Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-09 16:54
Na menig "halve" builds wil ik nu toch wel eens een goede NAS neerzetten. Doel is hoofdzakelijk Plex- transcoding, domotica op basis van Domoticz, en CouchPotato, Sonarr en SabNZBd. Als het mogelijk is zou het ook welkom zijn om op deze bak ook nog een Plex client te draaien. Als dit niet haalbaar is, of erg omslachtig dan zal ik daar een Raspberry Pi voor gebruiken.

Ik draai momenteel hardware RAID op een perc5i, en dat gaat allemaal redelijk. Liever zou ik echter ZFS gebruiken. Ik lees alleen op diverse plekken dat dit niet zo'n handige combi is omdat je je complete HBA door moet geven.

Ik zat te denken aan het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 177,-€ 177,-
1ASRock B85M Pro4€ 61,95€ 61,95
1Crucial CT102472BD160B€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 297,95

Hier zou op moment van typen 4x een 2TB schijf aan moeten komen (draaien nu in RAID5). Ik heb begrepen dat je verder een complete HBA moet opgeven t.b.v. ZFS, dus daarvoor wilde ik voor een tientje een Sil3114 uit China laten komen, en deze opofferen voor de datastore.

Wat is hierin handig? 1 build, of toch apart trekken en een aparte Plex-transcoder bouwen?

[ Voor 9% gewijzigd door endness op 13-10-2015 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:48

silverball

De wagen voor moderne mensen

Dat ligt aan je wensen en je butget.

Een kleine stille bak onder je TV? Apart trekken. Kost iets meer maar heb je ook wat.

Beperkt butget? één build.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
Beide? :>

Ik neig meer naar 1 build. Niet alleen vanwege stroomverbruik, maar ik woon niet erg groot en dus maakt het vrij weinig uit of de pc onder m'n tv staat of aan de andere kant van de kamer. Horen doe ik 'm toch wel, en de huidige gaat ook prima.

Mijn vraag is eigenlijk meer of mijn opzet qua hardware zo gaat werken in combinatie met ZFS en Exsi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:17
Met 4 disks, is de HP Microserver Gen8 niet wat voor je?

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston ValueRAM KVR1333D3E9S/8G€ 59,-€ 59,-
1HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T€ 219,90€ 219,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 278,90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
Hm.. Het zijn er nu 4, maar dat worden er wellicht nog wel meer. Met het oog op de toekomst wil ik die optie liever open houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Je gebruikt nu 2 TB schijven. Vervang ze een voor een in-place door 4 TB schijven tzt en je hebt je capaciteit verdubbeld. Maar moet je verder zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

endness schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 20:13:
Ik draai momenteel hardware RAID op een perc5i, en dat gaat allemaal redelijk. Liever zou ik echter ZFS gebruiken. Ik lees alleen op diverse plekken dat dit niet zo'n handige combi is omdat je je complete HBA door moet geven.
Wat bedoel je met 'door moet geven'? Je gebruikt toch gewoon een HBA controller om daar je disks op aan te sluiten? Wat geef je dan precies door? Dergelijke termen ken ik vooral als men ESXi gebruikt en middels vt-d de hele controller 'doorgeeft' aan een guest VM. Is dit bij jou het geval? Ik lees niets over ESXi namelijk.
Hier zou op moment van typen 4x een 2TB schijf aan moeten komen (draaien nu in RAID5). Ik heb begrepen dat je verder een complete HBA moet opgeven t.b.v. ZFS, dus daarvoor wilde ik voor een tientje een Sil3114 uit China laten komen, en deze opofferen voor de datastore.
Ook hier hoor ik graag wat je met 'opgeven' bedoelt.

Ik kan je wel met klem afraden om een Silicon Image 3114 PCI-controller te gebruiken. Een meer brakke controller bestaat eigenlijk niet. Wat is er mis met de onboard SATA van je moederbord dat je überhaupt een addon-controller nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:14
Misschien niet helemaal de plek maar ik zie dat de pricewatch: WD Green WD40EZRX zojuist 20 euro in prijs is gedaald. Ik was zelf de Toshiba's aan het overwegen als 4TB schijf maar nu het prijsverschil zo gering is ga ik voor de WD's.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezz0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:04

