Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is nog geen code geschreven voor die uitbreiding, alleen maar functioneel uitgewerkt, dus dat gaat nog wel maanden tot een jaar duren.

@InflatableMouse
Om hoeveel data gaat het effectief? Dus "in use"?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Precies, ik ga daar niet op wachten hoor :). IK heb de ruimte nodig.

Ik heb die fout ook gemaakt met encryptie. Contact gehad met Tom Caputi en Philip Heckel omdat de code toen zelfs al klaar was en gecommit zou worden. Zou de volgende commit geinclude worden. Ik heb 3 of 4 commits zitten wachten, niets. Duurde uiteindelijk nog enkele maanden nadat de code al klaar was voordat het beschikbaar was.

Op dit moment overigens geen encryptie in gebruik :).

Ik heb momenteel nog maar zo'n 3,5 a 4 TB in gebruik omdat ik zojuist wat rommel opgeruimd heb en een backup van een andere PC verplaatst naar een externe disk.

De extra ruimte gaat onder andere gebruikt worden om backups van andere PC's op te slaan. Dit worden Windows backups met Macrium Reflect, GFS principe met full+incrementals en een retentie, een rsync backup met hardlinks van mijn eigen machine, en een rsycn backup van het OS van de server zelf.

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Niemand die er iets over wil roepen? :?

Ik zal de vraag eenvoudiger stellen: 2 pools van 3 disks in RAIDZ of 1 pool van 6 disks in RAIDZ2?

Waarom zou je voor de een kiezen en niet de ander wil ik dan ook graag weten >:)

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 07:28
InflatableMouse schreef op donderdag 16 november 2017 @ 06:58:
Waarom zou je voor de een kiezen en niet de ander wil ik dan ook graag weten >:)
Dat is toch wel echt simpel, met 2 poel's kan je met 2 disk falen, data verlies hebben, bij Z2 moeten het er 3 zijn, plus een pool is makkelijker te beheren.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

player-x schreef op donderdag 16 november 2017 @ 07:05:
[...]

Dat is toch wel echt simpel, met 2 polo's kan je met 2 disk falen, data verlies hebben, bij Z2 moeten het er 3 zijn, plus een pool is makkelijker te beheren.
Die snap ik zelf ook nog wel. Ik zocht iets meer diepgang ;). Ik zit bijvoorbeeld meer te denken aan performance, werkt ZFS beter/efficienter op 6 schijven dan op 3? Er was ooit iets dat je beter 4 schijven kon hebben dan 3 maar daar kan ik weinig meer over vinden en hoe het dan met 6 zit weet ik ook niet precies.

Schijfjes komen vanmiddag iig :9

• player-x
InflatableMouse schreef op donderdag 16 november 2017 @ 07:20:
Ik zit bijvoorbeeld meer te denken aan performance, werkt ZFS beter/efficienter op 6 schijven dan op 3?
Als het voor een NAS is, maakt het niks uit, je zal altijd gelimiteerd zijn door je Gbit netwerk, tenzij je overstapt op 10Gbit.

En qua snelheid, zijn grotere array's doorgaans sneller, en schaalt het met het aantal hdd's, alleen moet je uiteraard bij zfs wel je hdd buffer grote matchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiekerjan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 20:45
InflatableMouse schreef op donderdag 16 november 2017 @ 07:20:
[...]

Die snap ik zelf ook nog wel. Ik zocht iets meer diepgang ;). Ik zit bijvoorbeeld meer te denken aan performance, werkt ZFS beter/efficienter op 6 schijven dan op 3? Er was ooit iets dat je beter 4 schijven kon hebben dan 3 maar daar kan ik weinig meer over vinden en hoe het dan met 6 zit weet ik ook niet precies.
Het verschil zit m niet in bandbreedte, maar in het aantal IOPS. Twee 3-disc RAIDZ vdevs geven je het aantal IOPS van 2 schijven, maar de bandbreedte van 4. Een 6-disc RAIDZ2 vdev geeft je het aantal IOPS van 1 schijf, maar de bandbreedte van 4.
Ik heb zelf een RAIDZ2 met 6 schijven + een SSD als SLOG en L2ARC. Hoewel die SSD voor mijn behoefte aan performance niet nodig is, is het wel cool om te hebben O-) Ik koos voor RAIDZ2 vanwege de redundancy (3 schijven uitval voordat de pool uitgeschakeld is)

These are my principles. If you don't like them I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zou voor 6*4TB in RAIDZ2 gaan. Hoe groter de individuele disks, hoe langer de rebuild tijd, en hoe groter de kans op falen van meerdere disks. Daardoor is RAIDZ2 eigenlijk een must, omdat je dan gewoon een extra disk failure kan hebben.

En 1 pool is aanzienlijk simpeler om te beheren zoals player-x al zei.

Performance voor backups zou ik me niet zo druk over maken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:43
Ik wil graag een NAS aanschaffen en ik twijfel tussen het kopen van een Synology (specifieker: pricewatch: Synology DiskStation DS218+ ) en zelfbouwen. Wat ik me vooral afvraag is wat ik bij zelfbouw kan bereiken voor hetzelfde prijspeil (of minder).

Wat ik belangrijk vind:
- Laag stroomverbruik.
- De schijven kunnen encrypten.

Wat me bij dit specifieke model van Synology aanspreekt is dat je btrfs kunt gebruiken en dat je hiermee bitrot kunt tegengaan. Maar FreeNAS met ZFS kan dit ook. Ik heb een BBG bekeken: reviews: Desktop Best Buy Guide - Maart 2017. Hierin vind ik de FreeNAS-variant toch best aan de prijs en ik vraag me af of het voor ZFS strikt noodzakelijk is om bijvoorbeeld ECC-geheugen te gebruiken.

Kun je niet net zo goed FreeNAS draaien op het goedkope thuisservertje uit die BBG?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
Bananenplant schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:52:

Kun je niet net zo goed FreeNAS draaien op het goedkope thuisservertje uit die BBG?
Natuurlijk kan dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Dan werkt ZFS ook gewoon zoals het hoort? Of verlies je zonder ECC-geheugen echt betrouwbaarheid op dat vlak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Bananenplant Die discussie is heel uitgebreid in dit topic gevoerd: ECC geheugen voor zelfbouw ZFS NAS?

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik wil graag een NAS aanschaffen en ik twijfel tussen het kopen van een Synology (specifieker: pricewatch: Synology DiskStation DS218+ ) en zelfbouwen. Wat ik me vooral afvraag is wat ik bij zelfbouw kan bereiken voor hetzelfde prijspeil (of minder).

Wat ik belangrijk vind:
- Laag stroomverbruik.

Wat me bij dit specifieke model van Synology aanspreekt is dat je btrfs kunt gebruiken en dat je hiermee bitrot kunt tegengaan. Maar FreeNAS met ZFS kan dit ook. Ik heb een BBG bekeken: reviews: Desktop Best Buy Guide - Maart 2017. Hierin vind ik de FreeNAS-variant toch best aan de prijs en ik vraag me af of het voor ZFS strikt noodzakelijk is om bijvoorbeeld ECC-geheugen te gebruiken.

Het grote HP Proliant Microserver topic zou ook een interessant alternatief kunnen zijn als je wat meer vrijheid wilt dan een Synology bied. Ik ben zelf begin dit jaar overgestapt naar een Synology ivbm gebruiksgemak. Kosten zijn wat hoger dan een zelfbouw oplossing, vooral als je >4 HDD's ga.

[ Voor 5% gewijzigd door Tortelli op 01-12-2017 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
@FireDrunk en ik zie dat de vonken eraf vliegen :o ! Wel een nuttige draad, trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Wat ik belangrijk vind:
- Laag stroomverbruik.

Ik zit een beetje met hetzelfde idee. Ik was eigenlijk van plan om een Synology aan te schaffen, maar wel een ouder model. Ik zat te denken om een DS412+ te kopen. Ik heb niet zo heel veel eisen:
- file server (ook extern)
- backup naar andere nas (Synology op een andere locatie)
- misschien ook Plex transcoden, al gebruik ik nu gewoon mijn Raspberry Pi 3

Ik zat dus eigenlijk te kijken voor de DS412+ omdat die volgens mij ruim voldoet aan mijn wensen en tweedehands niet zo heel duur is (als je geduld hebt). Nieuwer kan wel maar is de meerprijs mij in de meeste gevallen niet waard.
Maar nu kwam ik dus het een en ander over bijvoorbeeld Freenas tegen. Dus ik ben nu aan het kijken voor een gebruikt s1366 systeem omdat deze goed betaalbaar zijn. Maar kun je deze ook zuinig krijgen als je bijvoorbeeld 1xL5640 gebruikt?
Dit zijn de systemen die ik het meeste tegenkwam:
- Supermicro (een legio aan verschillende modellen)
- HP ProLiant modellen (G6 en nieuwer?)
- Dell PowerEdge
- Nog andere merken/modellen om te overwegen?
En dan in combinatie met een zuinige ATX voeding en andere fans.

Is dat iets? En aan wat voor verbruik (idle) moet ik dan ongeveer denken bij bijvoorbeeld 4 schijven, OS op (2) USB sticks en 2x8GB geheugen. De DS412+ verbruikt met 4 schijven 36.3W (bron: https://www.techpowerup.c...ynology/DS412Plus/16.html )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Markos schreef op donderdag 7 december 2017 @ 12:31:
- misschien ook Plex transcoden, al gebruik ik nu gewoon mijn Raspberry Pi 3
Elke keer als ik dit lees vraag ik me af : Wat en waarom moet je nog transcoden :?

- PC's hebben GPU's die het allemaal prima kunnen afhandelen.
- Laptops ook.
- Telefoons ook.
- Tablets ook.
- ... mis ik nog iets hier :?

Kortom : Wat mij betreft nergens voor nodig en dat scheelt weer in je CPU keuze/kosten :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

nero355 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 15:59:
[...]

Elke keer als ik dit lees vraag ik me af : Wat en waarom moet je nog transcoden :?

- PC's hebben GPU's die het allemaal prima kunnen afhandelen.
- Laptops ook.
- Telefoons ook.
- Tablets ook.
- ... mis ik nog iets hier :?

Kortom : Wat mij betreft nergens voor nodig en dat scheelt weer in je CPU keuze/kosten :)
Volgens mij is dit nodig om het te kunnen gebruiken i.c.m. mijn Chromecast.
En als ik voor s1366 ga dan is de L5640 toch sowieso een goede keuze? Zuiniger en krachtig genoeg voor de meeste taken (ook plex) en niet duur (nog geen 20 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Markos schreef op donderdag 7 december 2017 @ 16:39:
Volgens mij is dit nodig om het te kunnen gebruiken i.c.m. mijn Chromecast.
Die streamt toch alleen online meuk zoals YouTube en zo :?
En als ik voor s1366 ga dan is de L5640 toch sowieso een goede keuze? Zuiniger en krachtig genoeg voor de meeste taken (ook plex) en niet duur (nog geen 20 euro)
Geen idee, maar heel eerlijk gezegd denk ik dat je veel gelukkiger zou worden van een DIY NAS met iets van een simpele G1820 of zo en een klein Intel NUCje met Kodi daarop die weer de DIY NAS via SMB shares benadert :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
nero355 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 17:02:
Die streamt toch alleen online meuk zoals YouTube en zo :?
Nee hoor, daar kan je prima Kodi opzetten, werkt perfect, om media te streamen, en met de Google Chromecast Ultra kan je zelfs prima in 4K streamen.

