Duurzame energie deel 13 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 66.539 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:44
asvogel schreef op zondag 03 mei 2009 @ 19:39:
[...]

En een gewone mengkraan, zoals ook bij vaatwassers gebruikt wordt? Wat is daarvan het nadeel t.o.v. zo'n MS1002? Ik kan me voorstellen dat het minder prettig werkt als je de temperatuur wilt wijzigen, ofzo, maar zelfs al stel je 'm in op bijv. 35 graden, dan heb je in ieder geval een groot deel van de elektrische opwarming bij wassen op 30 en 40 graden voorkomen.
Ik heb een thermostatische douchekraan gemonteerd. Je moet dan wel een terugslagklep monteren. Als de wasmachine op zolder staat is dat niet zo handig, maar bij ons staat hij beneden. Voor het spoelen met de hand de kraan weer even koud zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-06 14:04

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

laat zon ms1002 eerst koud water door, en later warm vanaf de zonneboiler? of hoe werkt dat ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:32
TD-er schreef op zondag 03 mei 2009 @ 17:45:
[...]

Dan maak je een mooie spoel en zeker als er een flinke stroom doorheen loopt, krijg je dan nogal vreemde effecten.
Een spoel waar je de stroom onderbreekt, zal proberen om het magnetische veld in stand te houden en dus een spanning opwekken die vele malen hoger is en tegengestelde polariteit heeft.
Als je dan apparatuur aangesloten hebt die dmv. fase-aansnijding werkt, heb je dus een heel plotselinge onderbreking van die stroom, tijdens de periode en krijg je dus nogal vervelende piekspanningen.

Lijkt me niet echt wenselijk.
onzin... een spoel is het wel, maar invloed heeft deze NIET op een net-frequentie van 50Hz.
De spoel vormt een grotere 'weerstand' bij toenemen van frequenties... en ik zie niet in dat de netfrequentie zal toenemen :+

ooeps zag Guus Assmann's reactie niet, maar dan: I'm up with Guus 8)

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 03-05-2009 20:59 . Reden: post van Guus gemist inzake spoelen en netfrequentie ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:06

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

sander817 schreef op zondag 03 mei 2009 @ 20:12:
laat zon ms1002 eerst koud water door, en later warm vanaf de zonneboiler? of hoe werkt dat ding?
Zonneboiler staat er los van :). De MS1002 spoelt eerst met warm water met zeep de was. Na deze eerste cyclus van het wassen schakelt de MS1002 over naar koud water.

Was wordt hier perfect schoon, en nog belangrijker, het scheelt mij hier bijna 80% aan stroom per wasbeurt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-05 18:40
flitspaal.nl schreef op zondag 03 mei 2009 @ 21:03:
[...]

Zonneboiler staat er los van :). De MS1002 spoelt eerst met warm water met zeep de was. Na deze eerste cyclus van het wassen schakelt de MS1002 over naar koud water.

Was wordt hier perfect schoon, en nog belangrijker, het scheelt mij hier bijna 80% aan stroom per wasbeurt.
Hij werkt hier ook perfect. Alleen is het maar de vraag of je hem binnen zijn levensduur terugverdiend, want 230 euro elektriciteit heb je niet snel gebruikt (= grofweg 1200 kwh).
Ik moet wel zeggen dat sinds dat dat ding er hangt ik met iets meer plezier de was er in doe. Zeker als ik weet dat het ww uit de zonneboiler meer dan 60 graden is :)

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Same here.

Sinds de MS1002 doe ik ineens zelf stukken vaker de was :P

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299897

QuestionMarc schreef op zondag 03 mei 2009 @ 21:27:
[...]
Alleen is het maar de vraag of je hem binnen zijn levensduur terugverdiend, want 230 euro elektriciteit heb je niet snel gebruikt (= grofweg 1200 kwh).
Volgens de cijfers van Milieu Centraal bespaart hot-fill 10% tot 35% per jaar, en kost een wasmachine gemiddeld EUR 21 per jaar aan electriciteit (40gr was, 4x per week). Een besparing van maximaal EUR 7,35 per jaar dus. Een terugverdientijd van meer dan 31 jaar. Zolang blijft dat apparaat (of de wasmachine) echt niet leven.

Dan maar direct een douchethermostaat, altijd op 40C? Spoelen met warm water, ja zonde, maar is dat erg als je een zonneboiler hebt? In de winter, als warm water schaars is, zet je de thermostaat op koud, en in de zomer op 40C. Die douchethermostaat gaan we over hebben van de huidige badkamer, want er komt een nieuwe thermostaatknop.
deejeebv schreef op zondag 03 mei 2009 @ 19:44:
[...]

Ik heb een thermostatische douchekraan gemonteerd. Je moet dan wel een terugslagklep monteren. Als de wasmachine op zolder staat is dat niet zo handig, maar bij ons staat hij beneden. Voor het spoelen met de hand de kraan weer even koud zetten.
Deze begrijp ik niet, waarom moet je een terugslagklep monteren? Bij ons staat de wasmachine op zolder, is dat alleen een probleem voor het "weer op koud zetten" van de thermostaat? Of is er een andere reden?

Ik ben niet handig genoeg met electronica, maar een flow sensor op de uitgang van de thermostaatknop, gekoppeld aan een motortje die of de knop helemaal naar koud draait, of de knop naar de 38C stand. Dat apparaat moet doorhebben dat, zeg 30s na het aflopen van de flow, de motor maximaal linksom moet draaien. Na nog een keer flow te hebben gemeten (aanname: 1x naspoelen), de motor maximaal rechtsom draaien. Dit kan niet moeilijk / duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733

Een mooie site welke live vacuum buizen en vlakke plaat collectoren weergeeft.

http://www.solartirol.at/Testanlagenlive.html

Moet je kijken wat een grote systemen 8)7

Een installatie gecombineerd met een warmtepomp welke ook nog restwarmte uit de boiler haalt om het weer op te werken naar 60gr.
http://www.vrksolaranlage.kilu.de/Liveanlage.htm

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 03-05-2009 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:44
Anoniem: 299897 schreef op zondag 03 mei 2009 @ 22:06:
[...]

Deze begrijp ik niet, waarom moet je een terugslagklep monteren? Bij ons staat de wasmachine op zolder, is dat alleen een probleem voor het "weer op koud zetten" van de thermostaat? Of is er een andere reden?
De terugslagklep voorkomt dat water uit je wasmachine terug kan stromen in je leidingen. Bij een normale wasmachinekraan zit deze ingebouwd. Zet je zowel op de warm- als de koudwateraansluiting een terugslagklep, dan voorkom je ook dat er water via de kraan van warm naar koud stroomt of andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
[...]

Volgens de cijfers van Milieu Centraal bespaart hot-fill 10% tot 35% per jaar, en kost een wasmachine gemiddeld EUR 21 per jaar aan electriciteit (40gr was, 4x per week). Een besparing van maximaal EUR 7,35 per jaar dus. Een terugverdientijd van meer dan 31 jaar. Zolang blijft dat apparaat (of de wasmachine) echt niet leven.
Mijn wasmachine gebruikt op 60 graden 1.07 kwh, op hotfill 0.44 kwh. Maar dat is op 60 graden, alleen als het echt vuil is zet ik 'm daar op. Ik schat daarom dat het ongeveer 30-40% scheelt, dat is ongeveer 0.4 kwh per beurt....
1200/0.4 = 3000 wasbeurten 8)7 (en dan heb ik het denk ik nog gunstig berekend, met een hele moderne machine zal de besparing nog minder zijn)
Wij wassen wel vaak ivm de kidz, zeg 300 keer per jaar, dus na 10 jaar hebben we 'm er wel uit. Neem ik trouwens nog niet mee dat in de winter de gasvlam er ook onder moet voor het warme water ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:13

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 281733 schreef op zondag 03 mei 2009 @ 23:15:
Een mooie site welke live vacuum buizen en vlakke plaat collectoren weergeeft.

http://www.solartirol.at/Testanlagenlive.html

Moet je kijken wat een grote systemen 8)7

Een installatie gecombineerd met een warmtepomp welke ook nog restwarmte uit de boiler haalt om het weer op te werken naar 60gr.
http://www.vrksolaranlage.kilu.de/Liveanlage.htm
Voor zoveel moois heb je niet alleen een dak maar ook een kelder nodig. Jammer dat er in NL nauwelijks standaardwoningen met kelder gebouwd worden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Laatst online: 12-06 16:28
Anoniem: 299897 schreef op zondag 03 mei 2009 @ 18:13:
[...]

Daar sta ik ook wel voor open. Eerst de zonneboiler business case strak, maar ik kan best de MS1002 bestellen voordat de zonneboiler is besteld / geleverd / geinstalleerd.

Iedereen hier lijkt een MS1002 te hebben: toeval, of toch niet? Is dat het enige apparaat waarmee je een bestaande wasmachine op een hotfill kan aansluiten? Wat zijn de voor/nadelen van dit apparaat?
Ik ga deze week bestellen zodra ik eruit ben of ik een speciale slang nodig heb voor m'n waterstop.
Als je wil meebestellen om wat te besparen mag je me mailen. (Ede/Arnhem)
De goedkoopste lijkt sunfiction.de.

Zo te zien krijg je een slang voor de warme leiding maat je zelf een slang regelen voor de koude leiding.
Dat komt dan op een Y stuk... waar de slang van de wasmachine weer op past. Ik heb werkelijk geen idee waarom het waterslot van m'n Bosch een extra leiding nodig heeft als dit gewoon op het Y stuk past.
Kijken of deze Duitser m'n email wil beantwoorden.

Lijkt me ook fijn dat we nu ook goedkoop overdag een was kunnen draaien.
Nu doen we dat alleen 's avonds en in het weekend.

