op 12-12-2011 23:23 . Reden: Lap code -> pastebin ]
het eerste wat in me op komt is dat je buiten buff[] zit te scrijven. Als je buff 40 elementen groot is, is locatie 39 de laatste locatie waar je kan schrijven. daarnaast check je pas na het schrijven of je genoeg ruimte hadmaikel schreef op maandag 12 december 2011 @ 09:45:
C++:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 if (forMe) { buff[buffCount] = data; buffCount++; if (buffCount > BUFFER_SIZE) { buff[0] = '\0'; dataFinished = false; startReceived = false; forMe = false; buffCount = 0; } }
dus je zou moeten checken op buffcount >= bufsize
[ Voor 9% gewijzigd door donzz op 12-12-2011 09:59 . Reden: denkfoutje ]
alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen
code:
1
2
3
| const float stepRatio = 1.0220; const char STARTBYTE = 0x7E; const int BUFFER_SIZE = 40; |
Ik zou van die waardes gewoon defines maken, want volgens mij mag je in C alleen arrays met een vooraf gedefineerde grootte aanmaken, een array aanmaken met een grootte van een variabele mag in principe niet
Ik vind de gehele code voor een eenvoudige fade sowieso niet geheel efficient. Floats? Uit den boze!
Mijn eerste gedachte is dat je ergens aan het einde van je ram zit(niet zo gek met al die floats) en je controller er daardoor de brui aan geeft.
C++ dus ik neem aan dat je dit niet in een microcontroller stopt. wel dus..
Mijn eerste gedachte is dat je ergens aan het einde van je ram zit(niet zo gek met al die floats) en je controller er daardoor de brui aan geeft.
C++ dus ik neem aan dat je dit niet in een microcontroller stopt. wel dus..
[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 12-12-2011 11:00 ]
Ik stuur elke keer maximaal 10 bytes in dit geval, eindigend met een '\0'. Bij die '\0' zet ik sowieso de bufcount weer op 0. Maar ik zal sowieso die check even twee regels eerder zetten.
Dat van die arrays wist ik inderdaad niet. Dat zal ik ook eens aanpassen.
Ik heb die floats nodig omdat ik anders vanwege afrondingsverschillen totaal verkeerde waarden krijg. Of is daar een beter alternatief voor? Hoe zou ik die fade-code dan kunnen verbeteren?
Dat van die arrays wist ik inderdaad niet. Dat zal ik ook eens aanpassen.
Ik heb die floats nodig omdat ik anders vanwege afrondingsverschillen totaal verkeerde waarden krijg. Of is daar een beter alternatief voor? Hoe zou ik die fade-code dan kunnen verbeteren?
Hoeveel bits heb je nodig? Zorg dat je bij unsigned chars(8-bit) en unsigned int(16-bit) blijft. Dan is het simpelweg optellen en aftrekken, kost je max 10 regels code.
Enige wat je dan nodig hebt is een char met de eindwaarde en een char met de huidige waarde. Als er geen match is, moet je per gedefinieerde interrupt(eentje die no-block is om belangrijkere dingen voor te laten) er 1 bij optellen of aftrekken. Dat is echt alles.
Dan maak je dus stapjes van 1/256 *100% brightness of 1/65536 van 100% brightness.
Stop verder alles dat vast is in een #define helemaal bovenaan, lekker overzichtelijk. Strings kosten ruimte, probeer waar mogelijk deze in je program memory weg te schrijven(kan niet altijd ivm. performance maar hier waarschijnlijk wel).
Hoe kan een unsigned char hoger zijn dan 255? Unsigned char gaat van 0-255. De volgende if zal altijd waar zijn, ook niet nodig dus.
Je OCR waardes kan je ook direct wegschrijven ipv. door een functie te halen. Programma is zo eenvoudig dat dit prima kan(en als je een brakke compiler hebt scheelt het nog code).
Enige wat je dan nodig hebt is een char met de eindwaarde en een char met de huidige waarde. Als er geen match is, moet je per gedefinieerde interrupt(eentje die no-block is om belangrijkere dingen voor te laten) er 1 bij optellen of aftrekken. Dat is echt alles.
Dan maak je dus stapjes van 1/256 *100% brightness of 1/65536 van 100% brightness.
Stop verder alles dat vast is in een #define helemaal bovenaan, lekker overzichtelijk. Strings kosten ruimte, probeer waar mogelijk deze in je program memory weg te schrijven(kan niet altijd ivm. performance maar hier waarschijnlijk wel).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| void SetB(unsigned char value )
{
if (value > 255)
{
value = 255;
}
if (value >= 0)
{
OCR2 = 255-value;
}
} |
Hoe kan een unsigned char hoger zijn dan 255? Unsigned char gaat van 0-255. De volgende if zal altijd waar zijn, ook niet nodig dus.
Je OCR waardes kan je ook direct wegschrijven ipv. door een functie te halen. Programma is zo eenvoudig dat dit prima kan(en als je een brakke compiler hebt scheelt het nog code).
