Even niets...
Nindustries schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 08:48:
Tweede poging hierzoSkylake voor mITX en 32GB ECC memory.
Besturingssysteem debian stable, ZFS-on-linux & Docker.
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Xeon E3-1220 v5 Tray € 222,34 € 222,34 1 Asus P10S-I € 179,- € 179,- 1 Chenbro Compact Server Chassis SR30169 € 128,71 € 128,71 2 Samsung M391A2K43BB1 € 107,- € 214,- 1 Seasonic G-series 360 watt € 62,50 € 62,50 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 806,55
Idd leuke setup.Nindustries schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 09:39:
Enig idee wat ik zou booten van die USB stick? Ik dacht aan een SSDtje voor debian en de containers + 4 grote schijven voor data. ZFS op zowel de SSD als de schijven, twee pools.
Geen idee of je de iKVM wilt gaan gebruiken maar die is vlgs de spec's:
maar kost gelukkig geen rib uit je lijfASWM Enterprise, Optional ASMB8-iKVM for KVM-over-Internet
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Voorlopig keyboardje en monitor, moet ik nog wel ergens liggen hebben
~ beware of misinformation.
Tja, Asus zet t bordje neer als een workstation/server solution en voor t eerste is iKVM min of meer een overbodige luxe. Als je hem headless weg wilt zetten dan is iKVM wel erg handig want t scheelt het aansluiten en slepen van een monitor/tobo, zodra je OS draait kun je naar binnen RDP-en of SSH-en.Nindustries schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:26:
iKVM koop ik misschien later nog wel bij, vind het wel idioot dat men apart moet bijkopen. (sounds like a DLC)
Voorlopig keyboardje en monitor, moet ik nog wel ergens liggen hebben
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
pimlie schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 19:01:
Omdat het lsidrivemap script van louwrentius alleen met megacli werkt en de Dell H200 / LSI 9211-8i controllers niet compatibel zijn met megacli, heb ik een vergelijkbaar script geschreven dat gebruik maakt van de sas2ircu configuration utility. Hiermee kan ik dus nu ook mooie overzichtjes krijgen van de status van al mijn disks. Je vind het script op github
Oh wacht, het oude scriptje werkte ook al met MegaCLI??

[ Voor 21% gewijzigd door FireDrunk op 31-01-2016 07:44 ]
Even niets...
Kunnen jullie me hiermee helpen? Ik heb het gevoel dat ik wat betreft moederbord en cpu niet de beste keus gemaakt heb. Die combo mag best wat meer kosten.Trishul schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:18:
Ik wil mijn data migreren naar een nieuwe NAS. Momenteel draait mijn data bijna 5 jaar op een Qnap TS-412 met 4x 2TB HDD in RAID-5. Ik heb 5TB aan data. Ik wil nu naar een nieuwe oplossing, bij voorkeur zelfbouw o.b.v. ZFS. Ik hoop ook dat dit performanter zal zijn, want de 30MB/s over gigabit dat mijn huidige NAS nu doet vind ik soms erg irritant.
Ik zat te denken aan een NAS o.b.v. de volgende componenten:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Celeron G1840 Boxed € 35,95 € 35,95 1 MSI H81M-P33 € 41,95 € 41,95 1 Crucial CT102464BA160B € 32,95 € 32,95 1 Seasonic G-series 360 watt € 55,95 € 55,95 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 166,80
Is dit bv. toereikend voor een FreeNAS setup? Adviezen? Ben er al een tijdje uit geweest, maar omdat de huidige NAS en schijven bijna 5 jaar draaien wil ik ze preventief vervangen. Dus ook nieuwe harde schijven, welke precies en welke grootte ben ik nog niet over uit.
Ik ben er inmiddels wel al uit dat ik voor FreeNas zal gaan, heb dit jaren geleden ook gebruikt.
Ik ga dus ook voor nieuwe schijven, de huidige 8TB bruto (3x 2TB seagate barracuda en 1x 2TB WD red) gaan er preventief uit. Denk dat ik voor 3x 4TB ga. NAS zal gebruikt worden als mediaopslagtank voor kodi, back-up foto's, apple time machine, transmission en wellicht later nog wat dingen.
Als het voldoet, waarom "mag" het dan meer kosten?Trishul schreef op zondag 31 januari 2016 @ 14:51:
[...]
Kunnen jullie me hiermee helpen? Ik heb het gevoel dat ik wat betreft moederbord en cpu niet de beste keus gemaakt heb. Die combo mag best wat meer kosten.
3 x 4TB vind ik net wat te minnetjes als je 5TB wilt stockeren. Dat is op dit moment, je wil toch nog een beetje veilig zitten naar de toekomst toe?Ik ben er inmiddels wel al uit dat ik voor FreeNas zal gaan, heb dit jaren geleden ook gebruikt.
Ik ga dus ook voor nieuwe schijven, de huidige 8TB bruto (3x 2TB seagate barracuda en 1x 2TB WD red) gaan er preventief uit. Denk dat ik voor 3x 4TB ga. NAS zal gebruikt worden als mediaopslagtank voor kodi, back-up foto's, apple time machine, transmission en wellicht later nog wat dingen.
Steek het geld wat je uitspaart door gekke of dure moederborden + CPU te nemen beter in disks, bv door voor 5 x 4TB in RAIDZ te gaan (genomen dat je voor ZFS wil gaan met FreeNAS). Dan zit je met een optimaal aantal disks en heb je weer wat meer ruimte naar de toekomst toe. Media wort ook groter, dus het kan soms snel gaan. Voor dit soort vragen mbt disks en aantallen ifv ZFS ga je wel best naar Het grote ZFS topic
Aangezien je voor FreeNAS gaat veronderstel ik ook dat het je niet aan de zin ontbreekt om zelf te bouwen en te knutselen, dus dan is de keuze om voor ZFS te gaan sneller gemaakt. Je kan je altijd even inlezen in Het grote ZFS topic . Hier kan je het over de hardware hebben, daar eerder over de optimale disk aantallen en de impact daarvan.
Wat voor kast wil je, want dat bepaalt toch ook wel een stuk welke moederborden je kan nemen (formfactor).
Mja, Q zijn controller staan in IR mode...FireDrunk schreef op zondag 31 januari 2016 @ 07:43:
Uh, megacli gebruik je als je controller in iR mode draait. SAS2IRCU zou op elke IT-mode controller moeten werken
Oh wacht, het oude scriptje werkte ook al met MegaCLI??
Kort vraagje voor mezelf deze keer, over voedingen. Tot hoeveel disks voldoet een G360 met een E3 1230v5, een slokje geheugen en 2 x M1015 nog? Ik heb het idee dat het wat te kantje boordje gaat gaan als we 18 à 19 disks er aan gaan hangen. Wat is de zwaardere maar kwalitatief even goede variant van de G360 ?
Kan je me wat meer info geven over die partnummers en hoe je bij die kast kwam? Die kast ziet er op zich prima uit, maar wil wat meer garanties over dezelfde bouwkwaliteit.pimlie schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 16:21:
[...]
Ri-vier geeft aan dat dat waarschijnlijk mei wordt.
Echter de Ri-vier RV-4324 behuizing die Q gebruikt is ook bij andere partijen te verkrijgen onder hetzelfde nummer en met vergelijkbare prijs. Bijvoorbeeld de JJ-R4324 kost list price 475 euro ex ex.
[ Voor 102% gewijzigd door HyperBart op 31-01-2016 16:16 ]
Staggered spin up is an sich geen probleem aangezien het ZFS is, maar dat neemt niet weg dat je best nog wel een piek trekt bij het opzetten van de machine, of moet ik me geen zorgen daarover maken aangezien een voeding wel heel even in piekvorm over zijn wattage mag gaan?
Tnx!HyperBart schreef op zondag 31 januari 2016 @ 15:54:
[...]
Als het voldoet, waarom "mag" het dan meer kosten?![]()
[...]
