De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 112 ... 122 Laatste
Acties:
  • 593.295 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Ja sommige mensen raken ernstig in de war als ze een CMD window zien :')
Geen probleem hoor, mijn opmerking was alleen maar even om het in perspectief te plaatsen, de tijden zijn veranderd..... zelfs linux gebruikers zijn bang voor de prompt tegenwoordig. Zelfs mensen die denken dat ze verstand hebben van computers schrikken als ik ff een shell open en een "sudo su -" doe gevolgt door een "apt-get install" oid. Maar goed dit is meer een onderwerp voor GoT bejaardensoos - hier melden deel 2 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik ben er niet bang voor hoor, gebruik het aan de lopende band. Maar zelfs hier op tweakers kom ik mensen tegen waar ik moet uitleggen wat CMD ook alweer was. :)

Ik zelf gebruik best veel, gaat vaak sneller dat via applicatie, ook MAKE gebruik ik altijd via CMD, als er al een GUI voor bestaat.

Als het voor mezelf was had ik gewoon bacth file gebruikt uiteraard of moet me keertje uurtje vervelen, dan maak ik wel vaker .net applicaties die amper de moeite zijn maar gewoon leuk om even wat bezig te zijn met .net.

Ik vind .net gewoon leuk om mee te werken, zo lekker simpel en krijg er snel resultaat.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ploink schreef op zondag 06 juli 2014 @ 22:12:
Ja sommige mensen raken ernstig in de war als ze een CMD window zien :')
Omdat ze het omgekeerde van gebruikersvriendelijk zijn?

Oké als het alleen een enkel batch bestand is dat je moet uitvoeren waarbij je niks hoeft aan te passen dan gaat het nog wel. Maar ik heb echt een pesthekel aan als ik dingen vanuit commandline moet uitvoeren. Eerst naar de juiste locatie, dan kutten met de juiste flags gebruiken, etc. Ik kan het wel, maar een simpele GUI vind ik veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik heb geen moeite met CMD, zolang ik weet wat de commands zijn en vaak gebruik gaat het vrij vlot zonder problemen. GUI moet je immers ook opstarten, dus eerst naar startmenu of zo en dan starten en vaak ook nog instellen.

GUI waardeer ik pas echt als ik iets moet doen wat ik niet vaak gebruik, dan is CMD helemaal niet leuk, is het inderdaad erg omslachtig.

Overigens hoef je bij uitvoeren van een registerende Windows applicatie niet naar directory toe om hem te starten, je kan overal avrdude starten of batchisp, hoef niet eerst met CD naar directory toe van avrdude. En je kan CMD openen in je directory, (vanaf win7) shift indrukken en dan rechtermuisknop op de folder en "open command window here" kiezen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voordeel van de commandline is dat je vaak veel meer flexibel bent, juist door die flags en batch scripts kun je heel snel hele krachtige dingen in elkaar zetten en applicaties gebruiken op manieren die de originele makers niet direct bedacht hadden.

Met een GUI is dat vaak niet mogelijk, het is erg lastig daarin taken te automatiseren en qua functionaliteit zit je vast aan de opties die het programma biedt. Meerdere applicaties met elkaar laten samenwerken is vaak helemaal onmogelijk.

Wel met je eens qua gebruikersvriendelijkheid, een grafische interface ligt veel dichter bij de manier waarop mensen normaal dingen in de wereld gebruiken en is daardoor een stuk simpeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

gelukkig schrijf ik mijn eigen GUI's, heb alles zelf in de hand. :9

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
mad_max234 schreef op zondag 06 juli 2014 @ 22:49:
Overigens hoef je bij uitvoeren van een registerende Windows applicatie niet naar directory toe om hem te starten, je kan overal avrdude starten of batchisp, hoef niet eerst met CD naar directory toe van avrdude. En je kan CMD openen in je directory, (vanaf win7) shift indrukken en dan rechtermuisknop op de folder en "open command window here" kiezen.
Yep voor zulk soort wel. Maar bijvoorbeeld een bin naar hex progje valt daar niet onder. En dan is een simpele GUI zoveel makkelijker in gebruik imo. Maar die CMD openen in dir kende ik nog niet, dat is wel een hele handige om te weten, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Helemaal mee eens, ik verkies cmd ook niet boven GUI of andersom, gebruik het beide. Sommige dingen kan ik alleen via cmd, MAKE heb ik nog nooit anders gebruikt dan via cmd, weet niet eens of er GUI voor bestaat.

Edit/
Ik heb het nu voor elkaar met batchisp, heb me er maar makkelijk vanaf gemaakt, lees eerste even eeprom uit en sla die op in file en erase dan de chip helemaal en flash vervolgens het flash en eeprom geheugen. Ik kan namelijk niks vinden dat je alleen flash kan wissen, wel AVR32 maar helemaal niks over Xmega. En als ik erase f doe dan word alles gewist. Maar uitkomst is hetzelfde en die 1 a 2sec dat het langer duurt is ook niet zo probleem.

[ Voor 51% gewijzigd door mad_max234 op 06-07-2014 23:39 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Gisteravond heb ik me verdiept in frequentie referenties en ik besloot de bevindingen hier even te delen. Ik heb een ongekalibreerde frequentie meter met 8 cijfers en vroeg me af hoe nauwkeurig hij is. Daar heb je een referentie oscillator voor nodig.

Een tweedehands rubidium frequentie standaard kost op ebay rond de $200. Deze modules zijn waarschijnlijk afkomstig uit oude GSM apparatuur. Voor de hobbyist niet heel goedkoop en omdat het 2ehands is heb je niet zo heel veel zekerheid.

Een OCXO (Oven Controlled cystal oscillator) is heel stabiel, maar heeft wel long term drift. Bovendien is de goedkoopste (en niet de meest nauwkeurige) ook nog 72 euro bij Mouser.

Een TCXO (Temperature Compensated XO) heb je al vanaf € 1,76 ex maar haalt ook de 8 cijfers niet.

De volgende optie is een GPSDO (GPS disciplined oscillator). Dit is een stabiele oscillator (OCXO, TCXO of rubidium standaard) die je synchroniseert met GPS signalen. De GPS satellieten hebben namelijk een ultra nauwkeurige cesium standaard aan boord :)

Hiervoor bestaan diverse DIY schema's, zoals Probably the Simplest GPS Disciplined Oscillator possible. Deze schema's gaan uit van een specifieke GPS module met 10kHz output die helaas verouderd en moeilijk te krijgen is.
GPS modules hebben doorgaans een gesynchroniseerde 1PPS output maar die hebben vaak enige jitter en op die lage frequentie is dat moeilijk om goed te synchroniseren met een PLL.

