Het DSL signaal gaat honderden meters onder de grond door 2 0,5mm2 koperdraadjes met de nodige lassen ertussen en dan moet de EB opeens strak tegen het IS/RA? Grootste kolder die er al vanaf de ADSL trial in wat was het? 1994 al in zit. Als je er voor zorgt dat je kwaliteits kabel gebruikt zoals de binnengeleiding die je in de primafoon koopt of solid UTP waarvan je 1 tp gebruikt en je een verbinding maakt die niet al te veel demping veroorzaakt, kan je hem best ongestraft een meter of 20 door het huis heen halen. Dan bedoel ik dus niet een schroef verbinding zoals een kroonsteentje of bij de WCD en in elkaar twisten en een tapie eromheen, maar vertindes en groentjes zoals de KPN monteur gebruikt of solderen met een krimpkousje zoals iedere doehetzelver prima kan.
Een ander verhaal wordt het als je al bij het IS/RA een snr hebt die tegen de 6Db (hoger is beter) aan zit, dan zou ik er mee oppassen. Geeft het modem de snr niet aan en is niet uit te lezen met software van de fabrikant, is trial and error een prima techniek, effies kabel zo ongeveer los neer leggen en een dikke BIN naar binnen trekken vertelt je al genoeg.
Lukt het niet dan kan je de eventuele flatcable kunnen vervangen voor 2pair solid utp en check of je geen rolletjes van extra lengte hebt gemaakt voordat je het opgeeft.
eymey schreef op woensdag 07 april 2010 @ 22:59:
[...]
Hoezo kan je dat niet duidelijk vinden dan? Uit talloze conversaties hier en in zowat alle topics die hier over IPTV gaan (of het nou van Tweak glasvezel is, KPN ITV, Tele2 ITV, XMS Glasvezel, whatever) blijkt keer op keer dat we hier met UTP werken en dat er GEEN sprake is van coax of wat dan ook, aangezien er gewoon simpelweg geen analoog signaal meer is.
Hoezo is UTP geen synoniem voor analoog en coax wel? Toen er nog niet zoveel glas lag werden de dikste pijpen over coax gejast en nog steeds worden heel vaak de ATM switches en DSLconcentrators in een distributie frame nog met coax met elkaar verbonden, om het maar over het stenen tijdperk token ring maar niet te hebben natuurlijk.. Als er gewoon RG geklassificeerde kabel met voor de desbetreffende frequentie afgeschermde connectoren en de juiste (de)modulatie apparatuur en de afsluitweerstanden die o zo vaak worden vergeten, kan er net zulk kraakhelder beeld gegenereerd worden als RGB/SPDIF (vrijwel identieke gemeten ruiswaarde!).
Het is natuurlijk heel makkelijk om boumarktbaggerkabel, connectoren met plastic kapjes en gebrekkig montagewerk te verbloemen door het vingertje te wijzen naar de techniek.
Ik kan natuurlijk makkelijk praten omdat netwerkapparatuur, firmware en bekabeling mijn vakgebied is, alle voorschriften ken, ik de spullen er voor heb en omdat mijn huisantenne systeem geheel is uitgevoerd met pro spul heb ik die problemen niet.
Maar hoe vaak ik wel niet bij een zakelijke of persoonlijke relatie, niet met het oog wat ruis zie en de TV iets naar mij toe trek, hem daarna heel vlug weer terug schuif om de technische spagettie aanranding maar weer zo vlug mogelijk te proberen te vergeten.......
Electrisch is coax zelfs een veel mooiere kabel dan cat5 en iets beter aan shielded cat6. Dus, onderschat de waarde van coax niet en wanneer men te goedkoop is om glas te gebruiken wil ik zelfs wel eens bij de langere afstanden tussen switches zelfs een cat6 coax cat6 constructie laten trekken om toch evengoed aan de specs te komen.
Voor bijvoorbeeld een HDMI extender is coax IMO dus een veel betere optie dan utp, ik vind het dan ook jammer dat er door de algemene opini niet wat meer te krijgen is en wat er te krijgen was eruit ging.
http://www.gefen.com/kvm/dproduct.jsp?prod_id=5303
http://www.fullhdmi.nl/showonenews.asp?newsid=13