3 x 4TB vind ik net wat te minnetjes als je 5TB wilt stockeren. Dat is op dit moment, je wil toch nog een beetje veilig zitten naar de toekomst toe?
Steek het geld wat je uitspaart door gekke of dure moederborden + CPU te nemen beter in disks, bv door voor 5 x 4TB in RAIDZ te gaan (genomen dat je voor ZFS wil gaan met FreeNAS). Dan zit je met een optimaal aantal disks en heb je weer wat meer ruimte naar de toekomst toe. Media wort ook groter, dus het kan soms snel gaan. Voor dit soort vragen mbt disks en aantallen ifv ZFS ga je wel best naar Het grote ZFS topic
Aangezien je voor FreeNAS gaat veronderstel ik ook dat het je niet aan de zin ontbreekt om zelf te bouwen en te knutselen, dus dan is de keuze om voor ZFS te gaan sneller gemaakt. Je kan je altijd even inlezen in Het grote ZFS topic . Hier kan je het over de hardware hebben, daar eerder over de optimale disk aantallen en de impact daarvan.
Wat voor kast wil je, want dat bepaalt toch ook wel een stuk welke moederborden je kan nemen (formfactor).
[...]
Mja, Q zijn controller staan in IR mode...
Kort vraagje voor mezelf deze keer, over voedingen. Tot hoeveel disks voldoet een G360 met een E3 1230v5, een slokje geheugen en 2 x M1015 nog? Ik heb het idee dat het wat te kantje boordje gaat gaan als we 18 à 19 disks er aan gaan hangen. Wat is de zwaardere maar kwalitatief even goede variant van de G360 ?
[...]
Kan je me wat meer info geven over die partnummers en hoe je bij die kast kwam? Die kast ziet er op zich prima uit, maar wil wat meer garanties over dezelfde bouwkwaliteit.
Ik ga inderdaad voor FreeNas icm ZFS, zelfbouwen is geen probleem, al eerder gedaan. Aan de cpu twijfel ik niet echt, die zou als ik het goed begrepen heb moeten voldoen met mijn gebruik. Ik twijfel nog wel een beetje over het moederbord, ik heb nu de goedkoopste MSI in gedachte, maar nog nooit MSI moederborden gehad, altijd gigabyte. Had wel gelezen dat MSI moederborden over het algemeen zuiniger zijn dan gigabyte, dus dat is een plus. Zal dit moederbord bv voldoen voor 24/7? Dit moederbord heeft ook maar 4x sata, ik zou eigenlijk liever 6x sata willen hebben. Ben benieuwd of iemand een betere optie kan aandragen in deze situatie en de beoogde software erop. Ben het met je eens dat het verstandiger is het geld in de disken te steken. Maar als bv. een moederbord van €60 een veel betere keuze blijkt te zijn, neem ik die. Formfactor is m-atx, kast is nog aardig hoofdpijn, het liefst heb ik een kast met de hoogte van de qnap
Tja, meer onboard SATA is natuurlijk altijd fijner, zeker als je er een NAS mee gaat bouwen. Wat vond je van de 5 disks ipv wat jij eerst wou?Trishul schreef op zondag 31 januari 2016 @ 18:17:
[...]
Ik twijfel nog wel een beetje over het moederbord, ik heb nu de goedkoopste MSI in gedachte, maar nog nooit MSI moederborden gehad, altijd gigabyte. Had wel gelezen dat MSI moederborden over het algemeen zuiniger zijn dan gigabyte, dus dat is een plus. Zal dit moederbord bv voldoen voor 24/7? Dit moederbord heeft ook maar 4x sata, ik zou eigenlijk liever 6x sata willen hebben. Ben benieuwd of iemand een betere optie kan aandragen in deze situatie en de beoogde software erop. Ben het met je eens dat het verstandiger is het geld in de disken te steken. Maar als bv. een moederbord van €60 een veel betere keuze blijkt te zijn, neem ik die. Formfactor is m-atx, kast is nog aardig hoofdpijn, het liefst heb ik een kast met de hoogte van de qnap
Als je toch geen specifieke eisen hebt voor het moederbord, waarom dan niet een van de klassiekers:
pricewatch: ASRock B85M Pro4
De blog van mux is een beetje gedateerd maar daarom niet minder relevant:
mux' blog
En als je dan met een beetje schijven aan de slag wil en dus "veroordeeld" bent tot een ATX voeding en voldoende SATA kom je heel snel uit bij het bordje hierboven.
Je/we/men zou eigenlijk eens moeten kijken wat mensen hier met gelijke CPU maar verschillende bordjes hebben gehaald qua verbruik, maar met die CPU die je nu aanhaalt is dit verbruiksgewijs nog steeds een goede keuze lijkt me.
Zo'n schijf vraagt maximaal 2A bij spin-up. Met staggered spin-up zou ik het nog wel aandurven, maar rechtstreeks 19 schijven inclusief de rest van de hardware gaat wel iets te veel zijn voor een G360. Misschien even om advies vragen in het grote Voedingen topic?HyperBart schreef op zondag 31 januari 2016 @ 16:35:
Schijven gaan naar alle waarschijnlijkheid wegens EUR/GB de bekende Seagate 4TB's zijn. Ook over de optimale configs van VDEV's en de aantallen zijn we nog niet uit. Alle meningen zijn welkom (maar die vraag komt nog in het ZFS topic)
Staggered spin up is an sich geen probleem aangezien het ZFS is, maar dat neemt niet weg dat je best nog wel een piek trekt bij het opzetten van de machine, of moet ik me geen zorgen daarover maken aangezien een voeding wel heel even in piekvorm over zijn wattage mag gaan?
5 schijven lijkt me nu overkill, de 5TB die ik nu heb groeit nauwelijks, eigenlijk de groei van de beginjaren (2011~2013) is erg afgevlakt, ik moet even inloggen in de admin portal, maar het zou me niet verbazen dat de afgelopen twee jaar er maar een paar honderd GB bijgekomen is. 5x 4TB zou dan 16TB zijn (am I correct?) wat wel een enorme bak ongebruikte capaciteit zou opleveren... Althans, ik ga dan uit van RAIDZ1?HyperBart schreef op zondag 31 januari 2016 @ 19:26:
[...]
Tja, meer onboard SATA is natuurlijk altijd fijner, zeker als je er een NAS mee gaat bouwen. Wat vond je van de 5 disks ipv wat jij eerst wou?
Als je toch geen specifieke eisen hebt voor het moederbord, waarom dan niet een van de klassiekers:
pricewatch: ASRock B85M Pro4
De blog van mux is een beetje gedateerd maar daarom niet minder relevant:
mux' blog
En als je dan met een beetje schijven aan de slag wil en dus "veroordeeld" bent tot een ATX voeding en voldoende SATA kom je heel snel uit bij het bordje hierboven.
Je/we/men zou eigenlijk eens moeten kijken wat mensen hier met gelijke CPU maar verschillende bordjes hebben gehaald qua verbruik, maar met die CPU die je nu aanhaalt is dit verbruiksgewijs nog steeds een goede keuze lijkt me.
Dat asrock moederbord ziet er ideaal uit, 6x sata, 4x ram slots, intel nic zelfs. Alleen heb ik nooit asrock gehad. Ach, misschien moet ik maar gewoon een keer iets anders proberen. Het bord heeft iig all solid caps, dat geeft me een prettig gevoel
Tja, je zou je eens wat moeten inlezen over de optimale aantallen disks in VDEV's en de large block feature van ZFS. In een van de OT topics heeft er iemand wat posts (denk Q) geplaatst wat het nu betekende om in non optimal amount of disks te gaan draaien en dan wat large blocks betekende.
