Atomstack X7 Pro 10w laser cutter, Sessy 5kWh thuisbatterij in bestelling
Anoniem: 281733
voor regenwateropslag?flitspaal.nl schreef op woensdag 22 april 2009 @ 22:06:
Water kost (nog) geen drol in verhouding met electriciteit en gas.
Ik heb overigens een aanbieding voor een 4,5 kuub waterzak in de kruipruimte, hierop worden dan de wc's en de buitenkraan aangesloten. Kosten 1600 euro exclusief installatie.
Dat gaan we hier voorlopig niet doen overigens.
Ja idd regenwater opslag.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

http://www.rtl.nl/(/actue...nneenergie_inhaalrace.xml
Hier is het op dit moment nog 20 graden in huis. De CV (incl. warmwater) staat al 1 1/2 week uit.SpiceWorm schreef op woensdag 22 april 2009 @ 21:49:
Ah, dat had ik gemist, dat is idd flink. En dus nu de luxe van 's avonds verwarming.
SpiceWorm schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 23:10:
Owja, de vloerverwarming verwarming is vandaag uit gezet!

Eerlijk is eerlijk, geen gratis ww.
Maarre Sunhacker geniet dus van een warm huis 's avonds dankzij z'n zonneboiler. Dat bedoelde ik.
[Voor 8% gewijzigd door SpiceWorm op 22-04-2009 23:43]
pic
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Even een gewetensvraag.
Flitspalen gaan hand in hand met (te) hard rijden. Hard rijden is slecht voor het milieu. Hoe kijk jij hiertegen aan? Als je een dergelijke site onderhoudt (Ik zie dat je je foto's daar immers host) knaagt dat dan niet?
No offence verder hoor, ik heb ook nog een fijne POI file in mijn tomtom van je site

Je disclaimer ligt eruit overigens

Wij kijken er niet eens naar om. Immers, de klokthermostaat springt wel aan, omdat ik daar tapwaterverwarming ook heb ingeprogrammeerd ('s nachts mag ie niet bijstoken als de interne boiler te koud wordt), maar de ketel doet verder toch niets, want er valt niks te stoken. Huis is warm genoeg, water ookdeejeebv schreef op woensdag 22 april 2009 @ 22:50:
[...]
Hier is het op dit moment nog 20 graden in huis. De CV (incl. warmwater) staat al 1 1/2 week uit.

Om te voorkomen dat we straks in de herfst weer zorgeloos kunnen vertrouwen op onze ketel, doet hij elke 24 uur eventjes een testrun om de pomp, water, en ventilator in beweging te houden.
En met een 110 liter boiler kan je natuurlijk ineens je water opverbruiken.
Ik zal binnenkort eens meten wat die ketel nou eigenlijk aan stroom verbruikt in een etmaal. Kan nooit veel zijn lijkt me.
De nieuwe Fritz!Box ADSL modem doet het super overigens. Jammer dat ie het energieverbruik niet in wattjes neerzet, maar in procenten van het maximum. In de nacht wordt verder niet de hele router uitgezet, maar alleen wireless, voor zover ik begrepen heb. Ook hier nog even het 24 uurs verbruik even meten.
[Voor 56% gewijzigd door Mistraller op 23-04-2009 00:23]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Dat wil ik volgend jaar of het jaar erop vol gooien met panelen. Dus geen optie meer.Mistraller schreef op woensdag 22 april 2009 @ 21:57:
[...]
Je hebt nog plek zat op het dak! Lijkt me de meest ideale plek, zonder gedoe.
www.mijnzon.info
Heb je toevallig een meter liggen? Ben wel benieuwd.Mistraller schreef op donderdag 23 april 2009 @ 00:14:
De nieuwe Fritz!Box ADSL modem doet het super overigens. Jammer dat ie het energieverbruik niet in wattjes neerzet, maar in procenten van het maximum. In de nacht wordt verder niet de hele router uitgezet, maar alleen wireless, voor zover ik begrepen heb. Ook hier nog even het 24 uurs verbruik even meten.
Ik ga. Het is prima te doen met trein + OV-fiets. Niet vergeten even aan te melden bij de secretarisMike70 schreef op donderdag 23 april 2009 @ 08:12:
Wie gaat er a.s. zaterdag naar Boxtel?
Zit er zwaar over te denken om er naar toe te gaan.
Vooral om er eens wat gezichten te zien en kennis te maken.

ik overweeg het ook, moet me nog aanmelden dat dan weer wel...Mike70 schreef op donderdag 23 april 2009 @ 08:12:
helaas met auto, aangezien OV hier in deze regio rampzalig is

(maar wel rijdend met roetfilter, en Het Nieuwe Rijden toepassend).
iemand interesse om te carpoolen vanaf regio 0485 of omgeving?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Wij wonen echt letterlijk een steenworp van de Duitse grens, is het mogelijk om een Duits bedrijf de panelen te laten installeren? Heeft iemand ervaring met een Duits bedrijf zo rond Sittard? En hoe zit het dan met terugleveren aan het net? Ik neem aan dat je niet in aanmerking komt voor SDE als je "Deutsche Gründlichkeit" PV koopt?

Er is wel nog een lokale subsidie van max 1500 euro (www.limburgseenergiesubsidie.nl), ik moet eens navragen of het daarvoor nodig is dat je je panelen in NL koopt.
ik heb dus (nog) niks gehoord
Tijdens de vergadering zei iemand dat er bedrijven zijn die zelf panelen op jouw dak komen plaatsen. Zij financieren en zijn eigenaar van de opstelling, en jij krijgt daarvoor vergoeding.
Ik heb deze bedrijven wel in Duitsland gezien (Tegenlicht), maar in Nederland kan ik ze niet vinden. Klopt dit?
Het volume van 100 ltr. is niet echt groot, maar waarschijnlijk wel in verhouding tot het paneel van 2.75m2.
Opwarmen van tapwater gebeurt door middel van een warmtewisselaar die in het 100 ltr 'collectorwater' vat zit. Volgens Rehema is dit een voordeel omdat dan slechts een paar liter tapwater de hele dag een beetje staat te sudderen (legionella enz.) en niet 100 ltr.
Je zou zeggen, het maakt niet zoveel uit of je nu 100ltr tapwater warm heb, of dat je tapwater via 100 ltr collectorwater opwarmt.
Het 'probleem' ontstaat wanneer je warm tapwater gaat gebruiken: Bij de Remeha Zenta koelt dus de hele 100 ltr water af van bijv. 80'C naar 40'C. Het grote nadeel daar van is, dat onder de 60'C de CV-ketel bijspringt.
Een gewone (elektrische bijv.) boiler warmt in het goedkope tarief op. Wanneer in de loop van de dag warm water gebruikt wordt, komt vanaf de onderzijde koud water de boiler in. Door de gelaagdheid van het water blijft de hoge temperatuur bovenin het vat gehandhaafd. Dit betekent dus dat je 100 ltr van 80'C tot je beschikking heb. Dit moet wel, omdat een boiler nooit bij zou kunnen warmen in zeer korte tijd.
Het grote voordeel van deze gewone boiler, in gebruik als zonneboiler, zou zijn dat je 's ochtend start met super lage temperaturen. De avond daarvoor is de de boiler immers helemaal leeg getrokken en gevuld met koud leidingwater? Hiermee zou je dus optimaal rendement hebben.
Het nadeel is dat je systeem onder leidingdruk staat en dat het leegloopprincipe op een andere manier zou moeten plaatsvinden.
Maar om een hekel aan flitspalen te hebben hoef je niet structureel hard te rijden. Even niet opletten kan goed zijn voor 30 euro.Mistraller schreef op donderdag 23 april 2009 @ 00:14:
Even een gewetensvraag.
Flitspalen gaan hand in hand met (te) hard rijden. Hard rijden is slecht voor het milieu. Hoe kijk jij hiertegen aan? Als je een dergelijke site onderhoudt (Ik zie dat je je foto's daar immers host) knaagt dat dan niet?
Owja, auto's produceren de minste uitstoot (per km) ergens tussen de 80 en 110 km per uur (afhankelijk van type auto). Dus niet bij 50, 60 of 70. Dus dat je rustig rijdt voor het milieu is maar beperkt een reden, dat is vooral voor de veiligheid, en uiteraard belangrijk.
Was SDE niet twee keer overtekend omdat er zoveel bedrijven mee doen?Arnout schreef op donderdag 23 april 2009 @ 10:20:
Tijdens de vergadering zei iemand dat er bedrijven zijn die zelf panelen op jouw dak komen plaatsen. Zij financieren en zijn eigenaar van de opstelling, en jij krijgt daarvoor vergoeding.
Ik heb deze bedrijven wel in Duitsland gezien (Tegenlicht), maar in Nederland kan ik ze niet vinden. Klopt dit?
Ik heb besloten te gaan, maar niet per spoor.JeroenH schreef op donderdag 23 april 2009 @ 09:14:
[...]
Ik ga. Het is prima te doen met trein + OV-fiets. Niet vergeten even aan te melden bij de secretaris
Ik ga met de auto.
Om het toch nog zo milieuvriendelijk mogelijk te doen vraag ik bij deze of er nog mensen zijn die willen carpoolen.
In grote lijnen is mijn route Glanerburg, Enschede, Hengelo, Apeldoorn, Arnhem, Wijchen, Oss, Den Bosch, Boxtel.
De terugreis is iets anders omdat ik nog een 100Wp paneeltje op moet halen in Groenlo.
www.mijnzon.info
Het is één van de redenen, waarom ik voor de Nefit gekozen heb. De Nefit heeft een warmtewisselaar in het collectorcircuit en een opslagvat van 110 liter met drink/tap water.JakeNL schreef op donderdag 23 april 2009 @ 10:21:
Ik heb eens wat zitten filosoferen over de Remeha Zenta boiler, die ik overigens zelf heb.
Het volume van 100 ltr. is niet echt groot, maar waarschijnlijk wel in verhouding tot het paneel van 2.75m2.
Opwarmen van tapwater gebeurt door middel van een warmtewisselaar die in het 100 ltr 'collectorwater' vat zit. Volgens Rehema is dit een voordeel omdat dan slechts een paar liter tapwater de hele dag een beetje staat te sudderen (legionella enz.) en niet 100 ltr.
Je zou zeggen, het maakt niet zoveel uit of je nu 100ltr tapwater warm heb, of dat je tapwater via 100 ltr collectorwater opwarmt.
Overigens is er volgens mij van gelaagdheid in een tapwatervat geen sprake. Het tappen van water veroorzaakt zoveel stroming dat het hele vat gemengd wordt. Als ik het goed zie is daarvan alleen sprake als je twee warmtewisselaars in je vat hebt, één voor je collector en één voor je tapwater.
Ik heb een tijd geleden een aantal Duitse offertes aangevraagd. Ze zitten er volgens mij juist wel om te springen. Ik heb toen zelfs vragen gehad of ik niet wat voor ze kon doen om in NL aan de slag te gaan.Crackh34d schreef op donderdag 23 april 2009 @ 09:50:
Naar aanleiding van de stelling dat PV goedkoper is in Deutschland:
Wij wonen echt letterlijk een steenworp van de Duitse grens, is het mogelijk om een Duits bedrijf de panelen te laten installeren? Heeft iemand ervaring met een Duits bedrijf zo rond Sittard? En hoe zit het dan met terugleveren aan het net? Ik neem aan dat je niet in aanmerking komt voor SDE als je "Deutsche Gründlichkeit" PV koopt?
Er is wel nog een lokale subsidie van max 1500 euro (www.limburgseenergiesubsidie.nl), ik moet eens navragen of het daarvoor nodig is dat je je panelen in NL koopt.
Overigens moeten wij nog steeds zonnepanelen plaatsen. Die zijn door meerdere redenen iets vooruit geschoven. De zonneboiler is daarom juist vroeger gekomen (oktober 2008).
Ik kan wel wat adressen opzoeken. Ze hebben in ieder geval goede prijzen.
Waarom met de auto? Je kunt toch vanaf Cuijk? As je wilt kunnen we wel om een bepaalde tijd in Boxtel afspreken, ik kan twee OV-fietsen op mijn pasje huren en het wordt mooi weer. Naar zo'n meeting moet je wel op zonnestroom reizen vind ikNielsTn schreef op donderdag 23 april 2009 @ 09:41:
ik overweeg het ook, moet me nog aanmelden dat dan weer wel...
helaas met auto, aangezien OV hier in deze regio rampzalig is

