Het grote mountainbike topic (deel 12) Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 13 Laatste
Acties:
  • 36.955 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Goede tip, die fiets had ik ook net gevonden. :) Achtervering wil ik sowieso niet. Voorvering leek me wel fijn, aangezien ik niet echt stevige polsen heb. Heb nu ook al een paar weken last van mijn polsen na die valpartij* in de Ardennen.
Nu kan er altijd een andere voorvork op, maar weet niet of zo'n fiets het dan waard is, mocht je na anderhalf jaar weer een andere kopen.

*Steile afdalingen met veel rotsen, stenen en wat water ging goed, maar op een glooiend stukje asfalt ging het mis toen ik de voorrem gebruikte uit reflex met 1 hand aan het stuur.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 14:33

Impry

Rallymedia.nl

Ikke! schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 15:57:
*Steile afdalingen met veel rotsen, stenen en wat water ging goed, maar op een glooiend stukje asfalt ging het mis toen ik de voorrem gebruikte uit reflex met 1 hand aan het stuur.
http://www.mountainbike.n...opic.php?p=729766#p729766

Waar precies is het mis gegaan?
Ken de route van Coo uit m'n hoofd na er een week lang zo goed als elke dag geMTBd te hebben. ;)

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Ergens na het groene vlak nummer 2, het was nog maar een bocht voor het restaurant. Daar even op het terras gezeten om bij te komen, had wel even last van vuurvliegjes in mijn gezichtsveld zegmaar. De anderen (waren met 4) hebben dat stukje daarna heen en weer gefietst en weer bij het restaurant ben ik weer mee gegaan.
Dacht dat we er 3 uur over gedaan hadden, maar kan ook iets langer zijn geweest. Later raakte iemand ook nog een remblokje achter kwijt, dus moesten eerst langs een garage in de buurt voor een imbussleuteltje. Remblokjes van voor naar achter verhuisd en het losse blokje voor vastgezet met een draadje oid.

Sommige klimmen moesten we echt gaan lopen, bij gebrek aan kracht :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Ja, er zitten echt zware stukken in om te klimmen :D
Maar bij dat restaurant dan ben je vanaf 3 via de asfaltweg naar beneden gegaan richting het restaurant? Ipv via de klim/de afdaling door het beekje.
Wel mooie glooiende asfaltafdaling :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Nee beekje hebben we wel gehad. Gewoon de route gevolgd, dus ook dat groene vlak nummer 2. Was gevallen echt vlakbij het restaurant, we keken op de kaart. Oh moet zo een restaurant komen, en hop om de bocht was het al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Ikke! schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 17:07:
Nee beekje hebben we wel gehad. Gewoon de route gevolgd, dus ook dat groene vlak nummer 2. Was gevallen echt vlakbij het restaurant, we keken op de kaart. Oh moet zo een restaurant komen, en hop om de bocht was het al.
Ah, echt dat laatste stukje dan, naja, ongeluk zit in klein hoekje zie je wel.
Verder is het wel echt een mooie route, hopen dat je pols snel herstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 14:34
Oops ik dacht binnenkort een keer in de Ardennen te gaan fietsen, maar ik ging gisteren even in Nuenen fietsen op de Gulberg en ik ging totaal kapot. Had ook al 3 weken niet gefietst maar toch. Rij normaal in Sint-Oedenrode en Best maar dat zijn gewoon vlakke en technische rondes. Dus denk dat ik voorlopig nog even niks te zoeken heb in de Ardennen.
Kwam wel boven elke keer maar dan was ik ook wel helemaal kapot. Blijven oefenen dus :D
Of valt het klimmen wel mee in de Ardennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Het klimmen is wel te doen, als je er maar de tijd voor neemt. Op het gemakje naar boven fietsen, goed drinken/eten, op tijd rusten en dan genieten van het afdalen. ;)
Des te beter je conditie/spieren des te meer plezier je zult krijgen in het klimmen. Het wordt dan echt een uitdaging. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:44
Hee! Tijd voor nr. 13!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:54
Ikke! schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 14:18:
Ergens anders naartoe gaan wordt nog wat lastig, weet niet of een fiets in mijn Fiat Cinquecento gaat passen met de klep open :+
Trekhaak zit er vreemd genoeg niet op :?
Er zijn tegenwoordig voor weinig geld prima fietsenrekken te koop die je op je achterklep klemt, dus dan heb je geen trekhaak nodig.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

Laat ik ook een update posten (met crappy pics):

Afbeeldingslocatie: http://img151.imageshack.us/img151/2704/cimg0038custom.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img412.imageshack.us/img412/6883/cimg0039custom.jpg

Paar kleine updates dus, en een starre vork. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

^ Ziet er goed uit!
MrAngry schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 16:01:
Er zijn tegenwoordig voor weinig geld prima fietsenrekken te koop die je op je achterklep klemt, dus dan heb je geen trekhaak nodig.
Ah dat klinkt goed, heb alleen wel rare constructies gezien, spanbanden onder je bumper haken en afsteunen op je achterruit 8)7

Misschien dat zoiets ook wel makkelijk zelf te maken is. Half jaartje geleden een andere achterklep op de auto gemonteerd, had ik de oude eigenlijk moeten bewaren. Kon ik er gewoon een framepje op vastbouten. :+
Kan met deze ook wel, maar bevordert de eventuele verkoopwaarde niet echt.

Over dat klimmen in de Ardennen, wij hadden een beetje gebrek aan conditie en kracht, plus het was de eerste keer voor mij op een mountainbike. Dus als je wat vaker fietst moet het best lukken.

Ga morgenavond kijken bij een Giant Terrago :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-09 16:30

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Heb een paar nieuwe schoenen besteld, de oude waren 5 jaar en er zat inmiddels gaten in. :/
Egg beaters vernielen je zool binnen een paar jaar (contact opervlak is maar 5mm x 40mm)
Maar ze rijden zo lekker, inklikken en uitklikken is easy. _/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door Harmen op 18-08-2009 09:48 ]

Whatever.

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

MBV schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 10:27:
[...]

Jawel, M324 two-sided dingen :P Wanneer ik hem als stadsfiets gebruik, gebruik ik de 'normale' kant. SPD-schoenen zouden juist kunnen helpen: blijkt dat bij mijn gewone schoenen mijn enkels naar binnen draaien zodra ik ga staan, fietsschoenen geven vaak wat meer steun.
Eind oktober vorig jaar bij bergsport (klimmen) met name tijdens afdalingen ruw kraakbeen in mijn knieën opgelopen. Met name in die periode daarna merkte ik het ook wel tijdens het fietsen. Gelukkig is het afgenomen, maar ben er nog steeds bang voor dat het terug komt. Nu wil ik van gewone pedalen naar SPD/klik gaan. Moet ik dan nog extra letten ergens bij de aanschaf van pedalen/schoenen?
zonoskar schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 16:44:
[...]

Check je ook even welke druk je velg aankan/mag als je met 4 bar in je NN rijdt? Veel velgen mogen maar met 3 bar gereden worden met 2.1" bandjes.
Roflol, nooit geweten dat je ook je velg moest checken of ze dat aan konden. Heb eens bandjes gehad die tot 5 bar konden hebben. Het liefste reed ik dan op 4,5 bar. De laatste tijd kunnen de meeste bandjes die ik heb niet veel meer dan 4 bar hebben. Dus pomp ik ze op tussen de 3,5 en 4 bar... 2 bar vind ik echt te laag, heb daardoor al eens een lekke band opgelopen (snake bite) toen ik tijdens een MTB tochtje bij Snowworld in het zuiden van het land (weet de naam van de route niet meer) over een stoeprandje heen reed. Daarnaast heb je beduidend meer rolweerstand (fiets veel in de stad). Bij bochtenwerk (of het nu op asfalt, stenen of offroad is) vind ik hardere banden toch ook prettiger, omdat je preciezer kunt sturen. Met slappe bandjes is het net alsof je op eieren rijd. Je weet niet waar die fiets heen wil. Hooguit met gravel ondergrond of los zand op hardere ondergrond kan het je wat meer grip geven. Maar iets zegt me dat ik daar sowieso wel voor afrem.
In het bos heb ik ook geen comfort nodig (liefst rijd ik zonder geveerde voorvork), alleen bij een enkel klimmetje zou het voor wat extra grip zorgen...
Alles samengevat; geef mij mijn harde bandjes maar. Die paar momenten dat je wat langzamer bent haal je weer in omdat je bandjes zorgen voor minder rolweerstand :Y) (enige uitzondering is als je een strandrace hebt zoals de european beach challenge tussen Scheveningen en Noordwijk en weer terug...)
harry64 schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 19:29:
[...]
@ madgoblin Helm meenemen want er zijn een hoop stukken met mul zand in Schoorl, is wel eens beter geweest :/
Thanks voor de tip. Wil ik nog wel eens vergeten omdat ik er pas sinds kort eentje heb. Eigenlijk ook nooit echt nodig gehad (val nagenoeg nooit) totdat ik er de eerste keer mee fietste. Op een andere fiets (kleiner frame dan ik gewend was) 3x over de kop geslagen. Gelukkig zacht terecht gekomen en weinig van gevoeld iedere keer. Maar prettig is anders. Paar maanden geleden Zoetermeer gefietst (werd ie her en der toch ten zeerste aangeraden :+) en paar weken geleden Valkenburg, beide keren het ding vergeten.
MBV schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 20:19:
Helm heb ik altijd op, tenzij het een asfaltbeklimming is, of ik niks meer ga doen dan ik op mijn stadsfiets toch al doe (met 30-40km/u door de stad crossen :P).
Haha, in de stad een helm op. Ik zie er alleen expats mee rijden :+
Ik heb al een paar keer meegemaakt dat je maar 1 boomwortel of flinke rots nodig hebt om over de kop te gaan, en dat is best pijnlijk zonder helm (alledrie de keren met helm uitgeprobeerd trouwens ;)).
Prutser ;)
Sinds ik weer een andere fiets heb, dit maal eentje met een frame dat meer bij mijn stijl past, is het me niet meer gelukt om onderuit te gaan.
MBV schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 11:42:
Dat werkt anders. Pak je stadsfiets, gooi 5kg aan zooi op de bagagedrager, en ga een rondje fietsen (liefst met heuvels enzo). Gooi vervolgens diezelfde 5kg in een rugzak en doe hetzelfde rondje. Doordat je dat gewicht kan neerzetten op de pedalen kom je veel makkelijker weg. Je bent daarnaast veel wendbaarder doordat je het gewicht kan verplaatsen voor je balans.
Hoe dichter bij het wiel je zit, hoe beter je het gewichtsverschil merkt. Je kan 300gr aan banden/wielen heel goed merken, 300gr aan het frame al minder.

En als het een doel op zich wordt, noem je zo iemand een weight-weenie ;)
Zit daar ook een beetje verschil in kwa mensen die camelbags gebruiken en anderen weer bidons? Ik heb het liefste niks (zwaars) op m'n rug eigenlijk, maar da's meer omdat ik slappe rugspieren heb en snel rugpijn krijg. Verder zit er wel bepaalde logica in je verhaaltje. Nooit eerder over nagedacht eigenlijk. Behalve dan dat bij klimmen ik liever in mijn zadel blijf zitten om 2 redenen; het kost me meer kracht als ik ga staan, balans veranderd/grip verdwijnt van het achterwiel op een moment dat je het wel nodig hebt. Alleen bij afdalingen of technische stukjes ga ik uit het zadel omdat ik dan meer controle heb.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• Bramster
  • Laatst online: 18:22
ja, wie wil?
de code van de startpost is nu mooi overzichtelijk als je hem CP'ed in een editor. Dus dat is geen excuus meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Heb inmiddels dit deel helemaal doorgespit. Ergens kwam ik een post tegen over tijdens een training sprinten/optrekken dat je de ketting voor op het grootste blad moest zetten. Wat is hier precies het nut van?
Het enige nut wat ik kan bedenken is dat de casette achter zodoende sneller roteert waardoor er sneller geschakeld kan worden en dus je ketting minder belast of er iig eerder met volle kracht weer in je pedalen kan gaan staan. Maar doordat je in het begin van het optrekken de ketting alsnog achter op een van de grotere bladen hebt staan lijkt me dit niet helemaal jofel voor je ketting als je dit veelvuldig doet.
In stads verkeer, waar ik op het moment het meeste gebruik maak van m'n MTB, trek ik veelvuldig op. Op cruise snelheid heb ik hem voor op het grootste blad liggen. Om niet alleen op het grootste blad bezig te zijn en een beetje gelijkmatige slijtage aan de bladen te krijgen, probeer ik daarom juist ook zo veel mogelijk op het middelste blad te rijden.
Ikke! schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 20:11:

Ga morgenavond kijken bij een Giant Terrago :)
Heb in de afgelopen 10 jaar 2 Giant Terrago's versleten. Beiden hetzelfde model;

(plaatjes van marktplaats)
Afbeeldingslocatie: http://image.photojunkie.nl/getimg/XGw1HC2n_jVDHElCkmzYqA__.jpg
Afbeeldingslocatie: http://image.photojunkie.nl/getimg.php?img=M8ipRg3DEhW5yYuzJY4p4A__.jpg
Volgens de Marktplaats advertentie een Giant terrago 6061 T6 aluminium magura hs11 shimano deore lx
De verkoper vraagt er nog een € 250,- voor. Weet verder niet wat de onderhoudsstaat is van het beestje, maar de ketting ziet er wat roestig uit op een 3e foto. Ik heb het er iig niet voor over voor een model dan minstens 10 jaar oud is ;).

Moet zeggen dat ik er wel van baal dat mijn frames beiden niet bruikbaar meer zijn, maar heb er wel nog genoeg onderdelen opzitten. Sommige onderdelen zijn zelfs maar een week gemonteerd geweest toen de frames kapot gingen (gebroken achtervork en balhoofd dat dol is). Het liefste heb ik weer zo'n zelfde frame voor stadsverkeer, slicks eronder en gaan :Y)

[ Voor 31% gewijzigd door jules op 14-08-2009 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Internet doet het thuis maar half, dus kon niet posten.

Heb ondertussen een Terrrago gekocht voor 200 euro, prima staat, niks op aan te merken. Met verende voorvork (suntour, doet het nog prima). Gisteren uit geprobeerd en fietst lekker! Verbaasde me hoe makkelijk je door dikke blubber heen fietst.
Bij de intersport hadden ze geen helmen (alleen kinderhelmpjes), dus moet nog even op zoek.

Oja hij past met wat passen en meten in een Fiat Cinquecento, met voorwiel er nog in. Klep iets op een kiertje en de bestuurders deur ging nog maar net in het eerste klikje vh slot. Maar niet echt iets om heel vaak zo te doen.

Wel wat last van mijn linker pols nog, heb nu handschoentjes, eens kijken of dat nog wat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:23

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Als ik alles zo lees is een Terrago een goed begin voor een starter? Ik wil er ook een kopen (zwart / brons), maar ik heb er de ballen verstand van natuurlijk :P

* Outerspace gaat vanavond maar bellen naar de persoon in kwestie om die fiets te nemen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:07

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

jules schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 19:29:
Alles samengevat; geef mij mijn harde bandjes maar. Die paar momenten dat je wat langzamer bent haal je weer in omdat je bandjes zorgen voor minder rolweerstand :
Tests hebben aangetoond (Lees hier maar eens na) dat op alle soorten ondergrond, behalve gladde (zoals asfalt) een slappere band minder rolweerstand heeft dan een hard opgepompte. Dus je mag dan denken dat je het verlies weer inhaald met je harde bandjes, maar dat is alleen zo als er veel asfalt in je tocht zit. Laat een MTB tocht nou zo weinig mogelijk asfalt paden bevatten...

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SveNRG
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 31-08 18:11

SveNRG

Onderweg

Ik kan via m'n werk voordelig een nieuwe fiets aanschaffen. Tien jaar geleden heb ik een Raleigh ATB gekocht, tweedehands. Prima fiets! Shimano Deore achterderailleur. Heb daar al een keer banden met minder profiel opgezet. En net een nieuwe geveerde voorvork. Maar de Raleigh begint nu een beetje op te raken.

Ik rij alleen maar op de verharde weg door de stad, maar ben wel van stoepranden meepakken en er met hoge snelheid vanaf. Fiets als een bezetene van A naar B. En het moet er wel leuk en sportief uitzien. Een racefiets was ook een overweging, maar zouden de spaken denk ik vanaf vliegen. Daarom zoek ik ook een trekking / cross bike. Budget is max. 500 euro. Elke dag fiets ik zo'n 15 km.

Mijn oog viel op een paar fietsen.

Afbeeldingslocatie: http://www.trekbikes.com/images/bikes/2009/large/valencia_bluesteel.jpg
http://www.trekbikes.com/.../urban/valencia/valencia/

Afbeeldingslocatie: http://www.fietsenwinkel.nl/images/products/groot/Puch_Pantafive.jpg
http://www.fietsenwinkel....roduct.asp?ProductID=3093

Maar... ik ben geen kenner en hoopte eigenlijk op reakties zoals: "Neeeeee Sven, deze moet je kopen! Want..." :)

All that you know, is at an end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:45
Outerspace schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:02:
Als ik alles zo lees is een Terrago een goed begin voor een starter? Ik wil er ook een kopen (zwart / brons), maar ik heb er de ballen verstand van natuurlijk :P

* Outerspace gaat vanavond maar bellen naar de persoon in kwestie om die fiets te nemen.
Heb zeft een terrago, het model van vorigejaar. Ik ben er erg tevreden mee, alleen sommige van de LX onderdelen slijten wat snel, maar dat is goed te vervangen, en gelijk voor een betere kwaliteit te gaan.

Fiets lekker licht mijn Terrago.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08 14:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

Gideon schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 00:59:
[...]

Ach, vorige week nog geweest. Perfect weer en perfecte routes (had ik ook al iets gezegd over de perfecte uitpijling?)

Aanrader voor een technische uitdaging: route 6 :)

iig veel plezier!
Zeau, route 6 was inderdaad de beste. Op 1 klim na overal zo boven gekomen, maar 1 was na de regen gisteren en eergisteren spekglad met steentjes en klei :P
En de afdalingen die je af en toe tegenkwam waren helemaal geweldig, geulen, losse stenen, kortom genieten :9
Niet dat routes 1 t/m 5 slecht zijn though. En in La Roche kan je ook nog leuk fietsen, dus ik heb me echt wel vermaakt!

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
zonoskar schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 15:00:
[...]

Tests hebben aangetoond (Lees hier maar eens na) dat op alle soorten ondergrond, behalve gladde (zoals asfalt) een slappere band minder rolweerstand heeft dan een hard opgepompte. Dus je mag dan denken dat je het verlies weer inhaald met je harde bandjes, maar dat is alleen zo als er veel asfalt in je tocht zit. Laat een MTB tocht nou zo weinig mogelijk asfalt paden bevatten...
Ikzelf fiets ook liever met wat hardere banden, zo rond de 3/3,5 bar. Met minder druk heb ik gevoel dat mijn bike heel nerveus is in de bochten waardoor ik minder snel ga dan wanneer ik er meer druk opzet. Die rolweerstand kan me eerlijk gezegd gestolen worden, ik zit op m'n fiets om mij te amuseren en of ik dan 1km/u gemiddeld trager ga daar trek ik me echt niets van aan.
Voor mijn gewicht moet ik ze ook niet zo hard zetten want mijn 65 kg weegt lang niet zo zwaar door op mijn bandjes als 80/90/100 kg.

De enige moment dat rolweerstand wel van belang is, is wanneer je een asfalt afdaling hebt. Dan is het wel om ter hardst natuurlijk.

Is het trouwens normaal dat je met een mountainbike even hard naar beneden knalt als met een racefiets? Ik ben deze zomer onder andere gaan fietsen rond de Ventoux en daar kon ik de anderen met een racefiets perfect volgen in de afdaling.
Ik zou heb wat meer gewicht van mijn bike maar de rolweerstand zou op snelheden van +60km/u toch veel groter moeten zijn dan bij een racefiets waardoor ik trager naar beneden ga. Het was echter helemaal geen probleem om altijd bij de eerste 5 beneden aan te komen, naar boven was dan weer een ander verhaal 8) .

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

HIer standaard 2 bar in mijn Vredestein 2.0's, in mijn 2.2 Racekings heb ik liever 1,5 bar oid. En met 80 kg ben ik niet heel erg licht.. ;)

Met meer druk heb ik het idee dat ik aan controle en grip inboet, en rolweerstand is met 2 bar (of 1,5 met die ballonnen) nauwelijks meer dan met hoegere druk. OF tenminste in het terrein is dat zo, maar ik heb mijn mountainbike niet om grote stukken op asfalt te rijden.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@McGryphon: jij doet je avatar ten minste eer aan :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

woei, mensen beoordelen op basis van bandendruk! :+
Eerst maar eens Look Quartz pedaaltjes kopen, er zit nu zo veel speling op mijn 520jes dat ik mijn knieen in de soep draai als ik daar de 24uurs in assen mee rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:57

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Jemig wat is het lastig om een goede nieuwe band te vinden (imo).
Ik heb van de week mijn achterband+binnenband aan gort gereden (buitenband opengereten en binnenband opengeschaafd), maar ik kan gewoon geen goede hybrideband vinden (glad loopvlak, blokken aan de zijkant..
Maat is 28x1.5/8x1.3/8 (37-622).
Voordeel is overigens wel dat ik meteen een normaal ventiel kan nemen ipv een frans ventiel :P

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.roseversand.de/output/importbilder/artikel/5/7/3/573596_1.jpg

Maar dan ergens in NL en in mijn maat :P

[ Voor 16% gewijzigd door Angeloonie op 14-08-2009 23:12 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Laatst online: 11-09 15:47
Ik heb de zelfde gehad. Alleen zonder barends en standaard. Gekocht voor 175 euro, met nieuwe cassette en een jaar later verkocht voor 125.

Leuke fiets maar je moet goed uitkijken met de speling op het frame. Het is nog al namelijk een redelijk oud type. Ik zou er zoizo nooit meer dan 150 voor willen uitgeven als de cassette en ketting idd (beina) op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Outerspace schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:02:

De Terrago die ik toendertijd kocht was voor die tijd een mooi dingetje. Boswaardig; vaste voorvork, maar wel hydraulische remmen, alu frame, dubbelwandige velgen, Shimano Deore afgemonteerd (iig datgene wat zichtbaar was). Uiteraard geen top model, maar ook niet iets wat binnen no time aan gort getrapt werd. Enige minpuntje van toen; de ketting fietste ik binnen een half jaar aan gort. Andere kettingen hebben het stuk voor stuk langer uitgehouden, en ik had toen al zo'n 6-8 jaar ATB/MTB ervaring incl lichte onderhouds werkzaamheden.

Wil overigens niet zeggen dat alle Terrago's de juiste instapmodellen zijn. Geen idee wat op het moment de voorvorken doen bijv. En Giant is een bekend merk voor veel consumenten, betekend ook dat ze een hoop aan marketing doen. Wat weer betekend dat je minder waar voor je geld krijgt dan bij een willekeurig ander minder bekend merk.
zonoskar schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 15:00:
[...]

Het klonk erg tof, maar m'n duits is niet zo je van het. Zijn er wellicht ook vertalingen van? ;)
Jegapia schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 18:30:
[...]

Ikzelf fiets ook liever met wat hardere banden, zo rond de 3/3,5 bar. Met minder druk heb ik gevoel dat mijn bike heel nerveus is in de bochten waardoor ik minder snel ga dan wanneer ik er meer druk opzet. Die rolweerstand kan me eerlijk gezegd gestolen worden, ik zit op m'n fiets om mij te amuseren en of ik dan 1km/u gemiddeld trager ga daar trek ik me echt niets van aan.
Voor mijn gewicht moet ik ze ook niet zo hard zetten want mijn 65 kg weegt lang niet zo zwaar door op mijn bandjes als 80/90/100 kg.
Met zachtere banden heb ik het gevoel alsof ik op eieren rijd. Nerveus idd, onbetrouwbaar, niet strak. Als ik nu een bocht pak dan stuur ik op de 5 cm nauwkeurig. Als ik te weinig druk in m'n bandjes heb, dan kan ik er met de huidige snelheden met gemak zo 1-2 m naast zitten. Da's bijv net het verschil tussen het fietspad en tegen een auto zeg maar. Of op de track en een boom mee pikken...
Is het trouwens normaal dat je met een mountainbike even hard naar beneden knalt als met een racefiets? Ik ben deze zomer onder andere gaan fietsen rond de Ventoux en daar kon ik de anderen met een racefiets perfect volgen in de afdaling.
Ik zou heb wat meer gewicht van mijn bike maar de rolweerstand zou op snelheden van +60km/u toch veel groter moeten zijn dan bij een racefiets waardoor ik trager naar beneden ga. Het was echter helemaal geen probleem om altijd bij de eerste 5 beneden aan te komen, naar boven was dan weer een ander verhaal 8).
Mijn ervaring is juist andersom. Een MTB heeft een bergverzet, dwz dat je juist in de lagere versnellingen veel keuze hebt kwa versnellingen. Je kunt dus omhoog fietsen in een bepaald tempo dat jij het lekkerst vind passen bij het trappen. Bij een racefiets zijn de tandwielen meer geënt op snelheid, grotere bladen voor, achter juist kleiner. Let maar op bij de start van een tijdrit; ze starten in een behoorlijk zwaar verzet meestal.
Waar ik op mijn MTB "prettig cruise" tussen de 25-30 km/h, behoort een wielrenner dit te doen bij 30-35 km/h gok ik. Als ik wind in de rug heb, dan cruist 35-40 km/h niet bijzonder prettig, omdat ik dan al in het zwaarste verzet zit en kwa trappen ook al aardig op toeren begin te komen.

Een praktijk voorbeeldje van jaren geleden; Ik reed iemand de helling op er met gemak uit, maar omlaag kon ik hem met geen mogelijkheid bijhouden. Het beetje tegenwind wat er toen stond was echt funnest. Ook het verschil in gewicht kan parten spelen. Omhoog gaat het lastiger, omlaag werkt het alleen maar mee. Ik was 70-75 toendertijd, hij 85-90 geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Angeloonie schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 23:05:
Jemig wat is het lastig om een goede nieuwe band te vinden (imo).
Ik heb van de week mijn achterband+binnenband aan gort gereden (buitenband opengereten en binnenband opengeschaafd), maar ik kan gewoon geen goede hybrideband vinden (glad loopvlak, blokken aan de zijkant..
Maat is 28x1.5/8x1.3/8 (37-622).
Voordeel is overigens wel dat ik meteen een normaal ventiel kan nemen ipv een frans ventiel :P

Zoiets:
[afbeelding]

Maar dan ergens in NL en in mijn maat :P
Semi slicks zoek je dus?

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Een standaard maat voor MTB's is ook 26" bij mijn weten :P De laatste jaren proberen sommige fabrikanten ook wat uit met 28" MTB's, maar vraag me af of dat ook echt wat gaat worden.

Wat versta je onder "normaal" ventiel? Het "nederlandse" Dunlop ventiel of het "autoband" ventiel? Mocht je hoge velgen hebben, dan ben je bijna verplicht om aan het franse ventiel te gaan. Een beetje pompje kan
tegenwoordig alle drie aan, dus wat dat betreft zie ik het probleem niet meer.
kippy schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 00:42:
[...]

Ik heb de zelfde gehad. Alleen zonder barends en standaard. Gekocht voor 175 euro, met nieuwe cassette en een jaar later verkocht voor 125.

Leuke fiets maar je moet goed uitkijken met de speling op het frame. Het is nog al namelijk een redelijk oud type. Ik zou er zoizo nooit meer dan 150 voor willen uitgeven als de cassette en ketting idd (beina) op is.
Speling op het frame?
Dit frame is echt al uber oud. Het is van aluminium, je weet nooit wat er in die jaren mee gebeurd is. Je hoeft er niet persee aan te kunnen zien dat een frame jaren buiten heeft gestaan. Ik heb iig de wielen compleet opgefietst, trapas moeten vervangen, verschillende keren een nieuw crankstel erop gezet en de ketting en casette achter ook talloze keren moeten vervangen. Heb er verscheidene aanrijdingen mee overleefd, valpartijen met niet al te veel lichamelijke schade gehad. Op een gegeven moment alle onderdelen overgeplaatst naar een 2e frame. Het enige originele wat er nog op zat waren de spatborden. Zelfs de stuurstang was niet geheel jofel meer na de laatste aanrijding :+. Ow, en die HS11 Magura's niet te vergeten, onverslijtbaar zowat. Bij de laatste aanrijding was de klap zo heftig, dat de leiding nabij het handvat of iets in het handvat gesprongen was. (Ik reed met een 30-35 km/h in een net opengeslagen portierdeur van een auto, 3m voor je neus met die snelheid kun je weinig meer uithalen ;) ) Maar ik blijf zweren bij die Magura's, jammer dat het zo'n geëikel is om ze over te zetten, anders hadden ze nu al lang op m'n Stevens Pro S6 gezeten. Al moet ik zeggen dat de huidige V-brakes nog zo slecht niet zijn. Begin ook al aardig te wennen aan de geïntegreerde versnellingen in het handvat (rem hendel is meteen schakel"pookje").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:57

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Zei ik toch :P

Uiteindelijk vandaag 6 fietsenwinkels langs geweest, niemand had iets, 1 van de 6 had sowieso maar hybridebanden, en die waren helaas niet in de goede maat.
Uiteindelijk de band uit mijn eerdere post laten bestellen:
Afbeeldingslocatie: http://www.conti.nl/2wheel/img/fiets/travelcontact_en;property=original.gif
Eigenlijk nog steeds niet precies wat ik zoek, want de blokjes mogen wat groter, maar goed..

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 00:05

MBV

McGryphon schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 20:44:
HIer standaard 2 bar in mijn Vredestein 2.0's, in mijn 2.2 Racekings heb ik liever 1,5 bar oid. En met 80 kg ben ik niet heel erg licht.. ;)

Met meer druk heb ik het idee dat ik aan controle en grip inboet, en rolweerstand is met 2 bar (of 1,5 met die ballonnen) nauwelijks meer dan met hoegere druk. OF tenminste in het terrein is dat zo, maar ik heb mijn mountainbike niet om grote stukken op asfalt te rijden.
Ik heb NN/RR 2.25, maar bij een afdaling heb ik 2x achter elkaar mijn achterband stootlek gereden op ruig terrein (karrespoor bij Thorame, gemaakt van stenen van 10cm groot, goed te doen met een Ford Transit). Toen heb ik ze toch maar knalhard opgepompt voor de volgende dag. Echt maf: bij Verbier en Morzine vorig jaar heb ik ook belachelijk hard over ruig terrein gereden, en daarbij ging hij pas lek op een betonnen richel bij veel lagere druk :/
In totaal 7 plakkers gebruikt in 2 dagen, geen fietsenwinkel in de buurt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

jules schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 17:48:
Een standaard maat voor MTB's is ook 26" bij mijn weten :P De laatste jaren proberen sommige fabrikanten ook wat uit met 28" MTB's, maar vraag me af of dat ook echt wat gaat worden.
In Amerika komt 29" goed van de grond, dus ik zou het nog niet zomaar afschrijven. Alhoewel, wie herinnert zich Biopace...? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:37

charrel

Cortisol4life..

Biopace...... hmmm..... me me me. Zat nog op mijn eerste batavus mountainbike ;)

Zo, net ff het fietsje weer klaar gemaakt. De Stereo wordt morgen en overmorgen even uitgelaten op route 3 en 6 in Houffalize. We fietsen er nog eentje maar daar waren we nog niet over uit, vechten we onderweg erheen wel uit >:)
Ik heb er iig zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
ach, ovale bladen zijn er toch nog steeds?
29ers blijven echt wel hoor, steeds meer fabrikanten gaan ze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

All was quiet on the upgradefront, until...
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-XOA7S8MH.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-R8D4IJYZ.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z8OJTKDT-1.jpg

speclistje:
frame: American Eagle Lightning
demper: Manitou Swinger SPV 3-way
vork: Marzocchi MX Comp 85mm
balhoofd: cane creek integrated
achterderailleur: SRAM X.0 anniversary
voorderailleur: SRAM X-gen dualpull downswing
shifters: SRAM X.0 twisters
remmen: Magura Marta 160/160
wielen: Hope Pro 2/DT Revolution/ZTR Olympic
cassette: Shimano Deore XT
banden: Vredestein Black Panther
cranks: Shimano Deore XT
stuurpen: Easton EA70
stuur: Easton EC70 flatbar
zadel: Selle Italia SLR XP
zadelpen: no-name, 350mm
pedalen: Look Quartz
barends: Pro carbon
Bidonhouder: Specialized Ribcage MTB
gewicht: ~11.5 kg

Gewicht gaat nog flink omlaag, de 3 dingen die ik voor het gewicht sowieso ga vervangen:
Banden - 570 gram per stuk, en biba's van een 250 gram per stuk. Dat wordt iets lichters met notubes.
Vork - MX Comp van 2 kg wordt te zijner tijd vervangen door een Manitou R7 MRD, dat scheelt 700 gram.
Zadelpen: ik heb nu nog steeds een zadelpen erin zitten die ik er van mijn ouders bij kreeg omdat ik die niet direct vanaf mijn giant kon overschroeven, dat kreng weegt ongeveer een halve kilo, daar is zo'n 300 gram te halen dus.

Enkel banden ben ik nog niet helemaal zeker van of ik wel alles wil vervangen, want de black panthers rijden wel geweldig. Maar een zero-setback zadelpen wil ik wel hebben, in verband met de zithouding, en een R7 werkt gewoon beter dan een MX Comp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Roflol, biopace, nog nooit van gehoord. Lijkt me wel een aparte ervaring om mee te fietsen.

29" zijn wel joekels. Vraag me af wat nu precies de voordelen zijn daarvan. Je blijft minder snel in kuilen hangen, hebt een iets groter loopvlak. Handig voor bijv het downhillen.
Nadelen; minder wendbaar, dus op technische stukken ben je toch een mindere, zwaarder (alles moet groter zijn, kost dus ook meer materiaal), het groter zijn gaat ten koste van stijfheid of anders wel van gewicht, en sowieso van prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
elk obstakel is relatief gezien kleiner, dus het rolt allemaal wat lekkerder. Je levert wel wat felheid in qua accelereren. Het valt wel mee hoeveel groter alles moet worden. Zo past in mijn 26" (vaste) vork zo een 29" wiel

Trek heeft een 69er, 26" achter (felheid) en 29" (lekker rollen) voor.
mijn singlespeed gaat ook een 69er worden, hoop dat het gaat bevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

In een ongeveerde voorvork voor een frame dat gebouwd is voor geveerde vorken moet dat idd wel passen ja.... Anyway, doordat je iets meer loopvlak hebt, heb je meer moment en is het dus zwaarder sturen. Lekker voor bijv op het asfalt, maar lijkt me minder lekker als je in de blubber zit of tussen de boomwortels en je wilt net naar een ander spoor.

Totaal ander vraagje; heb laatst voor mijn vouwfietsje een nieuw achterwiel gekocht. Alles overgezet inmiddels (casette etc), alleen nu zit er nog wat speling tussen de verschillende tandwielen op de casette. Ik las ergens dat ik dan een spacer moest scoren. Zitten daar nog verschillen in? Lukt dat bij de LBS om zoiets te halen?

[ Voor 27% gewijzigd door jules op 17-08-2009 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:39
jules schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 21:47:
Roflol, biopace, nog nooit van gehoord. Lijkt me wel een aparte ervaring om mee te fietsen.
Ik had het op me eerste racefiets... bleek krom bij aflevering dus de fietsenboer heeft ze snel vervangen, maar ik merkte er niets van ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

jules schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 22:58:
Totaal ander vraagje; heb laatst voor mijn vouwfietsje een nieuw achterwiel gekocht. Alles overgezet inmiddels (casette etc), alleen nu zit er nog wat speling tussen de verschillende tandwielen op de casette. Ik las ergens dat ik dan een spacer moest scoren. Zitten daar nog verschillen in? Lukt dat bij de LBS om zoiets te halen?
Zit eigenlijk geen verschil in, en de gemiddelde LBS zal ze zo uit een bak oude cassettes oid plukken als je erom vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
voor een 9-speed casette moet je wel een 9-speed spacer hebben hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Vouwfiets... Uit m'n hoofd een single 7 speed. Maar ik ga hier es bij de LBS vragen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
kwam er net achter dan een flinke deuk (in de hoogte) in mijn achtervelg zit :(
net weggebracht naar de LBS (Moosehead), hoop dat Theo er nog wat mee kan...

morgen een tripje naar de Ardennen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 00:05

MBV

Ik heb een spaak krom gekregen door er een steen tegenaan te rijden o.i.d. 8)7 Ik denk dat ik die wielen binnenkort naar bikeboosting breng...
Ook inmiddels 2 deuken in mijn achterwiel door te lage bandenspanning (en harde snakebites als gevolg), maar ik denk niet dat ik daar iets aan ga doen.

[ Voor 35% gewijzigd door MBV op 18-08-2009 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Skuzz schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 12:07:
kwam er net achter dan een flinke deuk (in de hoogte) in mijn achtervelg zit :(
net weggebracht naar de LBS (Moosehead), hoop dat Theo er nog wat mee kan...

morgen een tripje naar de Ardennen :)
reserveachterwiel oid? Wat doe je anders als Theo niks meer kan beginnen met die velg?

Ik heb nog nooit een wielset zo nkapotgereden dat het niet emer te repareren viel... True, 1 keer heb ik het wiel met een hamer gerepareerd :+ maar die heeft het daarna nog 6 maanden uitgehouden. Wielset die ik nu heb gaan al een klein jaar mee zonder problemen, op vakantie de body eens open gehad om te kijken hoe die er aan toe was, maar die zag er nog exact hetzelfde uit als toen ik hem kreeg. Niks geen vuil of water erin, en er zat nog exact evenveel vet in als eerst. Ik ben echt wel tevreden met mijn Hope naafjes!

[ Voor 39% gewijzigd door McGryphon op 18-08-2009 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
en weer terug van Moosehead, achterwiel heeft nog steeds de hoogteslag. Maar dat is niet zo'n gigantische ramp (fiets er al een tijdje mee...) maar bij het voorwiel is de naaf gescheurd waar de spaak erin zit (straight pull spaken) verdomme zeg...

hoop dat het een gevalletje garantie is, wiel is nog geen jaar oud (december vorig jaar)...
anders maar de voorvelg op de achternaaf laten spaken en dan een ander voorwiel regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Hmm, dat suckt. Wat voor wielset is het dan?
En hoe ga je nou rijden in de Ardennen? Ik neem aan dat dat niet met een gescheurde voornaaf gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Heb het idee dat niet iedere velg hetzelfde is. Mijn vouwfiets heeft voor maar 20 spaken, het originele wiel 28 en het huidige achterwiel maar liefst 36 ofzo. De LBS had maar een extreem stevige besteld voor mij, terwijl ik er geen heel gekke dingen mee deed. Behalve dan op volle snelheid door de stad heen fietsen en af en toe een zware rugzak mee (80-85 kg +8-10 kg aan rugzak).

maw, ik zou niet graag de velg die er in het voorwiel zit ook in het achterwiel willen gebruiken als er daadwerkelijk een verschil in hoeveelheid spaken zit ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry64
  • Laatst online: 08-09 21:23
jules schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 16:12:
Heb het idee dat niet iedere velg hetzelfde is. Mijn vouwfiets heeft voor maar 20 spaken, het originele wiel 28 en het huidige achterwiel maar liefst 36 ofzo. De LBS had maar een extreem stevige besteld voor mij, terwijl ik er geen heel gekke dingen mee deed. Behalve dan op volle snelheid door de stad heen fietsen en af en toe een zware rugzak mee (80-85 kg +8-10 kg aan rugzak).

maw, ik zou niet graag de velg die er in het voorwiel zit ook in het achterwiel willen gebruiken als er daadwerkelijk een verschil in hoeveelheid spaken zit ;).
Standaard 28" wielen hebben meestal 36 spaken, MTB wielen 32 en de zwaardere tekking fiets zelfs 40 48 of zelfs meer spaken. Naarmate de wielen duurder worden zie je dat deze vaak anders gespaakt worden met minder en/of speciale spaken.

Je fietsenmaker zal je vast wel aanraden om na een week of 3 even terug te komen met je nieuw gemonteerde wiel om deze na te spannen, zeker niet onbelangrijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Mja, is ook de pijnlijke reden van dit nieuwe wiel. Dat heb ik een jaar geleden niet gedaan na aankoop van die nieuwe vouwfiets. Na 3-4x binnen 2 maanden tijd kapotte spaken gehad te hebben, maar een nieuw achterwiel laten bestellen. Heb hem er helaas niet meer over gehoord om met een paar weken terug te komen. Wellicht omdat ik hem zelf gemonteerd heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry64
  • Laatst online: 08-09 21:23
jules schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 17:19:
Mja, is ook de pijnlijke reden van dit nieuwe wiel. Dat heb ik een jaar geleden niet gedaan na aankoop van die nieuwe vouwfiets. Na 3-4x binnen 2 maanden tijd kapotte spaken gehad te hebben, maar een nieuw achterwiel laten bestellen. Heb hem er helaas niet meer over gehoord om met een paar weken terug te komen. Wellicht omdat ik hem zelf gemonteerd heb?
Geef het zelf altijd als advies mee bij verkoop van een wiel, bij deze maar niet vergeten dan he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
de voor en achtervelg is hetzelfde bij deze set, dus dat is geen probleem ;)

ik heb nu een leenwiel van Moosehead meegekregen, dus morgen kan ik gewoon fietsen.
Het zijn trouwens Mavic Crossrides, nooit meer Mavic voor mij in ieder geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Na het vervangen van mijn binnenband in mijn achterwiel krijg ik de buitenband niet meer mooi rond in de velg. Telkens blijf ik ene hobbel in de band voelen tijdens het rijden. De schwalbe binnenband is gewoon mooi rond en vertoond dus geen verdikkingen/bobbels. Al enkele keren heb ik de binnenband en buitenband er opnieuw opgelegd maar blijf een hobbel voelen. Wie heeft voor mij een tip om dit probleem op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
beetje dreft langs de hiel van de band doen, dan kan die nog wat bewegen bij het "zetten".
De band een beetje kneden voordat als de band nog niet helemaal is opgepomp
en de band een keer behoorlijk hard oppompen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 12:26
Nou zit ik dit topic deze week al elke dag door de lezen, eigenlijk al sinds deel 4 ofzo gok ik. En het begint behoorlijk te kriebelen.

Heb totaal geen ervaring, zou wel graag hobbymatig wat beginnen met mtb'en. Heb momenteel een oude Raleigh staan, geen idee welk type etc.

Nou zijn mijn vragen eigenlijk als volgt:
1. Is het de moeite waard om die Raleigh enigzins te updragen? m.a.w. is er van een oude fiets nog iets leuks en vooral bruikbaars te maken?
(Zal morgen ofzo eens foto's maken en wat gegevens noteren)
2. Wat is een goede beginnersfiets? (heb niet meteen geld liggen voor een nieuwe mtb, en voor een tweedehands zou ik liever ook niet meer als 125~150 euro uitgeven).

Volgend jaar komt er wel een nieuwe fiets (fietsplan), maar dat is voor later ;)

Kort gezegd alle tips zijn welkom !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 15:00
Vanavvond voor het eerst mijn remmen ontlucht. Vooral achterrem was echt nodig. En het is goed gelukt. Ik blij, LBS wat minder, ik betaalde bij hem ook 25 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 13:09

Tags NL

Harmful or Harmless?

Ik kan via mijn werk deelnemen aan een fietsplan en een fiets tot max 750 euro uitzoeken. Ben al even bij de lokale fietsboer langs geweest en ik zit te twijfelen tussen:

Scott Scale 80 á 799 euro (Hoef dus maar 49 euro bij te betalen)

Scott Scale 80 2009

of

Scott Aspect 30 á 699 euro (Niets bij te betalen dus)

Scott Aspect 30

Kan daar ook fietsen van Merida krijgen, maar kan daar niet zoveel over vinden eigenlijk?

https://powershellisfun.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

willy1986 schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 20:51:
Na het vervangen van mijn binnenband in mijn achterwiel krijg ik de buitenband niet meer mooi rond in de velg. Telkens blijf ik ene hobbel in de band voelen tijdens het rijden. De schwalbe binnenband is gewoon mooi rond en vertoond dus geen verdikkingen/bobbels. Al enkele keren heb ik de binnenband en buitenband er opnieuw opgelegd maar blijf een hobbel voelen. Wie heeft voor mij een tip om dit probleem op te lossen?
Buiten wat Skuzz al aanbracht voor goede tips, kijk ook eens goed als je het wiel ronddraait of je bobbels ziet. Een bobbel kan ook zitten in je buitenband/velg. Als je fiets langere tijd heeft stilgestaan, krijg je ook een bobbel in je band.
Als je je binnenband (licht) gedraaid erin plaatst, krijg je ook een mooie deuk in je band die je voelt tijdens het fietsen. Onder andere daarom pomp ik hem altijd lichtjes op voordat ik hem erop leg.
AgoNitE schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 21:25:
Nou zit ik dit topic deze week al elke dag door de lezen, eigenlijk al sinds deel 4 ofzo gok ik. En het begint behoorlijk te kriebelen.

Heb totaal geen ervaring, zou wel graag hobbymatig wat beginnen met mtb'en. Heb momenteel een oude Raleigh staan, geen idee welk type etc.

Nou zijn mijn vragen eigenlijk als volgt:
1. Is het de moeite waard om die Raleigh enigzins te updragen? m.a.w. is er van een oude fiets nog iets leuks en vooral bruikbaars te maken?
(Zal morgen ofzo eens foto's maken en wat gegevens noteren)
2. Wat is een goede beginnersfiets? (heb niet meteen geld liggen voor een nieuwe mtb, en voor een tweedehands zou ik liever ook niet meer als 125~150 euro uitgeven).
Afhankelijk van de staat van je Raleigh en je eigen handigheid hoeft het niet veel te kosten om hem op te knappen. Daarentegen kan het ook zo'n wrak zijn dat het nauwelijks nut meer heeft om er energie in te stoppen.
Enige tips waar je op kan letten;
[list]• Draait alles soepel, zonder kraken/rauw te klinken? (denk aan wielen voor en achter, balhoofd (sturen), trapas, trappers, ketting)
• Als je er op fietst, kun je dan met losse handen fietsen/trekt hij naar 1 kant? (duid anders op een frame/voorvork dat/die krom is)
• Kijk eens naar de tandjes van de tandwielen zowel voor als achter. Als het stuk voor stuk mooie symmetrische 'U's zijn, dan is de onderhoudsstaat nog goed te noemen. Meestal is het kleinste blad voor nog in goede staat en kun je deze vergelijken met het middelste en grootste blad, die eerder slijten. Achter is het juist andersom, de grootste bladen slijten minder snel.
• Zit er speling op de wielen/trapas? (pak een velg en probeer hem lichtjes heen en weer te bewegen in het frame/voorvork)
• Hoe is de staat van de kabels van zowel versnellingen als remmen? Heb je veel kracht nodig om te remmen, reageren de versnellingen direct bij het schakelen?
Verder staan er in de OP nog wat tips dacht ik over o.a. welke versnellingen etc geschikt zijn om te raggen in het bos. Maar dit hoeft geen leidraad te zijn, alles werkt in principe, je hebt alleen eerder kans dat het kapot gaat of gewoon minder lekker functioneert.
De punten die ik heb aangegeven heb ik o.a. op volgorde van hoge kosten om te repareren/op te lossen tot eenvoudiger/lagere kosten om te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

hier de master van de oude rommel vintage bikes!

als je foto's (liefst veel!) en specificaties post zal ik eens een poging wagen iets nuttigs er over te zeggen. Verder staan hierboven ook goede tips!