Wil je echter ook games streamen dan heb een (ht)pc nodig, voor 4K@60 is de volgende hardware denk ik de goedkoopste oplossing.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J4205-ITX (HDMI 2.0 via extra chip)€ 111,-€ 111,-
1Inter-Tech ITX-601€ 39,91€ 39,91
1G.Skill F3-12800CL11D-8GBSQ€ 63,83€ 63,83
1Plextor M7V 128GB€ 60,95€ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 275,69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Markos schreef op donderdag 7 december 2017 @ 12:31:
[...]
Dit zijn de systemen die ik het meeste tegenkwam:
- Supermicro (een legio aan verschillende modellen)
- HP ProLiant modellen (G6 en nieuwer?)
- Dell PowerEdge
- Nog andere merken/modellen om te overwegen?
En dan in combinatie met een zuinige ATX voeding en andere fans.

Is dat iets? En aan wat voor verbruik (idle) moet ik dan ongeveer denken bij bijvoorbeeld 4 schijven, OS op (2) USB sticks en 2x8GB geheugen. De DS412+ verbruikt met 4 schijven 36.3W (bron: https://www.techpowerup.c...ynology/DS412Plus/16.html )
Proliants zijn niet specifiek ontworpen om energiezuinig te zijn. Latere generaties doen het op dat gebied verhoudingsgewijs helemaal niet slecht maar lusten wel een slokje. :) (Wij hebben een zooi DL360 Gen8's op kantoor, 2x 8-core CPU, 300nogwat G geheugen, geen storage. Doen in productie rond de 180W en maken een *hoop* herrie.

FreeNAS is hoe dan ook wel leuk maar kun je ook prima op een Microserver draaien. Zit je geloof ik rond de 40-50W inclusief schijven. Ik heb het OS op een USB SSD gezet en er zit 2x8G (non-HP) geheugen in. Werkt als een tierelier. Transcoding heb ik niet geprobeerd maar pure filetransfer haal je wirespeed (~110MByte/s bij een GBit verbinding) met een Windows kopieer actie. Denk dat het nog wel harder kan ook, ik heb het nog niet geprobeerd met 2 gelijktijdige kopieeracties.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.and.r
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 31-08 20:46
Mijn NAS - een oude pc met Q6600 en Synology DSM - is aan vervanging en uitbreiding toe.
In het begin had ik enkel nood aan een centrale plaats voor mijn bestanden en het aanbieden van DLNA. Ondertussen is het systeem zo gegroeid dat ik er redelijk afhankelijk van ben...
Op dit moment steekt er in de oude NAS 3x3TB in met een Synology Hybrid Raid (SHR). In de nieuwe NAS zal dat een RAID 5 worden. Hiervoor heb ik 2 3TB HDD's nodig om mijn bestanden te kunnen backuppen.

Omdat ik wat vrijer wil zijn in dingen die ik kan installeren en runnen ga ik over naar OpenMediaVault (OMV).
Mijn NAS wordt voornamelijk gebruikt als Plex Server en probeer met de 8th gen Intel een beetje future proof te zijn voor H265 transcoding.
Tips zijn altijd welkom!
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 113,-€ 113,-
1ASRock Z370M Pro4€ 114,95€ 114,95
2WD Red WD30EFRX, 3TB€ 97,50€ 195,-
1Fractal Design Node 804€ 104,-€ 104,-
1Arctic Freezer 33€ 27,85€ 27,85
1Crucial CT8G4DFD8213€ 72,95€ 72,95
1Sandisk X400 M.2 128GB€ 69,15€ 69,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 696,90

[ Voor 4% gewijzigd door r.and.r op 09-12-2017 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

player-x schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 06:08:
Nee hoor, daar kan je prima Kodi opzetten, werkt perfect, om media te streamen, en met de Google Chromecast Ultra kan je zelfs prima in 4K streamen.
Dat model heb ik ook, maar moet er niet aan denken om hem voor HTPC doeleinden in te zetten sinds dat ding o zo lekker flexibel is... NOT!
Maar ja, helaas was er behoefte aan dus nou hebben we zo'n onding :(
Wil je echter ook games streamen dan heb een (ht)pc nodig, voor 4K@60 is de volgende hardware denk ik de goedkoopste oplossing.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J4205-ITX (HDMI 2.0 via extra chip)€ 111,-€ 111,-
1Inter-Tech ITX-601€ 39,91€ 39,91
1G.Skill F3-12800CL11D-8GBSQ€ 63,83€ 63,83
1Plextor M7V 128GB€ 60,95€ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 275,69
Doe mij die maar : pricewatch: Intel NUC 6CAYH
Op het moment heb ik namelijk de oude variant : pricewatch: Intel NUC DN2820FYKH

Veel compacter en heeft ook nog eens een infrarood ontvanger aan de voorkant wat heerlijk werkt i.c.m. een Logitech Harmony Remote :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandySam
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-08 22:44
Beste medetweakers

Door een groeiende mediabibliotheek moet ik mijn huidige NAS uitbreiden. Ik zit echter een beetje tegen de limiet van mijn huidige installatie.

Momenteel draai ik dit:

ProductAantal
Intel Xeon E3-1245 v5 Boxed1
ASRock Rack C236 WSI1
Seagate Archive HDD v2 ST8000AS0002, 8TB4
Seagate Desktop HDD, 4TB2
Seagate SV35.6, 3TB1
WD Green HDD, 3TB1
Silverstone DS3801
Crucial CT2K8G4WFD8266 (ECC)1

De voeding is een Antec NeoHe 550. Als OS gebruik ik Arch Linux op een SSD (via SATA -> USB adapter).

De schijven draaien per 2 in BTRFS RAID 1, in totaal dus 4 volumes. Ik heb ooit een defecte Seagate SV35 3TB gehad, deze is vervangen door een WD Green 3TB uit een externe enclosure.
Momenteel zijn er dus 8 schijven aangesloten via de 8 interne SATA poorten, allemaal komende van de C236 chipset.
Gezien ik geen SATA poorten meer over heb, ben ik een USB SATA enclosure gaan gebruiken. Ik had een Lian-Li EX503 staan.

Product
Lian Li EX-503 Zwart

Ik heb deze gevuld met één 1TB schijf en 3 500 GB 2.5"schijven en vervolgens een BTRFS RAID 1 volume gemaakt (alle 4 de schijven).
De externe enclosure heeft eigenlijk nooit echt goed gewerkt.
  • De eerste SATA poort vertoont ander gedrag dan de andere poorten (S.M.A.R.T. en hdparm)
  • Ondanks dat het een USB 3 enclosure is krijg ik maar USB 2 snelheden
  • Sinds Linux 4.14 (LTS) valt de enclosure op random momenten weg
Liefst zou ik dus geen USB enclosure meer willen gebruiken. (gewoon geen conversie meer van het SATA signaal)

Inclusief de schijven in de enclosure heb ik nog zo een 10-tal schijven (varierende van 500 GB to 4TB) die ik graag zou willen gebruiiken als opslag.
Ik weet echter niet zo goed wat een goeie volgende stap zou zijn om mijn opslagruimte te vergroten. Mijn idee was om een SAS insteekkaart te gaan gebruiken maar ik vrees een beetje voor de kosten:
  • SAS kaart
  • Kabels
  • Behuizing met genoeg hot-swap bays (liefst >= 24)
  • Voeding
Ik had al zitten kijken naar iets als een NorcoTek 4224 of zijn er beter oplossingen volgens jullie? Of zou een 2de systeem met een soort van Atom bordje (met veel SATA poorten) een betere oplossing zijn?

Alle suggesties zijn welkom!

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

HandySam schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:52:
Inclusief de schijven in de enclosure heb ik nog zo een 10-tal schijven (varierende van 500 GB to 4TB) die ik graag zou willen gebruiiken als opslag.
Waarom kijk je niet gewoon hoeveel ruimte je nou ECHT nodig hebt en verkoop je al die meuk en vervang je ze door een paar van deze bijvoorbeeld :
pricewatch: Hitachi 0F27604, 10TB
Ik weet echter niet zo goed wat een goeie volgende stap zou zijn om mijn opslagruimte te vergroten. Mijn idee was om een SAS insteekkaart te gaan gebruiken maar ik vrees een beetje voor de kosten:
  • SAS kaart
  • Kabels
SAS kaart : https://www.ebay.com/itm/...troller-Card/122432373851

Kabels :
De mijne waren zelfs uit de USA en nog steeds goedkoper dan hier in Europa/Nederland => https://www.amazon.com/gp/product/B001L9DU88/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
nero355 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:49:
Dat model heb ik ook, maar moet er niet aan denken om hem voor HTPC doeleinden in te zetten sinds dat ding o zo lekker flexibel is... NOT!
Wat voor een extra flexibiliteit heb je nodig met Kodi?

De Chromecast (Ultra) kan gewoon prima Kodi draaien, en je add gewoon je netwerk shares, werkt prima voor mij, heb een ASRock J4205-ITX voor de HDMI 2.0 om games via remote streaming te spellen, maar gebruik de Chromecast Ultra om content met HDR10 af te kunnen spelen.

De enige andere opties waren om een Shield of GTX950/1050/RX550 te kopen, allemaal duurdere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

nero355 schreef op maandag 11 december 2017 @ 03:03:
[...]

Waarom kijk je niet gewoon hoeveel ruimte je nou ECHT nodig hebt en verkoop je al die meuk en vervang je ze door een paar van deze bijvoorbeeld :
Dat dus. Niet met een mix van oude meuk blijven werken maar gelijke grote schijven die samen voldoende capaciteit bieden.
Waarom een SAS kaart?
Ok, het is backward compatible, maar je gaat er waarschijnlijk toch geen SAS schijven aan hangen want duur. Dus interessant om te kijken naar een goede SATA kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
unezra schreef op maandag 11 december 2017 @ 07:16:
Niet met een mix van oude meuk blijven werken maar gelijke grote schijven die samen voldoende capaciteit bieden.
Ik maak altijd van mijn oude servers een (offline) back-up server, geld dat je voor je oude spulletjes krijgt is veel minder dan het gemak en betrouwbaarheid van een goede auto back-up.
Waarom een SAS kaart?
Waarom niet, het is een van de beste ondersteunde kaartjes, en prijs per poort is ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

player-x schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:01:
[...]
Ik maak altijd van mijn oude servers een (offline) back-up server, geld dat je voor je oude spulletjes krijgt is veel minder dan het gemak en betrouwbaarheid van een goede auto back-up.
Oude servers en PC's, absoluut.
Mijn oude PC dient nu als thuiswerkpc voor mijn vrouw als we beiden thuis willen werken.
Mijn oude thuisserver is PVE demodoos geworden.

