Duurzame energie deel 13 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 66.409 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287219

Mars Warrior schreef op maandag 18 mei 2009 @ 20:30:
[...]

Deze snap ik niet, of het prijsbeleid van Atag is zo onduidelijk dat ik vergeet iets bij elkaar op te tellen:
- Een Q-Solar 25SC380 kost zo'n €3800
- Volgens de documentatie zou dit inclusief 3 collectoren zijn en 380l boiler. Je kunt ook voor 4 collectoren gaan en dat kost je zo'n €520 extra
- Subsidie bijna €2000 (met 4 collectoren €2600)
- Blijft dus over exc. installatie €1800 (met 4 collectoren rond €1700)

En dat vind ik best een goede prijs, inclusief CV...
Maar blijkbaar mis ik iets, want zo kom ik nooit aan de €7400 :? :? :?
Mijn offerte

qsolar q25sc380N e3983
4x2,5m² e2250
rookgasafvoer en dakdoorvoer e279
brain thermostaat met weersafhankelijke regeling e212
zooitje kleinmatriaal voor de vloerverwarming thermostaat kranen etc etc
het weersafhaneklijk maken van de installatie etc etc e367

totaal na aftrek subsidie 6320 incl btw

plaatsen doen we lekker zelluf

subsidie is aangevraagd, plaatsing medio eind augustus.
als ie geplaatst is zal ik erik-pvt aan een kruis verhoor onderwerpen voor het inregelen :P

kan niet wachten tot de installatie in bedrijf is......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287219

Op de solarday gehoord,

Een thermostaat douchekraan aansluiten op de wasmachien.
Instellen op temperatuur, na een halfuurtje als je langsloopt kan ie op koudwater.

Ik zelf ga voor een thermostatisch regelventiel iets van 30 euri afmixen op 30graden,
dat de wasmachien in.

Mijn afwasmachien kan 60 graden water aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-05 20:14
Even een subtiele KICK voor de inkoop-actie voor de MS1002 hotfill....
momenteel 5 gegadigden die zich verzameld hebben.

Meer informatie , staat eerder in dit topic genoem.

Deadline: 20 mei a.s., dan gaan we definitief even tellen, en offertes aanvragen omtrent prijsstelling :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

remoc schreef op maandag 18 mei 2009 @ 21:11:
@flitspaal.nl: Hoe heb je uitgevonden dat je wasmachine warm water aankan ? In de handleiding van mijn Bauknecht wasmachine staat dat deze op een koudwater aansluiting moet worden aangesloten, en Bauknecht zelf kon het me niet vertellen. Ik vraag me af tot welke temperatuur mijn wasmaschine warm water aankan, zonder dat er dingen in de wasmachine zelf kapot gaan. De wasprogramma met de hoogste temperatuur is 95C, en meestal gebruik ik de 40C programma's.
Dat heb ik verder niet uitgezocht. Bij mij in de handleiding kon ik ook niets vinden.

Belangrijkste is of de slangen in je wasmachine overweg kunnen met water van max 60 graden, en dat is voor zover ik kan overzien bij alle wasmachines het geval.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03
De temperatuur tot 40 a 60 graden lijkt mij ook niet zo'n issue, maar het enige wat mogelijk zou kunnen meespelen is of wasmiddel goed oplost bij de hogere temperatuur en of vuil en andere zaken sneller of juist minder snel hechten aan de materialen van je wasmachine.
Vet lijkt me met hogere temperaturen minder een probleem (speelt meer mee met vaatwassers dan met wasmachines), maar ik heb werkelijk geen idee hoe het met andere dingen zit. (kalk bijvoorbeeld)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Anoniem: 287219 schreef op maandag 18 mei 2009 @ 23:15:
[...]

Mijn offerte

qsolar q25sc380N e3983
4x2,5m² e2250
rookgasafvoer en dakdoorvoer e279
brain thermostaat met weersafhankelijke regeling e212
zooitje kleinmatriaal voor de vloerverwarming thermostaat kranen etc etc
het weersafhaneklijk maken van de installatie etc etc e367

totaal na aftrek subsidie 6320 incl btw

plaatsen doen we lekker zelluf

subsidie is aangevraagd, plaatsing medio eind augustus.
als ie geplaatst is zal ik erik-pvt aan een kruis verhoor onderwerpen voor het inregelen :P

kan niet wachten tot de installatie in bedrijf is......
toon volledige bericht
Ik krijg het erge vermoeden dat die prijs van €3800 enkel voor de ketel is en dat er inderdaad nog zo'n €2200 bijkomt voor de collectortjes + wat ander grut.
Daarmee wordt dat kreng toch wel erg duur, ik bedoel, waarom zoveel geld voor enkel de ketel??? Grrr :(

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mars Warrior schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 08:53:
[...]

Ik krijg het erge vermoeden dat die prijs van €3800 enkel voor de ketel is en dat er inderdaad nog zo'n €2200 bijkomt voor de collectortjes + wat ander grut.
Daarmee wordt dat kreng toch wel erg duur, ik bedoel, waarom zoveel geld voor enkel de ketel??? Grrr :(
Daar komt idd nog vanalles bij, los van dakdoorvoer, thermostaatje, denk aan: leiding, glycol, terugslagklep, ontluchter, enz.. En ik ben zelf niet handig genoeg om zo'n apparaat te installeren, dus moet ik hem via de lokale installateur aanschaffen en kan ik hem niet (relatief) goedkoop via een internetshopje kopen.

Daarnaast kan ik maximaal 3 panelen kwijt op dak, maar wil ook nog wat ruimte over houden voor PV. Van die 7400 gaat nog wel 1000 euro 'subsidie' af.

Sunsystems schiet ook maar niet op met zijn 1 paneel en 200L boiler... :(

[ Voor 5% gewijzigd door IJsbeer op 19-05-2009 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
ff bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 30-04 22:29

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

windfreak schreef op maandag 18 mei 2009 @ 13:01:
Ik denk dat de modulen die jij ziet de witte (WHT) modulen zijn. Ik ben op zoek naar die zwarte. Ze hebben ze wel zag ik. Een gezamelijke inkoopactie is altijd ok. Ik zoek dus een systeem met 10-12 panelen.
Zwarte of witte achtergrond maakt me niks uit :)
Welke plaats woon je?
Apeldoorn. Misschien dat we het afstemmen (als het doorgaat) verder per email kunnen doen? mijn mail is m'n forum naam bij hotmail :)
Ik had op dat forum trouwens ook al een oproep staan. Ben benieuwd.
Ik heb er even naar gezocht en hem zien staan, heeft er al iemand op gereageerd?
Krijg je ongeveer zo'n installatie:
[afbeelding]
Dat zijn wel errug grote panelen zeg. Is dat 1.5 x 0.8 meter?
Ik heb op de site van http://www.microsolar.at/ gekeken maar de losse modules zijn daar wel een stuk duurder...

Ik moet eerst wat meten om het exacte bruikbare dak oppervlak vast te stellen. De ruimte is wat krap en met wat pech kan ik maar 6 panelen kwijt ipv 10 als de paneel maat net niet goed overeenkomt met de dakafmetingen. Over twee weken krijg ik de sleutel dus dan kan ik gaan meten.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

styno schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 10:10:
[...]

Apeldoorn. Misschien dat we het afstemmen (als het doorgaat) verder per email kunnen doen? mijn mail is m'n forum naam bij hotmail :)
Lelystad hier, emailadres is martin - at - familie-kleinman - dot - nl, of anders het emailadres wat hier vermeld staat.

Ik kan zelf 4 panelen kwijt van 80cm breed. Die passen dan precies naast mijn zonneboiler op het westen.

Dus mocht er serieuze interesse zijn denk aan mij ;)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12-2024

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

SolarKing schreef op maandag 18 mei 2009 @ 14:38:

Verder kun je jezelf afvragen of de hoge kosten voor deze panelen wel opwegen tegen het beetje meer opbrengst. Misschien kun je beter voor goedkopere panelen gaan en meer rendement halen uit je geld door aan andere duurzame maatregelen te besteden.
Ik heb nog even gekeken, maar de sunpower BLK panelen waar ik naar kijk hebben ongeveer 25% meer Wp/M2 dan de beste Kyocera die ik kan vinden. Das toch een groot verschil wanneer je maar een beperkt aantal M2 beschikbaar hebt.
Maar, kwa kosten /Wp heb je wel gelijk uiteraard.

@meedoeners Ik heb wel al wat berichtjes met Duitse solarboeren lopen. Ik denk aan jullie ja. Ik stuur wel mail als ik iets meer weet.

Woon zelf trouwens in een dorpje net onder Wageningen.

[ Voor 12% gewijzigd door windfreak op 19-05-2009 10:27 ]

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05 22:01

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

zet mij er ook even bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:23
Gaat iemand zaterdag naar de ALV van ODE? Het is wel vrij lastig te bereiken met het OV, dat snap ik dan weer niet helemaal...

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

stegen

8710Wp

Nadat ik afgelopen zondag eens een kijkje ben gaan nemen in Wijk bij Duurstede, bij een PV installatie op een plat dak, en dit hele topic heb doorgelezen (nouja het laatste deel dan), is me veel meer duidelijk.

De belangrijkste is toch wel, dat je Huis niet perfect op Zuid hoeft te liggen om een behoorlijke opbrengst te kunnen halen. (bedankt flitspaal.nl! )
Mijn situatie is niet veel anders, ligging is Zuid-Oost. En met die goede prijzen voor panelen in Duitsland, is de drempel om tot aanschaf over te gaan minder groot.

Ik doe daarom ook graag mee voor 20 panelen.

Bij elkaar gaan we dan al makkelijk over de minimale 30 stuks heen.

-Michael

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
stegen schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 11:41:
De belangrijkste is toch wel, dat je Huis niet perfect op Zuid hoeft te liggen om een behoorlijke opbrengst te kunnen halen. (bedankt flitspaal.nl! )
Ons schuine dak ligt op West-Zuid-West en daaruit haal ik nog een goede opbrengst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Eric-PVT heeft zijn dak ook op oost/west liggen en die haalt ook hele hoge opbrengsten, mede ook door de locatie van z'n huis ( vlakbij zee ).

Ik ben zelf van mening dat alles tussen pal oost en pal west ligt prima te gebruiken is als locatie voor PV en voor zonneboilers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

Vooruit, ik heb Atag verwarming maar even gebeld en het is nu helemaal duidelijk _/-\o_
Atag levert 2 types zonsystemen, de CBSolar (enkel tapwater) en de QSolar (tapwater + cv):
- De prijs van de CBSolar blijkt inclusief collectoren te zijn
- De prijs van de QSolar blijkt EXclusief collectoren te zijn

Dus het lijkt maar zo dat CV ondersteuning een paar honderd euro kost als je enkel de prijslijst bekijkt, maar het verschil is dus bijna €2000, en dat enkel voor CV ondersteuning.
- Adviesprijs voor CBSolar met 200l boiler en 5m2 collector: €3800
- Adviesprijs voor QSolar met 200l boiler zonder collector: €4400
- Adviesprijs voor 5m2 collector voor QSolar: €1400, totaal dus €5800 :X :X :X

Ik vind dit dus niet normaal eerlijk gezegd. Nu zijn de adviesprijzen wel ff hoger dan de internet prijzen en kom je dan op €3200 + €1100 = €4300 uit voor 200l/5m2, maar tov de CBSolar domweg heel duur...