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
Raleigh fietst opzich prima, geen rare geluiden. Bij 'achteruit' trappen klinkt dat tikje ook als bij een nieuwe fiets. Geen speling op achterwiel, deze is er ook onlangs nog uit geweest voor een nieuwe band. Schakelen/remmen gaat soepel.

Ben zelf niet vies van wat handenarbeid, en vind het nog erg leuk/leerzaam ook :)

Ik zal zsm foto's + info plaatsen!

Hiernaast kijk ik ook regelmatig op MP, nou staat er vlakbij waar mijn huis woont een Merida Dakar 670 te koop voor 130,-. Heb de verkoper al een mail gestuurd met een aantal vragen (ouderdom, welke groep etc.).
Is dit een leuke fiets voor die prijs? afhankelijk van wat de verkoper per mail nog verteld natuurlijk.

Krijg net een mailtje terug, fiets is afgemonteerd met Acera en is ongeveer een jaar oud. Tevens een RST (?) voorvork. Nou lees ik dat dit niet zon denderend merk is eigenlijk...

[ Voor 11% gewijzigd door agoNITE op 19-08-2009 12:24 . Reden: t'tje vergeten ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Jazzper schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 11:43:
hier de master van de oude rommel vintage bikes!

als je foto's (liefst veel!) en specificaties post zal ik eens een poging wagen iets nuttigs er over te zeggen. Verder staan hierboven ook goede tips!
He he, blij dat je je ff meld idd. Had je nog even willen vermelden :+

Ik heb zelf 2 oude Giant Terrago's met kapotte frames, maar de verschillende onderdelen zijn nog in goede staat tot zelfs nieuwstaat. Mocht AgoNitE of iemand anders nog interesse hebben in onderdelen ;)
Of ik moet zelf nog eens aan een leuk projectje beginnen...
AgoNitE schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 12:18:
Raleigh fietst opzich prima, geen rare geluiden. Bij 'achteruit' trappen klinkt dat tikje ook als bij een nieuwe fiets. Geen speling op achterwiel, deze is er ook onlangs nog uit geweest voor een nieuwe band. Schakelen/remmen gaat soepel.

Ben zelf niet vies van wat handenarbeid, en vind het nog erg leuk/leerzaam ook :)

Ik zal zsm foto's + info plaatsen!

Hiernaast kijk ik ook regelmatig op MP, nou staat er vlakbij waar mijn huis woont een Merida Dakar 670 te koop voor 130,-. Heb de verkoper al een mail gestuurd met een aantal vragen (ouderdom, welke groep etc.).
Is dit een leuke fiets voor die prijs? afhankelijk van wat de verkoper per mail nog verteld natuurlijk.

Krijg net een mailtje terug, fiets is afgemonteerd met Acera en is ongeveer een jaar oud. Tevens een RST (?) voorvork. Nou lees ik dat dit niet zon denderend merk is eigenlijk...
Haha, 1 jaar oud en dan nog maar 130,- vragen. Dat zegt al een hoop ;) Voor die prijs hoef je ook niet veel meer te verwachten eerlijk gezegd. Met een beetje mazzel kun je rond de 250 euro nog best mooie dingetjes scoren. Kost misschien wat meer, maar als je goed onderhoud pleegt, dan kun je ze 1-2 jaar later, nadat je aan dat fietsplan hebt meegedaan, die bike weer doorverkopen voor 150-200 euro... Geef je er minder aan uit, dan heb je er alleen maar meer kosten aan, simpelweg omdat ze niet boswaardig zijn...

[ Voor 53% gewijzigd door jules op 19-08-2009 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik ben wel nieuwsgierig naar het model. Er zijn best mooie vintage Raleigh mtb's gemaakt namelijk.

edit:
bv deze http://www.bikeforums.net...p?p=9444220&postcount=922
en die eronder

[ Voor 33% gewijzigd door Jazzper op 19-08-2009 12:37 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
Jazzper schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 12:28:
ik ben wel nieuwsgierig naar het model. Er zijn best mooie vintage Raleigh mtb's gemaakt namelijk.
Ben even aan het googelen geslagen, kom hem zowaar tegen op MP.
Deze is het dus:
http://link.marktplaats.nl/272658762
Raleigh Max dus.
Meer info volgt ;)

@jules

Kwam op MP nog wel een (op de foto) mooie Trek 4500 tegen...moet zeggen dat die Merida er ook mja toch niet zo stevig uitziet op de foto. Zal ook wel niet voor die prijs inderdaad :p
Thx voor je aanbod mbt onderdelen trouwens..mocht het nodig zijn, zal het in gedachten houden :Y)

[ Voor 32% gewijzigd door agoNITE op 19-08-2009 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

hm welk model is dat dan? Ik weet niet of het "gaspijpenstaal" is of een wat lichter frame maar ik ben zelf wel een sucker voor dat soort primaire kleuren. Je zou ook het frame kunnen gebruiken en opnieuw opbouwen (bv met spullen van de Terrago van hierboven en links en rechts wat rondvragen/kopen). V-brakes erop, alle overige meuk eraf slopen (reflectoren, standaard, etc), eventueel geveerde vork erin als daardoor de geometrie niet te veel verandert (je frame komt dan hoger te staan), etc. Mooi projectje!

edit: ah een max. Eens even googlen

[ Voor 3% gewijzigd door Jazzper op 19-08-2009 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
Jazzper schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 12:48:
hm welk model is dat dan? Ik weet niet of het "gaspijpenstaal" is of een wat lichter frame maar ik ben zelf wel een sucker voor dat soort primaire kleuren. Je zou ook het frame kunnen gebruiken en opnieuw opbouwen (bv met spullen van de Terrago van hierboven en links en rechts wat rondvragen/kopen). V-brakes erop, alle overige meuk eraf slopen (reflectoren, standaard, etc), eventueel geveerde vork erin als daardoor de geometrie niet te veel verandert (je frame komt dan hoger te staan), etc. Mooi projectje!

edit: ah een max. Eens even googlen
Zoveel info heb ik momenteel niet om je vraag mbt materiaal te beantwoorden. Maar het idee om het frame te gebruiken en hier op voort te bouwen spreekt mij wel erg aan, leuk project indien mogelijk!
Standaard zit er overigens niet op, die MP is niet mijn fiets, wel zelfde model ;) Reflectoren gaan er ook zeker nog af! Zit nu alleen ff met tijd, net nieuwe baan...kom binnen in een erg drukke periode.
Zal me dit weekend eens wat gaan oriënteren.

edit: wat betreft een geveerde vork, zijn er nog dingen waar ik op moet letten? naast het merk en de maten natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door agoNITE op 19-08-2009 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

AgoNitE schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 12:32:
[...]
@jules

Kwam op MP nog wel een (op de foto) mooie Trek 4500 tegen...moet zeggen dat die Merida er ook mja toch niet zo stevig uitziet op de foto. Zal ook wel niet voor die prijs inderdaad :p
Thx voor je aanbod mbt onderdelen trouwens..mocht het nodig zijn, zal het in gedachten houden :Y)
Vriend van mij heeft een Trek 6500 dacht ik. Weet niet precies de verschillen tussen die 2. Kan de houding zijn (bij de goedkopere (stads/consumenten)modellen fiets je meer rechtop) en zeer waarschijnlijk de kwaliteit onderdelen. Betere voorvork, schijfremmen etc.

Nu moet ik zeggen dat ik jaren lang voorstander geweest ben van m'n Magura HS11 (hydraulisch remmen). Het remde altijd als de brandweer, kostte weinig kracht. Het enige onderhoud dat ik er aan had was af en toe nieuwe blokjes erop. Goed doseerbaar, kostte me niet al te veel moeite om op mijn voorwiel te stoppen.
Sinds ik die andere MTB heb, een Stevens Pro S6 met schakelen en remmen gecombineerd, kon ik niet zomaar de Magura's van m'n oude bike overzetten zonder dat het me al te veel zou kosten. Oftewel, ik heb het maar op de V-brakes gehouden. Moet zeggen dat me die niet zo heel slecht bevallen. Inmiddels maak ik ook weer regelmatig stoppies, dingen zijn dus ook goed te doseren.
Heb het nog steeds niet zo op schijfremmen. Alles moet steviger uitgevoerd worden; frame, spaken, velgen, om het grotere krachtenspel aan te kunnen. En nog steeds blijft er een bepaalde speling zitten in het geheel. Waar het bij velgremmen bijv makkelijk is om even een wiel te demonteren, hoor ik een maat van me altijd protesteren als z'n wielen eruit moeten. Het geëikel als het verkeerd loopt, blokje te ver word uitgedrukt etc. Enige voordeel van schijf tov velgremmen lijkt me dat de schijf minder snel vies word als je door een plas rijd en je dus blijft remmen zoals je gewend bent. Behalve wellicht als je tot aan je assen in het water staat. In zoverre heb ik de V-brakes nog niet kunnen testen met bijv de Magura's. Maar bij de Magura's was dat hooguit 1 omwenteling van het wiel wat minder remkracht dan je gewend was, waarna het alsnog met alle geweld los kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
jules schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 13:23:
[...]

Vriend van mij heeft een Trek 6500 dacht ik. Weet niet precies de verschillen tussen die 2. Kan de houding zijn (bij de goedkopere (stads/consumenten)modellen fiets je meer rechtop) en zeer waarschijnlijk de kwaliteit onderdelen. Betere voorvork, schijfremmen etc.
Zou je mij evt eens een DM willen sturen, ben wel benieuwd wat jij qua onderdelen hebt. Misschien kan je mij ook vertellen wat een leuke combinatie is b.v.

[ Voor 59% gewijzigd door agoNITE op 19-08-2009 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Je zou ook die Raleigh als 2e mtb ernaast kunnen houden en met restonderdelen opbouwen. Hoewel ik zelf vind dat er niet per se een geveerde vork in moet ('rigid' is lichter, vaak sneller en helemaal niet erg in de benelux op paar plekken na) kan het wel. Er zijn grofweg vier dingen waar je sowieso op moet letten:
1. wat is de doorsnee van je balhoofdbuis. Is dit heel ouderwets 1", is dit modern 1 1/8" of een afwijkende exotischere maat zoals 1 1/4"? Ik hoop voor je dat het 1 1/8 is want dan heb je keuze genoeg.
2. Is de buis van de vork lang genoeg. Stel de vork heeft een bovenbuis van 25 cm. Stel je balhoofdbuis is 23cm. Dan heb je 2 cm over en dat is te kort, immers: je hebt ruimte nodig voor alle onderdelen van je balhoofdstel en je ahead. De hoogte van je balhoofdstel heet de opbouwhoogte. Korter maken kan (afzagen), langer maken niet echt. Ik denk dat je nu nog trouwens een ouderwets threaded systeem hebt (je moet het balhoofdstel eraf schroeven en je stuurpen is nog zo'n haak waarbij staand en het naar voren stuk 1 geheel zijn.
3. aansluitend: threaded of threadless?
4. hoogte van de vork zelf. De meeste geveerde vorken zijn stukken langer dan starre vorken. Gevolg is dat je fiets achterover kantelt. Gevolg is dat het stuurgedrag anders wordt. Dit kan vervelend zijn.

Meeste goedkope vorken zoals Zoom en Suntour zijn vaak alleen maar zwaar, slecht verend en zonde geld. Wat hier mooi bij zou passen is een wat meer oldskool vork. Hoeft echt niet duur te zijn. Een oudere Rock Shox Judy of Pilot bijvoorbeeld. Of deze Mag 21. Die heb ik zelf ook. Is wel 1" maar misschien is jouw Raleigh dat ook. Dat is echt de topvork van halverwege jaren 90. Reden ze Grundig wereldkampioenschappen mee. Van magnesium: http://link.marktplaats.nl/272085891

Dat geel schreeuwt echt om shampoo, polish en wax! :D

edit: en oh ja, bar-ends moeten weg en mooi snel zadel erop i.c.m. die v-brakes loodsen hem zo deze eeuw binnen!

[ Voor 3% gewijzigd door Jazzper op 19-08-2009 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
Grappig die link die je geeft, die had ik er net voor ;)
Geveerd is ook geen must, zeker niet zelfs. Misschien handig om de fiets eens grondig door te nemen en een plannetje te maken ofzo.

Wasbeurt is zeker nodig! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

doe es picas! ik ben benieuwd!

edit: hier een Raleigh Max in grijs die upgegrade is. In dat knalgeel hoef je er echt niet voor te schamen: http://markdurkin.fotopic.net/p782391.html

hier een Raleigh Max in singlespeed. ook mooi:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2336/2344605607_8cfa154b93.jpg
lelijke stuurpen, maar goed.

[ Voor 84% gewijzigd door Jazzper op 19-08-2009 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
Rustig! :P Moet nog tot half 5 werken, rond 5 uur thuis :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ga zaterdag voor het eerst 'echt' biken op mn Cube Reaction. ;)
Heb nieuwe schoenen gekocht, de oude waren versleten.

Ben benieuwd. :)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
Jazzper schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 14:36:
doe es picas! ik ben benieuwd!

edit: hier een Raleigh Max in grijs die upgegrade is. In dat knalgeel hoef je er echt niet voor te schamen: http://markdurkin.fotopic.net/p782391.html
Die grijze ziet er nog een erg leuke fiets uit...en dat geel heeft juist wel iets vind ik 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

zie je die stuurpen. Volgens mij, ik kan het helaas niet goed zien, is dat een converter. Threaded headset met een extender ofzo? Die mtb ziet er modern uit door o.a. de v-brakes, het modernere crankstel en dito achterderailleur en het moderne zadel.

Harmen, welke schoenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
Jazzper schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 15:40:
zie je die stuurpen. Volgens mij, ik kan het helaas niet goed zien, is dat een converter. Threaded headset met een extender ofzo? Die mtb ziet er modern uit door o.a. de v-brakes, het modernere crankstel en dito achterderailleur en het moderne zadel.

Harmen, welke schoenen?
Dat is sowieso mijn bedoeling dan, de fiets deze eeuw in helpen. Mbt crankstel, is daar nog speciaal gereedschap voor nodig? (poelie trekker ofzo?). En wat betreft V-Brakes, welk merk/type is leuk om mee te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

je moet eerst bedenken wat je budget/plan is.

het is net als met fietsen uitzoeken & kopen.

geld - tijd - kennis

een is er altijd het hangijzer. Als je snel een coole fiets wilt, maar weinig kennis hebt gaat je dat knaken kosten. Aan de andere kant heb ik eens voor een vriend met veel geduld een 2e hands racer uigezocht en die eindigde met een Bianchi met Campa Record in super staat voor 450 euro. Tijd/Kennis ok, geld zakt dan ook!

Voor je Raleigh moet je bepalen wat je uit wilt geven. Met pak en beet 250 euro heb je hem easy peasy up to date naar wat men hier in het topic wel een beetje de standaard vindt. Maar je kan er ook een uitdagend projectje van maken zonder haast en wat marktplaats speurwerk i.c.m. rondvragen, oppoetsen en bv mountainbikeforum v&a. Dan ben je voor een paar tientjes tot <100 euro klaar. Heb je een leuke 2e mtb erbij.

En wat is je doel met die fiets? Volwaardige 2e cross country bike? Door de stad cruisen bike? singlespeed? fixed? Vragen vragen. Als het mijn fiets was had ik hem zo gestript mogelijk gemaakt en verder uit mijn rommelbakken alle beste onderdelen gezocht en hem zo opgebouwd.

Neveneffect: je leert er veel van. Gewoon veel vragen en opzoeken en omdat het niet je hoofd-mountainbike is boeit het niet als het een week stil ligt. Geeft ook enorm veel voldoening.

Voor het crankstel: waarom wil je die eraf? Om te vervangen? Zo ja waarom? Of om schoon te maken? Check ook even welke het is. Als het een Shimano is zie je aan de binnenkant van de crankarmen wel een nummer, bijvoorbeeld FC-M440. Ook zie je een jaarcode. In jouw geval iets van UF ofzo gok ik ;)

Eraf halen heb je een cranktrekker nodig (kan ook zonder, maar dat vind zelfs ik te lomp (bijna altijd schade aan crankstel en/of frame). Kopen, want kan heel je leven mee (iets van een tientje).
1. pedalen eraf met pedaalsleutel of imbussleutel en als de ruimte het toe laat is zelfs een waterpomp of steeksleutel nog toereikend (bijna nooit)
2. stofkapjes eraf
3. cranktrekker trucje
4. cranks eraf
5. bladboutjes losmaken en alles goed schoonmaken

Bij alles, maar met name bij stap 5 goed, heel goed, kijken wat de volgorde is. Hoe zitten de bladen, waar zitten de ringetjes tussen, etc etc!!!

hoe je het precies doet kun je zien op m-gineering.nl (>leesvoer), op sheldon browns site of op PARK tools repair help.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
Je zegt een aantal keer dat dit een leuke 2e mtb zou kunnen worden, vooropgesteld dat dit momenteel mijn enige fiets is zal het ook de enige blijven tot op zekere hoogte. XC is wel de bedoeling, afgewisseld met leuk touren etc.

Misschien loop ik mbt het crackstel ook wel iets op de zaken vooruit, maar zo ben ik ookal is het nog niet aan de orde :P

Dat het een tijdje stil zal liggen is geen probleem, komende weken nogal druk, ook de weekenden enzo. Maar tijd om even te sleutelen etc. is er wel :)

Mijn doel, zoals ik er nu over denk, zal denk ik zijn wat jij zegt. De bike ontdoen van reflectoren, barends enzo. En nieuwe oude onderdelen vervangen door nieuwere. Helaas heb ik dan niet zo'n rommelkist waar jij het over hebt. Nog n klein uurtje, dan zal ik eens foto's maken en posten :)

Edit: ik ben wel iemand die veel uitzoekt en via marktplaats liever goede gebruikte artikelen tegen een lagere prijs koopt. Zo gaat het met mijn PC ook al een x aantal jaren qua upgraden :)

[ Voor 10% gewijzigd door agoNITE op 19-08-2009 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

nou kan ook prima als eerste hoor, dat bedoelde ik niet zo zeer, maar aangezien je ook aan het kijken was naar andere bikes ging ik daar eerst van uit.

Mocht de rest het te veel ruis vinden hier dan geef een gil dan doen we het wel via DM. Of misschien is het wel leuk om te volgen, toch?

Ik zou denk ik strippen tot waar je durft / je gereedschap hebt. Alles zo schoon mogelijk maken. Kijken wat je wilt houden en wat je wilt vervangen en dan opbouwen en biken! Misschien moet je vork & aheadset maar even uitstellen om niet gelijk van 0 naar alles te gaan in 1 handeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
Ja dat klopt inderdaad :) Ws aan het rondkijken naar een leuke tweedehands, ook meer omdat ik niet weet/wist wat ik nog allemaal kan aanpassen aan de Raleigh om deze toch tot eind juni 2010 leuk te kunnen gebruiken, om te oefenen etc...

Mocht iemand klagen dan lijkt DM me inderdaad een beter plan :P

Gereedschap heb ik wel tot mijn beschikking, tot waar ik durf...denk dat dat eerst alles maar even bekijken is. Nog niet eerder een hele fiets gestript eigenlijk...
Vork en aheadset laten wachten lijkt mij sowieso een goed plan, voor zover ik kan zien is het inderdaad een 1" variant. Zometeen eens opmeten :)

En dan de foto's, klikken voor groter. Gemaakt met mijn Nokia 5800XM, dus excuses voor de kwaliteit :P
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rinkejan/1thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rinkejan/2thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rinkejan/3thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rinkejan/4thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rinkejan/5thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rinkejan/6thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Wow dat is oldscool. :P

Ik zou er persoonlijk niet teveel geld insteken, goeie bandjes eronder en oefenen en hard lachen als je onderuit gaat. Goed frame kopen en die opbouwen, of bij een goeie lbs een goed fietsje halen. :)

Zelf zit ik met een decathlon geval, kun je aardig de heuvel mee af de goed mee oefenen, maar om daar geld in schakel materiaal te steken, doe maar niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
Joopieboy schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 17:46:
Wow dat is oldscool. :P

Ik zou er persoonlijk niet teveel geld insteken, goeie bandjes eronder en oefenen en hard lachen als je onderuit gaat. Goed frame kopen en die opbouwen, of bij een goeie lbs een goed fietsje halen. :)

Zelf zit ik met een decathlon geval, kun je aardig de heuvel mee af de goed mee oefenen, maar om daar geld in schakel materiaal te steken, doe maar niet. :+
Ligt aan jouw definitie van veel geld natuurlijk :P maar fiets heeft me verder niets gekocht. Achterband is btw nieuw, Schwalbe 26*1.90. ander zadeltje leek me ook niet verkeerd eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Oef... das wel heel matig :p

maar het gele frame blijft cool ;)

0 budget:
oppoetsen, reflectoren eraf (wielen & voor/achter), plastic bashring van crankstel af, bar-ends eraf

budget:
zelfde +
andere achterderailleur, andere voorderailleur, v-brakes (en dus ook andere remmen ben ik bang, want je hebt dan een ander 'aanhaalmoment'). Andere pedalen (dit zijn plastic troepdingen). Nieuwe ketting

nog meer budget:
andere wielen, ander zadel, andere stuurpen, eventueel ander crankstel (niet per se). Nieuwe bekabeling (maar goed schoonmaken en smeren kan ook)

schoonmaken: zoveel mogelijk (als je technisch kan en zover je kan onthouden/fotograferen) demonteren, ontvetten met Dasty, met oude tandenborstels/afwasborstels tekeer, etc. Afspoelen en nog niet schoon genoeg dan met polish in de weer en veel doeken. Kom je echt een heel eind.

Op de wielen na kun je dit voor paar tientjes doen. Goed rondshoppen op mountainbike.nl en marktplaats. Als je op mountainbike.nl topic opent dan krijg je soms ook wel gear. En ik kan eventueel ook wel even voor je kijken. Belangrijkste qua looks:
- pedalen
- v-brakes
- achterderailleur
- bashring
- stuurpen
- zadel
(oef das veel :p))

Als je het op STX, Alivio, Acera en Deore houdt kun je voor elk onderdeel niet meer kwijt zijn dan 5 a 15 euro. Het is goed zoeken, want voor je het weet investeer je te veel in zo'n fiets maar dat is part of the fun vind ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Jazzper schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 18:20:
Als je het op STX, Alivio, Acera en Deore houdt kun je voor elk onderdeel niet meer kwijt zijn dan 5 a 15 euro. Het is goed zoeken, want voor je het weet investeer je te veel in zo'n fiets maar dat is part of the fun vind ik ;)
STX, alivio en Deore: eens.
Acera: Alleen de oudere AceraX. De nieuwere Acera werkt beter maar houdt het aanmerkelijk minder lang vol, die AceraX groep was niet kapot te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Zelfde als met die zooi van decathlon wat ik eronder heb liggen, een of ander vaag merk, en ansich ook niet stuk te krijgen, moet alleen dermate vaak bijgesteld worden, of beter gezegd, na iedere stevige rit. :P

Maar tja, is maar net wat je wilt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
Haha, in ieder geval bedankt voor je reactie, ik zit toch even te googelen naar een stuurpen. Kom daar niet helemaal uit ben ik bang. Hoe zou ik hier nu een modernere stuurpen op kunnen monteren? Voor ik ook maar iets van onderdelen aanschaf, of toch beslis een andere fiets aan te schaffen eerst maar eens een lijstje maken, en schoonmaken!

[ Voor 60% gewijzigd door agoNITE op 19-08-2009 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

een extender naar 1"aheadset en een shim om er een 1 1/8" stuurpen op te kunnen monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
McGryphon schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 20:04:
een extender naar 1"aheadset en een shim om er een 1 1/8" stuurpen op te kunnen monteren.
Dus even heel kort door de bocht:
Afbeeldingslocatie: http://www.cecilwalker.com.au/images/extender_sml.jpg
+
Van onderstaande afbeelding vraag ik me af of de maat wel klopt...hij zou volgens de afbeelding van 28.6 mm 25.4 mm gaan, maar als je dit ergens 'tussen' monteerd, kan het toch alleen dikker worden? Van 25.4 naar 28.6 lijkt mij dan?
Afbeeldingslocatie: http://www.sjscycles.co.uk/images/products/3618mpart_l.jpg
+
Afbeeldingslocatie: http://www.cecilwalker.com.au/images/speed-stem-2.gif
Zie bij de laatste afbeelding dat daar een shim bijzit trouwens..

Maar in grote lijnen klopt dit wel wat ik zeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ja ik heb op mijn racer (zie avatar) een BBB extender met een normale mtb/race stem. Geen shim nodig. Werkt als een charm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
Ik heb met die extender een hoop bij moeten schuren en slijpen...
De pijp was dikker dan me vorkbuis, maar dit is met een bandschuurmachine en geduld wel op maat te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

je hebt 2 maten extenders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

[b][message=32435708,noline]Jazzper schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 15:40
Harmen, welke schoenen?
Shimano's....
Zitten best goed. :)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Hehe, eindelijk pica's van het ding! :D

Nja, als je budget wilt en er niet al te veel tijd in wilt steken;
ketting en casette (lees tandwielen achter) vervangen. Naar wat ik uit de foto's kan halen zijn de tandjes versleten. Ook aan de voorzijde zie ik ze aardig puntig zijn, maar door de beschermkap kan ik dat heel moeilijk echt goed inschatten. Als je het nieuw koopt ben je zo 100-120 euro kwijt uit mijn hoofd. Dan heb je wel Deore spul. (dus casette achter + ketting + crankstel) (trappers weet ik niet wat die kosten)

Remmen zijn ook wat ouderwets en gezien het type zullen ze niet al te best remmen. Maar als het je om het proberen gaat, is het nog geen pre om te vervangen. Kabels zou ik daarentegen wel wat aandacht aan schenken. Mochten ze breken als je net op een helling naar beneden komt zeilen, grote kans dat je vanwege de stress ook nog eens de andere laat knappen. En dát wil je natuurlijk niet ;).

Verder kan ik absoluut niet inschatten wat de verdere onderhoudsstaat is van het ding, dat moet ik van jouw feedback hebben. Kijk dan ook naar mijn eerdere post.

Je hebt overigens een 7 speed te pakken. Ik heb een 8 speed, dat word al een aantal jaren bij de LBS hier als oldskool bestempeld. Iedere keer moeten ze "even zoeken of ze nog wat hebben liggen achter". Zal met 7 speed dus des te lastiger worden ;). Heb overigens ook geen idee of het verstandig is om zomaar een 8 of 9 speed van je fiets te maken. Kan zijn dat je frame daar niet op is gebouwd. Maar kan het ook helemaal verkeerd hebben. Met je gripshift zou ik zelf iig in het bos niet echt uit de voeten kunnen. Trek je een keer aan het stuur om je band op te tillen voor een boomstronk, knal je in een andere versnelling. En met nog een beetje meer pech schiet je ook nog eens op dat moment met je voeten van je pedalen omdat je de lichtere versnelling niet had verwacht. Weg balans en voordat je het beseft lig je met je snuffert in een modderpoel...

Ik heb overigens 8 speed spul liggen. Casette, ketting en crankstel zijn allen behoorlijk nieuw alleen. Uit mijn hoofd een XT casette, sram ketting en deore hollow crankstel.

Maar voordat ik tot verkoop overga wil ik Jazzper de balhoofd kenner eens een vraag stellen;

Mijn laatste frame is eigenlijk totall loss verklaart (zelf/fietsenmaker) doordat het balhoofd (threaded) dol is geraakt. Geen idee of het een 1", 1 1/8" of een 1 1/4" is. De (ongeveerde) voorvork verder is nog prima. Als ik met een nieuw balhoofd en evt een nieuwe voorvork het ding weer rijdende heb, dan ben ik weer zo blij als een kind :Y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Tip voor degene die nog 7 speed rijden: Koop gewoon een 8 speed cassette en laat daar het kleinste tandwiel (de 11) weg. De 12 heeft ook een vertanding, dus daar kun je de locknut ook op vast zetten. 8 speed cassettes zijn wat makkelijker te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

jules schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 21:46:
Met je gripshift zou ik zelf iig in het bos niet echt uit de voeten kunnen. Trek je een keer aan het stuur om je band op te tillen voor een boomstronk, knal je in een andere versnelling. En met nog een beetje meer pech schiet je ook nog eens op dat moment met je voeten van je pedalen omdat je de lichtere versnelling niet had verwacht. Weg balans en voordat je het beseft lig je met je snuffert in een modderpoel...
Say what?
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z8OJTKDT-1.jpg
kijk eens wat daar zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik heb er ook geen last van eerlijk gezegd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Tsja, dat jullie nu zo graag van modder houden kan ik ook niks aan doen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
Toch twijfel ik, misschien beter een andere basisfiets aanschaffen, stukje moderner etc..

Ik weet van mezelf wel dat ik het leuk vind, waarom dan hier nog tijd/geld insteken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

jules schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 23:22:
Tsja, dat jullie nu zo graag van modder houden kan ik ook niks aan doen... ;)
kinky toch?

Pagina: 1 ... 11 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.