[ Voor 58% gewijzigd door LED-Maniak op 12-12-2011 11:20 ]
Die stapgrootte van 1/256*100% worden dan toch juist floats? Of gaat het er om de code zo te schrijven dat die waarde niet hoevt te worden opgeslagen?
Dat andere stukje code kan inderdaad wel wat efficienter.
Dat andere stukje code kan inderdaad wel wat efficienter.
Nee, ik weet niet met welke precisie jij wilt gaan dimmen. Als je puur met een uchar werkt, dan is je stapgrootte dus 1/256 en heb je 256 stapjes naar 100% toe.
Een precisie van 256 is voldoende, volgens mij. Die onderlinge verschillen zie je al niet dan. Aangezien de PWM-timers ook een precisie hebben van 256, is meer ook niet echt nodig.
Ik zal vanavond eens kijken wat ik er van kan maken. Misschien ook eerst eens testen zonder fade.
Aan de andere kant: geheugen is volgens mij met die programmaatje nog niet echt een probleem op de Atmega8. Volgens mij gebruik ik nog maar amper de helft.
Ik zal vanavond eens kijken wat ik er van kan maken. Misschien ook eerst eens testen zonder fade.
Aan de andere kant: geheugen is volgens mij met die programmaatje nog niet echt een probleem op de Atmega8. Volgens mij gebruik ik nog maar amper de helft.
Printje van mijn werk. Lekker kant en klaar en erg nauwkeurigmad_max234 schreef op maandag 12 december 2011 @ 08:41:
Ziet er goed uit.
Edit/
Bedacht nog wel een extra functie, namelijk het weergeven van de laagste en hoogste pH sinds reset, zodat ik kan zien of hij gedurende de dag (dat ik er niet ben) toch nog netjes zijn waarde haalt. Stel dat de waarde toch nog ver boven setpoint zou komen, dan kan het wellicht zijn dat er meer co2 belletjes gedoseerd moeten worden.
Ja zo word hier ook de berekening uitgevoerd, als je twee punten(laag en hoog ph met bijbehorende ADC waarden) hebt kan je de rest uit laten rekenen door de uC. Min/max functie heb ik zowel voor temperatuur als ph ingebouwd, is best handige functie om te kijken hoeveel je ph of temperatuur verschilt in de nacht.
Ik heb ook nog functie die alles logt, elke uur word pH en temperatuur opgeslagen in 128Kb i2c eeprom chipje. Ik sla alles in twee bytes op, kan dus 8K metingen opslaan. Heb PC software die het dan uitleest en in daggrafieken zet met kalander erbij.
Ik heb ook nog functie die alles logt, elke uur word pH en temperatuur opgeslagen in 128Kb i2c eeprom chipje. Ik sla alles in twee bytes op, kan dus 8K metingen opslaan. Heb PC software die het dan uitleest en in daggrafieken zet met kalander erbij.
Ik heb de code nu wat aangepast (floats eruit, fade eruit, consts -> defines, etc.):
http://pastebin.com/WptfQnRR
Het gaat nu al wel wat beter, maar nog steeds niet perfect. Ik kan een paar keer een kleur instellen, maar dan ineens reageert ie niet meer op mijn commando's. En soms reageert ie nog wel, maar stelt ie een totaal verkeerde kleur in.
Het lijkt voornamelijk voor te komen wanneer ik een kleur niet vol open of dicht zet, maar bijv. op 50%.
Ook wordt er geen enkel bericht terug gestuurd.
Veel eenvoudiger ga ik die code niet krijgen lijkt me, maar er zal toch nog wat mis zijn.
Overigens zie ik bij het inschakelen van de voeding, de LED-strip heel kort even oplichten en dan uit gaan. Hoe kan ik dat voorkomen?
Ik heb je code even uit de posts geknipt en op pastebin gezet. Het lijkt me niet nuttig dat iedereen hier z'n pagedown of scrollwieltje moet verslijten om door lappen code heen te komen.
http://pastebin.com/WptfQnRR
Het gaat nu al wel wat beter, maar nog steeds niet perfect. Ik kan een paar keer een kleur instellen, maar dan ineens reageert ie niet meer op mijn commando's. En soms reageert ie nog wel, maar stelt ie een totaal verkeerde kleur in.
Het lijkt voornamelijk voor te komen wanneer ik een kleur niet vol open of dicht zet, maar bijv. op 50%.
Ook wordt er geen enkel bericht terug gestuurd.
Veel eenvoudiger ga ik die code niet krijgen lijkt me, maar er zal toch nog wat mis zijn.
Overigens zie ik bij het inschakelen van de voeding, de LED-strip heel kort even oplichten en dan uit gaan. Hoe kan ik dat voorkomen?
Ik heb je code even uit de posts geknipt en op pastebin gezet. Het lijkt me niet nuttig dat iedereen hier z'n pagedown of scrollwieltje moet verslijten om door lappen code heen te komen.
