Duurzame energie deel 13 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 66.477 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-05 11:12
Cheese_man schreef op woensdag 29 april 2009 @ 13:32:
Eigenlijk had ik het moeten weten (buiten dat ik dezelfde natuurkunde lessen heb gevolgd vroeger). Ook omdat als je een nieuwe groep zou maken en de inverter op zolder hangt er al effectief een 230V kabel van zolder naar de meterkast gaat 8)7.

Die formule over P= enz geldt alleen voor gelijkstroom volgens mij...dus de DC kant kan je daarmee berekenen, maar de 230V kant dan niet.

Oh well...weer wat wijzer en de kans op PV is een stukkie groter geworden. Vooral omdat PV relatief eenvoudig verhuisbaar is natuurlijk. Dus mocht ik gaan verhuizen (over 3-5 jaar), dan hoef ik alleen maar te zoeken naar een dak op het zuiden :).

*Droomt van een 1800kWp installatie...maar wie niet :z
maakt niet uit of het gelijkstroom of wisselstroom is. Het is WEL belangrijk om te weten dat je op deze manier het vermogen in een zuiver ohmse belasting berekent....

Anders moet je met de cosinus phi rekening houden:
P = U * I * cos phi

*droomt niet over de PV installatie... die staat er n.l. al ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

ericplan schreef op woensdag 29 april 2009 @ 13:47:
[...]

1.800.000 Wp, dat zijn flink wat paneeltjes :*)
oeps...1800 Wp dus.....oftewel 1.8 kWp. Goedemoggel Cheese_man

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Cheese_man schreef op woensdag 29 april 2009 @ 13:32:

Die formule over P= enz geldt alleen voor gelijkstroom volgens mij...dus de DC kant kan je daarmee berekenen, maar de 230V kant dan niet.
P= U x I heeft niet veel te doen met AC of DC...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12-2024

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Anoniem: 26970 schreef op woensdag 29 april 2009 @ 12:00:
[...]

Hoe hoger de stroom (A), hoe meer verlies door warmte. Bij een gelijkblijvend vermogen (W) kun je de stroom omlaag brengen (en dus het warmteverlies verminderen) door de spanning (V) te verhogen. Hoe hoger de spanning (voltage) hoe beter. Dus ik zou de omvormer tegen de panelen aan zetten en een 230V kabel naar beneden trekken. Het is niet voor niets dat er honderdduizenden volts op hoogspanningsleidingen staan: dat vermindert verliezen.

Disclaimer: dit is wat ik me kan herinneren van natuurkunde op de middelbare school. Misschien dat de termen niet 100% correct zijn maar het idee blijft staan.
Klopt, maar vlak onder het dak is vaak meer warmte aanwezig wat het rendement en de levensduur van de omvormer niet ten goede komt. Ik sprak een Duitse PV installateur en die raadde om die reden aan om de omvormer niet direct onder het dak te monteren maar in een koelere ruimte.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 27-05 11:13

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Voor een forse installatie waarbij de string spanning op kan lopen to 400 a 500 volt is het dus zaak de omvormer zo dicht mogelijk bij de kWh meter te hangen omdat de verliezen in het 230V wisselspanning gedeelte dan groter zijn dan in het gelijkstroom deel tussen zonnepanelen en omvormer.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733

sander817 schreef op woensdag 29 april 2009 @ 12:09:
sunhacker, waar heb jij die Tycofor glycol vandaan?
Bij Erich Kuhn in Duitsland.
http://cgi.ebay.nl/10-l-T...trksid=p4634.c0.m14.l1262

Goede service, snel en goedkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

flitspaal.nl schreef op woensdag 29 april 2009 @ 11:55:
[...]

.... Er zit ook een kabelmodule in Sunny Design van SMA. Hierin kan je je volledige installatie ingeven en ook het type kabel ( dikte ) en de lengte....
Mooi tooltje....wel schrikken dat hij in mijn situatie een performance verhouding van 77% aangeeft. Komt de inschatting van het programma redelijk overeen met de werkelijkheid? Of wordt er erg behoudend gerekend?

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

flitspaal.nl schreef op woensdag 29 april 2009 @ 11:55:
[...]

Dat hangt dan weer heel erg af van het soort bekabeling wat je neemt, en dan met name de dikte. Je kan dit overigens zelf uitrekenen. Er zit ook een kabelmodule in Sunny Design van SMA. Hierin kan je je volledige installatie ingeven en ook het type kabel ( dikte ) en de lengte.

Hieruit kan Sunny Design dan je verlies berekenen over die afstanden. Over het algemeen. korte kabels aan de DC zijde ( PV panelen ) lange aan je AC zijde ( vanaf de inverter naar het stopcontact geeft minder verliezen op de kabels.
Het is de stroomsterkte die voor verlies zorgt en niet de spanning.
Bij grotere systemen van boven de 2000W zoals nu veelal onder de SDE regeling wordt geplaatst heb je de meeste verliezen aan de AC zijde. Aan de DC zijde kom je per string nooit hoger dan de max stroom een paneel kan leveren. Bij meeste hoge stroom panelen komt die niet boven de 8 ampere. Kabels aan zonnepanelen zijn meestal standaard 4 mm2. Het voltage kun je laten oplopen tot de max je omvormer aan kan (meestal niet hoger dan 700V) door veel panelen in serie aan te sluiten.
Aan de AC zijde met je 230V wisselspanning kan je stroom wel een stuk hoger oplopen dan die 8 ampere. (tot max 16 A bij 3600W op 1 groep)
Gebruik je ook nog eens standaard 2,5 mm2 kabels ipv 4 mm2 dan kan het verlies nog veel verder oplopen. Bij langere tijd grote stroom voel je de kabels gewoon warm worden.

In mijn situatie (3400 Wp systeem) heb ik aan de AC zijde meerdere kabels van 2,5mm2 paralel op aangesloten. De dikte mag je dan optellen en het verlies wordt veel minder. Je kunt ook dikkere kabels aanleggen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-05 08:46
Voor PV liefhebbers met platte daken.
Op de website van solyndra zag ik dat ze al aardig aan het produceren zijn. Mooie buisjes die rondom de zonnestralen opvangen. De panelen kunnen horizontaal geplaatst worden zonder extra ballast.

Ik ben benieuwd wanneer ik een opstelling in de buurt kan bewonderen.

www.solyndra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In m'n speurtocht naar de volgende stap valt m'n oog toch weer op een zonneboiler gecombineerd met een sole-warmtepomp met horizontale wisselaar(s)

http://www.stoltenberg-energie.de/solargeothermie.html

http://www.roth-werke.de/...olargeo_Energiesystem.pdf

En deze kom ik ook toevallig tegen, een tuinprieeltje met een paar collectoren:
http://www.roth-werke.de/roth-ger/referenzen_417.htm

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 29-04-2009 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 17:18

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

daar zal wel een flink zwembad aanhangen :)

sunhacker, kun je me een mail sturen, ik had wat vragen

[ Voor 40% gewijzigd door sander817 op 29-04-2009 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-05 08:46
Als je toch een nieuw huis gaat bouwen op een flink kavel...mijmer mijmer.. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 17:18

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

mijn schoonbroer is van plan een flink huis te bouwen, niet zo groot als dit, maar toch. Ik heb hem geadviseerd eens te kijken naar zonneboiler/panelen/warmtepomp etc, maar hij ziet het allemaal niet zitten, wegens de terugverdientijd 8)7 ok

zitten nu al op 295 euro per maand, laat staan straks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
sander817 schreef op woensdag 29 april 2009 @ 20:59:
mijn schoonbroer is van plan een flink huis te bouwen, niet zo groot als dit, maar toch. Ik heb hem geadviseerd eens te kijken naar zonneboiler/panelen/warmtepomp etc, maar hij ziet het allemaal niet zitten, wegens de terugverdientijd 8)7 ok

zojuist even gekeken: mijn voorschotbedrag is nu van 79 naar 77 EUR gegaan bij GreenChoice.
Wel even zoeken en puzzelen, maar.... we're going down! ;)
Ik kom anders wel je schoonbroer overtuigen hoor.... neem ik de eindafrekening op jaarbasis mee ;)
12x 77 EUR ipv 12 x 300 eur.. >:)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NielsTn schreef op woensdag 29 april 2009 @ 21:03:
[...]

zojuist even gekeken: mijn voorschotbedrag is nu van 79 naar 77 EUR gegaan bij GreenChoice.
Ik kom anders wel je schoonbroer overtuigen hoor.... neem ik de eindafrekening op jaarbasis mee ;)
Moest vorige week €505,00 betalen aan Essent en het nieuwe voorschot werd €200 p/m :(
Heb toch maar eens gebeld dat het naar beneden moest, gaat dus maar 10%.
Moet over 3 maanden nog maar eens de meterstanden doorgeven en dan zouden ze het bekijken.

Wat denken jullie?

Zal wel bijna 0m3 worden _O-

@sander817
Is verstuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108023

Van 15 tot 22 mei 2009 zijn de internationale Solar Days.
Elk land dat meedoet, organiseert dan activiteiten. ODE doet dat o.m door mensen te vragen hun zonnestroom of boiler installatie te willen tonen met een "open huis"
Je kunt zelf aangeven wanneer je je open huis in die periode wilt hebben.
Dat wordt dan met je adres gepubliceerd op een webpagina.
Zie http://www.duurzameenergie.org/ODEwiki/Solar_Days_2009

Aanmelden bij EsterZumpolle at hotmail.com vóór 15 mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:41
NielsTn schreef op woensdag 29 april 2009 @ 21:03:
[...]

Hier anders een hoekhuis uit 1978 en geen maatregelen als zonneboiler en pv. Ik betaal 110 euro p/m. Het is een tweepersoonshuishouden. Gewoon bewust ermee omgaan scheelt ook al een heleboel (het meeste zelfs denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Anoniem: 281733 schreef op woensdag 29 april 2009 @ 21:10:
[...]

Moest vorige week €505,00 betalen aan Essent en het nieuwe voorschot werd €200 p/m :(
Heb toch maar eens gebeld dat het naar beneden moest, gaat dus maar 10%.
Moet over 3 maanden nog maar eens de meterstanden doorgeven en dan zouden ze het bekijken.

Wat denken jullie?

Zal wel bijna 0m3 worden _O-

@sander817
Is verstuurd
TIP: je kan ook nog via internet "Mijn Essent" je vooschot NOG een keer 10% omlaag schoppen! 8)
Eerste wat ik deed: even voorschot via internet omlaag planten,
paar dagen wachten,
klantenservice bellen en smeken om 10% verlaging...
na 2-3 maanden: herberekening... je verbaast je (nou ja....) hoeveel 'opslag' er op je voorschotbedrag zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Anoniem: 108023 schreef op woensdag 29 april 2009 @ 21:19:
Elk land dat meedoet, organiseert dan activiteiten. ODE doet dat o.m door mensen te vragen hun zonnestroom of boiler installatie te willen tonen met een "open huis"

Reeds 2-3 dagen terug per mail aangemeld, maar tot nu toe taal noch teken. Ach... blijft het hier rustig in de straat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-05 17:02
Ik wil m'n 10 jaar oude bosch wasmachine op een hotfill regelaar aansluiten.
Er staat een zonneboiler en de wasmachine staat naast de CV

Doe ik dit achter de CV ketel waar altijd water uitkomt van 70 graden.
Hier heb ik een aansluiting voor een kraan en de wasmachine.staat ernaast.

Of toch liever direct op de zonneboiler ?

En ik zoek de regelaar ergens te koop.
Mag eBay Duitsland of whatever.. iemand zoektips ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:37

ericplan

5180 Wp PV

sander817 schreef op woensdag 29 april 2009 @ 20:59:

Het is natuurlijk wel het eenvoudigst. Alle "Bob de Bouwers" weten hoe ze moeten metselen, maar duurzaam bouwen is iets moeilijker en dus zal je zelf aan de slag moeten om goede adviezen te krijgen. Als die "Bob de Bouwers" dan ook nog zeggen dat je het nooit terugverdient heeft je schoonbroer z'n argument om achterover te leunen.
Terwijl er, als je zelf bouwt, met zulke eenvoudige middelen zoveel goeds te doen is. Denk aan dikkere isolatie (kost geen drol, tijdens de bouw) Een verlichtingsplan gebaseerd op LED, warmte/koude opslag (OK, iets minder eenvoudig), zonnepanelen geïntegreerd in het dak, WTW in de douche, driedubbel glas, LTV verwarming, mogelijk ook in de muur, ruime machinekamer om al dat moois te plaatsen. Helaas zal ik zelf wel nooit gaan bouwen, maar ik had het zo graag gedaan :z

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Woodski schreef op woensdag 29 april 2009 @ 21:34:

http://shop.ebay.de/items...313&_odkw=ms401&_osacat=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:18
(jarig!)

Was al even aangestipt :) Wel grappig dat ik inmiddels al twee collega's (ik werk hier) mee zie doen! Behalve de aanmelding van NielsTn en Floris Wouterlood (geen echte Tweaker, hij heeft een account en wel eens iets gepost, maar al bijna een jaar niet hier gezien) zie ik geen Tweakers die meedoen.

Ik doe dus ook mee, en ik pak het hopelijk grondig aan. Ik heb de drie lokale kranten aangeschreven, eentje heeft het online gezet, eentje heeft me vandaag drie kwartier telefonisch geïnterviewd en stuurt zaterdag een fotograaf en eentje heb ik gemaild maar daar heb ik nog niet van teruggehoord. Het blijft afwachten wat de opkomst wordt, misschien komt er niemand, misschien zit het vol. 17 mei zullen we het weten :)

Ik heb er wel erg veel zin in, ik hoop zelf dat er voldoende mensen komen om het interessant te maken, maar niet zoveel dat het moeilijk wordt om e.e.a. uit te leggen. In elk soort groep heb je verschillende niveau's in voorkennis, begrip van elektriciteit en acceptatie van kosten/baten etc. en relatief kleine groepen houdt dat beheersbaar.

Maar we zullen zien :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:06

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ons huis is inmiddels ook aangemeld. Ook zondag 17 mei. Nu hopen/kijken of er mensen komen. Mochten er mensen langs willen komen vanuit Tweakers, jullie zijn welkom. Zorg ik ervoor dat de koffie klaar staat.

Update : Ik heb geprobeerd me aan te melden op "EsterZumpolle at hotmail.com" alleen werkt dat e-mailadres niet.

Waar kan ik mij nog meer aanmelden?

[ Voor 8% gewijzigd door mkleinman op 29-04-2009 22:43 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
(jarig!)
flitspaal.nl schreef op woensdag 29 april 2009 @ 22:39:
Update : Ik heb geprobeerd me aan te melden op "EsterZumpolle at hotmail.com" alleen werkt dat e-mailadres niet.
Als je esther met een 'h' schrijft komt het aan! Heb vanavond nog een paar mailtjes met haar gewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij heb ik sinds het op m'n dak ligt al open huis.
Veel vragen en interesse.

Is het wel verstandig om open huis te houden met alarmfase 5 ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 29-04-2009 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
(jarig!)
Anoniem: 281733 schreef op woensdag 29 april 2009 @ 22:55:
Volgens mij heb ik sinds het op m'n dak ligt al open huis.
Veel vragen en interesse.
Grappig, ik heb dat niet zo heel sterk - tenzij ik in de voortuin bezig ben. Mij is al twee keer de vraag gesteld hoeveel warm water die panelen nu opleveren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De meeste vragen hoeveel stroom _O-

Maar ook diverse zeer geinteresseerde welke zelfs al meer van vacuumbuizen wisten

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 29-04-2009 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JeroenH schreef op woensdag 29 april 2009 @ 22:53:
[...]

Als je esther met een 'h' schrijft komt het aan! Heb vanavond nog een paar mailtjes met haar gewisseld.
Esther heeft reeds mail gestuurd, en uiteraard een nette reply.
Voor regio 0485 hou ik wel een rondleiding... that reminds me, moet nog kijken naar de PV-gathering 2009 om daar een datum voor te prikken ;)
Uiteraard met keuze tussen de griek en het duurzaam cafetaria (of beiden >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JeroenH schreef op woensdag 29 april 2009 @ 22:06:
[...]
.....
Ik doe dus ook mee, en ik pak het hopelijk grondig aan. Ik heb de drie lokale kranten aangeschreven, eentje heeft het online gezet, eentje heeft me vandaag drie kwartier telefonisch geïnterviewd en stuurt zaterdag een fotograaf en eentje heb ik gemaild maar daar heb ik nog niet van teruggehoord. Het blijft afwachten wat de opkomst wordt, misschien komt er niemand, misschien zit het vol. 17 mei zullen we het weten :)
....
Ik heb de gemeente en de lokale regionale krant per mail reeds geinformeerd...
Wie weet wat mijn bijdrage, hoe klein dan ook, van nut kan zijn in het grote (duurzame) geheel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
(jarig!)
NielsTn schreef op woensdag 29 april 2009 @ 23:19:
Esther heeft reeds mail gestuurd, en uiteraard een nette reply.
Ik had haar verteld dat je had gemaild maar niets terug had ontvangen, ik heb haar het adres van je weblog gemaild en nu is het kennelijk allemaal goed gekomen.
duurzaam cafetaria
Ik denk te weten dat die zeer waarschijnlijk ook mee gaat doen met een open dag B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 19:32

ThaHandy

Discovery Channel

waar heb je nou meer aan
53c/kw en/of een meter die terug loopt icm. subsidie op de aankoop van de panelen (kan dat nog? ) want daar heb ik meer intresse voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
(jarig!)
ThaHandy schreef op donderdag 30 april 2009 @ 00:18:
waar heb je nou meer aan
53c/kw en/of een meter die terug loopt icm. subsidie op de aankoop van de panelen (kan dat nog? ) want daar heb ik meer intresse voor
Het kan zijn dat je daar meer interesse in hebt maar toch blijkt uit de praktijk dat een (goed geregelde) terugleververgoeding veel beter werkt dan een aankoopsubsidie. Een paar redenen:

- Met een goede, langdurige terugleververgoeding maakt de subsidieverstekker duidelijk dat het hem menens is voor de lange termijn. Aankoopsubsidie kan een typisch onderdeel zijn van wipkip-beleid.
- Bij genoemd wipkip-beleid zie je direct na het stoppen van de subsidies een stortvloed aan panelen op marktplaats verschijnen, gekocht met gemeenschapsgeld en doorverkocht voor de hoofdprijs. Geen goede zaak.
- Een terugleververgoeding spoort mensen aan hun installatie zo optimaal mogelijjk te plaatsen, te optimaliseren, te controleren en te onderhouden, want hoe meer kWh er wordt opgewekt, hoe meer geld er binnenkomt. Met een aankoopsubsidie zal het mensen minder boeien hoeveel er uit komt. Ergo: meer duurzame kWh's per bestede subsidie-euro.
- Met een aankoopsubsidie verteken je de prijs van zonnestroominstallaties, met een terugleververgoeding laat je de marktwerking van leveranciers en installateurs intact waardoor er daar gezonde concurrentie heerst.

