Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Bananenplant schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:24:
[...]

Ccleaner heeft volgens mij een feature om duplicaten te vinden. Ik heb 'm zelf alleen nooit geprobeerd, maar daar kun je natuurlijk zelf even een testje voor opzetten.

Wat hoop je verder te bereiken met die NAS en raid 0? Bij 1 schijf stuk ben je de inhoud daarvan kwijt, terwijl je bij je eerste optie de andere helft tenminste nog hebt.
Die tweede nas is puur om werkruimte te krijgen voordat de unieke bestanden naar de final nas gaan. Als de tweede nas kapot gaat, dan moet ik het proces van kopieren gewoon overnieuw doen. Ik verwijder de fotobestanden niet totdat alles in de final nas terechtkomen en ik een backup heb gemaakt.

Ccleaner bekeken, maar niet echt kunnen lezen dat je naar dubbele fotobestanden kan laten kijken.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:39
kevinl schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:44:
[...]

Ccleaner bekeken, maar niet echt kunnen lezen dat je naar dubbele fotobestanden kan laten kijken.
http://www.piriform.com/d...ing-with-the-results-list

En matchen op bestandsnaam moet je toch al een eind helpen? Aannemende dat je die van je foto's nooit hebt gewijzigd dan :) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik zou zeggen ga eens aan de slag met Total Commander en de vele synchronisatie tooltjes en kijk welke het beste voor jou werkt :)

Daarin zitten vaak opties om duplicaten te voorkomen of alleen de files die niet al bestaan te kopiëren en zo...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 11:58
Total commander heeft, in de advanced search, een optie om duplicate bestanden te vinden.
Zowel op naam, size als inhoud. Al kan inhoud wel heel lang duren op een grote fileset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 07:28
Persoonlijk gebruik ik Total Commander, gebruik het al 20j, en is simpel in gebruik, maar kan ook voor hele complexe dingen gebruikt worden wat betreft bestanden kopiëren, zoeken en ordenen.

Je kan bestanden van 2 verschillende mappen/drives vergelijken met de compare functie in de Mark tab.

Wat je ook kan gebruiken is de zeerzoekfunctie (verenkijkertje), en daar onderaan de 2de tab zit een functie voor duplicaten te vinden.

En je kan daarmee duplicaten vinden, met bv bepaalde min/max grote, op verschillende drives, en datums, en als je in de eerste tab verschillende drives selecteer, kan dat zelfs over verschillende HDDs, dit kan wel heel erg lang duren, afhankelijk van de HDD snelheid.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 12:28

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Ik zit een beetje te kijken naar het bouwen van een eigen NAS; die voornamelijk als grote foto/video opslag gaat dienen. De selecties van de foto's bewaar ik wel in mijn PC; maar de ruwe foto's komen dan enkel hier op te staan. Een RAID-oplossing (hoewel geen backup, I know) lijkt mij dan ook wel fijn indien er wel een drive faalt.

Gezien het feit dat ik student ben en dit graag zo goedkoop mogelijk wil ben ik een beetje benieuwd naar oplossingen als een AMD E350 setup, of een Intel J1800 achtige setup. Dit omdat ik eigenlijk bijzonder weinig snelheid nodig heb voor pure dataopslag, en dat streamen naar een Raspberry Pi eigenlijk ook altijd wel mogelijk is. Mijn vraag is echter, hoe zit het met RAID? zijn er kleine bordjes waarop dit mogelijk is?
Zelf wil ik graag een houten kastje eromheen bouwen, rond het ITX formaat.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 20:40
Je kan prima software raid draaien op een simpel gebakje. In theorie kan je op een Raspberry Pi met 2 USB2.0 externe schijven in RAID1 ook nog wel wat doen. Vraag is vooral, wat is de ondergrens?

Een E350 zou ik momenteel niet meer doen, die zijn wel heel oud, maar een Celeron N-Series ofzo kan inderdaad prima.

Zoiets misschien?
pricewatch: Biostar J3060NH
PicoPSU er in, en 2 diskjes erbij via V&A misschien, RAID1 en je hebt heel goedkoop wel een systeempje.

Je kan ook tweedehands kijken:

categorie: Moederborden

[ Voor 20% gewijzigd door FireDrunk op 18-01-2018 12:33 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cilph
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 23:27
Ik wou nog even melden dat ik met success 64GB ECC 2400 op een ASRock Taichi X370 / Ryzen 1700x heb geprikt. Specifiek de Crucial CT16G4WFD824A. En dat zonder zelf op 2400 te moeten klokken, dat deed hij uit zichzelf.

Zo, eens de boel inrichten en me verplaatsen naar het 20TB server topic.

[ Voor 15% gewijzigd door Cilph op 23-01-2018 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Cilph schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:17:
Ik wou nog even melden dat ik met success 64GB ECC 2400 op een ASRock Taichi X370 / Ryzen 1700x heb geprikt. Specifiek de Crucial CT16G4WFD824A. En dat zonder zelf op 2400 te moeten klokken, dat deed hij uit zichzelf.

Zo, eens de boel inrichten en me verplaatsen naar het 20TB server topic.
https://www.asrock.com/mb/AMD/X370%20Taichi/#Specification Zegt dan ook dat het gewoon moet werken :)

Wel interessant opzich : Mainstream platform met ECC support!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Cilph schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:17:
Ik wou nog even melden dat ik met success 64GB ECC 2400 op een ASRock Taichi X370 / Ryzen 1700x heb geprikt.
Ik begrijp niet helemaal waarom iedereen maar zoveel geheugen voor ZFS voor thuisgebruik wil hebben.

Het doet geen kwaad, maar helpen doet het ook niet echt, heb zelf in mijn server 16GB zitten met 10x 8TB in RAIDZ2, en nog heb geen problemen met een tekort aan geheugen.

En dat terwijl ik letterlijk tot piek 15 users op mijn server heb, en normaal ongeveer 5 in de avond tegelijk.

Ja als je een grote SAP database op je server draait met honderden gebruikers, dan heeft het nut, maar voor privé zou ik gewoon 2x 4GB of 2x 8GB gebruiken, dat is echt meer dan voldoende voor de meeste thuisgebruikers.

En die €500~600 extra voor dat geheugen zou ik toch echt aan andere dingen besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:33
Ik gebruik zelfs maar 8GB voor 30TB. Wel af en toe toen geheugen nog erg goedkoop was getwijfeld om up te graden naar 32GB, omdat ‘het kan’. Maar meer dan voor mijn OCD heeft het geen toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@player-x Tja. Niet zelden omdat mensen nog steeds schijnen te denken dat je bij ZFS 1G geheugen per 1T netto opslag nodig hebt en dat is allang debunked. Het is niet eens een richtlijn.

Sure, als je deduplicatie gaat doen, maar dan zeggen ze juist dat je weer 2G geheugen per 1T opslag nodig hebt.

Nee, met 8G of 16G in de gemiddelde NAS ben je echt al ruim voorzien. Ik heb toevallig 16G in mijn NAS (Microserver Gen8) zitten, eigenlijk vooral omdat ik dat niet wilde upgraden en dus meteen voor de max ben gegaan. (Gen8 kan max 16G aan.) Als hypervisor vind ik het wat aan de krappe kant, dus ben ik aan het nadenken over een nieuwe hypervisor met 32G+ ter vervanging van de 2x Microserver Gen8 met 16G die ik daar voor heb.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cilph
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 23:27
player-x schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 01:45:
[...]

Ik begrijp niet helemaal waarom iedereen maar zoveel geheugen voor ZFS voor thuisgebruik wil hebben.

Het doet geen kwaad, maar helpen doet het ook niet echt, heb zelf in mijn server 16GB zitten met 10x 8TB in RAIDZ2, en nog heb geen problemen met een tekort aan geheugen.

En dat terwijl ik letterlijk tot piek 15 users op mijn server heb, en normaal ongeveer 5 in de avond tegelijk.

Ja als je een grote SAP database op je server draait met honderden gebruikers, dan heeft het nut, maar voor privé zou ik gewoon 2x 4GB of 2x 8GB gebruiken, dat is echt meer dan voldoende voor de meeste thuisgebruikers.

En die €500~600 extra voor dat geheugen zou ik toch echt aan andere dingen besteden.
Het is inmiddels niet meer voor ZFS. Daar geef ik 14GB aan uit. 2GB aan Active Directory. 8GB aan een Build Server, 8GB een Windows Desktop, 16GB voor een Docker omgeving met containers.

Hiermee zit ik boven 32GB. De logische volgende stap was 64GB.
nero355 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 00:52:
[...]

https://www.asrock.com/mb/AMD/X370%20Taichi/#Specification Zegt dan ook dat het gewoon moet werken :)

Wel interessant opzich : Mainstream platform met ECC support!
Ja maar officieel hoort dit te draaien op 1866MHz. Dus 2400 verbaast me!

[ Voor 14% gewijzigd door Cilph op 24-01-2018 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
FireDrunk schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:31:
Zoiets misschien?
pricewatch: Biostar J3060NH
PicoPSU er in, en 2 diskjes erbij via V&A misschien, RAID1 en je hebt heel goedkoop wel een systeempje.
Kewl, een vriend van me is wel geïnteresseerd in het gaan draaien van een FreeNAS-NAS, maar wil er niet teveel geld aan kwijt zijn, dit kan ik dan mooi in het achterhoofd houden :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 23:36
Bananenplant schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:23:
[...]

Kewl, een vriend van me is wel geïnteresseerd in het gaan draaien van een FreeNAS-NAS, maar wil er niet teveel geld aan kwijt zijn, dit kan ik dan mooi in het achterhoofd houden :) .
met een goedkoop pci express 1x sata controller kaart kun je nog naar max 4 of 6 hds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Bananenplant schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:23:
[...]

Kan 'ie best toch eens kijken naar een HP Microserver Gen8 of Gen10.
Voor zover ik weet is dat een van de beste en goedkoopste opties voor een NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:52
De prijzen liggen recent wat hoger dan een paar maanden geleden, maar het is inderdaad zo goed als onmogelijk om iets met 4bays te vinden dat goedkoper is als een Microserver.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
unezra schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 12:22:
[...]

Kan 'ie best toch eens kijken naar een HP Microserver Gen8 of Gen10.
Voor zover ik weet is dat een van de beste en goedkoopste opties voor een NAS.
Ik heb 'm zelf ook, ik zal eens gaan kijken hoeveel budget er nu echt is als ik eenmaal een beetje heb laten zien over wat het apparaat mij brengt ;) . Ik zat trouwens ook nog te denken aan de goedkope thuisserver van de BBG van maart 2017, maar eigenlijk is het prijsverschil met een Microserver echt maar tientjeswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Bananenplant schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:29:
[...]
Ik heb 'm zelf ook, ik zal eens gaan kijken hoeveel budget er nu echt is als ik eenmaal een beetje heb laten zien over wat het apparaat mij brengt ;) . Ik zat trouwens ook nog te denken aan de goedkope thuisserver van de BBG van maart 2017, maar eigenlijk is het prijsverschil met een Microserver echt maar tientjeswerk.
Zit er even naar te kijken:
reviews: Desktop Best Buy Guide - Maart 2017

Dat eerste systeem heeft geen ECC. Dat maakt 'm hoe dan ook minder geschikt voor FreeNAS. Qua prijs is 'ie wel iets goedkoper maar het scheelt idd niet veel. :) D'r staat wel een klassieke fout in:
Bij gebruik van FreeNAS wordt aangeraden om 1GB geheugen per TB opslag te hebben.
*pets*

Leuke is wel, dat systeem kan 64G aan maar voor een NAS heb je daar dan weer niet zo veel aan. Da's meer iets voor een reguliere thuisserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

NLBUURMAN schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:57:
Ik zit een beetje te kijken naar het bouwen van een eigen NAS; die voornamelijk als grote foto/video opslag gaat dienen. De selecties van de foto's bewaar ik wel in mijn PC; maar de ruwe foto's komen dan enkel hier op te staan. Een RAID-oplossing (hoewel geen backup, I know) lijkt mij dan ook wel fijn indien er wel een drive faalt.

