Het grote mountainbike topic (deel 11) Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 28.433 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-05 21:12
Skuzz schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 13:32:

de 26ste weer een tocht maar dan in Vaals, route is nog niet bekend maar zal rond de 40-50 km worden met 1000-1500 hoogtemeter, gaat een stevige rit worden dus. Dnhelle misschien om mee te gaan? het is wel met een groepje van de concurrentie, mountainbike.nl ;)
Onder voorbehoud: Ja, leuk! Als het niet erg is als ik in een dirty-pages.net tenue aankom?
Joopieboy schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 13:34:
[...]

Mij lijkt het leuk! :)

En ben benieuwd. :*)
19e mogelijk voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:15
[b]

Maartend, Ongelofelijk met je hele verhaal. Mooie wielset, dat zeker. Heb je nou je vork omgeruild voor een lefty?
Weet je, op dit moment heb ik helemaal geen idee meer wat ik ga krijgen. Het kan een lefty worden, maar als het de headshock is is er ook geen man overboord. Die kan ik omruilen met iemand tegen een left.

Afijn, wordt nog steeds vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Denk het wel haha. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

dnhelle schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 13:31:
OMG! 5-Spot DW! Feli, maar die deuk... :X
Dat zuigt helemaal... Hoe is dat gekomen?
Tijdens transport ergens, ik heb het frame nog niet betaald, dus het is nog niet van mij. Rob is wat aan het regelen. Zal wel korting worden of een nieuwe voorkant. Dat laaste zou ongeveer 3 weken duren.

[ Voor 4% gewijzigd door zonoskar op 11-04-2009 23:25 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
dnhelle schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 13:36:
[...]

Onder voorbehoud: Ja, leuk! Als het niet erg is als ik in een dirty-pages.net tenue aankom?
Dat is vast geen probleem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-05 23:35
Sinds ik m'n nieuwe fiets heb merk ik dat ik na elke tocht last heb van m'n polsen, en vroeg me tot vandaag aan toe af waar dat toch vandaan kwam. Vanmiddag de geometrie en afstellingen eens vergeleken met de fiets van m'n pa, waar ik al een hele tijd heerlijk op gefietst heb. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat m'n remhendels en shifters een stuk meer naar boven gedraaid staan op mijn eigen fiets, zeker 30 graden. Zojuist ff aangepast, ben benieuwd of het helpt O+ De hoek die de polsen maken is dus nu een stuk 'relaxter', was me nooit opgevallen.

[ Voor 9% gewijzigd door Cyclonist op 11-04-2009 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 10:35

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Zorg dat je polsen en hand in 1 lijn staan, als je polsen te hoog staan word het allemaal erg pijnlijk.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:06

JT

VETAK y0

In wat voor lijn? Horizontaal? Diagonaal?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 14:10

McGryphon

Veul vrouwkes!

JT schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 21:51:
vinger verticaal ouwe!

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
JT schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 21:51:
In een lijn met je arm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
zonoskar schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 16:49:
[...]

Tijdens transport ergens, ik heb het frame nog niet betaald, dus het is nog niet van mij. Rob is wat aan het regelen. Zal wel korting worden of een nieuwe voorkant. Dat laaste zou ongeveer 3 weken duren.
That sucks, mate.
Rob zal het zeker goed regelen. Het wordt de aanvulling voor je titus of hoe ga je hem gebruiken?`

Edit! Frame is verkocht!!

[ Voor 3% gewijzigd door dnhelle op 12-04-2009 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik heb op m'n ligfiets onderstaande vering zitten (althans, dat soort) maar deze piept echt gigantisch. Ik heb al geprobeerd om deze te smeren met vaseline en kettingolie, maar het piepen blijft. Valt hier verder nog iets aan te servicen oid? :)

Afbeeldingslocatie: http://www.cambriabike.com/Images/product/fox_coil_96.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Is t niet de demper zelf die lek of slecht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Hij lijkt niet lek te zijn, neem aan dat je dat duidelijk ziet vanwege (zwarte?) olie die eruit komt? Ik denk dat het komt door viezigheid en vocht, achterwiel zit er precies achter, dus met regenachtig weer komt alles precies op die veer terecht.

Als het euvel verholpen is, ga ik er ook zo'n beschermhoes omheen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:02
Hoe maken jullie overigens jullie fietsen schoon? Ik ben eigenlijk opzoek naar een standaard waar ik mijn frame op vast kan maken, maar die zijn nogal prijzig. Denk dat ik er beter zelf eentje kan fabriceren! Kan ik met de hogedruk reiniger op mijn fiets mikken? Zal overigens zometeen even wat foto's posten mijn fietsje :) Het is een vortrieb (duitse makelaardij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Bij de Aldi zijn nu veel mountainbikespullen te koop, heb er twee setjes handschoenen gehaald a 2,99 met 'kevlar'. Ook om mee te fitnessen, maar ook voor het fietsen. Verder hadden ze nog een fiets s 399,- wat kleren en toebehoren.

http://www.aldi.nl/OFFER_NL_SA/index15.shtml

[ Voor 9% gewijzigd door NeoMe op 12-04-2009 16:03 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Nu online
De_Bastaard schreef op zondag 12 april 2009 @ 16:01:
Hoe maken jullie overigens jullie fietsen schoon? Ik ben eigenlijk opzoek naar een standaard waar ik mijn frame op vast kan maken, maar die zijn nogal prijzig. Denk dat ik er beter zelf eentje kan fabriceren! Kan ik met de hogedruk reiniger op mijn fiets mikken? Zal overigens zometeen even wat foto's posten mijn fietsje :) Het is een vortrieb (duitse makelaardij).
Pas was zo'n standaard bij Van Cranenbroek in de aanbieding voor 29,95
Precies dezelfde standaard die je met een ander merkje voor rond de 80 euro koopt

Geen idee of er nog steeds zo'n standaarden te koop zijn zijn daar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
30 euro? Dat is niet veel, dan ga ik daar morgen of overmorgen eens even kijken! Komende week moet ik zowieso even langs die winkel waar ik mijn fiets gekocht heb, heb nog 'n gratis servicebeurt tegoed *D. Meteen even kijken voor wat spulletjes om onderhoud te doen eraan, want om dadelijk steeds ervoor naar de fietsenmaker zie ik, en mijn portemonnee niet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
De_Bastaard schreef op zondag 12 april 2009 @ 16:01:
Sowieso nooit een hogedrukreiniger gebruiken! Spuit je het vet uit je lagers.

Ik zet m'n fiets op onderstaande standaard (ding kost 10 euro ofzo), spuit hem vervolgens rustig af. Daarna met een kettingreiniger (zie ook onder) en biologische ontvetter (deze werkt het best, 1 liter fles, blauw spul. Chemische reiniger heb ik slechte ervaringen mee) de ketting schoonmaken. Even alle bladen onder het schuim bedekken en 5 min. laten staan. Afspoelen, frame en alles met doek schoonmaken. Eventueel achterwiel eruit en bladen ook met een doek schoonmaken (ga zitten, wiel op je schoot, doekje tussen de bladen en gewoon heen en weer bewegen, omdat de cassette maar 1 kant op draait werkt dit geweldig).

