Toon posts:

Het grote mountainbike topic (deel 11) Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 26.483 views

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Welkom in het 11e deel van Het grote Mountainbike topic hier op GoT. Deel 10 heeft de 1000 replies bijna aangetikt dus is het weer tijd voor een nieuw topic!

We hebben gemerkt dat een aantal links van 'De coureurs en hun bikes' niet meer werken, hier zal ik mee aan de slag gaan. Heb je dingen voor in de topic start, nuttige informatie, je eigen bike, leuke links, etc. stuur dan een DM naar mij (is de voorkeur) of een mailtje.

Links naar de vorige topics
Deel 1: Het grote mountainbike topic.
Deel 2: Het grote mountainbike topic (deel 2)
Deel 3: Het grote mountainbike topic (deel 3)
Deel 4: Het grote mountainbike topic (deel 4)
Deel 5: Het grote mountainbike topic (deel 5)
Deel 6: Het grote mountainbike topic (deel 6)
Deel 7: Het grote mountainbike topic (deel 7)
Deel 8: Het grote mountainbike topic (deel 8)
Deel 9: Het grote mountainbike topic (deel 9)
Deel 10: Het grote mountainbike topic (deel 10)

http://www.jasperstevens.nl/got/coureurs.jpg
NaamFietsOpmerkingenPlaatje(s)/site
JanuszCanondale F600, XT en LX
1 2
GhostriderViper - Sick boy x.9 RS Pike Race en Giant ATX XT/XTR Juicy5 Truv Stylo RS Reba Team
1 2 3
HarmenEgberts, Magura HS33, Deore / XT
1
The_ScarabialRocky Mountain Element
1
KexTrek 6500 opgeleukt met LX/XT, specialized epic
1 2 3 4
RuudOn-One The Gimp plus Agent!Bikes Orange
1 2 3
McGryphonAE Lightning 880 customGreased Lightnin' ;)
1
GoldenSampleTrek 6500Nogal oranje
1
Just_IIntersens CR 510 Deore
1 2
LaagvliegerkeCube LTD CCWeekendtas, platformpedalen
1 2 3 4
SkoezieGT Zaskar Team
1
JazzperGary Fisher Aquila 1996 STX/Deore/XT
1
BiobakTrek 6500Mooie fietsbel :9
1
JTGhost SE5000 met 7000 uitrustingDude!
1
ImpryTrek 6300Sweet!
1
Pizzaboer_JATrek 6700 2006Schoonmaken is moeilijk ;)
1 2
GideonGiant XTC 1 2004^^
1
MaartendCannondale Jekyll
1 2
zonoskarTitus RacerX 100 :9~ Hebbe hebbe
1
harry64Koga X-Runner scandium 2005, Volledig XTR, Sid vvc + Ritchey wcs zadelpen, stuur, stem
1
dnhelleRocky Mountain Vertex, XT, Reba Team, Raceface
1
momaniaGiant HCM-2, LX-XT, rock shox
1 2 3
CyclonistKlein Attitude
1 2 3
SolosmotsCube AMS Pro 100
1
zwikMerida Matts TFS 900 Magura
1
k0ewlScott Scale
1
VosSpecialized Epic
1
beschuitfluiterTrek 6500 2008 V-brake
1
FrancisFocus Black Raider
1 2 3 4 5 6
Sp33dFr34kScott Spark LTD
1 2 3 4 5
JoopieboyDecathlon RockriderGoedkoop prutding :p
1 2 3 4
5 6
FMSFocus LTD ding
1
BakkertGhost SB special en SE6000
1 2
MarquisKubus!
1
SkuzzCustom Specialized Hardrock 2000
1 2
MadMarkyCube LTD Comp 2008
1 2
FaxeIdworx Mountain Rohler en Scott Scale 35
1 2
KoffieNTMoozes Chaser
1 2 3 4 5
willy1986Cube LTD Team 2008
1
kippySpecialized Rockhopper Comp Disk 2008
1 2 3 4
_ArthurCube Reaction XT 2007
1
SchizoDuckieCustom Sprint Extreme Disc 2008
1

http://www.jasperstevens.nl/got/faq.jpg
:? Hoe kom ik aan een nieuwe fiets?
Dit wordt met name beperkt door je budget. Globaal heb je 4 opties:
1. Je koopt een nieuwe bike bij de fietsenmaker
2. Je koopt een nieuwe fiets online (vermijd hier wel alle winkels zoals Matrabike e.d.)
3. Je koopt een tweedehands bike bij de fietsenmaker
4. Je koopt een tweedehands bike op marktplaats of elders.
Natuurlijk heeft elke optie zo zijn voordelen en zijn nadelen. Een nieuwe fiets is bijvoorbeeld niet zaligmakend. Vooral met een beperkt budget is het vaak handiger om een gebruikte fiets te kopen. Je betaald dan niet de volle mep en je hebt dan toch vaak een redelijke fiets. Uiteraard kan je dit soort vragen (mits goed onderbouwd) gewoon posten in dit topic.

:? Wat zijn handige tips voor tijdens het rijden?
Ken je fiets en vooral zijn beperkingen. Wen eraan dat hij licht is en dus ook vrij wendbaar. Als je voor het eerst click pedalen hebt, wen er dan rustig aan. Iedereen is weleens voor het verkeerlicht omgevallen omdat zn schoen niet op tijd uit de click geraakte.

Oefen ook je bochtentechniek en pas op in de regen. Rem nooit teveel in een bocht, doe dat voor de bocht. Dit leer je natuurlijk vanzelf, maar een aantal tips zijn altijd welkom. Leer ook een goede balans te krijgen op je fiets, zeker met afdalingen door de bossen kan dit zeer handig zijn.

Gravel is een bitch. Probeer niet te hard te remmen of te sturen door gravel want je gaat, tenzij je op het niveau van de elite rijdt, gegarandeerd op je plaat.

Mul zand is niet moeilijk, zolang je niet met van die achterlijk dunne bandjes fiets. Gewicht naar achter, misschien je voorwiel een beetje optillen als je de zandbak inrijdt. Snelheid proberen te houden en licht schakelen. Sturen doe je niet door lomp in te sturen maar door subtiel in de bocht te kijken. Vermijd diepe geulen want die duiden op een dieper stuk.

Probeer altijd het best berijdbare pad te zoeken, meestal het hogere deel van de track. Op harde bosgrond kan je harder gaan met minder moeite en harder door de bocht dan door de blubber. Blubber remt, en zakt naar beneden. Rijd dus de hogere delen van de track, ook al zie je het verschil in de dikte van de blubber niet. Dat verschil is er namelijk wel.

