Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Ik vroeg me nog wel af of er een reden is dat het systeem van HP zo 'goedkoper' is in vergelijking met het zelf bouwen van het systeem. Of is door een soort kwantumkorting die HP kan realiseren? En als je het HP vergelijkt met een kant-en-klare NAS dan is het enige verschil dat hier nog geen besturingssysteem is geïnstalleerd? Verklaard dit dan ook het grote prijsverschil?
Als je voor FreeNas gaat kan je ook een USB stick gebruiken om een SATA poort uit te sparen (en nog enkele euro's ook): http://doc.freenas.org/9.10/intro.html#compact-or-usb-flash .MrDuckeers schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:34:
- Het moederbord vond ik lastig om te kiezen, maar bevat 4 SATA aansluitingen wat genoeg zou moeten zijn voor 3 HDD's en 1 SSD voor het besturingssysteem. Overige functionaliteiten lijken mij voor de NAS niet relevant.
Voor de snelheid zou dat amper verschil mogen geven, ik dacht dat het hele besturingssysteem in het werkgeheugen wordt geladen.
De Microserver Gen8 lijn begint aardig oud te worden (3~4 jaar), hij was in het beging rond de €450, maar nog steeds is de hardware een prima koop, die nog steeds prima mee kan voor normaal server gebruik.MrDuckeers schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:56:
Bedankt voor de reacties. Het feit dat je snel €200 kan besparen is toch mooi meegenomen.
Heb zelf nog een AMD K8 Opteron 170 en die is 10j oud, en draait ook nog steeds prima ZFS op Linux met 16 disk ZFS RaidZ3 in mijn offline backup server.
Ware het niet voor het enorme energie verbruik, zou hij nog steeds mijn main fileserver systeem zijn, en een G1610 (22nm) is idle maar iets minder zuinig als de huidige generatie.
[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
Even niets...
http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=51874.0
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Er is de ML10.. € 250 haal je net niet, maar hij is goedkoper dan dan de Microserver was bij introductie: pricewatch unsorted: HP Enterprise HPE ProLiant ML10 Gen9 Entry - Server - To...FireDrunk schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:28:
Ik vind het persoonlijk ook erg jammer dat er nog geen Gen9 is. Een 250-ish euro kostende 4 bay machine met plek voor 1 NVME SSD en misschien nog een 2.5" SSD zou echt geniaal zijn.
NVMe / M2 sloten zitten er helaas niet in, maar voor een tientje haal je een adapter-kaartje van eBay.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
En mist hotswap.
[ Voor 9% gewijzigd door FireDrunk op 16-09-2016 13:25 ]
Even niets...
Nice! gezien ik dit weekend toch niks gepland heb ga ik mooi op m'n gemak de server upgraden.Leo1010 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 13:00:
Voor Unraid gebruikers die niet regelmatig het forum checken, Unraid 6.2 stable is uit!
http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=51874.0
de enige reden dat ik 6.2 wil is eigenlijk dual parity en gui boot..
(ik check idd forum te weinig)
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Een stuk of 10, maar wel steeds op een andere sector. Gevolgd door "Too many read errors, failing device sdc.". Allemaal in dezelfde seconde, volgens de log.mpt2sas_cm0: log_info(0x31110610): originator(PL), code(0x11), sub_code(0x0610)
sd 0:0:2:0: [sdc] tag#0 FAILED Result: hostbyte=DID_OK driverbyte=DRIVER_SENSE
sd 0:0:2:0: [sdc] tag#0 Sense Key : Not Ready [current]
sd 0:0:2:0: [sdc] tag#0 Add. Sense: Logical unit not ready, cause not reportable
sd 0:0:2:0: [sdc] tag#0 CDB: Read(16) 88 00 00 00 00 00 ed 78 ce 10 00 00 04 00 00 00
blk_update_request: I/O error, dev sdc, sector 3984117264
Ik heb de situatie gemakkelijk kunnen herstellen door de failed drive the readden en na 15-20 minuten was de array weer gerebuild, maar ik vraag me toch af wat er nu aan de hand was? Aanvankelijk dacht ik aan een URE, maar dat lijkt tegen te worden gesproken door het feit dat er verschillende sectoren worden gerapporteerd.
In de smartlog staat dit:
Overigens heb ik inmiddels een smartctl -t long gedaan op alle disks en daarbij waren er geen problemen, evenals een nieuwe mdadm array check.Error 1 occurred at disk power-on lifetime: 13805 hours (575 days + 5 hours)
When the command that caused the error occurred, the device was active or idle.
After command completion occurred, registers were:
ER ST SC SN CL CH DH
-- -- -- -- -- -- --
40 51 00 ff ff ff 0f Error: UNC at LBA = 0x0fffffff = 268435455
Commands leading to the command that caused the error were:
CR FR SC SN CL CH DH DC Powered_Up_Time Command/Feature_Name
-- -- -- -- -- -- -- -- ---------------- --------------------
60 00 00 ff ff ff 4f 00 7d+03:45:19.043 READ FPDMA QUEUED
60 00 00 ff ff ff 4f 00 7d+03:45:19.040 READ FPDMA QUEUED
60 00 00 ff ff ff 4f 00 7d+03:45:19.037 READ FPDMA QUEUED
60 00 00 ff ff ff 4f 00 7d+03:45:19.035 READ FPDMA QUEUED
60 00 00 ff ff ff 4f 00 7d+03:45:19.032 READ FPDMA QUEUED
Iemand toevallig een idee?
[ Voor 22% gewijzigd door HarmoniousVibe op 24-09-2016 11:03 ]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Mijn Asrock C2550DI4 bordje heeft vandaag de geest gegeven ( na 2 jaar en 3 dagen ).
Ik draaide Freenas met 5x 3tb en 16gb ecc mem.
Nu mijn vraag : vervang ik het bordje door hetzelfde ? of is er ondertussen iets vergelijkbaar/beter/sneller ( en liefst even zuinig)
Ik was wel van plan om de capaciteit te verdubbelen, dus ik heb wel wat sata poorten nodig.
Groeten Jan
[ Voor 13% gewijzigd door cahill op 28-09-2016 18:52 ]
Ik zou eerst gewoon garantie proberen te claimen, met maar 3 dagen over de datum is er een redelijke kans dat je garantie krijgt op een server grade product.cahill schreef op woensdag 28 september 2016 @ 18:50:
Mijn Asrock C2550DI4 bordje heeft vandaag de geest gegeven ( na 2 jaar en 3 dagen ).
Als je geen garantie krijgt is hij eigenlijk een beetje te vroeg dood gegaan, Apollo Lake komt er aan maar is er nog niet.Ik draaide Freenas met 5x 3tb en 16gb ecc mem.
Nu mijn vraag : vervang ik het bordje door hetzelfde ? of is er ondertussen iets vergelijkbaar/beter/sneller ( en liefst even zuinig)
Er zijn ook de 15xx Xeon bordjes die heel interessant zijn, maar ook redelijk prijzig.
Zelf zou ik de MSI C236M WORKSTATION nemen samen met een ECC Celeron of Pentium (eventueel een quad Xeon als je video (re-)encoding op je server wilt doen) en een Delock PCI Express Card 10x sata (snel genoeg voor Gbit netwerk), en de extra energie kosten voor lief nemen.Ik was wel van plan om de capaciteit te verdubbelen, dus ik heb wel wat sata poorten nodig.
helemaal waar maar op een server grade product heb je meestal ook meer dan 2 jaar garantieplayer-x schreef op woensdag 28 september 2016 @ 20:02:
[...]
Ik zou eerst gewoon garantie proberen te claimen, met maar 3 dagen over de datum is er een redelijke kans dat je garantie krijgt op een server grade product.