Het is niet voor niets dat in Duitsland is gekozen voor een teruglevermodel en niet voor een aankoopmodel. In Nederland echter is gekozen voor een teruglevermodel met allerlei haken en ogen wardoor het veel minder aantrekkelijk is. Dat is echt ontzettend jammer, maar onder andere een gevolg van de fossielen die wij met zijn allen kiezen op de positities die zich met duurzame energie bezighouden.

Wat we in Nederland moeten hebben is (in mijn ogen):

- Goede wegeving om die !@#$%^&* netbeheerders in het gareel te roepen (groen eerst).
- Een deugdelijke, eenvoudige en niet gecapte terugleversubsidie (niet na twee dagen overtekend, dat is killing)
- Meer mogelijkheden duurzame investeringen goedkoop te financieren (vergroening belastingstelsel)

Maar voordat dat echt gebeurt moeten eerste de fossielen gewipt worden en moeten er vooruitkijkers geïnstalleerd worden. Maar ik kan me de tijd niet heugen dat we echte vooruitkijkers in de regering gehad hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ThaHandy schreef op donderdag 30 april 2009 @ 00:18:
waar heb je nou meer aan
53 cent per kwh?? ehmm denk dat dat niet klopt...
SDE subsidie is het verschil tussen het bedrag (plafond! en jaarlijks wordt vastgesteld) en de gemiddelde energieprijs....

dus stel plafond = 54 eurocent, en gemiddelde energieprijs = 25 eurocent,
dan is per teruggeleverde SDE-kwh de vergoeding 54 minus 25 = 29 eurocent per kwh.....
oh.... en als je mocht uitbreiden (latere jaren), dan mag je nogmaals een bruto-productiemeter ophoesten, met bijbehorend meettarief... maar ik zou zeggen: lees de eerder gelinkte site van Zonnigtype eens door... en huiver ;)
enne ... boer je meer dan 850kWh/kWp op met je PV-set... dan is de limiet gewoon 850kWh die voor de SDE subsidie in aanmerking komt....

gelukkig ben ik SDE-vrij gebleven.... and DAMN PROUD OF IT! >:)

[ Voor 10% gewijzigd door NielsTn op 30-04-2009 00:38 . Reden: had nog een refresh moeten geven :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

NielsTn schreef op donderdag 30 april 2009 @ 00:35:
[...]

53 cent per kwh?? ehmm denk dat dat niet klopt...
SDE subsidie is het verschil tussen het bedrag (plafond! en jaarlijks wordt vastgesteld) en de gemiddelde energieprijs....

dus stel plafond = 54 eurocent, en gemiddelde energieprijs = 25 eurocent,
dan is per teruggeleverde SDE-kwh de vergoeding 54 minus 25 = 29 eurocent per kwh.....
oh.... en als je mocht uitbreiden (latere jaren), dan mag je nogmaals een bruto-productiemeter ophoesten, met bijbehorend meettarief... maar ik zou zeggen: lees de eerder gelinkte site van Zonnigtype eens door... en huiver ;)
enne ... boer je meer dan 850kWh/kWp op met je PV-set... dan is de limiet gewoon 850kWh die voor de SDE subsidie in aanmerking komt....

gelukkig ben ik SDE-vrij gebleven.... and DAMN PROUD OF IT! >:)
Het blijft moeilijk, ik vergeef jullie, want EZ heeft dit zo gewild.

Basisprijs 2008 instappers is en blijft 56,4 cent, correctiebedrag was 23,4 en is nu "gecorrigeerd" 8)7 tot definitief 22,0 cent/kWh. Blijft over "werkelijk gerealiseerde subsidie" voor 2008 34,4 cent/kWh. Maarrrrr, Niels, tegelijkertijd is er de ook geldende (zelfs voor niet SDE klanten) saldering. Die is afhankelijk van het geldende contract (en niet gemaximeerd op normopbrengst, dus alles boven de 850 kWh/kWp.jaar wordt ook gesaldeerd, alleen zit er natuurlijk nog die bezopen 3.000 kWh/jaar netinvoeding cap op, die opgehoogd zou gaan worden naar 5.000). Aangezien pas in het najaar beschikkingen loskwamen geldt de toen geldende stroomprijs. Dat was voor bijvoorbeeld NUON grijs/enkeltarief/met toen nog var. transportkosten/energiebelasting/BTW toen nog 22,7 cent/kWh. Gestapeld leverde dat (uitsluitend in 2e jaarhelft) toen dus een dikke 57,1 eurocent/kWh op.

Verder zo variabel als de n*ten, elk half jaar weer ander salderingsbedrag, in 2009 ingestapten hebben alweer ander basisbedrag, correctiebedrag is weer absurd hoog vastgesteld (en moet voor 1 april 2010 met terugwerkende kracht weer worden "rechtgetrokken"). En ga zo maar door. Inderdaad niet die verd*mde extra meetdienst voor de bruto productiemeting vergeten van nu 30,05 Euro incl. BTW extra te betalen, aanleg bruto productiemeter, meterkast ellende, netbeheerder troubles, wachten, wachten, wachten, offerte uitpluizen, onzekerheden, geen enkele zinnige lange termijn berekening kunnen maken. Need I say more? Ambtenaartjes met hun vinger aan de zakjapanner bezig houden. Ook een vorm van "economie".

I'm damn proud of you, dear Niels. _/-\o_

PS 1. Ondertussen ook lid geworden van de Solar Days club, u kunt komen kijken in huize Polder PV in Leiden (jammer genoeg niet het dak op, maar dat kennen jullie toch al...).
PS 2. Het ei is gelegd. The Solar Future verslagen in polderiaans perspectief, op de site. Toetje: Raymond Meur's leuke interview met "der Hermann" vrij vertaald...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
(jarig!)
Hoe hoog is precies de heffing op een Duitse kWh waaruit de EEG betaald wordt? Wordt de gehele EEG daaruit betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Bedankt Jeroen voor het goede adres, ik heb haar inmiddels een mailtje gestuurd .

Ik hoop echt vurig dat mijn rails + omvormer morgen worden bezorgd. Dan kan ik samen met m'n schoonpa de panelen gaan installeren op het dak.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108023

NielsTn schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 15:47:
Essent heeft een onderzoek klaar en mailt klanten (ehh ben al maanden EX klant)
het gaat over electrisch rijden

wat vinden we van het rapport?
Ik kan het rapport niet downloaden, en in de flash viewer zijn de kleine lettertjes van essent te klein, typisch iets voor de snelle jongens van essent.
Ik vertrouw ze voor geen cent.

Op de Rai was een symposium over de elktrische auto, daar verdomden ze het om de eigenaar van de EV ook maar iets tegemoet te komen, Essent moet en zal alle winst en voordeel die met Elektrisch Rijden is te behalen voor zichzelf en RWE opeisen.
Op Dutch EV geef ik een beschrijving van de Grid Cloud, daarmee kan een groep EV eigenaren de kosten van de accu terug verdienen.
Dan wordt rijden in een EV echt goedkoop.
Maar die verdienste wil Esent natuurlijk zelf inpikken.
En daarmee remmen ze de introductie van de EV gewoon af.
De wereld en Nederland is gewoon beter af zonder Essent.

Hier alle lezingen van het EV congres, (ppt/pdf) de plaatjes zijn natuurlijk maar de helft van hert verhaal
En hier de lezing van Essent Essent hoopt 2 miljard te verdienen aan stroom en haar exclusieve laadpunten.
De stroom zal wel lukken.

Staat er eigenlijk een inhoudelijke conclusie in het Essent "rapport"?
Mijn vragen hebben ze nooit beantwoord. Wel door ze niet de beantwoorden. En ik heb het de Essent directeur op de vrouw af gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Dat is een mooie start, thanks

En m'n vervolg vraag.
Komt ie direct op de zonneboiler of toch achter de CV

De zonneboiler gaat nu direct naar de CV
Daarachter zit een veiligheids mengkraag zodat het water niet te heet kan worden.
En daarachter heb ik weer een kraantje... Dat lijkt me de beste aansluiting voor de hot fill.

[ Voor 31% gewijzigd door Woodski op 30-04-2009 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Anoniem: 108023 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 10:28:
Ik kan het rapport niet downloaden, en in de flash viewer zijn de kleine lettertjes van essent te klein, typisch iets voor de snelle jongens van essent.
Ik vertrouw ze voor geen cent.
Dubbelklik, dan zoom je in. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb mijn panelen inmiddels heel nauwkeurig bestudeerd. Er valt me 1 klein ding op bij alle 8 panelen die ik heb staan.

Zie pics

Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/panelen/spleet_voor.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/panelen/spleet.jpg

In de hoeken zit er een hele kleine spleet wat minder lijm. Er staat een heel mooi filmpje online hoe ze panelen maken : http://www.youtube.com/watch?v=lq85fGjRfqo. Zo rond 4:10 - 4:20 is een stukje te zien hoe ze het paneel lijmen. Daaruit blijkt dat er in de hoeken inderdaad geen lijm zit.