Maar een random verzameling oude disks zou ik niet in een nieuwe NAS duwen of telkens blijven uitbreiden. Dan zou ik nieuwe 5T+ disks kopen. (En allemaal identieke disks dus.)
[...]
Waarom niet, het is een van de beste ondersteunde kaartjes, en prijs per poort is ook goed.
Tuurlijk. Het is vooral dat SAS niet per-se nodig is maar als de prijs per poort prima is, kun je zo'n kaart natuurlijk goed met enkel SATA disks gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

unezra schreef op maandag 11 december 2017 @ 07:16:
Waarom een SAS kaart?
Ok, het is backward compatible, maar je gaat er waarschijnlijk toch geen SAS schijven aan hangen want duur. Dus interessant om te kijken naar een goede SATA kaart.
Via eBay zijn het echt koopjes en i.c.m. de kabels die ik heb gepost is het de beste SATA controller die er tekoop is ongeacht het type schijf dat je eraan hangt :)
player-x schreef op maandag 11 december 2017 @ 03:26:
Wat voor een extra flexibiliteit heb je nodig met Kodi?
De infrarood poort van de NUC en niet afhankelijk zijn van een irritant Google apparaat is voor mij best belangrijk!
De Chromecast (Ultra) kan gewoon prima Kodi draaien, en je add gewoon je netwerk shares, werkt prima voor mij, heb een ASRock J4205-ITX voor de HDMI 2.0 om games via remote streaming te spellen, maar gebruik de Chromecast Ultra om content met HDR10 af te kunnen spelen.
Als dat voor jou werkt prima toch ? Ik stel alleen een handiger 2 in 1 alternatief voor :)
De enige andere opties waren om een Shield of GTX950/1050/RX550 te kopen, allemaal duurdere opties.
Shield TV schijnt ook geweldig te zijn als je ook veel Netflix gebruikt en zo!

Verder voldoet een GT 1030 prima voor een wat grotere HTPC build. Zijn al veel passieve modellen van :
- pricewatch: Asus GT1030-SL-2G-BRK
Opvolger van mijn passieve GT 630 zo te zien : Heeft dezelfde heatsink!
- pricewatch: Inno3D GeForce GT 1030 2GB 0dB
De goedkoopste op het moment :)

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

unezra schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 07:16:
[...]

Proliants zijn niet specifiek ontworpen om energiezuinig te zijn. Latere generaties doen het op dat gebied verhoudingsgewijs helemaal niet slecht maar lusten wel een slokje. :) (Wij hebben een zooi DL360 Gen8's op kantoor, 2x 8-core CPU, 300nogwat G geheugen, geen storage. Doen in productie rond de 180W en maken een *hoop* herrie.

FreeNAS is hoe dan ook wel leuk maar kun je ook prima op een Microserver draaien. Zit je geloof ik rond de 40-50W inclusief schijven. Ik heb het OS op een USB SSD gezet en er zit 2x8G (non-HP) geheugen in. Werkt als een tierelier. Transcoding heb ik niet geprobeerd maar pure filetransfer haal je wirespeed (~110MByte/s bij een GBit verbinding) met een Windows kopieer actie. Denk dat het nog wel harder kan ook, ik heb het nog niet geprobeerd met 2 gelijktijdige kopieeracties.
Ik zie dat ze regelmatig SuperMicro systemen gebruiken op het Freenas forum. Zijn supermicro systemen zuiniger dan Prioliants? (dezelfde Xeon 1366 serie bijvoorbeeld)
Ze gebruiken bij de supermicro dan wel atx voeding en zuinigere/stillere fans dan de standaard hardware die in servers aanwezig zijn. Kan je (met een verloopje?) ook een atx voeding gebruiken op Prioliant moederborden? (hier kon ik via google niets over vinden? Ook niet dat het niet kan)
Ik meen dat ze dan ook ~40-50W idle systemen hebben (ik kan zo snel geen link vinden naar een build hiervan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Niet per definitie, maar SuperMicro doet een fractie beter zijn best om iets zuinig te maken dan HPE, maar veel scheelt het niet.

Verloopjes ken ik niet, de power layout van een Proliant is vrij apart volgens mij. Bovendien zijn de voedingen van HP niet echt het probleem, ik gok eerder de moederborden, de voedingen zijn vrij goed voor zover ik weet.

Er zijn uitzonderingen, maar doorgaans moet je wel naar iets meer dan 50W kijken volgens mij.

Even niets...

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Oké in dat geval loont het om verder te kijken naar een zuiniger systeem. Ik hoopte het verbruik omlaag te kunnen halen omdat ik las dat de psu en fans nogal grootverbruikers blijken te zijn. Maar als dat niet het geval is zitten ze idle (met stock fans en psu) rond de 100-160W wat ik lees (afhankelijk van het model). Dat vind ik teveel voor mijn gebruik.

• nero355

nero355

Markos schreef op donderdag 14 december 2017 @ 13:55:
Zijn supermicro systemen zuiniger dan Prioliants? (dezelfde Xeon 1366 serie bijvoorbeeld)
Ze gebruiken bij de supermicro dan wel atx voeding en zuinigere/stillere fans dan de standaard hardware die in servers aanwezig zijn.
Het is vooral veel stiller dan een Proliant server : SuperMicro spul gebruikt veel standaard desktop onderdelen, terwijl je bij HP echt allemaal specifieke onderdelen nodig hebt :
HP : https://www.servethehome....L180-G6-Internal-View.jpg (S1366 model)
SuperMicro : http://www.storagereview....r%206047R-TXRF-Inside.jpg (grofweg)
Kan je (met een verloopje?) ook een atx voeding gebruiken op Prioliant moederborden? (hier kon ik via google niets over vinden? Ook niet dat het niet kan)
Ik meen dat ze dan ook ~40-50W idle systemen hebben (ik kan zo snel geen link vinden naar een build hiervan)
Ik zou zeggen blijf bij HP vandaan voor thuisgebruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonSupremacy
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-06 22:36
Hallo allemaal,

Nu mijn 1700x systeem 'af' is, ben ik langzamerhand wat meer naar de toekomst aan 't kijken. Ik heb op dit moment nog een 4TB HDD erin zitten, maar die wil ik met het bouwen van een NAS als 4e disk gaan gebruiken in het ZFS equivalent van RAID5. Ik heb (op het moment van schrijven) deze configuratie in gedachten, hoewel de CPU+GPU combo mogelijk vervangen wordt door een Raven Ridge APU.

Doel:
- 4x 4TB schijven in "RAID5" als fileserver opslag
- 1 128gb SSD voor o.a. besturingsysteem en 't kunnen draaien van een Plex server. Eventueel het af en toe bijspringen als ik een bestand naar x264/x265 wil transcoden
- 1 1TB SSHD als backup voor m'n gamepc

Toekomstmuziek:
- Extra 4 schijven (in een 2e array(?)) voor een nader te bepalen doel

Dit zijn de onderdelen:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 1300X Wraith Stealth koeler Boxed€ 119,95€ 119,95
1Asus Prime B350M-A€ 78,-€ 78,-
1Asus R5 230 1GB€ 76,99€ 76,99
3Seagate IronWolf, 4TB€ 117,95€ 353,85
1Fractal Design Node 804€ 109,-€ 109,-
2Corsair ValueSelect CMSO8GX4M1A2133C15€ 92,-€ 184,-
1be quiet! Pure Power 9 400W CM€ 64,95€ 64,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 986,74

Hebben jullie tips?
- Ben voornamelijk benieuwd of de beoogde voeding met het oog op eventuele uitbreiding voldoende zal zijn, omdat er slechts 3 modulaire kabels geleverd worden met deze voeding, gedeeld over 1x molex en 2x SATA.
- Omdat 't mobo 6 SATA aansluitingen heeft, betekent een dergelijke uitbreiding ook een PCIe kaartje die dan extra SATA aansluitingen komt te verzorgen. Hierin zou een Raven Ridge APU al een uitvinding zijn, omdat ik dan zowel de full-size controllers als een kleinere PCIe x1 kan inprikken.

Ryzen 9 3900x | Crosshair VI Hero | 16GB DDR4-3200C14 | Asus 2080 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cobo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 09:58

cobo

I’m not make it, I create it

@DragonSupremacy Je voeding is meer dan voldoende. je hebt zeker genoeg om in totaal 12 hdds van stroom te volzien. misschien zelfs wel meer. Een PCIe uitbreidingskaart gebruikt meestal een x8 of anders een x16 aan PCIe lanes. Zo te zien kan je moederbord dit wel leveren inclusief de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonSupremacy
@cobo Dank voor de reactie. Dat betekent in principe dus het gebruik van sata power splitters. Duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandySam
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-08 22:44
nero355 schreef op maandag 11 december 2017 @ 03:03:
[...]

SAS kaart : https://www.ebay.com/itm/...troller-Card/122432373851

Kabels :
De mijne waren zelfs uit de USA en nog steeds goedkoper dan hier in Europa/Nederland => https://www.amazon.com/gp/product/B001L9DU88/
Bedankt voor uw suggestie!

Als ik dit zou doen heb ik echter nog 1 vraag. Bestaan er "behuizingen" met enkel (hot-swap) 3,5" bays voor HDD's? Ik heb al eens zitten zoeken maar bijna alle resultaten zijn volledige behuizingen (om een compleet systeem in te bouwen).

Hetgeen dat het dichtst in de buurt kwam was deze (Norco DS-24D).

Heeft het zin om zoiets te zoeken? Of zou ik beter mijn huidige behuizing vervangen met zo een rack mounted 4U 24-bays behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Ik sta er erg dichtbij om als NAS een pricewatch: HPE ProLiant MicroServer Gen10 (873830-421) te kopen. Ik wil er 3x WD Red van 2TB in hangen. De machine zal gaan fungeren als fileserver voor thuis (FreeNAS) en ik verwacht dat-ie vooral veel uit z'n neus zal staan te eten. Naar mijn idee is het goede bang for the buck voor een redelijk zuinige machine met ECC-RAM om samen met ZFS voor dataveiligheid te zorgen. Ik heb geen dikke performance nodig.

Er staan nog 2 concerns open:

- Zou het bij zelfbouw goedkoper/zuiniger kunnen zonder afstand te doen van ECC-RAM? Uit de BBG van maart dit jaar en de builds die in de startpost van het zuinigeservertopic staan vermoed ik eigenlijk van niet. Voor iets dat significant zuiniger is zou ik overigens best bereid zijn het budget wat op te rekken.
- Vooral belangrijk: er zit een Marvell RAID-controller op. Ik lees bijvoorbeeld hier dat je met ZFS geen hardware-RAID moet gebruiken.

De controller is een Marvell 88SE9230 en wat ik daarover vind is dat de support daarvoor op FreeBSD niet geweldig is. Ook zie ik dingen staan als dat alleen RAID 0, 1 en 10 ondersteund worden... dus niet gewoon geen RAID :? ? Wel kan ik vinden dat je 'm in Windows in jbod-mode kan krijgen... waar ik dus niks aan heb. En ook als die jbod-mode het wel doet in FreeBSD ben ik er niet geheel gerust op dat als de controller tegen ZFS zegt dat een operatie op disk geslaagd is dit ook echt zo is en dat niet stiekem in een abstractielaag er nog wat afgehandeld moet worden. Dan gaat volgens mij de dataveiligheid redelijk het raam uit.

Iemand die z'n licht hier wellicht op kan laten schijnen :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

d:)b
Als ik dit zou doen heb ik echter nog 1 vraag. Bestaan er "behuizingen" met enkel (hot-swap) 3,5" bays voor HDD's? Ik heb al eens zitten zoeken maar bijna alle resultaten zijn volledige behuizingen (om een compleet systeem in te bouwen).
Waarom wil je dat precies ?