Dacht ik eerst ook, maar zie nergens op hun site een langere garantie periode, en meestal wordt dat wel geadverteerd als die er wel is.BartNL schreef op woensdag 28 september 2016 @ 20:42:
helemaal waar maar op een server grade product heb je meestal ook meer dan 2 jaar garantie
Valt mij een beetje tegen, had minimaal 5j verwacht, en dan had het er zeker gestaan.
[ Voor 4% gewijzigd door player-x op 29-09-2016 04:48 ]
Tja, Ik ben aan het wachten tot de winkel open is om te zien wat ze zeggen.Valt mij een beetje tegen, had minimaal 5j verwacht, en dan had het er zeker gestaan.
Ik heb alleszins betere ervaringen met Gigabyte moederbordjes.
Misschien dat ik ga wisselen naar een GA-X150M bordje met een G4520 processor. Nadeel is dat ik dan ook naar DDR4 moet overstappen.
Maar misschien is zo een upgrade geen slecht idee.
Dus geheugen hoeft niet duur te zijn.
Mijn C2250 heeft ook vorige week ook de geest gegeven na 25 maanden.cahill schreef op woensdag 28 september 2016 @ 18:50:
Dag allemaal,
Ik draaide Freenas met 5x 3tb en 16gb ecc mem.
Ik was wel van plan om de capaciteit te verdubbelen, dus ik heb wel wat sata poorten nodig.
Groeten Jan
Deze heeft 3 jaar garantie!!!! Mijn RMA is goedgekeurd
Eerst kijken voor garantie zoals ik nu doe zou ik zeggen
[ Voor 28% gewijzigd door servela op 03-10-2016 11:38 ]
Het schijnt dat deze enclosures verkocht werden met de 8TB He8 Archive disks en door een aantal bedrijven enkel voor die disks zijn gekocht.
Heel gaaf, maar ik vermoed dat het ding het geluid maakt van een straaljager.pimlie schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 15:48:
Wellicht nog interessant voor iemand hier, kwam gisteren toevallig deze HGST Storage Enclosures tegen. Verzendkosten zullen vermoedelijk alleen nog wel fors zijn en die QSFP kabels zijn ook niet gratis, maar al met al toch geen slechte prijs voor een 12Gb/s 60x enclosure.
Het schijnt dat deze enclosures verkocht werden met de 8TB He8 Archive disks en door een aantal bedrijven enkel voor die disks zijn gekocht.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5-4440 Boxed | € 178,- | € 178,- |
1 | ASRock Rack E3C224D2I | € 230,40 | € 230,40 |
6 | Western Digital Red WD30EFRX, 3TB | € 109,25 | € 655,50 |
1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 75,50 | € 75,50 |
1 | Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 16GB Zwart | € 18,95 | € 18,95 |
2 | Crucial CT102472BD160B | € 49,50 | € 99,- |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 58,95 | € 58,95 |
1 | APC Back-UPS ES 700VA DIN | € 86,30 | € 86,30 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.402,60 |
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Het is dat ofnMad schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 10:00:
Vraagje. Mijn NAS is voor 92 procent gevuld. Wat is de goedkoopste manier om extra opslagruimte te creëren? Ik zat zelf te denken aan een pci-e sata kaartje en een externe hdd enclosure voor een extra raidz1 pool.
- Een nieuwe case met meer plaats om schijven te plaatsen + extra controller.
- De schijven een voor een vervangen, de pool rebuilden en uiteindelijk je pool vergroten. Maar dan loop je een zeker risico uiteraard. Zeker niet aan te bevelen bij "maar" een RAIDz1
- Een manier vinden om de huidige schijven aan te sluiten, terwijl je grotere schijven plaatst en dan de data copieert. Veiliger dan vorige methode maar je moet de hardware er voor hebben. (dit kan via een ander systeem, of een tijdelijke controller kaart)
Dit zijn maar enkele opties, je zal uiteraard zelf de afweging moeten maken.
Zou bijvoorbeeld voor deze behuizing kunnen gaan:
pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart
I.c.m. een IBM ServeRaid M1015.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Nieuwe WD blue is opvolger van WD green (om het gemakkelijk te houden..Revolt463 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 11:37:
Mijn huidige storage begint aardig vol te lopen. Momenteel maak ik gebruik van meerdere WD Green 6TB schijven. Het liefst zou ik dezelfde schijf kopen, maar deze zijn EOL. Wat is nu een goed alternatief voor deze schijf? Ik draai ZFS, dus ik wil / moet ik de idle time kunnen instellen.
Bijvoorbeeld
Voor SAS

Voor SATA

Zou voor mij zeer interessant zijn als ik 2 zelfbouw nassen zou kunnen samenvoegen tot 1 met een zelfbouw uitbreidingsmodule.
Edit:
En geldt er in dit geval ook een maximale kabel lengte van 1 meter als ik SATA schijven wil gebruiken?
Bijvoorbeeld IBM M1015 -> SFF-8087 kabel -> Adapter -> SFF-8088 kabel -> Adapter -> SFF-8087-SATA breakout kabel
[ Voor 58% gewijzigd door ArcticTiger op 21-10-2016 14:18 ]
Technisch gezien kan het werken, maar zoals je zegt, je moet aan de kabellengte denken.
Bovendien is het wisselen van connector(type) veel zwaarder dan een klein stukje extra kabel.
Ik denk dat kans dat een 3M sata kabel werkt groter is dan 2 van deze dingen achter elkaar met een 3 SAS kabels ertussen.
Even niets...
Het gaat ook niet om extreme afstanden, de 2 kasten komen naast elkaar te staan.
Ik zou natuurlijk kunnen kijken naar een controller met externe poort (is daar een soort m1015 variant van?) en dan een expander te pakken ofzo?
Ik ben opties aan het bekijken om mijn freenas box uit te breiden.
Ik heb al 2 behuizingen.
1 maal Sharkoon T9 Value met 2x 5-in-3 en 1x 4-in-3 disk bays
1 maal Sharkoon T9 Value met 4x 3-in-2 disk bays
Expander kan ook, dat zou in theorie verder kunnen (omdat zo'n ding powered is), maar Expanders brengen weer hele andere uitdagingen met zich mee.
Even niets...
Verwijderd
Enorm interessant product voor thuis NAS:
- 10 SATA poorten voor rond de 90 euro; extreem goedkoop dus.
- Native AHCI - geen specifieke drivers nodig - in principe compatible met vrijwel alle OS (*)
- Ultra low-power, geen 8W per controller meer wat evenveel is als een modern computersysteem.
- TRIM en SMART en APM/AAM werken gewoon zonder trucs - integenstelling tot SAS controllers met STP.
- Ook prima bruikbaar voor low-end bordjes die beperkt aantal PCIe lanes hebben, zoals Atom/Braswell/Apollo Lake. Het werkt op PCI-express 2.0 x2, dus 1GB/s voor 10 poorten gedeeld.
Het probleem was alleen dat onder FreeBSD deze kaart kuren had. Nu weer een poging gedaan met 11.0-RELEASE en dat werkt prima. De kaart heeft wel wat BIOS issues op mijn moederbord. Maar dat komt wellicht door het gedateerde AMD moederbord dat ik gebruik.
Kortom, dit kaartje kan best een aanrader zijn! FreeNAS gebruikers hebben voorlopig pech omdat FreeNAS met 9.x zit en 10.x nu experimental/bèta/non-production is. Dus dat duurt nog wel even.
Dit lijkt wel een review. +1 heb je alvast.Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 17:40:
Nog even een update over deze SATA controller: pricewatch: Delock PCI Express Card > 10 x internal SATA 6 Gb/s – Low P....
Wel bedankt voor het delen van deze info.
ik gebruik de SFF-8088 naar SFF-8087 variant met twee poorten om van een Areca controller externe JBOD kasten met daarin SAS expanders aan te sluiten.ArcticTiger schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 12:54:
Heeft er iemand wellicht ervaring met SFF-8088 naar SFF-8087 of SATA adapters?
Ik daisy chain 4 JBOD kasten (d.w.z. areca SFF8088 -> SFF8088/8087 -> SFF8087 SAS expander -> SFF8087/8088 -> SFF8088/8087 -> SFF8087 SAS expander -> SFF8087/8088.... etc) via deze adapters en dat werkt probleemloos.
Probleem is dat ik helaas geen sas expanders of backplanes heb.BartNL schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 13:23:
[...]
ik gebruik de SFF-8088 naar SFF-8087 variant met twee poorten om van een Areca controller externe JBOD kasten met daarin SAS expanders aan te sluiten.
Ik daisy chain 4 JBOD kasten (d.w.z. areca SFF8088 -> SFF8088/8087 -> SFF8087 SAS expander -> SFF8087/8088 -> SFF8088/8087 -> SFF8087 SAS expander -> SFF8087/8088.... etc) via deze adapters en dat werkt probleemloos.
Ik heb 2 big towers met icy dock bays.
Heb ook nog niet echt betaalbare sas expanders gezien, welke niet 2-3 keer zo duur zijn dan een enkele controller.
Bij gewoon doorgeven is dat een heel ander verhaal.
Nou is SAS doorgaans een goede standaard met goede kabels, maar ook SAS heeft zijn limieten.
[ Voor 6% gewijzigd door FireDrunk op 22-10-2016 21:00 ]
Even niets...
Vanaf een SAS backplane gebruik ik een 70 cm 8087 kabel naar zo'n verloop. Vandaar 100 of 200 cm 8088 kabel naar de volgende kast. Van verloop in die kast dan weer 70 cm naar SAS backplane. Dus 240 - 340 cm kabel met daarin twee van die verlopen merk ik geen signaalverlies.FireDrunk schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 21:00:
Ik ben daar niet zo zeker van. Als je via een SAS Expander gaat daisy chainen, wordt het signaal netjes doorgestuurd door de expander. Dus heb je geen 'last' van de lange kabels.
Heb je A-Grade kabels? Of (relatief) goedkope kabels van Chinese makelarij?
In dat geval: I stand corrected. Tot 2M hoef je je dus sowieso niet druk te maken
Even niets...

[ Voor 9% gewijzigd door BartNL op 23-10-2016 15:51 ]
Vooral als je passieve componenten gebruikt is het prima spul, en veel van dat spul krijgt gewoon een A-merk label er op en wordt hier verkocht met een 1000% hogere prijs.
Maar bv sd en CF geheugen geld Caveat emptor, en halen vaak niet de beloofde snelheid, maar de Arduino bordjes werken bv wel prima.
De kosten voor een HBA met 2 stuks externe SFF-8088 aansluitingen is het dubbele van een HBA met 2 stuks interne SFF-8087 aansluitingen...
Misschien maar even afwachten tot er een mooie kans voorbij komt voor een Norco kastje...
Het feit dat er issues zijn met FreeBSD, betekent dat dat ZFS met deze kaart (nog) niet mogelijk is?Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 17:40:
Nog even een update over deze SATA controller: pricewatch: Delock PCI Express Card > 10 x internal SATA 6 Gb/s – Low P....
Enorm interessant product voor thuis NAS:De prestaties zijn prima, ik tik tegen de 880MB/s aan met een dd op alle disks. Dat is wat je kunt verwachten met 1000MB/s PCIe bandbreedte.
- Native AHCI - geen specifieke drivers nodig - in principe compatible met vrijwel alle OS (*)
- Ultra low-power, geen 8W per controller meer wat evenveel is als een modern computersysteem.
- TRIM en SMART en APM/AAM werken gewoon zonder trucs - integenstelling tot SAS controllers met STP.
- Ook prima bruikbaar voor low-end bordjes die beperkt aantal PCIe lanes hebben, zoals Atom/Braswell/Apollo Lake. Het werkt op PCI-express 2.0 x2, dus 1GB/s voor 10 poorten gedeeld.
Het probleem was alleen dat onder FreeBSD deze kaart kuren had. Nu weer een poging gedaan met 11.0-RELEASE en dat werkt prima. De kaart heeft wel wat BIOS issues op mijn moederbord. Maar dat komt wellicht door het gedateerde AMD moederbord dat ik gebruik.
Kortom, dit kaartje kan best een aanrader zijn! FreeNAS gebruikers hebben voorlopig pech omdat FreeNAS met 9.x zit en 10.x nu experimental/bèta/non-production is. Dus dat duurt nog wel even.
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Nee, alleen dat het in combinatie met FreeNAS niet gaat werken voorlopig. Totdat FreeNAS over is op FreeBSD 11.0.DuDePrOdUcTiOnS schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 08:22:
[...]
Het feit dat er issues zijn met FreeBSD, betekent dat dat ZFS met deze kaart (nog) niet mogelijk is?
Linux en ZFS-on-Linux werkt wel zover ik begrijp, omdat het Native AHCI is.
[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2016 13:31 ]
Heb nog 2x1tb en 2x2tb schijven liggen dus ik zou graag windows eropzetten en drivepool gebruiken en dan later de pool uitbreiden.
Goedkoopste dat ik deze vind is 550 euro in Duitsland, ik denk dat het heel nipt wordt om zelf iets te bouwen voor deze prijs? Of is het voordeliger de goedkopere g-versie te nemen en er zelf een xeon in te plaatsen? Hierover vind je wel enkele guides maar in de US is het precies makkelijker al die xeon's te vinden voor een voordelige prijs.
Zou dus vooral voor plex gebruikt worden, maar ook sonarr en backup van mijn muziekschijf (veel flac bestanden).
Alles wat dan op deze server staat zou dan ook nog eens ergens anders een backup moeten krijgen want ben onlangs een nas verloren en dat wil ik geen tweede keer meer meemaken
Is dit dan meer futureproof voor die 100 euro meer?
PCPartPicker part list / Price breakdown by merchant
CPU: Intel Xeon E3-1231 V3 3.4GHz Quad-Core Processor (€254.81 @ Amazon Deutschland)
CPU Cooler: Cooler Master Hyper 212 EVO 82.9 CFM Sleeve Bearing CPU Cooler (€35.17 @ Amazon Deutschland)
CPU Cooler: Noctua NH-L9i 33.8 CFM CPU Cooler (€39.71 @ Aquatuning)
Motherboard: ASRock H97M-ITX/AC Mini ITX LGA1150 Motherboard (€104.89 @ Mindfactory)
Memory: Crucial 16GB (2 x 8GB) DDR3-1600 Memory (€54.69 @ Amazon Deutschland)
Storage: Samsung 850 EVO-Series 120GB 2.5" Solid State Drive (€79.43 @ Mindfactory)
Case: Fractal Design Node 304 Mini ITX Tower Case (€81.40 @ Mindfactory)
Power Supply: EVGA 430W 80+ Certified ATX Power Supply (€47.43 @ Mindfactory)
Total: €697.53
Prices include shipping, taxes, and discounts when available
Generated by PCPartPicker 2016-11-03 11:22 CET+0100
[ Voor 51% gewijzigd door Kaffe op 03-11-2016 11:23 ]
Wikipedia: List of Intel Xeon microprocessors
H97 is ook alweer ouder, daarna hebben we alweer H170 gekregen. Overigens is een Xeon nemen op een B/H/Z bord zonde, want dan heb je geen ECC support. Dan kan je net zo goed een i5/i7 nemen.
Voor ECC support heb je minimaal een C2xx chipset nodig.