Zou je 7.5m2 nemen bij de 200l boiler dan wordt het plaatje door de veel hogere subsidie ff wat beter, nl €3200 + €1600 - €1900 = €2900 excl. extra spullen en installatie, dus snel richting €4000 netto :|

Ik vraag me nu echt af hoe zich dit verhoud met een los systeem, dus losse ketel en losse zonneboiler voor tapwater en cv. Als je zeg €1500 incl. installatie voor een doorsnee ketel neemt blijft er €2500 netto over voor de zonneboiler...

Al met al betekent dit dus dat de prijs van Atag in 3jr verdrievoudigd is als ik naar de prijs kijk die eric-pvt betaalt heeft. Achteraf zijn de subsidies dus niet voor de consument bedoeld, maar om in deze bange tijden de fabrikanten te sponseren :( :( :( :( :( :( :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Ik voorzie wel problemen met een grootschalige inkoopaktie van zonnepanelen trouwens... welk type en met welk vermogen? Voor mensen met beperkt dak oppervlak spelen hele andere eisen dan voor diegenen met een zee aan ruimte. Voor mij is het al belangrijk of een paneel 80cm of 90 cm breed is maar net als windfreak weinig ruimte en dus op zoek naar HR panelen als SunPower of Sanyo HIP. Overigens moeten we dan ook een hele reeks omvormers mee bestellen (ik heb er twee nodig, eentje voor zeg 6 tot 8 panelen en eentje voor 2). Het wordt vast een hele toer om alles gematched te krijgen..

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

styno schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 12:18:
Ik voorzie wel problemen met een grootschalige inkoopaktie van zonnepanelen trouwens... welk type en met welk vermogen? Voor mensen met beperkt dak oppervlak spelen hele andere eisen dan voor diegenen met een zee aan ruimte. Voor mij is het al belangrijk of een paneel 80cm of 90 cm breed is maar net als windfreak weinig ruimte en dus op zoek naar HR panelen als SunPower of Sanyo HIP. Overigens moeten we dan ook een hele reeks omvormers mee bestellen (ik heb er twee nodig, eentje voor zeg 6 tot 8 panelen en eentje voor 2). Het wordt vast een hele toer om alles gematched te krijgen..
Dat moeten we inderdaad in goede banen zien te leiden. Ik kan zelf nog maar 4 panelen kwijt en heb ook het liefst high power panelen ( 2x225Wp ) levert mij weer 900Wp op. Dat past weer net op een SB1100 omvormer.

Als we inderdaad een gezamelijke aktie gaan opzetten dan zouden we eens kunnen kijken of een bedrijf alla ESDEC of SolarNRG geinteresseerd is om mee te helpen met bijvoorbeeld levering omvormers, loggers, railsystemen kabels e.d.

Ook omdat er straks een boel geld mee gemoeid is moeten we dit uiterst secuur aan gaan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Nu online

stegen

8710Wp

Ik ga ook voor de 225Wp panelen van Sunpower.
Als je ze vergelijkt met panelen van andere merken, dan leveren ze veel Watt's (181) per m2.
Het formaat van 156x80cm, is kleiner dan de meeste andere 200+ Wp panelen.

Naar een omvormer heb ik eigenlijk nog niet gekeken. 4500 Wp kan/mag niet op een fase worden aangesloten, dus dat zal dan wellicht over twee omvormers en groepen moeten worden verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12-2024

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

flitspaal.nl schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 12:37:
[...]

Als we inderdaad een gezamelijke aktie gaan opzetten dan zouden we eens kunnen kijken of een bedrijf alla ESDEC of SolarNRG geinteresseerd is om mee te helpen met bijvoorbeeld levering omvormers, loggers, railsystemen kabels e.d.

Ook omdat er straks een boel geld mee gemoeid is moeten we dit uiterst secuur aan gaan pakken.
Dat kan inderdaad een idee zijn. Ik kreeg een offerte binnen van onze zuiderburen voor 12 van die Sunpower panelen, maar ik heb de indruk dat de prijzen daar een stuk hoger liggen dan in Duitsland. Tenminste, als ik van de prijzen op het photovoltaikforum uitga.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:13

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 12:37:
[...]

Ook een bedrijf als Besseling doet veel projecten, vooral met de overheid. Ik neem aan dat ze ervaring hebben met "slim" inkopen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

stegen schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 12:59:
Als je ze vergelijkt met panelen van andere merken, dan leveren ze veel Watt's (181) per m2.

Naar een omvormer heb ik eigenlijk nog niet gekeken. 4500 Wp kan/mag niet op een fase worden aangesloten, dus dat zal dan wellicht over twee omvormers en groepen moeten worden verdeeld.
Kijk eens naar het programma Sunny Design van SMA ( gratis van www.sma.de te downloaden ). Met dit programma kan je simuleren wat welk type panelen zou doen met welke omvormer. Hiermee kan je dus ook de juiste omvormer selecteren bij je systeem.

Alle omvormers van SMA staan erin. Ik heb zelf het idee dat SMA de opbrengst in kWh/kWp wat inschat aan de lage kant. Met bijvoorbeeld mijn installatie op ideaal zuid ( azimuth = 0 ) komt Sunny Design tot slechts 820kWh/kWp.

Ik vermoed zelf dat deze tussen de 5-10% hoger ligt. Ook gezien de ervaringen van een hoop mensen hier op het forum met PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Maar hoeveel kosten ze per Wp? En hoeveel kWh leveren ze per geïnstalleerde Wp, is dat vergelijkbaar met bv. mijn Sharp-panelen? Want dat is bepalend voor de prijs per kWh, welke ook een factor is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Nu online

stegen

8710Wp

@flitspaal.nl Top, ga ik gelijk even naar kijken, bedankt!

@JeroenH, volgens de advertentie op photovoltaikforum 3 Eur/Wp

SUNPOWER SPR 225 (225Wp) mit 18,1% Modul-Wirkungsgrad - 1559 x 798mm ca 3 EUR/Wp (30 Stück)
Ik heb ze een mailtje gestuurd met de vraag wat de prijs is bij 40 panelen, en gelijk al reactie terug:

Dear Mr Michael Stegen!

I would prefer to make you the best price I can do, but for Sunpower 40 Pcs are not much. Therefore my best price is still 2,95 EUR/Watt for 40 Pcs

Best Regards
Thomas Reis

Hehe..nou ja het is in iedergeval positief dat ze vanaf 30 stuks willen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165002

Wellicht kan je terecht bij sunconnex voor al je spullen van sunpower.
Ik heb zelf goed contact met Zon&Co in Amsterdam; zij kunnen volgens mij niet die sunpowers leveren maar ik heb het wel eens met ze over die Sanyo panelen welke ze leveren. (passen 16 op mn dak.., nu nog het geld ;) )

http://www.sanyo-solar.eu...up/hip-230225220hde1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Het was al langer bekend dat Sunsystems de systemen van 48 HP en 300L niet wou testen (setup ala flitspaal.nl), maar ook de kleinere systemen 24HP en 200L wordt niet 'gecertificeerd'.
SunSYstems en nog een paar bedrijven hebben besloten het voorlopig niet te doen de meting.
daar dit in middels 2000 euro duurder is geworden ( 9.000 euro ex btw )
Verder is het onzeker of de subsidie regeling in de huidige vorm zo blijft. na 1 september.
door de onzekerheid van de subsidie regeling gaan wij natuurlijk niet zoveel geld investeren.

Verder is het ook zo in afgelopen jaar heb ik 2 sets verkocht met 1 collector.
andere mensen kopen allemaal grotere sets met meer subsidie.
want voor het zelfde geld (aanschaf) heb je een grote set en het is net zoveel werk.
ook is het zo met de besparing 150 euro besparing of met 3 collectoren 3 maal zo veel
Toch knap van Senter Novem dat ze het altijd weer zo draaien dat het niet (voor iedereen) interessant maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-05 10:37
stegen schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 13:30:
@flitspaal.nl Top, ga ik gelijk even naar kijken, bedankt!

@JeroenH, volgens de advertentie op photovoltaikforum 3 Eur/Wp

SUNPOWER SPR 225 (225Wp) mit 18,1% Modul-Wirkungsgrad - 1559 x 798mm ca 3 EUR/Wp (30 Stück)
Ik heb ze een mailtje gestuurd met de vraag wat de prijs is bij 40 panelen, en gelijk al reactie terug:

Dear Mr Michael Stegen!

I would prefer to make you the best price I can do, but for Sunpower 40 Pcs are not much. Therefore my best price is still 2,95 EUR/Watt for 40 Pcs

Best Regards
Thomas Reis

Hehe..nou ja het is in iedergeval positief dat ze vanaf 30 stuks willen leveren.
toon volledige bericht
Ik ben ook geintresseerd! Joost - dot - Bakker -varkenskrul- ziggo -dot- nl _/-\o_ *O*

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb inmiddels mijn eerste daggrafiek online staan op http://www.familie-kleinman.nl/energie/graphs/

Om 5:30 ging de omvormer voor het eerst aan en om ongeveer half 8 is te zien dat de panelen volledig in de zon liggen te bakken ( slagschaduw dak van buren ). Wat me daarna opvalt is dat de opbrengstpiek niet echt een piek is maar meer een plateau. Van half 9 tot 12:30 blijft de productie nagenoeg constant.

Dat was me ook al opgevallen toen ik de SunnyBeam nog niet had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Mars Warrior schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 12:14:
[...]

Vooruit, ik heb Atag verwarming maar even gebeld en het is nu helemaal duidelijk _/-\o_
Haha, mijn reactie was vooral een reactie op IJsbeer.

Heb je nog tussen neus en lippen door gevraagd op wat voor principe de q-solar werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-04 16:11

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Ook ik heb wel intresse in de gezamelijke inkoop actie.

