Duurzame energie deel 13 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 66.669 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:04
JeroenH schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 22:41:
Ik heb de mazzel dat mijn hostingprovider mij heel vriendelijk een tweede stukje webruimte ter beschikking stelt. Zodra ik een seintje geef vervalt de oude ruimte, en wordt deze ruimte aan mijn domeinnaam gekoppeld. Uitstekende service.

Bedankt voor de tips Niels! Naar die widgets ga ik op zoek. Wat ik wil is vrij normaal volgens mij, dus ik verwacht dat ik het allemaal wel voor elkaar moet kunnen krijgen.

Iets anders: ik stond van de week weer eens mijn giechel in de krant vanwege de Solar Days 2009:

[afbeelding]

Die foto was onverwacht groot, dat is altijd weer schrikken. Ik ben benieuwd naar de bezoekersaantallen volgende week zondag. We zullen zien :)
Er zit een fout in dat artikel! Rectificatie! Je hebt 9 panelen op je huis! ;)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:45
Mistraller schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 22:55:
Er zit een fout in dat artikel! Rectificatie! Je hebt 9 panelen op je huis! ;)
Je zou nog kunnen zeggen dat er acht op ons huis zitten, en eentje aan het huis ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Mistraller schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 23:04:
Hmmm.....wat een openbaringen....

Volgens mij mag alleen zonnigtype hier nog posten, die heeft geen auto? ;)
Nooit gehad.

Bonus 1: nooit een rijbewijs gehad, nevernooitniet ook maar iets vanuit eigen behoefte met die dingen te maken willen hebben.

Bonus 2: ik heb mijn bovenste beste vriendin al in een heel vroeg stadium van de motorfiets afgeholpen ... (over goede milieudaden gesproken...) (nope, ze lijdt er niet onder ... ;) )

Kleine compensatie: ze heeft vandaag (voor haarzelf) een DVD/HD recorder gekocht met een sluipverbruik (volgens opgave, moeten we nog meten) van 0,7 Watt (gaat in ieder geval in de vakantie uit, mag ze zelf lekker alle rommel weer overnieuw gaan instellen).

Ik heb hier verder geen punt van gemaakt. We hebben nog ruimte voor 2 paneeltjes in de twee 14-aderige DC kabels die hier van boven naar beneden lopen. Er zijn erg lekkere paneeltjes te koop tegenwoordig, dus wie weet...

Owjaa

Kleine compensatie 2: ik ga met Floris W. in den automobiel naar de zonnecel fabriek van Scheuten in Gelsenkirchen (ODE excursie, een hele byzondere). Ik had ook de trein kunnen nemen, maar de reiskosten vind ik beetje hoog voor een excursie van een dagdeel. Ik meen me dat wel te kunnen permitteren. Sowieso betaal ik mijn deel aan de oliederivaten, of de bestuurder het wil of niet... O-)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

zonnigtype schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 01:12:
[...]

Nooit gehad.

Bonus 1: nooit een rijbewijs gehad, nevernooitniet ook maar iets vanuit eigen behoefte met die dingen te maken willen hebben.

Bonus 2: ik heb mijn bovenste beste vriendin al in een heel vroeg stadium van de motorfiets afgeholpen ... (over goede milieudaden gesproken...) (nope, ze lijdt er niet onder ... ;) )

Kleine compensatie: ze heeft vandaag (voor haarzelf) een DVD/HD recorder gekocht met een sluipverbruik (volgens opgave, moeten we nog meten) van 0,7 Watt (gaat in ieder geval in de vakantie uit, mag ze zelf lekker alle rommel weer overnieuw gaan instellen).

Ik heb hier verder geen punt van gemaakt. We hebben nog ruimte voor 2 paneeltjes in de twee 14-aderige DC kabels die hier van boven naar beneden lopen. Er zijn erg lekkere paneeltjes te koop tegenwoordig, dus wie weet...

Owjaa

Kleine compensatie 2: ik ga met Floris W. in den automobiel naar de zonnecel fabriek van Scheuten in Gelsenkirchen (ODE excursie, een hele byzondere). Ik had ook de trein kunnen nemen, maar de reiskosten vind ik beetje hoog voor een excursie van een dagdeel. Ik meen me dat wel te kunnen permitteren. Sowieso betaal ik mijn deel aan de oliederivaten, of de bestuurder het wil of niet... O-)
Volgens mij heb je ook geen kinderen. Van mij mag je, in je eentje, dan zelfs in een Hummer op en neer naar die excursie. :P

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hier stiekem weer een Plugwise-dubbelpost: *klik*

Je kunt zeggen wat je wilt, ze hebben een positieve instelling ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

*update*

De omvormer hangt inmiddels op de vliering. AC zijde is inmiddels klaar. Nu de panelen nog op het dak :). Update na de lunch denk ik.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Update : Sinds 16:00 vanmiddag zijn we grid-connected met onze zonnepanelen.

Ondanks dat ze op pal oost liggen leveren de zonnepanelen zelfs op dit moment nog dik 250W terug aan het net!

Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/done/rails.jpg

Heel duidelijk is te zien hoe ons dak niet helemaal recht is.

Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/done/halverwege.jpg

4 van de 8 panelen op het dak. Clickfit werkt echt geweldig! Alles zit zo vast.

Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/done/panelen.jpg

En alle panelen op het dak. Om 4 uur stond er nog 323V klemspanning op de panelen.

Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/done/omvormer.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/done/omvormer2.jpg

Pix van de omvormer binnen.

Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/done/ingewanden.jpg

De ingewanden van de SB1100 :)

Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/done/koelblok.jpg

En het asso koelblok bovenop de omvormer!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik zat al een tijdje te F5-en :) Mooi geworden man! Pal oost - dus gelijk 's ochtends vroeg bij zonsopkomst veel productie.

Heb je ook een foto van je dak van wat verder weg genomen? Volgens mij staat het erg mooi, zo'n lange horizontale rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:53

ericplan

5180 Wp PV

Geweldig, Flitspaal. Het ziet er heel strak uit. Daar ga je veel plezier aan beleven.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Vanaf de achterkant ziet het er als volgt uit :

Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/done/lijn.jpg

Overigens, mijn kWhmeter ( tussenmeter ) klopt van geen kant. Volgens die tussenmeter zou ik in een uurtje ruim 0,5kWh hebben geproduceerd. Dat is hooguit de helft geweest in die periode.

Maw. De meter zit er echt falikant naast. Ik had gehoopt max 10% afwijking naar boven of beneden maar dit is zoveel dat het niet werkbaar is.

Maw. Er komt een andere ( geijkte ) kWh meter.

[ Voor 62% gewijzigd door mkleinman op 09-05-2009 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 17:25:
Vanaf de achterkant ziet het er als volgt uit :
Ziet er echt heel strak uit.
Overigens, mijn kWhmeter ( tussenmeter ) klopt van geen kant.
Ik kan je deze echt aanraden, metingen komen exact (ruim binnen de 5%) overeen met de berekeningen van Siderea. Met de pulsuitgang zou je als Tweakers ook interessante dingen kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 09-05-2009 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Flitspaal

Mooi gedaan Flits!!
Ben benieuwd wat deze panelen opbrengen op oost.
Heb zelf ook nog het schuine dak van de garage leeg (28m2) op oost.

By the way, had je misschien niet beter een rechthoekig formaat kunnen nemen zodat je in de toekomst mischien nog een extra rijtje eronder kunt plaatsen ivm het dakraam?
ps: geen kritiek alleen een overwegingsvraag O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 15:49
JeroenH schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 18:00:

Ik kan je deze echt aanraden, metingen komen exact (ruim binnen de 5%) overeen met de berekeningen van Siderea. Met de pulsuitgang zou je als Tweakers ook interessante dingen kunnen.
Waar heb je deze meter aangeschaft? Ben ook wel geïnteresseerd namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
polleke schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 19:25:
Waar heb je deze meter aangeschaft? Ben ook wel geïnteresseerd namelijk.
SolarNRG, die heeft hem voor € 25 (ex. verzendkosten). Hij is bij meer (web)winkels verkrijgbaar, maar kost overal rond de € 40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 15:49
Bedankt voor je reactie. Kloppen de 13 euro verzendkosten bij Solarnrg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 19:12:
@Flitspaal

Mooi gedaan Flits!!
Ben benieuwd wat deze panelen opbrengen op oost.
Heb zelf ook nog het schuine dak van de garage leeg (28m2) op oost.

By the way, had je misschien niet beter een rechthoekig formaat kunnen nemen zodat je in de toekomst mischien nog een extra rijtje eronder kunt plaatsen ivm het dakraam?
ps: geen kritiek alleen een overwegingsvraag O-)
Dit formaat is expres gedaan. Er kan geen laag bij aan de onderkant, die zou ontzettend veel last hebben van slagschaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Over Clickfit systeem.
Ik zie op de foto's van Flitspaal dat er schroeven zitten tussen de dakhaken en de rails. Bij mijn clickfit systeem klikte ik de rails in de dakhaken en kwamen er geen schroeven aan te pas. Zijn die schroeven er zelf bij gemaakt?
Die rij Conergy panelen zien er mooi strak uit.

[ Voor 8% gewijzigd door SolarKing op 09-05-2009 20:47 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zag net op een duitse site beschadigde vacuum-collectoren.
http://www.vrksolaranlage...r/defekte_Seitenteile.htm

Nu heb ik dit bij de installatie bij mijzelf al eerder afgevraagd.
De meerdere leveranciers zeggen dat je de collectoren gewoon aan elkaar kunt koppelen zoals deze bezitter dat ook heeeft gedaan.
Ikzelf dacht vanwege de lengte ( 3 collectoren naast elkaar ) dit niet op deze manier te moeten doen en heb de rvs flexibele buis gebruikt zodat de collectoren uit kunnen zetten en krimpen in de breedte.
Als je een stugge verbinding maakt heb je tenslotte 1 stuk van 6,3m koper wat met hoge temperaturen flink wat kan uitzetten.
Ik ben niet verbaasd als dit wel 5 tot 10cm zou kunnen zijn op de totale lengte.

De ongelukkige heeft nu dus ook flexibele verbindingen.
http://www.vrksolaranlage...er/Kollektorverbinder.htm

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2009 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Verwijderd schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 21:37:
Zag net op een duitse site beschadigde vacuum-collectoren.
http://www.vrksolaranlage...r/defekte_Seitenteile.htm

Nu heb ik dit bij de installatie bij mijzelf al eerder afgevraagd.
De meerdere leveranciers zeggen dat je de collectoren gewoon aan elkaar kunt koppelen zoals deze bezitter dat ook heeeft gedaan.
Ikzelf dacht vanwege de lengte ( 3 collectoren naast elkaar ) dit niet op deze manier te moeten doen en heb de rvs flexibele buis gebruikt zodat de collectoren uit kunnen zetten en krimpen in de breedte.
Als je een stugge verbinding maakt heb je tenslotte 1 stuk van 6,3m koper wat met hoge temperaturen flink wat kan uitzetten.
Ik ben niet verbaasd als dit wel 5 tot 10cm zou kunnen zijn op de totale lengte.

De ongelukkige heeft nu dus ook flexibele verbindingen.
http://www.vrksolaranlage...er/Kollektorverbinder.htm
Bij nefit wordt aangegeven dat rvs flexibele buis verplicht is tussen de panelen en de dakdoorvoeren! En dan is dat nog vlakke plaat.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

glambalk schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 07:16:
[...]

Volgens mij heb je ook geen kinderen. Van mij mag je, in je eentje, dan zelfs in een Hummer op en neer naar die excursie. :P
Nouw...

Twee woestijnratten. Heb er mijn handen vol aan...

O-)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

SolarKing schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 20:44:
Over Clickfit systeem.
Ik zie op de foto's van Flitspaal dat er schroeven zitten tussen de dakhaken en de rails. Bij mijn clickfit systeem klikte ik de rails in de dakhaken en kwamen er geen schroeven aan te pas. Zijn die schroeven er zelf bij gemaakt?
Die rij Conergy panelen zien er mooi strak uit.
Mijn dak is niet helemaal recht, we kregen met geen mogelijkheid de clickfit rails er netjes in overal. Soms moesten we zoveel kracht zetten dat ergens eerder de rails weer losschoot.

Dat hebben we dus nu opgelost door per beugel vast te zetten en er daarna een 20mm parkerschroef doorheen te schroeven ( uiteraard voorgeboord ).

Dus we hebben zitten tweaken ;)
Mistraller schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 22:18:
[...]

Bij nefit wordt aangegeven dat rvs flexibele buis verplicht is tussen de panelen en de dakdoorvoeren! En dan is dat nog vlakke plaat.
Mijn beide dakdoorvoeren zijn van flexibel RVS. Het tussenstukje tussen m'n collectoren is van koper. Ik hoop dat die twee flexibele stukken aan begin en eind voldoende zijn om al het uitzetten en krimpen op te vangen.
JeroenH schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 18:00:

Daar heb ik niet zoveel aan. Het stopkontakt van de omvormer zit op de vliering en op de vliering zelf kan ik op de omvormer ook de opbrengst meten.

Ik ga de kWh tussenmeter ( Farraris ) alsnog vervangen voor een geijkt exemplaar. Ik had beter hier naar div. mensen in het topic moeten luisteren en meteen een geijkt exemplaar moeten kopen. Maja. ondergetekende is *ietsje* eigenwijs af en toe. 8)

[ Voor 47% gewijzigd door mkleinman op 10-05-2009 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

:)

[ Voor 100% gewijzigd door SolarKing op 10-05-2009 09:13 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Overigens dit bericht op de Telegraaf

http://www.telegraaf.nl/b..._naar_fiscus__.html?p=2,1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
„Maar voor dit soort bedragen halen wij voortaan een gasfles”, grappen vader en zoon Paes.
Iemand zou ze eens moeten vertellen dat ze eens zouden moeten kijken naar verbeterde isolatie, zonneboiler/zonnestroompanelen e.d. Maar ja, je staat in het populstische liberalen-clubblad de Telegraaf, dus dan is zeiken over belastingen verplicht.

(aan de andere kant is het IMO onbestaanbaar dat al die belastinginkomsten uit energie niet worden ingezet voor de transitie naar duurzame opwekking, maar ja, welkom in Nederland...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
JeroenH schreef op zondag 10 mei 2009 @ 09:46:
[...]

(aan de andere kant is het IMO onbestaanbaar dat al die belastinginkomsten uit energie niet worden ingezet voor de transitie naar duurzame opwekking, maar ja, welkom in Nederland...)
Natuurlijk niet, want dan kun je dat argument niet meer gebruiken om de belastingen te verhogen.
Let maar eens op wat het argument zal zijn bij de volgende verhoging.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Belasting op het gratis gebruik van zonlicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 10 mei 2009 @ 10:27:
Belasting op het gratis gebruik van zonlicht?
Lach maar niet te hard - er was ooit een belasting op raamoppervlak. Een belasting op PV/zonneboileroppervlak is zo bedacht. Anders is de 'vrije-markt-concurrentie' met aardgas natuurlijk niet eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 10 mei 2009 @ 10:36:
[...]

Lach maar niet te hard - er was ooit een belasting op raamoppervlak. Een belasting op PV/zonneboileroppervlak is zo bedacht. Anders is de 'vrije-markt-concurrentie' met aardgas natuurlijk niet eerlijk.
Nee, subsidie een sigaar uit eigen doos.
De subsidie moet weer terugkomen (100-voudig of meer) in de schatkist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Whohooo! De panelen hebben vandaag al 3,5kWh gebakken. Totaal sinds gistermiddag 4 uur al 4,1kWh *O*

Mijn panelen bakken op dit moment heerlijk in de zon. Op dit moment levet m'n omvormer 800W AC terug het net in. En dat terwijl we hier last hebben van hoge bewolking. :P

Ik kan het niet helpen maar ik loop de hele dag al met een grijns op m'n gezicht :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op zondag 10 mei 2009 @ 12:22:
Whohooo! De panelen hebben vandaag al 3,5kWh gebakken. Totaal sinds gistermiddag 4 uur al 4,1kWh *O*
Dat gaat een stuk harder dan met alleen je afdakje he? :D
Ik kan het niet helpen maar ik loop de hele dag al met een grijns op m'n gezicht :Y
Gehehehehe, hartstikke mooi. Hopelijk blijft dat gevoel lang hangen - ik heb het in elk geval nog bijna dagelijks als de zon schijnt. Vandaag ook weer: ik ging de deur uit en dan kijk ik altijd eventjes naar paneeltjes die liggen te fonkelen in de zon.

Snap je nu wat ik altijd tegen het 'terugverdien-kamp' zeg dat onze zonnestroompanelen zich al terugverdiend hebben op de eerste dag dat ik ze had? (en nog elke dag terugverdienen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zondag 10 mei 2009 @ 12:22:

Mijn panelen bakken op dit moment heerlijk in de zon. Op dit moment levet m'n omvormer 800W AC terug het net in. En dat terwijl we hier last hebben van hoge bewolking. :P

Gefeliciteerd man, ik kan me goed voorstellen dat je met een lach van oor tot oor rondloopt! Mooie fotos ook!

800W is niet verkeerd, dan kan het bijna niet anders dan dat de meter terugloopt, ben benieuwd wat ie doet op een onbewolkte zomerdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op zondag 10 mei 2009 @ 14:08:
[...]

Dat gaat een stuk harder dan met alleen je afdakje he? :D

[...]

Gehehehehe, hartstikke mooi. Hopelijk blijft dat gevoel lang hangen - ik heb het in elk geval nog bijna dagelijks als de zon schijnt. Vandaag ook weer: ik ging de deur uit en dan kijk ik altijd eventjes naar paneeltjes die liggen te fonkelen in de zon.

Snap je nu wat ik altijd tegen het 'terugverdien-kamp' zeg dat onze zonnestroompanelen zich al terugverdiend hebben op de eerste dag dat ik ze had? (en nog elke dag terugverdienen!)
Het gaat inderdaad *IETSJE* harder dan met alleen het afdakje. 8) . Dit gevoel gaat zeker langer duren. Ik hetzelfde ook nog steeds met de zonneboiler.

En inderdaad ik snap het gevoel nu volkomen, de panelen hebben zich al terugverdiend bij de eerste kWh die ze produceren. Dit voelt echt goed.
Verwijderd schreef op zondag 10 mei 2009 @ 14:12:
[...]

Gefeliciteerd man, ik kan me goed voorstellen dat je met een lach van oor tot oor rondloopt! Mooie fotos ook!

800W is niet verkeerd, dan kan het bijna niet anders dan dat de meter terugloopt, ben benieuwd wat ie doet op een onbewolkte zomerdag.
Ik ben ook ontzettend benieuwd. Vandaag is in elk geval mijn voorzichtige prognose dat mijn panelen tussen de 6 en 6,5kWh opleveren. Voor iedereen die nu nog zegt dat pal oost en pal west geen goede daken zijn voor PV en zonneboilers die nodig ik graag uit voor een bezichtiging hier in huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zondag 10 mei 2009 @ 14:29:
[...]
Voor iedereen die nu nog zegt dat pal oost en pal west geen goede daken zijn voor PV en zonneboilers die nodig ik graag uit voor een bezichtiging hier in huis!
Kijk maar uit, straks ga je nog beweren dat pal west/oost de beste dakorientatie voor zonnepanelen zijn - misschien minder orientatie dan pal zuid, maar wel 2x zoveel oppervlakte.

:D

Dat zou wat zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op zondag 10 mei 2009 @ 14:37:
[...]

Kijk maar uit, straks ga je nog beweren dat pal west/oost de beste dakorientatie voor zonnepanelen zijn - misschien minder orientatie dan pal zuid, maar wel 2x zoveel oppervlakte.

:D

Dat zou wat zijn ;)
Het is wel zo. je hebt twee keer het oppervlakte alleen iets minder instraling erop. EricPVT, oud topic writer hier, heeft ook pal oost/west en haalt zeer goede opbrengsten, in sommige gevallen zelfs hoger dan pal zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op zondag 10 mei 2009 @ 14:57:
Het is wel zo. je hebt twee keer het oppervlakte alleen iets minder instraling erop. EricPVT, oud topic writer hier, heeft ook pal oost/west en haalt zeer goede opbrengsten, in sommige gevallen zelfs hoger dan pal zuid.
Die woont dan ook in een gebied met bovengemiddeld hoge zonne-instraling. Maar ik heb zijn installatie van dichtbij gezien hij haalt aan de westkant ook onwaarschijnlijk hoge piekvermogens. Hij verdenkt de verkoelende wind van zee van een opbrengstverhogende werking.

Onze panelen op west-zuid-west presteren ook prima, en eigenlijk precies zoals verwacht, ongeveer 10% minder dan als ze op zuid hadden gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben voor vandaag absoluut tevreden. De eerste volle dag heeft me 5,5kWh opgeleverd. 4,17kWh/kWp. De teller ijlt nog wat na. De omvormer levert nu nog 40W terug.

Mijn hoofdmeter is vandaag 1kWh teruggedraaid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
flitspaal.nl schreef op zondag 10 mei 2009 @ 19:34:
Ik ben voor vandaag absoluut tevreden. De eerste volle dag heeft me 5,5kWh opgeleverd. 4,17kWh/kWp. De teller ijlt nog wat na. De omvormer levert nu nog 40W terug.

Mijn hoofdmeter is vandaag 1kWh teruggedraaid :)
Op dit moment nog 740 Watt (Zuidwest ligging). Totaal vandaag tot nu toe 17.64 kWh=5 kWh/kWp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

deejeebv schreef op zondag 10 mei 2009 @ 19:52:
[...]

Op dit moment nog 740 Watt (Zuidwest ligging). Totaal vandaag tot nu toe 17.64 kWh=5 kWh/kWp.
Netjes.

Hoeveel Wp heb je trouwens zelf liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
flitspaal.nl schreef op zondag 10 mei 2009 @ 20:14:
[...]

Netjes.

Hoeveel Wp heb je trouwens zelf liggen?
3500 (max. SDE 2008).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

KWIJL!

Kom ik aan met m'n 1.32kWp op het dak en 0,093kWp als afdakje ;) . Ik heb nu totaal 1,413kWp hier thuis liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:32
flitspaal.nl schreef op zondag 10 mei 2009 @ 20:17:
[...]

KWIJL!

Kom ik aan met m'n 1.32kWp op het dak en 0,093kWp als afdakje ;) . Ik heb nu totaal 1,413kWp hier thuis liggen.
Ach Flits, misschien moet je blij zijn zonder SDE af te kunnen ;)
Just like me, one of the (lucky) few :+

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
NielsTn schreef op zondag 10 mei 2009 @ 20:21:
[...]

Ach Flits, misschien moet je blij zijn zonder SDE af te kunnen ;)
Just like me, one of the (lucky) few :+
Van die SDE wordt je inderdaad niet vrolijk, eer dat allemaal voor elkaar was. Inmiddels krijg ik overigens keurig elke maand mijn voorschot van € 57,72.
De CertiQ bijdrage (inschrijfgeld + lidmaadschap 2008 en 2009, 3 * € 29,75) moet ik nog terugkrijgen. Ik heb overigens al wel bericht van CertiQ gekregen dat dit gaat gebeueren.
Ik heb op mijn omvormer en mijn dak nog ruimte voor 4 panbelen van 175 Wp. Of die er gaan komen is nog de vraag. Er zijn zelfs kamervragen gesteld of het mogelijk is op één productiemeter SDE 2008 en SDE 2009 te registreren.
De minister heeft volgens mij nog niet geantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben inderdaad ontzettend blij dat ik mij panelen buiten de SDE om heb gedaan. Gaat me een hoop papieren tijgerwerk schelen.

De omvormer is trouwens inmiddels afgeslagen, en mijn productiemeter staat inmiddels stil.

[ Voor 27% gewijzigd door mkleinman op 10-05-2009 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na dagen deze thread(s) te hebben gelezen vraag ik me het volgende af:
Kun je met zonnecollectoren niet een hoger elektrisch vermogen per m2 halen dan met fotovoltaïshe?

Fotovoltaïsch komt neer op 137Wp/m2
Thermisch komt neer op 450W/m2 (uitgaande van 50% tov 15% bij voltaïsch)

Thermisch omzetten naar elektrisch met een stirlingmotor en een generator( De rendementen heb ik bij elkaar proberen te googlen.):
Pthermisch(m2) * Rwarmtepomp * Rmechanisch * Rgenerator = 450W * 0,50 * 0,97 * 0,90 = 199W/m2

Ik sluit zeker niet uit dat ik er kompleet naast zit, al ben ik dan wel nieuwsgierig waar ik dan scheef denk 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Stirlingmotor KAN een heel hoog rendement hebben - maar alleen bij een heel hoog temperatuurverschil tussen de koude en warme zijde. Met zonnecollectoren zoals je die op woonhuizen ziet haal je niet een temperatuur die hoog genoeg is voor een goed rendement - en je moet ergens een heat sink hebben die voldoende koud is en blijft.

Daarnaast is zo'n installatie technisch vrij complex in vergelijking met PV-panelen. Ik vermoed dat je met een thermische stirling-installatie op een hogere prijs per kWh uitkomt dan met een PV-installatie. Vergeet niet dat je bij PV geen lopende kosten zoals onderhoud hebt, bij stirling zul je zaken als onderhoud, vervanging werkingsvloeistof e.d. in moeten calculeren.

Stirling kan wel goed werken i.c.m. met concentrators (voorbeeld), maar omdat die alleen werken bij direct zonlicht en niet bij diffuus licht (bewolking) is dat voor Nederland geen rendabele optie.

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 10-05-2009 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafti
  • Laatst online: 11-11-2022

mafti

Kopyright Liberation Front

Hallo,

Voorzichtig ben ik bezig met besparen en uiteraard heb ik wat vraagjes :)

Ik heb mijn halogeen-spots vervangen door led-spots. prima deluxe, maar als ze uit zijn, zie
ik toch een kleine beetje licht er vanaf komen. Is dit normaal gedrag? Ik ga er vooralsnog vanuit dat
het simpel "lekstroom" is en dat het altijd gebeurt, alleen bij ledjes zie je het nu eenmaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-04 13:23

Phalox

Solar Powerrrd

mafti schreef op maandag 11 mei 2009 @ 09:32:
Hallo,

Ik heb mijn halogeen-spots vervangen door led-spots. prima deluxe, maar als ze uit zijn, zie
ik toch een kleine beetje licht er vanaf komen. Is dit normaal gedrag? Ik ga er vooralsnog vanuit dat
het simpel "lekstroom" is en dat het altijd gebeurt, alleen bij ledjes zie je het nu eenmaal?
Waarschijnlijk hang je die spotjes aan een 12V transfo? Als je een iets ouder model hebt (de echte goede tansfo's), dan steken ze daar condensatoren in... die lopen heel stilletjes leeg, en jouw leds verbruiken die stroom. Als je 'smorgends kijkt, branden ze dan nog steeds ?

Ik heb in mijn gang verlichting ook enkele leds gehangen. Deze zijn aangesloten op een 12V adapter, en blijven nog een hele tijd zeer lichtjes branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mafti schreef op maandag 11 mei 2009 @ 09:32:
Hallo,

Heel goed, met besparen valt een hoop plezier te behalen - vaak kan je met relatief kleine investeringen een hoop rendement halen. LED vervanging van halogeenspotjes zijn daarbij een perfect voorbeeld - omdat ze zo absurd veel minder energie verbruiken, heb je het bestede bedrag in enkele maanden weer terug (afhankelijk van de prijs van aanschaf en aantal branduren natuurlijk). Kan je 'm daarna weer aan iets anders uitgeven, beetje hetzelfde geld meerdere keren uitgeven, heerlijk toch!

Nu je vraag: het lijkt me heel sterk dat je een "lekstroom" hebt. Een schakelaar gaat aan en uit, dus dat zou niet mogen. Je hebt waarschijnlijk hetzelfde effect als je, nadat je de lamp hebt uitgezet, de LED spot eruit haalt. Zou je kunnen proberen. Ik zou me wel wat zorgen maken als ie dan niet meer "nagloeit" :)

Overigens, als je een transformator bij de spotjes hebt, valt ook veel winst te behalen door de schakelaar voor de transformator te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Even preken voor eigen koor parochie: KLIK

Nu eerst eens uitzoeken bij makelaars in de regio hoe hun visie is, en hoe ze zichzelf op de hoogte brengen van duurzame zaken als zonnepanelen en zonneboilers..... :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo gister ff 180W vervangen door 28W LED in de keuken.

2x een 50W halogeen (GU10) en 8x 10W (G4)

Ik was vooral benieuwd naar die G4 lampjes; omdat deze er nog niet zoveel zijn. Tot mijn grote verbazing is het zelfs bijna mooier als halogeen! Zalig licht om bij te koken

Zelfs de vrouwlijke wederhelft vind het licht mooi 8) !

Weer een stapje verder... :9~
(belasting geld is gestort..., lobby is bezig voor meer pv op het dak!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2009 @ 11:36:

Ik was vooral benieuwd naar die G4 lampjes; omdat deze er nog niet zoveel zijn. Tot mijn grote verbazing is het zelfs bijna mooier als halogeen! Zalig licht om bij te koken
Waar heb je die G4 vandaan? En wat kosten ze? En je bent de standaard halogeen trafo blijven gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Er komt in september weer een "Zon op je dak" actie in Amsterdam. Dus hou alle media in de gaten.
(dilemma: Als je het overal vertelt, vragen meer mensen subsidie aan en heb je zelf minder kans :o )

[ Voor 13% gewijzigd door ericplan op 11-05-2009 11:48 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn

...
Vertel: ik wil n.l. in de keuken ook 3x halogeen (nu meen ik 3 x 20W/12V) vervangen door LED-alternatieven...
maar mn angst is dat LED snel kapot gaat...
dus: deelt uw ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
NielsTn schreef op maandag 11 mei 2009 @ 11:52:
[...]

Vertel: ik wil n.l. in de keuken ook 3x halogeen (nu meen ik 3 x 20W/12V) vervangen door LED-alternatieven...
maar mn angst is dat LED snel kapot gaat...
dus: deelt uw ervaringen :)
Welke fitting? En als het wat meer licht mag opleveren bij GU10, dan zijn ze in het LED topic erg te spreken over deze lampen. De 3x1W lampen zijn wat helderder (witter) van kleur en dat wordt minder bevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafti

mafti

Heeft iemand toevallig ook al ervaringen met zonnepanelen op een appartementen-complex ?

Ik woon daar nu met 19 andere bewoners. Het is allemaal koop.
Verder is er, ik gok, 80% plat dak, en 20% schuin.
Ik geniet nu al van het vooruitzicht het dak maximaal te gebruiken als zonne-paneel :)
Maar goed, het moet natuurlijk allemaal netjes geregeld worden dat iedereen een gelijk deel krijgt etc.
dus juridisch, geld-technisch, technisch moet het allemaal in top-top in orde zijn.
Op zich moet het wel te doen zijn, want als eerste moet het natuurlijk de algemene electriciteits-kosten dekken etc.

enfin, eerste vergadering maar even een balonnetje oplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

IJsbeer schreef op maandag 11 mei 2009 @ 11:55:
[...]

Welke fitting? En als het wat meer licht mag opleveren bij GU10, dan zijn ze in het LED topic erg te spreken over deze lampen. De 3x1W lampen zijn wat helderder (witter) van kleur en dat wordt minder bevonden.
Ik heb er inderdaad 3 x 3 in gebruik om de eetkeuken mee te verlichten. Ze bevallen goed, al heb ik ze pas sinds november in gebruik. De besparing is natuurlijk enorm, ze vervangen 9 x 50W halogeen.

Ze zitten in (te) dure armaturen, die ik niet direct wil vervangen. Voor andere plekken in huis zit ik te zoeken naar complete armaturen omdat ik verwacht dat die echt lang meegaan.
Je hebt bijvoorbeeld de Philips Ledino reeks, al wel in webwinkels, maar nauwelijks in gewone winkels (Ze hebben een paar modellen bij Aurora/Kontakt). Als ik dan toch veel geld uitgeef, dan liever aan een merk dat over 15 jaar waarschijnlijk ook nog bestaat en waar ik met slechte producten verhaal kan halen. Bovendien wil ik ze in het echt zien.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
mafti schreef op maandag 11 mei 2009 @ 12:04:
Heeft iemand toevallig ook al ervaringen met zonnepanelen op een appartementen-complex ?

Ik woon daar nu met 19 andere bewoners. Het is allemaal koop.
Verder is er, ik gok, 80% plat dak, en 20% schuin.
Ik geniet nu al van het vooruitzicht het dak maximaal te gebruiken als zonne-paneel :)
Maar goed, het moet natuurlijk allemaal netjes geregeld worden dat iedereen een gelijk deel krijgt etc.
dus juridisch, geld-technisch, technisch moet het allemaal in top-top in orde zijn.
Op zich moet het wel te doen zijn, want als eerste moet het natuurlijk de algemene electriciteits-kosten dekken etc.

enfin, eerste vergadering maar even een balonnetje oplaten.
Het mooiste is natuurlijk dat de VVE de kosten voor haar rekening neemt en de inkomsten dus ook terugvloeien naar de kas van de VVE. Alleen probeer alle 19 VVE leden maar zover te krijgen dat ze duizenden euro's per huishouden investeren in iets wat een lange terugverdientijd heeft.

Een andere optie zou zijn om de VVE toestemming te vragen om 1 / 19e deel van het dak te mogen gebruiken voor je eigen paneeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Verwijderd schreef op zondag 10 mei 2009 @ 21:36:
Na dagen deze thread(s) te hebben gelezen vraag ik me het volgende af:
Kun je met zonnecollectoren niet een hoger elektrisch vermogen per m2 halen dan met fotovoltaïshe?

Fotovoltaïsch komt neer op 137Wp/m2
Thermisch komt neer op 450W/m2 (uitgaande van 50% tov 15% bij voltaïsch)

Thermisch omzetten naar elektrisch met een stirlingmotor en een generator( De rendementen heb ik bij elkaar proberen te googlen.):
Pthermisch(m2) * Rwarmtepomp * Rmechanisch * Rgenerator = 450W * 0,50 * 0,97 * 0,90 = 199W/m2

Ik sluit zeker niet uit dat ik er kompleet naast zit, al ben ik dan wel nieuwsgierig waar ik dan scheef denk 8-)
Zonder verschikkelijk diep in de materie te duiken kan ik je zo wel zeggen dat een stirling motor op zonneboilers je niet gaat helpen een hoog rendement te halen. Een stirlingmotor is namelijk een soort Carnot machine. Een Carnot machine is een theoretisch model welke maximaal haalbare rendementen behaalt waarbij een warmteverschil omgezet wordt naar een andere energie grootheid. Een stirling/carnot machine transporteerd eigenlijk warmte tussen een warm en een koud vat (collector en buitenlucht) waarbij dus een deel van de energie omgezet wordt in elektriciteit. De efficientie waarmee dit gebeurt is afhankelijk van het temperatuurverschil tussen beide vaten (en de efficientie van de machine, maar deze kan nooit hoger worden dan het theoretische model).

In het geval van zonneboilers komt het erop neer dat er een deltaT is van zo'n 70 graden waarbij de Carnot theorie voorspelt dat je maximaal 1 - ((273 + 20)/(273 + 90))) = 19% efficientie kunt halen. Haal daar nog de inefficientie van een stirlingmotor vanaf en de moeilijkheid om het temperatuurverschil in stand te houden (geforceerde koeling). Er blijft al snel héél weinig nuttige energie over. Ergo: stirlingmotoren worden pas interessant bij temperatuursverschillen van enkele honderden graden.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

IJsbeer schreef op maandag 11 mei 2009 @ 11:40:
[...]

Waar heb je die G4 vandaan? En wat kosten ze? En je bent de standaard halogeen trafo blijven gebruiken?
ja, zou ik ook wel willen weten, ik heb ze nog niet gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op maandag 11 mei 2009 @ 11:45:
[...]

Er komt in september weer een "Zon op je dak" actie in Amsterdam. Dus hou alle media in de gaten.
(dilemma: Als je het overal vertelt, vragen meer mensen subsidie aan en heb je zelf minder kans :o )
Lol; ben ik uiteraard van op de hoogte!
Jou reden is exact de reden dat ik het in eerste instantie niet neer zette hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJsbeer schreef op maandag 11 mei 2009 @ 11:40:
[...]

De G4 heb ik bij Leditlight vandaan
Hier staan de G4s: http://www.leditlight.net...ategory&categoryID=398703

Ik was eerst ook erg skeptisch, maar door de 30 dagen gratis op proef en 3 jaar garantie kan je eigenlijk geen miskoop doen.

Ik heb nu nog een standaard halogeen trafo, werkt prima. Ik zit er wel over na te denken om deze te vervangen door die electronische van hun site.
De trafo voor de 4 lampjes in de afzuigkap kan ik helaas niet vervangen (allemaal ingebouwd etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naast de 19% efficientie voor elektriciteit is heet grootste deel van het verlies warmte. Dit is dus niet echt helemaal verlies omdat de warmte wel nuttig aan te wenden in voor je zonneboiler. Het idee is eigenlijk zo gek niet, alleen zijn die stirling motoren wat complex.

Er zijn ook partijen bezig met systemen die werken volgens de rankine cycle (stoommachine).
Het rendement is vergelijkbaar als voorgerekend door Styno, maar het kan opgebouwd worden zoals een koelkast. IPV de compressor te gebruiken om koedemiddel te comprimeren, wordt deze dan gebruikt als generator, aangedreven door heet, gasvormig koedemiddel dat onder hoge druk staat. Dit is natuurlijk heet gemaakt en verdampt door de zon in de verdamper.
Daarna wordt de restwarmte zoveel mogelijk verwijderd in een condensor, waar het ook weer in vloeistof veranderd. Deze restwarmte kun je dan dus in een zonneboiler stoppen.
Als laatste wordt het weer met een klein vloeistof pompje naar de verdamper (zonnecollector).

Als je googled op rankine cylce en op ORC of organic rankine cycle, vind je van alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Toch blijf je met het feit zitten dat welke techniek je ook gebruikt (stirling, rankine, seebeck) het praktisch haalbare temperatuurverschil niet groot is en dat je daardoor maar bar weinig nuttige energie terugkrijgt voor je aanzienlijke investering in hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2009 @ 13:10:
Naast de 19% efficientie voor elektriciteit is heet grootste deel van het verlies warmte. Dit is dus niet echt helemaal verlies omdat de warmte wel nuttig aan te wenden in voor je zonneboiler. Het idee is eigenlijk zo gek niet, alleen zijn die stirling motoren wat complex.
Dat lijkt me nou juist niet handig. Stel je gebruikt de boiler voor de koele kant en de collector als warme kant. Nu heb je in eerste instantie een groot temperatuurverschil waardoor je een groter deel van de aangevoerde warmte omzet in elektriciteit. Je boiler warmt dus langzamer op. Maar door de opwarming zal het temperatuurverschil steeds kleiner worden waardoor uiteindelijk de boiler vol warmte zit, de stirlingmotor niks meer doet en de collectoren nog warmte ontvangen maar deze nergens meer kwijt kunnen. Tenzij je een enorme boiler hebt is dit dus geen handige oplossing. Beter is om, zolang de zon schijnt en de boiler vol zit, de overtollige warmte aan de stirling motor te voeden maar dan moet je de koude kant van deze motor wel goed koel houden. Maar dan nog steeds heb je een grote investering nodig voor een klein rendement voor alleen de momenten dat je collector teveel warmte produceert.

Tenzij je een hele goedkope stirlingmotor kunt krijgen heeft dit dus geen zin. Interessanter lijken mij omgekeerde peltier elementen aangezien die waarschijnlijk goedkoper te produceren zijn en geen mechanische arbeid verrichten en dus niet slijten en onderhoud nodig hebben. Maar ook daar geldt: je moet geforceerd koelen.
Er zijn ook partijen bezig met systemen die werken volgens de rankine cycle (stoommachine).
Het rendement is vergelijkbaar als voorgerekend door Styno, maar het kan opgebouwd worden zoals een koelkast. IPV de compressor te gebruiken om koedemiddel te comprimeren, wordt deze dan gebruikt als generator, aangedreven door heet, gasvormig koedemiddel dat onder hoge druk staat. Dit is natuurlijk heet gemaakt en verdampt door de zon in de verdamper.
Daarna wordt de restwarmte zoveel mogelijk verwijderd in een condensor, waar het ook weer in vloeistof veranderd. Deze restwarmte kun je dan dus in een zonneboiler stoppen.
Als laatste wordt het weer met een klein vloeistof pompje naar de verdamper (zonnecollector).

Als je googled op rankine cylce en op ORC of organic rankine cycle, vind je van alles.
Een klein turbinetje of scroll compressor gevoed met een vloeistof dat op een handige temperatuur gasvormig wordt is wel interessant vanwege de wat hogere rendementen die wellicht gehaald kunnen worden, maar ook hier moet je geforceerd koelen en kun je het systeem alleen gebruiken wanneer er een overschot is van warmte.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Men is toch wel bezig met systemen die 15% halen. Check bijvoorbeeld Cogenmicro. Dit staat natuurlijk in de kinderschoenen en zal nog wel wat tijd nodig hebben om klaar te worden voor de markt. Je hebt uiteindelijk wel een WKK. Uit de oppervlakte van een 15% grotere zonnecollector haal je grofweg dezelfde energie als uit die oppervlakte van een zonneboiler en nog eens diezelfde oppervlakte voor PV panelen.

Je zou in de koudere perioden, wanneer je collector niet op temperatuur komt, het systeem ook kunnen inzetten als warmtepomp. Je collector kan dan werken met relatief lage temperaturen die je opwaardeerd met de warmtepomp.

Zouden hogere temperaturen niet haalbaar zijn wanneer je geen water/glycol gebruikt om de warmte uit de collector te transporteren, maar direct het koudemiddel laat verdampen in de collector?

Ideeen zat, maar ik weet te weinig van de theorie om een testopstellinkje te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het opwekken van elektriciteit altijd voorrang geven! Dit levert per saldo altijd de grootste besparing voor de portemonee. Er blijft altijd 80-85% over voor warmte. Je kunt ervoor kiezen om een kleine boiler te combineren met een grote. De kleine is voor het tapwater dat je gebruikt, de grote is als buffer in serie met de kleine voor het tapwater. Door deze over te dimensioneren heb je op een dag maar een klein temperatuurverschil in de grote boiler, wat het rendementsverlies beperkt.
Heb je wel altijd het hoogste rendement uit de restwarmte.

Een ORC apparaat kan uit praktisch dezelfde componenten bestaan als een warmtepomp (op de vloeistofpomp na) en zou misschien deze functies kunnen combineren zodat je in de winter misschien meer rendement uit je collectoren kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben trouwens wel met je eens dat peltier elementen de meest interessante keuze zijn omdat de techniek veel simpeler is en geen bewegende delen bevat. Maar, deze zijn nogal duur volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

add

De case van Styno is eigenlijk alleen van toepassing op zeer gunstige dagen.

Stel je verdampt het koudemiddel direct in de collector, deze is dus de verdamper. Dan kun je toch veel hogere temperaturen halen aan de verdamper kant.

Dus niet de boiler naar 95gr en dan in stagnatie of die 19% van het overschot omzetten in elektriciteit en de rest weggooien.
Continu elektriciteit opwekken met een verdamper/collector die het koudemiddel ve boven de 100gr kan krijgen op dagen dat dit van toepassing is, waardoor het elektrisch rendement veel hoger wordt en toch de restwarmte opslaan in een boiler. Als dan uiteindelijk het systeem stopt omdat de boiler vol zit, heb je volgens mij meer nuttige energie gevangen.

Ik vind dit een mooi onderwerp. Ik heb hier al eens vaker over zitten bomen, maar niemand die ik ken kan hier iets zinnigs over zeggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2009 @ 14:18:
Ik zou het opwekken van elektriciteit altijd voorrang geven! Dit levert per saldo altijd de grootste besparing voor de portemonee. Er blijft altijd 80-85% over voor warmte. Je kunt ervoor kiezen om een kleine boiler te combineren met een grote. De kleine is voor het tapwater dat je gebruikt, de grote is als buffer in serie met de kleine voor het tapwater. Door deze over te dimensioneren heb je op een dag maar een klein temperatuurverschil in de grote boiler, wat het rendementsverlies beperkt.
Heb je wel altijd het hoogste rendement uit de restwarmte.
De grootste besparing kun je meestal met een zonneboiler halen aangezien de verwarmingscomponent de grootste kostenpost op de energierekening is voor de meeste mensen en een zonneboilercombinatie goedkoper lijkt te zijn dan een PV installatie per uitgespaarde Euro.

Dat veel mensen toch kiezen voor een bescheiden zonnewarmte systeem en uitbreiden met PV is omdat elektriciteit een veelzijdigere vorm van energie is en je deze kunt terugleveren naar het net wanneer je een overschot hebt.
Een ORC apparaat kan uit praktisch dezelfde componenten bestaan als een warmtepomp (op de vloeistofpomp na) en zou misschien deze functies kunnen combineren zodat je in de winter misschien meer rendement uit je collectoren kunt halen.
Dat klinkt in theorie leuk maar in de praktijk komt het erop neer dat je de collector gaat bevriezen (en dus ook de vloeistof op een gegeven moment) wanneer je een warmtepomp aansluit op je collector. Er valt namelijk maar een beperkte hoeveelheid energie uit de lucht te halen met een vlakke plaat en de zon produceert maar een beperkte hoeveelheid infrarode straling in de winter.

Wanneer je een warmtepomp op buitenlucht wilt draaien kun je beter een echte warmtepomp lamellen collector met ventilator kopen. Door het veel grotere oppervlak kan die vaak ook bij vorst nog wat vermogen uit de buitenlucht halen.
Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2009 @ 14:31:
Stel je verdampt het koudemiddel direct in de collector, deze is dus de verdamper. Dan kun je toch veel hogere temperaturen halen aan de verdamper kant.

Continu elektriciteit opwekken met een verdamper/collector die het koudemiddel ve boven de 100gr kan krijgen op dagen dat dit van toepassing is, waardoor het elektrisch rendement veel hoger wordt en toch de restwarmte opslaan in een boiler. Als dan uiteindelijk het systeem stopt omdat de boiler vol zit, heb je volgens mij meer nuttige energie gevangen.
Ik ben benieuwd of een vlakke plaat of buis de temperaturen kan halen die nodig zijn om een Carnot cyclus enig rendement te geven. De hoogste temp die ik tot nu toe gezien heb in dit topic was ~200 graden stagnatie, dit is nog steeds erg weinig (theoretische max 38%). Zodra je daar vermogen uit gaat halen zakt de temperatuur bovendien hard in. Je moet niet vergeten dat een collector maar een beperkte hoeveelheid vermogen kan leveren (door de beperkte zon instraling). Bovendien moet je nog steeds de warmte dumpen in de collector of in de buitenlucht. In het geval van de collector verlies je rendement op je Carnot machine, in het geval van de buitenlucht warm je dus geen water op.
Ik vind dit een mooi onderwerp. Ik heb hier al eens vaker over zitten bomen, maar niemand die ik ken kan hier iets zinnigs over zeggen :P
Het is zeker een leuk onderwerp om uit te zoeken of er meer rendement uit je bestaande zonneboilercombinatie gehaald kan worden. Helaas zijn er dus een aantal limieten waarvan collector oppervlak en werktemperatuur de grootste obstakels zijn. Aan beide kun je weinig doen met een zonneboiler.

Je enige echte alternatief is een aparte warmtepomp op basis van grondwater of buitenlucht maar dan heb je het over een heel ander systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet zeggen dat ik bij 15% niet echt zou klagen. Reken voor het gemak met een 10,8 GJ zonneboiler = 3000 kWh. A 15% levert dit 450kWh aan stroom + 85%x10.8/0.0316=290 kuub gas.
Dit is anders 10.8/0.0316=340 kuub gas.

Kosten technisch grofweg 450x0.25 + 290x0.75 = 330 euro of 340x0.75 =255 euro.

Warmte dumpen lijkt mij een minder goed idee. Idd, het rendement van je generator gaat naar beneden, maar de warmte blijf je wel "bruikbaar" opvangen. Netto hou je dus meer over.

Het mooiste zou zijn om het te combineren met latente opslag. Als je deze gunstig kiest, kun je de warmte bij een vaste temperatuur opslaan en deze gebruiken wanneer je wilt. Stel, je doet dit bij 30grC, dan blijft je elektrisch rendement gehandhaafd terwijl je de warmte wel nuttig opslaat. ICM vloer eo wandverwarming, kun je je huis verwarmen met deze 30grC en voor het tapwater 30grC opwaarderen naar 60grC met een warmtepomp(je).

Als het temperatuurverschil met de collector te gering wordt, kan de warmte eventueel direct naar de latente opslag.

Het wordt nu een beetje onpraktisch, gezien er nog geen latente opslag te koop is, buiten wat parafine spul dan (powertank.de). ;)

Eigenlijk moet het ook benadred worden vanuit de rendementen van de mogelijke componenten.
Een collector leverd ook het hoogste rendement bij lage temperaturen ed.

Meest praktische oplossing op dit moment om een hoger rendement uit een zonneboiler te halen is een combinatie tussen een "kleine opslag", die je snel heet laat worden en een grote opslag waar je de warmte naartoe lijdt als de kleine "vol" is. De kleine opslag voed je met water dat is voorverwarmd door de grote opslag.

Als je geen ruimte hebt, kun je overwegen zelf iets te bouwen in je kruipruimte. Ahw een geisoleerde "vijver" aanleggen met EPDM folie en daar een doorstroom warmtewisselaar in bouwen voor het voorverwarmen van het tapwater. Misschien is een waterzak ook een optie (wiefferink.nl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mogelijk ander leuke constructie:

Combi tussen PV en zonnewarmte collector. Opbouwen als vlakke plaatcollector. PV cellen op de absorber en de absorber op een laag latent materiaal dat de warmte opslaat bij een gunstige temperatuur voor PV. Voordelen:
PV is gekoeld en levert dus hoger rendement.
Warmte wordt "opgeslagen" voor later gebruik.
Warmteopslag op je dak ipv ergens binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Die zonnehorloges zijn daar trouwens behoorlijk aan de prijs! Heb zelf ook zo'n ding (een GW-300), maar daar heb ik geen €160 voor betaald bij de juwelier. Meer iets richting de helft (ik heb 'm al een paar jaar, dus het exacte bedrag weet ik niet meer), al moet ik toegeven dat dit model toen uit roulatie ging en in de aanbieding was. Overigens prima horloges! :) Er zit een batterij-indicator op, en die staat eigenlijk altijd op "High". Alleen als je 'm heel erg pest door lange mouwen te dragen en de lamp veel te gebruiken gaat-ie naar "Mid". Daarnaast zet-ie zichzelf elke nacht gelijk. Ik zocht toendertijd een horloge met zowel solar als radio-controlled time, want ik wilde een horloge waar ik verder geen omkijken meer naar had. En die hadden 'm op dat moment alleen in G-shock variant, waardoor het ding zo'n beetje gebouwd is om z'n eigenaar te overleven... ;) Het enige nadeel van de G-Shock is dat ze vrij fors zijn. Zeker in het begin was dat wennen, maar het stoort me verder niet heel erg. Ik hoop er dan ook nog vele jaren plezier van de hebben. :)

De solar van m'n vrouw heeft een maand in het donker in de kast gelegen (verjaardagscadeautje), en die stond nog steeds op high. Voorheen moest ze ieder jaar een nieuw horloge kopen, maar G-Shocks lijken Tine-proof te zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Parody schreef op maandag 11 mei 2009 @ 17:21:
Die zonnehorloges zijn daar trouwens behoorlijk aan de prijs!
Waar? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:49
Ik heb ook al zitten denken om een TEC te gebruiken als Thermo Generator. En ernaar gezocht. Vond onder andere dit:
http://www.tellurex.com/thermoelectric-power-modules.htm
Als je even naar de specs kijkt, dan zijn dit precies dezelfde modules als hun TEC's:
http://www.tellurex.com/thermoelectric-cooling-modules.htm
Serie nummers zijn namelijk gewoon hetzelfde. Volgens mij is het dus BS wat ze zeggen over speciale geoptimaliseerde modules.

Dat zou betekenen dat een hun 80W TEC 3,3W doet op z'n MPP bij dT=100K.
Ik ben toen naar http://tecoolers.nl/ gegaan en heb voor 11,- een 89W TEC laten bezorgen en die wil ik een dezer dagen gaan testen. Ik heb de TEC-12710-HT. Deze heeft 127 thermocouples en is bestand tegen een hogere maximum temperatuur van 225C. Ik heb zitten denken aan toepassingen in combinatie met een zonneboiler of houtkachel.

Ik wil deze binnenkort even gaan doormeten. Enig euvel is echter dat ik geen goede thermometer heb... :( Dat maakt het e.e.a. lastig.

edit: En ik weet niet welke isolatie het beste te gebruiken bij 225C... 8)7

Gedachte testmethode was dit:
Tec klemmen tussen twee warmtereservoirs:
- Een gevuld met ijsklontjes en water. Deze blijft dankzij de latente warmte van het ijs op 0C.
- Voor de ander een blok ijzer of iets ander met goede warmtegeleiding.
Ik kan er dan voor kiezen om de hele opstelling in de over te verwarmen en dan te vullen met ijswater (of om het ijzeren blok te verwamen, maar de eerste is volgens mij makkelijker).
Op het moment dat het temperatuursverschil dan gecreëerd is zal er een warmtestroom gaan lopen die afhankelijk is van de temperatuur van het blok. Als ik nu alles goed isoleer, en het warmteverlies negeer, dan kan ik a.d.h.v. de warmtecapaciteit van m'n warme buffer en het temperatuursverloop uitrekenen wat de warmtestroom is.
Door tegelijkertijd de TEC met een vaste weerstand te belasten en de stroom te meten kan ik het vermogen bepalen (U=I×R & P=U×I). Door dit proces meerdere keren te herhalen voor meerdere weerstanden kan ook nog het MPP bepalen.
Met de warmtestroom en vermogen is het dan triviaal om de efficiëntie te bepalen.

Enigste wat ik nog mis om dit allemaal uit te voeren is een goede thermometer... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Zelf heb ik een design lamp in de huiskamer met 10 x 10W G4 halogeen erin.
Die zou ik kunnen vervangen voor 10 x 2W LED alleen mijn lamp zit aan een normale dimmer. Wat gebeurd er als ik er LED lampjes in doe met een normale dimmer? Gaan de ledjes dan kapot of werken niet?

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat zal zeer waarschijnlijk niet goed werken. Halogeendimmers werken over het algemeen volgens het principe van faseaansnijding, maar daar reageren LEDs niet goed op. Waarschijnlijk gaan ze pas branden als je dimmer bij 90% hebt of zoiets, mogelijk ook flikkeren, etc. LEDs moet je dimmen met PWM, dat houdt de voedingsspanning gelijk zodat de LEDs wel tussen 0 en 100% gedimd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Toch wel weer een nadeel van LEDs in de huiskamer als ik mijn ingebouwde dimmers moet verbouwen voor dure led dimmers.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SolarKing schreef op maandag 11 mei 2009 @ 22:01:
Toch wel weer een nadeel van LEDs in de huiskamer als ik mijn ingebouwde dimmers moet verbouwen voor dure led dimmers.
een PWM geregeld voeding kun je vaak ook wel zelf bouwen, ik zou daarvoor adviseren een blad/tijdschrift als Elektuur eens na te pluizen...

Kan me uit de good old days nog herinneren dat we een PWM-regeling met een NE555 gebouwd/ontworpen hadden :)

[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 11-05-2009 22:30 . Reden: URL naar NE555 info geplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
JeroenH schreef op maandag 11 mei 2009 @ 20:40:
Dat zal zeer waarschijnlijk niet goed werken. Halogeendimmers werken over het algemeen volgens het principe van faseaansnijding, maar daar reageren LEDs niet goed op. Waarschijnlijk gaan ze pas branden als je dimmer bij 90% hebt of zoiets, mogelijk ook flikkeren, etc. LEDs moet je dimmen met PWM, dat houdt de voedingsspanning gelijk zodat de LEDs wel tussen 0 en 100% gedimd kunnen worden.
Dat heeft toch geen bal met de LED zelf te maken. Als ik een ledje op mijn labvoeding aansluit, en ik draai het voltage naar beneden, dan gaat ie keurig zachter branden.

Een en ander is dus veel meer afhankelijk van de voedingscomponent in de ledlamp. Doorgaans is dat volgens mij een geschakelde voeding, en dat is waar het mis gaat.

Immers, een led is een diode. Je kan er dus wel (al dan niet gedimde) wisselspanning op hangen, maar dan brand ie dus maar op 50% van de tijd. Voor zover ik weet bevat een ledlamp daarom een gelijkrichter (toch?)

Wat er bij PWM op wikipedia staat, mbt LED verlichting, is imho vergezocht. Een led kan je ook met een potmeter dimmen, is geen dure regeling voor nodig. (Al is dat voor een hoog vermogens led nogal zonde, want een hoogvermogens potmeter is een beetje onzin bij een energiebesparende lamp ;) )

Flikkerende halogeenlampen worden juist veroorzaakt door fase aangesneden dimmers. Die kunnen een hoger vermogen regelen, maar veroorzaken een blokgolf achtige sinus. Een Ohmse belasting (=bv gloeilamp) gaat daar prima mee om, maar alles met trafo's (=spoel) gaat flikkeren doordat een spoel de stroom "in stand wil houden" oftewel inductie.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@JeroenH: Sorry, ik liep een paar dagen achter... :) Op http://www.solarben.nl/gadgets.htm zijn ze wat aan de dure kant. Ik zou nog even rondkijken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
JeroenH schreef op maandag 11 mei 2009 @ 20:40:
Voor mij ook een bezwaar om LED G4 lampjes in de keuken uit te proberen. Op dit moment (keuken van half jaar oud) zit daar 4x 20W Halogeen in met een dimbare (bijgeleverde) trafo. Wanneer ik de lampjes voluit laat branden, zouden LED's het dan gewoon doen? Indien het bevalt, kan ik altijd nog van trafo wisselen, alleen moet ik dan nog eens uitvogelen hoe ik het bestaande aan/uit knopje (met lichtje er in) te gebruiken om het licht aan/uit te zetten.

Over Casio horloges met zonnecellen. Ik heb zo'n Casio horloge eens voor mijn verjaardag gevraagd en gekregen. Laat ik nou net gisteren weer jarig geweest zijn. Dit betekent dat ik nu al 14 jaar met dit horloge doe. Na 2 jaar is de batterij eens vervangen, maar de volgende 12 jaar draait'ie nog steeds mee! Ik gebruik hem tegenwoordig alleen nog als ik aan het klussen ben. De rest van de tijd slingert hij ergens in de woonkamer rond. In ieder geval let ik er nooit op of hij wel genoeg licht opvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb serieus overwogen om in m'n keuken geen halogeenspotjes maar leds te plaatsen.
Ik heb het toch niet gedaan.
Er hangen nu 12 stuks á 50 watt halogeen dus.
Waarom zullen jullie denken?
Ten eerste branden deze spots niet vaak vanwege dat er boven de tafel een hanglamp hangt.
Ten tweede, wil je een goede vervanger hebben voor tenminste een 35w halogeen, betaal je minstens zo'n €32 per spot.

Conclusie, ik wacht nog wel effe totdat ze wat goedkoper worden.
Overigens, de hanglamp heeft gloeilampen (kaarsjes) en deze hebben sowieso geen echt alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

FILMPJE!

http://www.flitspaal.nl/martin/done/MVI_5768.avi ( mijn hoofdmeter die achteruit loopt ). 1 omwenteling duurt circa 20 seconden. Met 375 omwentelingen voor een kWh kom ik uit op 500W teruglevering aan het net :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafti

mafti

tokesnugerd schreef op maandag 11 mei 2009 @ 09:51:
[...]
Waarschijnlijk hang je die spotjes aan een 12V transfo? Als je een iets ouder model hebt (de echte goede tansfo's), dan steken ze daar condensatoren in... die lopen heel stilletjes leeg, en jouw leds verbruiken die stroom. Als je 'smorgends kijkt, branden ze dan nog steeds ?

Ik heb in mijn gang verlichting ook enkele leds gehangen. Deze zijn aangesloten op een 12V adapter, en blijven nog een hele tijd zeer lichtjes branden.
erm, moet ik nog even kijken. was een simpele plafond-lamp van de *kuch*ikea*kuch* met 4 spotjes.
even gecontroleerd en ze blijven heel lichtjes branden.
als ik ze eruit haal dan houden ze redelijk snel op met branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 07:56:
FILMPJE!

http://www.flitspaal.nl/martin/done/MVI_5768.avi ( mijn hoofdmeter die achteruit loopt ). 1 omwenteling duurt circa 20 seconden. Met 375 omwentelingen voor een kWh kom ik uit op 500W teruglevering aan het net :)
:) Leuk man.

(heb je nog wel een koelkast / vriezer / etc aan staan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 10:18:
[...]

:) Leuk man.

(heb je nog wel een koelkast / vriezer / etc aan staan?)
Dit is tijdens "normaal" verbruik. Volgens mij stond op dat moment de radio aan ( + decoder ), adsl modem, telefoon, boilerpomp, en misschien de koelkast/vriezer.

Ik heb ook een filmpje van de opbrengstmeter rond hetzelfde tijdstip. Als ik dezelfde berekening toepas kom ik op een opbrengst van de panelen op dat moment van rond de 650W. Ik zou dus op dat moment iets van 150W in huis hebben gebruikt. En dat klinkt/is voor mij op dat moment niet zo gek.

Overigens vliegt de meter op dit moment ook weer heel hard achteruit volgens m'n vriendin _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-04 13:23

Phalox

Solar Powerrrd

mafti schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 08:44:
[...]

erm, moet ik nog even kijken. was een simpele plafond-lamp van de *kuch*ikea*kuch* met 4 spotjes.
even gecontroleerd en ze blijven heel lichtjes branden.
als ik ze eruit haal dan houden ze redelijk snel op met branden.
Dan moet het echt wel een condensator zijn...
Stoort het ? anders zou ik gewoon laten hangen. Ze verbruiken dan de stroom die in de condensator zit.
Als je dit echt weg wilt, zou je eens moeten gaan zien voor een andere transfo.

edit: plafond lamp ? zitten de spots dan rechtstreeks op de 230V ? hmm, dan is er meer aan de hand. (al op een andere locatie geprobeerd ?)

[ Voor 11% gewijzigd door Phalox op 12-05-2009 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:49
Anders een weerstand parallel aan de ledjes ofzo? Met 1 k ohm zou die condensator zo leeg moeten zijn. Verhoog je het verbruik wel minimaal op het moment dat hij aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafti

mafti

tokesnugerd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:26:
[...]

Dan moet het echt wel een condensator zijn...
Stoort het ? anders zou ik gewoon laten hangen. Ze verbruiken dan de stroom die in de condensator zit.
Als je dit echt weg wilt, zou je eens moeten gaan zien voor een andere transfo.

edit: plafond lamp ? zitten de spots dan rechtstreeks op de 230V ? hmm, dan is er meer aan de hand. (al op een andere locatie geprobeerd ?)
het stoort niet, viel me gewoon op.
Met een ander merk plafond-lamp precies hetzelfde. (op een andere locatie)
Ik ga nog wel eens verder koekeloeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ff wat advies / hulp nodig voor een zonneboiler systeem voor mn pa.
(op PV gebied zit mn kennis wel snor plus dat bij mn vader al sinds 2003 2800Wp ligt, hij zit al in de min dus hij hoeft niet meer ;) )

Mijn zonneboiler kennis is nog niet je van het; dus ff een oproepje

Mn vader heeft een HR ketel van 18jaar oud; toe aan vervanging.
Hij wil nu een nieuwe HR ketel plus een zonneboiler systeem welke, naast warmwater voor douche+hotfill wasmachine, ook kan samenwerken met de ketel voor de CV. (geen vloerverwarming)

Ruimte zat voor voorraadvat en zonneplaten/buizen.

Iemand goede tips voor leverancier/ systeem etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 12:40:
Ik heb ff wat advies / hulp nodig voor een zonneboiler systeem voor mn pa.
(op PV gebied zit mn kennis wel snor plus dat bij mn vader al sinds 2003 2800Wp ligt, hij zit al in de min dus hij hoeft niet meer ;) )

Mijn zonneboiler kennis is nog niet je van het; dus ff een oproepje

Mn vader heeft een HR ketel van 18jaar oud; toe aan vervanging.
Hij wil nu een nieuwe HR ketel plus een zonneboiler systeem welke, naast warmwater voor douche+hotfill wasmachine, ook kan samenwerken met de ketel voor de CV. (geen vloerverwarming)

Ruimte zat voor voorraadvat en zonneplaten/buizen.

Iemand goede tips voor leverancier/ systeem etc?
EricPVT heeft zeer goede ervaringen met de Atag QSolar, te leveren met 200 liter en 380 liter voorraadvat.
Staat goed toegelicht verder op de Atag site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde gehad, 4 led spots, en na het uitschakelen branden de leds nog lichtjes. Dit blijven ze doen.
Wat ik heb gedaan is 1 led spot vervangen door een ouderwetse gloeilamp en dan branden de leds niet meer.
Verklaring? Geen idee.
mafti schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 12:15:
[...]

het stoort niet, viel me gewoon op.
Met een ander merk plafond-lamp precies hetzelfde. (op een andere locatie)
Ik ga nog wel eens verder koekeloeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
NielsTn schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 12:43:
[...]

EricPVT heeft zeer goede ervaringen met de Atag QSolar, te leveren met 200 liter en 380 liter voorraadvat.
Staat goed toegelicht verder op de Atag site.
Nadeel hiervan is de prijs, die is, sinds de invoering van de subsidies, omhoog geschoten. Een offerte van eind vorig jaar: 7000 euro voor de 25SC200, dus met 200 liter boiler en 5m2 zonnepanelen, incl. installatie. Daalderop had ook zo'n soort systeem, de MultiSolar, maar daar zijn ze mee gestopt.

Ik zou eens bij Sunsystems of HRSolar kijken, beide hebben ook ondersteuning voor verwarming bij grote vaten. Dan moet je 'alleen' nog een losse ketel erbij nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJsbeer schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 13:50:
[...]

Nadeel hiervan is de prijs, die is, sinds de invoering van de subsidies, omhoog geschoten. Een offerte van eind vorig jaar: 7000 euro voor de 25SC200, dus met 200 liter boiler en 5m2 zonnepanelen, incl. installatie. Daalderop had ook zo'n soort systeem, de MultiSolar, maar daar zijn ze mee gestopt.

Ik zou eens bij Sunsystems of HRSolar kijken, beide hebben ook ondersteuning voor verwarming bij grote vaten. Dan moet je 'alleen' nog een losse ketel erbij nemen.
€7000,- !! dat is wel heel veel! stelletje boeven.
Kan die sunsystems ook op een bestaande HR ketel worden aangesloten?
HR ketel wil ie wellicht volgend jaar pas vervangen (ivm subsidie van prov friesland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

aip

Welke van de drie heb jij? Toevalllig de staafvormige? Ik heb - van een andere leverancier - de platte; die zijn wel te doen, maar wat blauwig. Ik zoek voor een paar designlampen nog G4 led's die de klassieke halogeenlampjes kunnen vervangen. De staafvormige zou dat misschien kunnen, maar dat hangt af van de exacte maten. Zou je, mocht je die hebben, die eens kunnen opmeten? Gaat mij daarbij om de diameter en lengte van het staafje (excl de pinnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Ja, dat is geen probleem. Weet niet of je zelf wilt installeren, maar dan kan het allemaal wel goedkoper. Anders kun je ook eens contact opnemen met http://www.awizon.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aip schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 14:36:
[...]

Welke van de drie heb jij? Toevalllig de staafvormige? Ik heb - van een andere leverancier - de platte; die zijn wel te doen, maar wat blauwig. Ik zoek voor een paar designlampen nog G4 led's die de klassieke halogeenlampjes kunnen vervangen. De staafvormige zou dat misschien kunnen, maar dat hangt af van de exacte maten. Zou je, mocht je die hebben, die eens kunnen opmeten? Gaat mij daarbij om de diameter en lengte van het staafje (excl de pinnen).
Ik heb de platte de 2 van de G4 lampjes op de site.
Mail de luitjes van leditlight ff zou ik zeggen; ze zijn eg vlot met afhandelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 22:56
IJsbeer schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 13:50:
[...]

Ik heb even rondgekeken, maar bij webshops zit je rond de 4000 euro voor het 380 liter systeem + collectoren. Da's wel een heel groot verschil. Moet je alleen nog de installatie regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Paide22 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 16:15:
[...]

Ik heb even rondgekeken, maar bij webshops zit je rond de 4000 euro voor het 380 liter systeem + collectoren. Da's wel een heel groot verschil. Moet je alleen nog de installatie regelen.
Gezien mijn handigheid is de prijs inclusief installatie, zoals in de post al staat. Via webshop bestellen is leuk, maar dan zijn er weinig installateurs die je willen helpen, die willen ook nog wat marge op het app....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 14:19:
[...]
€7000,- !! dat is wel heel veel! stelletje boeven.
Kan die sunsystems ook op een bestaande HR ketel worden aangesloten?
HR ketel wil ie wellicht volgend jaar pas vervangen (ivm subsidie van prov friesland)
Ja, en ook voor verwarming, maar het is eigenlijk alleen nuttig bij lage temperatuur verwarming. Bij niet-ltv heb je algauw 60c+ nodig, wat voor het grootste deel van het stookseizoen moeilijk te bereiken is. En ten tweede is het zo dat alle warmte die je eruit haalt voor verwarmen niet meer voor douchen kan gebruiken. Dat geldt trouwens net zo hard voor de qsolar.
Ik weet niet wat voor truuk ze in de qsolar gebruiken om de warmte op te waarderen (warmtepomp?)? Of zit de winst hem er vooral in dat de boiler temp laag gehouden wordt door hem voortdurend leeg te trekken en daardoor de uitstralingsverliezen van de collector zo laag mogelijk te houden?
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.