Duurzame energie deel 13 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 66.667 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 12:40:
Ik heb ff wat advies / hulp nodig voor een zonneboiler systeem voor mn pa.
(op PV gebied zit mn kennis wel snor plus dat bij mn vader al sinds 2003 2800Wp ligt, hij zit al in de min dus hij hoeft niet meer ;) )

Mijn zonneboiler kennis is nog niet je van het; dus ff een oproepje

Mn vader heeft een HR ketel van 18jaar oud; toe aan vervanging.
Hij wil nu een nieuwe HR ketel plus een zonneboiler systeem welke, naast warmwater voor douche+hotfill wasmachine, ook kan samenwerken met de ketel voor de CV. (geen vloerverwarming)

Ruimte zat voor voorraadvat en zonneplaten/buizen.

Iemand goede tips voor leverancier/ systeem etc?
Vrijwel alle CV-ketels zijn geschikt voor naverwarming, al zijn er bij sommige ketels extra onderdelen nodig. De Atag is de enige nog bestaande Combi, maar dat kreng is echt groot.
Ik stel voor dat je eerst bedenkt welk systeem bij je vader op het dak past. Moet het een terugloopsysteem zijn? (Remeha b.v.) of een gesloten systeem (zoals Nefit)
Ook interessant is de warmwaterbehoefte. Als de kinderen het huis uit zijn is de warmwaterbehoefte minder groot.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:38:
[...]

Ja, en ook voor verwarming, maar het is eigenlijk alleen nuttig bij lage temperatuur verwarming. Bij niet-ltv heb je algauw 60c+ nodig, wat voor het grootste deel van het stookseizoen moeilijk te bereiken is. En ten tweede is het zo dat alle warmte die je eruit haalt voor verwarmen niet meer voor douchen kan gebruiken. Dat geldt trouwens net zo hard voor de qsolar.
Ik weet niet wat voor truuk ze in de qsolar gebruiken om de warmte op te waarderen (warmtepomp?)? Of zit de winst hem er vooral in dat de boiler temp laag gehouden wordt door hem voortdurend leeg te trekken en daardoor de uitstralingsverliezen van de collector zo laag mogelijk te houden?
De truc is doordat de zonneboiler de retourleiding van de cv opwarmd zodat de cv-ketel zelf minder hoeft bij te stoken.
Als je een retour-cv hebt van 30gr en deze door de boiler opwaardeerd naar bijv 45gr scheelt je dat dus stookkosten om de aanvoer naar bij 55gr te krijgen.
Het meeste rendement haal je in het voor en najaar omdat dan ook de cv-ketel minder hoog stookt, waardoor de retour-cv lager in temperatuur is en dus ook makkelijker te verhogen.
Het werkt echt wel ( kijk naar Eric-Pvt)

Het probleem warmwater is gewoon op te lossen door een aparte boiler voor warmwater toe te passen.
Deze is kleiner (200l-300l) en wordt als eerste gevoed door de collectoren, door de oversize van de collectoren tov de kleine boiler is deze snel warm en is de dekkingsgraad hoog.
Sinds ik de zonneboiler heb (nu bijna 7 weken) gewoon 100% dekking voor het warmwater.
Naverwarming uit.
Gasverbruik in 7 weken totaal: 1,8m3 (tov vorig jaar een besparing van 135m3 in 7 weken)
Komende weken wordt de besparing kleiner aangezien vorige jaren tegen deze tijd de ketel uit stond.
Als ik van 1 april tot eind okt zonder de cv-ketel kan bespaar ik al 350m3 tov vorig jaar.

Investering €7500,00 inclusief zelf installeren en materialen en BTW.
Oh ja, heb Senternovem gebeld (had al lang niks gehoord), de vaststelling is onderweg naar mij en het geld (€4536) wordt binnen 4 weken overgemaakt.
Netto dus € 7.500 -/- 4536 = €2964
Niet rendabel?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2009 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Yes.... :) :) :)
Vandaag een uitspraak van de Gemeente Enschede gehad over mijn zonnepanelenafdak.
Ik mag ze plaatsen zonder bouwvergunning. De uitspraak is mede gebaseerd op vraag 325 van de VROM vraagbaak. Echter hebben ze mij er achteraan verteld dat er een wijziging in dit bouwbesluit aan zit te komen.
Vanaf 2010 of 2011 kan vergunningvrij plaatsen alleen nog maar op daken als je aan de bekende voorwaarden voldoet.
Ik heb de omegaprofielen en beugels direct besteld.
Over anderhalve week heb ik een week vakantie......

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:42
Mike70 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 19:07:
Vandaag een bestelling afgehaald bij Metalpoint.nl, besteld op 8 mei, vandaag klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

@MIKE70 : Gefeliciteerd!

Hier zijn vandaag trouwens weer een paar records gesneuveld.

81 graden onderin de zonneboiler. En 6,81kWh voor mijn PV installatie 4,81kWh/kWp op pal oost. Wat ik zelf absoluut geen slechte opbrengst vind :).

Daarnaast is mijn hoofdmeter vandaag maar liefst 3kWh teruggelopen. Ik heb sinds de inbedrijfstelling op afgelopen zaterdag meer geproduceerd dan opgenomen . :)

Edit

Wat ik mij trouwens afvraag. Werkt een omvormer ook rotzooi weg op het stroomnet die binnenkomt? We hebben hier nogal eens last van spanningsdipjes in het net waarbij de lampen knipperen. Wanneer de omvormer levert effent die dan die rotzooi eruit?

[ Voor 24% gewijzigd door mkleinman op 12-05-2009 20:23 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
tokesnugerd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:26:
[...]

edit: plafond lamp ? zitten de spots dan rechtstreeks op de 230V ? hmm, dan is er meer aan de hand. (al op een andere locatie geprobeerd ?)
Als ze rechtstreeks op 230 zitten zou het ook wel eens kunnen zijn dat je niet de fase schakelt, maar de nul. Dan heb je ook wel eens zo'n vaag brandend lampje (net zoals je dat ook wel eens hebt op een waterkoker, of een schakelblok: steek je de stekker er andersom in, dan is het over)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mike70 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 19:07:
Yes.... :) :) :)
Vandaag een uitspraak van de Gemeente Enschede gehad over mijn zonnepanelenafdak.
Ik mag ze plaatsen zonder bouwvergunning. De uitspraak is mede gebaseerd op vraag 325 van de VROM vraagbaak. Echter hebben ze mij er achteraan verteld dat er een wijziging in dit bouwbesluit aan zit te komen.
Vanaf 2010 of 2011 kan vergunningvrij plaatsen alleen nog maar op daken als je aan de bekende voorwaarden voldoet.
Over anderhalve week heb ik een week vakantie......
Dat is heel mooi, hoop dat je spullen op tijd binnen zijn. Ik zit nog steeds te wachten tot mijn profielen binnen zijn bij de installateur :(

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

deejeebv schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 20:02:
[...]

Vandaag een bestelling afgehaald bij Metalpoint.nl, besteld op 8 mei, vandaag klaar.
Heb vandaag bij hun een offerte aangevraagd met de vraag of ze ze op willen sturen.
Minder dan één week levertijd... daar kan ik wat mee.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.duurzameenergi...aatste%e2%80%9d-1975.html

Toch maar meer investeren in pv en zonneboilers d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Aangezien ik voor m'n verjaardag nog iets zocht, heb ik vandaag een solar watch van casio besteld.

http://www.casio-europe.c...ceptor/wva-430tde-1a2ver/

Het begin is er :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:23
Speksteenkachel schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 21:18:
Aangezien ik voor m'n verjaardag nog iets zocht, heb ik vandaag een solar watch van casio besteld.

http://www.casio-europe.c...ceptor/wva-430tde-1a2ver/

Het begin is er :)
Waar heb je 'm besteld en wat heeft hij gekost? Ik ben nog steeds erg blij met mijn Casio AW-S90D-1AVEF, maar die DCF-ontvanger is toch wel ideaal.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Bij Sunnywatches.

http://www.sunnywatches.n...io/wva-430tde-1a2ver.html

Dat type van jou had ik eerst willen hebben maar die DCF ontvanger leek mij ook ideaal.
Vandaar dat ie ook duurder is. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Het enige nadeel van de auto-light is dat-ie (iig bij de GW-300) vrij hard aan de batterij trekt. Ik heb 'm dan ook uitgezet, want in de winter krijgt het horloge gewoon niet voldoende licht om bij te laden. Hij is dan ook helemaal leeg geweest in de winter (bewust de auto-light aan laten staan om eens te kijken). Vervolgens heeft-ie de hele winter op mid gestaan (winter-depressie? ;)) Een paar uur vol in de lente-zon doet wonderen, trouwens, want hij stond zo weer op High. In de zomer is het dan ook geen probleem. Al moet ik wel zeggen dat bij jullie horloges, het te verlichten oppervlak ws een stuk kleiner is (een wijzerplaat met lichtgevende wijzers hoef je niet te verlichten). :Zou wel eens het verschil kunnen maken, want de het scherm van mijn horloge wordt volledig verlicht.

Overigens heb ik 'm bij de locale juwelier gekocht.

[ Voor 3% gewijzigd door Parody op 12-05-2009 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een kleine live pv-installatie in Italie van 49KWp
http://www.portalsole.it/...lar_system_PV_live-50.php
http://www.portalsole.it/liveplant.php
Vandaag 396KWh 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2009 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-08 13:34
He, dat is leuk, een horloge met wijzers die je kunt omschakelen tussen 12 en 24 uurs systeem... ;)

12/24-uurs tijdweergave
De tijd kan in 12-uurs of 24-uurs formaat worden getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Daarnet ( 7:45 ) al meer dan 700W AC uit m'n omvormer :)

Update : 9:30 al bijna 1kW

*straks weer kijken* :)

[ Voor 35% gewijzigd door mkleinman op 13-05-2009 09:41 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Grappig flitspaal; bij jou gaat het 's ochtends bij zonsopkomst direct naar hoge opbrengsten en zal het in de namiddag sterk aflopen. Bij mij is het precies andersom: de hele ochtend suddert het een beetje, en pas als de zon over nok van het dak heen is schiet de opbrengst omhoog naar het maximum. Daarom baal ik ook als het 's ochtends zonnig is en 's middags bewolking binnentrekt.

