Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.637 views

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

mad_max234 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 23:21:
[...]

En wij ons maar afvragen waarom de Europese economie niet meer zo hard groeit en die van Azië paar keer zo hard gaat. Kom op zetten zeg, zetten ze er bij euro-circuits twee mensen op die er halve dag mee bezig zijn en gebruiken ze goud ipcv koper. :D
Een beetje laat bij dit feestje, maar nee, ze zetten er geen twee mensen op. Beduidend meer :P Voor m'n werk laat ik pcb's door hen maken (inderdaad, als er iets mis is sturen ze screenshots en weetikveel wat op; ze hebben zelfs een open circuit die ik over het hoofd gezien heb gespot) en de vorige keer dat ik iets bestelde zag ik dat ze filmpjes gemaakt hebben over hoe ze dat nou daadwerkelijk doen: http://www.eurocircuits.c...g-a-pcb-eductional-movies

(Dat 't geen miljoen euro kost voor 10 stuks verbaast me.)

Overigens heb ik bij hen ook wel extra gekregen hoor. Vorige keer had ik 3x een panel besteld (met daarop 10x 2 losse bordjes). Het duurde forever dat ik erachter kwam want ik vergeet altijd wat ik bestel, maar ik bemerkte opeens dat na er drie gebruikt te hebben, er nog drie in m'n handen had :P

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 22-09-2011 02:16 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05:23

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
CyBeR schreef op donderdag 22 september 2011 @ 02:10:
[...]

Een beetje laat bij dit feestje, maar nee, ze zetten er geen twee mensen op. Beduidend meer :P Voor m'n werk laat ik pcb's door hen maken (inderdaad, als er iets mis is sturen ze screenshots en weetikveel wat op; ze hebben zelfs een open circuit die ik over het hoofd gezien heb gespot) en de vorige keer dat ik iets bestelde zag ik dat ze filmpjes gemaakt hebben over hoe ze dat nou daadwerkelijk doen: http://www.eurocircuits.c...g-a-pcb-eductional-movies

(Dat 't geen miljoen euro kost voor 10 stuks verbaast me.)

Overigens heb ik bij hen ook wel extra gekregen hoor. Vorige keer had ik 3x een panel besteld (met daarop 10x 2 losse bordjes). Het duurde forever dat ik erachter kwam want ik vergeet altijd wat ik bestel, maar ik bemerkte opeens dat na er drie gebruikt te hebben, er nog drie in m'n handen had :P
Ik vraag me dan af hoe chineese producenten dit zoveel goedkoper kunnen krijgen. Wellicht een combinatie van een meer geautomatiseerd process, mindere kwaliteit en goedkopere werkkrachten?

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat laatste sowieso lijkt me ja.

Heh, nu ook. 25 bordjes besteld, 33 geleverd.

[ Voor 43% gewijzigd door CyBeR op 22-09-2011 13:52 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Hebben jullie dat ook wel eens, gewoon spontane nerdgasms bij het kijken naar een printplaat?

Ik las net Anandtech's review van de Apple Thunderbolt--monitor, en Oooo.... OOO.. Aaaaaaah, yeah.

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/displays/apple/27inchTBD/_DSC2089sm.jpg

Ik bedoel, kijk naar die ontkoppellijn. Dat is toch gewoon geniaal. En de verdeling van die caps om de inductor heen. En het dikke soldeermasker, en de pad size, en... ohjee, daar komt er nog een!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ja maar je hebt het over Apple he? De eerste Mac printplaat kreeg een redesign omdat Steve Jobs de geheugenchips niet netjes vond staan...

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-11 13:38
Klopt! Maar het werkte niet, dus ze zijn weer teruggegaan naar het oude ontwerp.
Heeft ze toen veel geld gekost :+ Wel een mooi verhaal :)

[ Voor 42% gewijzigd door Puch-Maxi op 26-09-2011 13:19 . Reden: Linkje toegevoegd ]

My favorite programming language is solder.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik heb het wel eens andersom gehad... beetje dit idee:

[ Voor 60% gewijzigd door Sprite_tm op 26-09-2011 13:27 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• mux

mux

99% efficient!

Haha, ik wed dat genoeg andere mensen in dit topic af en toe precies zoals Moss zijn. Ik bekijk alle printplaten van elk stuk elektronica dat ik bezit, en daar kun je gewoon het verhaal van het ontwerp in teruglezen. Soms best grappig. Zo had ik eens een moederbord met een draadje dat ongelooflijk veel bochten maakte, zonder dat het gehinderd werd - bleek een geïntegreerd peripheral waar dat draadje in een eerder ontwerp omheen meanderde verschoven te zijn naar een ander stuk van het bord, zonder nadien dat draadje recht te leggen.

Sindsdien heb ik ook geen respect meer voor moederbordfabrikanten, trouwens. Dat is pas cut, paste&autoroute-werk. Geen liefdevol ontwerp.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

mux schreef op maandag 26 september 2011 @ 12:37:
Hebben jullie dat ook wel eens, gewoon spontane nerdgasms bij het kijken naar een printplaat?

Ik las net Anandtech's review van de Apple Thunderbolt--monitor, en Oooo.... OOO.. Aaaaaaah, yeah.

[afbeelding]

Ik bedoel, kijk naar die ontkoppellijn. Dat is toch gewoon geniaal. En de verdeling van die caps om de inductor heen. En het dikke soldeermasker, en de pad size, en... ohjee, daar komt er nog een!
Sowieso vind ik zwarte pcb's altijd wel stylish...
mux schreef op maandag 26 september 2011 @ 13:42:
Haha, ik wed dat genoeg andere mensen in dit topic af en toe precies zoals Moss zijn. Ik bekijk alle printplaten van elk stuk elektronica dat ik bezit, en daar kun je gewoon het verhaal van het ontwerp in teruglezen. Soms best grappig. Zo had ik eens een moederbord met een draadje dat ongelooflijk veel bochten maakte, zonder dat het gehinderd werd - bleek een geïntegreerd peripheral waar dat draadje in een eerder ontwerp omheen meanderde verschoven te zijn naar een ander stuk van het bord, zonder nadien dat draadje recht te leggen.

Sindsdien heb ik ook geen respect meer voor moederbordfabrikanten, trouwens. Dat is pas cut, paste&autoroute-werk. Geen liefdevol ontwerp.
Dat is objectief gezien wel mooi aan Apple spul. Alles wat ze maken is zelf ontworpen, omdat 't anders niet aan hun eisen voldoet. Hun layouts zijn elke keer weer fantastisch. Kun je verder van hun producten vinden wat je wilt, vanuit dat opzicht staan ze echt wel een paar treetjes boven de meeste andere fabrikanten.

[ Voor 98% gewijzigd door CyBeR op 26-09-2011 13:55 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hmm, stom vraagje hoor, maar hoe lang houdt een IR-LED 't uit bij continu 25 mA i.p.v. de "in mijn hoofd veilige" 20 mA? :+

Fijn, LED's zonder datasheet of wat dan ook, ik ging uit van een voltage drop van 1,5 V over de LED's, maar nu bij meten blijkt het 1,4 V te zijn :P

Ok, strikt gezien is 't 23 mA, aangezien er 2,3 V over de 100 Ω weerstand staat en 2 ⋅ 1,4 V over de LED's (samen 5,1 V wat ongeveer wel klopt met de 5 V adapter).

[ Voor 62% gewijzigd door Osiris op 29-09-2011 16:03 ]

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Osiris schreef op donderdag 29 september 2011 @ 16:01:
Hmm, stom vraagje hoor, maar hoe lang houdt een IR-LED 't uit bij continu 25 mA i.p.v. de "in mijn hoofd veilige" 20 mA? :+
Dat is natuurlijk wel enigszins afhankelijk van het type. Hoelang hij het uit gaat houden geen idee, maar het verschil in levensduur tussen If=20mA en If=25mA zal waarschijnlijk nihil zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Oyster op 29-09-2011 16:05 ]

• Osiris
  • Niet online
Oyster schreef op donderdag 29 september 2011 @ 16:04:
[...]

Dat is natuurlijk wel enigszins afhankelijk van het type.
Daar laat DealExtreme zich niet echt over uit :+
Oyster schreef op donderdag 29 september 2011 @ 16:04:
Hoelang hij het uit gaat houden geen idee, maar het verschil in levensduur tussen If=20mA en If=25mA zal waarschijnlijk nihil zijn.
Da's mooi. Niet dat m'n LED-jes opeens in rook opgaan ofzo. Wat verminderde levensduur kan me niet zo boeien TBH :)

Maar volgens mij zijn ze wel enigszins over-powered. D'r komt namelijk een rood/paarsige gloed uit :+

[ Voor 7% gewijzigd door Osiris op 29-09-2011 16:16 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Osiris schreef op donderdag 29 september 2011 @ 16:15:
[...]

Maar volgens mij zijn ze wel enigszins over-powered. D'r komt namelijk een rood/paarsige gloed uit :+
Dat is normaal bij 850nm lichtbronnen. Dat is niet 100% nauwkeurig en zodoende overlapt 't net nog iets met wat wij mensen nog kunnen zien.

[ Voor 25% gewijzigd door CyBeR op 29-09-2011 16:19 ]

• Osiris
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 29 september 2011 @ 16:19:
[...]

Dat is normaal bij 850nm lichtbronnen. Dat is niet 100% nauwkeurig en zodoende overlapt 't net nog iets met wat wij mensen nog kunnen zien.
't Zal ook vast wel verdwijnen zodra je d'r minder stroom doorheen jaagt. :) Maar mij boeit 't niet eigenlijk. (Plus dat ik nu al tig 100 Ω weerstandjes heb liggen :+)

Zolang m'n LED-jes maar niet hun kostbare rook verliezen, ben ik simpelweg tevreden :P

[ Voor 5% gewijzigd door Osiris op 29-09-2011 16:28 ]

• mux

mux

99% efficient!

Er zit wel wat marge in de rating, hoor. De beperkende factor is toch vooral de packaging: doordat het plastic waarin die LEDs zitten zo slecht warmte geleidt en de die vrij weinig oppervlak heeft om z'n warmte af te staan wordt hij lekker warm. Hetzelfde siliciumoppervlak kan namelijk typisch 50 à 70mA hebben in een gemiddelde optocoupler, omdat die dingen thermisch wat liever zijn.

Verwijderd

Altijd leuk RC spul vandaag me Hexacopter afgemaakt en gevlogen om te testen deed het btw GEWELDIG! ik gebruik als controller een arduino Mega2560. De firmware is die van multiwii die mij erg goed bevalt alleen af en toe wat onduidelijke maar efficiënte code.

Maar na het testen, iets meer gas erop iets hoger teveel tegensturen en.....BAM! tegen een muur aan....

Resultaat:
Frame stang gebogen, Fixed
Prop afgebroken, Fixed

ennnn
Prop shaft gebogen.... Nieuwe moeten bestellen uit honkong(classic) dus dat duurt weer even:(

So far een dagje hobbyen

• dj_dysaster
  • Laatst online: 21:56

dj_dysaster

Stoom \o/

Hier maar is vragen. Voor een projectje ben ik op zoek naar een bluetooth "master module". Ik heb een bluetooth headset (a2dp + microfoon, die in een motorhelm zit) en paired op dit moment met de navigatie. Echter wil ik hier vanaf. Nu heb ik zelf een ontwerpje gemaakt met een uCtje en wat TDA meuk om meerdere audiobronnen te kunnen combineren, echter is de laatste stap de omzetting naar bluetooth.

Nu vond ik na wat googlen de KC-5190 van KC wirefree (http://kcwirefree.com/audio.html), maar ik vraag me af of er alternatieven zijn. Iemand bekend met diy audio over bt modules/chips?

• mux

mux

99% efficient!

