Even tussen wat problemen door, vandaag weer wat positieve ervaringen opgedaan. Na een niet-door-mij veroorzaakt probleem wat m'n vista installatie verziekte in de zin van dat ik mogelijk wel een half uur nodig had om hem weer werkbaar te krijgen, W7 RC op mijn laptop geinstalleerd. Hoewel ik al geruime tijd W7 op mijn desktop draai, en het op een hele schaal hardware heb geprobeerd, vallen veel dingen nu pas op bij dagelijks gebruikt.
M'n inspiron 1525 heeft een paar stukjes hardware die als 'vaag' vallen te kwalificeren, de Wlan kaart bijvoorbeeld werd af-installatie goed gepakt, maar wat me het meest verbaast is de GMA 3100/965Express IGP die in deze laptop zit.
Er was na installatie gelijk een 'expirimentele' WDM1.1 driver beschikbaar in Windows Update, die de snelheid behoorlijk omhoog gooide, maar wel wat foutjes had, heel af en toe in de transparante effecten een trillend gedeelte van een ander venster, en soms werd de taskbar doormidden gehakt.
Vandaag (14-5-2009) stond er vanavond ineens een nieuwe WDM1.1 driver online, wat mij toch aardig verbaasde. Ik heb nu 2 uur op deze driver gewerkt, en tot nu toe lijkt het opgelost. Door de dingen als W-key+P is dat (vage) Intel configuratiescherm niet meer nodig, wat mij heel erg bevalt, want ik hou wel van "basic", dingen als Catalyst Control Panel E.D. zal ik liever ook niet zien, maar goed, in de games zelf staat het niet, en Windows bied het (helaas) ook niet aan in de instellingen (hoewel dat leuk zou zijn in de entertainment folder), dus dat tolereer ik.
Ook muisdrivers, dat is een verhaal opzich. Normaal installeer ik nooit muisdrivers, maar touchpads zijn een uitzondering; misschien een leuke tip:
Voor degenen die een Inspiron 1525 of andere Dell laptop gebruiken met een dergelijk touchpad, 64-bit drivers zijn wél beschikbaar als je opgeeft dat je een Inspiron 1545 gebruikt, die werken wel gewoon. Dell gaat er van uit dat een 1525 niet met een 64-bit OS geleverd word dus stellen ze daar de driver niet voor beschikbaar.
Nog iets positiefs: Ik moest iets inscannen vandaag voor school, en sommigen herkennen dat wel: de studeerkamer-PC van mijn ouders waar de HP scanner aan hangt is in gebruik door een moeder die liever niet aan de kant gaat. Normaal is er een ~170MB driver nodig voor Vista/XP om het te laten werken, maar ik dacht, Ik draai W7, ik jas die USB kabel in mijn laptop, en zie wat het doet. De Laptop begint een 1,5MB groot drivertje te installeren, en zegt "hardware has been installed". Ik denk, laat ik eens op een knop drukken van de scanner, en een alleraardigst klein venstertje opent, met eigenlijk alles wat je wilt aan een stuk scansoftware. Véél lichter dan de HP bloatware. Het enige wat het mist is OCR. Maar alles van de scanner wordt gepakt, inclusief de transparanten adapter. Om heel eerlijk te zijn, ik was, zoals de Engelsen dat zo mooi noemen, Baffled.
Het enige waar ik even voor moest werken, en dat vond ik mild jammer, was het installeren van een 3rd-party WiFi security provider om op het W-Lan te komen van mijn Opleiding. SecureW2 is nodig, en hoewel dat zowiezo al niet het makkelijkste is, was het nogal een toer om een versie te vinden die goed werkte. En zelfs dat voelt alsof hij niet altijd even snel zijn verbinding herstelt als dat hij het onder Vista deed. Maar daar kan nog verandering in komen, de verbinding is tenminste stabiel en blijft behouden tijdens standby.