Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 08:52:
Even iets heel anders: Milieu Centraal heeft het over een
Water Saving Toilet (WST) welke met 4 i.p.v. 6 liter water de grote boodschap doorspoelt. Op Google is er alleen helemaal
niets nuttigs over te vinden; in de V.S. vinden ze de overstap van 9 naar 6 liter al spectaculair. Deze zomer gaan we de badkamer verbouwen en het leek me wel interessant om dit te bekijken. Wie helpt me verder?
Of, misschien nog beter maar lastiger te realiseren: het toilet spoelen met regenwater. Iemand enig idee hoe je dat aanpakt?
Inmiddels heb ik besloten dat een regenwatersysteem te complex is om in onze huidige woning in te bouwen. Uiteraard komt er wel een regenton in de tuin om de tuin mee te besproeien.
Maarrr, wat de Water Saving Toilet aangaat:
Ik en mijn vrouw kwamen een closetpot van Villeroy & Boch tegen welke we mooi vonden. Bij de specificaties (je bent een tweaker of je bent het niet

) stond dat deze voldoende had aan
4,5 liter water voor een spoeling door middel van
Aquareduct. Op de site van Milieucentraal (zie link in de quote-post) staat echter dat je dan verstoppingsproblemen kunt krijgen.
Dus ik bellen naar Villeroy & Boch hoe dat opgelost is. Antwoord: "dat weet ik niet, maar als het niet werkte zouden wij dat niet verkopen". En op mijn vraag welk reservoir ik moet gebruiken: "dat kan met alle Geberit reservoirs".
Goed, dan maar eens bellen naar Geberit (fabrikant van het reservoir). Antwoord: "ik kan me niet voorstellen dat dat werkt, wij hebben ook geen reservoirs die 4,5 liter water leveren. Ik heb Villeroy & Boch wel eens op een beurs zien staan met een Wisa reservoir".
Ahem. Weer bellen naar V&B: "ja als Geberit zegt van niet dan zal het wel niet, ik weet dan ook niet hoe het wel moet. Wacht, ik verbind u door met de service-afdeling."
Service-afdeling: "geen idee, wat de verkoop-afdeling zegt zal wel kloppen".
Wacht even, die man van Geberit had het over Wisa. Eens kijken op de Wisa site...
tadaaa!
Weer gebeld met V&B: "ons toilet is inderdaad geschikt om te gebruiken met het Wisa reservoir". Mooi!
Op de website staat het niet duidelijk uitgelegd maar in het
assortimentsoverzicht 2009 op pagina 40 staat zelfs een plaatje:
In plaats van een gewoon reservoir wordt een reservoir van 4 liter gebruikt. En om verstoppingsproblemen te voorkomen wordt er een
booster gebruikt (helemaal linksonder in het plaatje). Deze vangt het afvalwater op en spoelt ineens 14 liter tegelijk weg (zonder pomp), waardoor de stroomsnelheid groot genoeg is en er niets verstopt raakt. Deze wordt geïnstalleerd in de kruipruimte.
Uiteraard dient ook het toilet geschikt te zijn. Wisa raadt zelf het Gustavsberg 2330 toilet aan, maar Villeroy & Boch levert dus ook geschikte toiletten.
Meerkosten van dit systeem ten opzichte van een gewoon systeem (adviesprijs):
- 330 ipv 225 euro voor het reservoir (x2, toilet badkamer en toilet beneden)
- 59 ipv 69 euro voor de drukknop (Wisa drukknoppen zijn goedkoper dan Geberit knoppen)
- 224 euro voor de booster
- geen meerkosten voor het toilet (tenminste niet voor mij, want ik had de Omnia Classic toch uitgekozen)
- installatie van het reservoir is hetzelfde als van een normaal reservoir
- als je zelf riolering kunt aanpassen, kun je ook zelf de booster installeren.
Installatie kost dus niets extra.
Totale meerprijs 414 euro.
Besparing:
- bij 2-persoonshuishouden zo'n 10 euro per jaar (8m
3 water)
- bij 4 personen het dubbele, 20 euro per jaar (16m
3 water)
Even aangenomen dat er in dit gezin de komende jaren nog enkele personen bij komen is de terugverdientijd dus 20 jaar. En omdat ik e.e.a. met korting krijg nog wat minder.
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 07-05-2009 15:27
]