Het probleem wat je hebt met bluetooth is dat je transceiver het gewenste bluetooth profile (A2DP of gewoon speech over BT) moet ondersteunen. De meeste transceivers die je zult vinden (zoals http://www.dealextreme.co...-transceiver-module-80711) zijn primair RS232 en verder niet heel duidelijk in wat ze ondersteunen, en dan is het volgens mij best een geklooi om het werkend te krijgen.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:43
mux schreef op maandag 26 september 2011 @ 12:37:
Nog steeds, maar dat komt ook wel omdat het een deel van m'n werk is (preproductie printed circuit assembly ).
.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Niet helemaal EL waardig maar hier komen de grootste nerds: http://www.teoti.co.uk/sc...c-fluid-ferro-liquid.html

Wat een gaaf spul :D Jammer dat het zo giftig is... :P

Ow lol: deze is niet giftig :D
De vorige die ik las was met kerosine en nog wat andere troep :D

[ Voor 19% gewijzigd door Atlas op 02-10-2011 21:43 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• steven_1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-08 20:25
ik kom hier ff een rood wijntje drinken.......mag toch he :)

• steven_1
mux schreef op maandag 26 september 2011 @ 13:42:

Kheb ook eens een ontwerp moeten maken en zonder draadbrug zou het niet mogelijk zijn.....rara toch gelukt. Maar inderdaad met auto routering zit je soms vast aan een draadbrug. Kvind dat ook frustrerend..maar werkt even goed als je niet met hoge frequenties werkt

• Puch-Maxi
dj_dysaster schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 19:54:
Hier maar is vragen. Voor een projectje ben ik op zoek naar een bluetooth "master module". Ik heb een bluetooth headset (a2dp + microfoon, die in een motorhelm zit) en paired op dit moment met de navigatie. Echter wil ik hier vanaf. Nu heb ik zelf een ontwerpje gemaakt met een uCtje en wat TDA meuk om meerdere audiobronnen te kunnen combineren, echter is de laatste stap de omzetting naar bluetooth.

Nu vond ik na wat googlen de KC-5190 van KC wirefree (http://kcwirefree.com/audio.html), maar ik vraag me af of er alternatieven zijn. Iemand bekend met diy audio over bt modules/chips?
Heb je hier wat aan Marco? http://www.dealextreme.co...-transceiver-module-80711 Het schijnt dat je er een andere FW op kan flashen (dan kan hij geloof ik ook als master/client). Zie ook: http://byron76.blogspot.com/ en voor meer informatie http://trainelectronics.com/Bluetooth/

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CZcl1WQAjbt9noi2UrnCAMfM/medium.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Puch-Maxi op 02-10-2011 22:20 . Reden: Image ]

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
steven_1 schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 22:01:
[...]

Kheb ook eens een ontwerp moeten maken en zonder draadbrug zou het niet mogelijk zijn.....rara toch gelukt. Maar inderdaad met auto routering zit je soms vast aan een draadbrug. Kvind dat ook frustrerend..maar werkt even goed als je niet met hoge frequenties werkt
mux bedoelt volgens mij gewoon een PCB trace en geen echte losse draad ;)

• steven_1
Sphere- schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 22:28:
[...]

mux bedoelt volgens mij gewoon een PCB trace en geen echte losse draad ;)
ow ja dat gaat het zijn...volgende keer moet steven verder nadenken

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 21:12

DaWaN

'r you wicked ??

Heeft iemand hier ervaring met het ontwerpen van RF circuits ?
Ik ben nu bezig met een Microchip MRF24J40 en een chip antenne.
Ik heb een design voor een 50ohm inverted F antenne alleen heb ik voor de Microchip chip uiteraard een balun nodig.
Nu heeft Microchip wel een balun gemaakt van discrete parts alleen zijn deze totaal niet leverbaar, ik zit er nu over te denken om gewoon een discrete balun te kopen. Het probleem wat ik nu alleen heb is dat ik nergens kan zien wat de uitgangsimpedantie van de Microchip MRF24J40 is.... Het zou uit te rekenen moeten zijn maar ik weet niet of de regels die ik ken nog opgaan op 2.4GHz

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:05
Zo, ben toch wel heel erg blij met m'n hetelucht apparaat. Had m gekocht om m'n ledstrips mee in elkaar te solderen, maar heb er nu ook al een PS3 mee gefixt :)

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heeft er hier iemand ervaring met het maken van LED drivers? Ze zijn standaard genoeg te koop, 230v AC of 12-30v DC input bijvoorbeeld, en dan een x aantal leds van 3watt er achter. Maar de meeste zijn niet PWM dimmable.

Al zijn ze wel te koop, maar:
-kant en klaar 230v AC -> 7-12x 3watt led driver uit china: 13$
-7-30V DC -> PWM dimbaar: 13€
En dan bij die laatste nog een voeding erbij.

Dus dacht, als het nou eenvoudig is om een led driver te bouwen... En dat is het denk ook.
Volgens mij is het voldoende om te zorgen voor de juiste voeding en de ZXLD1360 chip+voorbeeld schema in de datasheet te gebruiken. edit, of bijv. deze.
Dan kan ik zelf kijken of het de moeite is om zelf een driver te maken, of die kant&klare te bestellen a 13€.

Wat ik namelijk wil is een lamp die met de power in geschakeld naar 100% gaat, en hem kan dimmen door bijv. met een uC en IR ontvanger de PWM terug te brengen. Nog even kijken hoe ik dat doe. Ik heb wel een IR ontvanger die je 2 commando's kunt inleren. Denk dat ik daarmee een uC de PWM laat verhogen of verlagen. Op zich is het in 8 stappen ofzo genoeg. Als ik dan een + en - PWM heb kan ik met de Logitech harmony mooi het licht dimmen :P
Er zijn ook wel drivers die gedimd kunnen worden door normale dimmers. Maar daar ben ik niet zo'n fan van, want die gewone dimmers geven toch eerder storing, flikkering, en de integratie met domotica is lastiger.

[ Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 09-10-2011 15:30 ]

• mux

mux

99% efficient!

Met laagspanning LEDs dimmen is geen bal aan; neem een appnote van een van de honderden LED-driverchips met PWM enable lijn, en gaan met de banaan. Het probleem daarmee is meer: hoe kom je aan die specifieke componenten? Kun je bestellen bij Farnell?

Je kunt het P-lab op EWI ook wel eens binnenlopen en extreem lief naar mij kijken of ik misschien de gewenste componenten bij Farnell wil bestellen

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik kan wel bestellen bij farnell. Heb er vanmiddag wat datasheet bekeken, en het is inderdaad niet moeilijk. Makkelijker dan ik van tevoren dacht. Maar een chippie die 1A doet kost pakweg 2-4€, spoeltje en condo's+zener erbij. En dan even op een printje solderen

Maar zojuist nog makkelijker gedaan, en lekker lui voor 5€ een kant en klaar printje, compleet met aansluitklemmen en gratis verzending besteld via ebay :P Ze hadden ook een RGB controller met IR remote. Daarvan hang ik dan 1 kanaal aan de PWM ingang, en dan hoef ik ook geen uC met IR ontvanger in elkaar te klussen en te programmeren. Kwestie van de IR code in de Harmony zetten en gaan :)

• junneh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-11 13:31
Ik heb simpele vraag, weet niet of dit het juiste topic is maar ik ga hem toch stellen.

