Toon posts:

Duurzame energie deel 13 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste
Acties:
  • 65.048 views

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:06
(jarig!)
flitspaal.nl schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 08:39:
Whoeho! Het is net half 9 geweest en mijn panelen leveren alweer 900W terug het net in, lang leve de ochtendzon.
Af en toe zon en in de loop van de dag vooral in het westen mogelijk een regenbui. Dat is goed voor jou maar balen voor mij. Maar ach, op jaarbasis maakt het niet zoveel uit. Waar ik meer van baal is dat het morgen waarschijnlijk behoorlijk slecht weer zal worden.
Ik heb trouwens gisteren de eerste mensen voor de Solar Days 2009 al over de vloer gehad :). Ruim 1 1/2 met ze gezeten en ze alles laten zien.
Vertel eens meer? Hoeveel mensen kwamen er? Hoe ging het? Tips voor andere deelnemers? Ik begin het namelijk een tikje spannend te vinden ;)

[Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 16-05-2009 10:03]

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 08:43

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

JeroenH schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 10:01:
[...]

Af en toe zon en in de loop van de dag vooral in het westen mogelijk een regenbui. Dat is goed voor jou maar balen voor mij. Maar ach, op jaarbasis maakt het niet zoveel uit. Waar ik meer van baal is dat het morgen waarschijnlijk behoorlijk slecht weer zal worden.

[...]

Vertel eens meer? Hoeveel mensen kwamen er? Hoe ging het? Tips voor andere deelnemers? Ik begin het namelijk een tikje spannend te vinden ;)
Gisteravond waren ze met z'n tweeen ( man met z'n zoontje ), hij was zowel in de boiler als in de PV installatie geinteresseerd. Verder ging het prima. Veel uitgelegd over de zonnepanelen, de omvormer, de installatie, subsidieregelingen e.d.

Deze man was ontzettend geinteresseerd in kleine windmolens, hij zat te overwegen om een molen aan te schaffen. Ik heb hem gewezen op de test van kleine molens op olino.org. Hij wilde de cijfers in eerste instantie niet geloven maar later drong toch tot hem door dat kleine windmolens niet echt rendabel waren.

Ik heb het vermoeden dat bij 9 van de 10 mensen het gevoel totaal niet leeft van hoeveel 1000m3 gas of 1000kWh nu echt is, en wat de kosten hiervan zijn. Beetje te vergelijken als tegen een leek beginnen over megabytes, gigabytes en terabytes. Ze hebben simpelweg geen gevoel bij de eenheden / grootheden.

Wat me opviel is hoe weinig deze man wist over het bestaan van subsidies, websites, regelingen, informatiebronnen en dergelijke. Ik heb hem gewezen op oa www.polderpv.nl, www.solarwebsite.nl, mijn eigen site, de site van senternovem, olino.org etc.

Ik ben daarnet weer gebeld overigens voor een afspraak voor morgenmiddag. Als ik het goed heb komen er morgen 6 mensen over de vloer om te kijken.

En ik ben vanochtend gebeld door iemand die bezig is zijn eigen SunSystems installatie te monteren, en hij vroeg mij een aantal installatievragen 8) . Ik word nog populair 8)7

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• mkleinman

mkleinman

Ik heb een filmpje gemaakt hoe de MS1002 hotfill in z'n werk gaat. Zie http://www.youtube.com/watch?v=ORX7n_NR8IA . Het is net te zien dat mijn Remeha ketel 1 stipje aangeeft. Dit houdt in dat de brander niet aan staat.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-05 21:20
Hier helemaal klaar voor Solardays 2009, heb een standje opgebouwd met schragen voor de flyers en het molentje :)
Verder logt mijn laptop as we speak vanaf een uur of 10.00 soggens ;) de opbrengsten van 1 string panelen (Soladin 600). Thank Fred Janssen voor de software!! :)

helaas wil het hier niet storm lopen, zag alleen een affiche nog bij gemeentehuis hangen, de makelaars werken niet mee. En vanochtend een artikel in de Gelderlander gelezen, die mijn citaten FALIKANT fout benut, waardoor GreenChoice opeens "fout' bezig is....
Ik hoop dat het jachtseizoen op journalisten maar snel zal starten :( Ik ga vragen om rectificatie!

@Flitspaal: mooie demonstratie!! maakt eea wel helderder voor leken die niet weten wat hotfill is of hoet het werkt!

Update van de MS1002 inkoop-actie: momenteel 5 geinteresseerden die zich gemeld hebben voor 20 mei a.s.

[Voor 15% gewijzigd door NielsTn op 16-05-2009 12:15]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• mkleinman

mkleinman

Lekker dan weer. Greenchoice is/lijkt de enige energieleverancier die nog echt met de klant meedenkt. Wij stappen hier onmiddelijk over richting Greenchoice zodra mijn 1 jarige contract met de Nuon is afgelopen. ( Nuon budget energie ).

Ik heb hier op a3 papier ( in kleur ) allerlei statistieken / grafieken van mijn meterstanden opgehangen met commentaar erbij als verklaring waarom iets gebeurd in de grafiek. Daarnaast heb ik van alle maanden voor de zonneboiler ook de opbrengsten uitgeprint.

Verder zie ik het morgen wel :)

Ik hoop vurig dat mijn Sunny Beam logger vandaag binnenkomt, dan hoef ik niet meer de hele tijd naar de zolder te lopen om te kijken naar het display van de omvormer. En de Sunny Beam is ook leuk om te demonstreren morgen voor wat betreft opbrengsten e.d.

Update

Wow. de zon komt hier net weg achter een wolk.de SB1100 omvormer sloeg in 1x door naar meer dan 1100W ac om daarna meteen een MPP Peak te geven als waarschuwing.

[Voor 28% gewijzigd door mkleinman op 16-05-2009 12:34]

Anoniem: 281733

@Flitspaal

Wat was je ook al weer ongeveer kwijt voor je pv-panelen?

Volgens vuistregel is 1413 Wp ongeveer 1130 Kwh of niet?
Wat denk je nu zelf dat ze gaan opbrengen?

• mkleinman

mkleinman

Anoniem: 281733 schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 12:51:
@Flitspaal

Wat was je ook al weer ongeveer kwijt voor je pv-panelen?

Volgens vuistregel is 1413 Wp ongeveer 1130 Kwh of niet?
Wat denk je nu zelf dat ze gaan opbrengen?
Ik was kwijt : 2828 euro voor de panelen inclusief verzendkosten. Daarnaast nog 1436 euro voor de omvormer, en de dakrails.

Totaal : 4264 euro voor 1320Wp = E 3,23/Wp

Ik gok zelf tussen de 900-1100kWh. Ze liggen op pal oost, dus mindere ligging, alleen zit ik weer vlakbij het IJsselmeer/Markermeer en ik heb geen idee wat voor extra reflectie effecten dat gaat geven. Voorlopig ben ik in elk geval ontzettend blij met de installatie.