Is dit bij jullie panelen ook het geval en maak ik mij druk om niets?

Ik ben eigenwijs genoeg om een bus siliconenkit te halen ( weerbestendig ) en om de hoeken zelf nog voorzichtig na te lopen. Omdat ik de panelen via via heb gekocht is het krijgen van fabrieksgarantie zowiezo een lastige opgave, dus misschien is het zelf kitten zowiezo de beste optie?

Totaalplaatje van alle panelen op zolder trouwens.

Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/panelen/panelen.jpg

Alle 8 panelen zijn inmiddels getest trouwens. Ze halen met gemak de kortsluitstroom van 4,8A. Dus met de panelen is niets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Woodski schreef op donderdag 30 april 2009 @ 10:37:
[...]

Dat is een mooie start, thanks

En m'n vervolg vraag.
Komt ie direct op de zonneboiler of toch achter de CV

De zonneboiler gaat nu direct naar de CV
Daarachter zit een veiligheids mengkraag zodat het water niet te heet kan worden.
En daarachter heb ik weer een kraantje... Dat lijkt me de beste aansluiting voor de hot fill.
Wat voor installatie heb je?

@Flitspaal
Ik zou polymerenkit gebruiken, deze lijmt, hecht beter en is beter waterbestendig.
Superspul, lijkt op siliconen alleen ietsje minder vloeibaar.
Mooi weer heb je alvast om ze te monteren. :*)

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 30-04-2009 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:09
Woodski schreef op woensdag 29 april 2009 @ 21:34:

Ik heb de MS1002 via ebay gevonden, maar uiteindelijk bij de winkel die erachter zat, rechtstreeks besteld. Omdat ik er 3 tegelijk bestelde, voor een aantal tweakers, kreeg ik 5% korting.
Probeer dus wat anderen te interesseren, en neem dan even contact met mij op, dan zal ik kijken of ze het nog eens goedkoop willen doen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Een collector en boiler van Remeha en de Quinta 28c CV van remeha

ik moet eigenlijk nog een interface kopen tussen de boiler en de CV
Dan kan de CV de temperatuur uitlezen en doet geen startpoging van de brander als dat niet nodig is.
Kost ruim 110 + ruim 40 ex of zo... kleine 200 euro dus :(

Zie foto
Helemaal links met die donkerblauwe knop is warm water uit de CV
Die regelaar zal koud water bijmengen als het water te heet is.
Ik weet nog niet welke temperatuur deze als max heeft.

Die buis die dan naar rechts gaat is de warmwater voorziening naar de rest van het huis.
Dat witte ding is een tappunt waar ik een kraan kan maken tbv de hotfill.

Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Picture040.jpg

Op die mengkraag staat trouwens dit:
MT52 262.6042.104
PB 10 BAR
TB 100 Graden C
Wat is dit voor iets ??
Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Watisdit.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Woodski op 30-04-2009 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
Vandaag de eerste hotfill vaatwas gedraaid in mijn nieuwe keuken. Verbruik: 0.89 kWh. Met koudwater: 1.55 kWh. Behoorlijk verschil dus. Ik heb overigens ook een koudwaterkraan geplaatst, in de winter kan ik dan eventueel koud water gebruiken.
Het verschil is trouwens dusdanig dat verwarming met de CV wellicht wel uit kan.
In mijn nieuwe keuken heb ik trouwens ook led-verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Woodski schreef op donderdag 30 april 2009 @ 19:31:
[...]

Een collector en boiler van Remeha en de Quinta 28c CV van remeha

ik moet eigenlijk nog een interface kopen tussen de boiler en de CV
Dan kan de CV de temperatuur uitlezen en doet geen startpoging van de brander als dat niet nodig is.
Kost ruim 110 + ruim 40 ex of zo... kleine 200 euro dus :(

Zie foto
Helemaal links met die donkerblauwe knop is warm water uit de CV
Die regelaar zal koud water bijmengen als het water te heet is.
Ik weet nog niet welke temperatuur deze als max heeft.

Die buis die dan naar rechts gaat is de warmwater voorziening naar de rest van het huis.

[afbeelding]

MT52 262.6042.104
PB 10 BAR
TB 100 Graden C
Wat is dit voor iets ??
[afbeelding]
Een Taco mixkraan met een linkje naar het datasheet http://www.taconova.com/pdf/4d_mt52.pdf

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
[...]

MT52 262.6042.104
PB 10 BAR
TB 100 Graden C
Wat is dit voor iets ??
Volgens mij heb je dezelfde Taco als ik, zie http://www.taconova.com/pdf/4e_mt52.pdf. Is in deel 11 al eens langsgekomen.
TB is de maximale werktemperatuur (dus maximale temperatuur die uit je zonneboiler mag komen).
PB is de maximale druk,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Dus er mag max 100 graden in (zal geen probleem zijn)
En als ik 'm max open zet komt er niet meer dan 70 graden uit
Duidelijk, bedankt :)

M'n CV staat ook op 70 graden warm water
Wellicht handig om hier 65 van te maken...

[ Voor 24% gewijzigd door Woodski op 30-04-2009 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Woodski schreef op donderdag 30 april 2009 @ 20:52:
Dus er mag max 100 graden in (zal geen probleem zijn)
En als ik 'm max open zet komt er niet meer dan 70 graden uit
Duidelijk, bedankt :)

M'n CV staat ook op 70 graden warm water
Wellicht handig om hier 65 van te maken...
Je hebt 'm overigens aan de praat gekregen? In een eerdere post gaf je aan problemen te hebben met de electronica? En heb je nog reacties uit de buurt gehad? Ik ben benieuwd.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Laatst online: 12-05 22:11
[...]

Dat witte ding is je inlaatcombinatie, zou ik gewoon laten zitten...

Overigens mag volgens de handleiding van de MS1002 de warmwater leiding niet warmer zijn dan 60 graden. Reden onbekend, maar het zal waarschijnlijk te maken hebben met het mengprincipe van de MS1002 (eerst warm open, dan beetje koud, warm, beetje koud, etc.) Als het verschil tussen deze 2 te groot wordt dan wil het mengen waarschijnlijk niet lekker gaan...

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Vandaag voor het eerst met eigen ogen gezien dat de boiler "vol" zat. De regelaar gaf aan dat de boiler op 90 graden zat, en dat bleek exact te kloppen. Is tevens de max met deze regelaar. (Meetpunt in het midden van het vat). De led van de regelaar stond te branden, en de pomp was uit.

Wat me verder opviel, en mij minder blij maakte, was de controle van de flowmeter. Er werd nog netjes 2 liter/minuut aangegeven, maar het witte blokje was niet meer wit. Er was wat bruine aanslag te zien.
Ik kan me niet voorstellen dat de vloeistof bij deze temperaturen last heeft van degradatie, vanmiddag heb ik alsnog de pomp aangehad, nadat het systeem al eventjes uitstond, en de meter gaf 96 graden vloeistoftemperatuur aan.
Dan zou het dus vervuiling moeten zijn, maar in de eerste weken heb ik dit niet gezien...zojuist maar even een mailtje aan nefit gericht.

Misschien is het zeer lokale afzetting (flowregelaar lijkt me de grootste onregelmatigheid in het leidingverloop) maar het zint me niet.
QuestionMarc schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:45:
[...]

Overigens mag volgens de handleiding van de MS1002 de warmwater leiding niet warmer zijn dan 60 graden. Reden onbekend, maar het zal waarschijnlijk te maken hebben met het mengprincipe van de MS1002 (eerst warm open, dan beetje koud, warm, beetje koud, etc.) Als het verschil tussen deze 2 te groot wordt dan wil het mengen waarschijnlijk niet lekker gaan...
Nope, dat witte ding dat hij bedoelt zit rechts op het T stuk, een CV ontluchtertje.

Wat betreft de ms1002, ik verwacht eerder dat het te maken heeft met de gebruikte onderdelen, en afdichtringen. Je kan gewoon even een emmer onder de uitstroom houden, en dan meten of de waterhoeveelheid ongeveer de gewenste temp heeft. Een paar graden hoger is niet erg, want door de trommel en was koelt het nog wat af. Volgens mij staat op de ventielen een max waarde, de slangen mogen 90 graden hebben.

[ Voor 37% gewijzigd door Mistraller op 30-04-2009 21:58 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ik heb ook mijn cijfers over de maand april klaarliggen. ( gemeten 31-03 21:00 t/m 30-04-2009 22:30 ).

Stroom : 151kWh verbruik. ( 5kWh per dag! )
PV afdakje : 5,7kWh opgewekt ( 61,3kWh/kWp )

Totaal stroomverbruik dus 156,7kWh. Vorig jaar was dit nog 290kWh en in 2007 zelfs 475kWh! Talking about a serious drop.

Gas : 46m3 op ongeveer 177 graaddagen ( moet cijfers van KNMI van vandaag nog hebben ).. Ten opzichte van mijn referentiejaar 2007 zit ik op 40% minder verbruik.

De zonneboiler heeft volgens mijn berekening ruim 96% dekking voor warm water voor z'n rekening genomen. Tussen 06-04 en 13-04 heeft m'n CV ketel ietsje bij moeten stoken. De periode ervoor en de periode erna zat ik constant boven de 60 graden.

Op 21-04-2009 had ik m'n hoogste temperatuur van 79 graden onderin de boiler.

Kan iemand wat zinnigs zeggen over de constructie van mijn panelen? ( foto's eerder gepost? ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op donderdag 30 april 2009 @ 22:45:
ik heb ook mijn cijfers over de maand april klaarliggen. ( gemeten 31-03 21:00 t/m 30-04-2009 22:30 ).

Stroom : 151kWh verbruik. ( 5kWh per dag! )
PV afdakje : 5,7kWh opgewekt ( 61,3kWh/kWp )

Totaal stroomverbruik dus 156,7kWh. Vorig jaar was dit nog 290kWh en in 2007 zelfs 475kWh! Talking about a serious drop.

Gas : 46m3 op ongeveer 177 graaddagen ( moet cijfers van KNMI van vandaag nog hebben ).. Ten opzichte van mijn referentiejaar 2007 zit ik op 40% minder verbruik.

De zonneboiler heeft volgens mijn berekening ruim 96% dekking voor warm water voor z'n rekening genomen. Tussen 06-04 en 13-04 heeft m'n CV ketel ietsje bij moeten stoken. De periode ervoor en de periode erna zat ik constant boven de 60 graden.

Op 21-04-2009 had ik m'n hoogste temperatuur van 79 graden onderin de boiler.

Kan iemand wat zinnigs zeggen over de constructie van mijn panelen? ( foto's eerder gepost? ).
Hmmm nog niet geregistreerd bij sonnenertrag.eu ? wel doen, dan komt Nederland ook weer wat hoger in de statistieken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

NielsTn schreef op donderdag 30 april 2009 @ 23:24:
[...]

Hmmm nog niet geregistreerd bij sonnenertrag.eu ? wel doen, dan komt Nederland ook weer wat hoger in de statistieken ;)
Been there done that http://www.sonnenertrag.e...n/lelystad/5156/5401.html. :-)

Kan jij misschien wat zinnigs zeggen over de constructie van de panelen van mij? ( zie foto's terug )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 08:34:
[...]

Been there done that http://www.sonnenertrag.e...n/lelystad/5156/5401.html. :-)

Kan jij misschien wat zinnigs zeggen over de constructie van de panelen van mij? ( zie foto's terug )
volgens mij hebben mijn panelen (MSK en Suntech) geen gelijmde hoeken maar zijn geklonken (zo uit mijn hoofd). Belangrijkst is dat de mat met PV-cellen en de beglazing ervoor goed gesealed is aan de randen.
Bij twijfel zou je een bescheiden hoeveelheid lijm (eerder beschreven) er over kunnen leggen, maar volgens mij is het overbodig. Hmm... kan je zo'n vraag eens voorleggen bij Esdec of andere leveranciers? die hebben toch meer ervaringen met diverse panelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
ericplan schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:01:
[...]

Je hebt 'm overigens aan de praat gekregen? In een eerdere post gaf je aan problemen te hebben met de electronica? En heb je nog reacties uit de buurt gehad? Ik ben benieuwd.
Reacties uit de buurt eigenlijk nul.
De buurvrouw keek wat raar maar verder geen enkele inhoudelijke reactie.
Terwijl die toch enorm opvalt.

Hij is defect en het display werkt niet. Maargoed hij was al aan en werkte en is toen voro de zekerheid uitgezet.
Toch maar aangezet want het ging jeuken met al die mooie zon buiten en alles lijkt goed te werken.
Alleen het display werkt niet dus ik voel zo nu en dan aan de warme leiding om te kijken hoe heet het water is. Dat loopt al leuk op.

Er zit in de leiding rechtonder een voet gesoldeerd met een wit dopje zoals op CV radiatoren.
Dopje kan eruit en dan kan daar een kraantje op voor de hotfill.

60 graden lijkt me erg redelijk trouwens. Misschien toch maar m'n CV terugschroeven van 70 naar 60.
En dan die mixkraan ook wat meer knijpen. Er is hier op het werk vast wel een mopoie thermometer te vinden.
Nope, dat witte ding dat hij bedoelt zit rechts op het T stuk, een CV ontluchtertje.
Inderdaad :)

Ik baal nu alleen nog van een ding.
Boiler 90 graden water gaat naar CV... brander floept aan en gaat weer uit omdat hij niet hoeft te branden.
De interface plus sensor om dit te voorkomen kost bijna 200 euro, Remeha bedankt

[ Voor 9% gewijzigd door Woodski op 01-05-2009 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Woodski schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 08:55:
Boiler 90 graden water gaat naar CV... brander floept aan en gaat weer uit omdat hij niet hoeft te branden.
De interface plus sensor om dit te voorkomen kost bijna 200 euro, Remeha bedankt
Ketel uitzetten geen optie? Boiler blijft nu toch boven de 60c de komende maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Mistraller schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:54:

Dan zou het dus vervuiling moeten zijn, maar in de eerste weken heb ik dit niet gezien...zojuist maar even een mailtje aan nefit gericht.
Het is een water/glycol mengsel. Als water geen lucht krijgt wordt het bruin/zwart (tap maar eens een glaasje cv water). Weet je zeker dat dat niet gewoon het probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
IJsbeer schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 11:08:
[...]

Ketel uitzetten geen optie? Boiler blijft nu toch boven de 60c de komende maanden.
Dat lijkt leuk.. maar dan kan mis gaan toch ?

Het risico is dan dat dat tzt de boiler leeg raakt en je water van 50 graden of minder krijgt
Met alle legionella en andere ellende van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Woodski schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 11:31:
[...]

Dat lijkt leuk.. maar dan kan mis gaan toch ?

Het risico is dan dat dat tzt de boiler leeg raakt en je water van 50 graden of minder krijgt
Met alle legionella en andere ellende van dien.
Als je boiler groot genoeg is, dan is die kans heel klein dat ie die temp haalt. En zoek in de laatste 2 / 3 topics eens op dat woord (of evt. L-woord), kort gezegd is de kans erg klein, maar liggen de meningen wel verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mijn nieuwe thermostaat gaat zeker besparingen opleveren. Ik heb de tapwatertemperatuurkeuze in de Combifort op 70°C gezet. Dat betekent dat er 50 liter drinkwater op temperatuur gehouden wordt. Maar in plaats van de hele (stook)dag dit water op temperatuur houden doe ik dit nu (nog zonder zonneboiler) twee keer per dag, van 6-7 en 17-18 uur. Daarbuiten staat de thermostaat in nachtverlaging en zakt de temperatuur met 30°. Het leuke is dat de ketel, wanneer die temperatuur onder de drempel komt (40°, dus net geen koude douche :) ) weer gaat opwarmen tot 70°. Zo heb ik toch de hele dag warm water en ik hoop een lager gasverbruik en vooral minder electriciteitskosten, omdat de pomp veel minder draait.
Helaas is dit alles niet direct meetbaar, door vakanties, logeerpartijen, en de daarbij horende onregelmatigheid.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Woodski schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 08:55:
Je kan een bypass maken met een 3weg klep, controller en besturing. Maar als je besturing dat niet kan, en je moet daarvoor een aparte controller kopen, vraag ik me af of je dan onder de 200 euro kan blijven. Een 3 weg klep kun je kopen voor 7 tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

NielsTn schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 08:53:
[...]

volgens mij hebben mijn panelen (MSK en Suntech) geen gelijmde hoeken maar zijn geklonken (zo uit mijn hoofd). Belangrijkst is dat de mat met PV-cellen en de beglazing ervoor goed gesealed is aan de randen.
Bij twijfel zou je een bescheiden hoeveelheid lijm (eerder beschreven) er over kunnen leggen, maar volgens mij is het overbodig. Hmm... kan je zo'n vraag eens voorleggen bij Esdec of andere leveranciers? die hebben toch meer ervaringen met diverse panelen....
Over die koppeling maak ik mij niet druk. De plaat met PV cellen + het glas en is hermetisch gesealed. Het is dus alleen de overgang van die plaat naar het frame eromheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Afbeeldingslocatie: http://www.japparts.nl/images/rmcp/550059groot.jpg
ik heb net bij de Action 2 zonnepaneeltjes gehaald voor 10 euro per stuk (ik zie dat ze elders veel duurder zijn: van 16 euro tot 39 euro. Goede koop dus). Ze zijn bedoeld om je 12V autoaccu op peil te houden, niet om te laden. Specs:

piekvermogen: 1,5W (85-100mA)
optimaal werkend vermogen: 17,5V

dus ik doosje open maken, verwachtingen uiteraard laag (het is natuurlijk ultra cheap spul) en eens kijken. Zag er goed uit qua afwerking. 12V aanstekerplug, 2 klemmen, zuignapjes, etc.
Maar nu de test: wat levert het op:

Multimeter aansluiten en in de volle zon: 32V (!).
amperage heb ik zo even niet kunnen meten, dat moet ik nog even doen.
Valt me nog mee dus.

vragen:
- die 32V is onbelast en volle zon: dropt dit indien belast?
- kun je amperage met multimeter gewoon op de polen meten?
- kan ik die 2 panelen doorlussen om de output te verhogen?
- er staat nadrukkelijk dat het alleen voor 12V accu's is: is dit een waarschuwing tegen noobs die rare dingen doen, of klopt dit? (noobalert ;))

nou ja, kan er mooi mee experimeneren. Beter dan met die tuinverlichting 0,1 watt dingetjes.

[ Voor 7% gewijzigd door Jazzper op 01-05-2009 14:29 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Jazzper schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 14:06:
[...]
pielvermogen: 1,5W (85-100mA)
[...]
geen piekvermogen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

nee piek, ik had zelfs de k nog bold gemaakt :+

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Er staat weer een Miele T478G gaswasdroger op Marktplaats. Voor wie er één zoekt.
http://www.marktplaats.nl...06893-miele-gasroger.html

P.s. Mocht iemand interesse hebben, dan raad ik je aan naar de winkel te gaan. De winkel staat in Amsterdam Oud-West en daar staan in de zeer wijde omgeving alleen maar huizen waar die droger niet in past (oude etage woningen) Bovendien schat ik in dat ze niet precies weten wat ie waard is en 'm liever kwijt zijn.

p.s.2 Mijn droger met serienummer 65549348, is volgens Miele van maart 2003

[ Voor 47% gewijzigd door ericplan op 01-05-2009 18:22 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
[afbeelding]
ik heb net bij de Action 2 zonnepaneeltjes gehaald voor 10 euro per stuk (ik zie dat ze elders veel duurder zijn: van 16 euro tot 39 euro. Goede koop dus). Ze zijn bedoeld om je 12V autoaccu op peil te houden, niet om te laden. Specs:

dus ik doosje open maken, verwachtingen uiteraard laag (het is natuurlijk ultra cheap spul) en eens kijken. Zag er goed uit qua afwerking. 12V aanstekerplug, 2 klemmen, zuignapjes, etc.

Valt me nog mee dus.

vragen:
- er staat nadrukkelijk dat het alleen voor 12V accu's is: is dit een waarschuwing tegen noobs die rare dingen doen, of klopt dit? (noobalert ;))

nou ja, kan er mooi mee experimeneren. Beter dan met die tuinverlichting 0,1 watt dingetjes.
Je kan er zoveel parralel zetten als je maar wil.
Serie is niet verstandig

Veel meer als 13 volt zal er niet vanaf komen als deze aan je accu hangt.
optimaal werkend vermogen: 17,5V is dus wat nutteloos en die 32V is ook niet eng verder.

Zou je 'm aan een 6volt accu hangen dan zal het met zo'n lage stroom niet stuk gaan.
Alleen veel nut zal het niet meer hebben.

Ik hoop wel dat die plug van je auto direct aan je accu hangt
Het zou jammer zijn als je sleutel in het contact moet hiervoor.
Anders kan je het leuk inbouwen op de hoedenplank of zo :)

Of je hele dak vol.. en dan de motor eruit.. en... en... en... en...
Ik draaf weer door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

De voorbereidingen voor de nieuwe meter kast zijn begonnen. De nieuwe leidingen voor de PV installatie en de wasdroger zitten al door de koof heen.

Update : Alle voorbereidingen voor de wasdrogergroep zijn af. Enige wat nog moet gebeuren is de laatste meter de meterkast zelf in.

Daarnaast heb ik het stopcontact al gemaakt op zolder voor de omvormer, ik moet nu het stuk nog maken vanaf mijn CV ketel naar de koof maken. Dat is ongeveer 3 meter, maar wel 3 *#$@#$@#$@# meter.. achter de wasmachine en droger langs.

En daarna nog 5 kabels trekken erdoor. 2 blauw, 2 bruin 1 randaarde..

[ Voor 60% gewijzigd door mkleinman op 01-05-2009 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 15:43:
De voorbereidingen voor de nieuwe meter kast zijn begonnen. De nieuwe leidingen voor de PV installatie en de wasdroger zitten al door de koof heen.

Update : Alle voorbereidingen voor de wasdrogergroep zijn af. Enige wat nog moet gebeuren is de laatste meter de meterkast zelf in.

Daarnaast heb ik het stopcontact al gemaakt op zolder voor de omvormer, ik moet nu het stuk nog maken vanaf mijn CV ketel naar de koof maken. Dat is ongeveer 3 meter, maar wel 3 *#$@#$@#$@# meter.. achter de wasmachine en droger langs.
Dat is ook mijn favoriete klus :(
En daarna nog 5 kabels trekken erdoor. 2 blauw, 2 bruin 1 randaarde..
Hoe kom je aan 5? Vanaf de meterkast, tot aan de eerste lasdoos moet er een randaarde meegetrokken worden. In nieuwe installaties moet overal randaarde meegetrokken zijn. En als je toch bezig bent...

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ericplan schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 18:52:
[...]

Dat is ook mijn favoriete klus :(

[...]

Hoe kom je aan 5? Vanaf de meterkast, tot aan de eerste lasdoos moet er een randaarde meegetrokken worden. In nieuwe installaties moet overal randaarde meegetrokken zijn. En als je toch bezig bent...
Ik trek 5mm2 naar het stopcontact van de omvormer vanaf de meterkast. Dus 2 blauw ( 2x2,5mm2 ) en 2 bruin ( 2x2,5mm2 ) en 1x randaarde ( 1x 2,5mm2 ).

Dit mag sinds de bouwbesluiten zijn aangepast naar Europese normen. Ik heb het bij m'n pa ( die werkt bij netbeheerder Enexis ) eea nog nagevraagd en dit gewoon toegestaan.

Zo kom ik aan 5mm2 voor bruin en blauw voor minder verliezen t.o.v. 2,5mm2. En naar de omvormer gaat uiteraard een randaarde! :)

Ik heb inmiddels bijna overal randaarde. Eigenlijk alleen nog niet in de woonkamer en in de slaapkamers op de 1e verdieping. Daar zit overigens in de centraaldoos al wel een randaarde dus bij de volgende grote klus op die kamer wordt ook overal naar alle einddozen randaarde getrokken.

[ Voor 8% gewijzigd door mkleinman op 01-05-2009 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 19:06:
[...]

Ik trek 5mm2 naar het stopcontact van de omvormer vanaf de meterkast. Dus 2 blauw ( 2x2,5mm2 ) en 2 bruin ( 2x2,5mm2 ) en 1x randaarde ( 1x 2,5mm2 ).
Maar dan heb je natuurlijk wel 3/4" buis, anders past het niet. En in 5/8 flexibel kan je het helemaal schudden.

Hier een overzichtje van Vonkenboer (FOK Klussen en Wonen)

5.Maximaal aantal draden door één buis.
In flexibele buis mogen minder draden worden getrokken dan door een 16 / 19 mm buis.
De getallen tussen haakjes gelden het aantal draden aan voor flexibele buis.

Buis 16 mm ( 5/8 )
1,5 mm² - 5 (4)
2,5 mm² - 4 (3)

Buis 19 mm ( 3/4 )
1,5 mm² - (niet beschreven)
5 - (5)

Voorbeelden
Toegestaan in 16 mm buis
3 x 2,5 mm² + 2 x 1,5 mm²
2 x 2,5 mm² + 3 x 1,5 mm²

Toegestaan in 16 mm flexibele buis
3 x 2,5 mm² + 1 x 1,5 mm²
2 x 2,5 mm² + 2 x 1,5 mm²

Voor jou overbodig (dankzij je vader), maar voor andere Tweakers misschien nuttig. :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ericplan schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 19:34:
[...]

Maar dan heb je natuurlijk wel 3/4" buis, anders past het niet. En in 5/8 flexibel kan je het helemaal schudden.

Hier een overzichtje van Vonkenboer (FOK Klussen en Wonen)

5.Maximaal aantal draden door één buis.
In flexibele buis mogen minder draden worden getrokken dan door een 16 / 19 mm buis.
De getallen tussen haakjes gelden het aantal draden aan voor flexibele buis.

Buis 16 mm ( 5/8 )
1,5 mm² - 5 (4)
2,5 mm² - 4 (3)

Buis 19 mm ( 3/4 )
1,5 mm² - (niet beschreven)
5 - (5)

Voorbeelden
Toegestaan in 16 mm buis
3 x 2,5 mm² + 2 x 1,5 mm²
2 x 2,5 mm² + 3 x 1,5 mm²

Toegestaan in 16 mm flexibele buis
3 x 2,5 mm² + 1 x 1,5 mm²
2 x 2,5 mm² + 2 x 1,5 mm²

Voor jou overbodig (dankzij je vader) maar voor andere Tweakers misschien nuttig. :)
Ik zal de NEN1010 eens opsnuffelen, dan kan ik wellicht het tabelletje daarvan overnemen (of: zoek eens op een marktplaats of studentenforum, genoeg electro-studenten die voor weinig de NEN1010 willen dumpen na examens ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

NielsTn schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 19:43:
[...]

Ik zal de NEN1010 eens opsnuffelen, dan kan ik wellicht het tabelletje daarvan overnemen (of: zoek eens op een marktplaats of studentenforum, genoeg electro-studenten die voor weinig de NEN1010 willen dumpen na examens ;) )
Vonkenboer is electricien i.o. Hij is dus, beroepshalve, aardig op de hoogte.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ericplan schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 19:55:
[...]

Vonkenboer is electricien i.o. Hij is dus, beroepshalve, aardig op de hoogte.
"never trust someones blue eyes: only trust after verification" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

NielsTn schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 19:43:
[...]

Ik kwam net wel NEN 1010 als torrent tegen :o

Nog steeds raar dat die normen niet gewoon op het net staan. Ik kwam ook nog dit boekje van Holec tegen. Op blz 49 staat hetzelfde tabelletje. Nen 1010 2007 is er in verwerkt. Er staan nog meer leuke tabellen en formules in over leidingverliezen, warmteontwikkeling enz. en over selectiviteit, d.w.z. twee zekeringen in dezelfde groep, zoals hier laatst langs kwam: een extra zekering op zolder.

[ Voor 39% gewijzigd door ericplan op 01-05-2009 21:42 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
IJsbeer schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 11:09:
[...]

Het is een water/glycol mengsel. Als water geen lucht krijgt wordt het bruin/zwart (tap maar eens een glaasje cv water). Weet je zeker dat dat niet gewoon het probleem is?
Ja dat weet ik, vooralsnog maak ik me ook geen zorgen. Zolang de pomp rustig zijn werk doet, geloof ik het verder wel, ik kan er immers toch niets meer aan veranderen. Maar omdat ik natuurlijk zelf alles geplaatst heb, heb ik (nog) geen vergelijkingsmateriaal. En dan wil je toch wel graag weten dat je geen domme fouten heb gemaakt. Misschien ga ik er deze zomer eentje bij mijn ouders én schoonouders plaatsen ;) Als de ICT op z'n gat gaat, wordt ik gewoon loodgieter :)
[afbeelding]

Valt me nog mee dus.

vragen:

Deze had ik een aantal topics eerder al eens aangekondigd. imho is de open klem spanning niet echt iets waar je veel mee kan. Hang er een flinke belasting aan, en dan weet je meer.

Tuurlijk is het niet alleen voor loodaccu's, maar er zit waarschijnlijk een hele simpele regeling in, min of meer op laden van loodaccu's gericht. Loodaccu's moeten met een spanning van 13,6 (meen ik) geladen worden.

Meestal zijn kleine paneeltjes opgebouwd uit afval of afgekeurde stukjes uit de PV industrie. Qua rendement zal het niet bijzonder zijn, maar als je de effectieve oppervlakte van de cellen opmeet, kan je het wellicht een klein beetje vergelijken met een groter paneel. Daarvan zijn de kortsluitstromen, spanningen etc exact bekend.
Ik heb hem destijds niet gekocht, maar wellicht weet kan ik mijn wireless webcam er leuk mee voeden, dan wil ik er wellicht nog wel eens over nadenken, ik vermoed dat we toch weer een vogelnestje hebben :)

Edit:

Vandaag de statistieken bijgewerkt.

Afbeeldingslocatie: http://marcel.reinieren.net/files/pictures/elecapr09.png

In dit plaatje is goed te zien dat er overdag een hoger verbruik is (rode balk in april, maar ook de groene, eigen verbruik solarstroom zijn groter.) De pomp van de zonneboiler is hoogstwaarschijnlijk niet eens goed te zien, met zijn 25W valt het immers al weer voor een deel weg tegen de besparingen van afgelopen maand (zuinigere vijverpomp en adsl modem).

Afbeeldingslocatie: http://marcel.reinieren.net/files/pictures/gasapr09.png

Wat wel opvalt is het gasverbruik. Dat ligt natuurlijk enerzijds ook aan het mooie weer, maar met een kleintje erbij gebruik je gewoon wat meer warm water, en we wassen veel vaker. Aangezien de wasmachine en vaatwasser op hotfill zitten, en er dus bijgestookt wordt indien de boiler te koud is, ben ik heel tevreden.

Het was natuurlijk leuk geweest als onze gezinssituatie niet veranderd was, waardoor we een veel duidelijk beeld hadden gehad, maar hier ben ik ook wel tevreden mee.

[ Voor 14% gewijzigd door RobIII op 28-09-2012 00:26 . Reden: Plaatje i.v.m. ISP verhuizing aangepast ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

NielsTn schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 19:58:
[...]

"never trust someones blue eyes: only trust after verification" ;)
Mijn pa en ik hebben over die aantallen draden nog een discussie gehad. Hij heeft het nagevraagd op het werk en volgens hem zit er tegenwoordig geen restrictie meer op het aantal draden wat je door een buis mag trekken. Het is nu simpelweg een kwestie van past het of past het niet. Dat schijnt een relatief recente wijziging te zijn in de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
flitspaal.nl schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 23:08:
[...]

Mijn pa en ik hebben over die aantallen draden nog een discussie gehad. Hij heeft het nagevraagd op het werk en volgens hem zit er tegenwoordig geen restrictie meer op het aantal draden wat je door een buis mag trekken. Het is nu simpelweg een kwestie van past het of past het niet. Dat schijnt een relatief recente wijziging te zijn in de regels.
Goh, en brandgevaar is geen issue meer? Als je dus harder aan die draad kan trekken en de buitenmantel beschadigt, dan is dat geen probleem? Bijzonder...

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

hoe maak je die stats? grafieken zien er uit als Excel, maar je loopt toch niet tig keer per dag naar de meters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mistraller schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 23:15:
[...]

Goh, en brandgevaar is geen issue meer? Als je dus harder aan die draad kan trekken en de buitenmantel beschadigt, dan is dat geen probleem? Bijzonder...
Don't shoot the messenger O-) . Mijn pa werkt dus bij Enexis op een afdeling waar ze veel met standarisering en NEN werken, en dat met die hoeveelheid draden heeft hij bij een collega van hem nagevraagd op zijn afdeling. Die zullen dat echt wel weten :). En mijn pa kennende gaat hij echt geen dingen lopen verkondigen die niet waar zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Jazzper schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 00:06:
hoe maak je die stats? grafieken zien er uit als Excel, maar je loopt toch niet tig keer per dag naar de meters?
Nee, mijn meterstanden in de meterkast schrijf ik eens per maand op.

De zonnepanelen worden volcontinu gemonitord. Neem eens een kijkje op mijn website (onderschrift)

Ik heb hiervoor een zuinige linux router draaien, met daarop een script dat dit voor mij afhandelt. Dit script heb ik zelf geschreven en is inmiddels door veel Soladin bezitters in gebruik.

Op dezelfde wijze zal ik straks ook de zonneboiler monitoren.

De grafieken zijn idd gewoon excel, eens per maand combineer ik alle gegevens. Het enige lastige is om die grafiek te maken met electriciteitsverbruik, excel snapt eigenlijk gestapelde kolommen van meerdere jaren naast elkaar niet goed. Maar daar was een leuk truukje voor en de grafiek is het resultaat.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Operatie meterkast is met succes afgesloten. Hierbij wat pix

Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/meterkast/oudemeuk.jpg

Oude meuk die er eerst in zat. De kast was van binnen bijzonder rommelig opgezet qua bekabeling.

Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/meterkast/halverwege.jpg

Alle groepen zijn inmiddels aangesloten, groep voor de zonnepanelen wordt nog aan gewerkt en de kWh meter hangt nog niet

Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/meterkast/eindresultaat.jpg

En het eindresultaat, alle buizen netjes gelabeld, alles getest en aangesloten, kWhmeter is aangesloten en groep naar de zolder en het afdakje is gemaakt.

Er zijn nu 7 van de 8 groepen bezet. Alleen groep 6 is nog niet belast. Hier komt misschien *OOIT* nog de vaatwasser op. Daar was vandaag absoluut geen tijd meer voor. We zijn vanochtend om 9 uur begonnen en we waren pas na het avondeten klaar.

Vooral het weer op maat maken van alle buizen met de bijbehorende bekabeling kostte heel erg veel tijd.

Daarnaast hebben we geen 5 kabels getrokken maar 3 naar de omvormer. Dus er ligt nu 2,5mm2 naar de omvormer toe. Met deze 3 kabels hebben we al de nodige moeite gehad om ze door de buis te krijgen. 5 hadden we never nooit niet voor elkaar gekregen.

Kosten trouwens voor het geheel :

- 350,56 voor de groepenkast, meterbord en kWhmeter
- 101,10 voor het leidingwerk, opbouwdozen, en 100meter VD draad in blauw, bruin en geel groen.

oja

- 24,60 voor het avond eten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 297607

flitspaal.nl schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 20:25:

Daarnaast hebben we geen 5 kabels getrokken maar 3 naar de omvormer. Dus er ligt nu 2,5mm2 naar de omvormer toe. Met deze 3 kabels hebben we al de nodige moeite gehad om ze door de buis te krijgen. 5 hadden we never nooit niet voor elkaar gekregen.

- 24,60 voor het avond eten ;)
Ha die Flitspaal,

Zie ik daar 2.5 mm2 draad naar de KWh meter gaan?

Mocht je vader nog willen plagen: volgens Enexis moeten de draden naar de KWh meter minimaal 4 mm2.

Maar geen zorgen hoor, de erkende installateur had bij mij 1,5 mm2 gebruikt.

Daar hoeft maar 3500W door heen. Die heb ik toch maar even vervangen door 6mm2
voordat de Enexis Meterman kwam.

Oh, ja en de erkende installateur knipte nog snel even de verbinding van de PV groep
naar het lichtnet door "want anders knoop je twee bronnen aan elkaar en dat kan niet".

En dan zal ik maar niet vertellen dat hij twee draden met verschillende aderdiameters onder het
zelfde klemplaatje heeft geprutst. Dat is toch een garantie voor een loszittend raadje met
een slechte overgangsweerstand.

Wat je niet allemaal over je heen moet laten gaan voor een handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 297607 schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 22:46:
[...]

Nederland EsDeeNee-land? :'(

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Mistraller schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 11:15:

De grafieken zijn idd gewoon excel, eens per maand combineer ik alle gegevens. Het enige lastige is om die grafiek te maken met electriciteitsverbruik, excel snapt eigenlijk gestapelde kolommen van meerdere jaren naast elkaar niet goed. Maar daar was een leuk truukje voor en de grafiek is het resultaat.
Da's strak.

En Mistraller gaat ons natuurlijk uitleggen waar dat "leuk truukje" dan wel uit bestaat?

:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 297607 schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 22:46:
[...]

Zie ik daar 2.5 mm2 draad naar de KWh meter gaan?

Mocht je vader nog willen plagen: volgens Enexis moeten de draden naar de KWh meter minimaal 4 mm2.

En dan zal ik maar niet vertellen dat hij twee draden met verschillende aderdiameters onder het
zelfde klemplaatje heeft geprutst. Dat is toch een garantie voor een loszittend raadje met
een slechte overgangsweerstand.

Die extra kWh meter is een tussenmeter en volgens mij mag dat?! gewoon met 2,5mm2? Er gaat in mijn geval max 1413W doorheen, dus 2,5mm2 is meer als zat in dat geval

Overigens zat mijn oude groepenkast onwijs ranzig in elkaar geprutst. Spaghetti is nog het beste woord wat ik daarvoor kan vinden.

Wat ben ik overigens blij dat ik al die idiote handtekeningen niet nodig heb. Mijn systeem gaat lekker buiten de SDE om en daar ben ik nog steeds niet rouwig om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 20:25:
Operatie meterkast is met succes afgesloten. Hierbij wat pix
afbeelding

Daar kunnen nog aardig wat Bruto Productie Meters geplaatst worden ;)

Holec heeft nog een aardig tooltje om labels te maken voor je groepenkast:
http://www.et-installateu...andige%20software&pict=20

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ericplan schreef op zondag 03 mei 2009 @ 10:56:
[...]
...
Super tip! Heb em gelijk gebruikt en mijn meterkast netter geregistreerd!!

min-puntje: de hoogte is maar beperkt tot ca 1,5 cm,
dus veel tekst past er niet in.

Toch maar uitwijk naar OpenOffice Calc en daar de hoogte volledig benut voor toelichting
van de groep (hoogte tekstvak = 3,5cm)

[ Voor 27% gewijzigd door NielsTn op 03-05-2009 13:29 . Reden: uitwijk openoffice aangevuld ivm tekstveld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ericplan schreef op zondag 03 mei 2009 @ 10:56:
[...]

afbeelding

Daar kunnen nog aardig wat Bruto Productie Meters geplaatst worden ;)

Leuk tooltje. Ik heb zelf net met Excel labels gemaakt ( 1 tm 8 ) voor er boven. Toevallig in 1x de breedte goed gegokt. O+

En ik heb de lijst met groepen + wat er op aangesloten is aan de binnenkant van de deur hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

NielsTn schreef op zondag 03 mei 2009 @ 12:37:
[...]

Super tip! Heb em gelijk gebruikt en mijn meterkast netter geregistreerd!!

min-puntje: de hoogte is maar beperkt tot ca 1,5 cm,
dus veel tekst past er niet in.

Toch maar uitwijk naar OpenOffice Calc en daar de hoogte volledig benut voor toelichting
van de groep (hoogte tekstvak = 3,5cm)
De system 55 kast van Holec heeft maar 1,5 cm ruimte voor de tekststrook, vandaar de begrenzing.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Kast ziet er prima uit hoor. _/-\o_
Maar waarom heb je niet, zoals dat volgens mij hoort, een mooie krul met de draad bovenin gemaakt?
Die zou er volgens mij voor 2 redenen moeten zijn.
1) Als je ooit een groep moet verplaatsen, heb je draadlengte.
2) Als je vanuit een lasdoos aan een draad trekt, komen niet gelijk krachten op de schroeven bij de automaat.
En persoonlijk vindt ik een nette krul er ook mooi uit zien. :)
Je maakt die krul netjes, door de draad om een stukje pijp heen te trekken. Dan haal je die pijp later weg. 8)7

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

guus.assmann schreef op zondag 03 mei 2009 @ 17:34:
Maar waarom heb je niet, zoals dat volgens mij hoort, een mooie krul met de draad bovenin gemaakt?
2) Als je vanuit een lasdoos aan een draad trekt, komen niet gelijk krachten op de schroeven bij de automaat.
Je maakt die krul netjes, door de draad om een stukje pijp heen te trekken. Dan haal je die pijp later weg. 8)7
Die "krul" zit er wel degelijk in, alleen die zit achter het plastic blok waar de aardrail + buizen zitten. Het is overigens in dit geval geen krul maar een hoek achtige constructie waardoor er zeker 5cm teveel draad per aansluiting zit. Is dus rekening mee gehouden :-)

Ik zal kijken of ik daar een foto van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 19:32
guus.assmann schreef op zondag 03 mei 2009 @ 17:34:
Dan maak je een mooie spoel en zeker als er een flinke stroom doorheen loopt, krijg je dan nogal vreemde effecten.
Een spoel waar je de stroom onderbreekt, zal proberen om het magnetische veld in stand te houden en dus een spanning opwekken die vele malen hoger is en tegengestelde polariteit heeft.
Als je dan apparatuur aangesloten hebt die dmv. fase-aansnijding werkt, heb je dus een heel plotselinge onderbreking van die stroom, tijdens de periode en krijg je dus nogal vervelende piekspanningen.

Lijkt me niet echt wenselijk.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299897

IJsbeer schreef op woensdag 29 april 2009 @ 09:04:
[...]
Hij werkt ook op die afstand. Ik kan dus vanuit de woonkamer de ventilator aanzetten die op de vliering bevindt.
Helemaal goed, dan ga ik een stapel van die klik aan klik uit dingen bij de Gamma halen. (Tenzij ze daar te duur zijn, via internet zijn ze ook goed te krijgen).

(Excuses nog voor trage reactie - we waren een lang weekend gaan kamperen. De eigen interne batterij met een overvloed aan zonneenergie opgeladen. Oh, en bio brandstof in de vorm van wijn deed het ook goed :))

Overigens zou de douche WTW (conform afleverbericht) nu binnen moeten zijn, maar nog niks gezien. Misschien tijdens de vakantie bij de buren afgeleverd, dan ben ik benieuwd wat ze denken als er ineens een bezorgdienst op de stoep staat met een of andere 2m lange buis voor de buren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299897

Mistraller schreef op donderdag 30 april 2009 @ 14:05:
[...]

Ik heb de MS1002 via ebay gevonden, maar uiteindelijk bij de winkel die erachter zat, rechtstreeks besteld. Omdat ik er 3 tegelijk bestelde, voor een aantal tweakers, kreeg ik 5% korting.
Probeer dus wat anderen te interesseren, en neem dan even contact met mij op, dan zal ik kijken of ze het nog eens goedkoop willen doen.
Daar sta ik ook wel voor open. Eerst de zonneboiler business case strak, maar ik kan best de MS1002 bestellen voordat de zonneboiler is besteld / geleverd / geinstalleerd.

Iedereen hier lijkt een MS1002 te hebben: toeval, of toch niet? Is dat het enige apparaat waarmee je een bestaande wasmachine op een hotfill kan aansluiten? Wat zijn de voor/nadelen van dit apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@TD-er,
Wat een spoel betreft, heb je in principe gelijk.
Maar een enkele wikkeling, waarbij ook nog zowel de bruine als de blauwe in dezelfde richting lopen, is niet echt een spoel te noemen.
Tenminste niet bij 50Hz.
En door de gelijke wikkelrichting, lopen de stromen tegengesteld.
Daardoor wordt een magneetveld ook nog opgeheven.
Ik betwijfel of je hier iets van kunt vaststellen / meten.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 299897 schreef op zondag 03 mei 2009 @ 18:13:
[...]

Iedereen hier lijkt een MS1002 te hebben: toeval, of toch niet? Is dat het enige apparaat waarmee je een bestaande wasmachine op een hotfill kan aansluiten? Wat zijn de voor/nadelen van dit apparaat?
Dat is geen toeval, er zijn maar twee keuzes: of je gaat verder met je bestaande wasmachine, of (als die ter ziele gaat) je koopt een Miele Allwater.
Voordeel van de MS1002 is een redelijke prijs, voordeel van de Miele is een cleanere installatie. Bij mij staat de wasmachine in de badkamer, vandaar m'n keuze voor de Miele. Nog geen spijt van gehad overigens.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-05 21:59
ericplan schreef op zondag 03 mei 2009 @ 18:45:
[...]

Dat is geen toeval, er zijn maar twee keuzes: of je gaat verder met je bestaande wasmachine, of (als die ter ziele gaat) je koopt een Miele Allwater.
Voordeel van de MS1002 is een redelijke prijs, voordeel van de Miele is een cleanere installatie. Bij mij staat de wasmachine in de badkamer, vandaar m'n keuze voor de Miele. Nog geen spijt van gehad overigens.
En een gewone mengkraan, zoals ook bij vaatwassers gebruikt wordt? Wat is daarvan het nadeel t.o.v. zo'n MS1002? Ik kan me voorstellen dat het minder prettig werkt als je de temperatuur wilt wijzigen, ofzo, maar zelfs al stel je 'm in op bijv. 35 graden, dan heb je in ieder geval een groot deel van de elektrische opwarming bij wassen op 30 en 40 graden voorkomen.
Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.