Hoeveel van de 225Wp panelen ik kwijt kan weet ik pas over een week of 3 als ik de sleutel van ons nieuwe huis krijg.

jopies at xs4all punt nl

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Laatst online: 03-05 17:31
Nou hier ook interesse voor 8 paneeltje(1,6x0,86 a 225watt) ,zodra de SDE de beschikking heeft gegeven ;-)
Ik had ook reeds die Duitse aanbieding gezien… zelfs eentje in oostenrijk :)
Ook hier beperkte ruimte platdak 4 x5 meter op ZZW , ik zit dus reeds een maand lang steeds op het dak om de schaduw te volgen ;-)
De constructie laat de panelen tussen de 0 en 35 graden kantelen ( basis gericht op ZZW)
Waardoor er nog eens 15 tot 20 % extra gegenereerd word per jaar EN ik kan meer panelen plaatsen,door dat ik in de winter ze erg laag kan zetten, ik heb dan ook geen "zonnevolger"
nodig maar een "schaduw detector" ;-)
Een zijde van het dak is beschaduwt door de buurman ( gelukkig pas na 19:00 zijn er effecten)
Maar als je zien hoeveel zonlicht er op de achterkant van je panelen valt .......
Dus al weken bezig grafieken te vergelijken ..optellen..aftrekken...en zoeken op internet
En DIE (225w) panelen hebben een mooie Temperature coeff. of Pmax [%/C] -0.3 de oudjese zitten op 0,45 tot 0.5
Als toppie kan je bij de oudjes.. 20% extra power krijgen als je ze koelt ( waterkoeling)
Zie http://www.9lives.be/forum/2859132-post3.html
En de topper http://www.ku74.net/uberbong/bong_testing_002.JPG
5% van je vermogen gebruiken om de lucht te blazen.. en 5 liter water per dag :)
Mvg x21r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-05 21:33
X21r schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 17:45:
Nou hier ook interesse voor 8 paneeltje(1,5x0,80 a 225watt) ,zodra de SDE de beschikking heeft gegeven ;-)
Ik had ook reeds die Duitse aanbieding gezien… zelfs eentje in oostenrijk :)
Ook hier beperkte ruimte platdak 4 x5 meter op ZZW , ik zit dus reeds een maand lang steeds op het dak om de schaduw te volgen ;-)
De constructie laat de panelen tussen de 0 en 35 graden kantelen ( basis gericht op ZZW)
Waardoor er nog eens 15 tot 20 % extra gegenereerd word per jaar EN ik kan meer panelen plaatsen,door dat ik in de winter ze erg laag kan zetten, ik heb dan ook geen "zonnevolger"
nodig maar een "schaduw detector" ;-)
Een zijde van het dak is beschaduwt door de buurman ( gelukkig pas na 19:00 zijn er effecten)
Maar als je zien hoeveel zonlicht er op de achterkant van je panelen valt .......
Dus al weken bezig grafieken te vergelijken ..optellen..aftrekken...en zoeken op internet
En DIE (225w) panelen hebben een mooie Temperature coeff. of Pmax [%/C] -0.3 de oudjese zitten op 0,45 tot 0.5
Als toppie kan je bij de oudjes.. 20% extra power krijgen als je ze koelt ( waterkoeling)
Zie http://www.9lives.be/forum/2859132-post3.html
En de topper http://www.ku74.net/uberbong/bong_testing_002.JPG
5% van je vermogen gebruiken om de lucht te blazen.. en 5 liter water per dag :)
Mvg x21r
toon volledige bericht
Dito hier. Na een aantal mislokte pogingen op marktplaats voor een goede deal heb ik in april de sde aanvraag verzonden. Met een plat dak van ongeveer 30m2 kunnen de solyndra panelen een optie zijn. Ik heb ze alleen nog niet gezien :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Was leuk die SDE ... 00:22 was ik binnen ..nr 136 in de database....maar ja..afwachten ;)

Een leuke omvormer voor bij die 225w paneeltjes de Steca Grid 2000 master+
2 aparte MMP strings , je moet wel minimaal 3 panelen in serie zetten
Stel je voor midden op de dag 1000wat instraling temp=75 graden
UvPmax is rond de 27 volt dit maal 3 ~ 81 volt net binnen het bereik van de MMP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-05 21:33
X21r schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 18:05:
Was leuk die SDE ... 00:22 was ik binnen ..nr 136 in de database....maar ja..afwachten ;)

Een leuke omvormer voor bij die 225w paneeltjeis de Steca Grid 2000 master+
2 aparte MMP strings , je moet wel minimaal 3 panelen in serie zetten
Stel je voor midden op de dag 1000wat instraling temp=75 graden
UvPmax is rond de 27 volt dit maal 3 ~ 81 volt net binnen het bereik van de MMP
Hoe weet je dat je nr 136 bent.Mijn aanvraag is net na zessen in de ochtend.

Denk je wel aan je dakbelasting bij je platte dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

SpiceWorm schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 17:15:
[...]

Haha, mijn reactie was vooral een reactie op IJsbeer.
Ach, een kinderhand is snel gevuld om een aanleiding te vinden weer eens te posten 8)
Heb je nog tussen neus en lippen door gevraagd op wat voor principe de q-solar werkt?
Je bedoelt terugloop of druksysteem? Ze zijn overgestapt op een druksysteem. Terugloopsysteem zoals eric-pvt heeft gekocht tegen een dumpprijs is niet meer beschikbaar volgens Atag NL.

Verder dus een hele intelligente cv regeling en dubbelspiraals boiler, die dus tov de CBSolar je €2000 kost, iets wat bij mij nog steeds aanvoelt als oplichting, maar daar wilde Atag niks van weten, sterker nog zij gaven aan dat hun systeem kwalitatief en qua regeling superieur is tov andere systemen, en dat de prijs daarom zeer competatief genoemd mag worden O-) O-)

Op mijn voorbeeldberekening: atag cv ketel €1600, boiler €1000, 5m2 collectoren €1200, klein spul €500 = €4300 (is hun prijs, maar dan zonder de collectoren...), werd verder niet ingegaan :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Volgnr 55189 (1e behandeling)
Adres KEIZERSGRACHT 530
Toevoeging RM
Soort plan Monumentenaanvraag, nummer 03-09-0092
Stadsdeel Amsterdam-Centrum
Soort ingreep zoncollector

Bezwaar.
De historische binnenstad is aangewezen als beschermd stadsgezicht. De hier aanwezige
monumenten zijn van belang wegens hun schoonheid, hun betekenis voor de
wetenschap of hun cultuurhistorische waarde. In een monumentenaanvraag worden
naast bouwtechnische en archeologische aspecten van een bouwplan ook de effecten op
de monumentale structuur, op de esthetica van een monument en de invloed op het
(beschermd) stadsgezicht beoordeeld. Het pand is een rijksmonument.
Het betreft een voorstel voor het plaatsen van zonnepanelen op het platte dak van het
voorhuis van nr. 532 en nr. 534.
De commissie constateert dat het plan niet voldoet aan de geldende richtlijnen uit het
PvEM, waarin onder paragraaf 5.5 wordt gesteld dat voorzieningen in het dak maximaal
een derde van de lengterichting van het dakvlak mogen beslaan, waarbij de som van
voorzieningen in en op het dakvlak (dakkapellen, dakvensters, loggia's etc.) niet meer
dan een derde van de lengterichting van het dak beslaat.
Terzijde merkt de commissie op dat het plan niet voldoet aan criteria 4.2.10 uit de
welstandsnota waarin wordt gesteld dat zonnecollectoren geplaatst dienen te worden aan
de achterzijde in het vlak van het dak. Tevens dienen meerdere zonnecollectoren op een
horizontale lijn te worden gerangschikt.

Nog iemand die wel wil, maar waar het niet mag. Ook hier een groot plat dak (170 m2) beschikbaar.
Je mag je wel 10x achter de oren krabben voor je verhuist naar een beschermd stadsgezicht en 100x als je een rijks- of gemeentelijk monument wil gaan bewonen.
(Ik woonde al in mijn huis voordat het gebied werd aangewezen als beschermd stadsgezicht.)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
tw_eek schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 18:27:
[...]
Hoe weet je dat je nr 136 bent.Mijn aanvraag is net na zessen in de ochtend.

Denk je wel aan je dakbelasting bij je platte dak?
Als je inlogt met je ID code bij senternovem zie je je aanvraag en een nummer ...lol ..

Dakbelasting ..hij komt aan het dak vast .... en doordat hij kan kantelen 0-35 graden
maak ik hem aan de achter en zijkant semi dicht,dus de wind heeft er minder vat op
( zie wind berekeningen.NEN 6702.....bij gesloten units worden gerekend met minder kracht
Bovendien bij te veel wind gaat hij gewoon plat liggen :) perfect
En sávond laat ligt hij plat (optimale stand).. en gelijk klaar voor de volgende ochtend :-)
Dus grootste deel van de tijd ligt hij plat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Mochten er nog mensen zijn die veel dakruimte hebben en voor goedkope mono panelen gaan. Ik kan nog steeds aan 175 Wp panelen komen voor 375 euro per stuk. Maten 1580 x 808 mm
Deze panelen kun je wel aan de hoge rendements transformatorloze omvormers aansluiten van SMA, ook aan de nieuwste sunny boy TL-20 serie met blue tooth functies.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-05 20:14
ericplan schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 18:57:
Volgnr 55189 (1e behandeling)
Adres KEIZERSGRACHT 530
Toevoeging RM
Soort plan Monumentenaanvraag, nummer 03-09-0092
Stadsdeel Amsterdam-Centrum
Soort ingreep zoncollector

Bezwaar.
De historische binnenstad is aangewezen als beschermd stadsgezicht. De hier aanwezige
monumenten zijn van belang wegens hun schoonheid, hun betekenis voor de
wetenschap of hun cultuurhistorische waarde. In een monumentenaanvraag worden
naast bouwtechnische en archeologische aspecten van een bouwplan ook de effecten op
de monumentale structuur, op de esthetica van een monument en de invloed op het
(beschermd) stadsgezicht beoordeeld. Het pand is een rijksmonument.
Het betreft een voorstel voor het plaatsen van zonnepanelen op het platte dak van het
voorhuis van nr. 532 en nr. 534.
De commissie constateert dat het plan niet voldoet aan de geldende richtlijnen uit het
PvEM, waarin onder paragraaf 5.5 wordt gesteld dat voorzieningen in het dak maximaal
een derde van de lengterichting van het dakvlak mogen beslaan, waarbij de som van
voorzieningen in en op het dakvlak (dakkapellen, dakvensters, loggia's etc.) niet meer
dan een derde van de lengterichting van het dak beslaat.
Terzijde merkt de commissie op dat het plan niet voldoet aan criteria 4.2.10 uit de
welstandsnota waarin wordt gesteld dat zonnecollectoren geplaatst dienen te worden aan
de achterzijde in het vlak van het dak. Tevens dienen meerdere zonnecollectoren op een
horizontale lijn te worden gerangschikt.

Nog iemand die wel wil, maar waar het niet mag. Ook hier een groot plat dak (170 m2) beschikbaar.
Je mag je wel 10x achter de oren krabben voor je verhuist naar een beschermd stadsgezicht en 100x als je een rijks- of gemeentelijk monument wil gaan bewonen.
(Ik woonde al in mijn huis voordat het gebied werd aangewezen als beschermd stadsgezicht.)
toon volledige bericht
Mijn medeleven heb je! Tijd om dit soort lokale overheden voor te dragen bij de overheid zelf in Den Haag, kijken hoe ZIJ dan hun duurzame doelstelling van 20-20-20 willen halen met dergelijk achterbaks gezever.....
Tijd om enkele kopstukken in persona eens hiervoor te benaderen (Samson??)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733

Daimler investeert in Tesla Motors
http://www.nu.nl/economie...nt-elektrische-autos.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Je kunt hem gewoon mailen, ik heb dat ook al een paar keer gedaan. Tot nu toe altijd antwoord gekregen. Nniet altijd met wat ik wilde horen ;), maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

besseling is vooral sunkit/oskomera,
jeroen, besseling dat was bij die enorm lange collector,
inmiddels heeft besseling ook 2 turbines op het dak,
deze geven trouwens hele andere cijfers dan dat testparkje in zeeland,
je kan www.besseling.nl altijd bellen om het te verifieren.

andere leveranciers kun je trouwens collectief benaderen, via 1 spreker,
dat heb ik in augustus ook gedaan, de kortingen zijn dan best fors,
bijv met 25 man en de leverancier samen een paar containers bestellen.
ik betaalde uiteindelijk 2,31 euro voor GSS190Wp panelen werkend op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-04 16:30
flitspaal.nl schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 12:00:
Eric-PVT heeft zijn dak ook op oost/west liggen en die haalt ook hele hoge opbrengsten, mede ook door de locatie van z'n huis ( vlakbij zee ).

Ik ben zelf van mening dat alles tussen pal oost en pal west ligt prima te gebruiken is als locatie voor PV en voor zonneboilers.
Sterker, ik denk dat het zelfs helemaal geen bal uitmaakt. Kijk maar naar de afgelopen dagen...smorgens zon, smiddags bewolking en 's-avonds wordt het weer zonnig. Zit ik lekker te kijken met mijn collectoren op pal zuid... (overigens sloeg de pomp zelfs aan toen het afgelopen zondag regende, dat dan weer wel )

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 21:14:
ik betaalde uiteindelijk 2,31 euro voor GSS190Wp panelen werkend op het dak.
wtf

Wil je daar wat meer over vertellen? Dat is SDE-loos een reden om elke cm2 vol te leggen. Inclusief omvormers/rails, exclusief installatie neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gisteren heeft een atag engineer mijn qsolar uitgelezen : (gegevens over periode 1-5-2006 - 18-05-2008)

21=75GJ x33=2475m3 verbruik totaal
22=59GJ x33=1947m3 verbruik cv
23=16GJ x33=528m3 verbruik ww
24=3298 totaal aantal draaiuren
25=2768 draaiuren cv
26=530 draaiuren ww
32=5578 totaal draaiuren
37=5857 totaal aantal pompuren
204=4091 draaiuren collectorpomp totaal
205=2341 draaiuren collectorpomp voor cv

ik had een verbruik van 458m3 op mijn jaarrekening 2008
en heb nu 605m3 verbruikt. (1-10-2008 tot vandaag)
het verschil is de zon.
een west collector doet het dus best aardig tov een hr keteltje,
gezien de lage brandtijd van de gasketel, en de levensduur (20jaar) is 5+ mille nog steeds verstandig.
wat je niet afneemt word niet duurder,
verder is de isolatie toch winnaar, ik verbruik nog maar 50% van de oude situatie.
en last but not least, dit is verbruik met 2 hotfills in bedrijf, die stroom besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 21:14:
besseling is vooral sunkit/oskomera,
jeroen, besseling dat was bij die enorm lange collector,
inmiddels heeft besseling ook 2 turbines op het dak,
deze geven trouwens hele andere cijfers dan dat testparkje in zeeland,
je kan www.besseling.nl altijd bellen om het te verifieren.
Ik heb (zeer) regelmatig kontakt met Besseling vanwege de plaatsing bij ons, waar, vanwege de vergunning, toch iets ander spul op het dak komt dan de standaard Lightbox voor plat dak plaatsing. Mijn kontaktpersoon is erg in voor andere zaken, maar helaas laten de tussenleveranciers en fabrikanten wel eens een steekje vallen. In mijn geval is er eindeloos heen en weer gemaild tussen Sunconnex en K2 in Duitsland, met name over de windlastberekeningen en de benodigde ballast. Nu staat het spul bij Besseling, maar helaas ontbreekt er nog wat. Desondanks hoop ik dat ze vrijdag a.s. komen plaatsen *O* . (Nefit Solarline 2-110 en 2 x 3 suntech 200Wp paneeltjes)
Overigens ben ik nog in gesprek met de gemeente, want momenteel heb ik twee bouwvergunningen. Door een fout zijn ze vergeten om één vergunning in te trekken. Ik mag dus nog zo'n set op het dak zetten, maar dan iets minder gunstig (helling 10 graden en op 200 graden, dus net iets door het zuiden heen) De juristen die ik heb geraadpleegd zeggen dat ik de vergunning mag gebruiken, het stadsdeel denkt van niet. We zullen het zien. Die twee vergunningen hebben me overigens al EUR 550,- gekost. En als je zelf een vergunning intrekt krijg je hooguit 25% terug, vandaar dat ik toch maar weer de strijd aan ga.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die twee vergunningen hebben me overigens al EUR 550,- gekost.
w.t.f. ? en welke tegenprestatie word er geleverd ? gaat dat echt zo joh ?
Wil je daar wat meer over vertellen? Dat is SDE-loos een reden om elke cm2 vol te leggen
gewoon collectief ingekocht, en wat geluk, en; persoonlijk naar leveranciers gaan.
verder heb ik dan ook de hele boel volgelegd.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 19-05-2009 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:04:
[...]

w.t.f. ? en welke tegenprestatie word er geleverd ? gaat dat echt zo joh ?
Daarvoor heb je een hele tijd mogen wachten, krijg je stapels papieren, die je zelf eerst ingeleverd hebt, maar dan nu met een rood stempeltje van het stadsdeel en komen ze op je vingers kijken tijdens de plaatsing. Dat is toch bijna voor niets :|

Voor als je tijd over hebt: Waar moet je rekening mee houden als je een monument gaat kopen. http://www.centrum.amster...concept%20PvEM%202009.pdf 56 pagina's over wat je wel en vooral niet mag.

[ Voor 20% gewijzigd door ericplan op 19-05-2009 22:36 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:08
Anoniem: 287219 schreef op maandag 18 mei 2009 @ 23:18:
Op de solarday gehoord,

Een thermostaat douchekraan aansluiten op de wasmachien.
Instellen op temperatuur, na een halfuurtje als je langsloopt kan ie op koudwater.

Ik zelf ga voor een thermostatisch regelventiel iets van 30 euri afmixen op 30graden,
dat de wasmachien in.

Mijn afwasmachien kan 60 graden water aan.
Een douchekraan gaat bij mijn weten niet volledig koud. En, één keer vergeten betekent dat je dus zo'n 2 a 3 wassen weer bezig bent om het verloren warm water "terug te winnen".
Het zou hier in elk geval niet werken, de was draait altijd 's nachts. Om daar nou voor uit m'n bed te komen...met de ms1002 kan je inschakelvertraging instellen trouwens.
stegen schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 11:41:
Nadat ik afgelopen zondag eens een kijkje ben gaan nemen in Wijk bij Duurstede, bij een PV installatie op een plat dak, en dit hele topic heb doorgelezen (nouja het laatste deel dan), is me veel meer duidelijk.

Mijn situatie is niet veel anders, ligging is Zuid-Oost. En met die goede prijzen voor panelen in Duitsland, is de drempel om tot aanschaf over te gaan minder groot.

Ik doe daarom ook graag mee voor 20 panelen.

Bij elkaar gaan we dan al makkelijk over de minimale 30 stuks heen.

-Michael
Wij zitten op ZW, prima opbrengst! Meeste verlies zit hem in de boom die elk jaar een stukje groter wordt...tijd voor een fikse storm, liefst uit Noordoost, want anders valt ie in onze tuin en die van de buren....

Onze zonneboiler ligt trouwens op 10 graden helling, tegen het advies van Nefit in trouwens, maar Nefit wist me geen duidelijke redenen te noemen waarom het niet kon. En hij presteert prima! Hij heeft zelfs eerder zon dan de PV panelen door de lage hellingshoek. (Op de dakkapel)

Mijn zwager en schoonouders hebben ook al vaker aangegeven PV te willen, dus wie weet kan ik er daar ook nog een aantal slijten. Wellicht is het zinvol om een soort product overzicht te maken?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Ik heb op mijn pc een instralingsdiagram staan waar je precies kunt zien wat je verwachte opbrengst zal zijn tenopzichte van perfect zuid hoek 35 graden, alleen weet ik niet hoe hierin gecopieerd te krijgen.
Zo zie je dat een 25graden hoek en westligging nog steeds 85% opbrengst geeft tenopzichte van perfect zuid.
Zelfs een paneel die plat ligt en geen last van schaduw levert ook nog steeds 85% op.
Vertikaal tegen een muur naar zuiden levert nog maar 70% op.

De reden dat ik aan goedkope panelen kan komen is dat ik mee mocht doen met een bedrijf die meteen 1200 stuks bestelde (2 containers) uit China. Hopelijk is de SDE toezegging rond zodra ik de panelen ontvang. (eind Juni) Kan ik ze meteen installeren. Het bewijs dat ze nieuw zijn en niet 2de hands is al voldoende om mee te mogen doen aan de SDE regeling. Waar ze vandaan komen en hoeveel ze gekost hebben doet er voor de SDE niet toe.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik zat mij net wat af te vragen...
Wanneer je een heel klein streepje schaduw hebt over je panelen, beperk je de stroom die door dat deel kan lopen en dus zakt de opbrengst van de hele keten in elkaar.
Maar wat ik mij nu afvraag is of het ook schadelijk is voor de panelen (of omvormer).
Feitelijk zit je namelijk de panelen onbelast te belichten en theoretisch kan de spanning rondom het schaduw-stukje behoorlijk oplopen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

TD-er schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 07:09:
Ik zat mij net wat af te vragen...
Wanneer je een heel klein streepje schaduw hebt over je panelen, beperk je de stroom die door dat deel kan lopen en dus zakt de opbrengst van de hele keten in elkaar.
Maar wat ik mij nu afvraag is of het ook schadelijk is voor de panelen (of omvormer).
Feitelijk zit je namelijk de panelen onbelast te belichten en theoretisch kan de spanning rondom het schaduw-stukje behoorlijk oplopen.
Ik hoop dat ik het goed ga zeggen nu, dit gedeelte weet ik ook nog relatief weinig over.

Elk paneel heeft een z.g.n bypass diode ,deze zit in de junction box. Mocht je een zonnige dag hebben maar met schaduw op 1 paneel dan beschermd die bypass diode je paneel die schaduw vangt. Effectief doet dat paneel dan niet mee in de string.

Dat is wat ik ervan begrijp, of dit 100% de waarheid is weet ik niet.

Ik heb overigens zelf last van een schoorsteentje op mijn dak die op mijn 1e paneel 's ochtends schaduw geeft. Dit merk ik overigens niet in mijn opbrengsten, ondanks dat ik hier ontzettend bang voor was. Ik heb volledig opbrengst van 7:30 - 12:30. Hierna wordt het langzaam minder en na 16:00 is het grootste feest voorbij. Vanaf zonsopgang tot 7:30 heb ik last van schaduw op alle panelen ( slagschaduw van het dak van de buren ).

Dit kan je ook duidelijk zien in de grafieken die ik sinds 2 dagen heb :) http://www.familie-kleinman.nl/energie/graphs

Mijn omvormer is van 7:30-12:30 het merendeel van de tijd bezig tegen de 1kW aan output. En dat is de nominal output van mijn omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Mistraller schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:30:
[...]