Kan ik me wel voorstellen :P

Zit te denken wat m'n volgende doelen zijn.
Pv zou er een van kunnen worden.
Maar ja dan moet ik toch nog effe wat gaan sparen.

Of ik begin ook klein om de smaak te pakken te krijgen (of moet ik zeggen virus?)

[Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 16-05-2009 13:13]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 23:20

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

*O*
Welcome back

• NielsTn
en dat op Solardays-event!! :) Welcome Back EricPVT!! :)
hoe mooi kan de dag toch wezen?
BTW: hier echt nul respons so far van bezoekers/geinteresseerden voor het 'open huis'bezoek bij deze PV-eigenaar..... tijd om de ramen maar te lappen! :+

[Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 16-05-2009 14:09]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• mkleinman

mkleinman

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:30

Mars Warrior

Earth, the final frontier

flitspaal.nl schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 12:16:
Lekker dan weer. Greenchoice is/lijkt de enige energieleverancier die nog echt met de klant meedenkt. Wij stappen hier onmiddelijk over richting Greenchoice zodra mijn 1 jarige contract met de Nuon is afgelopen. ( Nuon budget energie ).
Waarom wachten? Je kunt toch ALTIJD je contract beeindigen tegen vastgestelde boete (€50??)...
En hoe denkt GC bij jou mee?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 23:35
Zubadan warmtepomp tot -15.

Ze schermen met een COP van 4, wat erg netjes is voor een wp zonder water bron.

http://www.ph8.nl/upload/...alk-ME-MrSlim-Zubadan.pdf

Iemand al een prijs?

[Voor 5% gewijzigd door SpiceWorm op 16-05-2009 14:53]

• mkleinman

mkleinman

Mars Warrior schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 14:42:
[...]

Waarom wachten? Je kunt toch ALTIJD je contract beeindigen tegen vastgestelde boete (€50??)...
En hoe denkt GC bij jou mee?
Waarom wachten? Tja. ik ben van mening contract is contract, en dan dus maar wachten . En afgezien van wat mailcontact ( over korting op stroom als je zonnepanelen ) heb ik nog niet meer contact met GC gehad.

Hoezo?

EDIT :

In precies 1 week ( vorige week zaterdag 16:00 tot nu 16:00 ) heeft mijn PV installatie 32,1kWh geproduceerd :9~

[Voor 11% gewijzigd door mkleinman op 16-05-2009 16:03]

• mkleinman

mkleinman

Daarnet trouwens een indringende documentaire gekeken

The END of SUBURBIA, Oil Depletion and The Collapse of the American Dream. Ik had die DVD al gekocht ergens begin 2004 maar nog niet bekeken. Tot nu dus. Deze documentaire kan ik iedereen aanraden om te kijken!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:50

Punkrocker

Mostly harmless

Speksteenkachel schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 22:14:
[...]

Elektrisch rijden lijkt mij ook ideaal, alleen de prijs van 40.000 voor een Think, belachelijk voor woorden gewoon.
Voor slechts een klein beetje meer... ( $50.000) rij je in een mooie auto 8)

Leverbaar vanaf 2012 :'(

De sportversie is er eind dit jaar waarschijnlijk al maar die is ruim $100k !!

"What do you get if you multiply six by nine..."

• JeroenH
(jarig!)
Punkrocker schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 16:42:
Het ding weegt 1735 kg! :/

• Mars Warrior

Mars Warrior

SpiceWorm schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 14:51:
Zubadan warmtepomp tot -15.

Ze schermen met een COP van 4, wat erg netjes is voor een wp zonder water bron.

http://www.ph8.nl/upload/...alk-ME-MrSlim-Zubadan.pdf

Iemand al een prijs?
Zo tussen de €7.000 en €8.000, althans in Duitsland...
Moet dus wel een enorme besparing geven wil je dit er in 10jr uithebben: met een aardgasprijs van €0,70 moet je dan een 1000m3 besparen per jaar, en dan heb ik het nog niet over de toegenomen stroomrekening die ook nog gecompenseerd moet worden natuurlijk door mindering in gas...

Als je hierdoor helemaal geen gas meer verbruikt, tja, dan lijkt het me een hele leuke investering!
Wel ff een plek vinden voor de buitenunit waar je ook nog geen last hebt van het lawaai dat die dingen maken, zo'n 50db (geen idee of dat veel of weinig is...)
flitspaal.nl schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 15:19:
[...]
Waarom wachten? Tja. ik ben van mening contract is contract, en dan dus maar wachten . En afgezien van wat mailcontact ( over korting op stroom als je zonnepanelen ) heb ik nog niet meer contact met GC gehad.

Hoezo?
Wij zitten ook bij GC, dus ik vroeg me gewoon even af wat er met hun op gebied van duurzame energie nog te regelen valt, en dan is een voorbeeld van iemand anders altijd handig om te noemen :9~

Enne contract? Ik zou die afkopen dus met die €50. Het scheelt bij ons al €350 (kwamen van E.ON) op jaarbasis, dus ik zag op dat moment geen enkele reden om te wachten :z :z :z

• mkleinman

mkleinman

Mars Warrior schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 18:28:
[...]

Wij zitten ook bij GC, dus ik vroeg me gewoon even af wat er met hun op gebied van duurzame energie nog te regelen valt, en dan is een voorbeeld van iemand anders altijd handig om te noemen :9~

Enne contract? Ik zou die afkopen dus met die €50. Het scheelt bij ons al €350 (kwamen van E.ON) op jaarbasis, dus ik zag op dat moment geen enkele reden om te wachten :z :z :z
Ik heb al gekeken bij Greenchoice. Het prijsverschil tussen Greenchoice en NuonBudget energie is nagenoeg 0.

We gaan er naar kijken in elk geval ;)

• mkleinman

mkleinman

JeroenH schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 10:01:
[...]

Je krijgt voor vandaag nog een aardig toetje, althans het is hier nu ontzettend zonnig.

Mijn teller gaat vandaag ergens rond de 5,5kWh uitkomen daar ben ik best tevreden over

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04-2021

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

Punkrocker schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 16:42:
[...]

Leverbaar vanaf 2012 :'(

De sportversie is er eind dit jaar waarschijnlijk al maar die is ruim $100k !!
Volgens teletekst worden elektrische auto's t/m 2018 bpm vrij.
http://teletekst.nos.nl/?101-01
De Thinq komt dan meer in de buurt :)

[Voor 3% gewijzigd door SpeksteenWP op 16-05-2009 20:18]

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• TD-er
Speksteenkachel schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 20:16:
[...]

Volgens teletekst worden elektrische auto's t/m 2018 bpm vrij.
http://teletekst.nos.nl/?101-01
De Thinq komt dan meer in de buurt :)
Ben ik dan een heel erge pessimist wanneer de eerste reactie bij mij is dat ze dan kennelijk denken km-heffing rond te hebben? ;(

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Daar kun je inderdaad wel eens gelijk aan hebben.
Die km heffing is weer een extra melkkoe.