En de belangrijkste tip van allemaal: blijf oefenen, je wordt vanzelf beter d:)b

:? Uit welke materialen kunnen frames bestaan?
Aluminium is het meest voorkomende framemateriaal. Dit komt omdat er een zeer goede verhouding prijs/stijfheid/gewicht mee kan worden behaald. Een aluminium frame zal minder stijf, maar ook minder duur zijn dan een carbon frame van hetzelfde gewicht.
Staal komt niet zo veel meer voor omdat het niet zo stijf kan worden gemaakt bij hetzelfde gewicht als andere materialen. Het is echter een goed materiaal voor een beginnersfiets omdat een stalen frame bijna elke valpartij wel zal kunnen overleven en niet veel meer kost dan een goedkoop aluminium frame. Bij de zgn. singlespeeders is staal het meestgebruikte framemateriaal.
Carbon kennen we allemaal onderhand wel: het zijn vaak erg lichte en stijve frames die ermee gemaakt worden, wat meer zekerheid in een bocht en minder moeite bij het accellereren oplevert. Deze frames zijn echter in verhouding vrij duur, en bij een valpartij kan je het frame weggooien. Carbon is niet te repareren en een klein scheurtje is funest voor de stijfheid en betrouwbaarheid van het frame.
Titanium is het duurste framemateriaal, maar volgens velen ook het beste. Het kan zo worden gemaakt dat het frame comfortabel is, maar wel alle energie bij het aanzetten direct overbrengt op het wiel en zijdelingse stijfheid is doorgaans ook geen probleem bij Ti frames. Toch is het niet het ideale framemateriaal... de prijs voorkomt dat iedereen er op rijdt.

:? Hoe stel ik mijn fiets af op mijn lichaam?
Vraag die veel voorbij komt. Voorop gestelt staat dat je niet op basis van je lichaamsmaten de perfecte afstelling kan bereiken. Je krijgt er een mooie beginstand mee en finetunen doe je door naar je lichaam te luisteren. voor een goed begin check bikefitting

:? Iets over trapfrequentie
Bij het mountainbiken is hier wat minder over te zeggen dan bij het racefietsen. De trapfrequentie hangt volledig af van je ondergrond. Maar vooropgesteld moet worden dat je nooit te zwaar moet trappen. Het beste is een soepel tredje waarbij je niet te snel verzuurd. Ik zal hier ooit misschien wat meer onderbouwde informatie neer zetten.

:? Enkele termen die hier vaak voorbij komen

Groep: de verzamelnaam voor de onderdelen op je fiets. Als je een shimano XTR groep hebt zijn je remmen, naven, derailleurs, etc van Shimano XTR. Uiteraard zijn groepen in allerlei prijsklassen te krijgen. Bij Shimano is de XTR groep de duurste, dan XT, LX, Deore en nog een aantal. Verder is er op de markt ook nog materiaal van Sram te krijgen.

Vergelijkingstabel Shimano / SRAM:
ShimanoSRAM
Shimano XTRSRAM X.0
Shimano Deore XT SRAM X.9
Shimano Deore (S)LXSRAM X.7
Shimano DeoreSRAM X.5
Shimano AlivioSRAM X.4
Shimano Acera SRAM 3.0
Shimano Altus, Tourney, C050

Balhoofd: Het geheel aan lagers waarin je voorvork draait. Je hebt de ouderwetse waarbij het balhoofdstel in je balhoofdbuis gedrukt wordt en je hebt het nieuwere Ahead waarbij je frame meedoet.(kromme uitleg, i know).
In de lagere prijsklassen is een cartridge aheadset veruit het beste. Onderhoudsvrij en vrij duurzaam. Ze zijn echter wel een bitch om af te stellen dus als je een kort lontje hebt moet je het je fietsenmaker laten doen.
In de hogere prijsklassen moet je gewoon een chris king balhoofd kopen, die krengen gaan vaak meerdere frames mee.

Butted: Als onderdelen zoals spaken en framebuizen niet overal even dik zijn maar dik waar ze sterk moeten zijn en dun waar het niet hoeft (is lichter). Je hebt ook double en triple butted.

Columbus, Easton en Reynolds: Namen die je vaak voorbij ziet komen. Dit zijn framebuizenbouwers. Een Framemerk zoals AMerican Eagle koopt dus bij hen buizen in.

Draadband en vouwbanden: De 1e is een buitenband met een hiel (dus waar staalkabels door lopen). Je stadsfiets heeft dit sowieso. Bij een vouwband is de hiel van zachter materiaal zoals kevlar en kan je hem dus compact opvouwen. Je hebt ook nog tubeless waarbij een genaaide band om de velg gelegd wordt. Vouwbanden zijn over het algemeen lichter en soepeler dan tubeless of draadbanden, waardoor het wiel sneller in gang te trekken is en de rolweerstand makkelijk(er) laag gehouden kan worden.

Lugs:Waar 2 buizen verbonden worden. Soms zie je een soldeerrandje rondom, soms is er een soort hoes waar buizen ingeschoven worden en soms worden ze gelijmd.

LBS: Local Bike Store, ookwel de plaatselijke fietsenmaker om de hoek (zo dat scheelt een boel letters he). FM is fietsenmaker overigens ;)

Pedalen: Klikpedalen werken met een plaatje en een schoen (duh). Toeclips zijn pedalen met zo'n korfje erop. Ook hier weer verschillende soorten verkrijgbaar.

Oversized: Om een fiets sterker te maken kun je de buizen dikker maken. Je kan ook dat extra materiaal gebruiken om de diameter te vergroten ipv de dikte van de wand. Dan krijg je oversized buizen die stijver zijn maar niet zwaarder i.t.t. de normale buizen.

Ahead: Kort gezegd hebben oudere fietsen een stuurbuis die een hoek maakt en je hebt Ahead waarbij een tussenstuk (de 'stem' of 'stuurpen') tussen de stuurbuis en het stuur zit. Ahead systemen hebben ook geen schroefdraad. Check dit plaatje.

Uitvaleinden: Ookwel 'pats'. Waar je achteras uitdonderd als je je snelspanner niet goed dicht hebt zitten ;)

Cranks: De arm van trapas (bottom bracket) naar je pedaal. Meestal 17cm. Ik weet niet meer wie maar volgens mij Peter Winnen heeft zonder dat hij het wist eens een Tour gereden met 2 verschillende lengtes cranks... Dit is echter niet aan te raden omdat je ene been dan een kleinere cirkel maakt dan het andere.
Als je langere benen hebt kan je 175mm of zelfs 180mm cranks overwegen. Korter dan 165 gaan is niet altijd even slim, tenzij je echt klein bent.

Zadelstrop: Om te voorkomen dat je zadelpen naar beneden zakt bij belasting wordt de zitbuis afgeknepen. Vroeger ging dit met een imbusboutje die de spleet dichtkneep, tegenwoordig heb je een soort hoefijzertje die de zadelbuis om de zadelpen klemt.

