Ik dacht dat ze behoorlijk afgeleefd waren?SchizoDuckie schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 21:27:
SPD schoentjes: € 19,99 (had ik nog nodig om te testen met m'n nieuwe pedaaltjes)
borstel + water + zeep = bling
Weet iemand wat de kwaliteit is van de originele wielen op de TREK 8500?
Welk wheelsetje raden jullie aan als mogelijke upgrade daarvan?
http://www.trekbikes.com/...n_hardtail/8_series/8500/
Welk wheelsetje raden jullie aan als mogelijke upgrade daarvan?
http://www.trekbikes.com/...n_hardtail/8_series/8500/
wilde kabels aanleggen op mijn mtb in aanbouw. Had nog een setje Jagwire kabels voor de remmen maar voor derailleur moest ik nog. Vorige keer had ik het setje in mooie verpakking van BBB gekocht voor iets van 20 euro. Net bij de lokale fietsenmaker (type: geen sportfietsen alleen stadsfietsen) geweest. Werd glazig aangekeken want nee onderdelen enzo verkochten ze eigenlijk niet. Maar toen trok hij uit zijn eigen materiaal 2 binnenkabels en van de rol haalde hij 2 meter buitenkabel. 6 euro 
En meer dan in dat BBB setje zit. Prima deal.
Ik denk dat ik stop met werken en full time met fietsen ga klooien. Wat een ontspannend werk is dat toch.
Ik denk dat ik stop met werken en full time met fietsen ga klooien. Wat een ontspannend werk is dat toch.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Voor de mensen in Amsterdam/Zaandam:
Niet zo lastig, wel vrij zwaar rijden omdat de rietlanden vrij zacht zijn nog: (blauw)
http://www.mapmyrun.com/r...dsmeer/344124792159731950
Iets lastiger: (zelfde route + aantal pittig stijle klimmetjes, zowaar een switchback in een klim, en nog een van klimmen naar dalen)
http://www.mapmyrun.com/r...dsmeer/954124792174883687

Gemiddelde licht iets van 20% boven het vrij technische Geestmerambacht. Als de track door het riet wat verhard zal dat nog wel omhoog gaan. Leuke route!

Officiele opening gaat in oktober plaatsvinden heb ik begrepen.
http://www.mtb-twiske.nl/
Er komt aan de andere kant van 't Twiske nog een 'snellere' route van ca 4 km.
Niet zo lastig, wel vrij zwaar rijden omdat de rietlanden vrij zacht zijn nog: (blauw)
http://www.mapmyrun.com/r...dsmeer/344124792159731950
Iets lastiger: (zelfde route + aantal pittig stijle klimmetjes, zowaar een switchback in een klim, en nog een van klimmen naar dalen)
http://www.mapmyrun.com/r...dsmeer/954124792174883687

Gemiddelde licht iets van 20% boven het vrij technische Geestmerambacht. Als de track door het riet wat verhard zal dat nog wel omhoog gaan. Leuke route!

Officiele opening gaat in oktober plaatsvinden heb ik begrepen.
http://www.mtb-twiske.nl/
Er komt aan de andere kant van 't Twiske nog een 'snellere' route van ca 4 km.
[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 18-07-2009 17:14 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
20 euro voor een setje kabelsJazzper schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 16:10:
wilde kabels aanleggen op mijn mtb in aanbouw. Had nog een setje Jagwire kabels voor de remmen maar voor derailleur moest ik nog. Vorige keer had ik het setje in mooie verpakking van BBB gekocht voor iets van 20 euro. Net bij de lokale fietsenmaker (type: geen sportfietsen alleen stadsfietsen) geweest. Werd glazig aangekeken want nee onderdelen enzo verkochten ze eigenlijk niet. Maar toen trok hij uit zijn eigen materiaal 2 binnenkabels en van de rol haalde hij 2 meter buitenkabel. 6 euro

Ik gebruik zelf Clarks cable, ook voorgerekt, sterk en roest niet. Binnenkabel €2, buitenkabel per meter €2.
Heb zelf gekozen voor de zilver/witte versie.
Voorbeeldje met lekke band (5km lopen
Tevens v-brakes en simpele wielen gemonteerd vanwege Egmond-pier-Egmond en speling in me originele achterwiel.
Toch maar begonnen te bouwen op dat cheap ass Giant Boulder alu lite frame uit 1996. So far bijna alleen maar reserveonderdelen gebruikt (en shifters van MBV!). Totale kosten so far 4 tientjes ofzo.
Moet nog 9spd cassette + ketting en enkele onderdelen upgraden (FD/RD, pedalen)
En belangrijkste; nog steeds geen v-brake nokjes voor de vork gevonden...
klikbaar:

1996 19.5" Giant Boulder Alu lite
Rond Magura 2-stroke S vork
Cane Creek headset
3T THE stem
ITM Outback stuur
BBB Trail monkey bar-ends
PRO cross country handvatten
Deore 9spd shifters/remmen
Jagwire kabels
Sugino Impel crankset
Kyokuto Top Run platformpedalen
STX achterderrie
Alivio voorderrie
LX v-brakes
BBB zadelpen
Fizik Gobi Wingflex zadel
Mavic X221 velgen om CODA naven met 9 spd body
2 afgeragde bandjes (IRC X1 AT en een Maxxis Worm Drive voor)
nou ja voor paar tientjes oogt toch niet verkeerd?
Moet nog 9spd cassette + ketting en enkele onderdelen upgraden (FD/RD, pedalen)
En belangrijkste; nog steeds geen v-brake nokjes voor de vork gevonden...
klikbaar:

1996 19.5" Giant Boulder Alu lite
Rond Magura 2-stroke S vork
Cane Creek headset
3T THE stem
ITM Outback stuur
BBB Trail monkey bar-ends
PRO cross country handvatten
Deore 9spd shifters/remmen
Jagwire kabels
Sugino Impel crankset
Kyokuto Top Run platformpedalen
STX achterderrie
Alivio voorderrie
LX v-brakes
BBB zadelpen
Fizik Gobi Wingflex zadel
Mavic X221 velgen om CODA naven met 9 spd body
2 afgeragde bandjes (IRC X1 AT en een Maxxis Worm Drive voor)
nou ja voor paar tientjes oogt toch niet verkeerd?
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
als contact opgenomen met Magura voor die nokjes?
weet je toevallig wel welke maat je moet hebben? heb nog nokken liggen hier volgens mij... M10 volgens mij
weet je toevallig wel welke maat je moet hebben? heb nog nokken liggen hier volgens mij... M10 volgens mij
nope nog niet. M10 zou zo maar kunnen (niets om ff te testen)
Magura support was toch wat mee? was dat niet naar Duitsland? En het is eigenlijk een Rond.
Als ik op de magura site zoek zie ik support in duitsland maar tech support in Kapelle.
En het emailadres gaat weer naar maguratechsupportbenelux@beebikes.com
Oh dat is in Kapelle.
Kan er morgen wel eens een telefoontje aan wagen of email.
Magura support was toch wat mee? was dat niet naar Duitsland? En het is eigenlijk een Rond.
Als ik op de magura site zoek zie ik support in duitsland maar tech support in Kapelle.
En het emailadres gaat weer naar maguratechsupportbenelux@beebikes.com
Oh dat is in Kapelle.
Kan er morgen wel eens een telefoontje aan wagen of email.
je zou ook eens kunnen mailen naar http://www.m-gineering.nl/ die zouden zoiets ook zomaar eens kunnen hebben
[ Voor 28% gewijzigd door Bramster op 19-07-2009 23:47 ]
Om even terug te komen op mijn vorige post, waarin ik nog op zoek was naar een MTB,
Gister ben ik de trotse eigenaar geworden van een Cube LTD Pro uit modeljaar 2007/2008.
Het gaat om de grijs/zwarte versie.
Kon hem overnemen van iemand, voor een zeer scherp prijsje, en de fiets is praktisch nieuw.
misschien een domme vraag, maar wat doet het hendeltje precies van de voorvork?
Zal na de vakantie even wat foto's posten
Gister ben ik de trotse eigenaar geworden van een Cube LTD Pro uit modeljaar 2007/2008.
Kon hem overnemen van iemand, voor een zeer scherp prijsje, en de fiets is praktisch nieuw.
Welk hendeltje van de voorvork precies bedoel je? Bedoel je de lockout knop? Daarmee kan je simpel gezegd de vering uit en aan zetten. 
Gister zelf 2 rondjes door kuinderbos weer gedaan. Altijd wel leuk om te doen en er is voor de rest ook niets in de buurt.
Over 4 weken naar schoorl toe aangezien er toch familie in de buurt woont, kunnen we dan mooi combineren.
Ik neem aan dat dit gewoon een open route is? Wordt de eerste keer dat ik die kant op ga.
Gister zelf 2 rondjes door kuinderbos weer gedaan. Altijd wel leuk om te doen en er is voor de rest ook niets in de buurt.
Over 4 weken naar schoorl toe aangezien er toch familie in de buurt woont, kunnen we dan mooi combineren.
Ik neem aan dat dit gewoon een open route is? Wordt de eerste keer dat ik die kant op ga.
Vertel eerst eens wat voor een voorvork er in zit voordat er wordt geroepen wat hendeltjes doen.Tommzz schreef op maandag 20 juli 2009 @ 10:49:
Om even terug te komen op mijn vorige post, waarin ik nog op zoek was naar een MTB,
Normaliter kun je op een vork rebound, lockout en compressie instellen. Eerst duidelijkheid, dan roepen
compressie is al bijzonder, je zal de luchtdruk of preload bedoelen 
@Jazzper: pak je schuifmaat en meten maar
Veel plezier met de shifters
@Jazzper: pak je schuifmaat en meten maar
De vork is een Rock Shox Tora, en het hendeltje wat ik bedoel zit aan het stuur, en het kabeltje loopt naar de vering toe waar idd lockout op staat.dnhelle schreef op maandag 20 juli 2009 @ 11:27:
[...]
Vertel eerst eens wat voor een voorvork er in zit voordat er wordt geroepen wat hendeltjes doen.
Normaliter kun je op een vork rebound, lockout en compressie instellen. Eerst duidelijkheid, dan roepen
Compressie, rebound en lockout kun je met hendels aanpassen, MBV. Compressie is meer en meer common-good. Zie de Fox-vorken, Reba-vorken e.d. . Je zal er wel het nodig verstand voor moeten hebben om het één keer goed in te stellen.MBV schreef op maandag 20 juli 2009 @ 11:55:
compressie is al bijzonder, je zal de luchtdruk of preload bedoelen
@Jazzper: pak je schuifmaat en meten maarVeel plezier met de shifters
Luchtdruk is een pompje plus ventiel (dus niet on-the-fly).
Pre-load is hetzelfde als de luchtdruk, het bepaalt je sag van de vork, of als je een olie-veer-vork hebt, zal het de veerspanning instellen. (dus niet on-the-fly).
Ah... Antwoord zelf gegeven. Top! Zo leer je het.Tommzz schreef op maandag 20 juli 2009 @ 13:47:
[...]
De vork is een Rock Shox Tora, en het hendeltje wat ik bedoel zit aan het stuur, en het kabeltje loopt naar de vering toe waar idd lockout op staat.
Maar dat hendeltje doet vrij weinigdnhelle schreef op maandag 20 juli 2009 @ 13:52:
[...]
Compressie, rebound en lockout kun je met hendels aanpassen, MBV. Compressie is meer en meer common-good. Zie de Fox-vorken, Reba-vorken e.d. . Je zal er wel het nodig verstand voor moeten hebben om het één keer goed in te stellen.
Luchtdruk is een pompje plus ventiel (dus niet on-the-fly).
Pre-load is hetzelfde als de luchtdruk, het bepaalt je sag van de vork, of als je een olie-veer-vork hebt, zal het de veerspanning instellen. (dus niet on-the-fly).
[...]
Ah... Antwoord zelf gegeven. Top! Zo leer je het.