Mijn website is compleet omgezet naar Wordpress! Nu begint de langdradige klus van het omzetten van de posts van de oude html-site naar de nieuwe site....

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Klopt, het begint 's ochtends erg vroeg al. Zo tussen 11;00 - 13:00 heb ik een top. Deze lag vandaag rond de 1000W in die periode. Daarna loopt hij langzaam terug. Zo rond half 5 heb ik geen direct zonlicht meer op de panelen en dan stort de productie volledig in. Ik blijf dan hangen zo rond de 60-100W.

Gisteravond om half 9 werd er trouwens nog maar liefst 9W geleverd door de omvormer :P

Gefeli trouwens dat je volledig over bent op Wordpress!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcaklein
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-03 11:11
mafti schreef op maandag 11 mei 2009 @ 09:32:
Ik heb mijn halogeen-spots vervangen door led-spots. prima deluxe, maar als ze uit zijn, zie
ik toch een kleine beetje licht er vanaf komen. Is dit normaal gedrag? Ik ga er vooralsnog vanuit dat
het simpel "lekstroom" is en dat het altijd gebeurt, alleen bij ledjes zie je het nu eenmaal?
Ik heb er ook last van. De led's hangen aan 230v en ik schakel de fase-draad, niet de nul. Ik vermoed dat het door inductie wordt veroorzaakt (tussen de permanent geladen fase-draad in de pvc-buis en de schakeldraad), zou dat kunnen? Op een andere plaats in huis, waar een kortere draad loopt tussen de schakelaar en de lamparmatuur, heb ik er geen last van.

5400 Wp, 4,5GJ zonneboiler, B/W warmtepomp, wandverwarming, regenwatersysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 13:41:
Pas als de zon over nok van het dak heen is schiet de opbrengst omhoog naar het maximum.
Trouwens wat is het maximum wat je haalt op je omvormers? Ik kom hier op het moment niet verder dan 1000W voor een 1320Wp installatie Dus ongeveer 76% van het maximum.

voor mijn afdakje is dit 65W op 93Wp. Dus ongeveer 70%..

Komen deze waarden een beetje bij jou in de buurt?

Ik heb overigens inmiddels toch een SunnyBeam + Piggyback besteld. Ik sjouw nu nog elke dag naar de vliering om te kijken wat de opbrengst was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 14:52:
Trouwens wat is het maximum wat je haalt op je omvormers? Ik kom hier op het moment niet verder dan 1000W voor een 1320Wp installatie Dus ongeveer 76% van het maximum.

voor mijn afdakje is dit 65W op 93Wp. Dus ongeveer 70%..

Komen deze waarden een beetje bij jou in de buurt?

Ik heb overigens inmiddels toch een SunnyBeam + Piggyback besteld. Ik sjouw nu nog elke dag naar de vliering om te kijken wat de opbrengst was.
Ik heb al een tijd niet meer gekeken, ik kijk eigenlijk alleen naar de dagopbrengsten (net als jij nu). Maar wat ik me kan herinneren is dat ik op dit soort nog niet heel warme dagen met de 555Wp-installatie op één Soladin 600 toch wel aardig vaak voor langere tijd tegen het maximum van de omvormer aanhing - 500Watt.

Als het weekend de zon schijnt zal ik wel weer eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Vandaag had ik wel een erg hoge piek, misschien door hulp van reflectie van een beetje bewolking. Maar de piek bleef aardig lang hangen. 3400 W met mijn systeem van 3,4 kWp. Dat zie ik niet vaak. (Hoger dan 3400W kan mijn omvormer niet)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

SolarKing schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 15:33:
Vandaag had ik wel een erg hoge piek, misschien door hulp van reflectie van een beetje bewolking. Maar de piek bleef aardig lang hangen. 3400 W met mijn systeem van 3,4 kWp. Dat zie ik niet vaak. (Hoger dan 3400W kan mijn omvormer niet)
Hoe meet jij je opbrengst? Heb je een aparte logger aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
JeroenH schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 13:41:

Mijn website is compleet omgezet naar Wordpress! Nu begint de langdradige klus van het omzetten van de posts van de oude html-site naar de nieuwe site....
Jeroen, de site ziet er modern uit, alleen het logo boven aan de site is volgens mij qua kleur niet goed. Het ziet er 'doemdenkerig' uit. Volgens mij komt dat door dat rood, geel en zwart.

Een blauwe lucht met wat mooie witte stapelwolkjes en zonnepanelen + windmolen op de achtergrond zou mijn stemming gelijk doen stijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JakeNL schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 16:10:
Jeroen, de site ziet er modern uit, alleen het logo boven aan de site is volgens mij qua kleur niet goed. Het ziet er 'doemdenkerig' uit. Volgens mij komt dat door dat rood, geel en zwart.

Een blauwe lucht met wat mooie witte stapelwolkjes en zonnepanelen + windmolen op de achtergrond zou mijn stemming gelijk doen stijgen ;)
Je kunt gelijk hebben, maar ik ben nogal gehecht aan het logo :) Wat ik nog wel eens wil proberen is deze kleurcombinatie naar rechts over laten lopen naar blauw, om aan te geven dat voor fossiele brandstoffen de avond nu echt aan het vallen is. Maar ik kan me voorstellen dat dat raar wordt. Moet ik maar eens gewoon doen en kijken hoe het wordt.

Eerst maar eens 400+ nieuwsberichten copy/pasten... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:19
mooie strakke site!! heb alleen een puntje waar je wellicht zelf ook al achter was. De layout een beetje smal .... kun je hem niet wat oprekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:29
Cpt00kirk schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 16:22:
mooie strakke site!! heb alleen een puntje waar je wellicht zelf ook al achter was. De layout een beetje smal .... kun je hem niet wat oprekken.
Ik heb de site ook even geopend op mijn telefoon en het is met deze breedte prima te lezen, zelfs zonder echt in te zoomen.
Persoonlijk zie ik liever niet al te lange zinnen, maar als dat inhoud dat de ruimte tussen alinea's veel regels gaat worden is het uiteraard ook niet goed.
Zoals het er nu naar uitziet is dat zo'n 6-8 regels en dat is zonder problemen te volgen. (bijkomend voordeel is dat je je zelf dan ook dwingt om bondiger te schrijven of om stukjes af te splitsen ;) )

@Jeroen:
Mocht je het logo iets opgerekt willen zien, dan kan ik het wel voor je tracen naar een vector-formaat en dat kan dan in elke mogelijke resolutie omgezet worden zonder verlies aan scherpte en zonder dat je "pixels" ziet.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat is nog zeker de bedoeling want ik vind het ook wat krap, vooral op grote schermen. Wordpress werkt met themes en daarmee kun je in één klap de hele layout van je website aanpassen. Dit is een theme met een 'fixed width', en ik moet dus op zoek naar eentje die een variabele breedte toestaat. Ik ga nog eens grondig door die themes heen zitten bladen om te kijken of ik er eentje zie die ik bij mijn website vind passen.

Voorlopig heb ik de volgende prioriteiten:

- Nieuwsberichten overzetten oud -> nieuw
- SEO
- Een fatsoenlijke 'home'-knop plaatsen
- Erachter komen hoe je als een losse post wordt weergegeven die rechterkolom zichtbaar blijft
- Backupschema voor de database opzetten
- Goed passend theme vinden/aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hmm als je veel linkt naar oudere posts in je blogs, dan kun je mogelijk beter eerst SEO doen en dan de posts overzetten...

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
TD-er schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 18:44:
Ik heb de site ook even geopend op mijn telefoon en het is met deze breedte prima te lezen, zelfs zonder echt in te zoomen.
Er zijn plugins voor Wordpress die merken dat een mobiele browser de pagina probeert te bekijken en de gepresenteerde pagina's daarop aanpast. Daar wil ik op termijn ook nog wel mee gaan stoeien.
@Jeroen:
Mocht je het logo iets opgerekt willen zien, dan kan ik het wel voor je tracen naar een vector-formaat en dat kan dan in elke mogelijke resolutie omgezet worden zonder verlies aan scherpte en zonder dat je "pixels" ziet.
Ik heb het origineel nog als photoshop-bestand, en daar heb ik het logo wat er nu staat mee gemaakt. Is dat zo pixelig dan?
TD-er schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 18:53:
Hmm als je veel linkt naar oudere posts in je blogs, dan kun je mogelijk beter eerst SEO doen en dan de posts overzetten...
Ik PM je wel ff, dit is zo langzamerhand niet duurzaam meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:34
JeroenH schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 18:49:
...Voorlopig heb ik de volgende prioriteiten:

- Nieuwsberichten overzetten oud -> nieuw
- SEO
- Een fatsoenlijke 'home'-knop plaatsen
- Erachter komen hoe je als een losse post wordt weergegeven die rechterkolom zichtbaar blijft
- Backupschema voor de database opzetten
- Goed passend theme vinden/aanpassen
Wellicht met de tag "Sticky" die bij het inkloppen van een bericht te vinden is aan de rechtzijde bij de publicatie-buttons?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 18:26:
De truc is doordat de zonneboiler de retourleiding van de cv opwarmd zodat de cv-ketel zelf minder hoeft bij te stoken.
[...]
Het werkt echt wel ( kijk naar Eric-Pvt)
Tuurlijk werkt het. Maar ook eric-pvt kan z'n warmte maar op één manier gebruiken. De meeste mensen melden ongeveer sinds een maandje dat ze met 4 à 5 m2 voldoende warmte hebben om volledig uit de boiler te kunnen douchen.

