pimlie schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:01:
[...]
Mergerfs in combinatie met snapraid? Vooral @
Mars Warrior is daar volgens mij een advocaat van
Grootste nadeel: FUSE
Grootste voordeel: In essentie een laag bovenop een JBOD, dus je kan alle disks die je hebt liggen gebruiken om een vdev te maken (ipv dat zelfde grootte benodigd is)
Nou ja, advocaat. Het bevalt mij wel goed, dat klopt
Nu heb ik op mijn zuinige server (3W idle zonder disken met een 13900K CPU en 128GB RAM) voornamelijk (op disk) statische data waar per dag ca 5-10GB aan data wijzigt. Zelfs als ik elk uur een Snapraid Sync doe, dan is deze in een paar seconden klaar, dus voor mijn use case (JBOD's en zuinig) perfect.
Alle andere data staat op een SSD. Dat is voornamelijk data gegenereerd/beheerd door een 40-tal docker containers. Daar is het regelmatig fijn als ik gewoon met 3GB/sec data kan lezen/schrijven.
Ooit - in 2023 - wel overwogen om deze real-time data op ZFS te zetten, maar nooit gedaan. Één van de redenen was dat alle data in de databases gevuld worden met externe data die op Azure staat.
Dus mocht de database kapot gaan, dan is dat altijd weer te herstellen, al dan niet met een off-site backup van de vorige dag

Als ik dat niet had gehad, dan zou ZFS met snapshots wel een mooie aanvulling zijn!
Verder hoef je - vanzelfsprekend - docker containers zelf nooit te backuppen en staan configuraties op Github.
Overigens kan er nog een tweede SSD in en wordt de server steeds meer en zwaarder gebruikt. Dus ZFS staat nog wel steeds als optie als mogelijke wijziging
Voor de echte storage behoeftes wordt gebruik gemaakt van
Erasure Coding overigens. Daar is ZFS gewoon niet voor geschikt. Ik zie me al wachten totdat ZFS 100TB heeft lopen resilveren

Met EC is een schijf vervangen vaak minuten werk, terwijl de performance nauwelijks afneemt. Goedkoop is het niet, maar het zijn mijn euro's niet gelukkig