• TD-er
Speksteenkachel schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 20:31:
Daar kun je inderdaad wel eens gelijk aan hebben.
Die km heffing is weer een extra melkkoe.
En tegelijk een reden om de BPM niet meer binnen te harken bij aanschaf.
De auto's van tegenwoordig gaan ook veel te lang mee, dat kun je beter uitsmeren, dat is "eerlijker".
Daarnaast is het huidige idee van km-heffing ook nog eens een enorm privacy-issue, maar als ze er maar vaak genoeg "eerlijker" tegenaan gooien en er maar lang genoeg over doen, wennen mensen wel aan het idee.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Het lijkt de soap rond de slimme meter wel ;)

[Voor 3% gewijzigd door SpeksteenWP op 16-05-2009 22:11]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Italie timmert ook best aan de weg.
http://www.energieportal....t-zonne-energie-5713.html
Wat een schandalig beleid wordt er in Nederland toch gevoerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
(jarig!)
TD-er schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 20:45:
En tegelijk een reden om de BPM niet meer binnen te harken bij aanschaf.
De auto's van tegenwoordig gaan ook veel te lang mee, dat kun je beter uitsmeren, dat is "eerlijker".
Dat de kosten van een auto-km (fossiel of elektrisch) hoger worden vind ik persoonlijk niet zo erg, dat die extra belastinginkomsten niet worden ingezet om de prijs van het OV laag te houden vind ik onverteerbaar!
Daarnaast is het huidige idee van km-heffing ook nog eens een enorm privacy-issue, maar als ze er maar vaak genoeg "eerlijker" tegenaan gooien en er maar lang genoeg over doen, wennen mensen wel aan het idee.
Daarin ga ik compleet met je mee, hetzelfde geldt overigens voor het OV. Zodra het gebruik van die chipkaart verplicht wordt is je privacy naar de maan. Anoniem reizen kan, maar die kaartjes worden duurder. Daarnaast heb ik een OV-jaarkaart van mijn werk, dus als ik mijn privacy wil behouden wordt het voor mij helemaal duur. Dat is iets waar ik me ernstig zorgen over maak. Ik ben nl. op een paar punten nogal 'anders' dan de massa (zo heb ik bv. staatsgevaarlijke zonnepanelen op het dak, ik consumeer veel te weinig en ik maak gebruik van sterke encryptie) en als je maar genoeg privacy in moet leveren verschijnen er een ooit keer mannen in het zwart aan de deur met de vraag of ze eens een kijkje bij me mogen nemen.

Straks open dag hier (ook al zo'n 'rare' activiteit), wel balen dat het zulk triest weer is. Ik had gehoopt te kunnen laten zien dat de meter terug kan draaien, ik merk dat veel leken dat concept niet snappen tot ze het zien. Ik vermoed dat het slechte weer de bezoekersaantallen (ik ga er, heel optimistisch, van uit dat er überhaupt mensen komen) helaas wat zal drukken. We zullen zien.

[Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 17-05-2009 09:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Hopeloos ****weer voor degene die open huis houden voor de Solar Days.
Misschien wordt het vanmiddag iets beter. :S en zal het dan wat meer bezoekers opleveren.

De zonneboiler draait hier wel weer nadat ik een trucje heb toegepast.
De tapwaterboiler staat meestal hoger in temperatuur onderin ( 63 gr ) waardoor het startpunt voor de zonneboiler dus ook hoger ligt (63 gr +Delta T van 6gr)
M'n 1000l heeft een temp van 28gr onderin waardoor het startpunt een stuk lager ligt.

Helaas kijkt de controler alleen naar de prioriteitinstelling ( staat op de tapwaterboiler).
Door handmatig de maxtemp van het tapwater tijdelijk te verlagen schakelt de controler over naar de 1000l en start de pomp wel.
En dit bij dit ongelofelijke ****weer.

[Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 17-05-2009 11:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 238103
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
als je binnenkort <niet> 0900-stockholm, of 0900-dusseldorf wilt bellen, (0900-edf komt vast nog)
is dit een erg leuk omvormertje :

http://www.steca.de/index.php?49f71d0f50444

(of als je nog gaat beginnen)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:21

ericplan

5180 Wp PV

Mijn energieverbruik is het afgelopen jaar drastisch gewijzigd en naar ik hoop flink lager. Toch heb ik een probleempje, ik heb zoveel omgegooid dat ik het niet kan vergelijken met vorig jaar. Wasmachine naar hotfill, wasdroger op gas, heel veel spaarlampen en LED's geplaatst. Daarom is mijn gasverbruik omhoog gegaan en m'n elektriciteitsverbruik omlaag.
Is er een (algemeen aanvaarde) regel om alles op één noemer te brengen, bijvoorbeeld kWh of GJ? Dan kan ik kijken wat het effect is van mijn maatregelen.

A'dam ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

Ik heb zo'n grafiek gemaakt. 1 m3 gas = 31,65MJ.. 1kWHh = 3,6MJ.

Op die manier kan je per maand dus je stroom en gasverbruik uitzetten in een grafiek en zo vergelijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Zou deze warmtepomp niks zijn om de opbrengst van de zonneboiler verder op te krikken?

http://www.yatego.com/bes...-europa-mini-ewp-2-2-kw-wärmepumpe?sid=05Y1242555008Y1f36e597e4686890fa

De prijs valt wel mee

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op zondag 17 mei 2009 @ 12:03:
Ik heb zo'n grafiek gemaakt. 1 m3 gas = 31,65MJ.. 1kWHh = 3,6MJ.

Op die manier kan je per maand dus je stroom en gasverbruik uitzetten in een grafiek en zo vergelijken.
Nuon komt aan een hogere waarde nl 1m3 = 35,17 MJ. Bovendien passen ze bij mij op de laatste jaarafrekening nog een correctie toe van 1,019 waardoor je op 35,84 MJ per m3 komt. Dat zit heel dicht bij een mooie afronding :) 1m3 aardgas heeft een calorische waarde van 10kWh.

Sh.., dat pakt helemaal niet goed uit als je naar het energieverbruik kijkt. Alle elektriciteitsbesparingen worden volledig overschaduwd door het gasverbruik.

[Voor 10% gewijzigd door ericplan op 17-05-2009 14:17]

A'dam ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

Zo, het loopt hier storm! Ik heb hier vandaag al 8 man over de vloer gehad en er komen er straks nog een paar :-).

Het heeft hier uiteindelijk ook nog in de krant gestaan, zonder dat ik het wist, het lijkt erop alsof ze mij hebben geinterviewd. Het grappige is dat hebben ze dus *NIET* gedaan. Agja. Wel weer extra aanloop van gehad uit de buurt.

[Voor 50% gewijzigd door mkleinman op 17-05-2009 15:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Eric-PVT: Welkom terug!!!

