Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-09 11:45
OMX2000 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 12:15:
Zijn de Seagate NAS 4 TB schijven betrouwbaar? Dus niet dat je van de 10 schijven er twee direct kunt afschrijven? Die schijven zijn redelijk wat goedkoper dan de WD Reds maar betrouwbaarheid blijft me toch meer waard dan een kostenbesparing van 100 euro.
De mijne draaien toch al een tijdje zonder problemen.
Het zijn er maar 6 met een runtime van +/- 1 jaar per stuk.

De 4TB modellen hebben op zich minder problemen dan de 3TB.

Maar op 10 schijven is 100 euro ook niet zoveel, als je er beter van zou slapen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetloss
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

Mijn eerste post in dit forum :).

Voor het bouwen van een FreeNAS servertje voor thuis ben ik voornemens om FreeNAS op USB te zetten en wel deze: pricewatch: Kingston DataTraveler microDuo 3C 16GB Wit . Weet iemand of deze ondersteunt wordt door FreeBSD? Ik heb 'em nog niet gekocht en wanneer ik dat wel heb gedaan en hij blijkt niet te werken op zowel de USB-A als USB-C kant, dan kan ik 'em uiteraard nog wel voor wat anders inzetten.

NB; wellicht koop ik er twee om (tijdens de install van FreeNAS) er een mirror setup van te maken.
NB; de stick wil ik in het ook nog aan te schaffen MB pricewatch: ASRock Z170 Extreme6 steken.

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:56
Packetloss schreef op zondag 17 juli 2016 @ 11:25:

Voor het bouwen van een FreeNAS servertje voor thuis ben ik voornemens om FreeNAS op USB te zetten en wel deze: pricewatch: Kingston DataTraveler microDuo 3C 16GB Wit . Weet iemand of deze ondersteunt wordt door FreeBSD? Ik heb 'em nog niet gekocht en wanneer ik dat wel heb gedaan en hij blijkt niet te werken op zowel de USB-A als USB-C kant, dan kan ik 'em uiteraard nog wel voor wat anders inzetten.

NB; wellicht koop ik er twee om (tijdens de install van FreeNAS) er een mirror setup van te maken.
NB; de stick wil ik in het ook nog aan te schaffen MB pricewatch: ASRock Z170 Extreme6 steken.
Ik heb ooit een freenas machine gebouwd op twee DataTraveler 8GB stickjes. Ik had het ding nog geen week draaien of een scrub gaf aan dat de partitie was vernield. Dus ja, het kan. Maar neem iets beters dan DataTravelers.

Volgende tip : FreeNas kent een system dataset pool. Hier maakt het systeem druk gebruik van door er constant naar te lezen en te schrijven. Ook wil je plugins gaan draaien. En je wilt wat stroom besparen door je disks een spindown te geven. Dus koop een extra SSD, hoeft niet groot te zijn. Zet daar een ZFS volume op, en zet daar je dataset pool en je jails op.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:24
Q schreef op zondag 17 juli 2016 @ 13:09:
Als 'beter' betekent dat je een kans wegneemt van 0.001% dan kan iemand zeggen: waarom moet ik me nu druk gaan maken om ZFS, waar ik weinig kaas van heb gegeten
Om een ook voor jouw bekend artikel aan te halen, silent corruption komt steeds vaker voor, vooral nu drives steeds groter worden.
en bovendien last heeft van het nadeel dat je VDEVs niet kunt uitbreiden voor een kans die vrijwel te verwaarlozen is?
Hmmm, ja ZFS heeft zo zijn nadelen, ben zelf daarom ook zoals je weet op het vergelijkbare BtrFS over gestapt, dat ik al een flink aantal maanden live letterlijk nagenoeg dagelijks het 10x 8TB 15 user systeem aan het testen ben samen met een Linux sys-admin, tot nu toe probleemloos met verschillende fail scenario's.

Alleen is een UPS wel een must, daar BtrFS nog steeds geen goede bescherming heeft tegen power of kernel fails, en ik nog steeds een ZFS backup mirror draai.

Met mijn ervaring tot nu toe, durf ik best BtrFS te adviseren voor een live DIY NAS systeem, mits je maar een kleine goedkope UPS er bij neemt, om het write hole probleem te ondervangen.
asing schreef op zondag 17 juli 2016 @ 11:48:
Volgende tip : FreeNas kent een system dataset pool. Hier maakt het systeem druk gebruik van door er constant naar te lezen en te schrijven. Ook wil je plugins gaan draaien. En je wilt wat stroom besparen door je disks een spindown te geven. Dus koop een extra SSD, hoeft niet groot te zijn. Zet daar een ZFS volume op, en zet daar je dataset pool en je jails op.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een 1TB of grotere 2.5" HDD (verbruik +/- 2W) voor je downloads, eventueel zet je je OS op een extra SSD (als je die bv nog over hebt), maar dat is eigenlijk niet nodig, daar (boot) snelheid voor een server niet van belang is.

En vanaf die HDD eerst je nieuwe DL's kijkt, en je eens per maand of zo je films/series die je wilt bewaren archiveren, en zo, zowel stroom besparen, als je array ontlasten.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetloss
  • Niet online

Packetloss

[...]

Ik heb ooit een freenas machine gebouwd op twee DataTraveler 8GB stickjes. Ik had het ding nog geen week draaien of een scrub gaf aan dat de partitie was vernield. Dus ja, het kan. Maar neem iets beters dan DataTravelers.
Ok.
I'm a bit confused. Inmiddels veel over FreeNAS gelezen, telkens wordt geadviseerd om FreeNAS op een USB (of 2) te installeren en niet (perse) op een SSD. Zie ook deze discussie: http://constantin.glez.de...mory-ssds-and-zfs#benefit

Maar wellicht begrijp ik je niet helemaal goed; bedoel je dat de installatie van FreeNAS op een SSD juist veel voordeel kan hebben als je extra software/plugins gaat installeren en dit in een jail doet? Ik was er eerder (wellicht ten onrechte) van uit gegaan dat jails niet op je OS schijf / stick kwamen, maar in je ZFS volume / pool.

Ps. Heb alleen nog FreeNAS in een VirtualBox geinstalleerd en verder niks, moet dus nog veel leren.

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-09 21:43
Packetloss schreef op zondag 17 juli 2016 @ 21:56:
[...]

Ok.

[...]

I'm a bit confused. Inmiddels veel over FreeNAS gelezen, telkens wordt geadviseerd om FreeNAS op een USB (of 2) te installeren en niet (perse) op een SSD. Zie ook deze discussie: http://constantin.glez.de...mory-ssds-and-zfs#benefit

Maar wellicht begrijp ik je niet helemaal goed; bedoel je dat de installatie van FreeNAS op een SSD juist veel voordeel kan hebben als je extra software/plugins gaat installeren en dit in een jail doet? Ik was er eerder (wellicht ten onrechte) van uit gegaan dat jails niet op je OS schijf / stick kwamen, maar in je ZFS volume / pool.

Ps. Heb alleen nog FreeNAS in een VirtualBox geinstalleerd en verder niks, moet dus nog veel leren.
Freenas gaat op de USB's.

De jails kan je installeren op een dataset, ipv daarvoor je raidZ1 3 disk dataset te gebruiken is het fijner om een ssd als single disk vdev in te zetten en die dataset te gebruiken voor de jails.

Je kan de OS schijf (usb of ssd) niet voor iets anders gebruiken behalve als OS disk.
Partities zou wel weer kunnen maar wordt volgens mij niet standaard door Freenas ondersteund tijdens de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetloss
  • Niet online

Packetloss

tweedebas schreef op zondag 17 juli 2016 @ 23:31:

Freenas gaat op de USB's.

De jails kan je installeren op een dataset, ipv daarvoor je raidZ1 3 disk dataset te gebruiken is het fijner om een ssd als single disk vdev in te zetten en die dataset te gebruiken voor de jails.

Je kan de OS schijf (usb of ssd) niet voor iets anders gebruiken behalve als OS disk.
Partities zou wel weer kunnen maar wordt volgens mij niet standaard door Freenas ondersteund tijdens de installatie.
Ah, ok! 1 USB voor het OS, 1 SSD voor de jails en 3/4/5 of meer HDD's voor de data in een Z1 of Z2 zpool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Packetloss schreef op maandag 18 juli 2016 @ 06:53:
[...]

Ah, ok! 1 USB voor het OS, 1 SSD voor de jails en 3/4/5 of meer HDD's voor de data in een Z1 of Z2 zpool.
Jij snapt het :) . Enige wat je vergeet in je verhaal is de System dataset. Die wil je ook op die ssd hebben. En de usb disk dubbel uitvoeren.

Bedenk wel dat freenas geen spindown kan doen over een bijvoorbeeld een m1505 kaart. Dat is een losse sas controller. Het lukt alleen via een scriptje en het programma spindown.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
Mag ik als neutrale lezer de opmerking plaatsen dat de ECC/ZFS discussie nu al veel te vaak in dit topic voorkomt :( :( :(

Dit gaat irriteren!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetloss
  • Niet online

Packetloss

asing schreef op maandag 18 juli 2016 @ 10:11:
[...]

Jij snapt het :) . Enige wat je vergeet in je verhaal is de System dataset. Die wil je ook op die ssd hebben. En de usb disk dubbel uitvoeren.
Toch nog even een vraag hier over, na het lezen van https://doc.freenas.org/9...ystem.html#system-dataset .
Begrijp ik goed dat je advies is om tijdens/na de installatie twee zpools aan te maken: 1 zpool met 1 stuks SSD en 1 zpool met 2/3/4/5/etc schijven voor de data. En dat je daarna in het drop down menu twee volumes te zien krijgt, waarbij je volume1 (als dit je SSD is) kiest voor je system dataset?

Het valt me op dat ik niet eerder over de system dataset heb gesproken; kan het zijn dat velen deze niet op/in een aparte SSD / zpool zetten maar in hun enige zpool waar ook hun data staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Packetloss schreef op maandag 18 juli 2016 @ 21:42:
[...]

Toch nog even een vraag hier over, na het lezen van https://doc.freenas.org/9...ystem.html#system-dataset .
Begrijp ik goed dat je advies is om tijdens/na de installatie twee zpools aan te maken: 1 zpool met 1 stuks SSD en 1 zpool met 2/3/4/5/etc schijven voor de data. En dat je daarna in het drop down menu twee volumes te zien krijgt, waarbij je volume1 (als dit je SSD is) kiest voor je system dataset?

Het valt me op dat ik niet eerder over de system dataset heb gesproken; kan het zijn dat velen deze niet op/in een aparte SSD / zpool zetten maar in hun enige zpool waar ook hun data staat?
Yep, ik heb meerdere zpools. Eéntje met 4 HDDs met in totaal 5TB aan opslag, en eentje waar de system dataset op staat, samen met de jails. Wil jij (ik noem een dwarsstraat) sabnzb op je NAS hebben, dan kan je die als plugin installeren. De plugin draait weer in een jail. Feitelijk een gevirtualiseerd OS met een eigen IP adres etc.

Afijn, die 4 disks hoeven van mijn niet 24/7 te spinnen. Dus ik laat ze stoppen als ze een bepaalde tijd geen activiteit hebben. Dat werkt uitstekend, tot je jails en system dataset ook op die 4 disks staan. FreeNAS houdt namelijk niet op met kakelen naar die system dataset en de jails zijn ook vaak bezig. Dan gaan ze niet meer plat.

Een SSD is ook wat overkill qua performance, maar 30GB volstaat al en ze zijn heel zuinig.

Achteraf een SSD toevoegen is niet heel handig. De SDS zet je zo om maar je jails niet. Die moet je opnieuw opbouwen en daar zit het werk in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil nogmaals benadrukken dat de juiste plek voor de ZFS en/of ECC discussie een andere plek is, namelijk deze: ECC geheugen voor zelfbouw ZFS NAS?. Laten we dit topic gebruiken voor het bouwen van een zelfbouw NAS. Of ECC daarbij gewenst is, kan worden vastgesteld op basis van informatie van andere topics, waaronder het zojuist genoemde topic.

Update: diverse reacties hierboven die betrekking hadden tot ECC - al dan niet in combinatie met ZFS - zijn verplaatst naar het genoemde topic.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2016 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zahariac
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-12-2024
Beste,

Ik heb momenteel een HP N40L staan. Omdat deze niet kan transcoderen in Plex wil ik gaan upgraden naar een kleine eigenbouw server. Ik heb het volgende samengesteld. Komt van de week binnen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 43,95€ 43,95
1ASRock H110M-HDS€ 52,95€ 52,95
1Cooler Master Elite 110€ 35,95€ 35,95
1Kingston ValueRAM KVR21N15S8/8€ 34,90€ 34,90
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 42,95€ 42,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 214,75

Ik draai momenteel Xpenology en ben daar klaar mee. Er is een update fout gegaan welke een systeempartitie op een andere schijf heeft aangemaakt waardoor ik nu mijn schijven niet meer toe kan voegen zonder ze te formatteren en mijn gegevens kwijt te raken. Moet ze nog eruit halen om te kijken of ik er uberhaubt nog bij kom, heb gelukkig een offsite backup van mijn foto's. De rest wat erop staat is download meuk/geripte blurays etc. Kost mij een hoop tijd om ze er weer op te zetten maar dat is niet erg.

Wat ik er mee doe:

Onder Xpenology draai ik momenteel:
- Emailserver
- Downloadserver
- Surveiliance Center
- Domoticz
- Plex

Ik wil dus nu gaan werken met VM's om de boel gescheiden te houden. En als ik dan een keertje wil kloten dat niet gelijk mijn hele systeem corrupt is. Heb nu gekozen voor 1 module van 8GB, dat is een beetje weinig voor meerdere VM's maar mocht ik daar tegenaan lopen dan kan ik er altijd nog 1 bij steken.

Nu is mijn vraag wat de beste aanpak is. Ik moet mij sowieso gaan verdiepen in Linux maar dat vind ik niet erg om tijd in te steken. Ik wil dus eigenlijk een lichte linux installatie waarop ik VM's kan draaien (of een hypervisor zoals Esxi. Daarbij wil ik het volgende bereiken/scheiden:

- (Veilige) Opslag
- Plex
- Domoticz
- Een NAS os zoals Xpenology, als het dan weer een keer vastloopt is het niet erg. Of FreeNAS maar daar ben ik nog niet bekend mee.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
als ik het goed begrijp ben je niet heel erg bekent met Linux? wil je makkelijk te werk gaan (lees groot gedeelte met GUI) neem dan Freenas (ik weet niet of deze VM's kan maken/beheren?) of Unraid (kost éénmalig geld, wel een Free Trail met paar limits)
Ben je wat beter bekent met Linux kun je natuurlijk ook gewoon Ubuntu server pakken en die helemaal naar eigen wensen instellen.
wel is het zo dat je met VM een usb moet toewijzen, ik weet niet pat je gebruikt met domoticz? aeon zwave stick?

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 11:36:

Update: diverse reacties hierboven die betrekking hadden tot ECC - al dan niet in combinatie met ZFS - zijn verplaatst naar het genoemde topic.
En dan de aanjagers zelf laten staan...

Modbreak:Als je het niet eens bent met moderatie, kun je daarvoor een Topicreport indienen, mij een DM-bericht sturen of een topic te openen op SM/LA. Maar je bent denk ik lang genoeg lid om te weten dat dit soort remarks niet thuishoren in een regulier topic. Gelieve dus vanaf nu on-topic posten. :)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2016 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:26
*knip* zie hierboven - graag alleen on-topic. Voor feedback of klachten ten aangaande van de moderatie weet je waar je moet zijn. :)

[ Voor 152% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2016 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim28061982
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-09 13:29
Ik wil ook een nas gaan bouwen.

heb ik interesse in Asrock J3160DC-itx zie dat hierop een mini-pcie aansluiting zit.
kunnen jullie me vertellen of uit ervaring of hier een mini-ssd schijf op kan voor freenas.
bijvoorbeeld pricewatch: Xstra mSATA mini SSD MLC-M6213 32GB
of
https://maxict.nl/product...ni-pcie-sata-16gb-mlc-ssd

[ Voor 9% gewijzigd door Pim28061982 op 23-07-2016 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mSATA is geen Mini-PCIe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim28061982
was ook een voorbeeld ik wou weten of het mogelijk is om in de Mini-pcie poort een ssd in te plaatsen met die interface.

stond erbij daarom heb ik deze erbij gezet .
Card interface (PCI(e)) mini-PCI Express

had er nog een voorbeeld bijgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat was ná je edit. ;)

Die Mini-PCIe SSDs zijn vaak van zeer slechte kwaliteit. Het is in feite een PCIe -> SATA controller met daaraan gekoppeld een SATA SSD. Vaak slechte prutkwaliteit.

Waarom wil je eigenlijk een SSD in een NAS? Wat voor OS ga je draaien? Voldoet een USB stick niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim28061982
ja had hem bewerkt om wat duidelijker te maken ;)

Wil met denk Freenas 9.10 gaan draaien ben nog wat aan het testen op een oude pc om te kijken wat me bevalt.

was eigenlijk gewoon pure nieuwsgierigheid of z'n ssd mogelijk was.

zat er ook aan te denken een usb stick te gebruiken en ga dit ook testen oude pc,
heb nog een usb bracket liggen waar ik 1 kabel afhaal zodat ik de usb stick in de kast kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetloss
  • Niet online

Packetloss

Verwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 14:33:
Dat was ná je edit. ;)

Die Mini-PCIe SSDs zijn vaak van zeer slechte kwaliteit. Het is in feite een PCIe -> SATA controller met daaraan gekoppeld een SATA SSD. Vaak slechte prutkwaliteit.

Waarom wil je eigenlijk een SSD in een NAS? Wat voor OS ga je draaien? Voldoet een USB stick niet?
Wat mij door asing wordt geadviseerd is een SSD in de FreeNAS doos ivm de system dataset en jails. Niet mee eens, omdat je je afvraagt of een USB stick niet voldoet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim28061982
Wat mij door asing wordt geadviseerd is een SSD in de FreeNAS doos ivm de system dataset en jails. Niet mee eens, omdat je je afvraagt of een USB stick niet voldoet?
Wat ik hier zie op de testbak met Freenas,
Staan de jails op een andere schijf dan het Os.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn er hier mensen die al eens ESXi op een Celeron j1900 hebben gedraaid, en die iets kunnen zeggen over de performance daar van? Ik kan niet zo goed inschatten wat de Celeron kan hebben.

Idee is om virtueel pfSense te draaien. Maar ik heb 200Mbit internet, en ik heb geen idee of de j1900 200Mbit aan vSwitch traffic makkelijk kan handelen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Heb je al eens gekeken of je ESXi in de eerste plaats wel werkend krijgt? Ik lees op STH dat het blijkbaar niet zo evident is.

Qua performance zou het m.i meer als voldoende moeten lukken, op basis van ervaringen en mensen die er een pak meer op draaien. 2 x 100Mbit verstouwen over vSwitch'en is peanuts toch :?

offtopic:
zit jij trouwens niet in het verkeerd topic te posten? :+

[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 25-07-2016 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Kan geen FreeNAS topic vinden waar ik deze vraag kan stellen, maar wellicht is het hier ook een goede plek ;)

Ben bezig met een revamp van mijn huidige hobby server. Sinds ik ontdekt hebt dat Plex Media Server effectiever (sneller) draait op een *nix omgeving, ga ik afscheid nemen van mijn huidige Win2012r2 build, en op zoek naar iets anders. Xpenology lijkt problematisch te worden vanwege de vele disken aan mijn Areca controllers, FreeNAS lijkt een geschikte kandidaat.

Echter, lees ik dat FreeNAS werkt met zg. "jails', dat dit kleine gevirtualiseerde omgevingen zijn.
Nu is mijn primaire doel, het hosten van een trancoding Plex Media server, en moet hier toch echt het allerlaatste beetje performance uit mijn hardware zien te knijpen, gaat dit jail systeem niet ten koste van je overall transcoding performance ? Of zijn er ook mogelijkheden om Plex rechtstreeks op baremetal te draaien ?

[ Voor 3% gewijzigd door Madshark op 26-07-2016 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:17
Madshark schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 22:16:
Xpenology lijkt problematisch te worden vanwege de vele disken aan mijn Areca controllers, FreeNAS lijkt een geschikte kandidaat.
FreeNAS wil echt heeeeeel erg graag dat je ZFS draait in plaats van UFS. Echter, ZFS bovenop hardware raid is vragen om problemen, het is een software RAID (maar zonder de ouderwetse performance penalty) die omwille van de betrouwbaarheid direct toegang tot de disken nodig heeft. Je Areca in JBOD zetten is (behalve dat je al je data kwijt bent) niet voldoende. Daar is voldoende over geschreven dat ik het hier niet allemaal ga herhalen (Google is your friend :P ) maar het is geen goed idee.
gaat dit jail systeem niet ten koste van je overall transcoding performance ? Of zijn er ook mogelijkheden om Plex rechtstreeks op baremetal te draaien ?
PMS baremetal draaien zal niet gaan, het is geen OS :P Wil je alleen een OS en zonder virtualisatie PMS erbij dan zul je zelf aan de slag moeten, maar dat zou ik niet in FreeNAS doen dan.

Die jails kosten echter (nagenoeg) niks aan performance, er worden geen dure vertaalslagen gemaakt, de software wordt simpelweg "opgesloten" in zijn eigen stukje waar het niet buiten kan.

Er is één caveat, een jail binnen FreeNAS _moet_ op een ZFS filesystem draaien... Nu kun je technisch gezien wel een ZFS pool aanmaken op een bestand op een UFS-volume, maar dat is omslachtig en niet erg netjes :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord4163
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-08 23:08
@Madshark

Nee, er word niets gevirtualiseerd en je zult geen prestatieverschil merken.
http://www.bsdnow.tv/tutorials/jails

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
Paul schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 03:03:
[...]
FreeNAS wil echt heeeeeel erg graag dat je ZFS draait in plaats van UFS. Echter, ZFS bovenop hardware raid is vragen om problemen, het is een software RAID (maar zonder de ouderwetse performance penalty) die omwille van de betrouwbaarheid direct toegang tot de disken nodig heeft. Je Areca in JBOD zetten is (behalve dat je al je data kwijt bent) niet voldoende. Daar is voldoende over geschreven dat ik het hier niet allemaal ga herhalen (Google is your friend :P ) maar het is geen goed idee.

[...]

Er is één caveat, een jail binnen FreeNAS _moet_ op een ZFS filesystem draaien... Nu kun je technisch gezien wel een ZFS pool aanmaken op een bestand op een UFS-volume, maar dat is omslachtig en niet erg netjes :P
Oooo.. Nee was eigenlijk niet van plan om ZFS te gaan draaien. Bied voor mij geen toegevoegde waarde (data is non critical, en is min of meer WORM). Had eigenlijk gehoopt/verwacht dat FreeNAS met Areca volumes om zou kunnen gaan, dus dat mijn controller ze als volumes aanbied (en geen losse fysieke disken)
Had dus eigenlijk in gedachten, FreeNAS op een USB stick, een losse SSD voor de Plex 'jail' (transcoder temp files wil ik zowieso op een SSD hebben), en dan de Areca volumes mounten voor de media bestanden.
Waar mijn volgende vraag dan zou worden, of FreeNAS (intussen) ook NTFS kan lezen/schrijven. Zonee, dan moet ik de data overhevelen naar ext4 volumes. (geen ramp, kost alleen veel tijd)
PMD baremetal draaien zal niet gaan, het is geen OS :P Wil je alleen een OS en zonder virtualisatie PMD erbij dan zul je zelf aan de slag moeten, maar dat zou ik niet in FreeNAS doen dan.

Die jails kosten echter (nagenoeg) niks aan performance, er worden geen dure vertaalslagen gemaakt, de software wordt simpelweg "opgesloten" in zijn eigen stukje waar het niet buiten kan.
Jah, was eigenlijk op zoek naar iets wat mooi via een WebIF te managen is. Vooral handig vanaf een tablet als ik niet thuis bent. Zodoende had ik FreeNAS en Xpenology als kandidaad, dat laatste valt helaas af vanwege een 8 CPU core beperking.
lord4163 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 12:08:
@Madshark

Nee, er word niets gevirtualiseerd en je zult geen prestatieverschil merken.
http://www.bsdnow.tv/tutorials/jails
Thnxs voor de link. Ja, da's inderdaad goed nieuws. Ik neem aan dat FreeNAS verder gewoon goed kan omgaan met 16C/32T CPU configuraties ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Madshark schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 18:45:
Had eigenlijk gehoopt/verwacht dat FreeNAS met Areca volumes om zou kunnen gaan, dus dat mijn controller ze als volumes aanbied (en geen losse fysieke disken)
Afhankelijk van het filesystem dat er nu op staat. FreeNAS kan wel Areca-volumes aan, maar geen NTFS. Je opties zijn gelimiteerd tot ZFS en UFS, en van die laatste willen ze af. Die losse SSD voor Plex kun je wel ZFS formatteren, waarna FreeNAS er jails op kwijt kan.
Ik neem aan dat FreeNAS verder gewoon goed kan omgaan met 16C/32T CPU configuraties ?
FreeNAS is (even grof gezegd) een webinterface voor FreeBSD. Als FreeBSD het kan, dan kan FreeNAS het ook :)

Hoeveel streams moet je transcoden dat je zoveel cores / threads hebt, en waarom verwacht je dat dezelfde software op een ander OS het beter gaat doen? Zo groot is het verschil tussen Windows en *BSD ook weer niet. Wat wel roet in het eten kan gooien is bijvoorbeeld power settings in zowel het BIOS als Windows. Een HP server moet op "Static High Performance" staan in het BIOS (of UEFI, zo je wil) anders performt het ook een stuk slechter bijvoorbeeld. Zelfde geldt voor het Windows Power Plan.
Ben je, als je zo ontzettend veel moet transcoden, niet beter af met scale out in plaats van scale up? Er zijn ontwikkelingen gaande voor (plugins met) remote transcoders: https://forums.plex.tv/di...nscoding-backend-for-plex

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
Afhankelijk van het filesystem dat er nu op staat. FreeNAS kan wel Areca-volumes aan, maar geen NTFS. Je opties zijn gelimiteerd tot ZFS en UFS, en van die laatste willen ze af.
Ohw ok. Dan zal het voor mij geen goede lange termijn keuze zijn. Dan blijf ik nog maar even plakken op Ubuntu ;)
Hoeveel streams moet je transcoden dat je zoveel cores / threads hebt, en waarom verwacht je dat dezelfde software op een ander OS het beter gaat doen? Zo groot is het verschil tussen Windows en *BSD ook weer niet.
Mja, mijn Plex is ietswat uit de hand gelopen hobby geworden, en heb op piek momenten 10~16 concurrent transcoding sessions open staan. Een poos terug heb ik uitvoerig de verschillen getest tussen Win2012r2 en Ubuntu LTS16,04, op dezelfde hardware uiteraard. Onder Ubuntu was de webinterface een stuk 'snapier', maar belangrijker, bij dezelfde load een 15% lagere CPU belasting, wat op mijn oude E3-1270 een extra transcoder slot gaf.
Wat wel roet in het eten kan gooien is bijvoorbeeld power settings in zowel het BIOS als Windows. Een HP server moet op "Static High Performance" staan in het BIOS (of UEFI, zo je wil) anders performt het ook een stuk slechter bijvoorbeeld. Zelfde geldt voor het Windows Power Plan.
Klopt, staat inderdaad op static HP.
Ben je, als je zo ontzettend veel moet transcoden, niet beter af met scale out in plaats van scale up? Er zijn ontwikkelingen gaande voor (plugins met) remote transcoders: https://forums.plex.tv/di...nscoding-backend-for-plex
Yep, ken de addon/plugin, en volg het op de voet ;) Dat was voor mij toen ook de eerste trigger om van Windows af te stappen. De nieuwe hardware ( ML350Gen8 2x E5-2670) gaf ontzettend veel bang for buck (CPU's zijn/waren op V&A 100eur per stuk), dat de upgrade bijna logisch maakte ;)
Heb er (om ff Ontopic te gaan) nog wel 2 gestapelde Norco cases ernaast staan, voor de 6x 8disk raid5 volumes (48x4tb bruto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:26
Hoe heb je ooit zoveel Plex transcodes tegelijk lopen? Alle streams binnen je lokale netwerk op een beetje fatsoenlijke devices kunnen gewoon direct streamen?

Dit loopt trouwens wel een beetje offtopic zo, dit is niet het juiste topic om dit onderwerp te bespreken.

[ Voor 25% gewijzigd door nMad op 28-07-2016 15:24 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:44
wow ik wil ook wel toegang tot jouw library .... Hoeveel films , series en muziek heb jij wel niet xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revox862
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 19:22
Een maand of twee geleden heb ik de volgende server gebouwd:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon Processor E3-1260L v5€ 323,51€ 323,51
1Asus P10S-I€ 175,57€ 175,57
4WD Red WD40EFRX, 4TB€ 156,-€ 624,-
1Supermicro CSE-721TQ-250B€ 167,50€ 167,50
1Noctua NH-L9i€ 39,40€ 39,40
1Noctua NF-F12 PWM, 120mm€ 17,95€ 17,95
2Samsung M391A2K43BB1€ 77,50€ 155,-
1Crucial MX200 2,5" 1TB€ 292,04€ 292,04
1Crucial MX200 2,5" 250GB€ 87,50€ 87,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.882,47

Tot zover zeer tevreden. Maar. De voeding heeft een 40mm fan die een tering herrie maakt.
Nu zit ik te denken om een fanless voeding te kopen, bijvoorbeeld de FSP Fortron 150-50TNF 150W Flex-ATX. De huidige voeding is 250W.

Met behulp van mijn UPS heb ik de volgende waarden gemeten:
  • Power On Piek 87W
  • Full Load (4C 100% + ZFS Scrub) 74W
  • Idle 34-40W
  • Idle + Spindown 27W
Dan is een 150W voeding toch wel voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Xenophoben schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 15:29:
wow ik wil ook wel toegang tot jouw library .... Hoeveel films , series en muziek heb jij wel niet xD
Ik weet niet hoeveel Madshark heeft maar ik heb momenteel 616 shows en 1033 films.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
revox862 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 14:41:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.882,47

Tot zover zeer tevreden. Maar. De voeding heeft een 40mm fan die een tering herrie maakt.
Nu zit ik te denken om een fanless voeding te kopen, bijvoorbeeld de FSP Fortron 150-50TNF 150W Flex-ATX. De huidige voeding is 250W.

• Power On Piek 87W
  • Idle 34-40W
  • Idle + Spindown 27W
Zat :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:02

dimako_

Vogel

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.882,47

• Power On Piek 87W
  • Idle 34-40W
  • Idle + Spindown 27W
Ik had precies het zelfde probleem, ik heb de originele (herrie)fan er uit gehaald en een eigen 40mm silent fan er in gezet en deze als 'gewone' fan op fanheader aangesloten op het moederbord. resultaat = stil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revox862
dimako_ schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 18:45:
[...]

Ik had precies het zelfde probleem, ik heb de originele (herrie)fan er uit gehaald en een eigen 40mm silent fan er in gezet en deze als 'gewone' fan op fanheader aangesloten op het moederbord. resultaat = stil :)
Ja. Dat kan ook natuurlijk. Niet geheel mijn style tho :)
Mooi! Voeding it is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-09 18:59
Ik wil graag een nas hebben om een backup van mijn fotos e.d. En films. Op te slaan en vanaf mijn tv en andere pc's te kunnen benaderen.
Nu heb op zolder nog een pov ion 330 moederbordje liggen die geen dienst meer doet.
Is dit een geschikt bordje om een simpele nas van te bouwen? Of kan ik beter voor een kant en klare synology gaan?
Het knutselen is voor mij geen probleem maar weet niet hoe een zelfbouwsysteem gepaseerd op een ion 330 zich houdt ten opzichte van een synologic ds216j.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Ja hoor dat bordje is snel zat, maar daar komt nog een kast en voeding (PicoPSU) bij, met de pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T, ben je iets duurder uit +/-€100, maar ben je wel in een keer klaar, intern kan je er een 2.5'' HDD of SSD voor de OS in bouwen.

Zou gewoon die nemen, en dan kan je kiezen tussen ZFS (servertje heeft 4GB ECC geheugen er voor) of gewoon Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
Bedankt voor je reactie.
Heb er nog een mini atx behuizing met voeding omheen zitten denk dat ik het hier eerst maar eens mee ga proberen. Kan er later nog altijd een andere behuizing voor kopen.
Is er iemand die een goede tutorial weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
alexswart schreef op zondag 31 juli 2016 @ 21:13:
Kan er later nog altijd een andere behuizing voor kopen.
Ja, als je wat hebt dat al werkt, dan is het dom om onnodig geld uit te geven.

Qua veiligheid is NTFS (eventueel Win server of ext4 (Linux en unix varianten) net zo veilig als een synologic NAS
Is er iemand die een goede tutorial weet
Dat ligt er aan hoe veel werk je er in wilt stekken, hoe veilig je bestanden moeten zijn, ZFS is wat veiliger dan NTFS, maar daar zit ook weer meer werk in het opzetten en leren, wat je prima kan doen met dat ion 330 moederbordje, en later kan je beslissen, of je wilt gaan voor de extra veiligheid door toch ook nog eens ECC gebruiken, dan kan je alsnog over stappen, zou dan wel de OS dan op een aparte HDD of SSD zetten, wat altijd aan te raden is, en niet van je raid array booten, qua crash veiligheid en migratie.

BtrFS is een goed alternatief voor ZFS, maar loopt ietsje achter in stabiele ontwikkeling vergeleken met ZFS, is wat moderner, en wordt de default FS van Linux, en een stuk flexibeler dan ZFS, daar je later HDDs kan toevoegen aan je array en daar door goedkoper is met uitbrijden, maar voor RAID 5 of 6 heb je wel een kleine UPS nodig, daar er nog een bug in zit die je array kan laten crashen tijdens stroom uitval als hij nog aan het schrijven is, maar stabiel genoeg voor dagelijks gebruik.

Zelf draai ik een 10 disk/80TB Linux server met BtrFS als filesysteem, welke ik eerst grondig en probleemloos hebt getest voor 3/4 jaar door HDD crashes te simuleren en array verkleining en expansies uit te voeren door 1 of 2 HDDs in en uit te schakelen.

Windows spreekt voor zich zelf, en de server versie heeft soft raid 5 ondersteuning, maar kan als het goed is tegenwoordig ook met W10, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Voor ZFS heb je de keuze tussen Linux, FreeBSD, FeeNAS en ZFSguru, welke versie je wil draaien moet je in het Het grote ZFS topic vragen, zelf geef ik de voorkeur aan Linux daar je dan een volledig OS tot je beschikking hebt, maar andere zijn geloof ik vooral over het lichtere FreeNAS te spreken.

Zoals je ziet is er niet een simpele tutorial, en moet je eerst keuzes maken, wat je pressies wil doen, vooral voor de hardware heb ik een build guide geschreven, hoewel iets oud, is hij nog steeds wel relevant.

Maar een ding is erg belangrijk, een server is geen alternatief voor een backup van je onvervangbare data, zorg dat je een backup hebt op bv een losse USB schijf, en bij voorkeur ook in de cloud, die foto's en filmpjes van bv die eerste stapjes opslaan is een must want elk file systeem kan falen.

[ Voor 9% gewijzigd door player-x op 02-08-2016 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
Bedankt voor je heldere uitleg.
gister maar eens aan de slag gegaan met Freenas en deze op een usbstickje geinstaleerd en het draait.
er zitten wel veel functies in en moet dit nog even rustig uitzoeken.
ik heb er nu nog 1 WD Green 2tb schijf aanhangen. kan ik straks een 2e schijf er zo bij prikken?

en is het ook mogelijk om een back-up van mijn foto's en filmpjes welke op de Nas staan weg te schrijven naar Stack van Transip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:17
alexswart schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 22:37:
...
en is het ook mogelijk om een back-up van mijn foto's en filmpjes welke op de Nas staan weg te schrijven naar Stack van Transip?
Ja dat is goed mogelijk, in dit topic is dit al een paar keer voorbij gekomen:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1655576

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimGeerts
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-07 21:03
Ik heb al een tijdje een wenslijst geconfigureerd voor een nieuwe NAS build, nu wordt het stilaan tijd om de componenten te kopen en de build te beginnen maken, maar, niet voor ik het even hier voorleg ter nazicht van de "experts".

Bedoeling van dit systeem is vooral om als mediaserver te dienen (plex server, nzb downloaders, sonarr, couchpotato, etc...).
Dit is de reden waarom ik een iets steviger systeem wil qua rekenkracht (downloaden, unzippen, 3+ 1080p streams naar roku/chromecast) in plaats van een zuinig, basic, opslag systeem.

Dus, bij deze:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-1620 v3 Boxed€ 313,-€ 313,-
1Supermicro X10SRL-F (Retail Pack)€ 325,40€ 325,40
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 103,95€ 103,95
1Kingston ValueRAM KVR21R15D4K4/64I€ 344,50€ 344,50
1Seasonic G-series 360 watt€ 58,95€ 58,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.145,80

PS: schijven zitten er niet bij, dit zouden WD Red's worden, maar voorlopig ga ik de schijven die ik al heb gewoon overzetten (opnieuw een raid van maken via ZFS waarschijnlijk, valt nog te zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
ik heb qua CPU, mobo en geheugen ongeveer dat systeem ongebruikt staan als ZFS test systeem. Denk dat ik die maar in de V&A ga zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
TimGeerts schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 15:32:
Ik heb al een tijdje een wenslijst geconfigureerd voor een nieuwe NAS build, nu wordt het stilaan tijd om de componenten te kopen en de build te beginnen maken, maar, niet voor ik het even hier voorleg ter nazicht van de "experts".

Bedoeling van dit systeem is vooral om als mediaserver te dienen (plex server, nzb downloaders, sonarr, couchpotato, etc...).
Dit is de reden waarom ik een iets steviger systeem wil qua rekenkracht (downloaden, unzippen, 3+ 1080p streams naar roku/chromecast) in plaats van een zuinig, basic, opslag systeem.

Dus, bij deze:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-1620 v3 Boxed€ 313,-€ 313,-
1Supermicro X10SRL-F (Retail Pack)€ 325,40€ 325,40
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 103,95€ 103,95
1Kingston ValueRAM KVR21R15D4K4/64I€ 344,50€ 344,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.145,80

PS: schijven zitten er niet bij, dit zouden WD Red's worden, maar voorlopig ga ik de schijven die ik al heb gewoon overzetten (opnieuw een raid van maken via ZFS waarschijnlijk, valt nog te zien)
Ik kan hier diverse filesharing streams aan richting Kodi (htpc/pc/laptops/tablets/telefoons/boxjes) en dat met een G4400. Kost eigenlijk niet eens cpu. Wellicht een kosten efficiëntere oplossing om je Chromecast te vervangen voor een Android box / Pi?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimGeerts
Wellicht een kosten efficiëntere oplossing om je Chromecast te vervangen voor een Android box / Pi?
Dit is zeker ook een optie, ik heb echter nu al twee Chromecasts, en zou misschien enkel op m'n "hoofd-tv" eerder kiezen voor een andere client (roku, pi, android).
Wat betreft de processor, puur op passmark score's (die plex ook aangeeft om te berekenen hoeveel streams er teglijk mogelijk zijn) is de Xeon 3 keer beter.
Uiteraard hangt daar dan wel een steviger prijskaartje aan, maar, ik ben wel bereid om dit ervoor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Nu online
TimGeerts schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 01:27:
[...]

Dit is zeker ook een optie, ik heb echter nu al twee Chromecasts, en zou misschien enkel op m'n "hoofd-tv" eerder kiezen voor een andere client (roku, pi, android).
Wat betreft de processor, puur op passmark score's (die plex ook aangeeft om te berekenen hoeveel streams er teglijk mogelijk zijn) is de Xeon 3 keer beter.
Uiteraard hangt daar dan wel een steviger prijskaartje aan, maar, ik ben wel bereid om dit ervoor te betalen.
Voor de 600 euro van je cpu + mobo koop je 10x een Venz K1 Android boxje. Dus hoeveel Chromecast je al hebt is wat dat betreft een beetje sunk cost.

edit: Mijn punt is gewoon dat het niet de meest economische manier om te streamen. De beste beeldkwaliteit lijkt mij daarnaast native afspelen. Maar als van het leuke server speelgoed gelukkig wordt dan kan dat natuurlijk ook :P.

[ Voor 22% gewijzigd door sdk1985 op 06-08-2016 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimGeerts
edit: Mijn punt is gewoon dat het niet de meest economische manier om te streamen. De beste beeldkwaliteit lijkt mij daarnaast native afspelen. Maar als van het leuke server speelgoed gelukkig wordt dan kan dat natuurlijk ook :P.
Het is zeker niet de meest economische manier, maar, dat is niet echt waar ik naar op zoek ben, anders zou ik al zeker nooit voor een Xeon gaan maar gewoon m'n huidige setup houden (nas en aparte media pc aan tv).
Ik wil gewoon alles in één bak steken, en er ook voor zorgen dat deze de komende 10 jaar (minstens) gewoon mee met z'n tijd kan.
En, toegegeven, met zo'n Venz bakjes kan je wel veel meer dan met een chromecast, maar, ik ben een plex gebruiker in hart en nieren, dus ik heb helemaal geen "zware" client nodig, gewoon één die plex kan draaien en die handig genoeg werkt zodanig dat m'n vriendin er ook mee omkan (ajajaj, miserie soms hoor :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Nu online
TimGeerts schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 03:14:
[...]

Het is zeker niet de meest economische manier, maar, dat is niet echt waar ik naar op zoek ben, anders zou ik al zeker nooit voor een Xeon gaan maar gewoon m'n huidige setup houden (nas en aparte media pc aan tv).
Ik wil gewoon alles in één bak steken, en er ook voor zorgen dat deze de komende 10 jaar (minstens) gewoon mee met z'n tijd kan.)
Oh de verstokte Plex gebruiker, op het Sony AndroidTV topic zit er ook 1 :+ .

Waar je met die 10 jaar redenatie even voor moet oppassen is x265. Dat is ondertussen aardig aan het doorbreken.

Zie dit bericht op reddit
It does definitely use more CPU to transcode. My server has 2x Xeon X5650 (2.66GHz) CPUs, and transcoding one of my bigger x265 files takes about 15-20% of the total on average after it has throttled / buffered.

I took Star Trek: Into Darkness IMAX 1080p (~15GB / 15Mbps) x264 down to 3.5GB / 3Mbps (still 1080p) x265. It looks pretty darn good. Probably would look even better if I had taken it to 720p, but I wanted to see how it'd do at full resolution. The encode took about 6-8 hours but I did it on my plex server itself, at lower priority, so it wasn't the only thing the CPU was devoted to.

I'm not quite ready to encode my entire collection (~430 movies and 250 tv shows) with x265 yet, though. It would save a ton of space, but I do prefer not to have to transcode when I'm watching on lan. The major drawback is that I could only support 5 to maybe 6 simultaneous transcodes with x265, but I've tested up to 14 with x264, although it wasn't scientific or anything, just various movies transcoding to various bitrates, and not all starting up at the same time.

I have a Fire TV, Roku, Google TV, and RasPlex on rPi2, and transcoding an x265 is no different than any of my other movies with x264. The only difference is that they must transcode, versus often being able to direct stream or play with other files.

I'd say it isn't ready for primetime, but it's great to have a small collection that I can watch remotely at lower bitrate (perhaps at public wifi, hotels, dsl, satellite, etc) but still have fairly high quality.
Hij ging dus terug van 14 naar 5-6, op een dual X5650 (€1400, 2x 6 cores). Laten we zeggen effectief blijft er 40% van je x264 capaciteit over. Omgekeerd kost x265 decoding helemaal niets (hardware chips). Dus dat kan de komende jaren zeker roet in het eten gooien.
TimGeerts schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 03:14:
En, toegegeven, met zo'n Venz bakjes kan je wel veel meer dan met een chromecast, maar, ik ben een plex gebruiker in hart en nieren, dus ik heb helemaal geen "zware" client nodig, gewoon één die plex kan draaien en die handig genoeg werkt zodanig dat m'n vriendin er ook mee omkan (ajajaj, miserie soms hoor :p)
Juist van die Venz boxjes moet ik toegeven dat de experience buiten Kodi om verre van optimaal is. Het is namelijk "gewone" Android, en niet de "echte" Android TV (zoals je die wel bij Nvidia Shield Box en Sony AndroidTV krijgt). Met name voor zaken als YouTube en Netflix zijn de AndroidTV versies veel beter geschikt om met arrow keys te bedienen dan de standaard versies. Met wat moeite kun je YouTube for AndroidTV wel op een Venz K1 installeren, Netflix for AndroidTV (met 4k support) niet. Dat laatste heb je echt een Shield Box of Sony TV voor nodig.

Maar goed, een client die gewoon Kodi opstart is ook simpel met arrow keys / tablet / telefoon te bedienen, dus daar hoef je (of beter gezegd je vriendin :P ) het niet voor te laten.

[ Voor 36% gewijzigd door sdk1985 op 06-08-2016 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetloss
  • Niet online

Packetloss

Packetloss schreef op zondag 17 juli 2016 @ 11:25:

Ik kan bevestigen dat FreeNAS-9.10.1 (d989edd) overweg kan met deze sticks: pricewatch: Kingston DataTraveler microDuo 3C 16GB Wit in gebruik met zowel de A als de C kant van de stick. Dit werkt bij mij in een mirror setup: dus 1 stick in een USB type C 3.1 aansluiting en de andere in een USB type A 3.0 aansluiting. Wat *niet* werkte was beide sticks tegelijk in de USB 3.1 aansluitingen op het moederbord (pricewatch: ASRock Z170 Extreme6).

De mirror heb ik direct tijdens de install aangemaakt. Daarna getest of dit goed werkte door 2 keer te herstarten met maar 1 van beide sticks er in, booten werkte nog en kreeg netjes een mailtje van FreeNAS dat mijn boot volume in degraded state was.

De Philips USB stick was het installatiemedium in bijgaand screenshot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ns23nPdo4TF5mGwJGgyU9Ht2/thumb.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Packetloss op 06-08-2016 15:06 . Reden: mirror info er bij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetloss
  • Niet online

Packetloss

[...]Volgende tip : FreeNas kent een system dataset pool. Hier maakt het systeem druk gebruik van door er constant naar te lezen en te schrijven. Ook wil je plugins gaan draaien. En je wilt wat stroom besparen door je disks een spindown te geven. Dus koop een extra SSD, hoeft niet groot te zijn. Zet daar een ZFS volume op, en zet daar je dataset pool en je jails op.
Wil je ff met me mee kijken of ik het goed heb gedaan:
1) server met 2 USB's er in voor de install, 1 SSD voor system dataset pool en logging en (nu) 1 HDD voor de test
2) Direct na de install ben ik naar System -> System Dataset gegaan. Daar kon ik alleen 'freenas-boot' kiezen voor de system dataset. Logisch, want ik had nog niks met de SSD of HDD gedaan.
3) Toen naar Storage -> Volumes gegaan en bij Volume Manager een volume aangemaakt met de naam SystemDataSetPool en de SSD aangeklikt.
4) Toen dat klaar was, terug naar System -> System Dataset en daar SystemDataSetPool geselecteerd, syslog en Reporting Database aangevinkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7LISwEk9IKA8qMCvmzLNqLmk/thumb.png

Goed gedaan op deze manier? De USB sticks worden nu minimaal belast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Packetloss schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 15:13:
[...]

Wil je ff met me mee kijken of ik het goed heb gedaan:
1) server met 2 USB's er in voor de install, 1 SSD voor system dataset pool en logging en (nu) 1 HDD voor de test
2) Direct na de install ben ik naar System -> System Dataset gegaan. Daar kon ik alleen 'freenas-boot' kiezen voor de system dataset. Logisch, want ik had nog niks met de SSD of HDD gedaan.
3) Toen naar Storage -> Volumes gegaan en bij Volume Manager een volume aangemaakt met de naam SystemDataSetPool en de SSD aangeklikt.
4) Toen dat klaar was, terug naar System -> System Dataset en daar SystemDataSetPool geselecteerd, syslog en Reporting Database aangevinkt.

[afbeelding]

Goed gedaan op deze manier? De USB sticks worden nu minimaal belast?
Dat staat zo prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Nu online

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.882,47

• Power On Piek 87W
  • Idle 34-40W
  • Idle + Spindown 27W
Ik piek op 150W met een G4400 systeem dat idle ook 27W verbruikt (6 HDD, 1 SSD). Die piek zit hem in het spinnen van de schijven.

Wat is het doel van de fanless voeding? Ik heb er een Coolermaster V550 in gezet (welke heel zuinig is tussen de 40W en 100W). Ding hoor je verder ook niet bij dergelijke belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revox862
sdk1985 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 18:32:
[...]

Ik piek op 150W met een G4400 systeem dat idle ook 27W verbruikt (6 HDD, 1 SSD). Die piek zit hem in het spinnen van de schijven.

Wat is het doel van de fanless voeding? Ik heb er een Coolermaster V550 in gezet (welke heel zuinig is tussen de 40W en 100W). Ding hoor je verder ook niet bij dergelijke belastingen.
Voornaamste reden is de herrie die het 40mm fannetje maakt. Het betreft een Flex ATX voeding, aangezien het een kleine behuizing is.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8626/28680607172_0158df934f_c.jpg

De connector van de voeding zat niet helemaal op de zelfde plek als de meegeleverde voeding. Dus er moest een stukje uit de behuizing gedremeld worden.

Maar, so far so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz69
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-06-2024
Na veel rond lezen op het forum over ZFS, BTRFS, RAID etc. ben ik er eindelijk uit. Ik ga voor een zelfbouw NAS met SnapRAID icm MergerFS opstelling welke gaat draaien op Ubuntu Server. Voornaamste taak is archiveren van foto's, videos, documenten en muziek. Verder wil ik hem gebruiken voor Docker, Crashplan en Owncloud. Wellicht voor nog wat streaming, maar dat is ondergeschikt.

Daarvoor heb ik de volgende hardware in gedachten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 40,99€ 40,99
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 83,50€ 83,50
1Fractal Design Node 804€ 104,95€ 104,95
1Crucial CT2K8G4WFD8213€ 87,66€ 87,66
1Transcend MTS800 32GB€ 24,47€ 24,47
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 400,52

Aantal opmerkingen:
- Zelfbouw, want leuk/leerzaam
- Bekend met Linux
- ECC geheugen is gekozen naar aanleiding van de discussie over ZFS en voor toekomstbestendigheid. Misschien dat ik nog switch naar FreeNAS.

Vragen:
- De M2 SSD is voor het OS + het houdt de SATA poorten voor de HDD's vrij; Ik heb echter geen ervaring met deze hardware. Is dit aan te raden in een dergelijke setup? Is het geschikt om hier later de FreeNAS distributie op te draaien?
- Op of aanmerkingen op deze build?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Ja, volgens mij ondersteunt dat moederbord geen ECC geheugen. :)
En die SSD gebruikt de Sata bus op de M.2 connector waardoor je volgens mij één van de overige Sata poorten niet kunt gebruiken. Je zult een SSD moeten kiezen die communiceert via de PCI-e bus.

[ Voor 60% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 08-08-2016 12:17 ]

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
DuDePrOdUcTiOnS schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 12:15:
Ja, volgens mij ondersteunt dat moederbord geen ECC geheugen. :)
Support for ECC UDIMM 1Rx8/2Rx8 memory modules (operate in non-ECC mode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Denniz69 schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 22:59:

- Op of aanmerkingen op deze build?
Hoeveel disks voor opslag wil je kwijt?
In de Microserver kun je er 4 kwijt, mogelijk is die interessant voor je, scheelt ook geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:33

zeroday

There is no alternative!

Q schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 12:24:
[...]

Hoeveel disks voor opslag wil je kwijt?
In de Microserver kun je er 4 kwijt, mogelijk is die interessant voor je, scheelt ook geld.
ik was voor 250 euro klaar voor
HP Microserver Gen8 1610 (Celeron)
8GB geheugen
1 sata kabel
1 floppy to sata power kabel
1 2,5" HDD

4 HDD's er even buiten gehouden ;-)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz69
Suf! Heren, bedankt voor het scherpe oog. Ik heb er echt compleet overheen gelezen op de Gigabyte site dat ze in non-ECC lopen.

Verder wist ik niet dat een M.2 SSD ten koste gaat van of een aantal SATA poorten of een PCIe slot afhankelijk van zijn interne bus.

Ik wil(de) uiteindelijk 6 disks kwijt kunnen. De reden dat de microserver afviel. Echter als ik nu opnieuw ga rekenen met een ECC moederbord en een M.2 NVME SSD ga ik meer uitgeven dan wat ik voor ogen had.

@zeroday: bedankt voor het posten van jou microserver build! Ik had dus OOK niet door dat je een 5e HDD kan aansluiten voor het OS. Ik heb even rondgekeken in het HP microserver topic en ik denk dat dit de meest kosten effectieve oplossing gaat zijn. Jullie hebben me ook een beetje wakker geschud, had een beetje een koop manie :+.

Dit dus, de rest heb ik nog liggen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston ValueRAM KVR1333D3E9S/8G€ 43,50€ 43,50
1HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T€ 185,20€ 185,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 228,70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Denniz69 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 20:02:
Dit dus, de rest heb ik nog liggen:
Waarom ook nog extra geheugen kopen, er zit al 4GB van HP in, dat is meer dan voldoende voor thuis gebruik, de grote hoeveelheden geheugen is alleen nodig als je veel R/W catch nodig hebt voor een database of zo.

Zou die €45 (moet je 2~3 voor werken) lekker in je zak houden, en pas kopen als later blijkt dat je het echt nodig hebt, wat zeer onwaarschijnlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz69
player-x schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 22:04:
[...]

Waarom ook nog extra geheugen kopen, er zit al 4GB van HP in, dat is meer dan voldoende voor thuis gebruik, de grote hoeveelheden geheugen is alleen nodig als je veel R/W catch nodig hebt voor een database of zo.

Zou die €45 (moet je 2~3 voor werken) lekker in je zak houden, en pas kopen als later blijkt dat je het echt nodig hebt, wat zeer onwaarschijnlijk is.
Je hebt gelijk. Ik heb het uiteindelijk niet besteld omdat ik tot dezelfde conclusie kwam tijdens het bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Leuk, post ook je ervaring met het bakje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Denniz69 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 20:02:
@zeroday: bedankt voor het posten van jou microserver build! Ik had dus OOK niet door dat je een 5e HDD kan aansluiten voor het OS. Ik heb even rondgekeken in het HP microserver topic en ik denk dat dit de meest kosten effectieve oplossing gaat zijn. Jullie hebben me ook een beetje wakker geschud, had een beetje een koop manie :+.
Let er wel op dat de 5e HDD met wat 'truukjes' gebruikt kan worden om mee te booten. Zover ik weet (maar ik draai alleen OpenMediavault (Linux) op die manier, kan je niet zonder meer booten van de 5e disk. (vooral als je daarna nog 4 andere HDD's gebruikt)

Je zal dus wat moeten pielen ;-)

Zie hier mijn setup ..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/o6ogyhFKOYCiNDaimUJ4tnh9/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

player-x schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 22:04:
[...]

Op zich mee eens, ik heb er gewoon 8GB bij geprikt (omdat ik wellicht iets meer geld te besteden heb) ;-)
(ik heb zowel 2GB plankjes als 4GB plankjes in mijn HP's gekregen, kon daar een beetje mee switchen)

maar het is overkill
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KwuQ1BPoLjGkTGKNPWJlyGVO/full.png

hier mijn geheugen gebruik van mijn 'drukste' NAS

reminds mee .. mijn vmware gebakje heeft er maar 12 en mijn laatste nas 16 .. dat ga ik vanavond even omprikken ;-)

[ Voor 28% gewijzigd door zeroday op 09-08-2016 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Je grafiek laat zien dat deze machine nog geen 1,5 RAM echt gebruikt, dus overkill is bijna een eufemisme. ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Q op 09-08-2016 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz69
Q schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 22:38:
Leuk, post ook je ervaring met het bakje ;)
Doe ik!
zeroday schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 07:44:
[...]

Let er wel op dat de 5e HDD met wat 'truukjes' gebruikt kan worden om mee te booten. Zover ik weet (maar ik draai alleen OpenMediavault (Linux) op die manier, kan je niet zonder meer booten van de 5e disk. (vooral als je daarna nog 4 andere HDD's gebruikt)

Je zal dus wat moeten pielen ;-)

Zie hier mijn setup ..

[afbeelding]
Ik las dat met Grub op een USB stick in het interne slot je kunt booten van de 5de HDD wanneer je in AHCI mode wilt draaien. Volgens het gelinkte artikel ondersteund het BIOS/mobo booten via de AHCI controller niet, via legacy SATA/RAID wel.

Dus in het geval van AHCI: USB is bootdevice in BIOS die vervolgens via Grub de 5de HDD aanroept voor het OS.
zeroday schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 07:49:
[...]

Op zich mee eens, ik heb er gewoon 8GB bij geprikt (omdat ik wellicht iets meer geld te besteden heb) ;-)
(ik heb zowel 2GB plankjes als 4GB plankjes in mijn HP's gekregen, kon daar een beetje mee switchen)

maar het is overkill
[afbeelding]

hier mijn geheugen gebruik van mijn 'drukste' NAS

reminds mee .. mijn vmware gebakje heeft er maar 12 en mijn laatste nas 16 .. dat ga ik vanavond even omprikken ;-)
Bedankt voor de ondersteunende data voor de opmerking van Player-x. Die 4GB is ruim bemeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Denniz69 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 13:10:

Ik las dat met Grub op een USB stick in het interne slot je kunt booten van de 5de HDD wanneer je in AHCI mode wilt draaien. Volgens het gelinkte artikel ondersteund het BIOS/mobo booten via de AHCI controller niet, via legacy SATA/RAID wel.

Dus in het geval van AHCI: USB is bootdevice in BIOS die vervolgens via Grub de 5de HDD aanroept voor het OS.
je kan ook mijn how-to gebruiken

https://www.aroundmyroom....10t-booting-with-usb-odd/

vorige week nog gebruikt (en ietwat aangepast, omdat de printer niet echt - - liet zien )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz69
zeroday schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 14:59:
[...]

je kan ook mijn how-to gebruiken

https://www.aroundmyroom....10t-booting-with-usb-odd/

vorige week nog gebruikt (en ietwat aangepast, omdat de printer niet echt - - liet zien )
Ha ben jij dat! Die heb ik ook gebookmarked staan.

• Packetloss
  • Niet online

Packetloss

Denniz69 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 20:02:Verder wist ik niet dat een M.2 SSD ten koste gaat van of een aantal SATA poorten of een PCIe slot afhankelijk van zijn interne bus.
wellicht vind je deze interessant om mee te lezen: Packetloss in "Moederbord Z170 voor freenas"

• Packetloss
  • Niet online

Packetloss

Inmiddels draai ik een aantal dagen FreeNAS op een zelf gebouwd servertje (pricewatch: ASRock Z170 Extreme6 met pricewatch: Intel Core i5-6600T Tray ) en deel graag mijn ervaring qua snelheid van kopieeren van een bestand van 29304320761 byte (ruim 27GB) van een Ubuntu Server 14.04 naar FreeNAS 9.10.1. Niet alle onderdelen kan ik opnoemen die van invloed zijn op de snelheid, maar het gaat om een pricewatch: Intel Ethernet Server Adapter I350-T2V2 NIC in de ene machine en een Intel® Ethernet Connection I219-V in de andere. Gebruikte schijven zijn de pricewatch: WD Red WD40EFRX, 4TB voor het schrijven en lezen. Lezen was met Samba 4.3.9 en schrijven met Samba 4.3.11. Ik gebruikte het commando
code:
1
time cp bestand.dd /mnt/
.

Schrijven naar disk zonder crypto
real 4m19.659s
user 0m0.110s
sys 0m20.721s

Schrijven naar disk met crypto en met compressie
real 4m19.217s
user 0m0.066s
sys 0m21.177s

Schrijven naar disk met crypto zonder compressie
real 4m20.023s
user 0m0.101s
sys 0m21.002s

Kortom, het ontloopt elkaar niet veel: gemiddeld 108MBps.

[ Voor 0% gewijzigd door Packetloss op 05-09-2016 08:26 . Reden: typo ]

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:14

John Doos

ClaudZaque

Goedeavond medetweakers,

Ik heb inmiddels mijn zelfbouw NAS gemaakt:
gallery: Ultimo

Nou draait windows10 op de ssd, en zou ik graag met "Storage Spaces" een pool willen maken met mijn enkele 4tb wd red, die futureproof is op het toevoegen van 5x extra wd red 4tb.
Ik hoef geen parity/mirrors aangezien er alleen maar media op komt te staan.

Nou dacht ik dat dit er zo uit hoort te zien: Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/htb39j.png

Maar hierop krijg ik errors dat de schijf in use is.
Heb al herinstallatie van het complete systeem gedaan, de schijf met diskpart gecleaned en vanaf daar geprobeert in de pool op te nemen en te formatten etc. maar niks lijkt te werken.

Dit is de error die ik krijg:Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/b9aq80.png

Alvast hardstikke bedankt voor enige input, ik snap dat ik ook kan kiezen voor een ntfs filesystem maar REFS ziet er veelbelovend uit, en is misschien wel het FS van de toekomst :+

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ultimo, dit topic is bedoeld voor hardwarematige afwegingen. Voor hulp bij het configureren van ReFS raad ik je aan een ander topic te kiezen, of je eigen topic aan te maken. Dan behouden we dit topic voor het daadwerkelijk bouwen van een server, dus de fysieke afwegingen, terwijl andere topics het softwarematige deel voor zich nemen.

Alvast bedankt!

Vriendelijke groet,
CiPHER
Moderator OT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:28
Mijn huidige ZFS NAS is ondertussen al aardig volgelopen (96% van de beschikbare 6TB :X)

#Product
3Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB
1FreeNAS
2Kingston ValueRAM KVR13LE9/8
1HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T

Uitbreiden is niet meer mogelijk, dus de vraag is nu wat ik het best doe.
  • Schijven wisselen naar 4TB en de oude proberen te verkopen (al hebben 3 van de 4 héél erg veel uren).
  • Een echte zelfbouw NAS vanaf 0. Hoe leuk ik FreeNAS ook vind ik werken, soms voelt het toch wat gelimiteerd en dan kan ik ook echt alles vanaf 0 kiezen.
  • Een tweede HP MicroServer ernaast gooien en deze vullen met vier 2 (3? 4?) TB schijven
Hmmm :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan de schijven gewoon 1 voor 1 vervangen. 2TB schijven voor een prikkie verkopen, ze hebben hun langste tijd toch wel gehad :)

Als de microserver nu nog gewoon voldoet qua performance, zou ik hem niet vervangen. Qua verbruik zit dat ding prima, die paar watt die je er mee bespaard bij nieuw zelfbouw ga je er niet op terugverdienen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:44
Nee oke maar het kan wel meer vrijheid bieden die hij zoals ik nu lees mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Het is even wat je nu zoekt. 2 losse servers kan maar is niet zo handig als 1 plek voor alle data.

Je meest urgente behoefte is meer capaciteit, disks vervangen door zeg 4 of 6 TB geeft je voldoende om nog een paar jaar verder te kunnen afhankelijk van je groei curve.

Als je van FreeNAS afwilt, kun je volgens mij ook wel naar Linux gaan, zou moeten werken.
Maar op dit vlak, wat zoek je nu werkelijk, wat voelt gelimiteerd aan?

Een nieuwe server bouwen met capaciteit meer schijven kan ook, dat is wel het duurste.

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 23-08-2016 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Mijn eerste keuze zou zijn een tweede MicroServer bouwen, en van je huidige een raidz2 offline (eventueel ook nog offsite) backup server maken, voor alles wat je echt wil bewaren.

Als je hem als offline backup server wil gebruiken, dan moet je de bios instellen dat hij dan ''start-up on power loss'' doet, dat doet een vriend van mij ook, en als ik het goed heb ook met een MicroServer.

Zijn (Micro?)Server maakt een backup als hij aan gaat, en als hij klaar is schakelt hij daarna uit, waarna met een schakelklok, 2x in de week de stroom uitschakelt voor een minuutje, om de server op te starten.

Het is jammer dat het zo omslachtig moet, maar als ik het goed heb heeft de MicroServer geen "wake on time".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Stel even dat je voor dit plan zou gaan, dan zou de 1e microserver prima met wake-on-lan of iLO de 2e microserver aan kunnen zetten via cron ofzo. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 24-08-2016 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Q schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:28:
Stel even dat je voor dit plan zou gaan, dan zou de 1e microserver prima met wake-on-lan of iLO de 2e microserver aan kunnen zetten via cron ofzo. :)
wat zou dan goede software zijn om een backup mee te draaien?
ik zie veel NAS systemen waarin backup een ondergeschoven kindje is.
en ik wil daarin gerust investeren als de software me daarin kan ondersteunen.

rsync alleen is niet voldoende ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door zeroday op 24-08-2016 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Als je ZFS draait dan heb je geen software nodig. Wat Player-X voorsteld is om bij ZFS te blijven voor beide machines en ZFS send/receive te gebruiken in combinatie met snapshots voor de opbouw van de history.
Hooguit heb je een scriptje nodig en die zijn er zat volgens mij die dit voor je managed.

Hoeveel van je data is zo waardevol dat je er een backup van wilt, alles, of slechts een fractie (10%,%50%?).
Dat bepaalt ook weer kosten. Als je data die je wilt veilig stellen niet zo groot is, dan werkt een externe USB3 disk ook wel. (kun je nog steeds ZFS send/receive gebruiken).

[ Voor 49% gewijzigd door Q op 24-08-2016 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Q schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:51:
Als je ZFS draait dan heb je geen software nodig. Wat Player-X voorsteld is om bij ZFS te blijven voor beide machines en ZFS send/receive te gebruiken in combinatie met snapshots voor de opbouw van de history.
Hooguit heb je een scriptje nodig en die zijn er zat volgens mij die dit voor je managed.

Hoeveel van je data is zo waardevol dat je er een backup van wilt, alles, of slechts een fractie (10%,%50%?).
Dat bepaalt ook weer kosten. Als je data die je wilt veilig stellen niet zo groot is, dan werkt een externe USB3 disk ook wel. (kun je nog steeds ZFS send/receive gebruiken).
ik heb geen ZFS, ik draai op mijn nasjes RAID5 .. ext3/ext4 that's it.
waardevolle data tussen de 3 en 9TB .. waar ik rekening mee moet houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
zeroday schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 19:48:
[...]

ik heb geen ZFS, ik draai op mijn nasjes RAID5 .. ext3/ext4 that's it.
waardevolle data tussen de 3 en 9TB .. waar ik rekening mee moet houden
Stom ik dacht dat ik op sanderh reageerde, ben blind.

Als je een beetje fatsoenlijk internet hebt, kies cloud backup, alles meteen offsite en geen omkijken meer naar. Kost geld maar is meest betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Q schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 21:03:
[...]

Stom ik dacht dat ik op sanderh reageerde, ben blind.

Als je een beetje fatsoenlijk internet hebt, kies cloud backup, alles meteen offsite en geen omkijken meer naar. Kost geld maar is meest betrouwbaar.
ik heb mijn backup voor elkaar
2x een 5TB USB HDD gekocht, op 2 HP Microserver NASjes met OpenMediaVault software
daarin op de shares een rsync opdracht gezet en 1 keer per maand een rsync opdracht met een opschoning..

nog even gedacht aan een rsnapshot functionaliteit, maar die vond ik overdone ..

Elke andere backup oplossing was te overdone en niet geschikt voor mijn 'home' environment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Lijkt me verder OK, je bouwt alleen geen backup history op. Je draait een soort RAID-1 met vertraging.
Staat de 2e server off-site of hou je dit on-site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Q schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:37:
Lijkt me verder OK, je bouwt alleen geen backup history op. Je draait een soort RAID-1 met vertraging.
Staat de 2e server off-site of hou je dit on-site?
Alle servers gewoon hier thuis. Ik heb ook nog 3 virtuele webservers, maar die worden tot op heden helemaal niet gebackupped (al meer dan 10 jaar niet) .. af en toe naar een andere ISP overspringen maar geen feitelijke backup.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
Ik heb een artikeltje geschreven over RAID 5 :)

http://louwrentius.com/ra...-fine-for-home-usage.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
En ik heb het gelezen :)

Thank's.

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Nogal hoog n=1 gehalte helaas ('het werkt bij mij').

• Paul
Heb jij een paar duizend schijven liggen? :P

Bij werkt het ook zo, dus we zitten al op N=2...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Q
dcm360 schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 01:50:
[...]

Nogal hoog n=1 gehalte helaas ('het werkt bij mij').
Volg ook eens het linkje onderaan, zijn wat mensen die reageren en in datacenters werken.

Ik denk dat het ZDNET artikel juist helemaal fout is en dat de auteur degene is die zijn artikel beter mag onderbouwen.

[ Voor 18% gewijzigd door Q op 10-09-2016 09:32 ]

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Paul schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 03:17:
Heb jij een paar duizend schijven liggen? :P

Bij werkt het ook zo, dus we zitten al op N=2...
Tweemaal N=1, tenzij jouw steekproef vergelijkbaar is met die van Q.
Q schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 09:27:
[...]

Volg ook eens het linkje onderaan, zijn wat mensen die reageren en in datacenters werken.

Ik denk dat het ZDNET artikel juist helemaal fout is en dat de auteur degene is die zijn artikel beter mag onderbouwen.
Oh, dat dat ZDNET artikel een gebouwd is op een onrealistische aanname ben ik het zeker mee eens. Maar dat lost het issue met jouw artikel niet echt op. Want wat heb ik als consument die een NAS in de meterkast plaats aan cijfers (waarvan onduidelijk is of het een goede steekproef is) van datacenters?

• Paul
dcm360 schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 17:37:
[...]

Tweemaal N=1, tenzij jouw steekproef vergelijkbaar is met die van Q.
:O Volgens die redenatie is alles N=1 en kun je als privépersoon zonder miljoenen budget dus nooit meer je bevindingen opschrijven.

Er zijn tientallen, honderden, duizenden (miljoenen?) mensen met een RAID-5 (achtige) array van minder dan 6 disks, en zeker de helft ervan (en ik gok dat dit een conservatieve benadering is) doet regelmatig een scrb / patrol / predictive read / whatever. Die arrays vallen echt niet bij bosjes uit...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Q
dcm360 schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 17:37:

Oh, dat dat ZDNET artikel een gebouwd is op een onrealistische aanname ben ik het zeker mee eens. Maar dat lost het issue met jouw artikel niet echt op. Want wat heb ik als consument die een NAS in de meterkast plaats aan cijfers (waarvan onduidelijk is of het een goede steekproef is) van datacenters?
Heel simpel, het ging niet om de cijfers:

Veel mensen, ook hier op het forum, roepen dat je nooit RAID 5 moet gebruiken, vaak op basis van dit artikel.
Ik wil dat argument wegnemen en aangeven dat mensen niet bang hoeven te zijn van RAID 5.

De kern van mijn betoog is niet mijn persoonlijke ervaring maar het misverstand over 10^14 UREs. Goed om te lezen dat je op dat vlak het met me eens bent.

Ik gebruik mijn persoonlijke ervaring hooguit om het te illustreren. Het is niet de basis van mijn betoog.

Het gaat er om dat je erg kritisch mag zijn als mensen plompverloren roepen dat RAID 5 gevaarlijk is en je het nooit moet toepassen.

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 10-09-2016 18:26 ]

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Paul schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 17:55:
[...]
:O Volgens die redenatie is alles N=1 en kun je als privépersoon zonder miljoenen budget dus nooit meer je bevindingen opschrijven.
Nou nou, dat is ook wel weer een beetje overdreven. Mijn punt is meer dat als je wil dat de cijfers betrouwbaar worden, er regels opgelegd moeten worden. Ik heb geen enterprise-schijven in mijn servertje thuis (en ook niet in mijn servertje in een datacenter), dus wellicht is het nuttig om enterprise-schijven of schijven in een datacenter niet mee te nemen in de proef als je je wil richten op advies aan mensen die een nas of thuisserver bouwen. Leg de regels van de proef vast en kijk dan verder.
Q schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 18:24:
[...]

Heel simpel, het ging niet om de cijfers:

Veel mensen, ook hier op het forum, roepen dat je nooit RAID 5 moet gebruiken, vaak op basis van dit artikel.
Ik wil dat argument wegnemen en aangeven dat mensen niet bang hoeven te zijn van RAID 5.

De kern van mijn betoog is niet mijn persoonlijke ervaring maar het misverstand over 10^14 UREs. Goed om te lezen dat je op dat vlak het met me eens bent.

Ik gebruik mijn persoonlijke ervaring hooguit om het te illustreren. Het is niet de basis van mijn betoog.

Het gaat er om dat je erg kritisch mag zijn als mensen plompverloren roepen dat RAID 5 gevaarlijk is en je het nooit moet toepassen.
Daar zijn we dan over uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDuckeers
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-11-2024
Beste mede Tweakers,

Recentelijk ben ik verhuist en ben op zoek naar een manier om centraal bestanden op te slaan zodat deze vanaf meerdere apparaten benaderd kunnen worden. Het bouwen van een NAS lijkt mij hier uitermate voor geschikt. Dit lijkt mij een leuke/goede aanleiding om zelf een NAS te bouwen. Daarnaast denk ik dat het zelf bouwen van een NAS je meer waar voor je geld geeft dan het kopen van een kant en klare NAS.

Wat meer achtergrond informatie over de wensen en eigen ideeën:
  • Ik vind het belangrijk dat de NAS de mogelijkheid heeft om bestanden te kunnen downloaden en centraal op te slaan zodat de NAS in feite dienst doet als MediaServer. Hierbij wil ik ook gebruik maken van aanverwante diensten (automatisch downloaden van ondertitels, nieuwe afleveringen downloaden, enz.)
  • Enige vorm van bescherming van gegevens vindt ik wel belangrijk en daarom wil ik RAIDZ1 op de NAS inrichten. Op basis van eigen research dien ik hiervoor tenminste 3 harde schijven te gebruiken. Nadeel van deze RAID-vorm is dat het niet mogelijk is om op een later tijdstip nieuwe harde schijven te plaatsen. Al denk ik dat de opslag van 8TB voor de komende jaren genoeg zou moeten zijn (dus 3 schuiven van 4TB, waarvan 1 niet beschikbaar is).
  • Overige wensen heb ik niet of hebben jullie nog suggesties?
Om dit te bereiken wil ik graag gebruik maken FreeNAS, om te checken: klopt het dat FreeNAS deze wensen ondersteunt?

Op basis van de BBG en nader onderzoek ben ik tot het volgende NAS-systeem gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 56,-€ 56,-
1ASRock H110M-ITX€ 67,49€ 67,49
3WD Red WD40EFRX, 4TB€ 150,-€ 450,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 76,95€ 76,95
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 24,08€ 24,08
1Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/16G€ 91,-€ 91,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 45,99€ 45,99
1Transcend SSD370 32GB€ 28,73€ 28,73
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 840,24

Ik heb hierbij de volgende uitgangspunten gebruikt:
  • Voor het aansturen van FreeNAS dient ten minste 1GB werkgeheugen per TB opslag aanwezig te zijn om het systeem goed te laten lopen. Het opgenomen geheugen zou daarbij voldoende moeten zijn.
  • De processor betreft de laatste generatie Pentium processoren, waarvan ik heb begrepen dat deze toereikend zijn om een NAS aan te sturen. Ik vraag me echter af of FreeNAS ondersteuning heeft voor deze processor in combinatie met DDR4 geheugen heeft 1 van jullie daar ervaringen mee?
  • Het moederbord vond ik lastig om te kiezen, maar bevat 4 SATA aansluitingen wat genoeg zou moeten zijn voor 3 HDD's en 1 SSD voor het besturingssysteem. Overige functionaliteiten lijken mij voor de NAS niet relevant.
  • Ik heb een aparte LAN-controller toegevoegd omdat ik heb gelezen dat FreeNAS nogal kieskeurig is met het opzetten van een internetverbinding. Als het goed is, is er voldoende ruimte op het moederbord aanwezig om deze controller aan te sturen.
Het zou verder fijn zijn als het systeem energiezuinig is, gezien het feit het systeem de gehele week aan blijft staan. Heb ik dat bereikt met de bovenstaande samenstelling? En geldt dit ook voor de geluidsproductie? De NAS komt in de woonkamer te staan en een stil systeem is hierbij wenselijk.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie op basis van de bovenstaande voorstelling. Kloppen de componenten en heb ik de goede richting op gedacht. Mochten jullie verbeteringen/wijzigingen of nog veel rigoureuze opmerkingen hebben dan hoor ik het graag.

Groeten,
MrDuckeers

• player-x
MrDuckeers schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:34:
Recentelijk ben ik verhuist en ben op zoek naar een manier om centraal bestanden op te slaan zodat deze vanaf meerdere apparaten benaderd kunnen worden. Het bouwen van een NAS lijkt mij hier uitermate voor geschikt. Dit lijkt mij een leuke/goede aanleiding om zelf een NAS te bouwen.

Totaal € 840,24
Behoorlijk duur systeem, en dat zelfs zonder ECC.

Ja een NAS bouwen is best leuk, maar om hier ruim €200 extra voor uit te geven, weet ik niet of dat wel zo een goed plan is.

Heeft alles wat je nodig hebt: pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T en voor €185 kan je gewoon zelf niet beter bouwen.
Voor het aansturen van FreeNAS dient ten minste 1GB werkgeheugen per TB opslag aanwezig te zijn om het systeem goed te laten lopen. Het opgenomen geheugen zou daarbij voldoende moeten zijn.
Tenzij je een zware database of verschillende VM's gaat gebruiken is 4GB meer dan voldoende voor thuis gebruik.
De processor betreft de laatste generatie Pentium processoren, waarvan ik heb begrepen dat deze toereikend zijn om een NAS aan te sturen. Ik vraag me echter af of FreeNAS ondersteuning heeft voor deze processor in combinatie met DDR4 geheugen heeft 1 van jullie daar ervaringen mee?
Daar je FreeNAS wil gebruiken, is een Celeron G1610T al zwaar zat.
Het moederbord vond ik lastig om te kiezen, maar bevat 4 SATA aansluitingen wat genoeg zou moeten zijn voor 3 HDD's en 1 SSD voor het besturingssysteem. Overige functionaliteiten lijken mij voor de NAS niet relevant.
De microserver heeft 4x 3.5'' swap bays, en 2x 2.5'' interne plaatsen, een voor je SSD en een voor een 2.5'' HDD download schijf.
Ik heb een aparte LAN-controller toegevoegd omdat ik heb gelezen dat FreeNAS nogal kieskeurig is met het opzetten van een internetverbinding. Als het goed is, is er voldoende ruimte op het moederbord aanwezig om deze controller aan te sturen.
De LAN controller van de microserver worden als ik het goed heb prima ondersteund door FreeNAS.
Het zou verder fijn zijn als het systeem energiezuinig is, gezien het feit het systeem de gehele week aan blijft staan. Heb ik dat bereikt met de bovenstaande samenstelling? En geldt dit ook voor de geluidsproductie? De NAS komt in de woonkamer te staan en een stil systeem is hierbij wenselijk.
Is het plaatsen van de server in bv de meterkast geen optie, want je kan je server makkelijk remote managen.

Let wel op dat de Microserver officieel alleen 4*3.5" heeft. Die 2 keer 2,5" die jij noemt bestaan niet. Met wat kumst en vliegwerk is dat inderdaad wel te modden. Maar het is niet default.

Overigens heeft het ding ook maar 5 sata aansluitingen.

Even niets...

Pagina: 1 ... 208 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.