Beste medetweakers
Door een groeiende mediabibliotheek moet ik mijn huidige NAS uitbreiden. Ik zit echter een beetje tegen de limiet van mijn huidige installatie.
Momenteel draai ik dit:
De voeding is een Antec NeoHe 550. Als OS gebruik ik Arch Linux op een SSD (via SATA -> USB adapter).
De schijven draaien per 2 in BTRFS RAID 1, in totaal dus 4 volumes. Ik heb ooit een defecte Seagate SV35 3TB gehad, deze is vervangen door een WD Green 3TB uit een externe enclosure.
Momenteel zijn er dus 8 schijven aangesloten via de 8 interne SATA poorten, allemaal komende van de C236 chipset.
Gezien ik geen SATA poorten meer over heb, ben ik een USB SATA enclosure gaan gebruiken. Ik had een Lian-Li EX503 staan.
Ik heb deze gevuld met één 1TB schijf en 3 500 GB 2.5"schijven en vervolgens een BTRFS RAID 1 volume gemaakt (alle 4 de schijven).
De externe enclosure heeft eigenlijk nooit echt goed gewerkt.
- De eerste SATA poort vertoont ander gedrag dan de andere poorten (S.M.A.R.T. en hdparm)
- Ondanks dat het een USB 3 enclosure is krijg ik maar USB 2 snelheden
- Sinds Linux 4.14 (LTS) valt de enclosure op random momenten weg
Liefst zou ik dus geen USB enclosure meer willen gebruiken. (gewoon geen conversie meer van het SATA signaal)
Inclusief de schijven in de enclosure heb ik nog zo een 10-tal schijven (varierende van 500 GB to 4TB) die ik graag zou willen gebruiiken als opslag.
Ik weet echter niet zo goed wat een goeie volgende stap zou zijn om mijn opslagruimte te vergroten. Mijn idee was om een SAS insteekkaart te gaan gebruiken maar ik vrees een beetje voor de kosten:
- SAS kaart
- Kabels
- Behuizing met genoeg hot-swap bays (liefst >= 24)
- Voeding
Ik had al zitten kijken naar iets als een NorcoTek 4224 of zijn er beter oplossingen volgens jullie? Of zou een 2de systeem met een soort van Atom bordje (met veel SATA poorten) een betere oplossing zijn?
Alle suggesties zijn welkom!
Mvg