Hier dan mijn Aujoewie of hoe je dat ook mag uitspreken.
WTF? Ja die Chinezen
Als de thermometer een beschamend afwijkende waarde aangeeft, dan lieg je toch gewoon? Wat nou overshoot? Nee hoor we hebben geen overshoot!
Temperatuur vloog werkelijk alle kanten op, ik knipperde even met mijn ogen en het sprong van 120 naar 150, heb afwijkingen van 70 graden gezien.
Natuurlijk ben ik een "void my warranty" tweaker en heb ik het ding open geschroefd...
Kalibreren was niet te doen met de ultra-gevoelige trimpot. Die verving ik dus maar even door een multiturn en de LM358 als thermokoppel versterker

vervangen door een
LT1013, die zat gelukkig netjes in een voetje, dat dan weer wel.
Daarna nog een paar keramische caps rond de Atmega8L gestrooid en op de voltmeter was het temperatuur signaal rete stabiel

Het display twijfelt nog wel eens tussen 2 waardes, maar daar kan ik mee leven.
Voor het liegen van de thermometer heb ik ook iets gevonden, als je de bovenste knop (heater on/off) 2x indrukt dan zie je wel weer de echte waarde.
Op zich zat het allemaal redelijk netjes in elkaar, afgezien van die ontwerp fouten. Al met al is ie toch wel bruikbaar nu, gewoon even wachten tot ie de juiste temperatuur bereikt heeft en dan danst ie er hooguit een paar graden omheen.
Die bakspatels, tsja... leuk gemaakt hoor, maar ik gebruik liever een houten spatel of gewoon een stukkie karton.
In
dit filmpje gebruiken ze die vork-spatel om een BGA op z'n plek te houden voor reballen. Die twee opstaande randen op de plaat heb ik er afgeschroefd voor een volledig vlakke plaat.
Die "cooling fan" functie is niet echt nodig, misschien als je op 350°C gaat bakken, maar op 200 wordt die koelplaat echt niet te warm. Het deksel kun je optioneel sluiten om ook de lucht boven de print te verwarmen.
Omdat de Eurocircuits PCB iets krom was, heb ik de temp maar verhoogd naar 220. Zie hier het resultaat (thru-hole met de hand gesoldeerd uiteraard).

Het duurde wat langer dan verwacht, niet alleen vanwege de kromme pcb, maar die dikke ferriet spoelen hebben wat meer tijd nodig om op te warmen en dan ben je al gauw een minuut of 2 bezig, een simpele led ring bakt al in ca 10 seconden.
Alleen bij de atmega zat een soldeer brugje en een pootje had geen pasta. D4 zat verkeerdom

(laser gegraveerde streepje was slecht zichtbaar, moet maar eens goede verlichting boven mijn buro installeren)
Print functioneerde meteen en zit nu in camera systeem. (is nog best wel tricky om rauwe 1920x1080 @150fps vlot te verwerken met C#, 300MB/s!)
[
Voor 5% gewijzigd door
Ploink op 12-07-2014 21:28
]