Voeding is volgens mij niet de allerbeste, staat in ieder geval niet in verhouding tot de rest van het systeem.
[ Voor 5% gewijzigd door FireDrunk op 03-11-2016 11:37 ]
Even niets...
Bedankt voor de info, zo kan ik alweer wat opzoeken!FireDrunk schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:36:
v3 (Ivy Bridge) is ook al oud. Daarna hebben we al v4 (Broadwell) en nu is v5 (Skylake) ook al uit.
Wikipedia: List of Intel Xeon microprocessors
H97 is ook alweer ouder, daarna hebben we alweer H170 gekregen. Overigens is een Xeon nemen op een B/H/Z bord zonde, want dan heb je geen ECC support. Dan kan je net zo goed een i5/i7 nemen.
Voor ECC support heb je minimaal een C2xx chipset nodig.
Voeding is volgens mij niet de allerbeste, staat in ieder geval niet in verhouding tot de rest van het systeem.
Even niets...
Ben beginnen rondkijken op pcpp naar de bestaande builds en van daaruit beginnen verderzoeken.FireDrunk schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:39:
Wat is de reden van de Xeon?
Heb snel wat zitten opzoeken en kom nu op deze uit dankzij jouw hulp:
PCPartPicker part list / Price breakdown by merchant
CPU: Intel Core i5-6400 2.7GHz Quad-Core Processor (€180.44 @ Mindfactory)
CPU Cooler: Cooler Master Hyper 212 EVO 82.9 CFM Sleeve Bearing CPU Cooler (€35.17 @ Amazon Deutschland)
CPU Cooler: Noctua NH-L9i 33.8 CFM CPU Cooler (€39.71 @ Aquatuning)
Motherboard: ASRock H170M Pro4 Micro ATX LGA1151 Motherboard (€93.81 @ Amazon Deutschland)
Memory: Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4-2133 Memory (€89.32 @ Mindfactory)
Storage: Samsung 850 EVO-Series 120GB 2.5" Solid State Drive (€79.43 @ Mindfactory)
Case: Fractal Design Node 804 MicroATX Mid Tower Case (€105.78 @ Mindfactory)
Power Supply: EVGA 430W 80+ Certified ATX Power Supply (€47.43 @ Mindfactory)
Total: €671.09
Generated by PCPartPicker 2016-11-03 11:44 CET+0100
ECC kan ik niet genoeg van en denk ik ook niet dat ik nodig heb. Het wordt eigenlijk een grote htpc met genoeg tb's in om al mijn series + films op te zetten. Van de flac collectie heb ik al een backup op een externe hd, maar extra backups kan je nooit genoeg hebben... Als ik dan drivepool gebruik zit ik wel safe denk ik?
EDIT: en hier valt het op hoe weinig ik ervan ken
En qua voeding: Voeding advies en informatie topic - Deel 33
Of specifieker: Voeding advies en informatie topic - Deel 33 (Laag Vermogen)
[ Voor 28% gewijzigd door FireDrunk op 03-11-2016 12:41 ]
Even niets...
3 a 4 afhankelijk van of ik er één weg krijg als ik hem verbind met hdmi. Will de cpu vooral zo krachtig mogelijk voor "in de toekomst". Ik weet dat dat vaag is, maar jaFireDrunk schreef op donderdag 03 november 2016 @ 12:39:
Hoeveel Plex streams wil je concurrent kunnen draaien?
En qua voeding: Voeding advies en informatie topic - Deel 33
Of specifieker: Voeding advies en informatie topic - Deel 33 (Laag Vermogen)
Maar dan zie ik bvb deze build van iemand anders: PCPartPicker part list / Price breakdown by merchant
CPU: Intel Xeon E3-1231 V3 3.4GHz Quad-Core Processor (€254.81 @ Amazon Deutschland)
Motherboard: MSI H81M-P33 Micro ATX LGA1150 Motherboard (€44.22 @ Amazon Deutschland)
Memory: Patriot Signature 8GB (2 x 4GB) DDR3-1600 Memory (€55.72 @ Amazon Deutschland)
Storage: Corsair Force LS 60GB 2.5" Solid State Drive (€32.89 @ Amazon Deutschland)
Case: Thermaltake Versa H15 MicroATX Mid Tower Case (€37.99 @ Amazon Deutschland)
Power Supply: SeaSonic ECO 430W 80+ Bronze Certified ATX Power Supply (€54.87 @ Amazon Deutschland)
Total: €480.50
Generated by PCPartPicker 2016-11-03 14:29 CET+0100
En dan lijkt mij dat even goed?
Volgens mij kunnen de meeste tablets de meeste formaten native aan zonder transcoding. Tenzij je via het Internet kijkt heb je dus geen noodzaak om te transcoden en hoef je ook niet zoveel geld uit te geven aan een snelle cpu.
Wat resteert is misschien een smart TV die misschien sommige content niet native aan kan.
Streamen deed ik naar een tabled, telefoon en pc (3 clients) vanaf een Microserver Gen8 met een Celeron Pc en dat werkt prima. Dat is puur netwerk bandbreedte.
En thuis netwerk bandbreedte is geen issue meer met wireless N en AC networking.
[ Voor 28% gewijzigd door Q op 03-11-2016 15:15 ]
Even niets...
Het gaat er prima mee, maar houd wel rekening dat het redelijk stroom verbruikt.Michelli schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 16:14:
Zou een G4400 dan een goede optie zijn of is een krachtige CPU dan een betere optie?
Zelf doe ik ook veel video encoden, en heb ik een Xeon E3-1241 v3 3.5~3.9GHz, en die draait onder geklokt op 2.6GHz voor de beste PPW, en verbruikt hij ongeveer 55W minder (= +/-€110 p/j bij 24/7 encoden, wat ik ook bijna wel doe).
Het ligt er aan hoeveel je moet encoden, of je een dual core nodig hebt of Quad, en of je hem wil onder klokken of niet.
Wat dat aangaat ben ik ook behoorlijk afwijkend bezig t.o.v. wat de meesten hier doen. Ik heb een 16 bay Norco met sata backplanes. Daar in een MSI Z77A-G43 met 2x HighPoint RocketRAID 2720SGL. Elke RR heeft een 8-disk RAID-5 array. Een van 2TB en een van 3TB disks. Voordeel wat ik denk ik heb is dat ik m'n NAS uit zet als ik hem niet gebruik. Ik 'verzamel' m'n vakantievideo'sQ schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 18:24:
[...]
Heel simpel, het ging niet om de cijfers:
Veel mensen, ook hier op het forum, roepen dat je nooit RAID 5 moet gebruiken, vaak op basis van dit artikel.
Ik wil dat argument wegnemen en aangeven dat mensen niet bang hoeven te zijn van RAID 5.
De kern van mijn betoog is niet mijn persoonlijke ervaring maar het misverstand over 10^14 UREs. Goed om te lezen dat je op dat vlak het met me eens bent.
Ik gebruik mijn persoonlijke ervaring hooguit om het te illustreren. Het is niet de basis van mijn betoog.
Het gaat er om dat je erg kritisch mag zijn als mensen plompverloren roepen dat RAID 5 gevaarlijk is en je het nooit moet toepassen.
Q in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3"
Na iets meer dan een maandje een nieuwe C2550 ontvangen via RMA en alles werkt terug prima. Hopen dat deze het ook min 2 jaar uithoud..servela schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 11:37:
[...]
Mijn C2250 heeft ook vorige week ook de geest gegeven na 25 maanden.
Deze heeft 3 jaar garantie!!!! Mijn RMA is goedgekeurd)
Eerst kijken voor garantie zoals ik nu doe zou ik zeggen
Hoe zit dat nu met de garantie eigenlijk? Heeft deze nog 1 jaar garantie of wordt dit terug 3 jaar?
Verwijderd
Heb je meer vragen hieromtrent, overweeg dan eens het Shopping Forum.
Goed nieuws voor Seagate!
Even niets...
Ben benieuwd wat de performance van ZFS zou zijn op een dergelijke drive. Iemand op Github was er in ieder geval nog niet zo heel erg over te spreken, maar die wijst zijn vinger dan ook eerder naar ZFS dan naar de drive zelf. Heb geen zin om die lange posts door te lezen, maar hoe dan ook puike prestatie van Seagate lijkt me.
[ Voor 18% gewijzigd door FREAKJAM op 18-11-2016 10:00 ]
is everything cool?
Het volgende ben ik al wel redelijk uit:
1 | Fractal Design Node 304 | € 75,95 | € 75,95 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 58,95 | € 58,95 |
4 | WD Red WD40EFRX, 4TB | € 155,95 | € 623,80 |
Totaal | € 758,70 |
De Fractal Design Node 304 past goed in mijn meterkast, bijvoorbeeld een HP MicroServer zie ik niet zitten.
Dan het lastige gedeelte, 3 moederborden heb ik nu bekeken waarbij ik vooral gelet heb op de hoeveelheid SATA aansluitingen.
Asus P10S-I : Genoeg SATA aansluiten en meerdere network poorten.
ASRock Rack E3C224D2I : Prijzig bord maar wel een CPU onboard. Beetje overdreven hoeveelheid SATA aansluitingen aangezien er max 6 disks in de case passen.
Gigabyte GA-H170N-WIFI : Geen ECC support
Als CPU dacht ik aan een Intel Pentium G4400, dit lijkt mij genoeg aangezien op de server alleen FreeNAS gaat doen. Qua geheugen heb ik geen idee wat te kiezen, waar moet ik op letten (behalve ecc support dan)?
Graag ontvang ik jullie advies. Voor een ander type moederbord, cpu en geheugen sta ik open mits deze past in de case. Heb ik verder nog iets over het hoofd gezien?
Maar als deze fractal design kast past, waarom de microserver dan niet?
Fractal Design:
Hoogte 210mm
Breedte 250mm
Diepte 374mm
vs
HP Dimensions (H x W x D) (23.24x 23 x 24.5 cm)
Mis je die 2 cm in hoogte?
[ Voor 189% gewijzigd door Q op 23-11-2016 11:49 ]
Ok smaken verschillen.Pa-Lu schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:57:
Behalve dat ik hem niet mooi vind en dat die naar mij idee al redelijk verouderd is passen er volgens mij ook maar 4 - 3.5 inch schijven in. Het lijkt me prettig dat ik in de toekomst nog eventueel een 5e en 6e schijf in de server kan plaatsen mocht dit nodig zijn.
Dat de processor niet nieuw is maakt niet zoveel uit want de performance is meer dan genoeg voor wat jij en vele anderen er mee doen.
Voor 180 euro bouw je niets zelf.
Je weet dat je een 5e en 6e schijf niet 'zomaar' kan 'bijplaatsen' met ZFS?
http://louwrentius.com/th...fs-for-your-home-nas.html
http://www.fsplifestyle.c...65/?utm_source=guru3d.com
met 5 jaar garantie en hotswappable
kost wel een godsvermogen a $399/499 USD...
[ Voor 9% gewijzigd door TMon op 23-11-2016 17:52 ]
Dat is wel een gaaf concept, wel overkill voor thuis, maar gaaf none-the-less.TMon schreef op woensdag 23 november 2016 @ 17:51:
Voor de grootverbruikers onder ons. FSP heeft een nieuwe voeding aangekondigd. Redundant 500 of 700W in ATX formaat.
http://www.fsplifestyle.c...65/?utm_source=guru3d.com
met 5 jaar garantie en hotswappable
kost wel een godsvermogen a $399/499 USD...
Grote vraag is: geluidsproductie?
Ik heb nogal wat voedingen stuk zien gaan, maar uptime is voor mij niet zo belangrijk om eerlijk te zijn.
Nu wil ik eigenlijk naar iets overstappen wat minder stroom verbruikt maar eigenlijk niet inleveren qua prestaties
Server draait xpenology waarop 1 4MP camera constant naar opneemt en sickrage m'n series een beetje up to date houd.
Streamen gaat via Plex, en draait (wellicht dankzij CPU?) zeer soepel op meerdere schermen tegelijk.
Echt heel veel heeft de server niet te doen denk ik, stroomverbruik ligt zo tussen de 50-60watt (grotendeels idle) bij laatste meting, op jaar basis is dit best behoorlijk.
Wellicht iemand advies?
Loont dat de moeite?
Ik denk zelf dat je er niet eens 30 watt van af gaat schrapen zonder op andere vlakken in te leveren.
Alleen aanzetten wanneer nodig, dat zou het meeste opleveren.
Nu een vraag m.b.t. deze server: Als ik via Tweakers doorklik naar Dell kom ik op de US website uit: http://configure.us.dell....t20&c=us&l=en&s=bsd&cs=04Shaggie_NB schreef op woensdag 5 augustus 2015 @ 20:02:
Op deze pagina zie je de officiële en niet officiële besturingssystemen voor de Dell T20:
http://www.hardwareluxx.d...oweredge-t20-1031138.html
Hier kost de T20 $ 249,- (met de Xeon processor)
Als ik naar de Nederlandse website ga:http://www.dell.com/nl/p/...=poweredge-t20&l=nl&s=bsd hangt er een prijskaartje van € 492.- aan excl. b.t.w.

Heeft iemand ook maar enig idee hoe dit kan??
[ Voor 5% gewijzigd door Niels.68 op 30-11-2016 20:22 . Reden: foute link naar US website ]
Je kunt hier nog kijken:Niels.68 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 20:19:
Deels als antwoord aan skdevil: Ik ben zelf aan het oriënteren (en al heel lang dit topic aan het volgen) en ben vrij positieve berichten tegengekomen over de Dell PowerEdgeT20 https://tweakers.net/pric...e-t20-3708/specificaties/ via onderstaande guote (even door scrollen voor verbruiksgegevens).
[...]
Nu een vraag m.b.t. deze server: Als ik via Tweakers doorklik naar Dell kom ik op de US website uit: http://configure.us.dell....t20&c=us&l=en&s=bsd&cs=04
Hier kost de T20 $ 249,- (met de Xeon processor)![]()
.
Als ik naar de Nederlandse website ga:http://www.dell.com/nl/p/...=poweredge-t20&l=nl&s=bsd hangt er een prijskaartje van € 492.- aan excl. b.t.w.![]()
![]()
Heeft iemand ook maar enig idee hoe dit kan??
https://www.cyberport.de/...ssystem-1517-02J_547.html
Een collega heeft deze vorige maand nog gekocht met 80,- Euro cashback. (op die site iets naar beneden scrollen)
Dan komt die op 260,- Euro. Daar kun je normaal alleen de processor voor kopen.....
[ Voor 7% gewijzigd door Shaggie_NB op 30-11-2016 20:34 ]
Dat lijkt er al meer op. De US prijs is voor zover ik zonder B.T.W. dus komt uit op ~$300,- (~€285,-)Shaggie_NB schreef op woensdag 30 november 2016 @ 20:27:
[...]
Je kunt hier nog kijken:
https://www.cyberport.de/...ssystem-1517-02J_547.html
Ik heb toch maar een mailtje naar Dell gestuurd, misschien is het wel een typefout. De losse getallen zijn wel identiek.....
