SpiceWorm schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 19:25:
350m3 = 270 euro. Enkel voor warmwater gebruik had je zo'n 175 m3 kunnen besparen (7 maanden x25 m3), 135 euro. Dus je hebt het over 135 euro extra per jaar besparen voor een meerprijs (tov een systeem met 3 panelen) van bruto 4200 euro en netto van 2000 euro. Dat is respectievelijk een rendement van 3,3 en 6,6%. Wat een tvt van > 30 jaar en 15 jaar geeft. Met een verwachte levensduur van 15-20 jaar is het wat krap.
Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk een leuke besparing, het is een mooi systeem, maar om het nu te presenteren als een goede financiële investering; dat is het mi niet. Er zijn maatregelen die kosteneffectiever zijn. Ik denk dat het plaatje voor pv (met of zonder subsidie) gunstiger uitvalt, niet persé qua tvt (vergelijkbaar) maar vooral omdat pv installaties een flink langere verwachte levensduur hebben (30 jaar).
Natuurlijk bedoel ik ook dat je je systeem dan ook groter moet toepassen omdat er meer behoefte is dan alleen voor het douchen.
Je berekening gaat wel mank want je denkt dat nov t/m mrt dus niks opleverd.
Als ik me nog goed herrinner had Eric-Pvt zelfs in afgelopen januari nog 100m3 gas bespaard met z'n 5m2.
Het douchen bespaart per jaar +/- 300m3 gas voor een gemiddelde zonneboiler.
Veel zonneopbrengst zie je op dit moment niet in de cijfers weer omdat er gewoon geregeld overcapaciteit is de afgelopen 1,5 maand welke niet gebruikt wordt.
Ik weet zeker dat ik naar een totale besparing zal gaan van 600m3, zonder twijfel.
De verwachting ligt nog hoger (volgens de experts tot wel 1000m3, wat ik zelf niet denk) waarschijnlijk 750m3 gas..
600m3= €450
€2964 / €450 = 6,6 jaar bij gelijkblijvende prijzen uitgaande van niet de hoogste verwachtingen ( zonder rente)
Helaas kan ik me niet beroepen op feiten, dat kunnen we pas volgend jaar.
Maar tot op heden maakt het de verwachting nog steeds waar.
Daarbij moet ik zeker nog vermelden dat ik het systeem extra nog niet veel binnenshuis geisoleerd heb.
Hierdoor heb ik nog veel warmteverlies op dit moment wat ik voor het najaar wel in orde wil hebben.
Dit heb ik extra nog niet gedaan omdat het systeem voor de komende periode toch wel meer dan genoeg capaciteit heeft ( je eigen zorgen over stagnatie en oververhitting )
Een betere regeling zorgt 100% zeker ook nog voor meer opbrengst en spaarzamer omgaan met de opbrengst.
Ben op dit moment aan het orienteren om het primaire circuit van de collectoren te gaan scheiden van de boilers dmv een platenwisselaar en een extra pomp.
Je haalde een paar posts terug zelf al aan dat de collectoren eigenlijk een andere optimale flow nodig hebben dan de wisselaar van de boiler.
Volgens diverse firma's moet dit een extra opbrengst van 20% geven door de opname te optimaliseren.
Naar mijn mening is het een grote misvatting dat de zonneboiler met cv-ondersteuning minder rendabel is dan pv.
Het is een kwestie van de layout.