Ja terugverdienen zal niet makkelijk zijn maar die zonneboiler staat er nou eenmaal dus dan zal ik 'm gebruiken ook :)
Het zal wellicht ook iets schelen met de levensduur van de verwarming van je wasmachine (verkalking etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

QuestionMarc schreef op maandag 04 mei 2009 @ 08:14:
[...]
Wij wassen wel vaak ivm de kidz, zeg 300 keer per jaar, dus na 10 jaar hebben we 'm er wel uit. Neem ik trouwens nog niet mee dat in de winter de gasvlam er ook onder moet voor het warme water ;)
Je doet het niet voor de terugverdientijd, je doet het voor de kids, of voor het milieu of voor het terugdringen van de CO2 uitstoot of weet ik veel.

Bij de terugverdientijd wordt uitgegaan van een normale prijsontwikkeling van energie. Dat is iets waar ik niet al te gerust op ben. In dit soort sommetjes zitten teveel aannames.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
ericplan schreef op maandag 04 mei 2009 @ 09:28:
[...]

Je doet het niet voor de terugverdientijd, je doet het voor de kids, of voor het milieu of voor het terugdringen van de CO2 uitstoot of weet ik veel.

Bij de terugverdientijd wordt uitgegaan van een normale prijsontwikkeling van energie. Dat is iets waar ik niet al te gerust op ben. In dit soort sommetjes zitten teveel aannames.
Of voor het plezier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

QuestionMarc schreef op maandag 04 mei 2009 @ 08:14:
[...]

Mijn wasmachine gebruikt op 60 graden 1.07 kwh, op hotfill 0.44 kwh. Maar dat is op 60 graden, alleen als het echt vuil is zet ik 'm daar op. Ik schat daarom dat het ongeveer 30-40% scheelt, dat is ongeveer 0.4 kwh per beurt....
Uit de Miele handleiding komt deze tabel. Merk op dat er nog een ander belangrijk verschil is, het waterverbruik in beide programma's.
programmaenergiewatertijd
bont 60 hotfill0,55471 uur 42 min
bont 60 zonder1,02471 uur 49 min
bont 40 hotfill0,30591 uur 57 min
bont 40 zonder0,65592 uur 04 min

Overigens kan bij Miele ook ingesteld worden dat je warm spoelt. Dat scheelt 10% in het waterverbruik. En door het verschil in waterverbruik is het heel moeilijk om te zeggen wat nu het beste is voor het milieu, 40° of 60°.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

_/-\o_ hear hear! QuestionMarc for president _/-\o_ :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:34
Hoi,

Zijn er meer tweakers die net als ik een StecaGrid 2000 inverter hebben?
En heb je dan ook de StecaGrid Connect interface met bijbehorende software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sure!! :*)

Perfecte reden, geen speld tussen te krijgen, de zonneboiler gaat worden aangesloten op de wasmachine "want het is leuk". (Dit zal voor de gemiddelde NLer niet gelden, kennelijk zijn wij hier dat niet :))

Maar.... (en zo realistisch ben ik dan ook weer), wel op de meest efficiente manier, ook wat betreft kosten efficientie. Als ik bijna hetzelfde resultaat kan krijgen met een thermostaatkraan (terugverdientijd: 0 dagen, want ik heb hem al), dan is dat een betere besteding van mijn geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Anoniem: 299897 schreef op maandag 04 mei 2009 @ 13:42:
[...]

Sure!! :*)

Perfecte reden, geen speld tussen te krijgen, de zonneboiler gaat worden aangesloten op de wasmachine "want het is leuk". (Dit zal voor de gemiddelde NLer niet gelden, kennelijk zijn wij hier dat niet :))

Maar.... (en zo realistisch ben ik dan ook weer), wel op de meest efficiente manier, ook wat betreft kosten efficientie. Als ik bijna hetzelfde resultaat kan krijgen met een thermostaatkraan (terugverdientijd: 0 dagen, want ik heb hem al), dan is dat een betere besteding van mijn geld.
Dit is een paar topics geleden ook al ge-opperd (ten tijde dat de 'massa' aankoop van de MS1002 is geweest). Toen waren er twijfels doordat er wordt beweerd dat bepaalde ei(wit) vlekken niet oplossen in warm water. Ook fabrikanten raden de gekozen methode af, ga bij je fabrikant te rade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
IJsbeer schreef op maandag 04 mei 2009 @ 13:54:
[...]

Dit is een paar topics geleden ook al ge-opperd (ten tijde dat de 'massa' aankoop van de MS1002 is geweest). Toen waren er twijfels doordat er wordt beweerd dat bepaalde ei(wit) vlekken niet oplossen in warm water. Ook fabrikanten raden de gekozen methode af, ga bij je fabrikant te rade.
En het kost je domweg warm water voor het spoelen en dat is zonde

Ik heb antwoord op m'n vraag over het waterslot.
Wat ik niet snapte is waarom er een extra slang gekocht moet worden als je een waterslot hebt
Dat heeft niets met de veiligheid te maken maar je komt gewoon domweg een slang te kort.
Morgen maar kopen zo'n ding, inderdaad gewoon omdat het kan.

Für den Betrieb des Waschmaschinenvorschaltgerät benötigt man 2 Schläuche: einer für Kaltwasser und einer für Warmwasser.
Im Paket zum Waschmaschinenvorschaltgerät ist nur 1 Schlauch enthalten, da Kunden mit Waschmaschinen ohne Aqua-Stop den bereits vorhandenen nutzen können.

Durch den Aqua-Stop ist der Schlauch jedoch fest mit dem Verbindungsschlauch zur Waschmaschine verbunden, sodass er nicht genutzt werden kann.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Pfff. Daarnet 2,5 uur op m'n knieen gezeten om mijn Conergy panelen af te kitten met siliconenkit. Het is overigens wel ontzettend netjes geworden.

Eerst aftapen, kitten en daarna met een zeepsop oplossing en een vinger alles afgewerkt. Daarna tape eraf en nog een keer met een vinger erover et VOILA! Het ziet er superstrak uit. De kleur van de kit die ik heb gebruikt is overigens exact dezelfde als de kit/lijm die Conergy gebruikt, dus visueel is er niets te zien.

Ik kan niet wachten totdat de omvormer en de dakrails binnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Even een nieuwtje: de krant "De Gelderlander" zoekt mensen met ervaringen over overstappen van energieleverancier.

Denk dat er hier in dit topic genoeg feedback gegeven kan worden, dus hier een linkje naar meer info...

[ Voor 19% gewijzigd door NielsTn op 04-05-2009 16:37 . Reden: URL toegevoegd ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:40
zonnigtype schreef op zondag 03 mei 2009 @ 00:58:
[...]

Da's strak.

En Mistraller gaat ons natuurlijk uitleggen waar dat "leuk truukje" dan wel uit bestaat?

:Y
Er zijn diverse websites te vinden hierover;
Deze heb ik gebruikt: http://peltiertech.com/Wo...ed-stacked-column-charts/
Hier staat ook iets: How to create charts with multiple groups of stacked bars in Excel 2000
TD-er schreef op zondag 03 mei 2009 @ 17:45:
[...]

Dan maak je een mooie spoel en zeker als er een flinke stroom doorheen loopt, krijg je dan nogal vreemde effecten.
Een spoel waar je de stroom onderbreekt, zal proberen om het magnetische veld in stand te houden en dus een spanning opwekken die vele malen hoger is en tegengestelde polariteit heeft.
Als je dan apparatuur aangesloten hebt die dmv. fase-aansnijding werkt, heb je dus een heel plotselinge onderbreking van die stroom, tijdens de periode en krijg je dus nogal vervelende piekspanningen.

Lijkt me niet echt wenselijk.
Die krulstaarten is voorschrift, dat krijgt iedere monteur zo al aangeleerd op de MTS. 1 lusje is echt geen spoel.
Anoniem: 299897 schreef op zondag 03 mei 2009 @ 18:13:
[...]

Daar sta ik ook wel voor open. Eerst de zonneboiler business case strak, maar ik kan best de MS1002 bestellen voordat de zonneboiler is besteld / geleverd / geinstalleerd.

Iedereen hier lijkt een MS1002 te hebben: toeval, of toch niet? Is dat het enige apparaat waarmee je een bestaande wasmachine op een hotfill kan aansluiten? Wat zijn de voor/nadelen van dit apparaat?
asvogel schreef op zondag 03 mei 2009 @ 19:39:
[...]

En een gewone mengkraan, zoals ook bij vaatwassers gebruikt wordt? Wat is daarvan het nadeel t.o.v. zo'n MS1002? Ik kan me voorstellen dat het minder prettig werkt als je de temperatuur wilt wijzigen, ofzo, maar zelfs al stel je 'm in op bijv. 35 graden, dan heb je in ieder geval een groot deel van de elektrische opwarming bij wassen op 30 en 40 graden voorkomen.
Er zijn meerdere types, de MS1002 is de meest verkochte en heeft de meeste features. Voordeel; betere benutting van zonneboilerwater, startvertraging, nadeel; prijs.
Een mengkraan betekent ten eerste; keerkleppen monteren, en ten tweede moet je na een minuut of 20 naar de machine toe, om het warme water dicht te draaien. De MS1002 doet dat namelijk zelf. Dit om te voorkomen dat je spoelgangen ook met warm water zouden gaan, dat wil je natuurlijk niet.
[...]

Dan maar direct een douchethermostaat, altijd op 40C? Spoelen met warm water, ja zonde, maar is dat erg als je een zonneboiler hebt? In de winter, als warm water schaars is, zet je de thermostaat op koud, en in de zomer op 40C. Die douchethermostaat gaan we over hebben van de huidige badkamer, want er komt een nieuwe thermostaatknop.

[...]

Ik ben niet handig genoeg met electronica, maar een flow sensor op de uitgang van de thermostaatknop, gekoppeld aan een motortje die of de knop helemaal naar koud draait, of de knop naar de 38C stand. Dat apparaat moet doorhebben dat, zeg 30s na het aflopen van de flow, de motor maximaal linksom moet draaien. Na nog een keer flow te hebben gemeten (aanname: 1x naspoelen), de motor maximaal rechtsom draaien. Dit kan niet moeilijk / duur zijn.
Keerklep is altijd verplicht bij dit soort mengpunten. Er mag namelijk geen warm water in de koudwaterleiding, of omgekeerd komen. Een duco mengkraan heeft immers geen keerkleppen. Daarom worden deze overigens meegeleverd bij de ms1002.
Er zijn overigens meer punten waar keerkleppen (terecht!) verplicht zijn: Inlaatcombinatie, bij de watermeter en bij het CV vulpunt.
Een mengkraan knop draait ten eerste wat stroef, dus dat is een flinke motor. Ten 2e, meestal is de laagste temperatuur 30/35/40 graden (bij ons mengventiel 40graden). Naar koud draaien is dus niet handig, dan verbruik je nog warm water. Is overigens bij iedere thermokraan het geval. Een bad/douchekraan kan ook geen 100% koud geven. (Bij ons igg, zowel een budget kraan, als een Grohe)

Over het financiële plaatje het volgende: wij hebben onze zonneboiler EN de ms1002 als één project gezien. Aangezien ik door tijdig bestellen, en zelf installeren al 2000 euro bespaard heb, valt die ms1002 volledig in het niet.
Verder kan je het niet zo simpel berekenen. Als je de door hotfill wassen een hoger rendement uit je zonneboiler haalt (dwz als je dus wast rond een uur of 3, als de boiler net zijn max bereikt heeft, zodat ie in de namiddag nog een keertje extra warm water maakt voor het wassen, vaatwassen en douchen de volgende ochtend) dan is het voordeel uit de zonneboiler dus groter.

En verder is en blijft het hobby.

Het is altijd erg jammer dat men erg gefocussed is op terugverdienen. Er is maar één ding wat we ermee verdienen, en dat is een duurzamere aarde. Het milieu gaat ons allemaal een veelvoud kosten in de toekomst dan dat nu het geval is. Ik neem daar tenminste een voorschot op.

(Ooit nagedacht wat de terugverdientijd is van een roetfilter? Hoor je nooit iemand over, en toch worden ze standaard met een diesel meeverkocht)

Met wachten tot het financiëel leuk voor de portemonee is schiet de aarde geen drol op.
Woodski schreef op maandag 04 mei 2009 @ 14:19:
[...]
Ik heb antwoord op m'n vraag over het waterslot.
Wat ik niet snapte is waarom er een extra slang gekocht moet worden als je een waterslot hebt
Dat heeft niets met de veiligheid te maken maar je komt gewoon domweg een slang te kort.
En een koppelstukje voor het T stuk naar je Aquastop ding. Die slang stelt overigens niet zo gek veel voor, Je zou ook een gewone wasmachineslang en een koppelstukje los kunnen kopen. Zolang je die (standaard) slang maar gebruikt voor de koude toevoer, want ze zijn niet bedoeld voor warm water. De éne slang die meegeleverd wordt mag 90 graden hebben.

Voor iedereen die een MS1002 wil aanschaffen; spreek even samen af, dan kan je korting bedingen. Ik heb er toen 3 tegelijk besteld bij SolarSparshop.de. Zeer tevreden over. Wellicht is het zinvol dat ik de eerste mail stuur, dan herinneren ze mijn bestelling nog wel.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
kan je een idee geven van wat het daar kost
Ik zie het zo snel niet op hun website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mistraller schreef op maandag 04 mei 2009 @ 17:24:
[...]

Het is altijd erg jammer dat men erg gefocussed is op terugverdienen.
Niet mee eens. Is terugverdienen ineens een vies woord ofzo?

Natuurlijk is terugverdienen niet het enige wat speelt (maatschappelijke betrokkenheid, CO2, energieonafhankelijkheid, etc etc speelt allemaal mee). Maar je kan je euro maar een keer uitgeven. Als je hem nu uitgeeft aan iets wat je binnen een maand terugverdient, dan kan je die euro nog een keer uitgeven aan nog meer besparingen. Wat mij betreft: besparingen met een korte terugverdientijd eerst.En daarnaast: 'leuke' besparingen wel realiseren, maar op een zo slim mogelijke manier. Maximaal "bang for the buck". En dit bereken je nu eenmaal met terugverdientijd. So what's the problem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Anoniem: 299897 schreef op maandag 04 mei 2009 @ 18:26:
[...]

Niet mee eens. Is terugverdienen ineens een vies woord ofzo?
Semi. Gezien het door veel mensen 1 op 1 wordt gezien met investeren in duurzaamheid. Beantwoord de roetfilter vraag van Mistraller maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mistraller schreef op maandag 04 mei 2009 @ 17:24:
[...]

(Ooit nagedacht wat de terugverdientijd is van een roetfilter? Hoor je nooit iemand over, en toch worden ze standaard met een diesel meeverkocht)
Die verdien je natuurlijk nooit terug. Ik baal als een stekker dat mijn auto niet standaard zo'n ding heeft ingebouwd, omdat af-fabriek zoveel beter functioneert - eigenlijk was ik er wel vanuit gegaan omdat het een goed merk is. Ik ben van plan om er een retrofit in te laten bouwen (kost een paar honderd euro), maar dan schijn je goed op te moeten letten welk filter, want sommige schijnen niet zoveel te doen. Die tijd heb ik er nog niet ingestoken.

Een roetfilter is wat mij betreft belangrijker dan efficientie aan electriciteit. We hebben groene electriciteit via Greenchoice, opgewekt door een windmolen langs de A4. Daar verspil ik feitelijk 'alleen' groene stroom capaciteit, maar richt ik geen milieuschade aan. Voor groene electriciteit vind ik daarom dat je wel een terugverdientijd berekening mag maken zonder slecht gevoel over het milieu. Voor autogebruik, of gas verbruik, geld dat niet (hoewel ik er aan mee doe, is boompjes planten een korte termijn oplossing die lange termijn niet kan oplossen - dus alleen het uitstellen van de consequenties).

Overigens rij ik wel CO2 neutraal, door ondersteuning van projecten die energie efficientie bevorderen (via Hivos). Dus echt voorkomen dat brandstof de grond uit wordt gehaald (wel een duurzame oplossing m.i.). Verdien ik ook niet terug, maar dat vind ik belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Woodski schreef op maandag 04 mei 2009 @ 18:04:
kan je een idee geven van wat het daar kost
Ik zie het zo snel niet op hun website
Ik zat in de eerste mini inkoopaktie :). Ik heb iets van 235,- euro betaald. Hij is echt aan te raden, hij werkt super. Zeker nu mijn zonneboiler doorlopend op 60 graden of hoger staat en mijn CV ketel dus niets doet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flitspaal.nl schreef op maandag 04 mei 2009 @ 20:20:
[...]

Ik zat in de eerste mini inkoopaktie :). Ik heb iets van 235,- euro betaald. Hij is echt aan te raden, hij werkt super. Zeker nu mijn zonneboiler doorlopend op 60 graden of hoger staat en mijn CV ketel dus niets doet _/-\o_
Dat is een goede prijs, want hier kost hij EUR 285 + postage / handling. Nog steeds geinteresseerd overigens (ik zou een andere conclusie op basis van de tvt discussie kunnen begrijpen :))

Overigens, flitspaal.nl, mijn vriendin en ik komen graag bij je langs op de Solar Days :) Nog even in de agenda gaan schuiven, maar jij hebt het type systeem (vacuumbuizen, 300l boiler, hotfill) waar wij ook voor lijken te gaan - alleen gaan wij waarschijnlijk voor 2x 30 buizen van 2100mm op zzw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 299897 schreef op maandag 04 mei 2009 @ 20:34:
[...]

Dat is een goede prijs, want hier kost hij EUR 285 + postage / handling. Nog steeds geinteresseerd overigens (ik zou een andere conclusie op basis van de tvt discussie kunnen begrijpen :))

Overigens, flitspaal.nl, mijn vriendin en ik komen graag bij je langs op de Solar Days :) Nog even in de agenda gaan schuiven, maar jij hebt het type systeem (vacuumbuizen, 300l boiler, hotfill) waar wij ook voor lijken te gaan - alleen gaan wij waarschijnlijk voor 2x 30 buizen van 2100mm op zzw.
Je bent welkom :) zorg ik dat de koffie klaar staat. En hopelijk ligt dan mijn 1320Wp installatie dan ook op het dak .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-06 14:04

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik heb wel interesse mee te doen
op ebay staat ie ook voor 235 btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Over de terugverdientijd gesproken trouwens van de MS1002. Ik bespaar hier ruim 220kWh ( 55 euro ) op jaarbasis met mijn MS1002. Dat gaat dus vrij hard in termen van terug verdienen. Ik verdien hem in elk geval ruim binnen 10 jaar terug.

Disclaimer : Dit is uitgaande dat alles met m'n zonneboiler wordt verwarmd en dat is uiteraard in de winter niet zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 297607

sander817 schreef op maandag 04 mei 2009 @ 21:38:
Ik heb ook interesse om mee te doen bij een gezamelijke inkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
sander817 schreef op maandag 04 mei 2009 @ 21:38:
Die ebay aanbiedingen zijn veelal van de duitse (web) shops. Omdat ze via Ebay niet onderhands mogen afdingen, heb ik het rechtstreeks met de winkel geregeld.

Ik betaalde bij een afname van 3 stuks:

213,75 voor de ms1002
14,06 voor de extra slang voor aquastop machines
13 euro voor de verzending naar 1 adres (vanuit duitsland)

Er komt dan dus nog doorzenden of afhaalkosten bij.