Vanaf dat punt heb je dus warmte overschot, welke je kan aanwenden voor verwarming. Als je eerder begint met verwarmen uit je zb heb je minder voor douchen.

Eric-pvt heeft een 5m2 collector, dus ook hij kan net een maandje volledig uit de zb douchen (kleine boilervat buiten beschouwing gelaten). Natuurlijk kun je al eerder in het jaar je huis ermee verwarmen, maar als je dan 's avonds gaat douchen slaat de ketel aan, omdat je alle warmte gebruikt hebt. Met 5 m2 heb je simpelweg niet meer warmte opgevangen. Wat je als truuk kan doen, zodat je met dezelfde 5m2 meer joules aan energie opvangt, is de efficiëncy van het systeem verhogen. En dat kan door bijv. de collector temp zo laag mogelijk te houden, door bijv. een warmtepomp toe te passen of ltv.
Het probleem warmwater is gewoon op te lossen door een aparte boiler voor warmwater toe te passen.
Deze is kleiner (200l-300l) en wordt als eerste gevoed door de collectoren, door de oversize van de collectoren tov de kleine boiler is deze snel warm en is de dekkingsgraad hoog.
Sinds ik de zonneboiler heb (nu bijna 7 weken) gewoon 100% dekking voor het warmwater.
Naverwarming uit.
He, grappenmaker ;), je hebt bijna 14 m2 op je dak liggen. Bijna 3x zoveel als eric, flits, etc. Je hebt in theorie zelfs in december net voldoende warmte om volledig uit de zb te douchen.
Gasverbruik in 7 weken totaal: 1,8m3 (tov vorig jaar een besparing van 135m3 in 7 weken)
Komende weken wordt de besparing kleiner aangezien vorige jaren tegen deze tijd de ketel uit stond.
Als ik van 1 april tot eind okt zonder de cv-ketel kan bespaar ik al 350m3 tov vorig jaar.

Investering €7500,00 inclusief zelf installeren en materialen en BTW.
Oh ja, heb Senternovem gebeld (had al lang niks gehoord), de vaststelling is onderweg naar mij en het geld (€4536) wordt binnen 4 weken overgemaakt.
Netto dus € 7.500 -/- 4536 = €2964
Niet rendabel?
350m3 = 270 euro. Enkel voor warmwater gebruik had je zo'n 175 m3 kunnen besparen (7 maanden x25 m3), 135 euro. Dus je hebt het over 135 euro extra per jaar besparen voor een meerprijs (tov een systeem met 3 panelen) van bruto 4200 euro en netto van 2000 euro. Dat is respectievelijk een rendement van 3,3 en 6,6%. Wat een tvt van > 30 jaar en 15 jaar geeft. Met een verwachte levensduur van 15-20 jaar is het wat krap.

Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk een leuke besparing, het is een mooi systeem, maar om het nu te presenteren als een goede financiële investering; dat is het mi niet. Er zijn maatregelen die kosteneffectiever zijn. Ik denk dat het plaatje voor pv (met of zonder subsidie) gunstiger uitvalt, niet persé qua tvt (vergelijkbaar) maar vooral omdat pv installaties een flink langere verwachte levensduur hebben (30 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

De SolarDays zijn hier bijna begonnen. Vrijdagavond heb ik de eerste mensen al over de vloer.

Overigens hier vandaag 79 graden onderin de boiler en 6,6kWh voor mijn PV installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
JeroenH schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 19:06:
[...]
Ik heb het origineel nog als photoshop-bestand, en daar heb ik het logo wat er nu staat mee gemaakt. Is dat zo pixelig dan?
[...]
Ik PM je wel ff, dit is zo langzamerhand niet duurzaam meer ;)
Nee het is absoluut niet pixelig, maar als dit je enige versie zou zijn, zou je bij een bredere layout wel kunnen krijgen dat het na schalen ofwel onscherp is, danwel grote pixels laat zien.
Vergroot dit plaatje maar eens met een factor 1.5 en dan zie je wat ik bedoel :)
Daarnaast kun je, wanneer het uit vectoren bestaat, vrij makkelijk ook nog de dingen wat verder uit elkaar zetten als je niet wilt dat het logo hoger wordt. (bij dit logo kan dat trouwens ook vrij makkelijk in Photoshop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 19:41:
De SolarDays zijn hier bijna begonnen. Vrijdagavond heb ik de eerste mensen al over de vloer.

Overigens hier vandaag 79 graden onderin de boiler en 6,6kWh voor mijn PV installatie.
Mooi, dan kom ik vrijdagavond wel even douchen :+ weet ik zeker dat het water op temperatuur is 8)

Helaas heeft de grote makelaar in deze regio NIETS met de flyers/poster van Solarday gedaan... tja fossiel bedrijf he: huizen met Energielabel D/E/F/G/H verkopen minder mooi (en ook qua provisie) als duurzaam huisjes (Klasse C of beter....)

dus ik zal het rustig krijgen, zelfs de lokale krant (Maas-en Niersbode) die ik gemaild heb, heeft met geen woord hierover gerept (maar wel zorgen maken over een fietsbrug over een sloot....)
Dus hier maar slechts 1 artikel in een streekblad heeft alle moeite opgeleverd. Ik verwacht dat het heeeeeeeeeeerlijk rustig is :)

[ Voor 41% gewijzigd door NielsTn op 13-05-2009 20:08 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

NielsTn schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 20:07:
[...]

Mooi, dan kom ik vrijdagavond wel even douchen :+ weet ik zeker dat het water op temperatuur is 8)
Je bent welkom hoor vrijdag :P, en als je wilt douchen onder zonneboiler water? Ook prima :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 20:08:
[...]

Je bent welkom hoor vrijdag :P, en als je wilt douchen onder zonneboiler water? Ook prima :P
Niet te hard roepen he... deze beachboy mag voor zijn werk vanuit ónder de rivieren zijn ding doen in Leeuwarden..... dus Lelystad is dan om de hoek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

NielsTn schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 20:09:
[...]

Niet te hard roepen he... deze beachboy mag voor zijn werk vanuit ónder de rivieren zijn ding doen in Leeuwarden..... dus Lelystad is dan om de hoek ;)
Je bent welkom hier hoor :)

Overigens hier hetzelfde. de lokale suffertjes aangeschreven, niets noppes nada.

Ik heb nu van 4 mensen bevestigd dat ze langskomen van het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 19:25:

350m3 = 270 euro. Enkel voor warmwater gebruik had je zo'n 175 m3 kunnen besparen (7 maanden x25 m3), 135 euro. Dus je hebt het over 135 euro extra per jaar besparen voor een meerprijs (tov een systeem met 3 panelen) van bruto 4200 euro en netto van 2000 euro. Dat is respectievelijk een rendement van 3,3 en 6,6%. Wat een tvt van > 30 jaar en 15 jaar geeft. Met een verwachte levensduur van 15-20 jaar is het wat krap.

Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk een leuke besparing, het is een mooi systeem, maar om het nu te presenteren als een goede financiële investering; dat is het mi niet. Er zijn maatregelen die kosteneffectiever zijn. Ik denk dat het plaatje voor pv (met of zonder subsidie) gunstiger uitvalt, niet persé qua tvt (vergelijkbaar) maar vooral omdat pv installaties een flink langere verwachte levensduur hebben (30 jaar).
Natuurlijk bedoel ik ook dat je je systeem dan ook groter moet toepassen omdat er meer behoefte is dan alleen voor het douchen.

Je berekening gaat wel mank want je denkt dat nov t/m mrt dus niks opleverd.
Als ik me nog goed herrinner had Eric-Pvt zelfs in afgelopen januari nog 100m3 gas bespaard met z'n 5m2.

Het douchen bespaart per jaar +/- 300m3 gas voor een gemiddelde zonneboiler.
Veel zonneopbrengst zie je op dit moment niet in de cijfers weer omdat er gewoon geregeld overcapaciteit is de afgelopen 1,5 maand welke niet gebruikt wordt.
Ik weet zeker dat ik naar een totale besparing zal gaan van 600m3, zonder twijfel.
De verwachting ligt nog hoger (volgens de experts tot wel 1000m3, wat ik zelf niet denk) waarschijnlijk 750m3 gas..
600m3= €450
€2964 / €450 = 6,6 jaar bij gelijkblijvende prijzen uitgaande van niet de hoogste verwachtingen ( zonder rente)

Helaas kan ik me niet beroepen op feiten, dat kunnen we pas volgend jaar.
Maar tot op heden maakt het de verwachting nog steeds waar.

Daarbij moet ik zeker nog vermelden dat ik het systeem extra nog niet veel binnenshuis geisoleerd heb.
Hierdoor heb ik nog veel warmteverlies op dit moment wat ik voor het najaar wel in orde wil hebben.
Dit heb ik extra nog niet gedaan omdat het systeem voor de komende periode toch wel meer dan genoeg capaciteit heeft ( je eigen zorgen over stagnatie en oververhitting )

Een betere regeling zorgt 100% zeker ook nog voor meer opbrengst en spaarzamer omgaan met de opbrengst.

Ben op dit moment aan het orienteren om het primaire circuit van de collectoren te gaan scheiden van de boilers dmv een platenwisselaar en een extra pomp.
Je haalde een paar posts terug zelf al aan dat de collectoren eigenlijk een andere optimale flow nodig hebben dan de wisselaar van de boiler.
Volgens diverse firma's moet dit een extra opbrengst van 20% geven door de opname te optimaliseren.

Naar mijn mening is het een grote misvatting dat de zonneboiler met cv-ondersteuning minder rendabel is dan pv.
Het is een kwestie van de layout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mijn CV-ketel heeft zojuist een geheel eigen invulling gegeven aan het thema energiebesparing. Hij is helemaal dood :( (Apparaat heeft spanning, zekering van de branderautomaat is heel, maar de display is helemaal uit) Morgen komt de monteur. :|

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ericplan schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 21:54:
Mijn CV-ketel heeft zojuist een geheel eigen invulling gegeven aan het thema energiebesparing. Hij is helemaal dood :( (Apparaat heeft spanning, zekering van de branderautomaat is heel, maar de display is helemaal uit) Morgen komt de monteur. :|
Wat voor een is het? (merk)

Toch niet een AGPO Ferroli?
Die van ons ging toen vreemde geluidjes maken, die het meest leken op knorren, toen de print doorgefikt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

AGPO's staan erom bekend. Zeker een bepaalde serie was notoir, daar brandden de prints door als zoete broodjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
flitspaal.nl schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 22:13:
AGPO's staan erom bekend. Zeker een bepaalde serie was notoir, daar brandden de prints door als zoete broodjes.
Yep, onze hele wijk is inmiddels 2 jaar geleden nu voorzien van HR-ketels van hun.
Verbruik is enorm afgenomen, maar het is niet normaal zo vaak als ik hun autootje bij ons in de wijk zie staan.
Het zou natuurlijk kunnen dat die monteur hier ergens een (aantal?) vriendinnetjes heeft, maar gezien de verhalen van de mensen van de gaswacht over dat merk vermoed ik dat het iets anders zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

TD-er schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 22:05:
[...]

Wat voor een is het? (merk)
Daalderop Combifort 24/50+, 5 jaar oud. Verder wel tevreden over.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:40
SpiceWorm schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 19:25:
[...]

Tuurlijk werkt het. Maar ook eric-pvt kan z'n warmte maar op één manier gebruiken. De meeste mensen melden ongeveer sinds een maandje dat ze met 4 à 5 m2 voldoende warmte hebben om volledig uit de boiler te kunnen douchen.
Begrijp me niet verkeerd, maar de verhalen van erik-pvt klopten volgens mij voor geen meter. Ik heb hier nu 4m2 vlakke plaat op ideaal zuid liggen en ik heb echt alleen met een hele zonnige dag begin april een max temp van de boiler. Hij heeft 200 liter op west geloof ik en uit zijn verhalen leek het wel of hij altijd een hete boiler had...dat gaat dus echt niet lukken midden in de winter.
Zelfs in Duitsland moeten ze gewoon echt vet bijstoken in de winter, terwijl ze 40m2 vlakke plaat op dak hebben.

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
QuestionMarc schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 22:32:
Begrijp me niet verkeerd, maar de verhalen van erik-pvt klopten volgens mij voor geen meter.
Op zich heb ik helemaal geen zin hier tussen te springen, maar ik ben ergens in januari bij Eric-pvt thuis geweest op een dag dat er maar een vaal zonnetje door de hoge bewolking scheen, en zijn systeem produceerde toen al warmte voor zijn woningverwarming. Ik weet de details niet meer, maar hij heeft met behulp van de servicemanual zijn CV-combiketel zodanig ingesteld dat die op de één of andere manier veel efficiënter gebruik kan maken van de zonnewarmte dan met de standaardinstellingen.

Geloof het of niet, de overgedimensioneerde radiatoren werden voelbaar warm, terwijl het display van de verwarming duidelijk aangaf dat er geen gas werd verstookt. Het was behaaglijk warm binnen.

Hij heeft me ook zijn energierekeningen van de afgelopen 10 jaar laten zien, die logen er niet om: de dalende lijn was duidelijk en steil omlaag.

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 13-05-2009 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
@ Sunhacker: ik ben erg benieuwd hoe het systeem gaat presteren. Op allerlei manieren komt er bij mij uit dat je in november/december/januari, ook met 6 panelen krap aan warm water dekking hebt.

Dat dat systeem voor verwarming van eric-werkt komt omdat hij er niet uit douched. Met 5 m2 vang je simpelweg niet voldoende warmte op (in Januari). Natuurlijk levert het heel wat op zo'n systeem van 6x24 buizen, maar of het financiëel zo aantrekkelijk is, ik hoop dat je het tegendeel bewijst ;)

(bijv. optimistische berekening van solar 2all: 120 buizen (10 m2!) op 200 liter, op vol zuid geven een 288 kwh in januari. 30 m3 gas is 270 kwh. Dus dan heb je 18 kwh over voor verwarming, dat is 2 kuub gas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gatgda schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 20:37:
[...]

Als ze rechtstreeks op 230 zitten zou het ook wel eens kunnen zijn dat je niet de fase schakelt, maar de nul. Dan heb je ook wel eens zo'n vaag brandend lampje (net zoals je dat ook wel eens hebt op een waterkoker, of een schakelblok: steek je de stekker er andersom in, dan is het over)
Heb dit ook bij GU27 ledlampjes die op 230V aangesloten zijn.
Ik denk aan capacitieve overspraak van de schakelaar. Lijkt me geen kwaad kunnen; is heel erg lage lekstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

NielsTn schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 20:07:
[...]

Helaas heeft de grote makelaar in deze regio NIETS met de flyers/poster van Solarday gedaan... tja fossiel bedrijf he: huizen met Energielabel D/E/F/G/H verkopen minder mooi (en ook qua provisie) als duurzaam huisjes (Klasse C of beter....)

dus ik zal het rustig krijgen, zelfs de lokale krant (Maas-en Niersbode) die ik gemaild heb, heeft met geen woord hierover gerept (maar wel zorgen maken over een fietsbrug over een sloot....)
Dus hier maar slechts 1 artikel in een streekblad heeft alle moeite opgeleverd. Ik verwacht dat het heeeeeeeeeeerlijk rustig is :)
Vergelijkbare situatie hier. Maak me verder geen zorgen. Dan eet ik die op zonnestroom gebakken appeltaart wel met de bewoners alhier op...

:o

(wel net uitgebreid gesprek gehad met fractiemedewerker van de gemeente die werk wil maken van verduurzaming, en daarvoor geld van verkoop van het "duurzame" NUON aan ook bruinkolen en nuke stokerd Vattenfall wil gaan gebruiken. Maar dat hebben we meer gehoord. First see, than believe...)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op zondag 10 mei 2009 @ 14:37:
[...]

Kijk maar uit, straks ga je nog beweren dat pal west/oost de beste dakorientatie voor zonnepanelen zijn - misschien minder orientatie dan pal zuid, maar wel 2x zoveel oppervlakte.

:D

Dat zou wat zijn ;)
De simpele Duitse oplossing...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:27
Het mag allemaal best volgens mij maar dan heb je een bouwvergunning nodig. Is in duitsland dan voor elk denkbare toepassing van duurzame energie een vrijstelling voor een bouwvergunning? Lijkt me sterk.

Bekijk het van de kant van de buren; als het paneel op enige wijze hinder zou kunnen ondervinden, kunnen ze gaan zeiken. Dus voor alle gevallen waar een paneel onmogelijk hinder kan geven is een vrijstelling, voor alle overige gevallen een vergunning, dus een inspraakperiode, dus geen gezeik achteraf.
Niet zo'n slechte gedachte in het dichtbevolkte, zeurderige nederland. (En dan bedoel ik dus de gemiddelde nederlander die duurzaam prima vind, maar NIMBY)

Als je quotes plaatst van een andere site, zorg dan dat de relevantie niet verloren gaat...nu lijkt het erop alsof alle overige situaties verboden zijn, en dat is, IMHO, gewoon onzin. beetje misleidend zoals je het post.

[ Voor 11% gewijzigd door Mistraller op 14-05-2009 01:02 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

flitspaal.nl schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 15:55:
[...]

Hoe meet jij je opbrengst? Heb je een aparte logger aangesloten?
Nee, ik heb geen aparte logger aangesloten.
De dagelijkse opbrengst meet ik met een geijkte digitale meter in de meterkast (naast de groep geplaatst)
Het mooie is dat de brutoproduktie meter (maanden later bijgeplaatst) exact dezelfde opbrengsten aangeeft alleen toont maar hele kWh terwijl mijn meter tot 2 cijfers achter de komma gaat.
Het vermogen las ik af op de display van de omvormer. Ik kwam net thuis van het werk en de zon stond bijna ideaal op de panelen met een lekker windje dus ging even naar de zolder om te kijken en zag tot mijn schrik 3400 W op het display staan.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie is er te bezichtigen tijdens de solar days? Ik zou graag een groot zonneboiler systeem willen zien met CV ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mijn deuren zijn in elk geval open. Ik heb een groot zonneboilersysteem alleen geen ondersteuning voor de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
En mocht je bij flitspaal.nl langskomen, onthoudt volgende quote :P
flitspaal.nl schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 20:08:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

IJsbeer schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 13:27:
En mocht je bij flitspaal.nl langskomen, onthoudt volgende quote :P

[...]
Als de run op "zonneboilerwater" te groot wordt dan kan er een douchequotum worden ingesteld uiteraard. En bij grote belangstelling wordt wel iedereen verzocht zelf zeep en een handdoek mee te nemen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 13:35:
[...]

Als de run op "zonneboilerwater" te groot wordt dan kan er een douchequotum worden ingesteld uiteraard. En bij grote belangstelling wordt wel iedereen verzocht zelf zeep en een handdoek mee te nemen :9
gewoon een douchewekker of eierwekker paraat houden >:)
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Dat is dan weer een nadeel van een zonneboiler.. simpelweg ergens anders de warme kraan open draaien volstaat niet meer.... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb laatst op school een project doorlopen over het thema "duurzame innovatie"
zie hier het artikel naar aanleiding van ons onderzoek: http://www.roelscheffers.nl/wordpress/?p=325

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SpiceWorm schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 00:23:
Dat dat systeem voor verwarming van eric-werkt komt omdat hij er niet uit douched.
*zucht*

Dat doet hij wel...