[ Voor 79% gewijzigd door Sprite_tm op 12-12-2011 23:25 . Reden: code -> pastebin ]
Maikel: Heb je de ontstoring van je spul wel goed? Het kan zijn dat je bij het PWMmen storing op je voedingsspanning genereert die dan vrolijk je AVR reset. Flikker gewoon eens een stel elko's tussen de Vcc en gnd van je uC (100nF en 100uF zou het meeste moeten stoppen) en probeer het nog eens.
Ik denk het oplichten komt omdat je de timers initialiseert (waarbij OCR1A,B en OCR2 op 0 komen te staan, helemaal aan dus) en daarna pas de SetR, SetG en SetB doet. Draai die 2 om en je zou het kwijt moeten zijn.
Verder zet je DDRD nergens. Het pinnetje waarmee je je RS485-transceiver in transmit-mode zet word door de AVR dus als een input gebruikt inplaats van een output.
Ik denk het oplichten komt omdat je de timers initialiseert (waarbij OCR1A,B en OCR2 op 0 komen te staan, helemaal aan dus) en daarna pas de SetR, SetG en SetB doet. Draai die 2 om en je zou het kwijt moeten zijn.
Verder zet je DDRD nergens. Het pinnetje waarmee je je RS485-transceiver in transmit-mode zet word door de AVR dus als een input gebruikt inplaats van een output.
[ Voor 13% gewijzigd door Sprite_tm op 12-12-2011 23:33 ]
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Hmm, qua ontstoring heb ik helemaal niets. Ik zal er morgen eens wat condensatortjes aan knopen.Sprite_tm schreef op maandag 12 december 2011 @ 23:30:
Maikel: Heb je de ontstoring van je spul wel goed? Het kan zijn dat je bij het PWMmen storing op je voedingsspanning genereert die dan vrolijk je AVR reset. Flikker gewoon eens een stel elko's tussen de Vcc en gnd van je uC (100nF en 100uF zou het meeste moeten stoppen) en probeer het nog eens.
Ik heb de PWM-init en de Set-calls omgewisseld, maar dat maakt helaas geen verschil. Ik blijf een hele korte flits zien.
Ook het zetten van die DDRD (DDRD = (1 << PD1) || (1 << PD2);
) maakt geen verschil voor het versturen van de data.
Moet trouwens de fuse 'CKOPT' nu wel of niet aangevinkt staan bij het gebruik van een extern kristal van 3.6864MHz? En bij eentje van 12MHz?
Morgen maar weer verder.
Die 100uF kun je wel achterwege laten. Das een belachelijk flinke cap en voor een uc echt niet nodig. Maar idd 100nF naar gnd, zo dicht mogelijk tegen de pin aan.
Wat je fuses betreft: Zie Atmega8-datasheet, pagina 27. CKOPT=1 en CKSEL3...1 = 111 voor Fosc=3-8MHz. Heb je daar ook wel je caps naar ground zitten?
Je zegt dat je een hele korte flits ziet. Er vanuitgaande dat je geen jtagice hebt om te debuggen lijkt het me alsof dat ding aan het resetten is. Staat de watchdog aan? Brownout detection? Problemen met je voeding? Kun je de stroom meten?
Wat je fuses betreft: Zie Atmega8-datasheet, pagina 27. CKOPT=1 en CKSEL3...1 = 111 voor Fosc=3-8MHz. Heb je daar ook wel je caps naar ground zitten?
Je zegt dat je een hele korte flits ziet. Er vanuitgaande dat je geen jtagice hebt om te debuggen lijkt het me alsof dat ding aan het resetten is. Staat de watchdog aan? Brownout detection? Problemen met je voeding? Kun je de stroom meten?
Die 100nF kan ik wel aan de VCC-pin zelf hangen, dat is dus geen probleem.
Aan m'n kristal heb ik twee 15nF-condensators hangen.
Ik gebruik verder geen watchdog en de brownout detection staat op 2,7V ingesteld. Het resetten zou dan overigens alleen optreden tijdens het opstarten zelf, aangezien het daarna gewoon goed werkt.
Ik zat zelf te denken aan iets in de schakeling waardoor er gewoon heel even spanning op de LED-strips komt te staan voordat de microcontroller deze uit zet.

Qua voeding gebruik ik nu overigens gewoon mijn labvoeding die meer dan genoeg stroom kan leveren.
Aan m'n kristal heb ik twee 15nF-condensators hangen.
Ik gebruik verder geen watchdog en de brownout detection staat op 2,7V ingesteld. Het resetten zou dan overigens alleen optreden tijdens het opstarten zelf, aangezien het daarna gewoon goed werkt.
Ik zat zelf te denken aan iets in de schakeling waardoor er gewoon heel even spanning op de LED-strips komt te staan voordat de microcontroller deze uit zet.

Qua voeding gebruik ik nu overigens gewoon mijn labvoeding die meer dan genoeg stroom kan leveren.
[ Voor 7% gewijzigd door maikel op 13-12-2011 09:30 ]
Dit topic is gesloten.
![]()