Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.641 views

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:14
Ik heb een pulsschakelaar (denk aan een deurbel), maar die wil ik gebruiken als een schakelaar dat als ik hem in druk dat er een lamp aan gaat, en als ik hem nog eens indruk dat de lamp uit gaat. Ik heb al wat zitten zoeken, en een pulsrelais is wat ik nodig heb, ware het niet dat een relais dikke overkill is in mijn situatie (en ik wil dat klik/klak geluid niet de hele tijd). Ik heb al wat zoeken naar circuitjes maar kan niks vinden.

Dit moet toch wel met 2 transistoren op te lossen zijn ofzo? Belasting is een LED strip die misschien 100mA trekt ofzo.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zoek je niet gewoon een flipflop?

• ThinkPad
Ja, maar wat ik daarvan vind ziet er allemaal zo ingewikkeld uit. Dat moet toch makkelijker kunnen?

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:15
ThinkPadd schreef op maandag 14 november 2011 @ 01:35:
Ja, maar wat ik daarvan vind ziet er allemaal zo ingewikkeld uit. Dat moet toch makkelijker kunnen?
Hoezo ingewikkeld? Je hebt hier toch gewoon simpele IC's voor die dit voor je doen :)? je hebt dan een Toggle flipflop nodig. Schakelaar aan de input en transistor/fet/iets aan de output en klaar :).

[ Voor 8% gewijzigd door wesleytjuh op 14-11-2011 09:34 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

wesleytjuh schreef op maandag 14 november 2011 @ 09:15:
[...]

Hoezo ingewikkeld? Je hebt hier toch gewoon simpele IC's voor die dit voor je doen :)? je hebt dan een Toggle flipflop nodig. Schakelaar aan de input en transistor/fet/iets aan de output en klaar :).
Jep. Voorbeeldje: Pak een 7473, daar zitten 2 JK-flipflops in. Je hebt er maar eentje nodig: hang daarvan de J, K en /CLR aan de voedingsspanning en knoop je knop, via een ontdender-R/C-netwerkje natuurlijk, aan de clock-ingang.

Of programmeer een microcontroller :) de cheape achtpoters kosten bijna evenveel als een 74xx-ic, zijn zuiniger en je kan het ontdenderen in software doen :P

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ben zins gisteren bezig met xmega, wat een vooruitgang ten opzichten van de mega. De nieuwe programmeer interface is ook erg fijn, nog maar drie pinnen(clk, data grond) nodig, en pinnen zitten dicht bij elkaar. Bij ISP zat de reset pin altijd aan de andere kant en was het lastig routen, bij xmega is dat verleden tijd.

En wat een hoop mogelijkheden hebben de xmega, berg timers met nog meer output comparators, timer type 0 heeft elke 4 output comparators. Timers kunnen ook 2bit extra resolutie krijgen, zodat je 10bit krijgt. Ook zijn er meer UAST, SPI, TWI aanwezig. En niet te vergeten vier interne oscillators. 32Mhz, 2Mhz, 32,765Khz, 32Khz(ultra low power). EN nog veel meer om op te noemen.

Ga straks weer verdere spelen met mijn nieuwe speeltje, vind het geweldige IC's. :) :+

-Andere hobby- -

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-11 20:37

GG85

.......

Iemand een slimme oplossing om simpel, goedkoop maar wel goed te kunnen interfacen met 2 en 3 draads 4-20mA en 0-10V sensoren?
Ik kan het signaal of omzetten naar 0-3.3V en dan de ADC van een PIC inschoppen of misschien zijn er wel interface ic's die er bijv SPI, I2C of iets anders digitaals van maken, dat zou nog makkelijker zijn.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Het goedkoopste is wat je al zei: de ADC insturen. Dedicated interfacechips, zeker voor 4-20mA, zijn vooral duur omdat ze heel erg low-noise en high-res zijn (4-20mA wordt immers gebruikt voor industriële interfaces in noisy omgevingen).

Dedicated chips zijn duurder dan een PIC, kan ik je iig al zeggen.

• GG85

GG85

.......

Probleem is dat ik nogal krap zit qua ADC ingangen. Een interface chip die dus niet al te duur is is dus zeker wel een optie. Heb je toevallig typenummers? Farnell heeft alleen transmitters en geen 'recievers' voor 4-20mA

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Als je verder genoeg pinnen over hebt, kan je er dan geen analoge mux tussen plaatsen?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• mux

mux

99% efficient!

Voor 4-20mA heb je twee manieren om te meten: in-line en aan een uiteinde. Vaak wil je het ook nog geïsoleerd hebben. Daarom zijn er geen kant-en-klare chips voor verkrijgbaar.

In-line meet je het met een current sense amp + dual opamp + ADC
endpoint meet je gewoon met een termination weerstand en ADC
Geïsoleerd meet je met een precisie/stabiele optocoupler (rara waar die het beste lineair zijn - tussen 4 en 20mA :D ), tor, weerstand en ADC.

Er zijn geïntegreerde oplossingen voor de eerste twee versies, maar die kan ik inderdaad ook niet vinden op Farnell.

Als je dus pinnen tekort komt en geen bijzondere eigenschappen vraagt kun je het beste ofwel een tweede µC inzetten, of zoals LED-maniak al zegt een multiplexer. Let in het laatste geval wel op de weerstand van je mux, want deze kan bij LV 4-20mA best wel eens problemen opleveren (genoeg muxen hebben 10+ ohm contactweerstand).

• wesleytjuh
mad_max234 schreef op donderdag 17 november 2011 @ 12:40:
Ben zins gisteren bezig met xmega, wat een vooruitgang ten opzichten van de mega. De nieuwe programmeer interface is ook erg fijn, nog maar drie pinnen(clk, data grond) nodig, en pinnen zitten dicht bij elkaar. Bij ISP zat de reset pin altijd aan de andere kant en was het lastig routen, bij xmega is dat verleden tijd.

En wat een hoop mogelijkheden hebben de xmega, berg timers met nog meer output comparators, timer type 0 heeft elke 4 output comparators. Timers kunnen ook 2bit extra resolutie krijgen, zodat je 10bit krijgt. Ook zijn er meer UAST, SPI, TWI aanwezig. En niet te vergeten vier interne oscillators. 32Mhz, 2Mhz, 32,765Khz, 32Khz(ultra low power). EN nog veel meer om op te noemen.

Ga straks weer verdere spelen met mijn nieuwe speeltje, vind het geweldige IC's. :) :+
Heb me er laatst ook in verdiept inderdaad, zien er veel belovend uit :). Enigste nadeel voor mij is dat ze alleen low power zijn, en dus niet op 5V werken. Een project waar ik ze bijvoorbeeld in wilde gebruiken heb ik die 5V nodig om mijn mosfets te schakelen. Ik kan natuurlijk vrij gemakkelijk van 3.3V naar 5V gaan maar dat kost me weer extra onderdelen.. Uiteindelijk toch maar bij een simpele Atmega gebleven.

Het programmeren klinkt inderdaad goed zo trouwens!

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Kon je geen logic level fet pakken die VGS(TH) van ongeveer 2v heeft? Je hebt dacht ik al Fets die 1.5 of zelfs 1v VGS(TH) hebben.

