JakeNL schreef op maandag 18 mei 2009 @ 08:53:
[...]
Het verbaast me eigenlijk dat hot fill apparatuur wordt aangeschaft onder de noemer van duurzaamheid, maar dat er tegelijkertijd ook een droger op gas binnen komt.
Wanneer je een droger op gas aanschaft, verbruik je meer fossiele brandstoffen, terwijl een elektrische droger zijn energie van een duurzame bron kan betrekken. Zo'n droger wordt dan toch puur aangeschaft vanwege de kostenbesparingen? Hoe verhoudt zich dat dan met 'duurzaam'? Van de 'hot fill' is bekend dat kostenbesparingen pas op de lange termijn zichtbaar zijn.
Hoezo kostenbesparing op lange termijn, mijn hotfill bespaard vanaf dag 1 energie en dus ook kostenbesparing vanaf dag 1. Dat er een terugverdientijd is, tja dat is niet anders. Vanuit economisch perspectief gezien is die voor sommige mensen misschien te lang. ( 5 jaar ongeveer voor de hotfill van m'n wasmachine ).
Aan de andere kant wil ik diezelfde mensen over 5 jaar nog wel eens spreken wat nu beter is/was. 1x Serieus investeren en minder geld uitgeven aan energie, of 5 jaar wachten meer geld uitgeven aan energie maar niet die investering hoeven doen.
Ik denk dat de laatste groep zichzelf hopeloos gaat tegenkomen. Want niet alleen energie wordt ( veel ) duurder, maar ook de middelen om energie te besparen gaan straks VEEL meer kosten. Dat zie je nu al bij bijvoorbeeld zonneboilers. Eric-PVT zijn Atag kostte ik meen iets van 2500 euro ( correct me if I'm wrong Eric-PVT

) en wat kost hetzelfde systeem nu? Volgens mij is dat systeem al meerdere malen over de kop gegaan.
Hetzelfde gaat, denk ik, gebeuren met zonnepanelen, isolatie, HR++ glas e.d. Niet alleen omdat het ook energie kost om al deze spullen te maken maar ook omdat de vraag straks denk ik explosief gaat toenemen.
Dan heb je het puur over het economische verhaal. Als je op gebied van duurzaamheid en toekomst gaat kijken is het een heel persoonlijk verhaal. Voor mij is ook het stukje duurzaamheid en toekomstgerichtheid erg belangrijk. Ik kan straks, hopelijk, tegen mezelf zeggen en tegen mijn kind(eren) dat ik/wij er alles aan gedaan hebben om zo zuinig mogelijk met energie om te gaan.
Zo, just my 2 cents zo op de vroege morgen.
*KOFFIE*
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.