De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 ... 122 Laatste
Acties:
  • 593.315 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

@Ploink
Kan kitao best wel hebben hoor, ken hem al langer dan vandaag. En heb al eerder heel wat posten met hem hierover gewisseld, en heb al zeker meerdere keren uitgelegd wat WinAVR is, dus mag ik keerthe grapje maken. Hij kan er wel tegen hoor en anders zegt die het wel, hij is mondig genoeg.

En moet mijn frustratie ook snappen, als je al tig keer iets uitgelegd heb en hij blijft maar bij verkeerde hangen, dan heb ik ook geen zin meer om hele uitleg te typen, wellicht help scherpe oneliner dan wel. :D

Uiteraard moet hij alles zelf bepalen, ik geef alleen maar info, en wat iemand ermee doet is aan hem, heb geen pistool tegen zijn hoofd hoor. :P

Edit/
Hans1990 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 14:26:
Een SSD is juist wel sneller. Ik heb er zelfs 1 in mijn 6 jaar oude laptop zitten. Die heeft een SATA-300 poort maar ook bij een SATA-150 poort zou ik zeker een SSD installeren. Het gaat niet op die 150MB/s die theoretisch haalbaar is (en veel SSDs over gaan), maar de access time is veel lager. Veel IDEs hebben nogal een gewoonte om veel kleine bestandjes in te laden, weg te schrijven en te scannen.. Fijn dat zoiets een factor 100+ sneller kan.
Ik zie nu pas je post,even gemist.

Ach ik kan het ook gewoon proberen, kan ssd altijd overzetten en heb al extra HDD caddy gekocht om DVD te vervangen voor tweede HDD. :)

[ Voor 36% gewijzigd door mad_max234 op 10-06-2014 17:17 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-09 16:01
mad_max234 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 17:05:
Winavr is geen programma, en zit ook geen notepad in zover ik weet.
Het komt als pakket, ik heb volgens die tutorial winavr gedownload en daarin zit het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/jmie1009d/winavr.jpg

Ik wil je overigens aanraden als je daar veel in geïnteresseerd ben om een aantal video's te bekijken van die site.
Is soms langdradig in de zin dat bepaalde dingen tot in de puntjes uitgekauwd worden en een enkele video daarvan duurt zelfs 55 minuten maar dan weet je meteen het naadje van de kous. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Ploink schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 15:25:
Nu we toch lekker op weg zijn... wat vinden we van AVR32 vs ARM? Heeft dat toekomst?
Ik heb er geen ervaring mee, maar als ik Atmel op zijn woord mag geloven zijn ze veel sneller en efficiënter dan ARM. Nadeel vind ik dat de kleinste chip 48 pins telt.
'veel sneller en efficiënter'... marketing :P Ik gok dat het is voor mensen die zo diep in de toolchain van Atmel zitten dat ze niet makkelijk naar andere merken grijpen. Maar er is zó ontzettend veel in 32-bit-land te krijgen... Je kunt zowat iedere combinatie van peripherals, geheugen, flash en core krijgen die je wil voor prijzen waarvan ik me afvraag of ze er nog winst op maken. Lijkt me één van velen. Ze hebben in ieder geval geen super-killer-features vergeleken met de nieuwe Cortexen.

(overigens was UC3 er al vóór Cortex-M0+/M4F, het is duidelijk dat ze toen wél een goede concurrentiepositie hadden)
mad_max234 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 16:11:
Edit/
Ik gebruik best veel NP++, alleen niet voor AVR, weet eigenlijk ook niet waarom, wellicht wat vaker naar NP++ grijpen ipv AS.
Je kunt zelfs toolchains linken aan een compile-knop (NppExec) in notepad++ als je wil, er zit code highlighting in en er zijn ook legio plugins voor notepad++ te krijgen die het 'net een IDE' maken. Zelfde geldt voor bijv. het populaire Sublime Text. Gezien de AVR-GCC toolchain ook gewoon extern gedraaid kan worden (en zelfs apart geïnstalleerd kan worden ZONDER Atmel studio) is dat een prima optie als je problemen hebt met AS/VS.

En @mad_max234 & kitao: Ik verlies zelden m'n geduld, maar ik kan gewoon niet tegen de timesink die kitao is. Ellenlange verhalen, schrijf je er een goedbedoelde reactie op en in plaats van een 'bedankt' antwoord, of eigen initiatief, of zelfs maar iets uitproberen wat je hem vraagt gaat hij iets ANDERS doen, nog meer ellenlange lappen tekst neerzetten, nog steeds niet begrijpen waar hij mee bezig is en niemand komt een steek verder.

Kitao, heb je door hoe ontzettend veel tijd je mensen kost en hoe weinig vooruitgang je vervolgens behaalt? Allemaal voor de hobby, niemand behalve jezelf is ermee gediend. Dit is niet voor een opensource project ofzo. Het is niet eens relevante of behulpzame info voor andere beginnende forumleden. Het is doorgaans zulk basic spul dat zelfs beginners het meteen al uitgevogeld hebben. Of gegooglet. Begrijp je dat dat extreem frustrerend kan zijn? Ik zit op dit forum, en allerlei andere plekken op het internet zoals stackexchange, om mensen hopelijk te kunnen helpen of in ieder geval enigszins nuttige informatie in het openbaar te brengen, maar dit gaat mij te ver. Petje af voor mad_max234 dat hij het nog zo hoopvol probeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Volgende keer maar even met dat andere been uit bed stappen. :/

[ Voor 82% gewijzigd door Rone op 10-06-2014 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet op ingaan svp. Gewoon even TR doen. :)

[ Voor 86% gewijzigd door Rone op 10-06-2014 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
*knip*

[ Voor 94% gewijzigd door Rone op 10-06-2014 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

kitao schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 17:21:
[...]

Het komt als pakket, ik heb volgens die tutorial winavr gedownload en daarin zit het volgende:

[afbeelding]
Dat zijn allemaal losse programma's van andere eigenaren, is niet van winavr, winavr is gewoon door iemand op zolder bij elkaar gezocht en installatie ervan gemaakt.

Zoals de bekende programmers notepad.
http://www.pnotepad.org/

Maar daar hoef je natuurlijk niet op terug te vallen, je blijft met usbasp gewoon in AS programmeren en gebruikt alleen avrdude ipv atmel upload tool.

@Mux
Ik snap jou ook wel beetje hoor, maar wellicht is dan verstandig om niet in die discusie te mengen, straks zal vast wel weer andere onderwerp aanbreken met andere leden.

Ik kies er zelf voor om mee te doen en poging te doen om het over te brengen, bevalt het me niet reageer ik niet, zonde van je tijd als je er alleen maar gefrustreerd van raakt. Zal straks vast wel weer andere onderwerp aangeboord worden met andere leden. :)

Ik neem ook vaak geen genoegen met lukt niet of het is te moeilijk, dan vind ik het vaak juist leuker om iemand dan toch iets bij te brengen en dat lukt 9 van 10 keer ook met wat extra aandacht en tijd.

[ Voor 46% gewijzigd door mad_max234 op 10-06-2014 18:08 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Dag sfeer :|

Ik kom nog niet zo lang in deze kroeg. Het is me wel opgevallen dan kitao een beetje 'apart' is, vooral zijn koudwatervrees om iets nieuws te proberen zonder een cursus daarvoor te hebben gedaan.

Maar kom op nou, zo erg is dat toch niet?!
Max, om nou te blijven doorzagen over de exacte betekenis van "wat WinAVR is", terwijl kitao dat desgevraagd prima kan uitleggen met een screenshot er bij...

En nu gaat ie weer over de interpretatie van "het komt als pakket". Mijn hemel, het verbaast me dat kitao hier uberhaupt nog serieus op ingaat!

Kitao, neem dit even goed in je op en stop ajb met schelden want dan kom ik hier niet meer terug.
Afbeeldingslocatie: http://www.behindtheblueline.ca/blog/blueline/wp-content/uploads/troll.jpg

En mux, jij schrijft soms ook aardige lappen tekst en daar is niks mis mee, je hoeft het niet te lezen.
Het komt soms op me over als een spelletje kitao bashen. In dat kader zou ik zeggen "don't troll the feeder" ofzoiets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Mensen laat kitao even met rust AUB, niet met ze alle op 1 iemand duiken. We zijn nu eenmaal niet allemaal hetzelfde.