In mijn case zit standaard een een knopje met daarop een 2 pins connector die dan weer aan een 2 pins led kabel zit (voor de leds op een fan)

zijn voor dit soort 2 pins aansluitingen splitters te vinden ( ala fan splitters, maar dan 2 pins.)

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-11 13:21

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

ff een vraagje tussendoor, kan ik kortstondig laten we zeggen >1min een 100 watt weerstand 200w laten verstoken?

Het gaat om deze weerstand:

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/NDAwWDQwMA==/$%28KGrHqMOKikE5mR5m9f6BOc79HJ%28y!~~60_12.JPG

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

• mux

mux

99% efficient!

Draadgewonden weerstanden kunnen flink wat hebben. Staat meestal ook in de datasheet. Maar 1 minuut is wel vrij lang. In deze datasheet staat bijvoorbeeld in het eerste plaatje op de laatste pagina hoeveel overload je hem kunt geven voor hoeveel tijd. Het lijkt erop dat je ongeveer 15 seconden lang 2x zoveel vermogen erin kunt dissiperen. Het verschilt natuurlijk per weerstand, maar ik zou het er niet zo lang op wagen eerlijk gezegd. Het filament in die weerstanden wordt al iets van 250 graden bij normaal gebruik, als je hoger gaat kunnen lokale hotspots het filament doorsmelten.

• WeaZuL

WeaZuL

mux schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 10:57:
Draadgewonden weerstanden kunnen flink wat hebben. Staat meestal ook in de datasheet. Maar 1 minuut is wel vrij lang. In deze datasheet staat bijvoorbeeld in het eerste plaatje op de laatste pagina hoeveel overload je hem kunt geven voor hoeveel tijd. Het lijkt erop dat je ongeveer 15 seconden lang 2x zoveel vermogen erin kunt dissiperen. Het verschilt natuurlijk per weerstand, maar ik zou het er niet zo lang op wagen eerlijk gezegd. Het filament in die weerstanden wordt al iets van 250 graden bij normaal gebruik, als je hoger gaat kunnen lokale hotspots het filament doorsmelten.
Hmzz thnx again mux voor je gedetailleerde en snelle reply! mss toch maar es op zoek naar een 200watt weerstand dan ... heb ik wat langer de tijd ;)

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

Denk er wel aan de weerstand goed op een fatsoenlijk koelblok te bevestigen! Want die 100W is waarschijnlijk alleen geldig als er een heatsink aan zit.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• mux

mux

99% efficient!

Jup, je moet zelfs deraten mét infinite heatsink als je meer dan 1000 uur werktijd uit de weerstand wilt halen.

• WeaZuL

WeaZuL

hmzz thnx voor de tip! Ik had hem uiteraard gewoon zonder koellichaam aangesloten 8)7 , dus gaan we nu opzoek naar een fatsoenlijk ribbel ijzer materiaal :+ :)

[ Voor 6% gewijzigd door WeaZuL op 10-10-2011 12:55 ]

• mux

mux

99% efficient!

IJzer geleidt heel slecht warmte. Alu, koper of in het ergste geval messing wil je hebben.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Even een oude CPU koeler er aan schroeven bijvoorbeeld :)

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

_ferry_ schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 13:41:
Even een oude CPU koeler er aan schroeven bijvoorbeeld :)
Goed idee, maar dan niet een koelvin voor een 486 processor, want daar koel je echt geen 200Watt mee weg. :P

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-11 09:54
WeaZuL schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 11:19:
[...]

Hmzz thnx again mux voor je gedetailleerde en snelle reply! mss toch maar es op zoek naar een 200watt weerstand dan ... heb ik wat langer de tijd ;)
Je kunt er ook gewoon twee (of meer) parallel nemen toch? Wel opletten dat dan de gezamenlijke weerstand veranderd

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Zojuist een _prachtig_ speeltje besteld ter ontwikkeling van een aantal projecten. Ik heb haast geen idee waar ik moet beginnen, maar ik kan niet wachten totdat ik de devkit in mijn handen heb. :)

http://www.ti.com/tool/ekk-lm3s8962

Afbeeldingslocatie: http://media.digikey.com/photos/Luminary%20Micro%20Photos/EKI-LM3S8962,EKC-LM3S8962,EKK-LM3S8962.jpg

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-11 17:37
Kort vraagje. Vanmiddag een multimeter gekocht. Aantal dingen kunnen meten, maar nu blijft ie steeds op 0,00 of 1 oid (afhankelijk van de stand waar ie op staat) hangen. Display werkt en geeft bij veranderen van stand even een andere waarde aan, eveneens met andere batterijen. Lijkt me sterk dat het ding nu al defect is, maar toch vreemd dat ik er geen waarde verandering meer uit krijg.

Oh oh Mr. B, oh oh!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:05
Weet niet wat voor multimeter het is, maar heb je misschien op de "Hold" knop gedrukt?

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• VincentG
Velleman DVM831 Digital Multimeter.

Afbeeldingslocatie: http://www.okaphone.nl/product/images/dvm831.jpg

Zie geen hold knop.

Dat grijze blokje heb ik er nog los naast liggen, geen idee waar die voor dient, kon ik zo snel ook niet in de handleiding vinden. Wellicht te plaatsen in de case als ik bottom case open, bij top case kon ik enkel de batterijen plaatsen.

[ Voor 48% gewijzigd door VincentG op 11-10-2011 19:54 ]

Oh oh Mr. B, oh oh!

• mux

mux

99% efficient!

Waarschijnlijk heb je op de stroomstand spanning gemeten en is de interne zekering stuk. Als je van plan bent om in de toekomst serieus met elektronica bezig te zijn zou ik overigens aanraden om een fatsoenlijke multimeter te kopen, bijvoorbeeld een tweedehands fluke.

• VincentG
Damn, dat zou gaar zijn. Geen serieuze bedoelingen, tenzij ik goed ga worden met electronica, maar zolang een simpele vu-meter al niet wil lukken...
Morgen terug naar de winkel, eens zien wat ze erop te zeggen hebben.