Voorvork: Waar je wiel inzit. Veelal in verende vorm bij de mountainbike. Veel verschillende soorten in te krijgen. toelichting:
* = prut
** = redelijke kwaliteit, maar niet geschikt voor zwaar gebruik
*** = hier begint het leuk te worden, soepele vorken met goede demping en stijfheid. Wel vaak aan de zware kant
**** = materiaal waar de meeste ongesponsorde wedstrijdrijders meer dan genoeg aan hebben
***** = simpelweg het beste wat er te krijgen is

Vergelijkingstabel voorvorken:
MerkTypeWaardering
SuntourNRX/NCX/noem maar op*
Axon 2008***/****
Rock ShoxDart*/**
Tora 302**
Tora 318***
Recon****
Reba/SID*****
MarzocchiMZ-#**
MX Comp (tot 2006)***
MX Pro***/****
Marathon****
XC-#00****/*****
Corsa*****
FoxFloat*****
Vanilla*****
Talas*****
ManitouAxel, Sliver*/**
Black, Slate**/***
R7****
R7 MRD*****
RSTGila/Capa/Omega/noem maar op*

http://www.jasperstevens.nl/got/links.jpg
Online shops
Bike2Build
Math Salden
BikeDiscount.de
RoseVersand

Wielerfora
Fiets.nl
wielrennen prikpagina
mountainbike.nl
Bikeforums.net

Technische sites
M-gineering
Sheldon Brown
Weight Weenies
Sleuteltopic op mtb.nl

Overig
mtbr ook forum!
Cyclingnews
Dirty Pages

Wat zal er in dit topic nog voor verassingen zorgen? Komt er een nieuw frame voor McGryphon of andere pimp upgrades? Wat is dnhelle allemaal van plan? Hoe loopt het af met de fiets van The_Scarabial? Hebben anderen nog leuke upgrades in petto? Blijf lezen!
d:)b

Bedankje: McGryphon bedankt voor je goede werk met de voorgaande delen, vanaf nu zal ik proberen deze taak op mij te nemen en de TS netjes, en verzorgt en up to date te houden. :)

[Voor 13% gewijzigd door Joopieboy op 29-03-2009 20:40]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06:18

Impry

Rallymedia.nl

Goed bezig! :)
Even fotootje van zaterdag na afloop... waar ik zelf niet op sta omdat ik hem zelf heb gemaakt. :P

http://94.100.114.43/384550001-384600000/384564501-384564600/384564507_5_zIdQ.jpeg

[Voor 7% gewijzigd door Impry op 21-10-2008 20:54]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Dankje, TS is inmiddels wat geupdate, nog commentaar of opmerking, tips, aanvulling etc? :P
Kom maar... kom maar... kom maar... :+

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-06 10:21

McGryphon

Veul vrouwkes!

Wedden dat we het reetfietstopic deze winter in kunnen halen? :+

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
McGryphon schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 21:09:
Wedden dat we het reetfietstopic deze winter in kunnen halen? :+
Hoop t toch van wel ja. :P

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:56
Yes, deel 11... On the way to the roadies.
Joopieboy, wat gaat het nu worden? 2 delen ben je aan het lurken voor een 'aanbod' / 'aanbieding' / 2ehands?

Misschien de Shimano / SRAM vergelijking zoals onderstaand aanpassen voor de OP?

ShimanoSram
Shimano XTRSRAM X.O
Shimano Deore XT SRAM X.9
Shimano Deore (S)LXSRAM X.7
Shimano DeoreSRAM SX5
Shimano AlivioSRAM SX4
Shimano Acera SRAM 3.0
Shimano AltusSRAM C050

Mag je jezelf uitleven voor een dergelijke tabel qua voorvorken :P

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

detail: SX5 heet tegenwoordig x.5

Ja, ook ik heb je TS niet 100% up-to-date gehouden :+

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 23:34
en SX4 zie ik ook niet meer op de site van SRAM X.4 wel :)

• dnhelle
[arrogant]Dat is ook beneden mijn stand[/arrogant]

:P

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:22

Vos

AFCA

Impry schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 20:54:
Goed bezig! :)
Even fotootje van zaterdag na afloop... waar ik zelf niet op sta omdat ik hem zelf heb gemaakt. :P

[afbeelding]
Op de weg! En niet vies! tsss :>

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
En nog zo fit!!!

Zal een zware tocht zijn geweest >:)

• dnhelle
Add-on: "En ook nog op de openbare weg ipv. op het fietspad!!!111 one"

8)7

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Nog een foutje: SRAM C050? Het is Shimano C050, dat nog onder Shimano Altus en zelfs Shimano Tourney komt :P

[Voor 13% gewijzigd door McGryphon op 21-10-2008 22:58]

• dnhelle
dnhelle schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 22:20:
[arrogant]Dat is ook beneden mijn stand[/arrogant]

:P
Do I need to say more? :9

Iedere zelfrespecterende mtb'er heeft dat niet op z'n mtb hangen, Hell, ik zie bijna geen stadsfietsen met die afmontering rondrijden!!

Wat zijn jouw plannen nu, McG? Ben je daadwerkelijk aan het kijken voor de ASR?

• Bramster
  • Laatst online: 05-06 23:34
En is het ook niet X.0 in plaats van X.O ?

• maartend
  • Nu online
Skuzz schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 07:21:
En is het ook niet X.0 in plaats van X.O ?
Ja.

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

dnhelle schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 22:56:
Add-on: "En ook nog op de openbare weg ipv. op het fietspad!!!111 one"

8)7
:D
En dat we niet vies waren is niet zo gek als er nergens modder op de route ligt ;)
En over fit gesproken... dat was ik niet echt meer ;)

• dnhelle
Heee!! Kijk 's in de startpost, daar heb ik het vandaan gekopieerd!
Volgens mij wordt alleen mijn tabellen-initiatief niet op prijs gesteld :'(

• MartijnGizmo
  • Laatst online: 11:40

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Vos schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 22:26:
[...]

Op de weg! En niet vies! tsss :>
Warmdouchers! :D

• kippy
  • Laatst online: 15:25
Impry schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 11:05:
[...]