Tnx, ik ga me nu nog even verder lezen in zfs (ervaring met 3x 500GB is alweer van drie jaar geleden, had toen een oude pentium 4 bak als opslagstation ingericht voor de bestanden van m'n afstudeerscriptie).HyperBart schreef op zondag 31 januari 2016 @ 19:51:
ASRock had vroeger een slechte naam, maar vandaag de dag hebben ze een reuze inhaal gemaakt. Prima no nonsense hardware en dat zie je terug in hun verbruik. Ik heb 3 van hun voorgangers gehad als ESXi cluster en heb het mini variantje van de voorganger in mijn HTPC zitten. Top dingetje.
Tja, je zou je eens wat moeten inlezen over de optimale aantallen disks in VDEV's en de large block feature van ZFS. In een van de OT topics heeft er iemand wat posts (denk Q) geplaatst wat het nu betekende om in non optimal amount of disks te gaan draaien en dan wat large blocks betekende.
Ook meteen de knoop doorhakken welk merk en type hdd ik koop.
Het grote zuinige server topic
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
Zuinige ESXi Server
Als hardware wil ik ruime tijd vooruit kunnen waarbij ik aan de volgende onderdelen zit te denken:
- (1x) Supermicro X11SSL-CF
- (1x) Intel Xeon E3-1230 v5 Boxed
- (1x) Crucial CT16G4WFD8213 (1x16GB zodat ik later kan uitbreiden indien nodig)
- (8x) WD Blue WD60EZRZ 6TB (8x in RAIDZ2)
- (1x) Samsung 850 EVO 250GB (OS)
- (2x) Seagate Spinpoint M9T 2,5” 1,5TB (1x download, 1x UniFi Video (UniFi® NVR))
De keuze voor de Supermicro X11SSL-CF is mede vanwege de onboard LSI 3008 SAS3 en de prijs (rond de €320 in Duitse webshops). Hiermee heb ik genoeg aansluitingen voor wat ik wil.
Ik wil de volgende dingen kunnen doen:
- NAS
- Domoticz
- Sabnzbd
- Couchpotato
- Sonarr
- Sickbeard
- Plex media server
- OwnCloud
- UniFi Video (UniFi® NVR) voor max 4 camera’s
Domoticz en UniFi Video (UniFi® NVR) zullen 24/7 draaien. Het liefst zou ik FreeBSD willen gebruiken voor mijn NAS. Domoticz kan prima op een Raspberry Pi maar als er toch een systeem 24/7 aanstaat kan ik het net zo goed hierbij draaien. Scheelt weer wat qua verbruik.
Het enige waar ik nog niet over uit ben is hoe ik de NAS ga indelen, waarbij ik twijfel tussen een aantal opties.
Optie 1
Alles installeren op Ubuntu Server 14.04.3 LTS (of even wachten op de 15.04 LTS) UniFi Video is er niet voor FreeBSD vandaar de keuze hier voor Ubuntu.
Voordeel: één systeem
Nadeel: alles bij elkaar, lastiger te onderhouden?
Optie 2
Bovenstaand systeem gebruiken voor de NAS en een tweede (Socket 1151 met Pentium G4400) voor Domoticz en UniFi Video (UniFi® NVR)
Voordeel: gescheiden systeem
Nadeel: tweede systeem nodig
Optie 3
Bovenstaand systeem met ESXi en alles virtualiseren in hun eigen omgeving, hiervoor eventueel een extra SSD plaatsen voor RAID1.
- NAS, OwnCloud, Plex media server (LSI 3008 SAS3)
- Domoticz
- Sabnzbd, Couchpotato, Sonarr, Sickbeard
Voordeel: alles gescheiden draaien, makkelijker snapshots maken bij aanpassingen en eventueel makkelijker terugrol image
Nadeel: "lastiger" te configureren
Ik weet dat er voor en tegenstanders zijn van virtualisatie, ik heb hier alleen ervaring mee met VMware workstation, nog niet met ESXi. Ik vraag mij af wat ik nu het beste kan doen, ergens vind ik het zonde om twee systemen aan te schaffen als ik het er met één ook af kan.
Kunnen jullie mij helpen hier advies in te geven?
Megacli ondersteunt maar een beperkt aantal controllers, SAS2IRCU ondersteuning is gebaseerd op de gebruikte LSI chip ongeacht IR of IT mode.FireDrunk schreef op zondag 31 januari 2016 @ 07:43:
Uh, megacli gebruik je als je controller in iR mode draait. SAS2IRCU zou op elke IT-mode controller moeten werken
Weet niet meer hoe ik die kast heb gevonden, maar heb direct contact met de distributeur in Duitsland. Bouwkwaliteit had ik ook vragen over maar het is me nog niet gelukt om een case op zicht te krijgen, had wel een uitnodiging voor een beurs in Duitsland maar dat was toch iets te ver.HyperBart schreef op zondag 31 januari 2016 @ 15:54:
[...]Kan je me wat meer info geven over die partnummers en hoe je bij die kast kwam? Die kast ziet er op zich prima uit, maar wil wat meer garanties over dezelfde bouwkwaliteit.
Heb zelf nu een SC836 op de kop getikt maar die dubbele 800watt voeding maakt deze case erg inefficiënt, mijn oude build met BeQuiet 300watt voeding verbruikte ~60 watt idle en nu gebruikt hij ~95watt idle. Tevens vind ik hem toch wel iets te veel lawaai maken, dus ben zelf ook weer op zoek.
* FireDrunk woont in Arnhem, op 20KM van de duitse grens
Als mensen mij sponsoren wil ik er wel naar toe mits het niet te ver is
Even niets...
Even niets...
MwoahFireDrunk schreef op maandag 01 februari 2016 @ 11:30:
6 uurtjes rijden.. Dat is inderdaad wat stevig
Vanaf Arnhem zo'n 564 km vlgs G-mapsHyperBart schreef op maandag 01 februari 2016 @ 11:34:
[...]
Mwoahhoeveel kilometer is het, dat is een belangrijkere vraag
Ik wil m'n DS211 vervangen door een zuinig DIY apparaat. Mijn eerste optie is een N3150 bord, waarschijnlijk van Asrock met DC jack. In principe ga ik xpenology draaien vanaf een USB stick, máár:
Na het lezen van diverse server topics lijkt het me ook interessant om ESXi te kunnen draaien. Het biedt toch meer mogelijkheden dan alleen DSM. Nu is mijn vraag: is het mogelijk om met een pricewatch: ASRock N3150DC-ITX draaiend op ESXi een tweetal harde schijven direct aan een VM te koppelen zodat xpenology als het ware het volledige beheer heeft over de twee schijven en dus een RAID volume kan creëren? Mocht er een schijf sneuvelen kan ik 'm namelijk eenvoudig vervangen waarna DSM het volume kan rebuilden, en ik zou indien dit mogelijk is een 3e disk toe kunnen voegen.
Van SlinkingAnt hoorde ik al iets over RDM. Is dit een oplossing voor mij?
Verwijderd
Dat gezegd, het kan ook zijn dat het verder prima werkt, misschien iets langzamer of dat sommige functies zoals spindown/SMART/APM/AAM/TRIM niet meer werken. Anderen kunnen hier wellicht meer over vertellen.
Dan lijkt het me een goed plan om xpenology gewoon bare te draaien. Een ZFS oplossing met virtualisatie is leuk, maar is echt een stuk duurder in aanschaf als je ook ECC wilt. Door alle verhalen en adviezen hier zou ik het niet aandurven zonder ECC.Verwijderd schreef op maandag 01 februari 2016 @ 18:06:
Deze processorchip heeft géén vt-d instructie ....
..
..
Dat gezegd, het kan ook zijn dat het verder prima werkt, misschien iets langzamer of dat sommige functies zoals spindown/SMART/APM/AAM/TRIM niet meer werken. Anderen kunnen hier wellicht meer over vertellen.