Oh oh Mr. B, oh oh!

• Puch-Maxi
Kan gebeuren toch, ik had twee multimeters naast elkaar liggen met de ene was ik voltages aan het meten terwijl ik met de andere milliampère's aan het meten was. Pak ik per ongeluk de verkeerde leads en *pats* ja hoor... zekering kaputt. Shit happens, nieuwe zekering van 250mA erin en gaan!

Ik kan je vertellen dat je dat geen tweede keer doet. :+

• VincentG
Waar kan ik btw de TIP31 transistor halen/bestellen? Bij vele shops vind ik hem niet, weet niet of er een vervanger voor is? Veelal gebruikt bij sound reactive leds.

Oh oh Mr. B, oh oh!

• Puch-Maxi

• Rmg
  • Laatst online: 22-11 18:52

Rmg

VincentG schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 19:53:
Velleman DVM831 Digital Multimeter.

[afbeelding]

Zie geen hold knop.

Dat grijze blokje heb ik er nog los naast liggen, geen idee waar die voor dient, kon ik zo snel ook niet in de handleiding vinden. Wellicht te plaatsen in de case als ik bottom case open, bij top case kon ik enkel de batterijen plaatsen.
Kan me sterk vergissen maar das volgens mij de diodetester transistortester 8)7

[ Voor 2% gewijzigd door Rmg op 12-10-2011 09:29 . Reden: ik zag het ook nog staan en nog steeds diode intikken ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:35
Als ik goed kijk zie ik een "NPN" en "PNP" staan... :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• VincentG
Een van de twee zekeringen had het inderdaad begeven.
Toevallig hadden ze er ook nog TIP31 transistors. Samen met een paar ledjes werd het nog behoorlijk prijzig, maar ik kan weer even verder. En anders moest ik minstens 7 euro bestellen en/of had ik 7 euro verzendkosten etc.

Oh oh Mr. B, oh oh!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
mux schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 20:00:
Waarschijnlijk heb je op de stroomstand spanning gemeten en is de interne zekering stuk. Als je van plan bent om in de toekomst serieus met elektronica bezig te zijn zou ik overigens aanraden om een fatsoenlijke multimeter te kopen, bijvoorbeeld een tweedehands fluke.
Als je een dure multimeter nodig hebt doe je volgens mij meestal toch iets fout, en zie het ook zeker niet als iets dat nodig is voor hobbyen. Zou ik veel eerder een goedkope multimeter (dealextreme hier O-) ) multimeter kopen en een tweedehands scope erbij. Maar als je iets heel nauwkeurigs moet meten, heb je waarschijnlijk een circuit gemaakt dat niet robuust genoeg is.

• mux

mux

99% efficient!

Nope, een goede multimeter koop je niet om de nauwkeurigheid maar om de veiligheid en langetermijn-betrouwbaarheid van je metingen. Veelgemaakte denkfout (en iets waar de elcheapo metermakers ook lekker op inspelen door onzinnige specs te geven).

En het kost je nauwelijks tot niks extra. Een tweedehands Fluke met alle basisfunctionaliteit die je daadwerkelijk gebruikt heb je tussen de 50 en 100 euro.

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Waarom kan Microchip niet gewoon hun registers standaardiseren dat code onderling uitwisselbaar is tussen verschillende micro's? Schijt SPI bussen. :(

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
WeaZuL schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 10:50:
ff een vraagje tussendoor, kan ik kortstondig laten we zeggen >1min een 100 watt weerstand 200w laten verstoken?

Het gaat om deze weerstand:

[afbeelding]
Ik heb een dumpload gemaakt met 16x 50W (800W) weerstanden, waar met voldoende koeling voor een half uur toch 2kW in weg gestookt kan worden. (daarna wordt de tin bijna vloeibaar...)

[www.ganzz.nl]

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Flake schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:26:
Waarom kan Microchip niet gewoon hun registers standaardiseren dat code onderling uitwisselbaar is tussen verschillende micro's? Schijt SPI bussen. :(
Komop zeg, simpeler dan SPI wordt het toch niet 8)7

Het is alleen wel zo dat peripherals met de tijd beter worden, laatst had ik nog eens een P18F47J53 gebruikt en die heeft gewoon DMA via SPI ! Dat zijn features waar ik blij van word :)

• Flake
Dat zou je idd zeggen, maar op een PIC (of althans, deze PIC) heb ik toch moeite om dit aan de praat te krijgen. Mijn transmittertje reageert iig niet op commands en mijn logic analyzer pikt er maar weinig data uit. 1 klokslag en daar houdt het wel mee op.

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Flake schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 14:30:
Dat zou je idd zeggen, maar op een PIC (of althans, deze PIC) heb ik toch moeite om dit aan de praat te krijgen. Mijn transmittertje reageert iig niet op commands en mijn logic analyzer pikt er maar weinig data uit. 1 klokslag en daar houdt het wel mee op.
Welke PIC ben je mee bezig dan als ik vragen mag ?

• Flake
16f1933

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Al gecontroleerd of dat je geen andere peripherals aan hebt staat op die pinnen ? Je hebt ook een apart register om bepaalde peripherals te mappen op pinnen, daar toevallig niet een peripheral gemapt op de SPI pinnen ?

Je hebt de SDO op de MOSI aangesloten en de SDI op de MISO ?

Als laatste is het dan gewoon de datasheet volgen en ik *denk* dat er ook wel MSSP code op het internet zwerft.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
mux schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 13:05:
Nope, een goede multimeter koop je niet om de nauwkeurigheid maar om de veiligheid en langetermijn-betrouwbaarheid van je metingen. Veelgemaakte denkfout (en iets waar de elcheapo metermakers ook lekker op inspelen door onzinnige specs te geven).

En het kost je nauwelijks tot niks extra. Een tweedehands Fluke met alle basisfunctionaliteit die je daadwerkelijk gebruikt heb je tussen de 50 en 100 euro.
Qua veiligheid weet ik niet precies wat je ermee doet, maar zolang je op laagspanning werkt ben je toch knap bezig als het voor je persoonlijk gevaarlijk wordt. En ik ben nog nooit een multimeter tegengekomen die ineens kortsluiten op spanningsmetingen geeft ofzo.