Dit stond er net nog niet

Ik ben die korting net ook op de NL website tegengekomen, als ik dan de goedkoopste in Nederland zoek zou je zo rond de € 300,- uitkomen.Shaggie_NB schreef op woensdag 30 november 2016 @ 20:27:
[...]
een collega heeft deze vorige maand nog gekocht met 80,- Euro cashback. (op die site iets naar beneden scrollen)
Dan komt die op 260,- Euro. Daar kun je normaal alleen de processor voor kopen.....
Ik wacht toch het antwoord van Dell af.
[ Voor 58% gewijzigd door Niels.68 op 30-11-2016 20:51 . Reden: n.a.v. edit bovenstaand bericht ]
Ik zit met een systeem met een Asus P10S-i, E3-1220V5, 8GB RAM en 4X WD RED 3TB op 40W idle. Met streamen komt daar slechts 1-2W bij. Voeding is een Bronze plus voeding die zo'n 78% rendement zou moeten hebben bij dit vermogen. Vreemd eigenlijk dat je 10-20W meer verbruikt met een vergelijkbare setup maar wel een harde schijf minder.skdevil schreef op woensdag 30 november 2016 @ 16:07:
Ik heb momenteel een Dell Poweredge T110 II met Xeon E3 1220, 8GB RAM en 3x2TB HDD.
Nu wil ik eigenlijk naar iets overstappen wat minder stroom verbruikt maar eigenlijk niet inleveren qua prestaties
Server draait xpenology waarop 1 4MP camera constant naar opneemt en sickrage m'n series een beetje up to date houd.
Streamen gaat via Plex, en draait (wellicht dankzij CPU?) zeer soepel op meerdere schermen tegelijk.
Echt heel veel heeft de server niet te doen denk ik, stroomverbruik ligt zo tussen de 50-60watt (grotendeels idle) bij laatste meting, op jaar basis is dit best behoorlijk.
Wellicht iemand advies?
Gaat bij mij dan wel om een 1220V5, welke juist erg nieuw is en dus geproduceerd op een klein (zuinig) procede.
[ Voor 4% gewijzigd door wesleytjuh op 01-12-2016 12:02 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Ik heb deze kaart geprobeerd. Met 8 stuks 2TB WD enterprise disks. Ramp in FreeBSD 11-RELEASE, iets minder ramp in Ubuntu 16.04. Constant resets van de controller. Dus totaal geen performance. In Windows niet getest. Ik ga 'm terugsturen.Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 17:40:
Enorm interessant product voor thuis NAS:De prestaties zijn prima, ik tik tegen de 880MB/s aan met een dd op alle disks. Dat is wat je kunt verwachten met 1000MB/s PCIe bandbreedte.
Getest in een normaal desktop mobo, verschillende sloten, en eveneens getest in een Supermicro server die verder gewoon goed werkte. Daarna in dezelfde Supermicro server 2 LSI 9690A 4i controllers gezet, de 8 disks in JBOD aan ZFS gegeven in een raidz (met dezelfde kabels), ca. 500MB/sec write en nog meer read. Met de server, kabels, en disks was dus niets aan de hand. Die controller doet het m.i. gewoon niet in Linux of BSD. Of ik had een semi-DOA.
Verwijderd
Het spijt me echt enorm! Ik had eerder moeten posten dat ik na dagenlange tests met scripts, er pas achterkwam dat uiteindelijk bij gebruik van ZFS met meerdere disks er inderdaad continu resets voorkomen wat het geheel onbruikbaar maakt.ISaFeeliN schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:11:
Ik heb deze kaart geprobeerd. Met 8 stuks 2TB WD enterprise disks. Ramp in FreeBSD 11-RELEASE, iets minder ramp in Ubuntu 16.04.
Máár.... voordat je hem terugstuurt, probeer eens 12-CURRENT met revisie r309251 of later. Ik wilde mijn post updaten zodra ik mijn tests met ZFS had afgerond, maar jij bent me dus voor.
Volgens ontwikkelaar Alexander Motin (@mav) ligt het aan de firmware in de kaart zelf, maar werd die bug niet getriggered in andere OS zoals Linux:
Of het nu echt 100% stabiel en probleemloos werkt, durf ik nu nog niet te zeggen. Hopelijk komende week tijd om goed te testen.I've made some experiments with the card sample I've got and indeed
found the problem. I believe it is a bug in the ASMedia ASM1062 chip
firmware that wasn't triggered on other OSes. I've just committed small
patch to FreeBSD HEAD at r309251 to workaround the problem. With this
patch on very quick tests card seems working properly.
Verwijderd
Bedenk dat 12-CURRENT debugging standaard heeft aanstaan! Dus tenzij je dit in de kernel configuratie uitschakelt, heb je sterk verminderde performance onder 12-CURRENT. ZFSguru schakelt debugging altijd uit. Dus ook al ga je uiteindelijk vanilla FreeBSD gebruiken, kan dit een goede test zijn.
Verwijderd
Ik vermoed wel dat die debugging hebben ingeschakeld though; dus veel lagere performance is mogelijk. Ook worden door de WITNESS en INVARIANTS debugging sommige (Lock-Order-Reversal) bugs niet getriggered.
Maar om te testen of de controller goed werkt, lijkt me dit prima!
root@DETA:~ # uname -a FreeBSD DETA.xxx.org 12.0-CURRENT FreeBSD 12.0-CURRENT #0 r309302: Wed Nov 30 02:24:22 UTC 2016 root@releng3.nyi.freebsd.org:/usr/obj/usr/src/sys/GENERIC amd64 root@DETA:~ # grep ^ada /var/run/dmesg.boot ada0 at ahcich0 bus 0 scbus0 target 0 lun 0 ada0: <WDC WD2003FYYS-02W0B1 01.01D02> ATA8-ACS SATA 2.x device ada0: Serial Number WD-WMAY04054543 ada0: 300.000MB/s transfers (SATA 2.x, UDMA6, PIO 8192bytes) ada0: Command Queueing enabled ada0: 1907729MB (3907029168 512 byte sectors) ada1 at ahcich1 bus 0 scbus1 target 0 lun 0 ada1: <WDC WD2000FYYZ-01UL1B0 01.01K01> ATA8-ACS SATA 3.x device ada1: Serial Number WD-WCC1P0104881 ada1: 600.000MB/s transfers (SATA 3.x, UDMA6, PIO 8192bytes) ada1: Command Queueing enabled ada1: 1907729MB (3907029168 512 byte sectors) ada2 at ahcich6 bus 0 scbus4 target 0 lun 0 ada2: <WDC WD2000FYYZ-01UL1B0 01.01K01> ATA8-ACS SATA 3.x device ada2: Serial Number WD-WCC1P0093613 ada2: 600.000MB/s transfers (SATA 3.x, UDMA6, PIO 8192bytes) ada2: Command Queueing enabled ada2: 1907729MB (3907029168 512 byte sectors) ada3 at ahcich7 bus 0 scbus5 target 0 lun 0 ada3: <WDC WD2003FYYS-02W0B1 01.01D02> ATA8-ACS SATA 2.x device ada3: Serial Number WD-WMAY04052661 ada3: 300.000MB/s transfers (SATA 2.x, UDMA6, PIO 8192bytes) ada3: Command Queueing enabled ada3: 1907729MB (3907029168 512 byte sectors) ada4 at ahcich8 bus 0 scbus6 target 0 lun 0 ada4: <WDC WD2002FYPS-01U1B1 04.05G05> ATA8-ACS SATA 2.x device ada4: Serial Number WD-WCAVY1771805 ada4: 300.000MB/s transfers (SATA 2.x, UDMA6, PIO 8192bytes) ada4: Command Queueing enabled ada4: 1907729MB (3907029168 512 byte sectors) ada5 at ahcich9 bus 0 scbus7 target 0 lun 0 ada5: <WDC WD2002FYPS-01U1B1 04.05G05> ATA8-ACS SATA 2.x device ada5: Serial Number WD-WCAVY1764365 ada5: 300.000MB/s transfers (SATA 2.x, UDMA6, PIO 8192bytes) ada5: Command Queueing enabled ada5: 1907729MB (3907029168 512 byte sectors) ada6 at ahcich10 bus 0 scbus8 target 0 lun 0 ada6: <WDC WD2002FYPS-02W3B0 04.01G01> ATA8-ACS SATA 2.x device ada6: Serial Number WD-WCAVY6499780 ada6: 300.000MB/s transfers (SATA 2.x, UDMA6, PIO 8192bytes) ada6: Command Queueing enabled ada6: 1907729MB (3907029168 512 byte sectors) ada7 at ahcich11 bus 0 scbus9 target 0 lun 0 ada7: <WDC WD2002FYPS-01U1B1 04.05G05> ATA8-ACS SATA 2.x device ada7: Serial Number WD-WCAVY1856926 ada7: 300.000MB/s transfers (SATA 2.x, UDMA6, PIO 8192bytes) ada7: Command Queueing enabled ada7: 1907729MB (3907029168 512 byte sectors) ada8 at ata2 bus 0 scbus10 target 0 lun 0 ada8: <KINGSTON SNV425S264GB C091126a> ATA8-ACS SATA 2.x device ada8: Serial Number 07MA20041146 ada8: 300.000MB/s transfers (SATA 2.x, UDMA5, PIO 8192bytes) ada8: 61057MB (125045424 512 byte sectors) ada9 at ata5 bus 0 scbus13 target 0 lun 0 ada9: <INTEL SSDSC2CW240A3 400i> ACS-2 ATA SATA 2.x device ada9: Serial Number CVCV305404HA240CGN ada9: 300.000MB/s transfers (SATA 2.x, UDMA5, PIO 8192bytes) ada9: 228936MB (468862128 512 byte sectors) root@DETA:~ # zpool create -f tank raidz ada0 ada1 ada2 ada3 ada4 ada5 ada6 ada7 cache ada9 root@DETA:~ # zpool list NAME SIZE ALLOC FREE EXPANDSZ FRAG CAP DEDUP HEALTH ALTROOT tank 14.5T 148K 14.5T - 0% 0% 1.00x ONLINE - zroot 51.5G 328M 51.2G - 0% 0% 1.00x ONLINE - root@DETA:~ # zpool status pool: tank state: ONLINE scan: none requested config: NAME STATE READ WRITE CKSUM tank ONLINE 0 0 0 raidz1-0 ONLINE 0 0 0 ada0 ONLINE 0 0 0 ada1 ONLINE 0 0 0 ada2 ONLINE 0 0 0 ada3 ONLINE 0 0 0 ada4 ONLINE 0 0 0 ada5 ONLINE 0 0 0 ada6 ONLINE 0 0 0 ada7 ONLINE 0 0 0 cache ada9 ONLINE 0 0 0 errors: No known data errors pool: zroot state: ONLINE scan: none requested config: NAME STATE READ WRITE CKSUM zroot ONLINE 0 0 0 ada8p3 ONLINE 0 0 0
Op ada8 staat m'n OS, ada9 gebruik ik als ZFS cache.
Zelf vind ik dit altijd een leuke test:
time openssl enc -aes-256-ctr -pass pass:"$(dd if=/dev/urandom bs=128 count=1 2>/dev/null | base64)" -nosalt < /dev/zero > /tank/randomfile.bin
CPU load is dan:
last pid: 920; load averages: 1.54, 0.96, 0.50 up 0+00:09:27 23:49:11 26 processes: 2 running, 24 sleeping CPU: 1.5% user, 0.0% nice, 11.8% system, 0.3% interrupt, 86.4% idle Mem: 4952K Active, 57M Inact, 30M Laundry, 30G Wired, 1357M Free ARC: 29G Total, 150K MFU, 26G MRU, 2639M Anon, 86M Header, 9413K Other Swap: 8192M Total, 8192M Free PID USERNAME THR PRI NICE SIZE RES STATE C TIME WCPU COMMAND 917 root 1 90 0 15912K 5984K CPU3 3 1:19 54.03% openssl 920 root 1 20 0 20156K 3656K CPU8 8 0:00 0.06% top 860 root 1 20 0 23872K 5120K select 12 0:00 0.01% screen
Na een tijdje onderbreek ik die:
^C real 2m34.633s user 0m39.032s sys 0m58.234s root@DETA:/tank # ls -lh total 37107684 -rw-r--r-- 1 root wheel 38G Dec 6 23:49 randomfile.bin
(machine heeft 32GB RAM)
.. komt neer op ca. 280MB/sec. Met de LSI controllers (en 11-RELEASE gewoon, geen debugging dus) zat ik op ca. 4/500MB/sec. Dus dit zou nog wel hoger kunnen uitkomen. Ik heb iig. geen resets gezien!
Dit is iig. hoopvol..
Verwijderd
Dat gezegd, een goedkope controller, ultra zuinig (zie de grootte van de chips op de controller) en native AHCI dus alle moderne features worden ondersteund, zoals TRIM en APM/AAM.
Schrijven: 290MB/sec
Lezen: 270MB/sec
.. en dus geen resets meer! Ik zet nu een wat meer long-term test aan, kijken hoe dat verloopt.
Gek dat lezen langzamer is, maar het is nog altijd snel zat voor een 1Gbit netwerk thuis. Dit heeft inderdaad potentie nu! Denk dat ik het kaartje toch maar hou :-)
[ Voor 9% gewijzigd door ISaFeeliN op 07-12-2016 10:30 ]
Stel nu dat je de problemen oplost met een nieuwe BSD, is dit nu het type hardware waar jij je data aan toe wil vertrouwen?ISaFeeliN schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:11:
[...]
Ik heb deze kaart geprobeerd. Met 8 stuks 2TB WD enterprise disks. Ramp in FreeBSD 11-RELEASE, iets minder ramp in Ubuntu 16.04.
Ik begrijp je vraag niet helemaal. De controller bedoel jij? Of ik die toevertrouw aan mijn data? Boeien? De disks lijken mij belangrijker. Die controller is te vervangen door van alles en nog wat, mocht het stuk gaan en ik MOET ergens bij komen. Zeker met ZFS.Q schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:40:
[...]
Stel nu dat je de problemen oplost met een nieuwe BSD, is dit nu het type hardware waar jij je data aan toe wil vertrouwen?
Ik deel je analyse niet. Ik snap ook in zijn algemeenheid de logica niet zo: wel voor ZFS gaan want data is belangrijk, om dan super goedkope half-brakke hardware in te zetten.
Dat strookt in mijn hoofd niet met elkaar.
Als jij brakke resettende controllers OK vind om je data aan toe te vertrouwen dan vind ik dat merkwaardig, maar je hoeft je niet te verantwoorden, ik was alleen benieuwd naar je denkpatroon.
Ik zou dit niemand aanraden.
Mijn denkpatroon is als volgt: ik verwacht niet (heb het in mijn hele leven nog nooit meegemaakt) dat er data corruptie ontstaat voor een brakke controller. Wel heb ik gezien dat door een brakke controller algehele communicatie met de disks zeer rot kan verlopen en het OS daar behoorlijk hinder van kan ondervinden. Dat uit zich dan in zeer trage performance, of vastlopers. Ik heb nu, met die laatste kernel patch, die verder compleet logisch is (ok, welliswaar een gevolg van anders dan normaal gedrag van deze controller), de controller verder prima zien werken werken. De performance is meer dan goed genoeg, en het draait verder soepel in het OS. De betrouwbaarheid ben ik overigens nog, as I type, aan het verder testen. So far, so good.Q schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:50:
Het zou mij wel boeien.
Ik deel je analyse niet. Ik snap ook in zijn algemeenheid de logica niet zo: wel voor ZFS gaan want data is belangrijk, om dan super goedkope half-brakke hardware in te zetten.
Dat strookt in mijn hoofd niet met elkaar.
Als jij brakke resettende controllers OK vind om je data aan toe te vertrouwen dan vind ik dat merkwaardig, maar je hoeft je niet te verantwoorden, ik was alleen benieuwd naar je denkpatroon.
Ik zou dit niemand aanraden.
Het hoeft verder ook geen complexe hardware te zijn, het is een vrij standaard SIL3132 chip, het kaartje behoeft verder ook niet eens drivers. Dat is niet per definitie brak of onbetrouwbaar (ok, het is geen server-grade hardware), maar gewoon simpel, no nonsense, en daarom goedkoop.
Ik kies verder niet voor ZFS omdat mijn data zo belangrijk is. Mijn data is wel belangrijk, en daarom maak ik ook 2-voudige backups thuis en nog eens 2 buitens huis. Ik kies voor ZFS omdat ik al heel lang met FreeBSD werk, en ik verder ZFS gewoon een awesome FS vindt.
Een thuis-NAS hoeft voor mij niet van A-kwaliteit hardware te zijn. Het staat meestal toch niet veel te doen. Als ik er wat van vraag moet het gewoon acceptabel performen. Ik wil best iets aan betrouwbaarheid inboeten om daarmee de prijs een behoorlijk eind te laten dalen, evenals het energie verbruik. Ik heb genoeg hardware op de kast liggen om defecten op te vangen..
Als laatste dan wil ik nog eens zeggen dat ik dus niet verwacht (niet eens aan gedacht eerlijk gezegd) dat door zo'n 'goedkope' controller, mijn data stuk gaat. Als ik dat vermoeden wel zou hebben, dan zou ik uiteraard die keuze niet maken.
[ Voor 4% gewijzigd door ISaFeeliN op 07-12-2016 13:42 ]
De lat hier is niet A-kwaliteit hardware met een gouden randje, de lat is dat je hardware gewoon normaal functioneert.
Ik wil er geen oeverloze discussie van maken .. maar geld kost het juist praktisch niet, tijd .. sja.. we zijn hier Tweakers toch? .. en vooralsnog lijkt alles prima te gaan functioneren. Ik hoef niet op een nieuwe versie te wachten, ik kom nog uit de tijd dat je altijd zelf een kernel moest compilen. Als ik daarme, wat mij betreft, op dat gouden randje terecht kom, ben ik uiterst tevreden :-)Q schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:56:
Kijk nu wat je doet: je moet op een nieuw OS verzie wachten om je hardware (hopelijk) stabiel te kunnen draaien. Wat bespaar je nu werkelijk en wat kost je dit gedonder? Tijd/geld?
De lat hier is niet A-kwaliteit hardware met een gouden randje, de lat is dat je hardware gewoon normaal functioneert.
1 | Intel Celeron G3900 Boxed | € 37,99 | € 37,99 |
1 | Gigabyte GA-X150M-PRO ECC | € 102,85 | € 102,85 |
1 | WD RE4-GP WD2003FYPS, 2TB | € 81,94 | € 81,94 |
1 | Thermaltake Urban S31 (no window) | € 83,09 | € 83,09 |
1 | Arctic Alpine 11 Passive | € 0,- | € 0,- |
1 | Crucial CT8G4RFD8213 | € 52,50 | € 52,50 |
1 | be quiet! SFX Power 2 300W | € 46,93 | € 46,93 |
1 | WD Green SSD M.2 120GB | € 54,50 | € 54,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 459,80 |
Voor het OS kies ik ubuntu 16.04. Ik heb gekozen voor ZFS RaidZ2 met zes gebruikte schijven.
Zie ik nog iets over het hoofd?
panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west
Hou er ook rekening mee dat een m.2 SATA-SSD een van de SATA-aansluitingen op het moederbord uitschakelt, waardoor je dus nog maar 5 HDD's aan kunt sluiten (pagina 15 van de handleiding). De pricewatch: Intel 600p 128GB kost ongeveer net zo veel en dan kun je 6 harddisks aansluiten.
De rest heb ik niet bekeken, maar ik ben het met mijn onderbuurman eens dat die koeler totaal niet gaat werken, die is voor in een rackmount met heel veel herrie-fans, terwijl ik gok dat je het tegenovergestelde wilt bereiken.
[ Voor 10% gewijzigd door Paul op 10-12-2016 08:34 ]
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
De hardeschijf is niet te koop.
De voeding past niet in de behuizing.
Registered geheugen kan niet op dat moederbord.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
De m.2 sata-sdd, was niet in me opgekomen.. thanks
De schijven komen uit de V&A sectie hier..
Welke voeding zou ik het beste kunnen kiezen voor de opstelling? 300 watt lijkt me ruim voldoende toch? Ik heb er nu die 160 watt voeding van streacom bijgezet. Is dat met zes schijven haalbaar. Mijn rekensommetje zegt wel.
Nieuwe lijst;
1 | Intel Celeron G3900 Boxed | € 37,99 | € 37,99 |
1 | Gigabyte GA-X150M-PRO ECC | € 102,85 | € 102,85 |
1 | WD RE4-GP WD2003FYPS, 2TB | € 81,69 | € 81,69 |
1 | Thermaltake Urban S31 (no window) | € 83,09 | € 83,09 |
1 | Kingston ValueRAM KVR21E15D8/8HA | € 58,50 | € 58,50 |
1 | LC-Power LC300SFX V3.21 | € 28,50 | € 28,50 |
1 | Streacom Nano160 PSU | € 89,50 | € 89,50 |
1 | Intel 600p 128GB | € 59,50 | € 59,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 541,62 |
Wat zoek je? Eén met een hoog rendement en de mogelijkheid tot veel hardeschijven?
[ Voor 40% gewijzigd door -The_Mask- op 09-12-2016 12:34 ]
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Voedingen vind ik lastig..
Het moederbord heeft nodig;
1 x 24-pin ATX main power connector
1 x 8-pin ATX 12V power connector
Opties;
Seasonic G 360
Seasonic G 450
Cooler Master GM g450
Kom ik daar verder mee?
De G 360 is een prima voeding, en zou een van mijn eerste keuzes zijn, maar alle voedingen in dit lijstje zijn een prima keuze.
Zelf zou ik gewoon een bronze voeding nemen, de besparing die een Gold PSU op levert, verdien je niet snel terug, en waarschijnlijk nooit, voordeel van Gold voedingen is dat ze vaak nog iets betere onderdelen gebruiken en daar potentieel ietsjes betrouwbaarder zijn.
Over ECC geheugen. In de handleiding van het moederbord staat;
hmm. op de site van intel staat; dat deze CPU ECC geheugen ondersteund.Support for DDR4 2133 MHz memory modules
Š Support for ECC UDIMM 1Rx8/2Rx8 memory modules
* To support ECC memory, you must install an Intel® Xeon processor.
Betekent dit dat ik per se een Xeon processor moet kopen of mag ik er vanuit gaan dat een alternatieve socket 1151 processor met ECC support wel gewoon zijn werk gaat doen?
[ Voor 85% gewijzigd door Beninho op 09-12-2016 17:25 ]
Verwijderd
UDIMM = Unbuffered, dus NIET registered! Dat is RDIMM.Support for ECC UDIMM
Hoe het precies zit met CPU ECC ondersteuning weet ik niet; wel dat je volgens mij een server-chipset moet hebben. Maar dat weten anderen beter dan ik.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2016 19:23 ]
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.