Mezz0

ESXi-ZFS-NAS

Rooke schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 09:39:
Misschien niet helemaal de plek maar ik zie dat de pricewatch: WD Green WD40EZRX zojuist 20 euro in prijs is gedaald. Ik was zelf de Toshiba's aan het overwegen als 4TB schijf maar nu het prijsverschil zo gering is ga ik voor de WD's.
Misschien heft dat te maken met het volgende http://tweakers.net/nieuws/105106/wd-stopt-met-green-naam-van-harde-schijven.html

http://esxilab.wordpress.com If all is virtual then what is real?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:24
Nee, dat heeft te maken met dat Alternate vanochtend lekker met de prijzen aan het rommelen is geweest. Klik anders maar even door: de De WD40EZRX kost bij Alternate geen 120 euro, maar 145.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:14
GioStyle schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 09:58:
Nee, dat heeft te maken met dat Alternate vanochtend lekker met de prijzen aan het rommelen is geweest. Klik anders maar even door: de De WD40EZRX kost bij Alternate geen 120 euro, maar 145.
ah kak, ik had moeten bestellen want hij was vanochtend wel even online voor 119 euro.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Hier zelf de toshiba's voor €119,95 (2 schijven van de MD serie uit verschillende productiereeksen, die je denk ik bedoelt en 1x een x300) en daar tot nu toe tevreden over. Wel een onverklaarbare G sensor error (blijkbaar met de unit geschud oid) en een paar korte meldingen die ik heb afgedaan aan een sata kabel. Ze hebben een burn-in gehad en inmiddels zo'n 400 draaiuren. Ze zijn wel relatief luidruchtig moet ik zeggen, met name in hun seek geluiden (je hoort ze vrij goed ratelen). Dat kan ook de x300 zijn. Ik heb dan ook geen stille PC case gekocht maar een vrij basic sharkoon MS140.

Die MD serie is inmiddels overigens voor € 114.95 te bestellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Scorpei op 17-10-2015 14:27 ]

Owner of http://scorpei.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:52
Hallo zoek advies.
Ik zoek nieuw mb,cpu en ecc geheugen voor mijn zfs nas.
Schijven heb ik al evenals ssd's en kast.
Als ik nu zfsguru probeer te draaien is er wel altijd wat niet werkt.
Budget 700 euro.
Wil 10x2tb in z2 en 5x4tb in raidz gaan draaien.
Hoofdtaak media downloaden en serveren maar ook documenten en foto's opslaan die mogen vooral niet verdwijnem.
Nu draai ik op cheap consumenten hardware.
Heb lopen zoeken on de pricewatch maar kom er echt niet uit.
Alle advies welkom minder in budget mag hoewel er ook enige rek naar boven inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-09 07:39
700 euro inc schijven of exclusief?

Ga je virtualiseren? Welk os wil je draaien?
Heb je nog eisen aan het moederbord? Heb je al een extra HBA?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
@firedrunk geen virtualisatie voor zover.
Wil eigenlijk zfsguru gebruiken omdat dat goed en simpel werkt voor een noob als ik,hoewel ik graag wil leren.
Xtra hba is de ibm1015 in it mode.
Heb nog wat xtra cheapass hba van onbekend merk die disks nu rechtstreeks doorgeven aan het os.
Ander os is ook mogelijk met hulp denk ik.
Als ik sab sonarr headphones en autosub maar kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XAEROCOOL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:23
Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 08:45:
[...]

Er is ook nog een alternatief voor een LSI SAS controller, namelijk een AHCI controller op basis van JMicron chip. Dat is normaal niet zo'n best merk, maar toch wil ik deze wel eens proberen: http://www.delock.com/produkte/G_89384/merkmale.html

[afbeelding]

10x SATA/600 op PCI-express 2.0 x2 dus 1GB/s max bandbreedte. Voordeel is dat deze AHCI is ipv SAS dus alles werkt out of the box zoals TRIM, APM/AAM, spindown, enzovoorts. En ik hij zou véél zuiniger moeten zijn. Een LSI SAS chip kan zoveel als 8W verbruiken als hij niets doet. Dat is evenveel als een kaal undervolted quadcore systeem (Core i5 3570) zoals ik vroeger heb getest. Deze zou misschien een watt verbruiken of misschien wel minder (idle). Hij is ietsje goedkoper dan een LSI SAS kaart maar biedt wel twee poorten meer. Alleen deel je die wel met minder bandbreedte.

[...]

Nee ik bedoel de SATA variant: pricewatch: Crucial MX200 2,5" 250GB

De M.2 kan ook; daar heeft ook de 500GB versie de beschikking over DWA dus wat als SLC SSD kan dienen voor extra prestaties mits je max. de helft gebruikt.

[...]

Als je ze inderdaad als SLC gaat gebruiken, zit je met 250GB al best krap. 80GB L2ARC maximaal en dan hou je weinig over voor de rest. Want je wilt ook overprovisioning dus 125GB max en dan 85-100GB daadwerkelijk gebruiken. 64GB L2ARC zou dan wellicht beter zijn. Nog steeds heel leuk.

[...]