@EricPlan: hoe is het met je CV afgelopen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-05 13:54
@EricPlan, je hebt een boven en onderwaarde. Dat heeft er mee te maken of je het vocht dat bij de verbranding als damp vrij komt ook condenseert of niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NielsTn
Me happy! :P

heb al 300% meer bezoekers gehad dan gisteren ;)
juistem, 1 redacteur/persfotograaf is geweest, en een echtpaar uit de regio!

Dat begint er dus eindelijk op te lijken!! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

IJsbeer schreef op zondag 17 mei 2009 @ 15:09:

@EricPlan: hoe is het met je CV afgelopen?
Ik had de diagnose juist gesteld, monteur Jan vertrouwt mijn diagnose inmiddels en was in 10 minuten weer weg, een werkende ketel achterlatend. Branderautomaat=regelunit defect. Nog even afwachten wat er in de garantie zit :)

A'dam ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

pcmadman schreef op zondag 17 mei 2009 @ 15:15:
@EricPlan, je hebt een boven en onderwaarde. Dat heeft er mee te maken of je het vocht dat bij de verbranding als damp vrij komt ook condenseert of niet.
Wat bedoel je precies?

A'dam ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Zou deze warmtepomp niks zijn om de opbrengst van de zonneboiler verder op te krikken?
http://www.yatego.com/bes...555008Y1f36e597e4686890fa
De prijs valt wel mee
ja, die is erg interessant, die kende ik nog niet,
ik zoek enkel een unit op mijn retour cv die het boilervat ingaat.
afgelopen winter heeft mijn ketel niet meer dan 2kw geleverd, en ik heb het niet koud gehad.
nu is het weer zomer, en neem niets af, maar betaal nog steeds...
het pv overschot salderen doe ik liever in een warmtepomp dan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paul C

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ja, dat begrijp ik. Overigens maakt het dan nog steeds niet gek veel uit wat ik invul, Nuon slaat me aan voor de bovenwaarde, met een HR ketel en ander gasverbruik zal je ergens tussen boven- en onderwaarde uitkomen toch?
Gevoelsmatig is hotfill, ook zonder zonneboiler, duurzamer dan geen hotfill en is een gasdroger zuiniger/duurzamer dan een elektrische droger. Dat kan ik alleen niet aan mijn totale energieverbruik zien :?

A'dam ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paul C
Nouja, meestal word er met de onderwaarde gewerkt. Daarom heb je ook ketels met een efficiëntie van 107% oid volgens mij. Meeste ketels condenseren ook niet op WW, maar alleen op (LTV)CV.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

Pfoe, hier zijn net de laatste mensen weg. Uiteindelijk zijn er hier 14 man over de vloer geweest :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
(jarig!)
flitspaal.nl schreef op zondag 17 mei 2009 @ 17:49:
Pfoe, hier zijn net de laatste mensen weg. Uiteindelijk zijn er hier 14 man over de vloer geweest :)
Pfoe de laatste is bij mij net weg :) Acht man over de vloer gehad. Eerst eten, later verslag.

[Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 17-05-2009 18:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

Hierbij alvast het artikeltje wat geplaatst is in een lokale krant. Let op: Ik heb *GEEN* interview ofzo gegeven alleen een heel kort stukje via de e-mail.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op zondag 17 mei 2009 @ 19:26:
Hierbij alvast het artikeltje wat geplaatst is in een lokale krant. Let op: Ik heb *GEEN* interview ofzo gegeven alleen een heel kort stukje via de e-mail.

[afbeelding]
Heel goed hoor jongens, volgend jaar doe ik ook mee. Dan vertegenwoordig ik Amsterdam, zo'n witte vlek op de duurzame kaart.

A'dam ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
(jarig!)
ericplan schreef op zondag 17 mei 2009 @ 20:21:
Heel goed hoor jongens, volgend jaar doe ik ook mee. Dan vertegenwoordig ik Amsterdam, zo'n witte vlek op de duurzame kaart.
Het was me inderdaad al opgevallen dat in Amsterdam niemand meedeed, leuk dat je volgend jaar meedoet!

Bij ons in Hilversum was het ook erg geslaagd; in totaal acht mensen over de vloer gehad met diverse interesses. Verslagje hier, helaas vergeten foto's te nemen. Vanaf 12:30 tot 18:30 onafgebroken aan het praten over duurzame energie geweest, het duizelt me nu nog een beetje. Het is best intensief, je wil toch een 'product verkopen'.

Opvallend: ons overschot aan elektriciteit had bij sommigen veel uitleg nodig, niet iedereen snapte dat concept. Ik moet nog eens nadenken over een goed verhaal om mensen dat duidelijk te kunnen maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:51
flitspaal.nl schreef op zondag 17 mei 2009 @ 19:26:

[afbeelding]
Jammer van die lelijke URL, als ik de krant heb doorgelezen (met al gauw zo'n 5 á 6 urls die ik wil lezen) ben ik dit soort URL's alweer vergeten...

Volgend jaar een goede website lijkt me niet onverstandig.

Edit: Die URL is ook nog eens case-sensitive....gemiste kans dus.

[Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 18-05-2009 00:54]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NielsTn
Mistraller schreef op zondag 17 mei 2009 @ 23:26:
[...]

Jammer van die lelijke URL, als ik de krant heb doorgelezen (met al gauw zo'n 5 á 6 urls die ik wil lezen) ben ik dit soort URL's alweer vergeten...

Volgend jaar een goede website lijkt me niet onverstandig.
Groot gelijk/goed idee, dit was een opmerking die ik ook al van derden vernomen had.
Maar goed.. vorig jaar 0 bezoekers, nu 3, komen jaar (2010) op naar de 9 ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

TD-er schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 20:23:
[...]

Ik had toevallig die kaart voor een van mijn buren in de bus liggen (postbode vergist zich de laatste tijd nogal vaak :( ) en de inlogcode leek nogal heel erg veel op postcode + huisnummer.
Dus eigenlijk hoeven ze je adres niet te weten, dat weten ze al....
Aha, dat was dat dingeske, dus. Ik had hem paar weken geleden (?) effe gelezen en opzij gelegd met een gevoel: "hmmmmm. Er lijkt iets hier niet helemaal in de haak, moet ik nog eens naar kijken" (>>> stapel "onbelangrijke zaken die later mogelijk naar de papierbak kunnen"... >:) ). Mijn vriendin zag hem laatst en begon er weer over. Ik keek het ding nog eens goed aan, zag toen opeens de postcode (onze pc) als inlogcode, en wist genoeg. (>>> stapel "hoogstwaarschijnlijk definitief afvoeren" O-) ).

NL Energie? Over my DEAD body!

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-05 09:48

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

goeiemorgen,

Kennen jullie een aanbieder in NL (of Duitsland) die de zwarte (frame) Sunpower panelen aanbied? Ik wil graag een 2,2 of 2,7 kWp systeem en dan het liefst een die er een beetje strak uitziet en relatief weinig oppervlak nodig heeft, hij komt namelijk aan de voorkant van ons huis, op het schuine dak uiteraard.
Het schijnt trouwens dat Solarwatt en/of Solon ook zwarte panelen aanbied met een redelijk rendement per M2.