Disclaimer ga ik naar kijken. Thx!Mistraller schreef op donderdag 23 april 2009 @ 00:14:
@flitspaal
Even een gewetensvraag.
No offence verder hoor, ik heb ook nog een fijne POI file in mijn tomtom van je siteMijn geweten is gesust doordat ik al ruim 2 jaar op 20km van huis werk, en zeker nog tot eind 2009.
Je disclaimer ligt eruit overigens
De site flitspaal.nl is ontstaan uit een geintje en heeft dus geen dieper liggende achtergrond als extreme haat voor flitspalen of veel te hard rijden willen verkondigen

En of mijn site er nu wel of niet is, te hard gereden wordt er toch wel. met mijn site probeer ik gewoon mensen te vertellen waar de flitspalen staan zodat het hun een lullige boete scheelt van een paar tientjes.
Verkeersidioten die VEEL te hard rijden mogen ze van mij meteen hun rijbewijs afpakken.
Just my 2 cents

Schulz is inmiddels actief in NL.windfreak schreef op donderdag 23 april 2009 @ 11:51:
[...]
Ik heb een tijd geleden een aantal Duitse offertes aangevraagd. Ze zitten er volgens mij juist wel om te springen. Ik heb toen zelfs vragen gehad of ik niet wat voor ze kon doen om in NL aan de slag te gaan.
Overigens moeten wij nog steeds zonnepanelen plaatsen. Die zijn door meerdere redenen iets vooruit geschoven. De zonneboiler is daarom juist vroeger gekomen (oktober 2008).
Prijzen vanaf €2,17/Wp en zit in Swolgen / Limburg. Mogelijk dat je daar ook eens navraag kunt doen?
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Onder het profiel zit wat bescherming voor het dak en er komen nog wat stoepranden op.
Hier ben ik het toch niet mee eens. Er is wel sprake van gelaagdheid.ericplan schreef op donderdag 23 april 2009 @ 11:11:
[...]
Het is één van de redenen, waarom ik voor de Nefit gekozen heb. De Nefit heeft een warmtewisselaar in het collectorcircuit en een opslagvat van 110 liter met drink/tap water.
Overigens is er volgens mij van gelaagdheid in een tapwatervat geen sprake. Het tappen van water veroorzaakt zoveel stroming dat het hele vat gemengd wordt. Als ik het goed zie is daarvan alleen sprake als je twee warmtewisselaars in je vat hebt, één voor je collector en één voor je tapwater.
Zelf heb ik een boiler van 300 liter. Als deze volledig warm is (bijvoorbeeld 70 °C) en we douchen met twee personen dan zie je na het douchen onderaan een temperatuur van 30°C en bovenaan en in het midden nog steeds de temperatuur van voor het douchen
Had je hier een (lichte) bouwvergunning voor nodig? Ik vind het nogal een ingreep. Daarbij vergeleken is het afdakje van mike70 een bescheiden klusje.Woodski schreef op donderdag 23 april 2009 @ 12:55:
Vandaag in Ede een Remeha paneel op een rond kunststof dak.
Onder het profiel zit wat bescherming voor het dak en er komen nog wat stoepranden op.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Anoniem: 299897
Ik heb mij maar eens aangemeld op tweakers.net zodat ik deel kan gaan nemen aan deze discussie. Via google kwam ik op de website van sunsystems.nl, die doorverwees naar de blog van flitspaal.nl, die doorverwees naar dit draadje. Er staat een hoop nuttige info in deze duizenden en duizenden posts, dank daarvoor. Het lijkt me leuk om ook bij te gaan dragen.
Bij ons kwam er vaart in nadat we besloten om de badkamer te gaan verbouwen (ja echt!). Dan ga je nadenken over zaken als warm water leidingen, afvoer, en eventuele voorbereidingen op een zonneboiler (die staat al eventjes op ons verlanglijstje).
In volgende posts ga ik er wat verder op in, maar hier alvast ons to-do lijstje.
- Plaatsen van een douche water afvoer warmteterugwin (WTW) systeem – status: besteld
- Installatie van een zonnecollector (waarschijnlijk vacuum buizen) – status: zoekende
- Vervanging van de CV ketel – was niet direct ons doel maar hij is al oud – status: zoekende
- Vervanging van de centrale afzuiging, waarschijnlijk de Itho eco2 die hier op het forum word genoemd. Ook vooral vanwege de ‘afstandbediening’ en timer om harder te gaan zuigen – op dit moment hebben we wat vochtoverlast in de badkamer, dat willen we verhelpen voordat we schimmels e.d. in de nieuwe badkamer hebben!!
- Aanbrengen van isolatie chips in de kruipruimte (het huis is uit zichzelf al goed geisoleerd, maar in de winter hebben we toch koude voeten, dus meer comfort dan energiebesparing)
- Standby killers op alles wat kan, dus TV en computers.
- Spaarlampen (14) in alles waar het kan (dus alles m.u.v. halogeen spots en TL)
- LED verlichting voor alle (16) halogeen spots (geen uitzondering)
- LED verlichting voor de (6) TL lampen
- Wij stoken zowiezo nooit warm (16C vinden wij comfortabel). Ik vind 20 (laat staan nog warmer) simpelweg benauwd. Scheelt een hoop gas ook natuurlijk!
Even wat shockerende feiten: gasverbruik per jaar 500 (max 600 m3) (dat is zo laag dat er geen korte terugverdientijd van gas energiebesparing, waaronder zonneboilers e.d. te verwachten is). Wij gebruiken gas voor de verwarming, het warme water EN koken. Energieverbruik zo’n 3500 kWh per jaar – wat ik veel vind, hopelijk wordt het met de genoemde besparingen wat minder. Huishouden bestaat uit twee personen, alle twee full time baan, maar veel thuiswerken. Woning is een rijtjeshuis, voorkant op zuidzuidwesten (gok ik), inhoud zo’n 380m3. Zet het energieverbruik wat in perspectief gok ik.
Maar de bottom line van dit verhaal is: HALLO

Ik zat daar toevallig gister ook nog naar te kijken en kwam bij Powertec Solar uit, ze hebben daar een Trina monokristalijn paneel van 180Wp voor Eur 533 inkl BTW (Eur 2.96/kWp) en een multikristalijn Suntech Power 280Wp voor Eur 816 inkl. BTW (Eur 2.91/kWp), wat mij een uitstekende deals lijken: http://www.powertecsolar.de/module.html Helaas willen ze dan wel graag dat je meteen 55 of 25 stuks afneemt. Ik kan er helaas maar 8 of 10 van kwijt.windfreak schreef op donderdag 23 april 2009 @ 11:51:
Ik heb een tijd geleden een aantal Duitse offertes aangevraagd. Ze zitten er volgens mij juist wel om te springen. Ik heb toen zelfs vragen gehad of ik niet wat voor ze kon doen om in NL aan de slag te gaan.
Het zou inderdaad wel erg mooi zijn om ergens een lijst te hebben van degelijke Duitse bedrijven die in Nederland panelen willen leveren aan particulieren...
[Voor 0% gewijzigd door styno op 23-04-2009 16:39. Reden: mono/multi]
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL
Das goed nieuws! De lucht wordt steeds schoner en we kunnen steeds meer energie oogsten.
Paneel lijkt dus perfect zijn werk te doen

Je mag ze er ook bij mij opleggenflitspaal.nl schreef op donderdag 23 april 2009 @ 17:39:
Daarnet een van de Conergy modules getest in de volle zon. Open circuit voltage 44V ( 43.5V ). Kortsluitstroom 3.9A met deze namiddag zon. ( max 5.1A )
Paneel lijkt dus perfect zijn werk te doen. Ik kan niet wachten om het te installeren op mijn dak

Gefeliciteerd met je aanwinst.
Anoniem: 26970
Ook hoi!Anoniem: 299897 schreef op donderdag 23 april 2009 @ 16:34:
• Plaatsen van een douche water afvoer warmteterugwin (WTW) systeem – status: besteld
[..]
Maar de bottom line van dit verhaal is: HALLO

De klusjesman moet nog gekozen worden, nu hebben we nog maar een offerte binnen. De plaatsing van de WTW is op zich niet zo lastig lijkt me, het is in ons geval een verticale buis die aan de afvoer en aan de koude waterleiding gekoppeld moet worden. Je moet alleen even bedenken welke kranen je wel via de WTW wil bereiken (douche koud, waterleiding naar boiler/CV) en welke niet (toilet, wastafel - daar moet gewoon koud water uit kunnen komen). En je moet bedenken welke afvoer je op de bestaande buis, en welke op de nieuwe buis wilt. Douche, evt afvoer van wastafel op de WTW buis. Wasmachine (zolder) kan ook. Maar toilet toch liever op de bestaande buis. Wat het bij ons weer iets lastiger maakt, is dat de koker met daarin de leidingen helemaal dichtgemetselt is. Openbreken dus, maar volgens mij moeten ze daar zowiezo bij (want we gaan de douche ook verplaatsen).Anoniem: 26970 schreef op donderdag 23 april 2009 @ 18:23:
[...]
Ook hoi!Dit jaar gaat hier ook de badkamer verbouwd worden en ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met de installatie van de douche-WTW. De klusman die hier de badkamer gaat maken heeft er zelf namelijk geen ervaring mee.
Ik zal wel wat fotos maken van de installatie, altijd leuk om te zien & hopelijk heeft je klusjesman er iets aan!
http://www.steca.de/index.php?main|49b6834e3dec0|1
Ik durf het bijna niet te vragen, maar ik doe het toch!JeroenH schreef op donderdag 23 april 2009 @ 11:54:
[...]
Waarom met de auto? Je kunt toch vanaf Cuijk? As je wilt kunnen we wel om een bepaalde tijd in Boxtel afspreken, ik kan twee OV-fietsen op mijn pasje huren en het wordt mooi weer. Naar zo'n meeting moet je wel op zonnestroom reizen vind ik
Wat is er te doen in Boxtel?
Hmm heb ik onder een steen gezeten? Wat is er in Boxtel te beleven?Mike70 schreef op donderdag 23 april 2009 @ 08:12:
Tuuurlijk! Ik ga hem vanavond aanpluggen. Voor de controle zal ik dan overigens ook nog een meting doen met onze oude modem.IJsbeer schreef op donderdag 23 april 2009 @ 09:06:
[...]
Heb je toevallig een meter liggen? Ben wel benieuwd.
Zeker wel! Waarom denk je dat er een lange en een korte buis geplaatst moet worden, om het koude water op de juiste plaats te krijgen cq het warme op de heetste kant te tappen? Warm water zit bovenin, en blijft daar ook, warm water is namelijk iets lichter. Het mengt inderdaad wel iets, maar het is niet zo dat het vat homogeen van temperatuur is. Zeker niet bij het tappen. Ik was juist verrast door de relatief constante uitstroomtemperatuur gedurende het verbruik.ericplan schreef op donderdag 23 april 2009 @ 11:11:
[...]
Het is één van de redenen, waarom ik voor de Nefit gekozen heb. De Nefit heeft een warmtewisselaar in het collectorcircuit en een opslagvat van 110 liter met drink/tap water.
Overigens is warm water strikt genomen geen drinkwater volgens mij

---------------
wtf dat is echt weinig, wat blijft daar van over na douche wtw + zonneboiler. 15 m3 / maand na wtw, 1 sunsystems paneel is dan goed voor een verdere besparing van 130 kuub per jaar. Kom je uit op 370Anoniem: 299897 schreef op donderdag 23 april 2009 @ 16:34:
Even wat shockerende feiten: gasverbruik per jaar 500 (max 600 m3)

Verder is wat ik hoor dat afzuiging, in allerlei vormen, niet voldoende is om op lange termijn de schimmel uit je douche te weren. Deur open laten staan is het enige wat echt helpt.
Als ik mij de tekeningen voor de geest haal wijst de koud water instroom naar beneden, dus het is niet zo dat het de boiler 'ingeblazen' wordt.Overigens is er volgens mij van gelaagdheid in een tapwatervat geen sprake. Het tappen van water veroorzaakt zoveel stroming dat het hele vat gemengd wordt.
En even met zo'n ramenlap ding (volgens mij heet zoiets een trekker) langs de muren te gaan.. .Zodat alle druppeltjes al in het putje komen.SpiceWorm schreef op donderdag 23 april 2009 @ 21:12:
[...]
Verder is wat ik hoor dat afzuiging, in allerlei vormen, niet voldoende is om op lange termijn de schimmel uit je douche te weren. Deur open laten staan is het enige wat echt helpt.
Trouwens wat echt helpt is een verstuiver kopen (zo'n spuitbus met bv schoonmaakmiddel erin). In zo'n bus water + bleek doen en dat op je muur spuiten. Wordt hij echt helemaal schoon van. De schimmel verdwijnt als schimmel voor de chloor!!
No One Can Predict the Market!
Lijkt me niet zo duurzaam, misschien wel voor je douche, maar niet voor ons leefmilieu.Traguardo schreef op donderdag 23 april 2009 @ 21:16:
[...]
Trouwens wat echt helpt is een verstuiver kopen (zo'n spuitbus met bv schoonmaakmiddel erin). In zo'n bus water + bleek doen en dat op je muur spuiten. Wordt hij echt helemaal schoon van. De schimmel verdwijnt als schimmel voor de chloor!!
Dat de zon meer schijnt zou goed veroorzaakt kunnen zijn doordat de luchtverontreiniging afneemt. Luchtverontreiniging wekt wolken/mistvorming in de hand. (uit NWT).glambalk schreef op donderdag 23 april 2009 @ 16:44:
http://www.nu.nl/algemeen...eds-langer-en-feller.html
Das goed nieuws! De lucht wordt steeds schoner en we kunnen steeds meer energie oogsten.
Geen idee, nooit over nagedacht. Ik dacht dat dat niet nodig was voor duurzame energie.ericplan schreef op donderdag 23 april 2009 @ 15:58:
[...]
Had je hier een (lichte) bouwvergunning voor nodig? Ik vind het nogal een ingreep. Daarbij vergeleken is het afdakje van mike70 een bescheiden klusje.
Mijn idee was trouwens om het paneel meer richting zuiden te plaatsen op de ronding van het dak.
Dan kon die vrijwel plat onder een hoek van 35 graden tegen het dak en dan verankeren.
Nadeel is dat je ongelukkig uitkomt met het teruglopen naar de ketel.
Nu staat ie bovenop de ronding waar het vrijwel horizontaal is.
Er komen betontegels op tegen schuiven en geen verankering.
Voordeel is nu dat hij vertikaal boven de CV zit.
Het dak is niet zo sterk, soort van raar gipsspul met bewapening.
Dat is niet zo handig bij plan A
En nu met B kan je overal makkelijker bij en het is minder ingrijpend voor het dak.
Ja ik sta ook nog even raar te kijken.
Zolang het niet van het dak waait is het me best zo.
De jaarlijkse vergadering van het ZPV natuurlijk. (Alleen voor leden dus.)zonneschijn schreef op donderdag 23 april 2009 @ 20:58:
[...]
Ik durf het bijna niet te vragen, maar ik doe het toch!
Wat is er te doen in Boxtel?

www.mijnzon.info
Ben zeer benieuwd. Sta op het punt om een Fritz!Box 7270 te bestellen ter vervanging van een E-tech ADSL modem-router, een linksys WAP, een siemens gigaset basisstation en een motorola DECT basisstation (alle 4 24/7 aan). Hoop door vervanging van die vier toch wel een 16 à 20W continu te besparen, maar ben bang dat dat wat enthousiast geschat is.Mistraller schreef op donderdag 23 april 2009 @ 21:07:
[...]
Tuuurlijk! Ik ga hem vanavond aanpluggen. Voor de controle zal ik dan overigens ook nog een meting doen met onze oude modem.
[Voor 1% gewijzigd door aip op 23-04-2009 23:07. Reden: een Fritz!Box dus...]
Als ik er morgen even de tijd voor heb zal ik het dins eens achter de meter hangen en dan in DND zetten, dan heb je wellicht een idee van besparing t.o.v. oude situatie.aip schreef op donderdag 23 april 2009 @ 23:06:
[...]
Ben zeer benieuwd. Sta op het punt om een Fritz!Box 7270 te bestellen ter vervanging van een E-tech ADSL modem-router, een linksys WAP, een siemens gigaset basisstation en een motorola DECT basisstation (alle 4 24/7 aan). Hoop door vervanging van die vier toch wel een 16 à 20W continu te besparen, maar ben bang dat dat wat enthousiast geschat is.
Hij doet nu 7 watt in elk geval. Het is overigens een 7170 hier, zonder GAP/DECT dus. Wifi en VOIP staan ook aan, ik heb geen fixed line.aip schreef op donderdag 23 april 2009 @ 23:06:
[...]
Ben zeer benieuwd. Sta op het punt om een Fritz!Box 7270 te bestellen ter vervanging van een E-tech ADSL modem-router, een linksys WAP, een siemens gigaset basisstation en een motorola DECT basisstation (alle 4 24/7 aan). Hoop door vervanging van die vier toch wel een 16 à 20W continu te besparen, maar ben bang dat dat wat enthousiast geschat is.
Na 24 uur heb ik een redelijke inschatting met wat bellen internetten etc.
Die DECT basisstations verbruiken hier eigenlijk maar heel weinig. Ik heb wel ons 2e toestel (ander merk) aan het eerste basisstation geknoopt met GAP. En de accu's laad ik zelf met een losse lader op. De NiMHtjes die ik erin stop zijn een factor 4 sterker dan de oude, dus dat toestel gaat nu bijna 2 weken mee op een acculading. We gebruiken het toestel boven ook niet zo vaak.
Dat kan je dus zowieso al doen, om een basisstation uit te schakelen. Ik weet niet wat die Etech doet aan verbruik?
Mijn oude speedtouch deed 12watt momentaan, daar zal ik ook nog een 24 uurs meting mee doen. Ik verwacht echter niet dat dat ding ook in idle gaat, zoals de Fritzbox doet.
De fritz draait overigens gewoon Linux! En daar is natuurlijk weer een gehackte firmware voor

