Gisteravond heb ik me verdiept in frequentie referenties en ik besloot de bevindingen hier even te delen. Ik heb een ongekalibreerde frequentie meter met 8 cijfers en vroeg me af hoe nauwkeurig hij is. Daar heb je een referentie oscillator voor nodig.
Een tweedehands rubidium frequentie standaard kost op ebay rond de $200. Deze modules zijn waarschijnlijk afkomstig uit oude GSM apparatuur. Voor de hobbyist niet heel goedkoop en omdat het 2ehands is heb je niet zo heel veel zekerheid.
Een OCXO (Oven Controlled cystal oscillator) is heel stabiel, maar heeft wel long term drift. Bovendien is de goedkoopste (en niet de meest nauwkeurige) ook nog 72 euro bij
Mouser.
Een TCXO (Temperature Compensated XO) heb je al
vanaf € 1,76 ex maar haalt ook de 8 cijfers niet.
De volgende optie is een GPSDO (GPS disciplined oscillator). Dit is een stabiele oscillator (OCXO, TCXO of rubidium standaard) die je synchroniseert met GPS signalen. De GPS satellieten hebben namelijk een ultra nauwkeurige cesium standaard aan boord
Hiervoor bestaan diverse DIY schema's, zoals
Probably the Simplest GPS Disciplined Oscillator possible. Deze schema's gaan uit van een specifieke GPS module met 10kHz output die helaas verouderd en moeilijk te krijgen is.
GPS modules hebben doorgaans een gesynchroniseerde 1PPS output maar die hebben vaak enige jitter en op die lage frequentie is dat moeilijk om goed te synchroniseren met een PLL.
Op zoek naar vervangende modules met frequentie output kwam ik
hier terecht.
On Sep 20, 2013, at 2:27 AM, Anthony Stirk <upuaut@...> wrote:
> Just as a note you can reconfigure the time pulse output any of the Ublox
> modules (doesn't have to be the timing module) via commands to give out a
> pulse up to :
>
> 7 Series :0.25 Hz … 10 MHz
> NEO-6G/Q/M/P/V : 0.25 Hz to 1 kHz
> NEO-6T :0.25 Hz to 10 MHz
Dan ben je dus al klaar, koop de juiste GPS module en dan heb je een frequentie standaard.

Helaas gaat de algemene en goedkope NEO6M maar tot 1kHz. Inmiddels is er de uBlox
NEO-M8N, welke een TCXO aan boord heeft. Het is een erg gevoelige (-167dB tracking) module die geschikt is voor gebruik binnen.
Een complete module met antenne is inmiddels te krijgen via
Ebay of
CSGshop. Kwestie van inpluggen, frequentie output configureren en je hebt een referentie

(zie
u-blox M8 receiver description and protocol specification v15 pagina 29-32) Het is waarschijnlijk wel zo dat de frequentie synthese gaat via DDS oid, dus voor een lage jitter moet je een frequentie opzoeken die door 2^n gedeeld is tov de TCXO.