Nee, je L2ARC gebruikt veelal single queue random reads dus 20MB/s - bespaar je centjes. :)

Qua prestaties maakt de SLC dan wel uit want dit verhoogt de single queue random reads terwijl bloedsnelle MLC/TLC SSDs dat niet kunnen. NVMe protocol zou wel extra latencywinst kunnen bieden.
Ik heb een en ander gelezen na jouw suggesties en mijn lijst als volgt aangepast:
#ProductPrijsSubtotaal
6WD Green HDD, 6TB€ 232,50€ 1.395,-
1Fractal Design Node 304 Wit€ 81,58€ 81,58
1Kingston KTM-SX421LQ/32G€ 396,50€ 396,50
1Crucial MX200 M.2 80mm 500GB€ 175,-€ 175,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.048,08

Voorlopig wil ik de pci-e slot open laten, omdat dit moederbord 6 sata aansluitingen heeft wil ik toch een M.2 ssd. Ik heb dan ook de 500GB versie geselecteerd welk met overprovisioning 250GB zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Fluppe
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-02 21:03
Ik heb de knoop doorgehakt, mijn bestelling geplaatst en ben nu het volgende aan het installeren:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900DC-ITX€ 102,-€ 102,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 75,25€ 75,25
1Cooler Master NA 90€ 29,15€ 29,15
2Crucial CT102464BF160B€ 40,-€ 80,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 286,40

Indien ik op problemen stoot met NAS4Free, het aanmaken van de RaidZ en verdere instellingen, kan ik dan hier terecht of maak ik dan best een eigen topic? Een gebrek aan ervaring met FreeBSD zou me wel eens een heel aantal vragen kunnen opleveren. Ik zou er een Tweakblog van maken maar heb momenteel nog geen 5k Karma. :)

Belangrijk detail: als je deze case met dit moederbord combineert, heb je wel degelijk een 3-pin splitter kabel nodig als je alle 3 de fans wil gebruiken. Deze moet ik dus nog bijbestellen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou FreeNAS aanraden, vrijwel alle antwoorden zijn wel ergens online te vinden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@ikkeenjij36: je wilt denk ik aardig wat CPU power voor het media gedeelte (transcoding/par?) Maar je kunt ook overwegen om storage en apps te scheiden. Dan zou je aan een J1900 bordje genoeg hebben voor wat betreft de opslag. En kun je ander systeem met een normale CPU gebruiken voor je apps/serverdingen. Voordeel is dat dit veel stabieler voor jou zal draaien denk ik. Je kunt je opslag dan heel stabiel houden en je apps kun je dan mee rommelen. Gezien je verleden lijkt het me goed dat je in stabiliteit investeert. Als je het goed wilt doen, lijkt me de optie van 2 systemen best het overwegen waard. Zo'n J1900 bordje kost haast geen drol. Gezien je veel schijven hebt, is DC-DC niet aan de orde. Dus dan zou je dit kunnen overwegen: pricewatch: ASRock Q1900M

@XAEROCOOL: het wordt een dure build, maar wel een mooie! Hoop dat je er foto's van wilt maken zodra je hem hebt gebouwd! Eigen topic aanmaken als je er veel over wilt vertellen (en vragen) is ook een goed idee. Want jouw build is zeker wel bijzonder.

@De Fluppe: Voor vragen over ZFS of ZFS platforms kun je in het ZFS topic terecht - dit topic is meer voor de hardwarezaken. Je kunt echter prima je eigen topic aanmaken als je daar je build wilt bespreken inclusief alle vragen die relevant zijn voor je build. Zeker als je verwacht meermalig te posten of de kwesties iets ingewikkeld zijn, is dit een goede keuze. Dit topic is leuk voor kleine vraagjes. Ik ben wel een voorstander van losse topics indien iemand zijn/haar eigen 'project' wilt bespreken. Voorwaarde is wel dat je moeite steekt in de topicstart en dat het meer dan een klein vraagje is dat je wilt bespreken.

Oh, en zijn die casefans wel nodig? Zo'n J1900 chip produceert vrijwel geen warmte. En disks zijn tegenwoordig ook heel zuinig. Dus begin eerst eens zonder fans, of hooguit één of twee. Hoe minder airflow, des te minder stof. En scheelt weer stroomverbruik en geluidsproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ikkeenjij36 schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 19:55:
@firedrunk geen virtualisatie voor zover.
Wil eigenlijk zfsguru gebruiken omdat dat goed en simpel werkt voor een noob als ik,hoewel ik graag wil leren.
Xtra hba is de ibm1015 in it mode.
Heb nog wat xtra cheapass hba van onbekend merk die disks nu rechtstreeks doorgeven aan het os.
Ander os is ook mogelijk met hulp denk ik.
Als ik sab sonarr headphones en autosub maar kan draaien.
Wellicht FreeNAS proberen? Voor al die programma's die je wilt draaien zijn plugins beschikbaar die je eenvoudig aan kan zetten en verder niet hoeft te configureren. Draaien allemaal in eigen jails dus als je softwarematig je plugin vernaggelt heeft dat geen impact op de rest van je server. Eenvoudig opnieuw die jail aanmaken en het werkt weer.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Fluppe
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-02 21:03
Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 19:15:
Oh, en zijn die casefans wel nodig? Zo'n J1900 chip produceert vrijwel geen warmte. En disks zijn tegenwoordig ook heel zuinig. Dus begin eerst eens zonder fans, of hooguit één of twee. Hoe minder airflow, des te minder stof. En scheelt weer stroomverbruik en geluidsproductie.
Waarschijnlijk niet, ik was van plan de 2 front fans van 92mm op 600 rpm te zetten en zo de kast langs de filters op lichte overdruk te zetten om stof te weren terwijl er toch een beetje koele lucht langs de HDD's loopt. Jammer genoeg is een van de 2 fans wel degelijk 92mm gelabeled, maar werd die geleverd met 80mm bladen en zit er nog eens speling op het lagertje ook. Hopelijk stuurt Afuture me gewoon een nieuwe, heb tenslotte in totaal al voor €2.000 bij ze besteld...

Fan Node 304

[ Voor 9% gewijzigd door De Fluppe op 18-10-2015 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
@cipher,idd zeer interessant bordje.
Moet ik dan echter nog kast geheugen en.....? bij kopen.
Is niet erg budget is er.
Dus hdds met 1 ssd op dat bord voor dataopslag?zijn dan 14 schijven in totaal,gaat niet passen volgens mij?
Dan mijn oude hw atx grote in nwe kast stoppen voor zfsguru en dan daar op 1 ssd draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:34

FREAKJAM

"MAXIMUM"

ikkeenjij36 schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 18:45:
Hallo zoek advies.
Ik zoek nieuw mb,cpu en ecc geheugen voor mijn zfs nas.
Schijven heb ik al evenals ssd's en kast.
Als ik nu zfsguru probeer te draaien is er wel altijd wat niet werkt.
Alle advies welkom minder in budget mag hoewel er ook enige rek naar boven inzit.
Nieuwe hardware gaat je problemen niet oplossen hoor, als je het ook niet werkend krijgt op je huidige setup.
Je hebt problemen met het werkend krijgen van de extra services/applicaties In ZFSGuru (sab, headphones, sonarr etc etc) en nieuwe hardware inzetten lost daarmee je problemen niet op. OpenMediaVault nog eens een kans gegeven? Die hebben nu ook een ZFS-Plugin.

Tenzij je echt nieuw spul zoekt heb ik niets gezegd, maar als je het nu ook niet werkend krijg op je setup, raad ik je eerst aan om de boel wel werkend te krijgen. Lijkt mij alleen maar frustrerend als je dadelijk nieuw spul koopt en de boel niet werkend krijgt. Beter oefen je er dan eerst op los op je huidige setup.

[ Voor 29% gewijzigd door FREAKJAM op 18-10-2015 23:41 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Hmmm ok dat zou kunnen maar werkt dat zfs gedeelte goed dan nu op omv?
Het lijkt wel of ik iets bijzonders heb omdat het niet wil draaien bij mij....als ik op xpenology draai werken die apps wel gewoon maar vindt dat niet zo veilig idee voor mijn documenten en fotos.
Mede door prive situatie moet ik die dingen superveilig kunnen opslaan.
Ja ook de papieren versies heb ik maar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:34

FREAKJAM

"MAXIMUM"

ikkeenjij36 schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 23:42:
Hmmm ok dat zou kunnen maar werkt dat zfs gedeelte goed dan nu op omv?
Het lijkt wel of ik iets bijzonders heb omdat het niet wil draaien bij mij....als ik op xpenology draai werken die apps wel gewoon maar vindt dat niet zo veilig idee voor mijn documenten en fotos.
Mede door prive situatie moet ik die dingen superveilig kunnen opslaan.
Ja ook de papieren versies heb ik maar....
Ik heb OpenMediavault 2 weken geleden nog virtueel geinstalleerd en de zfs-plugin was met een paar muisklikken geinstalleerd. Hetzelfde geldt voor de applicaties die jij gebruikt. OpenMediaVault is gebaseerd op Debian dus dat zou geen problemen moeten opleveren.