:D
En dat we niet vies waren is niet zo gek als er nergens modder op de route ligt ;)
En over fit gesproken... dat was ik niet echt meer ;)
Was er egens in nederland dan bos waar geen modder en dergelijke lag? In omgeving nijmegen was het weer goed raak, zat flink onder de modder, net als men fiets.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Dnhelle, goed werk, ik zet hem er straks even tussen, ander eook bedankt voor de pb's, ik ben bezig. :)

En mijn nieuwe fiets? Ik wil wel, ik weet wat ik wil, enigste is dat het kopen van al een goed jaar duurt inmiddels en de kans dat er een goede nieuwe komt steeds kleiner word aangezien ik geld ben aan het pompen in auto accesoires en alles, terwijl ik mijn rijbewijs nog moet halen. :+

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

dnhelle schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 23:06:
Wat zijn jouw plannen nu, McG? Ben je daadwerkelijk aan het kijken voor de ASR?
Eerst eens kijken hoe het zit met dit zadel, maar er is kans dat een AS-R opeens binnen bereik komt begin volgend jaar en dat zou ik in dat geval zeker overwegen :)

• dnhelle
@ Johan... Heb je al een auto dan?
@ McG... Absolute topper als dat zo zou zijn. Echter denk ik wel dat je vork enzo ook moet worden veranderd ;)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Auto staat bij een maat te wachten. :)

Trouwens, ik heb de TS weer een update gegeven, paar kleine wijzigingen en foutjes eruit gehaald, en shimano/sram tabel en voorvork tabel gemaakt. Opmerking of fouten iemand?

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Natuurlijk had ik al gedacht aan het feit dat o.a. de vork ook prioriteit heeft ;) een MX Comp is, mits goed afgesteld, een heerlijke vork, maar om hem nou in een AS-R te stoppen is ook weer vrij overdreven :P

[Voor 43% gewijzigd door McGryphon op 22-10-2008 18:00]

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-06 22:42

The_Scarabial

MTB for life!

Mooi werk

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:22

Vos

AFCA

Joopieboy schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 15:07:
Dnhelle, goed werk, ik zet hem er straks even tussen, ander eook bedankt voor de pb's, ik ben bezig. :)

En mijn nieuwe fiets? Ik wil wel, ik weet wat ik wil, enigste is dat het kopen van al een goed jaar duurt inmiddels en de kans dat er een goede nieuwe komt steeds kleiner word aangezien ik geld ben aan het pompen in auto accesoires en alles, terwijl ik mijn rijbewijs nog moet halen. :+
Je gaat toch niet je auto pimpen he!? Dat is zo zonde...geld zie je nooit weer terug. En ik weet het ;).

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ja ik weet het ook wel, mja kon wat spul voor zacht prijsje overkopen en tja... :z

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Joopie doet gewoon zijn avat0r eer aan :+

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Met recht, maar een nieuwe fiets komt wel hoor

over 10 jaar ofzo. :+

[Voor 9% gewijzigd door Joopieboy op 22-10-2008 21:36]

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-01-2022
En jij denkt dat die Rockrider dan nog leeft, dream on!

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022
Vorige week met een fietsmaatje een oude set deore wielen gepimpt voor mijn Trek. Vond het ondanks dat ik ze voor die fiets had aangeschaft zonde van die xtr wielen om er in de winter toertochten mee te gaan rijden en had die oude deore wielen nog liggen. Aan de slag met ducktape, zeepsop, Stan's latex en een notube ventiel. Twee gewone Nobby Nic buitenbanden een uurtje kloten en voila twee bijzonder massieve winterklare tubeless wielen. Alhoewel eerlijk gezegd er in ééntje nog tijdelijk een biba ligt, de voorband met snakeskin wilde zich niet volledig tegen de velg plooien, heb ik goede hoop dat ook deze na wat inrijden goed tubeless wordt.
De fiets is in ieder geval klaar nu, nadat ik gisteren de nieuwe pedalen en een speed sensor heb gemonteerd. De fully is helemaal afgepoetst in de kelder gezet en ik ben klaar voor de toertochten. Gaan er van hier nog veel mensen de komende maanden toertochten rijden?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-05 17:25

JT

VETAK y0

Ik heb al een paar maanden niet meer gemtb'ed :X Eerst last van knieblessure en nu loop ik stage van maandag tot donderdag. 's Avonds donker, woensdag en donderdag na stage volleybal training, vrijdagavond volleybal wedstrijd. Dan wil ik zaterdag een beetje rust als ik kapot ben gegaan en dan blijft alleen zondag over....

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

kippy schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 14:30:
[...]

Was er egens in nederland dan bos waar geen modder en dergelijke lag? In omgeving nijmegen was het weer goed raak, zat flink onder de modder, net als men fiets.
Ja, blijkbaar :D Want op de route (L&D-Duinen) lag echt maar op één of twee plekken een verlaten modderplasje en verder helemaal niets.
Wij zitten dichter bij de evenaar hè ;)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Jegapia schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 01:26:
En jij denkt dat die Rockrider dan nog leeft, dream on!
Nee, dan zit ik met mijn luie aarsch in een koekblik xD

• kippy
Ook maar eens mijn fiets posten.

Sinds 1 week precies heb ik een Specialized Rockhopper Comp Disk 2008 model. Ben er super blij mee zeker na 8 maanden op een Gaint terago 1998 model zonder vering gereden te hebben. Mijn eerste echt mountenbike _/-\o_

Foto's!!!!!!
http://home.xmsnet.nl/bjaspers/Fiets/Afb051_600.jpg
http://home.xmsnet.nl/bjaspers/Fiets/Afb052_600.jpg
http://home.xmsnet.nl/bjaspers/Fiets/Afb055_600.jpg
http://home.xmsnet.nl/bjaspers/Fiets/Afb060_600.jpg

En de speks:
De specs volgens de site van specialized

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Erg vet hoor! :D 8) (maar dat had ik in Show je spullen-topic ook al gezegd volgens mij)

• dnhelle
Gaaf fietsje! Mooie prijs (volgens fabrieksopgave). Mag ik vragen wat je hebt moeten neerleggen?
Joopieboy schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 17:40:
[...]

Nee, dan zit ik met mijn luie aarsch in een koekblik xD
OMG... :X

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Nette fiets kippy! :D

@dnhelle: :+ :+

• kippy
Impry schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 20:05:
Erg vet hoor! :D 8) (maar dat had ik in Show je spullen-topic ook al gezegd volgens mij)
Maar toen had ik em alleen nog maar besteld :P Nu heb ik em ook echt.
dnhelle schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 20:32:
Gaaf fietsje! Mooie prijs (volgens fabrieksopgave). Mag ik vragen wat je hebt moeten neerleggen?
Bij Kersten in nijmegen 1017 euro. Inclusief 2 bidon houders en een draadloze fietscomputer en een paar platte pedalen (SPD's heb ik los mee gekregen).

Veel te veel geld, maar ben er wel super blij mee, zeker tegen over men oude fiets.