---------------
Complete nonsens. Je mag kopen wat je wilt, zelfs als het bagger is. Als het anders zou zijn, mag Neelie Smit-Kroes de tent komen uitroken (schijnt dat we nog steeds in Europa wonen namelijk, al vraag je je dagelijks af of het wellicht niet Jupiter is). Aan subsidies mogen geen koopvoorwaarden van hardware verbonden worden (mits bouwvoorschriften e.d. gedoe). In Friesland maakten ze ook bijna zo'n blunder. Werd op tijd hersteld, ik hoop dat degene die die fout maakt een klets met een harde lineaal heeft gekregen.Crackh34d schreef op donderdag 23 april 2009 @ 09:50:
Naar aanleiding van de stelling dat PV goedkoper is in Deutschland:
En owjaar, ben zaterdag ook in Boxtel, met tante enes en het bromtonnetje. Kijken hoe die arme mensen in In Goede Aarde wonen die de stekker van de omvormer nog steeds voortijdig uit het stopcontact moeten halen om te voorkomen dat ze over de beruchte 3.000 kWh netinvoeding heen gaan met gruwelijke gevolgen (E-Wet bij mijn weten nog steeds niet gewijzigd).
[Voor 12% gewijzigd door zonnigtype op 24-04-2009 01:28]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Geen enkele zin. Tot nu toe. Mogelijk dat het nu pas met de installatiecategorie 15-100 kWp wat wordt. Maar aangezien er maar 5 MWp gerealiseerd kan worden, deze 4x overtekend is op dag 1 (Samsom wil d'r nog 10 MWp bij, wat nog steeds peanuts is), is die "markt" totaal niet interessant voor bedrijven die GROOT willen groeien. Niet in de marge willen blijven pielen. Paar maandjes werk in Vlaanderen, en ze compenseren het gepruts in NL voor vele jaren...Arnout schreef op donderdag 23 april 2009 @ 10:20:
We hebben weer een VVE vergadering gehad (flat, 48 woningen, ca 800m2 dak) en weer stonden zonnepanelen (PV) op de agenda. Er wordt door een aantal bewoners onderzoek gedaan nu, hoe dat het beste aangepakt kan worden.
Trouwens als het al gebeurt oppassen geblazen. Er zijn in Vlaanderen oplichters aan de gang geweest die vooruitbetaling hebben geïncasseerd en hem zijn gepeerd. Er zijn ook zeer betrouwbare bedrijven met megareputatie die het concept helemaal in de vingers hebben. Enfinity in België bijvoorbeeld, is als kool gegroeid en zit al in talloze landen. Niet in NL. Oninteressant. Geen enkele "schaal" mogelijk. En continu gez*** met netinvoeding. Hopeloos.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Mijn WAP en kabelmodem hangen alletwee aan de voeding van m'n zuinige en efficiente 24/7 servertje.aip schreef op donderdag 23 april 2009 @ 23:06:
[...]
Met Koninginnedag een voedingtje gekocht voor 25 cent, snoer eraf geknipt en aan de server gemonteerd.
De WAP is overigens de zuinigste die ik kon kopen en toch vrij snel.
Dacht dat ik de Edimax heb gekocht
Ik heb ook aan regenwater opvang gedacht.flitspaal.nl schreef op woensdag 22 april 2009 @ 22:06:
Water kost (nog) geen drol in verhouding met electriciteit en gas.
Ik heb overigens een aanbieding voor een 4,5 kuub waterzak in de kruipruimte, hierop worden dan de wc's en de buitenkraan aangesloten. Kosten 1600 euro exclusief installatie.
Dat gaan we hier voorlopig niet doen overigens.
Heb nu nog 2 regen vaten maar deze nemen toch veel ruimte in.
Hoe hoog is zo'n zak?
Wij hebben maar ongeveer 30 cm ruimte in onze kruipruimte.
Ben bang dat de isolatielaag van polystyreen in de verdrukking komt.
www.mijnzon.info
Bedankt voor je antwoord. Dus de enige manier is dan: zelf geld op tafel leggen, de installatie (laten) aanleggen, en zelf eigenaar worden.zonnigtype schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 01:35:
[...]
Geen enkele zin. Tot nu toe. Mogelijk dat het nu pas met de installatiecategorie 15-100 kWp wat wordt. Maar aangezien er maar 5 MWp gerealiseerd kan worden, deze 4x overtekend is op dag 1 (Samsom wil d'r nog 10 MWp bij, wat nog steeds peanuts is), is die "markt" totaal niet interessant voor bedrijven die GROOT willen groeien. Niet in de marge willen blijven pielen. Paar maandjes werk in Vlaanderen, en ze compenseren het gepruts in NL voor vele jaren...
Trouwens als het al gebeurt oppassen geblazen. Er zijn in Vlaanderen oplichters aan de gang geweest die vooruitbetaling hebben geïncasseerd en hem zijn gepeerd. Er zijn ook zeer betrouwbare bedrijven met megareputatie die het concept helemaal in de vingers hebben. Enfinity in België bijvoorbeeld, is als kool gegroeid en zit al in talloze landen. Niet in NL. Oninteressant. Geen enkele "schaal" mogelijk. En continu gez*** met netinvoeding. Hopeloos.
Dat wordt voor ons een lastig verhaal omdat ik niet denk dat de bewoners zelf 10-25k willen ophoesten om samen een installatie van bijv. 100k te realiseren.
Geen enkel idee om eerlijk te zijn. Stuur me anders een prive bericht, dan copy and paste ik het mailtje naar je wat ik van hen heb gekregenMike70 schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 07:58:
[...]
Ik heb ook aan regenwater opvang gedacht.
Heb nu nog 2 regen vaten maar deze nemen toch veel ruimte in.
Hoe hoog is zo'n zak?
Wij hebben maar ongeveer 30 cm ruimte in onze kruipruimte.
Ben bang dat de isolatielaag van polystyreen in de verdrukking komt.
Daar sta ik echt van te kijken, ik had namelijk altijd begrepen dat je moest zorgen dat vocht zo min mogelijk je huis in kwam. Dus deur dicht. Als het kan, dan doen we het raam open. Er zit ook een klein roostertje boven het raam (1cm hoog maximaal, en 30cm breed, dus niet echt enorm). We gaan alleen ook nogal eens de deur uit nadat we 's ochtends hebben gedouched, en dan is het aan de afzuiging om de boel weer droog te krijgen (wat nu idd niet lukt).SpiceWorm schreef op donderdag 23 april 2009 @ 21:12:
[...]
De douche komt straks wel mooi onder de afzuiging, die beter kan afzuigen - zeker als we er een met timer op "superstand" hebben. Maar dit is dus niet genoeg?
Dat is natuurlijk gewoon goed te doen.Traguardo schreef op donderdag 23 april 2009 @ 21:16:
[...]
En even met zo'n ramenlap ding (volgens mij heet zoiets een trekker) langs de muren te gaan.. .Zodat alle druppeltjes al in het putje komen.
Het idee is: je zuigt af in de douche, keuken etc. de vochtige ruimtes, de aanvoer van die lucht komt uit andere kamers. Daarom het raam in de douche juist dichthouden en roosters of raam in andere kamers open.Anoniem: 299897 schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 10:15:
[...]
Daar sta ik echt van te kijken, ik had namelijk altijd begrepen dat je moest zorgen dat vocht zo min mogelijk je huis in kwam. Dus deur dicht. Als het kan, dan doen we het raam open. Er zit ook een klein roostertje boven het raam (1cm hoog maximaal, en 30cm breed, dus niet echt enorm). We gaan alleen ook nogal eens de deur uit nadat we 's ochtends hebben gedouched, en dan is het aan de afzuiging om de boel weer droog te krijgen (wat nu idd niet lukt).
De douche komt straks wel mooi onder de afzuiging, die beter kan afzuigen - zeker als we er een met timer op "superstand" hebben. Maar dit is dus niet genoeg?
Dank voor het meten alvast.Mistraller schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 00:39:
[...]
Die DECT basisstations verbruiken hier eigenlijk maar heel weinig. Ik heb wel ons 2e toestel (ander merk) aan het eerste basisstation geknoopt met GAP. En de accu's laad ik zelf met een losse lader op. De NiMHtjes die ik erin stop zijn een factor 4 sterker dan de oude, dus dat toestel gaat nu bijna 2 weken mee op een acculading. We gebruiken het toestel boven ook niet zo vaak.
Dat kan je dus zowieso al doen, om een basisstation uit te schakelen. Ik weet niet wat die Etech doet aan verbruik?
Mijn oude speedtouch deed 12watt momentaan, daar zal ik ook nog een 24 uurs meting mee doen. Ik verwacht echter niet dat dat ding ook in idle gaat, zoals de Fritzbox doet.
Mijn Linksys WRT54GC gebruikt volgens spec 7.5 Watt. Siemens Gigaset basisstation (van een Gigaset Micro 4000) 2,5 Watt. E-tech ADSL Modem zo'n 8 a 9 Watt.Motorola DECT set weet ik niet.De telefoonlader is geintegreerd, dus het zal zo maar eens meer zijn dan 3 à 4 Watt. Bij elkaar maakt dat zeker 23 - 24 Watt, dus met 7 a 8 Watt voor de Fritz!Box 16Watt besparen moet hoop ik toch lukken.
[Voor 0% gewijzigd door aip op 24-04-2009 10:27. Reden: typo]
Bron: intranetDe beheerders van Nederlandse elektriciteitsnetten gaan een infrastructuur aanleggen voor het opladen van elektrische auto’s.
Dat is vandaag bekend gemaakt. Vanuit een gezamenlijk op te richten stichting willen de deelnemende netbeheerders de komende jaren tienduizend oplaadpunten op openbaar terrein realiseren. Dit is nodig om elektrisch vervoer in Nederland een belangrijke impuls te geven in die gebieden waar nu nog geen initiatieven lopen. Dit jaar worden de eerste oplaadpunten opgeleverd. Het initiatief vraagt een gezamenlijke investering van naar schatting EUR 15 miljoen. Deze kosten worden gedragen door de participerende netbeheerders. In 2012 zijn de tienduizend oplaadpunten naar verwachting gerealiseerd.
De netbeheerders willen met dit plan tegemoet komen aan de wens van veel gemeenten om elektrisch vervoer te stimuleren. Daarnaast is het voor de netwerkbeheerders van belang om in een vroeg stadium een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van elektrisch vervoer, omdat dit van grote invloed kan zijn op de toekomstige ontwikkeling van elektriciteitsnetwerken.
Elektrisch vervoer levert een grote bijdrage aan (inter)nationale en regionale doelstellingen op het gebied van milieu en energie. Voor een snelle ontwikkeling van elektrisch vervoer in Nederland moeten auto’s overal in het land kunnen worden opgeladen. Met het vandaag bekendgemaakte initiatief nemen de netbeheerders samen de verantwoordelijkheid om de benodigde infrastructuur te realiseren en het initiatief om een doorbraak van elektrisch vervoer in Nederland daadwerkelijk mogelijk te maken.
De deelnemende netbeheerders (DELTA Netwerkbedrijf, Enexis, Liander, Westland Infra, NRE Netwerk, RENDO, Cogas en TenneT) zullen de oplaadpunten uitvoeren volgens de Europese standaarden die nu worden ontwikkeld. Dit waarborgt veiligheid en betrouwbaarheid, en voorkomt een rommelig straatbeeld met verschillende typen oplaadpunten. Ook gaan de netbeheerders in de stichting werken aan de ontwikkeling van een open platform, waarop ook derden, zoals energieleveranciers, diensten kunnen aanbieden die betrekking hebben op elektrisch vervoer.
Tevens is de stichting een centraal aanspreekpunt voor gemeenten voor het aanvragen van elektrische oplaadpunten op openbaar terrein. Burgers en bedrijven kunnen bij de stichting terecht voor informatie over het in samenwerking met de gemeente aanvragen van een oplaadpunt. De stichting is naar verwachting vanaf 1 september 2009 operationeel.
Lijkt mij een prima plan!
"What do you get if you multiply six by nine..."
Ja, of je doet net zoals wij nadat je jezelf afgedroogd hebt even met de handdoek over de kraan en de muren. Dat ding is toch al vies en heb je toch al in de hand, gaat in een moeite, laten we zeggen 10seconden, door.Anoniem: 299897 schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 10:15:
[...]
Dat is natuurlijk gewoon goed te doen.
Benieuwd hoe de olie - industrie hierop gaat reageren. Shell is pasgeleden al gestopt met 'alternatieve energiebronnen' omdat het 'onvoldoende rendeert'. Als dan ook nog eens benzine/diesel/lpg enz bij hen wegvalt.....
Reken erop dat een kat in het nauw rare sprongen gaat maken...IJsbeer schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 11:00:
[...]
Benieuwd hoe de olie - industrie hierop gaat reageren. Shell is pasgeleden al gestopt met 'alternatieve energiebronnen' omdat het 'onvoldoende rendeert'. Als dan ook nog eens benzine/diesel/lpg enz bij hen wegvalt.....
Intussen ben ik ontzettend blij met alle maatregelen die ik hier in huis heb genomen

Let op... Als je zo'n oplaadpunt thuis wilt hebben moet je ten eerste 380V hebben.flitspaal.nl schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 11:01:
[...]
Reken erop dat een kat in het nauw rare sprongen gaat maken...
Intussen ben ik ontzettend blij met alle maatregelen die ik hier in huis heb genomen
Ten tweede willen ze dit op een apart netwerk laten lopen.
Vervolgens bepalen zij wanneer je auto opgeladen gaat worden om pieken op het net te voorkomen.
Dit is de reden om het huidige dag en nacht tarief definitief de nek om te draaien.
Ik blijf het met argusogen volgen.
Ze opereren alleen uit eigenbelang... lees winstbejag.
www.mijnzon.info
Klopt, dat is idd het nadeel van deze methode. Hoeft niet perse een probleem te zijn, luchtvochtigheid is nogal eens te laag hier (mech. ventilatie).Anoniem: 299897 schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 10:15:
Daar sta ik echt van te kijken, ik had namelijk altijd begrepen dat je moest zorgen dat vocht zo min mogelijk je huis in kwam.
Je mist alleen de kitrandjes onderaan, maar daarvoor kun je ook een handdoek pakken.Dat is natuurlijk gewoon goed te doen.
[Voor 30% gewijzigd door SpiceWorm op 24-04-2009 11:33]
Nog een stoeprandje erop straks en alles ligt mooi zwaar vastgekit
Je hoeft geen 380 te hebben voor opladen, echter gaat het dan wel sneller (hogere wattages mogelijk). Je kan ook 380 maken uit 220. Een apart netwerk, dus je bedoeld dat ze in het hele land nieuwe kabels gaan leggen? Waarom zouden ze dat doen?Mike70 schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 11:32:
Let op... Als je zo'n oplaadpunt thuis wilt hebben moet je ten eerste 380V hebben.
Ten tweede willen ze dit op een apart netwerk laten lopen.
Vervolgens bepalen zij wanneer je auto opgeladen gaat worden om pieken op het net te voorkomen.
Dit is de reden om het huidige dag en nacht tarief definitief de nek om te draaien.
Ik blijf het met argusogen volgen.
Ze opereren alleen uit eigenbelang... lees winstbejag.
Het dag/nacht tarief is vanwege verschil in vraag/productie, die niet zomaar weggewerkt kan worden. Wel dus met behulp van verschillende prijzen, en ik denk eerder dat we gaan naar tarieven per uur of per dagdeel. Dus niet minder, maar juist meer differentiëring (door de handel wordt het wel afgevlakt verwacht ik, dus geen verschil van 30%+). Wind en zon laten zich redelijk goed voorspellen, en dus ook de stroomprijs. Je kan dus aangeven dat je auto op het goedkoopste deel van de nacht zich moet opladen (zoals voorspelt). Als veel mensen dat doen (en ik verwacht dat het standaard wordt), hoppa, daar is je vraag / aanbod probleem opgelost.
Ik geloof niet dat ze opereren puur en alleen uit eigenbelang, maar natuurlijk is dat wel de grootste drijfveer, dat zou een bedrijf eens niet moeten doen.
En over Shell:
Die gaan niet verder in PV, omdat de markt nog niet volwassen genoeg is in hun ogen. Straks als ze het idee hebben dat dat wel zo is en PV ook een substantiële concurrent is (in hun ogen), dan kopen ze gewoon een marktspeler met alle benodigde techniek op en smijten een paar miljard voor productie capaciteit neer en steken zo hun voet tussen de deur in de markt. I.m.h.o..
Clickfit was in elk geval op voorraad, de omvormer zou krap worden, maar in elk geval kan ik volgend weekend alles monteren, de omvormer ophangen en aansluiten lukt dan later ook zonder problemen.
Ik kwam er ook achter dat ik een verkeerde afdekplaat voor mijn meterkast had besteld. Die is nabesteld en komt volgende week binnen.
Ik kan niet wachten totdat alles werkt.
Heb vorig jaar over deze plannen een stuk in het technisch weekblad zien staan.SpiceWorm schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 11:40:
[...]
Je hoeft geen 380 te hebben voor opladen, echter gaat het dan wel sneller (hogere wattages mogelijk). Je kan ook 380 maken uit 220. Een apart netwerk, dus je bedoeld dat ze in het hele land nieuwe kabels gaan leggen? Waarom zouden ze dat doen?
Het dag/nacht tarief is vanwege verschil in vraag/productie, die niet zomaar weggewerkt kan worden. Wel dus met behulp van verschillende prijzen, en ik denk eerder dat we gaan naar tarieven per uur of per dagdeel. Dus niet minder, maar juist meer differentiëring (door de handel wordt het wel afgevlakt verwacht ik, dus geen verschil van 30%+). Wind en zon laten zich redelijk goed voorspellen, en dus ook de stroomprijs. Je kan dus aangeven dat je auto op het goedkoopste deel van de nacht zich moet opladen (zoals voorspelt). Als veel mensen dat doen (en ik verwacht dat het standaard wordt), hoppa, daar is je vraag / aanbod probleem opgelost.
Ik geloof niet dat ze opereren puur en alleen uit eigenbelang, maar natuurlijk is dat wel de grootste drijfveer, dat zou een bedrijf eens niet moeten doen.
Kreeg er toch een naar gevoel van in mijn buik.
www.mijnzon.info
Precies, veel woningen hebben een 3-fase aansluiting en dan is 400V zo gemaakt.SpiceWorm schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 11:40:
[...]
Je hoeft geen 380 te hebben voor opladen, echter gaat het dan wel sneller (hogere wattages mogelijk). Je kan ook 380 maken uit 220. Een apart netwerk, dus je bedoeld dat ze in het hele land nieuwe kabels gaan leggen? Waarom zouden ze dat doen?
Een apart netwerk?!?!?!
Is niet rendabel.
(Is wel goed voor Punkrockers werkgelegenheid

"What do you get if you multiply six by nine..."
Monitoring dus even in de ijskast?flitspaal.nl schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 12:02:
Daarnet bij Esdec mijn omvormer, kabels en clickfit montagesysteem besteld.
Clickfit was in elk geval op voorraad, de omvormer zou krap worden, maar in elk geval kan ik volgend weekend alles monteren, de omvormer ophangen en aansluiten lukt dan later ook zonder problemen.
Ik kwam er ook achter dat ik een verkeerde afdekplaat voor mijn meterkast had besteld. Die is nabesteld en komt volgende week binnen.
Ik kan niet wachten totdat alles werkt.

Inderdaad. de SunnyBeam + piggy board doen we even niet. Ik hou het voorlopig even op de opbrengstmeter in de meterkast en de ELRO opbrengstmeter. Evt dat ik met een extra opbrengstmeter ook de 2e omvormer nog eens extra meet. Dan weet ik in elk geval het momentaan vermogen die de omvormer levert.
Anoniem: 165002
Zijn er luitjes die in de omgeving Amsterdam gaan? En of op de route wonen A'dam Boxel?
Zou graag willen carpoolen.
Bedoeling is om zo spoedig mogelijk lid te worden zodra de installatie eenmaal op het dak ligt.
Anoniem: 165002
Je afdakje voldoet prima!flitspaal.nl schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 13:01:
Ik zou wel willen maar ik ben nog geen lid.
Bedoeling is om zo spoedig mogelijk lid te worden zodra de installatie eenmaal op het dak ligt.

Sorry niet goed uitgedrukt.Punkrocker schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 12:31:
[...]
Precies, veel woningen hebben een 3-fase aansluiting en dan is 400V zo gemaakt.
Een apart netwerk?!?!?!
Is niet rendabel.
(Is wel goed voor Punkrockers werkgelegenheid)
TW nummer 26 2008 pagina 3:
....We ontwikkelen daarvoor een systeem binnen het bestaande net, zodat auto's na elkaar opgeladen worden, het Mobile Smart Grid.
www.mijnzon.info
Tevens ben ik nu officieel overgestapt op Greenchoice.

www.sunsolar.nl
Hoera, ook zo'n 'warmte-weg-lek-vat' zoals ik zelf heb.Woodski schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 11:37:
Vandaag wat meer wind maar alles ligt mooi vast
Nog een stoeprandje erop straks en alles ligt mooi zwaar vastgekit
[afbeelding]

Eerst dacht ik dat het in 8 uur zo'n 10% is, maar soms is het wel 15% temperatuurverlies tussen 23:00 en 7:00 de volgende dag.
Het eersrte stuk van de koudwater aanvoer heb ik al geisoleerd, want daar brand je gewoon je handen aan. Ik snap niet dat daar een isolerend stuk tussen zit, het inwendige metaalwerk is direct doorverbonden met de koperen aanvoerpijp van koud water.
De stalen pijp die vanuit de pomp komt, ga ik nog isoleren (22mm diameter), dat zou iets moeten helpen overdag. Verder ga ik waarschijnlijk provisorisch het hele vat isoleren, om te zien of dat wat helpt.
Standaard vind ik het vat thermisch gewoonweg belabberd.
De "koude" leiding is inderdaad bloedheet.JakeNL schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 16:05:
[...]
Hoera, ook zo'n 'warmte-weg-lek-vat' zoals ik zelf heb.![]()
Eerst dacht ik dat het in 8 uur zo'n 10% is, maar soms is het wel 15% temperatuurverlies tussen 23:00 en 7:00 de volgende dag.
Het eersrte stuk van de koudwater aanvoer heb ik al geisoleerd, want daar brand je gewoon je handen aan. Ik snap niet dat daar een isolerend stuk tussen zit, het inwendige metaalwerk is direct doorverbonden met de koperen aanvoerpijp van koud water.
De stalen pijp die vanuit de pomp komt, ga ik nog isoleren (22mm diameter), dat zou iets moeten helpen overdag. Verder ga ik waarschijnlijk provisorisch het hele vat isoleren, om te zien of dat wat helpt.
Standaard vind ik het vat thermisch gewoonweg belabberd.
En de electronica werkt niet dus hij staat nu uit.
Dit is even een domper op de pret met de dure uitgave

Aha, de ALV van de ZPV !Anoniem: 165002 schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 12:51:
Ik ga morgen ook naar de ZPV vergadering heb ik besloten.
Zijn er luitjes die in de omgeving Amsterdam gaan? En of op de route wonen A'dam Boxel?
Misschien dat ik daar ook eens lid van moet gaan worden.
Ik ben nog geen lid en heb geen tijd morgen. Als mijn panelen er zijn wordt ik ook lid, maar de levering is helaas weer uitgesteld, omdat Sunconnex en K2 aan het zwarte pieten zijn.Anoniem: 165002 schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 12:51:
Ik ga morgen ook naar de ZPV vergadering heb ik besloten.
Waar zit bij de Remeha het terugloopvat? Zou je daar warmte door verliezen?JakeNL schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 16:05:
[...]
Hoera, ook zo'n 'warmte-weg-lek-vat' zoals ik zelf heb.![]()

Ik heb zowel Daalderop als Argus benaderd, maar ze zijn allebei niet van plan informatie te geven, ook als dat een beter product zou opleveren!!!! Een beetje kortzichtig blijft het bij de CV-boeren wel.
Wat voor server is dat dan?Woodski schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 07:23:
[...]
Mijn WAP en kabelmodem hangen alletwee aan de voeding van m'n zuinige en efficiente 24/7 servertje.
Met Koninginnedag een voedingtje gekocht voor 25 cent, snoer eraf geknipt en aan de server gemonteerd.
De WAP is overigens de zuinigste die ik kon kopen en toch vrij snel.
Dacht dat ik de Edimax heb gekocht
Mijn server verbruikt 8 á 9 watt, maar dat is dan ook een omgebouwde router met linux erop. Daar kan je alles op draaien wat je thuis ook maar enigszins nodig zou kunnen hebben. Ik heb collega's die Exchange draaien, ISA server, en dan alles onder ESX. Jammer van de energie als je het mij vraagt. Ik heb ook een "dikke" server voor studiedoeleinden, staat zo nu en dan even aan, maar een mail/web/ftp/print/file server etc etc kan je echt prima doen op een embedded linux doosje

Je hebt 2 problemen in de badkamer mbt vocht:Anoniem: 299897 schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 10:15:
[...]
Daar sta ik echt van te kijken, ik had namelijk altijd begrepen dat je moest zorgen dat vocht zo min mogelijk je huis in kwam. Dus deur dicht. Als het kan, dan doen we het raam open. Er zit ook een klein roostertje boven het raam (1cm hoog maximaal, en 30cm breed, dus niet echt enorm). We gaan alleen ook nogal eens de deur uit nadat we 's ochtends hebben gedouched, en dan is het aan de afzuiging om de boel weer droog te krijgen (wat nu idd niet lukt).
[...]
Dat is natuurlijk gewoon goed te doen.
Kalk: door directe spatten in de cabine. Voorkom je met een trekkertje en een handdoek.
Schimmel: door vocht wat langdurig blijft zitten, met name op niet gladde oppervlakken en kitnaden.
Kalk kan niet optreden op muren waar water is gecondenseerd. (Onvermijdelijk ook al heb je afzuiging, komt nu eenmaal door het temp-verschil) Verdampt water bevat immers geen condens.
Als je na het douchen de cabine goed droog maakt, komt er in elk geval geen waterdamp meer bij uit de cabine, dus los je het schimmelprobleem ook deels op.
De deur openzetten kan je het beste alleen doen als je weet dat er tocht richting je raam staat. Anders gaat de damp naar binnen. Wij zorgen er in dat geval voor dat er 2 ramen open staan zodat het uiteindelijk toch door het huis heen kan waaien, en dan is de badkamer vlot droog.
Het 24 uurs verbruik blijkt hier ca 0,16kWh. Wifi aan of uit is volgens mij een beetje gekriebel in de marge, mijn meter ziet geen verschil. Morgen de speedtouch eens meten.aip schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 10:25:
[...]
Dank voor het meten alvast.
Mijn Linksys WRT54GC gebruikt volgens spec 7.5 Watt. Siemens Gigaset basisstation (van een Gigaset Micro 4000) 2,5 Watt. E-tech ADSL Modem zo'n 8 a 9 Watt.Motorola DECT set weet ik niet.De telefoonlader is geintegreerd, dus het zal zo maar eens meer zijn dan 3 à 4 Watt. Bij elkaar maakt dat zeker 23 - 24 Watt, dus met 7 a 8 Watt voor de Fritz!Box 16Watt besparen moet hoop ik toch lukken.
Ja wat had je gedacht mbt die pijp? Er zit water in, wat al een groot deel van de warmte overdracht veroorzaakt. Zeker als dat een nacht de tijd krijgt om op te warmen. Daar helpt een stukje pijp van een ander materiaal (wat had je in gedachten?) niets aan. Elke boiler verliest warmte via de leidingen. Als je dat een beetje wil voorkomen is er een simpele oplossing, hang de boiler op zodat de leidingen onder zitten, want warmte stijgt opJakeNL schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 16:05:
[...]

Ik had vandaag 88 graden in mijn nefit boiler, en tja, mijn collectorleiding is nu ook nog boven de 70 graden. Is gewoon inherent aan het systeem.
---------------
Dank. 0,16kWh is inderdaad zo'n 7Watt over 24h. Dat zou dus een hoop moeten schelen. Die Fritz gaat 't worden.Mistraller schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 22:06:
[...]
Het 24 uurs verbruik blijkt hier ca 0,16kWh. Wifi aan of uit is volgens mij een beetje gekriebel in de marge, mijn meter ziet geen verschil. Morgen de speedtouch eens meten.
16 Watt besparen moet dan misschien wel lukken.
Over de servers: ik heb de mijne er ook al uitgegooid. Eens in de week a twee weken aan voor een back-up, verder gebruik ik hem niet meer. Om te downloaden gebruik ik wel mijn mediacenter, die is vrij zuinig (30W ongeveer), en staat alleen aan wanneer nodig. Verder gebruik ik gewoon een eee'tje.
Al met al ben ik - gezin met 2 volwassenen, 1 kind van bijna drie en volgende week/week erna een 2e, terug van bijna 4000 kwh per jaar naar bijna 3000. Al redelijk wat bespaard. Nu kom ik alleen nog op standby verbruik van router etc. Al het andere heb ik wel bezuinigd.
We raken wat offtopic maar het is een Windows 2003 servertje met een T7600 op seasonic 80+ voeding.Mistraller schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 22:06:
[...]
Wat voor server is dat dan?
Mijn server verbruikt 8 á 9 watt, maar dat is dan ook een omgebouwde router met linux erop. Daar kan je alles op draaien wat je thuis ook maar enigszins nodig zou kunnen hebben. Ik heb collega's die Exchange draaien, ISA server, en dan alles onder ESX. Jammer van de energie als je het mij vraagt. Ik heb ook een "dikke" server voor studiedoeleinden, staat zo nu en dan even aan, maar een mail/web/ftp/print/file server etc etc kan je echt prima doen op een embedded linux doosje![]()
Het 24 uurs verbruik blijkt hier ca 0,16kWh. Wifi aan of uit is volgens mij een beetje gekriebel in de marge, mijn meter ziet geen verschil. Morgen de speedtouch eens meten.
Router, firewall, DHCP server, eMule, usenet en samba voor m'n mediacenter.
Full load zo'n 35 watt maar meestal veel minder.
Daaraan dingen zoals USB hub en WAP. We laden hier ook telefoons en MP3 spelertjes enzo op.
Scheelt toch weer een hoop voedingen in de muur.
Bij de Remeha is het terugloopvat gelijk de warmwater voorraad.
Er zit dus niet een apart vat. Dit maakt de installatie mooi compact.
Gebruik van de warmte gaat door het koude leidingwater door een warmtewisselaar te laten lopen.
Inhoud van deze warmtewisselaar is zeer beperkt. (Dat is volgens mij een voordeel)
Wel moet natuurlijk het vat lager staan dan de collector. (Is meestal geen probleem)
Guus Assmann
En de koude leiding onderaan is inderdaad al heel snel bloedheet.guus.assmann schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 12:36:
@ericplan
Bij de Remeha is het terugloopvat gelijk de warmwater voorraad.
Er zit dus niet een apart vat. Dit maakt de installatie mooi compact.
Gebruik van de warmte gaat door het koude leidingwater door een warmtewisselaar te laten lopen.
Inhoud van deze warmtewisselaar is zeer beperkt. (Dat is volgens mij een voordeel)
Wel moet natuurlijk het vat lager staan dan de collector. (Is meestal geen probleem)
Zodra de pomp aanslaat is ie meteen weer koud.
De zonneboiler heeft nu niet zijn weer gedaan dus m'n vat is nog koud.
Die leiding toch maar even isoleren dus.
Is dit vat echt zo slecht of valt het allemaal wel mee ?
Dat soort 'besparingen' zijn toch gerommel in de marge, als je het mij vraagt. Per huishouden zal het misschien wel iets uitmaken, maar aan de andere kant, als je 1 keer de auto pakt ben je gelijk alle energiebesparingen kwijt.Woodski schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 12:31:
[...]
We raken wat offtopic maar het is een Windows 2003 servertje met een T7600 op seasonic 80+ voeding.
Router, firewall, DHCP server, eMule, usenet en samba voor m'n mediacenter.
Full load zo'n 35 watt maar meestal veel minder.
Daaraan dingen zoals USB hub en WAP. We laden hier ook telefoons en MP3 spelertjes enzo op.
Scheelt toch weer een hoop voedingen in de muur.
Ik heb nu een HDX 1000 gekocht, deze gaat mijn oude servertje vervangen. Niet vanwege het energieverbruik maar ivm makkelijk afspelen en downloaden....
Op de fiets vervuil je niets!
En met zo'n mentaliteit kan je dat van alles zeggen... 'tis niet dat je het een met het ander kan compenseren. Elk onderdeel moet z'n eigen bijdrage leveren.QuestionMarc schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 14:29:
[...]
Dat soort 'besparingen' zijn toch gerommel in de marge, als je het mij vraagt. Per huishouden zal het misschien wel iets uitmaken, maar aan de andere kant, als je 1 keer de auto pakt ben je gelijk alle energiebesparingen kwijt.
Ik heb nu een HDX 1000 gekocht, deze gaat mijn oude servertje vervangen. Niet vanwege het energieverbruik maar ivm makkelijk afspelen en downloaden....
Sluipverbruik heeft zeker geen te verwaarlozen omvang op de elektriciteitsrekening! Wat daarnaast met de auto gebeurt is een andere zaak. Om zo te denken hebben vele mensen nog problemen...
Dus jij keurt dan ook het geweldige idee goed van het verbod op gloeilampen, plasma-tv's etc. Net of dat wat uitmaakt.tokesnugerd schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 15:15:
[...]
En met zo'n mentaliteit kan je dat van alles zeggen... 'tis niet dat je het een met het ander kan compenseren. Elk onderdeel moet z'n eigen bijdrage leveren.
Sluipverbruik heeft zeker geen te verwaarlozen omvang op de elektriciteitsrekening! Wat daarnaast met de auto gebeurt is een andere zaak. Om zo te denken hebben vele mensen nog problemen...
Laat ik gewoon eerlijk zijn, ik probeer ook om zo min mogelijk energie te gebruiken, maar dat is puur voor mijn portemonnee, en niet voor het milieu. Want als ik die kwh niet gebruik dan wordt ie toch wel door een ander gebruikt. Die kolen gaan zowiezo de verbrandingsoven in.

Op de fiets vervuil je niets!

de rondleiding over de omgeving was ook zeer leuk om te zien hoe groots de PV-panelen ingezet zijn!
Nou ja... beelden zeggen meer dan woorden

[Voor 3% gewijzigd door NielsTn op 25-04-2009 18:34]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Als die kWh's niet afgenomen worden, dan wordt er echt wel een gascentrale op een lager pitje gezet.QuestionMarc schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 16:05:
[...]
Dus jij keurt dan ook het geweldige idee goed van het verbod op gloeilampen, plasma-tv's etc. Net of dat wat uitmaakt.
Laat ik gewoon eerlijk zijn, ik probeer ook om zo min mogelijk energie te gebruiken, maar dat is puur voor mijn portemonnee, en niet voor het milieu. Want als ik die kwh niet gebruik dan wordt ie toch wel door een ander gebruikt. Die kolen gaan zowiezo de verbrandingsoven in.
Het verbod op gloeilampen is gewoon dom, je moet dit soort zaken niet afdwingen. Een milieubelasting is in mijn ogen een beter signaal. Ik ga op de plee echt geen spaarlamp hangen.
Bij milieuzaken moet je groot denken, want alleen daarom gaat er zoveel CO2 de lucht in. Die optelsom doet het hem. Zo geldt dat ook voor besparingen. Alle beetjes tezamen geeft een grote hoop.
En het is goed voor het bewustzijn. Als producenten ontdekken dat standby killers toch wel goed lopen in de markt, dan is het een koud kunstje om dat in je apparaat in te bouwen, zodat je het weer in een mooie marketing campagne kan gebruiken.
---------------
Ik vond het interessant, leerzaam en gezellig.NielsTn schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 17:05:
Ben terug van de ZPV algemene ledenvergadering. Een aantal bekenden gesproken, waaronder JeroenH (altijd goed weer eens te zien), en nog een tweaker (Mike70 zo uit mijn hoofd). en natuurlijk Zonnigtype
de rondleiding over de omgeving was ook zeer leuk om te zien hoe groots de PV-panelen ingezet zijn!
Nou ja... beelden zeggen meer dan woorden
Heb kennis gemaakt met een aantal mensen waaronder NielsTh, wat de hoofdreden was van mijn komst.
De rondleiding was leerzaam en heb er nog een aantal ideeën aan overgehouden mede door Zonnigtype.

Nogmaals bedankt.
www.mijnzon.info
Neen hoor. Ze zitten nog wel degelijk in de business, alleen is het in de dunne laagjes, met Saint Gobain. In CIS. Net een nieuwe plant geopend in Torgau in oost Duitsland, en dochter in Japan zou een gigawattpiek fabriek voor het spul gaan bouwen.pcmadman schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 11:41:
Mja, kitrandjes is niet boeiend, als je al 90% van het vocht weg hebt, dan krijg je 90% minder vocht in je lucht. Lijkt me dat dat wel een sufficiënte vermindering is.
En over Shell:
Die gaan niet verder in PV, omdat de markt nog niet volwassen genoeg is in hun ogen. Straks als ze het idee hebben dat dat wel zo is en PV ook een substantiële concurrent is (in hun ogen), dan kopen ze gewoon een marktspeler met alle benodigde techniek op en smijten een paar miljard voor productie capaciteit neer en steken zo hun voet tussen de deur in de markt. I.m.h.o..
http://www.polderpv.nl/ni..._Shell_herstart_PV_Torgau
http://www.polderpv.nl/ni...ell_back_into_PV_business
Alleen mag dat leuke "verhaal" niet in NL verteld worden (Jeroen van der Veer zweeg erover als het graf). Shell is erger dan politiek: ze domineren het met continu verdraaiing van de waarheid en permanent sturen van domme politici die ze op hun mooie blauwe ogen geloven. Journalisten doen hun werk niet in dit land...

In plaats van een oude Nefit ketel van ongeveer 14 jaar oud (Maatje erg groot, met voorraadboiler, en extragratis lawaai)
Met expansievat helemaal aan de andere kant van het zoldertje:
Hangt er nu een nieuwe Remeha 28C CW4 ketel. Ook direct expansievat vernieuwd\verhangen. Nieuwe (gas)kranen. Bovendien hangt er nu een Celcia 20 in de huiskamer

* Tweakod3x Blij is
Proud owner of the [CBJ]Lanhok!
Het enige echte verschil dat ik kan ontdekken is de efficientie, dus feitelijk minder m2 nodig per Wp!
Maar verder?
Dus waarom zou ik €800 betalen voor een 180Wp module van merk X, en niet kiezen voor de €500 voor ook een 180Wp module van merk Y?? Met 1080Wp (6 modules) scheelt dit al €1800 investering.
Iemand hier ervaring mee?
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Goede start! Gaat je zeker geld besparen. Ik zie nog een hoop niet geisoleerde buizen. Hoog tijd om voor 30 euro buisisolatie + een rol ductape te halenTweakod3x schreef op zondag 26 april 2009 @ 13:37:
Gisteren eindelijk onze oude CV ketel laten vervangen.
In plaats van een oude Nefit ketel van ongeveer 14 jaar oud (Maatje erg groot, met voorraadboiler, en extragratis lawaai)
[afbeelding]
Met expansievat helemaal aan de andere kant van het zoldertje:
[afbeelding]
Hangt er nu een nieuwe Remeha 28C CW4 ketel. Ook direct expansievat vernieuwd\verhangen. Nieuwe (gas)kranen. Bovendien hangt er nu een Celcia 20 in de huiskamer
[afbeelding]
* Tweakod3x Blij is

Dit topic is gesloten.