Ik heb al even gewacht en nu moet het er toch echt van komen. Ik heb er zin in 8)

Ik heb de indruk dat Duitse aanbieder in verhouding goedkoop zijn. Hebben mensen op dit forum daar al ervaring mee?

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 18:07
ericplan schreef op zondag 17 mei 2009 @ 16:20:
[...]

Gevoelsmatig is hotfill, ook zonder zonneboiler, duurzamer dan geen hotfill en is een gasdroger zuiniger/duurzamer dan een elektrische droger. Dat kan ik alleen niet aan mijn totale energieverbruik zien :?
Het verbaast me eigenlijk dat hot fill apparatuur wordt aangeschaft onder de noemer van duurzaamheid, maar dat er tegelijkertijd ook een droger op gas binnen komt.

Wanneer je een droger op gas aanschaft, verbruik je meer fossiele brandstoffen, terwijl een elektrische droger zijn energie van een duurzame bron kan betrekken. Zo'n droger wordt dan toch puur aangeschaft vanwege de kostenbesparingen? Hoe verhoudt zich dat dan met 'duurzaam'? Van de 'hot fill' is bekend dat kostenbesparingen pas op de lange termijn zichtbaar zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paul C
@JakeNL:
Gas > Warmte
Is heel goed mogelijk veel efficiënter dan:
Gas/Kolen/Uraneum > Warmte > Stoom > Mechanische energie > Elektriciteit > Transport > Warmte

Tja, als je dikke oversized zonnepanelen hebt, dan kun je beter een droger op elektriciteit nemen natuurlijk :)

[Voor 26% gewijzigd door Paul C op 18-05-2009 09:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

JakeNL schreef op maandag 18 mei 2009 @ 08:53:
[...]

Het verbaast me eigenlijk dat hot fill apparatuur wordt aangeschaft onder de noemer van duurzaamheid, maar dat er tegelijkertijd ook een droger op gas binnen komt.

Wanneer je een droger op gas aanschaft, verbruik je meer fossiele brandstoffen, terwijl een elektrische droger zijn energie van een duurzame bron kan betrekken. Zo'n droger wordt dan toch puur aangeschaft vanwege de kostenbesparingen? Hoe verhoudt zich dat dan met 'duurzaam'? Van de 'hot fill' is bekend dat kostenbesparingen pas op de lange termijn zichtbaar zijn.
Hoezo kostenbesparing op lange termijn, mijn hotfill bespaard vanaf dag 1 energie en dus ook kostenbesparing vanaf dag 1. Dat er een terugverdientijd is, tja dat is niet anders. Vanuit economisch perspectief gezien is die voor sommige mensen misschien te lang. ( 5 jaar ongeveer voor de hotfill van m'n wasmachine ).

Aan de andere kant wil ik diezelfde mensen over 5 jaar nog wel eens spreken wat nu beter is/was. 1x Serieus investeren en minder geld uitgeven aan energie, of 5 jaar wachten meer geld uitgeven aan energie maar niet die investering hoeven doen.

Ik denk dat de laatste groep zichzelf hopeloos gaat tegenkomen. Want niet alleen energie wordt ( veel ) duurder, maar ook de middelen om energie te besparen gaan straks VEEL meer kosten. Dat zie je nu al bij bijvoorbeeld zonneboilers. Eric-PVT zijn Atag kostte ik meen iets van 2500 euro ( correct me if I'm wrong Eric-PVT :) ) en wat kost hetzelfde systeem nu? Volgens mij is dat systeem al meerdere malen over de kop gegaan.

Hetzelfde gaat, denk ik, gebeuren met zonnepanelen, isolatie, HR++ glas e.d. Niet alleen omdat het ook energie kost om al deze spullen te maken maar ook omdat de vraag straks denk ik explosief gaat toenemen.

Dan heb je het puur over het economische verhaal. Als je op gebied van duurzaamheid en toekomst gaat kijken is het een heel persoonlijk verhaal. Voor mij is ook het stukje duurzaamheid en toekomstgerichtheid erg belangrijk. Ik kan straks, hopelijk, tegen mezelf zeggen en tegen mijn kind(eren) dat ik/wij er alles aan gedaan hebben om zo zuinig mogelijk met energie om te gaan.

Zo, just my 2 cents zo op de vroege morgen.

*KOFFIE*

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JakeNL schreef op maandag 18 mei 2009 @ 08:53:
[...]

Bij elke omzetting van energie heb je rendementsverlies, dus ook wanneer je van gas of kolen electriciteit gaat maken. Ik heb al heel lang "groene stroom" dus ik zou met een schoon geweten electriciteit kunnen gebruiken. Ik probeer met mijn acties het energieverbruik van ons gezin omlaag te brengen. Ongeacht of dat nu duurzame of fossiele energie is. Als het alleen om het etiket zou gaan, dan zou ik nu een elektrische CV-ketel moeten kopen (als ze bestaan). Want dat is bij mij al duurzame energie.
Financiele argumenten boeien me niet zo, wat dat betreft ben ik het met Heertje (link eric-pvt) eens.

[Voor 4% gewijzigd door ericplan op 18-05-2009 11:06]

A'dam ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:07
ericplan schreef op maandag 18 mei 2009 @ 09:50:
[...]

Bij elke omzetting van energie heb je rendementsverlies, dus ook wanneer je van gas of kolen electriciteit gaat maken. Ik heb al heel lang "groene stroom" dus ik zou met een schoon geweten electriciteit kunnen gebruiken. Ik probeer met mijn acties het energieverbruik van ons gezin omlaag te brengen. Ongeacht of dat nu duurzame of fossiele energie is. Als het alleen om het etiket zou gaan, dan zou ik nu een elektrische CV-ketel moeten kopen (als ze bestaan). Want dat is bij mij al duurzame energie.
Financiele argumenten boeien me niet zo, wat dat betreft ben ik het met Heertje (link eric-pvt) eens.
Elektrische CV-ketel is er (bij mijn weten) niet, maar je kunt natturlijk wel een warmtepomp nemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

windfreak schreef op maandag 18 mei 2009 @ 08:46:
goeiemorgen,

Kennen jullie een aanbieder in NL (of Duitsland) die de zwarte (frame) Sunpower panelen aanbied? Ik wil graag een 2,2 of 2,7 kWp systeem en dan het liefst een die er een beetje strak uitziet en relatief weinig oppervlak nodig heeft, hij komt namelijk aan de voorkant van ons huis, op het schuine dak uiteraard.
Het schijnt trouwens dat Solarwatt en/of Solon ook zwarte panelen aanbied met een redelijk rendement per M2.

Ik heb al even gewacht en nu moet het er toch echt van komen. Ik heb er zin in 8)

Ik heb de indruk dat Duitse aanbieder in verhouding goedkoop zijn. Hebben mensen op dit forum daar al ervaring mee?
Oostenrijk ook goed?
http://www.microsolar.at/catalog/index.php?cPath=6

A'dam ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
deejeebv schreef op maandag 18 mei 2009 @ 10:17:
[...]

