Nou met zo'n klein passief koelblokje zou ik toch wel hoge airflow in de behuizing willen hebben, anders wordt de CPU wel redelijk warm ben ik bang.
Juist met een goede stille CPU koeler kun je de behuizing wel helemaal afsluiten, lucht in de behuizing zal nooit zoveel opwarmen dat de CPU of hardeschijven zullen oververhitten. Of je moet de hele behuizing ook nog gaan isoleren, dan kan het wel warm worden.
Daarnaast kan er ook minder stuk, want je hebt minder bewegende onderdelen. Vooral kleinere fans dan 120mm gingen bij mij best vaak stuk, de 120mm fans nauwelijks/niet. Vooral het veel geluid gaan maken van fans na verloop van tijd is irritant. Dat is bij mij ook gebeurd met vrij dure fans. Maar ik geloof best dat er veel verschil zal zitten tussen de beschikbare producten.
Er zit heel veel verschil in de producten. Bij stuk gaan heb je het denk ik vooral over het lager? Dat is niet zo vreemd dan, je hebt allemaal verschillende type lagers en als je alleen maar sleeve bearing gebruikt, waarbij de olie er direct uitloopt omdat ze niet goed zijn afgesloten dan is de levensduur idd extreem kort.
Gebruik je echter high-end fans met fluid dynamic bearing lagers dan heb je een hele lange levensduur. Ga er dan maar vanuit dat de andere onderdelen sneller zijn afgeschreven.
Irritant genoeg zegt dat dB(a) ook niet alles want ik heb fans met 16dB(a) die toch echt veel meer geluid maken dan 22dB(a) terwijl dit logaritmisch zou moeten zijn dus laatstgenoemde zou 3x zoveel geluid moeten produceren als de eerste. Er wordt volgens mij getest met de apparatuur van Volkswagen.

Nee er wordt gewoon nooit op dezelfde manier gemeten. Als de testkamer minder dan 0dB (ja dat kan) produceert en je test op de normale afstand met een extreem goede meter van tienduizenden euro's, kom je vast op iets heel anders uit dan een fabrikant die meet met een omgevingsgeluid van 18dB met een meter van een paar honderd euro.
Overigens klinkt 10dB als dubbel zo hard en is 3dB een verdubbeling van de geluidsdruk.
Ik vind veel koelers nog best wel wat geluid maken overigens. Ik hoor het toch echt als ik de CPU fan demonteer. Bij een aantal heb ik de fan eraf gesloopt en mijn eigen 120mm Arctic Silencer ofzoiets gemonteerd en dat gaf veel verbetering. Maar nog steeds hoor ik wel wat. Hardeschijven hebben een andere toon en ik vind niet dat die toon sterk genoeg is om het fan van de CPU en voeding onhoorbaar te maken. Bovendien als je spindown toepast, dan heb je helemaal geen geluid meer als je voeding en CPU passief koelt.
Met een high-end fan zoals bijvoorbeeld de be quiet! Silent Wings 3 met FDB lager en 6 polige motor hoor jij helemaal niks meer op de laagste stand van 250RPM vanaf 10 centimeter afstand.
Heb je echter een veel minder goede fan, bijvoorbeeld een op 500RPM draaiende fan met dual ball bearing lager dan zul je waarschijnlijk het lager horen tikken. Dual ball bearing lagers maken standaard eigenlijk altijd wel een tikkend geluid.
Ten slotte kunnen sommige fans nog best wel wat verbruiken. De fan op de Arctic Freezer verbruikt tot 1,3 watt op vol vermogen (12V plug dus geen PWM). Die gebruikte ik tijdens benchmarken en energietests; maar sloot hem dus aan op een andere voeding.
Tja als je 2,5 euro per jaar bij 24/7 gebruik veel vind dat zou dat idd een reden kunnen zijn.

Vervelend genoeg is het principe van semi-passive nog nauwelijks gemeengoed. Een fan hoeft helemaal NIET te draaien als de computer idle is, dus 0rpm. Pas gaan draaien als de temperatuur tegen de 45 graden wordt ofzo. Helaas werkt dat niet lekker. De 'SmartFan' functies gaan direct aan de rpm sleutelen als de belasting hoger wordt; niet als daadwerkelijk de temperatuur hoger wordt. Ik hoor dan duidelijk dat de fan van rpm verandert.
De hele reden van het bestaan van semi-passief is marketing en geld besparing door de fabrikanten. Eigenlijk moet je zeggen dat het vervelend is dat er in zo weinig producten goede fans worden gebruikt. En dat het eigenlijk te belachelijk voor woorden is dat ze hier nu reclame mee gaan maken. Passief gekoeld zorgt alleen maar voor warmte ophoping en korte levensduur, terwijl de mogelijkheid van stille fans zeker wel bestaat. De meeste fabrikanten willen hier alleen geen geld aan uitgeven, maar geven het liever uit aan marketing. Kijk bijvoorbeeld maar naar videokaarten, geen één fabrikant gebruikt daar kwaliteitsfans met een FDB lager en groot RPM bereik. Enige wat je nog wel eens ziet zijn dual ball bearing die betere levensduur hebben dan de standaard goedkope sleeve bearing fans die er standaard op zitten. Maar dit doet alleen EVGA en MSI in hun Lighting zo uit mijn hoofd. Bij voedingen is alleen be quiet! echt bezig met stille voedingen met high-end fans en Corsair begint er ook meer mee, maar alleen in de allerduurste producten en niet op het niveau van be quiet!.
Het beste is natuurlijk gewoon als je helemaal geen fan nodig hebt en alle warmte passief kan koelen. Dat hoeft ook helemaal niet duur te zijn gewoon een koelblok en processor met beperkt TDP. De grafische chip (IGP) wordt al niet gebruikt bij servers dus de daadwerkelijke TDP bij maximale belasting is al veel lager. Daarnaast is een thuisserver bijna altijd idle (99% gok ik zo) dus je kunt ook met een niet zo heel goede koeler (Stock?) kiezen om de fan eraf te slopen. Ik kies er altijd wel voor om een koelblok voor 30 euro ofzo te kopen dan ben je in één keer klaar en heb je echt geen fan nodig.
Heeft geen voordeel boven een goede actieve koeling, vooral niet een sloot HDD's dus.