Ik heb sinds kort een zeer geweldige app gevonden voor Android en Windows mobile. Ik gebruik het via Android in ieder geval:
Run.GPS Trainer UV, voor 15 euro te vinden in de market (ook 14 dagen trial).
Wat zijn de mogelijkheden wat ik zo interessant vind: voice feedback en .gpx ondersteuning. All you need.
Op de racefiets of MTB heb ik liever niet een apparaat op mijn stuur, zeker niet aangezien die "zooi" ook nogal prijzig is (Garmin enz) en de huidige generatie mobieltjes.. het toch al kunnen en beter!

Na lang zoeken heb ik voor een zeer schappelijk zo niet bespottelijk goedkoop prijsje van 15 euro precies wat ik wilde: GPS navigatie via voice voor op de fiets, via oordopje. Maar onderweg hoef je je telefoon nooit uit de zak te halen, mocht je verkeerd rijden, de "stem" wijst je terug naar de route dmv handige aanwijzingen ("off-route 120m, turn to 8" wat betekent dat je 120 meter van de route af bent en dat je ten opzichte van je huidige richting naar 8 uur op de klok, linksachter dus moet gaan). Let op, er wordt geen nieuwe route verzonnen zoals een TomTom dat doet. Je mag echter wel afsnijden, de app gaat dan gewoon verder zonder tussenkomst. Dat soort eigenschappen noem ik volwassen.
Praktijk: ik laad een .gpx file in Run.GPS trainer UV en stop mijn android telefoon in de zak met 1 oordopje in m'n oor en gaan met die banaan. Alles wat ik weten moet én wil komt via je oor binnen en ik kan me prima op de omgeving en verkeer concentreren. Enig nadeeltje, je hebt 1 oor minder, althans ik gebruik goede in-ears, dan hoor je met dat oor niets meer van de buitenwereld. Uiteraard ga je niet met beide dopjes in je oren, dan weet je zeker dat je een keer wordt overreden, veiligheid gaat voor.
.gpx bestanden zijn te vinden op internet, weid verspreid. Tevens, met enige handigheid zeer goed te editten of zelf aan te maken! Zie de
community server van GPS-Sport.net. Geweldige online map tool, die gebruik maakt van OpenStreetMap, GoogleMaps en meer, naar keuze.
Ervaring tot nu toe: vrij beperkt, 2 uur gebruikt (dikke sneeuw hier in het oosten....), maar de voice feedback is behoorlijk nauwkeurig, ik was de enige die fouten maakte, niet het programma. Is natuurlijk ook zeer afhankelijk van de nauwkeurigheid van je .gpx file.
Ik log mijn race-ritten al 2-3 jaar via de Sports Tracker van Nokia, welke nu niet meer van Nokia is. Gelukkig kon ik de gewenste ritten die ik op de telefoon zette nog exporteren naar .gpx! Andere tracking software zoals Endomondo enz kunnen dit ook gewoon via de site, ook van anderen mits ze het gedeeld hebben. Kortom, genoeg bronnen!
Belangrijke aandachtspunten: accutijd van je mobiel! Ik heb een HTC Desire, ik ging in 1 uur 43 min van 98% naar 78%, incl open dataverbinding (3g/gprs) en GPS aan

. Ik vind dit zeer acceptabel, 4-5 uur moet te doen zijn zo niet langer, zeker ook als ik de dataverbinding uitzet natuurlijk! Maar wellicht zijn andere telefoons níet zo zuinig met hun interne GPS. Let daar dus op! Voor op de racefiets zijn natuurlijk juist de ritten van 100-200km interessant i.c.m. met zoiets en dan zit je al snel 3-8 uur te GPSen (pauze, vergeten uit te doen enz enz).
[
Voor 9% gewijzigd door
dinkelover op 16-12-2010 17:59
]