Spindown en SMART werken. De anderen heb ik nooit echt op gelet toen ik nog ESXi draaide.Verwijderd schreef op maandag 01 februari 2016 @ 18:06:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Celeron G1840 Boxed | € 35,95 | € 35,95 |
1 | Supermicro X10SL7-F | € 268,95 | € 268,95 |
1 | Icy Dock FatCage MB153SP-B | € 64,90 | € 64,90 |
1 | Kingston ValueRAM KVR16E11K4/32 | € 220,50 | € 220,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 590,30 |
Het Supermicro moederbord is een stuk duurder dan veel consumenten borden. Maar als je de prijs van een aparte controller mee neemt en een aantal niet consumenten features (IPMI, Internal USB) mee waardeerd dan kost het helemaal niet zo veel. Ik had ook een aantal reviews gelezen die erg positief waren over dit bord, echter de SAS controller chip wordt ontzettend heet (niet aan te raken) wat wel beetje bijzonder is in mijn ogen. Had dit in andere reviews ook gelezen.
Omdat ik tijdens het verder inlezen in ZFS en FreeNAS toch veel opmnerkingen heb gelezen over voldoende geheugen ben ik maar meteen voor 32 GB gegaan. Belangrijkste reden was dat ik hoop dat deze setup een tijd mee gaat en mogelijk nog een nieuwe grotere generatie HDs krijgt. Om de TB en RAM verhouding ook dan nog op orde te hebben en het probleem te voorkomen dat misschien dan dit geheugen weer minder makkelijk en goedkoop te krijgen is...
Na installatie gaf FreeNAS een warning dat de Firmware van mijn LSI controller niet compatible was met de laatste FreeNAS versie en dat een upgrade werd aanbevolen. Na wat rondzoeken maar direct gedaan voordat ik ZFS in gebruik heb genomen. Waren mensen die daarna problemen hadden met hun ZFS Pool.
Ik wil nog gebruik maken van LACP maar kan mijn SmartSwitch niet vinden dus die moet ik nog even zoeken.
Public Publieke map | ||
![]() | ![]() |
50° Celsius is prima voor zo'n chipje, maar dat is toch best heet voor je handen.
Kijk anders eens in IPMI bij je moederbord chipset temperatuur, dan kan je de 2 chipjes vergelijken.
Even niets...
Idd, check mbv je iKVM wat de temp's zijn, Supermicro gaat er natuurlijk vanuit dat je een servergrade bord ook in een server grade kast steekt en dus voldoende luchtverplaatsing hebt.FireDrunk schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 07:19:
Niet aan te raken als in, je brand direct je hand/vinger?, of, je kan maximaal 1 seconde vasthouden?
50° Celsius is prima voor zo'n chipje, maar dat is toch best heet voor je handen.
Kijk anders eens in IPMI bij je moederbord chipset temperatuur, dan kan je de 2 chipjes vergelijken.
Nu weet ik dat het setje M1015 dat in mijn X9SCM-F steekt ook 'lekker' warm wordt, een wel gemikte 120/140mm low rpm fan bood soelaas en is ook in jouw geval een optie die helpt.
Yep SAS controllers kunnen behoorlijk warm worden.Pantagruel schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 10:44:
Supermicro gaat er natuurlijk vanuit dat je een servergrade bord ook in een server grade kast steekt en dus voldoende luchtverplaatsing hebt.
Heb mijn controllers altijd in een tunnel geplaatst, door van stevig plastic (karton kan ook) een soort dummy PCI(e) kaartje te maken, en die naast de controller te zetten, en soort restrictie schotten boven en onder het koellichaam en de gehele bovenkant op het dummy kaart af te plakken, en door in het slotplaatje van de controller flinke gaten te frezen (boren kan natuurlijk ook), en vast te zetten met kleine Ty-rap's, en zo een goede airflow over het koellichaam te forceren.
Cyspoz een fan zoals deze kan trouwens een goede oplossing zijn voor jouw onboard controller.
[ Voor 8% gewijzigd door player-x op 02-02-2016 11:59 ]
[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
http://www.moddiy.com/pro...n-Solution-%28PCI%29.html
http://www.moddiy.com/pro...-Expansion-Slot-Fans.html
http://www.moddiy.com/pro...-Expansion-Slot-Fans.html
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Zeer mooie oplossingen, maar kosten wel geld, en hebben weer extra fans, mijn oplossing is gratis, en heeft daar naast geen onderdelen die kunnen slijten, en werkt perfect, bv mijn oude heethoofd, de Promise SuperTrak SX8300, koelde af van niet langer dan 1sec aan te raken naar lauw warm.Leo1010 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 12:23:
Tip om pci(-e) kaartjes wat koeler te houden
Ik ben niet helemaal mee met je verhaal. Welke tunnel of container, hoe zag dat er dan ongeveer uit? Had je dan een fan die in die tunnel blies of? Hoe creeer jij airflow dan?player-x schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 11:47:
[...]
Yep SAS controllers kunnen behoorlijk warm worden.
Heb mijn controllers altijd in een tunnel geplaatst, door van stevig plastic (karton kan ook) een soort dummy PCI(e) kaartje te maken, en die naast de controller te zetten, en soort restrictie schotten boven en onder het koellichaam en de gehele bovenkant op het dummy kaart af te plakken, en door in het slotplaatje van de controller flinke gaten te frezen (boren kan natuurlijk ook), en vast te zetten met kleine Ty-rap's, en zo een goede airflow over het koellichaam te forceren.
Cyspoz een fan zoals deze kan trouwens een goede oplossing zijn voor jouw onboard controller.
Dat geld kosten valt wel mee, twee van de drie gelinkte producten hebben een negatieve prijsplayer-x schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 15:47:
[...]
Zeer mooie oplossingen, maar kosten wel geld, en hebben weer extra fans, mijn oplossing is gratis, en heeft daar naast geen onderdelen die kunnen slijten, en werkt perfect, bv mijn oude heethoofd, de Promise SuperTrak SX8300, koelde af van niet langer dan 1sec aan te raken naar lauw warm.
Gewoon een plaatje zacht plastic wat ik uit de deksel van een (diepvries)bewaar container heb gezaagd.HyperBart schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 16:21:
Welke tunnel of container, hoe zag dat er dan ongeveer uit?
Ziet er ongeveer zo uit:

Kan geen foto maken, want dan moet ik mijn server uit zetten.
Nee, gebruikte gewoon de lucht die in de kast wordt geblazen, vandaar dat ik ook gaten in het slot plaatje heb gemaakt.Had je dan een fan die in die tunnel blies of? Hoe creeer jij airflow dan?
Als jij zegt dat 50°C ok is dan zal het wel snor zitten. Lijkt mij persoonlijk erg warm. Er is een redelijke airflow in de kast en volgens de IPMI is het warmste onderdeel 52°C.FireDrunk schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 07:19:
Niet aan te raken als in, je brand direct je hand/vinger?, of, je kan maximaal 1 seconde vasthouden?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| CPU Temp Normal 39 degrees C System Temp Normal 47 degrees C Peripheral Temp Normal 44 degrees C PCH Temp Normal 52 degrees C VRM Temp Normal 40 degrees C DIMMA1 Temp Normal 34 degrees C DIMMA2 Temp Normal 33 degrees C DIMMB1 Temp Normal 33 degrees C DIMMB2 Temp Normal 32 degrees C |
Zit alleen nog met één SMART error voor een ST3000DM001-1CH166. Weet niet zo goed wat ik daarmee moet.
1
| Device: /dev/da7 [SAT], Failed SMART usage Attribute: 184 End-to-End_Error. |
Ik heb dit topic al doorzocht, maar kan nog niet echt vinden wat ik zoek. Mijn NAS hoeft naast de data-opslag niet veel te doen, een laag energieverbruik is dus belangrijker dan rekenkracht.