[Voor 23% gewijzigd door kippy op 23-10-2008 22:16]

• dnhelle
@ Kippy, het is het meest belangrijke dat jij er blij mee bent.
Echter, ik zie net op de website van Filipsport (Belgisch) dat ie voor 799 wordt aangeboden:
http://www.filipsport.com/dutch/product_specialized.php (Rechterkolom)
Kijk ik nu verkeerd of?
Ik snap er echt niks meer van. Hoe lang loop je nu al te lurken dat je een mtb wilt? :+

[Voor 24% gewijzigd door dnhelle op 23-10-2008 22:34]

• kippy
dnhelle schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 22:31:
@ Kippy, het is het meest belangrijke dat jij er blij mee bent.
Echter, ik zie net op de website van Filipsport (Belgisch) dat ie voor 799 wordt aangeboden:
http://www.filipsport.com/dutch/product_specialized.php (Rechterkolom)
Kijk ik nu verkeerd of?
Het kan altijd goedkoper, maar het is nog lastig als je geen auto hebt of iets om een fiets uit belgie te halen. Al is 200 euro goedkoper nog wel de moeite waard. Plus heb ik nu nog een gratis service beurt ter waarde van 75 euro. En ook al zou dat er ook bij zitten als ik de fiets in belgie had gekocht kon ik er geen gebruik van maken.

Maar wat je al zecht, zolang ik er maar blij mee ben. En dat ben ik.

Maar van het weekend nog maar weer eens een goed stuk mee door het bos crossen, vandaag alleen op de weg mee gereden. Alleen hopen dat het weer een beetje mee zit.

• dnhelle
Kippy, Ik denk zelf dat ik ergens overheen kijk qua specs of bouwjaar of wat dan ook.
Leuke fiets, goede deal, tijd om echt te mtb'en nu he ;)

Anoniem: 52815

@ kippy: leuke fiets, gefeliciteerd! :)

Woon je ook in Nijmegen? Want die route's daar (tussen Nijmegen en Groesbeek) zijn erg leuk, vooral de groen/rood combinatie.

• kippy
Anoniem: 52815 schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 11:37:
@ kippy: leuke fiets, gefeliciteerd! :)

Woon je ook in Nijmegen? Want die route's daar (tussen Nijmegen en Groesbeek) zijn erg leuk, vooral de groen/rood combinatie.
Ja ik woon ook in nijmegen. De routes zijn leuk, maar ik ken de bossen in de omgeving behoorlijk goed dus kan zo men eigen routes rijden. Zijn namelijk buiten de routes nog veel gavere afdalingen pacours. En je bent ook zo in duitsland waar je in het rijkswald zeer gave bergen hebt zitten.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
dnhelle schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 22:31:
[...]

Ik snap er echt niks meer van. Hoe lang loop je nu al te lurken dat je een mtb wilt? :+
Helemaal gelijk, ik wil ook een nieuwe mtb, maar heb het geld niet aan mijn kont hangen en de spaarrekening was iets sneller leeg dan gepland. :+
Dus dit is weer de lange baan opgeschoven. xD

• dnhelle
Morgenmiddag dan fietsen Johan?

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Hoe laat wil je los gaan? :)

Mij komt 's ochtends het beste uit denk ik. :P

Btw, heb volgende week vrij dus als je tijd teveel hebt? :+

[Voor 12% gewijzigd door Joopieboy op 25-10-2008 21:27]

• kippy
Ik ben momenteel op zoek naar een goede koplamp voor op men mountenbike, zodat ik s'avonds, zeker nu het vroeg donker is, op een onverlichte asfalt weg kan rijden.

Nu heeft sigma heel mooie setjes. Maar die zijn wel overdreven duur, minimaal 80 euro.

De beste oplossing die ik tot nu toe gevonden heb is een Cree mini zaklamp met fiets beugel. Daar moet ik nog batterijen en een lader bij hebben, en dan ben ik in het totaal voor een lamp van 200Lumen 42 euro kwijt.

Maar nu vroeg ik me af wat jullie gebruiken, of andere opties weten.

Mijn wensen:
Minimaal 20 meter goed zicht op de weg
Minimaal 90min batterij tijd
Maximaal 45 euro

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Denk dat die zaklamp dan je beste gok zal zijn,

Mijn AE staat wederom stil, door een weekend rondwandelen in zuid-Limburg met een enorme rugzak kwam die knieblessure opeens terug :( :(
En nee Joopie, dat betekent niet dat jij hem mag hebben :+

• dnhelle
Knieblessure? First time I hear... Maar kan wel enorm balen zijn. Verkeerd schoeisel?
Hoe lang heb je de vorige keer erover gedaan om bij te komen?

• JT

JT

VETAK y0

Ah, ik ben dus niet de enige met een knieblessure :/

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
McGryphon schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 09:14:
Denk dat die zaklamp dan je beste gok zal zijn,

Mijn AE staat wederom stil, door een weekend rondwandelen in zuid-Limburg met een enorme rugzak kwam die knieblessure opeens terug :( :(
En nee Joopie, dat betekent niet dat jij hem mag hebben :+
Damned.... :+
Denk al, laat me even weten waar je bent neergestort met dat ding kom ik hem wel ffkes ophalen. :+

Maar sterkte met je knie, kan erg vervelend zijn. :)

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Geen verkeerd schoeisel, "gewoon" overbelasting. Duurde de vorige keer 3 maanden voordat het weer werkte. :(

• dnhelle
My God.. Dat is balen. Ik heb wel vaker gehoord van een knieblessure door overmatige belasting (klappen op asfalt met street / dirt e.d.) maar door wandelen en overmatige belasting, dat is balen.

Veel rust dus, succes en beterschap! ;)

• FMS
  • Niet online
Dat is erg balen. :( Begin dit jaar daar ook last van gehad, 10 fysio sessies later kon ik weer een beetje trappen. Sterkte kerel.

Overigens ben ik me nog steeds aan het oriënteren op een nieuwe bike. Het budget ligt nu tussen de 1200 – 1300,- en het moet weer een HT worden.

Dus meteen maar jullie mening over het volgende, de kandidaten op dit moment zijn; de 09 Trek 8000 en 09 Rockhopper pro.

Trek
Frame: Alpha Red Aluminum w/internally and externally relieved head tube, hydroformed bi-axial down tube and top tube, wishbone seatstay, hydroformed chainstays, forged and relieved disc ready dropouts
Vork: RockShox Reba SL 100mm
Wielen: Shimano M525 SL rear hub, Bontrager sealed front hub; Bontrager SSR, 32-hole welded rims w/eyelets
Schakelspul: SLX shifters en voor-der, XT crank en achter-der.
Remmen: Avid 5, 185m voor 160m achter.
Componenten: Bontrager Race spul.
http://www.trekbikes.com/images/bikes/2009/large/8000_blackwhite.jpg
Specialized
Frame: Specialized M4 Manipulated Alloy frame, fully butted, ORE DT, forged dropouts w/ replaceable 98954020 hanger, disc only
Vork:RockShox Reba SL 80mm (of toch 100m?)
Wielen: DT-Swiss 445D, 26", double wall disc, pin joint, eyelets, 28/32h (voordeel voor speci) Specialized Hi Lo, forged alloy hubs
Schakelspul: voornamelijk deore, met xt achter-der en SL shifters. (dit valt weer tegen tenopzichte van de trek)
Remmen: Avid Juicy 4 RSL
Componenten: Specialized
http://www.specialized.com/OA_MEDIA/2009/bikes/9192-00_RH_pro_champ_d.jpg

Ik leun meer richting de Trek, oa. door de kleurstelling en de XT SLX spul. De Speci vind ik intressant gezien de prijs (:P) en de wielen. Beiden fietsen komen uit op ongeveer e1250,-.