Werkt
En nog een klein vraagje, mijn schijfremmen piepen sinds ik door de regen ben gereden gister, vanmorgen piepten ze niet, en zojuist wel weer. Is dit een kwestie van wat nieuw kopervet smeren. Ze zijn niet vies oid verder.
[ Voor 12% gewijzigd door Tommzz op 20-07-2009 14:35 ]
Welke remmen zijn het?Tommzz schreef op maandag 20 juli 2009 @ 13:58:
[...]
Maar dat hendeltje doet vrij weinigen ga er niet aan lopen trekken, geen zin om wat af te breken
Werkt![]()
En nog een klein vraagje, mijn schijfremmen piepen sinds ik door de regen ben gereden gister, vanmorgen piepten ze niet, en zojuist wel weer. Is dit een kwestie van wat nieuw kopervet smeren. Ze zijn niet vies oid verder.
In ieder geval geen kopervet: ook geen smeer oid. Je komt nooit meer stil met je schijfremmen joh.
Schijfremmen piepen altijd wat als ze door water zijn gegaan, maar dat is niet schadelijk. Je kan even je wielen eruit halen, en de blokken terugduwen of demonteren en even wat opschuren.
Het kan namelijk zijn dat je schijfremmen ietwat schuin op je schijf staan.
Kopervet aan de achterkant kan soms helpen, schijnt. Nooit nodig gehad: ik kan niet zitten met piepende remmen (zolang het niet door merg en been gaat
).
Over vering: welke vork bedient iets anders dan de lockout met een hendeltje
Hooguit compressie door de lockout minder strak te maken, rebound heb ik nog nooit gezien.
Over vering: welke vork bedient iets anders dan de lockout met een hendeltje
Draai je vork eens op de kop en zie daar: de rebound adjuster.MBV schreef op maandag 20 juli 2009 @ 16:07:
Kopervet aan de achterkant kan soms helpen, schijnt. Nooit nodig gehad: ik kan niet zitten met piepende remmen (zolang het niet door merg en been gaat).
Over vering: welke vork bedient iets anders dan de lockout met een hendeltjeHooguit compressie door de lockout minder strak te maken, rebound heb ik nog nooit gezien.
Route is helemaal open en vrij... Zachte brede bandjes meenemen en gaan vanaf http://maps.google.com/ma...0.013454&ie=UTF8&t=h&z=16MADG0BLIN schreef op maandag 20 juli 2009 @ 10:53:
Anders roep/pm je ff; als ik tijd heb kom ik
[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 20-07-2009 19:55 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Da's geen hendeltje, meer zoiets als de preload waar ik het over had. En on-the-fly zou ik het al helemaal niet noemendnhelle schreef op maandag 20 juli 2009 @ 16:46:
[...]
Draai je vork eens op de kop en zie daar: de rebound adjuster.
Dat zeg ik toch ook? Wat een onnozel onderwerp ook.dnhelle schreef op maandag 20 juli 2009 @ 13:52:
[...]
Net als de rebound, die wil je ook niet on-the-fly aanpassen. Ik zie het al voor me, uitgeklikt over een singletrail over het stuur onder de vork reiken om het hendeltje een 2mm te draaien... LOL.
Beter allemaal eens de manual van je vork downloaden en gewichtspecifiek afstellen. Dat scheelt al de wereld!
Als ik meet met een manuele schuifmeet (of je het noemt, dus aflezen ipv LCD) kom ik op 7mm gaten in de nokjes. Tel daar aan beide kanten de schroefdraad bij op en dan kom je op 8 mm. Ik neem aan dat M8 staat voor metrisch 8 mm dus dan heb ik M8 of ik meet echt heel raar.
dan lijkt het me inderdaad M8 ja
is toch niet zo'n heel rare maat, zit volgens mij ook in mijn oude Rock Shox
is toch niet zo'n heel rare maat, zit volgens mij ook in mijn oude Rock Shox
Geen gekke maat en al helemaal geen gekke fiets Jazzper. Erg leuk om te zien om met zo weinig mogelijk budget zo'n bike op te bouwen. Chapeau!
vanavond met derailleurkabels bezig geweest, zonder speciale tang. De kenners weten dan genoeg 
Uiteindelijk met een 1500 grams hamer een klap geven op een kwalitatieve nijptang en klaar ben je
Ben nog niet tevreden over kabellengtes. Vooral bij de voorbouw... wat een crime om dat mooi te krijgen. Eens even veel plaatjes kijken.
enne als dus iemand 2 M8 nokjes over heeft... (jij had M10 toch Skuzz?)
Uiteindelijk met een 1500 grams hamer een klap geven op een kwalitatieve nijptang en klaar ben je
Ben nog niet tevreden over kabellengtes. Vooral bij de voorbouw... wat een crime om dat mooi te krijgen. Eens even veel plaatjes kijken.
@Jazzper... Succes met je kabels. Het enige wat ik nog moet is de reba-lockout kabel.. Hels werk, zonder goede tang...
Jammer genoeg zijn mijn m8's de deur uit, die waren van een oude SID100, anders had je ze met liefde mogen hebben.
Jammer genoeg zijn mijn m8's de deur uit, die waren van een oude SID100, anders had je ze met liefde mogen hebben.
derailleurkabels altijd gedaan zonder tang, met tang is makkelijker maar zoals Sven al zegt is een lockoutkabel veel leuker
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Ik kan morgen voor je kijken of ik ze nog heb liggen, kleine kans maar hij is aanwezig.Jazzper schreef op maandag 20 juli 2009 @ 22:50:
vanavond met derailleurkabels bezig geweest, zonder speciale tang. De kenners weten dan genoeg
@ madgoblin Helm meenemen want er zijn een hoop stukken met mul zand in Schoorl, is wel eens beter geweest

Je hebt alleen een helm nodig als je mul zand tegenkomt? 
Houd dat ding altijd op, ook al denk je dat je hem niet nodig hebt.
Ja dat heb ik ook wel gemerkt in de loop der tijd.

Het leven is te kort om geduld te hebben!
Helm heb ik altijd op, tenzij het een asfaltbeklimming is, of ik niks meer ga doen dan ik op mijn stadsfiets toch al doe (met 30-40km/u door de stad crossen
). Ik heb al een paar keer meegemaakt dat je maar 1 boomwortel of flinke rots nodig hebt om over de kop te gaan, en dat is best pijnlijk zonder helm (alledrie de keren met helm uitgeprobeerd trouwens
). Ook op harde ondergrond zoals vaak in de bossen bij Eindhoven kost het niet veel moeite om onderuit te gaan, en dan komen die bomen links en rechts van de route best hard aan (zoals Joopieboy goed weet
)
Ach voor een simpele route rijd ik liever zonder helm, of het verstandig is of niet is mijn probleem. Schoorl is een parcours waar ik altijd een helm doe. En mul zand in en afdaling of in een bocht, je gaat mij niet vertellen dat je er gemakkelijk doorheen stuurt zonder eens een keer je evenwicht te verliezendnhelle schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 20:05:
Je hebt alleen een helm nodig als je mul zand tegenkomt?
Zijn trouwens genoeg discussies hier geweest over het nut van de helm en of je niet voor lul rijdt, dus ik weet ook niet meer wie nu met of zonder rijdt.
p.s. Heb echt een grafthekel aan die foksmilie

[ Voor 15% gewijzigd door harry64 op 21-07-2009 21:01 ]
Het is een baggersmily, maar drukt wel uit hoe lame het is. Het is eenieder zijn eigen keuze, maar je hoofd koop je maar 1x.
Juist in mulzand kun je echt baggerklappen maken. Laatst bijna ook neergegaan op mulzand, en dat stukje zonder controle is erg vervelend om op neer te gaan. Daarnaast ook genoeg foto's gezien van getaco'de wielen in mulzand. High-speed door mulzand en 1x misgaan is een heftige klap, wat door een materiaalfout kan worden veroorzaakt. Maar als je dan door zo'n materiaalfout neergaat, kun je veel problemen voorkomen door een helm te dragen.
Ongeacht de omgeving.
Ah wat: wat boeit mij het ook. Het is maar weer een mtb'er die plat ligt.
Juist in mulzand kun je echt baggerklappen maken. Laatst bijna ook neergegaan op mulzand, en dat stukje zonder controle is erg vervelend om op neer te gaan. Daarnaast ook genoeg foto's gezien van getaco'de wielen in mulzand. High-speed door mulzand en 1x misgaan is een heftige klap, wat door een materiaalfout kan worden veroorzaakt. Maar als je dan door zo'n materiaalfout neergaat, kun je veel problemen voorkomen door een helm te dragen.
Ongeacht de omgeving.
Ah wat: wat boeit mij het ook. Het is maar weer een mtb'er die plat ligt.
Het zou ons allemaal moeten boeien: als er teveel ongelukken gebeuren wordt het verboden. Zo werkt dat met alles. Als per maand 3 voetgangers het ziekenhuis in worden gereden zullen de MTB-routes worden gesloten, als per week 3 dodelijke ongevallen gebeuren met MTB'en net zo goed.
[ Voor 42% gewijzigd door MBV op 21-07-2009 21:23 ]
Goh! Die reactie was ik eigenlijk aan het zoeken. Daarom met nadruk 'maar weer een mtb'er plat'...
Het gebeurt te vaak, en het zit in zo'n klein hoekje.
Btw: zelfs Joopieboy heeft nog een helm gehaald, door schade en schande wijs geworden...
Het gebeurt te vaak, en het zit in zo'n klein hoekje.
Btw: zelfs Joopieboy heeft nog een helm gehaald, door schade en schande wijs geworden...
ff M8 bout gehaald bij Praxis en past precies dus M8 it is. Nog geen reactie van beebikes.com
hee kijk eens aan! Als niemand er een heeft voor me kan dit ook nog:
http://www.lentinkfietssh...oduct_details.php?id=3208
hee kijk eens aan! Als niemand er een heeft voor me kan dit ook nog:
http://www.lentinkfietssh...oduct_details.php?id=3208

[ Voor 54% gewijzigd door Jazzper op 21-07-2009 22:22 ]
Als je geen helm draagt, heb je hem waarschijnlijk ook niet nodig
Gisteren de GT omgebouwd naar 1x9.

