De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 106 ... 122 Laatste
Acties:
  • 593.316 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:38
vso schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 22:58:
[...]
ja al mogen doen bij 2 lg monitoren :( ... de randen van de monitor zijn er helaas niet mooier op geworden maar de monitoren doen het wel goed :)
Tip: Oud bankpasje op de naad tussen de twee helften zetten, en dan duwen en tegelijkertijd naar beneden trekken. Dan kun je een scherm vaak zonder schade weer open maken (zit gewoon dichtgeklikt namelijk). Heb al een aantal schermen op deze manier zonder schade open kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:27
Ploink schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 09:55:
En dan liefst een 32bit timer met phase accumulator zoals in DDS (Direct Digital Synthesis), zodat je een nauwkeurige frequentie generator kan combineren met PWM :)

Misschien zou dat kunnen met PSoC® 4 van Cypress.
Dit is een ARM Cortex M0 met een switch matrix zoals pic24 heeft, hiermee kun je peripheral pins mappen naar een willekeurige output pin. De peripherals zelf zijn uitgevoerd als programmeerbare logica, je kan dus zelf digitale circuits maken zoals timers, uarts en zelfs analoge functies, net wat je nodig hebt.

De Pioneer 4 Starterkit voor $25 is compatible met arduino shields. Dit ding heeft een ingebouwde usb programmer waarmee je ook kan debuggen.
De prototyping kit voor (hou je vast) $4, een soort van arduino-micro printje waarvan je het usb/uart gedeelte kan los breken.
De psoc 4200 chips zijn nu in de aanbieding voor $1. Lijkt er op dat ze dit systeem breed in de markt willen zetten.

Het klinkt allemaal heel mooi, is hier iemand die er mee gespeeld heeft?
Ik heb nog diverse projecten op stapel liggen, maar anders zou ik hier graag mee kennismaken.
Mja international shipping cost = 15 dollar... :)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

@plonik
Dat kan AVR al, Xmega kan twee 16bit combineren naar 32bit en heeft advance waveform generator. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
mad_max234 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:36:
@plonik
Dat kan AVR al, Xmega kan twee 16bit combineren naar 32bit en heeft advance waveform generator. :)
Dat is niet hetzelfde als het DDS princiepe.
De "advanced waveform generator" lijkt meer dan het is. Het is PWM met wat extra features zoals dead-time generator.

Een 32bit timer heeft een hoge resolutie, maar als frequentie generator heb je daar weinig aan behalve voor zeer lage frequentie. De deelfactor is nog steeds een integer, terwijl je bij DDS met fractionele deelfactor werkt (phase accumulator) om elk willekeurige frequentie te maken. Je kan een willekeurige 12345.678Hz instellen en dat is in theorie eenvoudig met PWM te combineren. Heb je dat nodig? Ik heb een toepassing, maar dat kan ik ook softwarematig oplossen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ploink schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:06:
[...]

Dat is niet hetzelfde als het DDS princiepe.
De "advanced waveform generator" lijkt meer dan het is. Het is PWM met wat extra features zoals dead-time generator.
Volgens mijn kan Xmega prima doen wat jij als voorbeeld gaf, je kan meerder timers combineren voor complexe signalen. Je hebt 2 of meer 12bit DAC's in Xmega zitten en je kan meerdere timers hardwarematig combineren zodat je nauwkeurige en complexe signalen kan genereren.

Maar is nog vroeg en ben niet thuis in DSS kan het dus mis hebben. :)

Edit/
Wellicht met paar externe passieve compenten erbij, uC is zelf general purpose processor en i/o zijn ook general purpose, dus zal er wat compenten bij moeten plaatsten in sommige gevallen.

edit/2
Pin mapping heeft Xmega overigens ook. :+ Maar zitten wel paar beperkingen aan, die ik zo even niet uit mijn hoofd weet, maak er nooit gebruik van. :P

Edit/3
Integer counter is volgens mijn voldoende toch? Maar nogmaals ik ben geen DSS expert, ik kom ze wel vaak tegen op hackaday, youtube, etc en zie ze altijd gewoon normale uC gebruiken.
http://www.electricdruid.net/index.php?page=info.dds

[ Voor 33% gewijzigd door mad_max234 op 05-06-2014 11:43 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:14
mad_max234 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 00:08:
Ben al tijdje aan oriënteren op de 32bit markt, en dacht altijd dat 32bit ook 32bit timers hadden, maar nu ik hoop 32bitters heb bekeken kom ik erachter dat dat helemaal niet het geval is, zijn zat M0 met 8bit of 16bit timers. Eigenlijk ook logisch wat 32bit slaat op de cpu en niet op de timer hardware die los van cpu werkt. Weer iets geleerd. :)
Waar wil je de timer voor gebruiken ?

Ik denk dat veel Cortex Mx devices eerder een kant- en klaar peripheral hebben voor wat je nodig hebt, waar je bij de 8-bitters zelf met een timer aan de slag moet om een dergelijke functie te maken...

[ Voor 0% gewijzigd door kdeboois op 05-06-2014 11:45 . Reden: typo ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ben niet doel gericht aan kijken, ik ben aan kijken naar wel platform/merk ik beste kan overstappen. Liefst dus iets met hoop soorten chips, van klein tot groot en liefst ook nog zo uitgebreid mogelijk en liefst voor dubbeltje. :D

Even zonder dollen, prijs is zeker een punt, ik draai geregeld series en dan speelt de prijs ook mee.

Ik neem aan dat stm32 en SAM(atmel) beide andere tools en programmers gebruiken?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
STM32 levert heel veel voor wat ze kosten. Beter dan de LPC serie.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ze zijn beide ARMs, dus bijvoorbeeld een Keil uVision moet ze beide ondersteunen (en alternatieven ook wel). En ze moeten ook beide CMSIS-DAP debuggers kunnen gebruiken. Al heeft iig stm, maar ik neem aan ook atmel, ook een eigen debugger.

Freescale is geloof ik best goedkoop ook voor losse uCs (ook hun bordjes zijn goedkoop). Ik weet niet hoe de LPC het qua kosten tegen STMs doen, maar met de documentatie en peripherals erop heb ik niet vaak problemen gehad. De meeste zijn ook lekker flexibel: Zoals gewoon integer prescalers (oftewel niet alleen 2/4/8/16) voor timers, SPI die je ook in integer aantal bits kan gebruiken (uiteraard beperkte hoeveelheid, maar bijvoorbeeld genoeg kunnen geen 9-bit mode aan die soms gebruikt wordt), I2C met ingebouwde state machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Ploink schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 09:55:
En dan liefst een 32bit timer met phase accumulator zoals in DDS (Direct Digital Synthesis), zodat je een nauwkeurige frequentie generator kan combineren met PWM :)

Misschien zou dat kunnen met PSoC® 4 van Cypress.
Ugh, Cypress. Zo mogelijk nog brakker dan Freescale. Hier, een ongelooflijk goedkope chip. Wil je nu even €100k neertellen voor de devtools?

No, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ThinkPadd schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:27:
[...]

Tip: Oud bankpasje op de naad tussen de twee helften zetten, en dan duwen en tegelijkertijd naar beneden trekken. Dan kun je een scherm vaak zonder schade weer open maken (zit gewoon dichtgeklikt namelijk). Heb al een aantal schermen op deze manier zonder schade open kunnen maken.
thx ga ik proberen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mux schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 12:06:
[...]

Ugh, Cypress. Zo mogelijk nog brakker dan Freescale. Hier, een ongelooflijk goedkope chip. Wil je nu even €100k neertellen voor de devtools?

No, thanks.
Wat bedoel je? PSoC Creator kun je gewoon gratis downloaden en de starterkit is $25, of heb je het over Freescale?
Ik heb wel eens gelezen dat psoc relatief veel bugs bevat, maar dat is alweer jaren geleden en dit is alweer de 4e generatie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

LED-Maniak schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 12:00:
STM32 levert heel veel voor wat ze kosten. Beter dan de LPC serie.
Ik neig ook al tijdje naar STM32, maar wil toch even alles bekijken zodat ik niet achteraf toch spijt krijg dat ik verhuist ben naar STM32.
Sissors schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 12:04:
Ze zijn beide ARMs, dus bijvoorbeeld een Keil uVision moet ze beide ondersteunen (en alternatieven ook wel). En ze moeten ook beide CMSIS-DAP debuggers kunnen gebruiken. Al heeft iig stm, maar ik neem aan ook atmel, ook een eigen debugger.

Freescale is geloof ik best goedkoop ook voor losse uCs (ook hun bordjes zijn goedkoop). Ik weet niet hoe de LPC het qua kosten tegen STMs doen, maar met de documentatie en peripherals erop heb ik niet vaak problemen gehad. De meeste zijn ook lekker flexibel: Zoals gewoon integer prescalers (oftewel niet alleen 2/4/8/16) voor timers, SPI die je ook in integer aantal bits kan gebruiken (uiteraard beperkte hoeveelheid, maar bijvoorbeeld genoeg kunnen geen 9-bit mode aan die soms gebruikt wordt), I2C met ingebouwde state machine.
Dat van die prescaler is zeer handig, je zit altijd te klote met welke trade-off je moet doe om uit te kunnen komen met je timers, als je 0-255 kan instellen dan is dat een hele verademing.

[ Voor 62% gewijzigd door mad_max234 op 05-06-2014 12:48 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@Ploink: Historisch heeft Cypress (net als Renesas, Freescale, Broadcom, etc.) altijd hele dure en/of gratis beperkte design tools gehad. Daardoor dacht je altijd 'he, wat cool, deze microcontroller kan X en Y en is perfect geschikt voor mijn toepassing', maar zodra je de toolchain bekeek moest je voor enigszins nuttige code size of zelfs voor het gebruik van specifieke peripherals de full version bij een 'sales representative' aanvragen. En dat kostte minstens twee vitale organen.

Het ziet er naar uit dat de PSoC Cypress's poging is om zich een beetje beter aan te passen aan de rest van de industrie, nu ik ernaar kijk. Dat is mooi: ze gebruiken GCC en standaard IDEs (Eclipse). Helaas geen Visual Studio support, dat is nou precies waar de meeste andere tools goed mee werken (ik kan firmware voor zowel Atmel, LPC en STM32 devven in Atmel Studio = Visual Studio). Op zich is het dan wel weer interessant. Gezien hun historische track record is mijn knee-jerk-reactie nog steeds 'toxic, instant avoid', maar misschien dat ik er dan toch eens naar moet kijken ;)

Dan ook eens kijken of Renesas en Freescale hun leven al hebben gebeterd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Voor offline compilen voor Freescale gebruik ik de gratis uVision versie. Maar in principe moet toch gewoon elke ARM compiler het doen? Hooguit heb je voor het daadwerkelijke programmeren iets speciaals nodig van hun.

Als het devices zijn met een eigen instructieset wordt het een ander verhaal, maar zolang er gewoon een ARM cortex in zit moet dat gewoon werken. (En je wilt uiteraard wel gewoon direct namen van peripheral registers kunnen gebruiken, maar dat kan je moeilijk geheim houden als fabrikant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

registers staan neem ik aan gewoon in de datasheets als ik gewend ben bij Atmel? Want ik wil gewoon C en registers gebruiken, geen frameworks of zo.

Zijn de registers in allen cortex hetzelfde of verschilt dat per fabrikant?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Sissors schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 13:02:
Voor offline compilen voor Freescale gebruik ik de gratis uVision versie. Maar in principe moet toch gewoon elke ARM compiler het doen? Hooguit heb je voor het daadwerkelijke programmeren iets speciaals nodig van hun.

Als het devices zijn met een eigen instructieset wordt het een ander verhaal, maar zolang er gewoon een ARM cortex in zit moet dat gewoon werken. (En je wilt uiteraard wel gewoon direct namen van peripheral registers kunnen gebruiken, maar dat kan je moeilijk geheim houden als fabrikant).
Het compilen zal nooit het probleem zijn, echter in debugging zit tussen de M0 en de rest vaak wel een behoorlijk verschil.

Mijn tip aan mad_max234 zou dan ook zijn om een STM32 M0 device te testen en daar op te beoordelen of het wat is. De rest van de familie kan je dan meer mee en zal iets duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
kdeboois schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 13:07:
[...]

Het compilen zal nooit het probleem zijn, echter in debugging zit tussen de M0 en de rest vaak wel een behoorlijk verschil.
Moet in principe een CMSIS DAP debugger niet voor elke ARM werken?
mad_max234 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 13:05:
registers staan neem ik aan gewoon in de datasheets als ik gewend ben bij Atmel? Want ik wil gewoon C en registers gebruiken, geen frameworks of zo.

Zijn de registers in allen cortex hetzelfde of verschilt dat per fabrikant?
Ja registers staan gewoon in datasheets, al zijn sommige een stuk beter dan andere.

Er zijn een paar gemeenschappelijke registers voor elke ARM (iig van hetzelfde type), maar het merendeel zoals timers, uart, etc, is allemaal fabrikant en microcontroller specific.

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 05-06-2014 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mad_max234 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:24:
[...]

Volgens mijn kan Xmega prima doen wat jij als voorbeeld gaf, je kan meerder timers combineren voor complexe signalen. Je hebt 2 of meer 12bit DAC's in Xmega zitten en je kan meerdere timers hardwarematig combineren zodat je nauwkeurige en complexe signalen kan genereren.

Maar is nog vroeg en ben niet thuis in DSS kan het dus mis hebben. :)
Hier een voorbeeld gevonden van wat je bedoelt.
Die DAC functie met DMA had ik nog niet ontdekt, al is het niet helemaal wat ik bedoel. Ik hoef geen complexe golfvorm te maken, maar een symmetrische PWM met heel nauwkeurige frequentie.

Het probleem met timers als frequentie generator is dat je altijd de Fosc deelt door een bepaalde integer factor om de frequentie te bereiken. Dit is niet heel erg nauwkeurig. Voor een hogere nauwkeurigheid zou je voor elke puls in software de frequentie iets kunnen aanpassen om, met enige jitter, gemiddeld wel de exact gewenste frequentie te bereiken. Dit kan ook met een Atmega328 denk ik.
DDS is wel nauwkeurig omdat je bij elke timer increment niet 1 optelt bij de count maar bv 1.0110101.
edit/2
Pin mapping heeft Xmega overigens ook. :+ Maar zitten wel paar beperkingen aan, die ik zo even niet uit mijn hoofd weet, maak er nooit gebruik van. :P
Bij PIC24F heet het "Peripheral Pin Select" (PPS), Cypress noemt het "Programable Routing & Interconnect". Hiermee kun je elke peripheral functie aan elke willekeurige gpio pin koppelen. Xmega en anderen hebben dat niet, elke peripheral functie zit vast aan een bepaalde gpio pin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
NXP heeft dat ook op wat van de kleinere, ze noemen het Switch Matrix.

Maar je hebt natuurlijk een hoop gradaties ertussen. De Atmega is gewoon 1 op 1. Bij de gemiddelde LPC schat ik zo'n 2-3 opties voor elke peripheral. Freescale pakt dat wel goed aan, daar heb je significant meer pin connect opties (iig bij degene die ik heb gebruikt). Lang geen volledige vrijheid, maar dat is bij grotere devices denk ik ook niet erg realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mux schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 12:58:
@Ploink: Historisch heeft Cypress (net als Renesas, Freescale, Broadcom, etc.) altijd hele dure en/of gratis beperkte design tools gehad. Daardoor dacht je altijd 'he, wat cool, deze microcontroller kan X en Y en is perfect geschikt voor mijn toepassing', maar zodra je de toolchain bekeek moest je voor enigszins nuttige code size of zelfs voor het gebruik van specifieke peripherals de full version bij een 'sales representative' aanvragen. En dat kostte minstens twee vitale organen.

Het ziet er naar uit dat de PSoC Cypress's poging is om zich een beetje beter aan te passen aan de rest van de industrie, nu ik ernaar kijk. Dat is mooi: ze gebruiken GCC en standaard IDEs (Eclipse). Helaas geen Visual Studio support, dat is nou precies waar de meeste andere tools goed mee werken (ik kan firmware voor zowel Atmel, LPC en STM32 devven in Atmel Studio = Visual Studio). Op zich is het dan wel weer interessant. Gezien hun historische track record is mijn knee-jerk-reactie nog steeds 'toxic, instant avoid', maar misschien dat ik er dan toch eens naar moet kijken ;)

Dan ook eens kijken of Renesas en Freescale hun leven al hebben gebeterd :)
Ik denk dat Arduino en aanverwante kitjes veel veranderd hebben. Als de drempel maar laag genoeg is gaan enorm veel studenten er iets mee doen en zelfs al gaat maar 0.1% daarvan later ontwerpen voor massa productie, dan nog levert dat geld op. De overige 99.9% praat er over en maakt zo gratis reclame. Cypress PSoC kent bijna niemand en wat de boer niet kent...

Dat idioot hoge instapkosten slecht zijn voor de PR blijkt wel uit jou reactie, 'toxic, instant avoid' _O-

Wat IDE keuze betreft, ik denk dat er relatief veel Linux gebruikers zijn onder psoc devvers.
edit: oh ik zie dat hun psoc designer windows-only is, het is ook niet GCC based:

"PSoC Designer provides you an excellent free C compiler from Imagecraft"

Edit2: weer een streep erdoor :-(
Blijkt dat PSoC designer en PSoC Creator verschillende dingen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Ploink op 05-06-2014 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Sissors schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 13:13:
[...]
Moet in principe een CMSIS DAP debugger niet voor elke ARM werken?
Dat wel maar sommige hebben alleen (SWD) serial wire debug en anderen hebben ook JTAG en nog mooier spul (meestal Cortex A series) heeft trace /trigger etc aanwezig als dedicated debug hardware.

CoreSight noemt ARM het.

CoreSight voor Cortex M:
http://www.arm.com/produc...oresight-for-cortex-m.php

CoreSight voor SoC / Cortex A:
http://www.arm.com/produc...-soc-components/index.php
http://www.arm.com/produc...oresight-for-cortex-a.php

[ Voor 17% gewijzigd door kdeboois op 05-06-2014 14:47 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat, en de meeste fabrikanten hebben hun eigen JTAG of SWD protocol waardoor je hun eigen tools moet gebruiken om te kunnen in-circuit debuggen (bijv. IAR en KeIL JTAG tools die *niet* compatible met elkaar zijn, en ook niet samenwerken met OpenOCD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

Ik heb een enigszins wekende Sparta Ion banaan bemachtigd, en voel een blogpost aankomen....
Heeft mux zijn displaytje in leenbare staat nog ergens slingeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hij is verkocht :( heb 'm niet meer helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ploink schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 13:23:
[...]

Bij PIC24F heet het "Peripheral Pin Select" (PPS), Cypress noemt het "Programable Routing & Interconnect". Hiermee kun je elke peripheral functie aan elke willekeurige gpio pin koppelen. Xmega en anderen hebben dat niet, elke peripheral functie zit vast aan een bepaalde gpio pin.
Inderdaad het is niet hetzelfde, en beperkt. Xmega heeft wel pin mapping, je hebt 4 registers daarvoor, heeft alleen wat beperkingen en peripheral kan je inderdaad niet mappen zover ik weet. Maar pinnen wel, al zitten daar nog wel wat meer haken en ogen aan.

Dacht dat PORT0 t/m PORT3 virtual port zijn bij Xmega, cijfers dus ipv letters, maar zou echt de datasheet erbij moeten pakken want meer weet ik er niet over, heb paar keer doorgelezen maar nooit gebruikt.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

mux schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:30:
Hij is verkocht :( heb 'm niet meer helaas.
Jammer. Iemand anders toevallig een Batavus of Sparta ION display slingeren? Ik zal er zuinig op zijn en ga er alleen maar tegen babbelen:
Afbeeldingslocatie: http://prinsprojects.nl/dprins/tweakers/banaan/1337fiets.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Infant schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 19:17:
[...]

Jammer. Iemand anders toevallig een Batavus of Sparta ION display slingeren? Ik zal er zuinig op zijn en ga er alleen maar tegen babbelen:
[afbeelding]
Wat ga je ermee doen dan ? vroeg * vso nieuwsgierig

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Ik ben bezig om het protocol tussen accu en display te ontrafelen. (En zoals je ziet... gaat het al de goede kant op, want wie rijd er nou 1337 km.)

Als ik er nog eentje heb, kan ik de communicatie tussen verschillende displays naast elkaar leggen, en kijken of er een serie nummer o.i.d. uitgewisseld wordt. Dat schijnt bij deze fietsen het geval te zijn.

Op het moment zit ik te stoeien met de checksum, het lijkt een 8-bit CRC te zijn, maar uitvinden welke variant en op wat het zit gaat het meeste tijd kosten denk ik, en dat kan ik voorlopig ook met dit ene display doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@infant

Is er niemand die zo'n fiets heeft in de buurt ? of loop ff bij een fietswinkel naar binnen als "test" rit.
Als je een stuur mountable dataloggertje met "knop" ertussen kan zetten kan je bi-directionieel je meuk doen .. :)

de knop is als je extra aandacht op een event wilt zetten (makkelijker vindbaar?)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

serie tip : Halt and Catch Fire

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=ZcVwF8XyD-8]

' Set in the early 1980s, series dramatizes the personal computing boom through the eyes of a visionary, an engineer and a prodigy whose innovations directly confront the corporate behemoths of the time. '

net deel 1 gezien, als je het begin tijdperk van de personal computer hebt meegemaakt, een hele herkenbare en leuke serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 00:24:

[video]

' Set in the early 1980s, series dramatizes the personal computing boom through the eyes of a visionary, an engineer and a prodigy whose innovations directly confront the corporate behemoths of the time. '

net deel 1 gezien, als je het begin tijdperk van de personal computer hebt meegemaakt, een hele herkenbare en leuke serie.
Maar toegevoegd aan me serie zoek software :) .. begin ? ben er mee opgevoed .. :P me vader is de reden dat we pinnetjes hadden voor ketting papier :) me oma programmeerde software :P

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 14:05

ThaHandy

Discovery Channel

Ik heb hier een schakelkast zonder aansluit schema waar ik een schema van wil maken.