Op zoek naar vervangende modules met frequentie output kwam ik hier terecht.
On Sep 20, 2013, at 2:27 AM, Anthony Stirk <upuaut@...> wrote:

> Just as a note you can reconfigure the time pulse output any of the Ublox
> modules (doesn't have to be the timing module) via commands to give out a
> pulse up to :
>
> 7 Series :0.25 Hz … 10 MHz
> NEO-6G/Q/M/P/V : 0.25 Hz to 1 kHz
> NEO-6T :0.25 Hz to 10 MHz
Dan ben je dus al klaar, koop de juiste GPS module en dan heb je een frequentie standaard. :)
Helaas gaat de algemene en goedkope NEO6M maar tot 1kHz. Inmiddels is er de uBlox NEO-M8N, welke een TCXO aan boord heeft. Het is een erg gevoelige (-167dB tracking) module die geschikt is voor gebruik binnen.
Een complete module met antenne is inmiddels te krijgen via Ebay of CSGshop. Kwestie van inpluggen, frequentie output configureren en je hebt een referentie :) (zie u-blox M8 receiver description and protocol specification v15 pagina 29-32) Het is waarschijnlijk wel zo dat de frequentie synthese gaat via DDS oid, dus voor een lage jitter moet je een frequentie opzoeken die door 2^n gedeeld is tov de TCXO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Een OCXO (Oven Controlled cystal oscillator) is heel stabiel, maar heeft wel long term drift. Bovendien is de goedkoopste (en niet de meest nauwkeurige) ook nog 72 euro bij Mouser.
Wat versta je onder drift, zit altijd wat drift in natuurlijk, maar OCXO moet juist voor zorgen dat die verwaarloosbaar is voor je toepassing. Als je nu al kan zeggen dat er drift in zit dan is er denk ik iets niet goed, althans ik begrijp uit je verhaal dat je dag mee hebt gespeeld.

Voorbeeld van long time drift van OCXO
typical 10 tot 100PPB per 10 jaar

Ik weet niet wat voor meter je hebt, maar als je met 8 cijfers achter de komma nauwkeurig kan meten zou je per dag geen drift moeten kunnen meten. Ik denk dus dat er drift in je meter zit.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Nee hoor ik heb geen OCXO. Bovenstaande is gewoon een samenvatting van wat ik allemaal op het internet kon vinden.
Met long term drif bedoel ik veroudering (aging). Als ik de pdf open van die 72 euro OCXO, dan staat daar

Aging:
10-years +/- 3.0ppm.
yearly +/- 500ppb.

De duurste van abracon doet 500ppb/10 jaar, maar ik ga geen 400 euro investeren ;)

@borroz, damn, ik wou er 2 hebben :+

[ Voor 5% gewijzigd door Ploink op 07-07-2014 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ze hebben er nog 1 !

deze draad is wellicht interessant :|

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2014 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Ik vraag mij af voor wat voor toepassingen je zulke hoge frequentienauwkeurigheid nodig hebt.

Ik controleer af en toe wel eens kristal oscillators voor RF toepassingen op mijn werk, maar daar gebruik ik een Rohde & Schwarz spectrum analyzer voor. Die analyzer heeft een OCXO met een temperature drift van 1*10^-7 en een aging van 1*10^-7 per jaar. Dat is ruim voldoende om de oscillators voor dat soort toepassingen te controleren.

Ik kan mij herinneren uit een EEVblog video dat de TV zenders ook gewoon een TCXO gebruikte als referentiefrequentie :)

Dus: wat voor toepassingen zijn er die een hogere nauwkeurigheid nodig hebben dan pak-hem-beet 20ppm?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ploink schreef op maandag 07 juli 2014 @ 14:35:
Nee hoor ik heb geen OCXO. Bovenstaande is gewoon een samenvatting van wat ik allemaal op het internet kon vinden.
Met long term drif bedoel ik veroudering (aging). Als ik de pdf open van die 72 euro OCXO, dan staat daar

Aging:
10-years +/- 3.0ppm.
yearly +/- 500ppb.

De duurste van abracon doet 500ppb/10 jaar, maar ik ga geen 400 euro investeren ;)

@borroz, damn, ik wou er 2 hebben :+
Ik las het als of je het aan testen was geweest, my bad.

Het moet zijn 100PPB tot 1000PPB over 10 jaar, had even 1 jaar in mijn hoofd.
500PPB kost je bij mouser 128 euro.

Edit/
Ik weet niet hoever je komt als je er zelf eentje gaat maken, maar wellicht is dat ook een optie, ik zie dat geregeld op verschillende sites voorbijkomen, wellicht ook iets om uit te zoeken. En wellicht juist leuk om er eentje zelf te maken en mee te testen.

Edit/
128 euro, meerdere frequentie op voorraad.
"Exceptional long-term Aging of ±500 ppb over 10-Year Product Life"
http://www.mouser.com/ds/2/3/AOCJY-47496.pdf

http://nl.mouser.com/Prod...aG5q7tzwvhKs4D2J0cOokw%3d

@DaWaN
Ik heb die aflevering ook gezien, dave dacht eerst dat die OCXC te pakken had, bleek het achteraf een TCXC te zijn. :)

[ Voor 31% gewijzigd door mad_max234 op 07-07-2014 17:03 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11
Ik zat te denken om misschien (weer) een Cree XT-e te kopen, maar nu misschien voor een zelfbouw lamp. Nu is het daar misschien beter om LED's van Farnell weg te halen, aangezien ze van Ebay toch vaak een afgekeurde batch zijn, wat opzich prima werkt in een fietslamp, maar minder als je een hoog rendement wil halen.

Maar dat was de introductie, nu de vraag: Kan je zo'n 'ster' ook los bij Farnell kopen? Het solderen moet wel lukken zelf. Ik kan alleen niets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Wat bedoel je, wil je de led er zelf op solderen? Of alleen de draadjes aan de ster solderen?

Farnell heeft veel losse leds, maar weinig op gebied van MCPCB sterren, strips, ed.
Een goeie winkel daarvoor is de Duitse led-tech.de
Ik heb daar al eerder besteld en voorzover ik kan beoordelen zijn ze betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11
Het moet prima lukken om zelf de leds op de sterren te solderen, alleen op Farnell kan ik geen losse sterren vinden. Ik haal de leds liever nu niet van eBay omdat het waarschijnlijk afgekeurde batches zijn met een te laag rendement. Jouw Duitse site heeft wel XT-e's, maar ik vind ze eigenlijk te duur. Ze kosten bij Farnell minder dan 2 euro. Ik zou natuurlijk ook de lege sterren bij eBay weg kunnen halen. Ik denk dat ik dat ga doen als ze niet bij Farnell zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beetje melig op ebay vandaag ..

Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/by475mgth/really.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
marcop23 schreef op maandag 07 juli 2014 @ 18:32:
Het moet prima lukken om zelf de leds op de sterren te solderen, alleen op Farnell kan ik geen losse sterren vinden. Ik haal de leds liever nu niet van eBay omdat het waarschijnlijk afgekeurde batches zijn met een te laag rendement. Jouw Duitse site heeft wel XT-e's, maar ik vind ze eigenlijk te duur. Ze kosten bij Farnell minder dan 2 euro. Ik zou natuurlijk ook de lege sterren bij eBay weg kunnen halen. Ik denk dat ik dat ga doen als ze niet bij Farnell zijn.
Chinese sterren zijn niet altijd zo goed. De isolatie is dik en de thermische weerstand is relatief hoog. Leds gaan niet meteen stuk natuurlijk, maar levensduur neemt af. Je merkt de kwaliteit bij hand solderen op de ster. Sommige kun je makkelijk solderen alsof het gewoon FR4 is, maar de goeie moet je voorverwarmen of je bout flink heet stoken op 400C om het überhaupt te kunnen solderen. Voor 1-2 watt leds maakt het niet zoveel uit, maar voor hoog vermogen wordt het belangrijk, Ook het soldeer tussen led basis en bord moet niet te dik zijn. Daarom maken sommige LED fabrikanten hun eigen sterren, dan weet je dat het goed is.

Er zijn nog wel andere leveranciers van sterren, oa:
http://www.led-mounting-b...tegory.php?id_category=10
http://shop.niviss.com/category.php?id_category=27

ps: Waarom probeer je niet de COB modules van CREE, zijn ook hel efficient en heel veel keus, ook bij Farnell, Mouser etc.

[ Voor 14% gewijzigd door Ploink op 08-07-2014 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 14:16

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Kak, vannacht een trafo doorgefikt primair 230v secundair 22.5vac/29vdc 46VA 65x60x55mm na 10 jaar gebruik. Nu kan ik maar bar slecht vervangings- exemplaren vinden. Waar scoren jullie normaliter je transformatoren? Hij zit ook nog eens strak ingebouwd dus de maten komen nauw kijken .... is deze maatvoering standaard?

Afbeeldingslocatie: https://photos-6.dropbox.com/t/0/AAD6CiPAyG-V1FYwf45eWJXCVuvk4sdZVADBYrmQRo4RRw/12/28285248/jpeg/320x320/1/_/0/2/07072014031.jpg/N3iCfK5iBoPPjIj3pwbLM0jVCI0dZC-Y0Z8Etjii9mY

Afbeeldingslocatie: https://photos-4.dropbox.com/t/0/AACUJJlRE7eZh3eFE5sWcK5G9H3CC62wvYbnwAlgQhUxvQ/12/28285248/jpeg/320x320/1/_/0/2/07072014030.jpg/emniEPt5IloVqnX9g4j02NRTYCofUojdAH_uZSTOnkA

[ Voor 7% gewijzigd door WeaZuL op 08-07-2014 08:56 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:52
WeaZuL schreef op maandag 07 juli 2014 @ 22:13:
Kak, vannacht een trafo doorgefikt primair 230v secundair 22.5vac/29vdc 46VA 65x60x55mm na 10 jaar gebruik. Nu kan ik maar bar slecht vervangings- exemplaren vinden. Waar scoren jullie normaliter je transformatoren? Hij zit ook nog eens strak ingebouwd dus de maten komen nauw kijken .... is deze maatvoering standaard?
Met een kant en klare (en goedkope) trafo kan ik je niet helpen. Maar ik weet dat ze bij de buren (circuitsonline) vaak AE Europe opperen (zit in Schagen). Die doen maatwerk op basis van specs die je wilt :>
Heb alleen geen idee over de prijs, maar het zal vast een stuk meer zijn dan een trafo van Baco of Ebay :+

Andere (maatwerk) fabrikanten zijn nog:
Doesburg
Bika
Wijdeven
Ik zou als je geen kant en klare die past kan vinden, als ik jou was gewoon even wat offertes her en daar aanvragen en kijken hoeveel het je gaat kosten. Misschien valt het uiteindelijk wel mee :D

[ Voor 21% gewijzigd door CrashOverDrive op 08-07-2014 02:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 14:16

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

CrashOverDrive schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 02:33:
[...]

Met een kant en klare (en goedkope) trafo kan ik je niet helpen. Maar ik weet dat ze bij de buren (circuitsonline) vaak AE Europe opperen (zit in Schagen). Die doen maatwerk op basis van specs die je wilt :>
Heb alleen geen idee over de prijs, maar het zal vast een stuk meer zijn dan een trafo van Baco of Ebay :+

Andere (maatwerk) fabrikanten zijn nog:
Doesburg
Bika
Wijdeven
Ik zou als je geen kant en klare die past kan vinden, als ik jou was gewoon even wat offertes her en daar aanvragen en kijken hoeveel het je gaat kosten. Misschien valt het uiteindelijk wel mee :D
Bedankt voor de tips, ik ga eens offertes aanvragen.

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 20:43

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

In welk apparaat zit dat?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:27
Werco heb ik ook goede ervaringen mee :).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
DaWaN schreef op maandag 07 juli 2014 @ 16:38:
Ik vraag mij af voor wat voor toepassingen je zulke hoge frequentienauwkeurigheid nodig hebt.

Ik controleer af en toe wel eens kristal oscillators voor RF toepassingen op mijn werk, maar daar gebruik ik een Rohde & Schwarz spectrum analyzer voor. Die analyzer heeft een OCXO met een temperature drift van 1*10^-7 en een aging van 1*10^-7 per jaar. Dat is ruim voldoende om de oscillators voor dat soort toepassingen te controleren.

Ik kan mij herinneren uit een EEVblog video dat de TV zenders ook gewoon een TCXO gebruikte als referentiefrequentie :)

Dus: wat voor toepassingen zijn er die een hogere nauwkeurigheid nodig hebben dan pak-hem-beet 20ppm?
Toepassing? :+
Als je een meter hebt met 8 cijfers, dan wil je daar gewoon een keer "10000000" zien staan en zeker weten dat het klopt :) Dit is ook gewoon om iets van te leren en te ontdekken dat een goeie referentie niet duur hoeft te zijn.

Maar dit komt niet zomaar uit de lucht vallen. Ik heb een project op de plank liggen waar een redelijke nauwkeurigheid gewenst is. Stel ik wil een zeer zwak signaal met exact bekende frequentie van rond de 10kHz detecteren en het amplitude nauwkeurig meten. Met synchrone I/Q detectie en integratie tot 10s, heb je 100k cycli nodig zonder noemenswaardige fase verschuiving tussen zender en ontvanger. Dan ga je al richting 1 ppm. Daarbij is het handig als de fase niet verloopt want dan heb je een noord-zuid indicatie als je de ontvanger/antenne omdraait. Het is een buiten toepassing en de temperatuur tussen de twee kan flink uiteen lopen, tot wel 20°C verschil in extreme gevallen.
Nu heb ik een prototype systeem op ongeveer 3kHz met gecalibreerde oscillator met 10ppm xtal. Op zich werkt het goed, maar ik zit te denken an een redesign om het eea te verbeteren. Een TCXO en een sync/lockin functie op de ontvanger moet voldoende zijn denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Ploink op 08-07-2014 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hebben PCB bakker probleem mee als je via's in smd soldeerpads plaatst van andere component? Gaat dan vooral om seeedstudio en ITead Studio.

Wil namelijk wat versteviging aanbrengen, heb pad iets groter gemaakt en wil daar wat via's in zetten zodat mechanisch wat steviger word.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37

mux

99% efficient!