Langetermijnbetrouwbaarheid bedoel je neem ik aan offset/drift van de nauwkeurigheid van je multimeter? Dan zijn we in principe weer bij mijn punt dat een normaal, robuust, circuit geen problemen heeft als een spanning/weerstand/stroom een paar procent ernaast zit.

• Flake
De SDI wordt gedeeld met timer 1 gate (gebruik ik niet). Heb APFCON register niet geinitaliseerd maar POR value staat op 0 en dat is goed. SDO en SCK delen niets met modules die gemapped kunnen worden. Heb het PCB al gecontroleerd maar kon niet echt een fout vinden, netten lopen naar de goeie pinnen. Ik heb de MSSP code al 1:1 uit een ander project geplukt met een 16F727 en dat werkte. Voor dit project wat zo goedkoop mogelijk moet worden is dit een goedkoper alternatief. Waarom ik zoveel moeite heb om hier een SPI bus uit te krijgen is mij vooralsnog een raadsel.

Ik clear de interruptflag ook voor het schrijven, ik schrijf naar de buffer waarna hij in een while(!SSPIF) loop blijft hangen totdat hardware de flag set. Mijn ervaring met PICjes is toch dat wanneer je een fout hebt in je code dat de SSPIF flag niet wordt geset en dat gebeurt in dit geval wel.

[ Voor 21% gewijzigd door Flake op 13-10-2011 15:25 ]

• mux

mux

99% efficient!

furby-killer schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 15:01:
[...]

Qua veiligheid weet ik niet precies wat je ermee doet, maar zolang je op laagspanning werkt ben je toch knap bezig als het voor je persoonlijk gevaarlijk wordt. En ik ben nog nooit een multimeter tegengekomen die ineens kortsluiten op spanningsmetingen geeft ofzo.

Langetermijnbetrouwbaarheid bedoel je neem ik aan offset/drift van de nauwkeurigheid van je multimeter? Dan zijn we in principe weer bij mijn punt dat een normaal, robuust, circuit geen problemen heeft als een spanning/weerstand/stroom een paar procent ernaast zit.
Tsja, we kunnen argumenten heen en weer blijven gooien. Als je heel voorzichtig met je meter doet, zijn beperkingen kent en niks nauwkeurig hoeft te weten kan een elcheapo meter prima voldoen, tuurlijk. Daarom zei ik ook 'als je serieus met elektronica bezig wil zijn' of iets in die trant - als je dat doet, is je multimeter hét apparaat waarop je moet vertrouwen.

Het heeft totaal geen zin om een paar tientjes te besparen als je vervolgens urenlang op spoken aan het jagen bent omdat het ding bogus metingen geeft, of dat het ding in je handen explodeert zodra je hem een keer wél in het stopcontact wil steken. Bovendien - zodra je serieus bezig gaat heb je toch wel een kwaliteitsding nodig, dus dan ben je dubbel geld aan het uitgeven. Daarom is mijn standaardadvies voor mensen die serieus bezig lijken te gaan zijn met elektronica: koop een tweedehands (of nieuwe) kwaliteitsmeter. Het ding houdt sowieso z'n waarde, dus als je toch iets anders wil gaan doen kun je hem met minimaal verlies (of zelfs winst) wegdoen en in de tussentijd heb je er gegarandeerd meer plezier en nut van dan een cheapo chinameter. Een tweedehands Fluke voor welk doel dan ook kost je maar 50 à 100 euro, dat is nog niet eens twee extern ingehuurde HBO elektrotechniek-uurlonen. Hell, je kunt zelfs een nieuwe Fluke 17B krijgen voor 65 euro. Ding kan alles.

Als je eens per maand het ding plichtmatig onder het stof vandaan haalt om iets door te meten waarvan je toch eigenlijk wel wist wat het was, dan is het een heel ander verhaal.

• VincentG
Wat is de juiste of een eenvoudige manier om LEDs in een schakeling te testen?
Heb een VU meter gemaakt met de LM3915IC maar van het een op het andere moment brandden de LEDs niet meer. Heb wat punten doorgemeten en die lijken te kloppen, spanning van 12V adapter op diverse punten in schakeling en wisselende spanning bij de LEDs op het moment dat de LEDs op de muziek zouden moeten knipperen. Echter, de LEDs branden niet meer en het kan zijn dat ik iets niet op de juiste manier meet, misschien zijn de LEDs defect, misschien niet. Waar moet ik de + en - van de multimeter bij een LED houden om deze te testen, of geeft een defect LED sowieso wel spanning/stroom door, maar geen licht?

Oh oh Mr. B, oh oh!

• Flake
Geef eens een tekening.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik ben bezig om me te verdiepen in het PIC gebeuren. Ik heb al wat ervaring met PICbasic of Proton IDE. De cursus van picbasic.nl heb ik doorlopen dus ik heb wel enige basiskennis. Ik heb echter geen zin om het volledige programma van Proton te kopen (arme student O-) ). Daarom heb ik besloten om ASM, assembly als taal te gaan leren.

Als eerste asm projectje heb ik de led-kubus gemaakt met succes :) Was een leuk projectje waar ik ook weer een aantal basis dingen mee heb geleerd.

Nu wil ik een stap verder gaan en een real time clock (RTC) maken. Ik heb diverse projecten gevonden met google waarbij de DS1307 wordt gebruikt. Dit is een chipje die de tijd bijhoudt en werkt via de I2C bus. Deze wil ik gebruiken i.c.m. een pic 16f628a. Maar deze pic heeft geen hardware ondersteuning voor I2C. Geen probleem want ik heb gezien dat je ook softwarematig I2C kan simuleren, het zogenaamde bit banging als ik goed gezocht heb.

Nu komt het probleem: Ik kan geen goede tutorial in asm vinden over hoe ik softwarematig de I2C bus moet gebruiken. Ik heb alwel de routines in asm gevonden maar geen idee hoe ik ze moet gebruiken. Weet iemand nog een goede site of een ander project waarbij duidelijk het gebruik van de I2C bus i.c.m. asm wordt uitgelegd?

• VincentG
http://www.national.com/images/pf/LM3915/00510401.pdf

Heeft het wel enige tijd half gedaan (leds brandden of knipperden, maar nog geen mooie uitslag visualisatie), tot het plots geen licht meer begon te geven. Steeds met laagspanning (9V batterij) gewerkt en ook met 12v adapter getest.

