Toon posts:

Duurzame energie deel 13 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 64.976 views

• Tweakod3x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:24
flitspaal.nl schreef op zondag 26 april 2009 @ 14:46:
[...]

Goede start! Gaat je zeker geld besparen. Ik zie nog een hoop niet geisoleerde buizen. Hoog tijd om voor 30 euro buisisolatie + een rol ductape te halen ;)
Hu Breen :)

Ik hoor net dat ik eea aan vakantiegeld ga spenderen aan isolatiebuis.. En een bus PUR... Er zit nogal een tochtgat scheef onder de cv (loopt buis in richting de afzuigkap) en die moet maar dicht :)

Proud owner of the [CBJ]Lanhok!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-01 17:19

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Mars Warrior schreef op zondag 26 april 2009 @ 13:54:
Al even eerder zijn de prijsverschillen tussen de verschillende zonnepaneel aanbieders/merken voorbij gekomen. Wat ik me nu afvraag is of het prijsverschil nu wel of niet gerechtvaardigd is als de diverse merken allemaal met dezelfde vermogensgarantie, IEC61215 certificaat etc. pronken.

Het enige echte verschil dat ik kan ontdekken is de efficientie, dus feitelijk minder m2 nodig per Wp!
Maar verder?

Dus waarom zou ik €800 betalen voor een 180Wp module van merk X, en niet kiezen voor de €500 voor ook een 180Wp module van merk Y?? Met 1080Wp (6 modules) scheelt dit al €1800 investering.

Iemand hier ervaring mee?
Als je genoeg dakruimte heb kun je beter voor de standaard goedkopere panelen gaan dan dure jongens met iets hogere rendement per meter is mijn mening. Zelf wil ik dit jaar 4200 Wp bijleggen (24 panelen van 175Wp) en importeer ze gewoon uit China deze keer. Uiteindelijke prijs 400 euro per stuk, tel uit je besparing en terugverdientijd. Kunnen zelfs gewoon voor de SDE regeling gebruikt worden want de enige voorwaarde is dat ze nieuw zijn en niet waar ze vandaan komen. Mocht je interresse hebben om mee te doen dan stuur maar een prive berichtje.

www.sunsolar.nl

Anoniem: 281733

SolarKing schreef op zondag 26 april 2009 @ 16:33:
[...]

Als je genoeg dakruimte heb kun je beter voor de standaard goedkopere panelen gaan dan dure jongens met iets hogere rendement per meter is mijn mening. Zelf wil ik dit jaar 4200 Wp bijleggen (24 panelen van 175Wp) en importeer ze gewoon uit China deze keer. Uiteindelijke prijs 400 euro per stuk, tel uit je besparing en terugverdientijd. Kunnen zelfs gewoon voor de SDE regeling gebruikt worden want de enige voorwaarde is dat ze nieuw zijn en niet waar ze vandaan komen. Mocht je interresse hebben om mee te doen dan stuur maar een prive berichtje.
Hoe werkt dat met het importeren vanuit China?
Komen er dan importheffingen bij?
Hoeveel passen er in 1 container?
Actie beginnen en gezamelijk inkopen, er zijn misschien wel meer liefhebbers?

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:22
Anoniem: 281733 schreef op zondag 26 april 2009 @ 16:43:
Voorbeeldje.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter, Sessy 5kWh thuisbatterij in bestelling

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-12-2022

Phalox

Solar Powerrrd

Dat zou in België niet werken :) je installatie moet geplaatst worden door een erkende instalateur, anders krijg je je subsidies, groenstroomcertificaten etc niet.

Een argument om niet voor zo'n wijze te kiezen, is dat de panelen uit china vaak van kleinere fabrikanten komen. ze geven dan wel xx jaar garantie, maar bestaan ze tegen die tijd dan nog ? en wat als er iets stuk is.. mag je ze terug sturen ?

Je zal ergens de keuze moeten maken tussen service en prijs.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:30
Vandaag aanspraak gehad over mijn PV set :+
blijkt de man zelf een zonneboiler te hebben (combi van Remeha Avantis of zo), en (nu komt 't leuke: !!) zelf thuis deze geinstalleerd te hebben. Hij is zelf loodgieter :)
Kijk....dat biedt perspectieven voor toekomstige bundeling van krachten: ik bij hem PV plaatsen, hij bij mij een zonneboilert :+ ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Mike70
  • Laatst online: 22-02 21:32

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

NielsTn schreef op zondag 26 april 2009 @ 18:39:
Vandaag aanspraak gehad over mijn PV set :+
blijkt de man zelf een zonneboiler te hebben (combi van Remeha Avantis of zo), en (nu komt 't leuke: !!) zelf thuis deze geinstalleerd te hebben. Hij is zelf loodgieter :)
Kijk....dat biedt perspectieven voor toekomstige bundeling van krachten: ik bij hem PV plaatsen, hij bij mij een zonneboilert :+ ;)
Zo kan het ook...
Als verder niemand het wil doen.

www.mijnzon.info

• JeroenH
Ik zit nog vier kWh verwijderd van de nul over 2009. Met de weersverwachting voor de komende week ben ik bang dat het nog wel even duurt voordat we daar aangeland zijn.

Vrijdag zag ik op mijn werk een ijskar op zonnestroom! Echt grappig om te zien:

Kort stukje en link op mijn website.

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

tokesnugerd schreef op zondag 26 april 2009 @ 17:15:
Dat zou in België niet werken :) je installatie moet geplaatst worden door een erkende instalateur, anders krijg je je subsidies, groenstroomcertificaten etc niet.

Een argument om niet voor zo'n wijze te kiezen, is dat de panelen uit china vaak van kleinere fabrikanten komen. ze geven dan wel xx jaar garantie, maar bestaan ze tegen die tijd dan nog ? en wat als er iets stuk is.. mag je ze terug sturen ?

Dat plaatsen door een erkende instalateur wil niet zeggen dat je niet zelf je panelen mag invoeren.
Ik heb een bedrijf bezocht in Belgie die zijn panelen zelf importeerde. Waarschijnlijk is het inhuren van een erkende installateur die je panelen wilt plaatsen en aansluiten al voldoende.

Jouw argumenten gelden voor alle bedrijven. Wat zou je wel niet moeten doen als je bijvoorbeeld vermoed dat je Shell paneeltje van 10 jaar geleden niet aan die 90% opbrengst garantie komt? (persoonlijk weet ik niet of die opbrengst garantie 10 geleden al bestond)

Je sluit een contract af waar precies staat uitgelegd wat je moet doen als er iets stuk is. Je sluit ook tevens een transportverzekering af mocht er iets gebeuren tijdens transport met schade or vermissing van je producten als gevolg. Ik heb zelf al 2 keer geimporteerd uit het buitenland en beide keren ging het goed.
Op halfgeleiders waaronder zonnepanelen valt zit geen importheffing op, alleen BTW.

www.sunsolar.nl

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

In NL is met name de bruto productiemeter plaatsing het pakkie aan van de (meetgemachtigde in opdracht van) de netbeheerder. Meterkast aanpassing mag formeel alleen een gecertificeerd installateur doen, wordt regelmatig de hand mee gelicht. Waar je modules en de rest (inverter, frame opbouw) hebt gekocht doet er niet toe, als je maar bonnen kunt overleggen.

Mee eens. Een profi uit de sector zei dit over de kwaliteit van systemen en certificatie/IEC (vorig jaar SDE):

http://www.polderpv.nl/ni...tificatie_tegen_het_licht

M.a.w.: goedkoop inkopen kan best goed gaan. Maar voor evt. nare gevolgen draai je uitsluitend zelf op, tenzij je je maximaal hebt ingedekt en het bedrijf bij problemen nog bestaat. Er gaan geruchten dat er zo'n 200 "kleinere" Chinese moduleproducenten het loodje hebben gelegd of alsnog gaan leggen. De groten als Suntech, Trina, Yingli, SolarFun, ET Solar, e.a., blijven hoogstwaarschijnlijk beslist bestaan omdat het gros van de mondiale productie daar vandaan gaat komen. Zeker als het diepste punt van de crisis overschreden gaat worden en ze daar zonder al te veel kleerscheuren doorheen komen.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

SolarKing schreef op maandag 27 april 2009 @ 01:13:

Jouw argumenten gelden voor alle bedrijven. Wat zou je wel niet moeten doen als je bijvoorbeeld vermoed dat je Shell paneeltje van 10 jaar geleden niet aan die 90% opbrengst garantie komt? (persoonlijk weet ik niet of die opbrengst garantie 10 geleden al bestond)
Nope, geen opbrengstgarantie voor onze Shell paneeltjes (2000 en 2001 geplaatst). Zou toch al verdomd moeilijk worden, want dan moet je nu SolarWorld gaan benaderen (die de hele kristallijne divisie van Shell Solar heeft overgenomen). En ik heb ook al nooit de flashdata van mijn modules gekregen (wel gevraagd). Overigens zijn het zeer goede modules. De olieboeren weten wel waar Abraham de mosterd haalt. Met die Shell paneeltjes is nix mis...

Overigens hebben we voor het gemeenschappelijke setje op ons complex destijds voor 10 jaar garantie afgekocht. Dus tot en met april 2012 zitten we met dat systeempje (6 modules) in ieder geval safe. Maar ik verwacht verder geen problemen. In ieder geval niet met de paneeltjes zelf. Mogelijk wel een nieuwe omvormer.

En ik denk dat slechts weinig mensen in staat zullen zijn om onder hun mogelijk "beperkende" (suboptimale) condities te kunnen bepalen of het nominale vermogen van de modules onder de 90% zal zijn gezakt. Daarvoor heb je professionele flash-apparatuur nodig om dat te kunnen bepalen, en je moet je modules daarvoor van het dak halen!!!