Heb wel nieuwe programmer moeten maken, heb usbtiny mkii gemaakt met wat aanpassingen, gebruik gewoon zener 3.6v om de data en clock lijn naar beneden te trekken en dat werkt bij de atxmega16a4 prima, denk dat ze het allemaal wel slikken. Zener verstoort het signaal iets maar daar heeft de xmega dus geen last van. Helaas ondersteunt de atxmega164a niet de debug functie van de PDI, want die drie pinnen zijn ook gelijk de debug pinnen van de PDI(Program and Debug Interface). :)

Ga zo even de RTC uitproberen met aparte interne 32,768Khz oscillator, en de xmega op de interne 32Mhz oscillator. Als dat beetje vlot verloop ook maar gelijk de 12bit ADC uitproberen, ook een mooie upgrade. :)

Edit/
Ik had laatst deze besteld bij dick, RFD14N05LSM9A. Die hebben een VGS(TH) van 2v. Heb ze nog niet gebruikt, wil ze gebruiken om de IRF540ZPBF te vervangen in mijn led dag en nacht simulator, moeten hopelijk 3A aan kunnen zonder al te veel koeling, printje is maar 5x5cm.

edit/
Na wat lezen ben ik erachter dat de 32,768Khz oscillator 0.5% accuraat is. Dat is veel te veel om RTC bij te houden.

[ Voor 20% gewijzigd door mad_max234 op 17-11-2011 18:17 ]

-Andere hobby- -

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
mad_max234:
oscillators zijn in de regel nog altijd vrij beroerd qua nauwkeurigheid, je moet echt iets met een kristal hebben als je nauwkeurig wil zijn.

* SA007 wacht nog steeds op mems oscilators in de chips erbij, zou een kristal-ish nauwkeurigheid geven als een interne oscilator...

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 15:45
Ik zag hier op mijn bureau zojuist weer een CP2102-module liggen, wat dus een USB->UART bridge is. Zou ik daar dan ook direct een MAX485 op kunnen aansluiten? Die hang ik normaal gesproken ook direct aan de UART van een microcontroller.
Of zit ik weer eens heel raar te denken? :)

[ Voor 8% gewijzigd door maikel op 17-11-2011 22:25 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Daar kan direct een max485 aan ja, identiek als dat deze aan een µC gaat.

• jeronimo
  • Laatst online: 22-11 20:43
@GC85
Voor de U/I conversie kan ik de XTR111 (TI) aanraden, de I/U conversie zou je met een RCV420 (TI) kunnen doen.
Wil je ook galvanische isolatie kan de ISO124 (TI) dienst doen.

@mux
De 4-20mA sensoren zijn stroombronnen, die hebben niet zo veel last van een 10Ohm weerstand.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

SA007 schreef op donderdag 17 november 2011 @ 22:07:
mad_max234:
oscillators zijn in de regel nog altijd vrij beroerd qua nauwkeurigheid, je moet echt iets met een kristal hebben als je nauwkeurig wil zijn.

* SA007 wacht nog steeds op mems oscilators in de chips erbij, zou een kristal-ish nauwkeurigheid geven als een interne oscilator...
Inderdaad, maar had hier toch iets meer hoop bij. 32,768Khz kalibreert, dan zou je denken dat de ook echt rond de 32,768 draait, maar dat lijkt dus niet het geval te zijn. Heb het zelf nog niet echt getest hoe stabiel het draait, maar dat las ik zo hier en daar.

Moet even kijken of de PR1 en PR2 gebruikt kan worden om 32,768Khz kristal aan te sluiten voor de RTC en dan de xmega op de 32Mhz interne clock laten lopen. Heb ivoor mijn project toch geen strakke timers nodig alleen voor de RTC heb ik kristal nodig.

-Andere hobby- -

• mux

mux

99% efficient!

jeronimo schreef op donderdag 17 november 2011 @ 23:38:
@GC85
Voor de U/I conversie kan ik de XTR111 (TI) aanraden, de I/U conversie zou je met een RCV420 (TI) kunnen doen.

@mux
De 4-20mA sensoren zijn stroombronnen, die hebben niet zo veel last van een 10Ohm weerstand.
Wel als het een low-voltage 4-20mA sensor is (bijv. 5V). Lang niet allemaal kunnen ze 24 of 48V sourcen... Als je dan al teveel spanning dropt over andere circuitdelen kun je niet meer (accuraat) de stroom verderop meten.

• GG85

GG85

.......

jeronimo schreef op donderdag 17 november 2011 @ 23:38:
@GC85

@mux
Thx, hier ga ik eens naar kijken.

• GG85

GG85

.......

Hmm, de RCV420 heeft een +/-15V supply nodig en dat is niet echt handig. Ik denk dat ik maar gewoon voor de 4-20mA conversie een sense weerstandje waarover je spanning meet->hoog impedant ingang spanningsvolger->analoge switch->PIC ADC gebruik.

De 0-10 op dezelfde manier alleen dan met een 0.1% weerstandsdeling.

• mux

mux

99% efficient!

Je hoeft geen dure 0.1% weerstanden te gebruiken voor een weerstandsdeling. Twee redenen:

1) de ADC van je PIC heeft veel meer dan 0.5lsb absolute error, en als je error over temperature gaat bekijken zal het waarschijnlijk iets van 10+ LSB zijn. Daarvoor hoef je het niet te doen

2) de tolerantie van weerstanden gaat over de absolute waarde die hij heeft, zo kan een 100 ohm 1% weerstand de fabriek verlaten met een eigenlijke waarde van 99 ohm. Dat is niet erg, want daarvoor kun je kalibreren en dan ben je die meetfout voorgoed kwijt. Een groter probleem is als de weerstand verloopt, bijvoorbeeld door aging of temperatuurseffecten. Dat is iets wat je niet (of moeilijker) kunt wegkalibreren, en dus veel belangrijker om goed te hebben. Let, als je heel hoge precisie nodig hebt, dus op de temperatuurcoefficient (tempco) en relative error over time, en niet op de tolerantie. In mijn Fluke 73 die veel beter dan 1% spanning meet zitten bijvoorbeeld 5% weerstanden op de deling (jaja) met een ultiem lage temperatuurscoefficient.

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-11 17:37
Ok, even een ultieme leek vraag. Hoe vervang ik deze doorgeslagen stop?

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/3446891/Pictures/Temp/Photo%2018-11-11%2015%2014%2039.jpg

Krijg hem met geen mogelijkheid open en lijkt me toch dat ik nieuwe zekering er in moet kunnen stoppen, of maak ik nu een hele domme opmerking... :p

Oh oh Mr. B, oh oh!

• ThinkPad
Dat ding is ook niet bedoeld om open te maken :F

Je drukt het zwarte knopje in, en dan doet hij het weer.

• VincentG
Hmm, I feel stupid.
Schema van groepen dat er bij zat klopte niet helemaal. Vond het al zo vreemd.
Andere stop bekeken die ik niet vertrouwde, uitgezet, stop eruit gedraaid, nieuwe zekering erin, aangezet, en voila, weer stroom op m'n kamer.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Verwijderd

VincentG schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 15:22:
Ok, even een ultieme leek vraag. Hoe vervang ik deze doorgeslagen stop?

[afbeelding]

Krijg hem met geen mogelijkheid open en lijkt me toch dat ik nieuwe zekering er in moet kunnen stoppen, of maak ik nu een hele domme opmerking... :p
Dat is een automatische zekering, geen smeltzekering. In plaats van hem te openen en een smalzekering erin te drukken moet je het kleine zwarterode knopje indrukken om de zekering te "herstellen".

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:46
Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 16:25:
[...]

