Hey, hey! HEY!Jazzper schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 22:07:
coole bike!
en @ ventiel verhaal: LOOOOL!!! een prestaventiel als 'vreemd' benoemen op een mtb/racefiets
no offence uiteraard, maar wat hierboven staat: bouwmarkt mtb's niet meegerekend heeft elke racer of mtb normaliter presta. Hele oude mtb's nog wel eens van die schrader autobandventielen en citybikes ordinaire dunlop ventielen. Ik ben hier overigens zekerder van bij race dan bij mtb (voor wat betreft de stelligheid van verkondigen). Nou ja, met een verloopje of beter nog een goede (race/mtb)-fietspomp zonder verloopje, kom je een heel eind.
Ik heb in m'n leven veel verschillende mountainbikes gezien, maar ik kan me niet heugen dat ik ooit zo'n prestaventiel ben tegengekomen. M'n kubus heeft ook gewoon autobandventielen. Misschien bekend in de racerij, maar eerder een vreemde eend in de bijt als het aankomt op "gewone" mountainbikes als je 't mij vraagt.
edit @ hierboven: nou ik ken ze alleen maar met presta, maar zal wel toeval zijn. En nee, ik fröbel geen racebandjes in mijn 2.25 mtb-bandjes
[ Voor 48% gewijzigd door Jazzper op 24-06-2009 22:50 ]
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Ik kreeg tijdens de route in Lage Vuursche een klapband. Gelukkig had een andere biker een reserve band beschikbaar (+ pompje) Voor 3 euro kon ik de route uitfietsen en ben ik thuis gekomen
Dat is toch een aardig eindje. Ik fiets zelf meestal over de herikerberg en de friezenberg/borkeld rond Markelo. Zitten leuke stukjes in en op de herikerberg is de crossbaan natuurlijk leuk, evenals de naastgelegen singletracks.The_Scarabial schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 17:35:
[...]
Het zijn de vaste route's van Holten (32km) , Hellendoorn (20) en Lemele (15) aan elkaar geknupt en heen en terug naar huis met wat extra lussen van mezelf erbij (vaak de zware klimmen 2 of 3 keer).
Conditie is op dit moment erg goed, train ook 3-4 keer per week.
De Holterberg route wil ik ook een keer weer fietsen, ik heb die vorig jaar bij een bedrijfsuitje gefietst. De route is goed te doen. Ik heb toen incl. zoeken naar een collega (was weggefietst naar het terras, had geen zin) 40 km gefietst. Toen was ik echter wel kapot als in de zin van ik kon mijn benen aardig voelen.
De wijzen komen uit het Oosten!
whoah.. dat valt wel op iigHarmen schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 22:37:
![]()
Vandaag mn fiets opgehaald.
[afbeelding]
Detail:
[afbeelding]
Moet nog wat aan gedaan worden. De remkabels zijn ietsje te lang.
Moet ook nog even kijken of de voorvork goed afgesteld staat.
Fiets overgens lekker.
Wat kosten die bandjes nou? Dat zou ook wel hip staan op mijne denk ik! Heb nu achter ff uit noodzaak m'n ouwe continental traffic er op gegooid maar wil toch wel zsm 2 dezelfde bandjes.
Ik moet morgen*ochtend* nog even naar local fietsensjaak danwel mammoet oid om ff een 31.6 zadelpen te scoren + klem, fietst wat lastig nu zonder zadel
Wat een heerlijk fietsje is dit geworden zo
Morgen maar even de manual van m'n demper door gaan lezen, dat schijnt nog wel een hele studie te worden
[ Voor 8% gewijzigd door SchizoDuckie op 25-06-2009 01:13 ]
@Impry
Fiets altijd al met een race cassette.
Hier in de buurt hebben we geen bergen etc.
@Jazzper
Ja fiets met gripshift, deze zijn de X.0 van SRAM. Schakeld als de tierelier.
Whatever.
@ MadMarky: Presta-ventiel is steeds gangbaarder aan het worden. Auto-ventiel (schräder) was 'vroegah' sporadisch te vinden, maar niet zoveel als het standaardventiel of presta-ventiel.
@ Schizoduckie: Mooi geworden. Leuke fiets, mooi opgebouwd. Hopelijk houdt dit frame het een tijdje uit! Wat voor een band past er nu niet in, aan de achterzijde?
Qua pompje moet je een hogedruk pomp hebben met (jawel
De naam waar je naar moet zoeken is Fox / Peak / BBB fork pump.
Zelf heb ik de Fox, en ervaring is dat je na 1x instellen het pompje in een kastje legt en niet meer gebruikt. Jammer, want ze kosten wel wat knaken!
Thanks, er zit nu wel een protector op... een plastic.dnhelle schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 08:29:
@ Harmen, prachtige fiets. Mooie kleur, vond op de fabrieksfoto de blauwe SID wat afsteken, past er nu perfect bij. Ga je nog wel een chainstay-protector plaatsen?
Denk dat ik er een stoffen op zet, die kunnen wat meer hebben natuurlijk.
Whatever.
Je zou ook kunnen overwegen van een tweaker zo'n ding een paar weken te lenen, mijn ervaring is namelijk dat het even zoeken is voor je de goeie druk hebt (Reba). Daarna raak je bij normaal onderhoud zo weinig lucht kwijt dat je pas bij de volgende servicebeurt weer moet pompen
@Harmen: op mijn Copperhead zat standaard ook een dikker stuk plastic als bescherming. Na een weekje knallen in de bergen zag dat er echt niet meer uit, en heb ik dus zo'n stoffen ding erop gezet
[ Voor 15% gewijzigd door MBV op 25-06-2009 11:01 ]
Thanks!dnhelle schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 08:29:
@ Schizoduckie: Mooi geworden. Leuke fiets, mooi opgebouwd. Hopelijk houdt dit frame het een tijdje uit! Wat voor een band past er nu niet in, aan de achterzijde?
De niet passende is een Fat albert 26x2,35
2 tientjes is idd goed te doenMBV schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 11:00:
@Schizo: Ik kreeg zo'n vorkpompje van de fietsenmaker erbij: die leverde Koga bij al zijn fietsen, en 3/4 van de stadsfietsklanten gebruikte dat ding toch nooit. Verder vind ik die knaken wel meevallen, ik dacht 2 tientjes bij de fietsenmaker: http://www.bike2build.nl/...category/C/subcategory/30
Je zou ook kunnen overwegen van een tweaker zo'n ding een paar weken te lenen, mijn ervaring is namelijk dat het even zoeken is voor je de goeie druk hebt (Reba). Daarna raak je bij normaal onderhoud zo weinig lucht kwijt dat je pas bij de volgende servicebeurt weer moet pompen
Wat chainstay protection betreft, ik gebruik van dat stuurlint voor op racefietsen en zet dat vast met een tie-wrap. ghetto maar erg doeltreffend.
[ Voor 49% gewijzigd door SchizoDuckie op 25-06-2009 14:15 ]
- Gehard stalen kettingslot met lakbescherming (schuimrubber+duct tape op frame)
- Schakeling optimaal ingesteld (snel, kort schakelen, kan schakelen onder extreme kracht zoals optrekken)
- Voorvering gevoeliger afgesteld
- Slick banden
- Slippen gaat bijna direct, voor scherpe bochten hier in Amsterdam een must
- Banden halfhard opgepompt (2 bar) voor extra grip
Ik ben een type wat mijn fietsen zo snel mogelijk probeert te slopen. De hoop op een sterke fiets die onbreekbaar is, heb ik opgegeven en daarom vervang ik om de zoveel tijd een kapot onderdeel. Werkt beter en is (nog) goedkoper. Laatste vervangingen:
- Voorrem hendel (kapot geknepen)
- Trapas (versleten)
- Versnellingskabel (versleten)
- LED lampjes (pats! op de grond na een flinke jump)
[ Voor 22% gewijzigd door Ruudjah op 25-06-2009 14:24 ]
Gripshift, heerlijk. Ik rijd ook nog met oude SRAM attack shifters..die gaan nog lang niet weg (denk ik)Jazzper schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 22:49:
zie ik nou gripshift? is dat weer in of ben je stiekem net zo retro als ik?
...
Stoer.Ruudjah schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 14:19:
... Ik ben een type wat mijn fietsen zo snel mogelijk probeert te slopen. De hoop op een sterke fiets die onbreekbaar is, heb ik opgegeven en daarom vervang ik om de zoveel tijd een kapot onderdeel. Werkt beter en is (nog) goedkoper. Laatste vervangingen: ...
Dat is ook de definitie van mtb.
en er zijn genoeg vaste vorken te krijgen als je geen vering wilt...
en een kleine happy van mijn kant, 29er wiel past in mijn voorvork, woei!

Idd, het valt me echt op hoe snel het schakelt.Vos schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 14:29:
[...]
Gripshift, heerlijk. Ik rijd ook nog met oude SRAM attack shifters..die gaan nog lang niet weg (denk ik).
Klik volgende versnelling, ook wel handig dat je kan zien welke versnelling te pakken hebt.
Viel me gisteren op dat mn voorvork een sis geluid maakt bij het inveren. (Net of de schijf aanloopt oid)
Had gelezen dat het misschien de rebound valve kon zijn.
Zal eens een pompje aanschaffen om de boel op spanning te zetten. (de lbs heeft er niks aan gedaan vrees ik, weet niet hoe die dingen fabrieksaf worden geleverd? )
Whatever.
Het kan ook niet anders met een TerraLinerAlloyRuudjah schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 14:36:
Ik hoop dat je de sarcastische ondertoon niet vergeet op te pikken
@ Skuzz, dat is pas speling!!
@ Harmen, altijd goed om de waardes even na te lopen. Sissen kan gebeuren, is niet gek.
Vulling afmeten op je eigen gewicht scheelt altijd, al is het alleen al tussen de oortjes.
Inderdaad, mijn revelation en rp23 achterdemper sissen allebei, m'n vorige reba sl deed het ook. Niets om je zorgen over te maken. Afstellen op je eigen gewicht en voorkeur is wel een pré. Schema staat op de voorvork of op de site van rockshox.Harmen schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 14:43:
[...]
Viel me gisteren op dat mn voorvork een sis geluid maakt bij het inveren. (Net of de schijf aanloopt oid)
Zal eens een pompje aanschaffen om de boel op spanning te zetten. (de lbs heeft er niks aan gedaan vrees ik, weet niet hoe die dingen fabrieksaf worden geleverd? )

Bevalt erg goed!
Nu nog een broek en shirt kopen, ben ik weer helemaal compleet
http://www.specialized.co...el.jsp?spid=40637&eid=107
Mijn specs zijn beter, mijn gadgets vetter, om over persoonlijkheid nog maar niet te spreken.
Klopt, vond hem al behoorlijk ver inveren.charrel schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 15:23:
[...]
Inderdaad, mijn revelation en rp23 achterdemper sissen allebei, m'n vorige reba sl deed het ook. Niets om je zorgen over te maken. Afstellen op je eigen gewicht en voorkeur is wel een pré. Schema staat op de voorvork of op de site van rockshox.
Heb daarom het test tochtje maar op de lock-out gedaan.
@Raveon, mooie fiets. Ziet er degelijk uit.
[ Voor 4% gewijzigd door Harmen op 25-06-2009 15:42 ]
Whatever.
Harmen schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 14:43:
[...]

Iets serieuzer: sis-geluiden komen vaak uit de demper, net zoals de schokdemper van een auto (hoor je goed als je met het raampje open een drempel op rijdt). Bij mijn Reba zit er alleen een rebound-damper op, en als je die te strak (langzaam) zet, maakt hij ook herrie bij het uitveren. Er wordt dan onder vrij grote kracht olie door veel kleine gaatjes geperst, en dat maakt herrie
Vette fiets hoor! Hele mooie felle kleur oranje.Raveon schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 15:24:
Sinds een paar weken weer begonnen met mountainbiken, en wel op deze knal oranje Specialized Rockhopper Comp:
[afbeelding]
Bevalt erg goed!
Nu nog een broek en shirt kopen, ben ik weer helemaal compleet![]()
http://www.specialized.co...el.jsp?spid=40637&eid=107
M'n voeten

Op 6 km van huis een lekke band krijgen midden in het park als je nét alles afgesteld en je eerste rondje wil gaan raggen hebt is nooit grappig...
Had natuurlijk precies nog niet m'n plakspullen allemaal bij me, want het was vakantie en heb al die meuk uit m'n rugzak gegooid... Dat werd dus lopen
Morgenochtend. band. plakken.

die discussie over gripshift doet me twijfelen wat ik voor mijn bike 2 be ga gebruiken... ik heb nog setje SRAM Gripshift liggen, maar ook nog setje, eh.. hoe heet dat? rapidfires? van shimano. Met je duim dus.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Ik vind rapidfire's (ik heb deore LX shifters) echt een stuk lekker werken dan gripshift, vooral omdat het stuk tussen je duim en wijsvinger niet zo'n dikke eeltplek krijgt en mn vingers er beter van heel blijven, en dat clicky-clicky geluidje is zo lekkerJazzper schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 00:38:
hehe balen!
die discussie over gripshift doet me twijfelen wat ik voor mijn bike 2 be ga gebruiken... ik heb nog setje SRAM Gripshift liggen, maar ook nog setje, eh.. hoe heet dat? rapidfires? van shimano. Met je duim dus.
Verder blijft het echt een persoonlijk voorkeur verhaal natuurlijk
[edit]
Net nog maar even nieuwe bandjes gescoord, 26x2.0 lijkt me wel zat voorlopig, en nu eens een combo proberen voor meest asfalt, wat er nog net mee doorkan in de modder

Schwalbe Hurricane
[edit2]
Klaar!
[ Voor 34% gewijzigd door SchizoDuckie op 26-06-2009 19:27 ]
Wat betreft de gripschift rapidfire discussie. Ik heb tot nu toe ook altijd met rapidfire geschakeld, maar zit toch te overwegen om op mijn nieuwe fiets ook met grips op te bouwen. Het schakelt toch directer en comfortabeler als je de handjes serieus aan het stuur moet hebben. Nagenoeg alle wedstrijdrijders rijden ook met gripshift. Ik merk het vooral als ik meetrain met de wedstrijdgroep en we oefenen bijvoorbeeld een XC start en je wil op vol vermogen wegtrekken (hoog op het buitenblad) en toch kunnen schakelen. Dat lukt nagenoeg niet met rapidfires en wel met grips. Overigens is schakelen op zo'n moment per definitie slecht voor je materiaal.
Zag op mountainbike.nl dat je de de bergrace Oosterbeek gaat rijden. Heftig rondje hoor. Heb gisteren met de club en o.a. Nick (Biking Rebel op mtb.nl) de ronde twee keer gereden en nog wat in de omgeving getrained. Geloof me dit is een hele heftige met een paar hele serieuze tricky beklimmingen. Boven komen moet je van goede huize komen. Met een beetje geluk rijdt de 150 minuten de wat losliggende stukken goed in. Ik ben zelf wel op het terrein aanwezig bij de RETO tent, maar rij hoogstwaarschijnlijk niet mee in verband met verplichtingen de avond ervoor. Mocht ik scherp opstaan doe ik een nainschrijving op de 75 minuten. Welke afstand rij je?
Wel een heel mooi rondje heb ik gehoord.
Morgenochtend maar eens mijn XT 07 crankstel monteren, heb ik ook nog een keer wat te doen.
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Vet mooi. Maar die bar-ends. Het is zo zonde. Iets als Pamela Anderson met een paar extra borsten op haar rug. Sommigen zullen er van houden, het is niet mijn pakkie an.
LOL en bedankt hemaartend schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 10:44:
[...]
Vet mooi. Maar die bar-ends. Het is zo zonde. Iets als Pamela Anderson met een paar extra borsten op haar rug. Sommigen zullen er van houden, het is niet mijn pakkie an.

De 75 minuten afstand, weet niet wat het wordt denk dat het 4 rondes worden en dat het zwaar wordt dat had ik begrepen (het weer is ook heftig, 26 gradenKeX schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 20:53:
[...]
Zag op mountainbike.nl dat je de de bergrace Oosterbeek gaat rijden. Heftig rondje hoor. Heb gisteren met de club en o.a. Nick (Biking Rebel op mtb.nl) de ronde twee keer gereden en nog wat in de omgeving getrained. Geloof me dit is een hele heftige met een paar hele serieuze tricky beklimmingen. Boven komen moet je van goede huize komen. Met een beetje geluk rijdt de 150 minuten de wat losliggende stukken goed in. Ik ben zelf wel op het terrein aanwezig bij de RETO tent, maar rij hoogstwaarschijnlijk niet mee in verband met verplichtingen de avond ervoor. Mocht ik scherp opstaan doe ik een nainschrijving op de 75 minuten. Welke afstand rij je?
Holten was ook al vrij pittig, hoop dat dit in dezelfde lijn ligt.
Was eigenlijk niet van plan om me helemaal naar de tering te rijden, maar als ik eenmaal van die andere bikers voor me heb, dan werkt dat vaak als een rode lap op een stier
We gaan het zien morgen, zometeen nog ff een lekkere hersteltraining doen en dan ben ik er klaar voor
Zou het er niet beter uitzien met van die ergon-grips met barend? Die zijn een stuk kleiner en een beetje gekromd. En ik vind ze ideaal voor op mijn stadsfiets, nog altijd niet uitgeprobeerd op het terrein i.v.m. knieproblemen. Daar zit nu trouwens wel schot in sinds ik betere schoenen heb gekocht: ik bleek altijd met mijn enkels tever naar binnen te staan.
Gripshift is persoonlijk, ik vind het recht een bitch om mee te schakelen.Jazzper schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 00:38:
hehe balen!
Ok ik heb wel goedkope meuk maar dan nog, ik heb liever een gewone trigger.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Mooi ding hoor! Jammer dat de bar-ends, maar vooral het zadel complete afbreuk doen aan de rest van de fiets. Probeer ook eens een zwarte zadelpen/klem.
MjahImpry schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 16:23:
[...]
Mooi ding hoor! Jammer dat de bar-ends, maar vooral het zadel complete afbreuk doen aan de rest van de fiets. Probeer ook eens een zwarte zadelpen/klem.

Eerste wijziging volgende maand wordt SPD pedalen + schoenen, daarna zien we wel weer verder.
ik krijg momenteel zoveel van iedereen dat ik zelfs al spullen weg ga gooien (en dan weet het vaste publiek dat het wel heel erg moet zijn)
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Als ik onderin olie erin probeer te spuiten kan ik drukken met de spuit wat ik wil maar de olie wil niet erin, boven heb ik het reservoir opengeschroeft en bij de rem het kraantje opengezet.
Het rare is dat het spuitje wel naar buiten beweegt als ik met de remkraan pomp maar dat als ik vanaf de andere kant (van af de rem onderaf) probeer bij te vullen met het spuitje dan lukt het niet.
Weet iemand wat het kan zijn?
ik zoek nog het hardst naar een cheapo/ouwe balhoofdset. Daar heb ik er nog 2 van nodig.
En die shimano pedalen van je wil ik misschien ook wel. Weet je zo het nummer? PL-Mxxx?
@Lennart: welk merk/type? Elk type rem werkt anders.
Hee!MBV schreef op maandag 29 juni 2009 @ 10:47:
Ga maar met Schizo uitvechten wie die pedalen wil hebben het meeste ervoor biedtBalhoofdset had ik geloof ik nog wel liggen, maar durfde ik niet te verkopen omdat ik het idee had dat hij redelijk ver heen was. Van mij mag je hem proberen, die past toch wel in een envelop. 1 1/8" threaded.
@Lennart: welk merk/type? Elk type rem werkt anders.
@mbv: shifters + balhoofdset + verzendkosten ben ik wel bij! ik dm je even
Wat is er mis met opbieden?

En in zijn laatste reactie haakt jazzper toch al af, dus maakt het niks uit
[ Voor 12% gewijzigd door MBV op 29-06-2009 13:33 ]
nee hoor, jij was eerst, klaar.
Als je nog niet hebt, zal ik eens kijken. Komen van een cannondale af, dus het echte werkJazzper schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 09:46:
iemand enig idee waar ik nokjes voor een vork kan krijgen? Ik wil graag die Rond Magura 2-stroke gebruiken, maar die is door de vorige eigenaar als disc-brake vork gebruikt. Ik zoek me rot, maar kan nergens losse nokjes voor v-brakes vinden.

Twee puntjes waar ik graag jullie mening over wil hebben:
- Na ongeveer 40 km met deze mtb te hebben gereden maakt de fiets een tik geluidje elke keer als het voorste tandwiel een keer rondgaat. Maakt niet uit welk van de drie voorste verzetten ik gebruik. Het is geen luide tik, maar ik kan het wel duidelijk voelen via de rechter trapper. Ik zie niet waardoor het geluid wordt veroorzaakt. Wat zou het kunnen zijn?
- Het zadel is niet comfortabel. Dat had ik ook niet verwacht van een mtb, en zeker niet omdat ik geen speciale broek gebruik met zeem. Alleen ben ik benieuwd hoe ik het beste kan zitten. Als ik wat achterop ga zitten kan ik net de twee zitbeenderen gebruiken om op het zadel te laten rusten. Alleen is het zadel daar net iets te smal voor. Ik moet moeite doen om precies die botten op het zadel te houden. Moet ik een ander zadel kopen (breder) of moet ik op mijn organen (you know what I mean) gaan zitten?
Een tripje LBSCubix schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 12:00:
Ik heb als mijn eerste mtb een Cube Attention gekocht:
[afbeelding]
Twee puntjes waar ik graag jullie mening over wil hebben:
[list]
• Na ongeveer 40 km met deze mtb te hebben gereden maakt de fiets een tik geluidje elke keer als het voorste tandwiel een keer rondgaat. Maakt niet uit welk van de drie voorste verzetten ik gebruik. Het is geen luide tik, maar ik kan het wel duidelijk voelen via de rechter trapper. Ik zie niet waardoor het geluid wordt veroorzaakt. Wat zou het kunnen zijn?
Kwa zadel... het kan wennen zijn; het kan zijn dat dit zadel niet lekker voor jou is; Als je voor 1) toch bij de LBS bent wat proberen
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Nee joh, een zeem. Dat is voor spandex-rijders en mietjes. Zemen is absoluut niet stoer!!11!!oneone!!zonoskar schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 19:58:
In plaats van een ander zadel te kopen, kun je ook een broek met zeem kopen
/serious: Een zeem is hét devies voor iedere rijdende mtb'er. Al is het onder je 3kwartbroek in een onderbroekvorm. Het helpt echt!
Oah... Kinky!!! Hebben wij toevallig al een keer samen gereden?maartend schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 20:36:
Of het zadel met zadelpen eruithalen en een wc-ontstopper plaatsen
Ondertussen vermoed ik ook dat het iets te maken heeft met mn voorvork. In een bocht lijkt deze niet geheel stabiel. Het is een Manitou Axel. Even kijken of daar iets aan gedaan kan worden. Opvallend is dat er altijd een klein beetje olie na het rijden achterblijft, dus misschien is er een poot lek ofzo.Xander2000 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 14:24:
Ik merkte gister een probleem op steentjes / asfalt. Zordra ik mijn fiets plat in de bocht gooi wordt mijn stuur instabiel en lijkt het net alsof ik onderuit lazer. Volgens mij komt het doordat mn velg in mn band opschuift. Mn band blijft goed contact houden met de weg, maar mijn velg blijft niet netjes in het midden maar schuift een stukje naar links/rechts. Op zich is het aardig logisch omdat zo'n band natuurlijk vrij hoog en dik is.
Is dit een kwestie van verder oppompen? Of vraagt dit gewoon om een andere band?
[ Voor 6% gewijzigd door Oyster op 07-07-2009 20:48 ]
Je band schuift wel over de velg, maar dat zou juist voor extra grip moeten zorgen: het profiel schuift namelijk naar het loopvlak (de bocht...)
Frame: Radon Zr Team maat Large of 20 inch
Voorvork: Magura Ronin 80mm
Balhoofd: Fsa Orbit-z semi
Shifters: LX dual
Schijfremmen: Shimano LX
Schijven: Alligator windcuters 160 mm
Wielset: Mavic crossrides
Banden: Schwalbe NN/RR
Derailleur achter: Shimano XT
Derailleur voor: Shimano Deore << die zal geupgrade moeten worden, hij heeft de vorige verkocht.
Kabels: Jagwire
Crankstel: Shimano LX hollowtech 2
BB lagers: shimano xt ( moeten vervangen worden)
Zadelpen: RFR 31,6
Zadel: San Marco Blaze

Wat kunnen jullie hiervan zeggen? Ik moet dus de voorderailleur tzt vervangen en nu meteen dus de BB lagers. Wat kost zo'n geintje? dus niet als je het zelf doet, maar bij de LBS? Want voor zo'n BB heb je speciaal gereedschap nodig begrijp ik. Welke heb ik dan precies nodig? Of als ik een XT BB haal, zit ik sowieso goed? Ik twijfel nog ff of ik dat zelf ga doen namelijk...
En Large/20", kan dat als ik op m'n racefiets ook large heb? ik ben 1m76.
ZEKER GEEN 20" kopen met jouw lengte. No way! 17" zou beter moeten passen, op een 20" MTB lig je helemaal uitgestrekt op. De bovenbuislengte is de maat waar je eigenlijk naar zou moeten kijken bij een MTB, anders dan bij racefietsen, waar men meer naar de zitbuislengte kijkt. Voor jouw lengte zou een bovenbuis (horizontaal gemeten) goed zijn tussen de 56 en 58cm. Het eea is een beetje afhankelijk van je lichaamsbouw. Heb je lange benen (dus kortere torso) => kleiner frame, eerder richting 56cm. Heb je kortere benen (dus langere torso) => groter frame, eerder richting 58cm dus.born2tweak schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 22:24:
Hey guyz, ik ga dan toch eindelijk een MTB kopenHet heeft even geduurd, maar ik wilde voor een vrij strak budget een leuke fiets hebben. Onderstaand de specs van de fiets die het waarschijnlijk gaat worden. (als ie bij het bekijken niet tegenvalt):
Frame: Radon Zr Team maat Large of 20 inch
Voorvork: Magura Ronin 80mm
Balhoofd: Fsa Orbit-z semi
Shifters: LX dual
Schijfremmen: Shimano LX
Schijven: Alligator windcuters 160 mm
Wielset: Mavic crossrides
Banden: Schwalbe NN/RR
Derailleur achter: Shimano XT
Derailleur voor: Shimano Deore << die zal geupgrade moeten worden, hij heeft de vorige verkocht.
Kabels: Jagwire
Crankstel: Shimano LX hollowtech 2
BB lagers: shimano xt ( moeten vervangen worden)
Zadelpen: RFR 31,6
Zadel: San Marco Blaze
[afbeelding]
Wat kunnen jullie hiervan zeggen? Ik moet dus de voorderailleur tzt vervangen en nu meteen dus de BB lagers. Wat kost zo'n geintje? dus niet als je het zelf doet, maar bij de LBS? Want voor zo'n BB heb je speciaal gereedschap nodig begrijp ik. Welke heb ik dan precies nodig? Of als ik een XT BB haal, zit ik sowieso goed? Ik twijfel nog ff of ik dat zelf ga doen namelijk...
En Large/20", kan dat als ik op m'n racefiets ook large heb? ik ben 1m76.
Ik ben 1.82m en rij een 18" of 59.5cm bovenbuis.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
veel geprobeerd, maar een kleiner frame is voor mij veel prettiger, wendbaarder. En in de L&D is dat fijner, als je wat meer technische parcourtjes rijd, met veel kleine krappe bochten is dat fijner. Wanneer je meer rechtdoor gaat rijden, en meer op snelheid, dus stabiliteit rechtdoor, zal een grotere fiets beter passen.. Just my opinion...
Ik heb niets te melden.
Jazzper schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 07:45:
mtb kan voor mij ook niet groot genoeg zijn, maar dat is voorkeur. Houd nou eenmaal meer van racehouding dan van een wendbaar klein fietsje (ook niets mis mee maar je kan niet en en).
Belangrijkste is dat je goed zit... Of je dat nu doet met een relatief lang frame of andere stuurpen zal ander stuurgedrag opleveren ja, maar het kopen van een kleinere fiets om wendbaarder te zijn als je op een grote fiets goed zit is m.i. gewoon dom.joeltje schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 07:56:
ik rij een 17.5" er met 1.82
veel geprobeerd, maar een kleiner frame is voor mij veel prettiger, wendbaarder. En in de L&D is dat fijner, als je wat meer technische parcourtjes rijd, met veel kleine krappe bochten is dat fijner. Wanneer je meer rechtdoor gaat rijden, en meer op snelheid, dus stabiliteit rechtdoor, zal een grotere fiets beter passen.. Just my opinion...
Best wel handig dat je de vork zo op spanning kan zetten.
9 bar in de positieve en negatieve kamer.
De rechter poot zit een soort van buisje in van +/- 20cm lang. Enig idee waar deze voor dient? (blowoff valve oid)
Was wel even uitzoekwerk, maar dan heb je ook wat. (moet nog even kijken naar de floodgate etc)
Intern/extern kan je afstellen, enig idee hoe deze afgesteld vanuit de fabriek?
[ Voor 21% gewijzigd door Harmen op 08-07-2009 09:51 . Reden: extra info. ]
Whatever.
Ik denk dat ik toch ga kijken, ik ehb even de geometrie van het frame opgezocht en de bovenbuislengte van een 20" is 594 mm.zonoskar schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 23:57:
[...]
ZEKER GEEN 20" kopen met jouw lengte. No way! 17" zou beter moeten passen, op een 20" MTB lig je helemaal uitgestrekt op. De bovenbuislengte is de maat waar je eigenlijk naar zou moeten kijken bij een MTB, anders dan bij racefietsen, waar men meer naar de zitbuislengte kijkt. Voor jouw lengte zou een bovenbuis (horizontaal gemeten) goed zijn tussen de 56 en 58cm. Het eea is een beetje afhankelijk van je lichaamsbouw. Heb je lange benen (dus kortere torso) => kleiner frame, eerder richting 56cm. Heb je kortere benen (dus langere torso) => groter frame, eerder richting 58cm dus.
Ik ben 1.82m en rij een 18" of 59.5cm bovenbuis.
Aangezien ik korte benen en dus een langer torso heb, zou het misschien nog wel es uit kunnen komen. Hoeveel zou een cm of anderhalf extra uitmaken hierin?
Even als toevoeging, ik race veel op m'n racefiets, dus die houding ben ik wel gewend

[ Voor 3% gewijzigd door born2tweak op 08-07-2009 16:04 ]
Bedankt voor je super informatieve post. Het balhoofd heeft in ieder geval geen speling. Dat heb ik toevallig vorige week nog gecheckt. Ik merk wel dat de voorvork in de "heen en weer" beweeg richting absoluut niet stijf is. Het lijkt er een beetje op dat het gewoon een nadeel van die vork is. Ik ga hem even uit elkaar halen en inspecteren. Alhoewel ik zie dat een nieuwe vork voor 90e te scoren is, vraag ik me af of ik er nu nog wel moeite in moet steken.dnhelle schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 21:53:
Draai hem even volgens de manitou-manual uit elkaar, als je de goede tools ervoor hebt. Anders even laten servicen bij de LBS. Het kan zijn dat je bushings (binnenlagers voor de veerpoten) gesleten zijn, het kan ook zijn dat je balhoofd speling heeft. Check dat door je voorrem in te houden en met het stuur licht naar voor/achter te wiebelen. Voel je 'getik', dan kun je mbv. de inbusbouten op je voorbouw / a-headset de speling oplossen.
Je band schuift wel over de velg, maar dat zou juist voor extra grip moeten zorgen: het profiel schuift namelijk naar het loopvlak (de bocht...)
Zoals je het vertelt in de 'heen en weer' beweging, heb je speling in je bushings.
Als je toch ruim in je budget zit, is het een leuk klusje om te doen. Leer je ook weer eens sleutelen!
Nu ben ik dus aan het kijken naar een andere ketting, welke kettingen zijn aan te bevelen? Ik heb een Bulls Copperhead 3 met XT derailleurs. Van de casette durf ik niet te zeggen of deze ook XT is. De site vermeldt dit: Kassette Shimano, 11-34T.
http://www.bike2build.nl/product/details/number/CH1030
Dit lijkt me wel een mooie ketting, ik neem aan dat SLX goed genoeg is, ik fiets voor recreatief gebruik. Of kan ik beter 4 euro meer neerleggen voor een XT/ultegra ketting? Een deore ketting is er ook, die is wat goedkoper. Kort gezegd: Deore 13,50 SLX 17,50 en XT 21 euro. Welke is aan te raden?
ik rijd altijd al met gripshift, nu met X.0 2008 heJazzper schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 22:49:
zie ik nou gripshift? is dat weer in of ben je stiekem net zo retro als ik?
edit @ hierboven: nou ik ken ze alleen maar met presta, maar zal wel toeval zijn. En nee, ik fröbel geen racebandjes in mijn 2.25 mtb-bandjes
new old school?
Beetje crossposten hè?NoepZor schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 09:06:
Gister wezen fietsen in het bos, ging op een of andere manier mijn ketting er af. Ik deze er weer opschakelen, zet aan, pats hele ketting doormidden. Waarschijnlijk was bij het er af lopen al een zijde van de schakel losgeraakt.
Nu ben ik dus aan het kijken naar een andere ketting, welke kettingen zijn aan te bevelen? Ik heb een Bulls Copperhead 3 met XT derailleurs. Van de casette durf ik niet te zeggen of deze ook XT is. De site vermeldt dit: Kassette Shimano, 11-34T.
http://www.bike2build.nl/product/details/number/CH1030
Dit lijkt me wel een mooie ketting, ik neem aan dat SLX goed genoeg is, ik fiets voor recreatief gebruik. Of kan ik beter 4 euro meer neerleggen voor een XT/ultegra ketting? Een deore ketting is er ook, die is wat goedkoper. Kort gezegd: Deore 13,50 SLX 17,50 en XT 21 euro. Welke is aan te raden?
Shimano XT 14,95 eur + 4,95 verzendkosten.
Iemand nog ervaringen met mn bovenstaande vraag? Vork afstelling...
Het is een Rockshox Sid race.
Heb hem nu al aardig afgesteld, echter blijf ik steken op de motion control. (interne en externe overloop bescherming) Floodgate.
@MBV, een kleine update....
[ Voor 43% gewijzigd door Harmen op 09-07-2009 22:17 ]
Whatever.
Punt 1: mijn glazen bol is laatst gevallen
Punt 2: wat is je probleem met je huidige afstelling? Zorg eerst maar eens dat je luchtdruk en rebound bevallen (in die volgorde) en ga dan eens denken over de rest van de gizmo's.
Punt 3: RTFM
[ Voor 64% gewijzigd door MBV op 09-07-2009 21:28 ]
Damn deze heeft een opbouwhoogte van enkele mm's. Best cool. Eens kijken hoe het staat en of ik niet een kuub spacers moet gebruiken op de vork.
Lockout is eigenlijk een demper op de ingaande slag, net zoals de rebound op de uitgaande slag werkt. Je draait hem met dat knopje op je stuur helemaal dicht. Om te zorgen dat je bij een grote rots niet over je stuur gaat (en je lockout kapot rijdt) kan je de flood-gate instellen: als de druk boven die drempelwaarde uit komt stopt hij met dempen en kan de vork vrij inveren.NoepZor schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 12:12:
Kun je daar ook niet de snelheid mee regelen waarmee de vork inveert? Dus hoe verder open hoe makkelijker de vork veert?
Wat jij wilt doen kan bij sommige vorken: ipv de lockout helemaal vastdraaien, draai je hem een stukje. Omdat het over een SID gaat: RockShox heeft een lockout-remote die dat kan: ipv helemaal de lockout erop, kan je met een stelwieltje de 'hardheid' van de lockout bepalen.
- een 1 1/8" headset. Had een cane creek 2e hands gekocht. Bleek het semi integrated te zijn. En dat past niet bij mij (buitenmaat 50mm auw...)
- een setje nokken voor mijn Rond Magura 2-stroke vork. Alternatief is een... Suntour XCC en dat wil je niet
mooi klussen geblazen!
Gisteren meteen een stukje bos hier achter gepakt, erg super gaaf, had ik veel eerder moeten doen!
Helaas wel wat stoeien met m'n pedalen, ik schiet er steeds uit! Het zijn ritchey pedalen, spd model. Ik heb shimano plaatjes gehaald en die onder m'n schoenen geschroefd, maar helaas schiet (vooral m'n rechter) schoen er steeds uit. Ik heb 't idee dat ie aan de voorkant er uit schiet, omdat ik m'n voet iets beweeg.
Even voor de zekerheid, maar het ronde nokje zit toch voor? Daar waar een pijltje op staat
Maar goed, dit is um:

met closeup van de schijven (die ik zelf erg mooi eruit vind zien):

Klein beetje specs:
Frame: Radon Zr Team
Vooral LX montage, eigenlijk alles, behalve de achter derrie, die is XT.
Voor zit nog een Deore derrie op, maar daar gaat wss LX of SLX op. Maar voorlopig doet ie het.
Velgen zijn Mavic Crossride's, bijna nieuw!
Magura Ronin 80mm voorvork
Ben er erg blij mee! Morgen maar meteen een vergunninkje halen hier bij de VVV. Is verplicht in 't Montferland (mijn achtertuin) en je krijgt er meteen mooie routes bij!
Mijn achteras is weer aan het zwabberen, en met mij gaat het ook weer redelijk.
Loopt sinds vorige week bij een fysio vanwege de groeipijnen in de knieën en een vast zittende onderrug.
Inmiddels 2 a4'tjes met oefeningen die ik 's ochtends en 's avonds moet doen en inmiddels gaat het wel weer, bewegen gaat al wat soepeler en ik ben al minder stram.
Dit weekend weer op de fiets naar mijn werk gegaan en dat gaat steeds beter, denk volgende week weer eens beginnen met geasfalteerd rijden, rondje rondom sittard/geleen, kleine 20km zal dat worden en dan langzaam aan weer afstanden rijden.
Sparen voor de nieuwe mtb schiet niet op, de auto staat inmiddels al 2,5 week bij een monteur, afdeling bodemloze put dus.
Sven, hoe gaat ie daar? Druk aan het verbouwen of nog tijd om te fietsen?
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Dus navigatie erop geschroefd, en gaan met die banaan; ik ben helemaal ongetraind (doe geen sport ofzo), fiets bijna nooit en tegenwind de hele weg.
Het is natuurlijk wel een beetje een dooddoener in dit topic
We hebben er de halve dag overgedaan met pauzes

Gister weer naar huis, waren naar het station gefietst in de gietende regen en in utrecht kwamen we erachter dat de treinen niet reden dus hebben we laatste 25km met zadelpijn en een beetje spierpijn naar huis getrapt.
Gelukkig trok dat na een uur weer weg toen ik thuis was, maar evengoed ben ik blij dat ik het een keer gedaan heb.
Had me halve rugtas vol met gereedschap en reserve onderdelen zitten omdat ik mijn fiets nog niet goed getest had na het inelkaar zetten en tot de avond ervoor er aan gesleuteld had en de vriend die meereed had zijn fiets nog nooit gebruikt terwijl hij 'm al jaren heeft.
Gelukkig heb ik geen gereeschap of plakset nodig gehad de hele weg.
Binnenkort eens kijken of we in de buurt een mooi trail kunnen vinden voor beginnende mountainbikers en kijken voor helmen, want voor asfalt koop je geen mountainbike.
Natuurlijk moet je goed zitten! Dat is het belangrijkste. De keuze die ik maakte, was omdat ik op zowel 17,5 als op de 19" hoed zat. Ik hang er zeg maar tussenin. Dus dan maar kiezen voor de fiets die het beste past bij het parcours dat ik het meeste ga rijden...McGryphon schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 08:21:
[...]
[...]
Belangrijkste is dat je goed zit... Of je dat nu doet met een relatief lang frame of andere stuurpen zal ander stuurgedrag opleveren ja, maar het kopen van een kleinere fiets om wendbaarder te zijn als je op een grote fiets goed zit is m.i. gewoon dom.
Zo dom ben ik nou ook weer niet, en ik ga ervanuit dat mijn mede GoTters dat ook niet zijn
Ik heb niets te melden.
Nog steeds bezig met de klassieke fietsjes.
@born2tweak, mooi fiets hoor!
Zal als ik jou was een paar goede pedalen halen, Eggbeaters zijn ideaal.
Whatever.
Mooie fiets ja, alleen alle waarschuwingen in de wind geslagen en toch een te grote fiets gekocht. Als het zadel zo goed staat dan is de fiets minstens 1 maat te groot.Harmen schreef op maandag 13 juli 2009 @ 08:58:
@born2tweak, mooi fiets hoor!
Zal als ik jou was een paar goede pedalen halen, Eggbeaters zijn ideaal.
Jammer maargoed het is niet anders.
Zat zelf ook te twijfelen tussen een 18/20".
Volgens berekeningen kwam ik uit op 19,3".
Whatever.
Volgens de officiele standaarden zal m'n fiets inderdaad te groot zijn, maar ik vond het best fijn eigenlijk zo. Hopelijk stoot ik hier niemand mee tegen 't hoofd, want de aangedragen adviezen zijn zeker welkom! Allen bedankt daarvoor!
Wel jammer van die pedalen, ze schijnen vrij nieuw te zijn. Toch werken ze voor mij niet helemaal lekker en ik zie het niet zo zitten om er meteen weer geld tegenaan te gooien...
Ik zal em nog es strakker zetten, kijken of het helpt!
Ik heb wel zin om 'mijn' route es te fietsen. Schijnt dat bij Zeddam een super mooie mtb route is!
Lekker is dat, da's m'n achtertuin
Dit zal pas over een aantal weken zijn i.v.m. vakantie, dus nog tijd genoeg om te orienteren.
Helaas staat mijn Trek 4300 uit 2000/2001 met een gebroken frame in de garage weg te stoffen, dus is het tijd voor een nieuwe of een goede 2e handse.
Mijn budget is rond de 750 euro, en ik zal regelmatig het bos bezoeken of toerritjes gaan maken.
Zelf ben ik wat gaan rondkijken naar fietsjes die ik vooral mooi vind, en ik kwam uit bij de:
Cube LTD Comp Disc 2009.
specs: http://www.cubebikes.nl/?...d=2&module_id=43&detail=3
Deze zit iets boven budget maar toch.
Een andere optie is de
Cube Acid 2009
specs: http://www.cubebikes.nl/?...d=2&module_id=43&detail=3
Verder heb ik bij de Giant fietsen gekeken, maar deze spreken me op de 1 of andere manier iets minder aan.
Een evt. optie zou zijn:
Giant Terrago Team
specs: http://www.giant-bicycles...ikes/mountain/3531/35368/
Nou ben ik 1.83 lang, en weeg ongeveer 75 kilo, dus framemaat M (18") moet het beste bij mij passen.
Eventuele finetuning buiten beschouwing gelaten.
Wat zijn nou de beste stappen die ik kan maken om de fiets te vinden die het beste bij mij past?
Ik snap dat ik t beste gewoon naar een fietsenwinkel kan gaan en daar gewoon wat te gaan proefrijden, maar daar vind ik het op het moment nog te vroeg voor, ivm aanschaf over een aantal weken + geringe kennis van de fietsen over het algemeen op dit moment.
Heeft iemand verder tips die me kunnen helpen een goede keuze te maken?
Startpost doorgenomen en de diverse rijtjes al gezien uiteraard
ja je Deore is nog steeds in gebruik op de GFHarmen schreef op maandag 13 juli 2009 @ 08:58:
@Jazzper, goed bezig.
Nog steeds bezig met de klassieke fietsjes.
ik kan niet kiezen wat mijn main fiets wordt...
De gary fisher is te klein
de Trek is staal en zwaar maar charmant
de Giant Boulder is super licht maar pauper (=boulder)
check het: http://www.leunk.com/bikes/
optie 4: nieuw frame fiksen.
let niet op wielsetje in de frames
Welk wheelsetje raden jullie aan als mogelijke upgrade daarvan?
http://www.trekbikes.com/...n_hardtail/8_series/8500/
Gebruik enkel het middelste blad, dus dan kunnen de granny en het buitenblad eraf. Ook de voor derrie en de linkershifter + kabel etc kunnen dan gedemonteerd worden. Scheelt ook weer in gewicht.
Zal wel even wat pics schieten als het klaar is
Buitenblad fiets ik zelf wel vaak op.
Monteer je dan een groter blad?
Wanneer gaan we es samen biken Skoezie? Wordt wel eens tijd eh.
Whatever.
Binnenkort inderdaad maar weer eens samen stukkie trappen (als ik tijd heb
ff inloggen met postcode 46354
Bijvoorbeeld:
Pannespray: € 1,99 (voor je lege bandjes

SPD schoentjes: € 19,99 (had ik nog nodig om te testen met m'n nieuwe pedaaltjes

Voetpomp: € 2,99

Meer
hier
Staat meestal wel leuk spul tussen daar moet ik zeggen en het is echt geen slechte kwaliteit
deze dingen zijn ook super handig om je bike bijv. in de trein mee te locken. mijne ben ik helaas de sleutel van kwijtgeraakt na 2 jaar, tijd voor een nieuwe dus
[ Voor 6% gewijzigd door SchizoDuckie op 14-07-2009 21:30 ]
Dit topic is gesloten.