Luister, niets is perfect, ook een zonneboilersysteem niet. Als het een tijd niet zonnig is geweest stroomt er ook bij eric-pvt Gronings aardgas door zijn cv-combi-ketel. Maar hij heeft de boel op de één of andere manier zó gedimensioneerd en afgeregeld dat hij heel veel warmteopbrengst uit zijn installatie haalt. Daarbij komt ook nog dat hij in Noord-Holland heel dicht bij zee woont, wat ook zorgt voor hel hoge opbrengsten.

Als je het niet gelooft, mail hem, en vraag of je langs mag komen. Als je niet zegt dat je van het Tweakers-forum komt mag dat vast wel ;) Maar ga hier geen dingen zeggen die niet waar zijn.

Ik ben er geweest, ik heb het gezien, ik was onder de indruk. Hij stond me daar echt niet voor de gek te houden.

[ Voor 61% gewijzigd door JeroenH op 14-05-2009 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speciaal voor SpiceWorm:
http://www.vrksolaranlage...ege2009/Ertraege_2009.htm

Dit is dus 19,6m2 bruto, dus nog geen 24m2 bruto

En deze12m2 netto vlakke plaat ( kijk eens naar febr en mrt):
http://www.solartirol.at/monatserraege08.html

Volgend jaar maart of beter begin mei ( de afrekening van Essent) kunnen we het pas echt zeggen of je gelijk hebt of niet. :)

Weer wat geleerd:
Al eerder poste ik het fenomeen dat m'n 1000l boiler vanzelf flink afkoelt door natuurlijke flow (warmte stijgt door de leiding omhoog.
Meerdere heb ik ook gehoord over het feit dat de waterleiding vanzelf warm werd.

Nu lees ik over een thermosiphon, een lus in de leiding die dit voorkomt.
http://www.bosy-online.de/Thermosiphon.htm

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2009 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Mistraller schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 01:00:
[...]

Het mag allemaal best volgens mij maar dan heb je een bouwvergunning nodig. Is in duitsland dan voor elk denkbare toepassing van duurzame energie een vrijstelling voor een bouwvergunning? Lijkt me sterk.
Is ook "sterk". Voor windenergie moet je door het stof, voor vrije veld installaties gelden zware voorschriften (als er geen "bouwbestemmingsplan" voor het geselecteerde terrein is, kun je het vergeten), etc. Voor zonnestroom kan er veel, en van die, ik herhaal het hier eventjes gechargeerd, truttenvoorschriftjes, zijn er gelukkig in Duitsland op het vlak van dak PV systemen vrij weinig. Voor zover mijn kennis nu reikt. Die kan altijd verrijkt worden, dat mag duidelijk wezen. Monumenten zijn ook daar "in principe" uitgesloten, maar er zijn diverse geslaagde projecten, ook met die "lelijke zonnepanelen", die in samenspraak met de ambtenaren van de "Behörde" zijn gerealiseerd. Kwestie van een goed verhaal hebben, en ambtenaren die meedenken met mensen die voor duurzaam willen gaan en dat kunnen combineren met inpassing in een "historische setting". Ook slechte voorbeelden, trouwens, er stond laatst een artikel in Photon over een reteconservatieve burgermeester die die "dingen" haat, en alles in het werk stelt (soort stalinistische instelling, leek het) om zijn dorpje vrij te houden van die duurzame ongein...
Bekijk het van de kant van de buren; als het paneel op enige wijze hinder zou kunnen ondervinden, kunnen ze gaan zeiken. Dus voor alle gevallen waar een paneel onmogelijk hinder kan geven is een vrijstelling, voor alle overige gevallen een vergunning, dus een inspraakperiode, dus geen gezeik achteraf.
Niet zo'n slechte gedachte in het dichtbevolkte, zeurderige nederland. (En dan bedoel ik dus de gemiddelde nederlander die duurzaam prima vind, maar NIMBY)
No problem, wel met de doorgeslagen zeur houding bij mijn medelanders die het vertikken om gelijktijdig hun elektraverbruik te quoten als ze weer in de stress schieten van een turbientje d'r bij. Ik vind duurzaam ook prima. PIMBY! (mag ook PIMFY zijn) :)

Als je quotes plaatst van een andere site, zorg dan dat de relevantie niet verloren gaat...nu lijkt het erop alsof alle overige situaties verboden zijn, en dat is, IMHO, gewoon onzin. beetje misleidend zoals je het post.
Ook het zonnige type maakt wel eens schuinse grapjes... Was mijn sneer naar genoemde medelanders voor wie alles teveel is. Inderdaad, preken voor eigen parochie, maar reageren op weer een onzinnige waslijst aan klachten bij een zoveelste anti duurzaam Telegraaf stukje is een paar keer leuk, daarna is het alleen maar zinloos piepen in een woestijn van verschrikkelijk onbenul...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 22:38:

Weer wat geleerd:
Al eerder poste ik het fenomeen dat m'n 1000l boiler vanzelf flink afkoelt door natuurlijke flow (warmte stijgt door de leiding omhoog.
Meerdere heb ik ook gehoord over het feit dat de waterleiding vanzelf warm werd.

Nu lees ik over een thermosiphon, een lus in de leiding die dit voorkomt.
http://www.bosy-online.de/Thermosiphon.htm
Klinkt logisch...mijn koudwater leiding gaat na 30cm in een bocht omlaag, ik zal eens voelen of het na die bocht nog warm is, maar ik denk dat de kopergeleiding hier ook flink aan bijdraagt.

Als er warm-koud stroming zou ontstaan in een leiding, dan zou een terugslagklepje ook afdoende zijn?

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Flitspaal; bedankt voor de uitnodiging :) . Misschien dat ik kom kijken, dan neem ik contact op.

De reden dat ik geinteresseer ben in een CV koppeling is omdat ik mijn huis heb ik achteraf omgebouwd naar LTV dmv vloerverwarming op de beneden verdieping en wandverwarming op de bovenverdieping.

Even wat over het LTV gebeuren in mijn huis:
Ik heb mijn CV (Intergas combikompact 36/30) ingesteld op een maximale uitgangstemperatuur voor verwarming van 45grC.
Ik zie overigens nooit deze temperatuur terug in de verdelers van de vloer en wand verwarming. De CV is modulerend en stopt de verwarming als de verdelers amper 30-35grC hebben bereikt. De wandverwarming heb ik zelf teruggeschroefd naar maximale verdeler temperatuur van 30-35grC, omdat de capaciteit anders te hoog is (beetje veel oppervlakte in de muur gefreesd).

Omdat ik met deze lage temperaturen uit kan, kan ik mogelijk veel meer uit de zonneboiler halen wanneer deze ook een CV koppeling heeft. Ik ben dus benieuwd wat voor opbrengsten dit bij andere systemen heeft en hou de opbrengst zich verhoudt tot de opbrengst zoals opgegeven voor de collectoren. (Een Tecsolar 24 buizen collector kan 4,2GJ opbrengen, maar wat is dit in werkelijkheid en hoe is het systeem opgebouwd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 08:36:
@ Flitspaal; bedankt voor de uitnodiging :) . Misschien dat ik kom kijken, dan neem ik contact op.

De reden dat ik geinteresseer ben in een CV koppeling is omdat ik mijn huis heb ik achteraf omgebouwd naar LTV dmv vloerverwarming op de beneden verdieping en wandverwarming op de bovenverdieping.

Even wat over het LTV gebeuren in mijn huis:
Ik heb mijn CV (Intergas combikompact 36/30) ingesteld op een maximale uitgangstemperatuur voor verwarming van 45grC.
Ik zie overigens nooit deze temperatuur terug in de verdelers van de vloer en wand verwarming. De CV is modulerend en stopt de verwarming als de verdelers amper 30-35grC hebben bereikt. De wandverwarming heb ik zelf teruggeschroefd naar maximale verdeler temperatuur van 30-35grC, omdat de capaciteit anders te hoog is (beetje veel oppervlakte in de muur gefreesd).

Omdat ik met deze lage temperaturen uit kan, kan ik mogelijk veel meer uit de zonneboiler halen wanneer deze ook een CV koppeling heeft. Ik ben dus benieuwd wat voor opbrengsten dit bij andere systemen heeft en hou de opbrengst zich verhoudt tot de opbrengst zoals opgegeven voor de collectoren. (Een Tecsolar 24 buizen collector kan 4,2GJ opbrengen, maar wat is dit in werkelijkheid en hoe is het systeem opgebouwd)
Je zou eens contact kunnen opnemen met Eric-PVT. Hij heeft een soortgelijk systeem ( Atag QSolar met 5m2 vlakkeplaat op het dak). Hij heeft in elk geval ook overgedimensioneerde radiatoren en hij heeft z'n gasverbruik echt spectaculair weten te verlagen door de combinatie zonneboiler / verwarming.

Ik wil op middellange termijn ( 2-5 jaar ) ook over naar vloer/wandverwarming. Ik heb nog geen goede laminaatvloer liggen in de woonkamer en het zou doodzonde zijn om die er nu uit te breken om vloerverwarming aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
hier vandaag (zojuist, 15 minuten terug) weer wat duurzaamheid ingezet:
mijn prive-auto (met retrofit roetfilter) gaat in de verkoop, en van mijn werkgever komt een Honda Civic Hybrid ervoor terug.

Afbeeldingslocatie: http://www.renewable.niels-thijssen.nl/blog/wp-content/uploads/honda-civic-hyrbid-300x199.jpg

Uiteraard ga ik mijn ervaringen nauwgezet bloggen, en brandstofverbruik (of misbruik 8) hierop noteren!
Doel: praktijkervaringen van de tegenhanger van Toyota Prius delen met de wereld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kwam net een mooi filmpje tegen over de batterij wissel electrische auto's

http://www.betterplace.co...technology-demonstration/

Als dit idd zo easy gaat en er een aantal van dit soort punten staan in mn omgeving gaat mn fossiele bak dr uit!
Mooi om te zien dat er paneeltje aan de zijkant van het gebouw zitten (dak kan ook nog makkelijk vol).
Wind molen ernaast en klaar.