Laten we maar even andere onderwerp pakken en hele usbasp maar even laten voor wat het is. ;)

@Ploink
Gaat niet om de betekenis van WInavr, als je niet begrijpt wat het is dan gaat discussie al helemaal stroef zoals je gemerkt heb. Is dus belangrijk dat we allemaal over hetzelfde praten en weten waar we over praten. En als ik daar twee of drie posten voor nodig hebt met wat meer tekst dan de gemiddelde poster hier dan zal me dat rotzorg zijn! Ik lees liever iemand zijn post die moeite doet om inhoudelijk te posten dan posten zoals die van jou nu, die dragen helemaal niks bij aan dit topic! En lokt andere uit om soortgelijke posten te gaan posten zoals ik nu dus ook doe. :D

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door Rone op 10-06-2014 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

helemaal niet nodig Kitao... beetje geven beetje nemen, beetje relaxen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

We zijn weer allemaal relax? :)
Ploink schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 17:05:

[...]

Je geeft zelf al het goede antwoord. Ik begon erover vanwege die screenshot hierboven. Die programmeer GUI van Atmel werkt dus niet met usbasp, dat is het enige. Je hebt al aangegeven dat er alternatieve gui's bestaan en wat kitao dan verder doet met die info dat is aan hem.
Dan wil ik toch even burn o matic laten zien waar ik al eerder over posten, is een GUI voor AVRdude, werkt dus met USBasp.

Heeft soortelijke GUI als atmel upload tool die in AS zit.
Afbeeldingslocatie: http://avr8-burn-o-mat.aaabbb.de/avr8_burn_o_mat_screenshot_fuses.png

Is hetzelfde principe als bij AS upload tool, hoeft dus niet via een of andere website of via datasheet de fusebits op te zoeken en die handmatig hex nummer in te vullen in commandline, daar gaat het namelijk vaak mis. Na mijn idee doet dit niks onder voor AS upload tool. Alles verloopt via GUI en niks via commandline.

Meer avrdude GUI's hebben dit overigens.

[ Voor 10% gewijzigd door mad_max234 op 10-06-2014 18:43 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mad_max234 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 18:16:

@Ploink
Gaat niet om de betekenis van WInavr, als je niet begrijpt wat het is dan gaat discussie al helemaal stroef zoals je gemerkt heb. Is dus belangrijk dat we allemaal over hetzelfde praten en weten waar we over praten.
..
Misschien heb ik iets gemist, een paar pagina's terug, maar ik kan nergens uit opmaken dat kitao het niet begreep. Sommige mensen zeggen dingen anders, doen dingen anders, hebben een andere voorkeur. Daardoor lijkt het soms alsof ze het niet begrijpen.

Ik heb zelf ook wel eens meegemaakt op een forum dat ik iets probeer te vertellen en constant, lijkt wel opzettelijk, verkeerd werd begrepen en dan verwijten naar mijn kop kreeg dat ik het fout had. Was op een forum waar nogal een kliek heerste en ik buitenstaander was.
;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mux schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 17:31:
[...]

'veel sneller en efficiënter'... marketing :P Ik gok dat het is voor mensen die zo diep in de toolchain van Atmel zitten dat ze niet makkelijk naar andere merken grijpen. Maar er is zó ontzettend veel in 32-bit-land te krijgen... Je kunt zowat iedere combinatie van peripherals, geheugen, flash en core krijgen die je wil voor prijzen waarvan ik me afvraag of ze er nog winst op maken. Lijkt me één van velen. Ze hebben in ieder geval geen super-killer-features vergeleken met de nieuwe Cortexen.

(overigens was UC3 er al vóór Cortex-M0+/M4F, het is duidelijk dat ze toen wél een goede concurrentiepositie hadden)
Er zullen ongetwijfeld fanboys zijn die ARM links hebben laten liggen omdat ze altijd al Atmel gebruiken. Misschien ben ik wel beetje Microchip fanboy, omdat ik alle series heb geprobeerd, de tools er voor heb en er opzich niet veel 'overlast' van heb.
Ploink schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 15:25:
Nu we toch lekker op weg zijn... wat vinden we van AVR32 vs ARM? Heeft dat toekomst?
Ik heb er geen ervaring mee, maar als ik Atmel op zijn woord mag geloven zijn ze veel sneller en efficiënter dan ARM. Nadeel vind ik dat de kleinste chip 48 pins telt.
Snelheid is ook niet alles. Vaak leesje in datasheets iets met Dhrystone test. Ik heb even een lijstje gemaakt, en dan zie je al gauw hoe ingewikkeld zo'n vergelijking wordt. Here goes nothing:

AVR32 claimed in hun datasheet "up to" 1.51DMIPs/MHz.
PIC32 MIPS4k core claimed "up to" 1.65DMIPS/MHz. Deze heb ik zelf getest , en in de PIC32MX is de FLASH controller niet snel genoeg om dat bij te houden @ 80 MHz. Op 20MHz wel. Op die hoge klok ga je dus ergens tijd verliezen elke keer als je een branch moet uitvoeren (en de cache niet correct is).. Sommige ARM's kunnen daar ook last van hebben. En ik denk dat zo'n AVR32 in sommige gevallen niet uitgezonderd is.
STM32 Cortex-m4 haalt "maar" 1.25DMIPS/MHz. Maar deze zou een FLASH accelerator unit snel genoeg moeten hebben om dat op hoogste klok te kunnen doen, die overigens ook 168MHz of 180MHz is.

Ga je naar coremarks kijken (die minder op integer performance maar meer op program flow concentreerd), dan kan je opzoeken dat:
PIC32 haalt ~ 3.5 - 3.7 coremarks/MHz.
PIC24 haalt ~1.8 - 1.9 coremarks/MHz
PIC18 haalt 0.04 coremarks/MHz ( :') , avoid? )
AT32 haalt 1.62 coremarks/MHz. Helaas is er maar 1 test, en deze lijkt mij erg aan de lage kant.
ATMEGA2560 scoort 0.53 coremarks/MHz.
STM32F427 (Cortex m4) 3.38 coremarks/MHz
STM32F051 (Cortex m0) 2.2 - 2.3 coremarks/MHz

Het varieert nogal. De PIC18 zal wel zo traag zijn, omdat hun instructieklok de oscillator/4 is. Dan nog is hun CPU niet erg efficient..
Dan heb je nog energie verbruik die hier niet in mee genomen is...

Ook is de compiler nogal belangrijk bij zo'n vergelijking. Deze tests worden exclusief op -O3 gedraaid. Code size is niet van belang. Persoonlijk doe ik dat nooit met mijn embedded programma's; vaak kom ik geheugen te kort en probeer ik alles zo compact mogelijk te maken, herbruikbaar (flexibiliteit), en dat het programma goed draait in -O1 (scope/serial port debuggen) of -O0 (debuggen met code stepping).

Als ik die AVR32 CPU bekijk lijkt het meer op een application controller (net zoals Cortex m3/m4) dan embedded controller. Ik lees in deze (grote!) AT32UC3A3256 dat die maar 3 timers en 8-channel A/D; maar wel weer MMC controller, extern S(D)RAM controller, USB 480Mbit/s, AES, (Ethernet?). Het klinkt dus meer een proccesor waar je flink wat software op gaat beuken omdat je euhm, een of ander data logger met complexe algoritmes (veel RAM), grote log files (MMC Cards) en USB functionaliteit + beveiliging (AES)..

Misschien ben ik wel verwend, maar veel PIC24s in een 28-pin behuizing hebben 5x 16-bit timers. Een STM32F031 (cortex M0) van ST heeft al max. 9 timers (volgens mij nog 5 op hun allerkleinste TSSOP-20) chip.

TLDR; voor mij is peripherals belangrijk, snelheid niet. AVR32 lijkt meer net zoals veel Cortex m3/m4's op een kleine PC dan een microcontroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De ene timer is de andere echter niet. In het geval van minder dan 32-bit is sowieso de vraag of je ze makkelijk kan chainen. Je hebt bijvoorbeeld 'interrupt timers' enkel naar nul terugtellen en dan een interrupt genereren, als dat is wat je nodig hebt is dat prima, maar dat is natuurlijk wel wat minder dan een echte volledige timer.

Overigens over Kitao wil ik toch nog het volgende melden: Ik ben het ermee eens dat vaak hij zelf wel wat meer had mogen uitzoeken/googlen. Tegelijkertijd is het ook zo dat ik eigenlijk steeds minder hier kijk/reageer vanwege een aantal mensen die hun ego moeten boosten door hem te bashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hebben we het al is over 8 bit ondergoed gehad ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ploink schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 18:44:
[...]

Misschien heb ik iets gemist, een paar pagina's terug, maar ik kan nergens uit opmaken dat kitao het niet begreep. Sommige mensen zeggen dingen anders, doen dingen anders, hebben een andere voorkeur. Daardoor lijkt het soms alsof ze het niet begrijpen.

