Ik ben al enkele maanden met dit onderwerp bezig en heb ontdekt dat het risico eigenlijk best wel onderschat word. Maar het is inderdaad aan de gebruiker van deze systemen of je dit nodig denkt te hebben.
En of je het verlies van data door een fout op de koop toe neemt is voor ieder hun eigen keuze.
Ik zie dagelijks mensen een pc kopen en er 2 of meer 4 TB schijven of groter in zetten tot wel 16 Tb aan toe.
Waar ik dus al meerdere keren tegen aangelopen ben is dat deze mensen veel bestanden hierop zetten en er dan vanuit gaan dat deze veilig als backup kunnen dienen.
Dit is dus puur jezelf voor de gek houden, zelf heb ik nu al meerdere BDROM veiligheid kopie bestanden weg kunnen gooien omdat mijn raid5 NAS duidelijk faalt.
Tevens kwam ik erachter dat in mijn situatie dit vooral voorkomt op de seagate drives die ik heb in mijn systemen en nas boxen. Het kan ook puur pech zijn dat het bij mij vooral met de seagate drives is voorgekomen. Maar goed het punt is dat we steeds grotere en complexere systemen gaan gebruiken en daar kan dan zeker erg belangrijke data en/of bewijsmateriaal op staan.
Ik was zelf al begonnen om alle aankoop bewijzen op te slaan op mijn systemen en was druk bezig alle films en muziek die ik heb gekocht op te slaan als een image op mijn best wel vette nassen.
Wat je niet moet vergeten is dat het weinig lijkt maar als je nagaat dat ik al van zeker 21 bluray films een kopie heb en van mijn bijna 430 muziek cd's al aardig op weg was.
Dan praat ik nog niet over alle digitale foto's en thuis filmpjes die in de loop der jaren al ruim 5 Tb ruimte hebben ingenomen en daar komen er dagelijks wel weer wat bij.
Tot een paar maanden geleden dacht ik dat de het wel zou loslopen met die bitflip .....
Tot ik bij toeval ontdekte dat er iets vreselijk mis is gegaan met enkele bestanden.
De beide nas systemen draaien een 4 disk raid5 en dit lijkt veilig maar is het niet.
De film welke ik wou proberen te draaien vanaf een image op de nas blijkt een unrecoverable error te geven. Daarna heb ik al meerdere bestanden getest en inmiddels heb ik al meerdere bestanden gevonden die dus kaduuk zijn.
Natuurlijk heb ik nog de originelen dus zolang die niet beschadigd of onleesbaar worden heb ik nog geen probleem. Maar nu kom ik dan toch even terug op de bonnen en rekeningen die ik heb opgeslagen.
Dat lijkt onbelangrijk maar is het dus niet, veel van de ingescande documenten waren thermal prints.
Als je weet wat dat inhoud weet je ook dat deze al na het printen beginnen te vervagen.
Ook hier heb ik dus ontdekt dat het noodlot kan toeslaan ook al denk je is niet zo belangrijk ... zeg dat nog maar eens als je jouw dure produkten met 5 of 10 jaar garantie aan moet leveren met de originele factuur van aanschaf. En dan kijk je tegen die prachtige unrecoverable error aan... dus tsja jammer die 10 jaar garantie poooooooeeeeffff weg.
Ik heb op het werk altijd gewerkt met ecc werkstations en servers en wist wel dat dit beter was, maar de noodzaak voor thuis was er eigenlijk niet zo. Inmiddels zijn we op een punt beland dat het wel degelijk van belang kan zijn. In mijn geval weet ik nu al dat binnenkort overstap naar een machine met ecc en ondanks dat er een beetje prestatie verlies plaatsvind de integriteit van de opgeslagen bestanden wil garanderen.
Dat dit ook veel meer kost neem ik graag op de koop toe.
Momenteel ben ik driftig aan het kijken hoe ik de huidige nas systemen kan vervangen, dus ben meerdere opties aan het bekijken.
Enerzijds zijn er erg mooie afgedankte servers te koop met erg veel geheugen die mede kunnen dienen om als nas te dienen, waarmee ik mogelijk erg snel de huidige kan vervangen.
Het nadeel van het maken van een ZFS nas is dat deze niet kan worden uitgebreid met nieuwe schijven. Je kunt degene die je al hebt wel vervangen met grotere schijven als die er zijn, maar goed dit vind ik dan wel weer een minpunt. want je kan niet zomaar even ongeveer 22 tot 80 Tb data even ergens anders opslaan. Dus aan dit geheel zitten nogal wat haken en ogen maar voor mij staat de keuze vast.
Vanwege op dit moment een beperkt budget zal ik moeten beginnen erg belangrijke data over te gaan zetten en zorgen dat al diegene die gebruik maken van de huidige oplossing tijdelijk een backup op andere media regelen. Daarna wil ik eigenlijk eerst mijn hoofd machines vervangen voor werkstations en zet ik alles voor spellen wel op een aparte spel machine. Daarnaast heb ik dan nog wel een enorme nas nodig welke de binnenkomende data voor anderen moet kunnen verwerken en opslaan.
Daar moet ik nog over nadenken waarmee en hoe ik dit het beste kan doen.
Ik loop dan tegen problemen aan waarin ik rond de 20 tot 30 drives kan inzetten en aansturen en ook worden ondersteund door freebsd/nas
Aangezien deze data niet van mij is en men ervan uitgaat dat deze data integer is wil ik dit ook gaan migreren naar een zfs nas. Dus denk dat ik er niet onderuit kom om 2 verschilende machines te moeten hebben.
Daarnaast heb ik enkele leuke zelfbouw machines gezien welke tot wel 20 drives hadden.
Zelf zal ik dan ook minstens moeten denken aan 12 of meer drives.
Naar mijn budget kijkend zal ik momenteel even met minder genoegen moeten nemen vanwege een heleboel verbouwingen en aanpassingen aan onze woning.
Dus nog genoeg te doen.
Helaas doe ik de laatste jaren zelf niet veel meer op beheer gebied gedaan en heb ik mij niet kunnen verdiepen in het goed opzetten van een esxi server of san. Mede ook omdat zowat alles word uitbesteed aan derden.
Dus goed advies neem ik zal ik zeker overwegen, inmiddels heb ik al wel een budget kast gevonden waar ik 20 drives in kwijt zou kunnen. Dus nu nog afwegen wat ik nodig heb om de huidige snel te kunnen vervangen of dat ik beter ga doorsparen en een hele grote nas bouw welke beiden zaken in een machine kunnen onderbrengen. En dan rest er nog een nieuwe/andere ups te vinden want de huidige is aan vervanging toe.
De keuze daarin is pittig en het gaat dan om een redelijk grote aanschaf. Op zich trekt het mij wel om een wat oudere server te nemen omdat deze snel kan worden gekocht tegen een redelijk bedrag. Deze zijn dan wel overkil qua geheugen en processoren maar dan heb je wel meteen een stevige doos. waar je tot en met 12 * 3.5 " drives in kwijt kan
Stroom gebruik neem ik dan op de koop toe, omdat je de snelle processoren niet echt zwaar zal belasten zal dit ook niet zo erg oplopen denk ik. Om eerlijk te zijn trekken mijn huidige machines toch ook een aardige slok vooral mij game machine lust nogal wat power met zijn 3 videokaarten

Gelukkig kan ik deze dan weer vervangen zo gauw de amd fury x te verkrijgen is. Ik denk dat dan mijn huidige 1600 watt psu dan eigenlijk ook een beetje overkill gaat zijn

.
Maar goed mijn 3 stuks 1200+ watt voedingen gebruik ik wel weer om enkele zware werkstations te voeden

. Deze zware jongens blijken bij laag verbruik dus niet meer te verbruiken dan nodig ( echte gold en platinum 80+ is de moeite waard als je een nieuwe koopt dat kan ik je garanderen)
[
Voor 8% gewijzigd door
TEB_Webbie op 14-07-2015 01:33
]