Ik ben benieuwd hoe " ons" (kuch) shell hier tegen aan kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Laatst online: 13-09 13:56
Heeft iemand ervaring met deze extern thermostaat van C o n r a d ?
Om van je oude diepvries een koelkast te maken.

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-09 21:35
NielsTn schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 09:24:
hier vandaag (zojuist, 15 minuten terug) weer wat duurzaamheid ingezet:
mijn prive-auto (met retrofit roetfilter) gaat in de verkoop, en van mijn werkgever komt een Honda Civic Hybrid ervoor terug.

[afbeelding]

Uiteraard ga ik mijn ervaringen nauwgezet bloggen, en brandstofverbruik (of misbruik 8) hierop noteren!
Doel: praktijkervaringen van de tegenhanger van Toyota Prius delen met de wereld!
Mijn ervaring is dat deze "zuinige" auto verre van zuinig is.. Met normaal woon werk verkeer (200 km per dag) kom ik niet onder een verbruik van 6,2 liter per 100 km.. Eigenlijk iedereen die ik ken die deze auto heeft komt op een verbruik in die regio uit.. De auto is dus net zo onzuinig dan iedere andere moderne benzine auto, alleen heeft deze nog een stapel extra vervuilende accus bij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wandverwarming en vloerverwarming ingeslepen. Vooral in de muur is dat een .... werk. Tegenwoordig heb je ook droogbouw systemen voor zowel wand als vloerverwarming. Deze kunnen ook gecombineerd worden met een houten vloer (ondanks de isolerende werking van hout). Ze werken obv aluminium platen om de warmte van de leidingen te verspreiden. Ik heb er geen ervaring meer, maar als ik mijn zolder (ooit) ga verbouwen ga ik de wandverwarming daar iig in droogbouw uitvoeren. Het product heb ik gezien bij Heatnet (onder HQ).

Wandverwarming bevalt goed trouwens. Erg prettige warmte.
De capaciteit op de boveverdieping heb ik op ongeveer de helft van de vloeroppervlakte gehouden. Er werd mij al eens voorgerekend dat 1/3 genoeg zou moeten zijn, maar voor de zekerheid heb ik het zo gedaan.
Dit geeft een zo hoge capaciteit dat ik de maximale verdelertemperatuur heb moeten terugschroeven (naar 30grC) om geen tropische temperaturen op de bovenverdieping te krijgen.
In de toekomst wil ik dit ook uitbreiden met een regeling per vertrek. Dan kan de maximale temperatuur evt ook weer omhoog zodat het zeer snel kan reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Had je keuze uit het type auto wat je krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 14:17
Neo_TGP schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 09:37:
[...]

Mijn ervaring is dat deze "zuinige" auto verre van zuinig is.. Met normaal woon werk verkeer (200 km per dag) kom ik niet onder een verbruik van 6,2 liter per 100 km.. Eigenlijk iedereen die ik ken die deze auto heeft komt op een verbruik in die regio uit.. De auto is dus net zo onzuinig dan iedere andere moderne benzine auto, alleen heeft deze nog een stapel extra vervuilende accus bij..
Sorry hoor maar 6,2 l/100 km voor een bezineauto van dit formaat is gewoon zuinig hoor. Ik rij zelf een 2007corsa waar 6,5 l/100 km normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JeroenH schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 09:49:
[...]

Had je keuze uit het type auto wat je krijgt?
@Jeroen: niet echt, ik kan kiezen uit de pool beschikbare auto's die t.g.v. reorganisatie terug zijn gekeerd.
Alternatief als Toyota Prius waren reeds allen (ik zag er 7 staan) gereserveerd (dus op punt van uitlevering aan collega's), en van de 5 Civic Hybrids was er 1 zojuist binnengekomen.

Qua vormgeving/desing sprak de Civic mij meer aan dan de Prius. Uiteraard hybride gekozen vanwege de bijtelling. Zaken als extra ruimte of grote gezins-auto dat geldt nog niet voor mij, dus enige vereiste waren goede stoelen en audio, gecombineerd met hybride techniek!
Andere modellen zijn ehh NOG minder interessant voor mij. Daarom dat ik maar mijn ervaringen met de Hybrid ga bloggen: verbruik, ervaring in gebruik, etc.
Daarnaast rijd ik volgens Het Nieuwe Rijden met de auto's die ik gehad heb (met de 206 laatste keren 1 op 21 gehaald (2 liter turbodiesel).

[ Voor 15% gewijzigd door NielsTn op 15-05-2009 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Waarmee je precies je vinger op de zere plek legt :) Het is een forse auto en met zijn 1300+ kg echt heel zwaar. Dat betekent dat de aandrijving enorm veel massa moet verplaatsen om (meestal) maar één persoon te verplaatsen. Dat kan niet efficiënt zijn, welke ingewikkelde truuks je ook met de aandrijving uithaalt. Daarnaast zijn dergelijke zware voertuigen in de stad levensgevaarlijk voor écht duurzame weggebruikers zoals fietsers en voetgangers.
Jammer. Als mijn werkgever mij ooit nog eens een auto aanbiedt (ik hoop het niet) dan kies ik voor wat kleins en echt efficiënts: iets van een Aygo of zo. Lekker licht en klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:55

Mars Warrior

Earth, the final frontier

NielsTn schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 10:53:
[...]

@Jeroen: niet echt, ik kan kiezen uit de pool beschikbare auto's die t.g.v. reorganisatie terug zijn gekeerd.
Alternatief als Toyota Prius waren reeds allen (ik zag er 7 staan) gereserveerd (dus op punt van uitlevering aan collega's), en van de 5 Civic Hybrids was er 1 zojuist binnengekomen.

Qua vormgeving/desing sprak de Civic mij meer aan dan de Prius. Uiteraard hybride gekozen vanwege de bijtelling. Zaken als extra ruimte of grote gezins-auto dat geldt nog niet voor mij, dus enige vereiste waren goede stoelen en audio, gecombineerd met hybride techniek!
Andere modellen zijn ehh NOG minder interessant voor mij. Daarom dat ik maar mijn ervaringen met de Hybrid ga bloggen: verbruik, ervaring in gebruik, etc.
Daarnaast rijd ik volgens Het Nieuwe Rijden met de auto's die ik gehad heb (met de 206 laatste keren 1 op 21 gehaald (2 liter turbodiesel).
Ik denk / vrees dat je 206 zuiniger zal blijken te zijn dan de Civic.

Verder moet je je niet blind staren op het theoretische verbruik van zo'n hybride:

Uit een onderzoek met 44.000 auto’s blijkt dat de fabrieksopgave van verbruikscijfers bij Chrysler het minst afwijken van de praktijk. De Toyota Prius en de Honda Civic Hybrid laten de grootste verschillen zien.
[...]
Het eerlijkst zijn de verbruikscijfers van Chrysler. De benzinevarianten verbruiken slechts 1,2 procent meer dan de fabrieksopgave; diesels scoren een afwijking van twee procent. Bij de benzineauto’s scoort Lexus met een 3,3 procent hoger verbruik de tweede plek en Volvo heeft met 4,5 procent een derde stek. Bij de diesels is Mitsubishi tweede met vier procent meerverbruik en Opel derde met 6,2 procent meer.
De dragers van de rode lantaarn bij het onderzoek zijn de Toyota Prius en de Hond Civic Hybrid. Die verbruiken in de praktijk 24,5 en 23,2 procent meer dan de fabrieksopgave.

Per saldo weet ik van collega's dat een 1500kg wegende 150PK Passat 1.4 TSI met DSG bak niet meer verbruikt dan een Prius/Civic (rond de 1:16) bij gebruik op snelweg en in de file. Ik vraag me dan ook af of de geclaimde lage CO2 uitstoot ook niet klopt (110 voor de hybride, 135 voor de Passat)...

Het enige voordeel is dan nog de lagere bijtelling: 14% tegen 20% :X :X :X

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Mars Warrior schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 11:27:
[...]

Ik denk / vrees dat je 206 zuiniger zal blijken te zijn dan de Civic.

Verder moet je je niet blind staren op het theoretische verbruik van zo'n hybride:

Uit een onderzoek met 44.000 auto’s blijkt dat de fabrieksopgave van verbruikscijfers bij Chrysler het minst afwijken van de praktijk. De Toyota Prius en de Honda Civic Hybrid laten de grootste verschillen zien.
[...]
Het eerlijkst zijn de verbruikscijfers van Chrysler. De benzinevarianten verbruiken slechts 1,2 procent meer dan de fabrieksopgave; diesels scoren een afwijking van twee procent. Bij de benzineauto’s scoort Lexus met een 3,3 procent hoger verbruik de tweede plek en Volvo heeft met 4,5 procent een derde stek. Bij de diesels is Mitsubishi tweede met vier procent meerverbruik en Opel derde met 6,2 procent meer.
De dragers van de rode lantaarn bij het onderzoek zijn de Toyota Prius en de Hond Civic Hybrid. Die verbruiken in de praktijk 24,5 en 23,2 procent meer dan de fabrieksopgave.

Per saldo weet ik van collega's dat een 1500kg wegende 150PK Passat 1.4 TSI met DSG bak niet meer verbruikt dan een Prius/Civic (rond de 1:16) bij gebruik op snelweg en in de file. Ik vraag me dan ook af of de geclaimde lage CO2 uitstoot ook niet klopt (110 voor de hybride, 135 voor de Passat)...

