Nieuwe Proxmox/NAS server. Advies gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 20:06
Ik sta op het punt om een nieuwe Proxmox server aan te schaffen ter vervanging van de oude.
Ik maak gebruik van 8 16TB Seagate Exos schijven. Wilde ze graag net als de vorige hotswappable hebben.
Deze draaien (haha) op ZFS. De focus ligt echt op gebruiksgemak, aanpasbaarheid en betrouwbaarheid

Het systeem wordt voornamelijk gebruikt voor backup's, Plex en aanverwanten en wat encodeer/compileer projectjes. Ook wil ik binnenkort een extra GPU doorgeven aan een VM om een werkstation van te maken.
Op dit moment gebruik ik ongeveer 15 containers. Ik vroeg me af of ik in mijn lijst nog dingen over het hoofd zie?

Ik zou bijvoorbeeld de oude HBA kunnen hergebruiken. Dit is een oude M1015.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 469,-€ 469,-
1MoederbordenASRock Rack X470D4U2-2T€ 402,07€ 402,07
1ControllersLSI SAS HBA 9300-8i Single controller€ 310,99€ 310,99
1BehuizingenSilverstone CS381€ 299,-€ 299,-
2KabelsInter-Tech 1m 2xSFF 8643€ 20,95€ 41,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 39,95€ 39,95
2VentilatorenNoctua NF-A12x25 PWM, 120mm€ 26,-€ 52,-
4Geheugen internSamsung M391A4G43MB1-CTD (32GB ECC UDIMM)€ 212,96€ 851,84
1VoedingenSilverstone NJ450-SXL€ 179,90€ 179,90
2Solid state drivesIntel DC D3-S4510 2,5" 960GB€ 271,-€ 542,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.188,65

[ Voor 3% gewijzigd door smekkos op 25-02-2020 15:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
Heb te weinig (lees geen) kennis van servers, zie wel dat een 3900x daar precies niet vaak voor gekozen wordt. Als dat voor jouw doeleinden wel nodig is zou ik toch kijken om een deftige koeling toe te voegen daarvoor. En Noctua low profile koelertje zal er nog wel afkunnen gezien het totaal budget...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
Inrage schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:13:
Heb te weinig (lees geen) kennis van servers, zie wel dat een 3900x daar precies niet vaak voor gekozen wordt. Als dat voor jouw doeleinden wel nodig is zou ik toch kijken om een deftige koeling toe te voegen daarvoor. En Noctua low profile koelertje zal er nog wel afkunnen gezien het totaal budget...
De keuze hiervoor is vooral door Plex. Mijn huidige Xeon-E3 gaat continu op zijn bek met transcoderen.
Ik zou hier een GPU voor in kunnen zetten, maar dan zit die weer een slot te bezetten voor 1 functie. Dan toch liever een zware CPU.

Maar zie dat de bijgeleverde wraith prism in ieder geval niet gaat passen. Dat word dus een ander koelertje.

[ Voor 7% gewijzigd door smekkos op 25-02-2020 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik zag je link in het DIY NAS topic. Om eerlijk te zijn heb ik hier geen feedback op inhoudelijk, hele vette bak ben je aan het bouwen.

Mijn gedachte is hooguit dat een hele dikke doos bouwen voor 4 verschillende rollen misschien de boel ook qua beheer/onderhoud en storing impact wat lastiger maakt. Een fout / storing en alles is plat. Je hebt waarschijnlijk al ervaring met een oudere setup van dit dus wie weet is dit allemaal geen punt.

Het alternatief is om verschillende systeempjes te bouwen, bijvoorbeeld media playback scheiden van storage en virtualisatie. Je kunt dan ook spul uitzetten als je het niet nodig hebt, alhoewel stroomverbruik met dit soort budgetten ook niet zo'n punt voor je zal zijn.

Doe er mee wat je wilt.

Mijn NAS staat 99% van de tijd uit. Mijn virtualisatie server gaat aan als ik wat projecties aan het uitproberen ben maar gaat 'snachts uit. De download server sluit af als hij klaar is met downloaden. 1 routertje staat altijd aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Eens met @Q : Proxmox/NAS/HTPC gedoe apart draaien, want je zal niet altijd alles tegelijk nodig hebben! :)

Verder zou ik op het volgende letten :
- Om 100% zeker ervan te zijn dat ECC werkt zou je zomaar eens een Ryzen Pro systeem moeten bouwen i.p.v. wat je nu hebt!
Dat AsRock moederbord zou zomaar nog weleens goed kunnen uitpakken, maar de CPU dus niet ;)
- Als je een videokaart via VT-D achtige toestanden wilt doorgeven dan kan je beter voor een normaal AMD model gaan of een model uit de Workstation series van nVidia en AMD dus Quadro of FireGL modellen, want alleen die werken daamee goed voor zover ik weet ?!

En nog een gek idee : 10 Gbps NIC's ergens vanaf eBay plukken voor weinig :?

Verder blijf ik het raar vinden als men anno 2020 het heeft over transcoderen : Alle GPU's na iets van 2016 of zo kunnen zowel H.265 als H.264 hardwarematig decoderen dus om daar nou een heleboel geld aan uit te geven :o 8)7 :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smekkos
Q schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:10:
Ik zag je link in het DIY NAS topic. Om eerlijk te zijn heb ik hier geen feedback op inhoudelijk, hele vette bak ben je aan het bouwen.

Mijn gedachte is hooguit dat een hele dikke doos bouwen voor 4 verschillende rollen misschien de boel ook qua beheer/onderhoud en storing impact wat lastiger maakt. Een fout / storing en alles is plat. Je hebt waarschijnlijk al ervaring met een oudere setup van dit dus wie weet is dit allemaal geen punt.

