Wellicht offtopic, wellicht niet, zullen we wel zien
Nu ik wat met lees- & schrijfsnelheden etc bezig was ook de smart data van mijn disks bekeken. En nu blijkt dus dat 1 van mijn drives op ~1,5 jaar 55TB aan data geschreven heeft, wat ik best fors vind. En intussen blijkt dat deze ook elke dag met (minimaal?) 100G oploopt (als in: 55.xTB waarbij x elke dag (minimaal?) 1 oploopt). Alleen... wordt er vrij constant maar een 300GB aan opslag gebruikt. En ik heb ook niet het idee dat er zoveel data geschreven wordt. Sure, er draaien "wat databases" (voornamelijk voor Home Assistant en aanverwanten). Maar met een
zpool iostat rpool 1 zie ik continue een aantal K (byte/s? bit/s?) met soms "uitschieters" van 2, 3, 4M. Dat lijkt mij nu niet zo spectaculair? (om bij elkaar op 100GB uit te komen). Er worden wel snapshots gemaakt (en weer opgeruimd uiteraard), maar ook dat lijkt mij niet direct zo schokkend op het aantal writes/... die gedaan worden? En backups die dit systeem ook binnen haalt worden niet naar de rpool geschreven. Dus het is ook niet dat er periodiek gigabytes aan data worden binnengehaald (en tegelijkertijd oude snapshots verwijderd en daardoor geen toename in gebruik).
Intussen ook eens
iotop geinstalleerd en bekeken. En enige wat mij daaraan opvalt is dat er ogenschijnlijk continue wat IO is van, waarschijnlijk
s6-log in
deze Docker container (met DSMR Reader). Maar kijkende naar de docs doet die alleen iets met stdin naar een output schrijven en uiteindleijk zie ik nergens files waar die naartoe schrijft (o.a. op basis van
lsof -p <pid van een zo'n log proces>).
Als ik docker tijdelijk volledig stop (als in
systemctl stop docker.service) dan zakt
zpool iostat rpool 1 ook naar 0 writes en blijft daar ook vrij constant op. Maar dat verbaasd mij niet heel veel gezien ik "alles" in Docker heb draaien en dit dus een groter aantal processen stopt waaronder dus meerdere databases en soorten databases. Maar ik kan/wil dit niet voor uren doen, dus ik kan niet even een dagje docker stoppen en kijken of er dan nog steeds ~100GB per dag geschreven wordt.
Wat ik nu als absolute hack even heb geprobeerd is een bash scriptje in tmux draaien om
zpool iostat rpool 1 continue te draaien en naar een file (op de andere pool

) te schrijven. Zodat ik kan pogen te achterhalen of er periodiek (/eens in de zoveel uur / eens per dag / ...) niet alsnog ergens iets is dat veel doet schrijven achter elkaar.
Het "scriptje" daarbij is gewoon lekker lomp:
while true
do
date >> /tank/iostat.txt
zpool iostat rpool 1 1800 >> /tank/iostat.txt
done
Waarbij ik dus iostat elke seconde, 1800x, laat outputten naar het bestand en dan vooraf even de (datum &) tijd naar de file laat schrijven zodat ik een grof idee heb waarbij de output hoort (en dat dan oneindig herhalen).
Edit:
Misschien moet ik ook een vraag stellen
Zijn er handigere manier om zoiets te achterhalen? 100GB lijkt mij voor mijn "use case" ook niet normaal. Tenzij anderen aangeven nog veel meer te schrijven op een systeem dat niet continu (veel) IO genereert. (als in: ik kan mij niet indenken dat dit veroorzaakt wordt door primair Home Assistant die data naar InfluxDB & Postgresql schrijft, zeker niet op basis van de "elke 5 - 10 seconden wordt er 2/3/4M geschreven en daartussen minder dan 1M", terwijl voor 100GB per 24 uur er elk uur 4GB geschreven moet worden). Maar ik laat mij ook graag uit mijn droom helpen als 100GB per ~24 uur wel normaal is
Edit2:
Hmm, misschien is het wel "normaal". Dit is in mijn mini PCtje / serverjte. In 2020 heb ik een Proxmox bak opgezet waar deze services op draaide. De "originele" NVME SSD heeft momenteel 93TB geschreven, en dat is sinds ~zomer 2020. Eind 2021 heb ik er nog een NVME SSD bij gezet, in mirror, en deze heeft 50TB geschreven. Waarbij de Proxmox bak sinds begin / halverwege 2023 grotendeels "uit dienst" is (1. services draaien er niet meer op. 2. staat veel uit). Dus de een heeft dan op ~1,5 jaar 24/7 draaien + ~1,5 jaar "incidenteel" draaien (+ minder services) 50TB aan data geschreven en de ander op ~1,5 jaar 55TB. En dat is dan inclusief dat er nu meer services draaien en bv een SyncThing die ik gebruik voor "backups" van PC op de Proxmox bak naar een HDD pool schreef en niet naar de rpool mirror, en in dit nieuwe systeem wel naar de rpool schrijft. Dus dat deze ("iets") meer data schrijft is wel te verwachten.
[
Voor 21% gewijzigd door
RobertMe op 06-09-2024 21:57
]