Als fiets weer droog is ketting met spul uit een flesje weer invetten.

Afbeeldingslocatie: http://www.bikezone.nl/Global/Files/ProductPhotos/Small/322340.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.fietsencarry.be/kettingreiniger.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Heb hem net wel even afgespoten met de hogedruk reiniger :'( :+

Daarna de tandwielen schoongemaakt met petroleum (gebruik ik altijd voor de auto te onderhouden/schoon te maken), straks nog even inspuiten met die teflon spray :)
Morgen ga ik dan eventjes die standaard halen, en dinsdag als ik de fiets even wegbreng voor die servicebeurt neem ik daar meteen het e.e.a. mee aan onderhoudsmateriaal. Hoe doen jullie trouwens de schijfremmen onderhouden? Ik merk dat mijn achterrem niet meer zoveel druk heeft als in het begin, maar het ontluchten van een fiets-schijfrem is heel iets anders als dat van een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Nu online
de tandwielen hoef je niet te smeren hoor, die moeten gewoon zo schoon mogelijk zijn. echt alleen de rolletjes van de ketting smeren is het beste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
De_Bastaard schreef op zondag 12 april 2009 @ 17:11:
Heb hem net wel even afgespoten met de hogedruk reiniger :'( :+

Daarna de tandwielen schoongemaakt met petroleum (gebruik ik altijd voor de auto te onderhouden/schoon te maken), straks nog even inspuiten met die teflon spray :)
Morgen ga ik dan eventjes die standaard halen, en dinsdag als ik de fiets even wegbreng voor die servicebeurt neem ik daar meteen het e.e.a. mee aan onderhoudsmateriaal. Hoe doen jullie trouwens de schijfremmen onderhouden? Ik merk dat mijn achterrem niet meer zoveel druk heeft als in het begin, maar het ontluchten van een fiets-schijfrem is heel iets anders als dat van een auto.
Voor het schoonmaken van de tandwielen heb je enkel een doek nodig. Je kan wel diesel gebruiken om de ketting te ontvetten, gebruik ik meestal op vakantie, maar petroleum lijkt me weer iets te dun/vluchtig hiervoor.
Teflon ben ik zelf geen fan van, sowieso zorgen dat je het niet op je remschijf spuit want dan gaat het remvermogen heel snel achteruit. Je kan de remschijf eventueel ontvetten met handzeep.

Iemand nog een suggestie wat betreft mijn piepende veer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Oke hier is ie dan, mijn fiets :)

Afbeeldingslocatie: http://www.bassius.nl/Pics/Fiets/IMG_6912.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bassius.nl/Pics/Fiets/IMG_6922.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bassius.nl/Pics/Fiets/IMG_6924.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 10:24
Ik heb gisteren 2e hands dit focus super-bud frame gekocht in zelfde kleurstelling als plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.wiggle.co.uk/images/focus-super-bud-08.jpg

Samen met de DT-Swiss XR Carbon Rear Shock
Afbeeldingslocatie: https://www.starbike.com/images/DT/hires/xr_carbon_daempfer.jpg
Bij de koop zat ook zadel, zadelpen en stuur.
Alles voor 310,- incl verzending, lijkt me een nette prijs voor deze set.

Nu nog op jacht naar een complete groep, remmen, voorvork en wielen.... 8)

[ Voor 14% gewijzigd door Lennart_1337 op 12-04-2009 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-05 08:27
Mmmm, lekker! :P

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Damn leuke bikes allemaal, goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Net bij de cranenbroek die steun gekocht, 38euro en ziet er aardig uit! Precies dezelfde lag bij Decathlon voor 60 euro :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
De_Bastaard schreef op maandag 13 april 2009 @ 12:53:
Net bij de cranenbroek die steun gekocht, 38euro en ziet er aardig uit! Precies dezelfde lag bij Decathlon voor 60 euro :')
Steun?
Je bedoelt de DT-Swiss XR Carbon Rear Shock?
Ik zie dat ding overal voor 430,- of zelfs meer staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:25

Vos

AFCA

Lennart_1337 schreef op maandag 13 april 2009 @ 13:32:
[...]

Steun?
Je bedoelt de DT-Swiss XR Carbon Rear Shock?
Ik zie dat ding overal voor 430,- of zelfs meer staan...
Huh? Zie Skuzz in "Het grote mountainbike topic (deel 11)" en eronder ;)

Heb je frame en demper voor 310e gekocht!? Dat klinkt als superkoopje? Of is dat enkel frame (incl).

Kom de advertentie net tegen op MP ;), Alles incl. zie ik...

[ Voor 18% gewijzigd door Vos op 13-04-2009 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Ik vond het al zo raar, ik denk een mooie koop te hebben en dan zegt iemand dat ik her en der het voor 38,- kan kopen :o lol

Maar idd, alles in één koop voor 310,- , word mijn eerste goede mountainbike (nu een aldi ding), en ook de eerste keer dat ik een fiets in elkaar ga zetten....
Ben al aan het oefenen met een oude mb die ik nog heb staan :P

Van de week ga ik de vork van dat oudje er af slopen om te kijken hoe dat er van binnen uitziet en even inlezen op internet zodat ik weet dat ik de goede maat vork koop.
Heb ook een boek over mountainbike onderhoud gekocht, komt overmorgen aan.

Als ik een beetje een overzicht heb van wat ik precies ga kopen en welke maten en welke winkels open ik op http://www.mountainbike.nl een topic om te vragen of ik niks vergeten ben, of het allemaal wel gaat passen en/of mensen nog suggesties hebben, en dan in de meivakantie (hoop ik) lekker klussen. 8)

Ben nu aan het rondkijken voor een vork; en denk dat het een Rock Shox Tora SL Solo Air word, 209,- is de goedkoopste die ik gevonden heb.

[ Voor 41% gewijzigd door Lennart_1337 op 13-04-2009 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Misschien de Rock Shox Recon 351 U-Turn 2008 overwegen. Deze kost €200,-
http://12gotrading.nl/?pa...cord&id=803&orderby=soort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Nu online
Lennart_1337 schreef op maandag 13 april 2009 @ 13:54:

Ben nu aan het rondkijken voor een vork; en denk dat het een Rock Shox Tora SL Solo Air word, 209,- is de goedkoopste die ik gevonden heb.
http://www.salden.nl/defa...d=2017&fs=6903&catid=3295 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Lennart_1337 schreef op maandag 13 april 2009 @ 13:54:
Ik vond het al zo raar, ik denk een mooie koop te hebben en dan zegt iemand dat ik her en der het voor 38,- kan kopen :o lol

Maar idd, alles in één koop voor 310,- , word mijn eerste goede mountainbike (nu een aldi ding), en ook de eerste keer dat ik een fiets in elkaar ga zetten....
Ben al aan het oefenen met een oude mb die ik nog heb staan :P

Van de week ga ik de vork van dat oudje er af slopen om te kijken hoe dat er van binnen uitziet en even inlezen op internet zodat ik weet dat ik de goede maat vork koop.
Heb ook een boek over mountainbike onderhoud gekocht, komt overmorgen aan.

Als ik een beetje een overzicht heb van wat ik precies ga kopen en welke maten en welke winkels open ik op http://www.mountainbike.nl een topic om te vragen of ik niks vergeten ben, of het allemaal wel gaat passen en/of mensen nog suggesties hebben, en dan in de meivakantie (hoop ik) lekker klussen. 8)

Goede winkel, heb mijn fiets daar gekocht 8).

En inderdaad, ik bedoelde natuurlijk niet jou demper, maar die steun om de fiets aan vast te maken als je hem wilt onderhouden :o

[ Voor 4% gewijzigd door De_Bastaard op 13-04-2009 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Die Rock Shox Recon 351 U-Turn 2008 is echt niet normaal afgeprijst, komt zeker omdat ze nu het 2009 model hebben?

Ik denk dat ik wel kan stellen dat ik geen betere krijg voor rond de 200,-?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Zo..even de kleding aantrekken en biken met 2 maten...tis heerlijk weer, niet al te zonnig maar temp is lekkaah ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Nu online
Lennart_1337 schreef op maandag 13 april 2009 @ 14:35:
Die Rock Shox Recon 351 U-Turn 2008 is echt niet normaal afgeprijst, komt zeker omdat ze nu het 2009 model hebben?

Ik denk dat ik wel kan stellen dat ik geen betere krijg voor rond de 200,-?
let er wel op dat dit een coil vork is, geen luchtvering dus. Wat deze vork duurder maakt is de u-turn, daarmee kun je heel makkelijk, tijdens het fietsen, de veerweg aanpassen.
Rock Shox plaatst deze vork ook in het Trail segment, allemaal net wat steviger, en zwaarder dus.

Nu weet ik alleen niet welke vork Salden nu heeft, het is een Recon SL 100, maar of deze nu air of coil is? hmm, dat zou je na moeten vragen

[ Voor 17% gewijzigd door Bramster op 13-04-2009 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Eerste 46 kilometer op de Black Panthers zitten erop. Heerlijk bandje. Rolt lekker, veel grip in de bochten. Alleen in het mulle zand is hij wat zoekerig, maar dat komt meer door de bandenspanning van 2,5 bar. Daar nog een beetje mee experimenteren.

Beetje gewicht wat ik heb gewonnen door de latex binnenbanden en de BP's is ook zeker te merken bij het accelereren. Nu het spaarvarken maar eens wat vullen voor een ander setje wielen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Het word er niet makkelijker op welke voorvork te kiezen :o
Ik ga geen extreme dingen ermee doen dus stel comfort boven onverwoestbaar, dan kan ik beter lucht geveerd kiezen toch?

ik heb nog verder op de site van salden gekeken en die hebben echt hele goede prijzen, daar vond ik:

169,- Rock shock Recon SL Specs
Crosscountry serie - Solo air/Traval 80 or 100mm/2000gram/Poplock/Turn key

199,- Rock shock Tora 318 Specs
Trail serie - Solo air/Traval 85 or 130mm/2221gram/Poplock//U-Turn/Motion control

De Recon is als ik het goed begrijp hoger geposioneert kwa duurzaamheid/gewicht maar de Tora heeft alle mooie technieken als U-turn en motion control en een grotere travel range.
Doe ik met de Tora een goede koop of raden jullie mij toch wat anders aan? :+

Edit: ik lees net dat de reviews beroert zijn
Misschien toch maar doorsparen voor de Rockshox Reba SL die kost 279,- bij salden specs reviews

Ik zit er zelfs serieus over te denken om deze fiets te kopen:
En dan alles over te zetten op het frame dat ik gekocht heb...
Dat moet kwa onderdelen toch wel kunnen neem ik aan?, of is de vorklengte bijv. heel specifiek?
Als ik zelf de afmontage los koop ben ik duurder uit dan dat ik het van dit frame sloop :o
Ik ga het nog even narekenen...

[ Voor 30% gewijzigd door Lennart_1337 op 13-04-2009 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als je spullen van het ene naar het andere frame overzet moet je controleren:
- Zadelpen diameter.
- Voorderailleur klem diameter.
- Zadelpenklem diameter (meestal gelinkt aan die van de voorderailleur).
- Lengte van de framebuis waar de vork in draait.
- Bracket breedte.
- Achteras breedte.
- Lengte van de rem en schakel leidingen.

Als je bv de stuurbuis lengte niet weet zou je van het donor frame een maat XXL kunnen nemen. Dan is die iig langer dan van je huidige frame. Als je niet al een XXL frame nodig hebt dan :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Nu online
Lennart_1337 schreef op maandag 13 april 2009 @ 15:06:
Het word er niet makkelijker op welke voorvork te kiezen :o
Ik ga geen extreme dingen ermee doen dus stel comfort boven onverwoestbaar, dan kan ik beter lucht geveerd kiezen toch?

ik heb nog verder op de site van salden gekeken en die hebben echt hele goede prijzen, daar vond ik:

169,- Rock shock Recon SL Specs
Crosscountry serie - Solo air/Traval 80 or 100mm/2000gram/Poplock/Turn key

199,- Rock shock Tora 318 Specs
Trail serie - Solo air/Traval 85 or 130mm/2221gram/Poplock//U-Turn/Motion control

De Recon is als ik het goed begrijp hoger geposioneert kwa duurzaamheid/gewicht maar de Tora heeft alle mooie technieken als U-turn en motion control en een grotere travel range.
Doe ik met de Tora een goede koop of raden jullie mij toch wat anders aan? :+

Edit: ik lees net dat de reviews beroert zijn
Misschien toch maar doorsparen voor de Rockshox Reba SL die kost 279,- bij salden specs reviews

Ik zit er zelfs serieus over te denken om deze fiets te kopen:
En dan alles over te zetten op het frame dat ik gekocht heb...
Dat moet kwa onderdelen toch wel kunnen neem ik aan?, of is de vorklengte bijv. heel specifiek?
Als ik zelf de afmontage los koop ben ik duurder uit dan dat ik het van dit frame sloop :o
Ik ga het nog even narekenen...
Je moet ook even kijken voor welke travel je frame geschikt is, een 140mm vork is natuurlijk hoger als een 100mm vork en dat beïnvloed het stuurgedrag behoorlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Tora 318 reviews slecht? Heb je links? :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Kan de link niet meer vinden :|
Maar hier zijn ze er idd wel heel tevreden mee, alleen een beetje zwaar.

Ik zal de vorige eigenaar van het frame vragen wat voor vork er eerst op zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik heb een 318 en ik vind het een prima vorkje :) Toendertijd ook wel het nodige positieve over gevonden, daarom vroeg ik me af wat voor negatiefs er was gevonden.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Nu online
de huidige versie van de Super-bud heeft een vork met een inbouwhoogte van 475mm, wat overeenkomt met 100m travel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Als je meer travel hebt, is dan de vork langer of zakt deze verder in bij belasting? (lijkt mij de laatste)
Bij normale belasting zakken ze toch even ver in?
Dit is denk ook in te stellen met motion control en u-turn, en de luchtkamers oppompen (solo-air)
En die laatste 3 cm schiet hij toch alleen omhoog als hij echt zwaarbelast word?, bij een 10cm travel vork zou die dan tegen de buis aan schieten.

Of snap ik het nog niet helemaal? (ben een beginner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Nu online
een vork met meer travel is langer, en heeft ook neer "sag" onder een statische belasting. Een 140mm vork zal meer doorzakken onder het gewicht van de rijder dan een 100mm vork.

als je een vork inbouwt met een hogere inbouwhoogte (dus bijv een 140mm vork in die Super-bud) dan wordt de hoek van de balhoofdsbuis minder scherp waardoor die anders gaat sturen. Het stuurgedrag zal minder "direct" zijn dan. Ook verander je de rest van de geometrie van je frame. Niet echt heel erg aan te raden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Maar dit is niet te compenseren door de luchtkamers harder op te pompen, de u-turn en motion control?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Nieuwkuijk: 115/190
Nu 2 plekken achter een maat van me waar ik in berlicum 23 plaatsen achter zat, terwijl ik totaal geen lekker ritme had. Progression!

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Nu online
Lennart_1337 schreef op maandag 13 april 2009 @ 17:17:
Maar dit is niet te compenseren door de luchtkamers harder op te pompen, de u-turn en motion control?
de sag zou je minder kunnen maken door de luchtkamers harder op te pompen, maar dan zal die over het hele gebied stugger gaan veren. En ja, je zou hem met de U-Turn ook op 100mm kunnen zetten, maar waarom zou je dan de meerprijs betalen voor U-Turn als je hem toch meestal op 100mm zal zetten om het lekker te laten fietsen...

maar ik zal verder commentaar overlaten aan diegenen die wat meer ervaring hebben met moderne vorken, ik heb zelf alleen maar een oudje in mijn Specialized zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Woohoo!

Zo.. De eerste marathon zit er op, en zoals beloofd zou ik een uitgebreide review verzorgen van mijn aanwinst.

Al sinds het ontwerp van zijn eerste mountainbike, een kleine vijftien jaar geleden, maakt Turner gebruik van de Horst-Link, het draaipunt op de liggende vork bij de achterderailleur. Hiermee kan eenvoudig de karakteristiek van de achtervering worden bepaald. Voor de draaipunten gebruikt Turner nog steeds glijlagers in plaats van industrielagers. Als alles perfect in elkaar zit, hebben glijlagers een veel langere levensduur en minder weerstand. De constructie is daarbij stijver en lichter. De achtervering is zo geconstrueerd dat hij nauwelijks reageert op trapinvloeden, maar toch soepel inveert bij een grotere impact.

Het frame weegt net iets meer dan 2,5 kilogram en behoort daarmee tot de lichtere modellen. Er wordt vaak gesteld dat naast lichte frames er met meer veerweg nog sneller kan worden afgedaald.

De Turner Flux is hiervan mijns inziens het overtuigende bewijs. De achterkant met 10 centimeter veerweg is perfect afgesteld, zodat je er het uiterste uit kunt halen, niet alleen op afdalingen maar ook op zeer technische trails met switchbacks en rockpacks. Omdat de geometrie veel rust in het rijgedrag van de fiets brengt, kun je de remmen gerust loslaten in een afdaling. Je kunt je volledig concentreren op het sturen. Ook op technische paden met veel obstakels werkt de Turner subliem. Door het lage gewicht kun je er een perfecte marathonbike mee opbouwen, met behoud van zijn allroundkwaliteiten.

Dat brengt mij ook op de ervaringen van gisterenmiddag. Doordat de marathon werd verreden met enkele guru's op mtb-gebied, zijn er enkele passages doorlopen welke ik zelf niet had overwonnen. Het steekwoord van de algehele indruk is dan ook verbazing. Niet alleen in het opzicht van dalen, wendbaarheid, tractie, maar ook in korte krachtige klimmetjes en technische uphill blijft het verbazingwekkend dat het zo lekker blijft lopen.

Ook ben ik zeer positief over de werking van mijn Reba voorvork in de Flux. De geometrie icm. de vork geeft het een totaal andere dimensie dan in de Vertex. Opvallende verschijning, maar ook een leuke meevaller omdat ik eerst met de gedachte speelde om de vork te vervangen.

Natuurlijk moet er in een review ook een kritische noot verschijnen. Bij het opbouwen door de jaren heen is mijn fiets niet als ultieme onderdelencombinatie te zien. Ook gisteren heeft dit zich geuit in een lange rit. Voor een meer comfortabele zit zou een rizerbar meer mogelijkheden moeten bieden. Ook zou een andere remmenset na 5 jaar een uitkomst worden. Nota bene op een afdaling waar ik mijn portie aan fikkie heb gegeven, heb ik de chickentrail gepakt. Aan het eind van de chicken-trail moest ik de fiets door laten lopen ivm. fading en burning remblokken.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Hebben jullie overigens van die schoentjes die je in de trappers klikt? Ik heb een aantal jaren geleden 'n keer een smerige wond op mijn been gehad omdat ik van m'n trapper afschoot, flink litteken op mijn kuit. Nu weet ik alleen niet of die klik-dingen wel zo fijn zijn als je bijvoorbeeld valt, of gaat vallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
[b][message=317960.... Nota bene op een afdaling waar ik mijn portie aan fikkie heb gegeven, heb ik de chickentrail gepakt. Aan het eind van de chicken-trail moest ik de fiets door laten lopen ivm. fading en burning remblokken.. 8)7
Dus het ging allemaal een stuk harder dan dat je gewilt had?
Dat lijkt me eng als je remmen ineens besluiten dat het wel weer genoeg is geweest :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Nu online
Fijn dat die bevalt Dnhelle :)
Dat van die remmen is wel even schrikken ja. Laatst op de Brunsummerheide had ik bijna een behoorlijke crash gemaakt door falende v-brakes. In de route is een verhoogde vlonder (1,5m hoog ofzo?) met nog wat bochten erin, net voor die vlonder was er een flinke modderplas waar ik doorheen ging waardoor mijn velgen dus onder de modder zaten... en tjah, dan remmen v-brakes wat minder ;)

@ De_Bastaard:
de meeste MTB'ers gebruiken wel klikpedalen ja, het is even wennen in het begin en je zal vast wel een keer als je bijna stilstaat omvallen omdat je de schoenen niet los krijgt :P maar dat hoort er bij ;)
Als je het eenmaal door hebt dan is in- en uitklikken net zoals gewoon opstappen. Bij een wat zwaardere crash komen je schoenen vanzelf wel los van je pedalen, daar hoe je je niet zoveel zorgen om te maken.

[ Voor 29% gewijzigd door Bramster op 14-04-2009 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Lennart_1337 schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 13:02:
[...]

Dus het ging allemaal een stuk harder dan dat je gewilt had?
Dat lijkt me eng als je remmen ineens besluiten dat het wel weer genoeg is geweest :o
Nee, het ging met een perfecte snelheid. Bleef tractie houden, echter merk je op een gegeven moment dat je remkracht bijna liniair afneemt. Je komt natuurlijk wel stop, alleen moet je even goed koelen en proberen stop te komen. Niet stil blijven staan, want dan kunnen de schijven krom trekken.

Het is nog niet zo eng als in Italië, waar de seal van m'n Magura Clara leksprong op een afdaling en de hete olie op m'n been sproeide. :+ Toen was er niks meer...
Skuzz schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 13:19:
Fijn dat die bevalt Dnhelle :)
Dat van die remmen is wel even schrikken ja. Laatst op de Brunsummerheide had ik bijna een behoorlijke crash gemaakt door falende v-brakes. In de route is een verhoogde vlonder (1,5m hoog ofzo?) met nog wat bochten erin, net voor die vlonder was er een flinke modderplas waar ik doorheen ging waardoor mijn velgen dus onder de modder zaten... en tjah, dan remmen v-brakes wat minder ;)

@ De_Bastaard:
de meeste MTB'ers gebruiken wel klikpedalen ja, het is even wennen in het begin en je zal vast wel een keer als je bijna stilstaat omvallen omdat je de schoenen niet los krijgt :P maar dat hoort er bij ;)
Als je het eenmaal door hebt dan is in- en uitklikken net zoals gewoon opstappen. Bij een wat zwaardere crash komen je schoenen vanzelf wel los van je pedalen, daar hoe je je niet zoveel zorgen om te maken.
Thnx Skuzz.. Moeten even kijken hoe het in Vaals gaat lopen, gisteren toch een flinke sloopslag geweest. Zal aanstaand weekend nog wel merken tijdens het trainen!

@ De_Bastaard: Zoals skuzz zegt, het is wennen. Crashen is lossen, dat gaat als vanzelf. Als je nog twijfelt over je pedalen, zou je evt. platform-pedalen met klicks kunnen kopen. Dan heb je ook grip als je niét ingeklikt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

En éénmaal klikpedalen gewend wil je niet meer zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Nu online
ja, inderdaad :)

Ik zou trouwens geen pedalen nemen die maar 1 klik-kant hebben, het lijkt handig omdat je dan ook met normale schoenen kan fietsen maar het is echt irritant om steeds je pedalen goed te moeten draaien :P

als je toch nog met normale schoenen wilt fietsen moet je zoals dnhelle net al zei (hmm, we zijn het veel met elkaar eens :P) gaan voor platform pedalen met click erin bijvoorbeeld de Shimano PD-M545

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Skuzz, we zijn het veel met elkaar eens over dezelfde zaken die al veel zijn behandeld. Hopelijk wordt deel 12 gestart met een dubbele openingspost waar zo'n vragen al worden opgevangen. (Dus klikpedalen enzo.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Nu online
dnhelle schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 16:02:
Hopelijk wordt deel 12 gestart met een dubbele openingspost waar zo'n vragen al worden opgevangen. (Dus klikpedalen enzo.)
ah, jij bent vrijwilliger? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Met normale schoenen is leuk, maar je hebt eerder de neiging van de pedalen af te gaan, en je schiet er nog wel eens vanaf onder belasting, heb een proefritje gemaakt met klikpedalen en wat beter materiaal, en je voelt je echt meer met de fiets.

Wat je ook voelt is dat je niet alleen drukt, maar dus ook trekt met de benen, hierdoor kan je echt veel meer kracht zetten, in het begin is het behoorlijk wennen en heb je tyfes veel moeite ook met in en uit klikken, ook als je op de gewone pedalen allang had afgestapt dan kan je bij deze nog lang blijven zitten. Erg leuk, maar behoorlijk wennen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Joopie, zorg jij er maar voor dat je een fatsoenlijke bike met SPD's kan betalen :+
Vandaag EA70 stuurpen en EC70 stuur gemonteerd, en mijn lelijke grijze grips vervangen door foamgrips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Tyfes Enorm veel moeite? Dan moet je ze niet te strak afstellen ;). Je bent er echt zo snel aan gewend dat je na 1 tocht niet meer zonder wilt.

imo

[ Voor 36% gewijzigd door Vos op 14-04-2009 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Nu online
McGryphon schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 18:03:
Joopie, zorg jij er maar voor dat je een fatsoenlijke bike met SPD's kan betalen :+
Vandaag EA70 stuurpen en EC70 stuur gemonteerd, en mijn lelijke grijze grips vervangen door foamgrips.
Ik heb nu ook foamgrips (Ritchey WCS) geprobeerd op de SS, met zeggen dat ze echt veeeel fijner zijn als de BBB grips die ik op mijn Speci heb. Binnenkort nog maar een setje halen voor op de Speci :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:43

_Arthur

blub

Wat is trouwens een beetje normale druk in je banden? Zijn hier 'tabellen' voor voor de verschillende wegsoorten e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
McGryphon schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 18:03:
_/-\o_
Mooie stuurcombo. Ook andere houding / geo gekregen nu?
_Arthur schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 19:15:
Wat is trouwens een beetje normale druk in je banden? Zijn hier 'tabellen' voor voor de verschillende wegsoorten e.d.?
Altijd 6 bar!! :+
Just kiddin'. Hangt af van de breedte van de band en het type fiets. 2.1'' en offroad is om en nabij de 2,5 bar.
Dit is voor iedereen persoonlijk, afhankelijk van de band e.d., als het maar niet te hard is. Te zacht is daarbij ook niet goed. Tevens staat het drukbereik ook op de meeste banden aangegeven.
Ik ben eerder bang dat je efficiency uit je banden wilt 'tweaken'. Helaas moet ik je vertellen dat het uit je benen moet komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Ik zie vorken met coils en luchtvering voorbij komen. Welk type is over het algemeen beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

dnhelle schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 19:41:
Just kiddin'. Hangt af van de breedte van de band en het type fiets. 2.1'' en offroad is om en nabij de 2,5 bar.
Dit is voor iedereen persoonlijk, afhankelijk van de band e.d., als het maar niet te hard is. Te zacht is daarbij ook niet goed. Tevens staat het drukbereik ook op de meeste banden aangegeven.
Dat drukbereik had ik reeds 'gevonden'. Ik rijd nu met iets minder dan 3bar en vond dat mn banden erg 'hapte' in (erg) mulzand. Misschien moet ik er nog een klein beetje lucht uitlaten.
Ik ben eerder bang dat je efficiency uit je banden wilt 'tweaken'. Helaas moet ik je vertellen dat het uit je benen moet komen ;)
We zitten niet voor niets op Tweakers.net he, daar tweaken wij alles, inclusief de lucht in de banden! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-05 15:32

Impry

Rallymedia.nl

In de Loonse en Drunense Duinen met best veel mul zand zit ik meestal op ± 2 bar, wanneer het wat modderiger wordt gaat de luchtdruk natuurlijk wat hoger.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Mei schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 19:48:
Ik zie vorken met coils en luchtvering voorbij komen. Welk type is over het algemeen beter?
Air en coilvorken zijn qua karakter twee volledig andere vorken.
Airvorken bieden vaak een liniaire veerweg die met compressieinstellingen eventueel kunnen worden gefinetuned tot het dempingsniveau (zowel pos. als negatief) wat de rijder (en zijn gewicht) wenst.
Dat is de nu de crux bij coilvorken, waar de compressie 'vast' staat omdat deze door de staalveer wordt bepaald. Door verscheidene type veren / materiaal te gebruiken, wordt de veerwegdemping bepaald. Zo zie je dat een luchtvork eerder bij snel opvolgende dempingen een bottom out zal geven, omdat de ingaande en uitgaande compressie kunnen verschillen (buiten het rebound-verhaal om!). Coil-vorken hebben juist een karakter dat ze zowel in- als uitgaand hetzelfde dempen en daardoor 'betrouwbaarder' gevoel kunnen geven.

Nu is eerst de trend geweest dat air-vorken als vervanging voor de elastomeren voor lage veerwegen zijn ingezet (denk aan SID met zijn 63mm in den beginne) en Coilvorken juist van de 'grote' veerwegen afkwamen. De trend is daarna gezet dat ze qua veerwegen in elkaar zijn overgelopen en nu juist de karakteristieken van de dempingseigenschap gebruiken. Er is dus moeilijk te zeggen of een coil-vork nu dé keuze is, of juist een airvork.

Denk daarbij ook aan onderhoudbaarheid: coilvorken zijn hierin veel makkelijker (seals & smerende olie). Airvorken hebben meer onderhoud nodig, ivm. luchtkamers, seals, smering e.d.
Dit is ook vaak een kwestie van gevoel en ervaring wat je fijn vindt. Persoonlijk vind ik een airvork enorm fijn om te rijden vanwege de 'plushness' en het enigszins zompigere effect. Nu de mogelijkheid bestaat om ook veerweg-aanpassingen on the fly door te voeren, is voor mij een airvork in het voordeel.
_Arthur schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 19:59:
[...]

Dat drukbereik had ik reeds 'gevonden'. Ik rijd nu met iets minder dan 3bar en vond dat mn banden erg 'hapte' in (erg) mulzand. Misschien moet ik er nog een klein beetje lucht uitlaten.

[...]

We zitten niet voor niets op Tweakers.net he, daar tweaken wij alles, inclusief de lucht in de banden! :P
Moet je er stikstof in gooien of latex of notubes?? Airtuning = 1999.
Edit: Het is natuurlijk niet alleen bandendruk wat je aanpast. Ook het type band voor de type ondergrond is enigszins van belang, zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

dnhelle schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 20:20:
Moet je er stikstof in gooien of latex of notubes?? Airtuning = 1999.
Hmm, zat meer aan helium te denken 8)
Edit: Het is natuurlijk niet alleen bandendruk wat je aanpast. Ook het type band voor de type ondergrond is enigszins van belang, zeg maar.
Ik heb maar 1 type band. Ben maar een simpele recreant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:21

Mud

Mijn banden zit tussen de 2.2 en 3 bar, maar ik rijd dan ook totaal niet offroad :+

het was vanaaf lekker weer dus heb goed kunnen doorrijden naar huis (alleen jammer van die stoplichten |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Morgenochtend efkes naar Leenders in Hengelo. Ben erachter gekomen dat Haibike ook wel wat leuke modellen heeft. Hebben ze daar in ieder geval van drie fatsoenlijke merken iets staan (Trek, Haibike en Cube). Ben benieuwd of ik gelijk met een nieuw stalen ros thuis kom 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-05 14:13

The_Scarabial

MTB for life!

Mooi om te horen dat de fiets goed bevalt. Ooit zal iedereen op een fully rijden :>
Wel jammer van die remmen op een simpele afdaling in NL :P Mag je blij zijn dat je geen alpen afdaling aan het doen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Nu online
Ik zal er toch ook ooit aan moeten gaan geloven, een fully :P
de gebieden hier rond Venlo zijn nu niet echt meest vlakke, ik ben in mijn groepje (het "venlo" groepje van mtb.nl) een van de weinige die met een hardtail fietst, of zelfs helemaal zonder vering als ik mijn SS pak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

dnhelle schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 19:41:
[...]

_/-\o_
Mooie stuurcombo. Ook andere houding / geo gekregen nu?
Jups, iets korter en stuur iets lager.Zit beter, daar deed ik het ook voor qua stuurpen. Grootste verschil betreft het stuur is dat nu mijn barends niet verdraaien, heb bij mijn Ritchey stuurtje de uiteinden helemaal verwrongen, de uiteinden waren ongeveer vierkant :+
[...]

Uncle Knobby, is that you? :P
2.1 en offroad wordt meestal om en nabij de 2 bar aangeraden, ik rijd nu met black panthers 2.0" op 2,5 bar maar dat gaat iets lager volgende rit, zelfs met mijn 82kg en lompe rijstijl :P
Drukbereik op de meeste banden is debiel, michelins zouden niet lager mogen dan 3 bar, maar dat gaat echt niet goed werken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Mei schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 20:55:
Morgenochtend efkes naar Leenders in Hengelo. Ben erachter gekomen dat Haibike ook wel wat leuke modellen heeft. Hebben ze daar in ieder geval van drie fatsoenlijke merken iets staan (Trek, Haibike en Cube). Ben benieuwd of ik gelijk met een nieuw stalen ros thuis kom 8)
Ik weet in ieder geval wel dat ik geen lange stukken meer voor je typ over veerwegprincipes en dergelijke. ;(
Beetje jammer! Succes met uitzoeken morgen.
The_Scarabial schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 21:37:
[...]

Mooi om te horen dat de fiets goed bevalt. Ooit zal iedereen op een fully rijden :>
Wel jammer van die remmen op een simpele afdaling in NL :P Mag je blij zijn dat je geen alpen afdaling aan het doen was.
Ja, inderdaad. Ik vraag het me nog altijd af. Voor het weekend nog effe de blokken demonteren, volgens mij zijn ze iets verbrand geraakt. Het was eigenlijk ook een volle toer met bashing e.d. met sommige freeridestukken., iets waar marta's niet zo tegen kunnen... :P /me *stiekem als er geld is aan hope denken*
McGryphon schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 22:20:
[...]
Jups, iets korter en stuur iets lager.Zit beter, daar deed ik het ook voor qua stuurpen. Grootste verschil betreft het stuur is dat nu mijn barends niet verdraaien, heb bij mijn Ritchey stuurtje de uiteinden helemaal verwrongen, de uiteinden waren ongeveer vierkant :+
Goed om te horen. Nog altijd erg belangrijk, het afstellen van stuur/zadel tov. je geometrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

dnhelle schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 22:29:
[...]

Ik weet in ieder geval wel dat ik geen lange stukken meer voor je typ over veerwegprincipes en dergelijke. ;(
Beetje jammer! Succes met uitzoeken morgen.
Sorrysorrysorry dat ik je niet heb gequote en nog niet heb bedankt! Ik ben je eeuwig dankbaar :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 29-05 21:25
Iemand nog goede tips voor SPD pedalen en schoenen? Ik kan bij de plaatselijke winkel Shimano schoenen + pedalen krijgen voor 100 euro. Is dit een goede prijs, of kun je elders betere materialen kopen voor het geld?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Mei schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 20:55:
Wat is je budget?

vandaag de track in Enschede noord gefietst, was wel leuk, helaas niet erg technisch maar wel mooie omgeving.
Veel gaat echter over weg/fietspad met schelpen maar afentoe zijn er leuke stukjes. Echter raakte ik op gegeven moment het spoor bijster. en stonden er 2 pijltjes met de richting.

Ook nog flink in de modder gestaan (Terwijl de rest amper nog nat was), zakte met m'n voor wiel in 1x weg, zag m'n velg niet meer. Maar heb dan ook relatief smalle meer voor zandgrond/weg bedoelde banden (fast fred voor en achter). Verder merk ik wel een klein beetje dat ik al een maand of 8 (op 1x na 3 weken terug) niet heb gemountainbiked, had op gegevenmoment met een afdaling (heel stijl) met verderop bomen en blubber de durf niet. :X
NoepZor schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 22:40:
Iemand nog goede tips voor SPD pedalen en schoenen? Ik kan bij de plaatselijke winkel Shimano schoenen + pedalen krijgen voor 100 euro. Is dit een goede prijs, of kun je elders betere materialen kopen voor het geld?
vergelijk gewoon met internet.
Verder bedenk wel dat passen echt van belang is, zo kun je met brede voeten never nooit in 99% van de sidi's
(specialized heb ik nu, passen m'n brede voeten maat 46/47 prima in alleen dan wel maatje 48).

[ Voor 19% gewijzigd door GoldenSample op 14-04-2009 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
NoepZor schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 22:40:
Hier hebben we natuurlijk meer specificaties voor nodig! Type schoen, type pedaal? Pedaaltype begint met PDM-**, Schoentype met SH-**.

@ Mei, just kiddin' ;)
Ben benieuwd met wat voor een alu-ros je terug komt gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

700-800 euro, net wat er uit komt rollen.

Heb ik jou vandaag rond 1 uur niet op het station zien staan? Trein richting Apeldoorn?

//Edit: @dnhelle: Ich weiß, nog een kusje voor je :>

[ Voor 9% gewijzigd door Mei op 14-04-2009 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Neen, wat moet ik door de weeks in de trein :+

Had ook zoiets budget, heb toen een Trek 6500SLR gekocht (z'n mooie oranje) eind 2006 (2007 model kwam d'r weer aan dus scheelde ook wat). Wilde wat nieuws omdat 't m'n eerste MTB was.
Bevalt nogsteeds prima, heb toen gekozen voor een goed frame en goed schakel materiaal zowel voor als achter. De mindere naven, remmen en vork bevallen nog steeds prima overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Eindelijk mijn Dale terug.
Waren ze dus ook de afspraak niet nagekomen dat mijn lefty een dag later binnen zou zijn (voor de pasen) , duurde dus tot na de pasen. Aan mijn LBS heeft het niet gelegen.

Zit er natuurlijk geen garantiekaart bij, moet ik daar weer achteraan.

Afijn, ding erin (fluitje van een cent) en 330 euro armer (niet slecht voor een lefty Speed (?) met lockout.

En dan mijn wielen erop. mavic Crossland UST. Men, wat zijn die banden daaar verschrikkelijk rot rond te krijgen. En dan heb ik nog geen eens tubeless gebruikt, er zit nog mijn oude band omheen. Achterwiel moet nog gebeuren (kan ik mjn oude setje Mavic 917 met XT naven verkopen, recht en enkel met schijven grbuikt, dus nauwelijx versleten), maar daar zie ik best wel tegenop.

Zijn er tips om die banden sneller rond die tubeless te leggen? Bij de LBS was hij net bezig ze bij een ander erop te leggen (carbon wiletjes) hebben we met 4 aan gewerkt. 2 het wiel goed vast en de andere 2 de band eromheen.

Dat moet toch makkelijker gaan?

Afijn, alles is binnen, nu nog afstellen en dan eens die lefty proberen.

En wat bleek, bij Dale konden ze mijn ventiel niet uit mijn headshock krijgen, dus daarom maar een volledig nieuwe vork.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
dnhelle schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 22:44:
[...]

Hier hebben we natuurlijk meer specificaties voor nodig! Type schoen, type pedaal? Pedaaltype begint met PDM-**, Schoentype met SH-**.
Die weet ik helaas zo niet :| Maar lijkt me de basic uitvoering van de schoenen + pedalen. Ik heb wel redelijk brede voeten en een hoge wreef, dus ik moet wel ruime schoenen hebben. Normale maat schoenen is 43.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
OMG!
Gaat niet lekker, Maartend. Ik kan me van mijn tubeless-banden herinneren dat ze er moeilijk opgingen, ook met een klein zeepsopje langs de velgrand, maar ik heb nog nooit met 4 man eraan zitten sleuren!

Je rijdt nu dus met Lefty? Hoe bevalt het?
NoepZor schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 23:06:
[...]

Die weet ik helaas zo niet :| Maar lijkt me de basic uitvoering van de schoenen + pedalen. Ik heb wel redelijk brede voeten en een hoge wreef, dus ik moet wel ruime schoenen hebben. Normale maat schoenen is 43.
That's a pity. Zoals ik je schoenvorm aanhoor, zou je eens naar Specialized Bodygeometry of Northwave schoenen kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Bijv instappers (of soortgelijke schoenen) kan ik niet inkomen vanwege de hoge wreef. Sommige sportschoenen zitten me niet lekker omdat ze wat knellen aan de zijkanten :) Ik zal dus goed moeten passen of ze goed zitten. Iemand tips voor een shop met ruim assortiment in omg. Twente? SPD schoenen lijken me fijner dan gewone schoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Net terug van de LBS met het volgende aanbod: Cube Acid 2009, helm, broek, twee bidons + bidonhouders en een standaard voor 800 euro. Ze bieden ook een gratis servicebeurt aan. Specs:
[Frame] Alu Lite 7005 RFR-Geometry
[Vork] RockShox Dart 3, black, Travel 80mm, Poploc
[Achterdemper] n.v.t.
[Balhoofdstel] FSA No.10 semi-integrated
[Stuur] FSA XC300 Lowriser Oversized
[Stuurnok] FSA OS190 Oversized
[Zadelpen] Scape light black, Ø31,6mm
[Zadel] Scape Active 5
[Crankstel] Shimano M442 44x32x22T Octalink, 175mm
[Trapas] Shimano BB-ES25
[Achterderailleur] Shimano Deore XT RD-M772 Shadow
[Voorderailleur] Shimano Deore FD-M530
[Remmen] Stroker Ryde hydr. Disc-brakes (180/160mm)
[Remhandels] Stroker Ryde
[Shifters] Shimano Deore SL-M530 Rapidfire-Plus 9-Speed
[Cassette] Shimano HG50 11-32T, 9-Speed.
[Ketting] Shimano CN-HG53, 108 Chain links
[Velgen] RFR ZX24
[Voornaaf] Shimano Disc HB-M525
[Achternaaf] Shimano Disc FH-M525
[Spaken] DT Swiss Stainless 2.0
[Voorband] Schwalbe Smart Sam 2.1
[Achterband] Schwalbe Smart Sam 2.1
[Pedalen] Fasten Alu
[Kleur] White Candy Blue of Black'n'Grey
[Gewicht] 12.7 kg
[Maten] 14”, 16”, 18”, 20”, 22”
[Extras] Frame gewicht ca. 1900 g

Nog niet besteld. Wat vinden jullie hiervan? Het totaal ligt qua bedrag boven mijn initiële budget en onder de Trek 6500 en Gary Fisher Hoo Koo E Koo, maar ik had geen rekening gehouden met alle randattributen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Nice, leuke deal! Op de randattributen, als je die ook daadwerkelijk nodig hebt, trek je je voordeel op dit moment binnen. Het enige wat je dan nog zou kunnen aanschaffen, zijn evt. klikkies plus schoenen, maar dat kan ook later.

Wat vind je er zelf van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Dit zijn inderdaad de attributen die ik in eerste instantie nodig ga hebben. Heb dat ook gebruikt om er een leuke totaalprijs van te maken. Ben zelf wel tevreden met het plaatje zo :) Fiets zelf ook. Geen Tora, maar een Dart 3 is volgens mij nog niet zo slecht om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-05 15:32

Impry

Rallymedia.nl

Mei schreef op woensdag 15 april 2009 @ 16:23:
Geen Tora, maar een Dart 3 is volgens mij nog niet zo slecht om mee te beginnen.
Rijd nu al weer twee jaar met een Dart 3 (in een Trek 6300 '08), natuurlijk is het geen Fox van € 500,-, maar het is een vork die prima werkt, eigenlijk geen onderhoud vergt en op een aantal manieren is in te stellen.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Nu online
Net weer eens gefietst op de Specialized...
bleh....ben nog geen uurtje weg geweest en ik ben echt KAPOT!
iets voelt er zo zwaar en lomp aan dat ding....damn zeg...kom er echt niet meer op vooruit.
op sommige klimmetjes kom ik wel wat verder als met de Singlespeed, maar dat is ook wel logisch aangezien ik licht kan schakelen, maar verder op de tussenstukken? ook met 32:16 kom ik niet vooruit.

Net na de ombouw had ik ook het idee langzamer te zijn als van te voren, maar toen gaf ik de schuld aan de ziekte van Pfeiffer waar ik net van genezen was maar nu verdenk ik toch de voorvork een beetje. Zou die dan toch zoveel energie absorberen? Het is een nogal oude en zware vork (Rockshox Judy XC uit 2000).
ook in de afdalingen voel ik me op de Speci onzekerder als met de Singlespeed. Bij gaten/obstakels zakt de vork zover in dat ik het gevoel heb voorover te vliegen

hmm... misschien is mijn stijl beter geschikt voor oldschool fietsen, zonder vering.
jammer dat ik geen vaste vork meer over heb om eens wat te experimenteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-05 10:56

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Skuzz schreef op woensdag 15 april 2009 @ 17:52:
Net weer eens gefietst op de Specialized...
bleh....ben nog geen uurtje weg geweest en ik ben echt KAPOT!
iets voelt er zo zwaar en lomp aan dat ding....damn zeg...kom er echt niet meer op vooruit.
op sommige klimmetjes kom ik wel wat verder als met de Singlespeed, maar dat is ook wel logisch aangezien ik licht kan schakelen, maar verder op de tussenstukken? ook met 32:16 kom ik niet vooruit.

Net na de ombouw had ik ook het idee langzamer te zijn als van te voren, maar toen gaf ik de schuld aan de ziekte van Pfeiffer waar ik net van genezen was maar nu verdenk ik toch de voorvork een beetje. Zou die dan toch zoveel energie absorberen? Het is een nogal oude en zware vork (Rockshox Judy XC uit 2000).
ook in de afdalingen voel ik me op de Speci onzekerder als met de Singlespeed. Bij gaten/obstakels zakt de vork zover in dat ik het gevoel heb voorover te vliegen

hmm... misschien is mijn stijl beter geschikt voor oldschool fietsen, zonder vering.
jammer dat ik geen vaste vork meer over heb om eens wat te experimenteren
Hoe is de staat van je RockShox dan?

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Nu online
Ik heb hem voordat ik hem inbouwde een beurt gegeven (alles schoongemaakt en nieuwe (dikkere) olie erin gedaan) dus in principe moet het goed zijn...

Wat misschien wel een probleem is dat ik de veerweg op 63mm heb ingesteld (anders krijg ik een chopper fiets :P) maar er de veren, een rode en een gele, inzitten voor 80mm. Ik heb wel extra rubbers ingezet waardoor de veren meer pre-load hebben en dus wat stugger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Impry schreef op woensdag 15 april 2009 @ 17:13:
[...]

Rijd nu al weer twee jaar met een Dart 3 (in een Trek 6300 '08), natuurlijk is het geen Fox van € 500,-, maar het is een vork die prima werkt, eigenlijk geen onderhoud vergt en op een aantal manieren is in te stellen.
Ah, goed om te horen :D Hier nog even hoe de verkoper aan de prijs kwam:
Helm €40,-
Broek €50,-
Bidons + bidonhouders €20,-
Standaard €12,50
Met de adviesprijs van de Cube kwam dit op €871,50, wat €800,- geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Nu online
trouwens, die standaard zou ik maar weglaten. Die heb je echt niet nodig in de bossen, is alleen maar gevaarlijk mocht die uitklappen door een flinke bult.

(of is het een standaard los van de fiets om hem in te zetten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Skuzz schreef op woensdag 15 april 2009 @ 19:54:
(of is het een standaard los van de fiets om hem in te zetten?)
Juustem :) Lijkt me wel gemakkelijk voor tijdens onderhoud. In de schuur staat hij waarschijnlijk toch gewoon tegen de andere fietsen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Nogmaals, leuk aanbod. Kun je geen breuk op vallen.
Die standaard is inderdaad leuk voor stalling, ik denk echter dat ie voor onderhoud ietwat instabiel is.

@ iemand: Wie gaat deel 12 openen? Ik heb er geen tijd voor om alle changes door te voeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Nu online
ik zal het wel doen :)
heb ik ook eens een openingspost op mijn naam staan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Skuzz schreef op woensdag 15 april 2009 @ 21:37:
ik zal het wel doen :)
heb ik ook eens een openingspost op mijn naam staan :P
Van mij mag je, succes! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Nu online
Het grote mountainbike topic (deel 12)

tadaa!
kom maar met dat commentaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Commentaar genoeg via msn haha. ;)

Maar goed gedaan, ben trots op je! :+

[ Voor 37% gewijzigd door Joopieboy op 15-04-2009 22:05 ]

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.