Je moet dan een andere controller hebben namelijk!

Als je dus deze behuizing erbij wil :
Hetgeen dat het dichtst in de buurt kwam was deze (Norco DS-24D).
Dan heb je zoiets nodig :
https://www.ebay.com/itm/...troller-Card/192237584714

En dan nog de juiste SAS kabels erbij uiteraard :
https://www.ebay.com/itm/...-K1BS-3ft-1m/152811553259
Heeft het zin om zoiets te zoeken? Of zou ik beter mijn huidige behuizing vervangen met zo een rack mounted 4U 24-bays behuizing?
Ik zou het lekker bij één grote bak laten van 4U dus inclusief moederbord en alles :)
Bananenplant schreef op zondag 17 december 2017 @ 19:55:
Ik sta er erg dichtbij om als NAS een pricewatch: HPE ProLiant MicroServer Gen10 (873830-421) te kopen. Ik wil er 3x WD Red van 2TB in hangen. De machine zal gaan fungeren als fileserver voor thuis (FreeNAS) en ik verwacht dat-ie vooral veel uit z'n neus zal staan te eten. Naar mijn idee is het goede bang for the buck voor een redelijk zuinige machine met ECC-RAM om samen met ZFS voor dataveiligheid te zorgen. Ik heb geen dikke performance nodig.

- Zou het bij zelfbouw goedkoper/zuiniger kunnen zonder afstand te doen van ECC-RAM? Uit de BBG van maart dit jaar en de builds die in de startpost van het zuinigeservertopic staan vermoed ik eigenlijk van niet. Voor iets dat significant zuiniger is zou ik overigens best bereid zijn het budget wat op te rekken.
- Vooral belangrijk: er zit een Marvell RAID-controller op. Ik lees bijvoorbeeld hier dat je met ZFS geen hardware-RAID moet gebruiken.

De controller is een Marvell 88SE9230 en wat ik daarover vind is dat de support daarvoor op FreeBSD niet geweldig is. Ook zie ik dingen staan als dat alleen RAID 0, 1 en 10 ondersteund worden... dus niet gewoon geen RAID :? ? Wel kan ik vinden dat je 'm in Windows in jbod-mode kan krijgen... waar ik dus niks aan heb. En ook als die jbod-mode het wel doet in FreeBSD ben ik er niet geheel gerust op dat als de controller tegen ZFS zegt dat een operatie op disk geslaagd is dit ook echt zo is en dat niet stiekem in een abstractielaag er nog wat afgehandeld moet worden. Dan gaat volgens mij de dataveiligheid redelijk het raam uit.

Iemand die z'n licht hier wellicht op kan laten schijnen :) ?
Waarom niet deze i.c.m. 2x 6TB WD RED (die erg stil is voor HDD begrippen!) in RAID1 via ZFS :
pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T

Heel veel mensen gebruiken deze als server en die "HP RAID Controller" is gewoon de Intel chipset die je in AHCI mode kan zetten zonder enig probleem + er zit blijkbaar 4GB RAM bij wat voor jou genoeg is denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Bananenplant schreef op zondag 17 december 2017 @ 19:55:
Ik zou d'r geen 3x2T maar 4x2T in een striped mirror in hangen. Stuk sneller.

Ik heb nog niets kunnen vinden dat lijkt op de Gen10 en veel goedkoper is. Wel jammer aan de Gen10 is dat er geen ILO meer op zit, wil je dat, kan het wellicht interessant zijn een Gen8 te kopen.
Als het goed is kan de RAID functionaliteit van dat ding uitgeschakeld worden. Bij de Gen8 is dat 100% zeker. Dan word het een domme SATA controller met 4 disks en dat is perfect voor ZFS.

Inderdaad wil je met ZFS absoluut geen hardware RAID. ZFS heeft directe toegang tot je disks nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
unezra schreef op maandag 18 december 2017 @ 06:10:
[...]

Ik zou d'r geen 3x2T maar 4x2T in een striped mirror in hangen. Stuk sneller.
Interessant idee. Mijn insteek was een middenweg tussen ruimte en redundantie (RAID-Z1) met de mogelijkheid om later nog een schijf bij te plaatsen. Dat laatste is blijkbaar een recente feature van ZFS die tegen de tijd dat ik het misschien nodig heb vast volwassener geworden is. Is het idee ;) .

Met striped mirror heb ik met 1 extra disk à EUR 80 in elk geval niet meer capaciteit en kan ik ook nooit meer capaciteit krijgen. Maar er mogen dan wel 2 disks falen, dat is ook wel weer zo.
Ik heb nog niets kunnen vinden dat lijkt op de Gen10 en veel goedkoper is. Wel jammer aan de Gen10 is dat er geen ILO meer op zit, wil je dat, kan het wellicht interessant zijn een Gen8 te kopen.
Het hoeft niet per se veel goedkoper, maar vooral niet veel duurder. Als ik voor pakweg EUR 100 meer (dus: binnen een budget van pakweg EUR 400) zelf iets in elkaar kan zetten dat me echt voordeel biedt (bijvoorbeeld: zuiniger) tegenover zo'n Gen10 wil ik daar best over nadenken. Maar ik heb het idee dat het gat een beetje groot is.
Als het goed is kan de RAID functionaliteit van dat ding uitgeschakeld worden. Bij de Gen8 is dat 100% zeker. Dan word het een domme SATA controller met 4 disks en dat is perfect voor ZFS.

Inderdaad wil je met ZFS absoluut geen hardware RAID. ZFS heeft directe toegang tot je disks nodig.
Ik kan daar voor die Marvell vervelend weinig over vinden. Misschien moet ik eens op de FreeNAS-fora gaan neuzen/vragen hoe het zit. Waar ik alleen een beetje bang voor ben is alleen dat mensen allemaal gaan zeggen dat het werkt, gebaseerd op de situatie waarin er niks mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Bananenplant schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:04:
[...]
Interessant idee. Mijn insteek was een middenweg tussen ruimte en redundantie (RAID-Z1) met de mogelijkheid om later nog een schijf bij te plaatsen. Dat laatste is blijkbaar een recente feature van ZFS die tegen de tijd dat ik het misschien nodig heb vast volwassener geworden is. Is het idee ;) .

Met striped mirror heb ik met 1 extra disk à EUR 80 in elk geval niet meer capaciteit en kan ik ook nooit meer capaciteit krijgen. Maar er mogen dan wel 2 disks falen, dat is ook wel weer zo.
Dat. In een ideale situatie kunnen er 2 disks failen (moeten het wel precies de juiste zijn), je hebt meer snelheid en als je meer capaciteit wil, verwissel je de schijven voor grotere schijven. (Dat kan namelijk wel en online.)
[...]
Het hoeft niet per se veel goedkoper, maar vooral niet veel duurder. Als ik voor pakweg EUR 100 meer (dus: binnen een budget van pakweg EUR 400) zelf iets in elkaar kan zetten dat me echt voordeel biedt (bijvoorbeeld: zuiniger) tegenover zo'n Gen10 wil ik daar best over nadenken. Maar ik heb het idee dat het gat een beetje groot is.
HP heeft het voor elkaar gekregen verrassend veel server te bouwen voor het geld. :) Ik heb er ook wel eens naar zitten kijken maar kon niet echt iets vinden dat beter en vergelijkbaar geprijsd was...
[...]
Ik kan daar voor die Marvell vervelend weinig over vinden. Misschien moet ik eens op de FreeNAS-fora gaan neuzen/vragen hoe het zit. Waar ik alleen een beetje bang voor ben is alleen dat mensen allemaal gaan zeggen dat het werkt, gebaseerd op de situatie waarin er niks mis gaat.
Belangrijkste is dat het ding in AHCI mode kan. Bij de Gen8 kan het zeker, bij de Gen10 dacht ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
unezra schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:22:
[...]

Belangrijkste is dat het ding in AHCI mode kan. Bij de Gen8 kan het zeker, bij de Gen10 dacht ik ook.
Ik zie hier dat er voor de Marvell 88SE9230 geen AHCI-support lijkt te zijn :/ . Ik zal later nog eens verder zoeken of dat voor latere uitgaves misschien anders is, dit artikel is wel bijna 6 jaar oud.

edit: Volgens Marvell zelf is er wel "AHCI Inbox Driver Support".

[ Voor 14% gewijzigd door Bananenplant op 18-12-2017 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cilph
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 23:27
Okay mensen, hoe zwaar overkill is dit voor een thuisserver? Ik zat eerst naar de QNAP TS-877 te kijken, maar voor dat geld kan je toch wel een beest van een server bouwen (uit consumentenonderdelen)

8x 4TB WD Red RAIDZ2, met ruimte voor 2x SSD voor caching/VMs

Te gebruiken voor:
- Datahoarding (Media, backups)
- Plex voor mezelf/familie/vrienden
- Couchpotato, torrents, enz...
- Active Directory voor thuisnetwerk
- VPN
- CI straat (Gitlab, Jenkins) voor mezelf/vrienden

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler€ 295,-€ 295,-
1ASRock X370 Taichi€ 206,-€ 206,-
1Zalman MS800€ 67,31€ 67,31
1Noctua NH-D15 SE-AM4€ 78,95€ 78,95
3Noctua NF-S12A PWM, 120mm€ 19,95€ 59,85
4Crucial CT16G4WFD824A€ 170,50€ 682,-
1Corsair RM650x Zwart€ 99,75€ 99,75
2Raidsonic Icy Box IB-565SSK Zwart€ 121,82€ 243,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.732,50

Er zijn weinig kasten met veel 5.25" bays, dus is mijn keus gevallen op de Zalman MS800 om niet meteen voor een 4U te hoeven gaan. Hier kan ik ook prima een rijtje fans kwijt voor koeling. En de NH-D15 is ook gewoon omdat ik een fan ben van dat ding en ik stilte wil gezien het op een slaapkamer komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 11:02
Cilph schreef op maandag 18 december 2017 @ 12:25:
Okay mensen, hoe zwaar overkill is dit voor een thuisserver? Ik zat eerst naar de QNAP TS-877 te kijken, maar voor dat geld kan je toch wel een beest van een server bouwen (uit consumentenonderdelen)

8x 4TB WD Red RAIDZ2, met ruimte voor 2x SSD voor caching/VMs

Te gebruiken voor:
- Datahoarding (Media, backups)
- Plex voor mezelf/familie/vrienden
- Couchpotato, torrents, enz...
- Active Directory voor thuisnetwerk
- VPN
- CI straat (Gitlab, Jenkins) voor mezelf/vrienden

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler€ 295,-€ 295,-
1ASRock X370 Taichi€ 206,-€ 206,-
1Zalman MS800€ 67,31€ 67,31
1Noctua NH-D15 SE-AM4€ 78,95€ 78,95
3Noctua NF-S12A PWM, 120mm€ 19,95€ 59,85
4Crucial CT16G4WFD824A€ 170,50€ 682,-
1Corsair RM650x Zwart€ 99,75€ 99,75
2Raidsonic Icy Box IB-565SSK Zwart€ 121,82€ 243,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.732,50

Er zijn weinig kasten met veel 5.25" bays, dus is mijn keus gevallen op de Zalman MS800 om niet meteen voor een 4U te hoeven gaan. Hier kan ik ook prima een rijtje fans kwijt voor koeling. En de NH-D15 is ook gewoon omdat ik een fan ben van dat ding en ik stilte wil gezien het op een slaapkamer komt te staan.
Dat is redelijk zwaar overkill lijkt me. Kwaad kan het niet, maar nodig is het ook niet.