Gezien het feit dat ik student ben en dit graag zo goedkoop mogelijk wil ben ik een beetje benieuwd naar oplossingen als een AMD E350 setup, of een Intel J1800 achtige setup. Dit omdat ik eigenlijk bijzonder weinig snelheid nodig heb voor pure dataopslag, en dat streamen naar een Raspberry Pi eigenlijk ook altijd wel mogelijk is. Mijn vraag is echter, hoe zit het met RAID? zijn er kleine bordjes waarop dit mogelijk is?
Zelf wil ik graag een houten kastje eromheen bouwen, rond het ITX formaat.
Goed, mijn eisen zijn wat veranderd intussen. Mijn dropbox is gekrompen (Campus cup voorbij) en nu zit ik met het issue dat ik geen nieuwe data aan mijn DB kan toevoegen. Mijn oplossing zou dus ook zijn om een server te hebben die benaderbaar is via een internetconnectie (nog geen idee wat voor protocol e.d.) zodat ik overal met mijn laptop/telefoon bij mijn bestanden kan.
Zou zoiets als @FireDrunk aandroeg nog steeds voldoen?
en wat voor OS zouden jullie dan aanraden voor iemand die niet belachelijk veel verstand hiervan heeft? (maar het dus wel wil leren)

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik zou een betaald DropBox Account nemen :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomF
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-09 09:28
*knip* nope.

[ Voor 89% gewijzigd door br00ky op 17-02-2018 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

NLBUURMAN schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 11:23:
[...]

Goed, mijn eisen zijn wat veranderd intussen. Mijn dropbox is gekrompen (Campus cup voorbij) en nu zit ik met het issue dat ik geen nieuwe data aan mijn DB kan toevoegen. Mijn oplossing zou dus ook zijn om een server te hebben die benaderbaar is via een internetconnectie (nog geen idee wat voor protocol e.d.) zodat ik overal met mijn laptop/telefoon bij mijn bestanden kan.
Zou zoiets als @FireDrunk aandroeg nog steeds voldoen?
en wat voor OS zouden jullie dan aanraden voor iemand die niet belachelijk veel verstand hiervan heeft? (maar het dus wel wil leren)
en doorrrrrr, ik heb inmiddels een S1150 bordje op de kop kunnen tikken voor een leuke prijs, en de WD Blues zijn ook onderweg. van m'n houten case-idee ben ik ook afgestapt ivm brandveiligheid. Tips voor kleine cases met ruimte voor 4 3.5" drives zijn dan ook welkom :)

Enkel de voeding en het OS blijven nog over. FreeNAS schijnt wat lastiger te zijn voor beginners, met name remote access wil dan nog wel eens issues geven, iemand nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
FreeNAS is juist uitermate geschikt voor beginners? Als je alternatieven wil is OMV (OpenMediaVault) ook een optie.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Garu_
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-12-2024
Beste mede-tweakers,

Ik heb al jaren een QNAP TS-509 Pro staan die als Fileserver fungeert met Raid 5 ingericht. Werkt out of the box simpel genoeg, maar ik liep in de tijd tegen een aantal issues aan waardoor ik nu overweeg de overstap te maken naar een self-build server.

Wat wil ik bereiken?
• Ik wil data, zowel dB als Media, veilig opslaan en uitlezen (ca. 30TB).
Hierbij gaat het over integriteit van de data bij opslaan en uitlezen (vandaar ZFS een geen Raid 5 meer..). Daarnaast enige vorm van zekerheid (Z2 dacht ik aan) dat bij uitval van een schijf de volledige dataset niet corrupt/weg is.
• Ik wil in beperkte vorm (docker) containers kunnen runnen om software development te kunnen ondersteunen
• Ik wil de warmte- en geluidsontwikkeling zoveel mogelijk beperken, omdat deze server in huis komt te staan, maar dit zou het budget niet met meer dan 25% mogen verhogen. (Relatief kostenneutraal electrakosten vs hardware)
• Ik wil de server op afstand over het netwerk kunnen bedienen – dwz zonder er een monitor aan te moeten koppelen.
• Hoewel ik producten wil kunnen ontwikkelen gerelateerd aan DWHs hoeft er (initieel) geen productiesituatie op de server te draaien. Doel is meer om concepten uit te kunnen werken en testen, dan performance wise hele zware datasets te kunnen verwerken.
• De server zal geen 24/7 draaien, maar wil ik met scripts (op gezette tijden) en WOL up en down kunnen brengen. Voor gebruik, maar ook voor back-up naar een andere server.

Wat dacht ik hier voor nodig te hebben
Qua onderdelen had ik de volgende items bij elkaar gezocht.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4620 Boxed€ 98,-€ 98,-
1Supermicro X11SSH-F€ 205,-€ 205,-
8Seagate Barracuda Compute 2,5", 5TB€ 165,87€ 1.326,96
1Inter-Tech IPC 4U-4088-S€ 72,39€ 72,39
2Crucial CT2K16G4WFD824A€ 353,07€ 706,14
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Intel 600p 128GB€ 63,-€ 63,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.551,44

Waar hoop ik dat jullie mij bij willen helpen
Ik heb op basis van de FreeNAS hardware guide, dit forum en het ZFS forum mijn best gedaan om tot een build te komen die qua componenten goed bij elkaar past en die invulling geeft aan mijn wensen, maar ik heb een aantal twijfels die ik jullie graag voor wil leggen en zou andere feedback op mijn build-voorstel ook op prijs stellen.

Waar ik over twijfel
  1. Zijn er componenten die ik vergeten ben of waar je toch heel expliciet liever voor een ander zou kiezen en waarom dan?
  2. Ik verwacht dat de Pentium G4620 voldoende power heeft om invulling te geven aan mijn wensen, maar het is een relatief nieuw product.
    A. Kan ik hierbij verwachten dat ik de bios van het moederbord moet updaten voordat ik de G4620 überhaupt aan de praat krijg?
    B. Mocht dit het geval zijn, heeft iemand dan een tip hoe ik dit voor elkaar kan krijgen zonder een oude CPU aan te schaffen?
  3. Ik heb al wat geëxperimenteerd met installatie van FreeNAS op een USB stick, maar daar wordt ik toch wel wat zenuwachtig van qua stabiliteit. Daarom wil ik FreeNAS installeren op een M2 SSD.
    A. Is er voordeel te verwachten van een NVME SSD versus een SATA versie?
    B. Kan dit moederbord überhaupt gebruik maken van de voordelen van NVME?
  4. Ik heb bewust gekozen voor 2.5 inch schijven om de hoeveelheid piekvermogen bij opstart beperkt te houden en het verbruik in idle zo laag mogelijk te houden. Geen 3.5 ivm extra warmteontwikkeling en energieverbruik. In hoeverre verwachten jullie dat ik bij deze build nog extra moet investeren in extra koelers om de case koud te houden?
  5. Ik kies nu voor 8 schijven om het moederbord te vullen en met Z2 aan ca. 30 TB te komen. Hiermee zou ik qua opzet niet aan de beste verhouding voor ZFS zitten zo begrijp ik (liever 6 of 10). Verwachten jullie dat ik hier echt iets van ga merken met de door mij gestelde doelen voor ogen?
  6. Heb ik met de door mij gestelde doelen werkelijk 64GB ECC geheugen nodig of zou ik er ook goed uitkomen met 32GB?
Losse uitsmijters..

• Omdat ik begrijp dat de ontwikkelingen van uitbreiding van pools met extra schijven nog in de kinderschoenen staat was mijn gedachte om evt vergroting van pools op een andere server te verrichten via een insteek SFP+ kaart. Dit zou ik ook willen inzetten voor backups. Hiermee ook de hoeveelheid online servers beperkt te houden. Heeft iemand van jullie ervaring met SFP+ in FreeNAS en een aanbeveling qua kaarten?
• Ik kan een hele mooie server bouwen met ECC en alles erop en eraan.. als de stroom uitvalt werkt ECC dan nog voldoende of mis ik eigenlijk de essentiële UPS hier nog in? Zo ja.. hebben jullie suggesties hiervoor?
• Ik wilde eerst de generieke hardware aanschaffen en met een tweetal kleine schijven de setup goed testen voordat ik de schijven aanschaf en installeer. Hierdoor kan ik de kosten wat spreiden over de tijd. Vergeet ik hierbij iets wat ik niet kan testen behalve uitval van de Z2 situatie?

Alvast dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
_Garu_ schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:05:
Zijn er componenten die ik vergeten ben of waar je toch heel expliciet liever voor een ander zou kiezen en waarom dan?
Ik zou iets als pricewatch: Chieftec ATM-1042S overwegen. Ik heb nu een paar jaar een NAS met 8 schijven en in de afgelopen jaren al een paar keer uitgebreid, aangepast en vervangen, en van dat schroeven wordt je niet heel blij. Voor die paar tientjes kun je overal bij zonder dat je dingen uit moet graven, afkoppelen etc.
Ik verwacht dat de Pentium G4620 voldoende power heeft om invulling te geven aan mijn wensen, maar het is een relatief nieuw product.
Ik weet niet hoe zwaar die docker containers gebruikt worden, als je het eenmaal hebt en denkt: "Dat is handig..." dan is wat meer power misschien handig. Evt pricewatch: Intel Core i5-7500 Tray (4 cores) of pricewatch: Intel Xeon E3-1230 v6 Boxed (4 cores + HT) overwegen?
B. Mocht dit het geval zijn, heeft iemand dan een tip hoe ik dit voor elkaar kan krijgen zonder een oude CPU aan te schaffen?
Zoiets? Sharing is caring! Doorgeef Skylake CPU
Ik heb al wat geëxperimenteerd met installatie van FreeNAS op een USB stick, maar daar wordt ik toch wel wat zenuwachtig van qua stabiliteit.
Wat bedoel jet met stabiliteit? Als het eenmaal draait dan draait het en wordt de USB-stick alleen nog gebruikt om settings op te slaan. Backup regelmatig de config,
heb desnoods een 2e stick op voorraad en all is well.
Daarom wil ik FreeNAS installeren op een M2 SSD.
A. Is er voordeel te verwachten van een NVME SSD versus een SATA versie?
Ja, je NAS start in 59 seconde op ipv 60 :P
Hiermee zou ik qua opzet niet aan de beste verhouding voor ZFS zitten zo begrijp ik (liever 6 of 10). Verwachten jullie dat ik hier echt iets van ga merken met de door mij gestelde doelen voor ogen?
Nope, dat is achterhaald door compressie (even kort door de bocht :P)
Heb ik met de door mij gestelde doelen werkelijk 64GB ECC geheugen nodig of zou ik er ook goed uitkomen met 32GB?
Hangt van je dockers af :P 32 GB is ruim genoeg als je er geen tientallen zaken bij gaat doen (en niet dedupliceert).
evt vergroting van pools op een andere server te verrichten via een insteek SFP+ kaart.
SFP+ is een optic, met name voor 10 gigabit netwerk? Je bedoelt dat je meerdere servers wil gebruiken en die via ethernet aan elkaar knoopt?
Heeft iemand van jullie ervaring met SFP+ in FreeNAS en een aanbeveling qua kaarten?
Ik heb een Mellanox Connect-X 2 in mijn werkstation en eentje in mijn NAS, werkt prima. Ik heb ook een Q-Logic 4 Gb FC HBA in mijn NAS (en eentje in mijn werkstation), werkt ook prima (alleen krijg je iedere dag een mail dat de link down ging, ja, dat krijg je als je je werkstation uit zet :+ ). Ik vermoed dat vrijwel alle 10GE kaarten met BSD-ondersteuning het doen (al zou ik voordat je iets koopt je specifieke kaart van te voren door Google gooien).
Ik kan een hele mooie server bouwen met ECC en alles erop en eraan.. als de stroom uitvalt werkt ECC dan nog voldoende of mis ik eigenlijk de essentiële UPS hier nog in? Zo ja.. hebben jullie suggesties hiervoor?
ECC doet helemaal NIETS om te beschermen tegen stroomuitval, enkel tegen bitflips in je geheugen. Dus ja, een UPS is essentieel als je tegen stroomuitval wil beschermen.
Vergeet ik hierbij iets wat ik niet kan testen behalve uitval van de Z2 situatie?
Met twee schijven kun je alleen een RAID-Z2 maken als je die double degraded aanmaakt (dus met 2 dummy-drives). Ik zou daar dan wel meteen je 5TB schijven voor nemen, die heb je later toch nodig, en anders heb je twee schijven over.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Garu_
Paul schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:52:
[...]
Ik zou iets als pricewatch: Chieftec ATM-1042S overwegen. Ik heb nu een paar jaar een NAS met 8 schijven en in de afgelopen jaren al een paar keer uitgebreid, aangepast en vervangen, en van dat schroeven wordt je niet heel blij. Voor die paar tientjes kun je overal bij zonder dat je dingen uit moet graven, afkoppelen etc.
[...]
Dank voor je suggestie. Ik had ook al naar iets dergelijks gekeken en kwam toen tot de conclusie dat dit helaas niet pastte met de 2.5" omdat deze 15 mm hoog zijn ipv max 12.5 mm wat zou passen. Ik overweeg nog 3.5" hotswap als alternatief met inbouw naar 2.5" maar dat wil ik eigenlijk pas doen als ik het echt draaiend heb en alle 8 schijven ga implementeren. :9
[...]
Ik weet niet hoe zwaar die docker containers gebruikt worden, als je het eenmaal hebt en denkt: "Dat is handig..." dan is wat meer power misschien handig. Evt pricewatch: Intel Core i5-7500 Tray (4 cores) of pricewatch: Intel Xeon E3-1230 v6 Boxed (4 cores + HT) overwegen?
[...]
De xeon had ik in overweging, maar had ik qua power op dit moment nog niet in zicht. Ik begreep dat die E3s ook op 1151 in te pluggen zouden zijn, dus dat zou een mooie upgrade kunnen zijn. De Core i's heb ik helemaal buiten beschouwing gelaten omdat ik begrepen had dat deze geen ECC zouden ondersteunen en dat is juist één van de zaken die ik wil bereiken bij gebruik van ZFS om die bitflip tegen te gaan. (en ja ik snap dat dit geen 100% garantie geeft.. maar heb helaas slechte ervaringen met Raid 5). Vergis ik me dan toch en kan een core i ook met ECC ondersteuning komen?
Dat is echt een toppertje van de bovenste plank! Die hou ik erin.
[...]
Wat bedoel jet met stabiliteit? Als het eenmaal draait dan draait het en wordt de USB-stick alleen nog gebruikt om settings op te slaan. Backup regelmatig de config,
heb desnoods een 2e stick op voorraad en all is well.
[...]
Waar ik tegenaanliep bij installeren op een USB stick was dat een tweetal volledig nieuwe USB3 sticks van Sandisk volledig gewrecked werden tijdens en na installatie van FreeNAS. Als gevolg hiervan liep het systeem op een gegeven moment wel en begonnen er opeens errors over het scherm te lopen.. was hiermee de server op dat moment onbruikbaar en niet meer bereikbaar. Ik begrijp dat ik met een backup van een USB stick relatief snel kan herstellen, maar eigenlijk wil ik niet eens dat de zaak klapt en dat je op dat moment service verliest. Daarom mijn angst en uitwijken naar een SSD.
[...]
Ja, je NAS start in 59 seconde op ipv 60 :P
[...]
Helder dus dat kan een gewone SATA SSD worden in M2.
[...]
Nope, dat is achterhaald door compressie (even kort door de bocht :P)
[...]
Ok, dan wordt het dus 6x5 + 2x5 als spares (Z2). Top!
[...]
Hangt van je dockers af :P 32 GB is ruim genoeg als je er geen tientallen zaken bij gaat doen (en niet dedupliceert).
[...]
Ok deduplicatie was ik niet van plan. Dan gaan er een paar reepjes af scheelt weer een behoorlijk deel van het budget!
[...]
SFP+ is een optic, met name voor 10 gigabit netwerk? Je bedoelt dat je meerdere servers wil gebruiken en die via ethernet aan elkaar knoopt?
[...]
Ik weet niet of ik nu dingen door elkaar haal, maar inderdaad ik zou twee losse servers willen bouwen, die elkaar kunnen benaderen via SFP+ en de primaire server via SFP+ met mijn workstation. Dit voor migratie van ene server naar de andere en voor overpompen van echt grootte bakken data. Normaal netwerkverkeer via de Gigabit aansluitingen op de router laten lopen. Dus eigenlijk zoals jij het ook hebt ingericht :*)

Dank ook voor je andere advies. Neem ik mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
_Garu_ schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:25:
kwam toen tot de conclusie dat dit helaas niet pastte met de 2.5" omdat deze 15 mm hoog zijn ipv max 12.5 mm wat zou passen.
https://www.ebay.com/itm/...25-Drive-Bay/162342886312
De xeon had ik in overweging, maar had ik qua power op dit moment nog niet in zicht. Ik begreep dat die E3s ook op 1151 in te pluggen zouden zijn
Ook? Alleen maar :P
geen ECC
Hmm, ik zie het inderdaad. Rare keuze om het op een Pentium wel en een i5 niet te ondersteunen...
Waar ik tegenaanliep bij installeren op een USB stick was dat een tweetal volledig nieuwe USB3 sticks van Sandisk volledig gewrecked werden tijdens en na installatie van FreeNAS.
Raar. Ik heb een paar el cheapo USB 2 sticks waar al 6x FreeNAS en 4x vSphere op is geïnstalleerd en het werkt nog altijd als een zonnetje.
Ok, dan wordt het dus 6x5 + 2x5 als spares (Z2). Top!
...als ik dat letterlijk neem dan heb je dadelijk een RAID-Z2-vdev van 6 schijven (netto 20 TB) en 2 schijven als hot-spare :P Ik denk dat je bedoelt dat je een vdev van 8 schijven maakt die netto de ruimte van 6 biedt :)
Ik weet niet of ik nu dingen door elkaar haal
SFP+ is een optic, een lampje en een lichtsensor, waar nog het een en ander omheen moet om er een complete netwerkkaart van te maken :)
Normaal netwerkverkeer via de Gigabit aansluitingen op de router laten lopen.
Dan zou je in de NAS twee 10 GE netwerkkaarten moeten zetten (of één met twee aansluitingen), dat kan. Ik zou dan alles op naam benaderen en op de drie computers met 10GE het hosts-bestand aanpassen; zo heb ik het gedaan.

Het hele netwerk kan mijn NAS benaderen als "freenas", wat in de DNS-server staat als 192.168.1.6, en in het hosts-bestand van mijn werkstation als 172.16.0.1. Net zo kan het hele netwerk mijn werkstation vinden als "werkstation" maar waar de DNS-server daar 192.168.1.7 van maakt, heeft de NAS 172.16.0.2 in het hosts-bestand. Op die manier zorg je dat ze ook daadwerkelijk de 10GE-nic gebruiken ipv gigabit.

Als je werkstation géén 10GE-verbinding heeft met de backup-NAS (die noem je namelijk niet :) ) dan moet je in de hosts-bestanden van de backup-NAS en je werkstation natuurlijk ook niet de 10GE ip-adressen van de ander opnemen (tenzij je L2 bridging gaat doen op de hoofd-NAS, maar dan wordt het ingewikkeld(er) :P ).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Garu_
Paul tnx voor je snelle en behulpzame reacties!
Paul schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:43:
[...]https://www.ebay.com/itm/OImaster-4Bays-2-5-SATA-HDD-SSD-Mobile-Rack-Backplane-fr-5-25-Drive-Bay/162342886312[...]
Wel tot 15 mm. Nice, tnx!
Lol, net hoe je het leest.. lol ik bedoelde dat op het moederbord dat ik geselecteerd had ook de E3 gebruikt kon worden ;)
[...]
Raar. Ik heb een paar el cheapo USB 2 sticks waar al 6x FreeNAS en 4x vSphere op is geïnstalleerd en het werkt nog altijd als een zonnetje.
[...]
Ik las ergens dat je met USB3 sticks ellende kunt krijgen en dat je eigenlijk altijd in ieder geval gebruik zou moeten maken van een USB2 poort. Dat vond ik zo vaag klinken dat ik zoiets had van.. dan maar SSD erin.. voor die paar tientjes wil ik geen gemiep met een server die dadelijk > 3000EUR kost.
[...]
...als ik dat letterlijk neem dan heb je dadelijk een RAID-Z2-vdev van 6 schijven (netto 20 TB) en 2 schijven als hot-spare :P Ik denk dat je bedoelt dat je een vdev van 8 schijven maakt die netto de ruimte van 6 biedt :)
[...]
Correcte interpretatie van de vdev van 8 schijven, waarvan 2 inderdaad bedoeld voor de Z2. Ben nog niet helemaal in de lingo merk ik ;)
[...]
SFP+ is een optic, een lampje en een lichtsensor, waar nog het een en ander omheen moet om er een complete netwerkkaart van te maken :)
[...]
Ik begrijp dat je hardwarematig voor 10 GBit naar via Ethernet kunt (RJ45) of bv via SFP+ like aansluitingen. Ik zou voor de SFP+ willen kiezen vanwege kosten en minder gedoe met de dikke CAT6 bedrading. Ik dacht de volgende verbindingen te realiseren:
a. Workstation naar NAS (via SFP+ voor 10GBit large file transfer en migratie pools), via ethernet (RJ45 en router) voor beheer van de NAS
b. NAS naar NAS2 (toekomst) voor migratie van kleinere naar grotere pool (via SFP+). NAS2 ook weer via RJ45 voor beheer
c. Toegang tot NAS voor alle overige devices in het netwerk via router over ethernet (wifi of RJ45)
Belangrijkste was dat ik wilde checken of ik dit hardwarematig kon toevoegen aan het microserver moederbord. Als ik je goed begrijp zou dat geen issue mogen zijn! O-)

Mis je nog andere hardware in het overzicht? (bv fans oid - of zou dit niet nodig zijn met het vermogen wat deze componenten trekken)
Zou ik nog naar een andere PSU kunnen gaan met minder vermogen of is dit juist wel een goede keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
_Garu_ schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:05:
Ik begrijp dat je hardwarematig voor 10 GBit naar via Ethernet kunt (RJ45) of bv via SFP+ like aansluitingen.
Beide is ethernet, over RJ45 is 10GBase-T, via SFP+ is 10GBase-SR (multimode, tot 300 meter met OM3 of OM4), 10GBase-LR (singlemode, 10km) etc :) Je hebt ook SFP+ DAC-kabels tot een meter of 5, dan heb je geen glasvezel maar koper.

Cat6a en cat7 zijn overigens ook weer niet zo heel dik, maar ik weet niet hoe ver de boel uit elkaar komt te staan :)
Belangrijkste was dat ik wilde checken of ik dit hardwarematig kon toevoegen aan het microserver moederbord. Als ik je goed begrijp zou dat geen issue mogen zijn! O-)
Supermicro doet niet moeilijk, PCIe is PCIe :) Je hebt een PCIe 8x aansluiting met een 16x slot, een 8x aansluiting in 8x slot en een 4x aansluiting in 8x slot. Je kunt dus drie PCIe-kaarten aansluiten, en nog een 4e als je een m.2 naar PCIe-riser koopt :)
Mis je nog andere hardware in het overzicht? (bv fans oid
De voeding en de CPU hebben een koeler, de harddisks hebben een koeler in de 4-in-1 module (wel een kleintje... dus maakt mogelijk herrie). Ik denk niet dat er meer fans in hoeven, ook omdat er al een 120mm fan in de case zit.
Zou ik nog naar een andere PSU kunnen gaan met minder vermogen of is dit juist wel een goede keuze?
550W is flink overkill, 15 jaar geleden werden behuizingen voor 24 schijven (en hete processoren) al met maar 480W voeding geleverd. Je schijven gebruiken maximaal 6 W bij het opstarten, of 48W in totaal. De rest gebruikt ook niet zo veel; TDP van je CPU is ook maar 51W, je hebt ook geen losse videokaart. Een pricewatch: Seasonic G-series 360 watt is ook ruim voldoende. Je wint niet zo veel qua aanschafprijs maar wint waarschijnlijk wel in efficiency (beiden 80 Plus Gold maar je zit op een ander punt van de curve).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Garu_
Paul schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:28:
[...]
Alle hulp van Paul _/-\o_
[...]
Top geeft me in ieder geval stukje vertrouwen dat de build aanzet in orde is. Op basis van onderstaande quote wijzig ik de PSU en ga ik maar eens uitvogelen waar ik dit het beste kan gaan bestellen >:)
Dank voor alle hulp!
Paul schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:28:
[...]
550W is flink overkill, 15 jaar geleden werden behuizingen voor 24 schijven (en hete processoren) al met maar 480W voeding geleverd. Je schijven gebruiken maximaal 6 W bij het opstarten, of 48W in totaal. De rest gebruikt ook niet zo veel; TDP van je CPU is ook maar 51W, je hebt ook geen losse videokaart. Een pricewatch: Seasonic G-series 360 watt is ook ruim voldoende. Je wint niet zo veel qua aanschafprijs maar wint waarschijnlijk wel in efficiency (beiden 80 Plus Gold maar je zit op een ander punt van de curve).
[...]
Ok niet modulair, maar efficientie hierbij vind ik dan belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

_Garu_ schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:50:
Ok niet modulair, maar efficientie hierbij vind ik dan belangrijker.
Volgens mij ga je toch alle aansluitingen nodig hebben, behalve de PEG kabel dus dat maakt ook vrij weinig uit :)

Verder zou ik lekker koperen SFP+ kabels gebruiken voor de 10Gbps NIC's : Lekker stevig en kan dus tegen een stootje!

Ik ga namelijk ook zoiets bouwen in de toekomst, waarbij de NAS zowel via 1Gbps als 10Gbps benaderbaar is :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Garu_
nero355 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:56:
[...]
Volgens mij ga je toch alle aansluitingen nodig hebben, behalve de PEG kabel dus dat maakt ook vrij weinig uit :)
[...]
Ik dacht eigenlijk maar 2 molex stekkers te gebruiken naar de doosjes voor de 2.5" die Paul voorstelde (1 molex voor 4x2.5") dus dan zou ik nog 1 molex en 4 SATA overhouden.

1 molex voor 4x2.5" á 6W max per drive = 24W per box zou toch moeten kunnen.

Wel leuk te zien dat er meer collega tweakers nog actief met dit soort dingen bezig zijn in zelfde tijdsbestek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Laatst online: 16:43

Valkyre

Kitesurf FTW!

Na zo een beetje dit hele topic doorgelezen te hebben zit ik er aan te denken om mjin Esxi host een freenas nas te geven en de synology de deur uit te doen (het gebruikers gemak is geweldig maar ik heb liever al mijn disken in 1 nas'je'!).

Synology met 2x 2TB disken voor 'belangrijke' zaken zoals fotos en documenten (deze repliceert nu naar mijn pa via een site-to-site vpn waar ook een synology staat en vice versa.
huidige server:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3330 Boxed€ 193,95€ 193,95
1ASRock H77 Pro4-M€ 0,-€ 0,-
4WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 95,-€ 380,-
1HP NC360T PCI-E twee-poorts Gigabit serveradapter (412648-B21)€ 49,37€ 49,37
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C9€ 142,90€ 142,90
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 0,-€ 0,-
1Huntkey Jumper 300G€ 60,-€ 60,-
1Intel 520 180GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 826,22

Dan heb ik nog liggen:
1x wd 2tb red (totaal heb ik er dus 3)
2x intel ssd 120GB

qua functionaliteit draai ik in vmware:
AD
vcenter
Pfsense
teamspeak
RDP servers
download meuk
owncloud
fileserver (nu Windows met raid 5 over de 3tb disken)
beetje het standaard gebeuren lijkt mij.

Omdat ik het ook zuinig wil houden heb ik een aantal vragen.
wat als ik 2x een een Raidz pool maak van beiden types WD disken.
Pool 1= 3x 2TB = fotos en documenten
Pool 2 = media en VM's
Met de 2x 120 GB SSD een mooi cache pool (l2arc heet dat geloof ik)
en een freenas server met 16/32 gb geheugen beetje naar gelang de vragen die ik heb:

1. als ik VM's draai op Pool 2 gaan die schijven dan ooit in spindown? (naar mijn idee als alles in de cache staat RAM + SSDs hoeven de draaiende disken niet te draaien, ik verwacht niet zoveel IOPS te hebben dat er continu geschreven dient te worden, maar ja er gebeuren wel IO's van de verschillende servers die toch ''veilig gesteld' dienen te worden op de storage?
2a. Ik heb nu een VM freenas gemaakt met 6 disken om te spelen met de GUI, op de samba share krijg ik mijn AD groep er prima op (je kan voor zover ik weet maar 1 AD group aan een share toekennen)?
2b. op mijn SMB share heeft de gebruiker everyone ook volledige rechten dit wil ik natuurlijk iet.
3. kan ik rsyncen van freenas naar synology?
4. is mijn pool indeling handig zoals beschreven? of kun je net zo goed de 2TB en 3 TB disken mixen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Beste mensen, heeft er iemand nog zicht op betaalbare 4U behuizingen? M'n tower zit vol en helaas de opslag er in ook zo goed als.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 12:43
31TB met 10 schijven, ik zou de schijven weg doen en 4x 12 TB HGST schijven halen.
Grote schijven zijn belachelijk goedkoop geworden. Of zoek je voor jezelf een excuus om weer een nieuw bouw avontuur aan te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Dan hebben we het wel even over pakweg 1600 euro als ik even snel op de Pricewatch kijk.

Dan ben ik per GB toch beter af met wat ik nu doe, 2de hands 3TB/4TB schijven die als spares op de plank hebben gelegen.

[ Voor 41% gewijzigd door Shamalamadindon op 20-02-2018 22:55 ]

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 12:43
Ik ga er vanuit dat je 9x 70 + 1x 80 = 710 euro krijgt voor je oude schijven (ik ga er vanuit dat het WD red's zijn) en je bespaard de kosten van een 4U. Okee het is nog steeds veel geld maar dan heb je wel weer nieuwe schijven met garantie en je kan weer een flinke tijd vooruit met je bestaande bouw.

Okee, ik heb gekeken of ik mijn case verder kon onderbouwen met stroom verbruik maar 10x 4,1W tov 4x7,2W zet ook geen zoden aan de dijk. Mijn voorstel is gewoon duurder dan wat je nu doet. 4U it is. Wel leuk zo'n storinator met Unraid.

[ Voor 28% gewijzigd door Philip J. Dijkstra op 20-02-2018 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Philip J. Dijkstra schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:43:
31TB met 10 schijven, ik zou de schijven weg doen en 4x 12 TB HGST schijven halen.
Grote schijven zijn belachelijk goedkoop geworden. Of zoek je voor jezelf een excuus om weer een nieuw bouw avontuur aan te gaan :)
12TB is misschien wat prijzig, maar 10TB is IMHO best te doen en verder ben ik het dan ook helemaal met je eens : Dumpen die kleine HDD's !! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

Ik heb onlangs voor thuis gebruik en voor op LAN parties een nieuwe AMD Ryzen gebaseerde server gebouwd in een 2U chassis.

Het draait op Proxmox voor containers en VM's en is gebaseerd op een AMD Ryzen 1700x! Voor storage gebruik ik ZFS met 4x12TB + 2x2TB aan disks voor bulk storage en 2x1TB + 1x512GB SSD's voor VM storage en cache.

Op de LAN parties dient de server voor media opslag (photo/video), public file server, IP camera storage en Live stream server (OBS/Xsplit met GPU passthrough).

Voor de mensen die het interessant vinden, een time-lapse build met informatie:

[ Voor 14% gewijzigd door Quindor op 02-03-2018 01:12 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:13
Quindor schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 01:12:
Ik heb onlangs voor thuis gebruik en voor op LAN parties een nieuwe AMD Ryzen gebaseerde server gebouwd in een 2U chassis.
Haha, ik was de video al in mijn Youtube recommended stream tegen gekomen, wist niet dat jij dat was, leuk hoor! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Ik heb mij wat verder ingelezen en zit te denken aan deze build:
De disken heb ik reeds in mijn bezit.

ik vroeg mij af of jullie nog op/aanmerkingen hebben?
de voeding die komt nog, haal ik waarschijnlijk uit mijn esx server, en dan kan ik daar mooi een pico in stoppen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 50,-€ 50,-
1Fujitsu D3417-B2€ 150,-€ 150,-
3WD Red WD20EFRX, 2TB€ 73,77€ 221,31
5WD Red WD30EFRX, 3TB€ 94,-€ 470,-
1Kingston ValueRAM KVR21E15D8/16€ 170,01€ 170,01
2Intel DC S3520 2,5" 150GB€ 96,50€ 193,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.254,32

[ Voor 4% gewijzigd door Valkyre op 10-03-2018 10:34 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
Ik ben al een tijdje aan het rond neuzen op internet maar zonder resultaat. Waar kopen jullie Norco(tek) kasten? Ik vind er geen enkele Nederlandse winkel voor, maar zie genoeg tweakers er een hebben.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-08 12:46
Norco(tek) wordt hier in NL vaak onder de Inter-Tech naam verkocht. Als je dus bijv de 4424 zoekt:
pricewatch: Inter-Tech 19" IPC 4U-4424

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ZaPPZion schreef op maandag 12 maart 2018 @ 01:04:
Norco(tek) wordt hier in NL vaak onder de Inter-Tech naam verkocht. Als je dus bijv de 4424 zoekt:
pricewatch: Inter-Tech 19" IPC 4U-4424
Jammer alleen de Norco prijzen (in de Amerika) aardig afwijking van de Nederlandse InterTech prijzen. Norco is daar een stuk goedkoper dan InterTech hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Gohan-san schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 10:16:
Ik heb mij wat verder ingelezen en zit te denken aan deze build:
De disken heb ik reeds in mijn bezit.

ik vroeg mij af of jullie nog op/aanmerkingen hebben?
de voeding die komt nog, haal ik waarschijnlijk uit mijn esx server, en dan kan ik daar mooi een pico in stoppen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 50,-€ 50,-
3WD Red WD20EFRX, 2TB€ 73,77€ 221,31
1Kingston ValueRAM KVR21E15D8/16€ 170,01€ 170,01
2Intel DC S3520 2,5" 150GB€ 96,50€ 193,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.254,32
ik had al bijna op de bestelknop gedrukt maar als ik deze link mag geloven:
https://www.reichelt.nl/Motherboards-Intel/FUJITSU-D3417-B2/3/index.html?ACTION=3&GROUPID=6127&ARTICLE=197236

Dan werkt ECC geheugen alleen maar met Xeon CPU's, echter kan ik geen bron vinden die dit ontkracht.
behalve dat ik hier meerdere builds voorbij zie komen met ongeveer deze configuratie.

Is er iemand dit dit kan bevestigen? Dat met een pentium het ECC geheugen wel werkt/zin heeft?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Gohan-san schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 17:59:
[...]

ik had al bijna op de bestelknop gedrukt maar als ik deze link mag geloven:
https://www.reichelt.nl/Motherboards-Intel/FUJITSU-D3417-B2/3/index.html?ACTION=3&GROUPID=6127&ARTICLE=197236

Dan werkt ECC geheugen alleen maar met Xeon CPU's, echter kan ik geen bron vinden die dit ontkracht.
behalve dat ik hier meerdere builds voorbij zie komen met ongeveer deze configuratie.

Is er iemand dit dit kan bevestigen? Dat met een pentium het ECC geheugen wel werkt/zin heeft?
Nee hoor.
Zelfs een G1610T snapt ECC.

Wil je het zeker weten, moet je de exacte CPU even opzoeken in de ARK van Intel:

https://ark.intel.com/pro...-G1610T-2M-Cache-2_30-GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ECC werkt op de G4560. Zie "Total width: 72 bits". Non-ECC laat 64 bits als waarde zien.

Ik heb hetzelfde bord en CPU combinatie.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
william@nas# dmidecode -t 17                                                       
# dmidecode 3.1                                                                                   
Getting SMBIOS data from sysfs.                                                                   
SMBIOS 3.0.0 present.                                                                             

Handle 0x0012, DMI type 17, 40 bytes                                                              
Memory Device                                                                                     
        Array Handle: 0x0011                                                                      
        Error Information Handle: Not Provided                                                    
        Total Width: 72 bits                                                                      
        Data Width: 64 bits                                                                       
        Size: 4096 MB                                                                             
        Form Factor: DIMM                                                                         
        Set: None                                                                                 
        Locator: DIMM CHA3                                                                        
        Bank Locator: BANK 0                                                                      
        Type: DDR4                                                                                
        Type Detail: Synchronous Unbuffered (Unregistered)                                        
        Speed: 2400 MT/s                                                                          
        Manufacturer: Micron Technology                                                           
        Serial Number: 14F7AC71                                                                   
        Asset Tag: 1650                                                                           
        Part Number: 9ASF51272AZ-2G3B1                                                            
        Rank: 1                                                                                   
        Configured Clock Speed: 2400 MT/s                                                         
        Minimum Voltage: 1.2 V                                                                    
        Maximum Voltage: 1.2 V                                                                    
        Configured Voltage: 1.2 V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

unezra schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 19:04:
Nee hoor.
Zelfs een G1610T snapt ECC.

Wil je het zeker weten, moet je de exacte CPU even opzoeken in de ARK van Intel:

https://ark.intel.com/pro...-G1610T-2M-Cache-2_30-GHz
Nog meer leuke cheapo CPU's waarvan ik zeker weet dat ze ECC support hebben :
- G16xx serie
- G18xx serie
- G39xx serie
- G44xx serie
- G45xx serie
- G46xx serie

De G4xxx modellen hebben ook VT-D support! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

super bedankt voor de feedback! dit is hem geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4600 Boxed€ 66,01€ 66,01
3WD Red WD20EFRX, 2TB€ 73,47€ 220,41
1Kingston ValueRAM KVR24E17D8/16€ 170,01€ 170,01
2Intel DC S3520 2,5" 150GB€ 105,-€ 210,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.286,43

Wat ik mij nog afvraag qua zunigheid maakt het nog wat uit welke schijven ik op de M1015 (in IT mode) aansluit?
Op het onboard dacht ik:
2x SSD
5x WD 3TB

en dan WD 2TB op de M1015. Echter is het aannemelijker dat de 3TB schijven in spindown gaan en de 2TB nooit.
of zal dat geen fluit uitmaken? :+

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik zou alle HDD's lekker op de LSI controller zetten en de AHCI controller voor de SSD's overlaten, maar dat is persoonlijk en voor zover ik weet maakt het in principe verder weinig uit :)

Trouwens is er geen leuk AsRock moederbord of zo waar de LSI 2008/2308 onboard zit ?
Vroeger was daar een leuk model voor dacht ik rond de € 200 ongeveer.

[ Voor 30% gewijzigd door nero355 op 17-03-2018 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
nero355 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 23:31:
Trouwens is er geen leuk AsRock moederbord of zo waar de LSI 2008/2308 onboard zit ?
Vroeger was daar een leuk model voor dacht ik rond de € 200 ongeveer.
Er zijn verschillende oplossingen in de categorie: Moederborden

Ik had zelf bijna de Supermicro X11SSL-CF gekocht, als de berichten/relace van het Zen en TR4 een maand later waren geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

player-x schreef op zondag 18 maart 2018 @ 14:25:
Er zijn verschillende oplossingen in de categorie: Moederborden

Ik had zelf bijna de Supermicro X11SSL-CF gekocht, als de berichten/relace van het Zen en TR4 een maand later waren geweest.
Mijn favoriet is een beetje idioot duur geworden zo te zien : pricewatch: ASRock E3C224D4I-14S :|

Maar er is nog keuze in ieder geval dat is wel mooi! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:24

_Arthur

blub

nero355 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 16:24:
Mijn favoriet is een beetje idioot duur geworden zo te zien : pricewatch: ASRock E3C224D4I-14S :|
Die is dan ook al 4 jaar oud he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Dat bord heb ik in maart 2015 voor 275 euro gekocht en zit in een Lian Li PC-Q26B. Best combo ever.

Er zijn toch vast wel vergelijkbare borden te koop met de nieuwste socket?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• player-x
GioStyle schreef op zondag 18 maart 2018 @ 18:19:
Dat bord heb ik in maart 2015 voor 275 euro gekocht en zit in een Lian Li PC-Q26B. Best combo ever.
Heb nu een maand of 4 de volgende opstelling in onze hoofd server, en ben er best tevreden over.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen Threadripper 1950X€ 878,-€ 878,-
1ASRock X399 Taichi€ 334,80€ 334,80
12Seagate IronWolf, 10TB€ 285,14€ 3.421,68
1Intel X520-DA2 (tweedehands)299,50€ 75,00
1Crucial CT4K8G4WFS824A (32GB ECC)€ 357,59€ 357,59
1LSI SAS 9300-16i Host Bus Adapter€ 449,-€ 449,-
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95

De reden om voor 1950X te gaan was dat ik/we heel veel video encoding doen, en kan nu twee keer Handbreak draaien op een server.
(1x werkt niet van wegen latancy tussen dies en alle cores worden niet gebruikt)

De opslag wordt gedeeld en bekostigt door 9 huishoudens, dus de kosten vallen wel mee.

Heb op het board genoeg M.2 sloten en ga waarschijnlijk een Optane SSD 800P M.2 118GB toevoegen voor file cache, daar 10Gbit netwerk wel snel is, maar als verschillende users tegelijk aan het streamen en bezig zijn op de server, merk ik nog steeds dat mijn Steam library wel eens langzaam toegankelijk is, en een vriend van me is op werk bezig met Optane file cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-09 13:57
Mijn NAS begint met de dag krapper & krapper te worden. Een upgrade dringt zich maw aan. Ik maak nu al ongeveer 3 jaar gebruik van de hier wel bekende HP MicroServer met onderstaande specs:

#Product
3Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB
1FreeNAS
2Kingston ValueRAM KVR13LE9/8
1HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T

Momenteel heb ik dus 4 x 2TB in een RAIDZ setup. Deze schijven hebben ook al dienst gedaan in mijn vorige zelfbouw NAS (mdadm software RAID) en hebben in hun leven dus al (zonder enige uitval) héél wat rondjes gedraaid (de Seagate 20.994 uur, de 3 Samsung's 53.097 uur :+ ).

Nu denk ik zelf aan 2 mogelijke scenario's:

Scenario A

Mijn huidige 2TB schijven op pensioen sturen en vervangen door 4TB (5TB? 6TB?) exemplaren? Als ik even in de pricewatch duik lijken 4TB mij het meest interessant qua prijs. Min of meer 100 EUR per stuk, deze bijvoorbeeld: pricewatch: Seagate Barracuda Compute 3,5", 4TB

Als ik het goed heb zou het zo simpel moeten zijn als:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
guid en path van iedere schijf opslaan
zpool set autoexpand=on <poolnaam>
oude 2TB schijf uithalen
nieuwe 4TB erin prikken
GPT tabel aanmaken op nieuwe schijf
zpool replace <poolnaam> <guid verwijderde schijf> <pad nieuwe schijf>
wachten op resilver
herhalen voor 3 overige schijven
klaar

Eénmaal ik dit alles doorlopen heb zou ik dan 4 x 4TB moeten zien, wat neerkomt op 10.9TB netto opslag (waarvan 85% usable), end of story. Veruit de makkelijkste oplossing, komt neer op ongeveer 400 EUR.

Scenario B
Aan de andere kant vind ik het wat zonde om 8TB aan storage "weg te gooien", en het kriebelt om een échte zelfbouw NAS in elkaar te knutselen inclusief 2U/3U behuizing.

Ook hier zou ik opnieuw 16TB aan harde schijven aankopen (8 x 2TB ipv 4 x 4TB). Dit zou ik dan in RAIDZ2 gieten, samen met de vier 2TB die ik momenteel heb. Zo kan ik deze recycleren en geleidelijk aan vervangen éénmaal deze het loodje leggen. Uiteraard is er de meerkost van de behuizing, mobo, CPU, fans, voeding,... RAM zou ik uit de HP MicroServer kunnen halen, en qua SATA aansluitingen heb ik hier nog een M1015 kaartje slingeren.

On the upside, heb ik dan weer een pak meer opslag: 18.2TB aan netto capaciteit (opnieuw 85% usable) in een server die in principe langer zou kunnen blijven draaien en makkelijker te upgraden is tov de MicroServer. Op langere termijn denk ik ook aan een zelfbouw pfSense router (1U), aanschaf van een UPS en een rack om alles in te plaatsen.

Meningen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Ik heb hier 10x 3TB schijven in mijn nas hangen.

Als ik kijk wat tegenwoordig een 10TB of 12TB schijf kost. Waarom neem je dan niet gewoon twee van zulke monsters en zet je ze in een mirror?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
SanderH_ schreef op maandag 19 maart 2018 @ 17:35:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
oude 2TB schijf uithalen
nieuwe 4TB erin prikken
wachten op resilver
klaar
Doe liever een zpool replace met de oude schijf er nog in. ZFS schopt hem automatisch uit je pool zodra hij klaar is. Je behoud dan tenminste je redundantie.
Meningen?
Alles staat en valt bij wat je er aan uit wilt geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@SanderH_
GioStyle schreef op maandag 19 maart 2018 @ 17:44:
Als ik kijk wat tegenwoordig een 10TB of 12TB schijf kost. Waarom neem je dan niet gewoon twee van zulke monsters en zet je ze in een mirror?
This ^^^^

Echt 300% mee eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
GioStyle schreef op maandag 19 maart 2018 @ 17:44:
Ik heb hier 10x 3TB schijven in mijn nas hangen.

De Gen8 ondersteunt officieel maar 4TB schijven, al zie ik dat er sommige zonder problemen 6TB schijven hebben draaien in hun Gen8.

Afgezien van het feit dat het toch een beetje een gok is, is 2 x 10TB (laat staan 12TB) ook direct iets duurder...
CurlyMo schreef op maandag 19 maart 2018 @ 17:46:
[quote]SanderH_ schreef op maandag 19 maart 2018 @ 17:35:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
oude 2TB schijf uithalen
nieuwe 4TB erin prikken
wachten op resilver
klaar

Doe liever een zpool replace met de oude schijf er nog in. ZFS schopt hem automatisch uit je pool zodra hij klaar is. Je behoud dan tenminste je redundantie.

[...]

Alles staat en valt bij wat je er aan uit wilt geven :)
Ik kan slechts 4 (data) schijven aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
SanderH_ schreef op maandag 19 maart 2018 @ 21:26:
[...]
Geen optie voor USB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

SanderH_ schreef op maandag 19 maart 2018 @ 21:26:
De Gen8 ondersteunt officieel maar 4TB schijven, al zie ik dat er sommige zonder problemen 6TB schijven hebben draaien in hun Gen8.

Afgezien van het feit dat het toch een beetje een gok is, is 2 x 10TB (laat staan 12TB) ook direct iets duurder...

Dan lijkt het me nog belangrijker om meteen zo groot mogelijke HDD's te gebruiken, anders moet je straks weer door de hele toestand heen met stap voor stap upgraden...

Er zit een C204 chipset in met 2x SATA600 en 2x SATA300 poorten voor zover ik kan zien en als het goed is hebben die geen limiet wat betreft de HDD grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
nero355 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 23:47:
[...]

Dan lijkt het me nog belangrijker om meteen zo groot mogelijke HDD's te gebruiken, anders moet je straks weer door de hele toestand heen met stap voor stap upgraden...

Er zit een C204 chipset in met 2x SATA600 en 2x SATA300 poorten voor zover ik kan zien en als het goed is hebben die geen limiet wat betreft de HDD grootte.
Ik baseerde mij eigenlijk op volgend stukje uit de spec sheet:
Maximum Internal Storage Non-Hot Plug SATA 16TB (4 x 4TB) 3.5" SATA
Anyway, gezien de ouderdom van deze Gen8 is het natuurlijk niet vreemd dat ze niet hebben kunnen testen met bepaalde drives / capaciteiten aangezien deze toen nog niet (deftig) beschikbaar waren. Een beetje zoals de RAM QVL van een moederbord. Ik mag er dus van uitgaan dat de grotere "unsupported" drives gewoon werken?

Ik heb nog wat zitten nadenken en 4 x 4TB zorgt ervoor dat ik binnen X aantal tijd tegen hetzelfde probleem aanloop aangezien ik maar 4 bays heb. Dus ofwel begin ik met een RAID1 van 10TB schijven zoals @GioStyle aangeeft. Eénmaal die vol zit kan ik dan verder "uitbreiden" (dan moet de mirror er wel aan geloven natuurlijk) naar een RAID-Z met eerst 3 x 10TB en later 4 x 10TB.

Of.... Ik begin direct met 3 schijven van 6TB / 8TB in een RAID-Z config en laat dan 1 slot open voor verdere uitbreiding naar 4 schijven. Wat zouden jullie doen?

Nog een bijkomend vraagje: stel nu dat er één drive naar de eeuwige jachtvelden gaat. Kan het dan kwaad om mijn NAS 1, 2.. 3 dagen te laten draaien terwijl ik wacht op een nieuwe drive? In principe is het natuurlijk ideaal als je al direct een spare hebt liggen of zelfs in de behuizing hebt zitten (maar nog niet aangesloten), maar dat is met die drives van dergelijke capaciteiten (en dus prijs) iets minder vanzelfsprekend :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
SanderH_ schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 08:22:
[...]
Eénmaal die vol zit kan ik dan verder "uitbreiden".
Waarom niet gewoon een tweede mirror erbij? Dat is juist het voordeel van mirrors. Ik denk dat ik bij een toekomstige setup ook naar mirrors over ga i.p.v. RAIDZ2.
http://jrs-s.net/2015/02/...e-mirror-vdevs-not-raidz/
Nog een bijkomend vraagje: stel nu dat er één drive naar de eeuwige jachtvelden gaat. Kan het dan kwaad om mijn NAS 1, 2.. 3 dagen te laten draaien terwijl ik wacht op een nieuwe drive? In principe is het natuurlijk ideaal als je al direct een spare hebt liggen of zelfs in de behuizing hebt zitten (maar nog niet aangesloten), maar dat is met die drives van dergelijke capaciteiten (en dus prijs) iets minder vanzelfsprekend :9
Zoals ik eerder zei wil je idealiter je schijf live vervangen. Dus zonder dat de oude schijf eruit is gehaald. Zo verlies je geen redundantie van je RAIDZ. Dus kan het kwaad, niet direct, als je maar op tijd de signalen door hebt.

Ik zou geen RAIDZ resilver willen meemaken van bijv. 10TB als er geen redundantie meer is.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 20-03-2018 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
CurlyMo schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 08:38:
[...]Ik zou geen RAIDZ resilver willen meemaken van bijv. 10TB als er geen redundantie meer is.
Wat is dan het verschil tussen een RAIDZ resliver en een Mirror rebuild?
RAIDZ2 heeft met 1 defecte schijf tenminste nog redundancy.
Of je moet al 3 disk mirrors gaan plaatsen, maar dat is wel heel verspillend.

Feit blijft dat RAID geen backup is, maar veel mensen gebruiken het toch (hopelijk enkel bij niet unieke data) zonder backups. Een schijfje vervangen is gemakkelijker dan 20TB opnieuw downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
IceTeaGX schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:52:
[...]

Wat is dan het verschil tussen een RAIDZ resliver en een Mirror rebuild?
RAIDZ2 heeft met 1 defecte schijf tenminste nog redundancy.
Of je moet al 3 disk mirrors gaan plaatsen, maar dat is wel heel verspillend.

Feit blijft dat RAID geen backup is, maar veel mensen gebruiken het toch (hopelijk enkel bij niet unieke data) zonder backups. Een schijfje vervangen is gemakkelijker dan 20TB opnieuw downloaden.
Heb je de blog gelezen die ik gelinked heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
CurlyMo schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 10:34:
[...]Heb je de blog gelezen die ik gelinked heb?
Net zeer summier gelezen, korte opmerkingen:

1) de blog gaat uit van een sysadmin perspectief. Voor thuis gebruik ligt de situatie (totaal) anders, uiteraard afhankelijk van zowel de sysadmin als de thuisgebruiker zijn use-case.
2) ZFS (als software RAID) word (ook) aangeraden omdat de CPU hardware meer dan snel genoeg is en dedicated XOR controllers overbodig zouden zijn. gevolg is dat de extra load voor het resilveren van de data evengoed verwaarloosbaar is.
3) In een thuis omgeving is de load niet zodanig hoog dat de reads last mogen ondervinden, dus komt het neer op single disk write performance (want ,zie vorig punt). Dus is het verschil tussen mirror en RAID quasi 0 (buiten iets meer CPU verbruik)

In een professionele omgeving is er wel degelijk een voorkeur voor mirrors. Zeker met SSDs, welke eigenlijk geen RAID nodig hebben voor performance, is een mirror redundancy een pluspunt (uiteraard met backups)
Maar voor slow/idle storage, is een RAIDZx (of equivalent) zeker nog een optie. (Backups/archive)
Dan houden we ons voor de rest niet bezig met eventuele hot en cold spares op handen te hebben als je toch zo snel mogelijk wil kunnen rebuilden.

Nu gezien de prijzen van >6TB disks ook aardig blijven zakken, is er uiteraard iets voor te zeggen om een mirror van 12TB disks te gebruiken i.p.v. een 6 * 3TB in RAIDz2 te zetten. Met OCE/RLM heb je nog de optie om gradueel te expanden naarmate de vereisten groeien, maar dat is bij ZFS geen optie. Dat vraagt wel een andere insteek.

(en nu ga ik terug wat betaalde uren presteren ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
CurlyMo schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 08:38:
[...]

Waarom niet gewoon een tweede mirror erbij? Dat is juist het voordeel van mirrors. Ik denk dat ik bij een toekomstige setup ook naar mirrors over ga i.p.v. RAIDZ2.
http://jrs-s.net/2015/02/...e-mirror-vdevs-not-raidz/

[...]

Zoals ik eerder zei wil je idealiter je schijf live vervangen. Dus zonder dat de oude schijf eruit is gehaald. Zo verlies je geen redundantie van je RAID-Z. Dus kan het kwaad, niet direct, als je maar op tijd de signalen door hebt.

Ik zou geen RAIDZ resilver willen meemaken van bijv. 10TB als er geen redundantie meer is.
Interessante blog post.

Niet tegenstaande doet het toch pijn aan mijn ogen om te zien hoeveel capaciteit je opgeeft moest ik kiezen voor 2 x RAID1. Je krijgt er natuurlijk wat voor terug... maar toch:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Oe7nvkA.png

Ik heb nu als voorbeeld de IronWolf serie van Seagate genomen. Eerlijk gezegd lijkt beginnen met 3 x 6TB in RAID-Z, om mijn pool dan te expanden met nog één extra 6TB indien nodig, 4 x 6TB in RAID-Z mij het meest interessant qua kosten en netto capaciteit.

[ Voor 3% gewijzigd door SanderH_ op 20-03-2018 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Maar hoe ga je van 3*6TB naar 4x6TB?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
FireDrunk schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:22:
Maar hoe ga je van 3*6TB naar 4x6TB?
Je hebt gelijk, verkeerd van mij.

Kan helaas niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je kan wel van 3*6TB RAIDZ naar 4*6TB in RAIDZ2, maar of dat nuttig is.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
4 * 6TB in RAID-Z1 geeft me dan een dikke 15.3TB aan bruikbare opslagcapaciteit. Vind ik prima voor mijn use case (bestaat voor 90% uit opslag van mijn media library). Dat zal hem dan worden.

De hele boel nog een keertje back-uppen, en dan kan ik mijn 2TB gaan vervangen door nieuwe drives. Iemand die kan inschatten aan wat voor resilver tijden ik mij kan verwachten? Ongeveer 80% pool usage (dus bijna 100% van de beschikbare capaciteit in ZFS :X).

Zweren jullie nog altijd bij WD Red's, of maakt het in principe weinig uit? Toshiba X300 lijkt mij bijvoorbeeld ook wel interessant.

6TB schijven

Als ik het meest recente Backblaze report er even bij neem scoort de Seagate zelfs beter dan die WD Red.

[ Voor 5% gewijzigd door SanderH_ op 21-03-2018 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

SanderH_ schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 23:19:
Zweren jullie nog altijd bij WD Red's, of maakt het in principe weinig uit? Toshiba X300 lijkt mij bijvoorbeeld ook wel interessant.

6TB schijven

Als ik het meest recente Backblaze report er even bij neem scoort de Seagate zelfs beter dan die WD Red.
Eerlijk gezegd weet ik het niet meer wat betreft wat je het beste zou kunnen kopen :-(

Persoonlijk zit ik tussen Hitachi en de WD Red's te twijfelen, omdat de laatste erg stil zijn en dat is best fijn voor thuis, maar de Hitachi's zouden betrouwbaarder moeten zijn... /first world problems :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
SanderH_ schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 23:19:
4 * 6TB in RAID-Z1 geeft me dan een dikke 15.3TB aan bruikbare opslagcapaciteit. Vind ik prima voor mijn use case (bestaat voor 90% uit opslag van mijn media library). Dat zal hem dan worden.

De hele boel nog een keertje back-uppen, en dan kan ik mijn 2TB gaan vervangen door nieuwe drives. Iemand die kan inschatten aan wat voor resilver tijden ik mij kan verwachten? Ongeveer 80% pool usage (dus bijna 100% van de beschikbare capaciteit in ZFS :X).

6TB schijven

Voor een 2TB disk met een (gemiddelde) resilver snelheid van ~100MB/s duurt het ongeveer 6 uur gok ik.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
nero355 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 02:04:
[...]

Eerlijk gezegd weet ik het niet meer wat betreft wat je het beste zou kunnen kopen :-(

Persoonlijk zit ik tussen Hitachi en de WD Red's te twijfelen, omdat de laatste erg stil zijn en dat is best fijn voor thuis, maar de Hitachi's zouden betrouwbaarder moeten zijn... /first world problems :+
Bedoel je dan deze?

pricewatch: HGST Deskstar NAS (2017), 6TB

Bij Seagate zou vooral de IronWolf serie geschikt zijn voor in een NAS, maar dat zal ook wel een stukje marketing zijn lijkt me.

Zo veel keuze, als ik er in de pricewatch wat filters tegenaan gooi heb ik nog altijd 17 potentiële schijven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@SanderH_ Voor 6TB zou dat waarschijnlijk één van mijn keuzes zijn inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik heb een Asrock N3150-ITX, deze heb ik gekocht om wat OS'en te testen om uiteindelijk als simpele server te gebruiken.

Wat ik er mee wil doen is:
- Backup (voor het lokale netwerk en met een externe nas als extra backup)
- DLNA
- Plex (1x 1080p lokaal netwerk als dat mogelijk is)
- SickRage
- Couchpotato
- Transmission (met eigen vpn verbinding)
- VPN om extern op het lokale netwerk/nas in te loggen (dus apart van de vpn om te downloaden)

Ik weet niet of dit allemaal mogelijk is maar het is wel wenselijk. Plex, SickRage, Couchpotato en Transmission heb ik al draaien op de FreeNas (al moet ik Plex nog wel goed instellen want die kan nog niet bij de mappen van de films en series terecht)

Ik las wat positieve verhalen over dit moederbord met Xpenology maar ik wilde eerst Freenas eens proberen. En dat werkt eigenlijk best prima. Ik heb nu nog dit moederbord samen met 2x4GB geheugen en 2x160GB hdd. De jails stonden op een van de schijven, deze heb ik nu verplaatst naar een 2e usb stick (16GB SanDisk Ultra 16GB). Is dat slim? Ik wil de schijven namelijk in rust zetten wanneer ze niet gebruikt worden.
Om dit te kopiëren heb ik deze handelingen gedaan en dit lijkt te werken:
https://forums.freenas.or...il-to-another-pool.32906/
Assumptions:
The pool you are transferring the jails from is main_pool
The destination pool is ssd_pool
The jail root (Jails->Configuration) is /mnt/main_pool/jails
The new jail root will be /mnt/ssd_pool/jails
Steps:
Turn off all plugins (Plugins->Installed)
Stop all jails (Jails->View Jails)
Run these commands via CLI:[PANEL]zfs snapshot -r main_pool/jails@relocate
zfs send -R main_pool/jails@relocate | zfs receive -v ssd_pool/jails
zfs get -rH -o name -s received mountpoint ssd_pool/jails | xargs -I {} sh -c "zfs set mountpoint=/{} {}; zfs mount {};"[/PANEL]
Change the Jail Root to /mnt/ssd_pool/jails (Jails->Configuration)
Start jails/plugins
Check that everything works and destroy the original jails dataset (main_pool/jails)
Nu wil ik mijn 2 schijven vervangen voor een paar 3TB RED schijven. Ik denk 2x3TB of 3x3TB. Hoe kan ik het beste de data van de 2 160GB schijven kopiëren naar 1 3TB schijf? Met dezelfde code als hierboven (maar dan aangepast uiteraard)? Of is er een betere/snellere manier? Gewoon kopiëren via verkenner op de nas bijvoorbeeld?
(for the record > ik ben een mega noob hierin, dus wellicht stel ik de verkeerde vragen of maak ik simpele fouten)

En tot slot. Zijn er dingen die ik kan doen om te testen of FreeNas een slimme keuze is voor dit moederbord? Want ik twijfel of ik moet overstappen op Xpenology.

En welke poorten van dit moederbord zijn de ASMedia poorten? Want de ASMedia poorten zijn langzamer toch? Ik heb deze 4 poorten:
SATA3_1 and SATA3_2
SATA3_A1 and SATA3_A2
Ik denk de A1/A2 poorten maar ik kan dit nergens terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Markos schreef op zondag 25 maart 2018 @ 01:53:
En welke poorten van dit moederbord zijn de ASMedia poorten? Want de ASMedia poorten zijn langzamer toch?
Voor HDDs maakt het niks uit, daar met 250MB/s de meeste HDDs er wel mee uitscheiden.

Maar ook voor SSDs bij normaal gebruik maakt het niet bijzonder veel uit, zeker niet voor een server daar alles al draait, en er weinig nieuw moet worden opgestart, en je videofiles op HDDs staan.

Daarnaast is je Gbit netwerk je flessenhals, dus +/-100MB/s is toch je max. (neem aan dat je Gbit hebt)

Alleen als je bv VMs gaat draaien kan je beter op de native Intel SATA draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Edit: ik ben een idioot die niet goed leest

Edit2: Iemand overigens nog aan te merken op deze case?
https://www.logic-case.co...nisas-550m-deep-sc-4324s/

[ Voor 162% gewijzigd door Shamalamadindon op 25-03-2018 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 11:02
De jails stonden op een van de schijven, deze heb ik nu verplaatst naar een 2e usb stick (16GB SanDisk Ultra 16GB). Is dat slim?
Als die jails dikwijls schrijfacties doen (denk aan een logbestand bijvoorbeeld) niet. Een doorsnee USB stick is niet ontworpen om veel schrijfacties te doen, en flashgeheugen verslijt van schrijfacties. Het is al goed dat je een kwalitatieve USB stick hebt genomen, die zal het niet meteen begeven. Maar een kleine SSD lijkt mij geschikter. Een SSD is doorgaans beter bestand tegen schrijfacties door betere wear leveling en overprovisioning. Bovendien gaat een simpele SSD ook wat sneller zijn dan een USB stick gok ik.

Als je dit enkel doet om te testen zal het weinig problemen opleveren, maar je verslijt je USB stick wel rapper dan normaal. Als je de meeste schrijfacties kan vermijden (logging uitzetten bijvoorbeeld) kan je de slijtage nog wel beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 13:09
Met het oog op mijn belastingteruggave ben ik voorzichtig aan het kijken naar het bouwen van een nieuwe NAS. Primaire doel is de permanente opslag van videobestanden (we creeëren ieder jaar ergens tussen de 750GB en 1TB aan video) en deze beschikbaar te maken voor een of twee PC's om te editen. Dat is echter niet iets dat de machine full-time doet (verre van) waardoor ik ook mijn oude (6x 1TB) ZFS array erop wil aansluiten en wat met Docker wil spelen. Tot slot rommel ik ook graag met Windows Insider Previews, dus de mogelijkheid om die als VM te draaien is ook welkom.

Kort gezegd zijn de wensen dus:
  • 8TB+ voor video opslag
  • 6 SATA aansluitingen voor oude ZFS array
  • Genoeg extra ruimte voor Docker
  • Ruimte voor één of twee Windows VM's (2-4 cores, 4-8GB RAM elk)
Dit alles in het achterhoofd zit ik aan een setup als deze te denken:
#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro A2SDi-16C-HLN4F€ 0,-€ 0,-
1HGST Deskstar NAS (2017) 2-pack, 8TB€ 549,70€ 549,70
1Crucial CT2K16G4WFD8213€ 348,87€ 348,87
1Intel Optane SSD 800P M.2 58GB€ 106,-€ 106,-
2WD Green SSD 2,5" (WDS120G2G0A) 120GB€ 36,95€ 73,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.078,47

Hoe ik dit in gedachte heb:
  • HGST Deskstar NAS => 2x 8TB in een ZFS mirror voor video opslag, later uit te breiden met nog een set van twee als het nodig is
  • WD Green SDD => 2x 120GB in een ZFS mirror voor Docker (~60GB?) en L2ARC voor de schijven (32GB oid?)
  • Intel Optane 800P => Bootdrive/swap (overkill? ongetwijfeld)
  • 32GB RAM => Leuke start, slechts twee sloten zodat ik later eenvoudig kan uitbreiden
  • Supermicro A2SDi-16C-HLN4F => Atom C3955 met 16 cores, 12 SATA aansluitingen, m.2 met PCIe x2 én een PCIe x4 slot dat open is
Qua RAM zie ik ook Crucial CT2K16G4RFD824A wat het RDIMM alternatief is op wat er in mijn lijstje staat. Hiermee zou dit platform tot de 256GB RAM kunnen komen. Daarnaast is dit (nu) goedkoper. Zie ik het goed dat dit RDIMM is?

Qua boot SSD, de Intel Optane 800P is waarschijnlijk zwaar overkill, is een Samsung PM961 128GB of Samsung SM961 128GB misschien een betere keuze? Ik verwacht dat ik met CentOS als OS niet veel meer dan 16GB echt nodig ga hebben aangezien vrijwel alles verder op ZFS arrays komt te staan (Docker, VMs etc.).

Qua moederbord, ik zit ook met een schuin oog te kijken naar de Supermicro A2SDi-H-TP4F welke de CPU vervangt door een Atom C3958 en het netwerk vervangt door 2x 10GbE en 2x SFP. De CPU verliest ~400MHz aan snelheid maar krijgt hiervoor Intel QuickAssist terug wat encryptie en compressie sneller zou moeten laten lopen. Is er iemand die weet of dit nuttig is icm ZFS on Linux?

Voor de kast twijfel ik nog tussen het gebruik van mijn oude BitFenix Prodigy waar al eerder een NAS in heeft gezeten of een nieuwe BitFenix Colossus Mini-ITX. Beide zijn praktisch hetzelfde frame, met als enige verschil dat de Colossus stabieler op z'n voeten staat.

Tot slot komt mijn oude ZFS array er weer in te hangen, dit is een RAIDZ2 array van 6 2.5" 1TB schijven in een behuizing die in een 5.25" bay past. Qua OS om dit allemaal aan te sturen neig ik heel erg naar CentOS omdat ik hier al ervaring mee heb. Ik ben geen hele grote fan van Debian/Ubuntu etc, maar dat zou eigenlijk geen verschil moeten maken voor zover ik zie.

Ziet iemand (grote) verbeterpunten voor weinig geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Dat wordt een 600 tot 800 euro mobo, voor veel minder heb je een Quad Core i3-8100 met ECC en een ASRock E3V5 WS en een Delock PCI Express Card 10 x internal SATA heb je voldoende sata aansluitingen met 10 + 6x sata.
Of bv de oude vertrouwde IBM ServeRAID M1115 als je de volle snelheid wil voor 10Gbit.

Ook voor je 2x VMs is een i3 8100 zwaar zat, en zal niet onder doen voor de 16 core Atom, en vaak zelfs sneller zijn in de praktijk van wegen zijn hogere klok.

Daarnaast heb je ook plaats zat om later een 10Gbit NIC te plaatsen.

Scheelt je 200~500 euro, want imho is de super micro niet echt bedoelt voor wat jij wilt doen.

[ Voor 9% gewijzigd door player-x op 02-04-2018 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 13:09
player-x schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:28:
[...]

Dat wordt een 600 tot 800 euro mobo, voor veel minder heb je een Quad Core i3-8100 met ECC en een ASRock E3V5 WS en een Delock PCI Express Card 10 x internal SATA heb je voldoende sata aansluitingen met 10 + 6x sata.
Of bv de oude vertrouwde IBM ServeRAID M1115 als je de volle snelheid wil voor 10Gbit.
De 10GbE doet me weinig, daar is de rest van mijn apparatuur toch niet op voorbereid. Wel zou ik graag een mITX build ervan maken zodat het (relatief) eenvoudig is om het ergens weg te stoppen, ik woon helaas niet zo heel erg groot. Dan zou ik uitkomen op een ASRock Z370M-ITX/ac in combinatie met een Intel Core i3 8100. Daarmee win ik AVX2 ondersteuning en wat andere nieuwe features, en verlies ik twee netwerkpoorten. Dat is nog het overwegen waard. Ben alleen niet heel erg gecharmeerd van die DeLock kaart, ziet er nu niet heel betrouwbaar uit in mijn ogen. Een M1015 of M1115 is dan een stuk aantrekkelijker. Het overwegen waard, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
@Markos met FreeNAS zou ik er niet vanuit gaan dat je je schijven in spindown kunt zetten. De system dataset staat namelijk in je zpool en dat is waar logging en dergelijke heen gaan. Verder, als je je twee schijven als mirror hebt ingesteld kun je ze een voor een vervangen en resilveren. Let daarbij wel op als je encryptie gebruikt: je moet na het vervangen van een schijf een rekey doen, anders is het :w data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Xudonax schreef op maandag 2 april 2018 @ 16:58:
De 10GbE doet me weinig, daar is de rest van mijn apparatuur toch niet op voorbereid.
Een M1015 of M1115 is dan een stuk aantrekkelijker. Het overwegen waard, bedankt!
eBay FTW!!! ;)
Ben alleen niet heel erg gecharmeerd van die DeLock kaart, ziet er nu niet heel betrouwbaar uit in mijn ogen.
Zou ik inderdaad niet doen : Dat merk maakt echt hele vage produkten die niet altijd werken zoals je dat zou verwachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Dan zou ik voor het volgende bord gaan: Asus P10S-I
Daarmee krijg je weer ECC ondersteuning, imho niet absoluut nodig (meningen verschillen hier over), maar wel zeker aan te bevelen.
verlies ik twee netwerkpoorten.
Met dat ASUS bordje krijg je weer 3 netwerk poorten.
Dat is nog het overwegen waard. Ben alleen niet heel erg gecharmeerd van die DeLock kaart, ziet er nu niet heel betrouwbaar uit in mijn ogen.
Ik heb er niks slechts over gelezen, het is een Port Multiplier oplossing dat gewoon goed werkt onder ZFS.
Een M1015 of M1115 is dan een stuk aantrekkelijker. Het overwegen waard, bedankt!
Is de betere Pro hardware, als je het geld over hebt dan is het de betere keuze, zij het een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Bananenplant schreef op maandag 2 april 2018 @ 17:37:
@Markos met FreeNAS zou ik er niet vanuit gaan dat je je schijven in spindown kunt zetten. De system dataset staat namelijk in je zpool en dat is waar logging en dergelijke heen gaan. Verder, als je je twee schijven als mirror hebt ingesteld kun je ze een voor een vervangen en resilveren. Let daarbij wel op als je encryptie gebruikt: je moet na het vervangen van een schijf een rekey doen, anders is het :w data.
Ik heb de jails al op een usb stick gezet. Ik las dat ik dit beter op een ssd kan doen, dus ik ga op zoek naar een kleine ssd. Is 16GB voldoende?
Kan de system dataset ook naar deze usb-stick of ssd verplaatst worden zodat de schijven in spindown kunnen?
De twee schijven staan niet in mirror, beide hun eigen data. Ook heb ik als het goed is geen encryptie gebruikt (tenzij dit standaard aan staat).

Als ik een zo zuinig mogelijk systeem wil met deze hardware en de (in dien mogelijk) eisen die ik hierboven noemde. Kan ik dan beter voor FreeNas of XPenology gaan? Of iets anders?
[...]
Wat ik er mee wil doen is:
- Backup (voor het lokale netwerk en met een externe nas als extra backup)
- DLNA
- Plex (1x 1080p lokaal netwerk als dat mogelijk is)
- SickRage
- Couchpotato
- Transmission (met eigen vpn verbinding)
- VPN om extern op het lokale netwerk/nas in te loggen (dus apart van de vpn om te downloaden)
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

player-x schreef op maandag 2 april 2018 @ 20:38:
Met dat ASUS bordje krijg je weer 3 netwerk poorten.
2x 1Gbps + 1x IPMI dus gewoon 2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
@Markos wat, je hebt geen enkele redundantie? Ik zie dan niet helemaal de meerwaarde van FreeNAS, eigenlijk. ZFS kan detecteren dat er iets stuk is, maar het zonder redundantie niet repareren. Verder zou je een kleine SSD kunnen gebruiken en daar een zpool op kunnen maken voor je system dataset, maar...

Ik zou er in jouw geval lekker Windows op zetten, dat lijkt een stuk beter te passen bij je prioriteiten van zuinigheid versus dataveiligheid en betrouwbaarheid. Dan heb je ook zuinige drivers van de fabrikant van je hardware enzo.

[ Voor 6% gewijzigd door Bananenplant op 03-04-2018 06:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:03
Iemand die hier stabiel TimeMachine backups op een ext4/zfs/btrfs volume neemt?
Blijkbaar worden TM backups op non-HFS+ volumes nogal op neergekeken, omdat dit niet stabiel zou werken.

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@nero355 Pagina 4-44 van de Manual suggereert toch echt dat je het ding ook in Shared mode kan zetten :)
http://dlcdnet.asus.com/p...38897-53166169.1522738897

[ Voor 40% gewijzigd door FireDrunk op 03-04-2018 09:05 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Bananenplant schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 06:36:
@Markos wat, je hebt geen enkele redundantie? Ik zie dan niet helemaal de meerwaarde van FreeNAS, eigenlijk. ZFS kan detecteren dat er iets stuk is, maar het zonder redundantie niet repareren. Verder zou je een kleine SSD kunnen gebruiken en daar een zpool op kunnen maken voor je system dataset, maar...

Ik zou er in jouw geval lekker Windows op zetten, dat lijkt een stuk beter te passen bij je prioriteiten van zuinigheid versus dataveiligheid en betrouwbaarheid. Dan heb je ook zuinige drivers van de fabrikant van je hardware enzo.
Nee met mijn twee 160gb schijven niet nee. Dat was zoals ik al zei puur om te testen. Nu heb ik 4x 3TB RED gekocht. Ik zit er aan te denken om 2x3TB in mirror te zetten en 1x3TB gewoon voor onbelangrijke media opslag. Ook heb ik op een ander adres een Synology staan als backup. Dus wat dat betreft lijkt mij dat toch voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

FireDrunk schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 09:05:
@nero355 Pagina 4-44 van de Manual suggereert toch echt dat je het ding ook in Shared mode kan zetten :)
http://dlcdnet.asus.com/p...38897-53166169.1522738897
Ik vind het totaal onduidelijk wat daar nou eigenlijk staat, maar bij Dell/HP/SuperMicro/Lenovo kan je vaak alleen NIC1 in Shared Mode zetten en dat doe je eigenlijk alleen als de IPMI/iLO/iDRAC/enz. standaard geen eigen NIC heeft op het desbetreffende server type of als je switchpoorten tekort komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Eens, duidelijk is anders. Bij de IO port beschrijving staat weer dedicated, dus who knows...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
Bij deze, NASje die in het nieuwe huis gaat staan voor backups, media, docker containers (werk, homebridge, plex, downloaders). Enige suggesties?

Gaat debian minimal met Docker en ZFS-on-Linux.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 84,13€ 84,13
1Asus P10S-I€ 160,95€ 160,95
4Seagate IronWolf, 10TB€ 284,66€ 1.138,64
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 73,52€ 73,52
1Crucial CT8G4RFS4266€ 89,-€ 89,-
1Corsair CX450M€ 49,01€ 49,01
1Transcend MTS400 128GB€ 50,63€ 50,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.645,88

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Markos schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 10:48:
[...]

Nee met mijn twee 160gb schijven niet nee. Dat was zoals ik al zei puur om te testen. Nu heb ik 4x 3TB RED gekocht. Ik zit er aan te denken om 2x3TB in mirror te zetten en 1x3TB gewoon voor onbelangrijke media opslag. Ook heb ik op een ander adres een Synology staan als backup. Dus wat dat betreft lijkt mij dat toch voldoende?
Ah, op die manier. Op de FreeNAS-fora is de consensus eigenlijk een beetje als volgt:

- Zet .system niet op een USB-stick. Er wordt regelmatig (elke paar seconden) naar geschreven en harde schijven zijn daar het geschiktste medium voor.
- Zet het idee van je harde schijven downspinnen uit je hoofd, het kost meer (slijtage) dan dat het je oplevert. Dan kun je beter je NAS uitzetten.
- Zet je NAS niet uit, want dan draaien periodieke onderhoudstaken als scrubs en SMART tests niet.

Je winst zou dus het kunnen downspinnen van 1 schijf zijn. Maar volgens mij is dit intussen materie voor een ander topic ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• player-x
Is 6x 8TB niet slimmer om te nemen?

4x 10TB met Z1 30TB en met Z2 20TB
6x 8TB met Z1 40TB en met Z2 32TB

Kost €140 meer, maar je hebt een stuk betere prijs/GB verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

vandaag eindelijk de tijd gehad om de onderstaande machine in elkaar te zetten, echter boot hij niet.
wanneer ik de power insteek gaat de pled, 4x knipperen, en that's it.

via de linkjes die ik hier gevonden heb kom ik geen troubleshoot tips tegen.

ik heb al geprobeerd :
  • alleen CPU/Ram/Mobo maar daar krijg ik extact hetzelfde.
  • 1 bankje geheugen lijkt supported te zijn.
  • ik heb geen losse VGA kaart. (is ook niet nodig afaik)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4600 Boxed€ 65,-€ 65,-
3WD Red WD20EFRX, 2TB€ 72,-€ 216,-
5WD Red WD30EFRX, 3TB€ 93,50€ 467,50
1Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX€ 0,-€ 0,-
1HP NC360T PCI-E twee-poorts Gigabit serveradapter (412648-B21)€ 189,49€ 189,49
1Kingston ValueRAM KVR24E17D8/16€ 179,25€ 179,25
1Huntkey Jumper 300G€ 60,-€ 60,-
2Intel DC S3520 2,5" 150GB€ 105,-€ 210,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.537,24

En toch gevonden. Zat een fout in het aansluiten van de voeding op het mobo
Er is beeld en toen werd de baby wakker.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
player-x schreef op woensdag 4 april 2018 @ 18:59:
[...]

Is 6x 8TB niet slimmer om te nemen?

4x 10TB met Z1 30TB en met Z2 20TB
6x 8TB met Z1 40TB en met Z2 32TB

Kost €140 meer, maar je hebt een stuk betere prijs/GB verhouding.
Goed punt, maar dan kan ik natuurlijk later niet meer uitbreiden in diezelfde case :+

Pagina: 1 ... 216 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.