Woohoo!
Zo.. De eerste marathon zit er op, en zoals beloofd zou ik een uitgebreide review verzorgen van mijn aanwinst.
Al sinds het ontwerp van zijn eerste mountainbike, een kleine vijftien jaar geleden, maakt Turner gebruik van de Horst-Link, het draaipunt op de liggende vork bij de achterderailleur. Hiermee kan eenvoudig de karakteristiek van de achtervering worden bepaald. Voor de draaipunten gebruikt Turner nog steeds glijlagers in plaats van industrielagers. Als alles perfect in elkaar zit, hebben glijlagers een veel langere levensduur en minder weerstand. De constructie is daarbij stijver en lichter. De achtervering is zo geconstrueerd dat hij nauwelijks reageert op trapinvloeden, maar toch soepel inveert bij een grotere impact.
Het frame weegt net iets meer dan 2,5 kilogram en behoort daarmee tot de lichtere modellen. Er wordt vaak gesteld dat naast lichte frames er met meer veerweg nog sneller kan worden afgedaald.
De Turner Flux is hiervan mijns inziens het overtuigende bewijs. De achterkant met 10 centimeter veerweg is perfect afgesteld, zodat je er het uiterste uit kunt halen, niet alleen op afdalingen maar ook op zeer technische trails met switchbacks en rockpacks. Omdat de geometrie veel rust in het rijgedrag van de fiets brengt, kun je de remmen gerust loslaten in een afdaling. Je kunt je volledig concentreren op het sturen. Ook op technische paden met veel obstakels werkt de Turner subliem. Door het lage gewicht kun je er een perfecte marathonbike mee opbouwen, met behoud van zijn allroundkwaliteiten.
Dat brengt mij ook op de ervaringen van gisterenmiddag. Doordat de marathon werd verreden met enkele guru's op mtb-gebied, zijn er enkele passages doorlopen welke ik zelf niet had overwonnen. Het steekwoord van de algehele indruk is dan ook verbazing. Niet alleen in het opzicht van dalen, wendbaarheid, tractie, maar ook in korte krachtige klimmetjes en technische uphill blijft het verbazingwekkend dat het zo lekker blijft lopen.
Ook ben ik zeer positief over de werking van mijn Reba voorvork in de Flux. De geometrie icm. de vork geeft het een totaal andere dimensie dan in de Vertex. Opvallende verschijning, maar ook een leuke meevaller omdat ik eerst met de gedachte speelde om de vork te vervangen.
Natuurlijk moet er in een review ook een kritische noot verschijnen. Bij het opbouwen door de jaren heen is mijn fiets niet als ultieme onderdelencombinatie te zien. Ook gisteren heeft dit zich geuit in een lange rit. Voor een meer comfortabele zit zou een rizerbar meer mogelijkheden moeten bieden. Ook zou een andere remmenset na 5 jaar een uitkomst worden. Nota bene op een afdaling waar ik mijn portie aan fikkie heb gegeven, heb ik de chickentrail gepakt. Aan het eind van de chicken-trail moest ik de fiets door laten lopen ivm. fading en burning remblokken..