Het alternatief is om verschillende systeempjes te bouwen, bijvoorbeeld media playback scheiden van storage en virtualisatie. Je kunt dan ook spul uitzetten als je het niet nodig hebt, alhoewel stroomverbruik met dit soort budgetten ook niet zo'n punt voor je zal zijn.
Bedankt! De vorige server was op basis van een 8 bay DS-380. Best vergelijkbaar maar werd tijd voor een upgrade. Systeem word semi zakelijk ingezet en deels gesponsord door mijn werkgever. Net als de stroomrekening. Storingsgevoelig is wel een dingetje maar mocht het apparaat wat downtime hebben is dat nog geen ramp. Zolang het maar niet te vaak voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
nero355 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:21:
- Om 100% zeker ervan te zijn zou je zomaar eens een Ryzen Pro systeem moeten bouwen i.p.v. wat je nu hebt!
Hebben de Pro modellen voordelen ten opzichte van non pro modellen? Ik kan ze niet vinden. Ook lijkt de 3900 Pro niet leverbaar.
En nog een gek idee : 10 Gbps NIC's ergens vanaf eBay plukken voor weinig :?
Zou kunnen, alleen heb ik dan geen slot meer vrij voor een gpu of extra raid kaart. Het blijft Matx.
Verder blijf ik het raar vinden als men anno 2020 het heeft over transcoderen : Alle GPU's na iets van 2016 of zo kunnen zowel H.265 als H.264 hardwarematig decoderen dus om daar nou een heleboel geld aan uit te geven :o 8)7 :?
Het probleem zit hem dan ook niet in streamen naar desktops of laptops. Het probleem zijn de smart tv's, chromecast's, smartphones en tablets welke in gebruik zijn. Het komt geregeld voor dat er meerdere 4K streams aangevraagd worden. Er zit nu een E3-1284Lv4 in wat welgeteld 1 stream doet. Net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

smekkos schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:38:
Hebben de Pro modellen voordelen ten opzichte van non pro modellen? Ik kan ze niet vinden. Ook lijkt de 3900 Pro niet leverbaar.
Ik zie dat ik gewoon een stuk van de zin ben vergeten... :$

Het gaat namelijk om het volgende : Of ECC werkt en of je daarop kan vertrouwen!

Er zijn namelijk hier en daar wat berichten geweest dat de werking ervan niet gegarandeerd is als je een standaard desktop moederbord+CPU setje uitrust met ECC RAM, want dan werkt het wel (compatibel), maar doet het verder niks! ;)
Zou kunnen, alleen heb ik dan geen slot meer vrij voor een gpu of extra raid kaart. Het blijft Matx.
Hé bah! Koop lekker gewoon een moederbord met wat meer opties voor uitbreiding joh! :Y)
Het probleem zit hem dan ook niet in streamen naar desktops of laptops. Het probleem zijn de smart tv's, chromecast's, smartphones en tablets welke in gebruik zijn. Het komt geregeld voor dat er meerdere 4K streams aangevraagd worden. Er zit nu een E3-1284Lv4 in wat welgeteld 1 stream doet. Net.
Mja, dat valt ook wel op te lossen dankzij iets als een cheapass Xiaomi Mi Box bijvoorbeeld, waarmee gelijk alle verouderde TV's en Chromecast non-Ultra modellen buitenspel worden gezet! :)

Smartphones en Tablets zullen dan ook wel erg oud zijn als ze dat niet aan kunnen...
Is de accu al aan vervanging toe ?! O-) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

nero355 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:48:
[...]
[...]

Mja, dat valt ook wel op te lossen dankzij iets als een cheapass Xiaomi Mi Box bijvoorbeeld, waarmee gelijk alle verouderde TV's en Chromecast non-Ultra modellen buitenspel worden gezet! :)

Smartphones en Tablets zullen dan ook wel erg oud zijn als ze dat niet aan kunnen...
Dat is te kort door de bocht, Plex transcodeerd wanneer de (wifi)stream slecht is, of het bestand te groot, of het geluidsformaat afwijkt. Meestal gaat het om gedownloade content dat gedeeld wordt over het internet naar familieleden en vrienden. Idiotproof alleen wel een grote belasting qua processor.

Wellicht kan TS eens kijken naar een nVidia Quadro om in het systeem te proppen. Dan kan je Plex draaien op Linux of Windows en onbeperkt streams omzetten. Aanraders hier (met h265 en onbeperkte streams zoeken) :
https://developer.nvidia....decode-gpu-support-matrix
Quadro P2000 en hoger zijn over het algemeen geschikt!
Dat bespaart je op CPU een flinke duit gok ik zo, neem dan een Xeon (zodat je ECC goed werkt) die je op V&A kan vinden. Of desnoods een hele server (2U LFF?)

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
[...]

Ik zie dat ik gewoon een stuk van de zin ben vergeten... :$

Het gaat namelijk om het volgende : Of ECC werkt en of je daarop kan vertrouwen!

Er zijn namelijk hier en daar wat berichten geweest dat de werking ervan niet gegarandeerd is als je een standaard desktop moederbord+CPU setje uitrust met ECC RAM, want dan werkt het wel (compatibel), maar doet het verder niks! ;)
Heb al wel berichten gelezen dat het gewoon moet werken maar is zeker iets om in ieder geval goed te controleren. Maar aangezien ik geen pro versie kan vinden is die keuze zo gemaakt.
Hé bah! Koop lekker gewoon een moederbord met wat meer opties voor uitbreiding joh! :Y)
Ik kon geen geschikte atx kastjes vinden met voldoende hotswap bays. Alleen echt lochte supermicro behuizingen! -O-

Heb er zelf ook over na zitten denken om alle 4K bestanden in een aparte bibliotheek te zetten, maar dan moet je weer meerdere versies van hetzelfde bestand bijhouden. Ben het met je eens dat transcoderen niet efficiënt is. Maar het werkt altijd.

En die Android TV dozen kunnen me ook al niet bekoren. De enige welke altijd goed werkt voor mij tot nu toe is een Shield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
Kecin schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:56:
[...]