Welke van deze twee zouden jullie kiezen? Of misschien iets anders? Wat kunnen de kenners mij vertellen over de verschillen in geometie?

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:01
Ik zou met dat budget zeker fietsen uit de Scott Scale reeks mee gaan overwegen. Dat zijn toch wel de pimpendste hardtail units die er zijn. De 2008 Scale 40 past bijvoorbeeld net in je budget als je hem bij salden haalt.
http://www.salden.nl/defa...d=2017&fs=5867&catid=2970

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:38

Francis

DL 650 V-Sttrom

Geen focus meer?

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• FMS
  • Niet online
MrAngry schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 11:59:
Ik zou met dat budget zeker fietsen uit de Scott Scale reeks mee gaan overwegen. Dat zijn toch wel de pimpendste hardtail units die er zijn. De 2008 Scale 40 past bijvoorbeeld net in je budget als je hem bij salden haalt.
http://www.salden.nl/defa...d=2017&fs=5867&catid=2970
Erg nice, zo goedkoop ben ik ze nog niet tegengekomen. Het gewicht is met 11.45kg wel aan de hoge kant, (de Trek 8000 weegt 10.8kg, volgens trek zelf) Maar wel leuk zo’n Fox 8) en ook het LX XT spul. Alleen de Alex rims vallen buiten het mandje.

Gave frame!
http://scottusa.com/service/files/images/products/actions/photos/Y19S15z15830P65Z15g15s1001991650.jpg
http://scottusa.com/service/files/images/products/actions/photos/Q44C47M13744b14147d10E14V43744s1.jpg

@Francis, de black rider is me trouw geweest en Focus heeft een aantal goed afgemonteerde fullies die binnen mijn budget vallen, maar ik wil dit keer gewoon een A-merk frame. :>

[Voor 15% gewijzigd door FMS op 29-10-2008 12:19]

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:38

Francis

DL 650 V-Sttrom

FOCUS is een A merk!!! :(

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• maartend
  • Nu online
JT schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 09:23:
Ah, ik ben dus niet de enige met een knieblessure :/
Ik rijd ook al jaren met een brace. Keer tijdens een trektocht met rugzak knie verdraait tijdens afdaling. Moest daarna nog 2 dagen doorlopen voor ik ergens stond dat ik met vervoer terug kon. Nooit meer helemaal goed gekomen. Levensgevaarlijk dat wandelen.

• kippy
Ik zat zelf te tweiflen tussen een specialized en een cube. Beide goede fietsen, budget was 1000 euro. En ben uiteindelijk voor de sepcialized gegaan vanwegen de hooge kweliteit framen die ze ontwikkelen.

Ondedelen waar het geheel mee afgemonteerd is speeld natuurlijk ook mee. Meestal zit dat verschil alleen in de slijtbare onderdelen, zoals de cassette.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Op het eerste gezicht zou ik zeggen de Trek, maar als ik dan wat langer kijk dan vind ik de Speci eigenlijk een stuk mooier. Vooral al dat witte op de Trek staat mij als niet/weinig poetser enorm tegen. :P Wielen van de Trek zijn ook behoorlijk lelijk, maar dat is ook erg persoonlijk.

Schakelspul op de Speci is dan misschien wel wat minder, maar dat is zodra het 'af' is natuurlijk prima te vervangen door beter spul.

Misschien dat je wel een dealtje kunt maken met de LBS om alvast wat dingen aan te passen naar jouw wensen?

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Ik moet meegaan met de suggeste Scott Scale. Als je wat later een keer 400 euro voor wielen naar voren schuift heb je net als ik een setje hope Pro 2/Stan's ZTR Olympic/DT Revolution.

• pjlgt
  • Niet online
Nog mensen naar de Bikemotion (geweest)? Gistermiddag lopen kwijlen. Weer leuke gear gezien. Jammer dat de echt leuke dingen niet te betalen zijn, of ik heb gewoon een dure smaak :P

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 14:12

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Even een minder mountainbike gerelateerde vraag (hoewel...). Ik reed vanmorgen naar mijn werk en kwam erachter dat goede handschoenen de komende periode geen overbodige luxe zijn :) Wat zijn nou fijne handschoenen die ook bij winterse kou geen koude vingers opleveren? Dat laatste is vooral een veel voorkomend probleem, dan is alles warm alleen je vingertoppen vriezen er alsnog af omdat de handschoen niet warm genoeg is.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Specialized Deflect doen het goed zat voor mij :)

• pjlgt
  • Niet online
Rij in de winter gewoon met m'n zomerhandschoenen (met lange vingers). Mij warm genoeg. Probleem met echte winterhandschoenen is dat ze, wat mij betreft, veel te warm zijn. Daar zweet je echt letterlijk uit. Ben dan ook niet echt een koukleum.

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 14:12

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ah, ik dus wel. Als het niet drievoudig winddicht en met door Nasa-ontwikkelde spage-age isolatie is uitgerust, dan vriezen mijn vingers er direct af! Daarin is iedereen verschillend denk ik dan.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• kippy
Het ligt ook erg aan de doorbloeding van je handen en zo.

Ik rij zelf nog steeds met Specialized BG gel gloves, en zelfs in de avond met 4 graden is dat geen probleem. Al weet ik niet hoe het gaat zijn met -4 of kouder, tegen die tijd koop ik wel handschoenen met vingers.

http://wheelworld.com/images/library/large/spec_bggel_s_blk_08_m.jpg

Anoniem: 34342

pjlgt schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 08:15:
Nog mensen naar de Bikemotion (geweest)? Gistermiddag lopen kwijlen. Weer leuke gear gezien. Jammer dat de echt leuke dingen niet te betalen zijn, of ik heb gewoon een dure smaak :P
Ik ben er geweest. Was een slechte zet: ik kwam voor een triathlonfiets, maar op de beurs kwam ik tot de conclusie dat ik voor dat geld ook een racefiets én een mountainbike kan kopen. :(

Die mountainbikes van IdWorks trokken vooral mijn aandacht. Wat een machines! :)

• dnhelle
@Fire_Fly, ID-works zijn inderdaad prachtige fietsen. Geen mainstream modellen, dat is zeker.
Had je de Rohloff-versie gezien?

