Ja dat weet ik, vooralsnog maak ik me ook geen zorgen. Zolang de pomp rustig zijn werk doet, geloof ik het verder wel, ik kan er immers toch niets meer aan veranderen. Maar omdat ik natuurlijk zelf alles geplaatst heb, heb ik (nog) geen vergelijkingsmateriaal. En dan wil je toch wel graag weten dat je geen domme fouten heb gemaakt. Misschien ga ik er deze zomer eentje bij mijn ouders én schoonouders plaatsen

Als de ICT op z'n gat gaat, wordt ik gewoon loodgieter

Jazzper schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 14:06:
[
afbeelding]
ik heb net bij de Action 2 zonnepaneeltjes gehaald voor 10 euro per stuk (ik zie dat ze elders veel duurder zijn: van 16 euro tot 39 euro. Goede koop dus). Ze zijn bedoeld om je 12V autoaccu op peil te houden, niet om te laden. Specs:
pie
kvermogen: 1,5W (85-100mA)
optimaal werkend vermogen: 17,5V
dus ik doosje open maken, verwachtingen uiteraard laag (het is natuurlijk ultra cheap spul) en eens kijken. Zag er goed uit qua afwerking. 12V aanstekerplug, 2 klemmen, zuignapjes, etc.
Maar nu de test: wat levert het op:
Multimeter aansluiten en in de volle zon: 32V (!).
amperage heb ik zo even niet kunnen meten, dat moet ik nog even doen.
Valt me nog mee dus.
vragen:
- die 32V is onbelast en volle zon: dropt dit indien belast?
- kun je amperage met multimeter gewoon op de polen meten?
- kan ik die 2 panelen doorlussen om de output te verhogen?
- er staat nadrukkelijk dat het alleen voor 12V accu's is: is dit een waarschuwing tegen noobs die rare dingen doen, of klopt dit? (noobalert

)
nou ja, kan er mooi mee experimeneren. Beter dan met die tuinverlichting 0,1 watt dingetjes.
Deze had ik een aantal topics eerder al eens aangekondigd. imho is de open klem spanning niet echt iets waar je veel mee kan. Hang er een flinke belasting aan, en dan weet je meer.
Tuurlijk is het niet alleen voor loodaccu's, maar er zit waarschijnlijk een hele simpele regeling in, min of meer op laden van loodaccu's gericht. Loodaccu's moeten met een spanning van 13,6 (meen ik) geladen worden.
Meestal zijn kleine paneeltjes opgebouwd uit afval of afgekeurde stukjes uit de PV industrie. Qua rendement zal het niet bijzonder zijn, maar als je de
effectieve oppervlakte van de cellen opmeet, kan je het wellicht een klein beetje vergelijken met een groter paneel. Daarvan zijn de kortsluitstromen, spanningen etc exact bekend.
Ik heb hem destijds niet gekocht, maar wellicht weet kan ik mijn wireless webcam er leuk mee voeden, dan wil ik er wellicht nog wel eens over nadenken, ik vermoed dat we toch weer een vogelnestje hebben
Edit:
Vandaag de statistieken bijgewerkt.
In dit plaatje is goed te zien dat er overdag een hoger verbruik is (rode balk in april, maar ook de groene, eigen verbruik solarstroom zijn groter.) De pomp van de zonneboiler is hoogstwaarschijnlijk niet eens goed te zien, met zijn 25W valt het immers al weer voor een deel weg tegen de besparingen van afgelopen maand (zuinigere vijverpomp en adsl modem).
Wat wel opvalt is het gasverbruik. Dat ligt natuurlijk enerzijds ook aan het mooie weer, maar met een kleintje erbij gebruik je gewoon wat meer warm water, en we wassen veel vaker. Aangezien de wasmachine en vaatwasser op hotfill zitten, en er dus bijgestookt wordt indien de boiler te koud is, ben ik heel tevreden.
Het was natuurlijk leuk geweest als onze gezinssituatie niet veranderd was, waardoor we een veel duidelijk beeld hadden gehad, maar hier ben ik ook wel tevreden mee.
[
Voor 14% gewijzigd door
RobIII op 28-09-2012 00:26
. Reden: Plaatje i.v.m. ISP verhuizing aangepast ]