Dat is te kort door de bocht, Plex transcodeerd wanneer de (wifi)stream slecht is, of het bestand te groot, of het geluidsformaat afwijkt. Meestal gaat het om gedownloade content dat gedeeld wordt over het internet naar familieleden en vrienden. Idiotproof alleen wel een grote belasting qua processor.

Wellicht kan TS eens kijken naar een nVidia Quadro om in het systeem te proppen. Dan kan je Plex draaien op Linux of Windows en onbeperkt streams omzetten. Aanraders hier (met h265 en onbeperkte streams zoeken) :
https://developer.nvidia....decode-gpu-support-matrix
Quadro P2000 en hoger zijn over het algemeen geschikt!
Dat bespaart je op CPU een flinke duit gok ik zo, neem dan een Xeon (zodat je ECC goed werkt) die je op V&A kan vinden. Of desnoods een hele server (2U LFF?)
Die quadro heb ik ook over na zitten denken. Alleen dan zet ik dus meteen al mijn slots vol. Deze word dus ook alleen ingezet voor Plex. Ik kan er dan eigenlijk geen extra GPU meer bijprikken als "werkstation". Later bijprikken kan dan natuurlijk altijd nog. Denk wel dat het een van de betere alternatieven is.

Xeon's heb ik ook nog even bekeken maar het beste wat ik kon vinden voor rond de 500 was een Xeon Silver 4208. En moet je eerlijk bekennen dat ik er niet echt warm voor liep.

De server staat op zolder. Een beetje geluid is niet zo erg. De 2U servers op mijn werk lijken wel straaljagers zo hard als ze staan te janken. Daarom eigenlijk niet naar gekeken. Maar wellicht dat hier ook andere oplossingen voor zijn? 19" krijg ik wel tegen de muur aangezet. Dat is het probleem niet.

Die Exos schijven heb ik bij nader inzien ook al lichtelijk spijt van. Het geluid van die dingen dendert door de houten vloer heen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Ik gebruik een Inter-tech 3U kast met daarin 2 hot swappable Chenbro (of icy dock) 3 x 5,25 naar 4 x 3,5. Dan heb je een niet zo lompe kast maar wel plek voor atx en 8 x hot swappable.

Fans allemaal van Noctua en een stille voeding dus het geheel maakt amper geluid. (Ook de 80mm fans van de drive bays vervangen door Noctua's)

[ Voor 34% gewijzigd door Operations op 29-02-2020 20:35 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
Operations schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:31:
Ik gebruik een Inter-tech 3U kast met daarin 2 hot swappable Chenbro (of icy dock) 3 x 5,25 naar 4 x 3,5. Dan heb je een niet zo lompe kast maar wel plek voor atx en 8 x hot swappable.

Fans allemaal van Noctua en een stille voeding dus het geheel maakt amper geluid. (Ook de 80mm fans van de drive bays vervangen door Noctua's)
Goed idee! Ga hier zoieso een opzetje voor maken. Had er eigenlijk nog niet aan gedacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

smekkos schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:03:
Ik kon geen geschikte atx kastjes vinden met voldoende hotswap bays. Alleen echt lochte supermicro behuizingen! -O-
Ik heb zelf deze 4U kast gekocht. De kast is zeker een stuk groter dan wat je zelf hebt uitgekozen dus de vraag is of dit bij je wens past.

- 8 x hot-swap met 2 x SFF-8087 backlanes. Je bent dus in 1 x klaar.

pricewatch: Inter-Tech IPC 4U-4408

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x5eJuEFQ32k3L6gGcRrbz1HE/full.jpg

Voor wat het waard is.
Operations schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:31:

Ik heb de 2 x 80mm fans vervangen door noctuas die ik (onder Linux) ook nog eens aanstuur via het moederbord op basis van de temperatuur van de harde schijven ;)

Tot nu toe is de kast erg stil en hoeven de fans nooit echt op te spinnen. Er kunnen voorin de kast nog extra 80mm fans gemonteerd worden maar dat heb ik niet gedaan.

Ik moet wel zeggen dat ik voor de koeling van mijn IBM M1015 HBA een PCI Slot fan op 7 volt heb ingezet, wat dus ook extra airflow oplevert. Die koeling is hard nodig, volgens mij is dat wel een stelregel: koel je HBA actief.

[ Voor 43% gewijzigd door Q op 01-03-2020 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Operations
Q schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:25:
[...]

Ik heb zelf deze kast gekocht. De kast is zeker een stuk groter dan wat je zelf hebt uitgekozen dus de vraag is of dit bij je wens past.

- 8 x hot-swap met 2 x SFF-8087 backlanes.

[Afbeelding]

Voor wat het waard is.

[...]

Ik heb de 2 x 80mm fans vervangen door noctuas die ik (onder Linux) ook nog eens aanstuur via het moederbord op basis van de temperatuur van de harde schijven ;)

Tot nu toe is de kast erg stil en hoeven de fans nooit echt op te spinnen. Er kunnen voorin de kast nog extra 80mm fans gemonteerd worden maar dat heb ik niet gedaan.

Ik moet wel zeggen dat ik voor de koeling van mijn IBM M1015 HBA een PCI Slot fan op 7 volt heb ingezet, wat dus ook extra airflow oplevert. Die koeling is hard nodig, volgens mij is dat wel een stelregel: koel je HBA actief.
Ik heb ook nog een 4U inter-tech maar niet deze. Maar deze lijkt mij ook een goede optie. 4U is wel al weer 1 laag hoger dan 3U natuurlijk.

Ik schroef eigenlijk altijd een 40mm (40x10) noctua op het koelblok van LSI 9207/9211/ Dell H200 HBA kaarten.

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

Operations schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:58:
Ik schroef eigenlijk altijd een 40mm (40x10) noctua op het koelblok van LSI 9207/9211/ Dell H200 HBA kaarten.
Zo'n fan kost 50% van de HBA :D Maar het is een prima oplossing.