Da's een bijzonder normale manier om je pads mechanisch stabieler te maken. Natuurlijk hebben ze daar geen problemen mee - het is immers ook normaal om vias naar je groundplane te maken op een QFN exposed pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/53uoebqo3/sold1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/sosl23tvj/sold2.jpg

eerste indruk.. wow me happy :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Vroeg me af of seeed en itead daarmee overweg kon, niet dat straks rare soldeerpads terugkrijg. Ging er al vanuit, heb ontwerp ook al zo getekend, maar denk toch even navragen of seeed en itead daar geen problemen mee heeft.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Yep, ze hebben er geen problemen mee. Als je dit doet en soldeerpasta gebruikt is het wel aan te raden om de andere kant van je vias te tenten (soldeermasker eroverheen), anders loopt al je soldeer weg naar de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mooi soldeerstation Borroz! Nu word ik toch wel beetje jaloers.. ik zit hier *slechts* met een Weller WSD81. O-)

Wat betreft de printboer: volgens mij leggen ze het soldeermasker er pas op als het koper geetst, via's geboord & geplate zijn enz. Of het soldeermasker wel of niet er ligt zal ze wat dat betreft een worst zijn.

Bij het bakken kan het zijn dat er wat soldeer in de via loopt, en je daardoor marginale solderingen krijgt. Wat beteft yields zou je dus daar wat op terug kunnen zien als je er niets aan doet.

Met tenting kan je er voor zorgen dat het geen rommeltje wordt, maar toch loopt er soldeer in de via. Met de hand geen probleem, met pasta zou je kunnen overwegen iets meer pasta er op te doen als je het wel erg bont maakt (power device met veel via's oid). Maar sja; hoeveel meer? Zou het niet durfen zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Bedankt voor de tip, ja dat zou beetje lullig zijn als na het solderen het meeste tin is verdwenen in de via's. :D

Edit/
Gaat om micro usb connector, kan altijd nog even met bout er langsgaan mocht er te weinig tin over zijn gebleven, en zal niet zuinig zijn met pasta.

[ Voor 43% gewijzigd door mad_max234 op 08-07-2014 15:30 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ik zet soms ook een via onder een thermische pad, voor een goede thermische geleiding naar de andere kant van de print. Eurocircuits heeft daar geen probleem mee. Eagle zeurt er wel over, maar die error kan je verbergen.

Het wegzuigen van tin in de via kan ook een voordeel zijn. Het overtollige wordt de via in gezogen zodat de tin laag onder de pad niet te dik wordt en de via goed warmte geleidt. Om dezelfde reden worden voor leds soms uitlopertjes aan de pad gemaakt waar overtollig tin kan wegvloeien.
Afbeeldingslocatie: http://www.led-tech.de/images/products/resized/LT-1012-1209973512.jpg

Ik denk niet dat de via teveel tin zal wegzuigen. Capillair effect tussen component en pad wint het, tenzij pad of component te geoxideerd is dat de tin niet goed pakt, dan krijg je geen goede 'wetting' en dan werkt het capillair effect niet.
mux schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 14:52:Yep, ze hebben er geen problemen mee. Als je dit doet en soldeerpasta gebruikt is het wel aan te raden om de andere kant van je vias te tenten (soldeermasker eroverheen), anders loopt al je soldeer weg naar de andere kant.
Krijg je dan geen belletjes bij het reflowen? De lucht in de via zet uit en kan alleen bovenlangs weg door de soldeerpasta. Of is dat in de praktijk geen probleem?

@Borroz Wauw! Ruilen voor mijn Weller WS80? :+

[ Voor 23% gewijzigd door Ploink op 08-07-2014 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Veel plezier ermee Borroz, maar dat gaat zeker lukken kan ik je vertellen ;)

Lekker zware unit ook he :)?

[ Voor 21% gewijzigd door wesleytjuh op 08-07-2014 16:19 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

werkt geweldig zonder meer.. hij is duurder dan al mijn soldeerbouten in mijn hele leven opgeteld, maar subliem ding, ongelofelijk snel op temperatuur, wist niet eens dat zoiets bestond :9

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2014 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
jazeker, mooi ding, mag ook wel eens gezegd worden na al dat gemopper van mij.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

_/-\o_
Mooi ding borroz, nieuwste model. "You really are really happy now!"
Soldeert echt fijn dat JBC spul. :9

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobV schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 17:01:
jazeker, mooi ding, mag ook wel eens gezegd worden na al dat gemopper van mij.
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Wat is eigenlijk het verschil met het voorgaande model :+? Mijne is nu bijna 2 jaar oud en is exact hetzelfde namelijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ploink schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 15:57:
Krijg je dan geen belletjes bij het reflowen? De lucht in de via zet uit en kan alleen bovenlangs weg door de soldeerpasta. Of is dat in de praktijk geen probleem?
Goede vraag. Het is behoorlijk standaard in pcb-ontwerpwereld, dus ik verwacht dat het niet echt een probleem zal zijn. Wellicht wel goed om over na te denken bij productiewerk: de prints droog opslaan en bakken vóór productie, zodat er iig geen vocht in zit. Lucht dat uitzet is maar een heel klein effect, water dat verdampt zorgt voor mini-explosietjes. Niks macroscopisch, maar sterk genoeg om een chip van z'n plek te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

wesleytjuh schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 17:38:
Wat is eigenlijk het verschil met het voorgaande model :+? Mijne is nu bijna 2 jaar oud en is exact hetzelfde namelijk :p
Er zijn een paar knopjes weer zwart geworden, dat was even bij het C-model groen.
En de display heeft nu een groter top-venster gekregen tov. alle voorgaande modellen. Het display zelf is volgens mij hetzelfde gebleven.
Voorgaande C-model had al USB.
Mogelijk dat de pcb & parts intern enigzins ge-update zijn, nieuwe revisie.
Elk jaar een update/refresh bij de JBC (basis)stations.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ploink schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 18:58:
[...]

Het beste kun je dit soort plastic naaldjes en spuitjes met schroef bevestiging gebruiken. De schroef verbinding is noodzakelijk, anders valt de naald er zo af door het vette spul en de kracht die je zet om het eruit te drukken.
Vandaag spuitjes binnen vanuit hongkong, best rap binnen 7 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
bitshape schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 17:32:
[...]

_/-\o_
Mooi ding borroz, nieuwste model. "You really are really happy now!"
Soldeert echt fijn dat JBC spul. :9
Ik heb nooit met JBC mogen werken, maar wel met de Weller WMRP, soldering tweezers en bijbehorend station. Het systeem is eigenlijk precies hetzelfde, de WMRP werkt precies zoals de kleiner JBC bout.
Het enige verschil is dat de WRMP verwisselbare tips heeft waarbij de fingergrip niet aan de bout zit maar aan de tip, dat maakt het wisselen hhel eenvoudig, je trekt hem er gewoon met de hand af.
Afbeeldingslocatie: http://www.hobbielektronika.hu/forum/getfile.php?id=95569

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Het is vandaag blijkbaar pakjes dag, Conrad heeft ook geleverd :) direct alles uit gepakt en moet zeggen soldeert wel goed maar is precies iets mis met de punt, verlies heel snel zijn warmte terwijl de power op minimum blijft hangen.