Ik heb oa. deze[ site bekeken met verschillende teken programma's.
Proficad "zag" er wel goed uit maar blijkt karrig library te hebben.

Voordat ik ze allemaal ga proberen (gratis, demo) hebben jullie enige voorkeur?

componenten die ik gebruik zijn voornamelijk.
PLC, (timer)relais, druk knoppen, en een heleboel aansluit "headers"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Elektrotechnici gebruiken voor zover ik weet geen elektronica CAD (EDA) software, maar meer AutoCAD met plugin voor elektrotechniek
Wat ik zo even kan googelen:
http://www.idcm.info/nl/product/autodesk-autocad-electrical
http://www.zwcad.be/applicaties/cadprofi-electrical

Ik ben niet bekend met de symbolen voor elektrotechniek, dat is een hele andere tak van sport dan elektronica. Toch denk ik dat het prima mogelijk is met EDA software, maar dan zou ik iets zoeken waar een goede elektrotechniek library bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:58

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

[video]

Gaaf, net ook episode 1 gezien, ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

[video]

Ik ga het zeker even kijken, altijd leuk. :)

Ik zat toen in het andere kamp, Commodore en later Amiga. Ben pas naar PC gegaan in de jaren 90 toen Commodore/Amiga ermee ophield. En uiteraard atari als console, zat al met joystick in de handen voordat ik überhaupt wist wat er moest gebeuren. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:06

almightyarjen

When does the hurting stop?

mad_max234 schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 15:48:
zat al met joystick in de handen voordat ik überhaupt wist wat er moest gebeuren. :)
hehehe :+

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat kwam omdat mijn oom en tante naast ons woonde en mijn 8 jaar oudere neef heel vaak achter de atari zat en dat wil je dan nadoen, geen benul van wat er moet gebeuren maar er beweegt wat. En vergat helemaal de Nintendo handhelds, was ik ook helemaal zot op als kind, donkey kong, melkfabriek game was dus Mario Bros, en rest kan ik zo even niet op komen.

Edit/
Even opgezocht, waren de Nintendo Game & Watch handhelds, vele zullen die nog wel kennen, waren zeer populair. Zaten best leuke games bij, heb me er uren en uren mee vermaakt. :)

had ik ze maar bewaard, ze vragen er nu hoop held voor zie ik op ebay.
http://www.ebay.com/sch/s...CH+FIRE+ATTACK+ID29+BOXED

[ Voor 37% gewijzigd door mad_max234 op 06-06-2014 16:24 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Help! :P

Ik zoek voor een laptop een 2x USB connector (USB A). Niet zo lastig, Farnell heeft er wel een paar. Maar deze zit half verzonken op de print, dat de 1e connector boven de print uitsteekt, de 2e er onder. Iemand een tip wie deze connector heeft? (of hoe ik hem in het engels zou kunnen noemen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mad_max234 schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 15:48:
[...]

Ik ga het zeker even kijken, altijd leuk. :)

Ik zat toen in het andere kamp, Commodore en later Amiga. Ben pas naar PC gegaan in de jaren 90 toen Commodore/Amiga ermee ophield. En uiteraard atari als console, zat al met joystick in de handen voordat ik überhaupt wist wat er moest gebeuren. :)
lol .. me dochter van 1 zat me al te dirigeren met het mobo boekje in de hand :) RFTM heeft ze al jong door :p
sebastius schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 19:26:
Help! :P

Ik zoek voor een laptop een 2x USB connector (USB A). Niet zo lastig, Farnell heeft er wel een paar. Maar deze zit half verzonken op de print, dat de 1e connector boven de print uitsteekt, de 2e er onder. Iemand een tip wie deze connector heeft? (of hoe ik hem in het engels zou kunnen noemen?)
slanted/shifted/cascaded + double usb connector iig 0 hits .. ik denk aan "schuin"

of is het meer deze ? http://img.alibaba.com/ws...or-10mm-sink-type-A26.jpg

bijbehorende link.. http://www.aliexpress.com...tor/705405_564909035.html

[ Voor 43% gewijzigd door vso op 06-06-2014 19:37 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

http://www.aliexpress.com...sink-type/1388127800.html

Deze gaat het worden, idd via Alibaba gevonden :)

Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hij werkt !

en een artikel op Hack a Day !

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Vet cool!!!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hehe, voor beperkte waardes van 'werkt' that is, gezien de stapel verbrande PCBs op mijn buro en het actieve oppervlak van nog geen vierkante centimeter... maar binnen dat stuk doet 'ie 't inderdaad :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 11:18

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

ThaHandy schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 13:12:
Ik heb hier een schakelkast zonder aansluit schema waar ik een schema van wil maken.

Ik heb oa. deze[ site bekeken met verschillende teken programma's.
Proficad "zag" er wel goed uit maar blijkt karrig library te hebben.

Voordat ik ze allemaal ga proberen (gratis, demo) hebben jullie enige voorkeur?

componenten die ik gebruik zijn voornamelijk.
PLC, (timer)relais, druk knoppen, en een heleboel aansluit "headers"
Eplan word veel gebruikt maar is niet "gratis", zitten serieuze libs bij of kunnen gekocht worden.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

OcGuru

Giulietta Qv

Ik heb een vaag probleem met een sketch voor mijn atmega162.

Ik compile het het atmelstudio 6.2.

Ik probeer vier 7-segment display te multiplexen. Dit gaat opzich prima tot ik een bepaalde berekening erbij haal.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
#include <avr/io.h>
#define F_CPU 16000000L
#include <util/delay.h>

int value = 1071;
int digit0 = 0;
int digit1 = 0;
int digit2 = 0;
int digit3 = 0;
int segment1 = 1;
int segment2 = 2;
int segment3 = 3;
int segment4 = 4;

int arraydigits[10]={
192,249,164,176,153,146,130,216,128,144};
int segmentselect[5]={
255,247,251,253,254};

int main(void)
{

DDRB = 255;
    DDRA = 255;
    PORTB = 255;
    PORTA = 255;

while(1)
    {

digit0 = ((value/10)%10);
digit1 = (value%10);
digit2 = ((value/100)%10);
digit3 = (value/1000);

if (value >= 1000)

{

PORTB = segmentselect[segment1];

PORTA = arraydigits[digit0];
            _delay_ms(5);
            PORTA = arraydigits[0];

PORTB = segmentselect[segment2];
            PORTA = arraydigits[digit1];
            _delay_ms(5);
            PORTA = arraydigits[0];

PORTB = segmentselect[segment3];
            PORTA = arraydigits[digit2];
            _delay_ms(5);
            PORTA = arraydigits[0];

PORTB = segmentselect[segment4];
            PORTA = arraydigits[digit3];
            _delay_ms(5);
            PORTA = arraydigits[0];

}

}

}

Zodra ik dit stukje in de while loop zit zie ik ghosting op het display. Spelen met de delay_ms heeft dan effect meer. Duurt deze berekening dan zo lang dat ik ghosting te zien krijg? 8)7

code:
1
2
3
4
digit1 = (value%10);
digit3 = (value/1000);

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Delen door getallen anders dan 2^n duurt inderdaad relatief erg lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ik zou het multiplexen verplaatsen naar een timer interrupt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Yep, je verdoet nu een hoop cpu-tijd met delays, terwijl je tijdens die delays ook de berekeningen zou kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:27
Vraag me af zijn hier mensen die kortbij Belgisch limburg wonen? Iig degene met iets meer electronica kennis... waarom? Iets ivm hackerspace workshop ;)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-09 16:01
OcGuru schreef:
C:
1
2
3
4
digit1 = (value%10);
digit3 = (value/1000);

Ben pas begonnen met embedded C en studio 6, het volgende is meer een vraag als een antwoord. Regel 4 heeft ineens geen modulus en de rest wel, hoort dat zo ?
Ander puntje en daardoor zal het niet trager verlopen, maar de klokfreq. zie ik meestal als UL gedefined ipv L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
de laatste digit heeft geen modulo omdat ze er van uit gaan dat het getal niet boven de 9999 gaat komen. overigens moeten digit0 en digit1 wel worden omgedraaid.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ok, ik zag dat de % ineens ontbrak maar op zich zegt dat niks natuurlijk.
Tijdje geleden alweer had ik een usbasp binnen gekregen en ik probeerde een atm328 op breadboard via de arduino-ide te programmeren. Zonder kristal op Xtal1/2 lukte dit echter niet.
Nu met dezelfde usbasp had ik echter alle B- en D-poorten nodig voor dit programma en aangezien PB6/7 op dezelfde pinnen zit als Xtal1/2 heb ik het kristal er maar afgehaald.
Programmeren via studio6 geeft ineens geen enkel probleem merk ik nu. Vreemd dit verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Heb je de configuratie fuses geprogrammeerd?
Ik neem aan van wel, want hiermee vertel je de mcu of hij op interne oscillator of extern kristal moet lopen.
Als je zomaar het kristal eraf gooit terwijl de config zegt dat hij die nodig heeft dan loopt je hele MCU niet en kun je hem ook niet programmeren.

Pas op met die fuse bits, je kan je chip eenvoudig bricken als je een foutje maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

OcGuru

Giulietta Qv

kitao schreef op maandag 09 juni 2014 @ 11:43:
Ok, ik zag dat de % ineens ontbrak maar op zich zegt dat niks natuurlijk.
Tijdje geleden alweer had ik een usbasp binnen gekregen en ik probeerde een atm328 op breadboard via de arduino-ide te programmeren. Zonder kristal op Xtal1/2 lukte dit echter niet.
Nu met dezelfde usbasp had ik echter alle B- en D-poorten nodig voor dit programma en aangezien PB6/7 op dezelfde pinnen zit als Xtal1/2 heb ik het kristal er maar afgehaald.
Programmeren via studio6 geeft ineens geen enkel probleem merk ik nu. Vreemd dit verschil.
Een Atmega328 met arduino bootloader verwacht een 16mhz crystal op de xtal1/2 pinnen. Een atmega32 waarbij de fuses nog stock staan draait gewoon op zijn eigen interne clock (1mhz).

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Bedankt voor de antwoorden. Aan de fuses doe ik nog niets, ik ben nog niet zover. Wel heb ik gemerkt dat in gelinkt programma (en vorige uit die reeks) de _delay_ms_ vreemd gedrag oplevert. Ik had dit al opgezocht op avr-freaks, blijkt idd dat er 1 mhz wordt geklokt zover ik heb begrepen. Tegenwoordig zet ik er de regel #define F_CPU 8000000UL erbij en dan krijg ik goede waardes voor gebruikte delays. (met of zonder uitwendig kristal, dat maakt dan niet uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nieuw experiment: ik doe tegenwoordig zoveel elektronisch ontwerp dat ik het af en toe maar eens ga livestreamen. Het lijkt me voor veruit de meeste mensen te saai om naar te kijken, maar wie weet...

http://www.justin.tv/muxlivestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
kitao schreef op maandag 09 juni 2014 @ 13:58:
Bedankt voor de antwoorden. Aan de fuses doe ik nog niets, ik ben nog niet zover. Wel heb ik gemerkt dat in gelinkt programma (en vorige uit die reeks) de _delay_ms_ vreemd gedrag oplevert. Ik had dit al opgezocht op avr-freaks, blijkt idd dat er 1 mhz wordt geklokt zover ik heb begrepen. Tegenwoordig zet ik er de regel #define F_CPU 8000000UL erbij en dan krijg ik goede waardes voor gebruikte delays. (met of zonder uitwendig kristal, dat maakt dan niet uit)
Dan loopt ie dus op 8MHz.
Datasheet atmega328

8.2.1 Default Clock Source
The device is shipped with internal RC oscillator at 8.0MHz and with the fuse CKDIV8 pro-
grammed, resulting in 1.0MHz system clock. The startup time is set to maximum and time-out
period enabled. (CKSEL = "0010", SUT = "10", CKDIV8 = "0"). The default setting ensures that
all users can make their desired clock source setting using any available programming interface.

8.12.2 CLKPR – Clock Prescale Register

• Bits 3..0 – CLKPS3..0: Clock Prescaler Select Bits 3 - 0
These bits define the division factor between the selected clock source and the internal system
clock. These bits can be written run-time to vary the clock frequency to suit the application
requirements. As the divider divides the master clock input to the MCU, the speed of all synchro-
nous peripherals is reduced when a division factor is used.

The CKDIV8 Fuse determines the initial value of the CLKPS bits. If CKDIV8 is unprogrammed,
the CLKPS bits will be reset to “0000”. If CKDIV8 is programmed, CLKPS bits are reset to
“0011”, giving a division factor of 8 at start up. This feature should be used if the selected clock
source has a higher frequency than the maximum frequency of the device at the present operat-
ing conditions. Note that any value can be written to the CLKPS bits regardless of the CKDIV8
Fuse setting. The Application software must ensure that a sufficient division factor is chosen if
the selected clock source has a higher frequency than the maximum frequency of the device at
the present operating conditions. The device is shipped with the CKDIV8 Fuse programmed.
Conclusie: Default start de chip op 8MHz/8=1MHz, maar je kan de prescaler op 1 zetten in software om hem in de versnelling te zetten naar 8MHz. Ik vermoed dat de bootloader of libc dit doet bij startup.

Als je zeker wil weten wat er gebeurt, dan moet je even de fuses controleren met AtmelStudio, CKDIV8 en SUT_CKSEL. Dit zijn de defaults:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kFG1i6Vl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat wist ik nog niet, zet altijd gewoon even de fuse om als ik 8Mhz wil, heb ook nooit behoefte gehad om ernaar te zoeken, maar wel handig om te weten dat het kan.

is jammer dat pll ontbreekt bij de 328p, anders zou die heel stuk flexibelere zijn qua clocks.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Sprite_tm schreef op zondag 08 juni 2014 @ 10:54:
Hehe, voor beperkte waardes van 'werkt' that is, gezien de stapel verbrande PCBs op mijn buro en het actieve oppervlak van nog geen vierkante centimeter... maar binnen dat stuk doet 'ie 't inderdaad :)
Ik krijg ineens een idee om wrijving te elimineren.
Plak het magneetje onder een miniatuur bad eendje en zet de hele print onder water. Olie is misschien beter.
Micro Duck-bots! :+ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ben lekker productief geweest afgelopen week. :)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/69089896/aquacomp/groepsfoto.jpg

Al is het niet echt leuk om met deze benauwdheid te solderen in toch al warme ruimte, zijn werkruimte zit op de tweede verdieping onder schuine kap, rest van het huis is al bezet. :(

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Semi-productiewerk ziet er altijd zo leuk uit he? Tof werk man! Erg netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Al is het niet echt leuk om met deze benauwdheid te solderen in toch al warme ruimte, zijn werkruimte zit op de tweede verdieping onder schuine kap, rest van het huis is al bezet. :(
Nog een paar graden warmer en je kunt op je buro reflowen... 8)

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Bedankt, ja is altijd leuk om te doen, denk iets van 300 x 0805's gesoldeerd, waarvan +-140 x 100nF. 56 IC's, grootste 48TQFP(Xmega32a4u) en kleinste SOT-23-5(4Kb eeprom). LOW ESR condensators bij de LC filter, micro usb zijn vaak niet echt heel schoon, heb dan ook verschillende filters aangebracht, LC filter op 5v rail, op de AVCC zit low pass filter, AREF heeft ook low pass filter(0.16Hz cute off). Uiteraard ruim condensators aangebracht, heb niks aan toeval overgelaten.

Heb analoog circuit's allemaal losgemaakt van de hoofd groundplane, alleen met zeer dun baantje op één plek vastgemaakt om groudloop te voorkomen.

En nog hoop meer magic. :D

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Waar had je dat extra eeprommetje voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Instellingen, wilde die niet meer in de uC hebben, want gebruikers update hem zelf en wissen nog wel eens het eeprom, maak gewoon gebruik van standaard DFU, alles in gewoon open en standaard zodat app notes van atmel gebruikt kunnen worden. nadeel daarvan is is dat FLIP(atmel upload programma voor DFU) standaard wissen heeft aanstaan, dat word wel eens vergeten uit te vinken.

Er is nog plek voor meer eeprom aan de onderkant, is niet bestukt maar kan nog SOP8 bij.

Verder heb ik een i2c slave gemaakt(10 stuks) van atmega88 die 4 doseerpompen aanstuurt in eigen behuizing, heeft vier sot23 4.2A mosfets(logic level), kan vier peristaltic pompjes aansturen.

[ Voor 11% gewijzigd door mad_max234 op 09-06-2014 22:04 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Dan is het inderdaad handig, ik zie dat eeprompjes ook geen fluit kosten.
Het ziet er netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Heb je ook closeups? Het ziet er van een afstandje iig piekfijn uit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik wilde eerst 2KB gebruiken, kosten 16cent bij mouser, maar was die vergeten erbij te doen door overhaast bestelling omdat atmega32a4u op aan raken waren en dan kan je weer weken wachten. Had print ontwerp al opgestuurd, maar smdshop had gelukkig 4KB sot23 met juiste pin layout, waren 44cent, ook prima te doen.

Bij dick best hadden ze oook SOP8 voor 20cent, maar dan had ik aan de bovenkant lege IC pad en dat wilde ik niet. :+

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dus jíj was degene die net voor mijn neus alle xmega's had opgekocht. Dat kostte me anderhalve week extra!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-09 19:17

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Even snel een vraagje:

Ik heb een jack connector met een - een +R en een +L (Plus van rechts en van links) moet ik nu 2 microfonen daar op aansluiten (een linker en een rechter) stereo dus of alleen een linker of rechter mono?

en als ik maar 1 moet aansluiten, kan ik dan ook de 2 in parallel zetten (heeft dit voordelen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

mux schreef op maandag 09 juni 2014 @ 22:05:
Heb je ook closeups? Het ziet er van een afstandje iig piekfijn uit :D
\
Heb vandaag geen close-up gemaakt alleen gezamenlijk, maar deze is stuk dichterbij, was eerste printje die getest moest worden, was tijdens het testen en opbouwen. Begin altijd met voeding en test het dan eerst en werk zo langzaam eerst pcb af. Uiteraard meet ik eerst zoveel mogelijk van pcb door,

mad_max234 in "De EL-kroeg - Deel 3"

Had ik de behuizing al laten zien? Ben niet zo held met materiaalbewerking, en plaatje is ook maar even snel in elkaar gezet om indruk te krijgen, eerste keer dat ik deze behuizing gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/69089896/aquacomp/front2a.jpg

Dit was het oude printje en behuizing.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/69089896/aquarium%20computer/ronde1-2-3.jpg
Zijn overigens verschillende printjes, rev. 1.2, rev. v1.1, rev. v1.0.

LCD heeft overigens zins 1.1 een back pcb gekregen met 10pin flatcable connector, en potmetertje. Alles kan je in principe loskoppelen en vervangen zonder al te veel moeite, op fot hierboven zijn gewoon wat oude eigen LCD's die ik gebruik om te testen.

Ook toevallig 7 :)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/69089896/foto/ronde3/2.jpg

Edit/
mux schreef op maandag 09 juni 2014 @ 22:09:
Dus jíj was degene die net voor mijn neus alle xmega's had opgekocht. Dat kostte me anderhalve week extra!
Denk het niet, ik had er maar 10, waren er nog iets van +-70 over, twee dagen later waren ze allemaal weg.
Djesse8999 schreef op maandag 09 juni 2014 @ 22:15:
Even snel een vraagje:

Ik heb een jack connector met een - een +R en een +L (Plus van rechts en van links) moet ik nu 2 microfonen daar op aansluiten (een linker en een rechter) stereo dus of alleen een linker of rechter mono?

en als ik maar 1 moet aansluiten, kan ik dan ook de 2 in parallel zetten (heeft dit voordelen?)
Ja, twee mono microfonen aansluiten en gnd gezamenlijk verbinden en klein stukje uit elkaar zetten, of gebruikt een stereo microfoon.

[ Voor 33% gewijzigd door mad_max234 op 09-06-2014 22:38 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ploink schreef op maandag 09 juni 2014 @ 14:54:
Als je zeker wil weten wat er gebeurt, dan moet je even de fuses controleren met AtmelStudio, CKDIV8 en SUT_CKSEL. Dit zijn de defaults:
[afbeelding]
Ik heb even gekeken maar kan dat nog niet vinden en wil ook niet teveel op goed geluk allerlei knopjes gaan indrukken met kans dat er dan van alles gaat afwijken van de basisinstellingen. Komt bij dat het programma op mijn pc vaak irritant langzaam is, hetgeen het minder leuk maakt om van alles uit te proberen.
Lijkt me beter om eerst de handleiding door te bladeren maar bedankt voor de aanwijzing natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Bij fuse bits moet je inderdaad beetje oppassen, normaal zou ik aanmoedigen om juist wel op knoppen te rammen en gewoon te kijken wat het doet, maar in dit geval kan je jezelf buitensluiten, valt wel te fixen maar vaak niet direct en kan je niet verder als je niet nog een reserve uC in huis hebt, heb het zelf ook wel eens gehad en dat is frustrerend. Al is het me met avrstudio nog nooit overkomen, gebeurde meestal met AVRdude, de verkeerde hex invullen is zo gebeurd, dat kan niet bij avrstudio.

Zolang je de SPIE maar met rust laat en je oscillator en kristallen bij de hand heb kan er niks fout gaan, miet hoogstens kistal of oscillator aansluiten, maar als je de SPIE uitzet heb je HV programmer nodig, en ook nog eens de parallel versie.

CKDIV8 uitvinken en verder nergens aanzitten kan er niks fout gaan in avrstudio.

Edit/
AVrstuido 5 en 6 zijn inderdaad erg traag, zins ze die achterlijke visual stuido(MS studio, niet verwarren met AVRstudio) erbij hebben gehaald is het niet vooruit te branden, vooral opstarten, en moet nog wel eens meerdere versie achter elkaar openen. AVRstudio4 was lekker snel, was nog zonder studio.

Ik gebruik dan ook geregeld nog avrstudio4, heb sommige projecten niet eens overgezet naar 5 of 6.

[ Voor 19% gewijzigd door mad_max234 op 09-06-2014 22:50 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Over de micro maak ik me niet zo druk, dat is een los ic'tje op breadboard en heb ik er nog 1 van. Niet leuk natuurlijk als die chip brickt maar ook geen ramp.
Ben eerder bezorgd dat bepaalde wijzigingen naar een nieuw project worden meegenomen. Zo had ik vorige keer het veld 'locals' in Visual weggeklikt. Ik verwachtte dat die bij een nieuw project weer tevoorschijn zou komen maar dat was niet zo. Uiteindelijk via google weer gevonden hoe die terug te krijgen, maar ben sindsdien iets voorzichter geworden want als dit al gebeurt met een standaard pop-up scherm dan wil ik liever niet op de moeilijke manier erachterkomen hoe dat met fuses e.d. gaat aflopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ik zie nu dat het ook niet gaat werken.
Je hebt usbasp en die werkt niet 100% via Atmel Studio. Je kan wel gewoon programmeren als je avrdude als tool toevoegt, maar niet de fuses uitlezen via Studio.
Interfacing USBasp Programmer with ATMEL Studio
Ik neem aan dat je nog de avrdude cmdline gebruikt?

[ Voor 7% gewijzigd door Ploink op 09-06-2014 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Nee, die gebruik ik niet meer.
Ik volg deze site : https://www.newbiehack.co...otheAtmelAVRAtmega32.aspx
Daar heb je hoofdstukje 'install winavr' waar dude inzit. Dat gedaan en toen kwam hoofdstuk 'install studio 6' wat ik toen heb geinstalleerd.
Daar staat een soortgelijk 'pad' om usbasp in studio te krijgen. Nu gebruik ik avrdude niet meer hoewel die site vreemd genoeg daar wel mee verder gaat.
Eerst maar eens afwachten of ik ergens tegenkom waar goed uitgelegd wordt wat ik met die fuses kan doen en dan wordt het uitproberen of ik terug moet vallen op winavr. Persoonlijk blijf ik liever bij 1 programma.
Edit/ En als dan blijkt dat usbasp bepaalde beperkingen oplevert dan neem ik wrs een beter ondersteunde programmer als dat ik terug val op winavr. Heb namelijk ergens gelezen dat dit niet meer ondersteund wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door kitao op 10-06-2014 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

iemand wel eens bij een NL hackerspace geweest ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, niet alleen eens, maar wel meer dan eens.Ik kom er namelijk regelmatig (wekelijks). Ik ben vanavond ook weer in RevSpace, de hackerspace van Den Haag. Dat is volgens mij niet zo ver van je woonplaats Maassluis vandaan. Kom ook langs als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ja Revspace staat ook al een tijdje op mijn wensenlijstje, zou niet eens zo ver moeten zijn aangezien ik in Den Haag woon. Kun je daar gewoon zo aan komen waaien op de dinsdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Langskomen kan altijd als de space open is. Vaste openingstijden heben we niet. Ieder space lid die ook borg voor een sleutel heeft betaald kan er 24/7 in. Wanneer het licht in de klusbunker wordt aangezet is de space open (zie webcam 4 op onze web site). Dinsdagavond is ons drukst bezette tijdstip en dan zijn er over het algemeen bestuursleden aanwezig die je een rondleiding willen en kunnen geven. Vanavond is er de gebruikelijke dinsdagavond bbq, gevolgd door een korte ledenvergadering. Niet alle aanwezige leden doen mee met de bbq, die klussen gewoon vrolijk verder in de klusbunker. We zitten in een verzamelgebouw van bedrijven, dus in het gebouw lopen normaalgesproken ook niet space leden rond. Als je aanbelt bij de voordeur, dan komt iemand van ons je daar ophalen (als er iemand van ons aanwezig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

kitao schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 00:11:
Nee, die gebruik ik niet meer.
Ik volg deze site : https://www.newbiehack.co...otheAtmelAVRAtmega32.aspx
Daar heb je hoofdstukje 'install winavr' waar dude inzit. Dat gedaan en toen kwam hoofdstuk 'install studio 6' wat ik toen heb geinstalleerd.
Daar staat een soortgelijk 'pad' om usbasp in studio te krijgen. Nu gebruik ik avrdude niet meer hoewel die site vreemd genoeg daar wel mee verder gaat.
Eerst maar eens afwachten of ik ergens tegenkom waar goed uitgelegd wordt wat ik met die fuses kan doen en dan wordt het uitproberen of ik terug moet vallen op winavr. Persoonlijk blijf ik liever bij 1 programma.
Edit/ En als dan blijkt dat usbasp bepaalde beperkingen oplevert dan neem ik wrs een beter ondersteunde programmer als dat ik terug val op winavr. Heb namelijk ergens gelezen dat dit niet meer ondersteund wordt.
Je hoeft geen usbasp pad te maken in avrstudio, gewoon je code schrijven in AVRstudio compile en je krijgt je hex file(in je project map van het bewuste project) die je met usbasp kan uploaden met bijvoorbeeld avrdude of Extreme burner(geen ervaring mee), zo doen we het al jaren en zo leren elke dag honderden mensen het aan. Is meest gangbare manier, en stelt echt niks voor.

USBasp levert geen enkele beperking op voor gene waarvoor die gemaakt is! Staat allemaal duidelijk beschreven wat wel en wat niet ondersteunt word, en ook logisch want atmega88 ga je geen full MKII in krijgen en dan nog probleem dat elke nieuwe update van avrstudio atmel de clones ook update nodig hebben, denk dat MKII clone dus ook niks voor jou is.

Koop gewoon originele Atmel programmer, clones is niks voor jou. ;)

http://nl.mouser.com/Prod...7VM6k22ytIVUrhgjNOsiEw%3d

Edit.
WinAVR(of GCC) heb je sowieso nodig, je begrijpt de relaties tussen alle onderdelen duidelijk nog niet helemaal. :)

WinAVR bevat de GCC compiler, heeft AVRstudio gewoon nodig(kan ook met losse GCC, maar dat word nog stapje ingewikkelder), heeft niks met je programmer te maken. Toevallig zit er ook copy van avrdude in de WinAVR software bundel, wellicht ben je daardoor in de war.

[ Voor 10% gewijzigd door mad_max234 op 10-06-2014 13:22 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik had het niet over een pad in avrdude maar over een pad in as6 om daar usbasp in te krijgen. Trouwens via winavr moet je ook met een makefile allerlei programmers , gebruikte micro e.d opgeven om het te laten werken.

Dit bijvoorbeeld in winavr: avrdude -c usbasp -p m328p
Dit in AS6 : -c usbtiny -p m644 -U flash:w:$(TargetDir)$(TargetName).hex:i

Of dacht je dat die programma's zelf detecteren waar ze mee bezig zijn met programmers die ze niet standaard erin hebben zitten ?
Het lijkt zo in het kort samengevat heel simpel maar gaat best wel wat tijd inzitten, net als dat ik vanmorgen paar uur bezig was om een h.file in AS6 te krijgen als library.
Maar het lukt tot nu toe goed zonder hulp te vragen van buitenaf. Niet dat hulp vragen een schande is maar ik heb nu al paar keer gehoord dat dit en dat niks voor mij is. Goed bedoeld natuurlijk maar misschien is het beter als je mij daar zelf achter laat komen waar ik ga stranden ipv vantevoren allerlei zogenaamd onoverbrugbare klippen te gaan aanwijzen ?
Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

kitao schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:15:
Ik had het niet over een pad in avrdude maar over een pad in as6 om daar usbasp in te krijgen. Trouwens via winavr moet je ook met een makefile allerlei programmers , gebruikte micro e.d opgeven om het te laten werken.
Daar heb ik het ook over, over averstudio, hebt daar geen pad nodig, zo werkt het namelijk niet, je schijft je code, compile de code in AS en dan ga je naar je project map en daar staat dan de HEX file die je moet uploaden. En dan begint pas USBasp verhaal, daarvoor heb je niks met ASBasp vandoen.

ASBasp is hardware en avrdude is de software die nodig is voor het uploaden, heeft verder niks te maken met code schrijven. AVRstudio heeft ook nog stukje software aanboord, een upload program, net zoals AVRdude, maar dan van atmel, maar ook dat verhaal komt ook pas na het compile van je code.

AVRstudio upload tool is niet eens zoveel anders als AVRdude met een van de GUI's overheen. :)
Dit bijvoorbeeld in winavr: avrdude -c usbasp -p m328p
Dit in AS6 : -c usbtiny -p m644 -U flash:w:$(TargetDir)$(TargetName).hex:i
Dit heeft niks met Winavr of AS te maken, dit is command voor avrdude. Winavr is software bundel, avrdude is programma wat onder andere in WinAVR bundel zit, maar ook GCC compiler zit in de WinAVR bundel.
Of dacht je dat die programma's zelf detecteren waar ze mee bezig zijn met programmers die ze niet standaard erin hebben zitten ?
:? Snap niet wat je hiermee probeert te vragen, formuleer de vraag eens anders wellicht begrijp ik je dan beter.
Het lijkt zo in het kort samengevat heel simpel maar gaat best wel wat tijd inzitten, net als dat ik vanmorgen paar uur bezig was om een h.file in AS6 te krijgen als library.
Maar het lukt tot nu toe goed zonder hulp te vragen van buitenaf.
Is niet samengevat, dat was alles er is niks meer, er valt niet veel meer te vertellen over deze manier. Enige waar nog wat over valt te vertellen zijn de commands. En als je ook nog eens een GUI gebruikt voor avrdude dan hoef je niet eens command te typen maar alleen op wat knopjes rammen, meeste staat standaard al goed, is dus kwestie van hex file uitkiezen en juist target AVR uitkiezen in lijstje en op uploaden drukken, kind kan de was doen. Hoeft verder niks in te stellen als je alleen hex wilt uploaden, alles kan je negeren.

Edit/
Edit/2
Niet dat hulp vragen een schande is maar ik heb nu al paar keer gehoord dat dit en dat niks voor mij is.
Ik heb je dit al meerder keren uitgelegd, en heb je naar tutorials verwezen. Ik denk dus niet zomaar dat niks voor jou is, heb er echt wel goede rede voor. Ik help beste aardig wat mensen op weg met starten, soms meerder per maand, ik heb dus wel beetje idee van wat geschikt is voor welke personen. Jij hebt er dusdanig moeite mee om je hoofd eromheen te krijgen dat beter af bent met originele die gewoon doet wat jij verwacht in AS, clones hebben altijd wat extra liefde en aandacht nodig en zijn ontworpen voor bepaalde upload manier, veel al is dat via AVRdude.

En als nu prijs had die echt schandalig hoog was, maar +-30 tientjes is ook wet te overkomen denk ik zo.

Edit/2
Goed bedoeld natuurlijk maar misschien is het beter als je mij daar zelf achter laat komen waar ik ga stranden ipv vantevoren allerlei zogenaamd onoverbrugbare klippen te gaan aanwijzen ?
Dank je.
Je gaf zelf al aan dat je gestrand bent, je wilt niet op winavr terugvallen zeg je, dan ben je dus al gestrand, je hebt het schijnbaar zelf niet eens door. :+ En er zijn geen onoverbrugbare bruggen en die wijs ik ook niet aan, er is niet eens één brug, stel namelijk niet zoveel voor zoals ik al steeds roep.

"En als dan blijkt dat usbasp bepaalde beperkingen oplevert dan neem ik wrs een beter ondersteunde programmer als dat ik terug val op winavr. Heb namelijk ergens gelezen dat dit niet meer ondersteund wordt."
Als je geen avrdude(of soortgelijk programma) wilt gebruiken, want dat bedoel je denk ik met winavr, dan houd het op met usbasp en ben je dus gestand. ;)

Edit/3
Wellicht kan je deze nog testen of het wat voor je is, ik heb er geen ervaring mee. Word ook ondersteund door USBasp.
http://extremeelectronics...ased-usb-avr-programmers/

[ Voor 34% gewijzigd door mad_max234 op 10-06-2014 13:18 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nog even terugkomend op dit:
mad_max234 schreef op maandag 09 juni 2014 @ 22:45:
Zolang je de SPIE maar met rust laat en je oscillator en kristallen bij de hand heb kan er niks fout gaan, miet hoogstens kistal of oscillator aansluiten, maar als je de SPIE uitzet heb je HV programmer nodig, en ook nog eens de parallel versie.

CKDIV8 uitvinken en verder nergens aanzitten kan er niks fout gaan in avrstudio.
Als algemeen advies: als je geen heel erg specifieke legacy atmega/attiny-features nodig hebt zou ik zoveel mogelijk proberen over te stappen naar (of voor beginners: beginnen met) XMEGA of in het algemeen PDI-geprogrammeerde/gedebugte microcontrollers. Ik heb zo ontzettend veel tijd verdaan in het verleden met verkeerde clock fuse settings en brakke kristallen/verkeerde condensatoren dat dit een zegen is. PDI klokt de microcontroller direct ipv afhankelijk te zijn van een interne/externe clock. Daarnaast is de interne RC oscillator van de modernere 3.3V AVRs veel beter geworden en eigenlijk voldoende voor al mijn projecten. Geen HV programmers meer nodig, nooit gebrickte micro's meer.
AVrstuido [sic] 5 en 6 zijn inderdaad erg traag, zins ze die achterlijke visual stuido(MS studio, niet verwarren met AVRstudio) erbij hebben gehaald is het niet vooruit te branden, vooral opstarten, en moet nog wel eens meerdere versie achter elkaar openen. AVRstudio4 was lekker snel, was nog zonder studio.

Ik gebruik dan ook geregeld nog avrstudio4, heb sommige projecten niet eens overgezet naar 5 of 6.
Are you kidding me? Traag? Achterlijke Visual Studio? Als er iets achterlijk was, was het de nauwelijks-meer-dan-een-text-editor AVR studio 3 en 4. Visual Studio is echt by far de beste IDE die je kunt wensen voor low-level devwerk. Het werkt samen met de miljoenen plugins die er al zijn voor VS, je hebt alle voordelen van een moderne IDE met tab completion, gemakkelijke source navigation, side-by-side comparison, ingebouwde support voor zowat alle version control, werken met meerdere targets, werken met meerdere toolchains, hell, je kunt devwerk voor zowat iedere microcontrollerfamilie in Atmel Studio doen! Daarmee bedoel ik dus: niet-Atmel spul. Ik heb alleen Atmel Studio nodig om te devven voor zowel een Xmega (AVR8-GCC) als een LPC11C24 (ARMC0-GCC). Hoe cool is dat.

Het enige wat misschien beter was in de geest van open source is als ze bijv. Eclipse als backbone hadden gebruikt. Maar hoe dan ook moesten ze van het propriëtaire geneuzel af. Doordat de devvers zowel drivers en compilers (=hun werk) als de hele IDE (=niet hun werk) moesten onderhouden duurde het vaak lang voordat support voor nieuwe parts werd ingebouwd en zaten er veel fouten in. Ik vind het niet meer dan logisch dat ze de IDE hebben geoutsourcet. Hopelijk kunnen ze nu hun tijd benutten door geen gigantische bugs (xmega ADC/DAC.... niet-werkende peripherals...) meer in nieuw silicium te stoppen en te shippen naar klanten :P

En de traagheid zie ik niet terug in AS6 eerlijk gezegd; het start instantaan op bij mij en compileren kost me de 'normale' hoeveelheid tijd. Misschien heb je nog een systeem met harde schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ieder zijn voorkeur natuurlijk, maar ik haal geen enkele meerwaarde uit 5 en 6 en zit alleen maar te balen door de gigantische opstarttijd, ik gebruik echt niks van de nieuwe features. Ik heb hekel aan de Framework, veel te lomp, alle libs van atmel zijn daardoor gigantisch lomp.

AS4 starten veel sneller op, is klikken op de icon en paar seconden later kan je al beginnen met werken, AS5 en 6 duren en tientallen seconden en dan krijg je je code te zien en duurt het nog paar seconden voordat je kan beginnen, word zoveel troep ingeladen die ik nooit gebruik.

AS4 kon je ook prima door je project heen bladeren, maar dat is ook weer persoonlijk natuurlijk.

Als wat jij allemaal opnoemt gebruik ik nooit, leuk dat erin zit maar had van mij niet gehoeven.

Vraag me af wat je bedoeld met low level? AS4 had toch ook al Atmel assembler ondersteuning, maar denk dat je iets anders bedoeld?
PS
Wellicht heb jij SSD of zo, maar hier met HDD gaat het echt traag.

Edit/
Atmel doet zover ik weet gewoon de ontwikkeling van avrstudio, ze hebben alleen visual studio erbij gehaald en MS doet dacht ik niet de ontwikkeling van AVRstudio.

Ik zie dat naam is veranderd naar Atmel studio? En zit in versie 6 nu voortaan al GCC compiler?

Edit/2
Xmega zou ik niet aanraden voor kitao, er is relatief weinig info over te vinden, weinig tutorials, etc, maar voor andere wellicht een optie om daar te beginnen. Al lijk me ARM dan een betere keuze, is geen rede meer om voor AVR te kiezen als je vandaag zou beginnen, ARM lijkt de toekomst te zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door mad_max234 op 10-06-2014 13:47 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mux schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 13:21:
En de traagheid zie ik niet terug in AS6 eerlijk gezegd; het start instantaan op bij mij en compileren kost me de 'normale' hoeveelheid tijd. Misschien heb je nog een systeem met harde schijf?
Gelukkig heb ik ook een SSD en een i7 en 16Gig geheugen, maar niet iedereen heeft dat, dus heb een beetje begrip voor hen die wat minder bedeeld zijn ;)
Snelheid zit 'm inderdaad in de SSD denk ik.

Wat xmega betreft, heb er laatst op gezocht omdat je ze aanraadde, maar ik krijg de indruk dat je een beetje alleen staat hierin. Als ik de berichten op diverse fora lees dan lijkt het een doodlopende weg, too little too late zeg maar. Mensen migreren liever naar LPC of andere ARM optie.

Edit
PDI on Xmega
The Program and Debug Interface (PDI) is an Atmel proprietary interface for external programming and on-chip debugging of the device. The PDI interface requires two of the device's pins, PDI_DATA and PDI_CLOCK.
PDI, debugwire, JTAG, etc, etc. Als je maar iets hebt om goed te debuggen. Ik heb een project gedaan met atmega324 en jtag-ice mkii, dat werkt geweldig! Alsof je lokaal iets in C# aan het debuggen ben maar dan draait het op je eigen hardware. Het hoef dus niet specifiek PDI te zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Ploink op 10-06-2014 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja ik heb inderdaad HDD's in al mijn notebooks, met 4GB ram, wat voor plusminus de helft vol zit als meerdere AS opstart, meer dan 4GB zou in mijn geval helemaal niks toevoegen, en gaat niet om kosten, want SSD kost de kop niet. Ik heb sata1.0 kwam ik laatst achter en kan dus geen SSD plaatsen(zal amper sneller zijn), want was eigenlijk paar weken terug de bedoeling om ssd te plaatsen, maar moet dus eerst even nieuwe notebook kopen, probleem is dat ik al jaren AMD gebruik en eigenlijk geen intel wil, maar kan er bijna niet omheen, heb aankoop al jaar uitgesteld, normaal kocht ik elke jaar of om twee jaar nieuwe pc/notebook, maar door die minimale toename in single thread prestatie bij AMD schiet het bijna niet op om over te stappen. Ik heb dus zins 10 computer denk ik volgende keer weer een intel, zit niks anders op. :)

Laatste was Pentium II 512KB met legendarische biostar 440bx moederbord, word nu denk ik een i5 dualcore of quadcore, ik heb meer baat bij hogere clocks dan meer cores.

Xmega is waarschijnlijk doodlopend, maar zal nog jaren duren, ik gebruik ze al paar jaar nu, en sta op punt om ze te gaan vervangen voor ARM, daar zit wat mijn betreft de toekomst.

[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 10-06-2014 14:06 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Een SSD is juist wel sneller. Ik heb er zelfs 1 in mijn 6 jaar oude laptop zitten. Die heeft een SATA-300 poort maar ook bij een SATA-150 poort zou ik zeker een SSD installeren. Het gaat niet op die 150MB/s die theoretisch haalbaar is (en veel SSDs over gaan), maar de access time is veel lager. Veel IDEs hebben nogal een gewoonte om veel kleine bestandjes in te laden, weg te schrijven en te scannen.. Fijn dat zoiets een factor 100+ sneller kan.

Wat betreft IDE's: er is altijd wel wat mee ;)

Visual Studio gebruik ik voor C# en als code-klopper voor C/C++, en werkt prima. Op een SSD gaat het supervlot. Op een HDD (voor upgrade in laptop) was het niet heel snel bij opstarten, maar dat kon ook niet gezegd worden voor Windows of Firefox, dus sja niets nieuws te zien.

Aan de andere kant, het alternatief is een Java-IDE zoals Eclipse of Netbeans. Ik heb persoonlijk wel beetje een haat-liefde verhouding mee.. Ja, ze zijn multi-platform, maar ook zijn ze niet voor uit te branden. Op mijn Intel i5 3570K trekt MPLAB X 70-100% CPU voor 10 seconde bij het opstarten. Idle in de code editor heeft het behoefte aan 12-13% (halve CPU core ). 8)7 .

Echter, ik ben er wel blij mee dat ik de IDE gewoon prima op Linux of Mac OSX kan draaien. Al zou ik nu een nieuw embedded platform moeten kiezen, zou dat wel de randvoorwaarde zijn. Dat komt weer omdat ik betwijfel wat de houdbaarheid van de toekomstige Windows versies is, en ik dan natuurlijk niet ingesloten wil zitten. Doordat Atmel voor VisualStudio kiest, hebben ze die deur eigenlijk dichtgegooid. Tenzij ik de hele dag in een terminal make commando's wil lopen rammen (erg inzichtelijk hoor.. maar een build & debug knop is wel zo makkelijk.. dank je wel)

De verhalen over XMEGA: sja lees dit topic eens door. Misschien lopen er d'r wel wat veel Atmel-bashers rond, maar ik kan nou niet de indruk krijgen dat ik graag voor een Xmega onderdeel wil kiezen. :/

[ Voor 3% gewijzigd door Hans1990 op 10-06-2014 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

mad_max234 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 13:33:
Ieder zijn voorkeur natuurlijk, maar ik haal geen enkele meerwaarde uit 5 en 6 en zit alleen maar te balen door de gigantische opstarttijd, ik gebruik echt niks van de nieuwe features. Ik heb hekel aan de Framework, veel te lomp, alle libs van atmel zijn daardoor gigantisch lomp.

(...)

Als wat jij allemaal opnoemt gebruik ik nooit, leuk dat erin zit maar had van mij niet gehoeven.
Ik gebruik zelf ook geen libraries van Atmel, maar het zijn wel behoorlijk goed geschreven libs als je C++ projecten wil maken. Heb ik totnogtoe nooit behoefte aan gehad, maar het scheelt een hoop schrijfwerk als je migreert.

Als je niet met andere IDEs/meerdere verschillende architecturen/etc. werkt is het niet strikt noodzakelijke functionaliteit, maar het is allemaal wel verdomde handig hoor. Zodra je doorhebt hoe alles werkt is het een gigantische timesaver, zeker tab completion, verbeterde document navigation en volledige integratie van version control. Het maakt Atmel Studio 6 véél beter geschikt voor serieus devwerk zonder het moeilijker te maken voor beginners.
Vraag me af wat je bedoeld met low level? AS4 had toch ook al Atmel assembler ondersteuning, maar denk dat je iets anders bedoeld?
Low level als in niet-high-level programmaontwikkeling: embedded, RTOS, dat soort spul.
Wellicht heb jij SSD of zo, maar hier met HDD gaat het echt traag.
There's your problem. Sterk aan te raden voor alle soorten programmeerwerk om een SSD te gebruiken. Je krijgt de dingen tegenwoordig bij een pak wasmiddel en het maakt je leven zó ontzettend veel beter. Geldt eigenlijk voor de hele gebruikerservaring van een computer. Ik zou mezelf snel van kant maken zonder SSD in mijn computers :D
Atmel doet zover ik weet gewoon de ontwikkeling van avrstudio, ze hebben alleen visual studio erbij gehaald en MS doet dacht ik niet de ontwikkeling van AVRstudio.

Ik zie dat naam is veranderd naar Atmel studio? En zit in versie 6 nu voortaan al GCC compiler?
Atmel ontwikkelt AVR-GCC en andere Atmel-specifieke delen van de toolchain, en gebruikt dat als target voor een gelicenseerde (en geskinde) Visual Studio redistributable die ze van MS gekocht hebben. Daarom heet het ook Atmel Studio en compileert het alleen maar C naar AVRs. Maar niks houdt je tegen om andere toolchains erin te hangen; het is in principe gewoon Visual Studio zonder C#/F#/MFC/etc.-toolchains.

Atmel heeft nooit iets anders dan GCC gebruikt voor alles wat AT(X)Mega, ATTiny, ATUC3 heet. Ze hebben alleen propriëtaire toolchains gebruikt toen we lang geleden nog bezig waren met AT89 (8051) en AT90 (pre-AVR core)-chips, maar dat is inmiddels alweer 17 jaar geleden. Legacy chips daarvan kun je nog wel krijgen trouwens.

Vroeger was de toolchain een aparte installatie en heette het WinAVR (AVR-GCC + AVR-LinkC + make + avrdude + avr-gdb + meer zooi die nodig is) en dit werd ondersteund door AVRFreaks. Tegenwoordig wordt de Atmel-ondersteunde versie standaard geïntegreerd in Atmel Studio. Beide soorten toolchains kun je ook gebruiken met iedere andere IDE, maar Atmel Studio is automatisch geconfigureerd om deze toolchain te gebruiken dus dat is lekker makkelijk. Installeren en gaan met de banaan.
Xmega zou ik niet aanraden voor kitao, er is relatief weinig info over te vinden, weinig tutorials, etc, maar voor andere wellicht een optie om daar te beginnen. Al lijk me ARM dan een betere keuze, is geen rede meer om voor AVR te kiezen als je vandaag zou beginnen, ARM lijkt de toekomst te zijn.
Hah, kitao. Wat zou je wél aan hem kunnen aanraden dan :P Het is hoe dan ook een train wreck.

Wat betreft ARM vs AVR: ik weet het nog zo net niet hoor. 8-bit micro's zijn best nog wel interessant, zeker kostentechnisch (en dan niet alleen de prijs van de chip, maar ook prijs/tijd van devwerk). Er wordt al jaren geroepen dat ARM (eerst ARM5, toen ARM7, toen ARM9, toen Cortex) 8-bit micro's overbodig zou maken, en telkens weer komt niemand met een écht goed vergelijkbare, even 'eenvoudige' ARM chip. Het komt tegenwoordig wel steeds veel dichterbij en als je al wat programmeerervaring hebt zou ik zeker een poging wagen met die leuke instap M0 devboards, maar er is nog steeds wel wat relevantie bij 8-bitters.

Het is toch weer wat complexer en lastiger om in te stappen met ARM Cortex-M0/M3/M4. Je zit in ieder geval op het moment nog met vrij ondoorzichtige startup files, een hoop initialisatie-boilerplate en niet echt straightforward te gebruiken peripherals. In AVRs is het: schrijf één bit naar een specifiek register en je peripheral draait. Het is uiteindelijk niet heel erg en als je al gewend bent aan microcontrollers is het allemaal prima te doorgronden, maar voor een beginner zou ik toch eerder een 8-bitter aanraden.

En mijn argument is meer: als je dan toch voor een 8-bitter gaat, gebruik dan niet meer legacy AVRs maar ga meteen voor de XMEGA. De reden dat het vaak lijkt dat xmega nog slecht ondersteund wordt is omdat ze ontzettend lang in de pijplijn hebben gezeten en zeker op AVRFreaks er altijd een hoop vragen op waren in deze periode waarin er eigenlijk geen antwoorden waren. Dat was 2007-2010, nu hebben we al zo goed als 4 jaar ruime beschikbaarheid van de chips, zijn er genoeg voorbeelden, uitstekende documentatie (hoewel irritant gesplitst over 2 documenten) en zijn de bugs er wel zo'n beetje uit. En het belangrijkste: je krijgt een hoop meer features en performance voor je geld, maar de chips blijven zo goed als volledig code-compatible met megaAVRs.

De belangrijke grote libraries zijn inmiddels ook al een paar jaar over naar xmega: LUFA, FreeRTOS, etc.

Voor productie is ARM wel opeens 1000x interessanter dan het 5 of 10 jaar geleden was, met name Cortex-M0. Je krijgt daar, zeker doordat je de keuze hebt uit hoopjes fabrikanten, makkelijker een chip die precies bij je eisenpakket past. En dan meestal ook voor een betere prijs (als in: je hebt al een M0+ onder de 50 cent, zelfde prijsklasse als lowend attiny's of PIC8s). Ook is het supermakkelijk om een RTOS te draaien op een ARM-chip, waar dat vaak niet de resources waard is op een 8-bitter.

Er zijn natuurlijk nog legio andere redenen om voor een specifiek platform te kiezen en je moet ook wel een onderscheiding maken tussen het soort mensen dat microcontrollers wil gebruiken. Je hebt:
- De beginnende elektrotechniekstudent/enthousiasteling. Deze persoon wil later schema's en layouts gaan maken, en microcontrollers gebruiken om zijn elektronica op een heel laag niveau aan te kunnen vullen (ledjes aan en uitzetten, hd44780 schermpjes aansturen, externe chips aansturen, fetjes aanzetten, etc.). Zoiemand heeft een hoop aan een MCU die hij helemaal kan doorgronden en veel ervaring in kan opdoen om een codebase op te bouwen voor toekomstige projecten. Geef hem een random 8-bitter.
- De hobbyist die projecten wil automatiseren. Hoeft alleen maar wat seriële communicatie met andere devices, sensoren, etc. te doen en één ledje aan of uit te zetten. Totaal niet geïnteresseerd in de nuts&bolts. Geef hem Arduino.
- De programmeur die eens wat met hardware wil doen. Goed in programmeren, beginner met hardware. Zal al gauw een OS, C++ en andere complexere zaken willen doen. Geef hem ARM.

(nog een edit @hans1990: vergeet ook niet dat AVR Freaks bijzonder sterk neigt naar pre-XMEGA vanwege de intieme historie die AVR Freaks met Atmel heeft in die periode, en de heartbreak die XMEGA heeft veroorzaakt in de periode dat het keer op keer werd uitgesteld. Maar van buitenaf komend is XMEGA gewoon niks anders dan een betere, snellere, goedkopere ATMega)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Nu we toch lekker op weg zijn... wat vinden we van AVR32 vs ARM? Heeft dat toekomst?
Ik heb er geen ervaring mee, maar als ik Atmel op zijn woord mag geloven zijn ze veel sneller en efficiënter dan ARM. Nadeel vind ik dat de kleinste chip 48 pins telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mad_max234 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:24:
Je gaf zelf al aan dat je gestrand bent, je wilt niet op winavr terugvallen zeg je, dan ben je dus al gestrand, je hebt het schijnbaar zelf niet eens door. :+ En er zijn geen onoverbrugbare bruggen en die wijs ik ook niet aan, er is niet eens één brug, stel namelijk niet zoveel voor zoals ik al steeds roep.
[...]
Als je geen avrdude(of soortgelijk programma) wilt gebruiken, want dat bedoel je denk ik met winavr, dan houd het op met usbasp en ben je dus gestrand. ;)
Dat is zo Max, ik wil niet op winavr/avrdude terugvallen omdat ik nu met AS6 aan het programmeren ben. Ik zie er weinig nut in om me in twee programma's tegelijk te gaan verdiepen terwijl winavr al sinds 2010 als inactief wordt omschreven. http://forum.arduino.cc/index.php/topic,37690.0.html
Maar dat is niet de enige reden, ik was al paar maanden bezig met visual studio en vind het makkelijker om in dezelfde omgeving te blijven.
De gevolgtrekking die jij maakt dat ik daardoor gestrand ben is er eentje uit de categorie van "Nederland gaat naar Brazilie dus worden we wereldkampioen", oftewel, het slaat nergens op.
Ergens de voorkeur aan geven of er niet mee uit de voeten kunnen zijn compleet verschillende zaken. Bovendien was het een antwoord van mij op de post van Ploink die ongeveer schreef dat usbasp niet 100% 'compatible' is met AS6.
In hoeverre dat zo is weet ik nog niet maar ik schreef dat als dat echt merkbare beperkingen gaat geven dat ik dan liever ga kiezen voor een beter ondersteunde programmer als dat ik ga terugvallen op winavr.
Dat jij er dan van maakt dat ik 'm'n hoofd er niet omheen krijg en dus gestrand ben' vind ik ongegrond en komt enigzins op mij over als niet-constructief.

En voor de rest, ik ervaar het schuiven met bestanden, computerprogramma's, de benamingen en het opgeven van al die paths als pure tijdverspilling. Al de tijd dat ik bezig ben om uit te vogelen waar knopje x en y voor dienen is tijd die ik beter had kunnen besteden aan de micro. Maar ja, het ene staat nu eenmaal niet los van het andere dus ik zal door de zure appel moeten doorbijten. Gelukkig kom ik hier en daar nog een goeie tutorial tegen die het makkelijker maakt. :)
Hah, kitao. Wat zou je wél aan hem kunnen aanraden dan :P Het is hoe dan ook een train wreck.
Liever dat als die kouwe kak van jou..

