@harmen: mooi! wat zijn die rode doppen? voor spikes?
@jules & agonite:
cantilevers zijn erg lastig af te stellen. V-brakes zijn 2e hands 10 euro (zag ook XT 4 stuks voor 20 euro). Enige nadeel is dat je setje remgrepen ook moet aanpassen, weer 10 euro. Maar dan ben je wel hip. Goed zoeken, sommigen bieden alles in een aan. Op mountainbike.nl beetje rondvragen levert ook veel goede zut voor weinig op.
Die stuurpen is niet nodig als de vork ook verandert. Als deze niet verandert dan is het inderdaad extender en nieuwe stuurpen.
7-10 speed discussie is in mijn ogen zwaar overschat en marketing gedreven. Ja het is cooler/beter/etc om meer te hebben, maar tegen welke prijs? Zeker 2e hands is er voor 7-speed veel meer te krijgen en goedkoper. Upgraden naar 8 of 9 kan als het stalen frame is zonder problemen, maar dan moet je nieuw wiel (of alleen nieuwe body maar in praktijk ga je niet omspaken), nieuwe shifters, nieuwe ketting, nieuwe cassette. Dure investering voor zo'n projectje. Lekker 7 speed blijven rijden. Oh en de tip van 8 naar 7 speed kan ook, maar ik spreek dan voor het gemak nog steeds van 7 speed

Oh en achterderailleurs doen niet aan x-speed. Dat doet je shifter. Je derrie luistert alleen maar naar kabelpull.
Gripshift is weer helemaal tres bon geloof ik. Beetje voorkeursverhaal per persoon, maar de soep wordt niet zo heet gegeten, etc..
Voor je je gaat verliezen in materiaalaanschaf eerst maar een grens trekken zou ik zeggen. Max 100 euro? Indien je hoger uitkomt rendabeler om oude Specialized, Giant of Trek van marktplaats te trekken voor 100-200 euro. Als ik het zo inschat aan de hand van je postjes en pmmetjes zou ik 0 tot 50 euro steken in die bike. Lekker gaan rijden en ondertussen marktplaats/mtb.nl in de gaten houden tot je beste bang for your bucks fiets voorbij komt. Die kopen en de Raleigh houden als backup of oppoetsen+goede foto's + verkopen zodat je de nieuwe fiets bijna gratis hebt (als je ziet wat die gekken bieden op MP).
@jules_balhoofdverhaal: ik snap je verhaal niet helemaal. Als de draad op je vork verrot gedraaid is kun je nieuwe vork fixen. Balhoofd is (mits zelfde opbouwhoogte) prima vervangbaar. Ik zie niet in wat er aan het frame kapot kan zijn. En anders pers je er threadless in en maak je er een ahead setup van. En anders koop je voor paar tientjes een ander frame. Wat voor een is het?
@joopie: coole picas, leuke fiets ook.
Ik heb vanavond aan de Specialized Rockhopper gewerkt. Eerst zag hij er zo uit (net van Marktplaats gehaald):
toen zo tot vanavond:
maar ik wil de lak herstellen en opnieuw opbouwen (onder meer balhoofd was gaar) dus strippen maar:

groot:
klik
Die bankschroef heeft gouden zaken gedaan. Dat mijn hand tot bloedens toe uitschoot neem ik voor lief.
Doel: stads mtb. Ik overweeg slicks en zo'n bakkers-voor-bagagedrager (12,50 bij de action). Upgrades zijn nieuw balhoofd, andere pedalen, Alivio shifters/remmen, Alivio v-brakes ipv de Avids, kortere stuurpen (hoewel dat ingekerfde Specialized logo voorop wel cool is) en nog wat kleine dingen. Ik vind de kleuren echt kick ass! Je hebt hem ook met zwarte letters, maar dit wit knalt er zo veel harder uit! Vork is niet kaarsrecht meer en frame niet 100% qua lak, maar dat maakt me niet uit voor de stad. Ga ook niet de derailleurs (acera-x) upgraden. Prima zo. Kabels, cassette en ketting waren nog nagelnieuw dus die blijven ook.