Nu nog stoppen met bibberen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Damic op 08-07-2014 19:29 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:52
Damic schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 19:27:
Nu nog stoppen met bibberen :)
Soldeer met je hand op tafel. Dus hoe je ook een pen vast zou houden tijdens het schrijven.

* Als je dat al niet deed. Ik heb al vaak mensen zien solderen die met hun hand in de lucht solderen. Wat opzich ook kan, maar niet als je snel bibbert :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Arm+hand lagen op tafel :p moet eens laten zien naar mijn hand volgens mij moet dat geopereerd worden, heb zeer snel last van mijn hand spieren, ook kan ik mijn pols niet haaks (65°) zetten zoals mijn linker pols (75°). Swat smd is te doen alleen die heel kleine prul man man niet simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:52

almightyarjen

When does the hurting stop?

Ik heb laatst een druksensor gekocht. Deze sensor is bedoeld om aan te sluiten op een NXT poort van Lego Mindstorms. Ik heb inmiddels de sensor aan de praat via een zogenaamde NXShield, een arduino shield met NXT poorten erop (zodat je mindstorms componenten kan aansluiten op een arduino).

Mindstorms werkt met I2C en ik wil graag die sensor zonder dat extra shield met een arduino aan de praat krijgen. Echter lukt me dat voor geen meter. Dit komt o.a. omdat ik geen idee heb wat er binnen in zit. De fabrikant wil dat (uiteraard) niet laten weten, al was hij wel behulpzaam met een tip over hoe ik dat ding werkend zou kunnen krijgen, wat geen soelaas bood. Heeft iemand enig idee wat voor chip erin zou kunnen zitten? :?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat was de tip? :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:52

almightyarjen

When does the hurting stop?

Try calling the BaseI2CDevice class directly in your program -
http://www.openelectrons....ass_base_i2_c_device.html
Dat is me gelukt, echter lijk ik geen verbinding te krijgen met de sensor. Als ik een byte wil uitlezen krijg ik geen response en lijkt het programma te hangen.

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Best even een topic aanmaken, vermoed dat dit nogal uitgebreid gaat zijn :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:35

OcGuru

Giulietta Qv

Dacht net ff dat ik mijn atmega162 had gebricked dmv de fuses.
Kreeg geen communicatie met de chip meer dmv van isp.

Dat was nadat ik de CKDIV8 fuse had uitgezet. 16mhz Crystal eruit gehaald en arduino als een 1mhz crystal laten spelen. Toen deed die het weer.

Nu blijkt dat het de combinatie is tussen de startup-time en de ckdiv8 fuse.

Als ik Start-up time: 16K CK+ 0MS. Krijg ik geen communicatie meer als de 16mhz crystal erin zit.
Start-up time: 16K CK + 65MS werkt het wel prima.

Waar ligt dit aan? Heeft de chip dan te weinig tijd om volledig op te starten?

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Ploink schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 18:43:
[...]

Ik heb nooit met JBC mogen werken, maar wel met de Weller WMRP, soldering tweezers en bijbehorend station. Het systeem is eigenlijk precies hetzelfde, de WMRP werkt precies zoals de kleiner JBC bout.
Het enige verschil is dat de WRMP verwisselbare tips heeft waarbij de fingergrip niet aan de bout zit maar aan de tip, dat maakt het wisselen hhel eenvoudig, je trekt hem er gewoon met de hand af.
[afbeelding]
Dat Weller systeem is idd zoals JBC en Hakko FX951 (met FM-2028 bout) maar dan miniatuur, ik weet niet of het ook zo snel is zoals de JBC's dat nu zijn. Jammer dat Weller dat niet verder ontwikkeld heeft voor de grotere WX-systemen, dat zou pas next-gen zijn waardoor ze weer helemaal mee zouden kunnen doen.

Prijstechnisch is hier in Europa JBC het beste, in bvb. de USA is een originele! Hakko FX951 gewoon een stuk goedkoper en daar dus de betere keuze. Een echte Hakko (FX951) is hier gewoon te duur, je kan dan net zo goed de JBC nemen. Of een analoge Weller WS8x of Ersa I-Con (Nano) als het net wat goedkoper moet.

pfft 0-5 omgh! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Als ze dan bij Hakko ook eens wat aan die kleurstelling doen :X . Als ik zo'n zak geld weg leg wil ik wel een "professioneel" ogend product ipv iets wat lijkt op het speelgoed van de Bart Smit. Dat doet JBC ook erg goed, behuizing is grotendeels gegoten en voorzien van een dikke degelijke coating. Weller is inderdaad ook erg mooi maar wat duur met punten en sowieso duur in aanschaf. De nieuwe systemen heb ik nog niet mee gesoldeerd maar alle andere systemen (hadden we toentertijd allemaal op school staan) presteren allemaal ondermaats vergeleken met de JBC.

Het mooie van het wisselsysteem van JBC is dat je kunt wisselen zonder een extra hand te gebruiken. De hand waar je de bout in vast houdt is al voldoende, achter het wisseltooltje haken zodat de punt eruit gaat, en in een nieuwe punt drukken, that's all :).

Ik zou nog weleens een Metcal een maandje op proef willen hebben om te kijken hoe dat nu soldeert.

[ Voor 28% gewijzigd door wesleytjuh op 08-07-2014 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
OcGuru schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 23:02:
Dacht net ff dat ik mijn atmega162 had gebricked dmv de fuses.
Kreeg geen communicatie met de chip meer dmv van isp.

Dat was nadat ik de CKDIV8 fuse had uitgezet. 16mhz Crystal eruit gehaald en arduino als een 1mhz crystal laten spelen. Toen deed die het weer.

Nu blijkt dat het de combinatie is tussen de startup-time en de ckdiv8 fuse.

Als ik Start-up time: 16K CK+ 0MS. Krijg ik geen communicatie meer als de 16mhz crystal erin zit.
Start-up time: 16K CK + 65MS werkt het wel prima.

Waar ligt dit aan? Heeft de chip dan te weinig tijd om volledig op te starten?
Misschien komt je voeding te traag op bij het inschakelen, dan zou het wel moeten werken als je na het inschakelen op reset drukt, of reset even ingedrukt houdt bij het inschakelen.
Een start vertraging van 16kCK gaat 8x zo snel met CKDIV8 uit.
Probeer anders de brown-out in te schakelen. Sowieso zou ik die altijd gebruiken voor een serieuze toepassing, anders kan je mcu vastlopen of random code uitvoeren als de voeding niet stabiel is.
bitshape schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 23:12:
[...]

Dat Weller systeem is idd zoals JBC en Hakko FX951 (met FM-2028 bout) maar dan miniatuur, ik weet niet of het ook zo snel is zoals de JBC's dat nu zijn. Jammer dat Weller dat niet verder ontwikkeld heeft voor de grotere WX-systemen, dat zou pas next-gen zijn waardoor ze weer helemaal mee zouden kunnen doen.
Ja, maar toch, als je de dikste beitelpunt koopt dan kun je nog een flinke heatsink zoals een goeie MCPCB solderen, best goed voor zo'n kleintje, ligt ook lekker in de hand. Maar je hebt gelijk, ze zouden helemaal over moeten stappen op het nieuwe systeem ipv steeds weer met een nieuw basis station design te komen. JBC heeft ook 10x zoveel keus uit soldeer punten...
pfft 0-5 omgh! :o
0-7 wat zielig.. alsof je een puppie ziet sterven.
correctie: 1-7, kleine stuiptrekking voor uitblazen van laatste adem.

[ Voor 32% gewijzigd door Ploink op 08-07-2014 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 18:23
Ik zit met een klein probleempje.
Na een beetje een stomme actie waarin ik mijn telefoon weggooide is mijn aan en uit knop binnenin afgebroken.
Nu ga ik dit zelf niet redden om te her solderen ivm een veelste dikke punt en geen smd soldeer mogelijkheid.
Is er iemand (liefst in de buurt van Drachten) die voor mij even die 4 puntjes kan solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
ik doe het graag voor je, maar drachten lijkt me een beetje te ver uit de buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

ProAce schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 11:17:
Ik zit met een klein probleempje.
Na een beetje een stomme actie waarin ik mijn telefoon weggooide is mijn aan en uit knop binnenin afgebroken.
Nu ga ik dit zelf niet redden om te her solderen ivm een veelste dikke punt en geen smd soldeer mogelijkheid.
Is er iemand (liefst in de buurt van Drachten) die voor mij even die 4 puntjes kan solderen?
Stukje massief koperdraad om je punt wikkelen en daar dan een klein puntje aan maken heb ik al vaak kleine dingen mee gesoldeerd gaat prima.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Altijd lachen met die Chinezen :D

Heb hier een draadloze deurbel, welke ik wil ombouwen zodat hij triggert als m'n brievenbusklepje opengaat (elke keer onnodig naar de brievenbus beneden in de hal lopen is irritant :p )

Dus ik het spul openschroeven, zit er een ICtje (PT 8A978BLWE) in de ontvanger welke blijkbaar ook voor RC-autootjes gebruikt wordt. Bij indrukken van remote wordt signaal 'Right' hoog... Geweldig _o-

Ik vermoed dat als ik de afstandsbediening opensloop ik misschien daar ook nog wel iets kan triggeren zodat kanaal 'Left' iets doet haha. Jup :D Even soldeerblobje weghalen en 2 andere puntjes doorverbinden en ik kan een ander kanaal switchen :p

Spul werkt op 433.92Mhz trouwens.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 10-07-2014 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/ic5qlak17/jbcstiften.jpg

Ik heb wat kleine soldering tips extra besteld bij de C245, was eigenlijk van plan om ook een T210-A micro erbij te nemen omdat die van die hele fijne stifjes heeft.
Maar ik denk nu dat ik het hiermee ook wel ga redden om incidenteel een smd klusje te doen.

*geen reclame- prima zaak die Printtec, volgende dag leveren en verassing in de doos (een zijknippert) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ow wacht dus soldeerpunt = hele stift :o zover had ik nog niet gedacht. Trouwens gisteren nog wat aan het solderen geweest met de RDS80, had wel eerst wat aa nde punt aan het foetelen geweest en zal toch niet 100% goed hebben gezeten, nu soldeerd ie goed vandaag wat foto's maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Zo'n SMD tool heb je inderdaad echt niet zomaar nodig, pas als je aan QFN en dergelijke gaat reworken is zoiets handig, de rest kan je eigenlijk prima met de "grote" af.

Heb je de "spoon" punt al ;)? Dat is mijn inziens nog steeds de punt.

[ Voor 19% gewijzigd door wesleytjuh op 10-07-2014 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 15:04:
Zo'n SMD tool heb je inderdaad echt niet zomaar nodig, pas als je aan QFN en dergelijke gaat reworken is zoiets handig, de rest kan je eigenlijk prima met de "grote" af.

Heb je de "spoon" punt al ;)? Dat is mijn inziens nog steeds de punt.
met dat putje om te 'slepen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Daar is ie eigenlijk voor bedoelt, maar door het tin reservoir is het eigenlijk ideaal voor alles :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

Afgelopen vrijdag avond een PCB besteld bij de Chinees, deze woensdag ochtend was het binnen.
...

Dat zijn effectief 2 werkdagen. 2 werkdagen! WTF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Oeh, ik heb daar dinsdag PCBs besteld. Benieuwd of ik ze morgen binnen krijg dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Zou kunnen. Krijg je de verzendbevestiging ook altijd nadat de DHL langs is geweest?

De enige conclusie die ik kan trekken is dat het geproduceerd, ingepakt en verzonden wordt op een groot roterend platform wat tegen de snelheid van het licht rond draait. Dat is de enige manier waarop het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Hm, laatste keer dat ik daar PCBs besteld heb (5 weken geleden ofzo) kwamen ze 1 week later ermee aanzetten dat ik nog geen bestanden opgestuurd had. Had ze wel degelijk opgestuurd, vrijwel instant na plaatsen order(daarna nogmaals gechecked). Dus nogmaals gestuurd, en kon daarna nog 5 dagen wachten voordat ze klaar waren. 2 dagen later waren ze met DHL in huis. Wel een beetje jammer, want de shipping was duurder dan de PCBs zelf, maar veel snelheid heb ik er niet mee gewonnen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Infant schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 15:29:
Afgelopen vrijdag avond een PCB besteld bij de Chinees, deze woensdag ochtend was het binnen.
...

Dat zijn effectief 2 werkdagen. 2 werkdagen! WTF.
extreem.. en niet meer tegen op te concureren in de EU denk ik.

verbaas me zelf bijna iedere dag dat alle eBay dingetjes netjes aankomen, en voor prijzen :F
en als er is iets mis gaat, zoals vorige week, 6 weken wachten op een paar lipo's.. kreeg ik na een druk op de knop direkt mijn geld op paypall terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik krijg consistent al mijn printjes binnen 10 dagen terug tegenwoordig, dus dat is ook wat ik naar mijn klanten communiceer. Hardware-revisie nodig? 15 dagen wachttijd (10 dagen levertijd + 5 dagen design+assemblage+test).

Heel soms krijg ik ze sneller terug. Zo snel als Infant heb ik nog niet gehad, maar 7 dagen (5 werkdagen) is me al meermalen overkomen. Best geweldige service, en de snelle leveropties (DHL/UPS) kosten bijna geen drol vergeleken met de Europese alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Wanneer bestel je ze doorgaans? Want de laatste 4 bestellingen die ik heb gedaan, waren allemaal donderdag of vrijdag, en dan zijn ze resp. woensdag, donderdag of zelfs eerder binnen in de opvolgende week.

Als ik ze op maandag of dinsdag bestel, duurt het wat langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
mux schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 16:04:
Ik krijg consistent al mijn printjes binnen 10 dagen terug tegenwoordig, dus dat is ook wat ik naar mijn klanten communiceer. Hardware-revisie nodig? 15 dagen wachttijd (10 dagen levertijd + 5 dagen design+assemblage+test).

Heel soms krijg ik ze sneller terug. Zo snel als Infant heb ik nog niet gehad, maar 7 dagen (5 werkdagen) is me al meermalen overkomen. Best geweldige service, en de snelle leveropties (DHL/UPS) kosten bijna geen drol vergeleken met de Europese alternatieven.
Vreemd. Ik had componentjes en een PCB order gedaan, beide pakketjes verlieten Hong Kong de 26e. De componentjes heb ik al een week binnen, de iTead pcb's nog steeds niet (order 14/6, verzonden 21/6 dus niet hun fout). Volgende week maar eens mailen want dit ben ik niet gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Infant schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 16:08:
Wanneer bestel je ze doorgaans? Want de laatste 4 bestellingen die ik heb gedaan, waren allemaal donderdag of vrijdag, en dan zijn ze resp. woensdag, donderdag of zelfs eerder binnen in de opvolgende week.

Als ik ze op maandag of dinsdag bestel, duurt het wat langer.
Ja, donderdag/vrijdag lijkt de sweet spot te zijn. Maar het heeft wel zin om op een maandag of dinsdag ipv vrijdag te bestellen als je die vrijheid hebt: 3 of 4 dagen eerder besteld, 1 of 2 dagen eerder in huis. Het is dus niet zo dat je ze net zo goed tot vrijdag kunt laten liggen.

Ik houd sinds kort een administratie bij van printjes, verzenddata en ontvangstdata, ik zal ze eens in excel gooien en kijken of er een patroon in zit.

Overigens bestel ik vrijwel nooit alleen 1.6mm 2-laags, er zit altijd wel iets afwijkends in mijn orders. Andere diktes, kleurtjes, andere pcb-techniek. Dat speelt ook heel erg mee. 1.6mm 2-laags groen soldeermasker is altijd het snelste.

[ Voor 12% gewijzigd door mux op 10-07-2014 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Infant: kan zijn dat ze in het weekend ook draaien omdat ze nogal wat back order hebben, dus maandag op de post dinsdag bij jou :/ das nogal rap :o

In ieder geval de beloofde foto's
Afbeeldingslocatie: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/First%20smd%20and%20ERSA%20RDS80/2014-07-10194539.jpg
2 printjes/smd onderdelen/0.5mm soldeer
Afbeeldingslocatie: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/First%20smd%20and%20ERSA%20RDS80/2014-07-10194556.jpg
Eerste print:
Afbeeldingslocatie: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/First%20smd%20and%20ERSA%20RDS80/2014-07-10194657.jpg Afbeeldingslocatie: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/First%20smd%20and%20ERSA%20RDS80/2014-07-10194718.jpg

Close up 2de print, niet slecht
Afbeeldingslocatie: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/First%20smd%20and%20ERSA%20RDS80/2014-07-10194612.jpg Afbeeldingslocatie: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/First%20smd%20and%20ERSA%20RDS80/2014-07-10194635.jpg

Ja ik weet het kom wat ledjes tekort (te weinig besteld) ook ben ik niet zeker van de diode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Geen kortsluiting van de Atmel pootjes thv 'PB2' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Van print 1 wel ja :D ook PA0,1,2 VCC en gnd liggen kort :( iets met de verkeerde bout gesoldeerd :p daarmee dat die ook zo leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knap hoor, ik had zelf toch liever voor pasta en een oven gekozen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

pff misschien in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vaste hand .. net printje, wat is het .. een soort arduino mega ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of wat veel mensen tegenwoordig doen: Gewoon een random Chinees betalen voor het werk, kost geen drol meer tegenwoordig, maar wel veel minder leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ow ja, nee is gewoon een test bordje voor een hele resem atmels :) elke pin komt apart naar buiten + de meest gebruikte nog eens apart.
Zoeken op: ATMEGA128 AT90CAN128 M128 mini128 Minimum System Board Blank Bare Board als je de pcb besteld gewoon achteraf of dezelfde tijd een bay-bericht sturen voor het schema en de partslist :) of gewoon hier vragen krijg je het ook :p

@SKRE: ik wil het gewoon leren als ik ik echt grote batches zou beginnen draaien dan denk ik wel eens om een chinees ofzo in te schakelen :)

Trouwens vast hand daar is een barbara truuk voor :) 1 eilandje vertinnen dan je component pakken en tegen dat eilandje duwen verwarmen é voila hangt vast :)

[ Voor 16% gewijzigd door Damic op 10-07-2014 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 20:28:
Knap hoor, ik had zelf toch liever voor pasta en een oven gekozen. :)
Nergens voor nodig met een QFP. Soldeer je <1 min vast met een normale soldeerbout, en netjes :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Verwijderd schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 15:54:
[...]

extreem.. en niet meer tegen op te concureren in de EU denk ik.
Ik heb laatst printen van Eurocircuits gekregen. Daar besteld omdat ik er niet lang op wou wachten en de verhalen van mensen die ze nooit krijgen of maanden wachten, ik wou geen risico.

Maar ze zijn KROM!!! Het viel niet op totdat ik hem op de nieuwe hotplate legde (daarover later meer), daardoor maken ze slecht thermisch contact en duurt het langer. Die led ringen waar jij er 1 van hebt zijn van Seeed en die liggen als een platvis op de bakplaat en zijn gaar in 10sec op 200°C 8)

De maatvoering is ook K, dan ontwerp je een DC socket met gaten van 2.8 en 3.2 en dan zijn ze allemaal 3.0 en moet je 0.2 van een pootje gaan vijlen. :( Heb dat ook eens met de via's gehad. In ontwerp allemaal 0.4, resultaat 0.5 en bijna geen annular ring meer over.

Ze hebben verschillende productie klassen en een truuk die ik vond is om gewoon 0.3mm via's te plaatsen om een hogere klasse te forceren. Op mijn laatste print had ik echter 0.5mm via's en dan hoor ik ze in m'n hoofd zeggen, "ach laten we die produktielijn uit 1978 maar ff opstarten" Maar dan wel gewoon dezelfde rekening sturen ongeacht de kwaliteit. :(

Bdw, Mooi soldeerspul heb je aangeschaft :9~ Ik zou er haast ook een kopen, maar heb net mijn >1500 euro camera module binnen, dus dat wacht ff ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@ploink: ja dat is het wel die JBC van Borroz :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ploink schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 20:58:
[...]

Ik heb laatst printen van Eurocircuits gekregen. Daar besteld omdat ik er niet lang op wou wachten en de verhalen van mensen die ze nooit krijgen of maanden wachten, ik wou geen risico.
Op mijn werk hadden ze laatst weer besloten bij Eurocircuits PCBs besteld. Het viel op dat de soldermask niet consistent op de vias zat (niet het belangrijkste, maar was eerste wat opviel). Maar toen de SMA connectoren erop moesten bleek ook dat de dikte niet gelijk was over de PCB. En als dat PCB vol zit met transmissielijnen is dat nogal twijfelachtig (was dan ook met een RF substraat, je zou toch denken dat ze dan hun dikte wel netjes hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Terug sturen die boel met de melding dat alles scheef staat, eventueel 1 opbouwen zover als je kan en zeggen dat ze hun proces moeten bijsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
Read schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 16:58:
[...]

Stukje massief koperdraad om je punt wikkelen en daar dan een klein puntje aan maken heb ik al vaak kleine dingen mee gesoldeerd gaat prima.
Dat valt te proberen, maar aangezien het knopje zelf alleen al 1.5 mm is, en de 4 soldeer pads nog kleiner ben ik bang dat iemand die even met de hete lucht of smd soldeer er over heen kan makkelijker is :)

Als iemand nog kan helpen graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

wesleytjuh schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 20:56:
[...]

Nergens voor nodig met een QFP. Soldeer je <1 min vast met een normale soldeerbout, en netjes :p
Beetje flux of printlak doet wonderen ;) Zelfs een druppel IPA geeft al verbetering in het solderen.

Maar mijn RPM metertjes zijn binnen!
Had ik net weer een FDR meter afgemaakt welke morgen afgeleverd gaat worden kon ik hem even weer strippen om hem bij de schakeling te hangen om te proberen.
Had een motor met 9000kv op 7.4v dus goed voor een kleine 70.000 rpm maar bij 35.000 rpm gaat de meter over zijn nek. Dat is genoeg want de motoren waarmee die moet gaan werken doen maar een 25.000rpm. Ze zijn alleen het dotje vergeten te activeren, even kijken of ik die geactiveerd kan krijgen. Voor die 6 dollar.....

En de FDR meter was er 1 volgens het boekje, op wat net naast geboorde gaten na werkte de elektronica in 1 keer, mag ook wel voor de 4e in een serie ;)
Zoals verwacht werd de Final Drive Ratio met een afwijking van 0.5% gemeten, dat is redelijk nauwkeurig.

Op naar nr5 waar ook de rpm meter in komt, dat wordt dus even iets anders bouwen.Even de boel uitmeten hoeveel ruimte er nodig is. Deze gaat dan als voorbeeld naar een fabrikant als voorbeeld voor een productiemodel.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Damic schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 19:55:
@Infant: kan zijn dat ze in het weekend ook draaien omdat ze nogal wat back order hebben, dus maandag op de post dinsdag bij jou :/ das nogal rap :o

In ieder geval de beloofde foto's
[afbeelding]
2 printjes/smd onderdelen/0.5mm soldeer
[afbeelding]
Eerste print:
[afbeelding] [afbeelding]

Close up 2de print, niet slecht
[afbeelding] [afbeelding]

Ja ik weet het kom wat ledjes tekort (te weinig besteld) ook ben ik niet zeker van de diode
Netjes hoor. Heb je de Atmel pinnen individueel gesoldeerd? Ik rol/wrijf er altijd gewoon een tin druppel langs. Eventueel afwerken met litze. Werkt perfect. :)
ProAce schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 23:30:
[...]

Dat valt te proberen, maar aangezien het knopje zelf alleen al 1.5 mm is, en de 4 soldeer pads nog kleiner ben ik bang dat iemand die even met de hete lucht of smd soldeer er over heen kan makkelijker is :)

Als iemand nog kan helpen graag :)
Post anders even een foto. Hetelucht is wel leuk, maar ik pak eigenlijk altijd gewoon mijn 15W met een lompe punt. Hetelucht is toch wat onbetrouwbaarder doordat je al snel je knopje af hebt gefikt. Hoger vermogen lukt ook allemaal prima. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Oyster op 11-07-2014 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Allemaal apart, heb geen flux pen liggen, bout op 320°C en gaan vloeit goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ploink schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 20:58:
[...]
Bdw, Mooi soldeerspul heb je aangeschaft :9~ Ik zou er haast ook een kopen, maar heb net mijn >1500 euro camera module binnen, dus dat wacht ff ;)
dat is wel iets heel bijzonders zo te zien :P

zo.. en nu weer sparen :X
Afbeeldingslocatie: http://img.deusm.com/designconcommunity/2013/07/265377/145712_593052.jpg
Afbeeldingslocatie: https://static.eleshop.nl/mage/media/catalog/product/cache/9/image/380x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/m/9/m9711_m9712_1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Die electronic load staat hier ook op de wishlist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

9812 - http://www.amazon.com/May...fRID=0CJXAAGFHB3D7KEHQM2J

het gekke is.. die zie ik niet bij hun 'eigen' site http://www.maynuo.eu/

in deze 'prijsklasse' gaan ze allemaal van hetzelfde basis design uit :

ATTEN - http://www.atten.eu/dc-load/atten-atz97-dc-load.html
BK - http://nl.farnell.com/b-k...-500v-15a-300w/dp/1799867
ITECH - http://www.ebay.com/itm/I...ain_0&hash=item4aaa4b0270
ARRAY - http://www.ebay.com/itm/3...ain_0&hash=item4cf67e880f

review 9711
- http://gerrysweeney.com/m...-teardown-and-quick-test/

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2014 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
Oyster schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 00:18:
[...]

Post anders even een foto. Hetelucht is wel leuk, maar ik pak eigenlijk altijd gewoon mijn 15W met een lompe punt. Hetelucht is toch wat onbetrouwbaarder doordat je al snel je knopje af hebt gefikt. Hoger vermogen lukt ook allemaal prima. :)
Hier de foto's, sorry van het formaat krijg ze niet kleiner op de iPad :X

Afbeeldingslocatie: http://pics.proace.org/Pics/IMG_0508.JPG

Afbeeldingslocatie: http://pics.proace.org/Pics/IMG_0509.JPG

Heb hier even geen vergelijking voor de grote beschikbaar maar de telefoon is een acer z3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat lukt met wat geduld en voorzichtigheid ook wel met een normale bout, als je maar een dunne punt hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dat lukt wel met mijn ersa met 0.4mm punt, maar woon niet echt in je buurt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Same here, zou het graag voor je doen maar je woont letterlijk aan de andere kant van Nederland ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
ProAce schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 10:21:

Hier de foto's, sorry van het formaat krijg ze niet kleiner op de iPad :X
Ik gebruik hier ImgUr voor, Appje op de iPad voor uploaden, dan de url kopieren/plakken in tweakers, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
Probleem is dat mijn punt al 1.5 mm is.
Maar ga het koperdraad is proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 20:02
Good luck ProAce do your name justice ;).

Even iets anders..
Iemand die me de theorie kan uitleggen hoe een PID controller werkt voor heatplates?

Temp sensor heatplate en een SSR... maar hoe weten ze hoe lang het duurt voor X of Y temperatuur etc?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Pagina: 1 ... 112 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.