[ Voor 3% gewijzigd door kitao op 10-06-2014 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

kitao schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 15:27:
[...]

Dat is zo Max, ik wil niet op winavr/avrdude terugvallen omdat ik nu met AS6 aan het programmeren ben. Ik zie er weinig nut in om me in twee programma's tegelijk te gaan verdiepen terwijl winavr al sinds 2010 als inactief wordt omschreven. http://forum.arduino.cc/index.php/topic,37690.0.html
Dan zaten we toch op dezelfde lijn, ben je beter af met originele programmer imo, en heb dat al ruim onderbouwd dacht ik zo. :)

met het uploaden met de avrstudio tool heb je ook twee programa's, in avrstudio programeer je de code eerst, en als je klaar ben compile je de code, en ipv dat je dan avrdude start start je dan atmel tool, enige verschil zit hem dat linkje in avrstudio bevind, maar dat is puur cosmetisch. Of nu op icon drukt om avrdude te starten of op linkje in het menu om atmel tool te starten, ik zie daar persoonlijk geen verschil in.

Voor duidelijkheid beide gevallen programmeer je eerst de code in AVRstudio(andere kan ook) en dan start je of avrdude of atmel upload tool. AVRdude is puur voor uploaden na het compile, meer niet, je gaat niet ineens in andere programma je code schrijven of zo.

En upload tool opzich is ook niet gek veel anders als avrdude met GUI, komt allemaal op hetzelfde neer, eerst code schrijven, dan compile, upload tool starte, hex file uitkiezen, target uitkiezen en op upload drukken. Gaat zowel op voor avrdude als atmel upload tool.

Edit/
Oja, winavr hoeft niet ondersteunt te worden, 328p is veel ouder dan laaste winavr, zit dus allang ondersteuning in, zelfs voor meeste Xmega's, en kan altijd even nieuwe avrdude file eroverheen gooien, heb je de laatste versie, zelfde geldt voor GCC, maar dan hoef je volgens mijn niet de ingewikkelde(voor sommige wel te verstaan) installatie door te lopen van CGG.

Winavr is geen programma, maar verzameling programma's die van andere afkomen en die worden gewoon doorontwikkeld. Gene die deze apps bij elkaar heeft gebracht en installer voor gemaakt is ermee gestopt maar programma's die hij/zij erin heeft gestopt natuurlijk niet.

[ Voor 28% gewijzigd door mad_max234 op 10-06-2014 16:09 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Na het kuisen van bovenstaande posts kunnen we misschien nog een biertje tappen?

Om verder ontopic te gaan, USBASP is inderdaad beperkt als je het in Studio wil gebruiken. Via avrdude commandline niet natuurlijk.
AVRISP kost $30 en doet hetzelfde als USBASP, maar heeft wel volledige Studio support. Voordeel van studio support is dat je ook fuses en eeprom via een gui kan bekijken en wijzigen.
Er bestaan ook diverse losse gui's voor avrdude, dus zo heel groot is dat voordeel niet.

Als je verder wil dan alleen programmeren van een device en ook wil debuggen, dan is er nu JTAGICE3 voor slechts $99.

Difference ATJTAGICE2 and ATJTAGICE3 Voor debuggen heb je studio wel nodig, dus dat is weer een plus voor studio. Maar om eerlijk te zijn, voor mijn atmega328 projectje heb ik notepad++ gebruikt :D

[ Voor 16% gewijzigd door Ploink op 10-06-2014 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

AVRdude heeft anders best mooie GUI's, ik gebruik bijna nooit meer de commandline.

Zoals:
AVRDUDESS (auto detectie avr)
AVR8 Burn-O-Mat
etc

Edit/
Ik gebruik best veel NP++, alleen niet voor AVR, weet eigenlijk ook niet waarom, wellicht wat vaker naar NP++ grijpen ipv AS.

NP++ start tenminste in 1sec op. :9

Edit/2
Ik zat nog even wat te denken, en schiet me ineens te binnen dat ik usbtinyisp ooit wel aan avr studio had gekoppeld. Maar dat zou denk ik nog AS4 zijn geweest. Ik ga even op onderzoek uit vanavond, laat het je weten of mijn geheugen me in de steek heeft gelaten of niet. :+

Edit/3
Nou dat was snel gevonden, kon inderdaad met usbtinyisp, maar zover ik kan zie gaat dan niet op voor andere programmer, usbtinyisp is skt500 clone en met trucje kan AS voor gek gehouden worden.

Onder aan, voor mensen die interesse hebben. :)
https://learn.adafruit.com/usbtinyisp/avrstudio

[ Voor 94% gewijzigd door mad_max234 op 10-06-2014 16:22 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mad_max234 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 16:02:
Dan zaten we toch op dezelfde lijn, ben je beter af met originele programmer imo, en heb dat al ruim onderbouwd dacht ik zo. :)
Kan goed zijn dat je daar gelijk in gaat krijgen maar ik heb nu eenmaal de usbasp en o.a. toen met jouw hulp die met aardig wat moeite op kunnen starten. Nu het nieuwe ervan af is gaat het veel beter. De voorbeelden die ik zie zijn zonder al te veel modificaties te herconstrueren en heb dat al meermaals gedaan, in arduino-ide, in winavr en in AtmelStudio 6 (AS6).
En is inderdaad zo dat het weinig uitmaakt, compilen en uploaden, en dat een ander programma het builden noemt maakt weinig uit. Dus voor nu kan ik er nog mee uit de voeten maar als ik eenmaal tegen beperkingen aanloop vanwege de usbasp dan koop ik liever een ondersteunde programmer, die standaard in de lijst staat zeg maar.
met het uploaden met de avrstudio tool heb je ook twee programa's, in avrstudio programeer je de code eerst, en als je klaar ben compile je de code, en ipv dat je dan avrdude start start je dan atmel tool, enige verschil zit hem dat linkje in avrstudio bevind, maar dat is puur cosmetisch. Of nu op icon drukt om avrdude te starten of op linkje in het menu om atmel tool te starten, ik zie daar persoonlijk geen verschil in.

Voor duidelijkheid beide gevallen programmeer je eerst de code in AVRstudio(andere kan ook) en dan start je of avrdude of atmel upload tool. AVRdude is puur voor uploaden na het compile, meer niet, je gaat niet ineens in andere programma je code schrijven of zo.

En upload tool opzich is ook niet gek veel anders als avrdude met GUI, komt allemaal op hetzelfde neer, eerst code schrijven, dan compile, upload tool starte, hex file uitkiezen, target uitkiezen en op upload drukken. Gaat zowel op voor avrdude als atmel upload tool.
Komt bij dat ik niet perse bewust gekozen heb voor AS6, de eerder gelinkte tutorial leidde me daarnaartoe en mooie is, daarna besteedt die beste man (Daniel Hood) er geen aandacht meer aan en gaat vrolijk verder met via winavr programmeren en libs maken. |:( (waarom introduceren en dan niet meer toepassen ????)
Maar aangezien ik embedded C(++) wil leren en toepassen blijf ik liever bij studio.
Edit/
Oja, winavr hoeft niet ondersteunt te worden, 328p is veel ouder dan laaste winavr, zit dus allang ondersteuning in, zelfs voor meeste Xmega's, en kan altijd even nieuwe avrdude file eroverheen gooien, heb je de laatste versie, zelfde geldt voor GCC, maar dan hoef je volgens mijn niet de ingewikkelde(voor sommige wel te verstaan) installatie door te lopen van CGG.

Winavr is geen programma, maar verzameling programma's die van andere afkomen en die worden gewoon doorontwikkeld. Gene die deze apps bij elkaar heeft gebracht en installer voor gemaakt is ermee gestopt maar programma's die hij/zij erin heeft gestopt natuurlijk niet.
Ok, dat wist ik niet, ik zag wel dat er bij het downloaden de laatste versie 20100110 was.

Edit/Hier die link nogmaals, https://www.newbiehack.co...stallingAtmelStudio6.aspx
Hij gebruikt tiny om aan AS6 te koppelen, maar met usbasp maakt het weinig verschil, is dezelfde methode.

[ Voor 3% gewijzigd door kitao op 10-06-2014 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

De voorbeelden die ik zie zijn zonder al te veel modificaties te herconstrueren en heb dat al meermaals gedaan, in arduino-ide, in winavr en in AtmelStudio 6 (AS6).
Knap dat je iets in winavr kan programmeren. :D

Welke beperking heeft USBasp dan volgens jou? Want USBasp kan alles wat Atmel programmer(jtag even buiten beschouwing gelaten) ook kan, geen enkele beperking in functionaliteit en alles kan via een GUI, moet alleen andere uploadtool starten, dat is enige wezenlijke verschil.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mad_max234 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 16:43:
haha :/
Zo heet dat programma nou eenmaal en daarin zit Programmers Notepad, daarin wordt geschreven en met Makefile stel je het zaakje in.
Dat bedoelde ik hè, met terminologie enzo, ik ben daar niet goed in. ;)
Welke beperking heeft USBasp dan volgens jou? Want USBasp kan alles wat Atmel programmer(jtag even buiten beschouwing gelaten) ook kan, geen enkele beperking in functionaliteit en alles kan via een GUI, moet alleen andere uploadtool starten, dat is enige wezenlijke verschil.
De beperkingen ben ik nog niet tegenaan gelopen, dat kwam pas ter sprake na Ploinks post.
Ploink schreef op maandag 09 juni 2014 @ 23:38:
Ik zie nu dat het ook niet gaat werken.
Je hebt usbasp en die werkt niet 100% via Atmel Studio. Je kan wel gewoon programmeren als je avrdude als tool toevoegt, maar niet de fuses uitlezen via Studio.
Interfacing USBasp Programmer with ATMEL Studio
Ik neem aan dat je nog de avrdude cmdline gebruikt?
Edit| komt bij dat ik visual studio nu gewend ben en die gebruik om breakpoints in te stellen zodat ik een programma kan doorstappen. Ik weet niet of dit bij winavr kan en heb eigenlijk geen zin om het daar ook uit te gaan proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door kitao op 10-06-2014 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Winavr is geen programma, en zit ook geen notepad in zover ik weet.

En Make(of Makefile) is een eigen programma, gebruiken we onder andere ook voor windows programma te maken.
Wikipedia: Make (software)

USBasp heeft geen beperkingen, alleen bediening is wat anders en je moet wat beter zelf nadenken, is niet 100% foolproof(alleen fuse bits, rest kan niks fout gaan). Maar verder heeft die geen beperkingen als aankomt op functie.

Ik dacht dat je op beperkingen doelde van de programmer, maar je doelde op bededeiningsgemak van software. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mad_max234 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 16:43:
[...]

Op alle slakken zout leggen komt de sfeer niet ten goede vindt ik.
Je geeft zelf al het goede antwoord. Ik begon erover vanwege die screenshot hierboven. Die programmeer GUI van Atmel werkt dus niet met usbasp, dat is het enige. Je hebt al aangegeven dat er alternatieve gui's bestaan en wat kitao dan verder doet met die info dat is aan hem.
Pagina: 1 ... 106 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.