Ik had zelf nog wat oude Titan slotfans liggen dus het koste mij 0 euro.

De Infiniband kaart die ik heb wordt ook gekoeld met een slotfan en zo zijn 2 pci slots onbruikbaar.
De betere oplossing is dan om een fan plat boven de PCIe kaarten te monteren, Zalman had daar ooit een mooie oplossing voor maar da's nergens meer te koop.

Afbeeldingslocatie: https://louwrentius.com/static/images/nano/4cards.jpg

Hier zitten ook 3 x IBM M1015 naast elkaar dus ik had ook niet echt een andere keuze.

[ Voor 8% gewijzigd door Q op 01-03-2020 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Operations
Q schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:34:
[...]

Zo'n fan kost 50% van de HBA :D Maar het is een prima oplossing.

Ik had zelf nog wat oude Titan slotfans liggen dus het koste mij 0 euro.

De Infiniband kaart die ik heb wordt ook gekoeld met een slotfan en zo zijn 2 pci slots onbruikbaar.
De betere oplossing is dan om een fan plat boven de PCIe kaarten te monteren, Zalman had daar ooit een mooie oplossing voor maar da's nergens meer te koop.

[Afbeelding]

Hier zitten ook 3 x IBM M1015 naast elkaar dus ik had ook niet echt een andere keuze.
Die pci-e fan oplossing zit in sommige Lian Li kasten (Ik heb er een) maar is inderdaad niet meer los te koop. Heb ik ook naar gekeken.

En inderdaad die Noctua 40mm is niet goedkoop, ik schroef hem ook op mijn Mellanox 10Gbit SPF kaarten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

Operations schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:45:
[...]

Die pci-e fan oplossing zit in sommige Lian Li kasten (Ik heb er een) maar is inderdaad niet meer los te koop. Heb ik ook naar gekeken.
Ik zie trouwens dat je dit wel kunt kopen voor weinig. Sorry voor de topic kaap, maar ter volledigheid.

https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Operations
Q schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:38:
[...]

Ik zie trouwens dat je dit wel kunt kopen voor weinig. Sorry voor de topic kaap, maar ter volledigheid.

https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_
Meteen een paar besteld :) Dank voor de link!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Q schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:34:

[Afbeelding]
Daarom heb ik een keer 5 van die dingen ingeslagen! >:) :Y) :+

In mijn Proxmox/Testbakkie zit een grote 200 mm. fan daarop geschroefd die ik niet gebruik in de XigmaTek kast van mijn normale PC en wordt in "Silent Mode" door het moederbord aangestuurd :*)

Wat ook leuk is eventueel : https://www.ebay.com/itm/...ng-Fan-Black/202661338233
Of de variant die boven de PCIe slots hangt net als de Zalman, maar dan één lange strook is in de lengte!

En ja, ik heb ook die twee varianten op voorraad, want je weet het maar nooit tenslotte! O-) :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smekkos
Q schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:25:
[...]

Ik heb zelf deze 4U kast gekocht. De kast is zeker een stuk groter dan wat je zelf hebt uitgekozen dus de vraag is of dit bij je wens past.

- 8 x hot-swap met 2 x SFF-8087 backlanes. Je bent dus in 1 x klaar.

[Afbeelding]
Ik denk wel dat ik het aan de muur gehangen krijg met een paar balkjes. Maar het wordt dan wel een bakbeest ja! Toch de moeite waard om eens naar te kijken. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

Voor de prijs hoef je het niet te laten want de losse 4-in-3 bays bij elkaar zijn al duurder ;) Maar ik snap dat de ruimte nog een issue kan zijn. Ik hoop dat je er uitkomt.
nero355 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:24:

Wat ook leuk is eventueel : https://www.ebay.com/itm/...ng-Fan-Black/202661338233
Of de variant die boven de PCIe slots hangt net als de Zalman, maar dan één lange strook is in de lengte!

En ja, ik heb ook die twee varianten op voorraad, want je weet het maar nooit tenslotte! O-) :P :+
Ben ff benieuwd: ik heb nog nooit zo'n fan-wall gezien die je 'boven' je PCI kaarten kan monteren. (wat je eigenlijk wil), alleen maar dit soort varianten die in een slot naast een apparaat worden gezet om 'said' apparaat te koelen. Wat dus weer een pci slot kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Operations
Q schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:46:
Voor de prijs hoef je het niet te laten want de losse 4-in-3 bays bij elkaar zijn al duurder ;) Maar ik snap dat de ruimte nog een issue kan zijn. Ik hoop dat je er uitkomt.

[...]

Ben ff benieuwd: ik heb nog nooit zo'n fan-wall gezien die je 'boven' je PCI kaarten kan monteren. (wat je eigenlijk wil), alleen maar dit soort varianten die in een slot naast een apparaat worden gezet om 'said' apparaat te koelen. Wat dus weer een pci slot kost.
Ik moet inderdaad toegeven dat mijn oplossing 3U inter-tech met 2 x hot swappable bay 3x5,25 naar 4x3,5 een dure oplossing is, 200+ euro.
Zeker als je alle Noctua fans erbij optelt.

[ Voor 3% gewijzigd door Operations op 01-03-2020 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

Operations schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:25:
[...]

Ik moet inderdaad toegeven dat mijn oplossing 3U inter-tech met 2 x hot swappable bay 3x5,25 naar 4x3,5 een dure oplossing is, 200+ euro.
Zeker als je alle Noctua fans erbij optelt.
Die fans komen er evengoed wel bij, want de inter-tech kast wordt geleverd met 2 x 80mm fans met een 3-pin connector die meteen op 100% staan te blazen. Dat soort fans moet je of op 7 volt zetten of linea recta in zo'n bak gooien die iedere Tweaker heeft: eentje met spullen die we niet willen weggooien maar nooit meer gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Operations
Q schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:23:
[...]

