Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het is gewoon onwaarschijnlijk dat de voeding nog stabiel werkt. Je riskeert er gewoon je hardware mee.

[ Voor 23% gewijzigd door -The_Mask- op 25-01-2020 09:58 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scamid
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-07 19:42
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD A6-3670 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock AMD A75 A75M€ 92,-€ 92,-
1BehuizingenMS-Tech MC-380€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenLogitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)€ 55,20€ 55,20
1Geheugen internCrucial Ballistix BLE4G3D1869DE1TX0CEU€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power L7 300W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 830 series SSD 64GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 147,20

Ik heb sinds 2012 deze build als Htpc gebruikt.
Ik deze vervangen door een nvidia shield en nu wil ik daar graag een Nas bij.

Is mijn HTPC om te bouwen tot Nas. Is de hardware niet te oud? Andere case zal wel nodig zijn in verband met drive bays.

Of is het misschien beter om gewoon een kant en klare nas te kopen.

Wil het gebruiken als plex server, nas en het liefst ook voor torrent en nieuwsgroepen.
Betrouwbaar en relatief zuinig moet het wel zijn.

Graag tips over hoe dit aan te pakken. Heb geen ervaring met NAS maar wel met game pc's ed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Sppak schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:39:
Vindt jij de leeftijd dan het grootste bezwaar of het gebrek aan veel sata aansluitingen? Want die sata's zijn zo bijgeprikt met molex.
De leeftijd natuurlijk! :)

Zoals @-The_Mask- al zei :
-The_Mask- schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:57:
Het is gewoon onwaarschijnlijk dat de voeding nog stabiel werkt. Je riskeert er gewoon je hardware mee.
Veel te oud en je zit met het hele verhaal over de opbouw van de voeding en dergelijke en of de voeding met bepaalde C states om kan gaan van de nieuwere CPU's ;)

@-The_Mask- kan dat vast wel beter uitleggen dan ik!
Scamid schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 17:20:
Ik heb sinds 2012 deze build als Htpc gebruikt.
Ik deze vervangen door een nvidia shield en nu wil ik daar graag een Nas bij.
Ik heb beiden hier staan, maar ik zou niet gauw de een door het ander vervangen dus besef goed wat de voor en nadelen van beiden zijn! ;)
Is mijn HTPC om te bouwen tot Nas. Is de hardware niet te oud? Andere case zal wel nodig zijn in verband met drive bays.
Die CPU heeft een TDP van 100 Watt :o

En de voeding is uit 2009 wat alweer !! 11 !! jaar geleden is!
Of is het misschien beter om gewoon een kant en klare nas te kopen.
Zou ik persoonlijk nooit doen als dit je doel is :
Wil het gebruiken als plex server, nas en het liefst ook voor torrent en nieuwsgroepen.
Zou eerder richting iets van een low end CPU/APU denken, zoals de G5400 of de 2200G en 200GE en zo... :)
Betrouwbaar en relatief zuinig moet het wel zijn.
Dat kan met beiden, maar als ik elke keer al dat gepruts lees met kant en klare NAS modellen in allerlei topics hier op GoT wat betreft andere non-NAS dingen, zoals Torrent/Nieuwsgroepen meuk dan denk ik elke keer weer bij mezelf : Waarom draai je dat niet lekker op een simpele Intel NUC of zo en laat je die arme NAS verder voor wat die is :?
Graag tips over hoe dit aan te pakken. Heb geen ervaring met NAS maar wel met game pc's ed.
Tja, wil je de uitdaging aan : Bouw een DIY NAS.
Moet het gewoon meteen werken : Koop een 2-bay QNAP of Synology.

Pick your poison! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 15:05
Sppak schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:39:
Vindt jij de leeftijd dan het grootste bezwaar of het gebrek aan veel sata aansluitingen?
+15j is aardig bejaard voor een PSU, en in 2004 was het al niet een bijzondere PSU.

Zou voor iets als de Corsair CX450M gaan, heb je meteen voldoende SATA aansluitingen.

Voor de CPU zou ik voor een Celeron G3900 gaan tenzij je ook aan VM's of transcoding gaat doen.
Want die sata's zijn zo bijgeprikt met molex.
Molex stekkers is gewoon troep vooral molex naar molex kan je erg onduidelijke problemen geven, beter om dan gewoon een voeding met voldoende sata te gebruiken, heeft je PSU niet voldoende stekkers, kan je altijd op Ali kabels bestellen met meer sata aansluiting.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Let wel even op dat je geen kabels besteld met gegoten stekkertje, die willen nog wel eens de fik in vliegen.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• player-x
Shamalamadindon schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 20:42:
Let wel even op dat je geen kabels besteld met gegoten stekkertje, die willen nog wel eens de fik in vliegen.
Of gewoon zelf extra stekkers op je kabels zetten, met bij voorkeur niet meer dan 5 maar echt max 7 op een kabel.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1QHZHXJfvK1RjSspoq6zfNpXaB.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door player-x op 25-01-2020 21:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:27
-The_Mask- schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:57:
Het is puur toeval, maar het lijkt er op dat ik precies nu zo'n scenario aan de hand heb, waarbij een oude voeding heel subtiel faalt. -O- _O-

Mijn download server werkte prima, tot voor kort, toen er schijven uitklapten. Niet handig als er twee tegelijk uitvallen in een RAID5. Maar het is 'maar' een download server, dus dat is niet zo erg.

Maar nu komt het:

Het systeem was niet meer stabiel te krijgen, zelfs niet met een nieuwe HBA (IBM 1015). Maar alle schijven leken het afzonderlijk prima te doen. Totdat je alle schijven tegelijk aan sprak. Dan klapte een schijf er uit.
De PSU in dit systeem is een Coolermaster G450M uit 2015(!) (iets van 50 euro destijds)

Nu heb ik mijn download server opgefrist met een nieuw chassis, HBA en PSU. De PSU is een Corsair HX750 uit 2010(!). Doet het prima. WAs iets van 129 euro destijds en komt uit mijn oude NAS.

Blijken alle schijven dus nu prima te werken. Ik lees nu een MDADM RAID5 array van 8 x 2 TB uit met 1150 MB/s, dus 1.1 GB/s *O*

Ik moet nog even zien of dit lange-termijn stabiel blijft, maar het lijkt erop dat ik zelf dus echt gebeten ben door een PSU die nog wel 'werkt' maar niet meer stabiel is bij zware belasting. :(

Het stomme is dat nu mijn 'oplossing' is om een 5-jaar oude 'defecte' PSU te vervangen door een 10 jaar oude 'prima werkende' PSU.

Grappig feit: als ik die 8 schijven individueel met 'dd' uitlees in parallel gaat er dus een 'fucking' 1600 MB/s aan data door de HBA heen. Damn. Het kan dus harder. MDADM maar eens tunen. oOo

[ Voor 97% gewijzigd door Q op 26-01-2020 02:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Zo daar stond gister heel wat anders. :p

Maar de Cooler Master heeft als het goed is nog garantie.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scamid
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-07 19:42
Besloten toch zelf een Nas te bouwen.
Hij zal buiten Nas ook geruikt worden als Plex server en zal dus ook wat transcoding te doen krijgen.
Iemand een goede mobo/cpu die ik als basis kan stellen voor de build?
Is een apu genoeg of zal een gpu nodig zijn voor het transcoding?

Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Scamid schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:41:
Hij zal buiten Nas ook geruikt worden als Plex server en zal dus ook wat transcoding te doen krijgen.

Dank.
C'T maart 2020 heeft weer een bouwvoorstel voor oa een mini PC die 7W doet.
Basis daarvan is dit kastje met board:
pricewatch: ASRock DeskMini A300

Misschien een leuk startpunt?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
-The_Mask- schreef op zondag 26 januari 2020 @ 08:47:
Zo daar stond gister heel wat anders. :p

Maar de Cooler Master heeft als het goed is nog garantie.
Dat klopt. Die 10-jaar oude voeding is misschien nog steeds een risico. Maar voor wat betreft mijn download server is dat ok.

Die Coolermaster was 50 euro destijds, garantie maakt me niet zoveel uit voor die paar tientjes. Dat is me de moeite niet waard.
Scamid schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:41:

Dank.
Hoe bedoel je ‘dus’? De meeste devices kunnen sinds de laatste 3 / 4 jaar de gangbare video formaten native afspelen dus hoef je alleen maar te streamen. Kan een Rpi4 nog wel makkelijk aan.

[ Voor 38% gewijzigd door Q op 26-01-2020 12:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Q schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:53:
[...]

Dat klopt. Die 10-jaar oude voeding is misschien nog steeds een risico. Maar voor wat betreft mijn download server is dat ok.
Het gaat hier om een echt goede voeding en dan valt dat wel wat mee.
player-x schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 21:05:
[...]

Of gewoon zelf extra stekkers op je kabels zetten, met bij voorkeur niet meer dan 5 maar echt max 7 op een kabel.

[Afbeelding]
Zeven is niet echt een probleem als je 18AWG draden hebt waarop je ze drukt. Een gemiddelde HDD doet tijdens belasting niet meer dan een halve ampère op de 12V. Dan kom je maar op 3,5 ampère en dat is niet bepaald veel. In principe krijg je vaak pas problemen bij het dubbele of hoger. Dat een HDD trouwens iets van 2 ampère trekt tijdens spin-up maakt niet echt verschil. De 12V zal ongetwijfeld iets inzakken voor die minder dan een halve seconde dat je 14 ampère door een 18AWG draad trekt, maar dit zal geen schokkende daling zijn en de draad of eventueel modulaire connector kan in zo'n korte tijd nooit te heet worden.

[ Voor 62% gewijzigd door -The_Mask- op 26-01-2020 14:14 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sppak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 13:38
Jullie hebben me overtuigd. Die voeding van enkele tientjes is uiteraard ook het probleem niet en zal daar dus een nieuwe bij zetten. Wel zonde om iets wat nog werkt, in welke hoedanigheid van ook, out of business te zetten. Maar dat doe ik dan toch liever dan nieuwe duurdere hardware om zeep trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
-The_Mask- schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:05:
Zeven is niet echt een probleem als je 18AWG draden hebt waarop je ze drukt. ~ In principe krijg je vaak pas problemen bij het dubbele of hoger.
Niet alle voedingen zijn gelijk, en hebben 1mm2 bedrading, vandaar dat ik een voorzichtig Nr heb gegeven, daarnaast als je bv 20(+) HDDs gaat gebruiken, dan kies je ook een PSU die voldoende kabels heeft, en dan is bv 3x7 nog steeds 21.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Q schreef op zondag 26 januari 2020 @ 00:10:
Het is puur toeval, maar het lijkt er op dat ik precies nu zo'n scenario aan de hand heb, waarbij een oude voeding heel subtiel faalt. -O- _O-
Hier ook een hoop ironie sinds gisteren : HTPC met 6x 2 TB HDD's wil helemaal niet meer aan! :-(

Maar... soms ook weer wel! |:(
Andere voeding doet niks, maar na inspectie van de oude was die wel aan vervanging toe dus dat is opzich verder geen ramp.

Het enige dat ik nog moet doen is de CMOS batterij vervangen, want die heeft blijkbaar ook haar beste tijd gehad en als dat niet werkt gaat de hele zooi op een LSI HBA draaien in mijn Proxmox bakkie als straf! }) :+

Morgen verder prutsen... :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
nero355 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 23:56:
[...]

Hier ook een hoop ironie sinds gisteren : HTPC met 6x 2 TB HDD's wil helemaal niet meer aan! :-(
...
Vreemd verhaal, maar andere voeding geeft precies hetzelfde gedrag? Als die voeding gewoon goed is dan is het misschien toch iets anders.

Aan/uit knop vuil? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Q schreef op maandag 27 januari 2020 @ 07:26:
Vreemd verhaal, maar andere voeding geeft precies hetzelfde gedrag? Als die voeding gewoon goed is dan is het misschien toch iets anders.

Aan/uit knop vuil? ;)
Het lijkt erop dat AsRock moederborden een hele rare logica hebben : CMOS batterij leeg = Ik weet niet meer hoe ik moet booten! :F

Ik heb hier namelijk per toeval 3 generaties in gebruik en ze doen het allemaal : X79/Z87/Z97
Raar, maar waar... 8)7

Gelukkig heb ik per toeval een voorraadje CR2032 batterijen liggen >:)

En liever een batterijtje vervangen dan met kapotte onderdelen zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Ik had twee x IBM M1015 kaartjes gekocht op aliexpres voor een habbekrats. Ik wilder er nog een paar bestellen maar ze waren op. Ze hebben nu wel een Dell-variant: de H200 die er erg op lijkt voor een vergelijkbare prijs.

Hebben we hier nu een lijstje / overzicht van gangbare HBA kaartjes voor zelfbouw NAS storage?

Populair zijn de:

- IBM M1015 (SAS poorten zitten voor/boven op de kaart)
- DELL H200 (SAS poorten zitten voor/boven op de kaart)
- DELL H310 (SAS poorten zitten achter op de kaart)

Allemaal op de zelde LSI chip gebaseerd.

Nog andere kaarten? Edit: als je een andere kaart weet: waarom zijn die kaarten interessant? (post geedit omdat ik onduidelijk was met mijn vraag)

[ Voor 15% gewijzigd door Q op 28-01-2020 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:25
Twee tientjes is ook geen geld voor zo’n controller, dat is echt de goedkoopste manier die ik kan bedenken om je nas met 8 sata poorten uit te breiden. Alleen jammer dat zo’n kaartje meer verbruikt dan mijn hele server.

Je genoemde kaarten zijn populair, omdat je er IT firmware op kan flashen, zodat het domme controllers zijn. Dat vindt zfs fijn.

@Q

Wat wil je bereiken?

Ik zie dat die M1015 kaartjes spotgoedkoop zijn geworden, maar ook die sas expanders. Met zo'n combinatie kan je dus 24 schijven aansluiten terwijl het je slechts 2 PCI-e plekken kost _/-\o_

[ Voor 46% gewijzigd door GioStyle op 28-01-2020 10:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Voor de kleinere bouwers is de H1110 misschien nog interessant. Deze is een stuk kleiner en heeft maar 1 poort.

Dat even terzijde, ik heb een Thermaltake Armor VA8000BWS kast die ik gratis weg doe en ik zou het jammer vinden om hem weg te moeten gooien. Dus voor de DIYers die een tower willen vullen met bays, sla je slag. Hij is visueel niet in de beste staat en er missen een hoop onderdelen maar het blijft een kast met 11x5.25".

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
GioStyle schreef op maandag 27 januari 2020 @ 23:33:
Twee tientjes is ook geen geld voor zo’n controller, dat is echt de goedkoopste manier die ik kan bedenken om je nas met 8 sata poorten uit te breiden. Alleen jammer dat zo’n kaartje meer verbruikt dan mijn hele server.

Je genoemde kaarten zijn populair, omdat je er IT firmware op kan flashen, zodat het domme controllers zijn. Dat vindt zfs fijn.

@Q

Wat wil je bereiken?

Ik zie dat die M1015 kaartjes spotgoedkoop zijn geworden, maar ook die sas expanders. Met zo'n combinatie kan je dus 24 schijven aansluiten terwijl het je slechts 2 PCI-e plekken kost _/-\o_
Het zou misschien wel leuk zijn om een overzichtje te maken zodat je die info niet zelf bij elkaar hoeft te sprokkelen.

Welke SAS expanders bedoel je, heb je model/type nummers?

Overigens is dit denk ik al een goed overzicht: https://www.servethehome....s/top-picks-freenas-hbas/
Shamalamadindon schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 13:45:
Voor de kleinere bouwers is de H1110 misschien nog interessant. Deze is een stuk kleiner en heeft maar 1 poort.
Ook interessant voor kleine builds. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Q op 28-01-2020 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Q schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:37:
Welke SAS expanders bedoel je, heb je model/type nummers?
De Intel RES2SV240 en IBM 46M0997 zijn hier populaire keuzes voor. HP heeft er ook een maar het modelnr weet ik zo snel even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
Hoeveel ik ook lees over de goede zaken van ZFS, ik kom op de een of andere manier maar niet van die twijfel af of ik er wel of niet aan moet beginnen. De voordelen spreken mij erg aan, maar het onbekende en Linux schrikken mij af.

Kun je ook met ZFS spelen zonder ECC etc, maar wel het juiste gevoel krijgen? Ik las ook reacties van mensen die eraan begonnen, maar snel afhaakte. Als ik €500-€600 investeer, ex hdd’s, maar als ik er niet uit kom dan voelt het toch bekocht.

Ik loop hier dagen mee. Ik heb 2 Synology’s, maar met gecrashte hdd’s en pools word ik daar ook niet vrolijker van. Synology zelf is ook al 2 weken aan het troubleshooten. Vandaar de ZFS overweging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 11:02
Ik twijfelde ook aan een Linux bak met ZFS, maar ben uiteindelijk voor Freenas gegaan. Dan heb je amper Linux kennis (nu ja: Unix kennis, want Freenas is gebaseerd op FreeBSD ipv Linux) nodig. Alles loopt via de GUI. Het enige wanneer ik loop te stoeien met de command line is als ik aan de jails loop te prutsen (Nextcloud/Emby), maar dat is omdat ik weiger een plugin te gebruiken omdat dat te gemakkelijk is :+. En je kan met de jails de data niet in gevaar brengen, tenzij je echt heel hard je best doet (ik heb de data read-only gekoppeld).

Alleen wacht ik bij Freenas altijd even met updates, die durven in een zeldzaam geval wel eens de mist in gaan.

Er zijn nog meer dergelijke initiatieven, XigmaNAS is normaal ook een goeie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Sppak schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 20:22:
Hoeveel ik ook lees over de goede zaken van ZFS, ik kom op de een of andere manier maar niet van die twijfel af of ik er wel of niet aan moet beginnen. De voordelen spreken mij erg aan, maar het onbekende en Linux schrikken mij af.

Kun je ook met ZFS spelen zonder ECC etc, maar wel het juiste gevoel krijgen? Ik las ook reacties van mensen die eraan begonnen, maar snel afhaakte. Als ik €500-€600 investeer, ex hdd’s, maar als ik er niet uit kom dan voelt het toch bekocht.

Ik loop hier dagen mee. Ik heb 2 Synology’s, maar met gecrashte hdd’s en pools word ik daar ook niet vrolijker van. Synology zelf is ook al 2 weken aan het troubleshooten. Vandaar de ZFS overweging.
Helaas heb je een slechte ervaring met Synology kastjes, maar als ik jou zo belees zou ik je toch adviseren om gewoon weer voor een Synology of QNAP nas te gaan. (edit: je hebt een keer flink pech maar is dat de reden om voor zelfbouw te gaan. Wie ga je bellen als het dan fout gaat?)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je Synology setup was (wat voor RAID level) en wat er mis is gegaan.
Shamalamadindon schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:19:
[...]

De Intel RES2SV240 en IBM 46M0997 zijn hier populaire keuzes voor. HP heeft er ook een maar het modelnr weet ik zo snel even niet.
Bedankt, interessant spul. :) Die IBM expander kost echt geen drol en dan heb je al 16 x 6Gbit/s poorten.
De INTEL gaat richting 100 euro maar dan krijg je 24 poorten, net kaartje trouwens.

HP Expander model: (24+ poorten) 468406-B21 468405-001 468405-002 487738-001. Heeft ook externe SAS aansluiting voor je tape drive :D

[ Voor 24% gewijzigd door Q op 29-01-2020 00:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Q Je moet wel de uplink er af halen he ;) Dus de IBM heeft 12 poorten, en de Intel 20 :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wat is nou een voordeel van een kaart als de IBM m1015 of Dell H200, boven een simpel kaartje om je SATA poorten uit te breiden? Ik gebruik Freenas, heb zo'n simpel kaartje erin, en dat draait met 6 Sata schijven prima. Is er een reden om over te stappen?
Ik ga binnenkort een nieuwe NAS bouwen met 6 2.5 inch 5TB schijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Geen direct voordeel. Alleen zijn er simpelweg niet zoveel kaartjes die veel SATA poorten hebben.
HBA's hebben doorgaans 8+ SATA poorten, en als je een echte SAS kaart hebt, kan je er expanders aan hangen (Ja, er zijn ook SATA expanders, maar die laten we hier even buiten beschouwing).

Je kan dus 'makkelijker' met SAS HBA's veel poorten krijgen. Bovendien zijn ze in de 2e hands servermarkt vaak erg goedkoop te krijgen. Een M1015 heb je tegenwoordig vaak al voor 40-50 euro.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
FireDrunk schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:40:
Geen direct voordeel. Alleen zijn er simpelweg niet zoveel kaartjes die veel SATA poorten hebben.
HBA's hebben doorgaans 8+ SATA poorten, en als je een echte SAS kaart hebt, kan je er expanders aan hangen (Ja, er zijn ook SATA expanders, maar die laten we hier even buiten beschouwing).

Je kan dus 'makkelijker' met SAS HBA's veel poorten krijgen. Bovendien zijn ze in de 2e hands servermarkt vaak erg goedkoop te krijgen. Een M1015 heb je tegenwoordig vaak al voor 40-50 euro.
Thanks. Oké, dan houd ik het voorlopig maar even zo. Moederbord heeft er 4, met het kaartje wat ik nu heb, zit ik op 6. Voor mij genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
Q schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 23:50:
[...]

Helaas heb je een slechte ervaring met Synology kastjes, maar als ik jou zo belees zou ik je toch adviseren om gewoon weer voor een Synology of QNAP nas te gaan. (edit: je hebt een keer flink pech maar is dat de reden om voor zelfbouw te gaan. Wie ga je bellen als het dan fout gaat?)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je Synology setup was (wat voor RAID level) en wat er mis is gegaan.
Ik had een hdd stuk in mijn raid-5 set(4x 3TB). Aangezien ik 2x 4TB wilde steken, moest ik dus naar SHR.

- Data copy gedaan en naar SHR
- 4TB bij 3TB ging niet, dus 2e pool gemaakt data copy gedaan hierheen
- 3TB aan 4TB toevoegen ging fout bij het toevoegen, maar repair werkte niet, want er ging schijnbaar nog een hdd stuk

Die repair die niet werkte, omdat ik niet wist dat er nog een schijf stuk was, heeft denk ik het boeltje vernacheld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Sppak schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:27:
[...]

Ik had een hdd stuk in mijn raid-5 set(4x 3TB). Aangezien ik 2x 4TB wilde steken, moest ik dus naar SHR.

- Data copy gedaan en naar SHR
- 4TB bij 3TB ging niet, dus 2e pool gemaakt data copy gedaan hierheen
- 3TB aan 4TB toevoegen ging fout bij het toevoegen, maar repair werkte niet, want er ging schijnbaar nog een hdd stuk

Die repair die niet werkte, omdat ik niet wist dat er nog een schijf stuk was, heeft denk ik het boeltje vernacheld.
Dit bevestigd eigenlijk dat je helaas pech hebt gehad, maar dat er dus waarschijnlijk niets mis is met de Synology. De vraag is dus nog steeds of je er wel baat bij hebt om zelf iets te gaan bouwen. Dit had ook kunnen gebeuren bij je zelfbouw server.

Een groot issue met alle thuis storage oplossingen is dat mensen vaak twee dingen niet doen.

1. Alerting inschakelen (e-mail of anders)
2. Patrol reads / Scrub Reads inschakelen (wekelijks) om voortijdig rotte disks te vinden.

Ik zeg niet dat jij dit niet hebt gedaan, dat kan ik niet weten, maar het hangt erg van de defaults af van een Synology voor wat betreft patrol reads.
FireDrunk schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:35:
@Q Je moet wel de uplink er af halen he ;) Dus de IBM heeft 12 poorten, en de Intel 20 :)
Ik zie 2 x SFF-8087 voor naar de HBA en 4 x SFF-8087 x 4 disks = 16 disks ? :S

Afbeeldingslocatie: http://www.scsi4me.com/images/IBM_46M0997.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Q op 29-01-2020 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je riep zelf 16 poorten, dus ik haalde daar gewoon 4 poorten voor uplink vanaf. De IBM die je laat zien is 6x4 = 24.

Je bent overigens niet altijd verplicht om 2 x een SFF-8087 te gebruiken als uplink, meestal werkt het ook prima met 1, en kan je de andere poort weer voor disks gebruiken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
FireDrunk schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:58:
Je riep zelf 16 poorten, dus ik haalde daar gewoon 4 poorten voor uplink vanaf. De IBM die je laat zien is 6x4 = 24.

Je bent overigens niet altijd verplicht om 2 x een SFF-8087 te gebruiken als uplink, meestal werkt het ook prima met 1, en kan je de andere poort weer voor disks gebruiken.
Ik was misschien onduidelijk. Ik bedoel bruikbare disk poorten. Het gaat erom hoeveel disks je er effectief aan kunt hangen.

Voorwat betreft het gebruik van de uplink: dat is een goeie. Ik begrijp dat 1 SFF-8087 link een bandbreedte kan vervoeren van 4 x 600MB/s = 2400 MB/s. Dat is erg veel en voor veel toepassingen genoeg.

Het zou een bottleneck zijn voor mijn systeem bij een rebuild :x. Maar het toont ook aan dat je makkelijk met 1 x IBM M1015 + expander en 4800 MB/s aan bandbreedte een hele grote build kan maken voor een habbekrats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jup, en als je helemaal 'goedkoop' wil, koop je bijvoorbeeld een SAS HBA met externe poorten, en 2 SAS expanders met externe en interne poorten.
Dan lus je je interne HBA door naar je interne SAS Expander via de achterkant.

Die dingen zijn soms nog veel goedkoper te krijgen :)

35,-
https://www.ebay.nl/itm/H...cc137f:g:kisAAOSwj1haTt-Y

23,-
https://www.ebay.nl/itm/D...a92330:g:hnoAAOSw19JdyVFz

:+

[ Voor 34% gewijzigd door FireDrunk op 29-01-2020 12:10 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
FireDrunk schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:09:
Jup, en als je helemaal 'goedkoop' wil, koop je bijvoorbeeld een SAS HBA met externe poorten, en 2 SAS expanders met externe en interne poorten.
Dan lus je je interne HBA door naar je interne SAS Expander via de achterkant.

Die dingen zijn soms nog veel goedkoper te krijgen :)

35,-
https://www.ebay.nl/itm/H...cc137f:g:kisAAOSwj1haTt-Y

23,-
https://www.ebay.nl/itm/D...a92330:g:hnoAAOSw19JdyVFz

:+
Ja dat is ook leuk: ik zag dit in deze video. Ze waren slim: ze kochten gewoon oude enterprise SAS enclosures dus je hoeft geen SAS expanders te kopen en te gaan lopen beunen. Ik wil niet weten wat dit aan stroom verbruikt, maar los daarvan. Ziet er goed uit.

Volgens mij kun je zo tot een bepaalde limiet flink wat extra disk shelves doorlussen tot de limiet van wat je HBA aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
Q schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:52:
[...]

Dit bevestigd eigenlijk dat je helaas pech hebt gehad, maar dat er dus waarschijnlijk niets mis is met de Synology. De vraag is dus nog steeds of je er wel baat bij hebt om zelf iets te gaan bouwen. Dit had ook kunnen gebeuren bij je zelfbouw server.

Een groot issue met alle thuis storage oplossingen is dat mensen vaak twee dingen niet doen.

1. Alerting inschakelen (e-mail of anders)
2. Patrol reads / Scrub Reads inschakelen (wekelijks) om voortijdig rotte disks te vinden.

Ik zeg niet dat jij dit niet hebt gedaan, dat kan ik niet weten, maar het hangt erg van de defaults af van een Synology voor wat betreft patrol reads.

[...]
Eigenlijk zeg je dus, dat ik prima bij Synology kan blijven, want ZFS heeft dit risico net zo goed? Hoe zit het dan met bitrot etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
Sppak schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:59:
[...]

Eigenlijk zeg je dus, dat ik prima bij Synology kan blijven, want ZFS heeft dit risico net zo goed? Hoe zit het dan met bitrot etc?
Ja, wat jij waarschijnlijk hebt mee gemaakt is dat je 2 rotte disks had en RAID5 of ZFS RAIDZ1, dan is het gewoon afgelopen. Als het puur bad sectors zijn (dus read errors op bepaalde sectoren) dan zou je met ZFS wat meer kans hebben om dat te overleven, omdat ZFS wat slimmer is dan reguliere software RAID. Hooguit ben je dan wat files kwijt die corrupt zijn, maar niet de hele array.

Het punt is dat je nooit in deze situatie wilt komen in de first place. Ook niet met ZFS.

Wat betreft bitrot: in de ZFS vs. the rest of the world discussie halen mensen vaak twee zaken door elkaar.

1. Bad sectors
2. Silent data corruption (de harde schijf / SSD) denkt dat alles koek-en-ei is maar voert jou computer corrupte data.

Bad sectors is precies waarom veel disk onbruikbaar worden, dit is hoe disks vaak falen. Dit komt voor, maar daarom draaien we juist RAID.

Silent data corruption is iets waar ZFS met checksums tegen beschermd. Dit risico is veel zeldzamer. Dit risico is een serieus probleem als je veel storage hebt, omdat dan de kans gewoon groter wordt. De kans dat je dit thuis op je NAS gaat mee maken, is niet zo groot. Ik gebruik ZFS en mijn scrubs hebben nog nooit 1 corrupte byte gevonden.

Je harde schijf doet al aan error detection en correctie (substantieel deel van de ruwe capaciteit van een schijf gaat op aan checksums/parity(?)) en ook het SATA protocol doet aan error detectie/correctie.

Ik ben fan van ZFS maar in het verleden werd ik een beetje kriegel van de ZFS-fanaten die deden alsof je levensgevaarlijk bezig bent als je geen ZFS gebruikt. ZFS werd nog net niet gepromoot om kanker te genezen, maar mensen gingen ver. In die zin heb ik misschien ook een bias, bepaal dus voor jezelf wat je wilt.

Maar de overgrote meerderheid van thuisgebruikers met een NAS draait waarschijnlijk een Synology, QNAP of Netgear device. En dat lijkt me prima. Ik zie ZFS als een leuke extra als je handig bent met Linux/BSD + hardware en er tijd in wilt stoppen.

In heel veel gevallen is het beste advies voor mensen die een Zelfbouw NAS willen maken: gegeven je kennisniveau, je ambitie en je doelen: misschien is dit niet wat je wilt. Het draait niet alleen om hardware en software.

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 29-01-2020 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Q schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:07:

Het zou een bottleneck zijn voor mijn systeem bij een rebuild :x. Maar het toont ook aan dat je makkelijk met 1 x IBM M1015 + expander en 4800 MB/s aan bandbreedte een hele grote build kan maken voor een habbekrats.
Precies. En die expander hoeft niet perse in een pci-e slot. Hij trekt alleen daar stroom vandaan, dus een adapter is ook al genoeg. :D

Je kan tegenwoordig gewoon een complete NAS bouwen dat 50W verbruikt (zonder schijven) waar je 24 schijven op aan kan sluiten. Zuinige moederbord + processor + geheugen. Dan een HBA kaartje met SAS expander en een 10Gbit lan kaartje. Dan ben je er wel zo'n beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ithaca81
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 16:02
Q schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:12:
[...]

Het punt is dat je nooit in deze situatie wilt komen in de first place. Ook niet met ZFS.

Wat betreft bitrot: in de ZFS vs. the rest of the world discussie halen mensen vaak twee zaken door elkaar.

1. Bad sectors
2. Silent data corruption (de harde schijf / SSD) denkt dat alles koek-en-ei is maar voert jou computer corrupte data.

Bad sectors is precies waarom veel disk onbruikbaar worden, dit is hoe disks vaak falen. Dit komt voor, maar daarom draaien we juist RAID.
Even voor mijn verduidelijking. Het grootste 'risico' in RAID wordt toch juist bepaald door de bad sectors?
Schijf 1 krijgt een probleem en wordt (al dan niet terecht) door de RAID controller uit het array gezet. Tijdens de rebuild komt het systeem op een tweede disk een bad sector tegen en gooit ook die schijf eruit.

Met een RAID5 ben je dan toch al je data kwijt? Het lijkt mij dat je zelfs met een raid6 al zweetplekken begint te krijgen als je voor deze situatie komt te staan.

Heb ik goed begrepen dat ZFS bij een vergelijkbare situatie niet schijf 2 eruit gooit maar, als het bestand echt niet valt te repareren, uitsluitend het corrupte bestand weigert over te nemen en voor de rest wel het rebuilden uitvoert? als ik dat juist heb begrepen komt het op mij over dat daar wel een groot voordeel in zit.
Je zou dan, in theorie, alleen je array kunnen verliezen als schijven uitvallen door problemen die verder reiken dan bitrot of silent corruption, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enthernal
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-02 10:24
Nou ja & nee, het is niet zo zwart/wit.
Het is niet zo dat 1 bad sector een RAID rebuild zal doen mislukken. Zoals Q aangeeft kan een harde schijf dat vaak zelf opvangen zonder dat de RAID daarvoor moet inspringen, en zelfs als het dat moet doen wil dat ook niet zeggen dat alles direct om zeep is.

Als er echt te veel bad sectors zijn dan ben je op een gegeven moment zowel met RAID5 als met ZFS de pineut. ZFS kan daar iets beter mee om, maar de moment dat het beslist dat het te veel is dan vliegt die disk er ook gewoon uit.

Vandaar ook Q's punt dat je ongeacht de techniek niet in die situatie terecht wil komen en dat kan je in beide gevallen grotendeels voorkomen door correcte monitoring, disk self tests en consistency checks.

[ Voor 1% gewijzigd door enthernal op 12-02-2020 21:39 . Reden: zinsbouw ]

• Q
Ithaca81 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:21:
[...]

Even voor mijn verduidelijking. Het grootste 'risico' in RAID wordt toch juist bepaald door de bad sectors?
De kern van het risico voor RAID is dat er een extra schijf uit kan vallen tijdens de rebuild en dat je RAID level daar niet tegen bestand is.

Een goede RAID setup die doet een scrub van alle disks periodiek, zeker 1x per maand. Het zit zelfs op QNAPS en Synologies. Ik weet niet of het altijd standaard aan staat (dacht het wel).

De scrubs zijn juist bedoeld om voortijdig rotte disks te vinden, om te voorkomen dat er eentje opspeelt tijdens een rebuild.

Dat reduceert dus het risico op een falende schijf tijdens een rebuild aanzienlijk!
Schijf 1 krijgt een probleem en wordt (al dan niet terecht) door de RAID controller uit het array gezet. Tijdens de rebuild komt het systeem op een tweede disk een bad sector tegen en gooit ook die schijf eruit.
Dat hangt helemaal af van de configuratie, wat voor RAID oplossing en drive je gebruikt.
Wikipedia: Error recovery control

Maar als een schijf echt te vaak en te lang blijft hangen dan zal MDADM / SCSI subsystem de schijf er ook uitgooien. (Dat laatste is nog wel spannend ook voor ZFS gok ik zo).
Met een RAID5 ben je dan toch al je data kwijt? Het lijkt mij dat je zelfs met een raid6 al zweetplekken begint te krijgen als je voor deze situatie komt te staan.
Met een RAID6 heb je nog steeds redundancy dus geen enkele reden om te gaan zweten. Bij twee schijven, ja dan wel.

Als je netjes een scrub doet dan is er gewoon niet zoveel reden om bang te zijn dat tijdens een rebuild een 2e/3e schijf klapt. Het risico is niet nul, zeker niet, maar niet zo groot als soms wordt gesuggereerd.

Het gaat om het hele plaatje.
Heb ik goed begrepen dat ZFS bij een vergelijkbare situatie niet schijf 2 eruit gooit maar, als het bestand echt niet valt te repareren, uitsluitend het corrupte bestand weigert over te nemen en voor de rest wel het rebuilden uitvoert? als ik dat juist heb begrepen komt het op mij over dat daar wel een groot voordeel in zit.
Je zou dan, in theorie, alleen je array kunnen verliezen als schijven uitvallen door problemen die verder reiken dan bitrot of silent corruption, toch?
Met ZFS heb je sowieso het voordeel dat ZFS je kan vertellen welk bestand corrupt is geraakt. MDADM kan je dat niet vertellen, ergens is er dus data corruptie en dan wordt het hard onderzoek om te achterhalen wat verloren is gegaan. Je bent dan mogelijk beter af om uit voorzorg een backup terug te zetten en wat dataverlies voor lief te nemen. Maar dat hangt helemaal van de situatie af. Volgens mij valt nog wel met wat puzzel werk te achterhalen welke files op MDADM met XFS getroffen zijn.

Maar nogmaals: je probeert de situatie door scrubs/patrol reads te voorkomen. Dat is het belangrijkste en dat wordt wel eens vergeten.

Voor wat betreft ZFS is het voordeel wat ZFS op dit vlak biedt dan een reden om voor ZFS te kiezen? Misschien, je betaalt er ook weer een prijs voor (google 'hidden cost of zfs'). Geen goed of fout, moet je zelf bepalen. :) Ik draai ZFS op mijn NAS en MDADM op een server voor minder kritische data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

@Q
Hier snapraid in combinatie met jbod en mergerfs thuis voor niet kritische data.

Voor thuis gebruik vind ik uptime niet zo belangrijk. Als er schijf uitknalt, is enkel de schijf op die schijf ontbrekend. Kan later manueel wel vervangen. Het is goedkoop omdat ik willekeur van schijven kan toevoegen ze toch allemaal beschermd zijn. (Plus backup op andere server ook OFC)

Als uptime niet zo belangrijk is, zeker kijkje waard.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-08 17:08
Ik ben enkele dagen bezig geweest met het bouwen van een Nas dmv Raspbarry Pi 4 + OpenMediaVault + NextCloud. Alle data staan nog op een simpele externe usb-schijf. Nu wil ik graag een raidbay aanschaffen maar daar is enorm weinig over te vinden op google als het gaat om recente reviews/recenties/vergelijkingen.
Ik heb al een topic gezet in "aankoopadvies" maar ik denk dat het te specifiek is.
Raidbay voor zelfbouw NAS

Heeft er iemand ervaring met een raidbay-merk die 2x 3,5 inch schijven in JBOD en Raid1 aan kan met aanpasbare ventilatorsnelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Astie schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:08:
Ik ben enkele dagen bezig geweest met het bouwen van een Nas dmv Raspbarry Pi 4 + OpenMediaVault + NextCloud. Alle data staan nog op een simpele externe usb-schijf. Nu wil ik graag een raidbay aanschaffen maar daar is enorm weinig over te vinden op google als het gaat om recente reviews/recenties/vergelijkingen.
Ik heb al een topic gezet in "aankoopadvies" maar ik denk dat het te specifiek is.

Heeft er iemand ervaring met een raidbay-merk die 2x 3,5 inch schijven in JBOD en Raid1 aan kan met aanpasbare ventilatorsnelheid?
Zit hier niet wat tussen? Controle over de ventilator kun je denk ik wel vergeten overigens.

pricewatch: iTEC MySafe USB 3.0 / USB-C External case for 2x 3,5? SATA HDD, R...

pricewatch: Startech.com USB 3.0/eSATA dubbele 3,5" SATA III RAID externe har...

pricewatch: Startech.com USB 3.0/eSATA dubbele 3,5" SATA III RAID externe har...

pricewatch: Raidon SafeTANK GR3660-B3 Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Astie schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:08:
Ik ben enkele dagen bezig geweest met het bouwen van een Nas dmv Raspbarry Pi 4 + OpenMediaVault + NextCloud. Alle data staan nog op een simpele externe usb-schijf.
Wat is er mis met de Raspberry Pi 4 i.c.m. 2 van deze : pricewatch: WD My Book USB 3.0 12TB Zwart :?

Komen regelmatig langs voor € 200 per stuk of zoals eergisteren € 209 per stuk! :)
Nu wil ik graag een raidbay aanschaffen maar daar is enorm weinig over te vinden op google als het gaat om recente reviews/recenties/vergelijkingen.

Waarom denk je zoiets nodig te hebben ?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astie
nero355 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:50:
[...]

Wat is er mis met de Raspberry Pi 4 i.c.m. 2 van deze : pricewatch: WD My Book USB 3.0 12TB Zwart :?

Komen regelmatig langs voor € 200 per stuk of zoals eergisteren € 209 per stuk! :)

[...]

Waarom denk je zoiets nodig te hebben ?!
Bedankt voor je antwoord. Een raidbay is nodig om raid via de usb van Raspberry is bewezen foutgevoelig en een no-go. Daarom wil ik de raid aan een ander device over laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
Kunnen zo maar hele goede apparaten zijn. Alleen ik zoek ervaringen. Ik koop nooit zomaar iets zonder onderzocht te hebben.
Heb jij ervaring met raidbays?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
Astie schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:46:
[...]

Kunnen zo maar hele goede apparaten zijn. Alleen ik zoek ervaringen. Ik koop nooit zomaar iets zonder onderzocht te hebben.
Heb jij ervaring met raidbays?
Nee. :)

Maar wat verwacht je van die ervaringen? En we hebben het over kastjes van een paar tientjes met retour recht.

Als het maar twee schijven zijn, waarom koop je dan geen twee externe schijven en hang je die in RAID1 aan de Pi? USB3 heeft voldoende bandbreedte voor redelijke RAID1 performance. Krijg je gratis en voor niets hot-swap er bij ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Q op 18-02-2020 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astie
Q schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 19:01:
[...]

Nee. :)

Maar wat verwacht je van die ervaringen? En we hebben het over kastjes van een paar tientjes met retour recht.

Als het maar twee schijven zijn, waarom koop je dan geen twee externe schijven en hang je die in RAID1 aan de Pi? USB3 heeft voldoende bandbreedte voor redelijke RAID1 performance. Krijg je gratis en voor niets hot-swap er bij ;)
Ik heb heel wat ervaringen doorgelezen voordat ik aan sir project begon. Elke ervaring met Pi+raid is negatief. De ene foutmelding naar de andere. Vandaar mijn zoektocht naar een goede raidbay. En waar anders dan op Tweakers zou ik die ervaring kunnen vinden.
Ik wil best zelf de eerste zijn die een ervaring ermee krijgt maar ik wil niet het wiel opnieuw uitvinden. Raidbays is een grote markt met weinig reviews. Er zijn 1001 merken en types.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@Astie : Is zoiets nog een optie : pricewatch: ASRock DeskMini A300 :?

Of anders een tweedehands Intel NUC of zo i.p.v. de Raspberry Pi 4 ?!

Kijk anders eens rond naar een Intel Jxxxx based systeempje, desnoods tweedehands :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
nero355 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:41:
@Astie : Is zoiets nog een optie : pricewatch: ASRock DeskMini A300 :?

Of anders een tweedehands Intel NUC of zo i.p.v. de Raspberry Pi 4 ?!

Kijk anders eens rond naar een Intel Jxxxx based systeempje, desnoods tweedehands :)
Zijn zeker opties. Echter draait de Pi4 al met OpenMediaVault en NextCloud. Ik zoek alleen nog een goede opslag.
Ik heb al een WD Mycloud 4tb maar die interface is echt bagger. Ook is er maar 1 bay.

Ik ga nu voor de Itec Mysafe. Op google shopping staan veel recensies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
Astie schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 19:43:
[...]

Ik heb heel wat ervaringen doorgelezen voordat ik aan sir project begon. Elke ervaring met Pi+raid is negatief. De ene foutmelding naar de andere. Vandaar mijn zoektocht naar een goede raidbay. En waar anders dan op Tweakers zou ik die ervaring kunnen vinden.
Ik wil best zelf de eerste zijn die een ervaring ermee krijgt maar ik wil niet het wiel opnieuw uitvinden. Raidbays is een grote markt met weinig reviews. Er zijn 1001 merken en types.
Heb jij bronnen over die RAID + Raspberry Pi 4 Problemen? Een korte google laat niet zoveel zien. Ik verwacht verschrikkelijke problemen met een Raspberry Pi 3 of ouder want die hebben een hele brakke USB 2 bus.

Maar De Raspberry Pi 4 heeft een USB 3 interface met uitstekende bandbreedte. Ik ben dus een beetje skeptisch. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Q op 18-02-2020 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astie
Q schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 21:06:
[...]

Heb jij bronnen over die RAID + Raspberry Pi 4 Problemen? Een korte google laat niet zoveel zien. Ik verwacht verschrikkelijke problemen met een Raspberry Pi 3 of ouder want die hebben een hele brakke USB 2 bus.

Maar De Raspberry Pi 4 heeft een USB 3 interface met uitstekende bandbreedte. Ik ben dus een beetje skeptisch. :)
Q schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 21:06:
[...]

Na dit bericht ging ik aan mezelf twijfelen. En terecht.
Het probleem zat hem vooral in de softwarematige Raid oplossing van de Pi3b en lager. Omdat de Pi4 echt een hele verbetering is tov de Pi3b is softwarematige Raid verbeterd. Toch is het nog steeds niet optimaal en verwachten kenners dat als je de Pi teveel belast er een "shit the bed" moment optreed. Er wordt aangeraden om een hardwarematig raid oplossing te zoeken als je een Raid1 oplossing wil voor je Pi Nas.
Als je vraag om een referentie naar een forum dan moet ik een hele lijst posten met forums (op Reddit, OMV en Pi zelf) posten. Dit is mijn conclusie na het lezen van talloze forums.

Ik denk dat er betere oplossingen waren om een Nas te bouwen. Echter is dit een energie en geluids vriendelijke oplossing die in mijn woonkamer staat, En ik vind het prachtig om nieuwe ict werelden te ontdekken en niet voor een standaard Nas oplossing te kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Astie schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:49:
[...]

[...]

Na dit bericht ging ik aan mezelf twijfelen. En terecht.
Het probleem zat hem vooral in de softwarematige Raid oplossing van de Pi3b en lager. Omdat de Pi4 echt een hele verbetering is tov de Pi3b is softwarematige Raid verbeterd. Toch is het nog steeds niet optimaal en verwachten kenners dat als je de Pi teveel belast er een "shit the bed" moment optreed. Er wordt aangeraden om een hardwarematig raid oplossing te zoeken als je een Raid1 oplossing wil voor je Pi Nas.
Als je vraag om een referentie naar een forum dan moet ik een hele lijst posten met forums (op Reddit, OMV en Pi zelf) posten. Dit is mijn conclusie na het lezen van talloze forums.

Ik denk dat er betere oplossingen waren om een Nas te bouwen. Echter is dit een energie en geluids vriendelijke oplossing die in mijn woonkamer staat, En ik vind het prachtig om nieuwe ict werelden te ontdekken en niet voor een standaard Nas oplossing te kiezen.
Vreemd, met bv mdraid zit er gewoon een goeie raid implementatie in de Linux kernel, die zit er al 20 jaar in en is wel redelijk battle-tested. Waarom zou dat niet gewoon werken op een Pi? Ik kan me voorstellen dat het traag is, maar voor de disks die je aan de Pi hangt zou het niet moeten uitmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
Astie schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:49:

Het probleem zat hem vooral in de softwarematige Raid oplossing van de Pi3b en lager. Omdat de Pi4 echt een hele verbetering is tov de Pi3b is softwarematige Raid verbeterd.
Hier klopt naar mijn idee helemaal niets van. :X
Onder Linux is software RAID gewoon MDADM RAID en dat is identiek op zowel de 3 en ouder als de 4.
Het enige wat er aan de hand zou kunnen zijn is de kernel versie, maar dit is oude code.
Toch is het nog steeds niet optimaal en verwachten kenners dat als je de Pi teveel belast er een "shit the bed" moment optreed. Er wordt aangeraden om een hardwarematig raid oplossing te zoeken als je een Raid1 oplossing wil voor je Pi Nas.
Ik zou het waarderen als je links kan geven want ik geloof er eigenlijk niets van dat RAID op de Pi4 instabiel is. :)

Nu is de grap dat ik zelf ook een Pi4 heb, een 2-bay USB3 dockingstation en een paar schijfjes om mee te testen.

Ik heb een RAID1 met twee schijven gemaakt en na het syncen ook eens ff een random I/O test er op los gelaten voor een tijdje.

Geen enkel probleem tot nu toe. :Y)

Update: toen de test af was gelopen is een van de twee test schijven overleden (bad sectors). :D _/-\o_
Het gaat om een 500GB schijfje van 10+ jaar oud en de torture test (4K random voor uren) was ook wel vragen om moeilijkheden :9

De Raspberry Pi4 is hoe de Pi had moeten zijn. De voorgangers zijn eigenlijk gewoon veel te trage rommel en alleen goed voor electro projectjes maar anders niet.

De Pi4 is echter prima geschikt voor een niet zo kritische NAS, Plex of zelfs zelfbouw router/firewall zoals ik het kan bepalen. De performance is eindelijk 'goed genoeg'.

[ Voor 17% gewijzigd door Q op 20-02-2020 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:35
Q schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 17:39:
[...]

Hier klopt naar mijn idee helemaal niets van. :X
Onder Linux is software RAID gewoon MDADM RAID en dat is identiek op zowel de 3 en ouder als de 4.
Het enige wat er aan de hand zou kunnen zijn is de kernel versie, maar dit is oude code.

[...]

Ik zou het waarderen als je links kan geven want ik geloof er eigenlijk niets van dat RAID op de Pi4 instabiel is. :)

Nu is de grap dat ik zelf ook een Pi4 heb, een 2-bay USB3 dockingstation en een paar schijfjes om mee te testen.

Ik heb een RAID1 met twee schijven gemaakt en na het syncen ook eens ff een random I/O test er op los gelaten voor een tijdje.

Geen enkel probleem tot nu toe. :Y)

Update: toen de test af was gelopen is een van de twee test schijven overleden (bad sectors). :D _/-\o_
Het gaat om een 500GB schijfje van 10+ jaar oud en de torture test (4K random voor uren) was ook wel vragen om moeilijkheden :9

De Raspberry Pi4 is hoe de Pi had moeten zijn. De voorgangers zijn eigenlijk gewoon veel te trage rommel en alleen goed voor electro projectjes maar anders niet.

De Pi4 is echter prima geschikt voor een niet zo kritische NAS, Plex of zelfs zelfbouw router/firewall zoals ik het kan bepalen. De performance is eindelijk 'goed genoeg'.
@Q Ik ben op zoek naar een migratiescenario van mijn 4x3TB naar 2x14TB. Zou ik zo'n 2-bay apparaat ook kunnen gebruiken icm ZFS doorgemapt aan een VM/Pi en op die manier de data van de oude naar de nieuwe pool sturen. Vervolgens die 2x14 op de plaats van de 4x3(ESXi controller vt-d'ed) en vrolijk doorgaan?

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Faddermakker schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:17:
[...]

@Q Ik ben op zoek naar een migratiescenario van mijn 4x3TB naar 2x14TB. Zou ik zo'n 2-bay apparaat ook kunnen gebruiken icm ZFS doorgemapt aan een VM/Pi en op die manier de data van de oude naar de nieuwe pool sturen. Vervolgens die 2x14 op de plaats van de 4x3(ESXi controller vt-d'ed) en vrolijk doorgaan?
geen idee of je zfs aan de praat kunt krijgen op een pi. onadnks dat de hardware van de pi 64 bit is, zijn de meeste distro's daarvoor maar 32 bit.

Is het niet makkelijker de nieuwe schijven met een usb enclosure aan je nas te hangen en zo de migratie te doen? Dat gaat waarschijnlijk ook een heel stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
borft schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:38:
[...]

geen idee of je zfs aan de praat kunt krijgen op een pi. onadnks dat de hardware van de pi 64 bit is, zijn de meeste distro's daarvoor maar 32 bit.

Is het niet makkelijker de nieuwe schijven met een usb enclosure aan je nas te hangen en zo de migratie te doen? Dat gaat waarschijnlijk ook een heel stuk sneller.
Mijn NAS is een virtuele met een sata/sas controller doorgemapt aan een VM. In die fysieke NAS zitten maar 4 slots voor HDD's welke nu gevuld zijn.
Als ik alles kopieer naar 1 HDD van 14TB dan moet ik alsnog alles een keer kwijt om het naar een raid/zfs-set te schrijven. Wil niet meer dan twee disken aanschaffen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Faddermakker schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:41:
[...]

Mijn NAS is een virtuele met een sata/sas controller doorgemapt aan een VM. In die fysieke NAS zitten maar 4 slots voor HDD's welke nu gevuld zijn.
Als ik alles kopieer naar 1 HDD van 14TB dan moet ik alsnog alles een keer kwijt om het naar een raid/zfs-set te schrijven. Wil niet meer dan twee disken aanschaffen eigenlijk.
als je de USB schijven doormapt naar je VM, kan je er toch ZFS opzetten en na het kopieren de disks wisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
borft schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:49:
[...]

als je de USB schijven doormapt naar je VM, Kanye er toch ZFS opzetten en na het kopieren de disks wisselen?
Nee want die virtuele NAS is een Xpenology en die ondersteunt geen ZFS. Vandaar dit moeilijke gedoe :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enthernal
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-02 10:24
Ik neem aan dat je dan ook van xpenology weg migreert als je ZFS wilt op je nieuwe pool? Als dat het geval is en je kan je nieuwe VM naast de oude draaien om daar je pool alvast op te zetten via zo'n USB dock. Dan even correct exporteren en dan kan je gewoon wisselen zoals je wilt.

ZFS op een pi kan ook, maar vereist wel wat meer werk en tweaks. Als je die pool dan toch wilt migreren naar een ander OS/platform lijkt me dat niet de beste optie. Dan lijkt het me beter de goedkoopste werkende laptop die je in V&A in de buurt vindt te kopen, die gebruiken om je pool aan te maken en data te kopieren en dan na het wisselen terug in de verkoop gooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
Faddermakker schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:17:
[...]

Ik denk dat dit prima zou werken. Ik was eigenlijk wel benieuwd of de Pi + ZFS werkt.

Ubuntu biedt gewoon 64-bit Raspberry Pi images aan dus dat is ook geen issue. :)

Ik heb nu die Pi4 met 4GB RAM gepakt.
- Image er op
- ZFS ge apt-get
- ZFS compileren duurt wel even
- ZFS mirror gemaakt van 2 schijven in zo'n 2-disk USB3 docking station
- cp over NFS van wat data: ongeveer 100MB/s (grofweg gigabit)

Werkt dus primal, is mijn indruk. :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Linux ubuntu 5.3.0-1017-raspi2 #19~18.04.1-Ubuntu SMP Fri Jan 17 11:14:07 UTC 2020 aarch64 aarch64 aarch64 GNU/Linux
root@ubuntu:/storage# zpool status
  pool: storage
 state: ONLINE
  scan: none requested
config:

NAME        STATE     READ WRITE CKSUM
    storage     ONLINE       0     0     0
      mirror-0  ONLINE       0     0     0
        sda     ONLINE       0     0     0
        sdb     ONLINE       0     0     0

EDIT: als je met hele oude schijven test die niet harder dan ~60 MB/s kunnen dan moet je niet de RPI de schuld geve. Dan moet je die dingen in RAID0 zetten om mee te testen. Daarmee haal ik dus prima gigabit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
ansible@ubuntu:~$ dstat 60
You did not select any stats, using -cdngy by default.
--total-cpu-usage-- -dsk/total- -net/total- ---paging-- ---system--
usr sys idl wai stl| read  writ| recv  send|  in   out | int   csw 
 15  11  69   5   0| 487k   29M|   0     0 |   0     0 |  11k 6072 
 19  37  28  17   0|4454B  105M|  87M 1077k|   0     0 |  46k   32k
 23  39  21  17   0|5316B  102M| 106M 1316k|   0     0 |  54k   38k
 23  41  18  18   0|5757B  105M| 110M 1315k|   0     0 |  54k   38k

[ Voor 44% gewijzigd door Q op 25-02-2020 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
Ok top! De boel heeft nu alleen iets meer urgentie gekregen want er is zojuist 1 disk naar 'failing' gegaan. :+
Nu moet ik toch pijn gaan nemen om schijven te kopen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Denk even goed na over je exacte migratie scenario. Zoals ik je scenario begrijp komt er een stap dat je de 4 oude schijven uit je nas haalt en de 2 nieuwe schijven er in gaat stoppen. Zou allemaal goed moeten gaan. Maar vind het wel wat griezelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
Q schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:38:
Denk even goed na over je exacte migratie scenario. Zoals ik je scenario begrijp komt er een stap dat je de 4 oude schijven uit je nas haalt en de 2 nieuwe schijven er in gaat stoppen. Zou allemaal goed moeten gaan. Maar vind het wel wat griezelig.
Ik schuif dit hele euvel al zeker twee jaar voor mij uit, de hardware biedt mij niet gek veel andere opties helaas. In de tussentijd wel van 10TB naar 14TB gegaan als target maar het blijft zo absurd duur allemaal.
Wel heb ik nog een stapel(gok een stuk op 10-12) 500gb laptop disken liggen waar ik alles naartoe kan schrijven maar dat geniet uiteraard niet de voorkeur :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Wat is duur? Een 10TB schijf kost nu rond €200. Wat gaan die 14TB schijven je kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

GioStyle schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:31:
Wat is duur? Een 10TB schijf kost nu rond €200. Wat gaan die 14TB schijven je kosten?
Deze was laatst flink afgeprijsd : pricewatch: WD My Book USB 3.0 14TB Zwart

Maar de 8/10/12 TB modellen zijn IMHO de betere koop op het moment dat ze in de aanbieding zijn :

14 TB : € 255
12 TB : € 200/209
10 TB : € 160
8 TB : € 139/134

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
Wat voor disken zitten in die usb behuizingen? Zojuist is er ook een tweede disk naar SMART 'failing' gegaan. FU murphy :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Faddermakker schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:51:
[...]

Ik schuif dit hele euvel al zeker twee jaar voor mij uit, de hardware biedt mij niet gek veel andere opties helaas. In de tussentijd wel van 10TB naar 14TB gegaan als target maar het blijft zo absurd duur allemaal.
Wel heb ik nog een stapel(gok een stuk op 10-12) 500gb laptop disken liggen waar ik alles naartoe kan schrijven maar dat geniet uiteraard niet de voorkeur :P .
Misschien is dit het moment om een nieuwe NAS te bouwen met meer bays. Dan kun je met extra 10TB schijfjes doorgaan en gewoon groeien, zonder drive swap trucjes uit te halen. Het is allemaal een kostenplaatje, maar data veilighouden is ook wat waard.

Zie het zo: je behoeften zijn gewijzigd of je oorspronkelijke investering is niet de juiste geweest, net hoe je het wilt bekijken. Wat is dat is, dat kun je accepteren en investeren in een nieuwe oplossing die beter past. Of je kunt toch het risico nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Faddermakker schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:57:
Wat voor disken zitten in die usb behuizingen?
Over het algemeen Blue en Red modellen met een ietsje afwijkend modelnummer en allen zouden gewoon PMR moeten zijn dus geen SMR troep! :)
Zojuist is er ook een tweede disk naar SMART 'failing' gegaan. FU murphy :z
Maakt niet uit, want je hebt al je data dubbel opgeslagen, toch ?! Toch.... :? >:) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SMR troep, SMR troep... Dat het niet bij je wensen/eisen past, maakt het natuurlijk nog geen troep :+

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FDMK
nero355 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 00:14:
[...]

Over het algemeen Blue en Red modellen met een ietsje afwijkend modelnummer en allen zouden gewoon PMR moeten zijn dus geen SMR troep! :)

[...]

Maakt niet uit, want je hebt al je data dubbel opgeslagen, toch ?! Toch.... :? >:) :+
Zeker! Deze data is vervelend als ik het kwijt raak maar niet in de categorie 'laatste kopie familiefoto's' ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

FireDrunk schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:06:
SMR troep, SMR troep... Dat het niet bij je wensen/eisen past, maakt het natuurlijk nog geen troep :+
Tja, ik ben die eene mafkees die ook nog steeds het liefst MLC SSD's met bescherming tegen stroomuitval via elco's koopt dus SMR past al helemaal niet in dat plaatje! :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
nero355 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:23:
Tja, ik ben die eene mafkees die ook nog steeds het liefst MLC SSD's met bescherming tegen stroomuitval via elco's koopt dus SMR past al helemaal niet in dat plaatje! :P :+
Heb hier nog steeds 10x 8TB Archive in mijn nu offline backup server al 5j prima draaien.

Zitten er wat nadelen aan, ja zeker, maar de prijs toen was daar mate scherp, en als je voornamelijk grote files, en/of voor backup gebruikt, dan valt er prima mee te leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FDMK
Q schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:58:
[...]

Misschien is dit het moment om een nieuwe NAS te bouwen met meer bays. Dan kun je met extra 10TB schijfjes doorgaan en gewoon groeien, zonder drive swap trucjes uit te halen. Het is allemaal een kostenplaatje, maar data veilighouden is ook wat waard.

Zie het zo: je behoeften zijn gewijzigd of je oorspronkelijke investering is niet de juiste geweest, net hoe je het wilt bekijken. Wat is dat is, dat kun je accepteren en investeren in een nieuwe oplossing die beter past. Of je kunt toch het risico nemen.
Daar heb je een punt, echter wil ik niet aan een NAS met meer bays ernaast want ik wil mijn footprint zo laag mogelijkhouden en het chassis waar ze in moeten heeft me teveel gekost om er iets naast te zetten :+

Aangezien er nu twee disken aan het falen zijn ga ik nog voor een laatste backup en een rip-n-replace van 4x3 naar 2x12 op basis van WD My Book 12TB.
Dat geeft me 4TiB lucht ten opzichte van nu met nog een optie om er 2 disken naast te zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Q
Ik hoop dat deze nieuwe socs van AMD misschien tot leuke NAS bordjes zal leiden.

https://www.anandtech.com...edded-apus-starting-at-6w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

@Q : NAS/HTPC/DIY Router afhankelijk van de uitvoering inderdaad! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 20:06
Wegens weinig reactie even een schaamteloze link naar mijn eigen topic:

Nieuwe Proxmox/NAS server. Advies gevraagd.

Nieuwe build welke ik volgende week wilde bestellen. Of er nog dingen zijn die ik over het hoofd heb gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giesber
Da's wel een heel lange blogpost om te zeggen dat ze FreeNAS gaan hernoemen tot TrueNAS.

Er lijkt dus helemaal niets te veranderen buiten de naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Giesber schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:48:
[...]

Da's wel een heel lange blogpost om te zeggen dat ze FreeNAS gaan hernoemen tot TrueNAS.

Er lijkt dus helemaal niets te veranderen buiten de naam.
Nee, dat is wel de essentie. Voor nu.

Ik snap eigenlijk niet dat ze het niet veel eerder hebben gedaan omdat ze zo veel meer aandacht krijgen op hun eigen producten.
Ik ben ook wel benieuwd hoe gratis FreeNAS/TrueNAS gaat blijven op de lange termijn.

Als ik naar FreeNAS kijk vraag ik me ook af of een prijs van zeg $25 voor een consumenten licentie niet gewoon gerechtvaardigd is. Misschien moet ik dit niet te hard roepen, maar hun toko moet ook draaien, ze werken er wel aan en wat krijgen ze er voor terug?.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giesber
Q schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:31:
[...]

Nee, dat is wel de essentie. Voor nu.

Ik snap eigenlijk niet dat ze het niet veel eerder hebben gedaan omdat ze zo veel meer aandacht krijgen op hun eigen producten.
Ik ben ook wel benieuwd hoe gratis FreeNAS/TrueNAS gaat blijven op de lange termijn.

Als ik naar FreeNAS kijk vraag ik me ook af of een prijs van zeg $25 voor een consumenten licentie niet gewoon gerechtvaardigd is. Misschien moet ik dit niet te hard roepen, maar hun toko moet ook draaien, ze werken er wel aan en wat krijgen ze er voor terug?.
Ik dacht altijd dat FreeNAS een soort bèta was van TrueNAS (een heel stabiele dan wel). Ik wacht bij een nieuwe versie ook dikwijls enkele weken met upgraden omdat ze af en toe wat perikelen hebben bij het uitbrengen van een nieuwe versie. Hoewel dat al weer even geleden is intussen.

Nu ja, als ze er de naam TrueNAS op gaan plakken kunnen ze hun dat niet meer veroorloven. Misschien hebben ze hun testprocessen enorm verbeterd, en hebben ze genoeg vertrouwen in FreeNAS gekregen?

FreeNAS genereert ook wel wat publiciteit. Door het gratis te houden krijgen ze een hoop gebruikers, die vervolgens de naam TrueNAS leren kennen. Voor ik met FreeNAS begon te spelen had ik nog nooit van TrueNAS of iXsystems gehoord. En als het €25 had gekost, was ik er waarschijnlijk nooit mee begonnen (wegens genoeg andere gratis alternatieven).

Nu ik het ken is zo'n licentiekost wel te rechtvaardigen ja. Maar dan moet je oppassen dat je de community niet kapotmaakt. Lang niet iedereen zou opgezet zijn met zo'n move.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Giesber schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:48:
FreeNAS genereert ook wel wat publiciteit. Door het gratis te houden krijgen ze een hoop gebruikers, die vervolgens de naam TrueNAS leren kennen. Voor ik met FreeNAS begon te spelen had ik nog nooit van TrueNAS of iXsystems gehoord. En als het €25 had gekost, was ik er waarschijnlijk nooit mee begonnen (wegens genoeg andere gratis alternatieven).
Dat is wel zonde, want wat is er mis met betalen voor een product dat je graag gebruikt :?

Voor Pi-Hole probeer ik ook elk jaar een redelijk soortgelijk bedrag te doneren of weer eens een mok of t-shirt te kopen! :)
Nu ik het ken is zo'n licentiekost wel te rechtvaardigen ja. Maar dan moet je oppassen dat je de community niet kapotmaakt. Lang niet iedereen zou opgezet zijn met zo'n move.
Ik vind het wel prima, zolang ik eerst het product een tijdje uitgebreid kan testen zonder beperkingen! d:)b

Onder andere Proxmox zou ook zo'n simpele licentie moeten overwegen voor ons thuisgebruikers en dan zijn we ook gelijk in één klap van die licentie pop-up af :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
nero355 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 22:03:
Dat is wel zonde, want wat is er mis met betalen voor een product dat je graag gebruikt :?
Niet zo veel. Je moet alleen opletten dat het geen éénmalige cashflow oplevert en daarna je product een stille dood sterft omdat er geen nieuwe gebruikers mee bij komen.
Voor Pi-Hole probeer ik ook elk jaar een redelijk soortgelijk bedrag te doneren of weer eens een mok of t-shirt te kopen! :)
Dat is vrijwillig, en voor iets wat je al gebruikt. Een product wat ik nog niet ken en waarvan ik nu al weet dat het straks geld gat kosten zal ik minder snel proberen dan een van de vele gratis alternatieven.

Die alternatieven kunnen misschien niet alles, of maken het niet zo makkelijk, maar daar gaat men dan nooit achter komen :) Plus, 95% van wat FreeNAS kan gebruiken de meeste mensen toch niet.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
nero355 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 22:03:
[...]

Ik bedoelde dat ik destijds mijn server wel anders had ingericht als FreeNAS betalend was. Dan was ik waarschijnlijk nooit mee begonnen. Moesten ze het nu betalend maken zou ik waarschijnlijk gewoon betalen ja. Maar dat had ik de zin na je quote ook al getypt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:39
Rond 2009 is mijn desktop mijn NAS geworden en ben ik overgegaan op een MacBook. Componenten zijn wat bij elkaar gescharreld en in de loop der jaren zijn de disks een paar keer vervangen. Het ding heeft 12 hotswap bays voor harddisks die via mobo, pci kaartjes een een IBM JBOD kaart aangesloten zijn. Onderstaand het lijstje met onderdelen. RAM is niet vermeld maar is ondertussen ook geupgrade naar het max wat het moederbord aankan (8Gb).

1ProcessorsAMD Phenom II X3 720 Black Edition Black Edition€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus M4A785TD-V EVO€ 0,-€ 0,-
3Interne harde schijvenWD Green WD30EZRX, 3TB€ 0,-€ 0,-
3Interne harde schijvenWD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 96,55€ 289,65
1ControllersIBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 39,58€ 39,58
2ControllersSweex Serial ATA Controller€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenLian Li PC-P80N€ 0,-€ 0,-
2Kabels3Ware 3Ware Multi-lane SATA cable CBL-SFF8087OCF-05M€ 14,95€ 29,90
7KabelsSilverstone CP05-SAS€ 0,-€ 0,-
1MonitorenAcer V193HQAB Zwart€ 0,-€ 0,-
3CasemoddingSilverstone CFP52B€ 0,-€ 0,-
3CasemoddingSilverstone SST-CP06 4x SATA€ 8,95€ 26,85
1VoedingenCooler Master Real Power M520€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesOCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 120GB€ 103,38€ 103,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 489,36

Dit apparaat is ZFS Z2 pool SMB NAS server voor mijzelf en mijn vrouw en doet daarnaast nog allerhande zaken met docker containers:
- Home Assistant (50+ zwave devices)
- Node Red
- InfluxDB
- Grafana
- Resilio Sync
- Crashplan backup
- Unifi controller
- Unifi video (2 fullHD cams)
- Plex (max 1 stream)
- Radarr/Sonarr/Transmission

Sinds de laatste beveiligscamera en domotica toevoegingen begint deze server toch wel een beetje overladen te worden. Plex streams hebben soms moeite met laden en de domotica is reageert soms wat traag. RAM is niet het probleem, netwerkdoorvoer en disk I/O zijn ook geen bottlenecks zover ik kan zien. Waar het fout gaat lijkt gewoon domweg processorsnelheid te zijn. In top is de load regelmatig rond de 10 wat toch een beetje teveel van het goede is.

Aangezien ik al redelijk wat jaren geen desktops/servers meer in elkaar flans en niet echt op de hoogte ben, wat voor upgradeset (Mobo/CPU/Ram) zou ik naar kunnen kijken om mijn server weer nieuw leven in te blazen?

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Tassadar32 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:46:
Rond 2009 is mijn desktop mijn NAS geworden en ben ik overgegaan op een MacBook. Componenten zijn wat bij elkaar gescharreld en in de loop der jaren zijn de disks een paar keer vervangen. Het ding heeft 12 hotswap bays voor harddisks die via mobo, pci kaartjes een een IBM JBOD kaart aangesloten zijn. Onderstaand het lijstje met onderdelen. RAM is niet vermeld maar is ondertussen ook geupgrade naar het max wat het moederbord aankan (8Gb).

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 489,36

Dit apparaat is ZFS Z2 pool SMB NAS server voor mijzelf en mijn vrouw en doet daarnaast nog allerhande zaken met docker containers:
- Node Red
- InfluxDB
- Grafana
- Resilio Sync
- Crashplan backup
- Unifi controller
- Plex (max 1 stream)

Sinds de laatste beveiligscamera en domotica toevoegingen begint deze server toch wel een beetje overladen te worden. Plex streams hebben soms moeite met laden en de domotica is reageert soms wat traag. RAM is niet het probleem, netwerkdoorvoer en disk I/O zijn ook geen bottlenecks zover ik kan zien. Waar het fout gaat lijkt gewoon domweg processorsnelheid te zijn. In top is de load regelmatig rond de 10 wat toch een beetje teveel van het goede is.

Aangezien ik al redelijk wat jaren geen desktops/servers meer in elkaar flans en niet echt op de hoogte ben, wat voor upgradeset (Mobo/CPU/Ram) zou ik naar kunnen kijken om mijn server weer nieuw leven in te blazen?
Ik heb ooit een google sheet bijgehouden van relevante hardware maar deze is extreem outdated.
https://docs.google.com/s...LHkrg/edit#gid=1721926988 (let op de 2 tabbladen onderin)

Tweedehands zou deze gear trouwens wel tot op de dag van vandaag nog prima zijn. Ik draai op deze oude hardware. (DDR3 generatie).

Het zou wel aardig zijn als dit topic inderdaad mensen een mooie CPU/MOBO/MEM combo kunnen aanreiken voor een NAS. Ik ben zelf ook niet meer op de hoogte (wegens voorzien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-09 12:48

cobo

I’m not make it, I create it

Tassadar32 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:46:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 489,36

- Node Red
- InfluxDB
- Grafana
- Resilio Sync
- Crashplan backup
- Unifi controller
- Plex (max 1 stream)

Ik gebruik momenteel deze setup:

1ProcessorsIntel Xeon E-2136 Boxed€ 366,82€ 366,82
1MoederbordenAsus WS C246 PRO€ 293,82€ 293,82
1VideokaartenPNY Quadro P620€ 227,41€ 227,41
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5", 2TB€ 73,78€ 73,78
4Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5", 5TB€ 156,70€ 626,80
4Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 4TB€ 0,-€ 0,-
1ControllersAreca ARC-1222 (8X SAS RAID PCI-E x8) 2x SFF-8087€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L12S€ 47,50€ 47,50
2Geheugen internCrucial CT16G4WFD8266€ 102,50€ 205,-
1Solid state drivesSamsung 860 QVO 1TB€ 107,90€ 107,90
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 118,90€ 118,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.067,93

Mobo, cpu en ram heb ik er vanaf augustus 2019 er in zitten. Dat is nog vrij nieuw.
Gebruiksdoel:
- Unifi controller
- Unifi video (1 fullHD cams)
- Plex (meestal maximaal 1 stream)
- Vm's (2x)
- Dvr

Dit systeem gebruik ecc. Het is niet perse nodig. Voor jou is het met een combinatie van een i3 en 16 Gb een mooie combi. Ik had hiervoor een systeem met nog ddr3 geheugen. Toen ik naar dit systeem ging hadden programma's wel baat bij ddr4 geheugen. Het ging allemaal wel wat sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:11

zeroday

There is no alternative!

Kan iemand een advies geven?

Ik heb momenteel 3 NAS devices. Allemaal RAID5, maar ze zijn vol

Ik wil nu een nieuw NAS device maken, maar omwille van financien wil ik niet direct 4 HDDs kopen maar bijv. 2 waarbij ik wel de mogelijkheid wil hebben om de volume later veilig uit te kunnen breiden.

Wat is dan het beste waarvoor ik kan kiezen?

Of het nu OMV of FreeNAS of whatever is dat maakt met niet zoveel uit, apparaat moet alleen als NAS gaan dienen voor NFS en SMB en eventueel FTP maar dan heb je het ook wel gehad.

Ik mis alleen net dat kleine beetje info waarbij ik veilig kan uitbreiden.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
zeroday schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 20:38:
Ik wil nu een nieuw NAS device maken, maar omwille van financien wil ik niet direct 4 HDDs kopen maar bijv. 2 waarbij ik wel de mogelijkheid wil hebben om de volume later veilig uit te kunnen breiden.
Dan valt ZFS in zijn huidige vorm al af. Daar is het niet mogelijk om later schijven toe te voegen aan dezelfde pool dacht ik, al zijn ze aan die feature aan het werken volgens mij.

Als ZFS afvalt moet je dus ook niet aan FreeNAS denken, en als je puur storage wilt zullen de meeste pakketten wat features betreft wel voldoen. Gewoon een voorkeur kiezen dus. OpenMediaVault lijkt een prima optie te zijn. XigmaNAS is ook heel bekend en robuust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Giesber schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 22:04:
[...]

Dan valt ZFS in zijn huidige vorm al af. Daar is het niet mogelijk om later schijven toe te voegen aan dezelfde pool dacht ik, al zijn ze aan die feature aan het werken volgens mij.

Als ZFS afvalt moet je dus ook niet aan FreeNAS denken, en als je puur storage wilt zullen de meeste pakketten wat features betreft wel voldoen. Gewoon een voorkeur kiezen dus. OpenMediaVault lijkt een prima optie te zijn. XigmaNAS is ook heel bekend en robuust.
Jawel, maar hoe breidt je dan de pool uit? Je kan toch normaliter geen RAID5 van bijv. 2 schijven maken?
en dan uitbreiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Veel hardware RAID controllers, of bijvoorbeeld Linux software raid (md), kunnen een "online raid level migration" of "online capacity expansion" uitvoeren waarmee ze je array omzetten van het ene niveau naar het andere (mirror naar raid 5 bijvoorbeeld), of je array uit kunnen breiden (drie schijven in raid 5 naar vier schijven in raid 5). Dit duurt uiteraard een tijdje, maar ze houden dan zelf de boekhouding bij hoe ver ze zijn, wat er nog moet gebeuren, etc.

ZFS kan dit (nog?) niet. Degenen die het ontwikkeld hebben, hebben die feature gewoon niet ingebouwd. In de omgeving waar ZFS vandaan komt is deze feature ook helemaal niet nodig. In een enterprise omgeving werk je niet met 2 of 3 schijven, daar is 20 of 30 al aan de lage kant. Als je daar uit wil breiden dan doe je dat met 5+ tegelijk (als het al niet in veelvouden van 24 gaat) en voeg je gewoon vdevs toe aan de pool.

Of OpenMediaVault of XigmaNAS het wel kunnen weet ik niet, maar er zijn behoorlijk wat producten die het kunnen. Maar, doet het wat je hoopt dat het doet? Want RAID is geen backup. Het is (zeker thuis, in enterprise omgevingen komt ook performance om de hoek kijken) het opofferen van een schijf om minder vaak terug te hoeven grijpen naar de backup. RAID beschermt niet tegen een cryptolocker of per ongeluk weggooien van dingen (of per ongeluk overschrijven; "oeps, dat moest 'save as' zijn ipv 'save', bijvoorbeeld).

Je hebt nu 3 NAS devices, alle drie in RAID 5, alle drie vol. Maak je backups van die data? Bevat de grootste van de drie een backup van de data van de andere twee bijvoorbeeld? Of is het data waarvan het 'jammer, maar geen ramp' is wanneer die weg is?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

@Paul goede vragen en ja ik weet dat RAID geen backup is, (ik heb in een ver verleden consumenten NAS devices mogen ontwikkelen) en derhalve heb ik ook meerdere ' backup ' devices aan mijn NASjes hangen die ervoor zorgen dat ik van de meest belangrijke data een backup heb.

Het is me al een keer voorgekomen dat ik een defecte RAID had met een consumenten NAS, dus daarom naar OMV (al enige jaren) het uitvallen van de RAID is al enkele jaren dan ook niet meer voorgekomen (afkloppen) sinds ik met OMV werk.

Maar als RAID1 expanded kan worden naar RAID5 dan ben ik op zich ook al gewoon geholpen ;)

ik zie leuke dingen met snapraid .. denk dat die optie een goede is.

[ Voor 5% gewijzigd door zeroday op 04-04-2020 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
@Q @cobo Heb het probleem opgelost. Bleek toch disk IO te zijn. Docker containers en database op een Z2 pool met harddisks was toch iets teveel van het goede. Twee cheap 120Gb SSDs in een mirror pool en alle docker containers en databases daarheen geschoven. Load van 10 naar .5, werkt weer als een trein.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@zeroday @Giesber Als je voor een mirror/stripe pool gaat kan je deze altijd uitbreiden. Zx pools ook maar dan moet je voor de beste performance een extra Zx pool stripen met de eerste. Andere optie is een Zx pool met kleinere disks en dan later vervangen door grotere disks, de pool groeit dan als de laatste disk vervangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-09 12:48

cobo

I’m not make it, I create it

@zeroday Je lijk wel opzoek te zijn naar Unraid https://unraid.net/product/data-storage-users. Hiermee kan je gewoon disk toevoegen aan je pool. Dan heb je 1 of 2 parity drive. De rest van je disks kan je dan gebruiken voor opslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

cobo schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 17:06:
@zeroday Je lijk wel opzoek te zijn naar Unraid https://unraid.net/product/data-storage-users. Hiermee kan je gewoon disk toevoegen aan je pool. Dan heb je 1 of 2 parity drive. De rest van je disks kan je dan gebruiken voor opslag
ik heb nu even OMV5 erop gezet vandaag en ben nog even aan het klooien met 2 oude 500GB HDD's om te zien wat er mogelijk is
Neem alle tips mee

Ik heb snapraid bekeken, maar dat is niet echt wat ik bedoel, want als ik dan ik noem maar 20TB wil hebben dan werkt dat niet omdat de pariteitsdisk dan al 20TB moet zijn
(zover ik dat lees).

En ik wil uiteindelijk max 4 HDD's eraan waarop de data komt. Unraid ken ik verder niet, maar ik zie dat er een prijskaartje aan hangt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@zeroday Hoeveel ruimte wil je opofferen voor redundancy?

Als je gewoon maximaal storage wil en bij 1 defecte disk het niet erg is dat de hele array dood is (je hebt een prima backup ergens) kan je met ZFS stripe gewoon uitbreiden van 1 naar 4 disks.

Wil je een beetje redundancy (1 disk kapot door kunnen draaien) en vind je het prima om de helft van je storage daarvoor op te offeren dan kan je een ZFS mirror van twee disks aanmaken en die later uitbreiden met een tweede mirror van twee disks (bij voorkeur alle disks zelfde hoeveelheid opslag).

Laatste optie met ZFS is een Z1 pool met vier disks (niet optimaal, 5 of 3 disks is beter maar dit werkt ook) dan kan er een enkele schijf uitvallen en ben je ruwweg 25% van je storage kwijt voor redundancy. In een Z1 pool bepaalt je kleinste disk de bruikbare ruimte op alle schijven dus dan zou het optimaal zijn om nu voor iets goedkopere en kleinere schijven (V&A misschien?) te kiezen en die later allemaal te vervangen door grotere exemplaren. Na het vervangen van de laatste disk met een grotere neemt de bruikbare ruimte toe. Let wel op dat tijdens het wisselen je ene disk aan redundancy dus weg is (of je moet tijdelijk een extra disk kunnen aansluiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
zeroday schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:34:
En ik wil uiteindelijk max 4 HDD's eraan waarop de data komt. Unraid ken ik verder niet, maar ik zie dat er een prijskaartje aan hangt..
UnRAID is een paar tientjes voor wat jij wilt en dat zou het gewoon waard moeten zijn, een paar schijven zijn een veelvoud van dat. Het is alleen een compleet NAS OS, mogelijk beperkt je dat in de toepassingen die je wilt gebruiken.

Afhankelijk van hoe handig je jezelf acht met Linux / FreeBSD - je moet in staat zijn om problemen op te kunnen lossen - zou ik overwegen om ofwel Linux MDADM RAID te gebruiken of ZFS toe te passen en de ZFS-tax te betalen.

Ik zie overigens niet duidelijk een reden om ZFS te draaien omdat je voornamelijk media opslaat en ik weet niet hoe essentieel die media voor je is (en je moet sowieso toch backups maken).

Mijn advies - heel ouderwets - Linux software RAID met MDADM. Dan kun je starten met 3 x disks in RAID5 (minimum) en later - pas als het nodig is - voeg je een 4e schijf toe en 'grow' je de array van 3 naar 4 disks.

Het nadeel is dat je met 3 schijven moet beginnen en niet twee. Het voordeel is dat je naar behoefte kunt uitbreiden en dat je 66% bruikbare ruimte oplevert en als je er nog een schijf bij plaatst wordt dat 75% (ten opzichte van de ruwe capaciteit).

ZFS mirrors kan ook prima, maar dan zit je vast op slechts 50% en je moet schijven in paren toevoegen. Je start met twee schijven en als je wilt uitbreiden moet je er nog twee toevoegen. ZFS kost je in feite een schijf extra (duurder dan UnRAID :+ ). Als je een ZFS RAIDZ maakt met 4 schijven (drie heeft geen zin want je kunt niet naar 4 uitbreiden) dan heb je ook 75% bruikbare capaciteit maar dan moet je dus alle 4 de disks nu kopen, wat je juist niet wilde.

Maar waarom wil je iets zelf bouwen, is een kant-en-klare NAS niet de beste keuze voor je? Je hebt ooit een slechte ervaring gehad maar wat ging er precies mis en is dat een reden om een moderne 4-bay NAS bij voorbaat af te serveren?

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 04-04-2020 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

@Q zoals je in het andere forumdeel ziet op de nerd foto heb ik ook nog wel de beschikking over wat andere kant en klare NAS systeempjes. de QNAP die ik thuis heb staan vind ik een drama ding. Ik kan het maar geen fijn OS vinden. Teveel aan elkaar geplakt met allerlei UI's en daarbij zoveel extra's dat ik me teveel moet aanpassen.Daarnaast heb ik veel te maken gehad met wat 2 en 4 Bay NASjes waarbij er met 1 NAS een keer de RAID5 corrupted raakte waardoor alle data verdween .. (dus niet eens een HDD die failde maar gewoon de gehele raid5 wat dan op basis van de door de fabrikant gebouwde firmware niet eens fatsoenlijk meer te repareren was.. ) .. Daarom wil ik zelf wat meer in control zijn ;)

Ik heb liever een linux distri met daarop bijv. een NAS OS zoals Unraid/OMV of bijv. Freenas waarbij ik op dit moment nog geen ervaring heb met Unraid en Freenas. Betalen voor unraid zou inderdaad gezien het prijskaartje best kunnen.

Grootste gemis aan mijn kant is de kennis/mogelijkheid om 'extra' HDD's aan de gen8 te kunnen hangen zodat je bijv. dus meer disken kan toevoegen zodat je met ZFS of wat dan ook kan werken. (dus wat heb je nodig om extern bijv. UNRAID meer disken te kunnen aanbieden, want ik heb best wel veel oude HDD's liggen die het naar mijn idee gerust nog wat jaar blijven doen.

Aangezien ik wel meer dan 3 HDD's ter beschikking heb, kan ik wat gaan testen en ook zien in hoeverre de RAID5 uitgebreid kan worden als ik elke keer een HDD vervang en dan de raid expand

Ik ben dan ook aan het testen en zit niet vast aan een OS. Mij is het nu om het even. Ik wil er ook maar 2 dingen mee: opslag via SMB en NFS en meer hoeft het apparaat niet te doen. (ja SNMP is leuk)

Pagina: 1 ... 221 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.