Elektrische CV-ketel is er (bij mijn weten) niet, maar je kunt natturlijk wel een warmtepomp nemen.
Dat is niet zijn punt. Het gaat erom dat je voorzichtig met de energie omgaat die (nog) tot je te beschikking staat, ongeacht of deze 'groen' is opgewekt. De "groene" stroom die je immers niet afneemt, wordt door een ander 'verbruikt' en dat scheelt (hopelijk) weer wat 'vuile' stroom.

Ik kan me ook vinden in de uitspraak van flitspaal (hoe hypocriet die misschien ook is): "Ik kan straks, hopelijk, tegen mezelf zeggen en tegen mijn kind(eren) dat ik/wij er alles aan gedaan hebben om zo zuinig mogelijk met energie om te gaan."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

IJsbeer schreef op maandag 18 mei 2009 @ 11:43:
[...]

Dat is niet zijn punt. Het gaat erom dat je voorzichtig met de energie omgaat die (nog) tot je te beschikking staat, ongeacht of deze 'groen' is opgewekt. De "groene" stroom die je immers niet afneemt, wordt door een ander 'verbruikt' en dat scheelt (hopelijk) weer wat 'vuile' stroom.
Dat is ook het aspect waar ik in een eerdere post aandacht voor vroeg, een maat om energie gas en electriciteit te vergelijken, maar die rekening houdt met het milieuaspect. Als je alleen kijkt naar energieinhoud, vallen alle electriciteitsbesparingen weg in de marge. (Als je uitgaat van de enigzins grove vuistregel dat 1m3 gas een calorische waarde heeft van 10 kWh)

A'dam ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 11-05 09:00

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Anoniem: 238103 schreef op zondag 17 mei 2009 @ 11:44:
als je binnenkort <niet> 0900-stockholm, of 0900-dusseldorf wilt bellen, (0900-edf komt vast nog)
is dit een erg leuk omvormertje :

http://www.steca.de/index.php?49f71d0f50444

(of als je nog gaat beginnen)
Als techneut leek het me leuk om (bij m'n nog aan te leggen PV installatie) een drie-standen hoofdschakelaar in de meterkast te hebben waarmee je van net - 0 - generator kunt schakelen. Op de generator aansluiting komt dan een true-sinus omvormer van +/- 1kW met een 12 of 24V accu. Zodra de generator aan gaat (omvormer aan) zien de PV omvormer(s) dat er weer netspanning is en gaan ze weer vermogen leveren. Dan kan tijdens stroomuitval de koelkast, vriezer en 's avonds een lampje aan. :)

Ik vraag me alleen af of een netinverter die honderden watts het het eiland netwerk wil drukken dit netjes gaat doen zonder de spanning op te laten lopen en dan gaat klagen over te hoge spanning om vervolgens weer uit te gaan. Misschien is toch wel een speciale omvormer nodig voor eilandbedrijf.... Iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

Acties:
  • 0Henk 'm!

• styno

styno

windfreak schreef op maandag 18 mei 2009 @ 08:46:
goeiemorgen,

Hier is iemand op het photovoltaik forum die de volgende aanbieding heeft:
SUNPOWER SPR 225 (225Wp) mit 18,1% Modul-Wirkungsgrad - 1559 x 798mm ca 3 EUR/Wp (30 Stück)
30 stuks zijn voor mij teveel maar ik wil wel meedoen met een gezamelijke koopactie. Vanwege beperkt nuttig dakoppervlak ben ik ook geintresseerd in hoge rendements modules. Ik heb nog niet precies zitten rekenen maar ik denk toch zeker zelf 10stuks kwijt te kunnen, waarschijnlijk ook nog wel 10 bij directe familie en vrienden (op eigen risico), dus als jij 10 tot 20 modules nodig hebt dan zijn we er al makkelijk.

Interesse?

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

styno schreef op maandag 18 mei 2009 @ 12:29:
[...]
Hier is iemand op het photovoltaik forum die de volgende aanbieding heeft:

[...]

30 stuks zijn voor mij teveel maar ik wil wel meedoen met een gezamelijke koopactie. Vanwege beperkt nuttig dakoppervlak ben ik ook geintresseerd in hoge rendements modules. Ik heb nog niet precies zitten rekenen maar ik denk toch zeker zelf 10stuks kwijt te kunnen, waarschijnlijk ook nog wel 10 bij directe familie en vrienden (op eigen risico), dus als jij 10 tot 20 modules nodig hebt dan zijn we er al makkelijk.

Interesse?
Grappig, het is dezelfde firma (www.microsolar.at) die ik iets eerder gepost heb :) Waarschijnlijk hoef je dus niet allemaal te kopen.

A'dam ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

styno schreef op maandag 18 mei 2009 @ 12:29:

Interesse?
Ik denk dat de modulen die jij ziet de witte (WHT) modulen zijn. Ik ben op zoek naar die zwarte. Ze hebben ze wel zag ik. Een gezamelijke inkoopactie is altijd ok. Ik zoek dus een systeem met 10-12 panelen. Welke plaats woon je?

Ik had op dat forum trouwens ook al een oproep staan. Ben benieuwd.

Krijg je ongeveer zo'n installatie:

[Voor 10% gewijzigd door windfreak op 18-05-2009 13:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

En mochten er 3 of 4 panelen overblijven dan houdt ik mij ook aanbevolen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op maandag 18 mei 2009 @ 13:03:
En mochten er 3 of 4 panelen overblijven dan houdt ik mij ook aanbevolen :)
Heeft ook iemand de smaak te pakken...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

IJsbeer schreef op maandag 18 mei 2009 @ 13:09:
[...]

Heeft ook iemand de smaak te pakken...
Absoluut! Ik ben voorgoed besmet. Ik snap nu volkomen wat Eric-PVT, JeroenH en Niels hebben met hun panelen. Als je ze hebt wil je alleen maar meer meer meer en wil je elke kWh die je eruit zou kunnen halen eruit halen.

Overigens had ik gisteren bijna de deal van het jaar. Een advertentie op marktplaats. 3 ACN3000E panelen van Shell ( 98 of 105Wp ) voor 100 euro per stuk. Ik had moeten bellen in plaats van mailen dan had ik nu ongeveer 300Wp extra gehad. Achja shit happens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

windfreak schreef op maandag 18 mei 2009 @ 13:01:
[...]
Ik denk dat de modulen die jij ziet de witte (WHT) modulen zijn. Ik ben op zoek naar die zwarte. Ze hebben ze wel zag ik.
[afbeelding]
Je kan ze ook nog altijd gaan halen, Pfaffstätten ligt heel dicht onder Wenen :) aan een halte van de tram naar Baden, dus goed te combineren met een stedentrip. Wel zorgen dat je met vier personen in de auto zit, anders is het niet duurzaam genoeg. :Y

A'dam ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op maandag 18 mei 2009 @ 13:16:
[...]
...
Absoluut! Ik ben voorgoed besmet. Ik snap nu volkomen wat Eric-PVT, JeroenH en Niels hebben met hun panelen. Als je ze hebt wil je alleen maar meer meer meer en wil je elke kWh die je eruit zou kunnen halen eruit halen.
....
...zolang je mij niet voor de rechter sleept, vanwege deze verslavende drug (genaamd duurzaamheid ;) )die je nu verkocht is alleen maar afhankelijker maakt naar NOG meer leuks.. Dan vind ik het wel best :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

Maak je daar maar niet druk om :).

Ik ben inmiddels de lokale dealer aan het worden in de buurt. Voor een aantal mensen was het bezoek aan mijn huis de doorslag om ook een zonneboiler te nemen.

1 stel wilden wel maar zeiden geen ruimte te hebben, toen ik meldde dat ze ook een kleine uitbouw konden maken buiten voor de boiler, mits goed geisoleerd, waren ze om.

ArnoudK ( reguliere bezoeker hier ) is met zijn vriendin/vrouw geweest die hadden ook interesse

1 iemand had z'n schoonpa en zwager meegenomen, die wilden ook graag een zonneboiler

De ouders van 1 van m'n buren zijn geweest en die willen graag zonnepanelen, of ik ze daarbij wilde helpen . ( uiteraard zou ik zeggen. )

En zo verder.

Het is echt besmettelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op maandag 18 mei 2009 @ 14:01:
....
En zo verder.

Het is echt besmettelijk.
Nog even en de haagse politiek gaat geld verbrassen aan een vaccin tegen die verschrikkelijke ziekte ;)
Hopelijk gaan ze dat varkentje NIET wassen... maar juist eens fatsoenlijk stimuleren!! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-01 17:19

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Hou wel rekening dat Sunpower modules speciale eisen stellen aan de omvormer. (galvanisch gescheiden en positieve kant aarden) Als je Sunpower modules invult op je sunny design krijg je ook een waarschuwing hierover.
Verder kun je jezelf afvragen of de hoge kosten voor deze panelen wel opwegen tegen het beetje meer opbrengst. Misschien kun je beter voor goedkopere panelen gaan en meer rendement halen uit je geld door aan andere duurzame maatregelen te besteden.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
(jarig!)
http://energieprijzen.nl/

Ik vul verbruik in: -200 elektriciteit en 700 aardgas, mooie error: "U moet een geldig jaarverbruik invullen. Voor stroom ligt dat tussen 1 en 100.000.000 kWh."

100.000.000 kWh?!? WTF? :? -200 mag niet maar 100 miljoen wel? Het is een site van één van de bedrijfspoten van mijn werkgever, ik heb ze dus maar eens even gemaild waarom een negatief stroomverbruik niet mag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NielsTn
JeroenH schreef op maandag 18 mei 2009 @ 15:21:

Ik vul verbruik in: -200 elektriciteit en 700 aardgas, mooie error: "U moet een geldig jaarverbruik invullen. Voor stroom ligt dat tussen 1 en 100.000.000 kWh."

100.000.000 kWh?!? WTF? :? -200 mag niet maar 100 miljoen wel? Het is een site van één van de bedrijfspoten van mijn werkgever, ik heb ze dus maar eens even gemaild waarom een negatief stroomverbruik niet mag.
Oh gaaf! Zouden ze mijn 44MWh (2x 22.000kWh) wel willen slikken?? (althans wat Enexis denkt door te kunnen schuiven naar GreenChoice)
>:)
blijkbaar is daar bezuinigd op test-traject... anders had ik die scenarios wel ingeschoten :)

[Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 18-05-2009 15:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

SolarKing schreef op maandag 18 mei 2009 @ 14:38:

Verder kun je jezelf afvragen of de hoge kosten voor deze panelen wel opwegen tegen het beetje meer opbrengst. Misschien kun je beter voor goedkopere panelen gaan en meer rendement halen uit je geld door aan andere duurzame maatregelen te besteden.
Je hebt daarin helemaal gelijk, maar het vooral punt esthetiek en ook veel vermogen per M2 weegt zwaar (anders was er waarschijnlijk vrijwel niets gekomen). We hebben een 'gewoon' hoekhuis en geen grote boerenschuur en in de toekomst zou ik in vermogen nog wel uit willen kunnen breiden.
Wat betreft, geld besparen voor andere duurzame zaken. Ook dat is een punt, maar de zonneboiler, Miele Allwater, CV-houtkachel en woon-werkfietsen staan er al. Die besparen samen al heel wat en met dat bespaarde geld steek ik graag wat meer in een mooie Sunpower installatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 165002

JeroenH schreef op maandag 18 mei 2009 @ 15:21:

Dat kan helaas op geen een vergelijkings site.
Vul 1 kWh in zou ik zeggen. (qua electriciteit is je rek mooi in de min door de teruggaaf van de energiebelasting)
Je kan helemaal lachen als je tarieven gaat vergelijken op de site van de NEM. Zie je gelijk waar ze hun smerige geld aan verdienen.

Edit; je kan bij de NEM wel -200 invullen trouwens..., je krijgt er alleen helemaal niets voor :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• styno

styno

SolarKing schreef op maandag 18 mei 2009 @ 14:38:
Hou wel rekening dat Sunpower modules speciale eisen stellen aan de omvormer. (galvanisch gescheiden en positieve kant aarden) Als je Sunpower modules invult op je sunny design krijg je ook een waarschuwing hierover.
Is dat nog steeds zo? Ik meende dat dit probleem opgelost was ondertussen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

styno schreef op maandag 18 mei 2009 @ 16:02:
[...]
Is dat nog steeds zo? Ik meende dat dit probleem opgelost was ondertussen...
Volgens mij alleen bij bepaalde combinaties. Ik probeerde in Sunny Design een Sunny Boy 1700 met 6 SPR-300 WHT en dat ging prima, maar er waren combi's waar een uitroepteken kwam.

A'dam ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

ericplan schreef op maandag 18 mei 2009 @ 16:15:
[...]

Volgens mij alleen bij bepaalde combinaties. Ik probeerde in Sunny Design een Sunny Boy 1700 met 6 SPR-300 WHT en dat ging prima, maar er waren combi's waar een uitroepteken kwam.
Misschien gaat het alleen mis bij de trafoloze omvormers? (TL serie)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 18:07
windfreak schreef op maandag 18 mei 2009 @ 15:56:
[...]

CV-houtkachel... staan er al. Die besparen samen al heel wat en met dat bespaarde geld steek ik graag wat meer in een mooie Sunpower installatie.
Wow, een CV-houtkachel. Ik heb daar ook nog eens met een schuin oog naar gekeken, maar de omvang van installatie heeft me toch afgeschrikt. Hoeveel moeite/geld heeft dat jou gekost?

Zelf heb ik 2 vertrekken op de bovenverdieping (kinderslaapkamer + zolderverdieping voorzien van een hetelucht buis die op de kachel (FLAM, design reeks) is aangesloten en m.b.v. een ingebouwde ventilator bij de kachel deze ruimtes van warmte voorzien. Alleen de badkamer zou ik graag nog op die manier verwarmen, maar die ligt ongunstig tov het schoorsteenkanaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

JakeNL schreef op maandag 18 mei 2009 @ 16:37:
[...]

Wow, een CV-houtkachel. Ik heb daar ook nog eens met een schuin oog naar gekeken, maar de omvang van installatie heeft me toch afgeschrikt. Hoeveel moeite/geld heeft dat jou gekost?

Zelf heb ik 2 vertrekken op de bovenverdieping (kinderslaapkamer + zolderverdieping voorzien van een hetelucht buis die op de kachel (FLAM, design reeks) is aangesloten en m.b.v. een ingebouwde ventilator bij de kachel deze ruimtes van warmte voorzien. Alleen de badkamer zou ik graag nog op die manier verwarmen, maar die ligt ongunstig tov het schoorsteenkanaal.
We hebben een Nordic Fire DITO. Een mooie kachel voor in de kamer. We hebben hem laten installeren en ik geloof dat die installatie ongeveer EUR 800 kostte. Zou ik op moeten zoeken. Grappige van die kachel is dat de meeste aanpassingen al in die kachel verwerkt zijn. Bij veel andere kachels moet je dat allemaal nog apart monteren. Maar toch. De kachel zelf was ongeveer EUR 4000 geloof ik. Ik dat moet ik weer opzoeken. Een collega van me heeft een goedkoper systeem maar dat werkt heel goed bij hem. Jouw systeem klinkt ook interessant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op maandag 18 mei 2009 @ 13:16:
[...]

Quote van Wubbo Ockels:

"Als je vierkante meters hebt die op de zon liggen dan ben je rijk"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:51
Zo zit ik eraan te denken om het dak van onze buren, en dat van mijn zwager te gaan gebruiken. Dat van de buren vind mijn vrouw niet zo, maar bij mijn zwager (pal zuid) kan volgens mij zo een heleboel PV geplaatst worden. Hij woont alleen, dus een zonneboiler is daar niet zo op z'n plek vrees ik.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-01 17:19

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Ik ga zelf ook proberen het dak bij de buren te "lenen" voor zonnepanelen. De buurvrouw vond het geen probleem en de woningbouwvereniging ook niet. Lekker vol gooien met goedkope chinese panelen mocht ik de SDE toezegging krijgen. Het is onder de SDE toegestaan daken van anderen te huren/lenen voor je panelen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

Mijn Sunny Beam is inmiddels binnen. Meteen alles geinstalleerd en sinds vanmiddag een uur of 5 logt hij netjes data.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
</whisper to flitspaal> het was 2116 euro compleet met hr109 en collector, (04-2006)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Anoniem: 238103 schreef op maandag 18 mei 2009 @ 19:44:
</whisper to flitspaal> het was 2116 euro compleet met hr109 en collector, (04-2006)
Lol, eind 2008: 7400, incl zelfde ketel en zelfde opp. 5 m2 panelen. Incl installatie, dat dan weer wel...
Enige verschil is dat ze sinds kort andere collectoren meeleveren (geen leegloop meer).....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

Dat bedoel ik. 2116 euro compleet ( ex installatie? ) en 7400 euro inclusief installatie.... Hoezo inflatie.

Artikel in de Trouw http://www.trouw.nl/ontspanning/degids/article2761786.ece

En deze opmerking:

Waarom zou je investeren in die zonnecellen. De terugverdientijd is bijna 20 jaar! Wie dan leeft dan zorgt.

Jaap Hol, Urk op 18-05-2009, 16:32

Over 10 of 20 jaar, hoe zal hij dan terugkijken op zijn eigen opmerking?

Overigens http://www.familie-kleinman.nl/energie/graphs/ Eerste gepruts hier van mij met m'n Sunny Beam, Sunny Data Control en Sunny Report.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 59542

IJsbeer schreef op maandag 18 mei 2009 @ 19:57:
[...]

Lol, eind 2008: 7400, incl zelfde ketel en zelfde opp. 5 m2 panelen. Incl installatie, dat dan weer wel...
Enige verschil is dat ze sinds kort andere collectoren meeleveren (geen leegloop meer).....
En dit weerhoudt mensen zoals ondergetekende er van om zo'n ding in huis te halen. Het lijkt me een prachtig apparaat, maar een dergelijk prijsbeleid staat me ontzettend tegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Volgens mij beginnen er toch een paar echt zenuwachtig te worden over de energievoorziening

http://www.duurzameenergi...lijk-uitbreiden-2053.html

En dan hebben die nogal wat kerncentrales

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
ja, en dat vullen kost dan ook meteen weer 500 euro.....
ik heb het zelf gedaan, en was makkelijk te doen, het upgraden van het vat doe ik ook zelf,
lang leve unipipe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

IJsbeer schreef op maandag 18 mei 2009 @ 19:57:
Deze snap ik niet, of het prijsbeleid van Atag is zo onduidelijk dat ik vergeet iets bij elkaar op te tellen:
- Een Q-Solar 25SC380 kost zo'n €3800
- Volgens de documentatie zou dit inclusief 3 collectoren zijn en 380l boiler. Je kunt ook voor 4 collectoren gaan en dat kost je zo'n €520 extra
- Subsidie bijna €2000 (met 4 collectoren €2600)
- Blijft dus over exc. installatie €1800 (met 4 collectoren rond €1700)

En dat vind ik best een goede prijs, inclusief CV...
Maar blijkbaar mis ik iets, want zo kom ik nooit aan de €7400 :? :? :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
er zijn misschien mogelijk een paar probleempjes....
http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=11469
van de week was nog in nova dat elk produkt in AH minimaal 1100km aflegt,
je kunt je natuurlijk afvragen hoe lang we dat nog gaan volhouden.(tel de piepjes bij de kassa)

/edit:
2020 lijkt nog zo ver weg... maar het is maar 11 jaar.
11 jaar geleden was het 1998, iedereen was druk met het millenium probleem,
en dat voelt toch nog niet zo lang geleden.

[Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 18-05-2009 20:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Maar blijkbaar mis ik iets
de hr 109 ketel en het transport.
verder een erg goede prijs.
een qsolar werkt alleen goed icm ltv (<50c) forse huis isolatie, en een maandje de computer inregelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remoc
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-11-2021

remoc

Q25SC380N

@flitspaal.nl: Hoe heb je uitgevonden dat je wasmachine warm water aankan ? In de handleiding van mijn Bauknecht wasmachine staat dat deze op een koudwater aansluiting moet worden aangesloten, en Bauknecht zelf kon het me niet vertellen. Ik vraag me af tot welke temperatuur mijn wasmaschine warm water aankan, zonder dat er dingen in de wasmachine zelf kapot gaan. De wasprogramma met de hoogste temperatuur is 95C, en meestal gebruik ik de 40C programma's.

Meten is weten

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee