Rij zelf ook met Juicy's en heb totaal geen probleem met de levensduur van de blokken. En wat is lang? Bij een flinke modderrit dan hoor je ze slijten inderdaad, maar dat zal met een ander merk wel net zo zijn lijkt me.McGryphon schreef op zondag 16 november 2008 @ 21:19:
Ik rijd ook zeer tevreden rond met marta's. Nooit problemen gehad, veel remkracht, goed te doseren en de blokken gaan best lang mee vergeleken met bv. juicy's.
Hoge bandenspanning - minder last maar niet mee te rijden in het terrein.
Lage bandenspanning - ding zwalkt als een zotte.
Toch banden dan?
Shut up.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Je gaat nu over de banden beginnen terwijl er nog een aantal onderdelen tussen as en band zit?
Haha idd sven, en die bandjes zijn nog perfect dus leek me al raar. 
Binnenkort maar eens laten nakijken, zou het zelf ook niet meer weten.
Binnenkort maar eens laten nakijken, zou het zelf ook niet meer weten.
w00t, vandaag weer eens heerlijk gefietst bij de Treek rondom Leusden, samen met een fietsmaatje die zijn single speed projectje even liet zien.

Ik heb er ook even op mogen rijden, super strak zo'n frame
Starre vork viel me ook enorm mee.

Ik heb er ook even op mogen rijden, super strak zo'n frame
Hij ziet er mooi uit hoor! Maar waarom zou je geen versnellingen willen?
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Volgens mij is het idee erachter vooral dat het gewoon mooi/leuk is. Verder speelt er natuurlijk allerlei blaat mee als "versnellingen zijn voor mietjes". Het is natuurlijk ook best stoer om met een enkele versnelling en starre voorvork een mtb route af te leggen. Sommige mtb wedstrijden hebben tegenwoordig een aparte singlespeed divisie, maar bij de meeste wedstrijden doen er wel een paar van die dwazen mee.
Persoonlijk lijkt het me een uitstekende manier om snel je kniegewrichten naar god te helpen.
Persoonlijk lijkt het me een uitstekende manier om snel je kniegewrichten naar god te helpen.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Met MrAngry, de enige reden dat ik geen SS' ert heb is die fucking knieen.
Op dit mometn gaat het weer lekker, conditie schiet hard omhoog, terug naar mijn normale niveau, nou nog een leuk zadeltje ipv dat vervangende beschadigde bankstel dat er nu op zit, en ik ben een heul blije biker.
Op dit mometn gaat het weer lekker, conditie schiet hard omhoog, terug naar mijn normale niveau, nou nog een leuk zadeltje ipv dat vervangende beschadigde bankstel dat er nu op zit, en ik ben een heul blije biker.
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Anoniem: 34342
Gewichtbesparing? Ten faveure van wat, sneller boven komen? Met een single speed ... 
Volgens mij zijn er maar drie redenen voor:

Volgens mij zijn er maar drie redenen voor:
- Het geeft je een stoer imago als je extra afziet
- Het ziet er mooier/onopgesmukt uit
- Het is minder onderhoudsgevoelig
[ Voor 73% gewijzigd door Anoniem: 34342 op 20-11-2008 00:25 ]
Ach, wat is mooier? Ik persoonlijk vind een mooie SRAM red spider cassette met een X.0 20th anniversary derrie vele malen mooier dan een SS.
Het heeft ook andere praktische voordelen zoals dat schakelen tijd kost en dat kan je niet meer doen. En nog wel een aantal. Moet je maar eens zoeken op mountainbike.nl.Anoniem: 34342 schreef op donderdag 20 november 2008 @ 00:21:
Gewichtbesparing? Ten faveure van wat, sneller boven komen? Met een single speed ...
Volgens mij zijn er maar drie redenen voor:In die volgorde.
- Het geeft je een stoer imago als je extra afziet
- Het ziet er mooier/onopgesmukt uit
- Het is minder onderhoudsgevoelig
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
4. de aandrijflijn werkt optimaal, want weinig onderdelen, geen bochten in de ketting en precies recht (geen scheve lijn).
5. het is (zeker op een ss racefiets) goed voor het oefenen van ritme/cadans. Er zitten geen dooie punten in je tred en je leert goed op cadans te fietsen
5. het is (zeker op een ss racefiets) goed voor het oefenen van ritme/cadans. Er zitten geen dooie punten in je tred en je leert goed op cadans te fietsen
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
6. minder/geen last van chainsuck.
7. minder gevoellig voor modder in de tandwielen.
7. minder gevoellig voor modder in de tandwielen.
GP 32 the most powerfull handheld in the world :P
Anoniem: 34342
Dat is enkel een relatief voordeel en doet, net als gewichtbesparing, een optimale aandrijflijn, het ontbreken van chainsuck en minder last van modder niet ter zake zolang je er geen tijdswinst mee boekt.JT schreef op donderdag 20 november 2008 @ 08:49:
[...]
Het heeft ook andere praktische voordelen zoals dat schakelen tijd kost en dat kan je niet meer doen.
Als ik zo snel mogelijk een berg moet beklimmen en ik mag kiezen tussen een motor en een fiets, dan kies ik toch ook niet voor de fiets omdat die lichter is.
Het oefenen van ritme is een ander verhaal. Daarmee boek je - wellicht - tijdswinst op de lange termijn.
Net ding, vind dat oranje wel wat hebben.FMS schreef op woensdag 19 november 2008 @ 16:17:
w00t, vandaag weer eens heerlijk gefietst bij de Treek rondom Leusden, samen met een fietsmaatje die zijn single speed projectje even liet zien.
[afbeelding]
Ik heb er ook even op mogen rijden, super strak zo'n frameStarre vork viel me ook enorm mee.
Cyclocross-style!!Vos schreef op donderdag 20 november 2008 @ 15:09:
In de Houffamarathon ook een SS rijder gezien...dan kom je nergens boven.
Singlespeed, tja. Wat moet je er van vinden? Zelf ook een keer gereden (zet je ketting maar eens op midden-voor en achter op de 16T of 18T). Is toch lastig om dan van je shifters af te blijven, daarbij ga je he-le-maal kapot.
En dat is natuurlijk niks voor mij

Anoniem: 70360
En waarom singlespeed?
- je leert er aggressiever mee rijden,
- je moet meer vooruitkijken en anticiperen
- je krijgt er meer kracht door
- je wordt het gewoon van een hogere cadans te trappen
- het is gewoon pure fun
- niet iedereen loopt graag in de rij
En ja, ik heb er ook eentje (een Retrotec Half)
En ja, sommige mense "vatten het" gewoon niet
Er is meer in de fietswereld dan racen en gemiddeldes.
- je leert er aggressiever mee rijden,
- je moet meer vooruitkijken en anticiperen
- je krijgt er meer kracht door
- je wordt het gewoon van een hogere cadans te trappen
- het is gewoon pure fun
- niet iedereen loopt graag in de rij
En ja, ik heb er ook eentje (een Retrotec Half)
En ja, sommige mense "vatten het" gewoon niet
Er is meer in de fietswereld dan racen en gemiddeldes.
Precies, knieen.
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
http://bike-components.de...35086ff6c26ac1cb6aef577ee
Zou ik deze remschijven gewoon kunnen toepassen met mijn LX remmen? Ik ga denk ik eerst maar voor de goedkope oplossing, dan heb ik wat meer tijd om onderzoek te doen naar een andere remmenset.
Zou ik deze remschijven gewoon kunnen toepassen met mijn LX remmen? Ik ga denk ik eerst maar voor de goedkope oplossing, dan heb ik wat meer tijd om onderzoek te doen naar een andere remmenset.
Ja, de Shimano remschijven, blokken en remhendels zijn allen uitwisselbaar.
Een paar topics terug had iemand het over speciale waterproof sokken voor wintergebruik, in plaats van overschoenen, om welke sokken ging dat ook al weer?
Fietsen in de sneeuw is fun.
* FMS gaat verder ontdooien.
Ja ik, heb gisteren ook een klein rondje door de sneeuw gedaan. Is een hele andere discipline, wel lekker rustig in het bos! Als alternatief voor dure sokken of overschoenen kan je ook gewoon nog plastic zakjes om je sokken doen
/me zwaaitFMS schreef op zondag 23 november 2008 @ 14:39:
Een paar topics terug had iemand het over speciale waterproof sokken voor wintergebruik, in plaats van overschoenen, om welke sokken ging dat ook al weer?
Gore-tex sokken waren dat.

Anders kijk ook eens op Chainreactioncycles in de volgende categorie: Winter Socks
Ok thanx, dan gaat ik die bestellen.dnhelle schreef op zondag 23 november 2008 @ 14:32:
Ja, de Shimano remschijven, blokken en remhendels zijn allen uitwisselbaar.
Ik ga binnenkort de Sealskinz bestellen, schijnen ook erg goed te zijn.FMS schreef op zondag 23 november 2008 @ 14:39:
Wielset is besteld

Morgen gaat de voorvork eruit, en de achterdemper eraf, deze gaan dan voor een service/onderhoudsbeurt naar de LBS.
Ik ga dan ook meteen alle bushings en lagers nalopen.
Zou het verstandig zijn om de balhoofdlagers ook even opnieuw te vetten, aangezien ik de vork toch los heb liggen. En zijn er nog dingen waar je op moet letten bij het terugplaatsen van de vork?
Mijn broer had ook wat geld over....
Vorige week vertelde hij me dat hij een mountainbike wilde gaan kopen en toen ik gisteren thuis kwam stond er dit in de garage:

(klikbaar)
Specialized Stumpjumper HT Comp 2008
erg mooie fiets! Nu maar hopen dat deze mooie fiets ook goed gebruikt gaat worden, want mijn broer heeft nog nooit sportef op een fiets gezeten! En toch gelijk zo'n fiets kopen, we shall see.... (en anders ga ik er wel op fietsen
)
en nog een foto'tje samen met mijn Speci erbij:

(klikbaar)
edit:
de specjes van de fiets: http://www.specialized.co...l.jsp?arc=2008&spid=33094
Vorige week vertelde hij me dat hij een mountainbike wilde gaan kopen en toen ik gisteren thuis kwam stond er dit in de garage:

(klikbaar)
erg mooie fiets! Nu maar hopen dat deze mooie fiets ook goed gebruikt gaat worden, want mijn broer heeft nog nooit sportef op een fiets gezeten! En toch gelijk zo'n fiets kopen, we shall see.... (en anders ga ik er wel op fietsen
en nog een foto'tje samen met mijn Speci erbij:

(klikbaar)
edit:
de specjes van de fiets: http://www.specialized.co...l.jsp?arc=2008&spid=33094
[ Voor 5% gewijzigd door Bramster op 23-11-2008 18:31 ]
Damn! Had hij niet even beter een tweedhandje of een beginner fiets kunnen nemen? En heeft hij ook meteen kleding ed. bij gekocht, gezien de pedalen.
Ik zou zeggen feli met je nieuwe fiets.
Ik zou zeggen feli met je nieuwe fiets.
mja, hij heeft gelijk alles erop/erbij
kleding/pedalen, fietscomputer (met hartslag en cadans), verlichting
alleen jammer dat het geen SPD pedalen zijn, dan kon ik er ook makkelijk op fietsen elk weekend
kleding/pedalen, fietscomputer (met hartslag en cadans), verlichting
alleen jammer dat het geen SPD pedalen zijn, dan kon ik er ook makkelijk op fietsen elk weekend
[ Voor 38% gewijzigd door Bramster op 23-11-2008 18:04 ]
Dat is een mooi fietsje ja!
Nice bike.
Ik zet alleen mijn vraagtekens om de zadelhoogte, hij zit vrij laag tov. het stuur?
Ik zet alleen mijn vraagtekens om de zadelhoogte, hij zit vrij laag tov. het stuur?
Ik denk dat het wel oke is. Als het een beginner is, is het wel fijn om wat lager te zitten en wat wendbaarheid te winnen door de lagere zadelhoogte. Naarmate je vordert kun je dan het zadel hoger zetten. Met de zadelhoogte die hij heeft, ben ik ook begonnen en ik vond het in ieder geval wel prettig. Inmiddels heb ik het zadel al hoger staan, dat wel.
Ja en dan een kettingspanner aanbrengen zoals die fiets op het plaatjeJazzper schreef op donderdag 20 november 2008 @ 08:55:
4. de aandrijflijn werkt optimaal, want weinig onderdelen, geen bochten in de ketting en precies recht (geen scheve lijn).
..

De sinne skynt al ieuwen oer ûs lân, bringt de iere moarn. Eltse dei op nij.
Join de Nederlânse Kreft Kei
Rohloff genereert ook extra wrijvingIds Lupo schreef op zondag 23 november 2008 @ 19:31:
[...]
Ja en dan een kettingspanner aanbrengen zoals die fiets op het plaatje. Doe dan de ketting wordt opspannen door middel van een excentrische trapas. Als je single speed rijdt kun je ook een dikkere ketting gebruiken. Niet dat iele spul
. Overigens als je een naafversnelling hebt (rohloff...) kun je ook lekker ''single speed'' rijden .
Ik snap je punt, echter werkt wendbaarheid andersom, als je hoger zit tov. je stuur reageert je fiets directer / racy-er. Lager zitten is meer "laid-back" vanwege de afstand tussen torso en stuur.Roet schreef op zondag 23 november 2008 @ 19:16:
Ik denk dat het wel oke is. Als het een beginner is, is het wel fijn om wat lager te zitten en wat wendbaarheid te winnen door de lagere zadelhoogte. Naarmate je vordert kun je dan het zadel hoger zetten. Met de zadelhoogte die hij heeft, ben ik ook begonnen en ik vond het in ieder geval wel prettig. Inmiddels heb ik het zadel al hoger staan, dat wel.
nu je het zegt, het zadel lijkt wel laag te staan, ik zal het hem volgende week eens zeggen
Hele gave fiets ja!Skuzz schreef op zondag 23 november 2008 @ 17:30:
erg mooie fiets! Nu maar hopen dat deze mooie fiets ook goed gebruikt gaat worden, want mijn broer heeft nog nooit sportef op een fiets gezeten! En toch gelijk zo'n fiets kopen, we shall see.... (en anders ga ik er wel op fietsen)
Mocht het hem nou niet bevallen en hij wil de fiets kwijt. PB mij dan even
Dan claim ik hem zelf wel hoorImpry schreef op maandag 24 november 2008 @ 08:59:
[...]
Hele gave fiets ja!
Mocht het hem nou niet bevallen en hij wil de fiets kwijt. PB mij dan even![]()
Hehe
Dat dacht ik al wel ja.
Heeft iemand misschien nog redelijke velgen liggen (voor v-brake's)? Ik heb deze velgen pas laten richten en nu zit er al weer een slag in, voor en achter
Nu behandel ik mijn fiets niet echt heel erg lief, maar ik denk dat betere velgen toch wel steviger zijn.
Ik heb geen zin om veel geld uit te geven aan deze (oude) fiets aangezien ik volgens voorjaar (als de belastingcentjes zijn teruggeboekt
) een nieuwe (of mooie 2e hands) wil gaan kopen. Dus als iemand nog wat heeft liggen voor niet al te veel heb ik wel interesse 
edit:
hmm, dit is ook wel een leuke update voor mijn huidige fiets: http://www.moozes.com/?pg=webshop&cat=27&type=M
hmm....
Ik heb geen zin om veel geld uit te geven aan deze (oude) fiets aangezien ik volgens voorjaar (als de belastingcentjes zijn teruggeboekt
edit:
hmm, dit is ook wel een leuke update voor mijn huidige fiets: http://www.moozes.com/?pg=webshop&cat=27&type=M
hmm....
[ Voor 10% gewijzigd door Bramster op 24-11-2008 10:24 ]
Ik heb de ketting nu helemaal opnieuw ingevet en ik wil die graag weer vast maken...heb er een schakel (eigenlijk 2 anders past het niet op elkaar) eraf gehaald ivm lengte, maar nu krijg ik het pennetje er niet meer in dat eerst op die buitenste schakel zat...het andere pennetje dat ik over heb vliegt er vrij makkelijk weer uit
Wie heeft er tips?
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
er zijn speciale link-schakels, die zijn gemaakt om vaker los gehaald te worden
Ja, die powerlinks en die was ik helemaal vergeten te halen....maar op dit moment zoek ik hier even een oplossing voor want ik zou heel graag morgen op de fiets naar stage willen gaan...
Ecodan warmtepomp
Als je twee schakels eruit hebt gehaald, heb je twee pennetjes over.
Heb je ook al het andere pennetje geprobeerd?
Het kan zijn dat je bij het uitdraaien van het pennetje met de kettingspons het schakeltje wat hebt uitgewijd, waardoor je pennetje nu niet zijn grip kan krijgen...
Heb je ook al het andere pennetje geprobeerd?
Het kan zijn dat je bij het uitdraaien van het pennetje met de kettingspons het schakeltje wat hebt uitgewijd, waardoor je pennetje nu niet zijn grip kan krijgen...
Zoals ik al zei, het andere pennetje zit er vrij losjes in
Valt er niet spontaan uit, maar ik heb morgen toch alleen de fiets nodig voor een ritje van en naar stage, dus dan doe ik het daar maar ff mee.
Ecodan warmtepomp
Vandaag maar eens een spatbordje voor men voorwiel gehaald en een paar handschoenen.
Een: SKS Shockblade

Achter spatbordje had ik al een SKS X-Blade.
En een paar Pro-bikegear - fleece se. Geen plaatje van te vinden. Maar onder kant is nep leer acht iets, en bovenkant fleece stof.
En toen maar stukje door bos om nijmegen gaan fietsen. Maar was beetje optimistisch dat ik met spatboorden niet nat of fies zou worden. Even vergeten dat water en modder als je er hard door heen rijd ook aan de zijkant omhoog vliegd. Dus uurtje gefietst en totaal onder de blubber, maar was wel gaaf fietsen door de blubber en de sneeuw.

En een paar Pro-bikegear - fleece se. Geen plaatje van te vinden. Maar onder kant is nep leer acht iets, en bovenkant fleece stof.
En toen maar stukje door bos om nijmegen gaan fietsen. Maar was beetje optimistisch dat ik met spatboorden niet nat of fies zou worden. Even vergeten dat water en modder als je er hard door heen rijd ook aan de zijkant omhoog vliegd. Dus uurtje gefietst en totaal onder de blubber, maar was wel gaaf fietsen door de blubber en de sneeuw.
[ Voor 3% gewijzigd door kippy op 25-11-2008 17:15 ]
Mietjekippy schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 17:13:
Vandaag maar eens een spatbordje voor men voorwiel gehaald en een paar handschoenen.
[afbeelding]
Handtekening
Dank je. Heb geen probleem met fies worden maar alles je gezicht in vliegd is gewoon zwaar iritand. En aangezien ik geen mudd board op men frame kan bevestigen is dit een best ok optie. Als het droog is heb ik geen probleem om zonder spatboarden te rijden, maar met dit soort weer vind ik het toch wel erg prettig. Zeker als je langer dan een uurtje wil rijden zonder totaal doorweekt te zijn.
Idd, groot gelijk in, heb toendertijd ook van die goedkope standaard "rechtoe recht aan flap spatborden" gehad, maar die sks'jes werken toch een stuk beter!
Heb zelf de sks mudmax en de sks xtra dry, en weinig tot geen last van rond vliegend modder.
Heb zelf de sks mudmax en de sks xtra dry, en weinig tot geen last van rond vliegend modder.
Heb -2.5 en -2.75 ogen. En een sportbril die goed naar je hoofd gevorm is en ook nog op sterkte is niet te betalen. Teminste ik heb het geld er niet voor over. Lenzen heb ik nog wel aan gedacht maar lijkt me niet zo veel, dus ik rij met men gewoone bril op die absoluut niet alles tegen kan houden.FMS schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 19:16:
Crap in je gezicht is inderdaad irritant maar dan doe je toch gewoon een bril op.
Mudmax is super relaxt, had ik op men oude fiets ook. Maar bij mijn nieuwe fiets lopen de versnellingskabels onder het frame door, waardoor ik er geen kan monteren.Joopieboy schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 19:22:
Idd, groot gelijk in, heb toendertijd ook van die goedkope standaard "rechtoe recht aan flap spatborden" gehad, maar die sks'jes werken toch een stuk beter!
[ Voor 35% gewijzigd door kippy op 25-11-2008 19:28 ]
Voor de echte goor-ness.kippy schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 17:13:
[afbeelding]
Zelf ook een dergelijk spatbord voor als het écht te bont is, alleen helaas nu niet meer mogelijk met mijn voorvork icm. remote lockout. De kabel loopt vanuit zitpositie gezien links naar boven, waar het spatbord in hoort te klikken in de houder.
Helaas pindakaas dus: Dat wordt modderhappen.

mudguardje op je frame scheelt ook al een boel.dnhelle schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 22:08:
[...]
Voor de echte goor-ness.
Zelf ook een dergelijk spatbord voor als het écht te bont is, alleen helaas nu niet meer mogelijk met mijn voorvork icm. remote lockout. De kabel loopt vanuit zitpositie gezien links naar boven, waar het spatbord in hoort te klikken in de houder.
Helaas pindakaas dus: Dat wordt modderhappen.
Handtekening
Ik ben nog steeds op zoek naar een nieuwe MTB. Vandaag bij een Cube dealer al binnengelopen en een folder meegekregen. Viel mij op dat alle 2008 modellen in de uitverkoop zijn?
Iemand nog goede tips van aanbiedingen? (mijn buget ligt rond de 1000 euro)
@Skuzz: die Specialized is erg mooi! Waar is die fiets gekocht?
Iemand nog goede tips van aanbiedingen? (mijn buget ligt rond de 1000 euro)
@Skuzz: die Specialized is erg mooi! Waar is die fiets gekocht?
die Specialized (Ik neem aan dat je de Stumpjumper bedoeld
) is gekocht bij Hendrikx 2-Wielers in Buggenum (in het zuiden van ons landje) maar met dat budget kom je net over de helft van zo'n fiets
Ik heb trouwens besloten mijn huidige Specialized Hardrock te gaan up-graden
er gaat een LX-groep opkomen en een setje nieuwe velgen en dan ben ik al een heel stuk. Het frame zelf ga ik ook van een ander kleurtje voorzien.
Voor de voorvork was ik er aan het denken om een (2e hands) 80mm vork aan te schaffen en dan een andere stuurpen zodat het stuur weer wat omlaag komt. Zou dat een beetje werken of kan ik beter toch gaan zoeken naar een 63mm vork? Als die uberhaubt nog te vinden zijn...
En ik heb mijn fiets gevonden op internet! blijkt helemaal geen '97 model te zijn maar eentje uit 2000
http://www.bikepedia.com/...&Model=Hardrock&Type=bike
Ik heb trouwens besloten mijn huidige Specialized Hardrock te gaan up-graden
er gaat een LX-groep opkomen en een setje nieuwe velgen en dan ben ik al een heel stuk. Het frame zelf ga ik ook van een ander kleurtje voorzien.
Voor de voorvork was ik er aan het denken om een (2e hands) 80mm vork aan te schaffen en dan een andere stuurpen zodat het stuur weer wat omlaag komt. Zou dat een beetje werken of kan ik beter toch gaan zoeken naar een 63mm vork? Als die uberhaubt nog te vinden zijn...
En ik heb mijn fiets gevonden op internet! blijkt helemaal geen '97 model te zijn maar eentje uit 2000
http://www.bikepedia.com/...&Model=Hardrock&Type=bike
[ Voor 69% gewijzigd door Bramster op 25-11-2008 23:05 ]
Gewoon stoer kijken en doorrijden... bij mij komt het iig zelden echt in m'n ogen terecht.FMS schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 19:16:
Crap in je gezicht is inderdaad irritant maar dan doe je toch gewoon een bril op.
Leuk topic!
Een vriend van mij rijdt sinds kort veel en ik probeer nu wekelijks een keer met hem mee te rijden. Momenteel is dat vooral over asfalt met af en toe een bospaadje. Gisteren zo 65km gedaan van Breda naar de Biesbosch en weer terug.
Ik heb zelf een Trek 7100FX die ik eigenlijk voor woon-/werkverkeer heb gekocht. Dat is een hybride achtig model

In hoeverre is zo een fiets uberhaupt geschikt om bospaadjes mee te pakken? Ik vind zelf de velgen wat smal en de bandjes wat dun, waardoor ik bang ben dat het niet erg grote klappen kan hebben. Sowieso mis ik wat grip als ik moet afzetten in de blubber
Is met zo een fiets goed offroad te rijden? Zou ik er eventueel meer geschikte banden, en misschien zelfs velgen op kunnen/moeten doen, of is het verstandiger gewoon eens voor een echte mountainbike te gaan kijken als ik dit serieuser wil gaan doen?
@kippy
Is een zonnebril op sterkte niets? Als je binnenkort toevallig nog aan een nieuwe bril moet krijg je die er sowieso gratis bij
Een vriend van mij rijdt sinds kort veel en ik probeer nu wekelijks een keer met hem mee te rijden. Momenteel is dat vooral over asfalt met af en toe een bospaadje. Gisteren zo 65km gedaan van Breda naar de Biesbosch en weer terug.
Ik heb zelf een Trek 7100FX die ik eigenlijk voor woon-/werkverkeer heb gekocht. Dat is een hybride achtig model

In hoeverre is zo een fiets uberhaupt geschikt om bospaadjes mee te pakken? Ik vind zelf de velgen wat smal en de bandjes wat dun, waardoor ik bang ben dat het niet erg grote klappen kan hebben. Sowieso mis ik wat grip als ik moet afzetten in de blubber
Is met zo een fiets goed offroad te rijden? Zou ik er eventueel meer geschikte banden, en misschien zelfs velgen op kunnen/moeten doen, of is het verstandiger gewoon eens voor een echte mountainbike te gaan kijken als ik dit serieuser wil gaan doen?
@kippy
Is een zonnebril op sterkte niets? Als je binnenkort toevallig nog aan een nieuwe bril moet krijg je die er sowieso gratis bij
[ Voor 6% gewijzigd door frickY op 26-11-2008 10:55 ]
Je zou het natuurlijk gewoon eens moeten proberen, maar mijn ervaring met een hybride in het bos was niet zo goed. Het was veeel lek rijden geblazen (tot wel 3 keer lek, beide keren dat ik het probeerde). Met dit weer (de diepe modder door de de sneeuw) kom je sowieso nergens trouwens.
Proberen al gedaan. Dat gaat ansich prima, mits je de blubber een beetje weet te mijden.
Maar ben eerder bang dat ik de velgen of wiellagers kapot rijdt, dus vandaar de vraag. Ik heb geen idee waar die dingen voor geschikt zijn in een dergelijke fiets.
Het is overigens niet de bedoeling recht door een bos te knallen. We pakken wel een beetje de paadjes die daar al liggen door andere fietsers en/of wandelaars. Het terrein is dus redelijk effen met wat kuilen, bulten, stronken, plassen en los zand. Daar gaan we dan met een gangetje of 25km/u overheen.
@hieronder
Modder in het gezicht vind ik nog niet zo een probleem. Ik zet alleen mijn zonnebril op om te zorgen dat ik geen vliegjes en takken in mijn oog krijg, zoals de eerste keer toen ik een rondje bos deed. Daar zijn geen spatborden tegen
Maar ben eerder bang dat ik de velgen of wiellagers kapot rijdt, dus vandaar de vraag. Ik heb geen idee waar die dingen voor geschikt zijn in een dergelijke fiets.
Het is overigens niet de bedoeling recht door een bos te knallen. We pakken wel een beetje de paadjes die daar al liggen door andere fietsers en/of wandelaars. Het terrein is dus redelijk effen met wat kuilen, bulten, stronken, plassen en los zand. Daar gaan we dan met een gangetje of 25km/u overheen.
@hieronder
Modder in het gezicht vind ik nog niet zo een probleem. Ik zet alleen mijn zonnebril op om te zorgen dat ik geen vliegjes en takken in mijn oog krijg, zoals de eerste keer toen ik een rondje bos deed. Daar zijn geen spatborden tegen
[ Voor 18% gewijzigd door frickY op 26-11-2008 11:52 ]
Heb ik van de zomer al gekocht. Maar dan zit je nog aan modelen die niet als sport zonne brillen brillen gevormd zijn. Die zijn er wel, maar dan ben je minimaal 500 euro alleen voor de glazen kwijt. En dat vind ik een beetje veel van het goede. Maar met een spatbordje als het echt blubber baggeren is gaat het goed, enb als het droog is gaat het ook goed zonder spatbordje. Dan maar een beetje een mietje zijnfrickY schreef op woensdag 26 november 2008 @ 10:51:
@kippy
Zojuist laatste bestelling gedaan en dan krijgt de fiets over ongeveer een week nieuwe wieltjes (Hope Pro 2/DT 4.2D) en nieuwe schakelkabels van nokon (wit). Kan niet wachten om de boel te gaan monteren
, maar eerst nog rest van de fiets uit elkaar prutsen, want heb nu bijna alles uit elkaar liggen
en dan alles goed schoon maken en vetten
[ Voor 6% gewijzigd door The_Scarabial op 26-11-2008 19:44 ]
Hoe is het met je crank afgelopen, THES?
@ Balboa: Mudguard is leuk en handig, maar als je SKS gewend bent geweest...

Had ik dat nog niet berichtdnhelle schreef op woensdag 26 november 2008 @ 20:22:
Hoe is het met je crank afgelopen, THES?
zo, heb net, als het goed is, een voorvork gekocht, een Rockshox Judy uit 2000, ideaal voor mijn Hardrock omdat die instelbaar is op 63, 80 en 100mm. En wat ik zoek is een 63mm vork zodat ik de geometrie niet verander.
Welke Judy precies? Moet je die met Shims verstellen?
Heb ook met Judy gereden, echter kan ik me geen Judy herinneren die extern verstelbaar is?
Heb ook met Judy gereden, echter kan ik me geen Judy herinneren die extern verstelbaar is?
voor zover ik weet en Judy XC, is inderdaad niet extern verstelbaar, moet met ringen binnenin (voor zover ik kan uitmaken uit een handleiding die ik op internet vond). De vork is inmiddels door een vriend van me opgehaald in Den Bosch en die neemt em als het goed is maandag mee naar school, pas dan weet ik of het een goede koop geweest is (maar voor 30 euro kan het moeilijk echt tegenvallen natuurlijk
)
Ik heb ook net de LX groep (met XT V-brakes), een Specialized stuurpen (de huidige gaat met een hoek omhoog, ik wil een wat vlakkere proberen) en een Specialized stickerset besteld
nu nog op zoek naar een leuk 2e hands wielsetje, een stuur, zadelpen/zadel en een paar spuitbusjes verf en dan is mijn oud beestje weer een beetje meer naar mijn wens
Ik heb ook net de LX groep (met XT V-brakes), een Specialized stuurpen (de huidige gaat met een hoek omhoog, ik wil een wat vlakkere proberen) en een Specialized stickerset besteld
nu nog op zoek naar een leuk 2e hands wielsetje, een stuur, zadelpen/zadel en een paar spuitbusjes verf en dan is mijn oud beestje weer een beetje meer naar mijn wens
Vandaag men fiets bij de fietsen maker op gehaald. Had men voorwiel er uit gehaald en perongeluk de rem in gedrukt (sram juicy three) en toen gingen men remblokjes niet meer uit elkaar.
Maar nu merk ik dat ik te weinig remkracht heb. Ik heb op het internet gezocht hoe je dit kan verstellen, maar kan niets vinden. Dus weet iemand hoe je de remkacht van deze olie disc brakes kan verstellen?
http://www.sram.com/en/se...ew.php?catID=1&subcatID=1
Maar nu merk ik dat ik te weinig remkracht heb. Ik heb op het internet gezocht hoe je dit kan verstellen, maar kan niets vinden. Dus weet iemand hoe je de remkacht van deze olie disc brakes kan verstellen?
Was ik al bang voor. Naja het is gelukkig maar men voorrem en over een paar maanden heb ik mijn eerste 1000Km er op zitten dus dan heb ik ook mijn eerste gratis onderhoudsbeurt. Dan laat ik de fietsenmaker er dan wel naar kijken.frickY schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 21:05:
Ontluchten en bijvullen, vrees ik.
Anoniem: 16728
begrijp ik goed dat ze je voorwiel eruit hebben gehaald en in je rem hebben geknepen??kippy schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 16:53:
Vandaag men fiets bij de fietsen maker op gehaald. Had men voorwiel er uit gehaald en perongeluk de rem in gedrukt (sram juicy three) en toen gingen men remblokjes niet meer uit elkaar.
Indien zoja, dat is niet zo slim, je remcilinders zijn dan uit je calipers gelopen.
Nogal een fout van de winkel zeg.
terug geven die fiets en ze het goed laten doen en natuurlijk geen cent betalen daaraan, het is hun fout.
Nee, je begrijpt het niet goed. Hij zegt dat hij zelf zijn voorwiel er uit heeft gehaald en per ongeluk zijn rem ingedrukt.
Ik vermoed dat zijn fietsenhandel vervolgens de druk van het systeem heeft gehaald om de blokken te kunnen scheiden, waardoor er nu lucht in zit. Je remhandle voelt dan een beetje sponzig aan. Als je hem in 1x volledig indrukt voel je eerst tegendruk, maar die zakt daarna langzaam weg.
Dat is athans mijn ervaring met schijfremmen op bromfietsen.
Hoe maken jullie je fiets overigens schoon na een rondje touren? Ik spuit nu meestal voordat ik ga rijden nog wat WD40 op alle bewegende onderdelen omdat dit naast smerend ook vocht- en vuil werend werkt. Ik merk alleen dat zand hier toch bijzonder sterk aan blijft kleven. Naderhand zet ik mijn fiets gewoon weg en als na een dag alles is opgedroogd veeg ik het frame schoon met een doek, en maak ik de derailleurs schoon met een kwast. Dat is echter nogal een rotklus. Hoe doen jullie dat?
Ik vermoed dat zijn fietsenhandel vervolgens de druk van het systeem heeft gehaald om de blokken te kunnen scheiden, waardoor er nu lucht in zit. Je remhandle voelt dan een beetje sponzig aan. Als je hem in 1x volledig indrukt voel je eerst tegendruk, maar die zakt daarna langzaam weg.
Hoe maken jullie je fiets overigens schoon na een rondje touren? Ik spuit nu meestal voordat ik ga rijden nog wat WD40 op alle bewegende onderdelen omdat dit naast smerend ook vocht- en vuil werend werkt. Ik merk alleen dat zand hier toch bijzonder sterk aan blijft kleven. Naderhand zet ik mijn fiets gewoon weg en als na een dag alles is opgedroogd veeg ik het frame schoon met een doek, en maak ik de derailleurs schoon met een kwast. Dat is echter nogal een rotklus. Hoe doen jullie dat?
Dat heb je goed. Heb de rem zelf ingedrukt. Maar ik voel geen tegen druk als ik de remmen in druk. Maar deze stomiteit heeft me gelukkig geen cent gekost behalve men fiets ruim en dag kwijt. En het is alleem men voorrem maar dus heel erg is het niet, volgende keer dat de fiets naar de fietsenmaker moet laat ik em wel fixen.frickY schreef op zondag 30 november 2008 @ 15:05:
Nee, je begrijpt het niet goed. Hij zegt dat hij zelf zijn voorwiel er uit heeft gehaald en per ongeluk zijn rem ingedrukt.
Voor het schoonmaken van mijn fiets gebruik ik Cyclon Bionet en voor het smeren van de ketting Cyclon Dry Weather Lube. Dit ik moet zeggen dat dit spul perfect werkt, zeker de de bionet werkt erg lekker.
Ja, als ik stil sta en men rem volledig in druk kan ik men wiel moet een beetje moeite nog draaien.FMS schreef op zondag 30 november 2008 @ 15:47:
Heb je geprobeerd om een paar keer goed te remmen? Want meestal corrigeert het zichzelf.
Inderdaad. Als je nou een paar kilometers gaat fietsen en dat steed doet, zul je wss merken dat je steeds meer remkracht hebt. Zo niet: ontluchten.kippy schreef op zondag 30 november 2008 @ 15:53:
[...]
Ja, als ik stil sta en men rem volledig in druk kan ik men wiel moet een beetje moeite nog draaien.
Zijn er hier mensen die wel eens zijn gaan MTB'en rond Luik ? Ik heb nu met een paar vrienden een paar keer hier in de omgeving (zuid limburg) gefietst, maar we zoeken eigenlijk wat nieuws. Nu zie ik dat er in Luik toch aardig wat leuke routes liggen.
Voorrem is naar mijn mening de meest belangrijke rem op je mtb.kippy schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 21:11:
[...]
Was ik al bang voor. Naja het is gelukkig maar men voorrem en over een paar maanden heb ik mijn eerste 1000Km er op zitten dus dan heb ik ook mijn eerste gratis onderhoudsbeurt. Dan laat ik de fietsenmaker er dan wel naar kijken.
zo, ik heb eindelijk mijn frame helemaal kaal 
De bottom-bracket wilde maar niet los, na veel geweld (en de andere kant op draaien....) is het nog wel gelukt gelukkig.
Wat wel raar is dat mijn bracket andersom lijkt te zijn als wat ik lees op internet. Daar las ik dat aan de kettingkant normale draad zit (linksom is dus los) en aan de andere kant linkse draar (rechtsom is dus los) maar bij was het dus andersom. Ik hoop wel dat mijn nieuwe LX bracket gaat passen...
De bottom-bracket wilde maar niet los, na veel geweld (en de andere kant op draaien....) is het nog wel gelukt gelukkig.
Wat wel raar is dat mijn bracket andersom lijkt te zijn als wat ik lees op internet. Daar las ik dat aan de kettingkant normale draad zit (linksom is dus los) en aan de andere kant linkse draar (rechtsom is dus los) maar bij was het dus andersom. Ik hoop wel dat mijn nieuwe LX bracket gaat passen...
voor:

tijdens:

lekker aan de gang met chemicaliën
dadelijk een "na" foto
oh, let niet op de troep trouwens
edit:
en de huidige staat van het frame

(er hangen zo te zien wel wat stofdeeltjes in mijn kamer nu
)

tijdens:

lekker aan de gang met chemicaliën
dadelijk een "na" foto
oh, let niet op de troep trouwens
edit:
en de huidige staat van het frame

(er hangen zo te zien wel wat stofdeeltjes in mijn kamer nu
[ Voor 34% gewijzigd door Bramster op 01-12-2008 15:40 ]
Is die verf zo snel droog dat je em op een bank durft te zetten... Maar ziet er al netjes uit ik zou het niet snel durven om zo iets te doen (natuurlijk wel afhankelijk van de leeftijd van het frame).
Geen angst voor Oxidatie...
Succes met afplakken, lakken en opbouwen

zit ondertussen al een laagje primer overdnhelle schreef op maandag 01 december 2008 @ 18:30:
Geen angst voor Oxidatie...
en zeg maar gewoon roest hoor, dit is een oerstevig stalen frame
Zozo lekker bezig! Ben benieuwd, succes.
Heb je afgeplakt?? Vooral schroefdraden e.d. Succes in ieder geval. Welke kleur gaat het worden?
ik gok roze met paarsdnhelle schreef op maandag 01 december 2008 @ 21:40:
Heb je afgeplakt?? Vooral schroefdraden e.d. Succes in ieder geval. Welke kleur gaat het worden?
hee skuzz. Twee vragen, een opmerking:
- cool project!
- welk spul bijt je het mee af? ziet er smooth uit, ik moet ook nog een fiets afbijten (racer)
- waarom nieuw uiterlijk? zag er toch ok uit?
- cool project!
- welk spul bijt je het mee af? ziet er smooth uit, ik moet ook nog een fiets afbijten (racer)
- waarom nieuw uiterlijk? zag er toch ok uit?
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
ik heb gewoon een potje afbijt gehaald bij de bouwmarkt, 2x gedaan en toen met een 3M scotch pad het mooi glad gemaakt en de laatste restjes weggehaald.
linksachter zat roest, en de lak op de rechte buis was ook slecht, zat ook een wat roest onder, en omdat het kan en leuk is
Ik wil het frame trouwens een subtiel kleurtje geven, ik denk dat het (donker) blauw metallic met een hele donkere grijs/antraciet. en dan een beetje in hetzelfde design als wat het was. Ik heb ook al een setje donkerblauwe Specialized stickers besteld op ebay.
Eigenlijk moet ik "Customized" stickers hebben met het Specialized font
linksachter zat roest, en de lak op de rechte buis was ook slecht, zat ook een wat roest onder, en omdat het kan en leuk is
Ik wil het frame trouwens een subtiel kleurtje geven, ik denk dat het (donker) blauw metallic met een hele donkere grijs/antraciet. en dan een beetje in hetzelfde design als wat het was. Ik heb ook al een setje donkerblauwe Specialized stickers besteld op ebay.
Eigenlijk moet ik "Customized" stickers hebben met het Specialized font
Daar waar weer wat in moet komen is uiteraard afgeplaktdnhelle schreef op maandag 01 december 2008 @ 21:40:
[ Voor 17% gewijzigd door Bramster op 01-12-2008 21:57 ]
Tip: via de specialized website en de Nederlandse verdeler kun je originele sticker-sets verkrijgen.
Goede kleurkeuze. Succes.
Goede kleurkeuze. Succes.
kun je eens een macro shot maken van een stukje frame? is het echt smooth als een mofo nu? Geeft de burger weer moed voor mijn eigen projectje
er zit nu al primer op he? maar ik wil best een foto'tje maken, desnoods met een super-macro voorzet lens 
btw. als je wat meer geduld neemt met het gebruik van de afbijt kan het vast nog wel lukken zonder schuren
btw. als je wat meer geduld neemt met het gebruik van de afbijt kan het vast nog wel lukken zonder schuren
[ Voor 33% gewijzigd door Bramster op 01-12-2008 23:05 ]
Ziet in eerste instantie gaaf uit, maar mag ik vragen wat je precies allemaal hebt afgeplakt buiten je remnokken?
trapas heb ik half ingedraait zodat die draar schoon blijft, en de bevestiging van derailleur is afgeplakt.
de bevestigingsoogjes voor een bagagedrager heb ik niet afgeplakt omdat ik die toch niet ga gebruiken en hetzelfde voor de bidonhouders (ik heb een camelbak)
de bevestigingsoogjes voor een bagagedrager heb ik niet afgeplakt omdat ik die toch niet ga gebruiken en hetzelfde voor de bidonhouders (ik heb een camelbak)
Ok, dat scheelt al iets.
Dus zadelpenbuis en vorkbuis zijn open en bloot?
Ga je btw ook je vork opnieuw lakken?
zadelpenbuis en vorkbuis zijn open ja, maar daar komt misschien wat overspray in, en anders even een schuurpapiertje erdoorheen, dus zo'n ramp is dat ook niet.dnhelle schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 20:02:
Ok, dat scheelt al iets.
Vork ga ik doen ja, aangezien die nu geel is
Het frame is klaar 

(klikbaar)
het antraciet is helaas niet helemaal zoals ik me had voorgesteld, misschien had ik beter toch maar een metallic antraciet moeten pakken, maar ik vind het wel goed geweest met al het spuiten :wink:
Met de logo's ben ik wel erg blij, die zijn echt super gelukt
nu nog afwachten hoe het gaat uitzien als alles is afgebouwd

(klikbaar)
het antraciet is helaas niet helemaal zoals ik me had voorgesteld, misschien had ik beter toch maar een metallic antraciet moeten pakken, maar ik vind het wel goed geweest met al het spuiten :wink:
Met de logo's ben ik wel erg blij, die zijn echt super gelukt
nu nog afwachten hoe het gaat uitzien als alles is afgebouwd
Erg goed gelukt!
Ook mooi met de Decals. Opbouwen geblazen nu, of ga je eerst de vork lakken?
Ook mooi met de Decals. Opbouwen geblazen nu, of ga je eerst de vork lakken?
vork moet ik ook nog lakken ja, die gaat blauw worden, dadelijk maar aan beginnen.
en voor het opbouwen moet ik helaas eerst nog wachten op onderdelen
en voor het opbouwen moet ik helaas eerst nog wachten op onderdelen
Dit topic is gesloten.