Nogmaals, ik wil best nog eens een mailtje sturen, ik weet zeker dat ik deze prijs nog wel een keer los kan peuteren. Maar dan moeten er dus wel meerdere kopers zijn, en ik ga dit keer niet als doorgeefluik fungeren.

De shop was zeer snel met leveren. Ik miste één onderdeel, na een telefoontje was ook dat binnen een week binnen.

Als je dus een inkoopactie op je wil nemen, stuur me een PM. Ik heb bij dugoshop.nl wel navraag gedaan, maar die konden lang niet aan deze prijs tippen, en het apparaat is exact hetzelfde. NL handleiding is op internet beschikbaar.

Ook de firma die het apparaat produceert, reageerde vlot op mijn vraag, (die ik had over de inschakelvertraging icm een electronische wasmachine.)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is er misschien animo om een site op te zetten waar Nederlandse pv-bezitter en zonneboiler-bezitters hun data kunnen weergeven zoals m'n vorige post?

Als ik het hier een beetje volg hebben al meerdere pv-bezitters logmogelijkheden en ook enkele zonneboilerbezitters.
Ben zelf ook van plan te gaan loggen.

Met verwijzingen naar de eigen sites ed, wat foto's enzo, misschien een forum?

Zou toch leuk kunnen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Anoniem: 281733 schreef op maandag 04 mei 2009 @ 23:16:
Is er misschien animo om een site op te zetten waar Nederlandse pv-bezitter en zonneboiler-bezitters hun data kunnen weergeven zoals m'n vorige post?

Als ik het hier een beetje volg hebben al meerdere pv-bezitters logmogelijkheden en ook enkele zonneboilerbezitters.

Kan wel, maar volgens mij doen de meesten dat op een eigen custom manier, of met een kant en klaar device.

Mijn SolGet script werkt op linux, via de standaard rs232 poort van de soladin, en dat wordt al wel redelijk vaak gebruikt her en der. Ik heb na de ontwikkeling van het script niet eens echt tijd gehad om alles op mijn eigen site te publiceren, dus om het allemaal weer op een andere site te beschrijven...

Voor mijn zonneboiler ga ik echter een oude multimeter gebruiken, en dat is dus lastig herbruikbaar. Maar daarvoor zijn al heel wat projectjes op internet te vinden, zoek maar eens op I2C temperature sensor.

Als je met een linux routertje meet is je stroomverbruik ook erg laag, en dat device kan je voor legio andere mogelijkheden gebruiken, maar dan moet je dus wel linux kennis hebben.

(Ik ben nu overigens met een "hardcore" hack bezig op één van mijn routers, ik ben de geheugenbankjes van een SDRammetje op mijn router aan het solderen, om er meer geheugen op te krijgen. Zodoende zal het downloaden van de nieuwsgroepen wat soepeler gaan, en staat de pc nog minder vaak aan :))

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb zelf een Synology DS107+128mb Nas, draait ook op linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Anoniem: 281733 schreef op maandag 04 mei 2009 @ 23:16:

Persoonlijk klop ik maandelijks mijn scores van de PV in op de Sonnenertrag.eu site.
en om nu twee keer hetzelfde uit te dokteren...neuh...
en die boilert, daar ben ik hard voor aan t' sparen, maar er zijn nogal onzekere tijden naar het schijnt (iets met kredietcrisis :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Vultip:
Op het Zonstraal forum (laatste bericht) zag ik deze vultip voor de zonneboiler. Vooral in het tuinseizoen zijn dit soort pompen overal goed verkrijgbaar, zoals bij de Aldi voor 11.99
Zo'n ding heet een drukspuit of druksproeier, googlen levert, behalve bruikbare links, een enorme hoeveelheid growshops....

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
ericplan schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 11:18:
Vultip:
Op het Zonstraal forum (laatste bericht) zag ik deze vultip voor de zonneboiler. Vooral in het tuinseizoen zijn dit soort pompen overal goed verkrijgbaar, zoals bij de Aldi voor 11.99
Zo'n ding heet een drukspuit of druksproeier, googlen levert, behalve bruikbare links, een enorme hoeveelheid growshops....
Geweldig, dit was nog een van mijn openstaande vragen voor DHZ installatie. Alleen heb ik nog niks gelezen over een vulpunt / automatische ontluchter, en of deze er bij zit, en ook de aansluiting van zo'n pomp daarop.
Mistraller schreef op maandag 04 mei 2009 @ 23:25:
(Ik ben nu overigens met een "hardcore" hack bezig op één van mijn routers, ik ben de geheugenbankjes van een SDRammetje op mijn router aan het solderen, om er meer geheugen op te krijgen. Zodoende zal het downloaden van de nieuwsgroepen wat soepeler gaan, en staat de pc nog minder vaak aan :))
_/-\o_ Super!

[ Voor 5% gewijzigd door SpiceWorm op 05-05-2009 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
ericplan schreef op maandag 04 mei 2009 @ 09:59:
En door het verschil in waterverbruik is het heel moeilijk om te zeggen wat nu het beste is voor het milieu, 40° of 60°.
Van milieucentraal:

Energie (voor schoonwaterproductie, red.) wordt voornamelijk gebruikt voor de pompen die voor het watertransport zorgen. Gemiddeld wordt 0,5 kWh elektriciteit gebruikt om 1 m3 water op te pompen, te reinigen en te transporteren naar de eindgebruiker. Dit geldt zowel voor oppervlaktewater als voor grondwater. In 2005 gebruikten alle huishoudens tezamen 714 miljoen m3 drinkwater. Daarvoor was 357 miljoen kWh elektriciteit nodig. Ter vergelijking, een huishouden gebruikt gemiddeld 3402 kWh per jaar.

Dus met een watergebruik van 180 kuub gebruiken we via het water zo'n 90 kwh aan energie op jaarbasis.

Nog een puntje over kalkafzetting in de boiler: ontstaat kalkafzetting in waterkokers/wasmachines/ketels etc niet gewoon omdat het verwarmingselement warmer wordt dan 100c en dus lokaal een klein beetje water aan de kook brengt?

o.a. solar 2 all laat de boilertemperatuur oplopen tot 99c, al is dat misschien al over het randje... Ik weet niet hoe vaak het boilerwater wordt verwarmd met meer dan 100c?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
SpiceWorm schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 13:07:
[...]

Dus met een watergebruik van 180 kuub gebruiken we via het water zo'n 90 kwh aan energie op jaarbasis.
Het op druk houden van de waterleiding kost natuurlijk ook vermogen, ook als je niets verbruikt.

En een hoeveelpersoonshuishouden had je ook alweer? 180 kuub klinkt fors, wij verbruiken met zijn 2-en zo'n 65 kuub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Zou dat er niet bij in zitten dan?

We zijn hier met gemiddeld 3,5 volwassenen denk ik. Ik heb nog ff gekeken maar het varieert tussen de 130 en 160 m3. Per persoon dus wel wat meer, maar zou zo 123 geen dingen weten waar nog drinkwater verspilt wordt. Enkel de planten water geven in de zomer, maar dat zijn geen hoeveelheden.

[ Voor 36% gewijzigd door SpiceWorm op 05-05-2009 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wij verbruiken hier met z'n 3en, ( twee volwassenen 1 kind ) ongeveer 95 a 100 m3 water per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Vultip:
Net bij de Praxis zo'n drukspuit gekocht. Merk Gardena, ook in de aanbieding, voor € 17,-. Ze hadden ook nog twee andere merken, iets goedkoper, maar dit was de enige waar ze ook reserve ringetjes en pakkingen voor hadden. Achteraf weet ik niet of die reserve ringetjes nu als positief of negatief gezien moeten worden :?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 13:54:
Wij verbruiken hier met z'n 3en, ( twee volwassenen 1 kind ) ongeveer 95 a 100 m3 water per jaar.
Dan weet ik wat me te wachten staat als ik volgende maand papa wordt :)

Donderdag gaat bij ons de VR ketel de deur uit. Tevens laten we directe leiding van de ketel naar de vloerverwarming (scheelt zo'n 20 meter, waarvan 14 half ge-isoleerd door de kruipruimte) en een warm water leiding naar de keuken lopen (maakt nu nog een meter of 5/6 aantal meters extra door de badkamer :S). Daarna ketel afstellen op LTV (boven verwarmen we nu toch niet) en :w met de 1450 m3 per jaar aan gasverbruik! Tenminste dat hopen we dan :9
SpiceWorm schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 13:50:
Zou dat er niet bij in zitten dan?
Zal ongetwijfeld, maar die kosten zijn per huishouden gelijk. Dus niet 1-2-3 op je verbruik te verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 08:12
IJsbeer schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 13:13:
[...]

Het op druk houden van de waterleiding kost natuurlijk ook vermogen, ook als je niets verbruikt.

En een hoeveelpersoonshuishouden had je ook alweer? 180 kuub klinkt fors, wij verbruiken met zijn 2-en zo'n 65 kuub.
Wij verbruiken met z'n vieren, waaronder twee kleine kinderen, ongeveer 85m3. Geen bad en voor de tuin een regenton. En het scheelt ook als je sport ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Daarnet is de Nuon geweest om mijn kast opnieuw af te zegelen. Begint die gast meteen te mekkeren dat terugleveren niet mag en dat de extra kWhmeter ( mijn eigen tussenmeter ) ook verzegeld zou moet worden en worden geijkt.

En nog wat extra gezeik over teruglevering / netbeheer / invoeding e.d. ivm storingen en dat dat gevaarlijk kan zijn voor hun monteurs omdat mijn zonnepanelen blijven leveren aan het net 8)7. Duidelijk iemand klok/klepel :X

w00t!

[ Voor 39% gewijzigd door mkleinman op 05-05-2009 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
IJsbeer schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 15:41:
[...]
Zal ongetwijfeld, maar die kosten zijn per huishouden gelijk. Dus niet 1-2-3 op je verbruik te verrekenen.
In 2005 gebruikten alle huishoudens tezamen 714 miljoen m3 drinkwater. Daarvoor was 357 miljoen kWh elektriciteit nodig.

Naja, als je jezelf beschouwd als een gemiddelde gebruiker dan gaat dat wel op. Als je meer gebruikt verbruik je per m3 water minder 'op druk houden energie' ;)

Maar is het niet zo dat op druk houden nog steeds gedaan wordt met watertorens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
flitspaal.nl schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 16:28:
Daarnet is de Nuon geweest om mijn kast opnieuw af te zegelen. Begint die gast meteen te mekkeren dat terugleveren niet mag en dat de extra kWhmeter ( mijn eigen ) ook verzegeld moet worden.

w00t!
En, je hebt hem verteld dat hij weer mag gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

SpiceWorm schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 16:36:
[...]

En, je hebt hem verteld dat hij weer mag gaan?
Hij heeft de kast netjes verzegeld en thats it. En voor de rest l*lt hij maar een eind in de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
SpiceWorm schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 16:35:
[...]

Maar is het niet zo dat op druk houden nog steeds gedaan wordt met watertorens?
Nope:
Wikipedia: Watertoren
Tegenwoordig is de taak van watertorens in Nederland overgenomen door pompen en regelaars. De pompen hebben als nadeel dat ze kunnen uitvallen als er een elektriciteitsstoring is, terwijl dit met een klassieke watertoren niet het geval is. Overigens is dit ook maar relatief; de watertoren in Groningen heeft zonder toevoer een capaciteit om nog ca 15 minuten water te kunnen leveren. Wegens de wettelijke leveringsplicht hebben de drinkwaterbedrijven vaak echter wel voorzieningen zoals dieselpompen of noodstroomsystemen om de gevolgen van een storing te beperken. De afwezigheid van een buffervoorraad maakt echter dat een leidingbreuk in de hoofdwaterleiding direct merkbaar is voor iedereen die is aangesloten.

Van de watertorens die er nog staan, hebben de meeste de status van monument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wie kan mij iets zeggen over de installatiekosten van een vacuumbuis systeem?

Wij willen 2x 30 buizen op het dak (schuin dak, 50gr geloof ik) laten monteren, een 300l boiler op zolder aansluiten op zowel warm water, als de CV. Tevens het plaatsen van een warm water kraan voor de hotfill op de wasmachine en een extra warm water kraan in de keuken voor de vaatwasser.

Zou fijn zijn om te zien wat voor systeem er bij jullie is neergelegd, en dan met name wat het installatie component van de rekening was :)

(Bij ons zal het gaan om een meerprijs, de CV wordt ook vervangen en de mechanische afzuiging ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:54
flitspaal.nl schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 16:28:
Begint die gast meteen te mekkeren dat terugleveren niet mag
Je kunt wel zien door wie hij betaald wort (netbeheerders), het is aan zoveel dingen overduidelijk te zien dat die nog altijd liever niet hebben dat je duurzaam teruglevert. Verder kijkend zie je daaraan dat we in Nederland nog zo enorm sterk aan fossiel vastgeplakt zitten.
En nog wat extra gezeik over teruglevering / netbeheer / invoeding e.d. ivm storingen en dat dat gevaarlijk kan zijn voor hun monteurs omdat mijn zonnepanelen blijven leveren aan het net
Inderdaad typisch geval van niet weten waarover je het hebt. Heb je hem enige uitleg gegeven? Of lekker laten leuteren?

Overigens heb ik laatst wel een (kleine) schok gekregen van een OK4-omvormer. Ik wil de stekker uit het stopkontakt halen om de opbrengstmeter te plaatsen, maar de stekker zat een beetje klem. Toen ik meer kracht zette schoot de stekker er uit en kwam mijn vinger direct tegen één van de metalen pootjes van de stekker. Ik kreeg nog één of twee fasen van de opgewekte zonnestroom toegediend :9 voordat de omvormer stopte met leveren.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Anoniem: 299897 schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 16:51:
Wie kan mij iets zeggen over de installatiekosten van een vacuumbuis systeem?

Wij willen 2x 30 buizen op het dak (schuin dak, 50gr geloof ik) laten monteren, een 300l boiler op zolder aansluiten op zowel warm water, als de CV. Tevens het plaatsen van een warm water kraan voor de hotfill op de wasmachine en een extra warm water kraan in de keuken voor de vaatwasser.

Zou fijn zijn om te zien wat voor systeem er bij jullie is neergelegd, en dan met name wat het installatie component van de rekening was :)

(Bij ons zal het gaan om een meerprijs, de CV wordt ook vervangen en de mechanische afzuiging ook).
http://www.familie-kleinman.nl/energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zal wel aan mij liggen, maar de kosten van de installatie kan ik op de site niet terugvinden. Wel de kosten van het systeem, enkele offertes met totaalkosten inclusief installatie, de hoogte van de subsidie... maar die zoek ik allemaal niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 16:51:
[...]

Je kunt wel zien door wie hij betaald wort (netbeheerders), het is aan zoveel dingen overduidelijk te zien dat die nog altijd liever niet hebben dat je duurzaam teruglevert. Verder kijkend zie je daaraan dat we in Nederland nog zo enorm sterk aan fossiel vastgeplakt zitten.

[...]

Inderdaad typisch geval van niet weten waarover je het hebt. Heb je hem enige uitleg gegeven? Of lekker laten leuteren?

Overigens heb ik laatst wel een (kleine) schok gekregen van een OK4-omvormer. Ik wil de stekker uit het stopkontakt halen om de opbrengstmeter te plaatsen, maar de stekker zat een beetje klem. Toen ik meer kracht zette schoot de stekker er uit en kwam mijn vinger direct tegen één van de metalen pootjes van de stekker. Ik kreeg nog één of twee fasen van de opgewekte zonnestroom toegediend :9 voordat de omvormer stopte met leveren.
Ik heb een poging gewaagd om eea uit te leggen over mijn installatie en hoe eea geregeld is met terugleveren / salderen e.d. en dat dat allemaal volstrekt legaal is. En dat de omvormers zichzelf afschakelen bij stroomuitval.

Apart met die OK4E, waarschijnlijk heb je net een tik gehad van een restspanning die nog in 1 van de condensatoren zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
flitspaal.nl schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 17:21:
[...]

Apart met die OK4E, waarschijnlijk heb je net een tik gehad van een restspanning die nog in 1 van de condensatoren zat.
En dan nog is het vreemd, want als het goed is, is het een zwevende spanning, zodra je de stekker uit het stopcontact hebt getrokken.
Dan moet je dus eigenlijk beide pennen van de stekker hebben aangeraakt, of het was een statische spanning.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 299897 schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 17:01:
[...]

Zal wel aan mij liggen, maar de kosten van de installatie kan ik op de site niet terugvinden. Wel de kosten van het systeem, enkele offertes met totaalkosten inclusief installatie, de hoogte van de subsidie... maar die zoek ik allemaal niet :)
Uit mijn hoofd:

1400 euro voor 2x 24 vacuumbuizen
700 euro voor de 300 liter boiler met twee spiralen
225 euro voor de pompgroep
100 euro voor de regelelectronica

2425 euro voor de onderdelen ( kaal ) bij SunSystems. Ik heb 3935,- betaald inclusief installatie. Dus in het verschil in die twee bedragen ( 1510 euro ) zit zowel de installatie als de resterende materialen als de isolatie, koperenbuizen, leidingwerk voor de sensoren e.d.

zo compleet genoeg :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Flits

En hoeveel arbeidsuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Teveel :P

3 dagen fulltime voor een ervaren man.
2 dagen fulltime voor een stagiair
1 dagen fulltime ikke voor aanleg electronica
0,5 dag om systeem te vullen, te starten en na te lopen op lekkage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Minimaal geteld dus 5.5 * 7,6uur= 41,8 uur á € 37,50 (krap geteld) = € 1.567,50 7(8)7
excl materiaal
excl electriciteit aanleggen en aansluiten

somebody had a bad week?

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 05-05-2009 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 281733 schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 19:25:
Minimaal geteld dus 5.5 * 7,6uur= 41,8 uur á € 37,50 (krap geteld) = € 1.567,50 7(8)7
excl materiaal
excl systeem vullen
excl electriciteit aanleggen en aansluiten

somebody had a bad week?
Ik niet, mijn installateur wel. Er was hier iemand op het forum die bij De Reus een offerte had opgevraagd en die was behoorlijk duurder dan de mijne. En dat terwijl de installatie vergelijkbaar was. De Reus heeft denk ik een slechte week gehad en daarna zijn prijzen moeten aanpassen

[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 05-05-2009 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En materiaal?
expansievat
x meters pijp
isolatie
thermostatisch mengventiel
bevestigingsbeugels
knelkoppellingen
glycol

[ Voor 81% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 05-05-2009 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Dat laatste is wel erg typisch idd.

Het lijkt er hier wel erg sterk op dat we het zelf gaan doen, 1500€ - 2500€ willen ze er wel voor hebben. Wel met hier en daar wat hulp van een bevriende installateur. We hebben de spullen bij elkaar voor minder dan 1000€ (na subsidie).

@ sunhacker, jij hebt het toch ook laten doen?

Edit 2: Met Johan gebeld van SunSystems, en hij heeft het idd erg druk. Maar oververhitting blijkt toch niet echt een probleem te zijn, of de warmte afblazen, of de pomp doodleuk af laten schakelen. Oudere systemen met vacuumbuizen konden niet goed tegen stagnatie temp, maar dat probleem is dus opgelost!

En hij adviseerd ook echt 22 mm te nemen, en dat mag ook gewoon ijzeren verwarmingsbuis zijn. Dat scheelt weer wat in de prijs. Ook nemen we gewoon een boiler met één spiraal (aangezien de verwarming echt niet wordt aangesloten), dat scheelt nog een keer 150 euro (bij 300 liter), en zitten er weer over te denken om alsnog 500 liter te plaatsen :*) .

[ Voor 58% gewijzigd door SpiceWorm op 05-05-2009 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SpiceWorm schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 19:34:

@ sunhacker, jij hebt het toch ook laten doen?
Nee, ik heb het zelf gedaan alleen de dakdekker heeft meegeholpen de collectoren op het dak te leggen met z'n verreiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dat was niet los opgegeven, maar zo uit m'n hoofd

- isolatie ( Armaflex HT )
- 2x 22mm binnen INOX flexibele buizen als dakdoorvoer
- ca 15 meter 22mm koperleiding
- ca 10 meter 15mm koperleiding
- diverse knelkoppelingen
- 2 rollen tape
- wat muurklemmen
- wat 5/8 electraleiding
- 2 plasticvorm dakdoorvoeren ( lijken op dakpannen
- hand vol schroeven

ADDED

- 30 liter glycol ( Tyfocor L )

EXTRA ( extern gekocht zelf )

- Remeha Avanta ombouwset voor zonneboiler ( waterdoorlaat moest vervangen worden + mengventiel )

Als ik moet gokken circa 200-250 euro aan extra onderdelen?

Dit stond niet gespecificeerd op de factuur of op de offerte. Hier heb ik dus echt geen idee van in die 1500 euro zit dus zowel arbeidsuren als bovenstaande onderdelen.

[ Voor 11% gewijzigd door mkleinman op 05-05-2009 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en een expansievat voor solar
Tyfocor L €175,00 ? gokje

en je hotfill-leiding met kraan heeft De Reus ook gedaan?

[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 05-05-2009 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Inderdaad nog een expansievat. Ik weet dat Tyfocor L niet goedkoop is, maar hoeveel exact durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Exansievat 3 tientjes, 10 liter vloeistof van sunsystems (tot 170c) is 50€. Dat zou voldoende zijn voor onze installatie.

Hoeveel tijd ben je bezig geweest met de installatie, Sunhacker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

SpiceWorm schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 19:34:
Dat laatste is wel erg typisch idd.

Het lijkt er hier wel erg sterk op dat we het zelf gaan doen, 1500€ - 2500€ willen ze er wel voor hebben. Wel met hier en daar wat hulp van een bevriende installateur. We hebben de spullen bij elkaar voor minder dan 1000€ (na subsidie).
Zelf doen is niets mis mee, het is leuk en leerzaam. Uit ervaring weet ik dat klussen altijd meer tijd kosten dan gepland. Goed voorbereiden is het halve werk :) En probeer de klus op te delen in hapklare brokken.
Ik zou het ook zelf gedaan hebben als er bij mij niet zoveel belangstelling van Bouw en Woningtoezicht was
geweest. Bovendien is mijn vrouw niet zo enthousiast voor klussen, dat heeft vooral met het tijdsaspect te maken. :'(
En hij adviseerd ook echt 22 mm te nemen, en dat mag ook gewoon ijzeren verwarmingsbuis zijn. Dat scheelt weer wat in de prijs. Ook nemen we gewoon een boiler met één spiraal (aangezien de verwarming echt niet wordt aangesloten), dat scheelt nog een keer 150 euro (bij 300 liter), en zitten er weer over te denken om alsnog 500 liter te plaatsen :*) .
IJzer verwerkt wel weer minder eenvoudig, dat zou bij voorbeeld een voordeel van Armaflex duosolar kunnen zijn. eenvoudig werken, direct geïisoleerd en op rol, waardoor je sneller kan werken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is geen vergelijk denk want ik had al 60 mtr solarleiding, 2 boilers, 2 expansievaten meerdere kleppen.
20 mtr cv-leiding en 8 mtr 15mm koper.

Heb het niet precies bijgehouden:

4 dagen binnen installatiewerk Van zolder tot garage
1 dag 6 collectoren op het dak monteren met leiding en isolatie.
1,5 dag 144 buizen monteren
0,75 dag vullen van 60 ltr glycol + kleine lekkages nalopen
@Ericplan

Jazeker, zelf doen is leuk
Heb er zelf veel van geleerd.

Flexibele pijp verwerkt zich idd veel makkelijker en sneller uit 1 stuk.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 05-05-2009 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Toch iets bijzonders aan de hand, Sunhacker heeft zijn 'ingewikkelde' en grote systeem in 6,5 mandagen in elkaar gedraaid, als niet professional zijnde neem ik aan?

Bij Flitspaal heeft een installateur er ook 6,5 mandagen over gedaan, over een systeem wat de helft aan materiaal betreft. En het betreft hier iemand die er verstand van zou moeten hebben.

Of komt het omdat bij Sunhacker alle hobby uurtjes welke onder het kopje voorbereiding vallen (is immers het halve werk) missen in het overzichtje?

Het kan natuurlijk ook dat Sunhacker erg handig is, en dat de instalateur de Reus z'n week niet had idd, maar dan blijf ik het nog een erg groot verschil vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SpiceWorm schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 20:41:
Toch iets bijzonders aan de hand, Sunhacker heeft zijn 'ingewikkelde' en grote systeem in 6,5 mandagen in elkaar gedraaid, als niet professional zijnde neem ik aan?

Bij Flitspaal heeft een installateur er ook 6,5 mandagen over gedaan, over een systeem wat de helft aan materiaal betreft. En het betreft hier iemand die er verstand van zou moeten hebben.

Of komt het omdat bij Sunhacker alle hobby uurtjes welke onder het kopje voorbereiding vallen (is immers het halve werk) missen in het overzichtje?

Het kan natuurlijk ook dat Sunhacker erg handig is, en dat de instalateur de Reus z'n week niet had idd, maar dan blijf ik het nog een erg groot verschil vinden.
>:) je hebt gelijk, waren lange dagen met het gas erop, en nee ik ben geen prof, wel ervaren klusser

Wat mij super geholpen heeft is de dakdekker met z'n verreiker.
De collectors had ik van tevoren beneden in elkaar gezet en op een grote pallet gelegd.
Deze met de verreiker omhoog tot op bijna de goede positie, eraf pakken en vastzetten.
In een uurtje of 3 hadden we ze alle 6 zitten en kon ik aan het leidingwerk gaan beginnen.

De uren heb ik niet exact bijgehouden (hectische tijd).
1 ding is een feit dat in 2,5 week tijd een dak compleet is vernieuwd + een zonneboilerinstallatie is geplaatst.
Dagen van 12 uur normaal in die weken

Daarbij moet ik ook eerlijk zeggen dat m'n vriendin ook super heeft meegeholpen met sjouwen en aangeven ed.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 05-05-2009 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

In mijn geval was die stagiaire die mee was best een blok aan het been van de ervaren man. Veruit het meeste werk hebben we vrijdags gedaan, ik was boven op de vliering bezig met het aansluiten van de sensoren en de buizen ervoor en beneden was de man van De Reus bezig met het aanleggen van het leidingwerk naar de CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Dus 3 dagen is redelijker voor een handige klusser / iemand met verstand van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SpiceWorm schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 21:36:
Dus 3 dagen is redelijker voor een handige klusser / iemand met verstand van zaken.
Pin je niet vast op tijd, kan het ook niet tegenvallen (of je moet met personeel werken)

Veel werk kan je al voorbereiden.
Plan van aanpak is belangrijk.
Het enige echt belangrijke is het tapwater wat weer binnen uiterlijk 1 dag moet functioneren (al is het dmv naverwarmen door je cv-ketel).
Dat moet normaal gezien makkelijk te doen zijn en kun je 's-avonds weer douchen.
Voor de rest is er geen tijdsdruk, buiten je eigen agenda misschien :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Vultip:
Niet doen! Neem een boormachinepomp, zoals ik eerder al schreef. De mijne was ook zeker minder dan 10 euro. De truuk is om je vulpunt slim aan te leggen. Zorg dat er tussen je vulpunt en je overdrukventiel een klep zit, en dat ze niet te ver van elkaar af zitten. Bij mij zit er de pomp en de flowregelaar tussen, en de flowregelaar kan je geheel dichtdraaien.

Dan nu het vullen. Draai de knop van je overdrukventiel zó dat ie open blijft staan. Hang de slang van het ventiel in je vat solarvloeistof. Sluit de pomp aan op het vulpunt, en de aanzuigslang ook in het vat.

Begin te pompen. Eerst komt er alleen maar lucht, daarna zal (al dan niet na meerdere vaatjes) er vloeistof uit je overdruk ventiel komen. Blijf pompen.

Zo spoel je je systeem, residu blijft achter onderin je vat. Belangrijker nog, doordat je een goede stroming door de leidingen pompt, gaan alle kleine luchtbellen netjes uit het systeem! Zie je geen luchtbelletjes meer meekomen, draai dan je overdrukventiel dicht. Blijf pompen tot de druk oploopt, en klaar ben je!

Het laatste beetje lucht verwijder je via een hand/automatische ontluchter en via de schroef op de kop van je pomp (bij een grundfos in elk geval wel)

Ik had in 10 minuten de klus geklaard. Moet er niet aan denken om met een plantenspuit de ganse middag te zitten pompen voor die 14 liter.

Mijn pomp levert 2 bar. Ruim voldoende dus.

Zie voor foto's mijn site; kijk onder de hardware tab.
JeroenH schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 16:51:
[...]
Alle apparaten die dikke spoelen aan boord hebben kunnen daar last van hebben. Zo kreeg ik laatst een optater van de stekker van de pomp van de zonneboiler. Maar ook het aansluiten van de tv kabel op mijn (ongeaarde) computer heb ik geweten. Was even vergeten dat er toch een halve netspanning op een ongeaarde pc staat, en dat de tv kabel geaard is... :X

Met andere woorden, dat hoeft niet eens te wijten te zijn aan eilandbedrijf.
Anoniem: 281733 schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 21:53:
[...]

Pin je niet vast op tijd, kan het ook niet tegenvallen (of je moet met personeel werken)

Veel werk kan je al voorbereiden.
Plan van aanpak is belangrijk.
Het enige echt belangrijke is het tapwater wat weer binnen uiterlijk 1 dag moet functioneren (al is het dmv naverwarmen door je cv-ketel).
Dat moet normaal gezien makkelijk te doen zijn en kun je 's-avonds weer douchen.
Voor de rest is er geen tijdsdruk, buiten je eigen agenda misschien :*)
lol, zo ben ik uiteindelijk vanwege het plotselinge vaderschap 3 maanden zoet geweest. Lastige was dat er onvoorzien wat dingen kapot/slecht bleken te zijn, anders hadden we inderdaad maar 1 dag met alleen koud water gezeten.

Tegenwoordig wordt elke etage met een eigen waterleiding vanaf de meter aangesloten. Vaak zelfs al in de put met een eigen kraantje. Daardoor kon ik op zolder lekker klussen zonder dat de keuken, toiletten en badkamer zonder water zaten. Een paar extra kogelstopkranen is geen overbodige luxe heb ik inmiddels geleerd.

Nu heb ik het mezelf ook wel zeer moeilijk gemaakt door als eis te stellen dat er op de zolder etage geen leidingen zichtbaar mochten zijn, buiten het CV hok. Dat is gelukt :) Maar het kostte wat hoofdbrekens...

Qua materiaal kan je zeer veel kosten besparen door het online (ik heb veel van stopetcvmaterialen.nl) te bestellen. Het wordt netjes aan de deur afgeleverd door Plieger op een afgesproken tijdstip, en het is precies hetzelfde spul als in de bouwmarkt. Het kan echter geen kwaad om het spul waar je over twijfelt, of waar je vante voren niet goed van weet hoeveel je nodig hebt, wel bij de bouwmarkt te halen, want dan kan je snel ruilen/terugbrengen.

Hier in de regio was Karwei het beste gesorteerd. (uit het rijtje praxis, gamma, karwei)

[ Voor 23% gewijzigd door Mistraller op 05-05-2009 22:12 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

3 dagen moet inderdaad goed te doen zijn denk ik. Bereid je in elk geval inderdaad wel goed voor wat Sunhacker ook al zei. Maw. zorg dat je al het benodigde materiaal thuis hebt liggen, dat bespaard je zo ontzettend veel tijd.

Daarnaast lees van te voren alle handleidingen door, dat bespaard je ook een hoop tijd :). Verder was bij mij alles wat met de collectoren te maken had tijdrovend. Ze hebben zeker een paar uur gedaan over het monteren van de collectoren op het dak ( zonder de buizen! ). Daarna hebben ze nog een paar uur gedaan voor het monteren van 12 vacuumbuizen.

Bij mij was de planning ruwweg als volgt.

Dag 1 ( 11:00 - 15:30 bij mij thuis, ze waren van 7:30 - 11:00 al op de werkplaats bezig geweest. ).

- Naar boven zeulen van de boiler
- Plaatsen boiler op goede plek en stellen ervan.
- Collectoren naar het dak tillen en in elkaar zetten ( later bleek dat ze een fout hadden gemaakt )
- koperBuizen van zolder door het plafond naar de vliering
- 12 vacuumbuizen geplaatst.

Dag 2 ( 7:30 - 15:30 )

- Overige 36 buizen geplaatst op het dak
- Collectorleiding op de vliering grotendeels aangelegd
- Pompgroep geplaatst, expansievat geplaatst
- Basaal isolatie geplaatst.

Dag 3 ( 7:30 - 15:30 )

- Collectorcircuit gesloten
- Collectorcircuit getest en voor het eerst gevuld
- Sensorleidingen gelegd
- aansturing opgehangen en aangesloten
- leidingen aangelegd naar de CV ketel voor warm/koud water
- CVketel omgebouwd met Remeha ombouwset
- boiler afgevuld en alles getest.
- Overal isolatie geplaatst ( collector + warm water circuit )

Dag 4

- Systeem gevuld
- Alles op het dak geisoleerd ( waar mogelijk )
- Systeem ontlucht en online gebracht.

Zoals duidelijk is te zien was dag 3 veruit de meest productieve dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Boiler naar boven zeulen is idd een aardige klus.
Had het snel voor mekaar.
3 man geregeld en binnen 10 minuten klaar.
2 man op de zolder, 2 man onder
De boiler moest door het gat van de vlizotrap.
1,5 cm speling.

De buizen plaatsen nam bij mij nog al wat werk in beslag, de dozen omhoog zeulen en voorzichtig insmeren met geleidingspasta en met een plantenspuit met zeepsop effe inspuiten.
Daarna kan je ze er zo inschuiven, dop er overheen in rails vastklikken en dop beveiligen door schroefdop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 281733 schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 22:20:
Boiler naar boven zeulen is idd een aardige klus.
Had het snel voor mekaar.
3 man geregeld en binnen 10 minuten klaar.
2 man op de zolder, 2 man onder
De boiler moest door het gat van de vlizotrap.
1,5 cm speling.

De buizen plaatsen nam bij mij nog al wat werk in beslag, de dozen omhoog zeulen en voorzichtig insmeren met geleidingspasta en met een plantenspuit met zeepsop effe inspuiten.
Daarna kan je ze er zo inschuiven, dop er overheen in rails vastklikken en dop beveiligen door schroefdop.
Dat hebben ze bij mij dus via de alternatieve weg gedaan. Namelijk dop achterop de buis en daarna met de buis lopen prutsen om alles in 1x erin te krijgen. Misschien dat het daarom wat langer duurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waar ook wel wat tijd in gaat zitten is het goed plaatsen van de bevestigingsbeugels op het dak.
De juiste positie bepalen tov de dakpan.

Maar als je de eerste collector hebt gedaan dan volgt de rest zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Dank!
Het is altijd erg jammer dat men erg gefocussed is op terugverdienen. Er is maar één ding wat we ermee verdienen, en dat is een duurzamere aarde. Het milieu gaat ons allemaal een veelvoud kosten in de toekomst dan dat nu het geval is. Ik neem daar tenminste een voorschot op.

Met wachten tot het financiëel leuk voor de portemonee is schiet de aarde geen drol op.
Erepodium! _/-\o_

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

flitspaal.nl schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 13:54:
Hier 35 kuub/jaar, waarvan plm. 7 voor toiletspoeling (the old style, met emmers). 2 piepeltjes en 2 woestijnratten die vrijwel niks drinken...

http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_YWC.htm

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

zonnigtype schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 00:10:
[...]

Hier 35 kuub/jaar, waarvan plm. 7 voor toiletspoeling (the old style, met emmers). 2 piepeltjes en 2 woestijnratten die vrijwel niks drinken...

http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_YWC.htm
Dat doe je ontzettend netjes. 17,5m3 per persoon per jaar. Dat zou voor ons omgerekend 52,5m3 per jaar betekenen. Dan heb ik nog een hoop te doen om dat te bereiken. Ruim 40m3 waterverbruik eraf schaven.

En ik denken dat ik al zuinig was met waterverbruik :X .

Nahja first things first, eerst de PV op het dak zien te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Inkoop-actie hotfill apparaat MS1002

Het is al tussen neus en lippen door op dit topic voorbij gekomen: een gezamelijke inkoop-actie van de hotfill type MS1002. Niels (NielsTn) wil die samen met Sander (Sander817) wel coordineren en bij voldoende respons uitvoeren. Wat een hotfill is, wat de MS1002 doet, daar staat al veel op internet over beschreven. In combinatie met een zonneboiler kun je het gratis verwarmde tapwater invoeden op wasmachine, met een maximum (toegestane) temperatuur van 60 graden Celsius.

Offerte stadium:
Uiteraard moeten geinteresseerden zich even melden per PM, zodat we weten hoeveel er uiteindelijk voor geoffreerd kan worden.
Het offerte-traject is geheel vrijblijvend/niets verplichtend, maar moet nu eenmaal gestart worden zodat we zicht hebben op hoeveel MS1002's er besteld zouden kunnen worden, en de leveranciers hierop hun prijsstelling kunnen afgeven (=korting geven ;) )
Heb je interesse, stuur dan voor 20 mei a.s. een bericht met o.a. Naam/adres/woonplaats/email/tel.nr. & nickname, aantal MS1002 hotfills. Na 20 mei nog aanmelden/meedoen is zinloos: dit is de deadline, om een vlotte afhandeling aan te houden.

Plaatsen van bestelling:
Zodra we respons hebben gekregen van de aangeschreven shops, zullen we de laagste prijs communiceren aan de geinteresseerden. Verwachting is dat dat voor 30 mei a.s. zal gebeuren (afhankelijk van hoe vlot de leverancier is uiteraard).

Hierna gaat de bedenktijd in, van een (1) week, waarop je je interesse definitief kan maken, en aansluitend zorgt dat het bedrag tijdig op het (nog te communiceren) bankrekeningnummer staat.
We gaan even van de situatie uit dat je het pakket toegezonden wilt krijgen per post, dit gebeurd tegen de dan geldende pakkettarieven, die bovenop de prijs komt (ik meen ca. EUR 6,75 tot 10kg bij TPG). Vergeet dat dus niet bij het overmaken van het bedrag! :)

Uitlevering/verzending
Zodra Sander en ik de order hebben geplaatst en betaald, zullen de mede-tweakers die meedoen een mail ontvangen als status-update.
Afhankelijk van levering en ontvangst, zullen we dan de pakketten gaan versturen (en track-trace code volgt per mail, dat lijkt mij het handigste).

Verdere vragen?
Stel ze gerust, ik zal evt. deze toevoegen aan deze post.

Geinteresseerde kandidaten:
  • NielsTn (Gennep)
  • Sander817 (Gennep)
  • Zuiderzon (Hoensbroek)
  • Gerard de Haan (Apeldoorn)
  • ArnoudK (Reeuwijk)
Last updated: 06-05-2009 19:13u

[ Voor 1% gewijzigd door NielsTn op 06-05-2009 19:13 . Reden: lijst kandidaten toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mogelijk interessant als je op zoek bent naar een baan:

Onderhoudsmonteur windenergie installaties (m/v)

Locatie / Standplaats
Dronten

Salaris
In overleg.

Functieomschrijving
Als onderhoudsmonteur bestaan je werkzaamheden o.a. uit:
- uitvoeren van controlel;
- reparatie's uitvoeren aan installaties naar aanleiding van schade;
- andere voorkomende werkzaamheden in en rondom de windenergie installaties;
- uitwerken van servicerapporten met behulp van een laptop.

Functie-eisen
De onderhoudsmonteur die wij zoeken voldoet aan het volgende profiel:
- een afgeronde opleiding Werktuigbouwkunde;
- zelfstandig en in teamverband op locatie kunnen werken;
- in bezit van minimaal rijbewijs B, bij voorkeur BE;
- kennis van de Engelse en/of Duitse taal;
- lichamelijk fit en vrij van hoogtevrees;
- flexibele werkhouding.

Solliciteren
Geïnteresseerd? Dan ontvangen wij graag je sollicitatie met uitgebreid CV.
Je kunt je sollicitatie digitaal versturen, door op de button "Solliciteren" te klikken.

Contactinformatie
Brinkhof Bouw, Industrie, Techniek B.V. Zwolle
Wouter van Ree
Gasthuisplein 13
8011SB Zwolle
Telefoon: 038-4250135
Email: w.vanree@brinkhofgroep.nl

Het is dat ik nu (nog) een goede baan heb, en daarnaast ben ik niet vrij van hoogtevrees, maar anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 09:26:
Mogelijk interessant als je op zoek bent naar een baan:

Onderhoudsmonteur windenergie installaties (m/v)

Locatie / Standplaats
Dronten
Lijkt mij een superbaan.. Alleen 1 nadeel. HTS Informatica gestudeerd.. Geen werktuigbouw. Wel lichamelijk fit en woon in de buurt en heb geen last van hoogtevrees.

Ga ik solliciteren? Nah.

Overigens. Iemand enig idee wat een moderne beltrafo verbruikt die in de meterkast zelf zit? Ik ben van een oude trafo voor de bel naar een moderne in de meterkast gegaan. Ik ben benieuwd of daar nog een bescheiden besparing in zit.

[ Voor 73% gewijzigd door mkleinman op 06-05-2009 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Ik ben zelfs overgegaan op een echt duurzame oplossing, en dat is een briefje op de deur dat je moet kloppen. Uiteraard zonder deurklopper want dat kost weer veel energie om die te maken :)

Het was bedoeld als tijdelijk oplossing maar het hangt er al weer maanden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
In onze deurbel zitten twee enorme D-cel batterijen. Die zouden jaaaren mee moeten gaan. Het zat zo bij het huis en werkt nu al anderhalf jaar vlekkeloos - en ik heb geen idee hoe lang de batterijen toen al waren... Als ik nou echt niets meer te doen heb zet ik er twee NiMH's in en maak ik buiten een klein PV-paneeltje.

http://www.volkskrantblog.nl/bericht/234627

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 09:42:
[...]
....
Overigens. Iemand enig idee wat een moderne beltrafo verbruikt die in de meterkast zelf zit? Ik ben van een oude trafo voor de bel naar een moderne in de meterkast gegaan. Ik ben benieuwd of daar nog een bescheiden besparing in zit.
Tja... volgens mij weinig, maar wat is weinig.....
in elk geval s'nachts, vakanties en als ik werken ben, druk ik t ding toch uit.....
alle beetjes helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12-2024

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

JeroenH schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 11:01:
In onze deurbel zitten twee enorme D-cel batterijen. Die zouden jaaaren mee moeten gaan. Het zat zo bij het huis en werkt nu al anderhalf jaar vlekkeloos - en ik heb geen idee hoe lang de batterijen toen al waren... Als ik nou echt niets meer te doen heb zet ik er twee NiMH's in en maak ik buiten een klein PV-paneeltje.

http://www.volkskrantblog.nl/bericht/234627
Wij hebben ook een deurbel op batterijen. Daar kwam ik vorige maand pas achter toen ik wilde onderdoeken of daar bij ons wat op te besparen was. We wonen al 5,5 jaar in ons huis en we hebben nog nooit een bel gemist volgens mij. Aan de batterijen te zien zijn ze nog veeeel ouder dan 5,5 jaar. Het zijn van die zwarte Philips batterijen die ik nu niet meer in de winkels zie liggen.
Een echte aanrader dus, een beldeur op batterijen. Ze zijn gewoon nog te koop en anders uiteraard goed zelf te maken.
Hier een willekeurige deurbel op batterijen:
http://www.hermeselectron...uct-21036/friedland-d107/

Dat zal altijd minder energie verspillen dan een beltrafo.

[ Voor 8% gewijzigd door windfreak op 06-05-2009 13:34 ]

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Het is trouwens wel heel triest gesteld vandaag met de zonnewarmte (of het gebrek aan).
De pomp is tot nu toe niet eens aangeslagen, en dat bij een boilertemp van 20 graden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

QuestionMarc schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 16:20:
Het is trouwens wel heel triest gesteld vandaag met de zonnewarmte (of het gebrek aan).
De pomp is tot nu toe niet eens aangeslagen, en dat bij een boilertemp van 20 graden :(
Inderdaad triest, het zal toch niet zo zijn dat ik vandaag de ketel moet inschakelen om het tapwater na te verwarmen?

Zonneboiler is wel 1 keer aangeslagen en begint nu weer, hopelijk genoeg om de boiler toch weer 60gr onderin te krijgen.( is nu 52 gr onderin de 200l) en er moeten er nog 2 gaan douchen. :?

Update:
:( die laatste straaltjes zon mochten niet meer baten, is hetzelfde gebleven, de 1000l is gezakt tot 24gr onderin
Eens proberen hoe warm 52gr is om mee te douchen 8)

Gelukkig komt de zon morgen wat meer tevoorschijn, zeggen ze.
Dan kunnen we in iedergeval veel zon weer opslaan

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 06-05-2009 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 22:02:
[...]

Niet doen! Neem een boormachinepomp, zoals ik eerder al schreef. De mijne was ook zeker minder dan 10 euro. De truuk is om je vulpunt slim aan te leggen. Zorg dat er tussen je vulpunt en je overdrukventiel een klep zit, en dat ze niet te ver van elkaar af zitten. Bij mij zit er de pomp en de flowregelaar tussen, en de flowregelaar kan je geheel dichtdraaien.
Bij de eerste keer vullen zal het goed gaan, maar na ingebruikname zou ik van de overdruk afblijven. De kans op lekkage is supergroot. Dan heb je meer aan een tweede vulkraan of aan zoietsAfbeeldingslocatie: http://www.m-e-r-o-s.de/content/pics/solar/zubehoer3.jpg.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor alle info over installatiekosten, erg nuttig!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een tijdje geleden ging het over roetfilters, toen had ik er weinig tijd in gestoken. Nu blijkt dat ik zelfs kostenloos een filter kan laten inbouwen bij de Volvo dealer!
Gratis roetfilter bij Volvo - 15 mei 2008

Ondanks het feit dat de overheid de subsidie voor retrofit roetfilters heeft teruggebracht van 500 naar 400 euro gaat Volvo door met het gratis monteren van zo'n filter.

Volvo was in juli 2006 het eerste automerk dat direct inhaakte op de subsidieregeling van de overheid. Volvo Cars Nederland en haar dealers aarzelden niet toen zich een mogelijkheid voordeed Volvo's van een dergelijk filter te voorzien. Daarbij gaat het om de types S40 en V50 van de bouwjaren 2004 tot en met 2005 en de Volvo S60, S80, V70, XC70 en XC90 van de bouwjaren 2003 tot en met 2005. Inmiddels zijn sinds juli 2006 door de Volvo-dealers al meer dan 13.000 roetfilters gratis gemonteerd. Dat is zo'n 20 procent van het totaal aantal verstrekte subsidies! Nu het kabinet eind vorig jaar heeft besloten te gaan bezuinigen op de subsidies voor deze milieuvriendelijke technologie, betaalt Volvo het extra verschil van 100 euro. De Volvorijder kan dus nog steeds kosteloos een roetfilter laten monteren. De Volvo-dealer zorgt voor de financiële afhandeling, dus de klant hoeft de subsidie niet voor te financieren. Het Zweedse merk levert sinds eind 2005 roetfilters standaard op alle modellen met dieselmotor.
Bron

Ik heb een S40 diesel uit mid 2004. Morgen de dealer eens bellen of ik haast moet maken ivm de subsidiepot :) Binnen twee maanden de APK, en waarschijnlijk ook een beurt, en nu dus ook een roetfilter. Joehoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Whoopie! Mijn "speelgoed" is binnen! Omvormer, dakrails, dakhaken, bekabeling en alle toebehoren zijn binnen.

Aankomende zaterdag gaan we klussen om alles aan te leggen!

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.