Ik zou iets als
pricewatch: Chieftec ATM-1042S overwegen. Ik heb nu een paar jaar een NAS met 8 schijven en in de afgelopen jaren al een paar keer uitgebreid, aangepast en vervangen, en van dat schroeven wordt je niet heel blij. Voor die paar tientjes kun je overal bij zonder dat je dingen uit moet graven, afkoppelen etc.
Ik verwacht dat de Pentium G4620 voldoende power heeft om invulling te geven aan mijn wensen, maar het is een relatief nieuw product.
Ik weet niet hoe zwaar die docker containers gebruikt worden, als je het eenmaal hebt en denkt: "Dat is handig..." dan is wat meer power misschien handig. Evt
pricewatch: Intel Core i5-7500 Tray (4 cores) of
pricewatch: Intel Xeon E3-1230 v6 Boxed (4 cores + HT) overwegen?
B. Mocht dit het geval zijn, heeft iemand dan een tip hoe ik dit voor elkaar kan krijgen zonder een oude CPU aan te schaffen?
Zoiets?
Sharing is caring! Doorgeef Skylake CPUIk heb al wat geëxperimenteerd met installatie van FreeNAS op een USB stick, maar daar wordt ik toch wel wat zenuwachtig van qua stabiliteit.
Wat bedoel jet met stabiliteit? Als het eenmaal draait dan draait het en wordt de USB-stick alleen nog gebruikt om settings op te slaan. Backup regelmatig de config,
heb desnoods een 2e stick op voorraad en all is well.
Daarom wil ik FreeNAS installeren op een M2 SSD.
A. Is er voordeel te verwachten van een NVME SSD versus een SATA versie?
Ja, je NAS start in 59 seconde op ipv 60

Hiermee zou ik qua opzet niet aan de beste verhouding voor ZFS zitten zo begrijp ik (liever 6 of 10). Verwachten jullie dat ik hier echt iets van ga merken met de door mij gestelde doelen voor ogen?
Nope, dat is achterhaald door compressie (even kort door de bocht

)
Heb ik met de door mij gestelde doelen werkelijk 64GB ECC geheugen nodig of zou ik er ook goed uitkomen met 32GB?
Hangt van je dockers af

32 GB is ruim genoeg als je er geen tientallen zaken bij gaat doen (en niet dedupliceert).
evt vergroting van pools op een andere server te verrichten via een insteek SFP+ kaart.
SFP+ is een optic, met name voor 10 gigabit netwerk? Je bedoelt dat je meerdere servers wil gebruiken en die via ethernet aan elkaar knoopt?
Heeft iemand van jullie ervaring met SFP+ in FreeNAS en een aanbeveling qua kaarten?
Ik heb een Mellanox Connect-X 2 in mijn werkstation en eentje in mijn NAS, werkt prima. Ik heb ook een Q-Logic 4 Gb FC HBA in mijn NAS (en eentje in mijn werkstation), werkt ook prima (alleen krijg je iedere dag een mail dat de link down ging, ja, dat krijg je als je je werkstation uit zet

). Ik vermoed dat vrijwel alle 10GE kaarten met BSD-ondersteuning het doen (al zou ik voordat je iets koopt je specifieke kaart van te voren door Google gooien).
Ik kan een hele mooie server bouwen met ECC en alles erop en eraan.. als de stroom uitvalt werkt ECC dan nog voldoende of mis ik eigenlijk de essentiële UPS hier nog in? Zo ja.. hebben jullie suggesties hiervoor?
ECC doet
helemaal NIETS om te beschermen tegen stroomuitval, enkel tegen bitflips in je geheugen. Dus ja, een UPS is essentieel als je tegen stroomuitval wil beschermen.
Vergeet ik hierbij iets wat ik niet kan testen behalve uitval van de Z2 situatie?
Met twee schijven kun je alleen een RAID-Z2 maken als je die double degraded aanmaakt (dus met 2 dummy-drives). Ik zou daar dan wel meteen je 5TB schijven voor nemen, die heb je later toch nodig, en anders heb je twee schijven over.