Ik heb zelf ook wel eens meegemaakt op een forum dat ik iets probeer te vertellen en constant, lijkt wel opzettelijk, verkeerd werd begrepen en dan verwijten naar mijn kop kreeg dat ik het fout had. Was op een forum waar nogal een kliek heerste en ik buitenstaander was.

[...]

;w
Ja schijnbaar, lees het even terug zou ik zeggen. Is natuurlijk van wezenlijk belang dat je over hetzelfde praat, het was duidelijk nog niet duidelijk wat WINavr was, en ken kitao schrijfstijl wel beetje en heb het meestal goed wat hij bedoeld. ;)

En kitao kent mij ook en weet ook hoe ik ben en hoe ik uitleg geef, mag ook wel naar honderden posten/pb's.

En probeer je me nu wat in de schoenen te schuiven? :+ Grappenmaker! :D

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mad_max234 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 18:39:
We zijn weer allemaal relax? :)

[...]

Dan wil ik toch even burn o matic laten zien waar ik al eerder over posten, is een GUI voor AVRdude, werkt dus met USBasp.

Heeft soortelijke GUI als atmel upload tool die in AS zit.
[afbeelding]

Is hetzelfde principe als bij AS upload tool, hoeft dus niet via een of andere website of via datasheet de fusebits op te zoeken en die handmatig hex nummer in te vullen in commandline, daar gaat het namelijk vaak mis. Na mijn idee doet dit niks onder voor AS upload tool. Alles verloopt via GUI en niks via commandline.

Meer avrdude GUI's hebben dit overigens.
Bedankt, ik had al een paar gui's gevonden maar nog niet geprobeerd, is de een beter dan de andere? Zelf had ik het al in de makefile gezet, vond het mooi als ik een "make fuses" kon doen om ze op de juiste waarde te forceren. Leuk om uit te puzzelen en met de fuse calculator is het niet zo moeilijk.
Met PIC ben ik gewend om altijd de brownout te activeren anders weet je nooit wat voor random code je chip uitvoert, ik heb zelfs een keer de PUM van mijn picstart programmer moeten debricken omdat Microchip dat zelf niet gedaan had 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Ploink op 10-06-2014 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-09 17:42
Kitao, Blijf! :)

Verder even iets anders dan dit.
Wie nog wat heeft liggen, ik hoor het graag.
V&A gevraagd: Lab voeding/Regelbare voeding/Scoop
Kan ik goed gebruiken om mijn werkzaamheden uit te kunnen breiden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:53

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik heb nog wel een paar LT1083 liggen, is een LM317 op steroids ;)
Leuke basis voor een zelfbouw voeding.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Iemand nog tips voor het produceren van een kleine serie dubbelzijdige SMD prints (zeg 30-40 stuks). Ik ga de PCB's laten maken bij iTeadStudio, het prototype kwam daar ook vandaan. Ik heb alleen aanpassingen hoeven doen aan de silkscreen layer dus dan weet ik dat het goed komt. Er is voor dit aantal nog geen voordeel te behalen met een kleine batch helaas (dat is pas vanaf 50 stuks). Ik zou graag horen hoe om te gaan met de te bestellen onderdelen en het programmeren van de uC's, ik hoop dat jullie daar ervaring mee hebben.

[ Voor 74% gewijzigd door RobV op 10-06-2014 22:12 . Reden: extra uitleg ]

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:25

mace

Sapere Aude

mace schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 00:06:
[...]

Ik heb goede verhalen gehoord over deze, en die ga ik ook aanschaffen:

http://www.ebay.com/itm/T...ain_0&hash=item4ac229e556

(Dit is wel een enorm uitgebreide set, ze zijn los verkrijgbaar voor zo'n $40).

EEVBlog review:

YouTube: EEVblog #411 - MiniPro TL866 Universal Programmer Review
UPDEET: Aangeschaft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ploink schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 19:24:
[...]

Bedankt, ik had al een paar gui's gevonden maar nog niet geprobeerd, is de een beter dan de andere? Zelf had ik het al in de makefile gezet, vond het mooi als ik een "make fuses" kon doen om ze op de juiste waarde te forceren. Leuk om uit te puzzelen en met de fuse calculator is het niet zo moeilijk.
Met PIC ben ik gewend om altijd de brownout te activeren anders weet je nooit wat voor random code je chip uitvoert, ik heb zelfs een keer de PUM van mijn picstart programmer moeten debricken omdat Microchip dat zelf niet gedaan had 8)7
Je hebt twee modus, normal en expert, in normal mode kan je bijvoorbeeld de SPIEN niet uitvinken, kan je atmega dus niet per ongeluk bricken op die manier. Verder zijn alle optie voor fuse gewoon via GUI, brownout kan je gewoon aanvinken wat je wilt, disable, 1.8v-2.7v, 2.7v-4.5v. Je hoeft geen hex meer in tw vullen of naar speciale website te gaan met fuse calaculator zit allemaal in de GUI ingebouwd, bij kopieren van de drie hex nummers gaat het namelijk wel eens fout, low bit in de in de high plek plakken bijvoorbeeld en visa versa. voor rest is het gewoon AVRdude GUI zoals de meeste, twee filebrowsers en upload knop en read/write/verify knoppen.

Zou zeggen download hem eens en laat het hier weten wat je ervan vind.

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 10-06-2014 23:23 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@RobV: PCBCART is een vrij bekende kleine serie-assembler. Voor kleine series zitten ze op een paar dollar per bord voor assemblage (referentie: ik heb er een 51x83mm bord met ~25 componenten laten assembleren voor $2.50/board, oplage 100 stuks). Als je het van tevoren niet paneliseert vragen ze een vrij hoge setup fee, voor mij was de setup fee $50 oid. En zorg er ALTIJD voor dat je componenten naar ze opstuurt, want als zij ze sourcen krijg je gegarandeerd last-minute 'substitutions' vanaf de shenzhen markt. Mouser, Digikey en Element14 hebben allemaal services waar je een shopping cart kunt doorsturen naar ze en de factuur naar jou kunt laten gaan. Daar gaan ze meestal wel mee akkoord.

Is je bord dubbelzijdig bestuukt? Dan gaan ze een flink hogere setup fee vragen omdat ze adhesive dots moeten aanbrengen.

Programmeren is bij 30-40 stuks het makkelijkst met een ISP header en zelf doen. Voorgeprogrammeerde micro's uit de fabriek gaat vaak pas per reel, voorgeprogrammeerd vanuit digikey/mouser gaat pas vanaf bepaalde staffelprijzen en de assembly house gaat je vrijwel zeker maar een paar cent per micro vragen, maar dan wel plus een paar tientjes setup fee. Makkelijk verdiend.

Assembly houses, althans PCBCART, wil wel graag dat je een paneel bij hun ook laat produceren en geen losse prints van iteadstudio naar ze toe stuurt om te assembleren. Houd daar dus rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hou rekening dat je meer componenten besteld dan je nodig hebt als je het uitbesteed, vaak houden ze 5 a 10% aan, zeker als het door pick en place machine gaat, anders heb je kans dat je minder bordjes terug krijgt dan je zou willen. Er gaat wel eens wat mis en machine moet ingesteld worden, en ze gaan echt niet je usb connector helemaal achter de machine vandaan halen als die erachter valt. Overleg dus hoeveel marge hun aanhouden.

Edit
Inderdaad, meeste werken met panels of daar gaat hun voorkeur naar uit, of kost iets meer als je met allemaal losse printjes aankomt. En panels moeten aan bepaalde eisen voldoen, moeten markers aangebracht worden zodat pick and place machine weet waar die is, zomaar je ontwerp in panel gooien volstaat meestal niet.

[ Voor 28% gewijzigd door mad_max234 op 10-06-2014 23:14 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
@mux, @mad_max234 bedankt voor jullie tips! het uitbesteden van het assembleren was nog niet in mij opgekomen voor deze hoeveelheid boards, wellicht een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 11:13
Goedendag, stamgasten. Ik kom even heel lomp tussendoor zoals de vorige keer, het is weer zo'n gevalletje wat eigenlijk geen eigen draad waard is. Afijn, ik zou graag een beroep willen doen op de kenners van elektronica: wat is dit precies?
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/10262339/strijkijzer_verbrandgeval.jpg
Grote versie
Context: Komt uit een strijkijzer. Deze zit op het warmte element met een klemmetje. Deze is verbonden aan één van de stekker polen en direct naar het warmte element. Hij is duidelijk verbrand door iets. Ik denk dat het een temperatuur / safety guard / iets in die richting is. Ik hoopte dat het gewoon iets van een weerstandje was.. maar dat is dus niet te zien. Praktische vraag: kan ik deze bypassen of is dat niet aan te raden? Als ik hem doormeet krijg ik geen contact, hij is dus stuk vanbinnen. De regelaar van het voltage zit aan de andere kant (andere pool), het is trouwens geen duur strijkijzer, dus de functie hiervan is hoogstwaarschijnlijk basaal.