Wie kan mij wat pointers geven voor een build met de volgende eisen/wensen:
- 4 3,5" HDDs (heb er al 4 van 2 TB liggen uit vorige NAS die ik wil gebruiken)
- Evt 1 2,5" SSD voor OS en ZFS cache
- Ondersteuning voor ECC geheugen
- Te gebruiken voor: backups, centrale opslag van documenten en media, centrale opslag van VM images en VM disks
Ben benieuwd waar jullie mee komen
Verwijderd
Optie 4.Underground75 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 01:19:
Aangezien mijn huidige opslag te klein wordt is het tijd voor een NAS. Na veel lezen en nadenken en de volgende topics doorgespit te hebben heb ik al wel in mijn hoofd wat ik wil.
Het grote zuinige server topic
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
Zuinige ESXi Server
Als hardware wil ik ruime tijd vooruit kunnen waarbij ik aan de volgende onderdelen zit te denken:
- (1x) Supermicro X11SSL-CF
- (1x) Intel Xeon E3-1230 v5 Boxed
- (1x) Crucial CT16G4WFD8213 (1x16GB zodat ik later kan uitbreiden indien nodig)
- (8x) WD Blue WD60EZRZ 6TB (8x in RAIDZ2)
- (1x) Samsung 850 EVO 250GB (OS)
- (2x) Seagate Spinpoint M9T 2,5” 1,5TB (1x download, 1x UniFi Video (UniFi® NVR))
De keuze voor de Supermicro X11SSL-CF is mede vanwege de onboard LSI 3008 SAS3 en de prijs (rond de €320 in Duitse webshops). Hiermee heb ik genoeg aansluitingen voor wat ik wil.
Ik wil de volgende dingen kunnen doen:
- NAS
- Domoticz
- Sabnzbd
- Couchpotato
- Sonarr
- Sickbeard
- Plex media server
- OwnCloud
Domoticz en UniFi Video (UniFi® NVR) zullen 24/7 draaien. Het liefst zou ik FreeBSD willen gebruiken voor mijn NAS. Domoticz kan prima op een Raspberry Pi maar als er toch een systeem 24/7 aanstaat kan ik het net zo goed hierbij draaien. Scheelt weer wat qua verbruik.
Het enige waar ik nog niet over uit ben is hoe ik de NAS ga indelen, waarbij ik twijfel tussen een aantal opties.
Optie 1
Alles installeren op Ubuntu Server 14.04.3 LTS (of even wachten op de 15.04 LTS) UniFi Video is er niet voor FreeBSD vandaar de keuze hier voor Ubuntu.
Voordeel: één systeem
Nadeel: alles bij elkaar, lastiger te onderhouden?
Optie 2
Bovenstaand systeem gebruiken voor de NAS en een tweede (Socket 1151 met Pentium G4400) voor Domoticz en UniFi Video (UniFi® NVR)
Voordeel: gescheiden systeem
Nadeel: tweede systeem nodig
Optie 3
Bovenstaand systeem met ESXi en alles virtualiseren in hun eigen omgeving, hiervoor eventueel een extra SSD plaatsen voor RAID1.
- NAS, OwnCloud, Plex media server (LSI 3008 SAS3)
- Domoticz
- Sabnzbd, Couchpotato, Sonarr, Sickbeard
Voordeel: alles gescheiden draaien, makkelijker snapshots maken bij aanpassingen en eventueel makkelijker terugrol image
Nadeel: "lastiger" te configureren
Ik weet dat er voor en tegenstanders zijn van virtualisatie, ik heb hier alleen ervaring mee met VMware workstation, nog niet met ESXi. Ik vraag mij af wat ik nu het beste kan doen, ergens vind ik het zonde om twee systemen aan te schaffen als ik het er met één ook af kan.
Kunnen jullie mij helpen hier advies in te geven?

Ik ga niet linken; maar er is hier en op freenas.org genoeg info te vinden.
pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
Optie 5, Unraid.
Alle genoemde apps zijn beschikbaar als Dockers en als er 1 niet werkt kan er altijd nog een VM naast.
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Freenas is mooi maar niet wat ik zoek.imdos schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 20:40:
[...]
Optie 4.![]()
FreeNAS (Is FreeBSD maar dan ietsjes gebruiksvriendelijker en gewoon ZFS) + diverse plugins in eigen jails of zelf installeren in 1 eigen jail + 1x virtualbox met een Linux naar keuze.
Ik ga niet linken; maar er is hier en op freenas.org genoeg info te vinden.
Unraid kende ik nog niet. Ziet er interessant uit. Dit weekend maar eens uitproberen. Bedankt voor de tip!Leo1010 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 21:13:
[...]
Optie 5, Unraid.
Alle genoemde apps zijn beschikbaar als Dockers en als er 1 niet werkt kan er altijd nog een VM naast.
Verwijderd
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Verwijderd
Een community manager zou handig zijn in sommige gevallen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Verwijderd
jacovn schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 07:26:
Unraid wordt gemaakt door een $sshole en je moet er voor betalen met 8 Hdd's.. (Persoonlijk slechte ervaring met de ontwikkelaar gehad)
Besteed je de nodige tijd en moeite aan het schrijven van software, zet je je geheel belangeloos in en geef je die software gratis weg, krijg je dit soort opmerkingen naar je hoofd. En mensen zich dan maar afvragen waar dat grote tekort aan menskracht in de open source wereld vandaan komt...Tsurany schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 08:25:
Volgens mij hebben vrijwel al die opensource ontwikkelaars een lichte afwijking in hun communicatievermogen
Een community manager zou handig zijn in sommige gevallen.

Het is niet zo dat ik FreeNAS niks vind, meer dat ik niet zo in plugins geloof omdat je dan weer zit te wachten op updates. Voor het gevoel zou ik het liever direct op het OS willen installeren, iets wat ook wel bij FreeNAS kan maar ik ben bang dat je dan weer zit met updates van FreeNAS zelf met het risico dat de rest niet lekker loopt na een update, vandaar de keuze voor FreeBSD.Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 22:40:
Je zegt dat je het liefste FreeBSD wilt gebruiken voor je NAS. Kun je aangeven waarom FreeNAS dan niet een goede kandidaat zou zijn? Geldt dit ook voor andere derivatives? Waar val je precies over? Voor een NAS zou ik eerder een BSD derivative aanraden dan vanilla FreeBSD, om vele redenen. Maar misschien dat je iets specifieker kunt zijn over je wensen, zodat we ook iets gerichter kunnen meedenken.
Mijn vraag is dus niet zo zeer welk OS ik het beste kan gebruiken maar meer wat ik het beste met mijn opstelling kan doen.
1. Alles op één systeem onder één OS
2. Gescheiden systemen, één voor NAS en één voor de andere taken
3. Alles gescheiden op één systeem onder ESXi
Mijn NAS hoeft niet 24/7 te draaien, Domoticz en UniFi Video draaien wel 24/7, downloads draaien ook niet 24/7. Ik neig erg naar een aparte NAS, Domoticz, Unifi Video, Downloads (sabnzbd, couchpotato, etc.) meer omdat ik voor mijn gevoel er dan meer controle over heb, in dat geval valt optie 1 af.
Bij optie 2 zou ik dan de NAS gescheiden willen houden van de rest. Dit resulteert in twee systemen waarbij een Pentium ruim voldoende zou zijn voor de NAS en zou ik voor het andere systeem bijvoorbeeld een J1900 of iets kunnen nemen. Unifi Video heeft een DVR op basis van een D2550 met 4GB RAM, dus een J1900 zou dit prima kunnen. Nadeel van 2 systemen vind ik dat ik extra hardware nodig heb, een extra systeemkast enz.
Bij gescheiden OSen zou FreeNAS een goede optie zijn.
Bij optie 3 zou ik alles los kunnen doen door gebruik van de volgende VM's:
- 1 - NAS
- 2 - Domoticz
- 3 - Sabnzbd - Couchpotato - Sonarr - Sickbeard - Plex media server
- 4 - OwnCloud
- 5 - UniFi Video (UniFi® NVR) voor max 4 camera’s
Ik hoop dat mijn vraag nu wat duidelijker is.