Dat is een automatische zekering, geen smeltzekering. In plaats van hem te openen en een smalzekering erin te drukken moet je het kleine zwarterode knopje indrukken om de zekering te "herstellen".
Andersom. Grote knop zet de zekering aan. Kleine knopje test de zekering/zet hem uit.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Verwijderd

Biersteker schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 16:46:
[...]

Andersom. Grote knop zet de zekering aan. Kleine knopje test de zekering/zet hem uit.
Had ik het toch goed in eerste instantie ;) ik dacht de letter T op de zwarte knop te herkennen, maar zal het wel verkeerd gezien hebben.

• VincentG
Staat een L op de zwarte knop. :)

Oh oh Mr. B, oh oh!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ben bezig met het aansluiten van LCD(hd44780) schermpje op de xmega, vroeg me af hoe ik nu beste een 5v lcd op 3.3v uC kan aansluiten? Als ik het goed heb begrepen moet het rechtstreeks aansturen met 3.3v level geen probleem zijn als je de lcd vast op lezen zet, heeft iemand daar ervaring mee?

De C code van de xmega is wat beter te lezen, namen van registers zijn iets logischer gekozen. Heb ook het idee dat de code stuk efficiënter en kleiner is. Maar heb dat nog niet echt getest maar dat gevoel heb ik. Dacht ook ergens gelezen te hebben tijdje terug.

Edit/
De lcd dan gewoon op 5v, was dat even vergeten erbij te vermelden.

[ Voor 16% gewijzigd door mad_max234 op 19-11-2011 17:50 ]

-Andere hobby- -

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
mad-max234: ik zou simpelweg eens proberen met een ~1k weerstandje in serie met de lijnen, werkt waarschijnlijk prima.
De 1k wordt ervoor dat 5V vanaf het display niet genoeg stroom heeft om problemen te veroorzaken op de atmel en andersom zal het display een 3.3v signaal wel als hoog zien.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik heb het voor elkaar, na veel proberen en puzzelen heb ik leven in de lcd en lukt het om string op het scherm te toveren. :)

Heb R/W met grond verbonden en lcd gewoon op 5v draaien, datalijnen blijven mooi binnen de 3.3v van de xmega. Heb tussen alle datalijnen 1K gegooid. :D

-Andere hobby- -

• oddish2211
  • Laatst online: 16-11 19:57
ik wil aan de slag met programmeren voor een ARM uC omdat m'n arduino een beetje tegen z'n limieten aanloopt. nu vond ik op ebay een leuke devkit: http://www.ebay.nl/itm/AR...lectrical_Equipment_Tools
met een LPC1768, nu vraag ik me alleen af, hoe krijg ik programma's op deze uC? er staat dat er een ingebouwde JLINK op zit wat volgens http://www.segger.com/jlink.html een programmer is. ik neem aan dat die programmer dan achter een van de USB poorten zit? ben ik dan klaar met enkel dit bordje en een usb kabel?

• mux

mux

99% efficient!

Als je met cortex-m3 wil knutselen, raad ik ten zeerste de LPCXpresso aan. Meer uitleg is niet echt nodig, staat een hoop over bij NXP zelf.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Als je nog even wacht kan je met de arduino due gaan spelen, moet volgend jaar beschikbaar zijn. Kan je in de vertrouwde arduino omgeving blijven programmeren. Zal een Sam3u(cortext m3) uC aanboort hebben, dacht op 96Mhz geklokt.

-Andere hobby- -

• DaWaN
  • Laatst online: 21-11 21:12

DaWaN

'r you wicked ??

Als je met ARM's aan de gang wilt en je wilt echt hele snelle core dan is de STM32F4DISCOVERY misschien interessant. Die heeft een 168MHz Cortex M4 core met Floating point
Voor 17 euro heb je een PCB met de microcontroller en programmer en wat andere zut (accelerometer, microfoon, USB device/host, 3,5mm jack audio out etc.)
http://nl.farnell.com/stm...9276?Ntt=STM32F4DISCOVERY

Wat betreft die programmer voor die LPC, met zo'n Chinese JLINK / ULINK kloon kun je vrij makkelijk met windows GUI tools de microcontroller flashen.

Persoonlijk zou ik liever voor de STM32 gaan ipv de LPC, de STM32 is meer gebruikt, wordt beter ondersteund door 3th party / open source software en de range is veel uitgebreider. Ook vind ik de peripherals van de STM32 beter.

[ Voor 4% gewijzigd door DaWaN op 20-11-2011 23:40 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Wellicht kan je ook overwegen om de arduino libs te droppen als je dat nog niet hebt gedaan en dan "barebone" de AVR programmeren. Heb je ineens 10 keer zoveel oomph :p

Verwijderd

Wij gebruiken het Beagle board, die heeft een OMAP4x SoC van TI (met een ARM core).

• mux

mux

99% efficient!

Het punt is, de beagleboard moet je daadwerkelijk helemaal betalen als je die wil. Op de LPCXpresso, TI Launchpad en STM Discovery boards wordt heftig gesubsidieerd waardoor je voor een veel lager bedrag kunt beginnen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sphere- schreef op maandag 21 november 2011 @ 00:22:
Wellicht kan je ook overwegen om de arduino libs te droppen als je dat nog niet hebt gedaan en dan "barebone" de AVR programmeren. Heb je ineens 10 keer zoveel oomph :p
En als je dan nog meer nodig hebt kan je altijd nog overstappen op de zwaardere Atmels zonder dat je van ontwikkelomgeving moet wisselen.. Maar inderdaad lijkt me een logische eerste stap om Arduino te droppen, dat moet sowieso, en als je dat doet heb je al een hoop meer performance. Welke performance heb je uberhaupt nodig?

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Sphere- schreef op maandag 21 november 2011 @ 00:22:
Je haalt nu paar dingen door elkaar, barebone arduino is arduino zonder bordje. Jij bedoeld gewoon in C of assembler programmeren, en dat kan gewoon met arduino bordje, hoef je geen barebone arduino voor te maken.

En je kan ook de arduino IDE blijven gebruiken en daar gewoon de vertragende factoren aanpakken zals digitalWrite niet meer gebruiken maar gewoon register rechtstreeks aansturen. krijg je dezelfde snelheidswinst, immers is arduino IDE gewoon C op de achtergrond.

Edit/
Kies in ieder geval iets met veel library's en ondersteuning. Niet alle fabriekanten leveren even goed lib bij hun omgeving. En dat scheelt enorm veel werk als er goede lib bij zitten. En voor beginner kan het wel eens te veel worden als er slechte support is of geen libs om voorbeelden uit te halen.

[ Voor 19% gewijzigd door mad_max234 op 21-11-2011 11:03 ]

-Andere hobby- -

• oddish2211
Ik wil namelijk aan de slag met netwerkhardware, nu las ik daarbij dat je dan heel snel tegen de limieten van de arduino aanloopt. dus mijn idee was om en in C(++) te gaan programmeren en over te stappen op een ander platform. na wat gegoogle kwam ik op die ARM devkits die toch ook helemaal niet duur zijn. dus ik zit met het idee dat ik dan veel grotere projecten er voor kan maken, misschien is het nu wel overkill, maar binnenkort helemaal niet.
tenminste, is het (veel) moeilijker om in C(++) te proggen voor een ARM dan een 8-bit atmega?