Bedankt voor jullie tijd en moeite in ieder geval! :)

[ Voor 10% gewijzigd door Tijmen007 op 11-06-2014 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Ik denk dat het een temperature thermal fuse is. Dat is tenminste wel logisch als het aan het hitte element zit verbonden en niet gesoldeerd zit maar crimped.

Je kan een zekering natuurlijk altijd bypassen, maar de vraag is waarom hij gesprongen is. Is de controller board (triac oid) stuk en zet die het verhittingselement nu continu vol aan? Dan was dit het redmiddel voordat alles droogkookt en in vlammen op gaat ;)

Lijkt mij niet aan te raden om het te bypassen zonder te weten waarom deze gesprongen is (of dat je kan bevestigen dat de rest nog prima werkt..).

@RobV: Design for manufacture "for dummies"?
YouTube: EEVblog #127 - PCB Design For Manufacture Tutorial - Part 1
YouTube: EEVblog #239 - PCB Design For Manufacture Part 2

[ Voor 20% gewijzigd door Hans1990 op 11-06-2014 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
Hans1990 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 17:04:
Ik denk dat het een temperature fuse is. Dat is tenminste wel logisch als het aan het hitte element zit verbonden en niet gesoldeerd zit maar crimped.

Je kan een zekering natuurlijk altijd bypassen, maar de vraag is waarom hij gesprongen is. Is de controller board (triac oid) stuk en zet die het verhittingselement nu continu vol aan? Dan was dit het redmiddel voordat alles droogkookt en in vlammen op gaat ;)

Lijkt mij niet aan te raden om het te bypassen zonder te weten waarom deze gesprongen is (of dat je kan bevestigen dat de rest nog prima werkt..).
Het strijkijzer 'knetterde' volgens mijn moeder voordat ie ermee ophield. Ik ben dus eigenlijk gelijk gaan zoeken naar lekkages, maar niks kunnen vinden helaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:58

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Tijmen007 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 16:53:
[..]
Praktische vraag: kan ik deze bypassen of is dat niet aan te raden? Als ik hem doormeet krijg ik geen contact, hij is dus stuk vanbinnen. De regelaar van het voltage zit aan de andere kant (andere pool), het is trouwens geen duur strijkijzer, dus de functie hiervan is hoogstwaarschijnlijk basaal.[..]
Hoewel ik altijd erg vóór bypassen ben denk ik dat ik bij een strijkijzer dat niet zou doen. Die krengen zijn al tot het absolute minimum bezuinigt, dat laatste beetje veiligheid moet je niet willen wegknippen. Overigens maakt de prijs van het strijkijzer geen zak uit, ik denk dat ze van binnen allemaal identiek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
zal inderdaad een thermische zekering zijn ("thermal fuse" als je 'm op ebay zoekt). Kijk even of je de gespecificeerde temperatuur nog kunt lezen, dan kun je 'm vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Tijmen007 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 17:06:
[...]

Het strijkijzer 'knetterde' volgens mijn moeder voordat ie ermee ophield. Ik ben dus eigenlijk gelijk gaan zoeken naar lekkages, maar niks kunnen vinden helaas!
Als ik mijn water koker een halve minuut aanzet zonder water er in, begint die ook te knetteren... Is hij niet toevallig gewoon drooggekookt?

Je zou hem kunnen bypassen en testen of hij nog temperatuur regelt (met genoeg water er in natuurlijk), maar zeker niet "terug in gebruik nemen" zonder thermal fuse. Toch zou het wel wat kriebelen hoor; kan je zo'n ding nog wel vertrouwen? Persoonlijk zou ik hem waarschijnlijk gewoon weggooien..

(sja tenzij je naam PhotonicInduction is, en bewust deze safety features bypassed 8)7 O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-09 17:42
memphis schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 21:42:
Ik heb nog wel een paar LT1083 liggen, is een LM317 op steroids ;)
Leuke basis voor een zelfbouw voeding.
Wil je er wel een dm over sturen.. maar dat kan niet :P
Zou wel zo eentje willen om dan dit mee te maken:
http://www.instructables....mostly-from-recycled-par/
Wel met een eigen design/indeling/aansluitingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
Hans1990 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 17:17:
[...]

Als ik mijn water koker een halve minuut aanzet zonder water er in, begint die ook te knetteren... Is hij niet toevallig gewoon drooggekookt?

Je zou hem kunnen bypassen en testen of hij nog temperatuur regelt (met genoeg water er in natuurlijk), maar zeker niet "terug in gebruik nemen" zonder thermal fuse. Toch zou het wel wat kriebelen hoor; kan je zo'n ding nog wel vertrouwen? Persoonlijk zou ik hem waarschijnlijk gewoon weggooien..

(sja tenzij je naam PhotonicInduction is, en bewust deze safety features bypassed 8)7 O-) )
Net even geprobeert, hij wordt inderdaad gewoon heet. Temperatuur lampje doet het ook nog. Ik ga maar eens op zoek naar een nieuwe! Bedankt voor de hulp allemaal :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
ja, reeds bekend! ik zal ze nogmaals bekijken nu het weer actueel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Tijmen007 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 17:44:
[...]

Net even geprobeert, hij wordt inderdaad gewoon heet. Temperatuur lampje doet het ook nog. Ik ga maar eens op zoek naar een nieuwe! Bedankt voor de hulp allemaal :o
Dat is een thermische zekering, die kun je in onderdelenwinkels gewoon kopen. De betere onderdelenshop weet ook welke temperatuur je nodig hebt als je het merk + type doorgeeft (en het een beetje normaal merk is).

Handyman/europart/onderdelenhuis etc.. dat soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

ProAce schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 17:31:
[...]

Wil je er wel een dm over sturen.. maar dat kan niet :P
Zou wel zo eentje willen om dan dit mee te maken:
http://www.instructables....mostly-from-recycled-par/
Wel met een eigen design/indeling/aansluitingen :)
Als het goed is staat het nu aan en anders stuur je een mail naar tooms(bij)euronet.nl
Ik zal even zoeken, heb ze ooit van wat oude moederborden af getrokken waar ze als CPU spanningsregulator diende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
mace schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 20:39:
[...]

Dat is een thermische zekering, die kun je in onderdelenwinkels gewoon kopen. [...]
let wel even op, want die zekering is niet voor niets doorgeblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Valt wel mee, thermische zekeringen gaan wel eens vaker zonder een reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
ik had het gevoel dat Tijmen nog niet zo ervaren is in deit gebied, en een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Als ze zomaar zonder reden gaan zijn ze meestal ook niets helemaal zwart verbrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Let wel op dat een temperatuurzekering niet kan solderen, ken mensen die dat probeerde. :D

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Laatst online: 15:06
mad_max234 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 09:54:
Let wel op dat een temperatuurzekering niet kan solderen, ken mensen die dat probeerde. :D
Oh die kan je perfect solderen hoor, de fout die men echter maakt is het vergeten van een klem te zetten op de poot van de zekering die je soldeert om de warmte weg te leiden. Ik zet vaak een platbektang klem op de poot zo dicht mogelijk bij het te solderen deel. Dan blijft de zekering onder zijn kritieke temp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Had iets beter moeten zeggen, sommige kan je niet solderen. Als je voldoende warmte in korte tijd kan laten wegvloeien wel, maar dat kan niet altijd voldoende, en soms mag het niet eens van de fabrikant, dan schend je al de productievoorschriften, worden daarom vaak geklemd.

Edit/
En scheelt natuurlijk of je 70c hebt of 200+ c fuse. :)

Ik kom ze eigenlijk altijd alleen maar geklemd tegen, vooral in auto's kom ik ze tegen.

[ Voor 23% gewijzigd door mad_max234 op 12-06-2014 13:17 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:32
mad_max234 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 13:08:
Ik kom ze eigenlijk altijd alleen maar geklemd tegen, vooral in auto's kom ik ze tegen.
Tsja, in auto's is ongeveer alles geklemd en anders ingepot. Niet het beste voorbeeld :P

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Geef dan beter voorbeeld.

Edit/
Ik kom ze gewoon niet zo vaak tegen in andere producten en als ik ze tegen kom zitten ze daar ook geklemd tot nu toe.

[ Voor 71% gewijzigd door mad_max234 op 12-06-2014 13:24 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat is inderdaad handig, wat een drama is dat in Amsterdam en andere grote steden.

Net weer eens een acer moederbord gerepareerd, heb er nu al paar gehad van acer 7520 serie, acer heeft hier wat steekjes laten vallen, te weinig koeling of slecht gesoldeerd, kan ook combinaties zijn, hoe dan ook komen de NB los. 9 van 10 keer is het gefixed door even te reflowen met hot air, dit geval ook weer.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

over PC's gesproken.. ik ben ineens 1 core kwijt.. heb er nog maar 5 ipv van de gebruikelijke melding bij booten van 6 cores :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heb je hem op zijn kop gehouden? Dan valt er wel eens eentje uit, even zoeken op de grond. :D

Zonder dollen, ik heb geen idee, wellicht uitgeschakeld(softwarematige of hardwatermatig(bios)?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 17:29:
over PC's gesproken.. ik ben ineens 1 core kwijt.. heb er nog maar 5 ipv van de gebruikelijke melding bij booten van 6 cores :?
Als je aan je pc hebt gezeten, kijk eens naar koelpasta .. onder de cpu
heb zo een keer een pc gefixed

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tnx.. heb idd het mobo een keer vervangen.. halfjaartje terug

zat net naar een nieuwe te kijken 8)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2014 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik kwam deze tegen, 4 dollar.
http://www.cypress.com/?rID=92146

Iemand ervaring met psoc greator?

Edit/
Bij Mouser 3.20 euro, exclusief btw.
http://nl.mouser.com/Prod...pJY29fhYAWFSJ1BQF9TJy8%3d

[ Voor 51% gewijzigd door mad_max234 op 14-06-2014 20:17 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-09 19:17

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Iemand enig idee waar ik goedkoop een versterker bordje (jack als input en 2x speaker als output) kan kopen?

ik wil namelijk wel eens een kistradio maken en kan geen goede versterker vinden.

(enig idee welke term ik moet gebruiken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:14
Djesse8999 schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 21:47:
Iemand enig idee waar ik goedkoop een versterker bordje (jack als input en 2x speaker als output) kan kopen?

ik wil namelijk wel eens een kistradio maken en kan geen goede versterker vinden.

Heb je al gekeken naar een TA2024? Volgens mij zijn die bordjes wel de meest bekende voor kistradio's eigenlijk. Ik heb even snel gekeken op ebay, maar ze worden heel goedkoop verkocht: http://www.ebay.com/itm/M...d-12V-2x15W-/310687727738

Ik heb geen idee van de kwaliteit van dat Ebaybordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

Er was een samenkoop actie over:
http://www.samenkopen.net/action_products/788555

Maar die is in afronding. Je kunt hem altijd nog een mailtje sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Djesse8999 schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 21:47:

Kijk hier eens:
Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]

Kan me niet voorstellen dat je daar niet kunt vinden welke versterker je nodig hebt ;)

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-09 19:17

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Hartstikke bedankt, ik heb weer even wat leesvoer O-)

Dus als ik het goed begrijp kan ik beter een http://www.ebay.com/itm/M...d-12V-2x15W-/310687727738 nemen als ik alleen maar via mijn telefoon en een jack plug muziek af wil spelen, maar beter een auto radio als ik meer opties wil (usb, bluetooth, cd etc)

Dan ga ik voor de TA2024, daar kan ik dus 2x 15 watt mee uitsturen naar de speakers.
dan kan ik dus ook gewoon mooi grote speakers aansluiten die een hogere output power heeft, zolang ik hem maar niet te luid zet?

[ Voor 83% gewijzigd door Djesse8999 op 14-06-2014 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Pff wat een gepuzzel met m'n Space Invaders.

Na een flinke bouw dacht ik zover te zijn om te gaan testen. Nog niet alle hardware gebouwd maar voldoende (hopelijk) om iets in beeld te krijgen.

Maar helemaal niks doen he? Met de LA een beetje vage dingen gezien op de databus en adresbus, waarmee het leek of het wel werkte, maar het werkte niet helemaal goed. Alsof de CPU vastliep na een seconde oid.

Na veel puzzelen de ROM uitgelezen met de programmer (misschien een rotte bit, weet ik het). De eerste regel door de Z80 disassembler gehaald en bij de eerste instructie sprong hij meteen naar een adres zo ver achterin het bereik dat hij er niks mee kon. Errr okee...

Dus een ROM probleem. Uiteindelijk MAME erbij gepakt. In de driver gecheckt en verdomd. De roms heten E F G en H. Ik heb ze braaf in alfabetische volgorde geprogrammeerd in mijn chip (ik voeg 4 roms samen). Handig, ze moeten zo: H G F E. Precies andersom dus!

Chip ligt nu in de eraser, hopelijk vanavond nog testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:14
Als je te weinig versterkervermogen hebt, gaat het geluid op een duur 'clippen': De sinusoiden worden afgetopt, omdat er niet genoeg vermogen meer is. Dat is vrij duidelijk te horen, en niet goed voor de speakers. Zodra je dat hoort moet je gewoon niet harder gaan. Het kan ook gewoon zijn dat je nooit meer vermogen in z'n ingang stopt dan dat die maximaal uit kan sturen, en nooit gaat clippen. Als je in ieder geval zoiets hoort, moet je hem gewoon wat terugdraaien. Het werkt verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Djesse8999 schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 21:56:
maar beter een auto radio als ik meer opties wil (usb, bluetooth, cd etc)
En veeel meer verbruik ;)

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mad_max234 schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 20:13:

Edit/
Ik stelde laatst dezelfde vraag, even zoeken op 'psoc'.
Niemand hier heeft er ervaring mee lijkt het.... we wachten op jouw review ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
mad_max234 schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 20:13:

Edit/
Ik was van plan om een van de development kits te kopen. Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee, echter zijn ze door meerdere mensen met klem aangeraden (voornamelijk omdat de SDK zeer goed zou zijn). Daarom had ik donderdag besloten om een bordje te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ploink schreef op zondag 15 juni 2014 @ 00:39:
[...]

Ik stelde laatst dezelfde vraag, even zoeken op 'psoc'.
Niemand hier heeft er ervaring mee lijkt het.... we wachten op jouw review ;)
Dan vraag ik het even op CO, wellicht dat daar mensen iets meer weten.
MacGrumpy schreef op zondag 15 juni 2014 @ 09:42:
[...]

Ik was van plan om een van de development kits te kopen. Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee, echter zijn ze door meerdere mensen met klem aangeraden (voornamelijk omdat de SDK zeer goed zou zijn). Daarom had ik donderdag besloten om een bordje te bestellen.
Het ziet er allemaal prima uit, heb manual doorgelezen en wat met google gezocht. Eerste wat ik heb uitgezocht is of er gratis C compiler aanwezig is, en die is er, in vorm van ARM C GCC. :)

psoc creator heeft allemaal hardware blokdiagrammen, wat is daarvan de bedoeling of de gedachte achter?

Zoals op deze screenshot, google plaatjes staat er vol mee, is dus schijnbaar belangrijke feature?
Afbeeldingslocatie: http://embeddedsystemnews.com/images/embedded/2009/09/creator-1.jpg

Edit/
Zou je als je het bordje hebt even wat willen vertellen over je eerste ervaring en toolchain en zo?

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 15-06-2014 10:45 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Er zitten een aantal PLDs (programmable logic devices) en programmeerbare opamps in PSoC, en in plaats van (voor de meeste C programmeurs) vrij ondoorzichtige hybride C/VHDL-code hebben ze ervoor gekozen om een GUI voor de programmeerbare logica te maken, en dat is wat je daar ziet.

Edit: zo te zien kun je de GUI ook gebruiken voor het grafisch instellen en routen van register-based peripherals. Da's... interessant. Ik ben benieuwd hoe nuttig dat in werkelijkheid is.

[ Voor 50% gewijzigd door mux op 15-06-2014 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Op zich niet slecht, veel beginners die nu beginnen bij arduino en zo hebben geen idee van wat ze nu aan doen zijn en welke hardware ze aan gebruiken zijn in de chip. Op deze manier leer je de chip veel beter begrijpen en op vrij simpele manier, visueel werkt voor meeste mensen beter dan tekst.