@ Rest: Handschoenen. Tja... Ik rijd er pas mee als ik een route echt een keer heb moeten koukleumen. De volgende route doe ik dan toch maar de handschoentjes aan. Ik heb nu de Fox-handschoenen in bezit, voordeel is dat de wijs- en middelvinger antislip-ribbels hebben voor de remhevels.

De bovenste ;):
http://www.bikebandit.com/assets/product_images/07FoxBlitzGlove.gif

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-06 09:31
Al weer een paar dagen terug uit Italië, waar we uiteindelijk een kleine week aan het Gardameer in Torbole hebben gestaan. Het was fantastisch :9
Bedankt voor alle tips. Ik heb de Moserguide nr. 11 gekocht. Veel waar voor je geld,al vindt ik het jammer dat je alleen maar het noord-oostelijke deel van het Gardameer erbij krijgt. Moet je voor deel 12 weer je portemonnee trekken :|

We hebben drie tochten gedaan. Waarvan 1 naar de Pausubio (waanzinnig mooi, alleen niet de 53 tunnels gepakt, doen we de volgende keer >:) ) en 1 vanaf de Tremalzo. We hadden geen zin om eerst een hele lange klim te doen en hebben ons lekker lui met een bike shuttle naar de top laten brengen. Vanaf daar 30 km naar beneden met maar 300 hoogtemeters :9 En dan zit je weer op de camping in Torbole aan een biertje....... Camperen was begin oktober nog goed te doen. Overdag een graadje of 23, 's nachts een graad of 8. Als het donker was werd het gelijk fris. Verder erg goed te doen en we komen hier zeker terug.

Uiteindelijk is het me reuze meegevallen wat je allemaal met een Hardtailtje kunt doen. Maar ik denk dat ik een volgende keer wel ga sparen voor wat meer comfort ;) Snelle tijden daar gaat het me niet om, maar af en toe stuiter je toch flink van links naar rechts.

Handtekening

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Ik rijd sinds mijn vakantietrip in zwitserland met deze (de rode) handschoenen:
http://www.bikebandit.com/assets/product_images/07FoxDirtpawGlove.gif

Italie lijkt me ook gaaf om eens te biken, afgelopen zondag op de bikemotion ook nog wel bij zo'n standje met biken in trentino, zag er gaaf uit.

• dnhelle
The only thing I could say is: d:)b d:)b d:)b

Je punt over Moserguide ben ik het trouwens roerend mee eens...
Waar heb je overnacht, welke camping? Ik ben nl. ook in Torbole geweest, ik kom alleen niet meer op de naam van de camping... :( (edit: Lama: ik heb hem al: http://www.campingalporto.it)

[Voor 6% gewijzigd door dnhelle op 05-11-2008 22:00]

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Ik hoop dat CRC mijn garantie-aanvraag accepteert, en dat ik op die manier snel een nieuw zadel heb. Anders duurt het langer en kost het meer geld. Fijn he, onzekerheid? :P

Anoniem: 34342

dnhelle schreef op woensdag 05 november 2008 @ 08:45:
@Fire_Fly, ID-works zijn inderdaad prachtige fietsen. Geen mainstream modellen, dat is zeker.
Had je de Rohloff-versie gezien?
Ja, fantastisch ding. :) Ik heb zelf een paar weken op een wereldfiets met Rohloffnaaf rondgepeddeld en dat schakelde uitstekend (en geen onderhoud).

• Balboa
dnhelle schreef op woensdag 05 november 2008 @ 21:59:
[...]

The only thing I could say is: d:)b d:)b d:)b

Je punt over Moserguide ben ik het trouwens roerend mee eens...
Waar heb je overnacht, welke camping? Ik ben nl. ook in Torbole geweest, ik kom alleen niet meer op de naam van de camping... :( (edit: Lama: ik heb hem al: http://www.campingalporto.it)
Wij stonden ook op Al Porto. Goede camping en het bleek in verhouding tot de rest van de (veels et dure) Italiaanse campings geeneens de duurste!

Moet er wel bij zeggen dat ik voor geen goud hier in het hoog seizoen zou willen zitten. Deels vanwege de warmte waarbij je echt niet lekker kunt fietsen, anderzijds wegens de enorme drukte in die kleinde dorpjes.....de infrastructuur is er niet echt voor geschikt.

In het naseizoen echt een mooi stekkie.

Handtekening

• dnhelle
Balboa schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 00:03:
[...]

Wij stonden ook op Al Porto. Goede camping en het bleek in verhouding tot de rest van de (veels et dure) Italiaanse campings geeneens de duurste!

Moet er wel bij zeggen dat ik voor geen goud hier in het hoog seizoen zou willen zitten. Deels vanwege de warmte waarbij je echt niet lekker kunt fietsen, anderzijds wegens de enorme drukte in die kleinde dorpjes.....de infrastructuur is er niet echt voor geschikt.

In het naseizoen echt een mooi stekkie.
Ha geweldig! Sowieso weinig campings daar direct aan het Gardameer, dus dat was al een lucky shot.
Over infrastructuur in het hoogseizoen: Eensch. Enorm druk, niet met de auto te doen.
Over warmte in het hoogseizoen: Dat vind ik echt wel meevallen, er waait altijd een lekkere wind dus het is niet bakkend heet..
Wat ik het meest mooie vind daar is dat je in het dorp echt overhoop wordt gereden, veel fietsers ziet, en als je eenmaal gaat klimmen en dalen dat je dan maar nog weinig mensen ziet 8)

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Dadelijk toch maar weer eens gaan fietsen, met een bankstel dat ik nog ergens had liggen ipv mijn geliefde SLR.
Sniff.

• dnhelle
Hoe is het dan nu afgelopen met je SLR?

Die had je toch teruggestuurd naar CRC?

Vandaag m'n fiets na een blubber-ronde goed onderhouden.
Was één grote troep, nu is ie helemaal winterklaar *kuch*...

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

die heb ik inderdaad teruggestuurd naar CRC, maar heb al een week niks meer gehoord :/

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 12:31

Jazzper

BB4E^Guerilla

vandaag 34km mtb Leersum & Ameronge (@mrangry:10xEH). Dat op een (veel) te kleine fiets, maanden niet gesport (en slecht gegeten) en dikke blubber. Verliep echt dramatisch en zwaar onder de maat voor me. Kon geen heuvel meer zien aan het eind. Ik kom er nog een keer terug op mijn oude niveau en dan is het een heerlijk ragparcourtje. We hadden een aantal lui mee die huurden. Wat een relaxt verhuurbedrijf. Naam even kwijt maar het zit in Maarsbergen. Mooi bianchi's in goede staat en topservice bij de aardige dude.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• dnhelle
McGryphon schreef op zondag 09 november 2008 @ 22:28:
die heb ik inderdaad teruggestuurd naar CRC, maar heb al een week niks meer gehoord :/
Misschien eens nabellen / mailen?
Ik zou toch bij garantiekwesties op zijn minst een ontvangstbevestiging verwachten...

