Ja, als je wat hebt dat al werkt, dan is het dom om onnodig geld uit te geven.
Qua veiligheid is NTFS (eventueel
Win server of ext4 (Linux en unix varianten) net zo veilig als een synologic NAS
Is er iemand die een goede tutorial weet
Dat ligt er aan hoe veel werk je er in wilt stekken, hoe veilig je bestanden moeten zijn, ZFS is wat veiliger dan NTFS, maar daar zit ook weer meer werk in het opzetten en leren, wat je prima kan doen met dat ion 330 moederbordje, en later kan je beslissen, of je wilt gaan voor de extra veiligheid door toch ook nog eens ECC gebruiken, dan kan je alsnog over stappen, zou dan wel de OS dan op een aparte HDD of SSD zetten, wat altijd aan te raden is, en niet van je raid array booten, qua crash veiligheid en migratie.
BtrFS is een goed alternatief voor ZFS, maar loopt ietsje achter in stabiele ontwikkeling vergeleken met ZFS, is wat moderner, en wordt de default FS van Linux, en een stuk flexibeler dan ZFS, daar je later HDDs kan toevoegen aan je array en daar door goedkoper is met uitbrijden, maar voor RAID 5 of 6 heb je wel een
kleine UPS nodig, daar er nog een bug in zit die je array kan laten crashen tijdens stroom uitval als hij nog aan het schrijven is, maar stabiel genoeg voor dagelijks gebruik.
Zelf draai ik een 10 disk/80TB Linux server met BtrFS als filesysteem, welke ik eerst grondig en probleemloos hebt getest voor 3/4 jaar door HDD crashes te simuleren en array verkleining en expansies uit te voeren door 1 of 2 HDDs in en uit te schakelen.
Windows spreekt voor zich zelf, en de server versie heeft soft raid 5 ondersteuning, maar kan als het goed is
tegenwoordig ook met W10, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Voor ZFS heb je de keuze tussen Linux, FreeBSD, FeeNAS en ZFSguru, welke versie je wil draaien moet je in het
Het grote ZFS topic vragen, zelf geef ik de voorkeur aan Linux daar je dan een volledig OS tot je beschikking hebt, maar andere zijn geloof ik vooral over het lichtere FreeNAS te spreken.
Zoals je ziet is er niet een simpele tutorial, en moet je eerst keuzes maken, wat je pressies wil doen, vooral voor de hardware heb ik
een build guide geschreven, hoewel iets oud, is hij nog steeds wel relevant.
Maar een ding is erg belangrijk, een server is geen alternatief voor een backup van je onvervangbare data, zorg dat je een backup hebt op bv een losse USB schijf, en bij voorkeur ook in de cloud, die foto's en filmpjes van bv die eerste stapjes opslaan is een must want elk file systeem kan falen.
[
Voor 9% gewijzigd door
player-x op 02-08-2016 17:29
]