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

C is C, is nu juist het voordeel dat het op elke uC gebruikt kan worden en gepoort, daar zal geen verschil in zitten of je nu atmega of cortex pakt. Wat wel verschillende is zijn registers en alle instellingen. Helaas heb je daar nog geen ervaring mee opgedaan als je met arduino programmeert, die neemt alle register instellingen en zo uit handen.

Als je netjes aan de standaard houd zal C op elke processor draaien na het aanpassen van de registers in de code.

Ik persoonlijk ben van arduino naar C gegaan en lastigst was nog het leren hoe de uC werkte en hoe je alles moet instellen en aanspreken, C code op zich is eigenlijk hetzelfde als de arduino taal, alleen heeft arduino handige C functies zoals digitalWrite, digitalWrite(geldt voor alle arduino functies, zijn allemaal voorgedefinieerde c functies) is gewoon een C functie die de mensen van arduino in elkaar hebben gezet zodat je niet lastig gevallen word met de register instellingen en welke bit je nu van welke port moet beschrijven.

Heb net even zitten kijken maar die cortex chipjes zijn wel lekker goedkoop in verhouding met gelijkwaardige AVR's, ga er ook maar eens mee aan de slag, prijs is toch meestal een van de hoofd criteria in mijn projecten. Maak vaak hele series van bepaalde printjes voor hoop mensen en dan kan 1 a 2 euro ineens paar honderd euro schelen einde van jaar. :)

-Andere hobby- -

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
mad_max234 schreef op maandag 21 november 2011 @ 10:55:
[...]

Je haalt nu paar dingen door elkaar, barebone arduino is arduino zonder bordje. Jij bedoeld gewoon in C of assembler programmeren, en dat kan gewoon met arduino bordje, hoef je geen barebone arduino voor te maken.

En je kan ook de arduino IDE blijven gebruiken en daar gewoon de vertragende factoren aanpakken zals digitalWrite niet meer gebruiken maar gewoon register rechtstreeks aansturen. krijg je dezelfde snelheidswinst, immers is arduino IDE gewoon C op de achtergrond.

Edit/
Kies in ieder geval iets met veel library's en ondersteuning. Niet alle fabriekanten leveren even goed lib bij hun omgeving. En dat scheelt enorm veel werk als er goede lib bij zitten. En voor beginner kan het wel eens te veel worden als er slechte support is of geen libs om voorbeelden uit te halen.
Ik haal helemaal niks door elkaar, met barebone bedoel ik dat je de software programmeert zonder gebruik te maken van de arduino libs, en dat kan ook prima op een arduino bordje met de arduino bootloader. De barebone stond ook tussen quotes :)

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

oddish2211 schreef op maandag 21 november 2011 @ 11:04:
Ik wil namelijk aan de slag met netwerkhardware, nu las ik daarbij dat je dan heel snel tegen de limieten van de arduino aanloopt. dus mijn idee was om en in C(++) te gaan programmeren en over te stappen op een ander platform. na wat gegoogle kwam ik op die ARM devkits die toch ook helemaal niet duur zijn. dus ik zit met het idee dat ik dan veel grotere projecten er voor kan maken, misschien is het nu wel overkill, maar binnenkort helemaal niet.
tenminste, is het (veel) moeilijker om in C(++) te proggen voor een ARM dan een 8-bit atmega?
Welk type projecten wil je precies aanpakken? Persoonlijk koop ik enkel devkits van fabrikanten, doordat de support en userbase vaak veel beter is. Als je net begint is support erg belangrijk. Met de Ebay devkits zal je een hoop zelf uit moeten zoeken voor een specifiek bord. Dat is vaak lastig omdat je met verschillende implementaties te maken krijgt. Hou in de gaten dat de LPC serie niet over een ethernet PHY interface beschikt, dus die zal je los aan je project moeten plakken, mocht je bordjes willen maken. De LPC zijn mooie controllers, maar imho op het gebied van ethernet wordt het prijzig door de additionele randapparatuur dat vereist is. TI Stellaris controllers hebben wel een MAC+PHY combo ingebakken en zijn al voor 10e verkrijgbaar.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Sphere- schreef op maandag 21 november 2011 @ 14:14:
[...]

Ik haal helemaal niks door elkaar, met barebone bedoel ik dat je de software programmeert zonder gebruik te maken van de arduino libs, en dat kan ook prima op een arduino bordje met de arduino bootloader. De barebone stond ook tussen quotes :)
Dan is het niks anders dan gewoon arduino programmeren en de voor gedefinieerd arduino functies dus niet aanspreken, arduino is al C veranderd dus helemaal niks.

Je kan in plaats van de voor gedefinieerde C functie aanspreken van de arduino:
digitalWrite(9,HIGH); // 57 clock cycles
digitalWrite(9,LOW); // 57 clock cycles
digitalWrite(8,value); // 57 clock cycles

ook gewoon gelijk C schrijven in de arduino IDE, onderstaande doet hetzelfde als hierboven, maar is veel sneller eb kost veel minder code. Waardoor je grotere projecten in kleinere uC kan proppen.
bitSet(PORTB,1); // 2 clock cycles
bitClear(PORTB,1); // 2 clock cycle
bitWrite(PORTB,0,value); // 3 clock cycles

Edit/.

Als de arduino te traag is, en je mega328p te klein is, en je stapt over op C kan je ineens met mega168 af en is die ineens vele male sneller dan nodig is. Dus voordat je grijpt naar andere uC lan best zijn dat de atmega meer dan snel zat was maar je arduino functies de boel met factor van 25x vertraagde in ergste geval.

Shiftout functie van de arduino heb ik ook herschreven omdat die te traag was met digitalWrite functie. Kreeg ineens een gigantische speedbump en atmega bleek meer dan snel zat te zijn. :)

[ Voor 19% gewijzigd door mad_max234 op 21-11-2011 15:26 ]

-Andere hobby- -

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zeg, bitSet/bitClear/bitWrite zijn dus geen standaard C he.

code:
1
PORTB |= 0x01;

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Wat mad_max234 ws bedoelt is dat je ook de AVR libc kunt gebruiken voor Arduino. Een stuk meer to the metal en sneller. De drempel is laag: de libs zijn gewoon meegeleverd met Arduino, en je kunt ze direct includen en gebruiken. Ook de manual zit erbij.
AVR libc implementeert ook een stuk uit de standard library van C.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Je hebt gelijk.

In C is het natuurlijk(of soortgelijke code):
PORTC |= _BV(PC0); //set bit
PORTC &= ~_BV(PC0); // clear bit

Edit/
In geval van Xmega is het
PORTB.OUT = PORTB.OUT | 8; //set bit
PORTB.OUT = PORTB.OUT & 247; //clear bit

of

PORTB.OUTSET = 8; //set bit
PORTB.OUTTGL = 8; // clear bit

[ Voor 51% gewijzigd door mad_max234 op 21-11-2011 16:10 ]

-Andere hobby- -

• Sissors
  • Niet online
Aangezien ik zelf geen Arduino gebruik dus niet heel snel kan nakijken, hoe krijgen ze het in hemelsnaam voor elkaar om 57 klokcycli te gebruiken om een output poort hoog te maken?

Verwijderd

oddish2211 schreef op zondag 20 november 2011 @ 20:29:
ik wil aan de slag met programmeren voor een ARM uC omdat m'n arduino een beetje tegen z'n limieten aanloopt. nu vond ik op ebay een leuke devkit: http://www.ebay.nl/itm/AR...lectrical_Equipment_Tools
met een LPC1768, nu vraag ik me alleen af, hoe krijg ik programma's op deze uC? er staat dat er een ingebouwde JLINK op zit wat volgens http://www.segger.com/jlink.html een programmer is. ik neem aan dat die programmer dan achter een van de USB poorten zit? ben ik dan klaar met enkel dit bordje en een usb kabel?
Welke limieten loop je tegenaan? Ik ben nu bezig met een Launchpad en kan real-time video genereren, op 16MHz/2kB/128B CPU/Flash/RAM, dus als je tegen je limieten aanloopt op de arduino ben je behoorlijk zwaar bezig.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

furby-killer schreef op maandag 21 november 2011 @ 15:38:
Aangezien ik zelf geen Arduino gebruik dus niet heel snel kan nakijken, hoe krijgen ze het in hemelsnaam voor elkaar om 57 klokcycli te gebruiken om een output poort hoog te maken?
Omdat die digitalWrite() functie de 'human readable' pin nummers gebruikt van de arduino.

Dus voordat 'ie die output poort kan aanpassen moet 'ie eerst nog een mapping opzoeken van 'pin 13' naar 'PORTB bit 4' (of watdanook, ik weet niet wat waarnaar mapt.)

Dit is de betreffende functie:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
void digitalWrite(uint8_t pin, uint8_t val)
{
    uint8_t timer = digitalPinToTimer(pin);
    uint8_t bit = digitalPinToBitMask(pin);
    uint8_t port = digitalPinToPort(pin);
    volatile uint8_t *out;

if (port == NOT_A_PIN) return;

// If the pin that support PWM output, we need to turn it off
    // before doing a digital write.
    if (timer != NOT_ON_TIMER) turnOffPWM(timer);

out = portOutputRegister(port);

if (val == LOW) {
        uint8_t oldSREG = SREG;
                cli();
        *out &= ~bit;
        SREG = oldSREG;
    } else {
        uint8_t oldSREG = SREG;
                cli();
        *out |= bit;
        SREG = oldSREG;
    }
}

[ Voor 44% gewijzigd door CyBeR op 21-11-2011 15:56 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

furby-killer schreef op maandag 21 november 2011 @ 15:38:
Komt omdat digitalWrite een hele functie is, je voegt dus telkens deze hele reeks aan code toe ipv van dat je alleen port register beschrijft wat meer en deel hardwarematig uitvoering is en dus geen druk legt op de rekenkracht van de AVR. De digitalwrite functie legt wel werk neer bij de AVR en word dus voor groot deel eerst sftwarematig uitgevoerd en daarna nog eens dezelfde handeling om de port register te beschrijven.

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
void digitalWrite(uint8_t pin, uint8_t val)
{
    uint8_t timer = digitalPinToTimer(pin);
    uint8_t bit = digitalPinToBitMask(pin);
    uint8_t port = digitalPinToPort(pin);
    volatile uint8_t *out;

if (port == NOT_A_PIN) return;

// If the pin that support PWM output, we need to turn it off
    // before doing a digital write.
    if (timer != NOT_ON_TIMER) turnOffPWM(timer);

out = portOutputRegister(port);

if (val == LOW) {
        uint8_t oldSREG = SREG;
                cli();
        *out &= ~bit;
        SREG = oldSREG;
    } else {
        uint8_t oldSREG = SREG;
                cli();
        *out |= bit;
        SREG = oldSREG;
    }
}

[ Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 21-11-2011 15:58 ]

-Andere hobby- -

• Kachelpijp
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-04 16:15
Hadden ze dat dan niet beter in de compiler al af kunnen handelen? 't Is een nogal omslachtige manier om een pin te setten zo.
Maarja, dat heb je al gauw met een Arduino. Het besef van waar je nou eigenlijk mee bezig bent is er niet meer waardoor je dit soort pareltjes van code krijgt.. :'(

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Nee dat kan niet, want dan word het gewoon weer (is het eigenlijk altijd al, maar je snapt wel wat ik bedoel) C want word gewoon gebruik gemaakt van de GCC compiler, en dan moet je dus weer in C schrijven en dan ga je arduino doel compleet voorbij.

Doel van der arduinio is om het makkelijker te maken, beter te lezen, geen rekening hoeven te houden met port instellingen, etc. Doel van arduino is niet om zo efficiënt mogelijk code te creëren!

[ Voor 25% gewijzigd door mad_max234 op 21-11-2011 16:21 ]

-Andere hobby- -

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Arduino gebruikt gewoon een ongemodificeerde (zover mij bekend) avrgcc.

En arduino is natuurlijk niet bedoeld voor experts die maximale performance nodig hebben, maar juist om geïnteresseerde noobs een wat lagere drempel te geven.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Je kan de arduino code ook gewoon compileren met avr studio als je de juist includes toevoegt. Oudere arduino's moest MAKE gebruiken om file te compileren en te uploaden, toen was er nog geen arduino IDE. :)

[ Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 21-11-2011 16:20 ]

-Andere hobby- -

• oddish2211
Ik krijg toch het idee dat ik beter iets dichter bij de atmega's kan blijven, in plaats van meteen in het diepe duiken met een ARM. Dan gaat de zoektocht verder, nu op zoek naar een leuke devboard met een atmega erop.

• wesleytjuh
oddish2211 schreef op maandag 21 november 2011 @ 19:06:
Ik krijg toch het idee dat ik beter iets dichter bij de atmega's kan blijven, in plaats van meteen in het diepe duiken met een ARM. Dan gaat de zoektocht verder, nu op zoek naar een leuke devboard met een atmega erop.
Is de launchpad van TI niks?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

wesleytjuh schreef op maandag 21 november 2011 @ 22:40:
[...]

Is de launchpad van TI niks?
Daar gaan de überbasic value line MSP430's op, een atmega kan op zich meer qua peripherals enzo.

Maar de MSP430 is een 16-bit mcu natuurlijk, dus als je meer rekenkracht en minder peripherals nodig hebt..

Aan de andere kant is 't ding $4.30 inclusief intl priority fedexen (!) vanuit Texas*, dus waarom niet iedereen er al een heeft is me nog niet duidelijk :P

*Ik heb er een besteld tegelijkertijd met een product uit het Verenigd Koninkrijk. TI met FedEx, VK met ParcelForce/GLS; Pakketjes kwamen op dezelfde dag aan.

• Sissors
  • Niet online
Waarom wel is vooral de vraag voor mij. Ik heb MSP430s wel gebruikt (icm RF2500 voor wireless communicatie), en het werkt redelijk, alleen jammer dat hun normale software voor code kloppen/simuleren/debuggen bij veel mensen, inclusief mij, niet werkt onder vista.

Maar het blijft dan dat een atmega ook geen drol kost, en die hebben bij mij de voorkeur, sowieso wanneer heb je nou echt native 16 bit nodig?

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zou gewoon eerst beginnen op de atmega en C, kost je verder niks en zal je zeker snelheid en ruimte opleveren ten opzichten van de arduino. Je kan gewoon hex file uploaden die je met avrstudio maakt, zodat je ook gelijk de atmel programmeer omgeving kan leren.

Even iets anders, viel me net op dat avr studio bij de atxmega16a4 20KB flash ruimte weergeeft, heb even in de datasheet gekeken en lijkt erop dat er 16KB+4KB beschikbaar is. Bij de atmega werd bootloader ruimte gewoon van de totale flash afgetrokken, bij de xmega hebben ze het er bij opgeteld.

Lijkt er op als je geen bootlaoder gebruikt je gewoon de volledige 20KB kan gebruiken. :)

-Andere hobby- -

Verwijderd

furby-killer schreef op maandag 21 november 2011 @ 23:23:
Waarom wel is vooral de vraag voor mij. Ik heb MSP430s wel gebruikt (icm RF2500 voor wireless communicatie), en het werkt redelijk, alleen jammer dat hun normale software voor code kloppen/simuleren/debuggen bij veel mensen, inclusief mij, niet werkt onder vista.

Maar het blijft dan dat een atmega ook geen drol kost, en die hebben bij mij de voorkeur, sowieso wanneer heb je nou echt native 16 bit nodig?
Omdat TI niet zozeer rondloopt met de 16-bit architectuur, maar meer met de low-power mogelijkheden. Naast de normale active mode hebben ze 4 tot 6 low power modes waarmee je je verbruik tot tientallen nanoamperes kunt reduceren. Natuurlijk is dat voor hobby geen speerpumt, maar het is wel erg leuk.
Sinds ik met low power mode de CPU klok stil kan zetten komen er in mijn code geen delay lussen meer voor, ik ga gewoon low power en kom er weer uit met een interrupt.

Ohja, en native 16-bit is soms best handig, ik ben al VGA output projecten voor de ATmega tegen gekomen waarbij de reso tot 256x256 beperkt was om de dubbele optelling voor hogere resolutie te voorkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2011 07:58 ]

• Sissors
  • Niet online
Dan heb ik ook nog nooit VGA met een atmega aangestuurd :P

Maar inderdaad als ik iets dat lang op een batterij moet werken zou maken, zou een MSP430 wel een optie zijn (dat was ook één van de eisen van dat projectje, en dan zijn die LP modes handig ja), al kan je natuurlijk als je wilt ook bij atmegas een hoop energie besparen met slaap modes zover ik weet. Heb alleen niet vaak dingen die heel energiezuinig moeten zijn.

• maikel
maikel schreef op donderdag 17 november 2011 @ 22:25:
Ik zag hier op mijn bureau zojuist weer een CP2102-module liggen, wat dus een USB->UART bridge is. Zou ik daar dan ook direct een MAX485 op kunnen aansluiten? Die hang ik normaal gesproken ook direct aan de UART van een microcontroller.
Of zit ik weer eens heel raar te denken? :)
Inmiddels is hier al verteld dat bovenstaande gewoon kan. Maar waar moet ik de TXEN/RXEN dan op aansluiten? Die CP2102 heeft, even uit mijn hoofd, alleen de volgende pinnen: +5, RX, TX, RST en +3.3.

• DaWaN
  • Laatst online: 21-11 21:12

DaWaN

'r you wicked ??

Oyster schreef op maandag 21 november 2011 @ 14:27:
[...]
Welk type projecten wil je precies aanpakken? Persoonlijk koop ik enkel devkits van fabrikanten, doordat de support en userbase vaak veel beter is. Als je net begint is support erg belangrijk. Met de Ebay devkits zal je een hoop zelf uit moeten zoeken voor een specifiek bord. Dat is vaak lastig omdat je met verschillende implementaties te maken krijgt. Hou in de gaten dat de LPC serie niet over een ethernet PHY interface beschikt, dus die zal je los aan je project moeten plakken, mocht je bordjes willen maken. De LPC zijn mooie controllers, maar imho op het gebied van ethernet wordt het prijzig door de additionele randapparatuur dat vereist is. TI Stellaris controllers hebben wel een MAC+PHY combo ingebakken en zijn al voor 10e verkrijgbaar.
Ik zou niet zo'n punt van die PHY's maken. Op de LPCXpresso LPC1768 zit al een PHY gemonteerd en kun je direct aan de slag.
En PHY's kun je bij Farnell al voor 72 cent krijgen bij 100 stuks...
http://nl.farnell.com/mic...5?in_merch=New%20Products

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Heeft iemand toevallig een FreePCB footprint-lib van een 15 pin HD D-Subconnector liggen? Ik probeer iets in elkaar te schroeven met een VGA-aansluiting, maar mooi dat die footprint niet in de standaard library zit. 8)7

• mux

mux

99% efficient!

De footprint editor is té simpel om te gebruiken. Pak een datasheet van zo'n connector en teken hem over.

Voor elk willekeurig ontwerp, of je dit nou in FreePCB, EAGLE, Designspark, Protel of wat dan ook doet, moet je wel een paar footprints zelf tekenen. Helaas (of wat mij betreft: gelukkig) een fact of life als je met elektronica-ontwikkeling bezig bent.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

True. Ik vind het alleen redelijk frappant dat juist zoiets er niet standaard in zit.
Dan moet dit nog maar even een week of twee wachten; eerder heb ik geen tijd om er zelf eentje te tekenen. :P

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

DaWaN schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 09:19:
[...]

Ik zou niet zo'n punt van die PHY's maken. Op de LPCXpresso LPC1768 zit al een PHY gemonteerd en kun je direct aan de slag.
En PHY's kun je bij Farnell al voor 72 cent krijgen bij 100 stuks...
http://nl.farnell.com/mic...5?in_merch=New%20Products
Geen idee of dat allemaal fijn met elkaar werkt, maar de oplossing ziet er in ieder geval behoorlijk goedkoop uit. Voor de wat gevorderde ontwerpers wordt dit inderdaad al snel een stuk gunstiger. :)

Edit: Laag geheugen LPC17's gaan bijna voor een habbekrats over de balie. :o

[ Voor 5% gewijzigd door Oyster op 22-11-2011 13:58 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Kaj. schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 11:47:
True. Ik vind het alleen redelijk frappant dat juist zoiets er niet standaard in zit.
Dan moet dit nog maar even een week of twee wachten; eerder heb ik geen tijd om er zelf eentje te tekenen. :P
Is altijd nu net dat ene onderdeeltje die je nodig hebt en er niet bij zit. :D
Wat je kan doen is alleen de soldeer gaten/pads even snel nameten en tekenen en rest van component gewoon niet tekenen, immers gaat het meestal alleen om de soldeer pad die belangrijk zijn, dan maar geen tekening in slikscreen.

-Andere hobby- -

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-11 13:38
Ik ben wat aan het prutsen met wat ledlampjes, zo heb ik het volgende lampje:

6 x 5050 50mA SMD LED @ 12V AC
Er zitten zes 5050 smd led's op van ~50mA per stuk en twee weerstanden van 100 Ω.

Gevoed door 12V AC, dat kan want er is een bridge rectifier aanwezig (MB6S). Zoals verwacht knippert het licht met een frequentie van ~50Hz (de adapter krijgt zijn spanning van het lichtnet en doet verder niets aan de frequentie). Als oplossing dacht ik een afvlakcondensator (parallel) te plaatsen op de uitgang van de gelijkrichter.

Nu ben ik gewoon wat aan het testen gegaan met elco's van verschillende waardes, van een paar μF, 100μF tot en met 470μF. Bij de laatste was het 'geflikker' weg, idealiter moet er nog een weerstand op om de elco te ontladen (leds branden nog zachtjes door). Ik vroeg me dus af hoe je de benodigde condensator kunt berekenen, nu ben ik aan het rekenen gegaan met C = Q / U. Maar toen zag ik RC-Integrator dus misschien kan ik het ook wel simuleren?