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Heb er gisteren nog achteraangemaild, tot op heden niks ontvangen...

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Gisteren ook een dikke baggertocht gedaan, net ff de dikke bagger van die fiets afgespoeld. Wederom speling op die LX-naven, ik wordt er gek van, daarom aan het rondkijken naar een nieuwe wielset en de LX-set wil ik dan als baggertocht setje gaan gebruiken :).
Het volgende leek mij wel een gaaf setje:
Hope pro 2 naven met daaromheen 32 spaken en een dt swiss xr4.2d velg (handgespaakt).

Zit alleen nog met mijn lx-schijfremmen, die zijn centerlock, maar moet nu dus een 6 gaats schijf hebben. Maakt het nog uit welke schijf je bij welke schijfremmenset koopt?

• KeX
Klinkt als een mooi setje, heb hem ff via de site van Ernie Frieke nagelopen. Weet niet welke spaken of nippel maar zo'n setje is licht zat. :)

Wat betreft die centerlock. Volgens mij heeft DT daar adapters voor.

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Hmmm, volgens mij ben ik een adaptor andersom nodig dan, maar die bestaan niet volgens mij, althans kan ze niet zo 123 vinden.
6 gaats naaf en daar moet dan een centerlock schijf op of ik koop gewoon 2 nieuwe schijven die 6 gaats zijn :)

• dnhelle
Let je dan wel even op de schijfdikte?
Sommige remschijven willen daar wel eens variëren..

Edit: wel een mooi setje!!

[Voor 14% gewijzigd door dnhelle op 11-11-2008 09:32]

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Ik zou bij justridingalong.com kijken naar een setje met ZTR Olympic velgjes, is ongeveer even duur als hier in NL met 4.2 velgjes geloof ik. Dat was het iig toen ik ze daar kocht.

• JT

JT

VETAK y0

Als je ketting erg vuil is, dan kan je die best goed schoon krijgen met olie :P 2 dagen in paar keer ververst, heet water met veel Dreft en Dasty ontvetter werd het redelijk schoon van....75w80 bakolie gehaald bij de autotoko, verwarmd naar ik schat 70 graden ofzo en de stukjes aanslag kwamen vanzelf steeds meer boven drijven :D FF goed laten weken, ben benieuwd hoeveel er nog meer vanaf komt.
maartend schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 12:55:
[...]

Ik rijd ook al jaren met een brace. Keer tijdens een trektocht met rugzak knie verdraait tijdens afdaling. Moest daarna nog 2 dagen doorlopen voor ik ergens stond dat ik met vervoer terug kon. Nooit meer helemaal goed gekomen. Levensgevaarlijk dat wandelen.
Het zal met mij ws meer te maken hebben met m'n andere sporthobby: volleybal ;)

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Bij mij kwam het deze keer volgens de doktert door mijn zithouding op de fiets. "Je zit geloof ik net wat te ver naar achteren met je zadel, kan die niet verder vooruit?" Als ik dat had gedaan was dat zadel waarschijnlijk meteen al geknakt :X maar er komt nog een keer een EC70 Zero, precies om die reden ook al is die met setback goedkoper.

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 05-06 23:26
Even een technische vraag.
Ik wil de voor derailleur afstellen op mijn Specialized
Wanneer deze op het middelste tandwiel staat zou deze iets meer naar rechts moeten.
Is dit enkel met de kabel zelf te stellen of zijn daarbij de twee schroeven op de derailleur ook nodig?
Volgens mij waren die enkel om de uitslag links en rechts te beperken maar ik kan me vergissen?

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:01
Ja die schroeven zijn om de uiterste stand in te stellen. Lees dit even

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ben toch weer een tochtje gaan maken, is best leuk, maar nu een vraag:

Heb een tijd terug een nieuwe achteras erin laten zetten omdat de oude gebroken was, nu heb ik met de nieuwe as als ik een bocht neem naar rechts dat ik het gevoel krijgt dat de fiets naar buiten wilt schuiven?
Profiel is goed, banden zitten er goed uitgelijnd op, en velg ziet er recht uit...

3e achteras kapot of wat is dit? :P

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

McGryphon schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 12:33:
Ik zou bij justridingalong.com kijken naar een setje met ZTR Olympic velgjes, is ongeveer even duur als hier in NL met 4.2 velgjes geloof ik. Dat was het iig toen ik ze daar kocht.
Klinkt wel goed en is zeer goedkoop, maar ben niet zo'n fan om een wielset via een buitenlandse site te bestellen, betaal liever wat meer en dat ik er nog een keer mee terug kan en daarbij rijdt iedereen tegenwoordig met de ZTR's ;)

Denk dat ik het gewoon laat bij de 4.2 velgjes en dan op laten spaken door ernie, zelf zo'n joe's no flats lint erop gooien en dan tubeless gaan rijden.
Nog wel 1 punt waar ik nog steeds mee zit/twijfel is remmen, je leest zoveel verschillende ervaringen met bepaalde remmen, zowel negatief als positief. De avid juicy 7 lijken me wel wat of de magura marta's, maar je leest zoveel verschillende verhalen over beide. Wil gewoon een goede remset voor allerlei omstandigheden, die makkelijk te onderhouden is :)

• KeX
Rij zelf heel tevreden met magura martha's, maar daar verschillen de meningen nogal over. Wat fantastische remmen zijn (van horen zeggen in mijn omgeving) zijn de Hope mono mini's. Verder hoor ik ook veel goeds over de Formula Oro K24. Dit is wel interessant leesvoer.

Gisteren de Landal mtb toertocht Hoenderloo gereden. Op de fiets vanuit Arnhem er heen gereden. Merk wel dat ik nog duur tekort kom, maar dat is niet gek. Lekker om weer eens door de blubber te jassen. :)

/edit. Wat betreft notubes rijden. Met ducktape zelf doen heb ik gemerkt wil ook heel goed!

[Voor 11% gewijzigd door KeX op 16-11-2008 14:57]

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Ik rijd ook zeer tevreden rond met marta's. Nooit problemen gehad, veel remkracht, goed te doseren en de blokken gaan best lang mee vergeleken met bv. juicy's.

• Balboa
Joopieboy schreef op zondag 16 november 2008 @ 12:01:
Ben toch weer een tochtje gaan maken, is best leuk, maar nu een vraag:

Heb een tijd terug een nieuwe achteras erin laten zetten omdat de oude gebroken was, nu heb ik met de nieuwe as als ik een bocht neem naar rechts dat ik het gevoel krijgt dat de fiets naar buiten wilt schuiven?
Profiel is goed, banden zitten er goed uitgelijnd op, en velg ziet er recht uit...

3e achteras kapot of wat is dit? :P
Bandenspanning?

Handtekening

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Je bent het sturen verleerd? :+

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee