Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:31
Ik zie hier in dit subforum nergens iets over fietsgps'en in het specificiek, dus ik geef hier maar een lichte aantrap over ervaringen en raad/daad en tips omtrent de apparaten.

Reden voor de topicstart is het feit dat mijn vader een fervent fietser is, en eigenlijk sterk op zoek is naar een gps die zich vooral toespitst op fietsers, we zijn in een speciaalzaak omtrent gps'en voor motorrijders geweest, ze hadden ook wat voor fietsers, de kerel in kwestie was nogal bot en was niet bepaald uitnodigend voor meer info en gaf weinig demonstratie (wie weet zijn dagje niet ofzo).

Nu, kort gezegd, kennen jullie/hebben jullie ervaringen met dit soort gps-toepassingen? Zoja, wat gebruik je? Gaat dat goed? Hoe moet je je route plannen? Houdt je routeplanner op pc (waarna je de route overzet naar gps) of je planner op de gps zelf rekening als je een bestemming invoert dat je met de fiets bent en rustigere wegen/ geen autostrades neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:47
TomTom heeft ondersteuning voor fietsrouters, ik gebruik dat meestal als ik op de fiets wat ga ophalen en het adres niet weet.

Maar dat is navigatie, en jij bent meer op zoek naar GPS apparaten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 18:42

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

GPS op de fiets

[edit]
Maar hier wil ik je wel even op wijzen (uit een mailinglijst):
Zaterdag 17 mei organiseert Waypoint te Notter (bij Rijssen) een dag in
verband met hun uitbreiding van het pand. Maar er is nog wat nieuws voor
ons: op deze dag dopen zij hun nieuwe fietskaart van nederland. Deze kaart
is routeerbaar, (je kunt 'm een route van A naar B laten uitstippelen over
fietswegen) en dat is nieuws voor fietsers.

Deze kaart gaat voor 69 euro op de markt komen, echter: wie op 17 mei op de
fiets komt en vooraf heeft ingeschreven krijgt deze kaart voor 25 euro. (en
wie onlangs een GPS daar kocht voor 19 euro)
http://www.gps.nl/waypoint_fietskaart.html

[ Voor 91% gewijzigd door WFvN op 15-05-2008 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Owh pardon, die had ik echt niet gevonden... :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

HyperBart schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 21:30:
Owh pardon, die had ik echt niet gevonden... :S
Geeft niet maar daar kan je al heel wat info vandaan halen.

Ik weet niet wat je pa voor fietser is maar als hij van toeristisch rijden houdt, dan zou ik zeker gebruik maken van die actie!!

Let wel: het is geloof ik alleen een CD dus zal je nog wel hardware erbij moeten nemen (ik maak gebruik van PDA; niet waterdicht maar dat is m'n fiets wel ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Wel even tussendoor: ik ben belg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

HyperBart schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 21:35:
Wel even tussendoor: ik ben belg :D
Dat verklaart een hoop :P

Serieus: Notter is wel een eindje weg bij jullie maar dat zullen de fietsritjes van je pa dan ook wel zijn.... dus weinig nut voor de CD

maar goed,

Ik ben geen 'recreatieve fietser' maar meer een 'utilityfietser'. Toeristische routes boeien me niet zo, ik wil gewoon gemakkelijk van A naar B komen. Liever niet over onverharde wegen maar het liefst over strak asfalt met niet al teveel bochten en dorpjes.

Ik maak daarom dan ook wat meer gebruik van een 'autorouteplanner met fietsinstelling'. Niet perfect maar ik kom er een aardig eind mee.

Ik ben nog aan het experimenteren.

TomTom valt af omdat die vreemde dingen doet met mijn PDA
iGO en Garmin Mobile XT wil ik nog uitvoerig testen (iGO lijkt aardig goed te gaan).

Wil je vantevoren een track uitstippelen dan zou ik OziExplorer eens proberen, daarmee ben ik ook aan het stoeien. Wat dat betreft vind ik Mobile XT niet geschikt want de tracks zijn bijna niet te zien op de kaart.

Ik wil graag gesproken instructies. Daarvoor zijn niet alle apparaten geschikt. De Map 60 C(s)x is een beremooi apparaat, waterdicht, SirfIII, herrouteerbaar etc. maar geen steminstructies. Dan zou je een Garmin Quest kunnen nemen ofzo of een auto/motornavigatiesysteem maar die auto/motordingen zijn vaak minder energiezuinig (kunnen gewoon in de sigarettenaansteker die je natuurlijk niet op je fiets hebt)
Ik heb accu's in m'n fiets waardoor ik dus niet zo op het energieverbruik hoef te letten.

Zou ik een normale fiets hebben en niet zo'n waarde hechten aan de stem dan zou ik direct voor de Map 60 C(s)x gaan.

[ Voor 94% gewijzigd door WFvN op 15-05-2008 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Maar we waren dus vooral aan het kijken naar die Garmin 60CSx, maar dus mijn vader vond het bv bijzonder bot van die kerel dat hij gewoon een route die hij naar west vl (we wonen in limburg, mijn oma is nog van west vl, hij ook, maar is verhuisd voor de liefde ;) ) eens had ingetikt en had laten zien, maar dat was 'm teveel/had wat schrik precies.

Had ie dat gedaan, was ie direct verkocht begreep ik van hem. Maar we zijn dus wel wat nieuwsgierig naar welke oplossingen er naar voor zijn gekomen...

De quest lijkt ons wel wat, omdat hij ook wel kijkt om 'm als allround te gebruiken, als ik het goed begrijp zit bij de quest ook al alles van europe...

Gaat dat vrij vlot om dan met een fiets iets te plannen? want die kan blijkbaar wel routeren zonder autostrades. Tomtom weet ik niet zo...

SPLITS
WFvN schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 21:35:
[...]

Dat verklaart een hoop :P
Check ;)
Serieus: Notter is wel een eindje weg bij jullie maar dat zullen de fietsritjes van je pa dan ook wel zijn.... dus weinig nut voor de CD
Vooral belgie he ;)
maar goed,

Ik ben geen 'recreatieve fietser' maar meer een 'utilityfietser'. Toeristische routes boeien me niet zo, ik wil gewoon gemakkelijk van A naar B komen. Liever niet over onverharde wegen maar het liefst over strak asfalt met niet al teveel bochten en dorpjes.
copy paste he :9
Ik had het gelezen in je ander topic, ik denk dat mijn oudje niet zo veel fietst als jij (ligfiets heeft ook een grotere actieradius, niet ?) Hij is ook het type van A naar B, of itt tot jou van A naar A.
Ik maak daarom dan ook wat meer gebruik van een 'autorouteplanner met fietsinstelling'. Niet perfect maar ik kom er een aardig eind mee.

Ik ben nog aan het experimenteren.

TomTom valt af omdat die vreemde dingen doet met mijn PDA
iGO en Garmin Mobile XT wil ik nog uitvoerig testen (iGO lijkt aardig goed te gaan).

Wil je vantevoren een track uitstippelen dan zou ik OziExplorer eens proberen, daarmee ben ik ook aan het stoeien. Wat dat betreft vind ik Mobile XT niet geschikt want de tracks zijn bijna niet te zien op de kaart.
Als ik het goed begrijp stippel je met ozi een route uit en pomp je die over op een compatibel apparaat ?
Ik wil graag gesproken instructies. Daarvoor zijn niet alle apparaten geschikt. De Map 60 C(s)x is een beremooi apparaat, waterdicht, SirfIII, herrouteerbaar etc. maar geen steminstructies. Dan zou je een Garmin Quest kunnen nemen ofzo of een auto/motornavigatiesysteem maar die auto/motordingen zijn vaak minder energiezuinig (kunnen gewoon in de sigarettenaansteker die je natuurlijk niet op je fiets hebt)
Ik heb accu's in m'n fiets waardoor ik dus niet zo op het energieverbruik hoef te letten.
Gesproken instructies is niet noodzakelijk, weten ook niet hoe fel dat doorklinkt tot hem als ie aant rijden is...
De garmin quest kijken we dus nu naar, samen met de 60CSx
Zou ik een normale fiets hebben en niet zo'n waarde hechten aan de stem dan zou ik direct voor de Map 60 C(s)x gaan.
Maar dan moet je dus nog steeds routes uitstippelen op pc en overpompen, dat is niet nodig bij de quest 1 of 2 ?

[ Voor 60% gewijzigd door HyperBart op 15-05-2008 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Goed, zie m'n edit voor meer info.

Maar nu naar jouw bericht. Ik kan je niet volgen. Wat was nou precies het probleem met die 60CSx?

Met de Quest heb ik al meer dan één keer gereden.
Schaamteloze link naar de 5 berichten op m'n weblog met m'n ervaringen:

http://versatile021.blogs...-met-de-garmin-quest.html
http://versatile021.blogs...zep-zwolle-hoogeveen.html
http://versatile021.blogspot.com/2006/10/gps-en-fujin.html
http://versatile021.blogs...-wezep-wijhe-rijssen.html
http://versatile021.blogs...delde-ervaringen-met.html

Die laatste is (zoals de titel al zegt) een bericht met ervaringen gebundeld.

[ Voor 7% gewijzigd door WFvN op 15-05-2008 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

HyperBart schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 21:44:
Als ik het goed begrijp stippel je met ozi een route uit en pomp je die over op een compatibel apparaat ?
En gebruik OziExplorer dan ook om de route voor te kletsen en de uitgestippelde track ook op beeld te zien uiteraard.
Gesproken instructies is niet noodzakelijk, weten ook niet hoe fel dat doorklinkt tot hem als ie aant rijden is...
De garmin quest kijken we dus nu naar, samen met de 60CSx
Geluid kan je natuurlijk ook uitzetten als je bijvoorbeeld de Quest gebruikt. Met m'n Fujin heb ik met de Quest gereden zonder gesproken tekst.
Maar dan moet je dus nog steeds routes uitstippelen op pc en overpompen, dat is niet nodig bij de quest 1 of 2 ?
Zowel Map60 als Quest kan je gebruiken om routes automatisch uit te laten stippelen maar ook om zelf vantevoren een track uit te stippelen (hoewel de Map60 daar iets beter mee overweg kan naar het schijnt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-05 09:50

elmoxx

xx xx xx

Leuk dit topic. Nu ga ik een beetje reclame maken voor een bepaalde gps-shop in nederland. maar hier zag ik gister dat er ook voor fietsroutes etc op de fiets een markt ontstaan is.. Mijn ervaring met de winkel is overigens zeer goed (vooral de service). Zelf gebruik ik trouwens de Garmin vista Hcx i.c.m. topo nederland om te fietsen, dat bevalt prima op zowel fiets als motorfiets.

Afbeeldingslocatie: http://www.gpsbiketracks.be/img/site%20foto's/030720%20Oostenrijk%20site%20foto's/dag-1-gps.jpg
Bovenstaand plaatje is van het net maar lijkt sterk op mijn situatie.

Zie verder ook deze link voor veel intressante info en veel links m.b.t. gps op de fiets:
klik

Edit: Na het schrijven van mijn post zie ik dat veel van de info intussen al gemeld is.. Wat ik nog toe kan voegen is dat er behalve Notter ook vestigingen van die winkel zijn in Moordrecht en Vessum.

[ Voor 11% gewijzigd door elmoxx op 15-05-2008 21:58 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
WFvN schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 21:53:
[...]
Zowel Map60 als Quest kan je gebruiken om routes automatisch uit te laten stippelen en om zelf vantevoren een track uit te stippelen (hoewel de Map60 daar iets beter mee overweg kan naar het schijnt)
Dus even herhalen: de quest en de map60csx kunnen wel on-the-go een route plannen?

Wat is het verschil tussen route/track ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoxx
  • Laatst online: 01-05 09:50

elmoxx

xx xx xx

Garmin Vista's kunnen dat ook en zijn kleiner. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat ze ook waterdicht en schokbestendig zijn.. praktisch bij het mountainbiken.. :D

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

HyperBart schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 21:57:
[...]

Dus even herhalen: de quest en de map60csx kunnen wel on-the-go een route plannen?
ja
Wat is het verschil tussen route/track ?
Een route is dus automatisch uitgestippeld. Je geeft het startpunt en het eindpunt op, het ding doet de rest daar tussenin. Je bent dan dus afhankelijk van de "geindexeerde" wegen die in de software geprogrammeerd staan (je kan trouwens wel tussenpunten aangeven als je eerst langs een andere plek wil bijvoorbeeld)

Bij een track moet je de rit helemaal van begin tot einde uitstippelen. Dit is dus nodig als je langs plekken wil die niet geindexeerd staan. Voor de fiets kan dat betekenen dat je bijvoorbeeld een route dwars door de bossen wil maken over paden/wegen die software niet kent.

[ Voor 4% gewijzigd door WFvN op 15-05-2008 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik gebruik een Garmin GPSMap60Cx (dus zonder digitaal kompas/hoogtemeter).

Zelf fiets ik vooral langere stukken. In Google Earth kijk ik hoe ik wil fietsen (qua veilige/rustige/mooie wegen). In Mapsource (Garmin software) maak ik de route als een track aan met behulp van de topografische kaart waarop de fietspaden staan. Ik krijg dus geen instructies, maar volg gewoon ongeveer het lijntje op het scherm. Nadeel is dat je redelijk lang bezig bent (een route plannen van Amsterdam naar Gouda, 70km, was ik 20 minuten mee bezig). Voordeel is dat je dus wel alle mooie natuurgebiedjes kunt uitkiezen in plaats van door drukke stadskernen en dergelijke.

Mijn vader gebruikt hem vooral hier in Amsterdam op de fiets (ik ook soms) en dan doet hij niks aan vooruitplannen. Gewoon de normale wegenkaart op het ding laden en het apparaat zelf een route laten plannen met de fietsoptie aan zodat je niet over de autoweg wordt gestuurd. Veerpontjes snapt hij niet helemaal, dus meestal kijkt mijn vader eerst zelf welke pont hij moet hebben en gebruikt hij de GPS pas na de overtocht.

Ik ga zeker de nieuwe fietskaart proberen, die hoort ook redelijk autoluw te zijn en het scheelt mij weer plannen :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54122

Wij hebben een Garmin Extrex Venture CX. Klein, waterdicht en goed scherm. We gebruiken hem vaak op de ligfiets met de topokaarten. We maken dan wel geen routes, maar aan de hand van het kaartje op het scherm besluiten we een weg wel of niet in te gaan.

Het fijne van deze kleine gps-en is dat je ze makkelijk voor andere doeleinden kan gebruiken, bijvoorbeeld wandelen. Hij is goed waterdicht en over de schokbestendigheid kan ik alleen maar zeggen dat we vorige jaar de auto total-loss hebben gereden waarbij de gps de vooruit kapot heeft geslagen en ik gebruik hem nog steeds.

Een ander belangrijk argument vind ik de levensduur van de batterijen, die bij de Etrex serie behoorlijk lang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Gizz schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 22:01:
Ik gebruik een Garmin GPSMap60Cx (dus zonder digitaal kompas/hoogtemeter).

Zelf fiets ik vooral langere stukken. In Google Earth kijk ik hoe ik wil fietsen (qua veilige/rustige/mooie wegen). In Mapsource (Garmin software) maak ik de route als een track aan met behulp van de topografische kaart waarop de fietspaden staan. Ik krijg dus geen instructies, maar volg gewoon ongeveer het lijntje op het scherm. Nadeel is dat je redelijk lang bezig bent (een route plannen van Amsterdam naar Gouda, 70km, was ik 20 minuten mee bezig). Voordeel is dat je dus wel alle mooie natuurgebiedjes kunt uitkiezen in plaats van door drukke stadskernen en dergelijke.
We gaan denk ik gaan voor de quest of de 60csx of 60cx, idd handig dat je de route zelf kan forceren en ook handig dat je zoals WFvN zegt ook on the go kan plannen...
Mijn vader gebruikt hem vooral hier in Amsterdam op de fiets (ik ook soms) en dan doet hij niks aan vooruitplannen. Gewoon de normale wegenkaart op het ding laden en het apparaat zelf een route laten plannen met de fietsoptie aan zodat je niet over de autoweg wordt gestuurd. Veerpontjes snapt hij niet helemaal, dus meestal kijkt mijn vader eerst zelf welke pont hij moet hebben en gebruikt hij de GPS pas na de overtocht.
Er zit dus een fiets-optie op? Dus als je die aanzet, dan gaat ie snelwegen vermijden?
Ik ga zeker de nieuwe fietskaart proberen, die hoort ook redelijk autoluw te zijn en het scheelt mij weer plannen :)
Van nederland of belgie?
en waarop laad je die dan? Op de gps of op de mapsource en daar dan de track op maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

HyperBart schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 22:11:
Er zit dus een fiets-optie op? Dus als je die aanzet, dan gaat ie snelwegen vermijden?
Ja, zowel in Quest als in Map60
Van nederland of belgie?
en waarop laad je die dan? Op de gps of op de mapsource en daar dan de track op maken ?
Dat is dus die fietskaart van Nederland waar ik het over had.

Die fietskaart is dus routeerbaar dus kan je zowel op de pc als op het apparaat de route laten plannen.

[ Voor 18% gewijzigd door WFvN op 15-05-2008 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hij kent:
Car/Motorcycle
Truck
Bus
Emergency
Taxi
Delivery
Pedestrian
Bicycle

Nou weet ik niet precies wat alles doet, ik gebruik alleen auto/fietser/voetganger. Als fietser houdt hij je van autowegen/snelwegen weg en op de voetganger stand negeert hij alle verkeersregels zoals éénrichtingswegen (en je komt niet op de snelweg natuurlijk).
Van nederland of belgie?
Die van Nederland, die vanaf zaterdag verkrijgbaar is :) En de kaart moet sowieso in mapsource geladen worden, want via mapsource krijg je hem ook weer op het apparaat zelf. Ik zal dan op de fiets gewoon intypen waar ik heen wil en het laten berekenen en soms zal ik achter de computer op de kaart kijken om te zien hoe een bepaalde route zal lopen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
WFvN schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 22:15:
[...]
Ja, zowel in Quest als in Map60
Dat is handig, en werkt dat ook echt goed, want in jouw topic zag ik dat het soms eens faalt en hij koppig is?
[...]

Dat is dus die fietskaart van Nederland waar ik het over had.

Die fietskaart is dus routeerbaar dus kan je zowel op de pc als op het apparaat de route laten plannen.
Dus je laadt 'm ook op de GPS zelf...

Nu, stel bv, we hebben de map60CSx, mijn vader stelt een route in van Beringen (Belgie) naar Ruiselede (Belgie) en hij wilt rijden over Aarschot, hij stelt dit allemaal on the go in...

Kan je dan ook een logging functie aanzetten? Bv dat hij net zoals hans en grietje bolletjes op de weg laat "vallen" over welke route je hebt gevolgd op de gps en dat hij achteraf kan zien van: "ik heb zoveel kilometer gedaan?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

HyperBart schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 22:21:
Kan je dan ook een logging functie aanzetten? Bv dat hij net zoals hans en grietje bolletjes op de weg laat "vallen" over welke route je hebt gevolgd op de gps en dat hij achteraf kan zien van: "ik heb zoveel kilometer gedaan?"
Doet hij standaard. Wel aan het begin van een ritje even je track resetten, anders krijg je één grote brij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Inderdaad.

Twee mooie voorbeelden kan je zien in http://versatile021.blogs...-wezep-wijhe-rijssen.html

Bij het eerste kaartje had ik last van een wegopbreking. Daar heb ik dus niet de route gevolgd dus moest ik wat dolen om weer op de route te komen.

Bij het tweede kaartje had ik te maken met nieuwe wegen die wel in de software stonden maar in de werkelijkheid nog niet waren aangelegd.

In beide gevallen zie je dus hoe ik heb lopen kronkelen. Dat heeft de routeplanner dus niet uitgestippeld, dat is mijn gepruts geweest.

[ Voor 14% gewijzigd door WFvN op 15-05-2008 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Gizz schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 22:22:
[...]

Doet hij standaard. Wel aan het begin van een ritje even je track resetten, anders krijg je één grote brij.
"Je track" is dan de stats van je vorige afgelegde route ?
Maar dus een track uitstippelen en een andere weg inslaan dan hij aangaf, daar gaat hij dus geen rekening mee houden in die zin dat hij je niet terug gaat navigeren met een mooi lijntje, je gaat dan zelf terug op de track moeten gaan... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Nee, resetten is nodig omdat je anders ook de metingen van vorige ritjes erbij krijgt.

Ga je een track rijden (niet opnemen maar rijden dus) dan zal hij je inderdaad niet een andere route gaan voorstellen.

[ Voor 41% gewijzigd door WFvN op 15-05-2008 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Een track is een lijn op de kaart die aan elkaar hangt van puntjes (broodkruimeltjes van Hans & Grietje). Deze broodkruimeltjes laat hij zelf op bepaalde momenten 'vallen' als hij merkt dat je een koers is gewijzigd. Deze kruimels vormen dus de route die je gefietst hebt.

Een track kun je ook zelf maken, door gewoon op de computer een lijn te trekken, alsof je met een pen op de kaart tekent. Over deze lijn kun je dan fietsen als je het wilt, je krijgt geen aanwijzingen en zult gewoon de lijn in de gaten moeten houden op het scherm.

Een route is iets anders, dit is een lijn die echt vastgeplakt zit op de wegen van de echte wegenkaart. Je GPS weet dan waar een kruising is en waar je moet afslaan. Hij merkt het dan ook als je op een andere weg terechtkomt en kan dan opnieuw een route berekenen.

Overigens heeft Garmin heel veel accessoires, waardoor er altijd wel een houder is die op je stuur past. Bij het gebruik van auto GPSen zoals TomTom is dat een stuk lastiger. Bij mij ziet het er trouwens zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.gizzah.net/got/div/CRW_9918.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Gizz op 15-05-2008 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Kijk, had die pipo in de winkel dat nu eens allemaal gezegd... Maar neen hoor !

Nu heb ik jullie moet buggen met dit!

Wel heel fel bedankt voor de snelle respons, nu snapt mijn vadertje beter wat ik altijd op dat forum zit te doen en hij heeft heel wat respect ervoor en voor jullie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Even een update:

Ik ben even in de as adventure (outdoor shop in Be) geweest, daar nog wat uitleg gekregen, blijkbaar heeft de 60 CSx of CX geen herberekening als je een route hebt uitgestippeld, dus in het algemeen kan/mag je niet fout rijden of je moet zelf een herberekening starten of zelf je weg terug zoeken naar de route...

Prijzen zijn nog te doen, edge 705 zijn echt alleen maar voor fietsers en veel te klein scherm voor in auto (60 is nog net te doen)...

Kaarten vallen nog mee, je moet wel heel wat kopen wil je alle kanten uit...

Voor autonavigatie/algemeen:
CityNavigator

Voor de kaarten waarop routes gezet kunnen worden voor fietsers:
Stafkaarten belgie

Routes met enkele meters afwijking in kaartgebied (dus je hebt bv een route, dan heeft hij maar x aantal meters daarrond wat ook gekend is als kaart)
LF RF routes (oid)

Knooppunten fietsroutenetwerk belgie
Lannoo kaarten

Edit: ik ben ook even aan het kijken voor een algemeen, groot fietsgps topic, iemand die zich wat wil meehelpen/bezig houden met layout?

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 18-05-2008 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

HyperBart schreef op zondag 18 mei 2008 @ 23:38:
Even een update:

Ik ben even in de as adventure (outdoor shop in Be) geweest, daar nog wat uitleg gekregen, blijkbaar heeft de 60 CSx of CX geen herberekening als je een route hebt uitgestippeld,
Dat heeft geen één apparaat van Garmin. Het is dan ook geen route, maar een track, gewoon wat losse pixels en geen vectoren gekoppeld aan wegen.
dus in het algemeen kan/mag je niet fout rijden
Fout rijden kan altijd :P en heel erg is het ook niet. Je zit niet in een auto met 100 km/u terwijl je een afslag mist. Je merkt het direct als je niet meer op de lijn zit en meestal moet je dan even omkeren om 20 meter terug op een kruising de goede weg te pakken.
of je moet zelf een herberekening starten of zelf je weg terug zoeken naar de route...
Herberekening starten kan niet, want er is geen route maar een track. Zelf de weg terug zoeken is niet zo lastig, op de fiets kun je meteen stil staan en even de situatie bekijken.
Prijzen zijn nog te doen
Kijk ook eens op ebay of Amerikaanse webshops. Ik was vorig jaar €220 voor de 60Cx kwijt, nu met de nog goedkopere dollar moet je makkelijk onder de €200 kunnen komen lijkt me. Zie dat hij €140 refurbished kost en €170 nieuw. Zal waarschijnlijk heel wat schelen met een Belgische winkel.
Voor de kaarten waarop routes gezet kunnen worden voor fietsers:
Stafkaarten belgie
Tracks kun je op elke kaart plakken, of zelfs zonder kaart gebruiken. Het handige aan de stafkaarten is dat je de fietspaden kunt zien, maar je kunt natuurlijk ook de gewone citynavigator-kaart nemen en de autowegen als leidraad nemen. Download je vooral fietsroutes van anderen, dan heb je eigenlijk helemaal geen kaart nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Gizz schreef op maandag 19 mei 2008 @ 00:43:
Tracks kun je op elke kaart plakken, of zelfs zonder kaart gebruiken. Het handige aan de stafkaarten is dat je de fietspaden kunt zien, maar je kunt natuurlijk ook de gewone citynavigator-kaart nemen en de autowegen als leidraad nemen. Download je vooral fietsroutes van anderen, dan heb je eigenlijk helemaal geen kaart nodig.
En toch vind ik een kaart onder een track wel zo prettig. Je kan dan wat makkeljiker zien wat je te wachten staat en wat je moet doen.
Ik heb voor de gein eens geprobeerd 'blind' te rijden (je weet wel, zoals in de reclame dat zo'n mens klakkeloos het stuur omgooit omdat Tomtom zei dat ze linksaf moest). Goed, niet helemaal blind maar gekeken hoe nauwkeurig de route was om te zien of ik perfect op het lijntje kon blijven rijden. Dat lukt op fietspaden dus niet. Als je een watertje hebt met paden aan beide kanten dan is het wel prettig om een kaart te hebben zodat je kan zien aan welke kant van het water je moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-05 12:35

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Ik weet dat dit niet precies is wat jullie zoeken, maar mogelijk is het wel erg leuk voor ernaast.

Ik maak er tijdens mijn fietstochten in ieder geval dankbaar gebruik van:

Nokia Sports Tracker Beta

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ginz schreef op maandag 19 mei 2008 @ 10:43:
Ik weet dat dit niet precies is wat jullie zoeken, maar mogelijk is het wel erg leuk voor ernaast.

Ik maak er tijdens mijn fietstochten in ieder geval dankbaar gebruik van:

Nokia Sports Tracker Beta
Hey, ziet er ook wel heel netjes uit! Alhoewel niet echt volledig ontopic zet ik het wel even in het fietsgps topic wat ik van plan ben na mijn examens aan te maken !

Iemand die wat hulp wil geven met de layout enzo? Heb toestemming om een groot topiqueje te starten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249464

Gizz schreef op maandag 19 mei 2008 @ 00:43:

Dat heeft geen één apparaat van Garmin. Het is dan ook geen route, maar een track, gewoon wat losse pixels en geen vectoren gekoppeld aan wegen.
De GPS60C(S)x heeft wel een trackback functie, het apparaat geeft dan koerswijzigingen aan.
Een mogelijk om toch aanwijzingen te krijgen op een niet routeerbare kaart is de route aanmaken op een routeerbare kaart (Citynavigator) en met WinGDB3 omzetten naar een track. Dankzij de trackback functie van de 60 kan je dan toch aanwijzingen krijgen op een niet-routeerbare kaart (TOPO).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik wilde even roepen dat je dan foute instructies krijgt maar was even vergeten dat de Map60-serie geen ingebouwde 'truus' heeft.

Haal je dat geintje uit met een Quest dan krijg je op een doorgaande weg met een flauwe bocht naar bijvoorbeeld rechts de instructie 'sla hier rechsaf' :+
Maar omdat de Map60 serie geen steminstructies geeft maar piepjes, zal dat verder geen probleem zijn.

Ik heb gisteren m'n HTC Touch Cruise trouwens een betere plek gegeven in m'n fiets: gewoon bijna recht voor m'n neus; zeg 10 graden onder de horizontale kijklijn rechtuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LVGH
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-05 00:04
Gebruik je je HTC ook als fietsnavigatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ja

Het is niet helemaal perfect maar ook zeker niet onaardig. De ellende is dat er toch altijd nog wegen zijn waar de navigatiesoftware (iGO) je naartoe stuurt terwijl je daar helemaal niet mag fietsen (mooi voorbeeld is verkeersplein A28 Zwolle Zuid). Het kaartmateriaal is gewoonweg niet afgestemd op fietsen.

Als ik echt een bepaalde route wil rijden, dan maak ik gewoon eerst een track aan en rijd met OziExplorer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LVGH
WFvN schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 12:52:
Ja

Het is niet helemaal perfect maar ook zeker niet onaardig. De ellende is dat er toch altijd nog wegen zijn waar de navigatiesoftware (iGO) je naartoe stuurt terwijl je daar helemaal niet mag fietsen (mooi voorbeeld is verkeersplein A28 Zwolle Zuid). Het kaartmateriaal is gewoonweg niet afgestemd op fietsen.

Als ik echt een bepaalde route wil rijden, dan maak ik gewoon eerst een track aan en rijd met OziExplorer.
En die vooraf gemaakte/gedownloade track volg je dan door naar het scherm te kijken? Hoelang gaat de batterij mee als je dit doet? Is het ook mogelijk gesproken aanwijzingen te krijgen (via oordopjes)?
Ik zou dit graag willen kunnen doen op mijn racefiets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

LVGH schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 14:38:
En die vooraf gemaakte/gedownloade track volg je dan door naar het scherm te kijken?
Ja. Maar OziExplorer geeft ook steminstructies
Hoelang gaat de batterij mee als je dit doet?
Geen idee omdat ik gebruik maak van de 2 12V accu's in m'n fiets waar ik m'n Touch Cruise dan aan prik. Ik heb wel een keer gereden zonder voeding. Als ik uitga van alléén navigatie (en dus niet energievretend bellen) dan kan je een paar uurtjes fietsen met GPS-navigatie.
Is het ook mogelijk gesproken aanwijzingen te krijgen (via oordopjes)?
Ja. Zowel iGO (doh) als OziExplorer geven gesproken instructies (OziExplorer in het engels overigens). Via de standaard meegeleverde oordopjes kan je de instructies beluisteren. Maar ik heb voor mezelf de Jabra BT3030 aangeschaft
Afbeeldingslocatie: http://www.itechnews.net/wp-content/uploads/2008/03/jabra-bt3030-bluetooth-headset.jpg
Deze werkt op bluetooth. Dat betekent uiteraard wel weer extra verbruik van je telefoonaccu (waar ik verder nagenoeg geen last van heb met m'n fietsaccu's)
Mocht je ook zoiets willen, let dan wel op dat je een setje stereo BT oordopjes/etc. koopt
Ik zou dit graag willen kunnen doen op mijn racefiets..
Best goed mogelijk. Hoewel het mogelijk geen kwaad kan om een extra accugeval mee te nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door WFvN op 16-07-2008 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LVGH
Bedankt voor je reactie :) Zulke 12V accu's zijn geen optie op de racefiets, maar met een extra batterij voor de telefoon zou het misschien moeten kunnen.. je moet dan wel de software kunnen 'pauzeren' en dan weer verder gaan. Een paar uurtjes is nog een rekbaar begrip, 3 uur vind ik bijv. duidelijk te weinig, met het dubbele zou ik wel uit komen..
Als energiebesparende maatregelen denk ik aan scherm uit kunnen zetten (alleen gesproken instructies) en bij tracken wat de refresh rate is voor de positie..kun je dat in die software ook instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

LVGH schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 15:35:
Bedankt voor je reactie :) Zulke 12V accu's zijn geen optie op de racefiets, maar met een extra batterij voor de telefoon zou het misschien moeten kunnen.. je moet dan wel de software kunnen 'pauzeren' en dan weer verder gaan. Een paar uurtjes is nog een rekbaar begrip, 3 uur vind ik bijv. duidelijk te weinig, met het dubbele zou ik wel uit komen..
Als energiebesparende maatregelen denk ik aan scherm uit kunnen zetten (alleen gesproken instructies) en bij tracken wat de refresh rate is voor de positie..kun je dat in die software ook instellen?
Geen idee.
Extra accu gaat hem ook niet worden want accu eruit betekent toestel uit. Goed, de tracks e.d. blijven wel opgeslagen en kan je weer openen maar met OziExplorer mag je dan volgens mij het hele lijstje waypoints gaan aanklikken om bij de recentste uit te komen.

Maar over extra voeding: 12V accu's is ook niet zozeer nodig. Er zijn genoeg extra-power-oplossingen voor mobiele telefoons etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:21

Tjark

DON'T PANIC

Heeft er al iemand naar de 'nieuwe' Oregon of Colorado series gekeken mbt fietsgebruik?

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LVGH
WFvN schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 15:46:
[...]

Geen idee.
Extra accu gaat hem ook niet worden want accu eruit betekent toestel uit. Goed, de tracks e.d. blijven wel opgeslagen en kan je weer openen maar met OziExplorer mag je dan volgens mij het hele lijstje waypoints gaan aanklikken om bij de recentste uit te komen.

Maar over extra voeding: 12V accu's is ook niet zozeer nodig. Er zijn genoeg extra-power-oplossingen voor mobiele telefoons etc.
Zoals wat dan? Het moet ook handzaam zijn, op een racefiets heb je weinig ruimte om zoiets onder te brengen natuurlijk.. Kun je een voorbeeld geven? Accucapaciteit is voor mij wel cruciaal bij de afweging PDA met GPS of bijv. een Edge 705.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik kon maar niet op de naam komen maar na wat langduriger zoekwerk:
Afbeeldingslocatie: http://cache.gizmodo.com/assets/resources/2007/08/power2go.jpg
Power2go bijvoorbeeld

Maar goed, dan wordt het allemaal weer wat duurder.

[ Voor 14% gewijzigd door WFvN op 16-07-2008 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LVGH
Dat ziet er op zich veelbelovend uit alleen kan ik totaal niet inschatten of het zal werken. Wat betekent in hemelsnaam 30 uur stroom in de praktijk?
Je kunt met die power2go onderweg opladen maar daar heb ik op de fiets geen tijd voor, hij zal gewoon als extra accu moeten fungeren. Telefoon eraan en leegtrekken maar, zonder verlies van telefoon- en GPSfuncties. Ik kan nergens vinden of dat werkt en hoe lang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:21

Tjark

DON'T PANIC

tja, overal zie ik dat ie 2000 mAh is. Dus kijk wat de accu van je gsm is en bereken 't :)

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

LVGH schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 11:39:
Dat ziet er op zich veelbelovend uit alleen kan ik totaal niet inschatten of het zal werken. Wat betekent in hemelsnaam 30 uur stroom in de praktijk?
Je kunt met die power2go onderweg opladen maar daar heb ik op de fiets geen tijd voor, hij zal gewoon als extra accu moeten fungeren. Telefoon eraan en leegtrekken maar, zonder verlies van telefoon- en GPSfuncties. Ik kan nergens vinden of dat werkt en hoe lang..
Gezien hij gewoon een USB-uitgang heeft, zal je met een USB-kabel tussen PDA (of welk apparaat wat je met USB kan voeden dan ook) en zo'n power2go gewoon rechtstreeks stroom kunnen tappen lijkt me. Mijn TC kan ik dus ook gewoon gebruiken als hij aan het netsnoer (met mini-USB stekker) hangt of met een USB-stekker aan m'n laptop of..... noem maar op.

Dat ding heeft een capaciteit van 2000mA (zal wel 2000mAh moeten zijn gok ik), wat heel wat meer is dan de capaciteit van de accu van de TC (1350 mAh ofzo). Dus zou je mogelijk de gebruiksduur er iets van 2,5 keer zo lang mee kunnen maken gok ik.

Bij de specs staat:
Uitgangsvermogen
•Voltage: 5,6 V DC, max. 350 mA
Als ik m'n TC aan m'n laptop hang met USB, dan geeft hij aan dat hij aan het laden is met 370 mA. Dus weet ik niet of dat goed zal gaan.

Maar je hebt ook een nog zwaarder type. Ook 350 mA maar dat bij een capaciteit van 8000mA (zal wel 8000 mAh zijn)

Type: SCE7640/12

[edit]
Ik heb nu van Philips dingen aangedragen maar er zijn meer merken die zoiets hebben:
http://www.geekzone.co.nz/content.asp?ContentId=6937
Proporta USB Mobile Device Charger
3400 mAH storage and outputs 5v (700mA)

Of de Sparepower, nog interessanter:
http://shop.innocatch.nl/...n%20accu&Page=/Detail.php

Features
Capaciteit 3400mah
Afmetingen: 100 x 62 x 15 mm
Gewicht: ongeveer 130 gram
Output: 5.5v, 1A

[ Voor 14% gewijzigd door WFvN op 18-07-2008 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De accu van een HTC Touch Dual houdt het 4/5 uur achtereen navigeren vol. Best een goede score.
Mijn redenen om over te stappen naar een echt navigatie-apparaat (Garmin GPS60CSx) waren:
- leesbaarheid van het scherm (transflective, hoe meer zonlicht, hoe beter afleesbaar)
- waterdicht, dus niet snel je telefoon van het stuur afhalen als het begint te regenen
- batterij-levensduur (GPS60 gaat zo'n 20 uur mee op 1 set batterijen)
- geen interactie nodig omdat er sms'jes en/of agenda-afspraken popuppen
- betere ontvanger (SirFIII), HTC kreeg GPS informatie via een wat oudere BT ontvanger
- Tracklog functionaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Anoniem: 249464 schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 13:51:
De accu van een HTC Touch Dual houdt het 4/5 uur achtereen navigeren vol. Best een goede score.
Mijn redenen om over te stappen naar een echt navigatie-apparaat (Garmin GPS60CSx) waren:
- leesbaarheid van het scherm (transflective, hoe meer zonlicht, hoe beter afleesbaar)
Goed punt
- waterdicht, dus niet snel je telefoon van het stuur afhalen als het begint te regenen
Er zijn zéér mooie waterdichte behuizingen te krijgen waarbij je het scherm toch nog kan bedienen (door een flexibel waterdicht folie)
- batterij-levensduur (GPS60 gaat zo'n 20 uur mee op 1 set batterijen)
Goed punt als je met een 'normale' fiets rijdt.
- geen interactie nodig omdat er sms'jes en/of agenda-afspraken popuppen
Hoe druk leven heb jij? :P Gelukkig heb ik daar weinig tot geen last van.
- betere ontvanger (SirFIII), HTC kreeg GPS informatie via een wat oudere BT ontvanger
Het schijnt dat de SirFIII maar weinig beter is dan de chipset in de Touch Cruise. En als je een andere PDA hebt zonder GPS en toch een BT-muis erbij moet doen (ik begrijp dat die 4 a 5 uur inclusief BT-gebruik is?), dan kan je inmiddels al nog betere chipsets nemen dan SirfIII. Geen sterk argument dus.
- Tracklog functionaliteit
Hier ook geen goed argument. Er zijn gratis, goede progsels te krijgen die zeer mooi tracks kunnen loggen. Bijvoorbeeld TurboGPS en MiniGPS maar er zijn er veel meer te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@WFvN

Ik rij op een (motor)-fiets, apparaat vlak op het stuur gemonteerd voor beter leesbaarheid en zo heb ik ook nog wat aan het "magnetische" kompas. Bij stilstand weet het apparaat dus ook waar het noorden is en voorkom je dat je de "verkeerde" kant op rijdt na een lunchpauze.

De afweging voor mij was investeren in een prutsoplossing (SirFIII BT-ontvanger en zo'n waterdichte box) of iets meer uitgeven en dan meteen wat goeds.

Voor tracklogging gebruikte ik Trackr, maar TomTom kon hier niet mee overweg (kreeg te weinig GPS info binnen). Garmin XT (zeer mooie applicatie met alle gebruikelijke Garmin functies, oa tracklogging) vond de GPS niet als de helm-entertainmentset gekoppeld was en wel vaker niet om onduidelijke redenen. Aangezien de telefoon in het kaartenvak van de tanktas zat waren gesproken aanwijzingen een pre (beslaat na regen en zoals je zelf weet is het scherm van een HTC niet echt lekker afleesbaar in de volle zon).

De vakantie kwam er aan (Tenerife), TomTom heeft hier geen kaartmateriaal van en in Garmin XT gepruts (GPS ontvanger niet kunnen vinden) had ik geen zin.

Dus in eerste instantie op pad gegaan voor een Zumo 500, maar die waren niet op voorraad. De GPS60CSx had al langer mijn interesse en na een demonstratie was ik om.

Geen minuut spijt van gehad.

Wat betreft de ontvanger in de Touch Cruise, dit is een SirFIII ontvanger.

De GPS60 op het stuur levert genoeg visuele informatie zodat het gemis aan gesproken aanwijzingen geen gemis is. Wie wil er nu zo'n zeikwijf dat steeds maar van "Keer om indien mogelijk" zanikt ;)

Kom ik meteen bij een ander punt, om gesproken aanwijzingen van de HTC te ontvangen moest BT-audio geladen zijn en dedicated aan de helmset gekoppeld. De ingebouwde stereo fm-radio van de helmset kon dan niet meer gebruikt worden.

Radio luisteren onderweg is toch wel lekker, voor mij was de keuze dus niet echt moeilijk. De GPS unit zit dan wel iets voor mijn snelheidsmeter, maar dat heb ik dan weer opgelost door snelheid en koersrichting weer te geven op de GPS :+

Nadelen van de GPSMAP60CSx:
- Iedere in Mapsource gemaakte route wordt herberekend
- Max 50 routepunten per route
- Max 500 waypoints per track
- Flitspaal bestand inladen is wat lastiger dan met TomTom (spreekt ook keurig van "Flitspaal 80 KM" en "begin trajectcontrole"). Als de verkeersboetes te vaak op de mat rollen bedenk ik daar wel wat op. Voorlopig ben ik blij met een muziekje en visuele aanwijzingen onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Anoniem: 249464 schreef op zondag 20 juli 2008 @ 01:30:
[knip]wat dingen over niet optimaal werkende hardware[/knip]
De Map60CSx vind ik ook een berefraai apparaat. Afleesbaarheid is beduidend beter dan het scherm van bijvoorbeeld mijn TC.
Maar je rijdt nu dus wel zonder stemgesproken instructies.
Van dat magnetische kompas, dat stukje extra nut wat jij noemt, had ik helemaal niet aan gedacht. En inderdaad, na een pauze kan je soms de verkeerde kant op rijden (kom je snel genoeg achter, daar niet van maar het is wel lastig/vervelend/onnodig).
Wat betreft de ontvanger in de Touch Cruise, dit is een SirFIII ontvanger.
Nee, er zit een andere chipset in: Qualcomm MSM7200 gpsOne voor zover ik begrepen heb.
De GPS60 op het stuur levert genoeg visuele informatie zodat het gemis aan gesproken aanwijzingen geen gemis is. Wie wil er nu zo'n zeikwijf dat steeds maar van "Keer om indien mogelijk" zanikt ;)
Moet je ook niet verkeerd rijden :P

Met het rijden van tracks vind ik steminstructies van de Garmin Quest ronduit irritant maar op route rijden vind ik het wel erg aangenaam. Het scheelt kijken op het scherm, wat betekent dat je ogen meer op de weg kunnen blijven.
Kom ik meteen bij een ander punt, om gesproken aanwijzingen van de HTC te ontvangen moest BT-audio geladen zijn en dedicated aan de helmset gekoppeld. De ingebouwde stereo fm-radio van de helmset kon dan niet meer gebruikt worden.

Radio luisteren onderweg is toch wel lekker, voor mij was de keuze dus niet echt moeilijk. De GPS unit zit dan wel iets voor mijn snelheidsmeter, maar dat heb ik dan weer opgelost door snelheid en koersrichting weer te geven op de GPS :+
begrijpelijk allemaal (jammer dat er niet één pasklare oplossing is voor íedereen)
Nadelen van de GPSMAP60CSx:
- Iedere in Mapsource gemaakte route wordt herberekend
Volgens mij kan je dat uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Herberekenen is niet uit te schakelen, niet via wegen kan je wel kiezen, maar dan krijg je rechte lijnen van routepunt naar routepunt. Dan is werken met tracks beter, de trackback functie geeft dan koersveranderingen aan. Niet met stemgeluid zoals de Quest maar met piepjes en visuele aanwijzingen in het scherm. Nadeel is dat een track max 500 punten mag bevatten. Op de fiets nog wel te doen, op de motor veel te weinig.

Een ander voordeel van Garmin apparaten is dat je flexibel bent met je kaartmateriaal. Probeer maar eens een TOPO of fietskaart te laden in een TomTom. Gaat niet.

Momenteel ben ik met OpenStreetMap kaartmateriaal aan het experimenteren:
http://wiki.openstreetmap...SM_Map_On_Garmin/Download

Ik heb de indruk dat de routering met OSM kaartmateriaal in Mapsource meer 1:1 loopt met de routering van de GPSMAP60CSx dan het eigen Garmin kaartmateriaal (CN2008 Europa).

De praktijk zal het uitwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Anoniem: 249464 schreef op zondag 20 juli 2008 @ 20:46:
[...]
Momenteel ben ik met OpenStreetMap kaartmateriaal aan het experimenteren:
Ik heb de indruk dat de routering met OSM kaartmateriaal in Mapsource meer 1:1 loopt met de routering van de GPSMAP60CSx dan het eigen Garmin kaartmateriaal (CN2008 Europa).
Wat bedoel je met "routeren" ? OSM kaartmateriaal is toch ongeschikt voor routeberekeningen op Garmins?

[edit] Na wat surfen zie ik dat er wel degelijk mogelijkheden zijn tot het routeren van OS kaartmateriaal-maar dat is geen walk-in-the park.

[ Voor 12% gewijzigd door AlterEgo op 23-07-2008 20:37 . Reden: correctie vraagstelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een goede houder voor op mijn fiets, weet iemand een winkel waar ze GPS/PDA/Telefoon-houders voor de fiets verkopen? :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

anandus schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 20:34:
Ik ben op zoek naar een goede houder voor op mijn fiets, weet iemand een winkel waar ze GPS/PDA/Telefoon-houders voor de fiets verkopen? :)
Kost een paar centen maar dan heb je ook wat:
http://www.ram-mount.com/

Alles wat je zoekt en nog meer 8)

In Nederland te koop bij oa Waypoint:
http://www.gps.nl/

Mijn ervaring met Waypoint is dat ze alleen maar Ram-Mount onderdelen hebben voor de apparaten die ze aanbevelen, en zelfs dan niet altijd. Heb 3 weken moeten wachten op de juiste cradle voor mijn GPSMAP60CSx. De fietshouder van Garmin vond ik te fragiel voor op de motorfiets.

Wat voor GPS apparaat heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Anoniem: 249464 schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 18:07:
[...]

Kost een paar centen maar dan heb je ook wat:
http://www.ram-mount.com/

Alles wat je zoekt en nog meer 8)

In Nederland te koop bij oa Waypoint:
http://www.gps.nl/

Mijn ervaring met Waypoint is dat ze alleen maar Ram-Mount onderdelen hebben voor de apparaten die ze aanbevelen, en zelfs dan niet altijd. Heb 3 weken moeten wachten op de juiste cradle voor mijn GPSMAP60CSx. De fietshouder van Garmin vond ik te fragiel voor op de motorfiets.

Wat voor GPS apparaat heb je?
Een HTC P3300 (telefoon/pda), dus heb iets verstelbaars nodig ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik wil even zo brutaal zijn om mensen af te raden iets te bestellen bij die toko. 17 mei hebben ze hun GPS-fietskaart gelanceerd die ik toen meteen heb besteld (o.a. omdat mijn vader 6 juni jarig was en we hem dit wilde geven). Daarna bleef het lang stil. Begin juni heb ik gevraagd waar mijn bestelling bleef, en toen kreeg ik dit te horen:
Helaas is de fietskaart al wel klaar, maar nog niet leverbaar op cd. De verwachting isd at dit vanaf half juni wel mogelijk is.
Terwijl dat bij het bestellen niet was aangegeven. We zitten nu bijna in augustus en ze hebben het nog niet voor elkaar gekregen om het op cd te zetten, want ik heb nog steeds niets ontvangen. Op de website zelf hebben ze nu gezet dat ze vermoeden dat het cdtje halverwege juli beschikbaar is, maar dat hebben ze natuurlijk ook niet gehaald.

Je hoort niets van ze, behalve als je zelf aan de bel blijft trekken en dan krijg je een vermoedelijke datum die wonderbaarlijk steeds opschuift :z

Uiteraard hoort dit eigenlijk in de shopsurvey, maar deze winkel staat daar nog niet in, vandaar. En meteen een verklaring waarom ik nog geen review van de kaart heb gepost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Van mij mag je afgeven op de "SnotterShop", maar in het geval van de fietskaart heb je geen gelijk.
Begin juni voor een jubilerende collega zijn cadeau daar gekocht, een GPSMAP60CSx met onroute fietskaart. Van de fietskaart kreeg ik de voorlopige versie mee en deze week is de officiele versie nagestuurd.

Waarom ik het dan wel een "SnotterShop" vind
Ze beweren bij hoog en bij laag dat ze adviseurs zijn ipv dozenschuivers, het zijn te dure dozenschuivers die je altijd het topmodel willen verkopen. Overigens begrijp ik niet dat iemand advizeur wil zijn, het verklaart wel de lange wachtrijen bij de kassa. Eigenlijk zou er ook een snelbalie moeten zijn als je geen advies wil.

Ervaring 1
Een aantal maanden geleden wat Ram-Mount materiaal gekocht in Moordrecht om een camera op het stuur te monteren. Nadat ik eindelijk aan de beurt was en een printje overhandigde welke onderdelen ik nodig had gevraagd om even mee naar buiten te lopen om mijn motor te bekijken of ik de juiste keuze had gemaakt. De kennis was er wel, het werd zelfs een korter middenstuk omdat de camera dan minder kon beweging. Prima advies. Op mijn printje stonden ook prijzen en ik had aangegeven niet meer dan 50 Euro te willen betalen voor dit setje (35 Euro rechtstreeks, dan wil ik best 50 aan een ondernemer met winkelpand betalen).

Uiteindelijk zijn we zonder bon wel rond gekomen op die 50 Euro, maar niet zonder de sneer dattie mee naar buiten was gelopen en dat dat kosten waren). Elk bedrijf heeft kosten, bedrijfskosten.

Slechte verkoper en al helemaal toen ik er 's avond achterkwam dat ik wel degelijk korting gekregen heb, het setje was 65 Euro volgens hun webshop. Wellicht heeft hij de korting verzwegen vanwege de andere klanten in de winkel (het zonder bon was voor mij ok omdat ik dan niet op een faktuur hoefde te wachten)..

Ervaring 2
Wederom een ritje Moordrecht om de GPS60C(S)x te voelen, of het wel wat is voor de niet zo computertechnische jubilaris. Voor de GPS60CSx was ik om. Helaas niet op voorraad.
Voor mezelf was ik daar om een Zumo500 te kopen, mits ze wat in prijs zakten. Ook niet op voorraad, nog wel over de prijs begonnen. Bij Navi.nl destijds 413, voor 450 had ik het apparaat gekocht bij Waypoint. 470 was uiterste prijs en het was een "rotapparaat", de 550 was veel beter :*)

No way Jose.

Uiteindelijk een GPS60SCx voor mezelf gekocht bij navi.nl. 294 en op voorraad, Waypoint prijs 345.
(had toch wat "plaatsbepaling" nodig op vakantie en de Zumo500 was op dat moment nergens leverbaar, overigens geen seconde spijt gehad van deze beslissing. Echt een prachtapparaat zo'n GPSMAP60CSx)

De GPS60 voor de jubilaris wel bij Waypoint gekocht omdat de combinatieprijs met onroute fietskaart voordeliger was dan beide artikelen los kopen (GPS elders en fietskaart los bij Waypoint).

Echt enthousiast kan ik niet worden van deze Snotter-shops..

Onroute fietskaart
Mooi spul voor toeristische fietsers, een routerende fietskaart die op basis van "toeristische waarde" routes berekend. Beetje vergelijkbaar met de Onroute Motorkaarten, maar dan voor fietsers.

Voor mij is het niks, ik maak mijn eigen motor-routes wel in Mapsource :+

OpenStreetMap
Het OSM platform is tegenwoordig redelijk volwassen qua kaartmateriaal. Een aantal jaar geleden heeft AND een donatie gedaan, dus met Nederland zit het wel goed.
Meer info over OSM kaarten op je Garmin:
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/OSM_Map_On_Garmin

Het is nogal een lang verhaal geworden, ik hoop dat je er wat aan hebt.
Wat betreft die fietskaart, gewoon even bellen/mailen met Notter en het komt allemaal goed. Wellicht ligt het pakket al bij je ouders in de brievenbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

anandus schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 18:10:
[...]
Een HTC P3300 (telefoon/pda), dus heb iets verstelbaars nodig ofzo :)
En weinig zon, het bestaan van Transflective LCD schermen moet nog doordringen tot HTC 8)

Heb je wel een 12V accessoire-aansluiting op je fiets, of fiets je nooit langer dan een uur of 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Anoniem: 249464 schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 21:24:
Van mij mag je afgeven op de "SnotterShop", maar in het geval van de fietskaart heb je geen gelijk.
Geen gelijk? Ik heb het product niet en volgens de website is het ook niet leverbaar? Daar valt weinig ongelijk aan te hebben lijkt me :P
Wellicht ligt het pakket al bij je ouders in de brievenbus.
Ik woon nog thuis en heb echt niks gezien ;) Maar ik zal voor de 10e keer een mailtje sturen of inderdaad eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Anoniem: 249464 schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 21:41:
[...]

En weinig zon, het bestaan van Transflective LCD schermen moet nog doordringen tot HTC 8)

Heb je wel een 12V accessoire-aansluiting op je fiets, of fiets je nooit langer dan een uur of 4?
Nee,het zal meestal 1 of 2 uur worden.
Ik ga een aantal weken met de camperop vakantie, met de fietsen achterop en we willen wat leuke fietsroutes doen in Slovenië/noord-Kroatië/noord-Italië/zuid-Frankrijk, zoals bijv. de site ze aanbiedt:
http://www.istria-bike.com/nl/routes (weet iemand meer soortgelijke sites?)

Kleine routes dus, 12V zalniet nodig zijn.

Van het scherm had ik ook albedacht,m gelukkig kan de meeste navigatiesoftware praten.

Speaking of which: Wat is goede navigatiesoftware voor op de fiets?
Ik gebruik nu iGo 8, maar die lijkt dezelfde regels als auto's te hanteren, ook al zet je hem op fiets, vooral met eenrichtingsverkeer. Heel irritant. Tomtom schijnt hetzelfde probleem te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

anandus schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 10:42:
[...]
Nee,het zal meestal 1 of 2 uur worden.
Ik ga een aantal weken met de camperop vakantie, met de fietsen achterop en we willen wat leuke fietsroutes doen in Slovenië/noord-Kroatië/noord-Italië/zuid-Frankrijk, zoals bijv. de site ze aanbiedt:
http://www.istria-bike.com/nl/routes (weet iemand meer soortgelijke sites?)
Mooi dat die GPX bestanden nog hun timestamp hebben, kan je zien hoe lang je er over kunt doen en hoe snel de maker reed ;)

Hier vind je ook tracks:
http://www.gpstracks.nl/index.php
Kleine routes dus, 12V zalniet nodig zijn.

Van het scherm had ik ook albedacht,m gelukkig kan de meeste navigatiesoftware praten.

Speaking of which: Wat is goede navigatiesoftware voor op de fiets?
Ik gebruik nu iGo 8, maar die lijkt dezelfde regels als auto's te hanteren, ook al zet je hem op fiets, vooral met eenrichtingsverkeer. Heel irritant. Tomtom schijnt hetzelfde probleem te hebben.
Probeer eens standje voetganger.
Ik neem aan dat je eerst gaat "oefenen" voordat je op vakantie gaat?

Garmin XT al geprobeerd?
Op mijn HTC5500 (Touch Dual / Niki) met externe GPS (BlueTooth) was het een drama. De ene keer vond Garmin XT wel de GPS en de ander keer om onverklaarbare reden niet. Met een gekoppelde BT Helmset werd de GPS nooit gevonden...

(TomTom Navigator 6 hoefde de GPS maar te ruiken en de positie was bekend. Nadeel van TomTom was dat de GPS niet lekker gedeeld werd met oa Trackr)

Met een interne GPS schijnt deze applicatie beter te werken.

Een "uitprobeerversie" vind je wel met een Bittorrent client, als het bevalt kan je altijd nog tot koop overgaan. Software terugbrengen als het niet goed werkt kan meestal niet, dus daarom eerst uitproberen.

Het mooiste is natuurlijk een dedicated GPS apparaat. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 249464 op 26-07-2008 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gizz schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 22:57:
[...]

Geen gelijk? Ik heb het product niet en volgens de website is het ook niet leverbaar? Daar valt weinig ongelijk aan te hebben lijkt me :P

[...]

Ik woon nog thuis en heb echt niks gezien ;) Maar ik zal voor de 10e keer een mailtje sturen of inderdaad eens bellen.
Blijf het een vreemd verhaal vinden, is het geld wel afgeschreven?

Voor de goede orde: het produkt "Onroute Fietskaart" is wel leverbaar.
Al een aantal maanden zelfs, degenen die het kochten (waaronder ik) kregen een voorlopige versie op CD mee naar huis. Afgelopen week rolde de definitieve versie volgens afspraak (zodra de definitieve versie er is sturen we hem op) in de brievenbus.

Wellicht moet je wat werken aan je communicatieve vaardigheden zodat men begrijpt wat je bedoelt :+

Of zou de "Snottershop" mensen die geen apparaat bij ze kopen discrimineren?

Met http://snelbalie.gps.nl/ heb ik ook geen slechte ervaringen. De eerstvolgende werkdag kreeg ik keurig een mailtje dat de bestelde goederen (Ram-Mount onderdelen) uitverkocht waren en over 3 weken weer leverbaar.

Ze zijn wel te duur en pushen onnodig advies / cursussen / topmodellen.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 249464 op 26-07-2008 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Anoniem: 249464 schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 18:19:
[...]

Blijf het een vreemd verhaal vinden, is het geld wel afgeschreven?
Al 58 dagen.
Voor de goede orde: het produkt "Onroute Fietskaart" is wel leverbaar.
Al een aantal maanden zelfs, degenen die het kochten (waaronder ik) kregen een voorlopige versie op CD mee naar huis.
Dat kan best. In eerdere berichten stond dat bepaalde bestaande klanten een voorlopige versie kregen. Ik als nieuwe klant die geen apparaat kocht viel daar blijkbaar niet onder.
Wellicht moet je wat werken aan je communicatieve vaardigheden zodat men begrijpt wat je bedoelt :+
Tja, meer doen dan het product bestellen, betalen en af en toe vragen waar het blijft (en dan te horen krijgen dat het product nog wel klaar is maar niet op CD nog, maar wel halverwege juni, dan begin juli, dan halverwege juli etc.) kan ik ook niet doen.

Het is misschien grappig bedoelt, maar het probleem ligt natuurlijk niet bij mij. Het bedrijf zelf geeft toe dat het nog niet leverbaar is en verschuift de vermoedelijke leverdatum steeds. Dan houdt het op he :)

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 26-07-2008 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

(discriminatie nieuwe klanten)
Dat kan best. In eerdere berichten stond dat bepaalde bestaande klanten een voorlopige versie kregen. Ik als nieuwe klant die geen apparaat kocht viel daar blijkbaar niet onder.
Blijf het discriminatie vinden. Waarom wel een voorlopige versie uitleveren aan klanten die ooit een apparaat bij je gekocht hebben en niet aan klanten die hun GPS apparaat elders hebben gekocht.
Bovendien heb ik maar 19 Euro voor het kaartmateriaal betaald vanwege het apparaat erbij, ook voor klanten die eerder een apparaat bij Waypont hebben gekocht geldt een reductietarief.

Als "Onroute fietskaart" only koper werd je dus dubbel genaaid, hogere prijs en geen mogelijkheid om alvast een voorlopige versie van het gekochte te gebruiken.
Tja, meer doen dan het product bestellen, betalen en af en toe vragen waar het blijft (en dan te horen krijgen dat het product nog wel klaar is maar niet op CD nog, maar wel halverwege juni, dan begin juli, dan halverwege juli etc.) kan ik ook niet doen.
Wel balen. Wat voor GPS apparaat heeft je pa?
En heb je gisteren of vandaag nog gebeld en wat was het antwoord?

Overigens is de software al vanaf eind juni te bestellen bij:
http://www.gpstracks.nl/index.php
Wellicht ook gewoon te koop in de ANWB winkels.

Tot slot nog een tip over cadeautjes kopen
Verifieer altijd of de datum van het feest haalbaar is qua leveringstijd.
In mijn geval was de GPS60CSx voor de jubilaris niet op voorraad. Ik ging op vakantie en kwam pas een paar dagen voor het feest weer terug. Het was dan ook een bijzonder feest, afscheid van de CEO (niet zo bijzonder als je ouders, maar het wel waard om iets op het feest aan te bieden en niet pas over 3 maanden). Dus afgesproken met Waypoint dat ze zo'n GPS Unit inclusief accessoires reserveerden en me belden als het apparaat binnen was. Mooi dat GSM, zelfs op vakantie in het buitenland kan je gebeld worden. Vanwege de tijdsdruk afgesproken dat ik het apparaat op zou halen bij het hoofdfilliaal in Notter. Kon me echt geen zoekraker bij TNT/DHL/GLS/DPD veroorloven.

Echte horken zijn het dus niet bij Waypoint, maar verwacht niet dat men je begrijpt aan de hand van een webbestelling. De TiepMiep die de orders behandeld kan niet ruiken waneer je Pa jarig is.. Volgende keer dus eerst menselijk contact zoeken met de leverancier zoeken alvorens een bestelling te plaatsen is mijn advies.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 249464 op 26-07-2008 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:38
Als je het forum van hun (www.gpsforum.nl) volgt dan zul je zien dat de hele fietskaart introductie niet bepaald van een leien dakje gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderander
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-10-2023

sanderander

anders

Ik heb de HTC Touch HD met Windows Mobile 6.

Ik zoek dus een GPS programma, die met .gpg-bestanden werkt. Ik wil ermee mountainbiken in het bos en routes 'opnemen' en routes van internet plukken en zo met die .gpx op pad gaan. Dus dan wil ik op mijn display een kaart met een driehoekje erop, even simper gezegd.

Is Garmin Mobile XT dan dé oplossing? Zo ja, vreet het echt je accu binnen no-time leeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

Bij mij moet het altijd goedkoop. Ik heb de Cartrek 600 gekocht (90 euro), voor in een diepvriesdoosje dat ik met een buisbeugel (en een blokje hout) op mijn stuur heb vastgezet. Hij werkt zo'n drie uur. Met een extra (4x2700 mAh NiMH-) penlitehouder werkt 'ie ruim zes uur.

Ik heb tien navigatieprogramma's getest. Alleen Garmin met z'n fietskaart niet. Mijn ervaring is dat het behelpen blijft. Ook de 'fiets'-instelling stuurt je doodleuk autowegen op. Fietspaden ontbreken vaak geheel. Navigatoren nemen soms ook bizarre routes, zoniet omwegen. Ik ken de omgeving en neem 'slimmere' routes. In onbekend gebied ben je dus van die bizarre routes afhankelijk.
Eigenlijk vind ik een kaart makkelijker qua oriëntatie. De GPS is dan meer je stratengids.

P.s.: de Fietsersbond werkt aan een fietskaart van Nederland. Je kunt nu al voor enkele provincies routes uitstippelen, om ze dan als gpx op je navigator te zetten.
http://www.fietsersbond.nl/urlsearchresults.asp?itemnumber=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Die navigator van de fietsersbond is ook niet zaligmakend. Stippel voor de gein eens een route uit in Gelderland van Hattem naar postcode 8091WD in Wezep.
Die stuurt je op een gegeven moment naar de Zuiderzeestraatweg. Volkomen logisch. Maar dan ineens vanaf de Zuiderzeestraatweg naar de Oudeweg en de Voskuilerdijk om vervolgens weer terecht te komen op de..... Zuiderzeestraatweg. Dat is een paar keer afslaan en de laatste keer zelfs enorm haaks. Gewoon op het fietspad van de Zuiderzeestraatweg is 1) veel sneller, 2) veel comfortabeler, 3) korter, 4) beter wegdek, etc.

Kortom: b*llsh*t om daar langs te gaan.

Als ik hem een route laat uitstippelen van huis naar werk, pakt hij wel een lekker korte route maar........... hij laat me wel een VOETGANGERSBRUG nemen met geulen aan de zijkant om je fiets tegenop te hijsteren. En dat terwijl er nog geen 100 meter verder (wat géén omweg is) een andere brug ligt die geheel te fietsen is. Dan omzeil je ook nog eens een fors stuk klinkers, wat dan asfalt is.

Verder laat hij me op een gegeven moment op de Zuiderzeestraatweg spookrijden om de één of andere reden.... aan beide kanten van de rijbaan ligt een fietspad.

Ook laat hij me dan weer de Oudeweg en Voskuilerdijk nemen

Kortom: ook de Fietsersbond laat je wat ehm.... *kuch* toeristische plekjes *kuch* zien.

[ Voor 37% gewijzigd door WFvN op 30-01-2009 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gremen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 16:55
Ben ook naar fiets-gps software opzoek voor windows mobile.
Het hoeft eigenlijk niet eens een routeplanner te zijn. Ik maak zelfs liever zelf een gpx bestand met punten waar ik langs wil. De software hoeft me tijdens het fietsen alleen maar de juiste richting op te sturen :+

Binnenkort dat oziexplorer eens proberen, ziet er veel belovend uit :Y

edit: Kan je bij Garmin Mobile XT ook gpx bestanden laden om te rijden?
Dan is dat misschien ook nog een optie.

[ Voor 14% gewijzigd door Gremen op 24-07-2009 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Gremen schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 11:51:
Ben ook naar fiets-gps software opzoek voor windows mobile.
Het hoeft eigenlijk niet eens een routeplanner te zijn. Ik maak zelfs liever zelf een gpx bestand met punten waar ik langs wil. De software hoeft me tijdens het fietsen alleen maar de juiste richting op te sturen :+

Binnenkort dat oziexplorer eens proberen, ziet er veel belovend uit :Y

edit: Kan je bij Garmin Mobile XT ook gpx bestanden laden om te rijden?
Dan is dat misschien ook nog een optie.
De combinatie met Mapsource (van Garmin) kan dat wel. Met Mapsource is het ook wel zo handig om routes, tracks, kaarten, en waypoints in je GPS-apparaat te pompen.

Ik heb gisteren trouwens de kaarten van Onroute nog eens geprobeerd. Dat is niet echt een succes. Die kaarten laten je rare dingen doen met de fiets terwijl het notabene kaarten zijn die speciaal voor de fiets gemaakt zijn. Ik heb een retourtje Zwolle-Urk gefietst (je moet toch op de één of andere manier aan je fietskilometers en lichaamsbeweging komen in de vakantie :P ) en ben daarbij toch wel wat problemen en rare dingen tegengekomen. Het verhaal is te lang en bevat wat plaatjes dus doe ik een ordinaire link naar het bericht op m'n weblog voor de liefhebber:

http://velomobielfan.blog...olle-urk-met-onroute.html

In het kort: Soms sturen de kaarten van Onroute je via plekken waar je niet mag komen, via vreemde omwegen met grove stenen tegen een dijkje op terwijl je ook gewoon via strak asfalt een kortere route kan rijden en wist hij me de weg niet te wijzen omdat ik niet in de buurt was van een weg terwijl ik notabene OP een gemarkeerd fietspad van het hoofdfietsnetwerk reed.

Maar goed, het verhaal staat dus op m'n weblog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik wil graag béter GPS-tracken om het later op gpspies.com te uploaden.
Dit doe ik met een HTC P3300 windows mobile 6.0 telefoon.
de software die ik gebruik is VisualGPSce of Turbo GPS.

het wil nog niet echt lekker en ik heb zeer wisselende resultaten. Een kanotocht in de ardeche plotte hij keurig. Hardlopen (=langzaam dus lekker veel resultaten) gaat aardig maar nog niet altijd 100%. Vandaag wezen mountainbiken in de bossen (ontvangst issue?) en slecht resultaat met rare verspringen etc.

Bijkomend probleem is dat ik het idee heb dat als de telefoon op standbye springt het ook niet lekker doorloopt.

mocht iemand goede WM6 software hebben, let me know!

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Vreemde verspringingen zullen vast komen door te slechte ontvangst. Verder: hoe heb je TurboGPS ingesteld? Aantal graden afwijking (bijvoorbeeld) zo laag mogelijk denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

tgps moet ik nog mee experimenteren, maar eerste testje ziet goed uit. alles laag inderdaad

mijn collega was zelf lyrisch over de combo:

- HTC telefoon met windows mobile
- GPS Cycle Computer
- En dan uploaden naar http://www.crossingways.com

Afbeeldingslocatie: http://files.ladoshki.com/data/pocketpc/shots/g/GPS_Cycle_Computer_v3.86.jpg

ik ga dit maar eens proberen. Wat hij liet zien op zijn telefoon en die site zag er erg cool uit. Je kan zelfs live loggen naar die site toe :)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
WFvN schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 22:57:
[...]
Ik heb gisteren trouwens de kaarten van Onroute nog eens geprobeerd. Dat is niet echt een succes. Die kaarten laten je rare dingen doen met de fiets terwijl het notabene kaarten zijn die speciaal voor de fiets gemaakt zijn.
ik heb dezelfde ervaringen, en al tig zaken via Mapreporter aangemeld.
Het OpenStreetMap materiaal is actueler en bruikbaarder.
Ik ga even spammen voor OpenMTBMaps: routable OSM kaarten voor fietsers/wandelaars voor heel Europa. http://openmtbmap.org/de/download/
Het enige wat ze niet kunnen is op adres zoeken. Dat is niet heel erg: met de Onroute kaart (of vantevoren thuis) zoek je de adressen op die je wil hebben en plaatst een waypoint. Daarnaar autorouteer je vlekkeloos naar het waypoint. Het valt me ook dat mijn nederige Garmin Extrex met die OSM kaarten veel sneller functioneert dan met de Onroute-kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Je spamt er maar lekker op los :Y) Dat is één van de weinige spammeldingen waar ik wel serieus op in ga.
Als je Onroute op je GPS hebt staan, heb je vast ook de gewone autokaarten erop. Onroute doet het niet eens op adres maar op straatniveau. Maar inderdaad een kleine moeite om even een WP aan te maken en die daarna te gebruiken.

* WFvN klikt op linkje en gaat even spelen

[edit]
Routeerbaar is hij inderdaad. Wel zie ik dat hij een brug pakt met 4 trappen; niet erg praktisch als je weet dat 200 meter verderop een fietsbare brug ligt. Maar goed, deze kaarten zijn zeker het proberen waard. Ben nu bezig ze te converteren naar OziExplorer. Daar heb ik nog geen routeerbare kaarten voor (als OziExplorer uberhaupt routeerbare kaarten kan hanteren)

[ Voor 32% gewijzigd door WFvN op 29-07-2009 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Ikzelf rij met Run.GPS ( http://www.rungps.net/ ) op mijn HTC Touch Diamond. De data kan je dan uploaden naar http://www.gps-sport.net/ . Bevalt me goed, maar ik heb de laatste tijd veel te weinig gefietst: http://www.gps-sport.net/users/Ritchie

- NAC Breda -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik ben met de auto van kantoor naar huis gereden met GPS Cycle Computer als testje. Is wel erg lekker programma zeg! Enige dat me mateloos irriteert is die trage GPS fix, maar dat ligt aan mijn mobiel ben ik bang.

Wat ik ook nog zoek is een site waar ik mijn file upload die per stuk getallen laat zien. Dus bv dat je een strook selecteert en dat hij dan zegt hoe hard ik daar gereden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Niet een site maar dat kan dus wel met MapSource. Je kan daarmee ook een paar punten achter elkaar pakken dan van dat stukje het gemiddelde bekijken.

Ook met OziExplorer kan dat (de PC-versie)

[ Voor 13% gewijzigd door WFvN op 29-07-2009 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
WFvN schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 19:54:
Routeerbaar is hij inderdaad. Wel zie ik dat hij een brug pakt met 4 trappen; niet erg praktisch als je weet dat 200 meter verderop een fietsbare brug ligt.
Daarom zijn het mountainbike maps :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gremen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 16:55
WFvN schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 22:57:
De combinatie met Mapsource (van Garmin) kan dat wel. Met Mapsource is het ook wel zo handig om routes, tracks, kaarten, en waypoints in je GPS-apparaat te pompen.
WFvN schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 20:46:
Niet een site maar dat kan dus wel met MapSource. Je kan daarmee ook een paar punten achter elkaar pakken dan van dat stukje het gemiddelde bekijken.

Ook met OziExplorer kan dat (de PC-versie)
Krijg je mapsource eigenlijk bij garmin mobile xt? Of moet je dat weer ergens anders downloaden/kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Laatst online: 06:56
Gremen schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 18:37:
[...]
Krijg je mapsource eigenlijk bij garmin mobile xt? Of moet je dat weer ergens anders downloaden/kopen?
Mapsource wordt bij de GPS meegeleverd (in mijn geval de Streetpilot serie). en kaarten worden middels een geel coupon geunlocked voor het specifieke apparaat.

Los kopen lukt niet, maar je kan volgens mij wel via garmin.com mapsource (het programma, NIET de kaarten) gratis downloaden.
Of het werkt met jet Mobile XT?? geen flauw benul....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

De combi GPS Cycle Computer & Crossingways is echt lekker!

Net rondje gereden door nat bos en keurige track. Ook onderweg af en toe gespiekt hoe het ging. Aanrader! Voorbeeldje van mijn track: http://www.crossingways.c...in_panbos_door_de_6189.en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik ben naar aanleiding van je vraag nog eens aan het knooien geweest met verschillende programma's. Ik heb vandaag een ritje van bijna 18 kilometer gereden met 4 programma's die aan het tracken waren:

MobileXT (Registratie-interval: Vaker)
TurboGPS: (5 km/h, 5 dg, 5m normalize, record speed, time bearing)
GPS Cycle Computer
OziExplorer

GPS Cycle computer had verreweg het nauwkeurigste spoor maar ook het meeste aantal punten. In dezelfde volgorde het aantal punten:
912
575
2326
431

Spoor mooist naar minst mooi op rechte stukken:
GPS Cycle Computer
Mobile XT
TGPS
OziExplorer

Spoor mooist naar minst mooi in bochten:
GPS Cycle Computer
TGPS (hoewel het verschil met GPS Cycle Computer weinig is)
OziExplorer
MobileXT (hoewel het verschil met OziExplorer weinig is)

Met de gegevens van TGPS (extensies KML KMZ LOC en GPX) heb ik het nog niet voor elkaar gekregen om ook snelheidsgegevens eruit te halen.

TGPS valt voor mij af. Blijven over 3 anderen.

Mobile XT moet ik nog een kans geven met nòg vaker registreren. Alleen had ik met deze 18 kilometer al 9,1% van het geheugen in gebruik. Dus ik vermoed dat ook MobileXT gaat afvallen. Wat GPS Cycle Computer gaat doen bij lange tracks, weet ik niet.

Hoe zit het met de bestandsformaten van de 3?

Garmin Mobile XT: 22 kB GDB bestand
GPS Cycle Computer: 275 kB GPX bestand
OziExplorer: 30 kB PLT-bestand, naar GDB geconverteerd is dat 197 kB

Wel vreemd met GPS Cycle Computer is dat de starttijd niet klopt met de werkelijke tijd maar eerder met de opgeslagen tijd ofzo. De bestandsnaam geeft wel de juiste datum en aardig de juiste tijd aan. In het programma kan ik de track ook weer openen en zie ik helemaal de juiste tijd erbij staan. Waarom het dus verkeerd gaat met converteren, is mij een raadsel.

Plaatjes met voorbeelden zijn te vinden op m'n weblog:
http://velomobielfan.blogspot.com/2009/08/gps-en-tracks.html

[ Voor 3% gewijzigd door WFvN op 01-08-2009 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

woot! wat een vet onderzoekje! ging je pda/foon niet helemaal unit down trouwens? Of kan dat zomaar straffeloos?

GCC werkt met actual tijden dus zeg maar dat je echt rijdt. Dus misschien in het begin dat die of nog geen fix had of je stil stond ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Jazzper schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 21:16:
woot! wat een vet onderzoekje! ging je pda/foon niet helemaal unit down trouwens? Of kan dat zomaar straffeloos?
Ik heb alleen niet gewaagd m'n MP3 nog in te schakelen. Maar verder zat m'n geheugengebruik op 86% dus had ik nog best wat speling. Het ging verder probleemloos. Ik denk niet dat ik nog wat navigatie erbij moet doen ofzo maar 4x tracken ging dus zonder problemen.
GCC werkt met actual tijden dus zeg maar dat je echt rijdt. Dus misschien in het begin dat die of nog geen fix had of je stil stond ofzo.
Tussen de fix en echt rijden zat maximaal 3 minuten. Dus dat zal het niet geweest zijn. Zeker omdat IN gpscyclecomputer de tijd wèl goed wordt weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik ben nog niet helemaal klaar met verschil te bekijken in tracks bij de verschillende progsels maar ik heb toch het idee dat GPS Cycle Computer verreweg winnaar wordt qua uitgebreidste track.

Maar wel zit ik met iets anders vreemds: GPS Cycle Computer krijgt bij mij soms enorm traag een fix. Dat terwijl OziExplorer, TGPS en MobileXT allang een fix hebben. Ook als ik GPS Cycle Computer apart opstart duurt het krijgen van een fix een eeuwigheid lijkt het wel. Ik heb zowel de driver van GPS Cycle Computer geprobeerd als de Windows driver (in GPS Cycle Computer de optie 'Read GPS data directly' uitschakelen)

Mobieltje: HTC Touch Cruise met WM6.1 NLD

Hoe zit dat bij anderen?
[edit]
Laat maar..... ik had versie 3.84 van GCC erop staan, blijkt dat er een een heel vracht nieuwere versies is die ik voor ouderen aanzag. Draai nu iets van 3.110 ofzo. Die heeft met 6 seconden een fix.

Wel jammer trouwens dat ik geen abonnement heb en dus voor internet aangewezen ben op m'n eigen draadloze WIFInetwerk. De nieuwste GCC kan automatisch kaarten downloaden van internet van diverse gratis kaartproviders

[ Voor 23% gewijzigd door WFvN op 04-08-2009 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

huh welke versie heb ik dan? ik heb die van freepocketpcware of hoe die site heb!
*straks check doet*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik heb (even gechecked) 3.114
Freepocketpcware heeft als nieuwste staan: 3.103

Ik heb die van mij hier neergehaald:
http://code.google.com/p/gccv2/downloads/list

Ben nu aan het zoeken of er een mogelijkheid is om al die kaarten (automatisch) van bijvoorbeeld openstreetmap te downloaden

[ Voor 27% gewijzigd door WFvN op 04-08-2009 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ok ik zie dat die versies niet super schelen. Gewoon nog niet alle opties bekeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kavorka
  • Laatst online: 30-04 17:39
Gisteravond een rondje gereden met de volgende combinatie:

GSM: Samsung I200 (Windows Mobile 6.1)
GPS software: Garmin Mobile XT 5
GPS Bluetooth dongle: Adapt AD-350

Telefoon en dongle beide in achterzak van mijn wielershirtje gepropt en dit werkte verbazend goed. Na afloop de track binnengehaald via Mapsource (welke gratis te downloaden is van Garmin) en deze in Mapsource omgezet naar .gpx. Het .gpx bestand ingelezen in Crossingways gaf het volgende resultaat:

http://www.crossingways.com/Track/Testrondje_GPS_6360.en

Gemm. snelheid en totale afstand kloppen met hetgene wat op mijn fietscomputerje stond. De hoogtepieken op het eind vd rit kan ik niet echt verklaren en hetzelfde geldt voor de max snelheid van 132 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surgue
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ik heb een probleem met GPS Cycle Computer. De positie klopt niet, ik heb een afwijking van ongeveer 30km. Weet iemand wat ik er aan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Hoe weet je of denk je te weten dat de positie niet klopt? Aan de gemeten coördinaten? Aan iets anders?
Welke versie draai je? Ik heb 3.114

Met een bepaalde versie van OziExplorer klopte er ook geen drol van de positie. Daar zat het puur in die versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surgue
  • Niet online
Met Google Earth de coördinaten bekeken ;)
Ik heb ook die versie, maar ik kom er nu achter dat het niet aan het programma ligt, bij andere heb ik dezelfde afwijking. Heeft met de telefoon te maken dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surgue
  • Niet online
-

Omdat het waarschijnlijk met de telefoon (HTC Diamond) zelf te maken heeft, heb ik het in het hier gevraagd.

[ Voor 197% gewijzigd door Surgue op 08-08-2009 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ropniko
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-03-2021
Niet geheel ontoevallig fiets ik al een tijdje met hetzelfde programma als Ritchie en hou ik alles bij via http://www.gps-sport.net/users/ropniko. Goed programma met gesproken meldingen voor snelheid, afstand, tijd, gemiddelde snelheid en eventueel nog meer instellingen. Daarnaast kan ik mooi direct wat muziek opzetten tijdens het fietsen. Het schijnt ook mogelijk te zijn om te navigeren met het programma maar dat heb ik nog niet getest, ook omdat ik inmiddels een andere telefoon heb en de HTC Diamond nu dedicaded is voor het fietsen.

NL: 18 19 31 32 34 37 39 47 57 60 66 67 68 70 72 73 77 79 80 82 83 85 90 94 95 96 98 02 04 11 12 | KB: 17 43 61 67 70 71 72 79 83 86 87 93 98 99 02 06 07 10 | SC: 93 94 95 | JCS: 02 05 06 | EC1: 71 72 73 95 | EC2: 87 | UC: 92 | WB: 72 95 | ESC: 72 73 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
Hoi heren,

Ik gebruik GPS Cycle Computer. Eerst heb ik Terracrosser geprobeerd (vooral vanwege de perfecte map tool!) maar nu heb ik deze site gevonden:

http://www.kendziorra.nl/software/TilesGrabber.htm

Hier staat een tile grabber voor Google Maps, oftewel je eigen kaart bouwen uit google maps. Erg handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Nuttig! Dat haalt al heel wat vlotter kaarten binnen van OpenStreetMaps dan met GPS Cycle Computer. Alleen is het nog een heidens karwei om héél een plaats tot level 18 te downloaden om over heel nederland nog maar niet te spreken.

Ik zou graag eens een tool vinden waarbij je 2 coördinaten van hoekpunten kan opgeven en dan in één keer alle kaarten van alle (of desnoods één level per keer) te downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119722

Er is meer voor de GPS-ende fietser. Onderstaandeb software is alleen geschikt voor WM5/6.xx (pro en standard)

NoniGPS plot heb ik geprobeerd. Leuk programma. Ingewikkelde menu-structuur. Je kan er eachter wel vanalles mee.

Afbeeldingslocatie: http://aeguerre.free.fr/Public/PocketPC/NoniGPSPlot/EN/GPSPlotMain5.gif

TrackA

Track recording

Afbeeldingslocatie: http://www.freewarepocketpc.net/img2/gpstracka.jpg

ChitiGPS uitgeprobeerd. Werkt ook lekker. Makkelijke menu's.

Afbeeldingslocatie: http://www.chtisoft.com/us/vignettes/chtiSoftTout.gif

Available on PocketPC & Smartphone
GPS data on stringcourse (lat, long, alt, speed, direction, reception)
compass (small and large)
recording of layouts
statistics (average speed, distance, ...)
comparisons between various layouts (to be come)
sound tempo to ensure a constant train (to be come)
manage your training (race, bicycle, roller…) (to be come)
export to Carto Explorer (to be come)
recording of NMEA data in logfile
graphic interface and distance from the closest cities
choice a town of arrival to know the course to follow
Google Earth export (KML)
geolocalization via internet, find a friend: tezou
MovingMap
chtiGPS contains 7 country: France, Belgium, Switserland, Luxembourg, Netherlands, Germany and Great Britain.

de freeware versie kent het volgende niet.

Number of traces limited to 30
- Number of race limited to 3
- 1 Email Geolocalization per hour
- Geolocalization sharing: 5 per day
- No time limitation

en als laatste, maar er is nog veel meer

Bike Dashboard

BikeDashboard is a Windows Mobile (5 and above) application for all push bike enthusiasts (mountain bike and/or road bike). You also need a GPS Receiver.

# keep a track of their achievements:

* where they have been,
* how long ,
* how fast,
* how high,

# have a navigation help using GPX file to discover new tracks (you can download some from various web sites including excellent ones as www.bikely.com or www.bikeradar.com or else www.nobmob.com ),
# export their data to Google Maps / Google Earth or other mapping softwares,
# monitor in real time and afterwards the evolution of their performances,
# have a moving map software that can work with any raster map (calibration software provided to make your own map with any picture),
# have instant data (current/average/max speed), current/climb/descent altitude.

Afbeeldingslocatie: http://bikedashboard.mathieugardere.com/photo_gallery/0.95/PDA/images/pdaDash.png

Anoniem: 315935

WFvN schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 18:03:
Nuttig! Dat haalt al heel wat vlotter kaarten binnen van OpenStreetMaps dan met GPS Cycle Computer. Alleen is het nog een heidens karwei om héél een plaats tot level 18 te downloaden om over heel nederland nog maar niet te spreken.

Ik zou graag eens een tool vinden waarbij je 2 coördinaten van hoekpunten kan opgeven en dan in één keer alle kaarten van alle (of desnoods één level per keer) te downloaden
Tja, dat is heel simpel te programmeren, maar toch niet zo'n goede oplossing als het wel lijkt. En voor Google gaat die vlieger gaat al helemaal niet op.
Mijn TilesGrabber haalt 7 x 7 Tiles in één keer binnen. Als je er nog een paar bij doet dan blokt Google je IP-adres en als je toch blijft volhouden kom je op een blacklist te staan. Bij OpenStreetMap kan het misschien wel, maar ik vind het niet netjes om hen zo zwaar te belasten.
Heel Amterdam in Z13 is 7 x 7 = 49 Tiles, heel Amsterdam in Z18 = 224 x 224=50176 Tiles :( Daar wordt een TilesServer niet blij van en je eigen geheugenkaartje ook niet. (Z13 t/m Z18 = 66885 Tiles totaal )

Waarom zou je alle Zoom-levels willen hebben?
Ik gebruik:
kaart Z11 als overzicht
kaart Z15 voor straat niveau
sat. Z18 voor wandelen in de natuur

Z0 is de hele wereld op één Tile van 256x256 px, Z1 bestaat uit 4 tiles (hele wereld)
Z2=16 Tiles.... daar heb je dus niets aan. (aantal Tiles = 2^Zoom)

Mijn raad is: haal niet meer binnen dan wat je morgen nodig hebt O-)

Verdwaal niet :)
Ewald Kendziorra sr
*spam*

[ Voor 1% gewijzigd door pven op 05-09-2009 16:05 ]

Misschien is mijn GPSTilesMapping voor jullie ook bruikbaar, het is eenvoudig maar wel met kml- en gpx-routes import (ook van gpx-tacks).
Geen ondersteuning maar wel GRATIS ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.kendziorra.nl/software/images/imgAA.jpg
Voor PDA (mobile 5+) en CarPC, Netbook en Laptop (XP SP2, Vista en Win 7)

De kaarten zijn de eerder genoemde Tiles van TilesGrabber

Verdwaal niet,
Ewald Kendziorra sr
*spam*

[ Voor 4% gewijzigd door pven op 05-09-2009 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ybastiaans schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 13:35:
Hoi heren,

Ik gebruik GPS Cycle Computer. Eerst heb ik Terracrosser geprobeerd (vooral vanwege de perfecte map tool!) maar nu heb ik deze site gevonden:

http://www.kendziorra.nl/software/TilesGrabber.htm

Hier staat een tile grabber voor Google Maps, oftewel je eigen kaart bouwen uit google maps. Erg handig!
Heb je ook MapsGrabber v2 geprobeerd?
Daarmee maak je grote kaarten en het geeft, desgewenst, een lijst met kalibreerpunten.
Deze lijst met Lat/Lng en XY coördinaten is universeel bruikbaar, Zowel met 0;0 linksboven als linksonder en met dec.punt of komma naar keuze.
Voor GPS Tuner en Turbo GPS zijn de kaarten gebruiksklaar (dus gekalibreerd).

Verdwaal niet,
Ewald Kendziorra sr
*spam*

[ Voor 2% gewijzigd door pven op 05-09-2009 16:05 ]

Pagina: 1 2 Laatste