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Met een RC simulator com je een heel eind, bereken de vervangingsweerstand van de LEDs en houdt de spanningsrimpel boven bijv. 90% Umax. Is het een enkelzijdige gelijkrichter (a.k.a. diode) of een dubbelzijdige (met een diodebrug van 4 diodes), dan is je uitgangsfrequentie n.l. niet 50Hz maar 100Hz (de negatieve toppen worden nieuwe positieve toppen)

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-11 16:41
Puch-Maxi schreef op donderdag 24 november 2011 @ 01:52:
...
Gevoed door 12V AC, dat kan want er is een bridge rectifier aanwezig (MB6S). Zoals verwacht knippert het licht met een frequentie van ~50Hz (de adapter krijgt zijn spanning van het lichtnet en doet verder niets aan de frequentie). Als oplossing dacht ik een afvlakcondensator (parallel) te plaatsen op de uitgang van de gelijkrichter.
...
Dat is normaliter een dubbelzijdige gelijkrichter en daarmee krijg je 100Hz, houd er ook rekening mee dat als je de spanning afvlakt je de effektieve gemiddelde stroom door de leds flink verhoogt (continu ca 90% piekspanning ipv gelijkgerichte sinus).

• maikel
maikel schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 09:19:
[...]

Inmiddels is hier al verteld dat bovenstaande gewoon kan. Maar waar moet ik de TXEN/RXEN dan op aansluiten? Die CP2102 heeft, even uit mijn hoofd, alleen de volgende pinnen: +5, RX, TX, RST en +3.3.
Iemand die me hierop nog van een antwoord kan voorzien?
Met 'bovenstaande' wordt bedoeld: het direct aansluiten van een CP2102 op een MAX485 om zo direct vanaf de PC, via USB met een RS485-netwerk te kunnen communiceren.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-11 13:38
Bedankt voor jullie reacties :).
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2011 @ 07:41:
Met een RC simulator com je een heel eind, bereken de vervangingsweerstand van de LEDs en houdt de spanningsrimpel boven bijv. 90% Umax. Is het een enkelzijdige gelijkrichter (a.k.a. diode) of een dubbelzijdige (met een diodebrug van 4 diodes), dan is je uitgangsfrequentie n.l. niet 50Hz maar 100Hz (de negatieve toppen worden nieuwe positieve toppen)
In mijn onwetendheid heb ik aangenomen dat de frequentie 50Hz is. De gelijkrichter bevat vier diodes, de frequentie is dus 100Hz. Ik heb geen scope om het te meten, het doet 'onrustig' aan terwijl een vergelijkbare lamp op 12V DC een rustig beeld geeft.
base_ schreef op donderdag 24 november 2011 @ 09:35:
[...]
Dat is normaliter een dubbelzijdige gelijkrichter en daarmee krijg je 100Hz, houd er ook rekening mee dat als je de spanning afvlakt je de effektieve gemiddelde stroom door de leds flink verhoogt (continu ca 90% piekspanning ipv gelijkgerichte sinus).
Dat was mij ook opgevallen, de spanning ging van ~12V naar ~16V. En ik mij maar afvragen hoe dat nou kon :o.

My favorite programming language is solder.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

Een CP2102 heeft volledige RS-232 signalen geloof ik (maar wel op 3.3 of TTL), dus RTS, CTS, DSR, DTR, DCD etc....

Een daarvan kun je vast wel gebruiken.

Ook heb je maar één lijntje nodig aangezien één van de TXEN/RXEN poortjes op de 485 inverted is, dus als je ze aan elkaar knoopt en ze allebei hoog maakt, zal één aan zijn, en één uit, en andersom.
e: Maar dat is dan half duplex.

[ Voor 4% gewijzigd door mace op 24-11-2011 10:06 ]

• maikel
Die CP2102 heeft inderdaad meer pootjes dan de module die ik heb (en gebruik maakt van de CP2102):
Afbeeldingslocatie: http://img.alibaba.com/wsphoto/v0/316280446/USB-2-0-to-TTL-Module-CP2102-Serial-Converter-UART-6PIN.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.alibaba.com/img/pb/966/083/253/1276181757189_hz-cnmyalibaba-web1_1822.jpg

Die heeft dus alleen RST, geen RTS, CTS, etc.
Dat die TXEN en RXEN aan elkaar geknoopt kunnen worden, wist ik inderdaad. Vandaar dat ik ook maar één pootje nodig heb om te schakelen.

• Tarin
  • Laatst online: 22:37

Tarin

Just plain weird.

Is een spanningsdeler genoeg om een analoge sensor met 0-12V output aan de analog in van een Arduino of Teensy te hangen? Iets in de orde van grootte van 50k en 70k?

Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 12% gewijzigd door Tarin op 26-11-2011 21:40 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Als je er zeker van bent dat die spanning niet boven de 5Volt komt dan kan dit ja.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 21:43:
Als je er zeker van bent dat die spanning niet boven de 5Volt komt dan kan dit ja.
eventueel een clamp diode van de analoge ingang naar de 5V voeding leggen.
Dan kan de spanning op de analoge ingang nooit boven de 5,6-5,7 V komen.

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Wat ook kan is een niet-inverterende versterkerschakeling met een opamp waarbij je de vcc van de opamp op 5V legt en een versterkingsfactor kleiner dan 1, dempend dus. Die opamp zorgt dan voor een stukje extra veiligheid als buffer en ook die zal nooit boven 5V uitkomen.

Meerdere wegen leiden naar Rome he ;)

/edit: Foutje, non-inverting heeft een minimale gain van 1 als volger, kleiner kan niet. Gecombineerd met een spanningsdeler aan de ingang zou wel kunnen, maar dan kun je net zo goed een clamp gebruiken.

[ Voor 24% gewijzigd door Flake op 28-11-2011 10:43 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Clamp diodes zitten vaak ook intern, ik zou even de datasheet lezen of je daar gebruik van kunt maken.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Spanningsdeler kan wel, maar houd er rekening mee dat de impedantie die de ADC ziet niet te hoog mag zijn, bij PIC's is dit bijv. maximaal 10k, daarboven worden de metingen onbetrouwbaar (e.e.a afhankelijk van sample-snelheid enz.).

Een opamp met een versterking van <1 is ook geen optie, de meeste opamps zijn niet dan niet stabiel geloof ik.

Het beste lijkt me een combinatie van beiden: een spanningsdelertje gevolgd door een 1x buffer.Moet je trouwens wel zorgen dat je opamp reel-to-reel is zodat z'n uitgangssignaal ook daadwerkelijk 5V is als je meetsignaal 12 V is. Of je laat je spanningsdeler het signaal nog eens door twee delen, wat je vervolgens weer compenseert in je microcontroller-code.

• Tarin
  • Laatst online: 22:37

Tarin

Just plain weird.

Hm.. ik ga me eens inlezen in de termen die langskomen ;). De boel komt aan een AVR te hangen (Teensy of Boarduino).
Jer00n: met een 51k/71k5 spanningsdeler zou de impendantie dus te hoog kunnen worden? (ik had idd niet aan de eventuele interne weerstand van de input gedacht). Met het risico iets doms te zeggen: is een 51/71.5 ohm spanningsdeler veilig, of is dat bijna kortsluiting? Je gaat toch van de 12V output van de sensor naar GND, via bij elkaar 132.5 ohm...

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• mux

mux

99% efficient!

