Anoniem: 299897 schreef op donderdag 23 april 2009 @ 18:51:
[...]
De klusjesman moet nog gekozen worden, nu hebben we nog maar een offerte binnen. De plaatsing van de WTW is op zich niet zo lastig lijkt me, het is in ons geval een verticale buis die aan de afvoer en aan de koude waterleiding gekoppeld moet worden. Je moet alleen even bedenken welke kranen je wel via de WTW wil bereiken (douche koud, waterleiding naar boiler/CV) en welke niet (toilet, wastafel - daar moet gewoon koud water uit kunnen komen). En je moet bedenken welke afvoer je op de bestaande buis, en welke op de nieuwe buis wilt. Douche, evt afvoer van wastafel op de WTW buis. Wasmachine (zolder) kan ook. Maar toilet toch liever op de bestaande buis. Wat het bij ons weer iets lastiger maakt, is dat de koker met daarin de leidingen helemaal dichtgemetselt is. Openbreken dus, maar volgens mij moeten ze daar zowiezo bij (want we gaan de douche ook verplaatsen).
Ik zal wel wat fotos maken van de installatie, altijd leuk om te zien & hopelijk heeft je klusjesman er iets aan!
Als je dat zou willen doen, top! Waarschijnlijk maken we de badkamer in augustus, dus ik heb nog even.
Dan nog iets anders: sluipverbruik! Ik dacht 'och dat zal toch wel meevallen bij ons', omdat wij laders altijd uit het stopcontact trekken en de uitknop van de TV gebruiken i.p.v. de afstandsbediening.
Dus niet!
Sluipverbruikers bij ons:
- wifi-router (7W), gaat nooit uit
- kabelmodem (7W), gaat ook nooit uit
- digitale TV-tuner, 6W, of-ie nou aan of uit staat!
- elektrisch verstelbare bedbodems, 10W samen!
- printer, 3W, of-ie nou aan of uit staat
- USB-hub met aparte voeding, 5W
- PC waarvan USB-aansluitingen actief blijven, 7W
- CRT-schermen, 1W per stuk als ze uit staan!
Even rekenen, alles optellen, keer 24, keer 365 hm hm zo zo gedeeld door 1000 *schrik*
411kWh per jaar! (op een totaal van 2500kWh!) Dan is die
400kWh van Milieu Centraal niet eens overdreven

En dan heb ik nog niet eens
alles gehad zoals b.v. mijn hifi-apparatuur (is nu niet aangesloten). Overigens gebruiken de telefoonadapters geen stroom als er geen telefoon aan zit (worden ook niet warm), gebruikt mijn wekker nagenoeg niets, en de wasmachine ook nagenoeg niets in standby.
Goed, dat wordt dus wat stekkerschakelaars plaatsen: alles van de PC's kan ik tegelijk uitschakelen. Router en modem krijgen een schakelaar zodat ik ze uit kan zetten als ze niet in gebruik zijn. TV-tuner komt achter de versterker te hangen zodat die automatisch uitschakelt. Bedbodems komen achter de schakelaar van de bedverlichting. Dat was wel even schrikken! Maar goed, het verbruik kan dus veel lager