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Tweakie_be
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-12-2022

Waar kan ik dat ergens terug vinden, dat je je installatie door een erkend installateur moet laten installeren?
Wij zijn namelijk van plan om dit jaar PV te installeren en zelf installatie leek ons een van de opties. Maar ik kan nergens vinden dat je voor groenstroomcertificaten alles moet laten installeren door een erkend installateur.

Zijn er mensen die ervaring of raad hebben met zonnepanelen van dakpan producenten? Zoals http://www.eternit.be/BEN...-detail.aspx?vPK=9699&k=6

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-03 14:51
JeroenH schreef op zondag 26 april 2009 @ 23:45:
Ik zit nog vier kWh verwijderd van de nul over 2009. Met de weersverwachting voor de komende week ben ik bang dat het nog wel even duurt voordat we daar aangeland zijn.

Vrijdag zag ik op mijn werk een ijskar op zonnestroom! Echt grappig om te zien:

[afbeelding]

Kort stukje en link op mijn website.
Dat is wel slim, als ik een ijsje eet brand de zon altijd als een jekko 8) .

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:40
Tweakod3x schreef op zondag 26 april 2009 @ 13:37:
Gisteren eindelijk onze oude CV ketel laten vervangen.

In plaats van een oude Nefit ketel van ongeveer 14 jaar oud (Maatje erg groot, met voorraadboiler, en extragratis lawaai)

[afbeelding]

Met expansievat helemaal aan de andere kant van het zoldertje:

[afbeelding]

Hangt er nu een nieuwe Remeha 28C CW4 ketel. Ook direct expansievat vernieuwd\verhangen. Nieuwe (gas)kranen. Bovendien hangt er nu een Celcia 20 in de huiskamer :)

[afbeelding]

* Tweakod3x Blij is
Welke Nefit is dat? Mijn ketel ziet er exact zo uit, en daar ben ik toch wel zeer over te spreken. Ook een voorraadvat, maar dat komt de levensduur en het comfort normaliter ten goede.
Overigens is onze ketel pas 7 jaar oud, een Ecomline HR(C) 30

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Tweakod3x
  • Laatst online: 18:24
Mistraller schreef op maandag 27 april 2009 @ 10:30:
[...]

Welke Nefit is dat? Mijn ketel ziet er exact zo uit, en daar ben ik toch wel zeer over te spreken. Ook een voorraadvat, maar dat komt de levensduur en het comfort normaliter ten goede.
Overigens is onze ketel pas 7 jaar oud, een Ecomline HR(C) 30
Kon ook wel eens een Ecomline zijn geweest.. Naam komt me ergens wel bekend voor. Kan het niet meer nagaan want hij hangt nu ergens aan het bord in een school :)

Geen idee of de Ecomline 14 jaar geleden al op de markt was. Ik stookte me in ieder geval de pleuris met dat ding...

Proud owner of the [CBJ]Lanhok!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-02 16:37

zonneschijn

3380 Wp zonneboiler speksteenk

zonnigtype schreef op maandag 27 april 2009 @ 01:15:
[...]

In NL is met name de bruto productiemeter plaatsing het pakkie aan van de (meetgemachtigde in opdracht van) de netbeheerder. Meterkast aanpassing mag formeel alleen een gecertificeerd installateur doen, wordt regelmatig de hand mee gelicht. Waar je modules en de rest (inverter, frame opbouw) hebt gekocht doet er niet toe, als je maar bonnen kunt overleggen.
Ik heb (en daar was ik ook verbaasd over) niet 1 rekening hoeven te overleggen, niet aan de netbeheerder, niet aan Senternovem en niet aan CertiQ. Ik had net zo goed een olie gestookte generator aan het net kunnen hangen...

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

zonneschijn schreef op maandag 27 april 2009 @ 11:43:
[...]

Ik heb (en daar was ik ook verbaasd over) niet 1 rekening hoeven te overleggen, niet aan de netbeheerder, niet aan Senternovem en niet aan CertiQ. Ik had net zo goed een olie gestookte generator aan het net kunnen hangen...
Bij mij precies hetzelfde al is een rekening vervalsen nu ook niet zo moeilijk. Ik heb alweer genoeg verhalen/vragen gehoord van mensen die met een tweedehands systeem proberen mee te doen aan de SDE regeling.

www.sunsolar.nl

• Mistraller
Voor de geïnteresseerden: De speedtouch 780 (ook wel experia box genoemd door KPN) verbruikt in 24 uur bij mij 0,3 kWh. Dat is dus bijna 110kWh per jaar!

De fritzbox is dus tevreden met de helft daarvan! En het wireless bereik is zelfs beter :)

---------------

• NielsTn
Mistraller schreef op maandag 27 april 2009 @ 13:52:
Voor de geïnteresseerden: De speedtouch 780 (ook wel experia box genoemd door KPN) verbruikt in 24 uur bij mij 0,3 kWh. Dat is dus bijna 110kWh per jaar!

De fritzbox is dus tevreden met de helft daarvan! En het wireless bereik is zelfs beter :)
@Mistraller: welke meter heb je benut om het verbruik te toetsen?
wel handig om even te vermelden lijkt me

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• JeroenH
Ik heb bij SolarNRG voor 25 een PM16AR besteld, en die zou morgen binnen moeten zijn. Dan kan ik eindelijk gaan meten aan ons zonne-afdakje...

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:48

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

JeroenH schreef op maandag 27 april 2009 @ 14:21:
Ik heb bij SolarNRG voor 25 een PM16AR besteld, en die zou morgen binnen moeten zijn. Dan kan ik eindelijk gaan meten aan ons zonne-afdakje...
Super! Dan kunnen we opbrengsten gaan vergelijken :)

Mijn zonneafdakje heeft tot nu toe ( 28 feb tot nu ) bijna 9kWh opgewekt. Grootste opwek tot nu toe was ruim 0,3kWh op 1 dag.

Mijn afdakje heeft pas vanaf 12 uur 'smiddags volledig zon. Dus de opbrengst zal een stuk lager zijn dan ideaal vermoed ik.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Mistraller
NielsTn schreef op maandag 27 april 2009 @ 14:18:
[...]

@Mistraller: welke meter heb je benut om het verbruik te toetsen?
wel handig om even te vermelden lijkt me
De beste natuurlijk ;)

Ik heb hem van de Lidl, maar die meter wordt onder verschillende merken verkocht. Het was dat ding dat als beste getest was iig. Met cosphi meting dus.

Verschil tussen de speedtouch en fritzbox wat mij trouwens opviel, is dat de speedtouch een voedingstrafo heeft (zwaar blokje) en de fritz een schakelende voeding. (Klein licht blokje)

Als het een goede schakelende voeding zou zijn, dan zou dat ook nog wat kunnen schelen.

---------------

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op maandag 27 april 2009 @ 14:29:
Mijn zonneafdakje heeft tot nu toe ( 28 feb tot nu ) bijna 9kWh opgewekt. Grootste opwek tot nu toe was ruim 0,3kWh op 1 dag.
Dat is niet onaanzienlijk. Op topdagen in april produceerde de grote installatie 6,7 kWh, als ik er dan 0,3 kWh uit het afdakje bij kan optellen is dat bijna 5% extra!
Mijn afdakje heeft pas vanaf 12 uur 'smiddags volledig zon. Dus de opbrengst zal een stuk lager zijn dan ideaal vermoed ik.
Ik heb hetzelfde, orientatie dak/voorgevel is WZW dus vrij laat zon, maar wel tot 's avonds laat. Zodra ik ga meten gaan we vergelijken!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

JeroenH schreef op maandag 27 april 2009 @ 15:33:
[...]

Dat is niet onaanzienlijk. Op topdagen in april produceerde de grote installatie 6,7 kWh, als ik er dan 0,3 kWh uit het afdakje bij kan optellen is dat bijna 5% extra!

[...]

Ik heb hetzelfde, orientatie dak/voorgevel is WZW dus vrij laat zon, maar wel tot 's avonds laat. Zodra ik ga meten gaan we vergelijken!
Ik ga morgenvroeg in conclaaf met de gemeente Enschede over mijn afdakje.
Ik heb er wel vertrouwen in zie: http://www.vrom.nl/bouwregelgeving_helpdesk
En dan zoeken op vraag nummer 325.
Maar goed het blijven ambtenaren.

www.mijnzon.info

• mkleinman

mkleinman

JeroenH schreef op maandag 27 april 2009 @ 15:33:
[...]

Het gemiddelde voor april tot nu toe is net geen 0,2kWh per dag voor mijn afdakje. Totaal is het afdakje nu verantwoordelijk voor 3,6% besparing. Net slecht al zeg ik het zelf.

Ik heb overigens last van schaduw van het pand van de buren. Hierdoor heeft het afdakje t/m het begin van de middag last van schaduw. Dus veruit het merendeel van de opwek gebeurd op dit moment van een uur of 11 's ochtends tot ongeveer 19:30 's avonds.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• JeroenH
Mike70 schreef op maandag 27 april 2009 @ 18:57:
Ik ga morgenvroeg in conclaaf met de gemeente Enschede over mijn afdakje.
Ik heb er wel vertrouwen in zie: http://www.vrom.nl/bouwregelgeving_helpdesk
En dan zoeken op vraag nummer 325.
Maar goed het blijven ambtenaren.
Hopelijk lukt het! Ik zou het raar vinden als je voor een afdakje een vergunning nodig zou hebben, als ik bij mij in de straat kijk hangt het vol met lelijke afdakjes, en nog allemaal verschillende ook. Maar ja, zoals je zegt, het blijven ambtenaren.
flitspaal.nl schreef op maandag 27 april 2009 @ 20:30:
Het gemiddelde voor april tot nu toe is net geen 0,2kWh per dag voor mijn afdakje. Totaal is het afdakje nu verantwoordelijk voor 3,6% besparing. Net slecht al zeg ik het zelf.
Dat zou over geheel april 60 kWh per Kwp moeten zijn, ook weer helemaal niet gek! Onze grote installatie komt over april waarschijnlijk op zo'n 100 kWh per kWp. Ik hoop dat ik met ons afdakje ook jouw waarden haal.
Ik heb overigens last van schaduw van het pand van de buren. Hierdoor heeft het afdakje t/m het begin van de middag last van schaduw. Dus veruit het merendeel van de opwek gebeurd op dit moment van een uur of 11 's ochtends tot ongeveer 19:30 's avonds.
Daar heb ik geen last van, wel van de schaduw van de bomen en huizen aan de overkant. Die schaduw komt vrij vroeg omhoog en dus is het voor het afdakje eerder op de dag afgelopen dan de panelen op het dak. Maar ach, het gaat ook een beetje om het idee.

• JeroenH
ECN: 'Subsidiebeleid Duitsland gaat uit de hand lopen'

Is hier iets zinnigs over te zeggen? Klopt het stukje? Loopt het in Duitsland uit de hand?

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op maandag 27 april 2009 @ 21:02:

Is hier iets zinnigs over te zeggen? Klopt het stukje? Loopt het in Duitsland uit de hand?
De tijd zal het leren. Sander Lensink van ECN-Beleidsstudies heeft in opdracht van het ministerie van Economische Zaken een studie gedaan naar de subsidieregelingen in Duitsland, Spanje en Nederland.

Wie betaalt bepaalt? :|

A'dam ZonPHP PVOutput

• Onestone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:53

Onestone

Saabje, 550Nm 400paardjes

ericplan schreef op maandag 27 april 2009 @ 21:08:
[...]

De tijd zal het leren. Sander Lensink van ECN-Beleidsstudies heeft in opdracht van het ministerie van Economische Zaken een studie gedaan naar de subsidieregelingen in Duitsland, Spanje en Nederland.

Lees me helemaal lam over zonnestroom, ben nog nergens een negatief bericht tegen gekomen.

Jaloezie ?????

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:43
Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt...

• macheld
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-01 08:46
Hallo allemaal,

Na overpijnzingen en alle delen van dit topic gelezen te hebben ben ik er uit. Graag zou ik een nefit solarline2-110 op mijn schuine dak aan de staatkant hier in Hilversum willen plaatsen. Heeft er iemand ervaring kwa bouwvergunning voor zo'n bouwsel?
Voordat ik nu slapende honden ga wakker maken, kan je die zomaar op je dak leggen?
Voor dat het echte warme weer start zou het fijn zijn als het systeem geinstaleerd is.

20x47mm solarboiler in 200l vat met naverwarming via houtkachel en cv

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

ericplan schreef op maandag 27 april 2009 @ 21:08:
[...]

Een erg gekleurd stukje.
Ik zie niet wat er mis is aan het duitse systeem en wij maar gesubsidieerde biomassa opfikken.

www.sunsolar.nl

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-03 15:26

Jazzper

BB4E^Guerilla

Dit is ook wijs: windenergie on the cheap

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Mistraller
macheld schreef op maandag 27 april 2009 @ 22:54:
Hallo allemaal,

Na overpijnzingen en alle delen van dit topic gelezen te hebben ben ik er uit. Graag zou ik een nefit solarline2-110 op mijn schuine dak aan de staatkant hier in Hilversum willen plaatsen. Heeft er iemand ervaring kwa bouwvergunning voor zo'n bouwsel?
Voordat ik nu slapende honden ga wakker maken, kan je die zomaar op je dak leggen?
Voor dat het echte warme weer start zou het fijn zijn als het systeem geinstaleerd is.
Kijk even op de site van vrom. Volgens mij is het vergunningsvrij maar dat kan altijd per gemeente nog anders uitpakken voor zover ik begrepen heb.
Wij hebben de solarline 2-110 aan de achterzijde, en dat is zowieso geen probleem. Overigens zelf geplaatst, zie mijn site, onder het tabje hardware.

---------------

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Mistraller schreef op maandag 27 april 2009 @ 23:39:
[...]

Kijk even op de site van vrom. Volgens mij is het vergunningsvrij maar dat kan altijd per gemeente nog anders uitpakken voor zover ik begrepen heb.
Wij hebben de solarline 2-110 aan de achterzijde, en dat is zowieso geen probleem. Overigens zelf geplaatst, zie mijn site, onder het tabje hardware.
Há... Hier de link naar de juiste pagina van VROM

www.mijnzon.info

• JakeNL
  • Laatst online: 20-03 21:08
...
Ik kan je vertellen dat in de afgelopen week al regelmatig maximale temperaturen gehaald zijn, zeker als collector en vat met elkaar in overeenstemming zijn.
Opschieten dus :)

(Zonneschijn is belangrijk, niet of het buiten lekker warm is)

• zonneschijn

zonneschijn

JakeNL schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 09:12:
[...]

(Zonneschijn is belangrijk, niet of het buiten lekker warm is)
Pas op, zo meteen ga ik naast mijn schoenen lopen...

• JeroenH
Hallo allemaal,

Ha, een mede-Hilversummer! Voordat ik onze zonnestroompanelen plaatste heb ik de website van de gemeente Hilversum en VROM doorgespit opzoek naar richtlijnen en die waren vrij simpel: als het niet buiten het dakvlak van een schuin dak uitstak was het niet vergunningsplichting.

Ik zit nu net even te kijken op de website van de gemeente Hilversum, en er is kennelijk van alles veranderd... Als je kijkt op de pagina van de Welstandsnota dan kun je een PDF van hoofdstuk 6 downloaden, wat over dakkappellen, zonnestroompanelen en zonneboilers gaat. Het is op zijn ambtenaars opgesteld, dus met een paar seconden scannen kwam ik er niet helemaal uit, maar ik zou dit goed lezen om te weten te komen of je installatie vergunningsplichtig is.

Ik ga dit later eens goed lezen, want het lijkt er op dat onze installatie onder deze regels vergunningsplichtig had geweest... Daar krijg ik het toch wel een tikje warm van.

Anoniem: 165002

Ik kan ook niet tot de conclusie komen na het lezen van dat rapport. Ik heb eigenlijk nog helemaal niets gelezen uit DE wat daarop zou wijzen. Naar mijn mening is het een loze kreet om de SDE op te hemelen.
Kom dan met bewijzen en resultaten; berekeningen waarom het in DE mis zou gaan.

Let wel op dat de schrijver van het rapport werkt in opdracht van EZ en van het CDA is.
" Wij van WC eend" bla bla.
Bedroevend

Anoniem: 26970

Anoniem: 299897 schreef op donderdag 23 april 2009 @ 18:51:
[...]

De klusjesman moet nog gekozen worden, nu hebben we nog maar een offerte binnen. De plaatsing van de WTW is op zich niet zo lastig lijkt me, het is in ons geval een verticale buis die aan de afvoer en aan de koude waterleiding gekoppeld moet worden. Je moet alleen even bedenken welke kranen je wel via de WTW wil bereiken (douche koud, waterleiding naar boiler/CV) en welke niet (toilet, wastafel - daar moet gewoon koud water uit kunnen komen). En je moet bedenken welke afvoer je op de bestaande buis, en welke op de nieuwe buis wilt. Douche, evt afvoer van wastafel op de WTW buis. Wasmachine (zolder) kan ook. Maar toilet toch liever op de bestaande buis. Wat het bij ons weer iets lastiger maakt, is dat de koker met daarin de leidingen helemaal dichtgemetselt is. Openbreken dus, maar volgens mij moeten ze daar zowiezo bij (want we gaan de douche ook verplaatsen).

Ik zal wel wat fotos maken van de installatie, altijd leuk om te zien & hopelijk heeft je klusjesman er iets aan!
Als je dat zou willen doen, top! Waarschijnlijk maken we de badkamer in augustus, dus ik heb nog even.

Dan nog iets anders: sluipverbruik! Ik dacht 'och dat zal toch wel meevallen bij ons', omdat wij laders altijd uit het stopcontact trekken en de uitknop van de TV gebruiken i.p.v. de afstandsbediening. Dus niet!

Sluipverbruikers bij ons:
- wifi-router (7W), gaat nooit uit
- kabelmodem (7W), gaat ook nooit uit
- digitale TV-tuner, 6W, of-ie nou aan of uit staat!
- elektrisch verstelbare bedbodems, 10W samen!
- printer, 3W, of-ie nou aan of uit staat
- USB-hub met aparte voeding, 5W
- PC waarvan USB-aansluitingen actief blijven, 7W
- CRT-schermen, 1W per stuk als ze uit staan!

Even rekenen, alles optellen, keer 24, keer 365 hm hm zo zo gedeeld door 1000 *schrik* 411kWh per jaar! (op een totaal van 2500kWh!) Dan is die 400kWh van Milieu Centraal niet eens overdreven :o En dan heb ik nog niet eens alles gehad zoals b.v. mijn hifi-apparatuur (is nu niet aangesloten). Overigens gebruiken de telefoonadapters geen stroom als er geen telefoon aan zit (worden ook niet warm), gebruikt mijn wekker nagenoeg niets, en de wasmachine ook nagenoeg niets in standby.

Goed, dat wordt dus wat stekkerschakelaars plaatsen: alles van de PC's kan ik tegelijk uitschakelen. Router en modem krijgen een schakelaar zodat ik ze uit kan zetten als ze niet in gebruik zijn. TV-tuner komt achter de versterker te hangen zodat die automatisch uitschakelt. Bedbodems komen achter de schakelaar van de bedverlichting. Dat was wel even schrikken! Maar goed, het verbruik kan dus veel lager :)

• mkleinman

mkleinman

JeroenH schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 09:30:
[...]

Ha, een mede-Hilversummer! Voordat ik onze zonnestroompanelen plaatste heb ik de website van de gemeente Hilversum en VROM doorgespit opzoek naar richtlijnen en die waren vrij simpel: als het niet buiten het dakvlak van een schuin dak uitstak was het niet vergunningsplichting.

Ik zit nu net even te kijken op de website van de gemeente Hilversum, en er is kennelijk van alles veranderd... Als je kijkt op de pagina van de Welstandsnota dan kun je een PDF van hoofdstuk 6 downloaden, wat over dakkappellen, zonnestroompanelen en zonneboilers gaat. Het is op zijn ambtenaars opgesteld, dus met een paar seconden scannen kwam ik er niet helemaal uit, maar ik zou dit goed lezen om te weten te komen of je installatie vergunningsplichtig is.

Ik ga dit later eens goed lezen, want het lijkt er op dat onze installatie onder deze regels vergunningsplichtig had geweest... Daar krijg ik het toch wel een tikje warm van.
Ik heb net een poging gewaagd om door dat document van 39 pagina's heen te worstelen. 1 conclusie is veilig te trekken. Je weet nu wel waar de lokale belastingcenten heen gaan. :( . 39 pagina's aan tekst over toetsingscriteria voor garage's, uitbouwen, dakkapellen en zonnepanelen op het dak. Het moet niet gekker worden :'(

Anoniem: 220645

Het lijkt me zeker rendabel, gezien de hoge prijzen in Nederland. Op deze wijze kan er een pallet besteld worden, en wordt het risico en transport kosten gedeeld. I 'm in !!!

Misschien is dit iets:
http://sunelec.com/index....a41df6f5d58f5adda77e41928

Hoe zit het met de compatibiliteit van de panelen? Ik bedoel dat men daar werkt met 110 volt en wij met 220?
Anoniem: 281733 schreef op zondag 26 april 2009 @ 16:43:
[...]

Komen er dan importheffingen bij?
Hoeveel passen er in 1 container?
Actie beginnen en gezamelijk inkopen, er zijn misschien wel meer liefhebbers?

[Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 220645 op 28-04-2009 12:08]

Het is eindelijk zover. 3 juni wordt er bij ons een zonneboiler geinstalleerd. :) Het is een HR-Solar HRS120/2,5AR met een opslagvat van 120 liter wat genoeg zou moeten zijn voor 2 volwassenen en een kleintje van 1,5. Even wat bedragen: de installatie kost EUR 2795 incl btw en incl installatie. Het subsidiebedrag is EUR 940 (voor de verwachte 4.7GJ per jaar). Dus uiteindelijk kost het EUR 1855.

De aanvraag heb ik digitaal gedaan wat wel goed werkt moet ik zeggen.
https://www.senternovem.n...sidie_aanvragen/index.asp

en het aanvragen zelf via digid:
https://www.senternovem.n...anvragen/12_aanvragen.asp

En hier kun je een leuk overzichtje zien hoeveel aanvragen er momenteel binnen zijn gekomen en hoeveel budget er nog beschikbaar is.

http://www.senternovem.nl...matie/stand_van_zaken.asp

Per 28-04-2009:
Zonneboilers
Aanvragen: 2833
Vergeven: € 3.319.958
Over: € 12.680.042

Nog genoeg budget om je zonneboiler aan te vragen!

Anoniem: 292798

Even jullie mening polsen. Ik heb een warmtepomp boiler van 300L. Dit is een Stiebel Eltron LWA252. Zo'n ding verwarmt sanitair warm water met behulp van de afvoerlucht van je huis. Ik denk er al een tijdje over om een "grote" zonneboiler hierbij aan te schaffen met een extra buffervat.

Maar, ik kan natuurlijk ook een externe platenwarmtewisselaar erop aansluiten en alleen een zonnecollector plaatsen. De overige ruimte kan ik gebruiken voor PV om de energie die de warmtepomp gebruikt te compenseren. De warmtepomp heeft een COP van 3,69. Dus gebruikt grofweg 400W om 1400W warmte aan het water toe te voegen.

Graag jullie mening.

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-03 15:17
Anoniem: 220645 schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 11:56:
Het lijkt me zeker rendabel, gezien de hoge prijzen in Nederland. Op deze wijze kan er een pallet besteld worden, en wordt het risico en transport kosten gedeeld. I 'm in !!!

Misschien is dit iets:

[...]
Dat zijn best goede prijzen. Zeker de pallets: USD 14,235 voor 28 205 watt panelen. Da's USD 2.48 per watt.Met de huidige koers minder dan EUR 2 per watt. Komen nog wel de nodige kosten (transport, BWT, invoerheffingen) bij, maar dan nog. Mijn interesse is wel gewekt, mochten er meer zijn dan wil ik dit wel overwegen.

Hoe zit het met de compatibiliteit van de panelen? Ik bedoel dat men daar werkt met 110 volt en wij met 220?

[...]
Zou niet uit moeten maken. Gewoon een kwestie van de omvormer in de EU bestellen, die zijn gewoon naar 220 toe.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:58
Je vergeet sowieso een dingetje: de warmte die je warmtepomp aan de afvoerlucht onttrekt is feitelijk warmte van je huis. Dit moet je dus compenseren met je CV ketel als je huis te koud word ('s winters). Nou kun je zeggen dat je dit anders sowieso naar buiten zou hebben gepompt, maar dat had je met een warmtewisselaar kunnen doen.

Een pump om mee te nemen in je overweging is de COP van je warmtepomp die sterk afhankelijk is van het temperatuursverschil tussen je afvoerlucht en boiler. Hoe geringer hoe beter voor je COP. Hoe ga je de zonneboiler dus gebruiken? Ga je hiermee naverwarmen? Dat lijkt me lastig, maar is wel het efficiëntst voor je warmtepomp. Aan de andere kant is je zonneboiler minder warm bij hogere temperatuur.
Daarnaast is er nog het eerst genoemde punt. In de zomer als een zonneboiler het best presteert (en eventuele PV ook, maar dat boeit niet), dan is je COP ook het hoogst, omdat je binnenlucht warmer is.

Als je zegt dat jou warmtepomp een COP heeft van 3,69 dan is PV mogelijk ook een concurrent. PV heeft een rendement +/-15% * 3,69 = 55,35 maar compenseert dit doordat je er ook diffuus licht mee opvangt. Een ander voordeel van PV is dat een veel eenvoudigere oplossing is. Geen waterleiding = geen lekkages, geen pompen = geen bewegende delen, geen vloeistoffen = niet vervangen, etc. PV is veel onderhoudsvriendelijker en flexibel, omdat je er ook je TV, verlichting en wasmachine op kunt aansluiten. Nadeel van PV is dat het duurder is.

Anyway, ik zou iig een zonnecollector plaatsen. Iedere Joule van de zon die je opvangt is er een die je gratis hebt gekregen. Of dit nou warmte is of elektriciteit. Ik denk dat persoonlijk mijn voorkeur uit zou gaan naar een groot PV systeem. Één systeem op je dak ziet er niet alleen strak uit, je hoeft ook maar een keer offerte en subsidie aan te vragen, te installeren en je hebt minder onderhoud.

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Misschien is dit iets:

[...]
Zonnepanelen leveren gelijk stroom. Je moet een omvormer in europa aanschaffen om de gelijk stroom om te zetten naar 230V wisselspanning en zo aan het net terug te leveren.
Wel toevallig. Zo had ik vorig jaar mijn Evergreen panelen besteld. Alleen Kyocera lukte niet, die mochten niet aan europa verkocht vanwege marktbescherming.
Op dit moment bestel ik mee met een belgisch bedrijf die een container met 728 stuks besteld. Drukt de vervoerskosten flink naar beneden en groothandelsprijs. Heb je interesse, dan laat maar weten.

www.sunsolar.nl

Deze meneer haalt juist de punten naar voren welke het feed-in systeem in Duitsland een succes maken.
Hij noemt geen enkel punt die aantoont hoe dit uit de hand zou moeten lopen en welke signalen er dan zijn.

Deze knakker moet eerst het boek van Hermann Scheer eens lezen.

En hoe "Duitse subsidiepot is bodemloos" ineens wordt vertaald naar een bodemloze put. _/-\o_
Juist omdat er geen bodem/limiet is, draagt juist bij aan het succes!!!

Sander is in juni 2005 gepromoveerd aan de Groningse universiteit. Onderzoeken gedaan als:
http://www.kennislink.nl/...g-vergroot-energiegebruik
met onderaan als conclusie:
Het enige duurzame alternatief is volgens hem een significant snellere introductie van emissieloze voertuigen zoals elektrische auto’s of brandstofcelauto’s, gecombineerd met de realisatie van een duurzame energievoorziening voor deze voertuigen.

En dan beschrijft hij in dit rapport dat het een bodemloze put is????

[Voor 72% gewijzigd door Anoniem: 220645 op 28-04-2009 14:24. Reden: ingekort]

• Paul C
Hoe zit het eigenlijk met het aansluiten van 'grote' omvormers in Nederland? Zo'n beestje van 8kW duwt namelijk een piek stroom van 31A het net op over 1 fase. Toch meer dan een gemiddeld stopje van 16A of een afzekering van een fase op 25A.
Hoe zit dit met aansluiten?
Moet dit over twee groepen?
Wat als je 3x25A hebt?

Anoniem: 165002

pcmadman schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 13:45:
Hoe zit het eigenlijk met het aansluiten van 'grote' omvormers in Nederland? Zo'n beestje van 8kW duwt namelijk een piek stroom van 31A het net op over 1 fase. Toch meer dan een gemiddeld stopje van 16A of een afzekering van een fase op 25A.
Wat als je 3x25A hebt?
Dat wil ik ook wel eens weten.
Je kan natuurlijk 2/3 kleinere nemen maar dit is vaak duurder.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 10:41:
[...]

Ik heb net een poging gewaagd om door dat document van 39 pagina's heen te worstelen. 1 conclusie is veilig te trekken. Je weet nu wel waar de lokale belastingcenten heen gaan. :( . 39 pagina's aan tekst over toetsingscriteria voor garage's, uitbouwen, dakkapellen en zonnepanelen op het dak. Het moet niet gekker worden :'(
Daar heb je toch meer aan dan dat stomme artikel uit de nota van A'dam centrum

4.2.10 Zonnecollectoren en zonnepanelen
a bij plaatsing aan rijks-, of gemeentelijke monumenten of in het
beschermd stadsgezicht mogen geen architectuur-historische
of anderszins monumentale waarden worden aangetast;
b de zonnecollector wordt geplaatst aan de achterzijde in het
vlak van het dak;
c meerdere zonnecollectoren worden op een horizontale lijn
gerangschikt;
d de gezamenlijke breedte van de zonnecollectoren bedraagt
niet meer dan 1/3 van de beschikbare dakvlakbreedte.

Waarbij ze dan met droge ogen zeggen dat het ook voor een plat dak geldt. 8)7

A'dam ZonPHP PVOutput

Anoniem: 292798

De ventilatielucht had ik anders toch afgevoerd en wordt nu tenminste nog hergebruikt. De temperatuur hiervan is natuurlijk aardig constant omdat het binnen altijd tussen de 18 en 22 grC is. De WP boiler kun je instellen wanneer deze moet opwarmen. Dit kan bijvoorbeeld 's nachts zijn of wat dan ook.

Het idee is als volgt:

De WP boiler wordt opgenomen in het verwarmingssysteem. Uiteraard met een mengventiel (verwarmingssysteem is modulerend en LTV ingesteld op max 45grC ivm muur en vloerverwarming) en een groter expansievat (300L erbij in je systeem is aardig wat).
Nu heeft de WP boiler een warme-, koude- en circulatieaansluiting. Ik sluit een platenwisselaar met een pomp aan tussen de warme- en circulatieaansluiting waarmee ik tapwater opwarm (doorstroom principe) voordat het de naverwarmer (HR107 ketel) doorgaat voor eventueel naverwarming.

Ik kan hetzelfde trucje uithalen met een zonnecollector tussen de koude- en circulatieaansluiting. Voor het regelen van de WP is eea af te stemmen met de zonnecollector op het dak. Als bij zonsondergang geen 60grC bereikt is in de WP boiler, dan kan de WP het vat naverwarmen tot 60grC. Bij voorkeur kies ik een collectoroppervlak dit minimaal in stagnatie gaat in combinatie met de 300L boiler. Ik kan immers altijd de 60grC bereiken met de WP in de boiler.

• Paul C
Anoniem: 165002 schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 13:57:
[...]
Dat wil ik ook wel eens weten.
Je kan natuurlijk 2/3 kleinere nemen maar dit is vaak duurder.
Niet alleen duurder (€0,57/wP voor SB3300 vs €0,42/wP voor SMC7000 bij SolarNRG), maar ook nog eens minder efficiënt (EURO ETA 94,4% voor de SB3300 vs EURO ETA 97,7% voor de SMC7000).
En de MPPT spanningsrange ligt lager (200-400 voor SB3300 vs 333-500 voor de SMC7000), waardoor je strings met een hogere spanning en dus lagere kabelverliezen kunt aanleggen.

[Voor 18% gewijzigd door Paul C op 28-04-2009 14:33]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb contact gezocht met de fabrikant van m'n combiketel en van de branderautomaat. Ik hoopte wat informatie los te krijgen over het Openthermprotocol in combinatie met een Opentherm thermostaat. Doel is natuurlijk zuiniger stoken en om een aantal basiswaarden zoals boilertemperatuur enz. vanaf de thermostaat te kunnen aflezen/instellen. De antwoorden waren weinig bemoedigend:
Argus Vision, de OEM-fabrikant van de branderautomaat schreef:
De besturing voor de Combifort toestellen is door ons bedrijf specifiek voor Daalderop ontwikkeld en leveren wij ook uitsluitend en exclusief aan Daalderop. Om deze reden kan ik u helaas geen informatie verstekken over de mogelijkheden van de regelunit.

Er zijn vele fabrikanten van Opentherm thermostaten, maar ook wij zijn niet bekend welke features exact in welk type thermostaat aangeboden worden. Ondanks dat het een OpenTherm thermostaat is, betekent dit in de praktijk helaas nog niet altijd dat alle functies ook werkelijk op dezelfde wijze ondersteund worden.
Daalderop had de volgende opwekkende boodschap:
het omschakelen van zomer en winterstand is een functie die in de thermostaat zit. Dit heeft betrekking op instellingen op de thermostaat, niet in de ketel. De besturing van een ketel wordt volledig overgenomen door de thermostaat, commando's om te branden worden door de thermostaat gegeven. Als op een Daalderop ketel een "Open-Therm" thermostaat wordt aangesloten wordt de weersafhankelijke regeling (en de aansluiting van de buitensensor) uitgeschakeld. De aansluiting voor deze sensor werkt dus niet in combinatie met de door u gebruikte thermostaat. Ondanks dat de thermostaat volgens het "Open-Therm" protocol werkt wil dit niet zeggen dat alle functies van de thermostaat en/of ketel werken. Iedere fabrikant is vrij om naar eigen inzicht een aantal functies te gebruiken. Alleen de functies die door beide fabrikanten worden ondersteund functioneren.
Nog afgezien van het feit dat bovenstaand verhaal over buitensensor onjuist is, geeft het wel aan dat je als consument er niet tussen komt, dit overigens niet alleen tot mijn ergernis, maar ook voor diegenen die met domotica aan de slag willen. En dan te bedenken dat die branderautomaat een data-aansluiting heeft |:(

A'dam ZonPHP PVOutput

• mkleinman

mkleinman

Dat is het hele probleem van de "open"therm standaard. Je schijnt behoorlijk te moeten betalen wil je toegang kunnen krijgen tot dit protocol. En dat maakt het werken voor ons hobbyisten een stuk lastiger.

• NielsTn
Essent heeft een onderzoek klaar en mailt klanten (ehh ben al maanden EX klant)
het gaat over electrisch rijden

wat vinden we van het rapport?

Anoniem: 299897

Heeft iemand ervaring met het KlikAanKlikUit systeem? Ik zou het willen gebruiken om de netwerk apparatuur (staat door het hele huis) uit te zetten als we gaan slapen danwel het huis uit gaan.

Ik zie het zo voor mij:
2x de enkelvoudige draadloze schakelaar
4x de 3500W niet dimbare plug
Als ik het goed begrijp kan je het systeem zo instellen dat zowel de draadloze schakelaars als de schakelende pluggen dezelfde frequentie gebruiken (dus dezelfde schakelfunctie hebben), zodat we er een schakelaar bij de voordeur en een bij het lichtknopje in de slaapkamer kunnen plaatsen die elk alle apparaten schakelt.

Ik ben alleen bang dat de zender bij de voordeur nooit door 2 betonnen vloeren heen komt om de switch en de wifi op zolder uit te zetten.

Het voordeel zou zijn, dat 2x linksys wifi, 2x 8 poorts en 1x 4 poorts netgear ethernet, en 1x linksys vpn firewall/gateway uit staan als ze niet nodig zijn. (Heb nog niet gemeten wat het stroomverbruik in idle stand van deze apparaten is). Nu doe ik er niks aan, ik ga niet continu op 3 verdiepingen onder bureaus en achter kastjes stekkers eruit trekken.

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Open Therm protocol:
Heeft iemand al eens geprobeerd om dit protocol te krijgen?
Ik namelijk wel. En het is geen enkel probleem. Je moet wel verklaren dat je het niet commercieel gebruikt !
Voor niet commercieel gebruik krijg je alle gegevens zonder meer.
Je weet daarmee precies op welke wijze de communicatie moet geschieden.
Helaas kun je er vervolgens niet zo veel mee.
Vergelijk het maar met een alfabet. Je kent de letters, maar kunt niet een vreemde taal lezen of schrijven.

Anders gezegd, de fabrikant bepaald welke commando's hij precies gebruikt.
Er zijn wel gemeenschappelijke zaken.
Net als indertijd bij de Soladin 600 is het protocol wel te ontrafelen.
De methode van communicatie is namelijk wel bekend.

Guus Assmann

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Anoniem: 299897 schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 15:51:
Heeft iemand ervaring met het KlikAanKlikUit systeem? Ik zou het willen gebruiken om de netwerk apparatuur (staat door het hele huis) uit te zetten als we gaan slapen danwel het huis uit gaan.

Ik zie het zo voor mij:
Als ik het goed begrijp kan je het systeem zo instellen dat zowel de draadloze schakelaars als de schakelende pluggen dezelfde frequentie gebruiken (dus dezelfde schakelfunctie hebben), zodat we er een schakelaar bij de voordeur en een bij het lichtknopje in de slaapkamer kunnen plaatsen die elk alle apparaten schakelt.

Ik ben alleen bang dat de zender bij de voordeur nooit door 2 betonnen vloeren heen komt om de switch en de wifi op zolder uit te zetten.

Het voordeel zou zijn, dat 2x linksys wifi, 2x 8 poorts en 1x 4 poorts netgear ethernet, en 1x linksys vpn firewall/gateway uit staan als ze niet nodig zijn. (Heb nog niet gemeten wat het stroomverbruik in idle stand van deze apparaten is). Nu doe ik er niks aan, ik ga niet continu op 3 verdiepingen onder bureaus en achter kastjes stekkers eruit trekken.
Ik heb hier ook een paar van die kastjes liggen (bij de gamma zijn ze per 3 iets van 20 tientjes). De zenders werken allemaal met batterijen (CR2032 voor de afstandsbediening en CR123 voor de wandcontactdoosjes). Verbruik van de ontvangers is ongeveer 0,5 W (24/7).
Per schakelaar en ontvanger kan je idd aangeven naar welk 'kanaal' deze luisterd, het is dus geen probleem om meerdere schakelaars/ontvangers te combineren. Bereik door 2 gewapende vloeren lijkt me lastig, ik kan het vanavond even proberen. Ik schakel de douche ventilator met zo'n ding (de ventilator zit op de vliering), kan eens kijken of de afstandbediening vanaf de woonkamer werkt.

IJsbeer schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 16:40:
[...]

Bereik door 2 gewapende vloeren lijkt me lastig, ik kan het vanavond even proberen. Ik schakel de douche ventilator met zo'n ding (de ventilator zit op de vliering), kan eens kijken of de afstandbediening vanaf de woonkamer werkt.
Dat zou erg fijn zijn als je dat wilt proberen! Ik ben benieuwd!!

• styno
  • Laatst online: 24-03 14:11

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

aip schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 13:06:
Dat zijn best goede prijzen. Zeker de pallets: USD 14,235 voor 28 205 watt panelen. Da's USD 2.48 per watt.Met de huidige koers minder dan EUR 2 per watt. Komen nog wel de nodige kosten (transport, BWT, invoerheffingen) bij, maar dan nog. Mijn interesse is wel gewekt, mochten er meer zijn dan wil ik dit wel overwegen.
Volgens mij heb ik net ergens anders gelezen dat er geen invoerheffingenzijn op semiconductor producten (wat zonnepanelen ook zijn). Dat scheelt alweer behoorlijk.

Op het Duitse photovoltaik forum zijn overigens ook regelmatig aanbiedingen te vinden die in de buurt van de Eur 2/Wp komen. Ze zijn nog wel iets duurder maar transport zal goekoper zijn dan uit Amerika of Taiwan en je hebt meer kans op ondersteuning/garantie.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

(Heb nog niet gemeten wat het stroomverbruik in idle stand van deze apparaten is).
Inmiddels heb ik het stroomverbruik gemeten:
  • De twee linksys wifi punten gebruiken ieder 4,9W continu
  • De twee 8 poorts netgear ethernet switches gebruiken ieder 5,8W continu
  • De 4 poorts netgear switch gebruikt 6,1W continu
  • De linksys VPN gebruikt 6,1W continu
In totaal 33,6W continu, ofwel 249 kWh per jaar. Als je met een gemiddelde van hoog en laagtarief rekent, komt dit op 68 euro per jaar. Dat is meer dan ik had verwacht!

Ik gok dat de apparaten 75% van de tijd uit kunnen staan, dus dat dit 50 euro per jaar bespaart.

• Mars Warrior
  • Laatst online: 24-03 16:16

Mars Warrior

Earth, the final frontier

styno schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 18:07:
[...]
Volgens mij heb ik net ergens anders gelezen dat er geen invoerheffingenzijn op semiconductor producten (wat zonnepanelen ook zijn). Dat scheelt alweer behoorlijk.

Op het Duitse photovoltaik forum zijn overigens ook regelmatig aanbiedingen te vinden die in de buurt van de Eur 2/Wp komen. Ze zijn nog wel iets duurder maar transport zal goekoper zijn dan uit Amerika of Taiwan en je hebt meer kans op ondersteuning/garantie.
Yep, daar heb ik ook al een aantal keer zitten neuzen. Sommige bieden stuksprijzen aan, anderen gaan er toch vanuit dat je even minimaal 3kWp afneemt. Ook is het zo dat sommigen binnen duitsland geen verzendkosten rekenen, dus met een duits (aflever)adres moet je dan enkel nog even met je door de baas betaalde auto op en neer naar Duitsland. :D

Het enige waar ik dan nog een beetje van schrik is de prijs van de omvormers: voor een 1100W zit je zo aan de €900, en dat komt er natuurlijk nog wel even bij. Zit je met 1100W en €2,25/Wp toch nog totaal, zonder installatie & andere materialen aan de €3375.

Terugverdientijd, zonder SDE wordt dan 10-15jr. Met SDE (kansloos door overinschrijvingen??) zou het een heel stuk lager worden (5-8jr??) en is het de jaren erna flink verdienen...

Verder vraag ik me af of de eis van een extra groep boven de 600Wp nu enkel een regel is, of dat er andere redenen zijn om dit te moeten: het is me dus niet duidelijk waarom ik geen 1100Wp gewoon op het stopkontakt kan aansluiten :? (en dus de investering van extra leidingen/groep etc. achterwege kan laten!)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Tjakka, en toch weer 65gr onderin (200l) na deze *****dag _O-

De laatste (en eerste) straaltjes zon waren net zat.

• Paul C
@Mars warrior: omdat anders de afzekering niet meer klopt. Als jij meer dan 600watt invoert en de zekering laat ook nog eens 16A door, dan kan er op die groep veel meer verbruikt worden dan de 16A waarvoor de bekabeling is ontworpen. Dat levert dus brandgevaar op. Behoorlijk hypothetisch allemaal, maar het hoeft ook maar een keer in die 30jaar dat jou panelen er liggen fout te gaan en je hele huis brand af. Buiten dat je wel eens niet verzekerd zou kunnen zijn als je het fout aansluit.

• mkleinman

mkleinman

Ik wil in elk geval het risico niet lopen, ik leg een aparte groep aan naar de vliering waar de omvormer komt te hangen. :)

• hhints
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-10-2019
Mars Warrior schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 18:57:
[...]

Verder vraag ik me af of de eis van een extra groep boven de 600Wp nu enkel een regel is, of dat er andere redenen zijn om dit te moeten: het is me dus niet duidelijk waarom ik geen 1100Wp gewoon op het stopkontakt kan aansluiten :? (en dus de investering van extra leidingen/groep etc. achterwege kan laten!)
Als je geen brutoproductiemeter hoeft of wilt plaatsen (geen SDE) dan hoef je voor 1100 W geen aparte groep aan te leggen.
Gewoon in het dichtstbijzijnde stopcontact.
Ook voor een 3,3 kW inverter is een aparte groep niet echt nodig.
Voorwaarde is wel dat je niet meer zware andere belastingen aansluit, zoals elektrische kacheltjes, dan je zonder de zonnestroom installatie ook niet gedaan had.

Stel er is een een serie stopcontacten in huis die allemal op een 16 ampere zekering zijn aangesloten.
Zonder zonnestroom invoeding, kun je daar dan voor ca 3600 W aan kacheltjes aansluiten, voordat de zekering van 16 amp af slaat.

Als op een van de stopcontacten een zonnestroom installatie komt, diezelf bij volle zon 3600 W in het net stopt, dan branden die kacheltjes helemaal op zonnestroom.
Niks aan de hand. De zekering in de meterkast heeft niets te doen, de ferraris meter staat stil
Je zou op dat moment ongestraft nog eens een extra set elektrische kacheltjes kunnen aansluiten.
Er wordt dan 2 x 3600 W opgestookt in de kacheltjes
en daarvan komt 3600 van de zonnestroom installatie en 3600 van de meterkast.

Dat gaat allemaal goed.
Maar als er een wolk voor de zon schuift, dan komt er ineens minder zonnestroom binnen, en de dubbele hoeveelheid kacheltjes trekken dan te veel stroom uit de meterkast, waardoor de zekering afslaat.
Maar dan had je ookmaar niet het dubbele aantal kacheltjes moeten aansluiten.

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-03 22:25
Die aparte groep zul je ook alleen moeten hebben als je niks anders hebt. Ik heb bijv 2 aparte groepen voor de wasmachine en droger op zolder. Nu zit de wasmachine tegenwoordig op hotfill dus veel vermogen trekt dat ding niet meer. Die kunnen dus wel met zijn 2en op 1 groep. Heb je er 1 over voor zonnestroom..

Op de fiets vervuil je niets!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
3,6 kW van de PV en 3,6 kW van de meterkast = 7,2 kW is ruim 31 A. Dat is wel wat veel voor je draden in de muur.......

• hhints
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-10-2019
Wat als je 3x25A hebt?
Een enkel fase omvormer kun je alleen op een enkele fase aansluiten.
Daarvoor kun je eigenlijk niet meer een gewone stekker gebruiken, maar heb je aparte draden nodig van voldoende dikte. Ik denk 4mm2.
Dat kan allemaal elektrisch heel goed.
De angel zit in het capaciteits tarief. Door dat je een meterkast netaansluiting nodig hebt met een hoger stroomsterkte dan de standaard 25 ampere, betaal je een veel hoger tarief.

Sinds begin 2009, betaal je een lager kWh tarief, daar zitten de transportkosten niet meer bij.
Die transportkosten betaal je voortaan als eenmalig vast bedrag, het capaciteitstarief.
Standaard is een 3 fasen 25 A aansluitng
Of een ouderwetse 1 fase aansluiting tot max 80 Amp.

Heb je deze laatse dan heb je ng even geluk, waant daarvoor is een uitzondering gemaakt.
Die 8kW enkel fase inverter past daar zonder problemen op. Mits je de kabels dik genoeg maakt.

Ik kan alleen niet voorspellen wat de netbeheerder wil of oplegt als hij een brutoproductiemeter wil plaatsen, in het kader van de SDE.
Je moet zelf in zo'n geval natuurlijk volhouden dat je je enkelfase ferrarismeter wilt houden.
de Netbeheerder zal je uitleggen==beweren dat die meter onnauwkeurig is.
Jij zegt dan vervolgens dat je daardoor dan de afgelopen 40 jaar dubbel te veel hebt betaald.
Waarna de nethebeerder zijn aanbod herhaalt om gratsi een slimme meter te plaatsen voor bijvoorbeeld 40 ampere, waardoor je een 4 keer hoger capaciteits tarief gaat betalen.

Maar als de netbeheerder er buiten blijft, kun je uitstekend met een 1 fase inverter werken.

Hoi Solarking, ik heb je een prive bericht gestuurd.
SolarKing schreef op zondag 26 april 2009 @ 16:33:
[...]

• Paul C
Wij zitten sowieso op een digitale meter, want de hele meterkast is nieuw (gemetseld) in 2000. Volgens mij is het idd 3x25A, maar ik kan het hier nu niet controleren. Ik moet sowieso maar eens met een elektricien gaan babbelen, want er zitten nu drie aardlekschakelaars op met ieder 4 groepen aangesloten + in de schuur nog eens kracht plus twee groepen. Lijkt me aardig aan de max.

• JeroenH
Een groot gedeelte van de deelnemers aan de Solar Days / open dagen van ODE zijn bekend:

http://www.solardays.nl/open_huis_informatie.html

Zijn daar Tweakers bij?

JeroenH schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 22:56:
Een groot gedeelte van de deelnemers aan de Solar Days / open dagen van ODE zijn bekend:

Zijn daar Tweakers bij?
ene JeroenH staat erbij ;)

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Wat als je 3x25A hebt?
Zelf heb ik eens naar Enexis gebeld hoeveel ik max op 1 fase mocht aansluiten, dat vanwege mijn uitbreidingswensen van 3,4kWp naar 7,6 kWp.
Ze zeiden dat dat geen enkel probleem was zolang de hoofdstop erop berekend was. Ik heb een 1 fase 40A hoofdgroep vanwege electrisch koken en daar mocht it gerust 7,6 kWp op aansluiten.
Over de groepen. Je mag maximaal 3600 W per groep aansluiten. Heb je een grotere omvormer dan dat dan kun je een kookgroep gebruiken en waarschijnlijk heb je nog wel grotere paralel geschakelde groepen hiervoor.

Heb je een 3 x 25A aansluiting dan wordt het een ander verhaal. Daar kun je geen 8 kW omvormer op aansluiten tenzij die is uitgerust met een 3 fase aansluiting. Sommige merken hebben dat.

www.sunsolar.nl

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03 17:15
Iemand Johan van Sunsystems nog gesproken / gemaild? Ik heb geen telf. nummer van hem, misschien kan iemand die PB'en?

[Voor 38% gewijzigd door SpiceWorm op 28-04-2009 23:30]

• NielsTn
JeroenH schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 22:56:

Zijn daar Tweakers bij?
Heb mij wel aangemeld per mail.... benieuwd of er uberhaupt toeloop is...

• Mistraller

Ik zie het zo voor mij:

Mijn Fritzbox heeft al VPN/firewall/AP/4 poorts switch aan boord. Kan je niet wat zaken bundelen op één enkel apparaat? Verder zijn er heel wat tweakers bezig (geweest) met klik-aan-klik-uit modden. Je kan er geweldige dingen mee doen! Je kan die zender bijvoorbeeld aan een linux routertje hangen (die je ook al als Switch/AP/VPN doosje kan gebruiken) Dan kan je dus via internet (web of mailtje), telefoon, bluetooth, whatever, een apparaat schakelen dat via klikaanklikuit bereikbaar is. Het is wat tweaken, maar home automation kan je supergoedkoop aanpakken en eindeloos uitbreiden :)
Volgens mij zijn er al verschillende topics aan gewijd.

Wil je het simpel doen; vaak zijn er timeslots dat de die apparaten echt zeker niet nodig hebt. Doe er dan een tijdklokje tussen. Pakt in elk geval minder stroom dan alles aan.
hhints schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 21:09:
[...]

Als je geen brutoproductiemeter hoeft of wilt plaatsen (geen SDE) dan hoef je voor 1100 W geen aparte groep aan te leggen.
Gewoon in het dichtstbijzijnde stopcontact.
Ook voor een 3,3 kW inverter is een aparte groep niet echt nodig.
Voorwaarde is wel dat je niet meer zware andere belastingen aansluit, zoals elektrische kacheltjes, dan je zonder de zonnestroom installatie ook niet gedaan had.

Stel er is een een serie stopcontacten in huis die allemal op een 16 ampere zekering zijn aangesloten.
Zonder zonnestroom invoeding, kun je daar dan voor ca 3600 W aan kacheltjes aansluiten, voordat de zekering van 16 amp af slaat.

Als op een van de stopcontacten een zonnestroom installatie komt, diezelf bij volle zon 3600 W in het net stopt, dan branden die kacheltjes helemaal op zonnestroom.
Niks aan de hand. De zekering in de meterkast heeft niets te doen, de ferraris meter staat stil
Je zou op dat moment ongestraft nog eens een extra set elektrische kacheltjes kunnen aansluiten.

Dat gaat allemaal goed.
Maar als er een wolk voor de zon schuift, dan komt er ineens minder zonnestroom binnen, en de dubbele hoeveelheid kacheltjes trekken dan te veel stroom uit de meterkast, waardoor de zekering afslaat.
Maar dan had je ookmaar niet het dubbele aantal kacheltjes moeten aansluiten.
Volgens mij moet de groep dedicated zijn als je meer dan 2,25A wil invoeden. Als er stopcontacten "vrij" te gebruiken zijn op die groep ben je volgens mij illegaal bezig.

Het probleem is dat als jij 16A loopt in te voeden, en je gaat nog eens 16A uit je meterkast trekken, dan loopt er dus 32A door de bedrading.

Daar is die installatie niet op berekend, ook al zou het theoretisch kunnen. Als je huis afbrand, en het blijkt op één of andere manier te herleiden tot een ondeuglijke installatie, dan kan je fluiten naar je centen.

Kortom, niet besparen op die groep, maar gewoon goed doen. En anders meer groepen gebruiken, waarbij je meerdere omvormers op meerdere groepen hangt.

---------------

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

:)

[Voor 99% gewijzigd door SolarKing op 28-04-2009 23:58]

www.sunsolar.nl

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:08
hhints schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 21:09:
[...]

Dat gaat allemaal goed.
Dat gaat niet goed, want er loopt dan 7200 W=31 A door je draden in huis. Je zekering klapt er niet uit, die is bedoeld om er voor te zorgen dat er geen stroom > 16A door de draden gaat. Ter plekke van de zekering is de stroom < 16 A maar op andere plaatsen kan die 31 A voorkomen. Daarom die extra groep, dan voorkom je dit.
DIt is geen SDE regel, maar een installatievoorschrift.

• IJsbeer
  • Niet online
Anoniem: 299897 schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 17:28:
[...]

Dat zou erg fijn zijn als je dat wilt proberen! Ik ben benieuwd!!
Hij werkt ook op die afstand. Ik kan dus vanuit de woonkamer de ventilator aanzetten die op de vliering bevindt.

• Mars Warrior
  • Laatst online: 24-03 16:16

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Iedereen bedankt voor het commentaar op de extra groep ja/nee & het waarom.

Resumerend gaat het dus feitelijk om veiligheid en het niet overschrijden van de 16A door je bedrading 8)
Met een extra, dedicated groep voldoe je hier altijd aan, zolang je PV maar onder de 3.6kW blijft.

Nu is het aanleggen van een extra groep in de meterkast niet zo'n probleem lijkt me, maar wel van een extra buis door het huis. Mag je de bedrading van de extra groep door een bestaande buis trekken en dan op een geschikte plek een dedicated (evt. afgezekerd) PV stopcontact maken :? Of geld de 16A norm niet enkel voor de bekabeling, maar mag door een enkele buis ook niet meer dan 16A lopen :X

Als alternatief (dat hebben meer mensen hier als ik het me goed herinner) kan die leiding ook gebruikt worden om bijv. op zolder een extra 2 groepenkast aan te sluiten (1 voor bestaande dingen, 1 voor PV)?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mars Warrior schreef op woensdag 29 april 2009 @ 09:39:
Iedereen bedankt voor het commentaar op de extra groep ja/nee & het waarom.

Resumerend gaat het dus feitelijk om veiligheid en het niet overschrijden van de 16A door je bedrading 8)
Met een extra, dedicated groep voldoe je hier altijd aan, zolang je PV maar onder de 3.6kW blijft.

Nu is het aanleggen van een extra groep in de meterkast niet zo'n probleem lijkt me, maar wel van een extra buis door het huis. Mag je de bedrading van de extra groep door een bestaande buis trekken en dan op een geschikte plek een dedicated (evt. afgezekerd) PV stopcontact maken :? Of geld de 16A norm niet enkel voor de bekabeling, maar mag door een enkele buis ook niet meer dan 16A lopen :X
Er mag inderdaad niet meer dan 16A door een buis. Je moet dus op zoek naar een manier om op zolder te komen. Dat kan eventueel ook buitenom. Maar meestal zijn er in huis ook wel plekken te vinden waar je niet al te moeilijk omhoog (ventilatieschacht, beluchting riool enz) kan, en misschien moet je eerst een stukje naar beneden (onder de vloer door).
Als alternatief (dat hebben meer mensen hier als ik het me goed herinner) kan die leiding ook gebruikt worden om bijv. op zolder een extra 2 groepenkast aan te sluiten (1 voor bestaande dingen, 1 voor PV)?
Dat mag alleen als de zekering op zolder lager is dan in de groepenkast, daar kom je dus niet verder mee.

(p.s. Wat heb je een duurzame website als homepage opgegeven :) )

[Voor 20% gewijzigd door ericplan op 29-04-2009 09:59]

A'dam ZonPHP PVOutput

• JakeNL
  • Laatst online: 20-03 21:08
pcmadman schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 22:20:
Wij zitten sowieso op een digitale meter, want de hele meterkast is nieuw (gemetseld) in 2000. Volgens mij is het idd 3x25A, maar ik kan het hier nu niet controleren. Ik moet sowieso maar eens met een elektricien gaan babbelen, want er zitten nu drie aardlekschakelaars op met ieder 4 groepen aangesloten + in de schuur nog eens kracht plus twee groepen. Lijkt me aardig aan de max.
Ik zit in hetzelfde 'schuitje'. Vorig jaar een 3-fasen aansluiting aan laten leggen, waarbij je automatisch zo'n mooie digitale meter krijgt.
Wanneer ik nu wel eens over PV na zit te denken, vraag ik me altijd af hoe dat nu in de meterkast opgelost moet gaan worden. Het zal wel weer niet goedkoop worden. ;(

Anoniem: 297607

ericplan schreef op woensdag 29 april 2009 @ 09:54:
[...]

Er mag inderdaad niet meer dan 16A door een buis.

[...]
Hoe zit dat dan bij een 3 fase aansluiting, daar loopt 3x16A door een en dezelfde buis?

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-03 10:01

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

SpiceWorm schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 23:29:
Iemand Johan van Sunsystems nog gesproken / gemaild? Ik heb geen telf. nummer van hem, misschien kan iemand die PB'en?
mail me maar, ik heb zijn telnr, ik heb ook 2 weken gewacht op een reactie

• gatgda
Anoniem: 297607 schreef op woensdag 29 april 2009 @ 10:11:
Hoe zit dat dan bij een 3 fase aansluiting, daar loopt 3x16A door een en dezelfde buis?
volgens mij ligt het er meer aan dat je niet 2 verschillende groepen door 1 buis mag hebben liggen. Wij hadden hetzelfde probleem (1 buis waar eigenlijk 2 groepen doorheen zouden moeten), toen is verteld dat er dus geen 2 groepen door mochten. Of 1 groep met meer dan 16A (Door uiteraard een dikkere draad) wel mag, weet ik niet, maar ik denk het wel.

• IJsbeer
  • Niet online
gatgda schreef op woensdag 29 april 2009 @ 10:27:
[...]

volgens mij ligt het er meer aan dat je niet 2 verschillende groepen door 1 buis mag hebben liggen. W
Klopt. Groepen moeten gescheiden blijven.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 297607 schreef op woensdag 29 april 2009 @ 10:11:
[...]

Heb jij weer gelijk :) ,maar dat is dan een 3/4" buis en geen 5/8" Een krachtgroep of een fornuisgroep heeft tegenwoordig een automaat die alle fasen tegelijk uitschakelt.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 18:20

Cheese_man

Waarom kiezen?

In de categorie kabelverliezen bij PV...

Stel je hebt PV boven op je (schuine) dak en je wilt niet een nieuwe groep helemaal naar zolder laten aanleggen. Kan je dan het beste:

- de inverter dichtbij het stopcontact van een beschikbare vrije groep hangen (Begane Grond). Dus lange kabel van PV naar inverter en korte 230V kabel naar contact

of

- de inverter zo dicht mogelijk bij de PV (dus op zolder) en dan een lange 230V kabel naar het vrije contact op de Begane Grond.

Hoe groot zou het verlies dan kunnen zijn bij zeg 1500-1600 kWp?

reserveringshouder Tesla Model 3

• zonneschijn

zonneschijn

hhints schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 21:28:
[...]

Sinds begin 2009, betaal je een lager kWh tarief, daar zitten de transportkosten niet meer bij.
Die transportkosten betaal je voortaan als eenmalig vast bedrag, het capaciteitstarief.
Standaard is een 3 fasen 25 A aansluitng
Of een ouderwetse 1 fase aansluiting tot max 80 Amp.
Niet helemaal juist. De transportkosten zijn inderdaad verdwenen, maar de energiebelasting is verhoogd met een zelfde bedrag als vroeger de transportkosten waren. kWh prijs is hierdoor dus niet lager geworden. Het extra capaciteitstarief wordt weer (gedeeltelijk) gecompenseerd door een hogere teruggave energiebelasting.

• mkleinman

mkleinman

Cheese_man schreef op woensdag 29 april 2009 @ 11:32:

Stel je hebt PV boven op je (schuine) dak en je wilt niet een nieuwe groep helemaal naar zolder laten aanleggen. Kan je dan het beste:

- de inverter dichtbij het stopcontact van een beschikbare vrije groep hangen (Begane Grond). Dus lange kabel van PV naar inverter en korte 230V kabel naar contact

of

- de inverter zo dicht mogelijk bij de PV (dus op zolder) en dan een lange 230V kabel naar het vrije contact op de Begane Grond.

Dat hangt dan weer heel erg af van het soort bekabeling wat je neemt, en dan met name de dikte. Je kan dit overigens zelf uitrekenen. Er zit ook een kabelmodule in Sunny Design van SMA. Hierin kan je je volledige installatie ingeven en ook het type kabel ( dikte ) en de lengte.

Hieruit kan Sunny Design dan je verlies berekenen over die afstanden. Over het algemeen. korte kabels aan de DC zijde ( PV panelen ) lange aan je AC zijde ( vanaf de inverter naar het stopcontact geeft minder verliezen op de kabels.

Anoniem: 26970

of

Hoe hoger de stroom (A), hoe meer verlies door warmte. Bij een gelijkblijvend vermogen (W) kun je de stroom omlaag brengen (en dus het warmteverlies verminderen) door de spanning (V) te verhogen. Hoe hoger de spanning (voltage) hoe beter. Dus ik zou de omvormer tegen de panelen aan zetten en een 230V kabel naar beneden trekken. Het is niet voor niets dat er honderdduizenden volts op hoogspanningsleidingen staan: dat vermindert verliezen.

Disclaimer: dit is wat ik me kan herinneren van natuurkunde op de middelbare school. Misschien dat de termen niet 100% correct zijn maar het idee blijft staan.

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-03 10:01

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

sunhacker, waar heb jij die Tycofor glycol vandaan?

• gatgda
Anoniem: 26970 schreef op woensdag 29 april 2009 @ 12:00:
[...]

Hoe hoger de stroom (A), hoe meer verlies door warmte. Bij een gelijkblijvend vermogen (W) kun je de stroom omlaag brengen (en dus het warmteverlies verminderen) door de spanning (V) te verhogen. Hoe hoger de spanning (voltage) hoe beter. Dus ik zou de omvormer tegen de panelen aan zetten en een 230V kabel naar beneden trekken. Het is niet voor niets dat er honderdduizenden volts op hoogspanningsleidingen staan: dat vermindert verliezen.

Disclaimer: dit is wat ik me kan herinneren van natuurkunde op de middelbare school. Misschien dat de termen niet 100% correct zijn maar het idee blijft staan.
Yep, helemaal juist. Het vermogensverlies in een kabel gaat met P=I2R. De weerstand van de kabel blijft ongeveer gelijk, maar aan de formule kan je zien dat het vermogensverlies kwadratisch toeneemt met de stroomsterkte. Omdat je aan de zonnepaneelkant meestal veel hogere stromen (en lagere spanningen) hebt, zal daar meestal het hoogste verlies hebben.

Wanneer de spanning over je panelen hoger is dan 230V (door veel panelen in serie oid), kan het wel eens zijn dat de stroomsterkte lager wordt dan aan de AC-kant. Dan zou het kunnen gaan lonen om langere kabels aan je PV-kant te doen.

• mkleinman

mkleinman

sander817 schreef op woensdag 29 april 2009 @ 12:09:
sunhacker, waar heb jij die Tycofor glycol vandaan?
Mijn Tyfocor is besteld door mijn installateur bij de Technische Unie.

• NielsTn

of

toevallig vrij recent 19 meter DC bekabeling (4mm2) ingekort.
Nu is mn 1 string vrij identiek qua bekabeling aan de andere string, en zijn de opbrengsten navenant gelijk (voorheen liep de opbrengst iets achter op de ander tgv lange DC bekabeling).

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 18:20

Cheese_man

Waarom kiezen?

Eigenlijk had ik het moeten weten (buiten dat ik dezelfde natuurkunde lessen heb gevolgd vroeger). Ook omdat als je een nieuwe groep zou maken en de inverter op zolder hangt er al effectief een 230V kabel van zolder naar de meterkast gaat 8)7.

Die formule over P= enz geldt alleen voor gelijkstroom volgens mij...dus de DC kant kan je daarmee berekenen, maar de 230V kant dan niet.

Oh well...weer wat wijzer en de kans op PV is een stukkie groter geworden. Vooral omdat PV relatief eenvoudig verhuisbaar is natuurlijk. Dus mocht ik gaan verhuizen (over 3-5 jaar), dan hoef ik alleen maar te zoeken naar een dak op het zuiden :).

*Droomt van een 1800kWp installatie...maar wie niet :z

reserveringshouder Tesla Model 3

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Cheese_man schreef op woensdag 29 april 2009 @ 13:32:

1.800.000 Wp, dat zijn flink wat paneeltjes :*)

A'dam ZonPHP PVOutput

• mkleinman

mkleinman

Het inschrijfgeld voor de ZPV is net overgemaakt. Zo meteen ben ik ook officieel lid :)
Cheese_man schreef op woensdag 29 april 2009 @ 13:32:

1800Wp of 1800kWp? 1800kWp is best veel :). 1.8MWp. Dat zou naar Nederlandse standaarden denk ik meteen het grootste systeem zijn hier in ons landje :9~

[Voor 65% gewijzigd door mkleinman op 29-04-2009 13:50]

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee