Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Raven schreef op zondag 2 juni 2019 @ 11:37:
[...]
Oeh :D
* Raven checkt profiel: Woonplaats België
Is het enigszins betaalbaar zo'n kast internationaal te versturen? O-)
15 of 20 euro dacht ik via dpd. Is wel oud model,stacker, 1nvan die eerste...

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

SadisticPanda schreef op zondag 2 juni 2019 @ 12:44:
[...]

15 of 20 euro dacht ik via dpd. Is wel oud model,stacker, 1nvan die eerste...
Als je daarmee doelt op pricewatch: Cooler Master CM Stacker STC-T01 , dan ben ik geïnteresseerd :)
(Geen idee of dat de eerste Stacker was :? )

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 02-06-2019 13:05 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Raven schreef op zondag 2 juni 2019 @ 11:24:
Mocht ik nog een STC-T01 of een andere kast met veel cdrombays kunnen krijgen, dan is het een kwestie van 5.25" modules met 3.5" hotwap bays bestellen, die zijn er genoeg :)
Ik vind die bays alleen altijd zo idioot duur of op zo'n manier gemaakt dat de koeling niet optimaal is en de fan waarschijnlijk een hoop herrie maakt! :/

Zoiets, maar dan goedkoper zou ik ideaal vinden : pricewatch: Icy Dock Black Vortex MB074SP-1B 3.5” SATA HDD 4 in 3 Hot-S...

En een wat normaler ontwerp kan ook geen kwaad :)
Raven schreef op zondag 2 juni 2019 @ 13:05:
Als je daarmee doelt op pricewatch: Cooler Master CM Stacker STC-T01 , dan ben ik geïnteresseerd :)
(Geen idee of dat de eerste Stacker was :? )
Dat zijn de eerste en echte inderdaad! }) 8) _O_

Doe troep van een paar jaar geleden is niet eens de naam waard! :F

Gelukkig waren ze ook snel weer verdwenen!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

@Raven hij lijkt er wel op. Moet kijken. Heb zo een en ook een chieftec variant staan op zolder. De ene is in gebruik als server, de andere staat ernaast stof te happen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

SadisticPanda schreef op zondag 2 juni 2019 @ 20:24:
@Raven hij lijkt er wel op. Moet kijken. Heb zo een en ook een chieftec variant staan op zolder. De ene is in gebruik als server, de andere staat ernaast stof te happen :D
En elke van de twee staat stof te happen? :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Raven schreef op maandag 3 juni 2019 @ 08:53:
[...]

En elke van de twee staat stof te happen? :P
Kan van hier niet zien...ze staan op zolder bij ouders. Zal eens zien. Ik stuur je wel PM vanavond of morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:42
Not sure if allowed, maar deze deal is leuk voor de nas/homeserver upgrade:

4gb ddr4 ram voor 12.99 @amazon

aanbieding alweer verlopen

[ Voor 15% gewijzigd door LigeTRy op 12-06-2019 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-09 19:52
Ik ben op zoek naar advies ter vervanging van mijn onzuinige build van 2010. Dit is een G34 met een (trage) 8-core opteron en 64GB ECC. Uiteraard een ZFS fileserver, die door de jaren heen steeds meer standaard server taken heeft gekregen.
Anno 2019 wil ik een wat krachtigere server neerzetten die minder verbruikt. De storage en norco 4u case wil ik hergebruiken. Verder is een remote-KVM of IPMI module absoluut een vereiste, en ik wil eigenlijk ook weer (minstens) 64GB ECC erin proppen. Grotendeels ten behoeve van ZFS, maar ik draai ook regelmatig wat VM's dus voor minder doe ik het niet. Laatste eis is ten minste 8 SATA poorten en een 10gbps aansluiting is ook welkom. Budget is rekbaar en ik ben geenszins merkgebonden, hoewel de Opteron meer dan z'n geld waard is geweest het afgeloppen decennium.
Zijn er momenteel platforms of wellicht zelfs componenten die een nobrainer zouden moeten zijn? Iemand hier recentelijk een vergelijkbare build gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:00
zzattack schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:10:
Ik ben op zoek naar advies ter vervanging van mijn onzuinige build van 2010. Dit is een G34 met een (trage) 8-core opteron en 64GB ECC. Uiteraard een ZFS fileserver, die door de jaren heen steeds meer standaard server taken heeft gekregen.
Anno 2019 wil ik een wat krachtigere server neerzetten die minder verbruikt. De storage en norco 4u case wil ik hergebruiken. Verder is een remote-KVM of IPMI module absoluut een vereiste, en ik wil eigenlijk ook weer (minstens) 64GB ECC erin proppen. Grotendeels ten behoeve van ZFS, maar ik draai ook regelmatig wat VM's dus voor minder doe ik het niet. Laatste eis is ten minste 8 SATA poorten en een 10gbps aansluiting is ook welkom. Budget is rekbaar en ik ben geenszins merkgebonden, hoewel de Opteron meer dan z'n geld waard is geweest het afgeloppen decennium.
Zijn er momenteel platforms of wellicht zelfs componenten die een nobrainer zouden moeten zijn? Iemand hier recentelijk een vergelijkbare build gedaan?
Met de eisen die je hebt ga je nooit echt een low-power machine neerzetten, denk ik. IPMI is al 10 Watt.
Zou het acceptabel zijn om je servers uit te laten en alleen in te schakelen indien nodig met Wake-On-Lan?

Heb je een doel-wattage qua idle verbruik in gedachten dat je als grens hanteert? (wat is je verbruik nu?)
Mijn 24-disk storage server doet al 150Watt idle.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:28
Verder is een remote-KVM of IPMI module absoluut een vereiste,
Een van de Supermicro H11SSL-xx SP3 Epyc bordjes is een alternatief, persoonlijk er zeer tevreden over, en heeft ondersteuning van beide.

Edit: Het enige minpunt dat ik met het bord heb is de lange bios boot tijd, maar dat is standaard met alle Supermicro borden.
en ik wil eigenlijk ook weer (minstens) 64GB ECC erin proppen. Grotendeels ten behoeve van ZFS,
Hoewel ik zelf ook 64GB heb is het eigenlijk niet nodig, kijk maar zelf naar je huidige geheugen verbruik onder je eigen zwaarste praktijk belasting, heb er zelf wel voor gekozen daar op mijn server elke avond er ongeveer 15 actieve gebruikers zijn.

Die GB per TB is eigenlijk alleen van toepassing voor zware (als in Shell/ING) database servers, je video files worden toch elke keer van de HDD gelezen, en die passen ook makkelijk in 16/32GB geheugen.

Maar uiteraard doet meer geen kwaad.
Laatste eis is ten minste 8 SATA poorten en een 10gbps aansluiting is ook welkom.
Geen probleem en je kan kiezen tussen ook nog eens 8x SATA of SAS extra.
Iemand hier recentelijk een vergelijkbare build gedaan?
Niet recent, maar nog steeds redelijk nieuw.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Epyc 7281 Tray€ 708,-€ 708,-
1MoederbordenSupermicro H11SSL-NC€ 434,32€ 434,32
8Interne harde schijvenHGST Ultrastar He12 (SATA, 512e, ISE), 12TB€ 402,81€ 3.222,48
1NetwerkadaptersIntel X520-DA2€ 188,08€ 188,08
8Geheugen internKingston KSM26ES8/8ME€ 68,05€ 544,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 5.097,28

Lijkt overdreven zwaar, maar wordt gebruikt door 9 huishoudens, en dan valt de prijs ook wel weer mee.

[ Voor 3% gewijzigd door player-x op 15-06-2019 09:00 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@SadisticPanda @nero355
Staat er eindelijk een STC-T01 in de PW, mét langs brengen in overleg (heb geen auto+chauffeur) reageert de verkoper niet :/

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik kom de laatste tijd dit soort dingen tegen :
- https://www.servethehome....-epyc-3251-mitx-platform/
- https://www.asrockrack.co...470D4U2-2T#Specifications
- https://www.servethehome....yzen-server-motherboards/

Zit daar misschien wat bruikbaars tussen voor jou ?
Raven schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 10:22:
@SadisticPanda @nero355
Staat er eindelijk een STC-T01 in de PW, mét langs brengen in overleg (heb geen auto+chauffeur) reageert de verkoper niet :/
Balen man! :-(

Stuur me effe een DM met je woonplaats dan kijken we effe of ik iemand zover kan krijgen om zijn Stacker te verkopen als je een beetje in de buurt woont ;) >:) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jup :/ , denk dat ie niet reageert omdat ik de reistijd noemde, die per OV overigens 2* zo lang is als met de auto :X
nero355 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 15:40:
Stuur me effe een DM met je woonplaats dan kijken we effe of ik iemand zover kan krijgen om zijn Stacker te verkopen als je een beetje in de buurt woont ;) >:) :+
Eanske ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

CRAP! Waarom woon je nou in Duitsla... ehh... zo ver weg in het oosten! :P Dat gaat hem dus niet worden... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 20:29

aawe mwan

Wat ook leuk is:

dcm360 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 21:35:
@GioStyle Nadeel van dat kaartje is wel dat je een moederbord nodig hebt dat een x16 slot kan opdelen in 4-maal x4. Als dat niet kan is het ineens een vrij duur kaartje voor een enkel M.2 slot.
Inderdaad, bedankt voor de waarschuwing. Moederborden waarbij een slot in de BIOS is om te zetten is van x16 naar x4x4x4x4 blijken wel gewoon te bestaan, was me nog nooit opgevallen.

Intussen heb ik ook andere, goedkopere PCIe kaartjes gevonden voor meerdere m.2 SSD's:
  • 1x NVMe (achterkant) op PCIe + 2x SATA (voorkant) zonder SATA controller
  • 5x SATA (voorkant) met een 5-poorts JMicron SATA controller op PCIe
    (is langzaam: hooguit 3 drives tegelijk halen de maximale snelheid van SATA)
Ik kijk momenteel naar SSD drives van 2TB en bij de merken waar ik naar kijk scheelt 2,5" op SATA of m.2 op SATA misschien een tientje.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@aawe mwan :

Dit misschien iets : https://nl.hardware.info/...plek-voor-vier-nvme-ssdrs :?

€ 50 is niet echt al te duur als je het echt nodig hebt ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

@nero355 Mijn waarschuwing geldt ook voor dat kaartje: zonder moederbord dat dergelijke kaartjes ondersteund kan er maar 1 SSD in. Wil je iets hebben dat werkt ongeacht de ondersteuning van het moederbord, kan je het beste kijken naar iets met een ASM2824-chip (intikken van ASM2824 in je favoriete zoekmachine zou producten ermee moeten opleveren), of misschien dit ding: pricewatch: Highpoint SSD7102

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

dcm360 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 20:50:
@nero355
Wil je iets hebben dat werkt ongeacht de ondersteuning van het moederbord, kan je het beste kijken naar iets met een ASM2824-chip
Die heb ik ook zien staan, maar die kost momenteel enkele honderden euro's.

Je had vroeger PCIe 1 to 4 Multiplier Cards, die ze gebruikten voor het aansluiten van extra videokaarten voor cryptomining. Die werkten wel op alle moderne moederborden en zo'n kaartje kost nu nog maar een paar tientjes. Helaas zijn die altijd maar x1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

dcm360 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 20:50:
@nero355 Mijn waarschuwing geldt ook voor dat kaartje: zonder moederbord dat dergelijke kaartjes ondersteund kan er maar 1 SSD in.
Dat lijkt me uiteraard in alle gevallen een eis waar je niet omheen kan :)
Wil je iets hebben dat werkt ongeacht de ondersteuning van het moederbord, kan je het beste kijken naar iets met een ASM2824-chip (intikken van ASM2824 in je favoriete zoekmachine zou producten ermee moeten opleveren)
ASMedia is van ASUS dus best raar dat ze die zelf niet gebruiken :?
of misschien dit ding: pricewatch: Highpoint SSD7102
Die is/was een beetje duur! :P

Het kan trouwens ook allemaal kant en klaar en in één keer goed : pricewatch: Kingston DCP1000 3,2TB
Zitten 4x 800 GB SSD's in en zijn ook nog eens fatsoenlijk beveiligd tegen stroomuitval! >:) 8)

Maar die is ook een beetje duur... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

nero355 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 17:09:
[...]

Dat lijkt me uiteraard in alle gevallen een eis waar je niet omheen kan :)
Klopt, maar de vraagsteller lijkt in dit geval niet over een moederbord te beschikken die dat kan
[...]

ASMedia is van ASUS dus best raar dat ze die zelf niet gebruiken :?
Marktsegmentatie en kosten zijn denk ik het antwoord. De doelgroep voor dergelijke kaartjes heeft waarschijnlijk een moederbord dat het kan, en de chip (met integratie op het pcb) lijkt best prijzig te zijn. Asus kan uiteraard ook een dergelijk kaartje uitbrengen, maar verwacht die ook eerder voor €200 dan €50.
[...]

Die is/was een beetje duur! :P

Het kan trouwens ook allemaal kant en klaar en in één keer goed : pricewatch: Kingston DCP1000 3,2TB
Zitten 4x 800 GB SSD's in en zijn ook nog eens fatsoenlijk beveiligd tegen stroomuitval! >:) 8)

Maar die is ook een beetje duur... :+
Tja, hangt er maar net van af wat je wil :+ Zelf overweeg ik om binnenkort een setje Intel 660P-schijven op een kaartje met een ASM2824 te zetten, dat lijkt op dit moment de manier te zijn om extreem goedkoop toch nog wat performance te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelpa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 20:37
Raven schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 19:06:
[...]

Jup :/ , denk dat ie niet reageert omdat ik de reistijd noemde, die per OV overigens 2* zo lang is als met de auto :X

[...]

Eanske ;)
Ben je zo hard op zoek naar een STC-T01 ? Ik heb er ook nog een op zolder staan. Ik kan wel eens kijken of die nog compleet is, en zou ze eventueel wel op ons kantoor in Utrecht kunnen krijgen moest je interesse hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

roelpa schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 21:01:
[...]

Ben je zo hard op zoek naar een STC-T01 ? Ik heb er ook nog een op zolder staan. Ik kan wel eens kijken of die nog compleet is, en zou ze eventueel wel op ons kantoor in Utrecht kunnen krijgen moest je interesse hebben.
Tenzij jij een alternatief weet met evenveel cdrombays ;) Cooler Master weet er in ieder geval geen en bij 2e hands rack-cases met 3.5" hot swap bays loop ik tegen hetzelfde issue aan: Te groot/zwaar om te versturen :/

Utrecht is qua OV wel te doen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 23-06-2019 10:00 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 13:08
Ik was net op zoek naar een nieuwe NAS, wordt vandaag toch niet de nieuwe Raspberry PI 4 aangekondigd! Met de quad core cpu, 1 Gb ethernet en USB3 lijkt een redelijk performante NAS ineens voor weinig geld binnen handbereik. Ik heb meteen de 2GB versie besteld (de 4GB was al uitverkocht in de Belgische verkoopskanalen).

Het originele plan voor de nieuwe NAS was deze die momenteel in de kelder staat gewoon te vervangen. Deze heeft bijna 10j op de teller, hij verdient een goed pensioen. Echter, ik overweeg nu om de nieuwe ook als mediaplayer in te zetten langs de TV. Dit is een eerste bedenking, schiet me niet meteen af als dit een slecht idee is :)
Veel vereisten heb niet. (Nog) geen 4k TV, weinig eigen media (ik kijk tegenwoordig vooral Netflix), geen speciale extra's die moeten meedraaien (PiHole draait al op een andere RPI bv).
Ik moet zelf nog verder m'n plan en vereisten uitwerken maar ik hoor al graag de meningen over het inzetten van de nieuwe RPI als NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
beste mede tweakers,

Na helaas foutieve informatie had ik een NZXT H440 (https://imgur.com/a/mM8Ux8p) gekocht waar 11x 3.5" in zou passen.... (nu blijkt slechts 5x).

Ik zoek een case waar ik het volgende in kan stoppen...

12x 3,5" HDD & 4x 2.5" SSD's met deze info kwam ik via de tweakers vergelijker op de case van NZXT, helaas onjuiste info (zelfs op hun eigen site....)

suggesties zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Dutch2007 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:07:
Na helaas foutieve informatie had ik een NZXT H440 (https://imgur.com/a/mM8Ux8p) gekocht waar 11x 3.5" in zou passen.... (nu blijkt slechts 5x).

12x 3,5" HDD & 4x 2.5" SSD's met deze info kwam ik via de tweakers vergelijker op de case van NZXT, helaas onjuiste info (zelfs op hun eigen site....)
Ze passen er wel in alleen is het wel wat extra werk, Heb zelf ook 12x 3.5'' en 5x 2.5'' er in zitten dus het past wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XKsDOCNOGgmI1LG8g4GRLdfo/full.jpg

Heb montage band gebruikt om 2 HHDs boven elkaar te plaatsen, je hebt alleen wel een berg schroefjes nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
Ah, ik wil gerust iets knutsellen aan de storage/server, maar geen ducktape oplossing :-P

1 bay, 1 HDD

https://azerty.nl/product...4129-n-rack-uitvoering-4u

kan ik met zo iets 11x hdd kwijt en dan met 1 of meerdere 5 1/4" daar dan nog een maar extra mee / door kwijt? iemand daar ervaring mee? |:( 8)7

[ Voor 52% gewijzigd door Dutch2007 op 25-06-2019 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dutch2007 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:07:

Ik zoek een case waar ik het volgende in kan stoppen...

suggesties zijn welkom.
Je hebt gewoon de verkeerde besteld of gekregen :
- pricewatch: NZXT H440 Zwart <- De oude met maar 5 stuks inderdaad!
- pricewatch: NZXT H440 New Edition Zwart/Rood <- De nieuwe met 11 stuks! :)

Je moet wel helaas wat extra brackets bestellen... Vind ik altijd zo jammer van die gekke fabrikanten :-(

EDIT :
Blijkbaar niet!
rikadoo schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:14:
Ik heb de New Edition ook, met 9 hdd`s, maar de brackets zaten er gewoon bij.

Komt gewoon compleet :)

Dus NZXT H440 -> omruilen voor de NZXT H440 New Edition
:)

[ Voor 14% gewijzigd door nero355 op 26-06-2019 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Dutch2007 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 21:09:
Ah, ik wil gerust iets knutsellen aan de storage/server, maar geen ducktape oplossing :-P
Dat is echt geen ducktape oplossing hoor, niet origineel, maar wel super stevig, en je houd pressies genoeg ruimte over voor airflow tussen de HDDs, zonder dat het de flow belemmerd.

Ga echt geen 10x He12 HDDs van totaal €4200 monteren met een houtje touwtje oplossing. 8)7

Montage/ophangband wordt gebruikt om leidingen en dergelijke op te hangen, en is gewoon een stevig montage materiaal, ik heb de mijne geloof ik bij praxis of misschien gamma gekocht, je hebt een afstand van ongeveer 33mm hart op hart nodig, en schroeven met een platte kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
player-x schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 01:14:
[...]

Dat is echt geen ducktape oplossing hoor, niet origineel, maar wel super stevig, en je houd pressies genoeg ruimte over voor airflow tussen de HDDs, zonder dat het de flow belemmerd.

Ga echt geen 10x He12 HDDs van totaal €4200 monteren met een houtje touwtje oplossing. 8)7

Montage/ophangband wordt gebruikt om leidingen en dergelijke op te hangen, en is gewoon een stevig montage materiaal, ik heb de mijne geloof ik bij praxis of misschien gamma gekocht, je hebt een afstand van ongeveer 33mm hart op hart nodig, en schroeven met een platte kop.
Wellicht een beetje te negatief verwoord O-)

Zoek iig een case waar ik zonder extra modificaties (als een hdd kapot is, wil ik het liefste de storage server niet eens uit te hoeven zetten) de schijven in kan stoppen.

Heb nu 2x USB3 naar 4x SATA aansluiting, maar in 1 case is natuurlijk handiger/makkelijker.

En buiten dit heb ik op de ssd's nu geen TRIM status *wordt niet door gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 20:40
Gaat er echt zo vaak een disk kapot dat je niet heel even je server uit kan zetten? Dan doe je echt iets verkeerd... Als je gaat voor 'echte' hotswap moet je nog steeds heel precies weten welke disk je er uit moet rukken. Dus moet je alles labelen, zowel softwarematig als hardwarematig...

Ik neem liever het zekere voor het onzekere, en zet de server uit, vervang de schijf, boot de machine, en kijk ook even actief of de pool netjes gaat resilveren.

Als je echt hotswap wil, kan je naar zoiets kijken:

https://www.xcase.co.uk/c...su-and-rails-complete-kit

Of zoiets:
https://www.xcase.co.uk/c...nt-cases/products/316-pro

[ Voor 22% gewijzigd door FireDrunk op 26-06-2019 10:09 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
FireDrunk schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:08:
Gaat er echt zo vaak een disk kapot dat je niet heel even je server uit kan zetten? Dan doe je echt iets verkeerd... Als je gaat voor 'echte' hotswap moet je nog steeds heel precies weten welke disk je er uit moet rukken. Dus moet je alles labelen, zowel softwarematig als hardwarematig...

Ik neem liever het zekere voor het onzekere, en zet de server uit, vervang de schijf, boot de machine, en kijk ook even actief of de pool netjes gaat resilveren.

Als je echt hotswap wil, kan je naar zoiets kijken:

https://www.xcase.co.uk/c...su-and-rails-complete-kit

Of zoiets:
https://www.xcase.co.uk/c...nt-cases/products/316-pro
Neuh, schijven lopen al een jaartje of 6, toevallig deze week nog een seagate ge RMA'd omdat ie sinds mei ofzo toch teveel bad-sectors had.

Denk eerder gewoon "persoonlijke voorkeur" of hoe je 't wil definieren :-) :+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 00:29:
[...]

Je hebt gewoon de verkeerde besteld of gekregen :
- pricewatch: NZXT H440 Zwart <- De oude met maar 5 stuks inderdaad!
- pricewatch: NZXT H440 New Edition Zwart/Rood <- De nieuwe met 11 stuks! :)

Je moet wel helaas wat extra brackets bestellen... Vind ik altijd zo jammer van die gekke fabrikanten :-(
Ik heb de New Edition ook, met 9 hdd`s, maar de brackets zaten er gewoon bij.

Komt gewoon compleet :)

Dus NZXT H440 -> omruilen voor de NZXT H440 New Edition

Edit:

Zie foto`s: rikadoo in "Storage showoff topic - 20+ TB storage systems"

[ Voor 6% gewijzigd door rikadoo op 26-06-2019 17:07 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 08:20
Vraagje,

Ik heb de volgende hardware nog liggen:

CPU: AMD A6-6400 series
MOBO: Gigabyte GA-F2A88XM-D3H
RAM: 4GB (2x2) crucial DDR3

Dit ligt momenteel te verstoffen, en eigelijk zou ik hier graag een paar HDD's voor kopen om een nas setup te maken, aangezien ik deze nog niet heb.

Zou dit draaien met bijvoorbeeld FREENAS, of is dit een beetje te zwak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Falqoon schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:04:
CPU: AMD A6-6400 series
MOBO: Gigabyte GA-F2A88XM-D3H
RAM: 4GB (2x2) crucial DDR3

Zou dit draaien met bijvoorbeeld FREENAS, of is dit een beetje te zwak?
Moet prima draaien, maar zou alleen er nog 4 of 8GB ram bij prikken.

Uit mijn eigen ervaring is de recommandatie van 1GB per TB zwaar overdreven voor een media server, maar 8GB of meer is zeker wel welkom als ZFS zijn huishouding ding doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

FreeNAS (of beter gezegd ZFS) verwacht toch ECC-RAM?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Laatst online: 18-09 20:40
Verwacht is een groot woord. Het wordt aangeraden, maar verplicht is het niet.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
player-x schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:24:
[...]

Moet prima draaien, maar zou alleen er nog 4 of 8GB ram bij prikken.

Uit mijn eigen ervaring is de recommandatie van 1GB per TB zwaar overdreven voor een media server, maar 8GB of meer is zeker wel welkom als ZFS zijn huishouding ding doet.
Is het niet handig om het huidige geheugen er uit te halen en een nieuwe 8gb er in te stoppen, ipv bijprikken?

pricewatch: Corsair CMV8GX3M1A1333C9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• player-x
Raven schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:27:
Nee, het hoopt er alleen op, maar is zeker niet nodig voor een thuis NAS.

Non-ECC ZFS is vele malen veiliger voor je data integriteit, dan ext4 of NTSF file systeem van een NAS of server zelfs met ECC, daar ZFS zich zelf controleert.

Denk dat deze auto analogie redelijk op gaat.
  • FAT - een jaren 60 auto zonder gordels.
  • NTFS & ext4 - een jaren 70 auto met een heup gordeltje
  • ZFS - een moderne auto met ABS, 3 punts gordel en airbags.
  • ZFS + ECC - voegt daar nog eens zij impact airbags aan toe.
Ik denk dat het een redelijke analogie is.

Ik heb in mijn server zelf ook ECC zitten, maar alleen omdat ik al een server bord gebruik, en ECC geheugen op zich zelf niet zoveel duurder is dan gewoon geheugen, de kosten zitten voornamelijk in de dure mobo's.

Een goede back-up van je data is onmeetbaar belangrijker dan ECC, zelf gebruik ik BuddyBackup voor mijn off-site back-up.

Edit:
Persoonlijk denk ik dat een UPS/net-filter en een degelijke PSU je al meer bescherming geven dan ECC.
Falqoon schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:09:
Is het niet handig om het huidige geheugen er uit te halen en een nieuwe 8gb er in te stoppen, ipv bijprikken?
Als je twee keer 8GB er in prikt is ook prima.

[ Voor 5% gewijzigd door player-x op 27-06-2019 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
player-x schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:13:
Als je twee keer 8GB er in prikt is ook prima.
Dat snap ik, maar ik wil echter met weinig budget iets leuks maken, met de spullen die ik heb liggen. 16gb ram aanschaffen vind ik wat te veel, en nu zit er maar twee keer 2gb in, wat wellicht iets te weinig is. Maar één nieuw bankje van 8 is misschien wel goed genoeg?

Ik ben van plan om twee keer 3 of 4 tb schijven er in te hangen raid5, of het nieuwe zfs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

De vraag is met name wat je nog meer wil doen met het apparaat behalve storage. Een huisgenoot van me heeft een nas/virtualisatieserver gecombineerd in 1 apparaat met 8GB geheugen en loopt met gebruik van enkele containers en storage op ZFS niet tegen limieten aan. Met 4GB voor puur een nas met ZFS zou je nog wel weg kunnen komen, en als het toch te weinig blijkt te zijn kan je altijd nog geheugen vervangen of bijplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Falqoon schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:34:
Dat snap ik, maar ik wil echter met weinig budget iets leuks maken, met de spullen die ik heb liggen. 16gb ram aanschaffen vind ik wat te veel, en nu zit er maar twee keer 2gb in, wat wellicht iets te weinig is. Maar één nieuw bankje van 8 is misschien wel goed genoeg?
Zou ik voor 2x 4GB gaan daar je dan volledig gebruik maakt van je geheugen controller, en/of kijk in V&A, of vraag in je vrienden kring of ze misschien nog geheugen over hebben, een een oude PC die toch alleen maar ligt te stofhappen.
Ik ben van plan om twee keer 3 of 4 tb schijven er in te hangen raid5
Wat voor een data ga je op je server zetten, en hoe belangrijk is het, dat is best wel belangrijk voor dat er advies wordt gegeven wat voor een file systeem je gaat gebruiken en welke type raid eventueel wel of niet nodig is.
of het nieuwe zfs?
ZFS is niet zo nieuw meer hoor, is ook al bijna 15j oud. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
Ik ga wel even rondkijken wat ik kan scoren.
player-x schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:48:
Wat voor een data ga je op je server zetten, en hoe belangrijk is het, dat is best wel belangrijk voor dat er advies wordt gegeven wat voor een file systeem je gaat gebruiken en welke type raid eventueel wel of niet nodig is.
Foto's (en een paar filmpjes). Fotografie is een grote hobby van me, maar op het moment sla ik alles op een externe HDD op, daar wil ik van af.

Ik wil dus eigelijk twee schijven hebben, één voor de data, één als backup zodat wanneer de ene weg valt ik toch altijd nog mijn spulletjes heb. Alle belangrijke shoots moeten eigelijk daarna nog naar een soort van automatisch naar een cloud omgeving, dit kun je best prima regelen met FreeNAS lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Falqoon schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:40:
Hou het lekker cheap en koop desnoods wat tweedehands : RAM werkt of werkt niet en over het algemeen gaat het ook niet snel stuk! :)
Foto's (en een paar filmpjes). Fotografie is een grote hobby van me, maar op het moment sla ik alles op een externe HDD op, daar wil ik van af.

Ik wil dus eigelijk twee schijven hebben, één voor de data, één als backup zodat wanneer de ene weg valt ik toch altijd nog mijn spulletjes heb.
Ik zou dan twee aparte mirrors aanmaken en daarop alles opslaan :)
Alle belangrijke shoots moeten eigelijk daarna nog naar een soort van automatisch naar een cloud omgeving, dit kun je best prima regelen met FreeNAS lijkt me.
Geen idee, maar is denk ik hoe dan ook wel wat voor te verzinnen gezien de grote community eromheen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

FireDrunk schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:08:
Gaat er echt zo vaak een disk kapot dat je niet heel even je server uit kan zetten?
Dat valt me wel op bij My Playhouse, dat daar zo vaak een disk uitvalt.

Maar nee, ik zou hot swap willen op mijn NAS, gewoon om een disk te kunnen verwisselen zonder de kast te moeten openschroeven (minder dan 1 keer per jaar).

Maar intussen begin ik te wennen aan het idee dat in de nabije toekomst de "disks" van mijn NAS gewoon een paar m.2 SSD's op een PCIe kaartje zijn. Dan maar openschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Falqoon schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:40:
Dat is best belangrijke data, dan zou ik HGST Ultrastar hdd's nemen, want hoewel in het verleden behaalde resultaten geen garantie zijn voor de toekomst, heeft HGST wel de allerbeste track-record van alle hdd leveranciers, en zou ik de 20~25% extra kosten er graag voor uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
Nog één dingetje. Overal lees ik dat intel sterk word aangeraden. Zal de genoemde CPU van mij dit trekken, of is het eigelijk al een verloren zaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@Falqoon : Als mijn G1820 gewoon 1 Gbps volgooit dan moet die A6-6400 dat ook wel kunnen IMHO :)

Nou ik erover nadenk : Zelfs mijn Atom 2830 haalt dat! Of de nieuwe Raspberry Pi 4 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Falqoon schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:17:
Nog één dingetje. Overal lees ik dat intel sterk word aangeraden. Zal de genoemde CPU van mij dit trekken, of is het eigelijk al een verloren zaak?
Die CPU houd de 100MB doorvoer van je Gbit net werk wel bij hoor, er waren zelfs mensen die een nu +10j oude Intel Atom 210 CPU's gebruikte voor ZFS, en die haalde nog steeds iets van 60~70MB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 17:15:
@Falqoon : Als mijn G1820 gewoon 1 Gbps volgooit dan moet die A6-6400 dat ook wel kunnen IMHO :)

Nou ik erover nadenk : Zelfs mijn Atom 2830 haalt dat! Of de nieuwe Raspberry Pi 4 :D
Mijn vorige router-pc was voorzien van een Atom N270, die haalde rond de 900Mbps met 2 wget's naar dev-null zonder ook maar iets aan optimalisatie te doen :P , CPU-load +/-40%.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaydreamBelieve
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 17:41
Mijn huidige debian based nas gaf deze week zijn eerste smart error na 6 jaar. Ik ben naar een vervanging aan het kijken. Ik zat eerst aan een DS918+ met 4x 8TB te denken, echter ik wil iets meer flexibiliteit denk ik.

Daarom denk ik nu aan freenas met de volgende config. Doel is een homeserver met voldoende opslag (de 6x 6TB in RAID Z2 + een tweetal vm's. (1 als docker host voor postgresql, unifi, portainer etc), de ander voor nextcloud ofzoiets. Deze op de 1TB SSD hier hoef ik niet direct een mirror voor) en het os op de kleine disk. Ik zou ook 8TB disks kunnen doen enkel vind dat voor raidZ2 net te duur worden. De 16GB RAM is voor nu waarschijnlijk genoeg kan ik altijd een reepje bijprikken later indien nodig. Een alternatief voor de case zou ook nog de pricewatch: BitFenix Phenom Mini-ITX Zwart kunnen zijn. Ben ik nog iets vergeten of heb ik ergens gefaald in mijn keuzes?

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 103,99€ 103,99
1MoederbordenSupermicro X11SCH-LN4F€ 260,56€ 260,56
6Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 6TB€ 185,-€ 1.110,-
1BehuizingenFractal Design Define Mini€ 73,50€ 73,50
1Geheugen internCrucial CT16G4RFS4266€ 89,-€ 89,-
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 94,04€ 94,04
1Solid state drivesIntel 545s 2,5" 128GB€ 30,30€ 30,30
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 106,66€ 106,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.868,05

[ Voor 1% gewijzigd door DaydreamBelieve op 29-06-2019 17:38 . Reden: info over ram keuze toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@DaydreamBelieve : Hou het alsjeblieft bij die Fractal kast!

De BitFenix is leuk als LANparty case of zo, maar lijkt me erg ellendig als DIY NAS kast :/

Daarnaast zou het weleens zo kunnen zijn dat de Fractal kast een optionele SATA backplane heeft als accessoire, zoals sommige kasten met een dergelijke HDD gedeelte hebben ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaydreamBelieve
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 17:41
nero355 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 17:55:
@DaydreamBelieve : Hou het alsjeblieft bij die Fractal kast!

De BitFenix is leuk als LANparty case of zo, maar lijkt me erg ellendig als DIY NAS kast :/

Daarnaast zou het weleens zo kunnen zijn dat de Fractal kast een optionele SATA backplane heeft als accessoire, zoals sommige kasten met een dergelijke HDD gedeelte hebben ?!
De fractal kast voldoet precies kwa aantal bays (er zit nog een 5,25 naar 3,5 converter in) en ik verwacht geen schijven meer toe te voegen dus hou het daar dan bij. Die bitfenix ziet er idd leuk uit maar de nas verdwijnt toch ergens achter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
Zo, even een laatste check voordat ik bestel.

Ik heb het systeem als volgt samen gesteld:

1ProcessorsAMD A6-6400K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte F2A88XM-D3H€ 0,-€ 0,-
2Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 4TB€ 114,-€ 228,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox E500L Zilver (closed)€ 38,50€ 38,50
1VoedingenCorsair VS350€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial BX500 120GB€ 18,99€ 18,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 285,49

Hierbij heb ik het moederbord, cpu en voeding al, geheugen word geregeld.

Ik zou de twee schijven, ssd + kast nog moeten aanschaffen.

Dit systeem zou dus zoals al eerder vermeld alleen puur opslag moeten regelen. Al denk ik dat er nog wel meer in zit mocht ik meer willen doen.

Raden jullie FreeNAS aan of iets van OpenMediaVault? Ik ben geen server maniac, maar een developer. Ik zal er op zich wel uitkomen met de setup, en anders heb ik altijd nog collega's van de hosting.

Ik wil gewoon een stabiel systeem om mijn foto's en video's op te slaan (home grade) het zal niet zo snel loslopen dat er twee disks kapot gaan. Lijkt me dus prima om RAID1 te draaien..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ScoTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-09 10:29
Falqoon schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:10:
Zo, even een laatste check voordat ik bestel.
Lijkt mij een prima optie voor een simpele FreeNas, heb zelf geen ervaring met OpenMedia. FreeNas is eenvoudig op te zetten, waar je mssh tegen aanloopt is het maken van een Windows Share (om deze toegankelijk te krijgen) maar hier staan prima tutorials op youtube, waarin je binnen 15 min. het draaiende heb.

En tot slot een Raid config is GEEN backup. Besef dit even goed dus ik weet niet hoe lief je fotos en video's zijn? Anders zou ik de belangrijkste nog offsite backupen (hetzij Cloud) ook hierin heeft Freenas mooie opties.
Dit is even een afweging die je moet maken natuurlijk.

Succes en have fun met de build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
ScoTech schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:21:
[...]

Lijkt mij een prima optie voor een simpele FreeNas, heb zelf geen ervaring met OpenMedia. FreeNas is eenvoudig op te zetten, waar je mssh tegen aanloopt is het maken van een Windows Share (om deze toegankelijk te krijgen) maar hier staan prima tutorials op youtube, waarin je binnen 15 min. het draaiende heb.

En tot slot een Raid config is GEEN backup. Besef dit even goed dus ik weet niet hoe lief je fotos en video's zijn? Anders zou ik de belangrijkste nog offsite backupen (hetzij Cloud) ook hierin heeft Freenas mooie opties.
Dit is even een afweging die je moet maken natuurlijk.

Succes en have fun met de build.
Thanks voor je response. Ik kies voor FreeNAS.

Ik weet heel goed dat een raid config geen backup is. Echter, hoe ik het nu doe, is helemaal onveilig, en dat probleem wil ik tackelen. Hele belangrijke shoots en dergelijke zal elders bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 10:22:
@SadisticPanda @nero355
@SadisticPanda @nero355 Gelukkig reageerde er iemand anders wel, heb er nu een staan :D

Nu de rest van de componenten uitzoeken, helaas was V&A aangeboden: Supermicro X10SL7-F - Xeon E3-1231 V3 - 32 GB Ram aangeboden al verkocht :/

Zijn er shops waar je voor een leuk prijsje dergelijke hardware als soort van upgrade-kit kunt krijgen? 't hoeft niet nieuwste van het nieuwste te zijn, als het idle-verbruik en prijskaartje maar niet belachelijk hoog zijn :P Zit al rond te kijken in de V&A, Ebay en Marktplaats.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

@Raven

Ik heb gewoon gewoon customer hardware erin zitten. Draait meer dan genoeg en komen vaak met genoeg sata poorten om voor te kunnen + een domme non raid sata controller kost geen drol :D

Probleem is veel van die (oudere) ex-server dingen dat ze vaker heel wat power bevatten maar ook heel wat power slikken. Kan je beter soms investeren in nieuwere non server componenten die toch zuiniger zijn. Gewoon AMD ryzen kopen als je ECC wilt, veel cores en ecc voor weinig geld :D

Voor ex server materiaal kan je beste op ebay kijken inderdaad. Mss ook op 2ehands (belgische tegenhanger van marktplaats).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:57
player-x schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:13:
[...]
Een goede back-up van je data is onmeetbaar belangrijker dan ECC, zelf gebruik ik BuddyBackup voor mijn off-site back-up.
:+ Heel terecht verhaal over de kracht van ZFS en dan BuddyBackup gebruiken voor je offsite-backups i.p.v. ZFS send/recv.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

SadisticPanda schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:49:
@Raven

Ik heb gewoon gewoon customer hardware erin zitten. Draait meer dan genoeg en komen vaak met genoeg sata poorten om voor te kunnen + een domme non raid sata controller kost geen drol :D
Dat er consumenten hardware is dat overweg kan met ECC-RAM weet ik, ik heb echter nog geen bewijs (wel discussies) gezien over of de ECC-functionaliteit wel daadwerkelijk gebruikt wordt. Daar is blijkbaar nog geen bewijs voor, althans, toen ik daar een tijdje terug naar zocht niet.
Probleem is veel van die (oudere) ex-server dingen dat ze vaker heel wat power bevatten maar ook heel wat power slikken. Kan je beter soms investeren in nieuwere non server componenten die toch zuiniger zijn.
Gewoon AMD ryzen kopen als je ECC wilt, veel cores en ecc voor weinig geld :D
Daarom gaf ik ook idle aan ;) , 't ding zal alleen als NAS gebruikt worden en dat verbruikt nou niet bepaald veel CPU-power. Voor de enkele keer dat de CPU flink belast moet worden is het korte hoge verbruik niet zo erg.
Voor ex server materiaal kan je beste op ebay kijken inderdaad. Mss ook op 2ehands (belgische tegenhanger van marktplaats).
Die had ik nog niet bekeken, thanks :)

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:00
Raven schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:27:
ZFS vereist geen ECC maar ZFS zonder ECC geheugen draaien is eigenlijk het punt van ZFS missen.

https://louwrentius.com/please-use-zfs-with-ecc-memory.html

Wil je FreeNAS gebruiken omdat het gewoon een handige distro is, prima.
Vind je ZFS gewoon een fijne file system beheer tool, prima.
Vind je Windows of Linux met MDADM fijn, doe dat.

Maar wie denkt de veiligheid van ECC geheugen niet nodig te hebben, heeft ZFS ook niet nodig.

;)

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 03-07-2019 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik wil een DIY NAS bouwen, mogelijk FreeNAS maar dat terzijde.
Hiervoor heb ik twee (om mee te beginnen) 2,5" externe Seagates op de kop getikt. Mijn ervaring met disks is dat ze kapot gaan (of eigenlijk al zijn) de eerste paar GB's c.q. dagen of pas na jaren.
Warmen jullie je disks voor voordat je ze in productie neemt en zo ja hoe of wat doen jullie?

Het probleem is in dit geval wanneer ik de disks uit de behuizing ga halen, het krijgen van garantie een stuk moeilijker gaat worden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

De vorige keer dat ik zoiets gedaan heb, heb ik de schijven eerst een paar dagen via USB wat te doen gegeven. Dat was met misschien wat matige behuizingen en een wat matige USB-controller niet heel erg een succesverhaal, maar de schijven waren in ieder geval even bezig.

Wat betreft garantie heb ik bedacht dat het redelijk lijkt om een defecte schijf uit de behuizing te halen om te pogen data er af te krijgen, en vandaar de behuizing eenmalig geopend in te leveren. In hoeverre winkels daar in mee gaan heb ik nog niet hoeven proberen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

dcm360 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 00:56:
De vorige keer dat ik zoiets gedaan heb, heb ik de schijven eerst een paar dagen via USB wat te doen gegeven. Dat was met misschien wat matige behuizingen en een wat matige USB-controller niet heel erg een succesverhaal, maar de schijven waren in ieder geval even bezig.
Ik heb nu beide disks met dd éénmaal vol geschreven, ik ga dit nog een of twee maal herhalen denk ik.
Wat betreft garantie heb ik bedacht dat het redelijk lijkt om een defecte schijf uit de behuizing te halen om te pogen data er af te krijgen, en vandaar de behuizing eenmalig geopend in te leveren. In hoeverre winkels daar in mee gaan heb ik nog niet hoeven proberen overigens.
Dat is wel een goeie inderdaad, dat vind ik nog een redelijke denkwijze :+

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 22:14

Kortfragje

......

Heb hier een zestal 5TB disks in een coolermaster centurion case zitten (link).

Nu wil ik deze uitbreiden naar 8TB disks, maar deze disks hebben (iig voor WD en seagate) geen standaard mounting holes in het midden van de disk en dat zorgt dus voor problemen.

Nu heb ik wel een toshiba disk gevonden met de standaard holes (de 8TB X300), maar liever wil ik toch WD disks gebruiken (noem het bijgeloof).

Ik kan helaas nergens een 5,25"-> 3.5" adapter vinden die geschikt is voor de disks met alleen schroefgaten aan de voor en achterkant, slechts adapters die een schroefje in het midden vereisen. Weet iemand een plek om ze te kopen?

http://www.gjpvanwesten.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• player-x
Kortfragje schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:27:
Nu wil ik deze uitbreiden naar 8TB disks, maar deze disks hebben (iig voor WD en seagate) geen standaard mounting holes in het midden van de disk en dat zorgt dus voor problemen.
Uhhh, alle HDDs die ik ooit heb gezien, hebben gewoon 3 schroefgaten aan de zijkant en 2 aan de onderzijde.

Ook bv de WD Red hebben ze gewoon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CYHID8kvKMFcS5g6ALhAXEaX/full.jpg

Zelf zou ik op het moment deze HGST Ultrastar He10 (SATA 6Gbps, 4Kn ISE + Power Disable Pin), 8TB zolang de voorraad strekt, dit is op het moment de beste HDD (HGST maakt tot nu toe de beste HDDs) voor de beste prijs (normaal ruim €100 duurder), enige nadeel is dat hij ''Power Disable Pin'' heeft, een functie die in data centers gebruikt wordt, maar waardoor je als je een sata powerconnector hebt met 3V, HDD het niet doet.

Deze video lecht het probleem uit met een oplossing, maar er zijn er meerdere oplossingen.
  1. Sloop de 3V pin uit je HDD. (zou ik zelf niet doen)
  2. Plak de 3V pin af, (redelijke goede oplossing)
  3. Gebruik een Molex naar SATA power adapter. (werkt goed maar ben zelf geen fan van Molex)
  4. Knip gewoon de 3V kabel door op je voeding kabel van je PSU. (betrouwbaarste oplossing)
Vriend van me heeft de zelfde HDDs maar dan 6x He10 10TB uitvoering in zijn server zitten, hij heeft gewoon de 3V kabel van de SATA power connector door geknipt, en afgeschermd met krimpkous (isolatie tape kan ook), je kan later indien je echt de 3V weer nodig hebt (zeer onwaarschijnlijk), de kabel weer vast solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 22:14

Kortfragje

......

Had zelf een Seagate IronWolf ST8000VN0022 waarbij het gaatje miste (https://superuser.com/que...n-seagate-8-tb-hard-drive). Met WD reds 8TB had ik er 3 die het gat wel hadden (zelfde etiket als jij laat zien) en 1 die het niet had....

Wellicht gewoon verstandig naar een fysieke winkel te gaan om te kijken wat ik koop.

Goeie tip van de HSGT's trouwens!

http://www.gjpvanwesten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

player-x schreef op maandag 8 juli 2019 @ 20:31:
  1. Sloop de 3V pin uit je HDD. (zou ik zelf niet doen)
  2. Knip gewoon de 3V kabel door op je voeding kabel van je PSU. (betrouwbaarste oplossing)
Vriend van me heeft de zelfde HDDs maar dan 6x He10 10TB uitvoering in zijn server zitten, hij heeft gewoon de 3V kabel van de SATA power connector door geknipt, en afgeschermd met krimpkous (isolatie tape kan ook), je kan later indien je echt de 3V weer nodig hebt (zeer onwaarschijnlijk), de kabel weer vast solderen.
Ik zou gewoon de SATA connector modificeren, want als het goed is kan je die gewoon heel makkelijk aanpassen op voorwaarde dat het zo'n model is :
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0f/SATA_power_cable.jpg/1200px-SATA_power_cable.jpg
Effe de achterkant eraf halen, kabel weghalen, isoleren, en de achterkant van de connector weer erop clicken zonder de 3.3 Volt kabel :)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

Voor mensen die graag een "grote" DIY NAS willen bouwen, ik ben met precies hetzelfde bezig en probeer videos te maken over elke stap. Een paar maanden geleden was ik al bezig met de behuizing, nu bespreek ik de rest van de hardware. :)

Hopelijk voor de mensen hier interessant, niet bedoelt als video spam!

---update
Tweede video over het bouwen van server is ook uit! In plaats van een nieuwe post een edit, zal hierna stoppen met posten, deze videos zijn niet bedoeld om het topic over te nemen! :)

--update
Een nieuwe video uit, Proxmox installatie van start tot finish, inclusief het configureren van updates, een ZFS Pool aanmaken en het overzetten van een ISO file en aanmaken van een VM!

--update
Een nieuwe video die wat dieper in ZFS duikt en enkele verschillen tegenover traditionele RAID uitlegt en hoe je een betere random performance met ZFS kunt bereiken!

--update 2019-09-30
The journey continues!

Inmiddels een video over hoe je in ZFS een mirror pool aanmaakt en verschillende manieren om data te migreren:

En een video over het vervangen van de standaard ventilatoren voor Noctua inclusief geluid testen en temperatuur grafieken:

Nog een update, dit keer over Firmware problemen die ik met mijn nieuwe Seagate schijven had, inclusief een fix!

--update 2019-12-08
Laatste video in deze serie, ik heb het over enkele punten van de build en hoe dingen hebben uitgepakt + performance. Daarnaast ook wat toekomst plannen, wat is HA-HA denk je? :)

[ Voor 84% gewijzigd door Quindor op 08-12-2019 18:01 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• player-x
Interessant, een gezond verstand build, voor een extreme DIY thuis build, feel geluk en plezier met bouwen, en je mag van mij iig meer updates plaatsen. :D
Quindor schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 22:41:
---update
Tweede video over het bouwen van server is ook uit! In plaats van een nieuwe post een edit, zal hierna stoppen met posten, deze videos zijn niet bedoeld om het topic over te nemen! :)
Na, ik denk dat het prima is als je meer video's plaats van deze build tot hij klaar is, en eventuele latere wijzigingsupdates als er dingen veranderen in je build.

Goede uitleg en delen van deze informatie is imho juist de reden van dit topic, het is een tijd geleden sinds iemand hier over zo een grote build heeft gedaan, en er uitgebreide post over deed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vyi39tW0RNPm1ji6lBgi59cO/full.jpg

[ Voor 76% gewijzigd door player-x op 25-08-2019 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Ik ben van plan mijn oude I3 pc met 8 gig intern geheugen om te bouwen tot een nas met 4 schijven van elk 2TB en in een raid 5 configuratie (freenas) maar ik zoek hiervoor nog een geschikte raid controller. In mijn zoektocht zag ik deze: https://nl.aliexpress.com...1602_8,searchweb201603_53

Nu is mijn vraag: is dit wel geschikt voor raid 5? Er staat namelijk: support RAID0, RAID1 en RAID10, ik mag aannemen dat ie dan toch ook RAID 5 support? Zo nee, hebben jullie advies welke dan wel te nemen welke niet al te duur zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door vwtune op 06-09-2019 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

@vwtune Met FreeNas heb je geen raid-controller nodig, in plaats van raid5 op een controller kan je veel beter raid-z gebruiken. Dus als je al voldoende sata-poorten hebt dan hoef je geen controller toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
dcm360 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:22:
@vwtune Met FreeNas heb je geen raid-controller nodig, in plaats van raid5 op een controller kan je veel beter raid-z gebruiken. Dus als je al voldoende sata-poorten hebt dan hoef je geen controller toe te voegen.
Oke dat wist ik niet, in mijn geval zou ik dan RAID z1 moeten gebruiken (dan kan er 1 schijf uitvallen)
Mijn moederboard heeft helaas niet genoeg sata poorten, dus eigenlijk hoef ik dan alleen een sata expension boardje aan te schaffen, freenas installeren op een usb stick en de boel configureren op RAID-Z1? of zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• player-x
vwtune schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:44:
Oke dat wist ik niet, in mijn geval zou ik dan RAID z1 moeten gebruiken (dan kan er 1 schijf uitvallen)
Mijn moederboard heeft helaas niet genoeg sata poorten, dus eigenlijk hoef ik dan alleen een sata expension boardje aan te schaffen, freenas installeren op een usb stick en de boel configureren op RAID-Z1? of zie ik nog iets over het hoofd?
FreeNAS en Linux zijn beide een optie, FreeNAS is iets flexibeler en beginners vriendelijk en ondersteund ook gewoon Z0/1/2/3 en en op Linux is Z0/1/2/3 heel misschien iets betrouwbaarder maar iig de uitgebreidere optie indien nodig, er is genoeg geschreven over de voor en nadelen van beide, doe een Google voor een vergelijk tussen de opties zou ik zeggen.

Als je maar 2 sata poorten hebt zou ik deze controller nemen, en heb je er nog twee over Delock PCIe Hybrid 4 x internal SATA 6 Gb/s die poorten kan je gebruiken voor bv:
  • Een boot goedkope SSD, nieuw/tweedehands, is een stuk betrouwbaarder dan een USB stick.
  • En als het een download server wordt, kan je er eventueel (later) een 2.5'' HDD in zetten voor als download en/of MP3 schijf te gebruiken, heeft als voordeel lager energie verbruik en langere levensduur van je HDDs daar ze dan minder uren hoeven te draaien.
Uiteraard kan je beide ook later toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

vwtune schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:53:
Ik ben van plan mijn oude I3 pc met 8 gig intern geheugen om te bouwen tot een nas met 4 schijven van elk 2TB en in een raid 5 configuratie (freenas) maar ik zoek hiervoor nog een geschikte raid controller. In mijn zoektocht zag ik deze: https://nl.aliexpress.com...1602_8,searchweb201603_53

Nu is mijn vraag: is dit wel geschikt voor raid 5? Er staat namelijk: support RAID0, RAID1 en RAID10, ik mag aannemen dat ie dan toch ook RAID 5 support? Zo nee, hebben jullie advies welke dan wel te nemen welke niet al te duur zijn?
vwtune schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:44:
Heb je dit Topic ook maar een beetje doorgelezen of gericht gezocht met de Search :?

HINT : De meesten gebruiken hier Linux of FreeBSD i.c.m. ZFS en de Onboard SATA AHCI Controller of eventueel een LSI based HBA met de 2008/2308/3008 I/O CPU die daarop zit!

Zo'n HBA haal je voor € 50 of zo op eBay inclusief 2x SAS naar 4x SATA kabel waarmee je 8 poorten erbij krijgt ;)

Succes alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 19:50

Ravefiend

Carpe diem!

Nog een leuke tip voor de DIY NAS bouwers on a small budget: bij Amazon.de staat de Western Digital 4 TB Elements Desktop USB 3.0 Externe harde schijf - WDBWLG0040HBK-EESN op zijn laagste prijs van 79 €, oftewel een prijs per GB van €0,020. Daarin zit normaal gezien de pricewatch: WD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 4TB die los toch tenminste € 92,90 kost.

Het zet me allezins wel weer aan't denken om mijn 6 x 2 TB WD Greens in RAIDZ2 toch eindelijk eens te vervangen ... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Ravefiend schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 19:36:
, oftewel een prijs per GB van €0,020.
Dan is de pricewatch: HGST Ultrastar He8 (SATA, 512e SE), 8TB imho interessanter, want in die prijs van €0.20 moet je ook nog eens de prijs per poort mee rekenen, en mijn voorkeur gaat toch uit naar HGST, vast iets duurder, met bewezen betrouwbaarheid, al hoewel dat uiteraard geen garantie is voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend

Ravefiend

Carpe diem!

player-x schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 22:32:
[...]
Dan is de pricewatch: HGST Ultrastar He8 (SATA, 512e SE), 8TB imho interessanter, want in die prijs van €0.20 moet je ook nog eens de prijs per poort mee rekenen, en mijn voorkeur gaat toch uit naar HGST, vast iets duurder, met bewezen betrouwbaarheid, al hoewel dat uiteraard geen garantie is voor de toekomst.
Wel ja, met het verhaal van Western Digital versus HGST deel ik zonder meer je mening. In het verleden zou ik ook HGST boven WD zou nemen, maar het blijven tenslotte twee merknamen onder dezelfde kap (ref. ook nieuws: Western Digital begint met uitfaseren HGST-merknaam.

Het kan zekers ook interessant zijn om de opteren voor 8TB schijven zoals je aanhaalt en ja, zelf zou ik er ook een extra controller (pakweg 50 à 60 €) nodig hebben want mijn Intel SASUC8I (LSI 1068e) pakt geen schijven groter dan 2TB. Hoe dan ook, als je naar een RAIDZ1/2 toe wilt dan heb je tenminste 5 of 6 schijven nodig en dat wordt met 8TB schijven toch een flink stukje duurder versus 4TB. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:03
Mwoah voor een Z2 kun je beginnen met 4 disks. Of dat zinng is, is een tweede natuurlijk.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend

Ravefiend

Carpe diem!

Loekie schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:49:
Mwoah voor een Z2 kun je beginnen met 4 disks. Of dat zinng is, is een tweede natuurlijk.
Het kan zekers maar niet echt zinnig in mijn optiek, zowel in netto storage capaciteit alsook read/write speeds. :)

https://calomel.org/zfs_raid_speed_capacity.html

4x 4TB, raidz2 (raid6), 7.5 TB, w=204MB/s , rw=54MB/s , r=183MB/s
6x 4TB, raidz2 (raid6), 15.0 TB, w=429MB/s , rw=71MB/s , r=488MB/s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:03
Eens, ga hier van het weekend naar een 12 disk array ondanks kleine perfomance impact.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
  • Laatst online: 23-01 13:38
Het is mij niet geheel duidelijk of welk mobo of cpu nu precies geschikt is voor ECC. Ik wil graag beginnen aan ZFS en een leuk systeempje bouwen. Maar ik ben nieuw met zowel ECC als ook ZFS. In welke hoek moet ik zoeken om een houdbare start te maken? Kan ik een willekeurig mobo en mem met ECC pakken en daar de cpu op die past? Want de cpu kan, zo lijkt het, niet filteren op ECC.

In de basis is het bedoeld voor backup naast de huidige Synology’s bij mijn ouders en bij mij. In de toekomst wil ik dat omsteken en ZFS als basis nemen, nadat ik het een beetje onder de knie heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
In de regel, alle server moederborden, de meeste workstation moederborden, en sommige AM4 moederborden.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Mwa, vanwege het "doet die het of doet die het niet" verhaal dat we al een keer eerder hebben gehad in dit Topic of ergens anders op GoT zou ik daarbij echt goed opletten, want het lijkt erop dat je echt de Ryzen Pro CPU's moet hebben en een moederbord die daarvoor echt bedoeld is!

Dus niet een of ander random fancy Gaming model of zo...

Om die reden zou ik ook eerder geneigd zijn om een Intel G5400 op een leuk AsRock Rack of Supermicro moederbord te knallen wat bedoeld is voor de E3 Xeon modellen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Sppak schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 17:45:
Het is mij niet geheel duidelijk of welk mobo of cpu nu precies geschikt is voor ECC. Ik wil graag beginnen aan ZFS en een leuk systeempje bouwen. Maar ik ben nieuw met zowel ECC als ook ZFS. In welke hoek moet ik zoeken om een houdbare start te maken? Kan ik een willekeurig mobo en mem met ECC pakken en daar de cpu op die past? Want de cpu kan, zo lijkt het, niet filteren op ECC.

In de basis is het bedoeld voor backup naast de huidige Synology’s bij mijn ouders en bij mij. In de toekomst wil ik dat omsteken en ZFS als basis nemen, nadat ik het een beetje onder de knie heb.
pricewatch: ASRock Rack X470D4U

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
Hmm, dan moet ik mijn verwachtingspatroon toch wat naar boven zetten. Ik had een andere prijsklasse voor ogen. Maar wat ik overal lees over ZFS, zou dat het wel waard moeten zijn. Het maakt de drempel wel enigszins hoger om er zomaar even mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Sppak schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 06:24:
Hmm, dan moet ik mijn verwachtingspatroon toch wat naar boven zetten. Ik had een andere prijsklasse voor ogen. Maar wat ik overal lees over ZFS, zou dat het wel waard moeten zijn. Het maakt de drempel wel enigszins hoger om er zomaar even mee te beginnen.
Het valt mee.

Dat board heeft een ingebouwde videokaart, waardoor je (als je 'm als server gebruikt), geen losse videokaart hoeft te gebruiken.

Daarbij heeft 'ie 8 SATA poorten on-board. :)
(Die je bij voorkeur niet gebruikt voor één array van 8 disks omdat 2 van de 6 op een andere interne controller zitten. Lees de review maar.)

Het is niet een goedkoop board en ECC RAM is net wat duurder, maar persoonlijk vind ik dit het wel waard. Ryzen Pro zie ik het nut niet zo van in. De Ryzen 5 3600 snapt bijvoorbeeld prima ECC en gaat als de brandweer.

Het board heeft zijn gekkigheden, nuttig hoe dan ook de uitgebreide review van ocf81 te lezen. Maar los van die gekkigheden vind ik het een heel fijn serverboard voor een thuisserver. (Hij draait hier Proxmox VE met ZFS. Ik heb geen aparte NAS.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
Soow, das een stevige processor en ook een stevige prijs trouwens. Maar wederom kan ik niet zondermeer vinden dat deze ECC ondersteunt. Ik had verwacht dat dit gewoon in de specs zou staan, maar ik vind het alleen maar via forums.

Edit: Moet het mem ook registered zijn, trouwens?

[ Voor 10% gewijzigd door Sppak op 15-01-2020 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 11:02
Sppak schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 09:31:
Soow, das een stevige processor en ook een stevige prijs trouwens. Maar wederom kan ik niet zondermeer vinden dat deze ECC ondersteunt. Ik had verwacht dat dit gewoon in de specs zou staan, maar ik vind het alleen maar via forums.

Het moet niet registered zijn.

Overigens moet het ook geen ECC hebben, maar dat wordt door velen wel aangeraden. Als je dat niet hebt ben je mogelijk met je data integriteit aan het spelen als er een bitflip is in het geheugen. Bitflips zijn zeldzaam, maar ze bestaan wel.

Er zijn hier vast leden die dat veel uitgebreider kunnen uitleggen (en mij willen verketteren omdat ik zeg dat ECC geen absolute verplichting is :+ ).

Zijn er overigens niet een paar goedkope Intel i3's die ECC ondersteuning hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
Die i3's lijken er wel te zijn. Samen met misschien een iets goedkoper mobo, maar dat zijn zo te zien ook maar enkele tientjes. Dus laat het misschien een €100-150 verschil op het geheel zijn. Als je er jaren op kunt draaien, dan is dat te overzien.

Wat betreft dat ECC geheugen moet ik daar sowieso niet op bezuinigen. Als ik het zo lees, dan levert het toch veel veiligheid voor de data en daar doe ik het tenslotte voor. De totaalprijs van het geheel geeft mij alleen het gevoel dat ik er veel te weinig mee voor ogen heb t.o.v. het kunnen van het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Giesber schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:16:
Zijn er overigens niet een paar goedkope Intel i3's die ECC ondersteuning hebben?
Wat ik al zei : G5400 bijvoorbeeld, maar ook de i3 modellen hebben ECC Support als het goed is :)

Over het algemeen is het tot nu toe altijd zo geweest :
- Gxxxx serie
- i3 serie
- E3 Xeon serie

En daar voorbij zit je aan een ander socket vast en ga je richting Xeon E5/E7 modellen die ECC+Registered Buffered RAM willen en dat soort meuk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Sppak schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 09:31:
Giesber schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:16:
Het moet niet registered zijn.

Overigens moet het ook geen ECC hebben, maar dat wordt door velen wel aangeraden.
Het is in deze belangrijk op te letten hoe je iets zegt:
- Het mag ECC hebben, maar dat is niet verplicht
- Het kan NIET registered zijn, want dat bord (en mogelijk alle AM4-borden) pikken alleen unbuffered (wat de meer gebruikelijke naam is van unregistered, dat 'register' is een buffertje op de geheugenmodule).

Registered DIMM = RDIMM
Unbuffered DIMM = UDIMM = het 'normale' geheugen wat je ook in je PC of laptop kan stoppen.

De pricewatch heeft een speciaal filter om unbuffered ECC geheugen te vinden: Wel ECC, niet Registered.

Overigens lees ik bij dat bord wel: "For Picasso Ridge and Raven Ridge CPUs, ECC is only supported with PRO CPUs"

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Paul schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:27:
[...]
Overigens lees ik bij dat bord wel: "For Picasso Ridge and Raven Ridge CPUs, ECC is only supported with PRO CPUs"
Nu zijn die series wel de APU's, en daarvan is de meerwaarde op dat bord toch al matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
Helder allemaal. Allemaal niet vereist, maar wel verstandig om te wil je het max uit ZFS halen.

Dan ga ik eens wat huiswerk doen en kijken waar ik op uit ga komen. Het een investering voor enkele jaren en doorgaans niet opnieuw te krijgen data, dus mag iets meer kosten.

Bedankt allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
nero355 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 19:45:
[...]

Mwa, vanwege het "doet die het of doet die het niet" verhaal dat we al een keer eerder hebben gehad in dit Topic of ergens anders op GoT zou ik daarbij echt goed opletten, want het lijkt erop dat je echt de Ryzen Pro CPU's moet hebben en een moederbord die daarvoor echt bedoeld is!

Dus niet een of ander random fancy Gaming model of zo...

Om die reden zou ik ook eerder geneigd zijn om een Intel G5400 op een leuk AsRock Rack of Supermicro moederbord te knallen wat bedoeld is voor de E3 Xeon modellen :Y)
Nu zat ik te kijken welke mobo’s interessant kunnen zijn. Maar nu viel het me op dat veel borden wel de ECC modules ondersteunen, maar draaien als NON-ECC. Dan heb je er nog geen bal aan voor ZFS of zie ik dat verkeerd? Is dat ook de discussie waar hierboven naar word verwezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sppak schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 16:39:
Nu zat ik te kijken welke mobo’s interessant kunnen zijn. Maar nu viel het me op dat veel borden wel de ECC modules ondersteunen, maar draaien als NON-ECC. Dan heb je er nog geen bal aan voor ZFS of zie ik dat verkeerd? Is dat ook de discussie waar hierboven naar word verwezen?
Helaas wel... ;(

Is echt iets om goed op te letten, want voor je het weet zit je met ECC RAM in een moederbord dat wel ECC RAM accepteert, maar niks ermee doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
1ProcessorsIntel Core i5-6400T Tray€ 102,65€ 102,65
1MoederbordenSupermicro X11SSM-F (Retail Pack)€ 210,-€ 210,-
1BehuizingenThermaltake XaserIII V2000A€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston KSM26ES8/8ME€ 51,36€ 51,36
1VoedingenCooler Master Real Power RS450€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 364,01

Volgens mij kom ik toch iedere keer weer hier een beetje op uit. De enkele tientjes die te besparen zijn lonen niet de moeite, heb ik de indruk. De voeding en kast heb ik al, dus die wilde ik opnieuw inzetten.

Wat betreft het geheugen ben ik geneigd om voor dual channel te gaan, maar 8GB zou voldoende zijn om te beginnen. Als ik dan de 4GB modules bekijk, dan heb je voor die prijs ook de 8GB module. Is dual channel aan te raden?

Edit: Ohja, schijven heb ik ook nog een aantal van liggen, maar misschien beter nieuwe bestellen? Als ik het goed begrepen heb is het beter om geen NAS schijven te nemen, dus kunnen het goedkopere schijven zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Sppak op 22-01-2020 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 11:02
Die i5 processor ondersteunt geen ECC geheugen. Een niet al te duur alternatief zou een Pentium Gold G5400 kunnen zijn.

Misschien kan je naar de nieuwere generatie Supermicro moederborden kijken, dan kan je er eventueel een Core i3-9100(F) of zo opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
Ohja, dat was ik bij deze cpu vergeten te checken. Ik ging er eigenlijk vanuit dat deze dat ook had, aangezien de i3 het wel heeft.

Wat betreft het mobo, dat verklaart waarom het niet bij de eerste reeks stond op hun eigen site. Ik moest even verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sppak schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:42:
De voeding heb ik al, dus die wilde ik opnieuw inzetten.
Zou ik niet doen : 2004 is alweer !! 16 !! jaar geleden!

Je kan nu hele leuke voedingen voor een redelijk bedrag kopen die lekker veel SATA aansluitingen hebben :)
Edit: Ohja, schijven heb ik ook nog een aantal van liggen, maar misschien beter nieuwe bestellen? Als ik het goed begrepen heb is het beter om geen NAS schijven te nemen, dus kunnen het goedkopere schijven zijn.
Hoe kom je daarbij :?

Zowel NAS als non-NAS HDD's zijn prima bruikbaar en de HDD's die je al hebt liggen kan je opzich ook wel meenemen, zodat je bepaalde data altijd dubbel hebt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
Vindt jij de leeftijd dan het grootste bezwaar of het gebrek aan veel sata aansluitingen? Want die sata's zijn zo bijgeprikt met molex.

Wat betreft die NAS schijven, dat vatte ik op uit de TLER discussie hier. Maar wellicht heb ik dat verkeerd begrepen. Aangezien ik nog geen ervaring heb met ZFS zijn dit soort dingen lastig in te schatten voor mij. Nu zul je ergens moeten beginnen, maar aangezien het niet om enkele tientjes gaat bij een dergelijk systeem is een goede basis natuurlijk wenselijk.

Edit: De schijven dit ik heb zijn uit mijn 500GB drives en nog wat andere oudere schijven, dus wellicht zijn een 3-tal WD blue schijven in Z wel beter.

[ Voor 13% gewijzigd door Sppak op 25-01-2020 09:41 ]

Pagina: 1 ... 220 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.