Lagere weerstand is alleen maar beter voor de ADC, maar dan ga je al gauw een hoop vermogen in je weerstanden verstoken wat ook weer zonde is. Probeer i.h.a. een orde onder de impedantie van je ADC te blijven zitten. Dus als je adc een effectieve impedantie van 100k heeft, zorg je dat je weerstandsdeling in de orde van 10k zit.

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Even een snel vraagje; m'n moeder kwam net met een kerstverlichtingsnoer aanzetten welke het niet meer deed (ook logisch; aansluitdraad is gebroken en op het oog een aantal kapotte lampjes), dus die kan eigenlijk wel weg. Maar mij leek het wel handig om de lampjes te testen of ze het nog deden; dan hebben we in ieder geval een hele hoop reserve lampjes.

Kan dit gewoon met een willekeurige (AA, AAA etc.) batterij testen (lampje uit socket halen, pinnen tegen plus en min van batterij)?

• Sissors
  • Niet online
Multimeter kan het wel, maar ligt verder nogal aan wat voor een lampjes het zijn. Als het 12V lampjes zijn is het al twijfelachtig of je die veel met een AA ziet doen, als het 230V lampjes zijn zal je niks zien.

Qua ADC: is natuurlijk ook belangrijk welke betrouwbaarheid je nodig hebt, grotere weerstanden zullen ook meer ruis veroorzaken bijvoorbeeld, maar als nauwkeurigheid niet zo belangrijk is maakt dat natuurlijk niet veel uit.

[ Voor 35% gewijzigd door Sissors op 30-11-2011 14:20 ]

• Piet91
  • Niet online
furby-killer schreef op woensdag 30 november 2011 @ 14:19:
Multimeter kan het wel, maar ligt verder nogal aan wat voor een lampjes het zijn. Als het 12V lampjes zijn is het al twijfelachtig of je die veel met een AA ziet doen, als het 230V lampjes zijn zal je niks zien.
Het hangt aan een adapter welke een output heeft van 24 volt en 850mA. Dit soort spul:
Afbeeldingslocatie: http://www.mickeyfluffy.nl/dusseldorf29301108%20(42).JPG

• Sissors
  • Niet online
Dan heb je nog dat ik zomaar niet zou weten hoeveel er in serie zitten bij zon ding (als je lampje eruit draait, is het dan zo dat alleen dat ene lampje ermee kapt, of nog andere, uiteraard toen hij het nog deed). Als je in een hele donkere ruimte zit zie je mogelijk wel iets met je batterijtje, maar ik zou dan toch eerder een 9V blok pakken, kom je een hoop verder mee.

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-11 08:30
Als ze in serie staan mag je de 24V delen door het aantal lampjes per streng. Als ze parallel staan slikken ze gewoon 24V (wat me niet waarschijnlijk lijkt)

Dato DUO synth voor twee

• Piet91
  • Niet online
furby-killer schreef op woensdag 30 november 2011 @ 14:24:
Dan heb je nog dat ik zomaar niet zou weten hoeveel er in serie zitten bij zon ding (als je lampje eruit draait, is het dan zo dat alleen dat ene lampje ermee kapt, of nog andere, uiteraard toen hij het nog deed). Als je in een hele donkere ruimte zit zie je mogelijk wel iets met je batterijtje, maar ik zou dan toch eerder een 9V blok pakken, kom je een hoop verder mee.
Als ik elk lampje individueel test; aan zo'n 9 volt batterij hangt dat moet toch wel lukken?

• Sissors
  • Niet online
Kan in principe wel, zijn ook gewoon 24V gloeilampen, is wel makkelijker qua draad om alles parallel te zetten. Maar ja een aantal in serie kan ook gedaan zijn. (Als ik even snel logisch nadenk, dus misschien zit ik ernaast, maar als je de kabel doorknipt, en er zit 1 draad in zit alles in serie, 2 draden zit alles parallel, 3 draden heb je een combinatie).

Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat ze bij 9V onmiddelijk zichzelf zullen opblazen, dus ja je moet ze individueel wel aan de 9V kunnen hangen.

• Piet91
  • Niet online
furby-killer schreef op woensdag 30 november 2011 @ 14:33:
Kan in principe wel, zijn ook gewoon 24V gloeilampen, is wel makkelijker qua draad om alles parallel te zetten. Maar ja een aantal in serie kan ook gedaan zijn. (Als ik even snel logisch nadenk, dus misschien zit ik ernaast, maar als je de kabel doorknipt, en er zit 1 draad in zit alles in serie, 2 draden zit alles parallel, 3 draden heb je een combinatie).

Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat ze bij 9V onmiddelijk zichzelf zullen opblazen, dus ja je moet ze individueel wel aan de 9V kunnen hangen.
Top ga ik dat doen, wel even een paperclip o.i.d. ertussen want anders komt er geen contact. ;)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:12

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nouw lijkt me 9V toch wel wat veel. Dat zijn van die typische buitenkerstlichtjes als ze voorzien zijn van een 24V trafo. Zo uit me hoofd zitten die meestal met een stuk op acht in serie. Als het goed is heb je tussen de lampjes drie draden en om de acht weer twee (begin nieuwe serie). Je komt dan op een spanning van 3,5V per lampje, dan lijkt me 9V wat te veel. Twee of drie AA(A) in serie lijkt me dan beter. Of gewoon doorpiepen met de multimeter...

Edit: Op die foto zijn overigens gewone binnenkerstlampjes, die staan allemaal in serie en worden door 230V gevoed

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 30-11-2011 14:50 ]

• Piet91
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 30 november 2011 @ 14:45:
Nouw lijkt me 9V toch wel wat veel. Dat zijn van die typische buitenkerstlichtjes als ze voorzien zijn van een 24V trafo. Zo uit me hoofd zitten die meestal met een stuk op acht in serie. Als het goed is heb je tussen de lampjes drie draden en om de acht weer twee (begin nieuwe serie). Je komt dan op een spanning van 3,5V per lampje, dan lijkt me 9V wat te veel. Twee of drie AA(A) in serie lijkt me dan beter. Of gewoon doorpiepen met de multimeter...
Ik heb het snoer even uitgerold; en inderdaad elke 10 lampjes in serie (drie daden ertussen) en tussen deze groepen 2 draden.
Het zijn wel buitenlampjes, die in de foto was even een voorbeeld hoe de lampjes zelf er ongeveer uit zien. ;)
Ik heb hier overigens ook nog een Chinese 18650 batterij van 3.7 volt liggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Piet91 op 30-11-2011 14:54 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:12

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat is dus 2,4V per lampje. Denk dat je dan al een heel eind moet komen met gewoon 1,5V van een AA(A).

• Sissors
  • Niet online
Yep in dat geval zou ik wel voor een AA'tje gaan.

• Piet91
  • Niet online
Zowel met AAA als AA geprobeerd maar niets. Ik had een paperclips aan de ene pool vastgeplakt en dan de lamp tussen tussen andere pool en de paperclip maar niets.
En toen tussen de polen van een grote 4.5 volt batterij; ook niets. Raar, dan maar niet of door een ander laten testen...

• Bobswa
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-02-2022
Mede tweakers, Heb sinds kort een Corsair odsidian 800D en die case roept om iets speciaal.
Nu zat ik te denken aan een originele manier om het systeem in te schakelen. Bijvoorbeeld vingerscanner, pasje of keypad ofzo. Iemand ooit al zoiets voorbij zien komen.
Kan zelf nergens soortgelijke modjes vinden. Greetingz.

Arguing on the internet is like running the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Pagina: 1 ... 43 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.