De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 114 ... 122 Laatste
Acties:
  • 593.284 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ wesleytjuh

:9 hebben !

toch komen er ook gewoon batterijen binnen .. ook per luchtpost
Afbeeldingslocatie: http://s4.postimg.org/599gwyh0d/lipo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Lithium mogen gewoon verstuurd worden, alleen zitten er paar regels aan. De post moet dan gemarkeerd worden en mag niet mee in passagiersvliegtuig. Ze stoppen nog wel eens wat post in passagiersvliegtuig als er nog ruimte over is, dat mag dus niet met lithiumcellen. Maar ze mogen gewoon per vrachtvliegtuig vervoerd worden.

Edit/
Moet zo een sticker op, ik weet niet wat erop moet als je naar de EU verstuurd, maar zal denk ik soortgelijke regels hebben, verstuur zelf nooit wat naar de EU dus dat weet ik niet.

Afbeeldingslocatie: http://www.labelmaster.com/images/products/400x400/l20r.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door mad_max234 op 19-07-2014 10:42 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:56
wesleytjuh schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 09:55:
Als je op zoek naar een automatische bent kan ik deze van harte aanraden:
Weidmuller Stripax.
Is dat die met gestapelde plaatjes die als mesjes dienen? Ik herinner mij dat die inderdaad het beste automatisch stripte van alles wat ik tot nu toe gebruikt heb (die stripper met stelschroef komt op een goeie tweede plaats), toch eens een bestellen dan misschien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:27
Yep dat is die :). Ik heb ook al best wat striptangen in mijn handen gehad, maar nog geen betere dan de Stripax. Farnell heeft hem voor ~63 ex BTW. Conrad €90 incl BTW.

Afbeeldingslocatie: http://static2.tme.eu/katalog_pics/2/5/7/257641b21cfdb8b25378e95cbeed55c2/wdm-stripax-b1.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door wesleytjuh op 19-07-2014 10:53 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
mad_max234 schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 10:34:
Lithium mogen gewoon verstuurd worden, alleen zitten er paar regels aan. De post moet dan gemarkeerd worden en mag niet mee in passagiersvliegtuig. Ze stoppen nog wel eens wat post in passagiersvliegtuig als er nog ruimte over is, dat mag dus niet met lithiumcellen. Maar ze mogen gewoon per vrachtvliegtuig vervoerd worden.
Quote mompel mompel, alsof het iets uitmaakt.. Tegenwoordig halen ze een vliegtuig gewoon neer, hoeft geen bom meer mee aan boord..

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Too soon!

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
geen grap bedoeld hier. opgelost via pb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zover ik weet is er nog nooit vliegtuig neergestort door lithium cel, wel paar keer een brand ontstaan.

Edit/
Ach, grapje moet kunnen, hou je toch niet tegen, Bijlmermeer moppen waren er toen ook naar paar dagen.

[ Voor 36% gewijzigd door mad_max234 op 19-07-2014 22:16 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Band ontstaan, van POEF! achterwiel, of relationeel? Best knap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
band zal wel brand zijn, denk je niet ;)

Grappen moeten zeker kunnen, dat relativeert de zaak.
Anders blijven we een stel negatieve zeurende mannetjes.
Overigens gaan er per dag nog steeds meer mensen dood aan verkeersongelukken en aan slecht drinkwater.
Blijkbaar is dat minder spectaculair en ineens niet meer belangrijk. :(

Batterijen mogen trouwens wel mee, maar tot een bepaalde capaciteit.
Weet niet meer uit mijn hoofd wat het was, maar best redelijk hoge waarde.
(lees: meer dan voor normaal thuisgebruik)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Tot 100Wh is het toch? Dat werd me iig verteld toen ik een 12V 9Ah LiFePO4 wilde laten verzenden. Zit helaas net over die grens heen :(

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
LiFePO4 zou met de juiste papieren zonder problemen de grens over kunnen dacht ik.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als je een verzekering afsluit kun je zo goed als onbeperkt batterijen rondsturen. Voor powercycle hadden wij ook een stuk of 800 cellen besteld en laten afleveren uit Amerika. Moest een document bij dat de fabrikant/distributeur garant staat voor verpakking, verzekering en het moest via de duurdere koeriersdienst van UPS/DHL. Viel uiteindelijk best mee wat dat totaal kostte trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Het kan ook wel verzonden worden (enkel via FedEX in dit geval). Maar was gewoon erg duur, dat zal wel mede door die verzekering komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:12

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

In de modelbouwwereld zijn al genoeg lithium accu's geploft met daar bij ook de nodige brandschade aan garages, huizen en auto's. RC forums staan vol met meldingen over bolle accu's en men gaat vrolijk door..

Voorzichtigheid is geboden met vooral de LiPo accu's, daarom stellen veel clubs het laden dan ook verplicht in een brandwerende zak. Jammer is het dat er nog steeds te veel mensen zijn die nuchter over LiPo's denken en blijven beweren dat er nog nooit wat gebeurd is en dat het allemaal goed gaat zonder die veiligheidsmaatregelen. Het gaat er ook niet om dat er niets kan gebeuren maar om de schade te beperken bij die ene keer dat het fout gaat.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:23
Er stond hier laatst een ebay linkje naar een aantal sterke magneten.
Nu ben ik het linkje kwijt en geen idee meer van de zoektermen.

Waren kleine rechthoekige magneten.
Iemand enig idee? (Linkje/zoek term) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 17:34

ThaHandy

Discovery Channel

Ik neem aan dat je zoekt naar neodymium magneten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 13:16
mux schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 15:13:
Voor powercycle hadden wij ook een stuk of 800 cellen besteld en laten afleveren uit Amerika.
offtopic:
Hoe staat het nu met je powercycle?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:23
ThaHandy schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 19:33:
Ik neem aan dat je zoekt naar neodymium magneten :)
Thanks, dat was het idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

WVL_KsZeN schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 19:47:
[...]

offtopic:
Hoe staat het nu met je powercycle?
cancelled, productie van een kleinere serie gaf teveel problemen. Het kwam erop neer dat de cases die we ervoor wilden maken (alu extrusie) >80 euro per stuk gingen kosten. Helaas, maar we gaan gewoon door met andere producten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

wesleytjuh schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 15:18:
Het kan ook wel verzonden worden (enkel via FedEX in dit geval). Maar was gewoon erg duur, dat zal wel mede door die verzekering komen.
Lees de post van twee posten terug van mij, enige wat moet gebeuren is sticker erop dat er bepaalde stoffen inzitten en dus niet in bepaalde vliegtuigen mag.

@rest
Heeft niks met capaciteit te maken zover ik weet, of ik nu doos met cellen of 1 hele groot verstuur maakt niks uit, word verder niet vermeld, dus ook geen criteria. Sticker erop dat er bepaalde stoffen inzitten is zat, sticker is overigens niet alleen voor lithium cellen bedoeld. En de vervoerder moet ook geschikt zijn.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
http://www.ups.com/media/...m_battery_regulations.pdf

Iets lastiger dan dat dus. Al komt het veel op de juiste sticker plakken neer, met bijhorende kosten waarschijnlijk(ik heb een contract bij UPS, zou eogrnlijk even moeten bellen hierover).
En correct verpakken natuurlijk.

[ Voor 67% gewijzigd door wesleytjuh op 19-07-2014 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat zijn volgens mijn UPS richtlijnen, niet de internationale afspraken ICAO, eigen richtlijnen mogen altijd strengen zijn maar nooit soepeler. UPS heeft overigens al eens een vliegtuig in de fik gehad door lithium. :D

Edit/
Uiteraard moet het verpakt worden in de juiste verpakking, of in lithium safe bags of in speciale containers.

Edit/2
Zie dat het in 2009 is aangepast, het zijn dus wel ICAO richtlijnen, van die 100Wh doel ik dan op, my bad.

[ Voor 35% gewijzigd door mad_max234 op 20-07-2014 00:51 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-09 19:17

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

ProAce schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 19:58:
[...]

Thanks, dat was het idd :)
Gewoon uit een oude HDD slopen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ook bij de conrad in alle maten en vormen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 21:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Man man gisteren naar autokerkhof geweest aka sloper om een onderdeel voor de pug te gaan rippen en ineens eens zien voor een digitale teller unit. Leuke teller unit gevonden van een Suzuki Liana (full lcd en ik dacht CAN bus) laat mijne maat dat demonteren en ondertussen ik het stuk dat ik moest hebben demonteren uit een pug.

Kom ik terug thuis was mijn € nog niet gevallen, maar ik zag geen getwiste aders, demonteer het display helemaal en jawel is gewoon een teller unit die je in de plaats van een andere teller kunt steken, pin compatible :( bleh moet ik nog eens terug om een Audi te slopen.

[ Voor 24% gewijzigd door Damic op 20-07-2014 19:59 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Ik snap je post niet helemaal. Wat ben je van plan met dat display, en wat is er niet goed aan deze dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zoek dus een teller unit met can bus dan kan ik wat spelen met de AT90can, anders hoe moet ik code testen :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik ben opzoek naar goedkope pcb rf blikjes, liefst met dekseltje, maar moet goedkoop zijn dus zonder mag ook. iemand goed adresje?

Ik kom maar aantal websites tegen, zoek op RF shield, PCB shield, etc. Op ebay dacht ik wat te kunnen scoren maar daar kom ik er maar paar tegen, wellicht zoek ik niet op de best zoekterm?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zijn dat zo van die blikjes dat je rond hf/lf signalen vind, zoals in radio/tv/vcr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 13:12:
Ik ben opzoek naar goedkope pcb rf blikjes, liefst met dekseltje, maar moet goedkoop zijn dus zonder mag ook. iemand goed adresje?

Ik kom maar aantal websites tegen, zoek op RF shield, PCB shield, etc. Op ebay dacht ik wat te kunnen scoren maar daar kom ik er maar paar tegen, wellicht zoek ik niet op de best zoekterm?
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/qs8crv9xl/rfblik.jpg

* ff gezocht, heb 2 soorten, komplete (met los 'tussenschotje) en een soort bouwpakketje die je volledig zelf dicht moet solderen.
bedoelde je wel zoiets ?

die bouwpakket RF blikjes komen hier vandaan (kijk onder 'behuizingen)
en die komplete bij conrad.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2014 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damic schreef op zondag 20 juli 2014 @ 20:02:
Ik zoek dus een teller unit met can bus dan kan ik wat spelen met de AT90can, anders hoe moet ik code testen :)
met een canbus simulator 8) (ja die bestaan echt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:56

almightyarjen

When does the hurting stop?

Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 14:44:
[...]

[afbeelding]

* ff gezocht, heb 2 soorten, komplete (met los 'tussenschotje) en een soort bouwpakketje die je volledig zelf dicht moet solderen.
bedoelde je wel zoiets ?

hoe zet je die dingen vast aan de print, zitten daar pinnen voor aan de onderkant? :?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

meestal gebruik je voor vb een filter, stukje dubbelzijdige print.. met een dikke soldeerbout bak je zo eea aan de zijwanden vast.
en voor een 'normale schakeling zou ik op een van de deksels kunststof afstandbusjes met binnendraad lijmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@borroz: te gemakkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 14:44:
[...]

[afbeelding]

bedoelde je wel zoiets ?

Ja dat zijn ze min of meer, maar dan veel kleiner, voor smd en met pcb bevestigingspunten. Had gekeken maar hij heeft alleen grote vertinde doosjes.

Heb nu deze en die is perfect, precies de juiste maat en type die ik wil hebben.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9ZVBppGisQW4y2I5z8cAQDzg/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c4mF7AMnrNLYFDodYHwKLPML/full.jpg

Edit/
vergeet even te vermelden dat ik bij digikey, mouser en zo wel wat heb gevonden maar of vrij prijzig, of niet helemaal wat ik zocht.

[ Voor 7% gewijzigd door mad_max234 op 22-07-2014 16:43 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry.. met zulk klein spul werk ik niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

mad_max234 schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 16:25:
[...]
Ja dat zijn ze min of meer, maar dan veel kleiner, voor smd en met pcb bevestigingspunten. Had gekeken maar hij heeft alleen grote vertinde doosjes.

Heb nu deze en die is perfect, precies de juiste maat en type die ik wil hebben.
[afbeelding]

[afbeelding]
Ik acht de kans dat je zulke shields los gaat vinden vrij klein.
Ik heb wat ervaring met producten van grote OEMs die shields gebruiken. De shields worden meestal erg laat in de designcycle toegevoegd en zijn eigenlijk altijd custom voor het PCB. De OEMs kunnen ze ook gewoon zelf maken, dus geen noodzaak om ze in te kopen.

Ik zou het zelf ook wel handig vinden om die dingen te kopen in een klein formaat voor RF projectjes, maar ik heb ze ook alleen maar gevonden in vrij lompe maten helaas..

Maar wat je wil je er precies mee doen? Wil je iets afschermen tegen uitstralen of beschermen tegen instralen? Mogelijk zijn er meerdere wegen naar Rome, ik moet het bij de meeste low-cost designs helaas zonder shield doen :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Digikey verkoopt ze onder andere, maar dan kost het meer dan circuit wat erin komt, kom dan gauw op 3.5 euro uit per setje(deksel en frame), het kan niet in materiaal zitten, klein stukje blik kost bijna niks.

Mooiste zou zijn als een of andere chinees berg pcbs heeft leeggehaald, kan toch niet veel mis mee zijn, is niet zo dat de waarde kunnen afwijken of dat ze zijn uitgedroogd, vaak het geval is met componenten die ze ergens afgehaald hebben.

Ik ga denk ik gewoon eens vragen aan wat verkopers of ze volgende tripje aan Shenzhen market kunnen kijken voor wat shields, heb op filmpjes gezien dat ze daar kraampjes hebben met shields, wie niet waagt wie niet wint. :)

Is voor het afscherming van high impedance circuit, om signaal buiten te houden.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Laatst online: 20:24
Je zou eens kunnen kijken bij Laird of dichter bij huis hollandshielding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Farnell heeft er ook een paar: http://nl.farnell.com/screening-can

En hier tussen op einde pagina 1 / pagina 2 staan er ook enkele: erg lange Farnell URL (enclosures / type Screening Can)

Ze zijn er wel te krijgen. Meeste zijn vrij lomp/hoog.

Misschien eens zoeken naar de term die Farnell gebruikt; screening can?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

had per ongeluk 8 draadjes in spiegelbeeld aangesloten
vond ik als snelste oplossing deze 'bit reverse:

unsigned char b; // reverse this (8-bit) byte
b = (b * 0x0202020202ULL & 0x010884422010ULL) % 1023;

- http://graphics.stanford....ks.html#BitReverseObvious

het werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:30
Ik heb nu een tijdje mijn LED-strip drivers in gebruik en het werkt vrij goed, maar ik nog niet perfect. De verlichting kan ik zelf ook aan/uit schakelen door middel van de schakelaar in de muur. Hiermee wordt gewoon direct de 230V voeding van de modules geschakeld.
Nu krijg ik na een aantal keer aan/uit schakelen van de verlichting in Windows ineens foutmeldingen op de COM-poort: Access to the port is denied

Dit is een bekend issue wanneer de COM-poort niet correct wordt afgesloten voordat de USB->Serial adapter wordt ontkoppeld. Hier is ook wel omheen te werken: zoals hier wordt geschreven.
Echter, die adapter wordt helemaal niet ontkoppeld. Het probleem is dus dat bij het aan/uitschakelen van de modules de adapter ergens een 'tik' krijgt en zichzelf reset. Windows geeft dan ook aan dat het device ontkoppeld wordt.

De vraag is nu dus hoe ik dit in de modules (zo eenvoudig mogelijk) kan opvangen.
De modules hebben het volgende schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.amelsfort.nl/LEDStripDriver4.jpg

Vervolgens zijn alle modules via een drie-aderige kabel met een RS232->RS485 adapter verbonden met de USB->RS232 adapter (met FTDI-chip).

Is dit eenvoudig op te lossen (misschien toch ergens een pull-down op de RS485-bus?) of kan ik beter op zoek gaan naar een andere adapter? De huidige adapter is een goedkoop dingetje van eBay, maar er zijn ook varianten van enkele tientallen euro's.

[ Voor 6% gewijzigd door maikel op 23-07-2014 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Heeft iemand toevallig nog een rechthoekig ferriet kraaltje voor een flatcable? Omgeveer 25mm x 1mm opening oid. Ik dacht dat ik nog wat had liggen, maar kan het niet vinden. Ook nog even een paar kabelmodems opengemaakt, maar helaas niets te vinden. Trouwens wel een enorm rijke bron van onderdelen zo'n kabelmodem. 128M DRAM, connectoren, SMD spoeltjes, etc.

Afbeeldingslocatie: http://katalog.we-online.de/media/images/eisos/FeFlat_pf2.jpg
mad_max234 schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 13:12:

Laat even weten als je wat gaat bestellen. Kan ik ook gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 20:58

Guldan

Thee-Nerd

maikel schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 12:01:
........ lang verhaal over usb com poort zaken
Kan ook zijn dat je niet van je PC de usb hub controller op "Allow the computer to turn of this device to preserve power" oid hebt staan. Staat bij de devicemanager instellingen dan de hub controller kiezen en dan power management tabje :),

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-09 19:17

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Even een noobvraag: ik heb hier zo'n oude digitale agenda. nu is de batterij daarvan leeg (3 volt knoopcel).
Ik zou dus gewoon die 3 volt knoopcel kunnen vervangen door 2x een AA batterij in serie?

Volgens mij kan dat wel gewoon toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ja, heb ik ook gedaan met mijn multimeter. Liever een AA batterij houder achterop je multimeter dan om de week knoopcellen vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door lutkeveld op 23-07-2014 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:30
Guldan schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 13:49:
[...]

Kan ook zijn dat je niet van je PC de usb hub controller op "Allow the computer to turn of this device to preserve power" oid hebt staan. Staat bij de devicemanager instellingen dan de hub controller kiezen en dan power management tabje :),
Hmm, dat is inderdaad ook een goeie. Het stond inderdaad aan.
Maar buiten dat weet ik dat het device als 'unplugged' wordt gezien als ik de verlichting aan/uit schakel. Het lijkt er dus echt op dat die adapter een dipje krijgt en zichtzelf reset of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Oyster schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 13:44:
Trouwens wel een enorm rijke bron van onderdelen
Ik ga er eens eentje openmaken, heb paar oude liggen die ze niet meer terug wilde naar het vervangen met nieuw type modem. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Oyster schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 13:44:
Heeft iemand toevallig nog een rechthoekig ferriet kraaltje voor een flatcable? Omgeveer 25mm x 1mm opening oid. Ik dacht dat ik nog wat had liggen, maar kan het niet vinden. Ook nog even een paar kabelmodems opengemaakt, maar helaas niets te vinden. Trouwens wel een enorm rijke bron van onderdelen zo'n kabelmodem. 128M DRAM, connectoren, SMD spoeltjes, etc.
Nevermind, gevonden. Na 4 keer mijn ebin doorgegraven te hebben kwam ik uiteindelijk bij een flatbed scanner terecht. Daar zitten er zelfs 5 in. 1 ronde en 4 flat in twee verschillende maten. :7
mad_max234 schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 15:44:
[...]

Ik ga er eens eentje openmaken, heb paar oude liggen die ze niet meer terug wilde naar het vervangen met nieuw type modem. :)
Dan lijkt mij zo'n 'bakplaat' wel handig. Gewoon opstoken en aftikken. Hmmm ... :P

[ Voor 20% gewijzigd door Oyster op 23-07-2014 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
@ Oyster : flatcable shield, kijk ff bij H v Dijken, 25 x 2 mm

Edit: je hebt al...

[ Voor 15% gewijzigd door PE4000 op 23-07-2014 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Djesse8999 schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 14:29:
Even een noobvraag: ik heb hier zo'n oude digitale agenda. nu is de batterij daarvan leeg (3 volt knoopcel).
Ik zou dus gewoon die 3 volt knoopcel kunnen vervangen door 2x een AA batterij in serie?

Volgens mij kan dat wel gewoon toch?
Is dat een CR2032 munt cel? Die dingen kosten geen drol bij de Action. Acht stuks voor iets van 1.79 meen ik me te herinneren.
Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:44:
had per ongeluk 8 draadjes in spiegelbeeld aangesloten
vond ik als snelste oplossing deze 'bit reverse:

unsigned char b; // reverse this (8-bit) byte
b = (b * 0x0202020202ULL & 0x010884422010ULL) % 1023;

- http://graphics.stanford....ks.html#BitReverseObvious

het werkt :)
Is dat code voor op je PC of voor een Atmega oid?
Het is een simpel regeltje, maar wel super traag op een atmega, vermedigvuldigen en delen met 80bit getallen :|
Dit kun je dan beter in inline-asm doen via een rotate-through-carry, dus ROL/ROR instructies.

Edit: heb even wat geknutseld, NIET GETEST
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
byte bitreverse(byte b)
{
    byte result;
    asm volatile (
        "ld __tmp_reg__,%1 \n\t"
        "ror __tmp_reg__ \n\t rol %0 \n\t"
        : "=&r" (result)
        : "r" (b)
      );
    return result;
}

[ Voor 63% gewijzigd door Ploink op 24-07-2014 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Met de tijd die dit kost wat het wellicht simpeler geweest om gewoon de draadjes om te solderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobV schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 07:07:
Met de tijd die dit kost wat het wellicht simpeler geweest om gewoon de draadjes om te solderen
ja dat was juist het punt :)
die MCP23017 heeft een A en een B poort en die zitten niet recht tegenover elkaar en daar heb ik geen rekening meegehouden, groen liep in spiegelbeeld tov rood.
met dat ene regeltje code ertussen werkt eea wel zoals gewenst.
dit was even 'hello world' .. dus niet denken dat ik een binaire teller aan het uitvinden ben :)

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=XKeA_HIrIsE]

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2014 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Lekker bezig weer :)

[ Voor 81% gewijzigd door sebastius op 24-07-2014 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
RobV schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 07:07:
Gaat natuurlijk ook om de hobby en om iets van te leren.
Bitreverse heeft ook andere toepassingen zoals FFT, dus het komt vast nog wel eens van pas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ploink schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 10:03:
[...]

Gaat natuurlijk ook om de hobby en om iets van te leren.
Bitreverse heeft ook andere toepassingen zoals FFT, dus het komt vast nog wel eens van pas :)
ja idd kwam ik dat aspect (FFT) nogal tegen bij het googlen
maar zo snel gaan die ledjes niet hoor :P

Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/tv7bol1pv/fan.jpg
een van mijn meer zinvollere 'projecten' was deze van gisteren
een defecte bureaulamp + oude PC fan vormen nu een heerlijk soft briesje tijdens het solderen :P

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2014 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Zojuist besteld via AntraTek (€ 35,90 excl.):

Afbeeldingslocatie: http://www.mikroe.com/img/development-tools/accessory-boards/click/gsm2/gallery/gsm2_click_01.jpg

Om mijn GSM projectje nieuw leven in te blazen. Dat ligt namelijk al een half jaar stil. De EFCom Pro GSM900 module is ik had is namelijk overleden, en de WaveCom M2106+ GSM die ik heb gekregen heb van een mede-tweaker heeft een connector waar ik niet mee uit de voeten kan.

Enkele fotootjes uit het archief:

Eerste stapjes PCB meten.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kbEIdBkl.jpg

De 'transponder' van 2.5Kg.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0OS6iZ7l.jpg

Latching power circuit.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mgIQRINl.jpg

Custom font/icon set
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dTjQ0Ujl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja dat herinner ik me nog wel dat je daar mee bezig was.. leuke uitdaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Die Wavecom is echt niet zo lastig hoor ;) Maar je hebt er wel even een custom printje voor nodig. Ik had de connector toch meegestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
sebastius schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 11:10:
Die Wavecom is echt niet zo lastig hoor ;) Maar je hebt er wel even een custom printje voor nodig. Ik had de connector toch meegestuurd?
Die zat er zeker bij! Ik had een adapter printboard besteld maar die was niet goed. Zelf een boardje etsen kan ik niet, en om er nou 10 in china te laten maken vond ik ook sneu. nou ja, ik loop ook maar wat te knutselen hier.

Deze gsm werkt tenminste gewoon op 5v.. ik zie wel waar het schip strandt.

EDIT: belangrijker is dat ie morgen al binnen komt.

[ Voor 4% gewijzigd door RobV op 24-07-2014 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
maikel schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 12:01:
Ik heb nu een tijdje mijn LED-strip drivers in gebruik en het werkt vrij goed, maar ik nog niet perfect. De verlichting kan ik zelf ook aan/uit schakelen door middel van de schakelaar in de muur. Hiermee wordt gewoon direct de 230V voeding van de modules geschakeld.
Nu krijg ik na een aantal keer aan/uit schakelen van de verlichting in Windows ineens foutmeldingen op de COM-poort: Access to the port is denied

Dit is een bekend issue wanneer de COM-poort niet correct wordt afgesloten voordat de USB->Serial adapter wordt ontkoppeld. Hier is ook wel omheen te werken: zoals hier wordt geschreven.
Echter, die adapter wordt helemaal niet ontkoppeld. Het probleem is dus dat bij het aan/uitschakelen van de modules de adapter ergens een 'tik' krijgt en zichzelf reset. Windows geeft dan ook aan dat het device ontkoppeld wordt.

De vraag is nu dus hoe ik dit in de modules (zo eenvoudig mogelijk) kan opvangen.
De modules hebben het volgende schema:
[afbeelding]

Vervolgens zijn alle modules via een drie-aderige kabel met een RS232->RS485 adapter verbonden met de USB->RS232 adapter (met FTDI-chip).

Is dit eenvoudig op te lossen (misschien toch ergens een pull-down op de RS485-bus?) of kan ik beter op zoek gaan naar een andere adapter? De huidige adapter is een goedkoop dingetje van eBay, maar er zijn ook varianten van enkele tientallen euro's.
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met een aardlus door een usb rs232 adapter, dat heb ik toen opgelost met een 10 ohm weerstand in serie met de gnd lijn op rs232, dat zou je hier ook met de rs485 lijn kunnen doen.

Het probleem is waarschijnlijk dat je schakelende voedingen gebruikt, en die hebben kleine condensatoren van primair naar secundair zitten, bij het aanschakelen moeten die op de een of andere manier opgeladen worden, en dat gebeurt nu via de rs232 adapter.

[ Voor 6% gewijzigd door bobo1on1 op 24-07-2014 21:06 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://s2.postimg.org/vaobjwti1/lekkerklein.jpg

lief hè ;)

Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/bewebsdf7/minitoggles.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2014 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Sommige dingetjes kun je echt alleen bij SparkFun.com vinden. Op die momenten is het fijn dat ze een economy shipping hebben voor maar $3.45 per order.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:23
RobV schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 22:36:
Sommige dingetjes kun je echt alleen bij SparkFun.com vinden.
Zoals? :P In mijn ervaring is hun assortiment redelijk beperkt en is het allemaal 2 tot 3x zo duur als bij de chinees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
4 digit bubble display
7 segment led met clock dots en colons zonder breakout, blue

[ Voor 15% gewijzigd door RobV op 25-07-2014 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hoe doen jullie dat als je printje ontwerpt. Voor eagle heb je design rules en componenten libraries nodig. Gebruik nu die van sparkfun maar dan zit je met componenten selectie ook een beetje aan hun vast. Zie dat Farnell ook dingen heeft, maar dan heb je gelijk erg grote bibliotheek..
http://www.element14.com/...eagle/eagle_cad_libraries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb nog nooit een externe library gebruikt. PCB-ontwerp = altijd zelf meuk tekenen adhv datasheets. Alle EDAs, zelfs EAGLE, zijn erop ingericht om dat zo makkelijk mogelijk voor je te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Yep, hoe uitgebreid de bibliotheek ook mag zijn, uiteindelijk zal je bij een nieuw ontwerp alsnog veel aan het tekenen zijn voor nieuwe componenten. Buiten dat is het zelf opzetten van een bibliotheek ook de beste manier omdat je dan alles precies in de hand hebt en in dezelfde stijl kunt tekenen. Ik heb eerst een aantal jaar met een flinke bestaande bibliotheek gewerkt, maar uiteindelijk was je dan veel componenten aan het aan passen naar je eigen wens en kreeg je onduidelijke schema's en een draak van een bibliotheek.
Zelf een bibliotheek opzetten kost wat tijd, maar zorgt daarna enkel maar voor tijdswinst en kwaliteit.

Ik werk nu samen met een Acces database, zodra ik daar een nieuwe waarde aanmaak met bijhorend schematisch symbool en footprint komt deze automatisch in mijn database terecht, samen met alle benodigde info zoals manufacturer nummers en bv een linkje naar de datasheet. Werkt erg goed.

[ Voor 19% gewijzigd door wesleytjuh op 26-07-2014 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Mr_gadget schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 15:41:
Hoe doen jullie dat als je printje ontwerpt. Voor eagle heb je design rules en componenten libraries nodig. Gebruik nu die van sparkfun maar dan zit je met componenten selectie ook een beetje aan hun vast. Zie dat Farnell ook dingen heeft, maar dan heb je gelijk erg grote bibliotheek..
http://www.element14.com/...eagle/eagle_cad_libraries
Hee die kende ik nog niet. Helaas zal het merendeel voor eagle 6 zijn en ik gebruik nog 5.
Eagle komt met een set default libraries en ze hebben ook een ftp site met user libs.

Componenten selectie laat ik niet afhangen van de eagle libs. Ik zoek een component, dan zoek ik in de libs of er een geschikte bij zit, zo niet dan teken ik hem.

Zelf alle symbolen tekenen heeft imho alleen zin als je er vaak mee werkt en veel symbolen kan hergebruiken. Als je maar af en toe een printje ontwerpt dan is het veel werk, vooral omdat Eagle niet zo gebruiksvriendelijk is met de libraries.

Mijn eigen symbolen zitten in een grote #ploink library. Door het # symbool staat deze altijd bovenaan de lijst ;) Er staan ongebruikelijke onderdelen in, onderdelen uit andere libs met een kleine aanpassing, maar bv ook generic mosfets.
Helaas is het best wel een rommeltje met de vele eagle libs en is het doorzoeken nogal traag. Soms maak je een component zelf en kom je er later achter dat ie toch ergens in een lib stond. Vaak worden onderdelen met een specifiek typenummer aangeduid, maar zijn er meerdere, soms honderden componenten van verschillende fabrikanten met exact dezefde pinout. Vandaar dus de generic mosfets in mijn lib, dan zet ik het typenummer wel in de VALUE attribuut.

Voor koppeling met bestelnummers gebruik ik de farnell designlink. Bij elke component het juiste bestelnummer opzoeken, aangeven hoeveel printjes je wil maken en dan gooit ie zo alles in je winkelmand. Dan check ik de lijst en verwijder alles wat nog in de kast ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Oyster schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 19:03:
[...]

Dan lijkt mij zo'n 'bakplaat' wel handig. Gewoon opstoken en aftikken. Hmmm ... :P
Fijnste vind ik hete lucht, dat gaat makkelijkste voor smd onderdelen, zit namelijk meestal veel onderdelen op die niet tegen hoge hitte kunnen, die zijn na reflowen erop gezet, zoals bepaalde connectors, heb ook wel eens in de oven gedaan om onderdelen eraf te halen. Gaat goed maar stinkt wel, met hete lucht kan je gericht onderdelen eraf halen zonder plastic te smelten, of als het gaat om grote TH onderdelen is desoldeerbout met pompje ook wel handig.

mad_max234 in "De EL-kroeg - Deel 3"

Edit/
En je moet denk ik flink stoken, printje ligt niet vlak door de TH pootjes en zo die er onder uitsteken.

Edit/2
Heb net de oude Alice modem opengemaakt en zit twee keer 64Mbit dram in, 1Mbit SRAM (IS61LV6416-10TL), een atmel ATF1502 (dat is een clpd), hoop spoelen, en kleine 100 sot23 transistor/fets, wat voltage regulators, en nog hoop meer. :)

[ Voor 19% gewijzigd door mad_max234 op 27-07-2014 13:03 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/ckisvrrt3/koopje.jpg

wow.. hebben ! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Koopje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Even vraagje over de dram, in de datasheet staat "System Clock Cycle Time" max 1000ns, oftewel 1Mhz. Beteken dat deze ram dus terug geklokt kan worden tot 1Mhz, of staat "System Clock Cycle Time" ergens anders voor?

Hynix HY57V641620F

Edit/
Minimale latency van 5ns komt netjes overeen met max 200Mhz.

[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 27-07-2014 16:00 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
28-amp voeding nog wel, wow!

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Je betaald er nu denk ik heel wat meer voor dan dat die toen kosten, zelfs als die stuk is krijg je er nog meervoud voor terug. Zie wel eens prijzen van dit soort oude apparaten en die lopen soms in de tientallen duizenden dollars, en dan doel ik niet op apple maar gewoon micro computers van andere merken.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ligt er echt heel erg aan hoe 'belangrijk' het systeem was in het geheel. De eerste CP/M microcomputers waren een stuk belangrijker dan de duizenden verschillende consoles/home-micro's van 5 jaar later. Voor een echt museumstuk krijg je duizenden euro's, maar een Philips P2000 of IBM 5150 krijg je aan de straatstenen niet kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

IBM 5150 is geen echt micro computer zoals we doorgaan bedoelen met micro computers, dat is een PC. ;)
Natuurlijk is het wel micro computer, maar dat is elke PC natuurlijk.

P2000 is nog wel een echte micro computer, op de valreep, maar werd al geen mirco computer meer genoemd. Micro computer tijdperk liep van 1960 tot 1980 ongeveer, hoe dichter bij jaren 60 des te beter en uiteraard zullen sommige modellen meer in trek zijn dan andere. Meeste waren kits die je zelf moest bouwen. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Heeft iemand een tip voor me: ik heb een Raspberry Pi met ergens in het 3.3volt circuit een doorgebrand component (sluiting tussen 3.3 en gnd). De enige manier die ik kan bedenken is component voor component verwijderen, doormeten en doorgaan. Is er een snellere manier of is dit gewoon noeste arbeid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Spanning met een stroombegrenzing op zetten en voelen wat er heet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gisteren gelukt om een LPC1114 in lage power mode te krijgen van 3.7uA verbruik, en daarna met 6uA in een mode dat hij ook weer met timer wakker kan worden eruit. En dat is meer gedoe dan je zou verwachten bij een core-M0 die toch meestal wel voor zuinigheid zijn bedoelt. Hij mist al een lagere power mode die andere LPCs wel hebben, maar goed, het verbruik is best redelijk (je kan wel zuiniger gaan, maar dan verlies je je SRAM geheugen).

Dan echter het probleem, hoe wordt je wakker dan weer met een timer? Veel zuinige MCUs kan je wel wakker maken met een speciale low-power timer. Heeft hij niet. Watchdog timer gebruiken in enkel interrupt modes? Heeft hij niet. RTC? Heeft hij niet. Dus dat wordt vervelender. Hoe het dan moet? (Ook wel uitgelegd in datasheet overigens, maar toch een stapje vervelender, vooral gezien ik hem erbij wil hebben in een standaard lib om verschillende mcu's met timer uit low-power modes te halen). Je maakt een pulse op een pin met een timer peripheral, en op diezelfde pin zet je een externe interrupt aan die hem weer uit zijn low-power mode kan halen. Helemaal geen vreemde methode om het te doen...

En hoe doe je dat en zorg je dat zijn power laag is (en uberhaupt dat je timer blijft werken in low-power mode)? Je schakelt vlak voordat je hem laat slapen je systeem klok over van zijn huidige klok (PLL meestal), maar de watchdog oscillator, die er wel inzit. Je zorgt dat er zoveel mogelijk peripheral uit staan, de low-power mode zelf zal nog een hoop power-gaten incl de CPU core (of iig uitschakelen), en je timer blijft draaien op in mijn geval een 20kHz klok. Wakker worden duurt wat langer, want die paar instructies die hij daarvoor nodig heeft duren nou eenmaal redelijk lang met een 20kHz klok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op maandag 28 juli 2014 @ 08:28:
Gisteren gelukt om een LPC1114 in lage power mode te krijgen van 3.7uA verbruik, en daarna met 6uA in een mode dat hij ook weer met timer wakker kan worden eruit.
ok.. dat snap ik, rest van je verhaal na nog 2 bakkies 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Waarom niet gewoon de WDT gebruiken in reset mode? Als ik het goed heb blijft je SRAM namelijk wel behouden; je zou daar toch je state in moeten kunnen schrijven en als je in je startuproutine detecteert dat je door de WDT gebeten bent haal je die state weer op en ga je door waar je gebleven was.

Verder is 3.7uA best respectabel: ik zit nu met een STM32L151 te spelen en kom niet onder de 21uA (maar dat is dan wel met een board met mogelijk wat lekspanningen in P-N-junctions erbij). Ben er wel achter gekomen dat de spanning waar je je uC op draait vrij relevant is: ik ben van 100 naar 21uA gegaan door de uC op 2.8V te laten draaien ipv de LiIon-celspanning.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hij (de LPC1114) heeft geen WDT. Wel de bijbehorende oscillator, maar niet de timer. (Overigens heeft de timer als hij die wel heeft een interrupt routine die je kan gebruiken. Hem een reset laten genereren en dan weer je oude state terughalen uit SRAM zou theoretisch denk ik wel kunnen, maar als algemene lib is dat toch nogal lastig).

Die stroom is overigens op 3.3V, en onder wat de datasheet specificeert. Lagere spanning kan inderdaad ook flink helpen. Ik geloof dat die dingen meestal tot 1.8V kunnen werken.

[ Voor 22% gewijzigd door Sissors op 28-07-2014 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

De STM32L151 heeft wel een WDT, twee zelfs. 2x watchdog timers (independent and window) volgens de datasheet, zie verder geen uitzonderingen, zover ik kan zien geldt dat voor de hele serie STM32L15xxx

"3.15 Timers and watchdogs
The ultralow power STM32L15xxx devices incl ude six general-purpose timers, two basic timers and two watchdog timers."

"3.15.4 Independent watchdog (IWDG)
The independent watchdog is based on a 12-bit down-counter and 8-bit prescaler. It is clocked from an independent 37 kHz internal RC and, as it operates independently of the main clock, it can operate in Stop and Standby modes. It can be used either as a watchdog to reset the device when a problem occurs, or as a free-running timer for application timeout management. It is hardware- or software-configurable through the option bytes. The counter can be frozen in debug mode."

"3.15.5 Window watchdog (WWDG)
The window watchdog is based on a 7-bit down-counter that can be set as free-running. It can be used as a watchdog to reset the device when a problem occurs. It is clocked from the main clock. It has an early warning interrupt capability and the counter can be frozen in debug mode."

Edit/
@Sprite_tm
Ben er wel achter gekomen dat de spanning waar je je uC op draait vrij relevant is: ik ben van 100 naar 21uA gegaan door de uC op 2.8V te laten draaien ipv de LiIon-celspanning.
Dat is bij cpu ook zo, vroeger berekende ze gewoon de TDP per cpu model door de voltage en mhz te berekenen, net zoals we doen bij uC's. Zet maar eens 0.1v meer vcore op je cpu, dan zal je tdp behoorlijk oplopen zonder dan je mhz sneller draait.

Waar laat je de overigen spanning dan? Switcher?

En volgens mijn heeft het op geven moment geen nut meer om verder te zakken, volgens mijn kan je de zelf ontlading namelijk ook gewoon verbruiken zonder dat batterij sneller leeg gaat dan dat je hem helemaal niet zou gebruiken, je haalt dan gewoon de volledige "shelf life" die de cel anders ook zou kunnen halen. Dat heb ik hier en daar eens opgevangen, heb zelf nooit gecheckt, bijvoorbeeld dave jones maakt wel eens zo opmerking maar heb het ook wel eens van andere gehoord.

10 jaar "shelf life" of zo? Als je lithium cel hebt van 2500mA dan heeft het geen nut om onder de +-25uA te gaan, maar kan het mis hebben of maar gedeeltelijk goed, wellicht heeft iemand wat aanvulling of kan het bevestigen of ontkrachten.

[ Voor 90% gewijzigd door mad_max234 op 28-07-2014 10:35 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik bedoelde daar de LPC1114, heb dat nu verduidelijkt ;).

Overigens diezelfde lib ondersteunt ook redelijk wat STMs op basis van de RTC. Degene die ik had, had geen watchdog waar je de reset optie van kan uitschakelen (itt degene die jij nu quote, hij had ook wel een IWDG, maar die kon alleen de handel resetten), en ook geen specifieke wakeup timer als onderdeel van de RTC. Maar de RTC heeft wel weer een sub-seconde register, ook voor het alarm, en daardoor kan je, afhankelijk van wat prescaler instellingen, je alarm zetten met resolutie van een paar milliseconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Oeps, ja ik haakte in bij sprite, my bad. Vond het al raar want stond boven aan de datasheet, moet wel heel erg kippig zijn wilde je dat missen. :D

Is het aanvaardbaar om externe WD circuit te gebruiken?

Die timer die je hebt kan die i/o pin hoog of laag maken?

Edit/
Meeste uC die ik ken moeten hardware reset hebben na dat ze in slaapmode zijn gegaan, dat is zo beetje standaard manier. Nu heb ik geen ervaring nog met LPC of STM, ben nog steeds niet overgestapt door tijdgebrek, dus wellicht werkt dat nu anders.

[ Voor 33% gewijzigd door mad_max234 op 28-07-2014 10:46 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ja, dat is wat hij nu doet. De timer genereert met match output een pulse op een pin, en op die pin zit weer een externe interrupt die hem wakker kan maken. Nadeel is dus dat het een pin kost, maar daar hoeft verder niks aan te hangen. Ik had nog gezocht of er een interne pin is, die bij dit package niet naarbuiten wordt gebracht, maar die zijn er niet die ook nog aan de eisen voldoet.

Het irritante dan is dus dat het een externe pin kost, maar ook dat die timer door moet lopen in je slaap modus. En aangezien het geen speciale low-power timer is, doet hij dat niet. Enige optie is dan de klok naar al je peripherals actief te houden, enkel zoveel mogelijk uitschakelen en een extreem langzame klok gebruiken. (Wat kan met de watchdog oscillator die er wel op zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zou toch een speciale WDT timer en WDT klok aanwezig moeten zijn, doorgaan is dat zeer laag geklokte klok.

"7.14 Watchdog timer (LPC1100 series, LPC111x/101/201/301)
Remark: The watchdog timer without windowed features is available on parts LPC111x/101/201/301.
The purpose of the watchdog is to reset the microcontroller within a selectable time period."

"7.14.1 Features
The Watchdog Clock (WDCLK) source can be selected from the Internal RC oscillator(IRC), the Watchdog oscillator, or the main clock. This gives a wide range of potential timing choices of Watchdog operation under different power reduction conditions. It also provides the ability to run the WDT from
an entirely internal source that is not dependent on an external crystal and its associated components and wiring for increased reliability."

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kom, het regent toch, laat ik is een backlit keyboard gaan maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Je hebt gelijk mad, ik vergiste me even. Hij heeft wel een WDT die bij de oscillator hoort. Echter:
This chapter describes the Windowed WDT available on all parts of the LPC1100L and
LPC1100XL series.
Die heeft hij dus niet. Welke hij wel heeft is:
The WDT block (not windowed) is available for parts LPC111x and LPC11Cxx
En bij de reguliere WDT is de interrupt feature:
WDINT The Watchdog interrupt flag is set when the Watchdog times out. This flag is
cleared when any reset occurs. Once the watchdog interrupt is serviced, it can be
disabled in the NVIC or the watchdog interrupt request will be generated indefinitely. The
intent of the watchdog interrupt is to allow debugging watchdog activity without resetting
the device when the watchdog overflows.
Oftewel dat is een eenmalige interrupt, niet heel praktisch om hem uit slaap modus te halen.

De Windows WDT (die hij dus niet heeft), zou het wel kunnen:
1 WDRESET Watchdog reset enable bit.
Oftewel je kan hem instellen om niet je chip te resetten.

En zijn interrupt kan je wel resetten:
WDINT The Watchdog interrupt flag is set when the Watchdog counter reaches the value
specified by WDWARNINT. This flag is cleared when any reset occurs, and is cleared by
software by writing a 1 to this bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Als je WDT niet reset dan zal die gewoon de chip resetten, dat is standaard functie van WDT, zou heel raar zijn als dat ineens anders zou zijn dan altijd is geweest.

Met WDEN register kan je denk ik schalene tussen reset en intreruot, defualt is dus gewoon zoals je zou verwachten van WDT, reset, als die die bit set word het interrupt.

Ik snap het nu, is wel heer erg karig om wdt zo uit te voeren, denk dat je iets te kreupelen uC hebt uitgekozen voor jou taak.

Hulpmiddel voor LPC1114 WDT, wellicht handig.
http://www.keil.com/dd/vtr/5376/13451.htm

[ Voor 15% gewijzigd door mad_max234 op 28-07-2014 13:58 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Punt is dat het niet de bedoeling is dat er een chip gereset wordt, hij moet enkel een interrupt genereren om uit zijn low-power mode te komen. De WWDT kan dat wel, want die kan je laten lopen in een mode dat hij geen reset genereert. Als je dat bij een reguliere watchdog timer doet moet je daarna continue hem feeden om een reset te voorkomen, wat niet de bedoeling is van een simpele library om wakker te worden uit slaap mode.

Belangrijker nog, bij de de WDT van de LPC1114 kan je de interrupt niet resetten: Als hij eenmaal actief is dan zal hij altijd die interrupt continue blijven proberen af te handelen. Oftewel je kan maar eenmalig het gebruiken om wakker te worden.

WDEN is overigens gewoon de enable bit, die schakelt de watchdog peripheral in, heeft verder niks te doen met reset/interrupt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik snap je nu iets meer, maar je kan meestal geen code uitvoeren in deep sleep, dus is reset verplicht om clock weer aan de praat te krijgen. Dat kan meestal alleen als je de mainclock actief houd, ken niet alle power states van LPC maar vaak gaat main clock al vrij snel uit, althans dat is meestal het geval. Als je echt zuinig wilt gaan moet je het anders aanpakken.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Alle reguliere synchrone processen staan stil bij deepsleep/power down modes, dat is waar. Maar elke microcontroller heeft wel een paar asynchrone processen danwel processen die op een specifieke klok draaien (zoals een watchdog) die de controller uit zijn low-power state kan halen.

Voor de LPC1114 zijn dat alleen 13 externe interrupts (oftewel pin transitions) waarmee hij wakker kan worden. Enige optie is dus een pin transitie genereren, wat ik nu doe door een timer actief te krijgen in zijn deepsleep mode. (En dat is inderdaad iets wat je normaal niet doet in een deepsleep modus, iig geen reguliere timer, maar het kan wel door de watchdog timer als de main timer te zetten, en het is dus redelijk zuinig).

Maar ter vergelijking, de LPC11u24 heeft 8 specifieke externe interrupts, twee GPIO interrupts, watchdog interrupt, brown-out interrupt en USB interrupt die hem allemaal wakker kunnen maken uit deep sleep modus. Degene die een RTC hebben zullen die normaal gesproken ook kunnen gebruiken om wakker te worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Sissors op 28-07-2014 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik zie verder ook geen opties meer buiten die je zelf ook al had gevonden, denk dat de trukendoos leeg is.

Ik heb nu al wel geleerd dat bij cortex je erg moet opletten wat je koopt en wat je nodig hebt, alle fabrikanten maken zo hun eigen peripheral eromheen en zijn behoorlijk wat verschillen. Zo ging ik er eerst vanuit dat 32bit uC ook 32bit timers zou hebben, maar dat was dus niet correct, goedkope hebben vaak 16bit of zelfs 8bit timers.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Zeker. De hoeveelheid peripherals en types zijn natuurlijk verschillend, maar ook heel erg wat ze kunnen. Wat dat betreft vind ik de NXP 32-bit uCs over het algemeen prima. Bij sommige andere heb ik de ervaring dat ze gewoon alle peripherals van hun 8-bit microcontrollers hebben gejat. Dat zie je duidelijk inderdaad bij de timers terug.

Maar ook bijvoorbeeld SPI: dan zit je met je Nokia LCD display. En je uC die enkel 8-bit SPI ondersteund, 16-bit ook nog als je geluk hebt. Bij de NXP LPCs kan je gewoon alles tussen 4 en 16 bit instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik wilde mijn buro een beetje gaan opleuken met een ledstripje. Dus ik zag bij Ikea een leuke RGB oplossing, lekker kant en klaar niet zeuren.

Maarja, je bent een tweaker of niet. Ik heb dus deze besteld:

Afbeeldingslocatie: http://floris.cc/shop/1027-thickbox_default/adafruit-neopixel-digital-rgb-led-weatherproof-strip-60-led-1m.jpg.

Bij deze ledstrip is ieder ledje afzonderlijk aan te sturen met maar 3 pinnetjes. Dit is de variant met 30 ledjes per meter, genoeg voor wat accentverlichting. (60leds/meter, of 144leds/meter hebben ze ook).

Deze hang ik aan een ATMEGA328p die ik nog heb liggen, voor een autonome werking. De hele mik gaat op een experimenteerprintje. Naast de 5V voeding hang ik er een USB kabel aan, die prik ik in de USB hub, en stuur schrijf een sketch op basis van de V-USB library voor de aansturing. Op de MacBook schrijf ik een script/app/applet om de signaaltjes naar de ATMega te sturen via een HID commando. Ik heb alles liggen behalve de NeoPixel ledstrip, dus ik ben geen €29,95 (+7,95 verzendkosten) kwijt bji IKEA, maar slechts €18,-. De verzendkosten had ik toch al, omdat ik nog een order had openstaan.

Leuk ideetje dacht ik. Binnen een paar uur te bouwen, goedkoper, en nog meer functionaliteit ook. Wat dachtje van een kleur/lichtpuls wanneer er een email binnenkomt van een VIP? :D

EDIT: Even verder gezocht.

Hier een leuke tutorial in het nederlands, en nog een iets goedkopere oplossing binnen nederland. (China is goedkoper, maar dan heb ik het pas over 5 weken).

[ Voor 10% gewijzigd door RobV op 28-07-2014 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/cu5bgegf1/neopixeltweakers.jpg

zo ben ik ook wat aan het rommelen met zgn NEO PIXELS 8)

* ah, niet goed gelezen, die ikea strip zijn de ledjes ook individueel te adresseren .. mooi

mijn idee/doel.. verjaardag klein nichtje en daar wil ik een soort 'toverstaf voor knutselen
zwaaien ermee en hij verandert de kleur.. ze kan dan 'toveren :+

Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/tbyqqoeuv/neopixeltweakers2.jpg

voor de bewegings detectie van de 'toverstaf' heb ik al een soort trilcontactjes gevonden

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2014 19:11 ]

Pagina: 1 ... 114 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.