Die fans komen er evengoed wel bij, want de inter-tech kast wordt geleverd met 2 x 80mm fans met een 3-pin connector die meteen op 100% staan te blazen. Dat soort fans moet je of op 7 volt zetten of linea recta in zo'n bak gooien die iedere Tweaker heeft: eentje met spullen die we niet willen weggooien maar nooit meer gebruiken.
Lucht verplaatsing van Noctua's is een stuk beter dus ik vervang die standaard fans eigenlijk altijd. Op 7v kan uiteraard maar dan is de lucht verplaatsing helemaal om te huilen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Q schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:46:
Ik kon het niet echt 1,2,3 makkelijk vinden, maar na wat langer zoeken en meerdere termen naar eBay smijten eindelijk gevonden :
https://www.ebay.com/itm/...-Fans-Holder/173860059289

:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

nero355 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 00:18:
[...]

Ik kon het niet echt 1,2,3 makkelijk vinden, maar na wat langer zoeken en meerdere termen naar eBay smijten eindelijk gevonden :
https://www.ebay.com/itm/...-Fans-Holder/173860059289

:*)
:D Dat is bijna 1-op-1 wat ik linkte op ali-express. _O-

Ik dacht dat je een complete oplossing bedoelde, dus meer zoals die zalman setup met zowel beugel(s) als fans. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Q schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:41:
:D Dat is bijna 1-op-1 wat ik linkte op ali-express. _O-
Ali wil dat ik inlog dus ik kan die link niet openen... :-(
Ik dacht dat je een complete oplossing bedoelde, dus meer zoals die zalman setup met zowel beugel(s) als fans. :o
Waarom zou je dat willen :?

Ik heb nu ook 5x Zalman 80 mm. fan waar ik niks mee kan! _O- :P :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smekkos
@Q @Operations

Heb nu ook een alternatieve build gemaakt voor een build met een Nvidia P2200, en een Epyc systeem:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 173,-€ 173,-
1MoederbordenASRock Rack X470D4U2-2T€ 405,69€ 405,69
1VideokaartenPNY NVIDIA Quadro P2200 (retail)€ 476,99€ 476,99
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 39,50€ 39,50
2VentilatorenNoctua NF-A12x25 PWM, 120mm€ 27,-€ 54,-
4Geheugen internSamsung M391A4G43MB1-CTD (32GB ECC UDIMM)€ 171,15€ 684,60
1VoedingenSilverstone NJ450-SXL€ 175,79€ 175,79
2Solid state drivesSamsung PM883 960GB€ 224,50€ 449,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.110,46

Het blijft toch wel een mooi compact kastje zo. En zou alles moeten doen wat er tegenaan gegooid gaat worden. Ecc lijkt hier ook geen probleem te zijn.

1ProcessorsAMD Epyc 7252 Tray€ 477,71€ 477,71
1MoederbordenSupermicro H11SSL-C€ 500,96€ 500,96
1BehuizingenInter-Tech IPC 3U-3416€ 419,49€ 419,49
1ProcessorkoelingNoctua NH-U9 TR4-SP3€ 66,95€ 66,95
2VentilatorenNoctua NF-A6x25 PWM, 60mm€ 14,14€ 28,28
3VentilatorenNoctua NF-A12x25 PWM, 120mm€ 27,-€ 81,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.226,88

Op deze manier heb ik nog 8 extra bays over. Niet dat het me nodig lijkt met 112TB maar je weet maar nooit. Nog wel een SAS expander nodig. Twijfel Twijfel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
smekkos schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:29:
@Q @Operations

Heb nu ook een alternatieve build gemaakt voor een build met een Nvidia P2200, en een Epyc systeem:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.110,46

Het blijft toch wel een mooi compact kastje zo. En zou alles moeten doen wat er tegenaan gegooid gaat worden. Ecc lijkt hier ook geen probleem te zijn.

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.226,88

Op deze manier heb ik nog 8 extra bays over. Niet dat het me nodig lijkt met 112TB maar je weet maar nooit. Nog wel een SAS expander nodig. Twijfel Twijfel...
Mooie kastje! He even een hele andere vraag, heb je nagedacht over je stroom verbruik? Ik deed ongeveer hetzelfde als jij maar heb is kritisch naar de taken gekeken en doe alle belangrijke dingen nu op 8 SSD's in raid 10 en het systeem met al mijn normale harde schijven gaat pas aan als ik het echt nodig heb.

Ik draai al mijn VM's op die 8 SSD's en daar staat ook de data op die ik echt direct nodig heb. Het andere systeem met schijven kan ik via IPMI altijd direct aanzetten indien nodig.

Mijn verbruik is hierdoor flink gedaald....

Je Epyc setup mist trouwens de HBA kaart. Ik vind het wel echt een heel vet systeem hoor! Systeem met Ryzen is ook heel netjes maar die CS381 heeft toch te weinig bays voor jou? Je zou toch ook die setup kunnen aanhouden en alleen de kast vervangen? Waarom denk je nu aan dat Epyc systeem?

Ik draai op het moment Hyper-v maar heb een testmachine ingericht op te gaan kijken naar Proxmox. Ben benieuwd of het bevalt! :)

(Side question, waarom heb je die videokaart nodig? Plex wellicht? Mooi kaartje, doet ook x265)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
Operations schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:45:
[...]

Mooie kastje! He even een hele andere vraag, heb je nagedacht over je stroom verbruik? Ik deed ongeveer hetzelfde als jij maar heb is kritisch naar de taken gekeken en doe alle belangrijke dingen nu op 8 SSD's in raid 10 en het systeem met al mijn normale harde schijven gaat pas aan als ik het echt nodig heb.

Ik draai al mijn VM's op die 8 SSD's en daar staat ook de data op die ik echt direct nodig heb. Het andere systeem met schijven kan ik via IPMI altijd direct aanzetten indien nodig.

Mijn verbruik is hierdoor flink gedaald....

Je Epyc setup mist trouwens de HBA kaart. Ik vind het wel echt een heel vet systeem hoor!

Ik draai op het moment Hyper-v maar heb een testmachine ingericht op te gaan kijken naar Proxmox. Ben benieuwd of het bevalt! :)
De HBA zit al in het moederbord. Daarom alleen nog een SAS expander nodig als ik alle 16 bays wil aanspreken.
Ik kan zoieso een goedkope 24 poorts intel expander aankomen op ebay. zelfs met dual-linking heb ik dan nog 16 poorten vrij.

https://www.ebay.co.uk/itm/192928338151

Het stroomverbruik heb ik zeker al aan gedacht. Al mijn VM's maken gebruik van de ssd pool zodat de schijven kunnen stoppen na middernacht als alle backups en activiteit klaar is. Dit gaat meestal prima. En ik doe dit ook voornamelijk voor het geluid wat ze produceren.

De Quadro kaart is inderdaad alleen voor plex. En de CS381 heeft 8 bays en 2 of meer 2,5"
bays. In mijn geval dus genoeg. Het Epyc systeem is eigenlijk niet veel duurder als het Ryzen systeem maar is wel echt server hardware. Ook leuk natuurlijk.

Proxmox draai ik nu een jaar of 5. Werkt prima zit ook met een schuin oog naar Unraid te kijken. Ik gebruik in Proxmox op het moment alleen LXC containers.

[ Voor 12% gewijzigd door smekkos op 03-03-2020 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Operations
smekkos schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:54:
[...]

De HBA zit al in het moederbord. Daarom alleen nog een SAS expander nodig als ik alle 16 bays wil aanspreken.
Ik kan zoieso een goedkope 24 poorts intel expander aankomen op ebay. zelfs met dual-linking heb ik dan nog 16 poorten vrij.

https://www.ebay.co.uk/itm/192928338151

Het stroomverbruik heb ik zeker al aan gedacht. Al mijn VM's maken gebruik van de ssd pool zodat de schijven kunnen stoppen na middernacht als alle backups en activiteit klaar is. Dit gaat meestal prima. En ik doe dit ook voornamelijk voor het geluid wat ze produceren.

De Quadro kaart is inderdaad alleen voor plex. En de CS381 heeft 8 bays en 2 of meer 2,5"
bays. In mijn geval dus genoeg. Het Epyc systeem is eigenlijk niet veel duurder als het Ryzen systeem maar is wel echt server hardware. Ook leuk natuurlijk.

Proxmox draai ik nu een jaar of 5. Werkt prima zit ook met een schuin oog naar Unraid te kijken. Ik gebruik in Proxmox op het moment alleen LXC containers.
Die SAS expander heb ik er ook twee van. Doen het prima.

Excuus dat van je HBA onboard had ik even niet gezien.

Goed dat je even aan stroom gedacht hebt, hakt er toch best in. Hoe werkt dat dan? Die schijven gaan aan net voor 24.00 uur en weer uit als ze klaar zijn?

Ik gebruik ook server hardware (wel stuk ouder) vooral IPMI is echt heel handig. En ja vind ik persoonlijk ook net iets leuker :)

En ja alles past nu wel in die CS-381 maar dan zit je wel meteen aan de max. Beter nooit iets meteen op de max kopen toch? :)

En videokaart voor Plex, die is voor transcoden volgens je startpost. Heb je zoveel apparaten die dat zelf niet kunnen? Dat je huidige E3 het niet trekt geloof ik uiteraard, maar is het met een Epyc dan nog steeds nodig? Of kan je de videokaart voor meerdere doeleinden inzetten? (Plex en werkstation)

Ik probeer je topic niet te veel te vervuilen maar vind het intressant en probeer zelf ook wat op te steken :)

[ Voor 22% gewijzigd door Operations op 03-03-2020 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

smekkos schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:29:
@Q @Operations

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.110,46

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.226,88

Waar zit de twijfel ‘m nu precies in?

Operations geeft aan dat die intel expander prima werkt en ik lees er ook goede verhalen over. Kost relatief geen drol.

Komen we terug op fysieke ruimte. Past een 4U kast, is dat OK? Want anders is de Silverstone gewoon de compactere en betere keuze denk ik.

Qua uitbreiding: ik proef dat je oorspronkelijke plan / behoefte al ruimschoots bemeten was voor de toekomst. De optie voor meer capaciteit is mooi als ‘verzekering’ mocht je een verkeerde inschatting hebben gemaakt of als de behoefte veranderd.

Maar als meer storage nodig zou zijn dan moet daar ook budget voor zijn. En je kent het concept van premature optimization.

Als zo’n 4U past en OK is qua ruimte dan is het wel de veiligste keuze naar de toekomst.

Maar ff stomme vraag: wat nu als je werk backup niet mee zou doen? Is die behoefte juist handig (pegels) of geeft het last?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Operations
Q schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:17:
[...]

Operations geeft aan dat die intel expander prima werkt en ik lees er ook goede verhalen over. Kost relatief geen drol.

Komen we terug op fysieke ruimte. Past een 4U kast, is dat OK? Want anders is de Silverstone gewoon de compactere en betere keuze denk ik.

Qua uitbreiding: ik proef dat je oorspronkelijke plan / behoefte al ruimschoots bemeten was voor de toekomst. De optie voor meer capaciteit is mooi als ‘verzekering’ mocht je een verkeerde inschatting hebben gemaakt of als de behoefte veranderd.

Maar als meer storage nodig zou zijn dan moet daar ook budget voor zijn. En je kent het concept van premature optimization.

Als zo’n 4U past en OK is qua ruimte dan is het wel de veiligste keuze naar de toekomst.

Maar ff stomme vraag: wat nu als je werk backup niet mee zou doen? Is die behoefte juist handig (pegels) of geeft het last?
@Q , waar komt die 4U vandaan? De Inter-tech is 3U.... :)

Of de Intel expander werkt met Proxmox, kan ik uiteraard (nog) niet bevestigen. Maar zou even niet weten waarom niet. Ik heb ook de HP expander (de voorganger) liggen en die deed het ook prima onder Proxmox.

[ Voor 8% gewijzigd door Operations op 03-03-2020 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smekkos
Operations schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:01:
[...]

Die SAS expander heb ik er ook twee van. Doen het prima.

Excuus dat van je HBA onboard had ik even niet gezien.

Goed dat je even aan stroom gedacht hebt, hakt er toch best in. Hoe werkt dat dan? Die schijven gaan aan net voor 24.00 uur en weer uit als ze klaar zijn?

Ik gebruik ook server hardware (wel stuk ouder) vooral IPMI is echt heel handig. En ja vind ik persoonlijk ook net iets leuker :)

En ja alles past nu wel in die CS-381 maar dan zit je wel meteen aan de max. Beter nooit iets meteen op de max kopen toch? :)

En videokaart voor Plex, die is voor transcoden volgens je startpost. Heb je zoveel apparaten die dat zelf niet kunnen? Dat je huidige E3 het niet trekt geloof ik uiteraard, maar is het met een Epyc dan nog steeds nodig? Of kan je de videokaart voor meerdere doeleinden inzetten? (Plex en werkstation)

Ik probeer je topic niet te veel te vervuilen maar vind het intressant en probeer zelf ook wat op te steken :)
de schijven krijgen een spindown rond 12 uur. Als er een verstoring is gaan ze wel weer lekker draaien en blijven ze dat doen. Gebeurt toch niet zo vaak.

De gpu is echt alleen om te transcoderen. vooral 4K materiaal vergt echt veel capaciteit. Zelfs een 8 core epyc zal er maximaal 2 trekken. De gpu waarschijnlijk 10+ ik vind het ook zonde om het ding alleen in te zetten voor plex. Maar is tot nu toe de enige manier om ook HDR fatsoenlijk om te zetten zonder met gare kleuren te blijven zitten.
[...]

Ik hou inderdaad wel van compacte kastjes. Voornamelijk de rede dat ik er voor koos in de eerste plaats. Opslag heb ik de eerste 4 jaar zoieso genoeg aan. Bovendien zou je altijd nog voor een extra behuizing kunnen kiezen puur voor schijven.
Ik snap de vraag niet helemaal maar bedoel je of ik het leuk vind om het ding hier te hebben staan?
Ik vind dit zeker fijn. Want laten we eerlijk zijn, ik heb nog nooit iemand zakelijk plex zien draaien bijvoorbeeld.
fijn voor mij en de familie.

Ik moet hier gewoon een beslissing in maken. Er is niet echt een juiste, alleen een andere lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Waarom geef je daar zoveel geld aan uit en dan zit je ook nog steeds maar met een 8i variant i.p.v. de 16i variant :?

Die LSI SAS HBA is op de LSI 3008 gebaseerd voor zover ik weet en die kan je ook in een 4x SAS naar 16x SAS of SATA variant kopen! ;)

TL;DR : Ga eens op eBay shoppen naar dat ding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
nero355 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:17:
[...]

Waarom geef je daar zoveel geld aan uit en dan zit je ook nog steeds maar met een 8i variant i.p.v. de 16i variant :?

Die LSI SAS HBA is op de LSI 3008 gebaseerd voor zover ik weet en die kun je ook in een 4x SAS naar 16x SAS of SATA variant kopen! ;)

TL;DR : Ga eens op eBay shoppen naar dat ding...
De kast heeft ook maar ruimte voor 8 schijven? En de 16i is ook direct €220,- euro duurder. De sata schijven prik ik op de controller van het moederbord dus heb ze ook niet nodig. Inkoop heeft ook aangegeven dat btw terugvragen buiten Nederland op het moment meer kost dan het oplevert. eBay valt dus sowieso af.

Omdat het ding ook semi-zakelijk wordt ingezet mag het gerust nieuw aangeschaft worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

smekkos schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:32:
De kast heeft ook maar ruimte voor 8 schijven? En de 16i is ook direct €220,- euro duurder. De sata schijven prik ik op de controller van het moederbord dus heb ze ook niet nodig.
Waarom hebben we het dan de hele tijd over SAS Expanders :?

* nero355 is effe de weg kwijt... :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
nero355 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:39:
[...]

Waarom hebben we het dan de hele tijd over SAS Expanders :?

* nero355 is effe de weg kwijt... :$
Had een extra build gemaakt voor een Epyc systeem. Dat staat hierboven. Hier zou deze voor ingezet worden.
Het Ryzen systeem kan zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
@smekkos,

Ik heb ook is goed naar die Inter-tech kast gekeken. Had jij bedacht welke voeding je daarbij zou kunnen gaan gebruiken? Uit een Tweakers review blijkt dat eventueel een SFX psu ook past met een beetje hobby-en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
Operations schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:28:
@smekkos,

Ik heb ook is goed naar die Inter-tech kast gekeken. Had jij bedacht welke voeding je daarbij zou kunnen gaan gebruiken? Uit een Tweakers review blijkt dat eventueel een SFX psu ook past met een beetje hobby-en.
Ben Toevallig net terug van een weekje skiën en heb er nog niet naar gekeken. Is het nuttig om er een SFX psu in te hangen? Zo te zien is er ruimte zat in die kanst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
smekkos schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 07:59:
[...]

Ben Toevallig net terug van een weekje skiën en heb er nog niet naar gekeken. Is het nuttig om er een SFX psu in te hangen? Zo te zien is er ruimte zat in die kanst.
Hier op Tweakers staat een review van die kast. Hij heeft er inderdaad een SFX voeding ingezet, heeft wel 1 gaatje zelf moeten boren.

ATX voeding lijkt te passen zolang je een matx bordje gebruikt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• smekkos
@Operations @Q

Dus... 3 maanden verder, maar het nieuwe systeem draait! Ontzettend bedankt allemaal.

Uiteindelijk is het geworden:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenAsrock Rack X470D4U2-2T€ 352,05€ 352,05
1VideokaartenPNY NVIDIA Quadro P2200 (retail)€ 468,-€ 468,-
1ControllersLSI SAS HBA 9300-8i Single controller€ 249,99€ 249,99
1BehuizingenSilverstone CS381€ 304,03€ 304,03
2KabelsInter-Tech 1m 2xSFF 8643€ 19,95€ 39,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 38,66€ 38,66
4VentilatorenNoctua NF-A12x25 PWM, 120mm€ 28,25€ 113,-
4Geheugen internSamsung M391A4G43MB1-CTD (32GB ECC UDIMM)€ 182,71€ 730,84
1VoedingenSilverstone NJ450-SXL€ 187,66€ 187,66
2Solid state drivesSamsung PM883 960GB€ 195,50€ 391,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.164,13

Het in elkaar zetten viel eigenlijk reuze mee en zelfs plex werkt met de quadro. Getest tot 8 4k streams welke prima verliepen.

De koeling van deze kast is wel wat apart bedacht door silverstone. op de manier die werd beschreven in de handleiding werden bleven de schijven rond de 50 graden. De vorige DS380 had hier ook al last van. Ik heb nu alle ventilatoren op standje inlaat gezet en de meeste openingen afgeplakt. Hierdoor een bak overdruk en de schijven, HBA, en GPU worden nu voorzien van geforceerde koeling. Schijven blijven nu ook rond kamertemperatuur hangen.

De 3700X blijkt toch te veel te zijn voor de kleine Noctua koeler. Onder volle belasting ging deze rap over de 95 graden. Gelukkig kun je heel makkelijk je powertarget aanpassen in de UEFI waardoor hij onder lichte belasting vol blijft boosten en all-core rond de 3,9 ghz blijft.

Bouwpica's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRx3WslMjg5xDclrAPhav_wB3so=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9YLjS27sijTiRIrIvSwmMQsc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IsqBmrQiSDbiQbSE2XdUj5tvFxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ko3gBmDyQgzvPrS5aIXPVjda.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
smekkos schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:44:
@Operations @Q

Dus... 3 maanden verder, maar het nieuwe systeem draait! Ontzettend bedankt allemaal.

Uiteindelijk is het geworden:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenAsrock Rack X470D4U2-2T€ 352,05€ 352,05
1VideokaartenPNY NVIDIA Quadro P2200 (retail)€ 468,-€ 468,-
1ControllersLSI SAS HBA 9300-8i Single controller€ 249,99€ 249,99
1BehuizingenSilverstone CS381€ 304,03€ 304,03
2KabelsInter-Tech 1m 2xSFF 8643€ 19,95€ 39,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 38,66€ 38,66
4VentilatorenNoctua NF-A12x25 PWM, 120mm€ 28,25€ 113,-
4Geheugen internSamsung M391A4G43MB1-CTD (32GB ECC UDIMM)€ 182,71€ 730,84
1VoedingenSilverstone NJ450-SXL€ 187,66€ 187,66
2Solid state drivesSamsung PM883 960GB€ 195,50€ 391,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.164,13

Het in elkaar zetten viel eigenlijk reuze mee en zelfs plex werkt met de quadro. Getest tot 8 4k streams welke prima verliepen.

De koeling van deze kast is wel wat apart bedacht door silverstone. op de manier die werd beschreven in de handleiding werden bleven de schijven rond de 50 graden. De vorige DS380 had hier ook al last van. Ik heb nu alle ventilatoren op standje inlaat gezet en de meeste openingen afgeplakt. Hierdoor een bak overdruk en de schijven, HBA, en GPU worden nu voorzien van geforceerde koeling. Schijven blijven nu ook rond kamertemperatuur hangen.

De 3700X blijkt toch te veel te zijn voor de kleine Noctua koeler. Onder volle belasting ging deze rap over de 95 graden. Gelukkig kun je heel makkelijk je powertarget aanpassen in de UEFI waardoor hij onder lichte belasting vol blijft boosten en all-core rond de 3,9 ghz blijft.

Bouwpica's:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi bruut systeem hoor! Blijft altijd spannend zoveel power in kleine behuizing. Mooi dat het gelukt is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
@smekkos Ik kwam je topic tegen na een zoekopdracht voor ideeën voor mijn eigen geplande serverbuild op basis van een Ryzen 3900X, je hebt uiteindelijk z’n 8 core broertje gekozen zie ik.

Heb je misschien een idee wat je setup qua stroom verbruikt? (Misschien zelfs idle vs redelijk belaste waardes?)

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smekkos
@Le Mol

Om echt uit te zoeken zou ik alles uit moeten zetten en moeten testen met/zonder schijven en HBA. Zoveel downtime lukt niet op dit moment.

De UPS geeft aan dat hij idle 78 watt verbruikt. Dit in combinatie met 8 Seagate Exios X16 harde schijven, IPMI controller en HBA. Onder volledige belasting gaat dit naar de 250 watt. Dit is inclusief de P2200 GPU.

Valt eigenlijk niet tegen. De oude Broadwell server met geïntegreerde HBA zat op 120 Watt zonder GPU.
Als je een beetje moeite doet voor een zuinig moederbordje zou je wel eens een heel zuinig systeem kunnen maken.

Ik zou eigenlijk ook eens die harde schijven moeten inregelen. Valt vast en zeker nog winst te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dat valt zeker niet tegen ja, zeker gezien die 8 schijven waarschijnlijk al goed zijn voor de helft van het stroomverbruik.

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Pagina: 1