Daarvoor zijn Jails uitgevonden. Plugins zijn niets meer dan alvast geconfigureerde jails. Die kan je ook zelf inregelen en up to date houden.Underground75 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 12:44:
[...]
Het is niet zo dat ik FreeNAS niks vind, meer dat ik niet zo in plugins geloof omdat je dan weer zit te wachten op updates. Voor het gevoel zou ik het liever direct op het OS willen installeren, iets wat ook wel bij FreeNAS kan maar ik ben bang dat je dan weer zit met updates van FreeNAS zelf met het risico dat de rest niet lekker loopt na een update, vandaar de keuze voor FreeBSD.
Dus omdat iemand aan open source software werkt mag je geen kritiek hebben op hem? Dat is het gene dat mij echt stoort. Zodra iemand iets gratis doet mag je eigenlijk geen enkel commentaar hebben. En daar kan ik mij niet in vinden, iemand die gratis werk levert heeft daarmee niet het recht om een lompe hork te zijn. Je hebt je nog steeds fatsoenlijk te gedragen.Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 12:19:
Besteed je de nodige tijd en moeite aan het schrijven van software, zet je je geheel belangeloos in en geef je die software gratis weg, krijg je dit soort opmerkingen naar je hoofd. En mensen zich dan maar afvragen waar dat grote tekort aan menskracht in de open source wereld vandaan komt...
[ Voor 37% gewijzigd door Tsurany op 05-02-2016 12:50 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dat is gewoon de reinste lariekoek en absoluut onterechte, vervelende kritiek die nergens op slaat...
Dat is net zoiets als zeggen dat alle IT-ers Aspergers hebben...
Even niets...
Tja als hij mij mailed dat iets niet kan omdat hij me verdenkt van over zijn rug geld te verdienen houdt het respect bij mij snel op.Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 12:19:
[...]
Besteed je de nodige tijd en moeite aan het schrijven van software, zet je je geheel belangeloos in en geef je die software gratis weg, krijg je dit soort opmerkingen naar je hoofd. En mensen zich dan maar afvragen waar dat grote tekort aan menskracht in de open source wereld vandaan komt...
Ik had 3 keys gekocht en dan krijg je korting, wilde ze verkopen voor de prijs van de usb stick waar ze opstonden, en de vraag was of de licenties van naam overgezet konden worden, iets wat vaker gedaan werd. Nou dat wilde meneer niet aan meewerken.
Draai nu op freebsd, 10x de snelheid van unraid met die brakke cache drive en 4 gb geheugen limiet.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Verwijderd
Mensen betichten van het hebben van een afwijking is geen kritiek hebben, dat is gewoon een verschrikkelijk lompe opmerking die kant noch wal raakt.Tsurany schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 12:48:
[...]
Dus omdat iemand aan open source software werkt mag je geen kritiek hebben op hem?
Helemaal mee eens, maar wat mij betreft geldt dat dus ook voor gebruikers. Begin bij jezelf zou ik zeggen.Tsurany schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 12:48:
[...]
iemand die gratis werk levert heeft daarmee niet het recht om een lompe hork te zijn. Je hebt je nog steeds fatsoenlijk te gedragen.
Eens, maar er is ook een verschil tussen een ontwikkelaar aanspreken op vreemd gedrag en iedereen die het maar horen wil adviseren software niet te gebruiken omdat de ontwikkelaar een eikel zou zijn. Dan ben je die ontwikkelaar gewoon door het slijk aan het halen, en dan ontbreekt ook nog eens iedere vorm van onderbouwing...FireDrunk schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 13:06:
Er is een verschil tussen een individu aanspreken op vreemd gedrag, en "vrijwel al die opensource ontwikkelaars" over 1 kam scheren.
Die opmerking is in dit topic ook al eens voorbij gekomen inderdaad.FireDrunk schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 13:06:
Dat is net zoiets als zeggen dat alle IT-ers Aspergers hebben...

Wie daar gelijk heeft kan ik niet beoordelen zonder beide kanten van het verhaal te horen, maar na een negatieve ervaring kan ik best begrijpen dat je liever iets anders gebruikt. Maar om die ontwikkelaar dan te pas en te onpas door het slijk te gaan halen slaat nergens op, en is bovendien behoorlijk kinderachtig. Houd het dan gewoon bij de technische kant van het verhaal en laat de onnodige persoonlijke aanval lekker achterwege.jacovn schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 13:09:
[...]
Tja als hij mij mailed dat iets niet kan omdat hij me verdenkt van over zijn rug geld te verdienen houdt het respect bij mij snel op.
Ik had 3 keys gekocht en dan krijg je korting, wilde ze verkopen voor de prijs van de usb stick waar ze opstonden, en de vraag was of de licenties van naam overgezet konden worden, iets wat vaker gedaan werd. Nou dat wilde meneer niet aan meewerken.
Draai nu op freebsd, 10x de snelheid van unraid met die brakke cache drive en 4 gb geheugen limiet.
Name: Hades 2.0 – 30TB NAS
Case: Lian Li PC-Q26B
Motherboard: Arock E3C222D4I-14S
Processor: Intel Pentium G3220
RAM: Kingston KVR16LE11/L8
Power supply: Seasonic G450
Disks: WD WD30EZRX (10x)
Backplanes: Lian Li BP2SATA (5x)
SSD: SanDisk mSATA 16GB (in 2.5” adapter)
Cables: MiniSAS cables (3x)
Cables: Custom power cables

De nas wordt puur gebruikt voor opslag van films/series en voor het opslaan van back-ups. Als niemand kijkt en er worden geen back-ups gemaakt gaat de nas gewoon uit.
Ik heb regelmatig overwogen om het geheugen uit te breiden naar 32GB, maar in mijn situatie heeft het geen meerwaarde. Ook in het gebruik van l2arc en zil devices zie ik geen toegevoegde waarde voor mijn situatie.
Enige kritiekpunt op mijn build: de fans zijn niet pwm gestuurd en blazen dus altijd voluit en verbruiken relatief veel stroom. Ik wil deze graag nog een keer vervangen voor Noctua fans, maar de prijs houdt me een beetje tegen.
Ik denk ik meld het even, misschien heeft er iemand iets aan voor een soortgelijke build.
[ Voor 3% gewijzigd door GioStyle op 05-02-2016 13:53 ]
Het delen van een negatieve ervaring met het aanleveren van feedback of een vraag richting de ontwikkelaar is een persoonlijke aanval? En het is te pas en te onpas wanneer er discussie ontstaat over voors en tegens van het gebruik van software van deze ontwikkelaar? Volgens mij reageer je nogal overtrokken.Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 13:46:
[...]
Wie daar gelijk heeft kan ik niet beoordelen zonder beide kanten van het verhaal te horen, maar na een negatieve ervaring kan ik best begrijpen dat je liever iets anders gebruikt. Maar om die ontwikkelaar dan te pas en te onpas door het slijk te gaan halen slaat nergens op, en is bovendien behoorlijk kinderachtig. Houd het dan gewoon bij de technische kant van het verhaal en laat de onnodige persoonlijke aanval lekker achterwege.
Er zijn meerdere oplossingen die gratis zijn en betere support hebben. Beter daar een poging mee te doen dan met unraid te lijden..
Maar tsurany had het over "Vrijwel al die open source ontwikkelaars". Dat gaat mij (ook) te ver.
Dat is gewoon hateful bashen...
Even niets...
Ach je kan ook overdrijven. Het is niet alsof ik het een stel psychopaten noem. Ik merk wel dat de meesten wat moeite hebben met communicatie, zeker bij de wat grotere projecten.FireDrunk schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 14:39:
Zoals ik al zei: 1 ontwikkelaar afkraken omdat het een hork is, kan ik prima begrijpen.
Maar tsurany had het over "Vrijwel al die open source ontwikkelaars". Dat gaat mij (ook) te ver.
Dat is gewoon hateful bashen...
Even niets...
Ik heb verder nog niets van jou kant gehoord wat aangeeft dat het geen degelijk product is? Ik heb er in ieder geval geen enkel probleem mee.jacovn schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 14:33:
Er zijn meerdere oplossingen die gratis zijn en betere support hebben. Beter daar een poging mee te doen dan met unraid te lijden..
[ Voor 6% gewijzigd door Shamalamadindon op 05-02-2016 15:11 ]
Ik gok dat dit al te groot is? pricewatch: Antec One
Even niets...
Ik heb alleen ervaring met de 32 bit 4.x releases.Leo1010 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 15:10:
[...]
Ik heb verder nog niets van jou kant gehoord wat aangeeft dat het geen degelijk product is? Ik heb er in ieder geval geen enkel probleem mee.
- Geen constante overdracht snelheid naar cache drive, van 110MB/sec in de piek tot 2 Mb/sec op andere momenten.
- bitrot of hoe je het ook noemt, corrupte files zonder dat het os/bestand systeem het door had. Niet te herstellen.
- single parity
Misschien makkelijk als je even uitlegt waarom?Jay-v schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 15:21:
Ik ben opzoek naar een zo klein mogelijke case waar een 5in3 dock in past. De pricewatch is niet echt hoopvol en mijn Google fu laat me in de steek. Heeft iemand een goede tip?
Dit is het kleinste wat ik gevonden heb.
Prijstechnisch komt een Silverstone DS380 beter uit.
We zitten inmiddels op 6.1.7, dual parity komt binnen een maand of 2 in versie 6.2, overdracht snelheid heb ik geen problemen mee en (merkbare) bitrot geloof ik niet echt in.jacovn schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 15:33:
Ik heb alleen ervaring met de 32 bit 4.x releases.
- Geen constante overdracht snelheid naar cache drive, van 110MB/sec in de piek tot 2 Mb/sec op andere momenten.
- bitrot of hoe je het ook noemt, corrupte files zonder dat het os/bestand systeem het door had. Niet te herstellen.
- single parity
Omdat ik zo'n 5in3 case beschikbaar heb en ik de gehele nas op een klein plekje kwijt moet. Ik wil dus geen grote tower.Leo1010 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 15:38:
Misschien makkelijk als je even uitlegt waarom?
Prijstechnisch komt een Silverstone DS380 beter uit.
Kleiner dan dat Ebay geval ga je het niet vinden denk ik. Of er moet ergens een of ander exotisch geval zijn wat de power supply voorin plaatst en helemaal geen hdd cage heeft.Jay-v schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 15:40:
[...]
Omdat ik zo'n 5in3 case beschikbaar heb en ik de gehele nas op een klein plekje kwijt moet. Ik wil dus geen grote tower.
Ben er nog niet uit welke disken ik ga gebruiken. Seagate is goedkoop, maar denk uiteindelijk toch dat ik voor HGST Ultrastar He10 ga zodra ze uit zijn. Lees een hoop problemen en veel uitval bij de Seagate disken.
1 | Supermicro X10SDV-TLN4F | € 1.043,- | € 1.043,- |
1 | Lian Li PC-Q26B Zwart | € 185,- | € 185,- |
2 | Samsung M391A2K43BB1 | € 106,- | € 212,- |
1 | Cooler Master V Series V550 - 80+ Gold | € 92,- | € 92,- |
1 | Samsung 950 Pro 512GB | € 317,95 | € 317,95 |
4 | Lian Li 2x-Hot-Swap-Backplate | € 11,31 | € 45,24 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.895,19 |
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Hmm, ik heb me een tijdje geleden ingelezen op ZFS toen we het gingen gebruiken voor de opslaglaag van een virtualisatie-oplossing. Dat zijn natuurlijk allemaal wat zwaardere servers met degelijke serverhardware en dus ECC. Ergens is dus bij mij blijven hangen dat ZFS hier vanuit gaat voor een goede werking, of dat het in ieder geval zwaar aanbevolen was. Nu ik dit opnieuw ben gaan uitzoeken, vond ik o.a. dit:Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 18:23:
Je kunt het heel goedkoop en zuinig houden door een J1900/N3150-setup te kiezen, maar die heeft geen ondersteuning voor ECC. Als je dat wel wilt, wordt je setup ongeveer dubbel zo duur. Dus dat kun je in overweging nemen.
http://jrs-s.net/2015/02/...n-ecc-ram-kill-your-data/
Op basis darvan lijkt het niet eens een gek idee om een ZFS based NAS zonder ECC geheugen te bouwen. Zonder de ECC eis is het zoals je al zegt veel makkelijker om geschikte hardware te vinden.
De J1900/N3150 CPUs zijn interessant, maar zijn hier ook bordjes met bijvoorbeeld 6 SATA poorten voor? Ik vind in de Pricewatch wel met 4, maar dan heb ik de 4 data disks en zit alles al vol, dat vind ik toch niet zo'n prettig idee. Zoals gezegd kijk ik nog of ik een SSD wil bijplaatsen voor cache en OS en dat gaat me dus ook al een poort kosten.
Verwijderd
Qua bordjes kun je denken aan SuperMicro X10SBA - die heeft 6x SATA en heeft een J1900. Maar die is wel vrij prijzig. Je zegt dat je al 4x 2TB hebt. Ik zou zelf overwegen om 6TB+ schijven te kopen. Begin je met twee in mirror en later uitbreiden naar 4 in RAID-Z. Dat kan zonder dataverlies. Zo ben je superzuinig uit en omdat je geld naar hardware met goede prijs/kwaliteit gaat, heb je echt waar voor je geld. Best zonde als je een superduur systeem neemt alleen voor 4x 2TB schijfjes. Je huidige schijven kun je eventueel nog wel in spindown gebruiken als archief/backup. Eventueel op hetzelfde systeem. Bedenk dat je ook met USB3 schijven kunt aansluiten. Of je koopt een zuinige controller zoals deze: http://www.delock.com/produkte/G_89384/merkmale.html. Dit is een AHCI controller voor iets van 100 euro en dus 10 euro per poort. Zeer zuinig en wordt overal door ondersteund - geen aparte drivers nodig.
Ja, detectie vind ik eigenlijk al voldoende. De bedoeling is om over een tijdje een tweede NAS te plaatsen op kantoor en daar een offsite backup van thuis en omgekeerd heen te sturen.Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 23:14:
Er zijn veel mensen die een ZFS NAS hebben zonder ECC; vooral thuisgebruikers kunnen vaak prima zonder ECC als ze genoeg hebben aan de mogelijkheden van error detectie ipv correctie. Zie voor details de discussie hieromtrent: ECC geheugen voor zelfbouw ZFS NAS?.
Tja, 2 6 TB disks in mirror voldoen ook prima wat opslagruimte betreft. Het bekijken van nieuwe disks en prijzen gaat dan ook maar op de lijst. De meerprijs van een Supermicro bord vind ik niet gerechtvaardigd enkel om meer SATA poorten te hebben, dan is een controller nog een betere optie. Nu investeren in nieuwe disks vind ik nog wel de moeite, 2 disks maken de boel natuurlijk ook weer wat zuiniger dan de 4 oudere disks.Qua bordjes kun je denken aan SuperMicro X10SBA - die heeft 6x SATA en heeft een J1900. Maar die is wel vrij prijzig. Je zegt dat je al 4x 2TB hebt. Ik zou zelf overwegen om 6TB+ schijven te kopen. Begin je met twee in mirror en later uitbreiden naar 4 in RAID-Z. Dat kan zonder dataverlies. Zo ben je superzuinig uit en omdat je geld naar hardware met goede prijs/kwaliteit gaat, heb je echt waar voor je geld. Best zonde als je een superduur systeem neemt alleen voor 4x 2TB schijfjes. Je huidige schijven kun je eventueel nog wel in spindown gebruiken als archief/backup. Eventueel op hetzelfde systeem. Bedenk dat je ook met USB3 schijven kunt aansluiten. Of je koopt een zuinige controller zoals deze: http://www.delock.com/produkte/G_89384/merkmale.html. Dit is een AHCI controller voor iets van 100 euro en dus 10 euro per poort. Zeer zuinig en wordt overal door ondersteund - geen aparte drivers nodig.
Verwijderd
Tnx, en hoe zit het dan met bv een asrock b85 pro4 met deze onboard: http://ark.intel.com/nl/p...thernet-Connection-I217-V is dit dan ook een plus voor freenas?Verwijderd schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 00:13:
Intel want FreeNAS gebruikt oudere BSD releases en daarin zitten veel fixes voor Realtek NICs niet in. Dus een Intel PRO/1000 CT kaartje is aan te bevelen als je moederbord dit niet heeft.
Verwijderd
1 | Intel Celeron G1840 Boxed | € 35,67 | € 35,67 |
1 | Gigabyte GA-B85M-DS3H-A | € 63,28 | € 63,28 |
3 | WD Green HDD, 4TB | € 135,50 | € 406,50 |
1 | Fractal Design Node 804 | € 105,95 | € 105,95 |
2 | Crucial CT102464BA160B | € 31,95 | € 63,90 |
1 | Seasonic G-series 360 watt | € 55,95 | € 55,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 731,25 |
Dit is dan m'n beoogde setup, compleet. Hebben jullie nog op-/aanmerkingen/tips? Er komt Freenas op te draaien, met ZFS raidz. Functie: Mediatank, Apple timemachine en downloadbak. Huidige datavolume is 4.6TB op een qnap ts-412 (incl. 4x2TB) deze gaat naar v&a.
Daar ga ik wel vanuit, sinds 2013 neemt de groei van storageuse af, vroeger downloadde ik bv. vaker 30GB+ HD films, tegenwoordig niet meer. Muziekcollectie groeit ook niet echt meer, dankzij spotify. Alleen foto's, documents en back-ups vormen de grote bulk.Tsurany schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 19:43:
Voor 406,50 aan hardeschijven ga je er slechts 2TB netto op vooruit, is dat wel genoeg voor de komende tijd?
Maar toch is dit wel iets om over na te denken inderdaad, want ik las dat een ZFS raidz array zich niet makkelijk online/live laat uitbreiden (of eigenlijk gewoon helemaal niet?).
Verwijderd
Overweeg N3150 Braswell als je geen transcoding hoeft te doen - zuiniger, stiller en goedkoper. De voeding zit dan al in het moederbord, met los voedingsklok erbij wat samen als set wordt verkocht: pricewatch: ASRock N3150DC-ITX.Trishul schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 19:39:
Dit is dan m'n beoogde setup, compleet. Hebben jullie nog op-/aanmerkingen/tips? Er komt Freenas op te draaien, met ZFS raidz. Functie: Mediatank, Apple timemachine en downloadbak. Huidige datavolume is 4.6TB op een qnap ts-412 (incl. 4x2TB) deze gaat naar v&a.
Verder is één 8GiB RAM reepje voldoende. Zo kun je je setup goedkoper en zuiniger maken. Kun je later misschien eens een duurdere NAS kopen als je behoeftes zijn gegroeid. Zo'n Braswell (6W) bordje blijft altijd leuk in de toekomst.
1 | Intel Celeron G1840 Boxed | € 35,67 | € 35,67 |
1 | ASRock B85M Pro4 | € 62,50 | € 62,50 |
3 | WD Green HDD, 4TB | € 135,50 | € 406,50 |
1 | Fractal Design Node 804 | € 105,95 | € 105,95 |
1 | Crucial CT102464BA160B | € 31,95 | € 31,95 |
1 | Seasonic G-series 360 watt | € 55,95 | € 55,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 698,52 |
Dit wordt 'm dan. Het is toch het asrock moederbord geworden, omdat ik deze kan kopen bij bol.com en ik nog een €50 kadobon heb liggen, plus nog €5 trouwe klanten korting
[ Voor 5% gewijzigd door Trishul op 07-02-2016 15:18 ]
Ik weet niet helemaal zeker of Samba deze al helemaal geïmplementeerd heeft aangezien deze nog op de roadmap staat. Als dit supported is dan moet mijn nieuwe NAS toch maar meerdere Ethernet poorten hebben om dit mogelijk te maken.
Xudonax schreef op zondag 07 februari 2016 @ 21:50:
Is er eigenlijk iemand die al heeft geëxperimenteerd met de multi channel support in SMB3?
Ik denk dat deze Supermicro het moederbord hiervoor is, niet ?
http://www.supermicro.com...d/Xeon/D/X10SDV-7TP4F.cfm
Heeft 2x 10gigabit + 2x gigabit en 20 sata poorten.
[ Voor 23% gewijzigd door Q op 08-02-2016 12:49 ]
Even niets...
8 core xeon is namelijk best prijzig. Zit je al snel aan de 600 euro ofzo.
http://tweakers.net/categ...WotsMqMjpj1uypZrP2YU03rY3
Even niets...

Multi Threaded:

Op zich niet verkeerd natuurlijk. Die E3-1240 kost nu 300 euro, en dan heb je zelfs de v5 (die toch wel een paar tikjes nieuwer is...)
Ik weet het nog niet, qua CPU ben ik niet overtuigd. Als een all-in-one platform met support van 1 vendor voor al je peripherals is het natuurlijk uitermate interessant.
[ Voor 3% gewijzigd door FireDrunk op 08-02-2016 15:19 ]
Even niets...
-Stabiel (qua OS en opslag)
-Veilig (RAID)
-24/7 dus energieverbruik is een puntje.
-4 met ruimte voor 6 HDD's
-4+ TB compatible.
-Niet te groot (ITX)
Hierop ben ik zelf bij de volgende setup uit gekomen:
1 | Intel Core i3-6100T Boxed | € 125,95 | € 125,95 |
1 | Gigabyte GA-Z170N-WIFI | € 136,95 | € 136,95 |
1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 79,90 | € 79,90 |
1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 32,95 | € 32,95 |
1 | Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16 | € 75,95 | € 75,95 |
1 | Corsair CX430M | € 50,95 | € 50,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 502,65 |
CPU: Even wat krachtiger dan de 6e generatie Pentium en niet gek veel meer verbruik.
T variant voor energiezuinigheid ten koste van prestaties (3,2 tov 3,7 GHZ clocksnelheid).
Mobo:
M2 slot voor OS SSD, Intel 170 Chipset, Intel Gigabit LAN. Asus of Gigabyte. Knap bordje ivm 24/7 geen budget spul.
Kast:
ruimte voor 6 schijven, koeling lijkt ruim voldoende. Prijs in vergelijking met Hot-sway en Lian-Li en co kasten prima. Minpunt is dat zijwaards geplaatste SATA kabels niet aan te sluiten zijn.
Koeler:
HTPC koeler, weinig bijzonders
RAM:
2x8 GB DDR4. Ruim voldoende, geheugen is net zo duur als CL15, deze is CL14.
Voeding:
Modulair ivm airflow. Wattage aan de hoge kant maar een van de laagste voedingen die enigzins modulair zijn.
Server 2012R2 licentie via MSDN (Linux of custom NAS distro is niet wat ik zoek).
Dan rest nog het puntje waar ik mee zit. Aangezien ik Intel RAID toch niet je-van-het vind op mijn moederbord neig ik toch naar een hardware RAID kaart. Ik had een LSI 9211-8i op het oog, de ze kosten ~100 euro via import. Dat vind ik nog wel te doen.
Twijfel alleen nog tussen RAID 5 en 10. 10 is aan alle kanten beter maar 4x4 of 4x5 TB is gelijk weer een flinke aanschaf. RAID 5 kan ik met 3x5 starten. Ik kwam ook andere LSI kaarten tegen maar ik wil er niet meer dan 150,- extra voor neerleggen. Het moet wel een beetje leuk blijven
if (!coffee) {
Work = false; }
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.