Ik bedoelde die NFS optie via ZFS zelf net als het ook een optie heeft voor Samba Shares i.p.v. dat je zelf Samba configureertRobertMe schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:24:
Hmm, interessant idee. Maar gezien hoeveel moeite het me kostte om NFS 4, onder Debian, aan de praat te op het andere systeem laat ik dit even aan me voorbij gaan.
Een beetje hetzelfde gezeik als je vanuit Windows een hele HDD wilt Sharen en dus de root shared :RobertMe schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:42:
Opgelost Worked around. Het heeft waarschijnlijk te maken met dat de opgegeven ("ZFS") lowerdir map ook een dataset root is. Deze map bevat vervolgens maar 2 mappen (waarin weer een onbepaald aantal (sub)mappen zitten op beide lowerdirs). Als ik vervolgens 2x een overlay mount doe op die 2 mappen dan werkt het wel, maar exact hetzelfde op dus hun parent map (dat het mountpoint van de dataset is) werkt het niet. Verder niet gekeken of het mogelijk een algemener probleem is met dat je geen enkel mount point (onafhankelijk van filesystem type) kunt gebruiken in een overlay, maar lijkt mij sterk dat dat niet werkt.
Mag niet!!! Veel te gevaarlijk!!! De wereld vergaat als je dat doet !!!
Vervolgens zet je wat rechten goed en geen haan die erom kraait...
Echt irritant dat soort dingen
Heel fijn als de documentatie A zegt en jij vervolgens B of zelfs nog meer moet doen om het werkend te krijgen inderdaad...RobertMe schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:53:
Ik wil het forceren op de server. Maar als je op Debian nfs-kernel-server installeert krijg je de klassieke (NFS 2 / 3 vereiste) rpc stuff erbij (requirement, ook geen recommended, echt required). En niet alleen dat, de nfs-server systemd service heeft ook allemaal dependencies op de rpc services. Dus ja, je kunt de server configureren om alleen NFS 4 te doen. Maar dan probeert die nog steeds allemaal services "voor NFS 3" (rpc gebeuren dus) te starten, die vervolgens ook error logging oplevert (in ieder geval als je Debians eigen stappen volgt en rpcbind.{service,socket} doet masken, omdat die specifiek dan niet start, maar verschillende anderen die rpcbind nodig hebben wel nog gestart worden, en dus niet werken. Zou je rpcbind niet masken krijg je waarschijnlijk geen errors, maar heb je wel onzinnig een stuk of 5 tot 10 services draaien die alleen nodig zijn voor NFS 3, die ik dus niet wil gebruiken).
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||