Oh oh Mr. B, oh oh!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
@TEAMIKKE
de Microchip C18 C compiler kun je volgens mij ook gratis gebruiken.
Dan kun je in C programmeren. Die bevat ook allerlei libraries, waaronder voor I2C.
(waar ik ooit nog een bug uitgehaald heb, en niet de credits voor heb gekregen bij de patch release notes :( )

• VincentG
Soldeerbout had van de week af en toe al moeite met warm worden, nu wil ie helemaal niet meer.
Defect in de bout (verwarmingselement oid) zelf lijkt me, of zou het ook een defecte/versleten tip kunnen betreffen?

Oh oh Mr. B, oh oh!

• SA007
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
De tip bepaald niet of de bout warm wordt (tenzij je een weller magnastat hebt).

ik zou de draden 's doormeten.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
VincentG schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 15:13:
Soldeerbout had van de week af en toe al moeite met warm worden, nu wil ie helemaal niet meer.
Defect in de bout (verwarmingselement oid) zelf lijkt me, of zou het ook een defecte/versleten tip kunnen betreffen?
Verwarmingselement kun je even doormeten. Tip zelf gaat eigenlijk nooit kapot, en bepaald meestal ook niet de temperatuur. Alleen bij de Magnastat dingen van Weller, maar de daadwerkelijke in- en uischakeling van het element gebeurd in het handvat. Dat schakelaartje wil nog wel eens slijtage geven. (Ik heb ze bij mn beide bouten ook al eens vervangen).

Partno 0051020199
(Ik heb er zelf altijd 1 reserve liggen)

Maar goed, wat voor bout heb je uberhaupt?

[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 15-10-2011 17:20 ]

• Sphere-
  • Laatst online: 28-08 19:53
Niet alleen de magnastats hebben een element in de tip maar ook JBC Tools ( _/-\o_ ).

Overigens kan een slechte tip wel zorgen voor slechte warmteoverdracht waardoor je tin niet wil smelten, maar dan zou je toch wel de warmte van de bout moeten "voelen".

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
jbc FTW! we gebruiken dat spul op de zaak, en het is dat het zo gruwelijk duur is... anders had ik nu thuis ook zo'n setje staan.

ik heb het eigenlijk ook niet nodig voor thuis (soldeer vrij weinig hier), maar wat werkt dat goed zeg, imo zelfs fijner dan de wellers waarmee ik heb gewerkt (laatste die ik heb gebruikt was de de WS81, prima ding trouwens)

• VincentG
Heb deze bout: http://www.newtone-online...info.php?products_id=1048.
Verwarmings element niet door kunnen meten. Kon de tip losdraaien, maar loopt nog geisoleerd draad met extra omhulsel door, waar ik verder niet bij kon zonder het te slopen. De behuizing zit vast met 2 vreemde schroefjes die ik nog nooit gezien heb (soort H vorm) en krijg ik niet open. Wordt denk gewoon een keer een nieuwe halen, zo duur was deze niet, verzendkosten zijn nog hoger (had hem samen met wat andere onderdelen besteld).

Oh oh Mr. B, oh oh!

• VincentG
Naast een defecte bout, werkte 1 van de 2 sound reactive led schema's (4 ledjes en tip31) niet meer, wederom 'plots', een ledje defect. Die is wel te vervangen als ik weer een werkende bout heb, dan zou die het alvast moeten doen.
Daarnaast nog even kort naar de vu meters gekeken. De ledjes branden (knipperen) wel gewoon als ik audio signaal op de led poten aansluit, vreemd genoeg geen leven uit de gehele schakeling.

Oh oh Mr. B, oh oh!

• SA007
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Zo'n goedkope bout repareren als ie niet meer warm wordt is meestal de moeite niet inderdaad.

Heb je de ledjes goed gepolariseerd zitten?

• Flake
Gepolariseerd? Kom nou, tis geen magneet :*)

• VincentG
Ledjes zitten goed. Heeft het ook enige tijd gewoon gedaan, vandaar dat ik niet snap wat er mis is, her en der wat doorgemeten en krijgt op diverse punten gewoon spanning.

Oh oh Mr. B, oh oh!

• Flake
Zet es een labvoeding in serie met je LEDs, met als spanning de forward voltage van al je leds bij elkaar opgeteld en de stroombegrenzing tot net onder de absolute maximum rating van je led. Wat gebeurt er? Niks? 1 (of meerdere) leds kapot, simpel.

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05:31
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/6/219729.jpg
Heb een probleempje met deze schakeling... Hij moet namelijk van de sinusgolf een blokgolf maken. Op dit moment krijgen we wel blokken maar ook met een negatieve kant. We hebben dit al proberen af te vangen met een diode, maar deze vlakt de positieve spanning af naar 1.65 V. Ook niet echt een oplossing waar we naar op zoek zijn... Ik hoop dat er iemand anders nog een tip voor ons heeft :)

• LED-Maniak
Wat is de spanning(t-t) van deze sinus?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Capacitor
Van de sinus is deze 2Vtop-top. De opamp krijgt een spanning van ongeveer 8V. Zonder diode krijgen we dan blokken met -4V en 4V.

• LED-Maniak
Weerstand tussen input positieve kant opamp en een over de output en de positieve kant. Schmitt trigger dus. :)

• Capacitor
LED-Maniak schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 22:17:
Weerstand tussen input positieve kant opamp en een over de output en de positieve kant. Schmitt trigger dus. :)
Heel erg bedankt! :)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Als je hier een schmitt trigger van maakt verandert er toch helemaal niets aan de uitgangsspanning?

Je kunt de negatieve kant beperken tot -0,6 volt met een diode en weerstand, maar als je de emitter van de transistor aan de ground lijn knoopt (er vanuit gaande dat je opamp een symmetrische voeding heeft) dan gaat de collector van de transistor al niet negatief meer.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• LED-Maniak
Was ivm. de afvlakking, waarschijnlijk anders geinterpreteerd.

Maar idd, aan gnd hangen.

[ Voor 130% gewijzigd door LED-Maniak op 19-10-2011 00:43 ]

• Capacitor
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/6/220263.jpg
Dus dit is wat jullie bedoelen als ik het goed begrijp. Kunnen we dat straks mooi even gaan testen. Nogmaals bedankt :)

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05:23

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
Ik heb sinds kort een nieuwe multimeter in huis. Een erfstuk van mijn opa van toen hij nog bij Electrabel werkte. Het ding zou naar het schijnt erg goed zijn, maar ik kan in de verste verte geen informatie of handleiding meer vinden.

Het gaat om de normameter mp14.

Norma zou lang geleden overgenomen zijn door LEM wat op zijn beurt weer gedeeltelijk is overgenomen door Fluke. Fluke zelf bevestigde dit, maar kon geen handleiding meer leveren, aangezien de MP14 al buiten gebruik was voordat LEM was overgekocht. Fluke gaf de suggestie op het internet te zoeken :).

Mijn vraag is dan ook of iemand van jullie meer over deze meter weet. Een handleiding zou super zijn, maar misschien is er iemand die al weet waar alle knopjes voor dienen.

Foto:

Afbeeldingslocatie: http://photobook.plesetsk.be/midi/20111023134140d0677d169482180552642fece87c3ef3.jpg

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• mux

mux

99% efficient!

Dat ziet er uit als een ultraluxe multimeter voor z'n tijd. Hij heeft allerlei functies die moderne highend meters vandaag de dag ook hebben, en dan nog een paar...

Ik denk dat die numpad iets met wiskundefuncties op je meting te maken hebben. De 'extr', 'blank', 'expand' 'up' en 'down' functies zullen daar ook wel mee te maken hebben, of misschien dat ze gebruikt worden voor een menustructuur. Je wisselt tussen het numpad en de rest met de NUM button. Best handig als je bijvoorbeeld vermogen wilt meten: eerst meet je de exacte spanning (waarvan je weet dat die redelijk constant is), vervolgens zet je hem in ampèrestand en laat de meter de meting vermenigvuldigen met je eerder gemeten spanning.

Ik hoop dat hij intern nog oké is. Ziet eruit als een heel erg goede meter om mee te beginnen.

• LED-Maniak
Vraagje van mijn kant. Zal dit goed gaan:

Afbeeldingslocatie: http://prive.protoart.net/schema.png
Gedachte hier achter is dat ik de displays dan niet hoef te voeden vanaf de 5Volt VREG zodat ik deze niet zwaar hoef te belasten en geen extra koeling nodig heb. Display staat geschakelt als emitter volger dus volgens mij staat er dan 5-0.6 = 4.4Volt over de LED's + Weerstand?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Edit: Oeps, negeer de eerste twee alinea's, ik dacht dat je de LEDs op 12V wilde laten lopen. Ik laat ze wel staan omdat iemand anders ze misschien interessant vind.

Ten eerste mis je de basisweerstand bij je BC337. Ten tweede heb je je tor op deze manier als emittervolger staan, wat betekent dat de emitter van je tor altijd de basisspanning plus 0.7V zal hebben. Bij een +5V basisspanning komt dit neer op 5.7V, wat betekent dat 6.3V in je tor weggestookt gaat worden. Dat wil je waarschijnlijk niet.

Verder heeft een AVR geen 'echte' open-collector-uitgangen: door de anti-ESD-dioden in het ontwerp van het ding gaat de AVR elke spanning van Vcc+0.6 naar de 5V proberen af te leiden. Al zou er op je COM1/2-spanning wel 12V staan, zijn de AVR-uitgangen zelfs als je er een '1' opzet nog maximaal 5.7V wat betekent dat je LED alsnog altijd oplicht. Door de fout bij je tor zal dit echter niet gebeuren :P

Al met al: Jah, je ontwerp werkt, iig mits je het niet erg vind dat je tor gigantisch veel power opstookt. Het gaat alleen waarschijnlijk niet werken om de reden die je denkt :P

Oplossing om het net te doen is trouwens een ULN2303 ofzo tussen de AVR en de lijnen naar de LEDs, en Q3 vervangen door een PNP-tor, waarvan de basis dan weer door een NPN naar ground getrokken word.

[ Voor 6% gewijzigd door Sprite_tm op 23-10-2011 15:46 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• LED-Maniak
Mij is verteld dat je bij een emitter volger altijd Vb - Vbe = Ve hebt en dus 4.4Volt over de LED's. Waar die 12-5=7Volt blijft is dan weer nooit verteld. :) Maar dat verstookt de Transistor dus(logisch..).

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Gigantisch veel power valt ook nog wel mee, de tor neemt iets van 770 mW op, als je uitgaat van 20 mA per led, wat trouwens wel te veel is voor een BC337.
Dit is op zich een redelijke manier om componenten uit te sparen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• LED-Maniak
Is er nog een andere mooie alternatieve oplossing voor? Bijvoorbeeld het gebruiken van de AVR voor een buck-converter schakelingetje die de 12Volt naar 5Volt regelt? Zal dan 140mA moeten leveren(de dot wordt niet gebruikt). Anders wordt het denk ik toch een P+N-Fet combinatie of zoals sprite zegt met een ULN.

• mux

mux

99% efficient!

BCD-to-7seg decoder gebruiken en er een weerstand op gooien die dissipeert? Zeg maar, zoals iedereen het altijd doet :P

edit: je houdt dan wel altijd het probleem dat je 7-seg display zwakker gaat branden naarmate meer segmenten aanstaan. Om dat op te lossen gebruik je bijv. een weerstandsarray (elk segment een weerstand).

[ Voor 46% gewijzigd door mux op 23-10-2011 16:42 ]

• LED-Maniak
Dat is wel heel erg voor de hand liggend om te gebruiken natuurlijk :P

Maar kan een 4511 ook sinken? Die dingen zijn zo oud dat ik nergens een fatsoenlijke sheet/schema kan vinden.

[ Voor 44% gewijzigd door LED-Maniak op 23-10-2011 17:11 ]

• mux

mux

99% efficient!

100% van oude elektronica kun je altijd gebruiken als sink. Juist sourcen is af en toe een probleem. Gelukkig is het een 4000-serie, die hebben complementaire uitgangen (CMOS heet dat).

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/cd4055b.pdf pagina 3-156 rechts

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 09:57
Ben bezig met een klein alarm systeem te bouwen, en wil de 'zones' onafhankelijk kunnen schakelen. Iemand een idee hoe ik met een logic gate het volgende kan bereiken:

monitoredstatusready
001
011
100
111

Dus een zone moet gesloten zijn als ie gemonitored word om een ready te geven (ik wil bijv. bepaalde ramen kunnen openen en sluiten zonder dat het alarm af gaat).
Pagina: 1 ... 41 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.