Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Q schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 17:34:
@InflatableMouse interessant tabelletje maar het lijkt helemaal in lijn te zijn met mijn ervaring, waarbij de interne controller ietsje sneller is dan de externe, wat natuurlijk niet gek is.
Het is stuivertje wisselen tussen intern en extern, ik heb niet alle test runs bewaard en hier gedeeld. Als ik 3 keer op intern meet, liggen de min/max waarden hetzelfde als wanneer ik diezelfde disks 3 keer op de 1015 meet.
Edit: nu gok ik zo dat jij geen 10K RPM schijven gebruikt en de random 4K lezen resultaten qua iops zijn zelfs te hoog voor dat soort schijven. Ik gok zo dat je met een relatief kleine device/file size hebt getest en niet met het hele device.

Maakt verder niet uit, het gaat natuurlijk om de relatieve verschillen, zolang er maar op de zelfde manier is getest ;)
Alles is relatief ;). Ik heb 10 minuten per test getest, totaal 2 uur per disk. Ik weet dat waarden verlopen richting het einde van de disk maar ik wilde dat ook niet testen. Ik wilde relatief betrouwbare waarden om (precies wat je zegt) de relatieve verschillen te zien.

De machine heeft momenteel 8GB geheugen, maar volgens mij maakt dat niet uit als je "raw" device test (geen bestand op een filesystem). Ik wil ook tests draaien met filesysteem en uiteindelijk met zfs raidz2.
Dat snap ik niet helemaal, hoe bedoel je dat?
Oke, het zijn 2 schijven, die elk 2 keer getest zijn. Als je naar SERIALs kijkt, zie je dat D8S twee keer getest is op de 1015, BAT is 1 keer getest op intern, 1 keer op de 1015.

Je ziet 4 blokken met 4 regels, de eerste 2 blokken horen bij elkaar (MODE RR = randread), en de laatste 2 blokken horen bij elkaar (MODE RW = randwrite).

Blok 1 is random reads, 4k, 8k en 16k.
Blok 2 is random reads, 64k, 128k en 1m.

Blokken 3 en 4 hetzelfde, maar random writes.

Ik heb ze door midden geknipt en onder elkaar gezet om de screenshot smal genoeg te houden om het te posten.

In de eerste twee blokken als je de regel "Verschil min/max", volgt van 4k naar 1m, zie je dan dat dat verschil heel hard oploopt? In het geval van 1m dus bijna 25MB/s, dat is rond de 30% lager dan die twee metingen van de D8S.

Geen enkele andere schijf (van de 6) vertoont zo'n groot verschil.

Als je ditzelfde bekijkt (min/max) bij schrijven, is het verschil 360 KB/s bij 1m, alle verschillen zitten binnen enkele procenten van elkaar.
Verder vraag ik me af of die schijf echt aan het 'sterven' is. Een bad sector zegt niet zoveel. Tientallen, dat wordt een ander verhaal. Zo'n schijf als deze zal nog jaren prima werken.
Nee klopt, het was ook eigenlijk als een geintje bedoeld. Feitelijk begint iets langzaam met overlijden op het moment dat je het aansluit ;). Feit is wel dat deze schijven al 7 a 8 jaar zonder error_rates en zonder reallocated sectors hebben gedraaid. De read error rates zijn heel nieuw, dus ik wilde daar al de conclusie uittrekken dat het de reden van trage random reads is. Wat denk jij?
Ik begrijp dat je fio-plot verder hebt laten liggen?

Kun je anders de ruwe testdata delen? Ik zou dit wel eens willen visualiseren.
Nee hoor, ik heb het niet links laten liggen. Ik heb de benchmarks er mee gedraaid en alle plots gemaakt, maar het deed net niet wat ik graag had gewild. Ik bewaar ze wel en ik zie er wel degelijk nut in en zal het ook vaker gebruiken.

Als je mij een pm'tje stuurt met je email adres stuur ik je een zipje, is dat een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:23
@InflatableMouse bedankt voor de toelichting. Ik merk dat ik het lastig vind om zo naar die nummers te staren en hier conclusies uit te trekken. Maar ik zie nu wat je bedoeld en ik zie ook die 1M discrepantie.

Ik neem aan dat je eerst de read en toen de write test hebt gedaan. Ik zou de read test nog eens runnen maar beperk je dan eens tot die 1M test. Ik vraag me af of die nu beter is.

Kun je aangeven hoe je de data had willen weergeven? Misschien voor mij interessant om rekening mee te houden voor mijn tooltje ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

@Q You have mail :).

En dank iedereen voor de hulp / opmerkingen / etc.

Ik heb gisteren besloten om niet langer te wachten en ik heb alle disks vervangen voor nieuwe. Ze waren al op leeftijd (7 a 8 jaar) en het was iets dat ik al langere tijd wilde doen. Ik had nu toch alles in backup staan en de zfs pool afgebroken, daarom ook een uitermate geschikt moment voor deze aktie.

Edit:
Ik heb nu ook de tests afgerond van de nieuwe disks, 2 stuks getest op de 1015 en 6 stuks op de interne controller. Deze resultaten liggen allemaal extreem dicht bij elkaar, vaak zelfs exact gelijk, en geen enkele uitschieter (de min/max verschillen in iops liggen tussen de 1 en 4, latency tussen 1 en 8 ). Wat @Q zelf ook al eens geconstateerd had is de interne controller net een haar sneller, waarbij de laagste waarden van intern lager zijn dan de hoogste waarden op de 1015. Met andere woorden, compleet verwaarloosbaar met verschillen van 2 iops bij 4k blocksize.

Over de hele linie zijn de nieuwe schijven 1,5 tot 2 keer sneller dan de oude waarbij 1,5 tegenover de snelste 4TB was die ik had en 2x ten opzichte van de langzaamste. Mooie is nu dat alle schijven exact gelijk presteren.

Ik ga ze nog even testen met een filesysteem (ext4) en daarna de zfs pool erop en nog een laatste keer testen.

[ Voor 54% gewijzigd door InflatableMouse op 16-08-2020 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

InflatableMouse schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 21:51:
Nee klopt, het was ook eigenlijk als een geintje bedoeld. Feitelijk begint iets langzaam met overlijden op het moment dat je het aansluit ;). Feit is wel dat deze schijven al 7 a 8 jaar zonder error_rates en zonder reallocated sectors hebben gedraaid. De read error rates zijn heel nieuw, dus ik wilde daar al de conclusie uittrekken dat het de reden van trage random reads is. Wat denk jij?
Over het algemeen heb je vier opties om dat te verklaren :
- Seagate HDD die in die waarden het een en ander wegschrijft (Soort logging begreep ik ?!) en je het dus meestal kan negeren.
- Brakke kabel.
- Brakke poort.
- Brakke Controller/Elektronica op de HDD zelf.

Gezien het feit dat het een Hitachi HDD is en de hoeveelheid erg groot is zal het waarschijnlijk de laatste zijn! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
@InflatableMouse

Alhoewel je schijven nu zijn vervangen is mooi te zien dat twee van je oude schijven veel beter presteren dan de andere schijven.

Afbeeldingslocatie: https://louwrentius.com/static/images/Six-Drives-on-External-HBA-2020-08-17_210639.png

Afbeeldingslocatie: https://louwrentius.com/static/images/Drives-on-internal-vs-external-HBA-2020-08-17_211146.png

Vreemd om te zien. Is er nog een reden voor te verzinnen waarom deze schijven het beter doen dan de rest?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Q schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:42:
@InflatableMouse

Alhoewel je schijven nu zijn vervangen is mooi te zien dat twee van je oude schijven veel beter presteren dan de andere schijven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vreemd om te zien. Is er nog een reden voor te verzinnen waarom deze schijven het beter doen dan de rest?
Ja zeker! Dat waren de ultrastars. De overige 4 waren deskstars. Best een groot verschil toch voor drives die er op het oog helemaal hetzelfde uitzien, tot aan de pcb layout toe. Ik heb er wel eens aan gedacht om te proberen de deskstars te flashen met ultrastar firmware maar ik was bang dat ik ze zou slopen haha!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Maar even terug naar het bouwen van een NAS ....

Achter een schotje hier op zolder stond nog een oude PC kast, Antec P100 silent met een dikke Antec CP-850 voeding. Alle kabels, fans en (bijna alle) disk trays helemaal compleet.

Ik kijk nog eens naar mijn HP servertje ... terug naar die Antec kast ... ik denk bij mezelf dat mobo'tje van HP is gewoon ATX, dat past in die Antec kast! Voeding stekker gecontroleerd, alle pinouts hetzelfde. Dus gewapend met een schroevendraaier aan het klussen gegaan en ik heb die HPe ML10 Gen9 compleet omgebouwd naar de Antec kast :).

Waarom? Omdat het kan! Go TweaK or go home! :*)

Nee, serieus, omdat er 8 disks in die Antec passen (wel meer eigenlijk) en die voeding beter is en het eigenlijk zonde is om die te laten verstoffen achter een schotje op zolder. De kast biedt betere koeling (luchtstromen) en meerdere fans en is compleet stil door isolatie.

En als kers op de taart, er zit nog een CD-ROM drive in. Wie wil dat nou niet 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
@InflatableMouse Ik had even over het deskstar/ultrastar verhaal gelezen, tnx.

Misschien nog een kiekje van de nieuwe build? (Aan jou om te bepalen of dat de moeite waard is, dit forum/draad is vaak een beetje kaal ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Q op 18-08-2020 00:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

De HPe ML10 Gen9:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0srkKn_N5OK3BCREm9xuu9PEgg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hCvm32NhrKvPCkX9myYbXOWo.jpg?f=user_large

Toekomstige nieuwe huisje voor de ML10:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9P9jp1ScSIEMyWZQu9kcyi0tW30=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hshgpqCSNm3KSzqklUlAUEcQ.jpg?f=user_large

Zelfs dat plaatje achter kon ik overzetten van de HP kast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-YKKG56Fk-GqagHr_wFUBP2k94=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D0YcpPlJvsINlPhcFbR9K76Y.jpg?f=user_large

Klaar op een paar insteekkaartjes en power- en SATA kabeltjes na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICgTw8Zp8cRy_N4AmHH9J9xsrl4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j5p4fbBRLbzkVMlSYIFrEQie.jpg?f=user_large

Maar helaas :'( zo blij als ik gisteren was toen die aan ging en beeld gaf, zo bedroefd ben ik vandaag. Hij geeft geen beeld meer. Heel af en toe na een BIOS reset (alleen mogelijk door batterij eruit en 10 minuten zonder stroom te laten staan |:( 8)7 ) geeft tie weer beeld, kan ik in de BIOS setup en na een restart krijg ik geen beeld meer. Heb er een AMD kaartje ingestopt in de hoop dat tie daarmee dan wel beeld zou geven maar ook dat werkt niet. Alles eruit, ander geheugenreepje er in, ging tie weer aan, maar wederom maar 1 keer.

:-(

Edit: En hij doet het weer >:) >:) >:) .

Geen idee wat er nou mis was maar na een aantal BIOS resets wilde die weer booten met beeld en heb maar even niets gewijzigd in de setup en hem maar gewoon z'n gang laten gaan. UEFI boot entry tergezet en wat dingen moeten fixen omdat NVMe drive order gewijzigd was.

In de nieuwe kast nu met 8 schijven, 4 mirrors van 2 in een pool en nieuwe benchmark gestart :9~ . Damn wat heb ik deze kast gemist zeg, echt super stil en schijven zijn 4 tot 6 graden koeler dan in die domme HP kast. :X

[ Voor 34% gewijzigd door InflatableMouse op 18-08-2020 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Leuk om te zien. Maar ik voel wel de neiging om ff een doekje te pakken en te poetsen. :D

Ik hoop dat hij nu stabiel blijft. Ik zou nog even een paar keer goed testen want straks is alles over en dan geeft hij weer de geest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Q schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:26:
Leuk om te zien. Maar ik voel wel de neiging om ff een doekje te pakken en te poetsen. :D

Ik hoop dat hij nu stabiel blijft. Ik zou nog even een paar keer goed testen want straks is alles over en dan geeft hij weer de geest.
Je bent welkom om te komen poetsen hoor! :D :+

Maar ja, dat doekje is er nog niet doorheen gegaan, doe ik straks even is wel zo netjes. Was gisteren al wat later aan het worden en wilde hem eerst even zien draaien. Vanmiddag maak ik hem even schoon.

Ik moet ook een nieuwe drive cage maken van paar houten latjes om die bovenste vier disks vast op hun plek te zetten, die drive cage ben ik kwijt. Dat vind ik ook wel een leuk projectje. Beetje knutselen :P.

Een van de nieuwe disks is ondertussen "FAILING_NOW" op helium level, die moet ik alleen nog even vervangen voor een spare en terugsturen. Werkt nog wel helemaal goed, geen read error rate of andere dingen. Maar goed maakt niet uit, omruil is al geregeld en geen probleem gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

InflatableMouse schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:40:
Ik moet ook een nieuwe drive cage maken van paar houten latjes om die bovenste vier disks vast op hun plek te zetten, die drive cage ben ik kwijt. Dat vind ik ook wel een leuk projectje. Beetje knutselen :P
Hé bah!

Zet gewoon lekker zo'n ding erin :
- pricewatch: Cooler Master SPB-3T4-E1 4 in 3 Device Module (4x 3.5" in 3x 5.25")
- pricewatch: Cooler Master 4-in-3 Device Module
Maar dan van een merk die ze nog steeds gewoon verkoopt! :+

Zouden niet meer dan € 15 per stuk mogen kosten ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

nero355 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:52:
[...]

Hé bah!

Zet gewoon lekker zo'n ding erin :
- pricewatch: Cooler Master SPB-3T4-E1 4 in 3 Device Module (4x 3.5" in 3x 5.25")
- pricewatch: Cooler Master 4-in-3 Device Module
Maar dan van een merk die ze nog steeds gewoon verkoopt! :+

Zouden niet meer dan € 15 per stuk mogen kosten ;)
Bah!? :X

Zelf iets geweldigs gemaakt en dan zou ik 15 euro gaan uitgeven :o

Trek die 4 disks er zo uit, zit trillingsvrij en perfect voor de luchtstroom.

Maar serieus ik zou zo een tientje of twee uitgeven maar die dingen zijn niet meer te krijgen. Als ik onder casemodding op bays selecteer, komen de 4-disk bays in 5,25 ruimte vanaf 45 euro of zo. dat heb ik er niet voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
Ik denk dat hij zijn professionele HPe huis heel erg mist t.o.v. een 'help mijn man is klusser'-geval. Iets met heimwee ... >:) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Zoiets zal het zijn. Heeft het een dagje gedaan en nu weer hetzelfde probleem. Gaat aan, geen beeld, ook niet met aparte videokaart.

Baal er wel een beetje van maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
@InflatableMouse brakke voeding van de Antec kast. Pak de hp voeding en ik gok voorspel dat al je problemen over zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Helaas, had gekund is niet de nieuwste meer. Heb de oude voeding er tijdelijk aangehangen maar hetzelfde probleem.

Heb ondertussen ook alles opnieuw eruit gehaald, gecontroleerd (contacten, vuil, etc). Ook de cpu eruit gehaald, socket goed bekeken (zaten zowaar 3 contacten scheef!). Cpu schoongemaakt en nieuwe pasta erop.

Startte 1 keer op, ik pas een paar dingen aan als datum/tijd, boot order, ik save, en geen beeld meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Wow, balen, dan nog de cmos batterij (grasping at straws) en dan is het ook op. Had je al met geheugen reepjes appart geboot? (misschien nog memtest draaien maar weinig zin indien ecc). Ik neem aan dat je test zonder schijven er aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Q op 18-08-2020 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Als de CMOS volledig gereset is (wat schijnbaar alleen kan door het mobo urenlang zonder stroom te laten staan) start tie op.

Als ik niet wijzig op de tijd en boot order na, boot tie en werkt tie verder naar behoren.

Het kost zo gigantisch veel tijd om het te testen omdat het iedere keer minstens een uur duurt voordat ik opnieuw kan proberen, maar het lijkt er op dat als ik SATA of een NIC disable, of iets aan de interne GPU instellingen (basis geheugen van 32MB naar 64MB en max geheugen van 256MB naar MAX), dan krijg ik geen beeld meer.

Meest logische daar zou de GPU instellingen zijn, daar ben ik gisteren dan ook vanaf gebleven, ik disable interne SATA en de NIC en toen bootte die dus niet meer.

Het is niet alleen geen beeld, hij start gewoon compleet niet, gaat alleen maar aan en doet wat checks. Als ik power knopje indruk, gaat tie ook direct uit (en als hij op zou starten zonder beeld, werkt dat niet direct). Verder als ik hem dan uitzet, gaat het status ledje rood knipperen wat inhoudt dat er een foutsituatie op het mobo is. Bijvoorbeeld, als ik een fan lostrek dan krijg het mobo geen status terug van die fan en start het niet meer op. Ook dan knippert het rood.

Er is toch iets geks gebeurd met het omzetten naar de nieuwe kast. Wellicht iets dat al half aan het falen was en dat door veranderde mechanische spanningen op het bord zich nu anders gedraagd? Kan weinig anders bedenken eerlijk gezegd. Er is geen sprake geweest van statische electriciteit tijdens het ombouwen in elk geval, daar let ik altijd goed op en dat had ik wel gemerkt.

Ik zou de firmware opnieuw kunnen flashen ... maar verder heb ik geen ideeen meer.

Voor het moment draait tie weer. Ik zie wel of tie aan het einde van de dag weer boot.

Wel heel erg jammer, ik overwoog al een tijdje om de server te vervangen omdat ik schijven wilde uitbreiden en mischien naar meer cores met HT voor KVM virtualisatie, maar uiteindelijk besloten dat niet te doen en om deze toch te upgraden voor zover mogelijk. De HP heeft niet meer plaats dan 6 schijven (past niet in de kast) en de voeding is ondermaats voor meer dan dat. Dus ik heb nieuw geheugen gekocht en naar 64GB uitgebreid en de disks vervangen voor 6 x 8TB. Toen ik deze oude kast vond en bedacht dat die HP daarin zou passen, en dat ik dan wel kon uitbreiden naar 8 of zelfs 10 disks, was ik blij dat ik geen nieuwe server had gekocht. Nu lijkt het erop dat ik toch meer moet gaan vervangen.

Ik kan dan een nieuw moederbord kopen, socket 1151 met Xeon E support. Dan kan ik het geheugen en CPU overprikken, en ik heb nog een dikke Noctua koeler met push/pull fans. Met CPU tussen de 6 en 800 euro kwijt. Alleen mobo is iets van 400 euro. Goedkoopste optie maar verouderde techniek en (waar ik nu ook al tegenaan loop) te weinig pci-e lanes.

Als ik een nieuwe server had gekocht zou dat een Dell geworden zijn, Xeon silver 4210 of zo maar daar heb ik nu even geen geld meer voor. Bovendien past daar past dit geheugen niet in en dat heb ik net nieuw. Nieuw mobo voor de Xeon Silver is iets duurder dan de socket 1151 en die CPU kost ook weer 600 piek geloof ik, en dan nieuw geheugen erbij, toch ook weer 1500 piek totaal ... pfff |:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klinkt alsof je CPU of geheugen aan het overlijden is. Als je de GPU memory mappping aanpast, wordt het geheugen bij boot anders gealloceerd en worden dat dus andere geheugen addressen. Dat die mapping fout gaat, klinkt alsof ofwel de GPU niet bij dat geheugen kan (kapotte pins in de socket?) of het geheugen zich niet laat beschrijven (kapotte dimms).

Je kan eens proberen met een dedicated GPU te booten, en de onboard te disablen, misschien dat dat iets doet?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

FireDrunk schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:24:
Klinkt alsof je CPU of geheugen aan het overlijden is. Als je de GPU memory mappping aanpast, wordt het geheugen bij boot anders gealloceerd en worden dat dus andere geheugen addressen. Dat die mapping fout gaat, klinkt alsof ofwel de GPU niet bij dat geheugen kan (kapotte pins in de socket?) of het geheugen zich niet laat beschrijven (kapotte dimms).

Je kan eens proberen met een dedicated GPU te booten, en de onboard te disablen, misschien dat dat iets doet?
Tx, maar allemaal geprobeerd. Ook als ik die GPU settings niet aanpas boot tie niet meer. Ik zet hem net uit, boot niet meer. Met een dedicated gpu helpt het ook niets. Geheugen is nieuw, werkt feilloos en is getest (maar volgens mij weinig zin met ECC). Bovendien heb ik nog een complete set 8GB reepjes liggen, ook daar gebeurd het mee.

Ik heb nog geen keuze gemaakt, maar ik ben toch geneigd goed te upgraden en niet voor goedkoop te gaan.

Wat vinden jullie hiervan? Tips, dingen die ik over het hoofd zie? Mijn huidige voeding heeft ook een 8-pins 12V stekkertje.
- Optane is bedoeld voor slog (voor die paar tientjes hoef ik dat niet te laten).
- De koeler past in de hoogte, in de breedte bij de pci kaarten weet ik niet heel zeker (onbelangrijk)
- Mobo past in de hoogte en breedte in de kast

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Xeon Silver 4210R Tray€ 532,40€ 532,40
1MoederbordenAsrock Rack EPC621D8A€ 403,54€ 403,54
1ProcessorkoelingNoctua NH-U14S DX-3647€ 69,-€ 69,-
6Geheugen internCrucial CT16G4RFD8293€ 82,30€ 493,80
1Solid state drivesIntel Optane M10 16GB€ 38,08€ 38,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.536,82

ps. volgens Intel ondersteunt de silver geen optane, alleen de xeon gold.

[ Voor 7% gewijzigd door InflatableMouse op 19-08-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die Intel Optane kan erg heet worden omdat er feitelijk 2 SSD's in 1 package zitten, denk daar om (heatsinkje is wel op zijn plaats).

Heb je echt direct nut voor een SLOG? Is het niet handiger om op bepaalde Filesystems gewoon SYNC uit te zetten?

En heb je al eens naar een moderne Ryzen gekeken? Die doen ook ECC. Scheelt je behoorlijk op je moederbord. Mits je zonder je IPMI kan.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Nee echt nut voor de Optane heb ik niet, maar staat op v&a voor een tientje.

Met Ryzen kom je direct in de gaming lijn terecht. Max 4 geheugen sloten en alles gericht op gaming met features waar ik niet op zit te wachten. Threadripper is beter in dat opzicht maar meteen tig keer zo duur.

En ja, die IPMI is wel bijzonder handig. Dat mis ik soms wel ja. Maar nodig, nee niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja, er zijn ook ASRock Rack varianten: pricewatch: Asrock Rack X470D4U
Scheelt je dus in de basis al 200 euro. Uiteraard iets minder PCIe lanes.

En daar kan dus ook gewoon een 3rd gen Ryzen op zoals de: pricewatch: AMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed

Die is denk ik echt wel een stukje sneller dan die Xeon Silver die je linkte.

[ Voor 37% gewijzigd door FireDrunk op 19-08-2020 14:24 ]

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
InflatableMouse schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:58:
[...]

Tx, maar allemaal geprobeerd. Ook als ik die GPU settings niet aanpas boot tie niet meer. Ik zet hem net uit, boot niet meer. Met een dedicated gpu helpt het ook niets. Geheugen is nieuw, werkt feilloos en is getest (maar volgens mij weinig zin met ECC). Bovendien heb ik nog een complete set 8GB reepjes liggen, ook daar gebeurd het mee.

Ik heb nog geen keuze gemaakt, maar ik ben toch geneigd goed te upgraden en niet voor goedkoop te gaan.

Wat vinden jullie hiervan? Tips, dingen die ik over het hoofd zie? Mijn huidige voeding heeft ook een 8-pins 12V stekkertje.
- Optane is bedoeld voor slog (voor die paar tientjes hoef ik dat niet te laten).
- De koeler past in de hoogte, in de breedte bij de pci kaarten weet ik niet heel zeker (onbelangrijk)
- Mobo past in de hoogte en breedte in de kast

1ProcessorsIntel Xeon Silver 4210R Tray€ 532,40€ 532,40
1MoederbordenAsrock Rack EPC621D8A€ 403,54€ 403,54
1ProcessorkoelingNoctua NH-U14S DX-3647€ 69,-€ 69,-
6Geheugen internCrucial CT16G4RFD8293€ 82,30€ 493,80
1Solid state drivesIntel Optane M10 16GB€ 38,08€ 38,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.536,82

ps. volgens Intel ondersteunt de silver geen optane, alleen de xeon gold.
Waarom ga je voor 10 cores en en een moederbord van die prijs? Als in: waarom heb je dat nodig?

Overigens zou ik - als ik nu een NAS zou bouwen - nog steeds gewoon voor Intel gaan omdat ik toch teveel issues lees met AMD setups en ik zou ook 100% zekerheid willen dat ECC daadwerkelijk werkt en ondersteund wordt.

Met een NAS setup zou ik conservatief zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mja, daar kan ik eigenlijk ook wel weer in komen. Mijn afweging was vooral: hij wil veel performance, dan is bang-for-buck de Ryzen gewoon een stuk beter.

Maar jouw argumenten zijn zeker waar, stabiliteit is (vaak) van een veel groter belang, en dan is Intel momenteel toch nog iets beter.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Q schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:49:
[...]

Waarom ga je voor 10 cores en en een moederbord van die prijs? Als in: waarom heb je dat nodig?

Overigens zou ik - als ik nu een NAS zou bouwen - nog steeds gewoon voor Intel gaan omdat ik toch teveel issues lees met AMD setups en ik zou ook 100% zekerheid willen dat ECC daadwerkelijk werkt en ondersteund wordt.

Omdat ik er meer mee doe dan alleen NAS, ding draait Arch Linux, er draait ook kvm op en andere processen zoals syncthing, fileshares, etc. maar storage en NAS is wel de "main job", zeg maar.

Ik kan deze cpu en memory meenemen naar een nieuw 1151 mobo, maar dan geef ik geld uit en ik schiet er niets mee op (ik krijg niets meer of beters). Die bordjes (net als deze server nu) hebben eigenlijk net te weinig pci lanes (ik heb er pci-e kaartjes inzitten met nvme drives). Maar de kans bestaat dat de cpu gaar is (en niet het mobo) en ik daarna dan een nieuwe cpu moet kopen, geef ik twee keer geld uit zonder er wat mee op te schieten. Dat risico vind ik te groot, die twee bij elkaar is toch weer 500 of 600 euro en zit ik met dezelfde verouderde "meuk" als ik al had. Daarom geef ik nu liever iets meer uit (wilde ik al voordat ik geheugen en disks had gekocht) en kan ik weer een paar jaartjes vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
InflatableMouse schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:55:
[...]

Omdat ik er meer mee doe dan alleen NAS, ding draait Arch Linux, er draait ook kvm op en andere processen zoals syncthing, fileshares, etc. maar storage en NAS is wel de "main job", zeg maar.

Ik kan deze cpu en memory meenemen naar een nieuw 1151 mobo, maar dan geef ik geld uit en ik schiet er niets mee op (ik krijg niets meer of beters). Die bordjes (net als deze server nu) hebben eigenlijk net te weinig pci lanes (ik heb er pci-e kaartjes inzitten met nvme drives). Maar de kans bestaat dat de cpu gaar is (en niet het mobo) en ik daarna dan een nieuwe cpu moet kopen, geef ik twee keer geld uit zonder er wat mee op te schieten. Dat risico vind ik te groot, die twee bij elkaar is toch weer 500 of 600 euro en zit ik met dezelfde verouderde "meuk" als ik al had. Daarom geef ik nu liever iets meer uit (wilde ik al voordat ik geheugen en disks had gekocht) en kan ik weer een paar jaartjes vooruit.
Ok ik begrijp wat je wilt. Met name als je veel VMs draait op de machine dan zijn cores en geheugen fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Net nog verwoede pogingen gedaan om het te reanimeren, teruggezet in z'n eigen huisje (misschien had tie echt heimwee) maar helaas. Zonder er iets aan te hangen, met 1 bankje geheugen, niets. Ik heb het opgegeven.

Bestelling is er uit, mobo is wel een ander geworden (specs op Tweakers kloppen niet, heeft 2x10gb nics en 2x1gb intel, en built in kvm, meer geheugen, betere verdeling van pci lanes, 13x sata, en nog wat andere fancy dingen die ik wel leuk vind klinken. Wel 80 euro duurder maar dat heb ik er wel voor over:
pricewatch: Asus Z11PA-U12/10G-2S

Tot het einde van het jaar maar op een houtje bijten ... :X

• nero355

nero355

Q schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:49:

In principe mee eens, maar ik ben wel benieuwd of dat ook bij Ryzen Pro setups gebeurde :?

Dat is namelijk het enige AMD platform waar ik wel een gokje mee zou wagen... :$

• Q
nero355 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 00:04:
[...]

In principe mee eens, maar ik ben wel benieuwd of dat ook bij Ryzen Pro setups gebeurde :?

Dat is namelijk het enige AMD platform waar ik wel een gokje mee zou wagen... :$
Geen idee, maar die reeks zou voor mij al afvallen omdat die geen officieel ondersteunde ECC support heeft.

• nero355

nero355

Q schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:51:
Geen idee, maar die reeks zou voor mij al afvallen omdat die geen officieel ondersteunde ECC support heeft.
Ryzen Pro zou dat dus wel moeten hebben ;)

Ik weet alleen niet welk moederbord je dan zou moeten kiezen in het geval van een desktop build, want daar heb ik nog niks specifieks voor gezien :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chadly
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-07-2024
Goedemorgen!

Ik zou graag wat advies willen, ik wil graag mijn eerste server bouwen. En heb enige research gedaan.

Ik wil de NAS gebruiken voor opslag, Plex, UniFi, pihole en nog wat VM’s en docker containers

Ben er nog niet helemaal uit welke OS maar heb goede dingen gelezen over FreeNAS.

En dat mijn systeem een beetje uitbreidbaar en toekomst bestendig is zou fijn zijn.

Dit is waar ik zelf op uitgekomen ben:

1ProcessorsIntel Core i3-10300 Boxed€ 156,04€ 156,04
1MoederbordenASRock H470M-ITX/ac€ 126,75€ 126,75
2Interne harde schijvenSeagate IronWolf Pro, 8TB (ST8000NE001)€ 245,-€ 490,-
1BehuizingenFractal Design Node 304 Wit€ 76,07€ 76,07
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 36,95€ 36,95
1Geheugen internCrucial CT32G4DFD8266€ 141,05€ 141,05
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 450W€ 91,53€ 91,53
2Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 250GB€ 67,91€ 135,82
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.254,21

Ik had de HDD’s en SSD’s al aangeschaft voor een Synology 920+ maar heb me uiteindelijk bedacht en wil toch zelf eentje bouwen. Dus die schijven kunnen nog eventueel retour als er betere opties zijn voor mijn systeem.

Elk advies wordt gewaardeerd

Groetjes, Chadly

[ Voor 3% gewijzigd door chadly op 22-08-2020 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

@chadly volgens mij kan je beter geen "nas" schijven nemen. Klinkt misschien tegenstrijdig maar dit zijn smr schijven bedoelt voor pre-built nas systemen zoals een Synology of Qnap. Er wordt flink voor gewaarschuwd (zoek maar eens op smr icm zfs).

Daarnaast zou ik persoonlijk voor 4Kn schijven gaan en geen 512e. 4Kn schijven bieden native 4K sector size aan aan het OS, zonder een emulatielaagje van 4096 bytes naar 512-byte sectortjes. Dit laatste doen ze voor compatibiliteit, maar als je een SSD hebt om mee te booten ga je dit nooit nodig hebben. Over het algemeen zijn 4Kn schijven ook iets sneller.

Laatste tip, Je hebt 4 SATA aansluitingen en 2 M2 sloten. Ik zou de "gewone" SSD vervangen voor 1 of 2 M2 NVMe drives, en 4 SATA disks voor je opslag. In plaats van 2x 8TB kan je ook 4x 4TB of 5TB nemen. Let er op dat je dan dus geen SMR schijven kiest (vaak aangeduid met NAS) en als je een disk hebt gevonden die je goed lijkt, zoek dan ook even die disk op in combinatie met zfs bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 15:05
InflatableMouse schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:52:
volgens mij kan je beter geen "nas" schijven nemen. Klinkt misschien tegenstrijdig maar dit zijn smr schijven
@chadly De Ironwolf (Pro) series zijn gewoon CMR schijven, die kun je prima blijven gebruiken. d:)b
https://www.seagate.com/n...hard-drives/cmr-smr-list/

Meer info:

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Voor de geinteresseerden, mijn ML10 avonturen na de ombouw zijn met een overweldigende anti-climax tot een eind gekomen: de display port op mijn monitor heeft kuren en accepteert ineens bepaalde signalen niet meer (ook niet van m'n laptop bv).

Ik moest even naar zoeken maar de ML10 kwam met een converter kabeltje om de DP om te zetten naar een VGA signaal. Daarmee krijg ik met het booten gewoon beeld.

Ik kwam er achter omdat ik na wat knutselen de boot NVMe bij toeval op een insteekkaartje had zitten met een activity led. Ik zie na een 10 of 20 seconden ineens dat ledje een paar keer knipperen ... ik typ daarna mn luks wachtwoord blind in, en voila! ding bootte dus gewoon op. Ik heb geen andere monitor om de DP output te testen, maar de VGA converter zit in dezelfde output dus ik ga er vanuit dat die port gewoon goed is. Ik ondervind daarna verder ook geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
@InflatableMouse begrijp ik nu goed dat alle problemen veroorzaakt werden door de monitor en niet door de HP hardware?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Q schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:59:
@InflatableMouse begrijp ik nu goed dat alle problemen veroorzaakt werden door de monitor en niet door de HP hardware?
Ik weet het niet 100% zeker, maar ik heb geen andere monitor met DP om te testen.

Als ik DP out direct op de monitor aansloot, en ik typte blind het LUKS wachtwoord in op het juiste moment, startte de server op. Na een paar seconden schakelde het beeld in en zag ik nog net wat boot dingen voorbij schieten en dan stond tie in de login prompt. Ik heb wel geteld 1 keer heel kort een melding voorbij zien komen dat de "input out of range" was toen ik menu wilde openen van de monitor controls. Misschien was dat toeval.

De monitor is ook van HP, het heeft altijd gewerkt, DP out naar DP monitor. Vanaf early boot logo met DEL en F7 enzo, nooit een issue geweest.Nu krijg ik dus het hele deel van early boot logo met DEL en F7 nooit te zien. Ik heb DP1 en DP2 out geprobeerd, rechtstreeks naar DP op de monitor maar ook met andere kabels naar DVI en naar HDMI naar andere monitoren werken niet meer. Ik weet vrij zeker dat die combinatie wel heeft gewerkt want een van die oude monitoren is mijn eigen vorige "main" monitor geweest en hing aan die server (maar misschien met die VGA kabel, dat weet ik eigenlijk niet meer zeker :| ).

Nu werkt alleen de origineel meegeleverde DP -> VGA nog in elk geval.

Super vaag probleem.

Anyway, mobo is binnen, cpu koeler is binnen, CPU en memory staan in back order, die komen ergens volgende week. Dan schroef ik die HP weer in z'n eigen huisje en dan zie ik wel wat ik er mee doe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

chadly schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:39:
Ik wil de NAS gebruiken voor opslag, Plex, UniFi, pihole en nog wat VM’s en docker containers

Ben er nog niet helemaal uit welke OS maar heb goede dingen gelezen over FreeNAS.
FreeNAS = Op FreeBSD gebaseerd = Geen Pi-Hole en UniFi supported OS voor zover ik weet ;)

Of een Docker Container je daarmee kan helpen durf ik eerlijk gezegd niet te garanderen, want geen volledige VM :)

Kortom : Overweeg gewoon eens iets als Proxmox als basis en bouw het geheel dan daaruit verder op! d:)b
InflatableMouse schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:52:
Laatste tip, Je hebt 4 SATA aansluitingen en 2 M2 sloten. Ik zou de "gewone" SSD vervangen voor 1 of 2 M2 NVMe drives, en 4 SATA disks voor je opslag. In plaats van 2x 8TB kan je ook 4x 4TB of 5TB nemen.
Theoretisch klinkt dat oh zo simpel, maar hou er rekening mee dat we het hier over een Mainstream systeem hebben en dan kom je al gauw PCIe lanes tekort als je pech hebt! :/

Dus... eerst RTFM van het moederbord en daarna pas bepalen hoe je het systeem verder op gaat zetten! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

nero355 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 16:16:

[...]

Theoretisch klinkt dat oh zo simpel, maar hou er rekening mee dat we het hier over een Mainstream systeem hebben en dan kom je al gauw PCIe lanes tekort als je pech hebt! :/

Dus... eerst RTFM van het moederbord en daarna pas bepalen hoe je het systeem verder op gaat zetten! :+
Ja, heel goed punt en had ik zelf ook bij stil moeten staan omdat dit pijnpunt nummer 1 is met mijn HP servertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chadly
[...]

FreeNAS = Op FreeBSD gebaseerd = Geen Pi-Hole en UniFi supported OS voor zover ik weet ;)

Of een Docker Container je daarmee kan helpen durf ik eerlijk gezegd niet te garanderen, want geen volledige VM :)

Kortom : Overweeg gewoon eens iets als Proxmox als basis en bouw het geheel dan daaruit verder op! d:)b

[...]

Super bedankt voor je info man! Ik heb de hele mikmak besteld en ga me even verdiepen in proxmox. Had het eerder voorbij zien komen. Ik zou dan dus dat als main OS kunnen gebruiken en dan daarin VM’s en docker containers etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

chadly schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 00:26:
Ik zou dan dus dat als main OS kunnen gebruiken en dan daarin VM’s en docker containers etc?
Yup! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 11:02
[...]

Je kan in Freenas natuurlijk ook gewoon een VM opzetten met een Linux erop. Ik vermoed dat er zelfs genoeg volk te vinden is die dat voor pi-hole of Unifi gedaan hebben. Zelf heb ik er eentje draaien met Jellyfin, dat werkt gewoon prima als het eenmaal opgezet is. Docker ondersteuning is er ook trouwens (maar dat vond ik zelf te gemakkelijk :p ).

Van de ene kant klinkt dat misschien omslachtig om met VM’s te gaan werken, maar van de andere kant zou het niet meer werk mogen zijn dan een Proxmox opstelling. Freenas is in theorie iets inefficiënter, maar in de praktijk merk je dat waarschijnlijk niet zolang je geen renderfarm draait.

Niet dat ik per se Freenas wil promoten, maar het is dus wel perfect mogelijk om Linux spul te draaien. Het enige dingetje wat ik zie is dat je cores en geheugen moet toekennen aan de VM’s, dus als je er echt veel wil draaien kan dat misschien een puzzel worden. En hardware ondersteuning van Freenas is minder dan die van Linux, wat vooral kan spelen bij sommige Raid kaarten dacht ik. Voor de rest is het een prima schil om je opslag af te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@Giesber : Dat wist ik dus niet zeker, ondanks de FreeBSD basis waarin van alles mogelijk is :)

Als al die VM's gewoon op basis van https://www.freebsd.org/d...alization-host-bhyve.html draaien bijvoorbeeld dan zie ik zo gauw geen enig probleem om alles op basis van FreeNAS te doen d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-09 16:56

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Vandaag heb ik na bijna 7! jaar mijn eerste diskfailure gehad op de volgende build:
1ProcessorsIntel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenSupermicro X10SL7-F€ 253,10€ 253,10
6Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 3TB€ 99,-€ 594,-
1BehuizingenBitFenix Shadow€ 0,-€ 0,-
7KabelsSharkoon SATA III standard (50cm) Zwart€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR16E11K4/32€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic G-series 360 watt€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial M500 2,5" 240GB€ 123,58€ 123,58
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 970,68

Ik draai al 7 jaar een ESXi server met een aantal VM's daarop waarop ik passthrough doe naar een CentOS 7 VM waar ik RAIDZ2 ZFS op draai. Een disk gaf al een weekje een faulted state en na een scrub besloten om voor de eerste keer een disk te vervangen.

Disk offline gebracht met zpool offline en nieuwe disk (die ook al 6 jaar nieuw op de plank lag!) geactiveerd met zpool replace. Hij is op dit moment aan het resilveren. Moest weer even een oude blog van @FireDrunk erbij nemen omdat ik de zpool destijds heb aangemaakt op basis van een partlabel voor het partioneren en benoemen van de nieuwe disk (instructie werkt trouwens nog prima :D)

Nu de server bijna 7 jaar oud is, ben ik toch aan het denken aan een nieuwe server. Ik vind 7 jaar een mooie tijd en hij is inmiddels ook zo goed als afgeschreven. Tijd voor een nieuwe server met liefst een zo klein mogelijke case en misschien maar 4 schijven en een raidz1 setup voor wat (niet superbelangrijke) data. ESXi ben ik ook voornemens te gaan vervangen door Proxmox en LXC ipv VM's. OPNsense ga ik verhuizen naar een fysiek doosje; elke keer als ik onderhoud pleeg op ESX ligt mijn internet eruit en dat is onhandig.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@FREAKJAM
Wil je voor 2.5" of 3.5" schijven gaan? Eventueel met PicoPSU (-achtig)?

[ Voor 8% gewijzigd door FireDrunk op 25-08-2020 11:09 ]

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
psst @nero355 check dit even: https://github.com/gozoinks/unifi-pfsense
Je kan wel degelijk de Unifi-controller op freebds werkend krijgen ;)

maar je kunt het ook gewoon via jails doen: (wat beter is)
https://www.ceos3c.com/fr...-freenas-11-2-quick-easy/

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

FireDrunk schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:09:
@FREAKJAM
Wil je voor 2.5" of 3.5" schijven gaan? Eventueel met PicoPSU (-achtig)?
2.5" lijkt geen optie omdat deze schijven tot max 5TB gaan. Op dit moment heb ik 6x3TB aan disken (en dus ~11TB aan capaciteit). Op dit moment heb ik nog ~400GB vrij. 4 disken in een RAIDZ1 opstelling zou kunnen maar is ook weer niet ideaal. Daarnaast is het ook weer zo dat een kleiner aantal aan grote disken ook weer een vele lange resilver tijd met zich mee brengt.

Ik heb nu in ieder geval ESXi draaien met een aantal linux VM's en OPNSense. Omdat ik als Microsoft Consultant veel met Intune als moderne werkplekoplossingen werk is de kans zeer aannemelijk dat ik Windows VMs ga bouwen om dingetjes te testen in een lab. De huidige linux VM's (monitoring, unifi controller, Emby etc) wil ik omzetten naar LXC.

De afgelopen weken heb ik o.a Reddit en ServeTheHome afgestruind, maar echt hele mooie kleine builds ben ik nog niet echt tegengekomen. Mijn huidige server staat in een kleine meterkast en ik heb een nieuwe mooie inbouwkast waar ik straks ook mijn switches en dergelijke ga plaatsen, inclusief een kleine UPS.

Een mooi klein doosje zou ideaal zijn, maar meestal kom je toch weer heel snel uit op de Fractal 804 zo lijkt het.

Lijstje met wensen:
  • Energiezuinig
  • Kleine case met klein moederbord
  • 4 disken in RAIDZ1 opstelling oid (4 disken van 8TB?)
  • NVME/SSD disks voor Proxmox OS en LXC/VM storage. (Heb tbh nog niet nagedacht over de installatie van Proxmox en disk-config - vrij ironisch aangezien ik al bijna 4 jaar geleden het Proxmox topic heb aangemaakt op GoT, zo lang wil ik eigenlijk al naar een nieuwe build :9 )

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is mATX klein genoeg? Er zijn dacht ik wel mATX plankjes met 2 M.2 sloten, dan zou je twee M.2 SSD's in RAID1 voor OS + VM's kunnen zetten.

ITX met 2x M.2 is al een stuk zeldzamer, en zijn vaak gamer georienteerde borden, wat het stroomverbruik niet zal bevorderen.

In een kleine behuizing zijn vaak ook je temperaturen belangrijk, wat wel weer wat voordeel geeft aan 2.5" schijven, die worden een stuk minder warm. Lastige is om een behuizing te vinden die de dikke 2.5" schijven aan kunnen in een compacte vorm. Dat pleit wel weer voor 3.5". (Makkelijker behuizingen voor vinden).

Qua moederbord + CPU al een 'richting' ? Wil je ECC (Fujitsu bordje)? Wil je graag absolute zuinigheid (Intel i3-9100), of meer performance-per-watt (Ryzen 3xxx)?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

FireDrunk schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:20:
Is mATX klein genoeg? Er zijn dacht ik wel mATX plankjes met 2 M.2 sloten, dan zou je twee M.2 SSD's in RAID1 voor OS + VM's kunnen zetten.

ITX met 2x M.2 is al een stuk zeldzamer, en zijn vaak gamer georienteerde borden, wat het stroomverbruik niet zal bevorderen.

In een kleine behuizing zijn vaak ook je temperaturen belangrijk, wat wel weer wat voordeel geeft aan 2.5" schijven, die worden een stuk minder warm. Lastige is om een behuizing te vinden die de dikke 2.5" schijven aan kunnen in een compacte vorm. Dat pleit wel weer voor 3.5". (Makkelijker behuizingen voor vinden).

Qua moederbord + CPU al een 'richting' ? Wil je ECC (Fujitsu bordje)? Wil je graag absolute zuinigheid (Intel i3-9100), of meer performance-per-watt (Ryzen 3xxx)?
mATX moet geen probleem zijn. Lees veel goede dingen over de Asrock X570D4* moederbordjes. Zeer recent hebben ze ook een mATX variant aangekondigd. Ik sta daarnaast ook open voor Ryzen (3600x of iets in die richting). Vind de 3900 dan weer niet iets te duur.

Heb trouwens wel te maken met de wet van Murphy, zul je zien dat gisteren/vandaag weer een disk is overleden. Status UNAVAIL in mijn pool. Heb alles al een keer losgehaald en alle kabels opnieuw aangesloten op het moederbord, maar ziet er naar uit dat een 2de disk is overleden tijdens het vervangen van de 1ste.

De komende dagen maar eens een definitief lijstje maken.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
@FREAKJAM Volgens mij is een HP Microserver mogelijk iets voor je. Een tweedehands Gen8 of een nieuwe Gen10 lijkt me aan jouw wensen voldoen. Niet extreem zuinig, maar ik denk dat het verbruik acceptabel is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

geenwindows schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:01:
psst @nero355 check dit even: https://github.com/gozoinks/unifi-pfsense
Je kan wel degelijk de Unifi-controller op freebds werkend krijgen ;)

maar je kunt het ook gewoon via jails doen: (wat beter is)
https://www.ceos3c.com/fr...-freenas-11-2-quick-easy/
Dat kwam ik al hier tegen : FREAKJAM in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"

Maar ik heb er verder niet naar gekeken dus geen idee of dat zo 1,2,3 naar FreeNAS over te zetten is :)

En als we het toch hebben over leuke UniFi dingen in andere topics :

De UniFi Video NVR schijn je als een SuperMicro doosje te kunnen hergebruiken! :*)

Zie :
- LightStar in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

:)

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Q schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:09:
@FREAKJAM Volgens mij is een HP Microserver mogelijk iets voor je. Een tweedehands Gen8 of een nieuwe Gen10 lijkt me aan jouw wensen voldoen. Niet extreem zuinig, maar ik denk dat het verbruik acceptabel is.
Goede tip en toevallig ook al eerder bekeken. Ben benieuwd wat het doet qua airflow. Er is in ieder geval plek voor 4 3.5"drives. Ik vind een Asrockrack bordje (X470D4 of zelfs X570D4 in combinatie met een AMD CPU ook zeer interessant, maar lees echter weinig goede verhalen over ECC support én OS support.

is everything cool?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
FREAKJAM schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:26:
[...]

Goede tip en toevallig ook al eerder bekeken. Ben benieuwd wat het doet qua airflow. Er is in ieder geval plek voor 4 3.5"drives. Ik vind een Asrockrack bordje (X470D4 of zelfs X570D4 in combinatie met een AMD CPU ook zeer interessant, maar lees echter weinig goede verhalen over ECC support én OS support.
Ik zou het er niet op gokken. Met een NAS zou ik zelf altijd op safe spelen en in deze situatie voor een intel-based setup gaan, zeker als je ECC support wilt.

Voor wat airflow betreft: wat is het issue hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• player-x
Q schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:34:
Met een NAS zou ik zelf altijd op safe spelen en in deze situatie voor een intel-based setup gaan, zeker als je ECC support wilt.
Sorry, maar dat is gewoon onzin, ECC bestaat al 40j in PC's, de aller eerste IBM PC's hadden het standaard aan boord, denk je dat nu echt dat AMD dat kunstje niet snapt hoe men een goede ECC implementatie moet maken, maar ze wel een goede branche voorspeller in hun ZEN architectuur kunnen maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Het is niet zo zeer dat ze het niet kunnen maar niet consequent doen. Onduidelijke specs, soms werkt wel maar niet officieel ondersteund. En als het nu werkt zonder officiële support heb je geen poot om op te staan als het een bios update niet meer werkt. Dan is er nog OS support wat ook onduidelijk is of en wanneer dat goed werkt.

Met Intel is het eigenlijk altijd duidelijk, het werkt en je hebt een supported platform, of niet.

Dus ja, als je een NAS of thuis server bouwt en je vindt ECC belangrijk heeft de keuze voor Intel wel een streepje voor op AMD. Daarmee zeg ik overigens niet dat je hierdoor AMD moet wegstrepen alleen dat het een overweging is in het voordeel van Intel.

[ Voor 10% gewijzigd door InflatableMouse op 27-08-2020 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

player-x schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:29:
Sorry, maar dat is gewoon onzin, ECC bestaat al 40j in PC's, de aller eerste IBM PC's hadden het standaard aan boord, denk je dat nu echt dat AMD dat kunstje niet snapt hoe men een goede ECC implementatie moet maken, maar ze wel een goede branche voorspeller in hun ZEN architectuur kunnen maken?
Zoals ik al eerder zei (geloof ik :$ ) =>

- Voor laptops is het heel simpel : Ryzen Pro kopen en alles werkt!
- Voor desktops is het een heel ander verhaal : Ryzen Pro processoren koop je zonder enig probleem, maar de moederborden...

Het enige wat IMHO een veilige gok is als je echt AMD wilt hebben : Low budget EPYC build! :D :Y) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Een van deze borden heb ik op het eerste gezicht best vertrouwen in.
https://tweakers.net/moed...QVZaYA9StZGhgYmqsFFtbWwsA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
player-x schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:29:
[...]

Zodra ik iets over ECC schrijf dan is dat waarschijnlijk als een rooie lap op een stier gezien de discussies uit het verleden :D

Maar ik betoog hier niet dat mensen ECC zouden moeten gebruiken in hun NAS build (alhoewel ik dat wel vind, maar dat schreef ik niet). Ik betoog alleen dat ik denk dat je beter voor intel kunt gaan als je ECC wilt toepassen omdat je dan zeker kunt zijn dat ECC werkt als je processor en moederbord dat ondersteunen.

Dus precies conform wat @InflatableMouse hier schrijft. Dat is alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
player-x schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 01:09:
[...]

Ondersteund ECC formeel alleen met Ryzen Pro en die dingen kan ik bijna niet meer vinden in de pricewatch, zover ik het kan zien.

Dit is ook wel aardig:

https://www.reddit.com/r/...ve_validated_ecc_support/

Het kan zeker werken, maar garantie tot de deur.

Als je zonodig AMD in je NAS wilt stoppen en je wilt ook graag ECC support (formeel) dan is eigenlijk alleen een Threadripper CPU een optie, maar die dingen zijn voor 99% van de mensen totale overkill.

Bovendien vraagt een Threadripper een TR4 of sTRX4 moederbord. Ik zie alleen gaming moederborden. Ik zie slechts 1 Asrock Rack bord en die is nog niet beschikbaar.

pricewatch: Asrock Rack TRX40D8-2N2T

Ik zie persoonlijk op technisch vlak en praktisch vlak geen enkele reden waarom je een AMD processor in je NAS zou willen stoppen.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 28-08-2020 11:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

player-x schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 01:09:
AsRock Rack Series vind ik geweldig, maar net als @Q heb ik totaal geen vertrouwen in de gebruikte chipsets!

Kortom : Doe mij maar gewoon die cheapo Intel en een Intel Server bordje :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Pff heel erg veel geluk heb ik de laatste tijd niet zeg.

Eindelijk vrijdag middag alles binnen voor de nieuwe server. Cpu en geheugen hebben echt weken geduurd voordat het binnen was.

Gisterenavond begonnen met inbouwen maar werkelijk het ene probleem na het andere probleem.

Eerst geheugen dat wil niet goed werken. 12 sloten A1/A2 t/m F1/F2. Volgens de handleiding A1 eerste slot vullen, dan D1, vervolgens B1 + E1 en C1 + F1. Als je nog meer dimmetjes er in wilt proppen ga je verder met A2 + D2 etc. In de manual staat een heel schema met hoe je te werk moet gaan in verschillende configuraties.

Alle dimms werken een voor een, in slot A1. Geen enkele dimm daarna wil dan werken in D1. Na heel veel tijd en frustratie heb ik een suffe configuratie werkend, A1, A2, B1, E1, E2, F1. Ik snap er geen reet van maar goed, alle dimms werken op deze manier maar hoogstwaarschijnlijk niet in triple channel.

Bovendien werkt het maar op 2400 Mhz, en niet de max ondersteunde 2933 ondanks dat ik dat wel zo instel in de BIOS.

Vervolgens videokaartje er in, werkt niet. Geen beeld, en in een van de sloten boot de hele server niet meer op en piept tie alleen hard en veel. Ook hier weer de manual gevolgd, dipswitch voor de interne VGA omgezet. Ik weet niet of het zo hoort, maar met de interne VGA uit werkt m'n IPMI ook niet meer.

Goed nieuws is er ook: die IPMI is geweldig! Mooie frisse interface, duidelijk, redelijk vlot en logisch in opzet. KVM met remote media werkt ook (wat minder vlot maar goed). Kunnen ze bij Dell en HP nog wat van leren.

Goed, machine boot nu wel en alles lijkt te werken maar ik wel support gemaild want ik vind het raar dat het geheugen niet in de bedoelde banken werkt en niet verder wil dan 2400. Volgens mij is het gewoon een incompatibiliteit en heb ik een firmware udpate nodig (laatste staat er wel op nu maar helpt niet).

Ik ben een beetje bedroefd na zo lang wachten en (en best veel spaargeld minder) eerder al pech met die ML10 die ik eigenlijk niet wilde vervangen, stuk ging, toch vervangen en daarna toch niet stuk bleek.

Hopelijk komt Asus over de brug met een oplossing. Ik heb echt heel erg weinig zin om alles weer uit te moeten bouwen, ML10 terug en spullen terug te moeten sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb je de CPU al een keer gereseat? Klinkt alsof die slecht contact maakt.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Yes, eerste waar ik zelf ook aan dacht. Met vergrootglas de socket bekeken en foto's van gemaakt om beter in te zoomen of alle contactjes goed zitten.

Heb ook problemen met de cpu, frequenties schalen niet goed op onder load, lijkt wel of tie niet genoeg stroom mag trekken en continue gethrottled wordt. Temperatuur is het niet, die komt nauwelijks boven de 40 graden uit.

Baal hier goed van zeg ... hoeveel pech kan je hebben ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BIOS al geupdate? En wat voor voeding hangt er aan?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Bios is de laatste (van een jaar oud inmiddels), voeding is een Antec 850-CP. Geloof niet dat die het probleem is, behoorlijk beest van een voeding uit mijn oude game pc (overclockte sandy i7 op 5 Ghz).

Met sommige syntetische stress tests pakt tie wel 2900 Mhz op alle cores. Met Prime95 zakt tie direct naar 1700 Mhz. Het heeft vermoed ik vrijwel zeker met power draw te maken. Gekke is vermogen dat tie dan met Prime trekt is denk ik lager dan met die andere test waar die wel op 2900 blijft. Dan wordt de cpu ook snel warmer.

Prime95 is alles behalve realistisch natuurlijk, dus in dat opzicht maak ik me er niet heel erg druk om, maar ik wilde de koeling en stress test wel even laten draaien, kijken of er fouten uit die prime test komen. Maar als die dan op halve kracht gaat is het niet een heel betrouwbare test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

InflatableMouse schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:17:
Voeding is een Antec 850-CP. Geloof niet dat die het probleem is, behoorlijk beest van een voeding uit mijn oude game pc (overclockte sandy i7 op 5 Ghz).
Oude troep : pricewatch: Antec CP-850 :P

Koop eens een fatsoenlijke voeding voor die bak!

Kijk anders eens rond in Voeding advies en informatie topic - Deel 34 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die kan zeker wel uitmaken, probeer voor de grap eens een andere...

Staat er in je bios iets van PL1 aan? En hoe zijn de temps? Is ie niet gewoon aan het throttlen?

Welk OS draai je trouwens? Voor die CPU zijn er dacht ik best wat patches in recente limux kernels toegevoegd.

[ Voor 67% gewijzigd door FireDrunk op 06-09-2020 07:55 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ouwe troep!? Een van de best geteste voedingen door Jonny Guru ooit. Let op je woorden he? ;) >:)

Oud is niet meteen slecht. Heeft niet heel lang z'n werk gedaan. Dus nee, ik ga even geen nieuwe voeding kopen op dit moment. Vooral omdat ik de reden voor de 1700 Mhz heb gevonden via een ander forum, ik wist dit dus totaal niet:

https://en.wikichip.org/wiki/intel/xeon_silver/4210r

Daar staat dus een tabelletje met frequencies bij een bepaalde load, en voor AVX512 instructies (welke prime dus gebruikt) is dat max 1700 Mhz. Ik heb weer wat nieuws geleerd in elk geval.

Het probleem met de geheugen snelheid komt ook door de cpu, blijkbaar werkt dat met Xeons anders dan met desktop chips waarbij de memory clock apart in te stellen is. De 4210R ondersteunt 2400 Mhz en daar zal ik het mee moeten doen, wist ik ook niet. Gelukkig was dit geheugen niet duurder dan 2400 Mhz varianten.

Enige probleem dat nu overblijft, is waarom het niet in de configuratie werkt zoals de manual beschijft (en daarmee volgens mij six channels gebruikt) weet ik nog niet. Het zou in pairs A1/D1, B1/E1 en C1/F1 moeten werken voor 6 geheugen kanaaltjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wat werkt er daar niet aan dan? Geheugen 'trainen' kan soms langer duren dan je denkt. Ik zou de goede combinatie volgens het manual eens proberen, en als er geen piepjes komen, gewoon even wachten (paar minuutjes).
Jongens van ServeTheHome hadden laatst ook een plank die er (welliswaar met 512 of 1TB geheugen) iets van 20 minuten over deed om beeld te geven...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ik ga het proberen en zal het wat langer de tijd geven.

Het opstarten geeft altijd direct beeld en laat zien wat die aan het doen is. Soms na een wijziging in de hardware of bios duurt het inderdaad een stuk langer. Soms lijkt tie ook vanzelf opnieuw te booten.

Het is dat tie daarna de melding geeft "Memory_Train_ERR", op dit moment op slot C1 en D1. Slotpaar B1/E1 werkt dus wel goed.

Ik heb gisteren dus al uitvoerig geprobeerd geheugen te wisselen enzo, maar ik denk niet dat het aan de reepjes ligt.

We zullen zien, het zit nu in de juiste sloten zoals de manual zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Nou gaat niet werken.

Heb de cpu wel weer een paar keer uit z'n socket gehad en na controle goed terug gezet. Het beeld met geheugen wat werkt (of niet) verandert elke keer. Als ik hem los schroef en die halve millimeter in zn socket heen en weer beweeg en vast schroef krijg ik weer meer of minder dimmetjes te zien.

Dat moederbord / socket is denk ik gaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is wel kut zeg :(

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ja nogal he. Echt zuur. Ik heb nog nooit zoveel pech gehad met pc's en onderdelen. RMA aangevraagd bij MyMediacenter, gelukkig zijn die gasten (in elk geval met leveren) echt supersnel dus hopelijk gaat dit ook vlot.

Maar er is ook goed nieuws: nu de dimms (welliswaar in de verkeerde volgorde en single channel only) allemaal werken ben ik toch aan de slag gegaan met herconfigureren. Dubbele nics nu dus al mijn bridges en vlans omgeklust naar eno2 en eno1 dedicated voor de server zelf. Eno2 is nu dus dedicated nic voor alle vm's en containers. Ik moet alleen nog even testen of verkeer van host naar guest via de switches loopt of dat tie "slim" is en het op de host houdt (wat ik wel wil als het enigzins mogelijk is).

Beide pools werken goed en voelen echt een stuk sneller. zfs send/recv van de ene naar de andere haalt nu snelheden tot 800-nogwat MB/s (sustained). Voorheen ging dat echt niet, 4 a 500 max. Ook de vm's voelen echt heel veel vlotter aan.

Al met al toch blij met dit ding, jammer dat tie nog een keer uit elkaar moet maar ja, het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat voor soort bridge heb je aangezet? OpenVSwitch od gewoon standaard Linux Bridge?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ik heb genoeg van ovs gezien om te weten dat ik dat niet wil. Het is traag, verbreekt ook even de netwerk verbinding tijdens toevoegen/verwijderen van bridges en ik kreeg bovendien host naar guest communicatie niet aan de praat (het belangrijkste voor mij).

Ik heb uiteindelijk gekozen voor systemd-networkd. Eigenlijk is dit kinderlijk eenvoudig op te zetten, met ansible te beheren (als je dat belangrijk vindt), het is snel, probleemloos voor zover ik kan zien en host -> guest communicatie werkt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

...HO...
....LY....
SHIT!

HET WERKT!

denk ik ... O+

Dimmetjes in de juiste bankjes en hij ziet alles in elk geval.

Ik kan alleen niet controleren (weet tenminste nog niet hoe) of het in six channel config staat.

Benchmarks zoals sysbench geeft daar geen duidelijkheid over en resultaten wisselen met elke parameter die je wijzigt (en geen idee welke de juiste zijn).

Wat heb ik gedaan ... geen idee. Alles eruit gerosd en er weer terug in. Da's alles. :?

Een keer eerder iets dergelijks meegemaakt, met mechanische spanning door een scheve kast. Een schroefje van het mobo losdraaien en toen was het stabiel. Met die ervaring is dat iets dat ik altijd goed controleer en wat nu niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

En six channels werkt. Ik hang een oude ssd aan die server waar toevallig Windows 10 op staat, en dat ding boot gewoon :S. Da's echt voor het eerst dat ik dat mee maak, meestal crasht windows als je het probeert te booten op andere hardware, zeker in dit geval want die ssd kwam uit een oude laptop.

Maar goed, cpu-z snel erop en die geeft dus aan hexa-channel. Wat ik ook frapant vind is dat Windows dus 2933 Mhz rapporteert voor het geheugen terwijl de BIOS 2400 Mhz beweert. Boeit me niet verder, ik heb gezien wat ik wilde zien en ik ben blij! Hoeft geen hardware terug voorlopig!

20 cores (met HT uiteraard) in task manager was ook grappig om te zien! Niet grappiger dan htop natuurlijk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Haha, nice, even goed op zijn sloffen trappen om alles te testen!

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

InflatableMouse schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:28:
En six channels werkt. Ik hang een oude ssd aan die server waar toevallig Windows 10 op staat, en dat ding boot gewoon :S. Da's echt voor het eerst dat ik dat mee maak, meestal crasht windows als je het probeert te booten op andere hardware, zeker in dit geval want die ssd kwam uit een oude laptop.
Dat is al lang een achterhaalde gedachte : Mijn Windows 7 Pro installatie heeft al 3 systemen gezien geloof ik en is daarmee ouder dan 7+ jaren ondertussen! :+

Maar ehh... effe serieus :
InflatableMouse schreef op zondag 6 september 2020 @ 08:36:
Ouwe troep!? Een van de best geteste voedingen door Jonny Guru ooit. Let op je woorden he? ;) >:)

Oud is niet meteen slecht. Heeft niet heel lang z'n werk gedaan. Dus nee, ik ga even geen nieuwe voeding kopen op dit moment.
Ik zou daar toch echt naar kijken, want de afgelopen 11 jaar is er een hoop veranderd op het gebied van voedingen! ;)

Zie bijvoorbeeld deze recente reactie : -The_Mask- in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34"

Verder ben ik ook nog steeds stiekem een beetje Antec voedingen en kasten fanboy na al die jaren, maar IMHO heeft die voeding toch echt haar beste tijd gehad! :P

* nero355 gebruikte tot voor kort een pricewatch: Antec Neopower 480 voeding in een HTPC, terwijl de voeding in 2006 was gekocht :$ O-) :+
Vooral omdat ik de reden voor de 1700 Mhz heb gevonden via een ander forum, ik wist dit dus totaal niet:

https://en.wikichip.org/wiki/intel/xeon_silver/4210r

Daar staat dus een tabelletje met frequencies bij een bepaalde load, en voor AVX512 instructies (welke prime dus gebruikt) is dat max 1700 Mhz. Ik heb weer wat nieuws geleerd in elk geval.
Dat gedoe met AVX hebben inderdaad alle Intel Xeon modellen last van om zodoende wat stroom te besparen wat ik nog steeds vaag vind, maar goed... het zal wel een reden hebben die ik blijkbaar nog niet begrijp! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Laatst online: 10:03

MadEgg

Tux is lievvv

Mijn huidige DIY-NAS heeft falende schijven dus het wordt tijd voor nieuwe hardware.

Ik wil graag over naar een ondiepe rackserver die in een 45cm patchkast past, meer schijven en ECC RAM. Op mijn huidige NAS is het OS ook DIY: een Ubuntu server die met Samba, AFP, NFS en SSH bereikbaar is. Het wordt een beetje een ratjetoe door o.a. de permissies en ik heb geen zin om dat verder uit te zoeken dus ik wil nu FreeNAS gaan draaien.

Wensen / eisen

In ieder geval file shares via NFS (voor de Linux clients) en SMB (voor de AiO-printer), en AFP voor Time Machine backups. Ook worden er vanuit het datacentrum dagelijks backups gemaakt via SSH.

Verder zou ik er graag OwnCloud of NextCloud op gaan draaien, die heb ik nu in het datacentrum maar wil ik daar eigenlijk weg.

Tenslotte wil ik kijken naar de mogelijkheden om er Plex op te draaien en te streamen naar de AppleTV.

Qua opslag wil ik minimaal 10TB beschikbaar hebben, meer mag. Ik wil er ook graag een SSD in om als cache te gebruiken. RAID-Z1 lijkt me voldoende.

Energiezuinig is ook de bedoeling.

Budget

Ergens in de buurt van €1500 - €2000

Mijn voorstel

1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 110,51€ 110,51
1MoederbordenASRock B460M Steel Legend€ 102,61€ 102,61
4Interne harde schijvenWD Gold (WD6003FRYZ), 6TB€ 185,-€ 740,-
1BehuizingenInter-Tech IPC 2U-2404S€ 121,94€ 121,94
2Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 78,88€ 157,76
1VoedingenSeasonic Prime Fanless PX-450€ 136,90€ 136,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 250GB€ 88,-€ 88,-
1Solid state drivesWD Red SA500 2,5" 500GB€ 65,90€ 65,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.560,57

De 4x WD Gold zijn de opslag en zullen in ZFS RAID-Z1 gezet worden. De WD Red SA500 is voor de cache, en de NVME SSD is voor het besturingssysteem.

Vragen

Ik zit een beetje te dubben tussen de bovenstaande build met een i3-10100 of een Pentium Gold. Die laatste is wat zuiniger lijkt me, maar wel maar dual core. Zeker met oog op eventueel Plex gebruiken weet ik niet of dat wel krachtig genoeg zal zijn.

Verder twijfel ik voor de keuze van de schijven. De WD Gold zien er goed uit, 5 jaar garantie is ook lekker. Maar ik las hier ook de suggestie om met 4Kn schijven te werken. Daarin is de keuze veel kleiner, ze zijn een pak duurder (even de webshops met twijfelachtige reputatie daargelaten) en ik vraag me af of ik dat verschil ga merken. In de pricewatch staat ook een WD Purple als 4Kn maar ik krijg het idee dat dat een foutje is - op de site van WD kan ik er niets over vinden. Bij SAS schijven is er meer keuze voor schijven met 4Kn, maar dan moet er weer een SAS HBA-controller bij wat de prijs weer flink opdrijft.

Andere op- of aanmerkingen op de build zijn ook welkom natuurlijk!

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:07
@MadEgg

1.) FreeNAS op een ssd draaien van 250GB is een beetje zonde. 16GB is al genoeg. Dus daar zou je op kunnen besparen.

2.) L2ARC heeft in een thuissituatie weinig toegevoegde waarde, in plaats daarvan zou ik voor meer geheugen gaan, maar ik zie dat je al begint met 32GB. Dat lijkt me ook zat voor een thuissituatie.

Komt de server thuis te staan? Dan zou ik meer focussen op een zuinigere server. Je zou daarvoor inspiratie kunnen op doen in: Het grote zuinige server topic - deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
@MadEgg Eens met @GioStyle: ZFS SSD cache is niet nodig voor thuis-gebruik. Vreet alleen maar je SSD op zonder tastbaar nut.

Mogelijk, als je in de toekomst wilt uitbreiden, is deze kast misschien nog wat (wel hoger).
pricewatch: Inter-Tech IPC 4U-4408

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

GioStyle schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:12:
@MadEgg
1.) FreeNAS op een ssd draaien van 250GB is een beetje zonde. 16GB is al genoeg. Dus daar zou je op kunnen besparen.
Klopt, maar deze is al maar €88 dus vandaar. Maar er zijn een paar tientjes te winnen door een kleiner exemplaar. De prijs per GB gaat dan alleen zo hard omhoog ;)
2.) L2ARC heeft in een thuissituatie weinig toegevoegde waarde, in plaats daarvan zou ik voor meer geheugen gaan, maar ik zie dat je al begint met 32GB. Dat lijkt me ook zat voor een thuissituatie.
ZFS is erg geheugenhongering heb ik begrepen, en zeker als je met dedup aan de slag wilt. Heb ik nu ook aanstaan op de oude server waar ik wel al ZFS gebruik, daar zit 16 GB in voor 2 x 1.8 TB schijven. Ook een L2ARC op een oude 80GB SSD trouwens.

Ik merk wel dat het effect heeft daar, als je door de eerste keer door de foto's bladert blijft de response-tijd soms wat achter, als je het daarna nogmaals doet, ook van een andere PC, dan gaat het razendsnel. Waarom denk je dat het niet veel toegevoegde waarde heeft? Of denk je dat dit verschil hoofdzakelijk door de (L1)ARC komt? In welke situatie heeft de L2ARC dan wel nut?

Is het mogelijk om hem juist als schrijf-cache in te zetten om hogere transfer rates te halen of ga je dat ook niet merken? Het moederbord heeft een 2.5 Gbps netwerkpoort, die zou ik wel graag vol kunnen trekken (en eventueel later aanvullen met een 10 Gbps kaartje).
Komt de server thuis te staan? Dan zou ik meer focussen op een zuinigere server. Je zou daarvoor inspiratie kunnen op doen in: Het grote zuinige server topic - deel 2
Hij komt thuis te staan in mijn kantoor samen met een andere server. Gebruik is zowel privé als zakelijk. In ieder geval dus als backup target voor een server in een datacentrum. Zuinig is zeker een belangrijke factor, maar moet wel goed in balans staan met de prestaties en betrouwbaarheid. Ik zal dat topic in ieder geval ook eens doorbladeren. Thanks!
Q schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:25:
@MadEgg Eens met @GioStyle: ZFS SSD cache is niet nodig voor thuis-gebruik. Vreet alleen maar je SSD op zonder tastbaar nut.

Mogelijk, als je in de toekomst wilt uitbreiden, is deze kast misschien nog wat (wel hoger).
pricewatch: Inter-Tech IPC 4U-4408
Bedankt! 4U heb ik overwogen (en doe ik nu weer ;)). Het grootste nadeel is dat daarmee dan mijn 9U rack volzit en ik daar dus geen ruimte voor uitbreiding meer heb.

Update

Hmm, ik zie nu dat het Asrock moederbord wél ECC-modules ondersteund maar niet gebruikt. En bij nadere inspectie doen géén van de socket 1200 moederborden dat. En bij nog nadere inspectie lijken de 10e generatie Core i3's geen ECC-support meer te hebben. Dan moet het schema dus op de schop - terug naar een 1151 build.

[ Voor 5% gewijzigd door MadEgg op 06-10-2020 12:04 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:07
MadEgg schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:33:
[...]

Klopt, maar deze is al maar €88 dus vandaar. Maar er zijn een paar tientjes te winnen door een kleiner exemplaar. De prijs per GB gaat dan alleen zo hard omhoog ;)
Iets verder kijken:

https://tweakers.net/soli...TRXiq3VAUmYokgYW1gCJWprAQ

Voor nog geen 3 tientjes heb je 120/128GB.
ZFS is erg geheugenhongering heb ik begrepen, en zeker als je met dedup aan de slag wilt. Heb ik nu ook aanstaan op de oude server waar ik wel al ZFS gebruik, daar zit 16 GB in voor 2 x 1.8 TB schijven. Ook een L2ARC op een oude 80GB SSD trouwens.

Ik merk wel dat het effect heeft daar, als je door de eerste keer door de foto's bladert blijft de response-tijd soms wat achter, als je het daarna nogmaals doet, ook van een andere PC, dan gaat het razendsnel. Waarom denk je dat het niet veel toegevoegde waarde heeft? Of denk je dat dit verschil hoofdzakelijk door de (L1)ARC komt? In welke situatie heeft de L2ARC dan wel nut?
Dat heeft vooral te maken met ARC. Als je ARC maar groot genoeg is heb je geen L2ARC nodig.

Dedup heb ik persoonlijk geen ervaring mee, maar ik lees wel dat het een enorme honger naar geheugen heeft. Maar dan vraag ike me wel af: wat heeft dedup in jouw situatie te bieden? En wat wil je er mee bereiken? Ruimtebesparing? Is het dan niet goedkoper/handiger om grotere schijven te nemen?
Is het mogelijk om hem juist als schrijf-cache in te zetten om hogere transfer rates te halen of ga je dat ook niet merken? Het moederbord heeft een 2.5 Gbps netwerkpoort, die zou ik wel graag vol kunnen trekken (en eventueel later aanvullen met een 10 Gbps kaartje).
Dan moet je kijken naar een SLOG device. Een ssd die tijdelijk je schrijfacties kan opvangen. Ben daar ook niet echt in thuis eerlijk gezegd.

ARC/L2ARC is voor leesacties. SLOG voor schrijfacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

GioStyle schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:05:
[...]
Iets verder kijken:

https://tweakers.net/soli...TRXiq3VAUmYokgYW1gCJWprAQ

Voor nog geen 3 tientjes heb je 120/128GB.
Klopt. Ik had het filter op Samsung gezet, daar weet ik in ieder geval van dat ze betrouwbaar zijn. Geen idee wat ik van Transcend kan verwachten. Maar het doet ook niet veel in deze situatie, dus het zal wel loslopen. Neem ik mee. Zoals in mijn update hierboven moet ik sowieso nog even terug naar de tekentafel aangezien de Core i3 van de 10e generatie blijkbaar geen ECC support meer hebben, dus ik zal een andere CPU + mobo moeten kiezen.
Dat heeft vooral te maken met ARC. Als je ARC maar groot genoeg is heb je geen L2ARC nodig.

Dedup heb ik persoonlijk geen ervaring mee, maar ik lees wel dat het een enorme honger naar geheugen heeft. Maar dan vraag ike me wel af: wat heeft dedup in jouw situatie te bieden? En wat wil je er mee bereiken? Ruimtebesparing? Is het dan niet goedkoper/handiger om grotere schijven te nemen?
Ruimtebesparing ja. Als gezegd, ik maak dagelijks backups van een server. Het overgrote deel van bestanden op deze server verandert niet en is dus dag na dag na dag hetzelfde. Dedup bespaart daar héél veel ruimte. Grotere schijven helpen natuurlijk maar niet zo effectief als dedup.
Dan moet je kijken naar een SLOG device. Een ssd die tijdelijk je schrijfacties kan opvangen. Ben daar ook niet echt in thuis eerlijk gezegd.

ARC/L2ARC is voor leesacties. SLOG voor schrijfacties.
SLOG ga ik me nog even in verdiepen. Misschien beter om dan nog wat meer in RAM te investeren. Power fail ben ik niet zo bang voor, hij komt toch achter een UPS te hangen.

Nieuwe configuratie

Van 6TB naar 8TB schijven, naar een 9e generatie Core i3 mét ECC ondersteuning en bijbehorende Supermicro moederbordje. Met als bonus IPMI. En daarvoor is de NVMe SSD gekrompen en de SATA SSD geschrapt.

1ProcessorsIntel Core i3-9100F (SRF7W) Boxed€ 70,49€ 70,49
1MoederbordenSupermicro X11SCL-F (retail)€ 198,26€ 198,26
4Interne harde schijvenWD Gold (WD8004FRYZ), 8TB€ 215,-€ 860,-
1VoedingenSeasonic Prime Fanless PX-450€ 136,90€ 136,90
1Solid state drivesGigabyte NVMe SSD 128GB€ 24,90€ 24,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.607,20

[ Voor 44% gewijzigd door MadEgg op 06-10-2020 12:58 ]

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:17
MadEgg schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:33:
Booten kan kan ook vanaf een USB-stick (of twee): https://www.ixsystems.com...e-operating-system-device :) Op het boot-device staat geen data, dus je hoeft alleen de config maar te backuppen.
Ik merk wel dat het effect heeft daar, als je door de eerste keer door de foto's bladert blijft de response-tijd soms wat achter, als je het daarna nogmaals doet, ook van een andere PC, dan gaat het razendsnel.
De vraag is of het dan in de ARC of in de L2ARC staat :) Met `zfs-stats -a` kun je zien hoeveel data er überhaupt in de L2ARC staat.
Is het mogelijk om hem juist als schrijf-cache in te zetten om hogere transfer rates te halen of ga je dat ook niet merken?
Dat ligt er aan of je writes synchroon zijn of asynchroon. Bij async writes worden de schrijfacties als compleet gemarkeerd richting het OS / je client zodra de laatste byte in het geheugen is geschreven; op een later moment worden deze pas naar disk gezet. Bij synchrone writes word dat pas gedaan zodra het filesystem er zeker van is dat de data veilig is.

Asynchroon wordt alles opgeslagen in RAM (in een transaction group) en die wordt om de zoveel tijd naar disk geflusht. Hier komt geen ZIL (en dus ook geen eventueel SLOG) bij kijken.
Synchroon wordt ook alles opgeslagen in RAM (in dezelfde transaction group) maar wordt het OOK weggeschreven naar je ZIL, Zero Intent Log, op je pool. Dit is een apart 'buffertje' dat persistent is (dus na een crash nog steeds te lezen is), maar het is niet hetzelfde als de data rechtstreeks naar disk schrijven.

Het flushen van een TXG is een geoptimaliseerde write van grote I/O's, het schrijven naar de ZIL is gefragmenteerde, niet-geoptimaliseerde, kleine I/O, en dus TRAAG.

Hier komt een SLOG bij kijken, dat is een SSD die gebruikt wordt om je ZIL op weg te schrijven. Hoe beter deze is in random IO met kleine block sizes, hoe sneller je ZIL is, en dus hoe sneller je (synchrone) writes worden gemarkeerd als veilig.

Naar deze SSD wordt ALLEEN MAAR geschreven. Het committen van de TXG gebeurt vanuit RAM. Je moet dus goed opletten wat voor SSD je daarvoor gebruikt; je TBW of DWPD zijn hiervoor erg belangrijk, net als de random write IOPs (of beter nog, latency).

Belangrijk is dus zien te achterhalen of de writes die je snel wil hebben sync of async zijn. SMB is standaard async, NFS is standaard sync, en om hoeveel data dat gaat. Die laatst is vaak hoger dan mensen denken, omdat je het aanpassen van een bestand niet terugziet als groei qui gebruikte diskspace, maar het is wel een write.

https://tweakers.net/soli...wrZTE7uur56WMMZzvq0Vq01n4
Doe wel onderzoek; als je "Optane M10 zfs" of "p4801x zfs" door Gogole gooit krijg je wel reviews en benchmarks. Ik vermoed dat je met de M10 een heel eind komt, maar de P4801X is beter (en duurder).

Zelf gebruik ik mijn NAS (vooral) als backup-target middels minio, en dat werkt prima zonder SLOG (eerlijk gezegd heb ik geen idee of dat sync of async schrijft). Als backupsoftware gebruik ik Duplicati, en die doet zelf al dedup, dus op ZFS heb ik dedup uit staan.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verhaal klopt voor 99%, behalve dat de ZIL (ZFS Intent Log) niet 'echt' de data bevat die je weg wil schrijven, maar eerder metadata over het proces.

Zo wordt er bijvoorbeeld *nooit* gelezen van de ZIL, alleen als er een failure is, de rest komt altijd uit RAM.
De transaction group staat dus nooit in je ZIL, alleen informatie *over* je transaction group.

Ik had je post beter moeten lezen, dat zei je al :+

Wat ZFS namelijk doet bij een crash is, terugrollen naar de laatste stabiele situatie, zoals deze in je ZIL beschreven staat. Als je een ZIL hebt, ben ja na een crash nog steeds alle asynchrone writes die je gedaan hebt in de tussentijd kwijt.

Feit blijft, dat een ZIL maar hele beperkte winst heeft voor thuisgebruik, sync uitzetten op filesystems waar je die snelheid wil, is vele malen makkelijker, en nog een orde van grote sneller dan een SLOG (ZIL op een los device). ZIL heb je altijd ook als je geen SLOG hebt, hij staat dan alleen op de disks...

[ Voor 3% gewijzigd door FireDrunk op 06-10-2020 14:53 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Paul schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:42:
[...]
Booten kan kan ook vanaf een USB-stick (of twee): https://www.ixsystems.com...e-operating-system-device :) Op het boot-device staat geen data, dus je hoeft alleen de config maar te backuppen.
Ik wil het OS wel graag intern hebben dus dan zou ik een moederbord met een USB-poort erop moeten hebben. Dan heb ik net zo lief een NVMe-disk van €25.
De vraag is of het dan in de ARC of in de L2ARC staat :) Met `zfs-stats -a` kun je zien hoeveel data er überhaupt in de L2ARC staat.
Pijnlijk ;) zfs-stats werkt overigens niet op Ubuntu - het zegt dat de ZFS-module niet geladen is. Het lijkt uit te gaan van FreeBSD. Maar ik kan eruit afleiden dat /proc/spl/kstat/zfs/arcstats de statistieken laat zien van zowel ARC als L2ARC. Waar het een hit-rate van 90% van de ARC laat zien, is er een 100% miss rate op de L2ARC. Die ga ik dus inderdaad mooi laten zitten.
Dat ligt er aan of je writes synchroon zijn of asynchroon. Bij async writes worden de schrijfacties als compleet gemarkeerd richting het OS / je client zodra de laatste byte in het geheugen is geschreven; op een later moment worden deze pas naar disk gezet. Bij synchrone writes word dat pas gedaan zodra het filesystem er zeker van is dat de data veilig is.

Asynchroon wordt alles opgeslagen in RAM (in een transaction group) en die wordt om de zoveel tijd naar disk geflusht. Hier komt geen ZIL (en dus ook geen eventueel SLOG) bij kijken.
Synchroon wordt ook alles opgeslagen in RAM (in dezelfde transaction group) maar wordt het OOK weggeschreven naar je ZIL, Zero Intent Log, op je pool. Dit is een apart 'buffertje' dat persistent is (dus na een crash nog steeds te lezen is), maar het is niet hetzelfde als de data rechtstreeks naar disk schrijven.

Het flushen van een TXG is een geoptimaliseerde write van grote I/O's, het schrijven naar de ZIL is gefragmenteerde, niet-geoptimaliseerde, kleine I/O, en dus TRAAG.

Hier komt een SLOG bij kijken, dat is een SSD die gebruikt wordt om je ZIL op weg te schrijven. Hoe beter deze is in random IO met kleine block sizes, hoe sneller je ZIL is, en dus hoe sneller je (synchrone) writes worden gemarkeerd als veilig.

Naar deze SSD wordt ALLEEN MAAR geschreven. Het committen van de TXG gebeurt vanuit RAM. Je moet dus goed opletten wat voor SSD je daarvoor gebruikt; je TBW of DWPD zijn hiervoor erg belangrijk, net als de random write IOPs (of beter nog, latency).

Belangrijk is dus zien te achterhalen of de writes die je snel wil hebben sync of async zijn. SMB is standaard async, NFS is standaard sync, en om hoeveel data dat gaat. Die laatst is vaak hoger dan mensen denken, omdat je het aanpassen van een bestand niet terugziet als groei qui gebruikte diskspace, maar het is wel een write.

https://tweakers.net/soli...wrZTE7uur56WMMZzvq0Vq01n4
Doe wel onderzoek; als je "Optane M10 zfs" of "p4801x zfs" door Gogole gooit krijg je wel reviews en benchmarks. Ik vermoed dat je met de M10 een heel eind komt, maar de P4801X is beter (en duurder).

Zelf gebruik ik mijn NAS (vooral) als backup-target middels minio, en dat werkt prima zonder SLOG (eerlijk gezegd heb ik geen idee of dat sync of async schrijft). Als backupsoftware gebruik ik Duplicati, en die doet zelf al dedup, dus op ZFS heb ik dedup uit staan.
Bedankt voor de uitgebreide uiteenzetting (en @FireDrunk voor de toevoeging).Die Optane schijfjes zien er ook wel interessant uit. Je noemt kijken naar om hoeveel data het gaat. Was is de consequentie als dit onvoldoende blijkt te zijn? Stel ik neem zo'n M10 16GB Optane en ik blijk toch 20GB nodig te hebben - krijg je dan vertragingen totdat de nodige writes weer gedaan zijn om ruimte vrij te maken of gaan er echt dingen stuk?

Sync uitzetten is prima op zich. Als gezegd, het ding komt achter een UPS te hangen dus plots uitvallen zal hij niet doen. Maar als ik in bepaalde situaties voor een paar tientjes alsnog voordeel kan hebben is dat best het overwegen waard. Al is het maar puur omdat het kan :9

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
Misschien dat dit oude verhaaltje nog helpt.
Volgens mij nog steeds actueel.

https://louwrentius.com/t...n-building-a-zfs-nas.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
FireDrunk schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:53:
Verhaal klopt voor 99%, behalve dat de ZIL (ZFS Intent Log) niet 'echt' de data bevat die je weg wil schrijven, maar eerder metadata over het proces.
Dat lijkt me raar. Hoe kun je een sync write nu als veilig beschouwen als de data zelf niet veilig staat? Het hele nut van een sync write is (lijkt me) dat je performance inruilt voor zekerheid, en als je alleen de metadata veiligstelt maar de data zelf niet, dan is die data bij een crash dus alsnog weg. Je kunt de ACK die je naar je OS, applicatie of client hebt gestuurd niet terugdraaien.

Het is niet dat ik je niet wil geloven, maar mijn zoektocht online vindt iets anders::
https://www.servethehome....nd-what-makes-a-good-one/
https://www.ixsystems.com/blog/zfs-zil-and-slog-demystified/
https://jrs-s.net/2019/05/02/zfs-sync-async-zil-slog/

Waar je bij de eerste nog aan kunt voeren dat ze het over metadata hebben ("The purpose of the ZIL in ZFS is to log synchronous operations to disk before it is written to your array" -> Is dat een SQL Server Transaction Log-achtige constructie waarin letterlijk alles staat, of lijkt het meer op een Windows Event Log, waarin staat dat Pietje heeft geschreven naar block 0xff3a78, maar niet welke bytes?) komen de andere twee er rond voor uit: "By default, the short-term ZIL storage exists on the same hard disks as the long-term pool storage at the expense of all data being written to disk twice: once to the short-term ZIL and again across the long-term pool" en "The difference with sync writes is, they’re also written to a special area of the pool called the ZIL – ZFS Intent Log – in parallel with writing them to the aggregator in RAM".

Nou weet ik het niet meer :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ah wacht, ik snap hem weer, puur synchronous IO gaat wel naar de ZIL als 'backup' voor de data die in RAM staat, maar alle tussenliggende async write gaan alleen naar RAM.

Als er dus een crash is, wordt inderdaad wel echt de sync data uit de ZIL gelezen en opnieuw gecommit op je pool.

ZIL bevat dus wel echt de data zelf (inclusief TXG informatie uiteraard) maar niet *alle* data die je geschreven hebt.

I stand corrected, ik verspreid alleen maar verwarring :+

[ Voor 6% gewijzigd door FireDrunk op 06-10-2020 16:18 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

MadEgg schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:00:
Stel ik neem zo'n M10 16GB Optane
Ik zie die dingen soms echt heel goedkoop langskomen in allerlei aanbiedingen, maar ik vraag me elke keer af of je die wel echt als een OS SSD kan gebruiken in een systeem dat vanaf een M.2 NVMe SSD kan booten :?

Ze zijn tenslotte als Caching SSD's voor HDD's op de markt gebruikt en dan ook nog eens vaak voor Windows Laptops dus wat gebeurt er als je daarvan een Linux/*BSD variant of VMWare of zo wilt booten :?

Ik zou namelijk liever zoiets willen gebruiken voor het OS dan knoeien met USB Sticks of cheapass SSD's en "fake Pro" Samsung modellen :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

nero355 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:38:
[...]

Ik zie die dingen soms echt heel goedkoop langskomen in allerlei aanbiedingen, maar ik vraag me elke keer af of je die wel echt als een OS SSD kan gebruiken in een systeem dat vanaf een M.2 NVMe SSD kan booten :?

Ze zijn tenslotte als Caching SSD's voor HDD's op de markt gebruikt en dan ook nog eens vaak voor Windows Laptops dus wat gebeurt er als je daarvan een Linux/*BSD variant of VMWare of zo wilt booten :?

Ik zou namelijk liever zoiets willen gebruiken voor het OS dan knoeien met USB Sticks of cheapass SSD's en "fake Pro" Samsung modellen :P :+
Die Optane zou ik dan dus nemen als SLOG, niet als boot disk. Daar ga ik een kleine SSD van Transcend voor gebruiken.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
nero355 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:38:
Ondanks veel berichten dat ze alleen op bepaalde chipsets/CPUs/Windows 10 versies werken, worden ze gewoon gezien als NVMe device. "Uiteraard" kun je ze dan niet inzetten voor Intel RST caching, maar je kunt ze wel gewoon gebruiken als SSD.

https://www.servethehome....ervers-zfs-cache-devices/

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Groot nadeel van die krengen is dat ze behoorlijk heet worden.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Paul schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:23:
Ondanks veel berichten dat ze alleen op bepaalde chipsets/CPUs/Windows 10 versies werken, worden ze gewoon gezien als NVMe device. "Uiteraard" kun je ze dan niet inzetten voor Intel RST caching, maar je kunt ze wel gewoon gebruiken als SSD.

https://www.servethehome....ervers-zfs-cache-devices/
Jammer dat de twee video's niet zijn uitgeschreven, maar ik weet genoeg : Optane OS disk incoming! :Y)
FireDrunk schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:55:
Groot nadeel van die krengen is dat ze behoorlijk heet worden.
Heter dan die Samsung NVMe zooi die tegen de 90 graden aantikken onder volledige belasting of iets anders :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
nero355 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:29:
Jammer dat de twee video's niet zijn uitgeschreven
Niks spannends of nieuws. Eerste video: Ze hebben er een gekocht op Amazon, draaien Proxmox, zien het daar als NVME drive en hebben hem toegevoegd als L2ARC en daarna als SLOG. "Bottom line is, there is nothing special that we did, this is just a normal NVME device.". Ze sluiten af met het afraden van het gebruik voor productie.

Tweede filmpje is hetzelfde filmpjes nog een keer, geen idee waarom.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Een update, de componenten zijn binnen. Het is nog iets anders geworden, voor wat meer rekenkracht ben ik toch voor een Xeon E gegaan. De Optane M10 was qua specs wel dermate matig dat ik die niet heb genomen, terwijl de P4801X weer te duur wordt. Daarom voor een Transcend 220s gekozen - deze verslaat de M10 op vrijwel alle fronten inclusief TBW en GP/dag). Dit is het geworden:

1ProcessorsIntel Xeon E-2234 Boxed€ 266,05€ 266,05
1MoederbordenSupermicro X11SCL-F (retail)€ 197,64€ 197,64
4Interne harde schijvenWD Gold (WD6003FRYZ), 6TB€ 169,40€ 677,60
1KabelsInter-Tech CobaNitrox SFF-8087 naar 4X SATA cross-over Zwart€ 18,84€ 18,84
1Computer accessoiresInter-Tech 2U 455mm Rack Rails€ 25,02€ 25,02
3VentilatorenNoctua NF-A4x20-PWM, 40mm€ 13,50€ 40,50
1VoedingenSeasonic Prime Fanless PX-450€ 136,25€ 136,25
1Solid state drivesTranscend 220S 256GB€ 55,90€ 55,90
1Solid state drivesTranscend SSD370 (Premium) 32GB€ 23,99€ 23,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.758,44

Het moederbord had wel een nare backplate erop vastgelijmd (BKT-0028L) waardoor de fan niet geplaatst kon worden (noch de stock cooler). Beetje jammer dat dit nergens vermeldt wordt, maar de aanhouder wint - de backplate heb ik eraf weten te krijgen.

Ik had een mooie USB3 stick die ik in het moederbord wilde gaan prikken (pricewatch: Kingston DataTraveler SE9 G2 32GB Zilver). Na installatie bleek dit een slechte keuze - installatie van FreeNAS 11 duurde een halfuur en opstarten van de verse setup een kwartier. Blijkbaar een zeer trage USB-stick, maar ik wil wel dat mijn NAS binnen een paar minuten bereikbaar is, dus dit was geen optie.

Gelukkig had ik nog een 32GB Transcend SATA SSD liggen die ik er toen maar ingeschroefd heb. Verschil van dag en nacht - de installatie was FreeNAS was in 2 minuten bekeken en het opstarten duurt ook ongeveer net zo lang.

Nu nog even wachten op 3 vervangende Noctua 40mm fans - de 3 fans die bij de Inter-Tech geleverd worden zijn nogal luidruchtig. Niet echt geschikt voor een home-NAS. :X

Het is dus niet mijn eerste ervaring met ZFS maar wel met FreeNAS. Ik moet zeggen, ik ben erg onder de indruk. De webinterface is snel en gelikt, configuratie eenvoudig terwijl toch alle mogelijke opties erin verwerkt zitten. Ook heb ik ontdekt dat dedup per dataset aangezet kan worden, waardoor ik deze nu alleen voor een specifieke backup target heb ingesteld in plaats voor de hele pool - op de oude NAS heb ik een dedup-ratio van 2.2 dus dat is de moeite wel waard. Anders zou ik aan de 32GB RAM alsnog niet genoeg hebben voor de hele pool.

Binnenkort even wat benchmarks draaien, met en zonder de log NVMe SSD.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chadly
Goedemiddag!

Ik wil graag een OVERKILL Full SSD Nas gaan bouwen!

Graag hoor ik jullie mening over het volgende concept.

1ProcessorsIntel Core i7-10700K Boxed€ 367,90€ 367,90
1MoederbordenASRock H470M-ITX/ac€ 121,45€ 121,45
1ControllersAsus HYPER M.2 X16 CARD V2€ 36,51€ 36,51
1BehuizingenFractal Design Node 304 Wit€ 74,90€ 74,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-U9S chromax.black€ 60,95€ 60,95
2Geheugen internCrucial CT32G4DFD8266€ 108,16€ 216,32
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 450W€ 91,55€ 91,55
2Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 250GB€ 63,75€ 127,50
4Solid state drivesSeagate IronWolf 125 SSD 4TB€ 578,-€ 2.312,-
2Solid state drivesSeagate IronWolf 510 1,92TB€ 374,47€ 748,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.158,02
Pagina: 1 ... 223 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.