Het enige voordeel is dan nog de lagere bijtelling: 14% tegen 20% :X :X :X
Ik zal de verbruikstatistieken nauwkeurig vastleggen in AutoD :) dan weten we meer!
zeker, de bijtelling speelt ook een rol, maar ik zal 40-50.000km per jaar beter (comfortabeler) naar de klant afl leggen in een middenklasser dan in een Aygo/1007 formaat (no offense).
en overigens, de CO2 uitstoot/fijnstofuitstoot worden veelal via een genormaliseerd rittenprogramma vastgesteld. Over 180.000km heeft mijn 206 een verbruik van 1 op 18 (uitschieters: 1 op 14 tot 1 op 26 (maar daar twijfel ik enorm aan de mogelijk meetfout die KAN zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
We zijn natuurlijk erg benieuwd naar de praktijkresultaten. :) Wanneer krijg je hem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JeroenH schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 11:49:
We zijn natuurlijk erg benieuwd naar de praktijkresultaten. :) Wanneer krijg je hem?
Vanochtend gebeld: hij is reeds ingeleverd bij de maatschappij,
wordt 'as I speak' gechecked en gereinigd/klaargemaakt voor her-inzet,
en estimated time of delivery ;) zal volgende week of over 2 weken zijn!

Treurmoment: zojuist op www.jouwenergielabel.nl de toets gedaan. Mede door (momenteel) diesel rijden sta ik op energielabel D. Ga ik naar hybride (zelfde kilometrage per jaar), dan stijg ik naar C klassering.
Ik had wel hoger gehoopt/verwacht, zeker met oa PV op het dak, en andere duurzame dingen. Aan de andere kant: de toets belicht maar slechts een PAAR zaken die je kan doen, dus denk als ik totaal-scan zou halen op de 'persoonlijke kant', dat het wel een B zal zijn.

Zonnigetype zal wel een A++ rating/ranking hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
JeroenH schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 22:15:
*zucht*

Dat doet hij wel...

Luister, niets is perfect, ook een zonneboilersysteem niet. Als het een tijd niet zonnig is geweest stroomt er ook bij eric-pvt Gronings aardgas door zijn cv-combi-ketel. Maar hij heeft de boel op de één of andere manier zó gedimensioneerd en afgeregeld dat hij heel veel warmteopbrengst uit zijn installatie haalt. Daarbij komt ook nog dat hij in Noord-Holland heel dicht bij zee woont, wat ook zorgt voor hel hoge opbrengsten.

Als je het niet gelooft, mail hem, en vraag of je langs mag komen. Als je niet zegt dat je van het Tweakers-forum komt mag dat vast wel ;) Maar ga hier geen dingen zeggen die niet waar zijn.

Ik ben er geweest, ik heb het gezien, ik was onder de indruk. Hij stond me daar echt niet voor de gek te houden.
Ik doe nog één poging om m'n punt uit te leggen. Een zonneboiler van 4~5 m2 vangt sinds een maandje zoveel warmte op dat je genoeg warmte hebt om er volledig uit te douchen. En vanaf dat moment heeft het energietechnisch pas zin om je huis ermee te verwarmen. Als je dat al eerder doet verwarm je idd je huis er wel mee, maar je kan die warmte toch echt maar één keer gebruiken. Als je dan gaat douchen moet die zelfde hoeveelheid warmte alsnog bijgestookt worden. En dan is je opbrengst niet hoger, sterker nog misschien wel lager (meeste HR ketels condenseren niet voor warm water).
En tuurlijk brengt een zb aan de kust meer op dan eentje in zuid limburg. Maar als een zb van 4~5 m2 in april een 25~30 m3 gas equivalent aan warmte oplevert ga je mij niet wijsmaken dat dat in maart, wegens een magische regeling 60 of 100 m3 gas wordt bespaard. Zoveel warmte wordt simpelweg niet ingestraald en opgevangen!

Als er over pv beweringen worden gedaan die ook maar iets van de waarheid afwijken wordt je teruggefloten, maar als je kritische opmerkingen over een zonneboiler beweringen plaatst dan ben je een zeurkous, hoest nou?

@ sunhacker: natuurlijk werkt een hele grote zb voor verwarming (net zoals dat jouw systeem zal bijdragen). Maar dat je met 5m2 een zinnige bijdrage voor verwarming kunt hebben; ik betwijfel het zeer. Ik kan uit die grafiekjes alleen niet vinden hoeveel kwh er nu werkelijk bijgedragen is in welke maand. Dat kan aan mijn Duits liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Ik quote even een post van Eric-pvt. Als je op z'n website kijkt (zoek bij google eric-pvt) dan zie je dat hij flink in isolatie geïnvesteerd heeft. In de post hieronder geeft hij aan dat de zb in januari een 14 m3 gas heeft helpen besparen, en 95 m3 besparing wegens isolatie.
Verwijderd schreef op zondag 01 februari 2009 @ 10:37:
goed idee ! eens even kijken wat para 205 & 22 geeft (aandeel zon op cv/tap en verbruik in joules)

aandeel zon op cv+tap : 135 uur
cv/tap warmte gegenereerd : 4,3Gj (x33=141,9 m3 gas)(dat is dus zonnewarmte en gas, red.)
wat staat er echt op de gasmeter ? voor januari.. : 156 m3 gas.

ik neem aan dat het verschil zonnewarmte is.
dat zou dan 156-142=14m3 gas zijn, dat lijkt me aannemenlijk.
isoleren/hr++ glas is dus voor januari een veel slimmere investering dan een combi zon-cv,
januari was een zon record maand, en gaf dus 14m3.
de isolatie geeft me tov de oude situatie (2006) een gasbesparing van grofweg ~95 m3
(ik heb ondanks de koude maand minder verbruikt dan de warmere maand jan 2006)

(detail : ik was dus nu ook op gasverwarmd water, deze meerafname valt weg in de isolatie en zonbesparing)
Prima dus, maar dat had een zb met alleen warm water ook gekund. Je moet dan wel een boiler hebben die groot genoeg is trouwens.

Verwarmen met zonneboiler is erergietechnisch interessant (huidige stand van techniek, niet met zoutopslag oid):
1) Wanneer je veel stookt in de 'warmere' maanden, zeg april t/m september.
2) Een grote zonneboiler op je dak plemt

En bij 1 moet je je misschien afvragen of je je huis niet beter kan isoleren.

[ Voor 10% gewijzigd door SpiceWorm op 15-05-2009 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SpiceWorm schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 12:57:
Als er over pv beweringen worden gedaan die ook maar iets van de waarheid afwijken wordt je teruggefloten, maar als je kritische opmerkingen over een zonneboiler beweringen plaatst dan ben je een zeurkous, hoest nou?
Het woord zeurkous heb ik niet in de mond genomen hoor :) Ik geloof je best als je zegt dat het bij jou niet veel uitmaakt op je energieverbruik, maar eric-pvt heeft er veel profijt van. Veel meer dan dat kan ik er ook niet over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
haha, nee daar heb je gelijk in. Ik hoorde alleen van 100 km afstand een diepe zucht.

[ Voor 67% gewijzigd door SpiceWorm op 15-05-2009 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

NielsTn schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 12:53:
[...]

Treurmoment: zojuist op www.jouwenergielabel.nl de toets gedaan. Mede door (momenteel) diesel rijden sta ik op energielabel D. Ga ik naar hybride (zelfde kilometrage per jaar), dan stijg ik naar C klassering.
Ik had wel hoger gehoopt/verwacht, zeker met oa PV op het dak, en andere duurzame dingen. Aan de andere kant: de toets belicht maar slechts een PAAR zaken die je kan doen, dus denk als ik totaal-scan zou halen op de 'persoonlijke kant', dat het wel een B zal zijn.

Zonnigetype zal wel een A++ rating/ranking hebben ;)
Ik denk niet dat zonnigtype mee zal doen. Ik trouwens ook niet. Ik kan me volstrekt niet vinden in het privacystatement van deze site.

SSP, TNT Post en de partners zullen het recht hebben uw gegevens ten behoeve van hun eigen (bedrijfs)activiteiten in te zetten. SSP, TNT Post en de partners kunnen u benaderen met vragenlijsten, nieuwsbrieven of aanbiedingen c.q. informatie over hun producten en diensten. Ook worden de gegevens gebruikt om na analyse ter beschikking te worden gesteld op hun verzoek aan door SSP geselecteerde bedrijven (derden). Zij kunnen de gegevens gebruiken om u te informeren over relevante producten en diensten. Indien u deze informatie niet meer wilt ontvangen, kunt u ons dit melden via afmelden@jouwenergielabel.nl.

Gebruik gegevens door derden

Verder kunnen andere door SSP geselecteerde bedrijven en organisaties (derden) uw voor communicatie benodigde gegevens (éénmalig) gebruiken om u via post, telefoon, e-mail of SMS te benaderen met aanbiedingen voor en informatie over hun producten en diensten. De door SSP geselecteerde bedrijven, hebben verklaard zich aan de relevante privacy regelgeving, waaronder de Code Verspreiding Reclame via e-mail (Stichting Reclame Code) en de Code Telemarketing te houden. Indien u deze informatie niet meer wilt ontvangen, kunt u ons dit melden via afmelden@jouwenergielabel.nl.

Jammer, want het is een leuk iniatief

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:55

Mars Warrior

Earth, the final frontier

ericplan schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 13:49:
[...]

Ik denk niet dat zonnigtype mee zal doen. Ik trouwens ook niet. Ik kan me volstrekt niet vinden in het privacystatement van deze site.
Zover was ik niet eens gekomen. Was al afgeknapt op het moeten inloggen + invullen van gegevens O-)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

shit. Ik heb inmiddels meegedaan ( label F?!?! trouwens als uitslag.... :S ) Maar die privacy statement :X . Ik had gewild dat ik die eerder had gelezen.

Het is nu weer afwachten voor het belrondje van Oxxio, Energie Direct, en NLEnergie... *ZUCHT*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 14:13:
shit. Ik heb inmiddels meegedaan ( label F?!?! trouwens als uitslag.... :S ) Maar die privacy statement :X . Ik had gewild dat ik die eerder had gelezen.

Het is nu weer afwachten voor het belrondje van Oxxio, Energie Direct, en NLEnergie... *ZUCHT*
Ik heb gewoon een mailtje gestuurd naar dat afmelden adres :)
Label d trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
@spiceworm:
http://www.vrksolaranlage...ege2008/Ertraege_2008.htm
Jaaroverzicht. Duits vertalen:
Erträge = opbrengst
Sonneneinstrahlung = zonneinstraling
Jahresertrag = jaaropbrengst
Jahresölverbrauch = olie verbruik in het jaar
WP Jahresstromverbrauch = warmtepomp jaarlijks stroomverbruik
Er staat ook nog wat dat hij in Juli en Augustus de helf van z'n collectoren heeft afgedekt tegen oververhitting.

Zijn opbrengst is dus 7124.6kWh oftewel 836,8m³ 100%-gasequivalent. Dat is met 120 buizen en 3x1000L boilers en gewone radiatoren!!! Dus geen LTV!

Heel interessant is trouwens dat hij vanaf oktober heeft hij ook een warmtepomp geïnstalleerd heeft die de warmte uit zijn twee koudste boilers opwardeerd naar een temperatuur die bruikbaar is voor zijn radiatoren. (daarom heb ik 2008 gekozen, daar is de invloed van de WP nog klein). Hij kan met deze WP zijn twee boilers tot 4C leegmaken halen. Zie hier bijv:http://www.vrksolaranlage.kilu.de/Ertraege2008/08_12/13.12.2008.htm (lijn: Puffer3 unten = boiler 3 onderin en VL-WP = temperatuur van het WP-water. Je ziet dat hij hier zelfs bij bijna 0 instraling toch nog 0,7kWh uit zijn collectoren weet te halen en met de warmtepomp zijn buffer van 5C naar 4C weet af te koelen.) Hij haalt hiermee dus opbrengst bij instralingen ver onder de 100W/m²!!! En hij kan veel meer warmte opslaan in zijn boilers: normaal is het werkbereik van +/- 30 C tot 95 C = dT 65 C, nu van 5 C tot 95 C, dat is dT 90 C, een capaciteitssteiging van 38%, oftewel gelijk aan een extra boiler van 1000 L. Ware het niet dat nu ook zijn collectors bij veel lagere instraling werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
IJsbeer schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 14:14:
Ik heb gewoon een mailtje gestuurd naar dat afmelden adres :)
...waarmee je ze duidelijk maakt dat je e-mail adres actief is en dus voor nog meer geld verkocht kan worden ;)

-edit-

@IJsbeer: dat is het mooie van het hebben van een eigen domein, ik doe precies hetzelfde. Ideaal!

[ Voor 16% gewijzigd door JeroenH op 15-05-2009 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
JeroenH schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 14:44:
[...]

...waarmee je ze duidelijk maakt dat je e-mail adres actief is en dus voor nog meer geld verkocht kan worden ;)
Ik heb het mailtje verstuurd vanaf mijnenergielabel.nl@ .... waarbij op de puntjes mijn domein staat. Dus ze doen maar, blok ik dat adres gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 14:44
Ik doe het netjes volgens mij. De uitslag is energielabel B.

Oftewel:
Jouw energielabel is B.

Je bent erg milieubewust!
Ik denk dat de belangrijkste reden is dat we wel een auto hebben, maar dat we niet meer dan 8000 km per jaar erin rijden. Als ik voor mijn werk ergens heen moet neem ik ook meestal de trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Pcmadman
_/-\o_

I rest my case.

Het geeft ook aan dat die warmtepomp inderdaad interressant kan zijn.
Vooral is dan te denken bij een combinatie met een horizontale bodemwisselaar (prijstechnisch).
Aangezien je het overschot van de zomer dan mooi de grond in kunt pompen en in de winter weer omhoog kan halen.

Oh ja, ik moet nog effe iets vermelden:
Senternovem heeft een brief gestuurd dat ze de subidie ad € 4.536 toekennen en binnen 4 weken zullen overmaken. *O*

Vandaag hebben we toch 0,0 uren zon hier in het zuiden gehad?
200l staat toch weer 77gr onderin (kwam van 36gr).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

IJsbeer schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 14:58:
[...]

Ik heb het mailtje verstuurd vanaf mijnenergielabel.nl@ .... waarbij op de puntjes mijn domein staat. Dus ze doen maar, blok ik dat adres gewoon.
M'n email adres heb ik niet zo'n probleem mee. Ik heb een paar domeinen, dus een emailadres is zo in elkaar gezet. Maar ik vind dat ze heel veel moeten weten, zoals adres enz.
De link stond al eerder op Olino, het is een afstudeeropdracht.
http://www.olino.org/arti...h-energiebesparing-advies

[ Voor 14% gewijzigd door ericplan op 15-05-2009 20:14 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ericplan schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 20:02:
[...]

M'n email adres heb ik niet zo'n probleem mee. Ik heb een paar domeinen, dus een emailadres is zo in elkaar gezet. Maar ik vind dat ze heel veel moeten weten, zoals adres enz.
De link stond al eerder op Olino, het is een afstudeeropdracht.
http://www.olino.org/arti...h-energiebesparing-advies
Ik had toevallig die kaart voor een van mijn buren in de bus liggen (postbode vergist zich de laatste tijd nogal vaak :( ) en de inlogcode leek nogal heel erg veel op postcode + huisnummer.
Dus eigenlijk hoeven ze je adres niet te weten, dat weten ze al....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:42
Vanavond naar een nieuwe lamp voor de woonkamer wezen kijken. De Lampenier had nog helemaal geen LED-verlichting. Ze konden alleen wat bestellen, vanaf € 1200.
Flevo licht&wonen had behoorlijk wat lampen van de Philips Ledino serie in huis. We vinden ze erg mooi, maar ook erg prijzig.
We moeten er nog maar eens een nachtje over slapen.

Is er hier iemand die ervaring heeft met deze lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
TD-er schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 20:23:
[...]

Ik had toevallig die kaart voor een van mijn buren in de bus liggen (postbode vergist zich de laatste tijd nogal vaak :( ) en de inlogcode leek nogal heel erg veel op postcode + huisnummer.
Dus eigenlijk hoeven ze je adres niet te weten, dat weten ze al....
Dat viel me ook op, maar het was de 4 cijfers en de cijfers van het huisnummer. Of ze zijn selectief met versturen, of ze 'gokken' dan alle mogelijke combi's door die te spammen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

IJsbeer schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 21:07:
[...]

Dat viel me ook op, maar het was de 4 cijfers en de cijfers van het huisnummer. Of ze zijn selectief met versturen, of ze 'gokken' dan alle mogelijke combi's door die te spammen...
Ik heb maar even een andere identiteit en adres aangenomen om die test te doen. Een aantal vragen/antwoorden valt over te twisten en TNT als groene postbode is ronduit irritant en lachwekkend. Wist je dat een aangetekende brief ALTIJD via Zwolle gaat, ongeacht de afkomst. Het valt wat mij betreft onder de categorie grappig, maar wat moet je er verder mee. En ja, categorie B, omdat ik liever zelf kook, dan een veel te zoute kant en klaar maaltijd eet en liever met de trein naar Parijs ga en liever een flesje drinken maak, dan een kartonnen pakje.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

JeroenH schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 11:21:
[...]
Jammer. Als mijn werkgever mij ooit nog eens een auto aanbiedt (ik hoop het niet) dan kies ik voor wat kleins en echt efficiënts: iets van een Aygo of zo. Lekker licht en klein.
Mee eens, zelf gebruik ik voor woon/werkverkeer een Daihatsu Cuore, ook een kampioen zuinigheid.
Het is heel raar trouwens dat de meeste bedrijfsverzameltereinen niet of nauwelijks met het openbaar vervoer zijn te bereiken.
Elektrisch rijden lijkt mij ook ideaal, alleen de prijs van 40.000 voor een Think, belachelijk voor woorden gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

SpiceWorm schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 13:17:
2) Een grote zonneboiler op je dak plemt
Deze is al eens voorbij gekomen maar lijkt me groot genoeg. _/-\o_

http://www.solarwebseiten...usen/live_holzhausen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Daar is translate.google.com een fijn hulpmiddel voor:
http://translate.google.n...=de&tl=nl&history_state0=
JeroenH schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 14:44:
[...]

-edit-

@IJsbeer: dat is het mooie van het hebben van een eigen domein, ik doe precies hetzelfde. Ideaal!
Dat deed ik dus ook een tijdje, en ik neem aan dat je OF je catchall hebt aanstaan, OF een heleboel aliassen/mailboxen moet beheren.

Op den duur is mijn hele domein op een spamlist terecht gekomen. Een SPF record heeft niet veel geholpen, er wordt helaas veel spam verstuurd met reinieren.net als afzender. (gespoofed dus) En heel veel mailservers controleren het SPF record niet voordat ze een bounce terugsturen.

Dus catchall werd onbruikbaar. Volgens mij is dit bij mij juist ontstaan door het gebruik van mailadressen per bedrijf.

Nu gebruik ik voor dit soort dingen gewoon mailinator.com. Perfect, lees maar eens hoe het werkt, kan niet simpeler.
NoUser schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 09:28:
Heeft iemand ervaring met deze extern thermostaat van C o n r a d ?
Om van je oude diepvries een koelkast te maken.
Grappig ding, maar belachelijk overpriced. Voor dat geld kan je het volgens mij goedkoper zelf maken. (Maar ja, dat is vaker bij Conrad)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Whoeho! Het is net half 9 geweest en mijn panelen leveren alweer 900W terug het net in, lang leve de ochtendzon.

Ik heb trouwens gisteren de eerste mensen voor de Solar Days 2009 al over de vloer gehad :). Ruim 1 1/2 met ze gezeten en ze alles laten zien.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.