- 64GB geheugen is veel, 32GB is waarschijnlijk al te veel, dus je zou zomaar de helft kunnen weg laten (en eventueeel later bijprikken).
- Je hebt ECC geheugen in combinatie met een Ryzen processor. Als ik wat rond lees lijkt de ECC ondersteuning van Ryzen niet ideaal te zijn. Misschien ben je beter af met een Xeon? Aangezien het budget dat toch toe laat.
- Als je dan toch een Xeon processor hebt kan je meteen een meer gespecialiseerd moederbord nemen (iets van Supermicro bijvoorbeeld). Die dingen zijn ontworpen voor gebruik in servers: de componenten zijn robuust (hoewel dat bij jouw keuze ook in orde lijkt) en er zit minder nutteloze prul op (audio, wifi, SLI ondersteuning, ...) waardoor er minder stuk kan gaan en het verbruik wat minder is. Als bonus heb je dan nog zaken als IPMI ingebouwd voor remote management.
- De voeding is te zwaar. Op zich kan dat geen kwaad, maar een lichtere voeding is goedkoper en waarschijnlijk iets efficiënter, aangezien de belasting meestal laag zal zijn. Kies wel voor een kwalitatieve lichtere voeding (zoals je nu ook voor een kwalitatieve zware voeding hebt gekozen).
- Heb je zo'n IcyBox nodig? Ik ga er even van uit dat dat een box is die je in een bestaande kast kan inbouwen of zo (wat de nood aan 5,25" bays zou verklaren), om de boel te monitoren? Al kan je de schijven volgens mij ook wel koel houden en monitoren als je ze gewoon in een behuizing steekt. Of hebben die IcyBoxen nog een ander nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Bananenplant schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:56:
[...]

Ik zie hier dat er voor de Marvell 88SE9230 geen AHCI-support lijkt te zijn :/ . Ik zal later nog eens verder zoeken of dat voor latere uitgaves misschien anders is, dit artikel is wel bijna 6 jaar oud.

edit: Volgens Marvell zelf is er wel "AHCI Inbox Driver Support".
Nog wat relevante informatie gevonden:

- De Marvell 9230 staat niet genoemd bij de hardware support van FreeBSD.
- FreeBSD heeft een algemene ahci-driver. Wat ik over de Marvell op verschillende plekken lees is dat-ie "quirks" tov standaard ahci heeft.
- Ik kom hier tegen dat de ASRockRack C2550D4I deze controller ook heeft en dat AsRock daarvan beweert dat het bord BSD-compatible is :? ? Staat er idd wel bij.

[ Voor 4% gewijzigd door Bananenplant op 18-12-2017 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cilph
Giesber schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:51:
[...]

Dat is redelijk zwaar overkill lijkt me. Kwaad kan het niet, maar nodig is het ook niet.

- 64GB geheugen is veel, 32GB is waarschijnlijk al te veel, dus je zou zomaar de helft kunnen weg laten (en eventueeel later bijprikken).
- Je hebt ECC geheugen in combinatie met een Ryzen processor. Als ik wat rond lees lijkt de ECC ondersteuning van Ryzen niet ideaal te zijn. Misschien ben je beter af met een Xeon? Aangezien het budget dat toch toe laat.
- Als je dan toch een Xeon processor hebt kan je meteen een meer gespecialiseerd moederbord nemen (iets van Supermicro bijvoorbeeld). Die dingen zijn ontworpen voor gebruik in servers: de componenten zijn robuust (hoewel dat bij jouw keuze ook in orde lijkt) en er zit minder nutteloze prul op (audio, wifi, SLI ondersteuning, ...) waardoor er minder stuk kan gaan en het verbruik wat minder is. Als bonus heb je dan nog zaken als IPMI ingebouwd voor remote management.
- De voeding is te zwaar. Op zich kan dat geen kwaad, maar een lichtere voeding is goedkoper en waarschijnlijk iets efficiënter, aangezien de belasting meestal laag zal zijn. Kies wel voor een kwalitatieve lichtere voeding (zoals je nu ook voor een kwalitatieve zware voeding hebt gekozen).
- Heb je zo'n IcyBox nodig? Ik ga er even van uit dat dat een box is die je in een bestaande kast kan inbouwen of zo (wat de nood aan 5,25" bays zou verklaren), om de boel te monitoren? Al kan je de schijven volgens mij ook wel koel houden en monitoren als je ze gewoon in een behuizing steekt. Of hebben die IcyBoxen nog een ander nut?
De ZFS community geeft een vuistregel van 1GB RAM / 1TB Raw Storage, dus ik ben al in de orde van 25-30GB RAM kwijt daaraan. Nou zou 48GB wat netter zijn maar dat is zo onhandig qua stickjes, dan maar meteen 64GB. Ik heb gekeken voor moederbord compatibility, en de 8GB ECC Crucial's zijn compatible op deze snelheid, dus dan doe ik maar de gok dat de 16GB dat ook zal zijn.

Voeding wellicht iets te zwaar, maar je moet rekening houden met de spin-up current van elke drive bij het booten. Voor een paar seconden is dit zo'n 200 Watt extra.

IcyBox: een fatsoenlijke server moet gewoon hotswap bays hebben. Deels nuttig, deels cool. :+, en ik kan er daardoor meer schijven in kwijt dan 1 per 5.25" bay. Namelijk 5 drives per 3 bays, met temperatuuralarm, en met minder poweraansluitingen dan afzonderlijke drives koppelen.

EDIT: Ik zal nog een 2620v4 met een Supermicro bordje overwegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Cilph op 18-12-2017 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:50
Cilph schreef op maandag 18 december 2017 @ 16:25:
De ZFS community geeft een vuistregel van 1GB RAM / 1TB Raw Storage
...voor productie-doeleinden. Lees: 1000 concurrent users die er hun home-drive op hebben staan :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cilph
Paul schreef op maandag 18 december 2017 @ 16:38:
[...]
...voor productie-doeleinden. Lees: 1000 concurrent users die er hun home-drive op hebben staan :)
Okay, 32GB it is en dan zie ik later wel of ik meer nodig heb voor <insert random big data project>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Cilph schreef op maandag 18 december 2017 @ 16:25:
Voeding wellicht iets te zwaar, maar je moet rekening houden met de spin-up current van elke drive bij het booten. Voor een paar seconden is dit zo'n 200 Watt extra.
Geen Wikipedia: Staggered spin-up :?
IcyBox: een fatsoenlijke server moet gewoon hotswap bays hebben. Deels nuttig, deels cool. :+, en ik kan er daardoor meer schijven in kwijt dan 1 per 5.25" bay. Namelijk 5 drives per 3 bays, met temperatuuralarm, en met minder poweraansluitingen dan afzonderlijke drives koppelen.
Ik kreeg laatst de tip om naar SilverStone modellen te kijken : http://www.silverstonetek...oduct.php?pid=184&area=en

Schijnt dat ze heel stil zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cilph

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Verwijderd schreef op zondag 28 februari 2016 @ 15:11:
[...]

Het punt is dat die controller een aantal quirks nodig heeft voordat hij goed werkt. Dat is vaker zo, bijvoorbeeld ook met Marvell AHCI controllers. Pas als die quirks (afwijkingen van de specificatie) in de drivers zitten, werkt de controller goed. Voorbeeld met SuperMicro X10SBA met Marvell 9230 controller:

code:
1
2
3
ahci1: <Marvell 88SE9230 AHCI SATA controller> port 0xb050-0xb057,0xb040-0xb043,0xb030-0xb037,0xb020-0xb023,0xb000-0xb01f mem 0x88610000-0x886107ff irq 18 at device 0.0 on pci7
ahci1: AHCI v1.20 with 8 6Gbps ports, Port Multiplier not supported
ahci1: quirks=0x900<NOBSYRES,ALTSIG>

Meestal zijn die quirks nodig omdat het zich niet aan de (AHCI) specs houdt maar ze wel werken onder Windows (msahci.sys). Linux is er dan als eerste bij om deze quirks op te nemen zodat de controller daar goed werkt. BSD volgt meestal iets later. In dit geval is deze controller vrij nieuw, en werkt hij dus nog niet correct onder BSD. Ik was zelf van plan een PR te openen zodat deze ondersteuning ook aan BSD toegevoegd kan worden, want het is een leuke controller!
Ik hoop dat je/men het niet vervelend vindt dat ik een oude post quote, maar is hieromtrent nog iets nieuws te melden :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:13
CiPHER is foetsie dus van hem ga je iig geen antwoord krijgen :/

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 18-12-2017 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Q schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:30:
Ik ga het wel even op de FreeNAS-fora vragen. Nu zie ik ten eerste al dat de controller vaker gebruikt wordt en dat hij blijkbaar ook voorkomt op een voor FreeNAS aanbevolen moederbord, dus ik ben gematigd positief :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-09 09:58
Q schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:30:
Ik miste hem hier en op zfsguru al.. wat is er gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:13
Staatslot schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:29:
[...]

Ik miste hem hier en op zfsguru al.. wat is er gebeurd?
Zover ik weet is niemand op de hoogte maar hij is sinds April 2017 niet meer op het forum gezien (gepost). :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-09 09:58
Jeetje.. kent niemand hem (of Jason, de founder va zfsguru) persoonlijk..? Hij heeft nogal wat betekend in de storage wereld online..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cilph
Overigens, kun je moederbord SATA controllers doorlussen naar een VM? Specifiek die van de Asrock X370 Taichi (Chipset + ASMedia), of moet ik echt naar een PCIE HBA kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Cilph schreef op woensdag 20 december 2017 @ 00:13:
Overigens, kun je moederbord SATA controllers doorlussen naar een VM? Specifiek die van de Asrock X370 Taichi (Chipset + ASMedia), of moet ik echt naar een PCIE HBA kijken?
Kan prima, maar kijk uit met die ASMedia : Die is stiekem meer aan de Intel AHCI controller gekoppeld dan je denkt :/

Volgens mij kon je de ASMedia los doorgeven, maar als je de Intel doorgaf dan was je de ASMedia ook kwijt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Paul schreef op maandag 18 december 2017 @ 16:38:
[...]
Volgens mij is zelfs *dat* al allang debunked. Wat ik begrepen en gelezen heb is dat er géén vuistregel is voor de hoeveelheid geheugen die een ZFS systeem nodig heeft en dat iedere "rule of thumb" redelijk onzin is.

Wat ze vooral zeggen is: Zorg voor genoeg geheugen en als je performance issues hebt, kijk dan of je geheugen moet toevoegen en SSD's als read en/of write cache moet gebruiken.

Ik kan het artikel zo even niet zo snel vinden maar wat ik begreep is dat er ooit iemand daar iets over heeft gezegd, maar dat nooit bedoeld was als "rule of thumb" van 1G geheugen per 1G storage. :) (En in fact, het kan zelfs meer zijn als je deduplication aan zet, maar op minder draait het ook prima.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
nero355 schreef op maandag 18 december 2017 @ 17:14:

Ik kreeg laatst de tip om naar SilverStone modellen te kijken : http://www.silverstonetek...oduct.php?pid=184&area=en

Schijnt dat ze heel stil zijn :)
Helaas gaan de rubbers die er in zitten vrij snel kapot (drogen uit) en dan is het hele feest voorbij. Ik ben overgestapt op 4x https://www.amazon.de/dp/...171_38075861_TE_item?th=1

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cilph
Ik zit te kijken naar deze bays. https://www.amazon.com/gp/product/B00DGZ42SM

De trays zelf zijn van plastic, maar hij ondersteunt een 120mm fan, en dat vind ik net wat handiger. Goede reviews voor de prijscategorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Cilph schreef op woensdag 20 december 2017 @ 17:33:

De trays zelf zijn van plastic, maar hij ondersteunt een 120mm fan, en dat vind ik net wat handiger. Goede reviews voor de prijscategorie.
En als je er vier koopt zelfs met shipping & import nog niet zo duur.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Tassadar32 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 07:53:
Helaas gaan de rubbers die er in zitten vrij snel kapot (drogen uit) en dan is het hele feest voorbij. Ik ben overgestapt op 4x https://www.amazon.de/dp/B00OUSU8MI/
Best raar, want mijn Cooler Master 4in3 modules hebben dezelfde, zowel in kleur als vorm en daar heb ik dat probleem nooit gezien.
Maar goed om te weten :)
Cilph schreef op woensdag 20 december 2017 @ 17:33:

Grotere fan is wel wat fijner inderdaad, maar laat je ons effe weten hoe die bevalt/of die stil is en zo ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan ook met temperatuur te maken hebben. Hoe hoger de constante temperatuur van je systeem, hoe eerder ze uitharden/uitdrogen. Ook de luchtvochtigheid in de ruimte speelt daar een rol.

Even niets...

• Tassadar32
Die trays zaten vol met HDD's die 24/7 aan stonden. 4 bays boven elkaar maakt best wel wat warmte.

Voordeel van het bay welke ik gelinkt heb is dat de HDD's er zonder tray in gaan, dus volledig schroefloos. Ook zit er support op voor SATA power connectors.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• nero355

nero355

Tassadar32 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 09:38:
Die trays zaten vol met HDD's die 24/7 aan stonden. 4 bays boven elkaar maakt best wel wat warmte.
Hier 8 stuks, maar dan niet 24/7 en in de derde alleen SSD's :)
Hier nog een oude foto van de 4in3 modules :
"Zoom foto" richting kabels.
Voordeel van het bay welke ik gelinkt heb is dat de HDD's er zonder tray in gaan, dus volledig schroefloos. Ook zit er support op voor SATA power connectors.
Alleen jammer van die kleine fan : Zo'n module heeft echt 120/140 mm. nodig om alle HDD's goed te koelen!

Met 80/92 mm. ga je dat niet halen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cilph
Hmm, ben er nog niet helemaal uit qua Ryzen (1700) vs Xeon (eg 2620v4). Meer enterprise features, quadchannel, minder gedoe met iommu (hopelijk), ietwat duurder maar toch echt een kwart performance minder. Opinions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Cilph schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 00:11:
Hmm, ben er nog niet helemaal uit qua Ryzen (1700) vs Xeon (eg 2620v4). Meer enterprise features, quadchannel, minder gedoe met iommu (hopelijk), ietwat duurder maar toch echt een kwart performance minder. Opinions?
When in doubt : C4!

...ehh ik bedoel Intel :)
Tassadar32 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 13:31:
@nero355 Er zitten gelukkig ook nog een goede set fans aan de andere kant die er lucht doorheen forceren. Ze zitten in deze kast pricewatch: Lian Li PC-P80N
Wat een heerlijke kast zeg! NICE! d:)b

[ Voor 34% gewijzigd door nero355 op 22-12-2017 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@nero355 Er zitten gelukkig ook nog een goede set fans aan de andere kant die er lucht doorheen forceren. Ze zitten in deze kast pricewatch: Lian Li PC-P80N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

nero355 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 02:33:
[...]

Kan prima, maar kijk uit met die ASMedia : Die is stiekem meer aan de Intel AHCI controller gekoppeld dan je denkt :/

Volgens mij kon je de ASMedia los doorgeven, maar als je de Intel doorgaf dan was je de ASMedia ook kwijt!
Lijkt me sterk op een bord zonder Intel AHCI controller ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

dcm360 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 20:50:
Lijkt me sterk op een bord zonder Intel AHCI controller ;)
Hadden we het over een AMD moederbord ? De AMD AHCI controller dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cilph
nero355 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 02:26:
[...]

Hadden we het over een AMD moederbord ? De AMD AHCI controller dan :P
X370 Taichi, dus AMD ja O-) Heb begrepen dat alle chipset apparatuur in dezelfde IOMMU groep zit, maar dat ik met een ACS Override patch dit wel zou moeten kunnen splitsen.

EDIT: Ryzen, Taichi, ECC RAM, 8 disks, besteld voor Proxmox FreeNAS experiment. Wish me luck.

[ Voor 11% gewijzigd door Cilph op 24-12-2017 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Nou, het lijkt erop dat het met de Marvell-controller op FreeNAS gewoon moet gaan lukken :) . Intussen heb ik wel weer wat om over na te denken inzake RAID-configuratie, maar volgens mij moet ik daarvoor naar het ZFS-topic ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNtEnEl
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-08 17:31
Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met een g sense sensor die circa met 200 errors per dag op loopt? Ik heb twee nieuwe disks in een Define R5 zitten en wil deze gaan uitbouwen komende maanden naar 5 tot 8 disks van 10 TB. Nu is het geval dat beide disks circa 200 errors per dag produceren, en is mijn vermoeden dat dit door de vibraties komt door de kwaliteit van de brackets in de R5 case. Het kan uiteraad ook de leeskoppen zijn van de beide disks, blijft hoe dan ook een lastig dilemma wat nu het probleem is. Ik heb zowel een case open bij seagate als fractal over het betreffende probleem en in de tussentijd de gehele NAS maar uit gezet. Het gaat om 10TB 7200 rpm seagate enterpise disks.

Iemand anders die problemen heeft gehad met bovenstaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

SiNtEnEl schreef op zondag 24 december 2017 @ 21:08:
Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met een g sense sensor die circa met 200 errors per dag op loopt? Ik heb twee nieuwe disks in een Define R5 zitten en wil deze gaan uitbouwen komende maanden naar 5 tot 8 disks van 10 TB. Nu is het geval dat beide disks circa 200 errors per dag produceren, en is mijn vermoeden dat dit door de vibraties komt door de kwaliteit van de brackets in de R5 case. Het kan uiteraad ook de leeskoppen zijn van de beide disks, blijft hoe dan ook een lastig dilemma wat nu het probleem is. Ik heb zowel een case open bij seagate als fractal over het betreffende probleem en in de tussentijd de gehele NAS maar uit gezet. Het gaat om 10TB 7200 rpm seagate enterpise disks.

Iemand anders die problemen heeft gehad met bovenstaande?
Die kast zal het niet zijn, de HDD's echter... Seagate hé :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNtEnEl
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-08 17:31
nero355 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 02:34:
[...]

Die kast zal het niet zijn, de HDD's echter... Seagate hé :/
Ken het gevoel, na jaren WD en HGST toch maar weer een poging gewaagd naar de helium disks van Seagate. Blijft een raar fenomeen, het zou best kunnen dat de kop van beide disks defecten tonen.
Wacht nog op antwoord van Seagate en Fracal, maar dat zal wel in het nieuwe jaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 13:09
Mijn ZFS systeem bestaat momenteel uit een IBM M1015 (in IT mode) met daaraan 6 Hitachi Travelstar 1TB schijven. So far draait dat goed, maar de pool begint aardig vol te lopen. Om dat voor eens en altijd (soort van...) uit de weg te ruimen wil ik een serieuze upgrade gaan doen met 18 extra 1TB schijven. Momenteel draait alles in een RAID-Z2 setup, deze wil ik uitbreiden met 3 extra vdevs. In totaal kom ik dan uit op 24TB ruwe opslag, waar door RAID-Z2 nog slechts 16TB van over blijft. Dat is een acceptabele upgrade in mijn ogen.

Echter, hoe ga ik dit geheel aansluiten op mijn HBA? Momenteel heb ik maar 2 SFF-8087 aansluitingen, dus 8 disks. Om alles aan te sluiten ben ik zowel aan het kijken naar de HP SAS Expander Card als de (oude) Intel RES2SV240 expander.

Bij de HP Expander zijn voor een hoop functies een latere firmware nodig, en die zit tegenwoordig achter een inlog. De Intel expander ziet er op dat gebied een stuk vriendelijker uit, maar is enkel nog 2e hands te krijgen, de opvolger ervan is ruim €300 in de vorm van de Intel RES3FV288. Wat is hier nu de handigste oplossing?

Qua sloten heb ik nog één PCIe x16 2.0 vrij (zit nu de IBM M1015 in) en tweemaal een PCIe x8. Is het economisch handiger om te upgraden naar een HBA die zelf 24 poorten aankan? En zo ja welke?

Tot slot, als ik voor een expander ga, welke kabels heb ik nodig om de HBA en expander(s?) te verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Xudonax schreef op zondag 31 december 2017 @ 01:13:
Mijn ZFS systeem bestaat momenteel uit een IBM M1015 (in IT mode) met daaraan 6 Hitachi Travelstar 1TB schijven. So far draait dat goed, maar de pool begint aardig vol te lopen. Om dat voor eens en altijd (soort van...) uit de weg te ruimen wil ik een serieuze upgrade gaan doen met 18 extra 1TB schijven. Momenteel draait alles in een RAID-Z2 setup, deze wil ik uitbreiden met 3 extra vdevs. In totaal kom ik dan uit op 24TB ruwe opslag, waar door RAID-Z2 nog slechts 16TB van over blijft. Dat is een acceptabele upgrade in mijn ogen.

Echter, hoe ga ik dit geheel aansluiten op mijn HBA? Momenteel heb ik maar 2 SFF-8087 aansluitingen, dus 8 disks. Om alles aan te sluiten ben ik zowel aan het kijken naar de HP SAS Expander Card als de (oude) Intel RES2SV240 expander.

Bij de HP Expander zijn voor een hoop functies een latere firmware nodig, en die zit tegenwoordig achter een inlog. De Intel expander ziet er op dat gebied een stuk vriendelijker uit, maar is enkel nog 2e hands te krijgen, de opvolger ervan is ruim €300 in de vorm van de Intel RES3FV288. Wat is hier nu de handigste oplossing?

Qua sloten heb ik nog één PCIe x16 2.0 vrij (zit nu de IBM M1015 in) en tweemaal een PCIe x8. Is het economisch handiger om te upgraden naar een HBA die zelf 24 poorten aankan? En zo ja welke?

Tot slot, als ik voor een expander ga, welke kabels heb ik nodig om de HBA en expander(s?) te verbinden?
En waarom niet een hoop kopzorgen wegnemen door gewoon grotere schijven te kopen?

Mijn FreeNAS servertje ziet er nu zo uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 67,51€ 67,51
1MSI H110M ECO€ 47,-€ 47,-
3WD Red WD30EFRX, 3TB€ 97,50€ 292,50
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 36,51€ 36,51
1Crucial CT4G4DFS8213€ 44,56€ 44,56
1Seasonic G-series 360 watt€ 56,95€ 56,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 545,03

De hardware werkt goed maar van FreeNAS krijg ik iedere keer weer grijze haren. Tijd om er eens de ins- en -outs van te leren heb ik niet, maar het ding als semi-betrouwbare backup-server gebruiken (het eigenlijke) doel is op dit moment ook niet te doen. Er staat nu 1TB aan films en series op, en nog 1,5TB aan Steam games. Heeft eigenlijk nog 4GB RAM extra nodig maar dat is zo onredelijk duur op dit moment dat ik het vertik meer te kopen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
kuusj98 schreef op zondag 31 december 2017 @ 01:26:
[...]

En waarom niet een hoop kopzorgen wegnemen door gewoon grotere schijven te kopen?
Omdat ik enkel 5.25" bays in mijn systeem heb, dus in iedere 5.25" bay gaat een Icy Dock MB996SP-6SB om er 2.5" schijven in te mounten. Ik zou ook alles kunnen upgraden naar 3.5" bays, daar zijn genoeg modules voor zoals de Lian-Li EX-36 A2.

Ik zie dan soort-van deze twee opties:

Alles 3.5" in bovengenoemde Lian-Li bays:
#ProductPrijsSubtotaal
4WD Red WD80EFZX, 8TB€ 249,01€ 996,04
1Lian Li EX-36A2€ 21,01€ 21,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.017,05

Toch stiekem bij 2,5" blijven en een grotere Icy Dock bay pakken om ze in te stoppen:
#ProductPrijsSubtotaal
4Seagate Barracuda Compute 2,5", 4TB€ 158,-€ 632,-
1Icy Dock MB994SP-4S€ 79,90€ 79,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 711,90

Ik weet niet wat mijn voorkeur heeft eerlijk gezegd. Ergens ben ik wel een fan van die 1TB Hitachi schijven omdat ik weet wat ik eraan heb, zowel qua performance als betrouwbaarheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Xudonax schreef op zondag 31 december 2017 @ 02:00:
Ik weet niet wat mijn voorkeur heeft eerlijk gezegd. Ergens ben ik wel een fan van die 1TB Hitachi schijven omdat ik weet wat ik eraan heb, zowel qua performance als betrouwbaarheid...
Heb je dan zoveel I/O of heb je veel iops nodig :?

Ik zat laatst wat te kijken en vergelijken en kwam op 10TB HDD's uit van Hitachi a € 329 per stuk als de beste optie :

Denk dat het die waren, want ik kan zo gauw niks anders vinden en de prijs is helaas wat hoger, maar ik zou lekker daarvoor kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 21:32
Xudonax schreef op zondag 31 december 2017 @ 02:00:
[...]

Omdat ik enkel 5.25" bays in mijn systeem heb, dus in iedere 5.25" bay gaat een Icy Dock MB996SP-6SB om er 2.5" schijven in te mounten. Ik zou ook alles kunnen upgraden naar 3.5" bays, daar zijn genoeg modules voor zoals de Lian-Li EX-36 A2.

Is dit geen optie voor je, ombouwen naar deze case van Silverstone en lekker overstappen naar 3.5inch HD's

http://silverstonetek.com/product.php?pid=709&area=en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
nero355 schreef op zondag 31 december 2017 @ 03:34:
[...]

Heb je dan zoveel I/O of heb je veel iops nodig :?

Ik zat laatst wat te kijken en vergelijken en kwam op 10TB HDD's uit van Hitachi a € 329 per stuk als de beste optie :

Denk dat het die waren, want ik kan zo gauw niks anders vinden en de prijs is helaas wat hoger, maar ik zou lekker daarvoor kiezen :)
Er draaien o.a. een handjevol VMs op, dus de extra IOPS zijn welkom. Daarnaast vind ik het wel cool om al die knipperende lampjes in de verschillende HDD trays te zien :+
Habana schreef op zondag 31 december 2017 @ 12:44:
[...]

Is dit geen optie voor je, ombouwen naar deze case van Silverstone en lekker overstappen naar 3.5inch HD's

http://silverstonetek.com/product.php?pid=709&area=en
Niet echt, ik heb nu een E-ATX bord erin liggen. Dat allemaal weer ombouwen naar ATX staat me een beetje tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Xudonax schreef op zondag 31 december 2017 @ 01:13:
maar is enkel nog 2e hands te krijgen, de opvolger ervan is ruim €300 in de vorm van de Intel RES3FV288. Wat is hier nu de handigste oplossing?
De Intel expander is ver uit de beste oplossing als je echt zoveel HHDs wil gebruiken, maar zoals eerder gezegd, ik zou echt gewoon voor 5x (Z1), 6x (Z2) of 7x (Z3) (afhankelijk welke RAIDZ level je wilt gebruiken) met bv 8TB drives in een nieuwe server bouwen, en als betrouwbaarheid belangrijk voor je is, kan je ook de bewezen duurdere betrouwbare HGST drives gebruiken.

Daarnaast het gebruik van zoveel HDDs in een array komt niet echt de betrouwbaarheid ten goede zowel hardmatig als op I/O niveau als qua bekabeling zou gewoon het zeker niet mijn eerste keuze zijn.

En je kan ook je huidige server als offline backup server gebruiken voor je echte belangrijke data, dat is veel economischer in gebruik, en ook veel male veiliger, een goede backup is gewoon echt een must.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 47,95€ 47,95
1MSI C236M WORKSTATION€ 155,90€ 155,90
6HGST Ultrastar He10 (SATA 6Gbps, 512e ISE), 10TB€ 305,-€ 1.830,-
1Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB€ 46,80€ 46,80
1Cooler Master N300 (Closed)€ 41,95€ 41,95
1be quiet! Pure Rock Slim€ 22,-€ 22,-
2Kingston KAC-VR316L/8G€ 67,99€ 135,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.337,53

En als HGST te duur is, kan je ook voor goedkopere HDDs gaan, met RAIDZ2 hoef je niet echt bang te zijn dat je data verlies zult hebben, en zeker als je je oude server als offline backup blijft gebruiken raak je zo goed als zeker nooit wat kwijt, tenzij je brand of zo iets krijgt.
(gebruik voor het gevaar van brand, daar voor buddy backup voor offsite backup by een vriend op zijn server en visa versa)

Heb zelf ook een offline backup sever van mijn oude server, die gaat 1x (of als je wilt meerdere keren, maar is ook afhankelijk van je bios) per week aan, start vol automatisch via de bios ingestelde tijd de backup, via een script met robocopy en als hij klaar is sluit hij zich zelf weer af.

Goedkoper alteratief:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 47,95€ 47,95
1MSI C236M WORKSTATION€ 155,90€ 155,90
1Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB€ 46,80€ 46,80
6Seagate IronWolf, 8TB€ 135,-€ 810,-
1Cooler Master N300 (Closed)€ 41,95€ 41,95
1be quiet! Pure Rock Slim€ 22,-€ 22,-
2Kingston KAC-VR316L/8G€ 67,99€ 135,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.317,53

En je kan natuurlijk ook de oude HDDs migreren naar de nieuwe server als die oude veel zwaarder is om VM's te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Xudonax schreef op zondag 31 december 2017 @ 12:55:
Er draaien o.a. een handjevol VMs op, dus de extra IOPS zijn welkom. Daarnaast vind ik het wel cool om al die knipperende lampjes in de verschillende HDD trays te zien :+
Neem daarvoor lekker een SSD en gooi alle data gewoon op de HDD's ;)

"Handjevol VMs" klinkt niet echt als een grote drukke produktie omgeving : Ik gok op allerlei download meuk die in de VMs draait ? :+
Niet echt, ik heb nu een E-ATX bord erin liggen. Dat allemaal weer ombouwen naar ATX staat me een beetje tegen...
E-ATX of E-ATX dat eigenlijk een ATX moederbord is met wat bredere randjes ?
Dat laatste komt namelijk steeds vaker voor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xudonax
nero355 schreef op zondag 31 december 2017 @ 18:42:
[...]

Neem daarvoor lekker een SSD en gooi alle data gewoon op de HDD's ;)

"Handjevol VMs" klinkt niet echt als een grote drukke produktie omgeving : Ik gok op allerlei download meuk die in de VMs draait ? :+

[...]

E-ATX of E-ATX dat eigenlijk een ATX moederbord is met wat bredere randjes ?
Dat laatste komt namelijk steeds vaker voor...
Het zijn inderdaad geen productie VM's, enkel wat spul om te spelen met Windows Server en Docker.

Qua E-ATX, dit is het echte werk. Het gaat hier om een antieke Super Micro X7DWA-N op 33x31cm. Ding is verder redelijk maxed out, dus vind het zonde om een compleet nieuw systeem te bouwen.

Ik weet dat het qua stroom echt niet uit kan, maar dat is niet echt een probleem want het voorkomt dat ik de verwarming aan moet zetten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• player-x
Xudonax schreef op zondag 31 december 2017 @ 19:59:
Qua E-ATX, dit is het echte werk. Het gaat hier om een antieke Super Micro X7DWA-N op 33x31cm. Ding is verder redelijk maxed out, dus vind het zonde om een compleet nieuw systeem te bouwen.

Ik weet dat het qua stroom echt niet uit kan, maar dat is niet echt een probleem want het voorkomt dat ik de verwarming aan moet zetten :+
Dat bord draait 100W plus idle, dat is meer dan 200 euro per jaar aan stroom verbruik, dat heb je met een nieuw bord met ongeveer 2~3j terug verdient, daarnaast is een gewone moderne i5 of Ryzen veel sneller dan, om het bot te zeggen, die oude meuk. :+
Tja een voordeel heeft het wel, je kan in de zomer je computer kamer ook verhuren als sauna. :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cilph
Statusupdate betreffende mijn Ryzen Proxmox build: Ik kan bevestigen dat Ryzen, ECC (2x16GB Crucial 2400MHz DDR4), Proxmox en FreeNAS allemaal prima lijken te werken (op eerste gezicht). Er waren wat ACS override flags nodig om de IOMMU groups te splitsen, maar ik heb beide SATA controllers van de ASRock Taichi Z370 kunnen doorgeven aan een FreeNAS VM.

Ik heb de hotswap bays nog niet binnen, dus ik heb enkel getest met twee WD Red 4TB Drives in ZFS Mirrored. Hierbij haal ik de native performance van de drive over Samba. (150-160MB/s). Ik zal dit weer testen zodra ik alle (acht) schijven heb geinstalleerd.

EDIT: Ik sprak te vroeg. Na reboot zijn mijn schijven of 0-byte, of corrupt.

[ Voor 6% gewijzigd door Cilph op 04-01-2018 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonSupremacy
Ik heb inmiddels bijna de volledige onderdelenlijst bij elkaar voor m'n Ryzen 3 NAS, echter heb ik nog een vraag over nodige extra SATA poorten. Ik heb in de kast (een Fractal Design Node 804) namelijk ruimte voor 8 3,5" disks. In combinatie met de 2 schijven die ik al voor 't OS en backup van m'n Ryzen 7 gamebak ga gebruiken, kom ik echter op een totaal aan 10 schijven uit. Het moederbord (Asus Prime B350M-A) heeft maar 6 SATA, dus ik moet ergens 4 SATA poorten vandaan halen.

Raden jullie bepaalde SATA controllers aan? In principe kan ik slechts 2 x1 slots gebruiken op 't mobo, maar als Raven Ridge beschikbaar wordt, zal 't x16 slot beschikbaar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

DragonSupremacy schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 23:49:
Ik heb inmiddels bijna de volledige onderdelenlijst bij elkaar voor m'n Ryzen 3 NAS, echter heb ik nog een vraag over nodige extra SATA poorten. Ik heb in de kast (een Fractal Design Node 804) namelijk ruimte voor 8 3,5" disks. In combinatie met de 2 schijven die ik al voor 't OS en backup van m'n Ryzen 7 gamebak ga gebruiken, kom ik echter op een totaal aan 10 schijven uit. Het moederbord (Asus Prime B350M-A) heeft maar 6 SATA, dus ik moet ergens 4 SATA poorten vandaan halen.
En er zijn geen alternatieven beschikbaar wat betreft het moederbord ?
Raden jullie bepaalde SATA controllers aan? In principe kan ik slechts 2 x1 slots gebruiken op 't mobo, maar als Raven Ridge beschikbaar wordt, zal 't x16 slot beschikbaar komen.
Dan zou ik daarop wachten en de welbekende LSI controller erin proppen om vervolgens alle HDD's daarop aan te sluiten :)

Waarom een Ryzen 3 build eigenlijk ? Wat gaat de NAS nog meer doen ?
IMHO is een Intel Celeron/Pentium + een wat duurder moederbord waarop alle benodigde poorten zitten de betere investering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonSupremacy
nero355 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 00:59:

En er zijn geen alternatieven beschikbaar wat betreft het moederbord ?
Weinig..
- Er zijn 5 AM4 bordjes met 10 SATA, waarvan geen mobo micro ATX is.
- Er zijn 5 AM4 bordjes met 8 SATA, waarvan geen mobo micro ATX is.
- Er zijn 20 AM4 bordjes met 6 SATA, waarvan 4 micro ATX zijn.

Ik ben dus (op het moment van schijven) aangewezen op een externe controller om de Node 804 überhaupt volledig van werkende schijven te voorzien
nero355 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 00:59:
Dan zou ik daarop wachten en de welbekende LSI controller erin proppen om vervolgens alle HDD's daarop aan te sluiten :)

Waarom een Ryzen 3 build eigenlijk ? Wat gaat de NAS nog meer doen ?
IMHO is een Intel Celeron/Pentium + een wat duurder moederbord waarop alle benodigde poorten zitten de betere investering!
Daar was ik inderdaad al bang voor. Ik heb nog wel even plek op m'n 4TB schijf tot de NAS operationeel is.

Wat je 2e vraag betreft: ik heb nog een hoop x264 MKVs die ik wil kunnen transcoden naar x265 om schijfruimte te besparen. Iets wat m'n 1700x ook prima kan, maar die staat uiteraard niet 24/7 aan. Op een Ryzen 3 systeem hoef ik 'm maar een flinke queue te geven en af en toe even bij te sturen. Stukje flexibiliteit dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cilph
DragonSupremacy schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 02:06:
- Er zijn 5 AM4 bordjes met 10 SATA, waarvan geen mobo micro ATX is.
Ik tel er twee, beide van ASRock. :/ ATX dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonSupremacy
Het zijn er wel 5, maar de Node 804 is Micro ATX, dus dat past niet :(De K3 en K7 varianten zie ik wel bij bv Alternate terug, maar niet in de Pricewatch :P

Andere optie zou zijn om dan de Node te retourneren, een Define R6 te halen en dan mobo te switchen ipv via een extra controller te werken, wat me dan weer te omslachtig is als ik gewoon een controller erbij kan prikken zodra Raven Ridge eindelijk beschikbaar is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

DragonSupremacy schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:14:
Andere optie zou zijn om dan de Node te retourneren, een Define R6 te halen en dan mobo te switchen ipv via een extra controller te werken, wat me dan weer te omslachtig is als ik gewoon een controller erbij kan prikken zodra Raven Ridge eindelijk beschikbaar is :+
Heb je IMHO wel een leuke NAS kast, vooral als je de Define R5 nog ergens kan vinden, want die schijnt completer uitgeleverd te worden in tegenstelling tot de Define R6 :)

http://www.fractal-design...ne-series/define-r5-black d:)b

En dit is ook leuk trouwens :
satcp in "Storage showoff topic - 20+ TB storage systems"

De hotswap PCB's achter de HDD's bedoel ik dan : Kan je volgens mij ook voor een aantal Define R5/R6 achtige kasten kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonSupremacy
nero355 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 20:07:
[...]

Heb je IMHO wel een leuke NAS kast, vooral als je de Define R5 nog ergens kan vinden, want die schijnt completer uitgeleverd te worden in tegenstelling tot de Define R6 :)

http://www.fractal-design...ne-series/define-r5-black d:)b

En dit is ook leuk trouwens :
satcp in "Storage showoff topic - 20+ TB storage systems"

De hotswap PCB's achter de HDD's bedoel ik dan : Kan je volgens mij ook voor een aantal Define R5/R6 achtige kasten kopen ;)
Ik snap je punt, maar waar ik ook nog rekening mee moet houden is de plek ervoor in de woonkamer. De Node 804 kan ik namelijk prima wegstoppen in de hoek bij m'n Ziggo Connect box, maar een hoge ATX kast zoals de R5/R6 valt dan gelijk zo in 't zicht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

DragonSupremacy schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 23:07:
Ik snap je punt, maar waar ik ook nog rekening mee moet houden is de plek ervoor in de woonkamer. De Node 804 kan ik namelijk prima wegstoppen in de hoek bij m'n Ziggo Connect box, maar een hoge ATX kast zoals de R5/R6 valt dan gelijk zo in 't zicht ;)
UTP door het hele huis hier met een router (6 poorten) + vier switches (5 en 8 poorten) dus ik denk daar niet zo over na O-) My bad! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonSupremacy
nero355 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 00:43:
[...]

UTP door het hele huis hier met een router (6 poorten) + vier switches (5 en 8 poorten) dus ik denk daar niet zo over na O-) My bad! :+
Hahaha, no harm done! Ik woon in een (voor mijn doen) ruim appartement waar ik alleen een 15m (helaas cat5e) UTP heb liggen richting een switch, dus toch ietsje kleinschaliger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cilph
Zo, ik heb mijn Rosewill hotswap bays binnen. Fans vervangen door Noctua fans. Korte review: ze werken. Molex aansluitingen zijn echter niet fijn (auw mijn vingers). De plastic trays gaan er soms een beetje stroef in en uit, maar dat is niet zo'n probleem. Geluidsproductie lijkt prima, al moet ik het nog bekijken wanneer ik niet in een ruimte zit met twintig mini-itx werk pc's.

Het corruptieprobleem lijk ik opgelost te hebben door memory ballooning uit te zetten en de FreeNAS VM meteen 16GB te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Ik zie het nut van een aparte topic niet in. Daarom stel ik het volgende hier:

Ik moest filmpjes van een bepaalde reis terugzoeken. Maar dat was niet makkelijk en uiteindelijk heb ik het ook opgegeven. Ik heb in de loop der tijd een verzameling aan (externe) harde schijven (30+) opgebouwd. Varierend van 500GB ide tot 2TB SATA. Het was makkelijk voor mij om een nieuwe harde schijf te kopen wanneer ik mijn desktop leeg moest hebben voor een hardware upgrade of herinstall. Hierdoor heb ik redelijk veel dubbelingen voor wat betreft foto's en filmpjes. Daarnaast heb ik ook 1.000+ aan CDROM/DVD met backup/foto's/filmpjes en downloads. Daarnaast heb ik ook 300+ Magnetical Optical discs van 230MB/512MB via SCSI interface (zit niet meer in een systeem). De data op de MO disc kan ik dus nu niet direct benaderen. Om voor te zijn dat straks de CD/DVD verrot raken, de harddrives niet meer opstarten en de MO discs niet meer in te lezen zijn zoek ik naar een snelle oplossing om deze gegevens juist en volledig in mijn NAS te krijgen.

Omdat mijn 2 x 4TB NAS in RAID 1 is opgebouwd. Heb ik effectief maar 4TB aan ruimte opslag. De NAS zit al voor 20% vol. Ik ga ervan uit dat de beschikbare ruimte voldoende is om mijn netto bestanden kwijt te kunnen.

Probleemstelling
Persoonlijke foto's en films liggen dermate verspreid en dubbel dat ik deze niet eenvoudig terug te vinden zijn.

Doel
Alle persoonlijke foto's/films/bestanden op één plek in de NAS. Met daarnaast een backup op een losse harde schijf.

Budget voor oplossing
Max 200 euro

Huidige middelen
  • drie aftandse windowssystemen (tweede generatie Quad core) met ATX tower met plekken voor meer harde schijven;
  • modern mini itx i5 systeem met beperkte uitbreidingsmogelijkheden;
  • Synology 216+ (met 2x4TB);
  • Sharkoon SATA dockingstation USB 3.0;
Oplossing 1
  • 2 x 4TB harde schijven kopen;
  • de harde schijven inbouwen in een ATX systeem;
  • Foto's SATA drives kopieren naar de 2x4;
  • Foto's IDE drives kopieren naar de 2x4;
  • Foto's CDROM/DVD kopieren naar de 2x4;
  • Bovenstaande harde media labelen dat de foto's gekopieerd zijn.
  • Door middel van software (Ik zou niet weten wat) bepalen welke bestanden dubbel zijn. (naam, grootte, datum)
  • Bovenstaande repeat voor films en andere bestanden.
  • De netto bestanden overzetten naar de NAS.
  • De gekochte 4TB in een enclosure plaatsen en een kopie van de NAS maken.
Oplossing 2
  • 2 x 4TB harde schijven kopen;
  • de harde schijven inbouwen in een tweedehands dual NAS (Raid 0);
  • de in oplossing 1 betreffende media door middel van een een dockingstation aan de i5 hangen en via UTP kopieren naar de tweedehands dual NAS.
  • Daarna dezelfde wijze als in oplossing 1.
Vraag:
  • welke oplossing is sneller, efficient en veilig?
  • is de werkwijze wel de juiste?
  • welke software moet ik gebruiken voor bestandsvergelijking?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
kevinl schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:57:
  • welke software moet ik gebruiken voor bestandsvergelijking?
Ccleaner heeft volgens mij een feature om duplicaten te vinden. Ik heb 'm zelf alleen nooit geprobeerd, maar daar kun je natuurlijk zelf even een testje voor opzetten.

Wat hoop je verder te bereiken met die NAS en raid 0? Bij 1 schijf stuk ben je de inhoud daarvan kwijt, terwijl je bij je eerste optie de andere helft tenminste nog hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door Bananenplant op 17-01-2018 12:29 ]

Pagina: 1 ... 215 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.