Een douchekraan gaat bij mijn weten niet volledig koud. En, één keer vergeten betekent dat je dus zo'n 2 a 3 wassen weer bezig bent om het verloren warm water "terug te winnen".
Als je water uit de zonneboiler hebt is dit geen probleem. Het prijsverschil tussen een voorschakelapparaaat en een simpele thermostatische kraan is dusdanig dat ik (zelfs in de winter als ik met gas verwarm) de kraan wel een keer mag vergeten.
Voor zover ik kan voelen is bij het water wel degelijk koud als de temperatuur op het laagst staat.
Wij wassen meestal overdag en de wasmachine staat beneden, dus praktische bezwaren zijn er ook niet.
Helaas fluit de douchekraan nogal. Bijkomend voordeel daarvan is wel dat je hoort als hij weer water gaat nemen om te spoelen. Dan kun je alsnog de kraan koud zetten als je hem vergeten was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Overigens iets anders. Mijn Sunny Beam kan ik via Sunny Data Control uitlezen en de logs kan ik hiermee bewaren ( Excel/CSV formaat ). Met het programmaatje Sunny Report worden hier nu grafieken mee gemaakt. ( http://www.familie-kleinman.nl/energie/graphs ). Nu doe ik dit elke dag met de hand maar ik zou dit graag willen automatiseren.

Er zijn jammer genoeg nog geen USB drivers beschikbaar voor linux van de SunnyBeam. Ik zit dus voorlopig vast aan Windows jammer genoeg. Wat is op dit moment veruit de meest zuinige oplossing waar ik Windows op kan draaien met USB poorten?

Ik ben overigens zelf begonnen om Sunny Report te herschrijven, ik vind die statistieken op z'n zachtst gezegd niet mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 08:01:
Wat is op dit moment veruit de meest zuinige oplossing waar ik Windows op kan draaien met USB poorten?
Fit-PC? (Check ook versie 1, die is nog zuiniger en waarschijnlijk wel goedkoper, niet naar gekeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 08:53:
[...]

Fit-PC? (Check ook versie 1, die is nog zuiniger en waarschijnlijk wel goedkoper, niet naar gekeken)
Wow! PERFECT! Een sata disk erin van 160GB en ik heb mijn centrale servertje weer waar ik mijn foto's, documenten e.d. weer kwijt kan. Uiteraard dan wel m'n backups goed regelen. Thanks! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 09:45:
[...]

Wow! PERFECT! Een sata disk erin van 160GB en ik heb mijn centrale servertje weer waar ik mijn foto's, documenten e.d. weer kwijt kan. Uiteraard dan wel m'n backups goed regelen. Thanks! _/-\o_
Beetje offtopic, maar ik regel de backups al een tijdje via mozy.com . Heeft mij al het een en ander gered!
Een andere optie is mesh.com van ms, iets meer ruimte, maar nog in ontwikkeling (beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239001

[...]

Werkt inderdaad prima. Ik draai er al mijn logger software voor boiler en PV op. Tevens een website met confluence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-05 23:51
X21r schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 17:45:
Nou hier ook interesse voor 8 paneeltje(1,6x0,86 a 225watt) ,zodra de SDE de beschikking heeft gegeven ;-)
Daar heb ik vorig jaar 6 maanden op moeten wachten, vervolgens 2 maanden op de offerte van de leverancier (die werden in september helemaal gek toen duizend(en) mensen tegelijk een PV-systeem wilden bestellen), en toen werden de dagen te kort/weer te slecht om nog te installeren. Weer een jaar voorbij :(

Ik hoop voor je dat Senternovem dit jaar wat sneller werkt, maar doordat de SDE weer overtekend is, moeten eerst alle aanvragen worden verwerkt en dan moet er een loting plaatsvinden. Dus ik vrees dat het weer lang gaat duren.

Ondertussen heb ik al ruim 500 'SDE' kWh-tjes geproduceerd en verwacht ik eind deze week het 1000ste (sinds juni 2006) kWh-tje terug te leveren aan het net :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-05 23:51
X21r schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 18:05:

Een leuke omvormer voor bij die 225w paneeltjes de Steca Grid 2000 master+
Die heb ik ook, met 2x 9 Kyocera panelen van 130 Wpiek.

Ik heb er ook het netwerk kaartje met software bij. De software is slecht en bevat fouten (mbt ophalen 10min data). Ben zelf nieuwe software aan het schrijven, de belangrijkste delen van het protocol heb ik al ontrafelt. Als je tzt interesse hebt dan hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Nu online

stegen

8710Wp

Ik was helaas te laat met de SDE aanvraag, en ik heb geen zin om er nu nog 1,5 jaar op te wachten, dus dan maar zonder subsidie.
Met het programma van SMC kwam ik met 22 panelen uit op 4,95 kWp, past allemaal net op het dak.
Levert zelfs met mijn Z-O ligging op jaarbasis dan bijna 4000 kWh op.

In die 1,5 jaar heb ik dan 6000 kWh opbrengst. Van mij mogen ze volgende week al op het dak liggen ;-)

Btw in mijn geval lijkt de beste omvormer een SMC 4600A te zijn, ik kan dit type echter in vrijwel geen enkele webwinkel vinden, iemand een idee wat ie ongeveer kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

JopieE schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 17:22:
Ook ik heb wel intresse in de gezamelijke inkoop actie.

Hoeveel van de 225Wp panelen ik kwijt kan weet ik pas over een week of 3 als ik de sleutel van ons nieuwe huis krijg.
Ik wist de exacte dakmaten ook niet aangezien ik pas over twee weken de sleutel krijg maar daar heb ik even omheen gewerkt: Ik heb bij de technische keuring gevraagd of er extra foto's gemaakt konden worden en dat ik daar dan graag een kopietje wilde. Ik heb dus al hires foto's van binnen en buiten. Nu is de werkbreedte van een betonpan 30cm en de werkhoogte tussen 32 en 34 cm. Door de pannen te tellen weet ik nu redelijk precies hoeveel ruimte er is.

Ik kan dus 9 panelen van 1556*800 mm kwijt in landscape en als ik een combinatie doe van landscape en portrait kunnen er max 13 op het dak maar dan heb ik 10/20 cm van de buren nodig en dat is nog maar afwachten. Bovendien is een combinatie van landscape en portrait niet echt estetisch verantwoord (ik wil de straat nog wel te vriend houden).
SolarKing schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 19:12:
Mochten er nog mensen zijn die veel dakruimte hebben en voor goedkope mono panelen gaan. Ik kan nog steeds aan 175 Wp panelen komen voor 375 euro per stuk. Maten 1580 x 808 mm
Deze panelen kun je wel aan de hoge rendements transformatorloze omvormers aansluiten van SMA, ook aan de nieuwste sunny boy TL-20 serie met blue tooth functies.
Die panelen hebben dus nagenoeg identieke afmetingen als de SunPower 225 Wp panelen maar leveren bijna 25% minder energie per vierkante meter. Waarschijnlijk weten de SunPowers zowieso nog wat extra kWh-tjes te produceren bovenop hun al hogere efficientie aangezien ze een zeer lage temperatuursafhankelijkheid hebben. Losjes omgerekend komt jou moduleprijs dan ongeveer op 500 Euro uit, daar zullen de SunPowers niet zo gek ver vanaf zitten. Maargoed, zoals je zegt: wellicht interessant voor mensen met veel ruimte.

Zijn er hier ook mensen die hun panelen onder de dakkapel hebben gemonteerd? Zo ja, hoe krijg je dan nog de kozijnen van de dakkappel geschilderd?

[ Voor 0% gewijzigd door styno op 20-05-2009 11:59 . Reden: nuancering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
@ flitspaal.nl
betreffende de schaduw
Duidenlijk te zien op gafiek ( ik wil graaaaggggg meerde dagen zien ;-)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/05/20/1242812446-920.jpg

Je ziet meer dan een knik..... en per dag 4Kwh gemist .. bijna 10 % ...
( gearceerde gebied aan de linker zijde)
en eigenlijk zou je toch 5,5 tot 6,6 Kwh/Wp per dag moeten halen bij goed weer

en voor het instralings diagram van voor door solarking ;-)
Afbeeldingslocatie: http://www.olino.org/wp-content/uploads/2008/articles/4xzonpaneel_instralingsdiagram.jpg
Klik op plaatje voor gehele pagina en uitleg ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door X21r op 20-05-2009 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

X21r schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 12:17:
@ flitspaal.nl
betreffende de schaduw

[afbeelding]

Je ziet meer dan een knik..... en per dag 4Kwh gemist .. bijna 10 % ...
( gearceerde gebied aan de linker zijde)
en eigenlijk zou je op 5,5 tot 6,6 Kwh per dag moeten halen bij goed weer
Ola! Het missen aan het begin van de grafiek kan ik jammer genoeg niets aan doen, dan moet ik het dak van de buren afbreken.

Wat betreft de top. Daarvoor moet ik inderdaad meer informatie over meerdere dagen hebben. Vanochtend leverde mijn omvormer bijna 1kW terug het net in. ( dat was om half 10 ). die 1kW is ook de nominale waarde voor mijn omvormer ( SB1100 ). Ik hoop met de grafiek van vandaag weer meer info te hebben.

Ik zou dan ook nog een piek in de grafiek verwachten op het moment dat de panelen 100% in de zon liggen want op een gegeven moment in de ochtend valt de schaduw ook weg van de schoorsteen.

Mijn record op 1 dag is overgens 6,5kWh met mijn panelen. En dat valt dus al aan de bovenkant van de 5,5-6,6kWh verwachting die je schetste ;)

Overigens bedankt voor de tekening! Die is ontzettend bruikbaar, je kan daarop inderdaad heel mooi de schaduwgevolgen zien.

[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 20-05-2009 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

[...]
Die panelen hebben dus nagenoeg identieke afmetingen als de SunPower 225 Wp panelen maar leveren bijna 25% minder energie per vierkante meter. Waarschijnlijk weten de SunPowers zowieso nog wat extra kWh-tjes te produceren bovenop hun al hogere efficientie aangezien ze een zeer lage temperatuursafhankelijkheid hebben. Losjes omgerekend komt jou moduleprijs dan ongeveer op 500 Euro uit, daar zullen de SunPowers niet zo gek ver vanaf zitten. Maargoed, zoals je zegt: wellicht interessant voor mensen met veel ruimte.

[/quote]

Ik weet niet hoe jij aan zo'n berekening komt met moduleprijs van 500 euro??
Sunpower 225 heeft –0.38% /°C , standaard mono paneel –0.50% /°C
Die kleine verschil in temperatuursafhankelijkheid heeft hier in Nederland maar erg weinig effect op je jaarlijkse opbrengst dus maak van een mug niet meteen een olifant.
Voor 1 Sunpower module koop je bijna 2 standaard 175Wp panelen. Je hoeft geen wiskundige te zijn om te zien dat je met de goedkope standaard 175W veel goedkoper bent. Zelfs aan Spanje waar de temperatuur veel hoger ligt dan hier heeft de leverancier veel panelen geleverd.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
SolarKing schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 13:05:

Die kleine verschil in temperatuursafhankelijkheid heeft hier in Nederland maar erg weinig effect op je jaarlijkse opbrengst dus maak van een mug niet meteen een olifant.
Voor 1 Sunpower module koop je bijna 2 standaard 175Wp panelen. Je hoeft geen wiskundige te zijn om te zien dat je met de goedkope standaard 175W veel goedkoper bent. Zelfs aan Spanje waar de temperatuur veel hoger ligt dan hier heeft de leverancier veel panelen geleverd.
Die panelen worden makkelijk 40 graden als ze in de zon liggen te bakken. 40 keer het verschil van 0,12 is toch een 'schamele' 5%! Hoogzomer, als de opbrengst het hoogst is, halen ze dus 30% meer rendement.
Er wordt nergens beweerd dat andere panelen slecht zijn, en dat andere panelen meer verkocht worden hoeft ook nog niet altijd wat te zegegn over de kwaliteit. Als ze bijv. veel gebruikt worden in mega-projecten of projectontwikkelaars dan worden ze wel veel verkocht, maar die kopen in op andere beweegredenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

SolarKing schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 13:05:
[...]
Nou simpel, er zit 23% verschil tussen een paneel van dezelfde oppervlak dat 175 Wp levert dan wel 225 Wp. Dus om dezelfde productie te krijgen moet je dus 23% meer panelen plaatsen + extra bevestinging materiaal en kabels. Dus ga er eens vanuit dat eenzelfde opwek met 175 Wp panelen 25% duurder is, dan kom je op 375 Eur * 1.25 = 468 Eur en dan heb ik het temperatuur gedrag nog niet meegenomen. Vandaar mijn 'ongeveer 500 euro' opmerking. Wat ik dus wilde zeggen is: als je de beide panelen met elkaar wilt vergelijken kun je dat beter op basis van opbrengst per m2 getallen doen dan module prijzen.

Ik weet overigens nog niet hoeveel een SunPower paneel kost in bulk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Hoe kom je nu weer aan 40 keer 0,12 ?
De Wp van panelen worden geflashed bij 25 graden bij mijn weten en niet bij 0 dus wordt het verschil al veel kleiner. Verder komt je jaarlijkse opbrengst hier in Nederland het meeste uit bewolkte dagen.
Je zult me toch moeten overtuigen met praktijkcijfers want ik geloof er niks van dat je jaarlijks 30% meer opbrengst krijgt hier in Nederland puur uit de temperatuurscooficient.
Een vergelijking met Sunny Design.
2 systemen van 3150 Wp aangesloten aan een SB 3300 omvormer in Nederland Den haag.
14 Sunpower panelen van 225Wp en 18 Trina Solar panelen van 175Wp (beide in 2 stringen en kabelverliezen weggelaten)
Sunpower komt dan op 874 kWh/kWp
Trina komt op 852 kWh/kWp
Dat is toch absoluut geen 30% verschil.
Omgerekend jaaropbrengst zou Sunpower op 3,15 x 874 = 2753 kWh.
Trina op 3,15 x 852 = 2684 kWh verschil van 69 kWh. Dat komt eerder neer op een verschil van 2,5%
(fouten voorbehouden)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

styno schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 14:13:
[...]
Nou simpel, er zit 23% verschil tussen een paneel van dezelfde oppervlak dat 175 Wp levert dan wel 225 Wp. Dus om dezelfde productie te krijgen moet je dus 23% meer panelen plaatsen + extra bevestinging materiaal en kabels. Dus ga er eens vanuit dat eenzelfde opwek met 175 Wp panelen 25% duurder is, dan kom je op 375 Eur * 1.25 = 468 Eur en dan heb ik het temperatuur gedrag nog niet meegenomen. Vandaar mijn 'ongeveer 500 euro' opmerking. Wat ik dus wilde zeggen is: als je de beide panelen met elkaar wilt vergelijken kun je dat beter op basis van opbrengst per m2 getallen doen dan module prijzen.

Ik weet overigens nog niet hoeveel een SunPower paneel kost in bulk.
Jij wilt dus zeggen dat als ik 18 panelen van 175Wp plaats ipv 14 panelen van 225Wp ik 25% duurder uit ben met mijn systeem aan bevestigingsmateriaal?? Ik weet niet wat voor bevestigingsgmateriaal jij gebruikt maar ik ben daar echt niet zoveel meer aan kwijt. Kabels zelfde verhaal. Kabels zitten bij de panelen bijgeleverd. Alleen je stringkabels kunnen iets langer worden maar dat hoeft niet..ligt aan begin en eindpunt van een string.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Kijk mijn gedacht
Ik kan IJSBEER best volgen met zijn beredenering
Bij 40 graden verhoging ( van 25 naar 65 graden) levertje bij de nieuwe panelen een extra winst op van
40 graden *( 0,5 – 0,38) = 0,12 == 4,8 % meer vermogen dan een “oud”paneel

En kijk eens goed naar http://www.pv-solar24.info/
en naar de pieken in Watt als de temp hoog en laag is
Dit zijn oude panelen met waarschijnlijk 0,6% per graad temperatuur verhoging ( of hoger)
Bovenste grafiek is de temperatuur

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/05/20/1242824754-380.jpg

in A is de temp lager en meer opgewerkt vermogen dan in B waar de temp +/- 18 graden hoger is
hier een verschil van +/- 25 % vermogen verlies oei oei oei
Je zou er 600watt per uur meer uit kunnen halen als je ze koelt

Eigenlijk moet je nog veel meer grafiek uitrekenen en middelen
Deze beide grafieken waren van vorige week

Maar de prijs van de 175watjes is erg laag en kan financieel nooit opboksen tegen de nieuwst panelen waar je de volle mep voor betaald 
Het is de ruimte die je heb .. anders kan je ( financieel) beter de amorf panelen nemen
Dus beide heren vergelijk grafieken …..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
SolarKing schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 15:01:
[...]

Jij wilt dus zeggen dat als ik 18 panelen van 175Wp plaats ipv 14 panelen van 225Wp ik 25% duurder uit ben met mijn systeem aan bevestigingsmateriaal??
en panelen, en, en.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

SolarKing schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 15:01:
Jij wilt dus zeggen dat als ik 18 panelen van 175Wp plaats ipv 14 panelen van 225Wp ik 25% duurder uit ben met mijn systeem aan bevestigingsmateriaal?? Ik weet niet wat voor bevestigingsgmateriaal jij gebruikt maar ik ben daar echt niet zoveel meer aan kwijt. Kabels zelfde verhaal. Kabels zitten bij de panelen bijgeleverd. Alleen je stringkabels kunnen iets langer worden maar dat hoeft niet..ligt aan begin en eindpunt van een string.
Nee, ik probeerde te zeggen dat je 23% meer panelen nodig hebt om tot dezelfde hoeveelheid vermogen uit te komen. Ook heb je iets meer rails, kabels e.d. nodig waardoor ik het afrond op 25%.

Nog anders gezegd: als je een prijsvergelijk wilt doen op basis van paneel vs paneel dan moet je 25% bij de prijs van het 175Wp paneel optellen om zodanig op een virtueel 225 Wp paneel uit te komen zodat je die met een 225Wp SunPower paneel kunt vergelijken.
X21r schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 15:45:
Je zou er 600watt per uur meer uit kunnen halen als je ze koelt
Dit moet zijn:

"Je zou er 600 Wattuur per uur meer uit kunnen halen als je ze koelt" oftewel: "Je zou er 600 Wh per uur meer uit kunnen halen als je ze koelt". >:)

SolarKing: Ik zeg helemaal niet dat een 'ouderwets' paneel duurder is dan een SunPower. Ik probeer wel te zeggen dat een SunPower niet zó verschrikkelijkl duurder is als je ze op basis van jaaropbrengst/m2 vergelijkt..

[ Voor 22% gewijzigd door styno op 20-05-2009 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165002

Dat geneuzel over die percentages van de panelen.

In de tussentijd is het weer een mooie zonnige dag bijna voorbij.

Hup knoop doorhakken en je dak volleggen! Oogsten die zon 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
styno schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 16:09:

"Je zou er 600 Wattuur per uur meer uit kunnen halen als je ze koelt" oftewel: "Je zou er 600 Wh per uur meer uit kunnen halen als je ze koelt". >:)
Jij drinkt zeker je cappuccino met creamer .. dubbel op
600Wh per uur
Grafiek is in watt . dus als je het opgewekte vermogen vergelijkt ….in watt
Dat uur .. komt van grafiek tijdschaal ….in uren … en dat begrijpen de mensen
Maar 600Wh in 1 minuut is toch een heel andere waarde dan 600Wh in een uur ;-)
Scheelt 600%
Dus dan gewoon 600W op dat tijdstip ….. en hoe langer je er naar kijkt des te meer het word ;-)

Zoals SJONDEDON al vraagt , zeg ik “Is dit nu eindelijk het hoogste percentage “
….. lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien een leuke link voor mensen hier in het topic :)

http://www.inhabitat.com/...m-100-powered-by-the-sun/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

X21r schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 16:44:
Jij drinkt zeker je cappuccino met creamer .. dubbel op
Haha. Nee. 's middags drink ik geen koffie meer, misschien is dat het probleem ook wel ;-)
600Wh per uur
Grafiek is in watt . dus als je het opgewekte vermogen vergelijkt ….in watt
Dat uur .. komt van grafiek tijdschaal ….in uren … en dat begrijpen de mensen
Maar 600Wh in 1 minuut is toch een heel andere waarde dan 600Wh in een uur ;-)
Scheelt 600%
Dus dan gewoon 600W op dat tijdstip ….. en hoe langer je er naar kijkt des te meer het word ;)
Goed, ondanks de caffeine tekort wil ik het wel graag even duidelijk hebben :p Jij stelde dat als je de panelen koelt je er kennelijk wel 600 Watt meer uit kunt halen. Per uur is dat dus 600 Wh, vandaar mijn opmerking: 600 Wh per uur. Over een zomerse dag zou je dus bijvoorbeeld kunnen zeggen 600Wh * 10 = 6kWh meer opbrengst met waterkoeling.
Zoals SJONDEDON al vraagt , zeg ik “Is dit nu eindelijk het hoogste percentage “
….. lol
Het lijkt me 100% duidelijk nu? O-)

Edit: Sjondejon: Je moet juist blij zijn met dat geneuzel! 30 jaar lang 25% (oeps, doe ik het weer 8)7 ) meer vermogen van hetzelfde dak oogsten weegt makkelijk op tegen een dagje lekker over percentages discussieren. Een doordachte keuze bespaart uiteindelijk een heleboel fossiele kWh-tjes.

Edit: X21r hieronder: jij je zin :)

[ Voor 12% gewijzigd door styno op 20-05-2009 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
styno schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 17:32:
[...]
Haha. Nee. 's middags drink ik geen koffie meer, misschien is dat het probleem ook wel ;-)
Het lijkt me 100% duidelijk nu? haha O-)
Laatste zin ….en mijn zin ……. 600watt in de rechter grafiek gaat goed per uur .een uurlang ...maar in de linker grafiek ..is het maar een piek van een minuut dus daar is het 1/60*600W=100Wh
in dit geval…op deze tijd… in deze periode van het jaar..met deze panelen..met dit aangesloten vermogen …(gaat om %W verlies per graad Celsius opwarming)..panelen worden toch ook niet opgegeven in Wh :) punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

styno schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 16:09:
[...]
Nee, ik probeerde te zeggen dat je 23% meer panelen nodig hebt om tot dezelfde hoeveelheid vermogen uit te komen. Ook heb je iets meer rails, kabels e.d. nodig waardoor ik het afrond op 25%.

Nog anders gezegd: als je een prijsvergelijk wilt doen op basis van paneel vs paneel dan moet je 25% bij de prijs van het 175Wp paneel optellen om zodanig op een virtueel 225 Wp paneel uit te komen zodat je die met een 225Wp SunPower paneel kunt vergelijken.

SolarKing: Ik zeg helemaal niet dat een 'ouderwets' paneel duurder is dan een SunPower. Ik probeer wel te zeggen dat een SunPower niet zó verschrikkelijkl duurder is als je ze op basis van jaaropbrengst/m2 vergelijkt..
Ik vergelijk prijs op kosten/Wp , niet paneel vs paneel en ik schat zo dat die bij Sunpower ongeveer 50% hoger ligt.
Maar begrijp me niet verkeerd, als iemand graag zoveel mogelijk electriciteit van zijn dak oppervlak wilt halen en het niet boeit hoeveel het kost of wat de terugverdientijden zijn enz dan ga voor die SunPower of Sanyo modules en ik juich het nog toe ook. Hoe meer hoe beter.
Het liefst de opbrengsten ingeven op http://sonnenertrag.eu/?lang=nl zodat anderen kunnen vergelijken. _/-\o_

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

X21r schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 12:17:
@ flitspaal.nl
betreffende de schaduw

[afbeelding]
Nieuwe daggrafiek online, Deze loopt een stuk gelijkmatiger. In deze grafiek kan ik het schaduweffect van de schoorsteen niet terugvinden

De bovenste vlakke lijn is de pAc nominale limiet van de omvormer. Omvormer *ZOU* dus ietsje ondergedimensioneerd zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/graphs/20090520.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
flitspaal.nl schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 17:59:
[...]

Ik heb overigens zelf last van een schoorsteentje op mijn dak die op mijn 1e paneel 's ochtends schaduw geeft. Dit merk ik overigens niet in mijn opbrengsten

Nieuwe daggrafiek online, Deze loopt een stuk gelijkmatiger. In deze grafiek kan ik het schaduweffect van de schoorsteen niet terugvinden
Nouw ik wel....l zie vorig plaatje van mij ..de plaats aangeduid met "KINK
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/31974228

Dat eerste stuk hoor vloeiende te lopen ( van 6:00 tot 8:00)
zie bv http://www.pv-solar24.info/archive/0904/sb090418.png
en niet eerst langzaam en dan snel omhoog ..toch.
Of heb je een andere verklaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Even voor het gemak …… ziet er wel mooi uit hoor twee grafieken over elkaar
Klik voor groter plaatje
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/05/20/1242836356-110.jpg

Vergelijk met pv24 een paar dagen terug ( de rode lijn, zijn blauwe die rustig omhoog loopt is totaal vermogen die dag
Tijd schalen over elkaar gezet ;)
Om 7:30 schiet bij FLISTPAAL de energie omhoog ( waarschijnlijk even tegen gehouden door een 50Km bordje welke in de schaduw stond :)

Je kan als het een paneel betreft deze even een dagje ( s’ochtens) uit zetten en dan eens kijken naar de grafiek in de ochtend uren

[ Voor 4% gewijzigd door X21r op 20-05-2009 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
JeroenH schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 08:53:
[...]

Zo hee, ik ken wekkers die meer verbruiken.
Dat gaat de goede kant op.
Dat kun je ook nog eens met zo'n 20Wp aan paneeltjes zelf opwekken als zou moeten ;)

* TD-er heeft voor 't weekend een omruilklusje liggen om een modem en accesspoint om te wisselen voor een 6 Watt verbruikende Fritzbox. (daar kan ook een USB-stick of schijf op, voor online opslag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

X21r schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 18:15:
[...]

Nouw ik wel....l zie vorig plaatje van mij ..de plaats aangeduid met "KINK
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/31974228

Dat eerste stuk hoor vloeiende te lopen ( van 6:00 tot 8:00)
zie bv http://www.pv-solar24.info/archive/0904/sb090418.png
en niet eerst langzaam en dan snel omhoog ..toch.
Of heb je een andere verklaring
Klopt. Die eerste knik is overduidelijk. Dat is het dak van de buurman, daar kan ik dus niets aan doen. Dat was bekend toen ik de panelen monteerde. Vandaar ook dat de panelen zo ver als mogelijk tegen de nok aan zijn gemonteerd om dat effect te minimaliseren.

Vanaf 8:30 t/m 11:30 is er schaduw van dat schoorsteentje op 1 cel op het voorste paneel. En dat kan ik dus niet terugvinden op de grafiek.

Maw.. schaduw van het dak van de buurman is overduidelijk ( knik rond 8:30 ), schaduw van het schoorsteentje valt niet op. En gezien deze opbrengst zou mijn omvormer iets ondergedimensioneerd zijn. en mis ik op de top ietsje.

Ik zou eigenlijk een SB1300 moeten hebben, alleen die bestaan niet. het is of de SB1100 ( 1000W nominaal, 1210W max ). de SB1700 is meteen stukken groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
flitspaal.nl schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 19:10:
[...]

Vanaf 8:30 t/m 11:30 is er schaduw van dat schoorsteentje op 1 cel op het voorste paneel. En dat kan ik dus niet terugvinden op de grafiek.

Ik zou eigenlijk een SB1300 moeten hebben, alleen die bestaan niet. het is of de SB1100 ( 1000W nominaal, 1210W max ). de SB1700 is meteen stukken groter.
oke nu begrijp ik 2x schaduw ... als je nu 2 aparte stingen maakt( met eigen MMPtracker)
kan je het schaduw dak in een string houden samen met pijpje paneel

.. kan je dus de helft meer( van dat je verlies ..als je het dan al verloren had :) terug halen

Een steca 2000+ master heeft 2 aparte strings met eigen MMPtracker .. goed wel weer geld uitgeven
Maar goed kijk wat er kan en probeer een perfecte dag op te nemen en vergelijk grafieken
Jij heb sávond toch nog behoorlijk wat opbrengst
Maar je piek zit vroeg .. besteed hier je aandacht aan

En je pijpje geeft ergens steeds een beetje schaduw,alle panelen zitten in serie( denk ik )
en het slecht presterende paneel (schaduw pijpje) trekt alles omlaag(mischien maar 7%)

Je zou zelfs de helft parallel kunnen zetten ( 2 serie string van 4 panelen of zo)
waardoor het "pijpjes"paneel maar de helft van de panelen kan beïnvloeden)

OF nog een SB1100 er bij ,, koopje zoeken op marktplaats, dan heb je ook twee MMPtrackers

tot zo ver de gedacht ( doe je voordeel er mee :)
mee :)

EDIT
Ik net hoe je dak er uit ziet en begrijp hoe het dak van de buurman schaduw geeft
als niet al je panelen beschaduwd worden kan je bovenstaande truk met 2 stings toepassen
anders .. hele boven staande bericht naar de prullenmand verwijzen :)

[ Voor 7% gewijzigd door X21r op 20-05-2009 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-07-2024
flitspaal.nl schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 19:10:
[...]

Je grafiek geeft een max vermogen aan van 930 Watt vandaag. De omvormer zou dus nog wat ruimte over moeten hebben lijkt me.

Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

X21r schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 19:41:
[...]

oke nu begrijp ik 2x schaduw ... als je nu 2 aparte stingen maakt( met eigen MMPtracker)
kan je het schaduw dak in een string houden samen met pijpje paneel

.. kan je dus de helft meer( van dat je verlies ..als je het dan al verloren had :) terug halen

Een steca 2000+ master heeft 2 aparte strings met eigen MMPtracker .. goed wel weer geld uitgeven
Maar goed kijk wat er kan en probeer een perfecte dag op te nemen en vergelijk grafieken
Jij heb sávond toch nog behoorlijk wat opbrengst
Maar je piek zit vroeg .. besteed hier je aandacht aan

En je pijpje geeft ergens steeds een beetje schaduw,alle panelen zitten in serie( denk ik )
en het slecht presterende paneel (schaduw pijpje) trekt alles omlaag(mischien maar 7%)

Je zou zelfs de helft parallel kunnen zetten ( 2 serie string van 4 panelen of zo)
waardoor het "pijpjes"paneel maar de helft van de panelen kan beïnvloeden)

OF nog een SB1100 er bij ,, koopje zoeken op marktplaats, dan heb je ook twee MMPtrackers

tot zo ver de gedacht ( doe je voordeel er mee :)
mee :)

EDIT
Ik net hoe je dak er uit ziet en begrijp hoe het dak van de buurman schaduw geeft
als niet al je panelen beschaduwd worden kan je bovenstaande truk met 2 stings toepassen
anders .. hele boven staande bericht naar de prullenmand verwijzen :)
toon volledige bericht
Thanks!

Ik had gehoopt dat de panelen ietsje hoger gemonteerd zouden worden, dus iets verder tegen de nok aan. Magoed dat is dus niet zo met dit clickfit systeem. Andere oplossing is om 1 paneel uit de string te halen en 7 panelen in 1 serie te laten en dat ene losse paneel op een Gridfit 250LV aan te sluiten. Alleen dit eerste paneel op deze gridfit omvormer heeft dan "last van de schaduw" de rest produceert dan op vol vermogen.

Misschien is dit nog een ideetje.

2x4 panelen op de SB1100 kan niet en 1x 4 panelen gaat ook neit werken, dat valt namelijk buiten de MPP Tracker specs.

Overigens vandaag 6,7kWh uit m'n SB1100 en 0,2kWh uit m'n afdakje. Totaal 6,9kWh en dat is weer een record _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:08
flitspaal.nl schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 07:59:
[...]

Ik hoop dat ik het goed ga zeggen nu, dit gedeelte weet ik ook nog relatief weinig over.

Elk paneel heeft een z.g.n bypass diode ,deze zit in de junction box. Mocht je een zonnige dag hebben maar met schaduw op 1 paneel dan beschermd die bypass diode je paneel die schaduw vangt. Effectief doet dat paneel dan niet mee in de string.

Dat is wat ik ervan begrijp, of dit 100% de waarheid is weet ik niet.
Volgens mij is dat lang niet altijd. Mijn productie zakt in zodra het eerste paneel in de schaduw van de boom raakt. Ook als ik met mijn hand 1 volledige cel afdek dan daalt de productie abrupt. In de praktijk is die boom zo groot dat het niet veel uit zou maken. Enige echt goede oplossing zou zijn om kleinere omvormertjes (bv per paneel) te plaatsen.

Qua levensduur kan ik me niet goed voorstellen dat het echt veel uitmaakt. Misschien worden ze iets warm, maar ja, als ze juist in de schaduw liggen koelt het prima...
[...]

Bah....geen windows gebruiken...dat vreet zowieso energie. Een routertje met linux en een samba share kan met minder energie toe. Ok, de leercurve is wat steiler, maar zo ben ik er ook in geraakt.

Ik zou dat stroomverbruik van dat device wel eens echt willen meten, want 1,6Ghz met 7 watt lijkt mij erg onwaarschijnlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 20-05-2009 21:29 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
flitspaal.nl schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 20:59:
[...]

2x4 panelen op de SB1100 kan niet en 1x 4 panelen gaat ook neit werken, dat valt namelijk buiten de MPP Tracker specs.
Ho ho ho
niet twee strings op een SB1100 maar..
2X SB1100 met ieder zijn eigen string .. dus eentje erbij kopen
zit je gelijk goed met je max vermogen

Of wat ik zag op de foto ...de panelen kantelen ..(1,30 x 1 leek ik te zien)
dus van af de nok naar beneden de kortste maat scheeld weer 30 cm cq 1uur zon licht

Kantekenig bij je maximale vermogen
Doordat je niet goed genoeg op het zuiden staan( behoorlijk ver ervan af #$%@#$#)
Zal je op +/-14 middagen na nooit aan je max vermogen komen van je panelen
Dus is het dan verstandig om hier geld aan uit tegeven vraag ik me af ?
zal je mischien 28Kwh verliezen a 0,23 cent pffffffffffff op jaar basis pffffff

Je zit kwa instraling rond de 70 % op jaar basis( volgens instralings diagram)
Als de zon op zijn hoogst staat krijg je maar 80 % van de 1000W/m2 ,schat ik zo
Dus denk na , reken na ...

Nog een gedachte ... welliswaar te laat ......maar je weet maar nooit voor de volgende....
Bijde zijde Oost En west "volleggen met amorf panelen
Zeer goedkoop..vreten wel volume op je dak..maar die hebbie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
X21r schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 17:42:
[...]

Laatste zin ….en mijn zin ……. 600watt in de rechter grafiek gaat goed per uur .een uurlang ...maar in de linker grafiek ..is het maar een piek van een minuut dus daar is het 1/60*600W=100Wh
in dit geval…op deze tijd… in deze periode van het jaar..met deze panelen..met dit aangesloten vermogen …(gaat om %W verlies per graad Celsius opwarming)..panelen worden toch ook niet opgegeven in Wh :) punt
1/60*600 = 10Wh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Hier een systeem met panelen op Oost en West
Wel voordeel dat wolken(ons welbekend) die alleen sóchtend of sávonds er zijn,iets minder op je totale dag vermogen drukken :) , anders gezegt ...iets meer rendement
Rood= Oost
Groen=West

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/05/20/1242846723-220.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mistraller schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 21:18:
[...]

Volgens mij is dat lang niet altijd. Mijn productie zakt in zodra het eerste paneel in de schaduw van de boom raakt. Ook als ik met mijn hand 1 volledige cel afdek dan daalt de productie abrupt. In de praktijk is die boom zo groot dat het niet veel uit zou maken. Enige echt goede oplossing zou zijn om kleinere omvormertjes (bv per paneel) te plaatsen.

Qua levensduur kan ik me niet goed voorstellen dat het echt veel uitmaakt. Misschien worden ze iets warm, maar ja, als ze juist in de schaduw liggen koelt het prima...
En die dip met schaduw kan ik dus niet merken, met pal oost met iets minder instraling haal ik gewoon de maximale nominale waarde van de omvormer. Dus zelfs met dat piepkleine beetje schaduw.

Dat viel me trouwens ook op toen ik de panelen testte, met de kortsluitstroommeting, er geen verschil was in kortsluitamperage toen ik een kleine schaduw op het paneel liet vallen. En dat lijkt dus ook zoweer te zijn met dat piepkleine beetje schaduw.
Bah....geen windows gebruiken...dat vreet zowieso energie. Een routertje met linux en een samba share kan met minder energie toe. Ok, de leercurve is wat steiler, maar zo ben ik er ook in geraakt.
Ik zou het met liefde op linux willen draaien, er zijn alleen geen linux drivers voor de SMA Sunny Beam ( USB driver ). En een hoop mensen hebben het geprobeerd maar zijn nog niet geslaagd. Wel met low level interfacing inmiddels volgens mij.

Ik ben nu zelf een reporting tooltje aan het schrijven alla Sunny Report in Java. Dus die zou zo draaien onder Linux.
X21r schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 21:29:
[...]

Ho ho ho
niet twee strings op een SB1100 maar..
2X SB1100 met ieder zijn eigen string .. dus eentje erbij kopen
zit je gelijk goed met je max vermogen
Dat zeg ik, 2 SB1100's gaan niet werken, 4 panelen op 1 SB1100 is geen match, Daarmee valt hij buiten de MPPTracker. Minimaal 6, maximaal 8 panelen op 1 SB 1100.
Of wat ik zag op de foto ...de panelen kantelen ..(1,30 x 1 leek ik te zien)
dus van af de nok naar beneden de kortste maat scheeld weer 30 cm cq 1uur zon licht
Dat heb ik overwogen, dat heeft weer andere praktische problemen, Ik moet dan 6 panelen landscape neerleggen en dan kom ik weer kiele kiele in de buurt bij de schaduw van de schoorsteen.

Er zijn eigenlijk twee oplossingen.

1. Andere, lagere, schoorsteen
2. 1e paneel op een losse omvormer ( GRIDFIT 250LV, 119 euro ex btw op MP ).
Kantekenig bij je maximale vermogen
Doordat je niet goed genoeg op het zuiden staan( behoorlijk ver ervan af #$%@#$#)
Zal je op +/-14 middagen na nooit aan je max vermogen komen van je panelen
Dus is het dan verstandig om hier geld aan uit tegeven vraag ik me af ?
zal je mischien 28Kwh verliezen a 0,23 cent pffffffffffff op jaar basis pffffff
Hear Hear. En met 6,7kWh vandaag = 5,0kWh/kWp vraag ik mij af of dat zo beroerd is. Inmiddels staat de teller hier al op 50kWh voor mijn dakinstallatie :-)
Je zit kwa instraling rond de 70 % op jaar basis( volgens instralings diagram)
Als de zon op zijn hoogst staat krijg je maar 80 % van de 1000W/m2 ,schat ik zo
Dus denk na , reken na ...
Die theoriecijfers zijn interessant maar zijn niet heiligmakend, dat zie je aan de installatie van Eric-PVT die met gemak 1000kWh/kWp op jaarbasis haalt. En dat op oost/west. Dus de orientatie zegt niet alles. De optie om een aparte omvormer voor het eerste paneel te nemen klinkt nog het meest interessant.
Nog een gedachte ... welliswaar te laat ......maar je weet maar nooit voor de volgende....
Bijde zijde Oost En west "volleggen met amorf panelen
Zeer goedkoop..vreten wel volume op je dak..maar die hebbie
Te laat inderdaad ;) ik ben ontzettend blij met deze 1,32kWp op het dak en die gaat er niet meer vanaf. Er komt op het oosten op termijn ook nog een set panelen tegen de nok aan. Als ik daar sunpower 225BLK neer hang dan kan ik daar nog 225*4 = 900Wp kwijt met iets minder schaduw dan de panelen op oost.

Met die 900Wp , 1320Wp en m'n 93Wp afdakje kom ik totaal op ruim 2300Wp goed voor minimaal 1700-1800kWh op jaarbasis.. En dat is ook m'n jaarverbruik :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299897

Wouw, wat gaat deze discussie hard zeg. Telkens heb ik net genoeg tijd om weer bij te lezen en dan post ik geen berichtje meer!

Mijn vriendin en ik zijn tijdens de Solar Days bij flitspaal.nl op bezoek geweest. Erg nuttig voor de beeldvorming om het systeem te zien. Netjes gedaan allemaal, en nogmaals bedankt voor de zeer uitgebreide info. Wij hebben ons plan iets aangepast, en zijn nu van plan om minder vacuumbuizen neer te zetten, en wat meer PV. Dus het lijkt op een systeem met 30 vacuumbuizen, en 6 PV panelen. Het begint op het systeem van flitspaal.nl te lijken - vacuumbuizen, een 300l boiler (die van flitspaal vond mijn vriendin er nog mooi uitzien ook - voor zover dat kan met boilers), en een omvormer ala formaat flitspaal. Hmm. Beinvloed? Nah, zal wel niet.

Ik las in de vorige posts een grote discussie over rendement van panelen vs prijs, etc. Ik ben erg geneigd om via de contacten van SolarKing de panelen af te nemen. Hij heeft er inmiddels 7 voor mij gereserveerd (6 voor op het dak, en een voor op de camping (zie leg ik wel op het platte dak van de schuur op het moment dat we niet op vakantie zijn - een kleine omvormer daarbij en weer wat plezier)

De vader van mijn vriendin is overigens ook geinteresseerd in PV panelen. Waarschijnlijk een stuk of 20 (max).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

[quote]ericplan schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 21:54:
[...]

Desondanks hoop ik dat ze vrijdag a.s. komen plaatsen *O* . (Nefit Solarline 2-110 en 2 x 3 suntech 200Wp paneeltjes)

Het gaat niet meer lukken a.s. vrijdag, maar we hebben een echte definitieve afspraak voor donderdag 28 mei.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hier alvast een eerste grafiek die uit m'n software komt. Ik vind persoonlijk deze grafiek er mooier uitzien dan de standaard van Sunny Report.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/opbrengst.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
plaatjes zegt meer dan de laatste zin :)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/05/20/1242850860-650.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Anoniem: 299897 schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 22:25:
Ik ben erg geneigd om via de contacten van SolarKing de panelen af te nemen. Hij heeft er inmiddels 7 voor mij gereserveerd (6 voor op het dak, en een voor op de camping (zie leg ik wel op het platte dak van de schuur op het moment dat we niet op vakantie zijn - een kleine omvormer daarbij en weer wat plezier)

De vader van mijn vriendin is overigens ook geinteresseerd in PV panelen. Waarschijnlijk een stuk of 20 (max).
Ben het er mee eens .... prijs is zeer goed .. zelfs zonder SDE.. sta zelf ook hard te twijfelen
flitspaal.nl schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 22:51:
Hier alvast een eerste grafiek die uit m'n software komt
Mooi
Kan je ook nog naast vermogen in Watt het lopende totaal aan geproduceerd vermogen neer zetten in Kwh/Kwp :)
Resolutie kan zeker niet omhoog ( van 10 minuten naar 2minuten …….)

Mocht je een witte achtergrond gebruiken voor je grafiek, dan kan je(men/jezelf) veel makkelijk met software de grafiek doorzichtig maken
En over elkaar plaatsen ( doe ik ook…. Zelfs met corredraw figuren na tekenen en stoeien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Post #1000 is weer bereikt... hier verder:

Duurzame energie deel 14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flitspaal, gewoon dat pijpje weg.
de beste oplossingen zijn alijd het simpelst.
heb je er een foto van ?
als de zon nu 35 dagen voor 21juni er niet overheen komt, heb je over 3 maanden een forse slagschaduw namelijk.
voor hr pijpen en afvoer pijpjes zijn veel oplossingen mogelijk.
een hr ketel afvoer kan zo een paar pannen lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Bye :w

Verder in Duurzame energie deel 14
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.