Ik wist nog niet dat er ook paar PLD's inzaten, ben nog aan het oriënteren maar word steeds interessanter. :)

Edit/
Ja is inderdaad niet alleen voor wat je op het plaatje zag, het is veel meer. Ik ben nog niet helemaal uit wat het nu allemaal is. Maar zie allerlei soorten plaatjes, lijkt wel of psoc soort van fpga aanboort heeft of eigenschappen ervan deelt(routen van hardware blocks). Maar dat geldt zover ik kan zien alleen voor psoc3 en psoc5, niet voor de psoc4.

http://edablog.com/2009/09/15/psoc-3-5-programmable-soc/

[ Voor 33% gewijzigd door mad_max234 op 15-06-2014 11:10 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mad_max234 schreef op zondag 15 juni 2014 @ 11:01:
... Maar zie allerlei soorten plaatjes, lijkt wel of psoc soort van fpga aanboort heeft of eigenschappen ervan deelt(routen van hardware blocks). Maar dat geldt zover ik kan zien alleen voor psoc3 en psoc5, niet voor de psoc4.
Ja geldt ook voor psoc4, niet de 4000 en 4100 maar wel de 4200 serie. Koop dus wel de juiste kit van $4 ;)
Hij heeft 4 UDBs (universal digital blocks) die elk bestaan uit 8 macrocells en een datapath.
Je kan voorgebakken componentjes gebruiken of ze zelf programmeren in Verilog.
Helaas heb ik daar geen kaas van gegeten, maar het klinkt stoer :D
Het is mooi spul, maar voor de beginner zit er wel een steile leercurve op als je echt alles eruit wil halen. Zolang je beperkt blijft tot voorgebakken componenten en standaard peripherals zal het echter wel meevallen.

PDF documentatie:
PSoC 4200 Family Datasheet
Getting Started With PSoC® 4
AN82156 - PSoC® 3, PSoC 4, and PSoC 5LP Designing with UDB Datapaths
PSoC® 3, PSoC 4, and PSoC 5LP Implementing Programmable Logic Designs with Verilog

CY8CKIT-049-42XX is ook bij farnell te koop. Iets duurder met €4.36 ex, maar scheelt verzendkosten.
De CY8CKIT-042 Pioneer kit heb je wellicht meer aan, want die heeft onboard debugger en is compatibel met arduino shields.

[ Voor 25% gewijzigd door Ploink op 15-06-2014 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Ik denk dat het een CPU-Load counter gaat worden:
YouTube: Batavus (Sparta Ion) Display

De motor en accu zijn er nu ook heilig van overtuigd dat we 16km/h aan het fietsen zijn, ook al ligt alles uit elkaar op een bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Cool :) Reverse-engineering is altijd leuk.

Ik ben me aan het steken in de mysteries van de E-ink-schermpjes. Ik geloof dat ik een flink eind kom:
Afbeeldingslocatie: http://j0h.nl/pA8B/tmb

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Ik geloof het ook.Hoe babbel je daar tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ploink schreef op zondag 15 juni 2014 @ 13:38:
[...]

Ja geldt ook voor psoc4, niet de 4000 en 4100 maar wel de 4200 serie. Koop dus wel de juiste kit van $4 ;)
Dat is nog wel te veroorloven in dit geval. :D
Hij heeft 4 UDBs (universal digital blocks) die elk bestaan uit 8 macrocells en een datapath.
Je kan voorgebakken componentjes gebruiken of ze zelf programmeren in Verilog.
Helaas heb ik daar geen kaas van gegeten, maar het klinkt stoer :D
Het is mooi spul, maar voor de beginner zit er wel een steile leercurve op als je echt alles eruit wil halen. Zolang je beperkt blijft tot voorgebakken componenten en standaard peripherals zal het echter wel meevallen.

PDF documentatie:
PSoC 4200 Family Datasheet
Getting Started With PSoC® 4
AN82156 - PSoC® 3, PSoC 4, and PSoC 5LP Designing with UDB Datapaths
PSoC® 3, PSoC 4, and PSoC 5LP Implementing Programmable Logic Designs with Verilog

CY8CKIT-049-42XX is ook bij farnell te koop. Iets duurder met €4.36 ex, maar scheelt verzendkosten.
De CY8CKIT-042 Pioneer kit heb je wellicht meer aan, want die heeft onboard debugger en is compatibel met arduino shields.
Bedankt, ik had al gezocht maar verschil tussen 4100 en 4200 was me nog niet echt duidelijk, zijn ze echt onduidelijk over, manual doorgelezen en wat productie pagina's maar nergens echt duidelijk omschreven.

Wat ik zo heb gelezen hebben ze hele uitgebreide bibliotheek, klinkt juist dat ze ook aan de beginners hebben gedacht.

Volgens bestelling bij mouser ga ik er eentje bijdoen. :)

Edit/
De CY8CKIT-042 Pioneer kit hebben ze ook bij Conrad overigens, maar de CY8CKIT-049-42XX niet of nog niet, kan nog komen.

Dat is inclusief btw en gratis verzenden als je met ideal betaald.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/443963/

[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 15-06-2014 20:40 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Infant schreef op zondag 15 juni 2014 @ 19:19:
Ik geloof het ook.Hoe babbel je daar tegen?
Deze gozer heeft het grootste gedeelte van het uitzoekwerk al gedaan. De grijstinten zijn een experimentje van mijn kant uit; door de tijden dat je de pixels aanstuurt kleiner te maken kan je het e-ink 'half' laten omslaan en door dat slim te doen kan je meer dan alleen zwart en wit krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Sprite_tm schreef op maandag 16 juni 2014 @ 00:51:
De grijstinten zijn een experimentje van mijn kant uit; door de tijden dat je de pixels aanstuurt kleiner te maken kan je het e-ink 'half' laten omslaan en door dat slim te doen kan je meer dan alleen zwart en wit krijgen.
Is dat nog slecht voor de levensduur denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/nm2dufbqx/programmert.jpg

mijn programmer van € 29,18 incl. verzenden is gearriveerd :9

* update.. and it's alive
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/s6kiq11qj/programmert2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/tnagcwmlf/programmert3.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2014 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Sprite_tm schreef op zondag 15 juni 2014 @ 18:50:
Cool :) Reverse-engineering is altijd leuk.

Ik ben me aan het steken in de mysteries van de E-ink-schermpjes. Ik geloof dat ik een flink eind kom:
[afbeelding]
was jij neit bezig met een lineare 2D motor? Hoe gaat dat?

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 11:01:

wat is het verschil met een usbasp programmer van $2,70 behalve het EEPROM stukje en waar ga je hem voor gebruiken als ik zo vrij mag zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobV schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 13:05:
[...]

wat is het verschil met een usbasp programmer van $2,70 behalve het EEPROM stukje en waar ga je hem voor gebruiken als ik zo vrij mag zijn?
vooruit.. zal er 1 noemen (de rest kan je evt. zelf wel googlen) : snelheid mbt 128 Mbit memory ;)
snap de verwarring.. dat expi printje bevat een mcp23017.. heeft (nog) niets met de programmer van doen, lag daar toevallig

* zet op wensenlijstje.. een Birdly

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2014 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

mace schreef op maandag 16 juni 2014 @ 09:40:
[...]

Is dat nog slecht voor de levensduur denk je?
Ik denk het niet. Iig theoretisch is het zo dat je de DC-balance goed moet houden, dat is met grijstinten wat lastiger... ik ga er een beetje vanuit dat als het allemaal gemiddeld in grote lijnen klopt, het wel goed gaat.
Sibylle schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 11:56:
[...]

was jij neit bezig met een lineare 2D motor? Hoe gaat dat?
Dat is me uitendelijk enigszins gelukt, zie mijn sig. Ik ga er niet meer mee verder omdat ik er verder niet echt een toepassing voor heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

[afbeelding]

De programmer vind ik niet zo interessant, maar die sockets des te meer, welke zijn het en kreeg je die bij je programmer? :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Over programmers gesproken, ik zou achteraf gezien iemand niet snel een usbasp aanraden. Ik ben tijdje geleden begonnen met deze :
Afbeeldingslocatie: http://thumbs1.ebaystatic.com/d/l225/m/mlUIj-G-RRAwnOSG5Bm_BxA.jpg
Daarvan kon ik de zif-socket niet gebruiken want daar hoort een artm16 of 32 op, een 328 e.d. past niet.
Eerst via arduino ide geprobeerd, dat duurde 2 dagen met de nodige hulp. Toen stapje verder naar winavr waar avrdude inzit : Avrdude is a program that is installed with the latest WinAVR installation, and is responsible for the actual transfer of the file going into the microcontroller .
Toen nog stapje verder naar studio6 wat wel redelijk lukte.
Maar nu heb ik een atm32 en wilde deze op dezelfde manier met studio6 programmeren, maar ging echt niet.
Juiste device gekozen, afgedwaald naar fuses en optimalisatie, maar gaf geen resultaat.
Blijkt achteraf na alle stappen herhaald te hebben dat je binnen studio6 niet alleen je device keuze moet veranderen maar ook je external tool, zie plaatje. Weer een flink aantal uren aan kwijt geraakt.
Ik weet niet zeker maar volgens mij als je een goed ondersteunde avr-programmer hebt dan heb je hier geen last van.
Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/3rwd8t9i7/External_Tools.jpg
Het werkt nu op breadboard dus uiteindelijk toch goed gekomen maar makkelijk ging het niet. De zif-opstelling morgen maar eens proberen, het wk begint zometeen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

USBasp != zifsocket printje

Jij hebt setje gehaald voor atmega32, bestaat uit twee printje een usbasp en nog andere printje met een ziff erop speciaal voor atmega32(oude brede dip socket), is prima spul als je maar koop wat je nodig hebt. Als je atmeg32 setje koopt en je hebt een 328p en past niet, dan is dat niet schuld van USBasp, dat vind ik beetje flauw om dat erbij te halen en toe te wijzen aan usbasp, maar daar hebben we het al uitgebreid over gehad, zal daar verder niet meer op ingaan.

Ik ben te vrede USBasp gebruiker, werkt al zonnetje als je hem maar juist gebruikt en weet waarvoor het dient en weet hoe de relaties zijn tot andere software en hardware. Heb onder tussen(heb usbasp nog niet zo heel lang) al tientallen avr's mee geprogrammeerd en ook lekker snel, sneller dan mijn usbtinyisp. Ik heb uiteraard geen enkele tegenslag gehad, werkt gelijk op manier zoals ik het al jaren deed met andere ISP programmer.

En zoals ik al paar dagen terug zei, als je niet even paar instellingen wilt aanpassen of avrdude niet wilt gebruiken icm met avrstudio dat je beter af bent met originele programmer want die doen het gelijk out of the box zonder instellingen aan te passen of avrdude gebruiken(avrdude icm met avrstudio wel te verstaan), clones hebben vaak wat meer TLC(tender, love and care) nodig. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

kitao schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 17:37:
Over programmers gesproken, ik zou achteraf gezien iemand niet snel een usbasp aanraden. Ik weet niet zeker maar volgens mij als je een goed ondersteunde avr-programmer hebt dan heb je hier geen last van.
Ik gebruik zelf een AVR dragon om o.a. deze reden. De USBasp wou op mijn computer ook niet altijd goed werken. Geen idee waardoor dat precies kwam (mijn idee is de combinatie van brakke hardware en software USB implementatie), maar ik werd het wel spuugzat.

Voordeel van de AVR dragon is ook dat je ermee kunt debuggen.
Het werkt nu op breadboard dus uiteindelijk toch goed gekomen maar makkelijk ging het niet.
Goed bezig, wanneer je dit soort dingen zelf uitzoekt i.p.v. andere mensen ermee lastig valt leer je er zelf veel meer van. Nu begrijp je hopelijk hoe de AVRdude software werkt, iets wat je waarschijnlijk niet leert op het moment dat iemand rechtstreeks met een antwoord komt.
Wanneer nu iemand op het zelfde probleem stuit en hij komt met googlen uit op deze thread dan is het win-win :) Als je op deze manier blijft posten blijft het leuk voor iedereen :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 17:22:
[...]

De programmer vind ik niet zo interessant, maar die sockets des te meer, welke zijn het en kreeg je die bij je programmer? :)
Afbeeldingslocatie: http://s2.postimg.org/9lg4e42rd/programmert4.jpg
die adapterprintjes ? die zijn ook wel los te vinden hoor

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/NzIwWDcyMA==/z/GScAAOxyjxlTKpxV/$_12.JPG
heb voor een andere projectje deze in bestelling staan.. kosten geen drol :D

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2014 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

AVR dragon is natuurlijk veel beter dan USBasp, werkt gelijk out of the box, maar kost ook +-75 keer meer dan USBasp. :P En ik ben gewend om avrdude te gebruiken, ik gebruik pas zins 2 jaar de avrstudio upload tool en ook alleen voor mijn PDI programmer, voor de xmega's, mijn PDI programmer is een MKII clone die ik zelf in elkaar heb gezet.

Ik persoonlijk heb nooit last van drivers, paar jaar terug wel, had dan wel geen usbasp, maar heb zelf aantal projecten geleid die gebruik maakte van dezelfde source, vusb(voorheen avr usb). Moet zeggen dat meeste serieuze projecten al tijdje goede drivers hebben. Eerste jaren moest je windows eerst in developer mode zetten voordat drivers wilde werken. Maar zowel USBasp als USBtinyISP hebben Microsoft gecertificeerde drivers met signatuur.

Vusb is hele stabiele nette code, werkt altijd.

Wat wel eens fout gaat is usb circuit, de zener diode die gebruikt worden in geval van usbasp werken met 99 van de 100 usb controllers, maar heel soms werkt het niet lekker en gaat het soms de fout in. Ik vermoed dat jij die pech hebt gehad dat je usb controller niet altijd even leuk vond. Signaal word namelijk iets aangepast door de zener, meestal geen probleem maar soms wel.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 18:05:
[...]

die adapterprintjes ? die zijn ook wel los te vinden hoor
Dat is geen geld, heb hier eentje kosten me 54 nog wat euro, dan wel voor 44TQFP.

Ik ga er gelijk even paar bestellen, bedankt voor de tip! :)

Edit: Alleen sop8 adapters, of zie ik dat nu verkeerd? :(
Heb op ez adapter gezocht en niet alleen op sop8, maar zie alleen PLC en SOP8.

[ Voor 29% gewijzigd door mad_max234 op 17-06-2014 18:24 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Trivia: Thuis doe ik al 3 jaar met een AVRISP mkII die ik in een rommelbak op de hardware-ontwikkelafdeling van het Swedish Space Center in Kiruna (Zweden) heb gevonden.

Dit na een aantal jaren te hebben geklooid met usbasp/parport en dergelijken. Het werkt, maar ik heb er toch regelmatig - hoe minimaal ook - moeilijkheden mee gehad. Voor minder dan een uursalaris is een 'echte' programmer/debugger het dan wel waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat riep ik al dagen geleden en net ook weer, wellicht in andere woorden.

Ik heb geen enkele probleem mee gehad en ik vind het leuk om iets zelf te maken, usbasp is eerste programmer die ik ooit kant en klaar heb gekocht. :D

En heb al honderden avr geprogrammeerd in afgelopen jaren, heb geen enkele keer gehad dat usbtinyisp me in de steek liet,alle fouten waren mijn eigen schuld. MKII clone evenmin, alleen wat meer onderhoud, moet bij elke officiële firmware update ook de clone firmware update want AS gaat dan zeuren dat er nieuwe firmware bestaat en de clone nog de oude heeft en dan start de tool niet op, wellicht zien jullie dat soort dingen als probleem? Ik dus niet echt, dat weet jij bij clones, dat is dat beetje extra TLC wat ik bedoel. :P

Zoals ik al eerder zei, MKII kost je maar 3 tientjes, wat voor sommige natuurlijk meer is dan uurloon, maar dat even terzijde het is het geld meer dan waard als je zit te klote en er problemen mee hebt dat iets niet gelijk werkt maar even paar instellingen moet aanpassen of als je geen avrdude wilt gebruiken. \

Ik zeg nergens dat usbasp boven mkii verkies, geef juist aan dat sommige beter af zijn met originele programmer, welke rede die persoon heeft is niet eens van belang, is maar 30 euro waar je jaren lang plezier van hebt, meestal koop je zoiets voor bijna het leven, gaan heel wat jaren mee. :)

Edit/
Welke problemen hadden jullie dan precies?

[ Voor 16% gewijzigd door mad_max234 op 17-06-2014 20:30 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 22:46
[afbeelding]

* update.. and it's alive
[afbeelding]
[afbeelding]
Kun je daarmee toevallig ook flashgeheugen uitlezen? Of ben je er dan speciale adapters voor nodig :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

mad_max234 schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 18:51:

Edit/
Welke problemen hadden jullie dan precies?
Ik heb twee programmers gehad: een FTDI-based USBasp ding en een parallelle poort-programmer. De parport programmer was letterlijk een paar draadjes aan een afgebroken parallelle poort :P niet eens weerstandjes of een cap erop, het was pure ghetto. Die heeft het een jaartje gedaan totdat ik mijn enige computer met parallelle poort (Fikkie) wegdeed en Fikkie2 geboren was.

Daarna heb ik een FTDI ding gehad. Voornaamste probleem ermee was dat hij het niet altijd goed deed met avrdude en avr studio (ja, kan gewoon aangestuurd worden vanuit studio 4). Hij werd soms niet goed herkend, maar het voornaamste probleem was dat hij regelmatig tijdens het programmeren vastliep waardoor de hele computer vastsloeg. Enige oplossing was de usb-kabel uittrekken, dan werkte alles weer.

Eerlijk gezegd was het vrij minimaal hoeveel tijd ik daarmee verloor. Ik weet niet eens of het bij elkaar een uur 'frustratie' heeft opgeleverd. Als ik geen noodzaak had voor PDI/TPI, debugging of hybride 3.3/5.0V programming had ik misschien nog wel langer gedaan met een usbasp. Maarja, convenience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Pff ik heb ruzie met 1 van mijn nep Saleae logic analysers. Ik heb een tijd terug een tweede gekocht omdat de 1e niet meer herkend werd door de software. Nu vermoed ik dat het flash-rommetje (24lc02) defect is gegaan, deze heb ik vervangen en geprobeerd opnieuw te programmeren (dat was best een klusje om goed aan de praat te krijgen). Alleen komt de firmware helemaal niet aan! Ik denk dat de microcontroller zelf stuk is helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:54

OcGuru

Giulietta Qv

Ik klop het programma er altijd in met usbtinyISP, Kost ook geen drol en nog geen enkel probleem mee gehad :)

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Puch-Maxi schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 19:08:
[...]

Kun je daarmee toevallig ook flashgeheugen uitlezen? Of ben je er dan speciale adapters voor nodig :).
Onderaan staat een lijstje van ondersteunde chips.
De bijgeleverde software werkt perfect.
Ik heb hem oa aangeschaft om grote winbond serial flash memory (128 Mb) te kunnen lezen/schrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

mux schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 19:21:
[...]

Ik heb twee programmers gehad: een FTDI-based USBasp ding en een parallelle poort-programmer. De parport programmer was letterlijk een paar draadjes aan een afgebroken parallelle poort :P niet eens weerstandjes of een cap erop, het was pure ghetto. Die heeft het een jaartje gedaan totdat ik mijn enige computer met parallelle poort (Fikkie) wegdeed en Fikkie2 geboren was.

Daarna heb ik een FTDI ding gehad. Voornaamste probleem ermee was dat hij het niet altijd goed deed met avrdude en avr studio (ja, kan gewoon aangestuurd worden vanuit studio 4). Hij werd soms niet goed herkend, maar het voornaamste probleem was dat hij regelmatig tijdens het programmeren vastliep waardoor de hele computer vastsloeg. Enige oplossing was de usb-kabel uittrekken, dan werkte alles weer.

Eerlijk gezegd was het vrij minimaal hoeveel tijd ik daarmee verloor. Ik weet niet eens of het bij elkaar een uur 'frustratie' heeft opgeleverd. Als ik geen noodzaak had voor PDI/TPI, debugging of hybride 3.3/5.0V programming had ik misschien nog wel langer gedaan met een usbasp. Maarja, convenience.
Kan me sterk vergissen maar USBasp heeft toch nooit FTDI gebruikt, je bent me daar even kwijt. USBasp heeft native usb, welles waar softwarematig maar werkt via usb protocol, niet via FTDI chipje.

vastlopers hoort niet en is na mijn idee alles behalve normaal voor programmer ook niet voor usbasp of usbtinyisp of soortgelijk programmers. Ik heb dat nog nooit gehad met één van mijn clones want dan ging die direct de prullenbak in, daar kan je inderdaad niet mee werken, maar dat heb ik dus nooit gehad.

Maar nogmaals vastlopers is niet normaal en ook zeker niet voor een usbasp, er is iets meer aan de hand geweest. En twijfel ook beetje of je wel usbasp hebt gehad, omdat je over ftdi praat, denk dat je andere programmer hebt gehad, wellicht bitbangen met FTDI chip?

Edit/
OcGuru schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 19:27:
Ik klop het programma er altijd in met usbtinyISP, Kost ook geen drol en nog geen enkel probleem mee gehad :)
Ja dat is ook mijn jarenlange ervaring met usbtinyisp, alles wat fout ging lag aan mij. Limor heeft gewoon net product gemaakt, niks mis mee voor hobbyisten, en loopt echt niet vast. USBasp is bijna hetzelfde, delen grote delen van firmware met elkaar, ik verwacht echt geen problemen met USBasp die al jaren door duizenden gebruikt word.

[ Voor 12% gewijzigd door mad_max234 op 17-06-2014 19:43 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik zal 's kijken of ik terug kan vinden precies welke programmer ik had. Het was iig een clone van een clone uit china dus ik verwachtte er ook niet veel meer van dan wat het deed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

USBasp mag je alles verwachten wat met AVRdude mogelijk is, op HV programming na. En je mag dat geheel stabiel verwachten zonder problemen of vastlopers. :)

Andere clones kan ik niks over zeggen, alleen voor usbtinyisp, usbasp en MKII clone.

Mijn MKII clone die ik gebouwd heb is niet gebaseerd op VUSB(software usb) maar heeft native full speed usb.
http://www.fourwalledcubicle.com/AVRISP.php

[ Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 17-06-2014 19:51 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:54

OcGuru

Giulietta Qv

Ik ben trouwens op zoek naar een goede debugger. Zit te kijken naar een avr dragon of een Atmel ICE. Volgens mij ondersteun de ICE wel meer avr's en software breakpoints.

Wat is voor de rest het grote verschil? Dat de dragon ook high voltage kan programmeren? En wat raden jullie aan ?

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ik heb een originele JTAG ICE mkII.
Binnen studio werkt ie fantastisch goed, debuggen, fuses programmeren, etc, geen probleem.

Om deze buiten Studio om te gebruiken, gewoon met makefile enzo, of met Arduino, heb ik uvrdude geprobeerd. Na uren klooien kwam ik tot de conclusie dat deze niet werkt met dude. Ik kreeg steeds errors. Hij staat wel in de lijst met supported devices en er zijn cmdline opties voor, maar heb op internet ook niemand kunnen vinden die hem aan de praat heeft gekregen. Uiteindelijk maar een USBASP aangeschaft 8)7

De jtagice3 kost tegenwoordig maar $99 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

|:( Ik voel me een beetje dom. Space Invaders heeft van origine 4 roms. Dat is natuurlijk met modernere technieken niet nodig, dus ik heb alle 4 de roms na elkaar in de Eprom geblazen.

Maar dan moet je wel checken of dat daadwerkelijk ook gebeurd is |:(

Alleen ROM 1 zat er in. En die begint keurig met:

code:
1
2
3
4
5
; Reset
0000: 00              NOP                         ; This provides a slot ...
0001: 00              NOP                         ; ... to put in a JP for ...
0002: 00              NOP                         ; ... development
0003: C3 D4 18        JP      $18D4               ;  Continue startup at 18D4

Een jump naar 18D4 is precies naar het stuk wat er dus NIET in zat. Nogal wiedes dat ie dan heel raar gaat doen...

Voor de diehards: de disassembly van Space Invaders, de Z80 broncode compleet uit elkaar gerukt om het spel uit te leggen.

[ Voor 11% gewijzigd door sebastius op 17-06-2014 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ploink schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 20:26:
Uiteindelijk maar een USBASP aangeschaft 8)7
heavy investering :9
zal er ook is een mee laten komen tzt hebben jullie nou zo'n zipbordje apart erbij genomen ?

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2014 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Zelf heb ik deze 6-pins versie er ook bij gehaald, aangezien ik op al mijn bordjes een 6-pins ISP header toevoeg

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/MTAwMVgxMDAx/z/-ZgAAOxyIPNTcZHK/$_12.JPG

Dan hoef ik die 10-naar-6-pins adapter niet steeds op te zoeken.

Deze dingen kosten geen drol, en ik kan er nog eens eentje meesturen naar een beta-tester om de firmware van mijn klokje remote te updaten.

[ Voor 10% gewijzigd door RobV op 17-06-2014 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 09:37

ResuCigam

BOFH

Ik voel me zooo ongeloveloos n00b na al deze verhalen: Daar zit ik trots met mijn Arduino met usb kabeltje :$ .

We do what we must because we can.

Pagina: 1 ... 107 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.