In totaal iets van 300 gram bespaard door de voorderrie etc te verwijderen. Nog 300 gram te gaan om onder de 11 kilo te komen
Gisteren de GT omgebouwd naar 1x9.

In totaal iets van 300 gram bespaard door de voorderrie etc te verwijderen. Nog 300 gram te gaan om onder de 11 kilo te komen
@Skoezie.
Nice hoor!
Mn bike zit met alles dr op en dr aan op zo'n 10,5 KG.
Nice hoor!
Mn bike zit met alles dr op en dr aan op zo'n 10,5 KG.
Whatever.
Tja. Mijn vork, remmen en wielen zijn niet echt het allerlichtste wat te koop is
En beetje lichter maken kost dik knaken. En zo fietst hij in principe ook prima
Da's ook waar!
Ga je btw ook mee doen aan de Holland Casino Hondsrug Classic? Lijkt me echt iets voor jou.
Ga je btw ook mee doen aan de Holland Casino Hondsrug Classic? Lijkt me echt iets voor jou.
Whatever.
zo heb je geen nokjes, zo zet je gevraagd op marktplaats en stromen aanbiedingen binnen
Ik vraag me nu echt af he, merk je die 300 gram nu echt? Als je zelf de dag er voor teveel hebt gegeten of je neemt een keer een fles drinken meer mee ben je ook zo een halve kilo zwaarder.
Of is het gewoon een doel opzich, je fiets onder een bepaald gewicht te krijgen.
Of is het gewoon een doel opzich, je fiets onder een bepaald gewicht te krijgen.
Dat werkt anders. Pak je stadsfiets, gooi 5kg aan zooi op de bagagedrager, en ga een rondje fietsen (liefst met heuvels enzo). Gooi vervolgens diezelfde 5kg in een rugzak en doe hetzelfde rondje. Doordat je dat gewicht kan neerzetten op de pedalen kom je veel makkelijker weg. Je bent daarnaast veel wendbaarder doordat je het gewicht kan verplaatsen voor je balans.
Hoe dichter bij het wiel je zit, hoe beter je het gewichtsverschil merkt. Je kan 300gr aan banden/wielen heel goed merken, 300gr aan het frame al minder.
En als het een doel op zich wordt, noem je zo iemand een weight-weenie
Hoe dichter bij het wiel je zit, hoe beter je het gewichtsverschil merkt. Je kan 300gr aan banden/wielen heel goed merken, 300gr aan het frame al minder.
En als het een doel op zich wordt, noem je zo iemand een weight-weenie
[ Voor 6% gewijzigd door MBV op 22-07-2009 11:43 ]
oke, want ik kan het niet echt merken, misschien omdat ik zelf ook al een aardig gewicht heb, 86 kilo, dan zal je iets lichter aan je fiets ook wel minder merken.
Daarbij is de fiets van een kamaraat lichter, duuder enz, maar fietst zwaarder.
Daarbij is de fiets van een kamaraat lichter, duuder enz, maar fietst zwaarder.
Zijn de wielen (inclusief banden) ook lichter? Heeft hij zijn aandrijflijn goed onderhouden (ketting, wiellagers)?En is het toevallig een fully? Vergeet ook niet dat er een verschil is tussen subjectieve snelheid (rammelt veel door slechte vering etc, denk aan een kart) en echte snelheid.
en ronddraaiende/bewegende delen drukken zwaarder op effect gewicht. (profs zeggen altijd: als je wilt investeren, doe het in lichtere wielen)
Het jammere is dat die krengen beginnen bij €300/set als je ze wat lichter dan standaard (XT/Mavic 717) wil krijgen.
Eerst maar eens een goede voorvork, zit een een crapy (ondertussen verroeste) suntour in. Mijn oog was gevallen op de rockshox recon SL, de lucht geveerde. Iemand daar ervaring mee? Is het een goede vork of is er voor rond de 200 euro een betere te vinden.
Voor €200 zou ik proberen een Reba te vinden, maar met een Recon is niks mis. Ik had het idee dat de Reba wat soepeler aansprak (na een proefrit op de copperhead 3 non-disc). Misschien een idee om 2e hands te zoeken op mountainbike.nl?
Nieuw is de Reba SL €280 (waarschijnlijk overjarig): http://www.salden.nl/defa...d=2017&fs=5972&catid=3295
Nieuw is de Reba SL €280 (waarschijnlijk overjarig): http://www.salden.nl/defa...d=2017&fs=5972&catid=3295
De Recon is voor meer trail-werk; 100-130mm veerweg. Bij een normaal xc-frame levert dat een wat luier stuurgedrag op. Tevens is ie (zoals MBV al zegt) wat progressiever, hij is minder deinend dan een Reba.
De Reba van Salden hangt er nog, is een '08 model. Goede kwaliteit, dat wel!
Reba is echt een mega-vork voor xc-werk, wat ook wat ruiger wordt (4x, singletrail etc.)
De Reba van Salden hangt er nog, is een '08 model. Goede kwaliteit, dat wel!
Reba is echt een mega-vork voor xc-werk, wat ook wat ruiger wordt (4x, singletrail etc.)
Hoe progressief je Reba is kan je kiezen door dual air: meer negatieve druk is progressiever. Recon heb je in alle soorten en maten, ook eentje die 1-op-1 vergelijkbaar is met een Reba op 100mm (je kan alle Reba's omzetten naar 100mm, ook die bij Salden).
Als het wat ruiger wordt kom je toch veerweg tekort bij een Reba, lijkt mij. Als ik een rit in Verbier op mijn Copperhead (handen kapotgerammeld) vergelijk met dezelfde rit op een Stinky...
Ik heb 2 maanden last gehad van mijn handen doordat ik die jongens op een Fully wilde bijhouden
Voor de kenners: de puinhelling bij Gentianes richting Verbier is killing bij 50km/u, en bij 60km/u is het meer vliegen dan rijden.
[edit]
Ik heb nog even op de SRAM site gekeken, en daar zie ik 2 soorten Recon: de XC en de Trail varianten. Recon SL is een XC-variant, met luchtvering of een stalen veer, en is leverbaar in 80 of 100mm. De U-turn versies zijn alleen verkrijgbaar met een stalen veer, die kan je dan instellen tussen de 85 en 130mm
Als het wat ruiger wordt kom je toch veerweg tekort bij een Reba, lijkt mij. Als ik een rit in Verbier op mijn Copperhead (handen kapotgerammeld) vergelijk met dezelfde rit op een Stinky...

[edit]
Ik heb nog even op de SRAM site gekeken, en daar zie ik 2 soorten Recon: de XC en de Trail varianten. Recon SL is een XC-variant, met luchtvering of een stalen veer, en is leverbaar in 80 of 100mm. De U-turn versies zijn alleen verkrijgbaar met een stalen veer, die kan je dan instellen tussen de 85 en 130mm
[ Voor 19% gewijzigd door MBV op 24-07-2009 10:30 ]
als iemand nog een semi oldskool mooie rigid rode Specialized Rockhopper zoekt voor weinug: kwam deze tegen: http://link.marktplaats.nl/266200537
heb er zelf momenteel geen plaats meer voor.
heb er zelf momenteel geen plaats meer voor.
Ik zag net dat mijn remblokken van m'n Shimano BR-420 schijfremmen al aardig op hun einde zijn. Zijn er bepaalde merken remblokken aan te raden?
Ik kan ook zo snel even geen blokken vinden geschikt voor dit type?
Ik kan ook zo snel even geen blokken vinden geschikt voor dit type?
[ Voor 26% gewijzigd door Oyster op 24-07-2009 22:59 ]
Wat een weertje.
Vanmorgen om 9 uur vertrokken en even 2 uurtjes met m'n zwager door het bos gecrosst. 1x9 setup bevalt tot nu toe prima. Nog niet de neiging gehad om naar de granny of het grote blad te schakelen, dus denk dat het wel een blijvertje is.
ik zou gewoon de orginele blokken kopen. Kan een euro of 4 meer kosten, maar IMHO werken de orginele blokken het best.Xander2000 schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 22:52:
Ik zag net dat mijn remblokken van m'n Shimano BR-420 schijfremmen al aardig op hun einde zijn. Zijn er bepaalde merken remblokken aan te raden?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Lekker weertje idd!pjlgt schreef op zondag 26 juli 2009 @ 13:24:
Wat een weertje.Vanmorgen om 9 uur vertrokken en even 2 uurtjes met m'n zwager door het bos gecrosst. 1x9 setup bevalt tot nu toe prima. Nog niet de neiging gehad om naar de granny of het grote blad te schakelen, dus denk dat het wel een blijvertje is.
Waar fiets je meestal Skoezie? Gieten?
Wou zaterdag een rondje mtb'en.... blegh wat een natte zooi in het bos, ben na 5km weer terug naar huis gegaan.

Whatever.
Schipborg, Gieten, Anloo.Harmen schreef op maandag 27 juli 2009 @ 09:09:
[...]
Lekker weertje idd!
Waar fiets je meestal Skoezie? Gieten?
Wou zaterdag een rondje mtb'en.... blegh wat een natte zooi in het bos, ben na 5km weer terug naar huis gegaan.
Blubber viel reuzemee. Vorige keer (2 weken geleden) was het 10x erger. Ook volgens m'n vriendin bij thuiskomst
Die Specialized Rockhopper waar ik het over had... could not resist.. heb hem gekocht. Zal snel picas maken. Value for money rating hoog
Ik rijd zelf ook al twee jaar met de Reba SL, inclusief lock-out. Maar ik moet zeggen top vorkje, je moet voor jezelf wel even uitvogelen wat je zelf lekker vind fietsen met welke luchtdruk maar als je dat eenmaal heb ingesteld dan is elk terrein als een biljartlaken zo vlak. Geen verkeerde investering, wel goed je voorpoten schoonmaken na een rit maar dat is bij elke vork.
Thanks, ik ga even naar de shop. Kan ze op het net niet eens vinden.zonoskar schreef op zondag 26 juli 2009 @ 14:12:
[...]
ik zou gewoon de orginele blokken kopen. Kan een euro of 4 meer kosten, maar IMHO werken de orginele blokken het best.
Olé! Ik heb een grote broer in het topic!Jazzper schreef op maandag 27 juli 2009 @ 20:02:
Die Specialized Rockhopper waar ik het over had... could not resist.. heb hem gekocht. Zal snel picas maken. Value for money rating hoog

nou de mijne is wel ouder he 

dat brandweer rood is zo kick ass!
en was vergeten hoe licht en strak een rigid rijdt!
dat brandweer rood is zo kick ass!
en was vergeten hoe licht en strak een rigid rijdt!
ja, ouder, dus het is een grote broer 
maareeh, mooie Rockhopper
maareeh, mooie Rockhopper
Dat is idd mooi fietsen daar!pjlgt schreef op maandag 27 juli 2009 @ 10:56:
[...]
Schipborg, Gieten, Anloo.
Blubber viel reuzemee. Vorige keer (2 weken geleden) was het 10x erger. Ook volgens m'n vriendin bij thuiskomst![]()
Hoop binnenkort eens een mooie tocht te maken....
Ben nu druk in training voor de Alpen!
Col de Bonette, Col d'Izoard,Col de Cayolle, Col de Champs, Col de Allos here i come.
Whatever.
relevante sluikreclame: Fiets-GPS'en
gisteren nog rondje ge-mtb-ed sinds tijden. Blijft het toch coole sport
gisteren nog rondje ge-mtb-ed sinds tijden. Blijft het toch coole sport
vanavond aan de rode Rockhopper gesleuteld.
shampooen, Autopolish & Autowax en je dof-rode frame wordt intens rood! woei!
en hoe weet je dat je balhoofd gaar is? nou top cap eraf, 2 bouten van stuurpen los, vork iets laten zakken en hop... gruizige kogels mieteren onderuit..
iemand nog een 1 1/8" headset over?
shampooen, Autopolish & Autowax en je dof-rode frame wordt intens rood! woei!
en hoe weet je dat je balhoofd gaar is? nou top cap eraf, 2 bouten van stuurpen los, vork iets laten zakken en hop... gruizige kogels mieteren onderuit..
iemand nog een 1 1/8" headset over?
Ik wil misschien voor weinig een Trek mountainbike van m'n collega overnemen, maar er moet wat aan gedaan worden (Tandwielen voor, groep achter en ketting, en de banden, voornamelijk). Wil er eigenlijk stadsbanden onder stoppen en hem voor woon/werkverkeer gebruiken (is een stuk lichter dan m'n trekkingfiets).
Zit wel met wat vraagjes over welke groepen ik dan moet hebben: er zit Deore XT-spul op. Voor wil ik een setje stalen Deore wieltjes halen (ben vrij lui in onderhoud en alu slijt mij te hard). Achter kan ik kiezen tussen een setje Deore 8-speed (€19.95) of een setje XT 8-speed (€45.95).
Voor zover ik zie is het verschil gewicht. Zit dat in de hoeveelheid 'lucht' (gaten) die je koopt, of is het materiaal zelf ook lichter (en evt. minder slijtvast)? Of gaat het juist langer mee?
Zit wel met wat vraagjes over welke groepen ik dan moet hebben: er zit Deore XT-spul op. Voor wil ik een setje stalen Deore wieltjes halen (ben vrij lui in onderhoud en alu slijt mij te hard). Achter kan ik kiezen tussen een setje Deore 8-speed (€19.95) of een setje XT 8-speed (€45.95).
Voor zover ik zie is het verschil gewicht. Zit dat in de hoeveelheid 'lucht' (gaten) die je koopt, of is het materiaal zelf ook lichter (en evt. minder slijtvast)? Of gaat het juist langer mee?
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Vandaag de SPD schoenen van de lidl gekocht. Had bij men fiets de orginele SPD pedalen die er bij zaten meegekegen, maar nooit mee kunnen rijden. Vandaag paar km mee gereden, het is even wennen maar denk dat ze er op blijven. En zeker voor die 25 euro om het alleen uit te proberen is het een goede deal.
haha ik heb vanavond ook eerste rit gereden op de pedalen en schoenen van de Lidl. Beviel me prima en ik ben shimano schoenen + pedalen gewend.
De pedalen zijn eigenlijk Wellgo pedalen. Een bekend mtb merk. De schoenen zijn onbekend maar niets mis mee. Cleats zaten er zo op. Enige opmerking op de schoenen zijn de zolen die ik niet echt heel stijf vind. Verder prima de lima!
De pedalen zijn eigenlijk Wellgo pedalen. Een bekend mtb merk. De schoenen zijn onbekend maar niets mis mee. Cleats zaten er zo op. Enige opmerking op de schoenen zijn de zolen die ik niet echt heel stijf vind. Verder prima de lima!
CoolJazzper schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 22:56:
haha ik heb vanavond ook eerste rit gereden op de pedalen en schoenen van de Lidl. Beviel me prima ...
Pasvorm valt me goed mee trouwens, ze zitten als gegoten.
Vanavond testen
Als je die bike enkel gebruikt als stadsfiets en eens een enkele keer off-road gaat kan je gerust die Deore nemen. Die XT werkt wat beter onder zwaardere omstandigheden maar die zal je bij normaal stadsverkeer niet echt tegenkomen.Tarin schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 10:03:
Ik wil misschien voor weinig een Trek mountainbike van m'n collega overnemen, maar er moet wat aan gedaan worden (Tandwielen voor, groep achter en ketting, en de banden, voornamelijk). Wil er eigenlijk stadsbanden onder stoppen en hem voor woon/werkverkeer gebruiken (is een stuk lichter dan m'n trekkingfiets).
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.
Hoe is de zool? Een beetje stijf?SchizoDuckie schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 12:00:
[...]
Coolik heb ze ook liggen hier in maatje 45. Alleen wel vette naaierij dat ze over de grens dan weer 5 euro goedkoper zijn, ik heb ze voor 20 euro hier
Pasvorm valt me goed mee trouwens, ze zitten als gegoten.
Vanavond testen
Eensch. XT is leuk als je heavy-duty schakelt, maar voor deore krijg je al genoeg value for money.Jegapia schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 12:15:
[...]
Als je die bike enkel gebruikt als stadsfiets en eens een enkele keer off-road gaat kan je gerust die Deore nemen. Die XT werkt wat beter onder zwaardere omstandigheden maar die zal je bij normaal stadsverkeer niet echt tegenkomen.
Denk maar zo: de huidige deore is bij benadering de xt van 3 jaar terug. Shimano werkt met een overloopsysteem: wanneer xtr nieuwe vernieuwing krijgt doorgevoerd, wordt de 'oude' techniek doorgeschoven naar xt, xt naar lx and so on. Dit was bijvoorbeeld goed te zien met de hydro-remmen icm. schakelhendels, of de hollow-tech as met x-type lagers.
nee dat is het enige nadeel. De zool van die schoon is niet bijzonder stijf. Maar goed ik heb als enige vergelijk een setje Shimano schoenen (instapmodel uit de R7x serie)
Ok, das wel jammer. Een stijve zool is wel een vereiste voor mij, zeg maar.
Gisteren trouwens in een kombochtje een boompje geschampt. Magnifiek nog altijd hoe fietskleding de schade aan je lichaam beperkt, alleen een lichte schaafwond. Wel weer een nieuw fietsshirt nodig.
Gisteren trouwens in een kombochtje een boompje geschampt. Magnifiek nog altijd hoe fietskleding de schade aan je lichaam beperkt, alleen een lichte schaafwond. Wel weer een nieuw fietsshirt nodig.
Kleine crosspost uit Post je foto...
Heb de 23e juli de Ventoux beklommen in 2:15 uur. Wilde hem binnen 2,5 uur beklimmen wat dus gelukt is. Vind het wel netjes gezien de zeer weinige fietsuren die ik gemaakt heb vantevoren. Wil hem altijd nog wel een keer doen en dan ga ik voor een echt goede tijd
. En wil ik het op een racefiets proberen.
Paar piccies...
Ons groepie:

De top bereikt:

Begin van de afdaling..

Heb de 23e juli de Ventoux beklommen in 2:15 uur. Wilde hem binnen 2,5 uur beklimmen wat dus gelukt is. Vind het wel netjes gezien de zeer weinige fietsuren die ik gemaakt heb vantevoren. Wil hem altijd nog wel een keer doen en dan ga ik voor een echt goede tijd
Paar piccies...
Ons groepie:

De top bereikt:

Begin van de afdaling..

[ Voor 14% gewijzigd door Vos op 03-08-2009 23:01 ]
Netjes, maar (toch even azijnpissen) als je een mtb hebt, fiets hem dan niet over de verharde weg volgende keer.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
We gingen met een groep die kant op...waaronder racers...en we zouden hem samen omhoog fietsen. Vandaar.MrAngry schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 23:05:
Netjes, maar (toch even azijnpissen) als je een mtb hebt, fiets hem dan niet over de verharde weg volgende keer.
(Ben zelf ook absoluut geen asfalt fietser, met de mtb, zoo boring)
[ Voor 9% gewijzigd door Vos op 03-08-2009 23:34 ]
@Vos, nice op een mtb met dikke banden! 
Neem aan dat je flink wat druk in de banden had?
Slicks waren ook een optie geweest, die zijn volop verkrijgbaar.
Hoe hielden je schijven het?
Whatever.
Die Specialized helmen blijven echt mooi, jammer dat het riempje nog steeds onderaan sluit in plaats van aan de zijkant, zoals bij Met.
Hoe bevalt je "Brain" achterop je M4/M5 Frame? Heb je nooit het idee dat hij te lang nodig heeft om wakker te worden als je bijvoorbeeld met 60-70 km/h een gat in het asfalt hebt?
Hoe bevalt je "Brain" achterop je M4/M5 Frame? Heb je nooit het idee dat hij te lang nodig heeft om wakker te worden als je bijvoorbeeld met 60-70 km/h een gat in het asfalt hebt?
Congratz mate, iedere beklimming is een overwinning op zich. De Ventoux al helemaal.
leuk verhaal en dito foto's!
ik heb vanavond weer aan mijn zilveren mtb geknutseld.
Wat nog moest waren
- v-brake nokjes
- cassette
- 9 spd ketting
die v-brake nokjes moesten M8 zijn dacht ik (remember?). Via marktplaats eerst een setje gekocht, bleken M10 (doh!). Toen nog een aanbod en daar kwam vandaag M8 binnen. Past niet! Snapte er niets van. Mijn buurman, die fietsenmaker is van race/mtb, kwam toen met een setje M8 aan die imperial waren ipv metrisch. Ook niet. Toen kwam hij met een heel bakje met ik denk wel 20 oude nokjes door elkaar en wenste me er veel succes mee. Dus ik proberen, en maar niet snappen. Toen met een voelertje even eens gaan voelen in dat gat. Wat bleek nou.. De eerste cm is zonder draad en M8 breed. Daarna versmalt het ineens naar wat zal het zijn M6 of M4. Verklaart een hoop. Die zaten er ook tussen en hop 2 nokken rijker.
Ik dacht: ik wil hem nu afmaken ook at all cost. Dus bij zelfde buurman eens gevraagd naar 9spd ketting en cassette. Hij had nog nieuw in verpakking voor de verkoop:
- Shimano CN-HG93 XT/Ultegra 9-Speed ketting en
- Shimano CS-M580 LX 9 spd cassette 11-32T
- Cane Creek S2 threadless 1 1/8" headset*
voor 75 euri. Wel gelijk mijn bike 4x zo veel in geinvesteerd (no kidding
)

*die cane creek komt in mijn rockhopper waarvan de headset verrot was. Eigenlijk moet ik hem wisselen met de Cane Creek die nu in mijn Giant zit, want die is helaas rebranded naar Scott USA.
Dus nu is de bike klaar? eh nee...
ketting moet nog omleggen (ik heb altijd KMC kettingen gehad, weet mijn god nog niet hoe die speciale pin werkt) en ik heb gezeik met die nokken. Al mijn v-brake boutjes zijn te lang. Waarschijnlijk moet ik wat tussenringen ertussen gooien (tussen v-brake en nok aan de buitenkant waar de kop van de bout zit). Overkomelijk. Het zijn Deore BR-M600 v-brakes.
Kan niet wachten om hem uit te laten (en mooie foto's te maken).
Even los van die aderlating qua ketting/cassette is het echt weinig knaken voor best wel hippe bike. Ok het is een Boulder Alu lite, maar dat boeit me niet. Mooie Rond Magura 2-stroke vork. Lichte Mavic velgen, semi slicks, alu stuurtje etc. Mjammie!
ik heb vanavond weer aan mijn zilveren mtb geknutseld.
Wat nog moest waren
- v-brake nokjes
- cassette
- 9 spd ketting
die v-brake nokjes moesten M8 zijn dacht ik (remember?). Via marktplaats eerst een setje gekocht, bleken M10 (doh!). Toen nog een aanbod en daar kwam vandaag M8 binnen. Past niet! Snapte er niets van. Mijn buurman, die fietsenmaker is van race/mtb, kwam toen met een setje M8 aan die imperial waren ipv metrisch. Ook niet. Toen kwam hij met een heel bakje met ik denk wel 20 oude nokjes door elkaar en wenste me er veel succes mee. Dus ik proberen, en maar niet snappen. Toen met een voelertje even eens gaan voelen in dat gat. Wat bleek nou.. De eerste cm is zonder draad en M8 breed. Daarna versmalt het ineens naar wat zal het zijn M6 of M4. Verklaart een hoop. Die zaten er ook tussen en hop 2 nokken rijker.
Ik dacht: ik wil hem nu afmaken ook at all cost. Dus bij zelfde buurman eens gevraagd naar 9spd ketting en cassette. Hij had nog nieuw in verpakking voor de verkoop:
- Shimano CN-HG93 XT/Ultegra 9-Speed ketting en
- Shimano CS-M580 LX 9 spd cassette 11-32T
- Cane Creek S2 threadless 1 1/8" headset*
voor 75 euri. Wel gelijk mijn bike 4x zo veel in geinvesteerd (no kidding

*die cane creek komt in mijn rockhopper waarvan de headset verrot was. Eigenlijk moet ik hem wisselen met de Cane Creek die nu in mijn Giant zit, want die is helaas rebranded naar Scott USA.
Dus nu is de bike klaar? eh nee...
ketting moet nog omleggen (ik heb altijd KMC kettingen gehad, weet mijn god nog niet hoe die speciale pin werkt) en ik heb gezeik met die nokken. Al mijn v-brake boutjes zijn te lang. Waarschijnlijk moet ik wat tussenringen ertussen gooien (tussen v-brake en nok aan de buitenkant waar de kop van de bout zit). Overkomelijk. Het zijn Deore BR-M600 v-brakes.
Kan niet wachten om hem uit te laten (en mooie foto's te maken).
Even los van die aderlating qua ketting/cassette is het echt weinig knaken voor best wel hippe bike. Ok het is een Boulder Alu lite, maar dat boeit me niet. Mooie Rond Magura 2-stroke vork. Lichte Mavic velgen, semi slicks, alu stuurtje etc. Mjammie!
Had van kameraad semi-slicks geleend en heb er iets meer dan 4 bar ingepompt..bandjes waren niet heel nieuw meer dus 5 vond ik te ver gaanHarmen schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 09:03:
@Vos, nice op een mtb met dikke banden!
De schijven hielden het goed, begonnen wel te piepen op gegeven moment maar remkracht was voldoende. De dalende auto's zorgen er voor dat je meer dan gemiddeld moet remmen..soms wel irritant maarjah ik zoek een drukke periode op
De Brain bevalt mij goed, maar dit is mijn 1e fully en heb nagenoeg geen ervaring met andere fullies. Het voorbeeld wat je stelt dat kan echter wel kloppen ja..JRTB schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 10:00:
Die Specialized helmen blijven echt mooi, jammer dat het riempje nog steeds onderaan sluit in plaats van aan de zijkant, zoals bij Met.
[ Voor 25% gewijzigd door Vos op 05-08-2009 13:38 ]
@Vos, altijd leuk zo'n berg oprijden.
Reed er met 91km/u vanaf 2 jaar terug. Ging me best hard zeg, constant rechte stukken.
Mn velgen waren wel aardig warm toen ik beneden was.
Reed er met 91km/u vanaf 2 jaar terug. Ging me best hard zeg, constant rechte stukken.
Whatever.
De snelheden ervaar je ook zo. Ik vraag me echter af of afdalen over asfalt even leuk is als offroad...Harmen schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 14:49:
@Vos, altijd leuk zo'n berg oprijden.
Zeau, vandaag richting Durbuy. Van daaruit is het niet ver naar Houffalize, and we all know what that's good for...
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
ik heb een vraagje over schoenen icm pedalen.
Ik heb look pedalen van quartz en daarbij specialized schoenen, nu zitten er de standaard bijgeleverde plaatjes onder de schoenen, echter krijg ik deze niet in mijn pedalen geklikt.
Iemand een oplossing hiervoor?
Ik heb look pedalen van quartz en daarbij specialized schoenen, nu zitten er de standaard bijgeleverde plaatjes onder de schoenen, echter krijg ik deze niet in mijn pedalen geklikt.
Iemand een oplossing hiervoor?
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
dan neem ik aan dat er SPD plaatjes onder je schoen zitten, je zult er look plaatjes onder moeten zetten (en volgens mij zijn die weer hetzelfde als crankbrothers plaatjes, maar dat weet ik niet 100% zeker)
Ik heb de schoenplaatjes die bij de pedalen geleverd zijn eronder gezet.Skuzz schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 11:09:
dan neem ik aan dat er SPD plaatjes onder je schoen zitten, je zult er look plaatjes onder moeten zetten (en volgens mij zijn die weer hetzelfde als crankbrothers plaatjes, maar dat weet ik niet 100% zeker)
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Grote kans dat het profiel van je zool het plaatje belemmert om in te klikken in je pedaal. Even je schoen (zonder voet
) op je pedaal proberen te duwen en aan de onderkant bekijken waar de zool wat raakt...
Dat zeker niet, het is heel anders..maar doe mij maar een technische offroad afdaling.dnhelle schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 08:50:
[...]
De snelheden ervaar je ook zo. Ik vraag me echter af of afdalen over asfalt even leuk is als offroad...
Houffa is cool...have fun!McGryphon schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 10:25:
Zeau, vandaag richting Durbuy. Van daaruit is het niet ver naar Houffalize, and we all know what that's good for...
[ Voor 29% gewijzigd door Vos op 07-08-2009 12:08 ]
Nog mensen up voor de Houffa Marathon de 23e?
Ach, vorige week nog geweest. Perfect weer en perfecte routes (had ik ook al iets gezegd over de perfecte uitpijling?)
Aanrader voor een technische uitdaging: route 6
iig veel plezier!
Ik heb deze zomer gemountainbiked in de Ardennen (Coo). Flink onderuit gegaan, maar ik krijg toch zin om een fiets te kopen en hier (omg Hengelo/Enschede) wat te gaan fietsen.
Wil eerst eens beginnen met een goedkope 2de hands fiets (200 euro oid) om te kijken of het wat voor me is of dat ik na een paar keer niet meer fiets.
Op marktplaats wel wat leuke gevonden (Giant Terrago/ATX/Bulls) of voor wat meer een Trek. Op veel fietsen zie ik een suntour voorvork zitten, is dat echt zo slecht of kan het best een tijdje meegaan als je niet door de bergen fietst?
Ik zit nog wat met de framemaat, ben 179 oid, binnenbeenlengte is 89 cm. Dan kom ik op 49/50 (19 a 20") uit. De meeste fietsen zijn maat L/21". Is het echt erg dat het frame net een inch te groot is of zal dat wel meevallen? Moet er dan toch wel 2 jaar mee vooruit kunnen.
Wil eerst eens beginnen met een goedkope 2de hands fiets (200 euro oid) om te kijken of het wat voor me is of dat ik na een paar keer niet meer fiets.
Op marktplaats wel wat leuke gevonden (Giant Terrago/ATX/Bulls) of voor wat meer een Trek. Op veel fietsen zie ik een suntour voorvork zitten, is dat echt zo slecht of kan het best een tijdje meegaan als je niet door de bergen fietst?
Ik zit nog wat met de framemaat, ben 179 oid, binnenbeenlengte is 89 cm. Dan kom ik op 49/50 (19 a 20") uit. De meeste fietsen zijn maat L/21". Is het echt erg dat het frame net een inch te groot is of zal dat wel meevallen? Moet er dan toch wel 2 jaar mee vooruit kunnen.
Klik mee voor GoT!........
hangt denk ook van je houding af, vind je het erg om sportiever te zitten?
overigens zo heel vele mountainbike spul in omgeving enschede (op fiets afstand) weet ik helaas niet
overigens zo heel vele mountainbike spul in omgeving enschede (op fiets afstand) weet ik helaas niet
[ Voor 41% gewijzigd door GoldenSample op 09-08-2009 14:13 ]
Ik wil wel voor over zitten ja, dat krijg je dan meer met een groter frame denk ik?
Nee echt veel zit hier niet geloof ik, Hulsbeek, Enschede zuid, en Enschede noord, die laatste begint heel dichtbij, bij Menkehorst. Maar het is allemaal redelijk vlak, sowieso heel anders dan in de Ardennen natuurlijk.
Ergens anders naartoe gaan wordt nog wat lastig, weet niet of een fiets in mijn Fiat Cinquecento gaat passen met de klep open
Trekhaak zit er vreemd genoeg niet op
Nee echt veel zit hier niet geloof ik, Hulsbeek, Enschede zuid, en Enschede noord, die laatste begint heel dichtbij, bij Menkehorst. Maar het is allemaal redelijk vlak, sowieso heel anders dan in de Ardennen natuurlijk.
Ergens anders naartoe gaan wordt nog wat lastig, weet niet of een fiets in mijn Fiat Cinquecento gaat passen met de klep open
Trekhaak zit er vreemd genoeg niet op
L is meestal 18 of 19" hoor, 21" is meestal al XLIkke! schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 14:09:
Ik heb deze zomer gemountainbiked in de Ardennen (Coo). Flink onderuit gegaan, maar ik krijg toch zin om een fiets te kopen en hier (omg Hengelo/Enschede) wat te gaan fietsen.
maar de maat zegt vaak zo weinig, ik heb 2 fietsen: een 18.5" (Specialized) en een 21.5" (Merida) en ze zijn qua maat bijna hetzelfde, alleen is de zitbuis bij de Merida wat langer (steekt verder boven de bovenbuis uit) maar de bovenbuis is ongeveer even lang.
Je hebt relatief wel lange benen, tenminste mijn binnenbeenlengte is ook 89cm en ik ben 1.86 lang. Ik zou eens een L (18-19") proberen met een lange zadelpen. Als je een XL pakt dan kan het wel zijn dat de bovenbuis te lang is voor je lengte.
Beste is toch gewoon proberen
[ Voor 8% gewijzigd door Bramster op 09-08-2009 14:32 ]
Op de ATX zit een sticker met maat L, 21 inch. Mjah dat is dan de lengte van de zitbuis. Bovenbuis zal dan per model ook weer verschillen.
Giant Boulder zou nogal cheap zijn, maar wel een goed frame. Wat is van de ATX en de Terrago de betere? Hoewel de onderdelen zeker belangrijker zijn dan het frame...
Wel jammer dat de meesten bijna geen informatie in de advertentie zetten. "Shimano afgemonteerd." Tsja, zit nogal verschil in de reeksen
Giant Boulder zou nogal cheap zijn, maar wel een goed frame. Wat is van de ATX en de Terrago de betere? Hoewel de onderdelen zeker belangrijker zijn dan het frame...
Wel jammer dat de meesten bijna geen informatie in de advertentie zetten. "Shimano afgemonteerd." Tsja, zit nogal verschil in de reeksen
je kan beter kijken op de forums van mountainbike.nl of dirty-pages.net
die hebben beide een te koop gedeelte waar regelmatig leuke beginnersfietsen staan, met informatie
dit is bijv. een best leuke fiets: http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=20&t=59426
in dit prijs-segment kun je misschien beter een vaste vork hebben, is ook goed voor je techniek.
op mijn 2e fiets heb ik ook geen vering, stuurt zo heerlijk direct
die hebben beide een te koop gedeelte waar regelmatig leuke beginnersfietsen staan, met informatie
dit is bijv. een best leuke fiets: http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=20&t=59426
in dit prijs-segment kun je misschien beter een vaste vork hebben, is ook goed voor je techniek.
op mijn 2e fiets heb ik ook geen vering, stuurt zo heerlijk direct
[ Voor 44% gewijzigd door Bramster op 09-08-2009 15:40 ]
Dit topic is gesloten.