Brent schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 18:53:
Q is een beetje gevoelig, je bent niet de enige die dat opvalt

Mijn code als scriptje afdoen is ook zo wat: het is duidelijk aangegeven dat het niet meer een hulpje voor par2 is, en forward-error-coding is heel fundamentele, oude en alomtegenwoordige techniek. De meeste moderne en wijdgebruikte clusterfses hebben een vorm van erasure coding in hun fundamentale opzet. bcachefs heeft t ook, en ik verwacht dat het gebruik ervan niet zal afnemen.
Niet dat ECC mem
geen simpele manier is om een deel van de processing-pipeline resistent(er) te maken, en ik zou het zeker doen voor een storage-oplossing, maar als je denkt dat je dan klaar bent, en die indruk werkt Q weleens, dan begrijp je het toch niet helemaal

Klop, ik begrijp niet eens waar je tegen ageert, om heel eerlijk te zijn. Ik kan alleen zeggen dat voor de thuisgebruiker, voor wie een zelfbouw NAS meestal toch al een stap is boven een Synology/QNAP een par tool zoals jij hebt gemaakt een brug te ver is. Zo'n iemand zal veel eerder unraid oid gebruiken.
Ik zeg niet dat wat jij doet verkeerd is, maar het is voor de meeste mensen niet praktisch. En ook voor jouw tooltje geldt dat als je de checksums op non-ecc hardware berekent dat je eigenlijk nog een controle slag wil doen op een ander systeem, want anders ben je niet eens echt zeker of alles echt wel 100% ok is.
Maargoed, er is een verschil tussen iemand die clustertjes bouwt en mensen die wiskundige papers over FEC lezen

(nofi Q, je vraagt erom). Ik weet nog dat storage mensen zfs onzin vonden, die zijn nu ook om. Uiteindelijk druppelen die dingen wel gewoon door, maar je moet wel even omhoog kijken

Een totaal andere context die totaal voorbij gaat aan de context van dit topic en dit forum en het publiek.
De context hier zou zijn dat mensen er op kunnen vertrouwen dat als ze bitjes aanleveren aan hun ZFS zelfbouw NAS dat die bitjes ook ongewijzigd op disk komen en weer worden opgehoest. Niets meer, niets minder. Met een leuk ZFS doosje met ECC geheugen kom je een heel eind en dat id
goed genoeg en ook veel praktischer voor de meeste mensen dan jouw par tooltje. En dat bedoel ik niet negatief. Niets mis met je tool.
begintmeta schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:22:
[...]
Volgens mij ben je pas klaar als je zeker weet dat de data waar het om draait logisch en fysiek correct zijn, daarom vind ik het ook zo lastig om te ontkomen aan controle van de integriteit in de applicatie zelf.
Inderdaad zou je dat het liefste willen zien end-to-end dataintegriteit controle. Maar dat is niet de praktijk en hoe de wereld werkt en dit valt buiten de scope van dit topic.
De scope hier is je NAS en dat de bitjes vanaf het moment dat ze de netwerkkaart binnen komen totaan het terug ophoesten redelijkerwijze vertrouwd mag worden. En zonder ECC geheugen en zoiets als ZFS kun je dat niet waarborgen.
Misschien kan jij het me uitleggen wat hij/zij bedoeld?
Hmmm, en zijn die door een peer review beoordeeld, de enige peer's die je beoordelingen hebben ge geven, over je meningen, zo ver ik kan zien, zijn vele hier op GOT, waar vele het gedeeltelijk of zelfs geheel oneens zijn met je.
Het enige dat het zegt is dat je ver gaande interesse in het onderwerp hebt, maar geeft je totaal geen krediet dat je een ZFS/ECC inwendig werkingsexpert ben.
Ik denk dat jij mijn motivatie van die links van mij naar mijn eigen site verkeerd interpreteert. Ik wil er zeker niet mee pretenderen expert te zijn van ZFS inwendig zelf, ik claim zeker geen authoriteit te zijn. ik wil alleen aantonen dat ik wel een beetje ben ingelezen.

IMHO ben je zelfs nog eigenwijzer dan ik, en wil je zelfs andermans argumenten niet zien.
Oh de ironie

Dit is waar jij geloof ik voornamelijk je ECC evangelie op baseert.
Maar vaak laat je het tweede gedeelte weg, en als je het niet weg laat negeer je het min of meer.
Your honour I present exhibit A, a quote form a comment written by me as a reply to a visitor. In this quote I present evidence that I'm not guilty as claimed and that I acknowledge that both ZFS and other file systems are at risk.
http://louwrentius.com/pl...y.html#comment-2711566425I must say I disagree, ECC is required if you want 'absolute' data integrity. ECC has nothing to do with ZFS specifically. If you want a stable NTFS, EXT4 or XFS based system (with MDADM), the same rule applies, if you really care about your data, use ECC memory.
Ik ben het eens met dat stukje tekst in de quote van Matthew.
ZFS heeft geen ECC nodig. Maar als je geeft om data-integriteit dan heb je per definitie ECC geheugen nodigLetterlijk als je goed leest, het enige dat hij over ECC zegt is, en ja ik weet het is een probleem voor sommige, hij zegt is dat het slim is om ECC te gebruiken, en het is zelfs om het even wel file systeem je gebruikt.
Mee eens!
En hij zegt het is slim om een checksum file systeem te gebruiken, en daar zegt hij niet over dat die speciaal samen met ZFS gebruikt moeten worden.
Ook mee eens!
Hij legt heel duidelijk een accent dat de prioriteit in eerste instantie bij ECC geheugen ligt. en dan
additionally dat het ook verstandig is om een file system te gebruiken dat je data checksummed, zoals ZFS.
En dat is precies mijn standpunt.
1. ECC geheugen
2. ZFS / BTRFS / ReFS (tip: kies ZFS

)
En ik heb hier boven meerdere malen proberen te argumenteren waarom dat zo is.
Het punt is dat je storage sub-system al ondergesmeerd is met ECC/Parity overal[1]. De kans op
silent data corruptie is enorm klein. Dat heb ik ook in mijn artikelen beargumenteerd. RAM geheugen is juist de zwakste schakel, een van de weinige plekken die op geen enkele wijze wordt beschermd.
[1] Consumenten SATA schijven hebben een cache geheugen dat geen ECC doet, in tegen stelling tot enterprise schijven. (nuance)
En de Google studie, quote je ook graag, welke imho stuk minder relevant is voor home NAS gebruikers, vanwege de totaal verschillende loads en gebruikspatronen.
Heb je ook nog iets te zeggen over die Microsoft studie die met desktop machines laat zien hoeveel risico je loopt?
Kijk even naar voetnoot 4.
http://louwrentius.com/pl...ecc-memory.html#fn:mstudy
[
Voor 57% gewijzigd door
Q op 11-01-2017 22:55
]