Lees anders dit topic eens door.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sommige problemen die hij had in het verleden, waren wel degelijk hardware-gerelateerd. Een groot ander deel is user-gerelateerd. Het andere deel is de stabiliteit/bruikbaarheid van de extra apps op ZFSguru/BSD platform. Mijn advies is om de storage en applicaties te scheiden. Dan kun je de beste ZFS implementatie gebruiken (BSD) en daarvoor geldt: één keer installeren en daarna afblijven. Voor de applicaties kan hij dan een ander OS gebruiken zoals Ubuntu Linux en daar alles op doen. Goede community en de apps draaien over het algemeen beter op Linux omdat het daar het meest gebruikt en getest wordt. Ook is er een heel goede community voor Linux en ik denk dat dat voor ikkeenjij36 wel een goede oplossing zou zijn.

Een extra systeem voor alleen opslag kost ook meer een klein beetje extra. Lijkt mij echt het overwegen waard. Want ZFS op Linux is zeker nog niet zo stabiel en storingsvrij als op BSD platform waar het al lange tijd production ready is. Op Linux platform wordt dat mijns inziens veel te snel geroepen, terwijl er daarna nog allerlei problemen opduiken die toch echt aan beta-kwaliteit doen denken. Dat soort dingen mag mag je niet meer verwachten van production ready.

Door de opslag en apps te scheiden, heb je denk ik het beste van beide werelden: de superieure ZFS implementatie op BSD platform en de handige en stabiele apps op het bewezen Linux platform wat daarvoor uitstekend geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Ja dat wil ik wel proberen maar 15 hdds plus ssd voor de opslag gaan niet passen op dat bord?
Plus er geheugen erbij komt en nww kast voor mn oude hardware die atx grootte heeft dus geen kleine kast ervoor voor de app server dan.
Moet ik dan gaan linken met server 2 om daar mijn media op te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 00:21:
Een extra systeem voor alleen opslag kost ook meer een klein beetje extra. Lijkt mij echt het overwegen waard. Want ZFS op Linux is zeker nog niet zo stabiel en storingsvrij als op BSD platform waar het al lange tijd production ready is. Op Linux platform wordt dat mijns inziens veel te snel geroepen, terwijl er daarna nog allerlei problemen opduiken die toch echt aan beta-kwaliteit doen denken. Dat soort dingen mag mag je niet meer verwachten van production ready.
Ik meen dat er recent voornamelijk op bepaalde Linux distro's er een packaging issue was en dat er met de ZFS implementatie op Linux verder niets mis was.

Beweren dat ZFS op Linux beta-kwaliteit is, vind ik overdreven. Er is geen reden om mensen weg te houden bij ZFS on Linux.

Als je motto is - wat ik zelf ook hanteer - 1 x je NAS inrichten en verder afblijven als hij goed werkt, dan zou je ook niet tegen deze ZoL issues aanlopen. Dat principe is OS-onafhankelijk.

Ik ben zelf wel voorstander van het concept om functies te scheiden, dus je storage en je applicatie machines gescheiden te houden. Dat kan door gescheiden hardware aan te schaffen, of door te virtualiseren, wat je wilt.

[ Voor 22% gewijzigd door Q op 19-10-2015 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Het allergrootste verschil is gewoon: FreeBSD neemt een aantal dingen mee in de kernel, waardoor het simpeler en minder fout gevoelig is. Bij ZFS moet ZoL zelf wat geknutsel doen, (op elke laag wel wat), waardoor de implementatie altijd anders is dan onder BSD.

Daarentegen heb je bij ZoL het meeste problemen met kernel updates, waar je bij BSD gewoon überhaupt bijna geen kernel updates doet :P

Het verschil tussen conservatief en progressief, verschil tussen de distro neemt de keuze, of jij kan zelf keuzes maken...

Potato, potato...

Persoonlijk ben ik het wel met Q eens dat ZoL niet zomaar afgeraden zou moeten worden. Maar de term "Productie Ready" er aan hangen is ook weer misschien te voorbarig.

Iets is productie ready, als je het zo snel terug kan zetten dat je binnen je RTO (Return Time Objective) kan restoren, en dat je minder storingen hebt dan gewenst (MTBF: Mean Time Between Failure).

Als je een goede corporate policy hebt die dit ondersteund, is ZoL prima production ready. Ben je een thuis gebruiker die productie ready wil, zonder dat soort goede backup/restore procedures, ben je inderdaad beter af met FreeBSD :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CooleSmurf
  • Laatst online: 18-09 12:03
Is er een reden dat OmniOS zo weinig liefde krijgt?

Zeker in een situatie waarin je storage en applicaties wil scheiden, krijg ik de indruk dat OmniOS een zeer stabiel storage OS met een up-to-date ZFS implementatie is.

Draai al jaren OmniOS (eerst virtueel en sinds een jaar bare-metal) als storage server om iSCSI targets aan te bieden en los van enkele eenmalige problemen (te wijten een mijn beperkte kennis) werkt OmniOS erg goed. Dit voor zowel stabiliteit en performance.

Ik krijg de indruk dat OmniOS als storage server minimaal op hetzelfde kwaliteit/performance niveau zit als FreeBSD.

Maar omdat ik er zelden binnen GoT over lees, ben ik wel nieuwsgierig naar eventueel andere ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik heb weinig tot geen ervaring met OmniOS als het gaat om packages. Dingen als CouchPotato, Sonarr, Headphones zullen misschien wel werken, maar makkelijk?

Sonarr is overigens gebouwd in .NET, waardoor je het toch eigenlijk niet op iets anders dan Linux en/of Windows aan de praat krijgt (onder Linux icm Mono).

FreeBSD en Mono zijn ook niet echt vriendjes :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CooleSmurf
  • Laatst online: 18-09 12:03
Zelf gebruik ik OmniOS als puur storage platform (iSCSI only), er draaien geen packages op. Wel wat pogingen gedaan, maar dat valt idd niet mee.

[ Voor 1% gewijzigd door CooleSmurf op 19-10-2015 16:00 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:47:
Sonarr is overigens gebouwd in .NET, waardoor je het toch eigenlijk niet op iets anders dan Linux en/of Windows aan de praat krijgt (onder Linux icm Mono).

FreeBSD en Mono zijn ook niet echt vriendjes :)
Hmm, ik ben van plan om Sonarr op FreeBSD te gaan draaien. :X Ik had al wel gelezen dat er problemen zijn, maar de devs van Sonarr zijn een stel noobs (ik heb de source bekeken, omg :X) dus dat zegt niet bepaald veel. Ze hadden heel lang een guide op hun site staan waarbij ze zelf Mono vanaf source gingen compileren terwijl er gewoon een up to date port is. :F Nja, ik kan het eventueel ook nog op Linux draaien als 't moet. SickBeard is dood en er is niet echt een ander alternatief voor zover ik weet. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sonarr heb ik enigszins draaiend op BSD maar nog niet goed getest. Ik heb een rc.d script gemaakt, mono als dependency en Sonarr met installscript. Het is voor ZFSguru addon, maar wellicht kun je delen ervan gebruiken voor je vanilla installatie.

Ik hoop de addon af te hebben voor de komende 005 build - over anderhalve week ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 18:44:
Wat vond je van dit dingetje? JMicron controller maar toch denk ik dat het een leuke controller kan zijn mits hij goed werkt. AHCI namelijk en dat is vrij zeldzaam, zeker met deze bandbreedte: PCI-express 2.0 x2 dus 1GB/s gedeeld over 10 SATA/600 poorten. Voor hardeschijven denk ik prima, mits je over gigabit gaat werken. Waarschijnlijk zeer low-power want geen heatsink te bekennen.

[afbeelding]

http://www.delock.com/produkte/G_89384/merkmale.html
Ik heb een paar vragen over die controller:
- Ik draai nu een Nas4Free servertje met 6 HDD's in Z2 op een AsRock QC5000-ITX/PH. Daarvoor heb ik een extra (ook DeLock) controllertje moeten plaatsen zodat ik nu 3 controllers (AMD, AsMedia en Marvell) met ieder 2 schijven in gebruik heb.
Schiet ik er wat mee op om die DeLock controller te kopen en dan alle schijven hierop aan te sluiten?

- Bovendien staat in de omschrijving van de controller dat hij afhankelijk is van AHCI op het moederbord.
Moet ik dan, als ik besluit hem te kopen, toch nog 1 controller op het moederbord actief houden in het BIOS zodat de nieuwe controller de AHCI functies daarvan kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt toch gewoon meerdere controllers gebruiken? Dat is beter omdat je dan meer bandbreedte hebt. Sowieso je chipset SATA gebruiken - dat is het beste wat er is. Je ASMedia weet ik even niet hoeveel PCIe bandbreedte die heeft. Maar dat DeLock kaartje deelt wel 10x SATA/600 met 2 PCIe lanes - dus 850MB/s gedeeld door 10 schijven is 85MB/s per schijf, in een gunstig geval. Dat is wel als je ze allemaal tegelijk gebruikt, zoals in een RAID-Z. Maar je snapt dat het niet ideaal is. Wat wel heel goed zou werken is als je twee pools hebt en de helft van de disks op de controller hebt. Dan is het al het dubbele dus 170MB/s per disk. Dat is ongeveer de cap van moderne 5400rpm schijven zoals de 6TB EZRX (175MB/s). Bedenk dat je eigenlijk het dubbele van je cap wilt hebben, vanwege de latency.

Maar dit kaartje is niet bedoeld als je 10G ethernet ofzo wilt, maar als je gewoon op gigabit zit en je dus toch al genoeg bandbreedte hebt. 850MB/s is snel zat, dus.

Verder zeg je dat hij afhankelijk is van AHCI ondersteuning op het moederbord - dat klopt denk ik niet. Je leest dit denk ik in de volgende tekst op de DeLock productpagina:
Built-in AHCI support needed
Maar ik neem aan dat ze bedoelen dat je Operating System ingebouwde AHCI ondersteuning moet hebben, omdat DeLock noch JMicron AHCI drivers levert. Je OS moet het dus zelf ondersteunen. En de AHCI driver in FreeBSD is de beste driver die er is.

Enig probleem wat ik me kan bedenken is dat de device ID van dit kaartje nog niet in de AHCI driver zit. Maar dat zou een simpele patch zijn die je zelf kunt doen. Het kan wel zijn dat NAS4Free het nog niet ondersteund omdat ze een oudere versie van BSD gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 19:45:
Sonarr heb ik enigszins draaiend op BSD maar nog niet goed getest. Ik heb een rc.d script gemaakt, mono als dependency en Sonarr met installscript. Het is voor ZFSguru addon, maar wellicht kun je delen ervan gebruiken voor je vanilla installatie.

Ik hoop de addon af te hebben voor de komende 005 build - over anderhalve week ofzo.
Meh, een rc.d scriptje draai ik zelf wel in elkaar. 't Gaat er om dat Sonarr zelf fatsoenlijk werkt. Ik heb weinig zin om die bagger code door te moeten spitten om het aan de praat te krijgen. Maar goed, ik ga het binnenkort wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als Sonarr op Mono draait, zou dat toch ook moeten werken op BSD platform? Dat is toch het idee van een abstractielaag zoals JVM/.NET? Of begrijp ik dat verkeerd en moet je alsnog met patches aan de gang om het zaakje op BSD werkend te krijgen? Dat zou flink bagger zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 20:51:
Je kunt toch gewoon meerdere controllers gebruiken? Dat is beter omdat je dan meer bandbreedte hebt. Sowieso je chipset SATA gebruiken - dat is het beste wat er is. Je ASMedia weet ik even niet hoeveel PCIe bandbreedte die heeft. Maar dat DeLock kaartje deelt wel 10x SATA/600 met 2 PCIe lanes - dus 850MB/s gedeeld door 10 schijven is 85MB/s per schijf, in een gunstig geval. Dat is wel als je ze allemaal tegelijk gebruikt, zoals in een RAID-Z. Maar je snapt dat het niet ideaal is. Wat wel heel goed zou werken is als je twee pools hebt en de helft van de disks op de controller hebt. Dan is het al het dubbele dus 170MB/s per disk. Dat is ongeveer de cap van moderne 5400rpm schijven zoals de 6TB EZRX (175MB/s). Bedenk dat je eigenlijk het dubbele van je cap wilt hebben, vanwege de latency.

Maar dit kaartje is niet bedoeld als je 10G ethernet ofzo wilt, maar als je gewoon op gigabit zit en je dus toch al genoeg bandbreedte hebt. 850MB/s is snel zat, dus.
Ok, dan kan dat geld beter besteden :) Ik heb Gb netwerk en wat op dat servertje staat vraagt niet om extreme doorvoer.
Verder zeg je dat hij afhankelijk is van AHCI ondersteuning op het moederbord - dat klopt denk ik niet. Je leest dit denk ik in de volgende tekst op de DeLock productpagina:

[...]

Maar ik neem aan dat ze bedoelen dat je Operating System ingebouwde AHCI ondersteuning moet hebben, omdat DeLock noch JMicron AHCI drivers levert. Je OS moet het dus zelf ondersteunen. En de AHCI driver in FreeBSD is de beste driver die er is.

Enig probleem wat ik me kan bedenken is dat de device ID van dit kaartje nog niet in de AHCI driver zit. Maar dat zou een simpele patch zijn die je zelf kunt doen. Het kan wel zijn dat NAS4Free het nog niet ondersteund omdat ze een oudere versie van BSD gebruiken.
Verkeerde interpretatie van mijn kant dus maar goed dat ik 't even gevraagd heb.

Al met al niet echt een verbetering voor mij en een extra onzekerheid (ondersteuning).

Bedankt voor je reply :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:28
Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 20:52:
[...]

Meh, een rc.d scriptje draai ik zelf wel in elkaar. 't Gaat er om dat Sonarr zelf fatsoenlijk werkt. Ik heb weinig zin om die bagger code door te moeten spitten om het aan de praat te krijgen. Maar goed, ik ga het binnenkort wel zien.
Sickrage, standaard plugin op FreeNas is een fork van SickBeard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 20:55:
Als Sonarr op Mono draait, zou dat toch ook moeten werken op BSD platform? Dat is toch het idee van een abstractielaag zoals JVM/.NET? Of begrijp ik dat verkeerd en moet je alsnog met patches aan de gang om het zaakje op BSD werkend te krijgen? Dat zou flink bagger zijn...
Volgens mij is het ook geen probleem: Er is een port ervoor:
http://www.mono-project.com/archived/monofreebsd/

In de ports zitten dus patchen die wel nodig zijn
NOTE: It is generally recommended that FreeBSD users NOT download the standard source tarball from the Mono download page and attempt to build/install it but use their ports system instead due to local patches contained in the ports tree. FreeBSD users interested in Mono can obtain it in two ways.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Cipher dat j9100 bord is wel interessant maar met 2 sata poorten hoe moet ik dat gebruiken met al mijn schijven?
Apart storage en apps likt me interessant maar hoe?
Geavalletje bomen bos voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@matty___: Mono heeft gewoon een FreeBSD port: https://freshports.org/lang/mono/

Dat dáár patches in zitten om Mono te laten werken op BSD, dat begrijp ik. Maar ik zou niet begrijpen als Sonarr zélf patches nodig heeft omdat Mono als abstractielaag dient en OS-specifieke zaken dus vrijwel verborgen zouden moeten zijn. Kortom, Sonarr zou gewoon prima onder BSD moeten werken, aangenomen dat Mono prima onder BSD werkt.

@ikkeenjij36: bordje heeft 4x SATA en je had al een HBA dus 8+4=12 poorten. Eventueel kun je een HBA kopen voor 16 poorts. Of inderdaad een ander bord met meerdere PCI-express slots maar dan wordt het geen J1900 meer en gaan de kosten omhoog.

Waarom maak je geen topic aan waarin je je wensen uitlegt en precies aangeeft welke hardware je al in je bezit hebt? Dat maakt het makkelijker een passende oplossing voor je te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 20:55:
Een abstractielaag betekend natuurlijk niet dat iets geen enkele koppeling met het OS meer heeft...
Kijk maar eens hier:

http://www.mono-project.com/docs/about-mono/compatibility/

Hier zie je heel duidelijk welke dingen wel en niet werken.
System.Management (wat vooral diep in je OS grijpt) werkt bijvoorbeeld niet zo goed :)

Datzelfde geld voor alle talen hoor... Python onder Windows heeft ook zijn nadelen...
Hell, PHP heeft zelfs nadelen onder Windows :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 08:56:
@matty___: Mono heeft gewoon een FreeBSD port: https://freshports.org/lang/mono/

Dat dáár patches in zitten om Mono te laten werken op BSD, dat begrijp ik. Maar ik zou niet begrijpen als Sonarr zélf patches nodig heeft omdat Mono als abstractielaag dient en OS-specifieke zaken dus vrijwel verborgen zouden moeten zijn. Kortom, Sonarr zou gewoon prima onder BSD moeten werken, aangenomen dat Mono prima onder BSD werkt.
In theorie wel ja, maar het enige wat zo'n framework automatisch voor je doet is er voor zorgen dat je niet voor ieder OS opnieuw hoeft te compileren. Zoals FireDrunk ook al zei, alle andere manieren waarmee je met het OS communiceert (bijvoorbeeld toegang tot het filesystem) zijn ook prima weg te abstraheren maar daar moet je als programmeur dan wel wat moeite voor doen, en dat moet je wel goed doen. Het is dus niet zo dat je alle applicaties die op zo'n framework gebouwd zijn zonder moeite kunt porten. Het zou wel minder werk moeten zijn, maar als altijd hangt een hoop af van de kwaliteit van de code.

Zoals ik zelf al zei heb ik Sonarr zelf nog niet onder BSD gedraaid, maar ik heb wel wat onderzoek gedaan en er zijn diverse berichten te vinden van crashes en andere rare dingen waaruit blijkt dat het niet echt lekker zou werken. Zonder het zelf te proberen valt er weinig van te zeggen waar dat precies aan zou kunnen liggen.

FireDrunk schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 09:58:
[...]

Hell, PHP heeft zelfs nadelen onder Windows :+
offtopic:
PHP heeft overal en altijd nadelen, en ook alleen maar nadelen. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2015 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:25

Harrie

NederVlaming

ikkeenjij36 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 08:54:
Cipher dat j9100 bord is wel interessant maar met 2 sata poorten hoe moet ik dat gebruiken met al mijn schijven?
Apart storage en apps likt me interessant maar hoe?
Geavalletje bomen bos voor mij.
Let op day er versies met 2 en met 4 data poorten zijn. De Q1900M welkd cipher linkte heeft er inderdaad 2.
Dit is de versies met 4: pricewatch: ASRock Q1900-ITX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 11:56:

Zoals ik zelf al zei heb ik Sonarr zelf nog niet onder BSD gedraaid, maar ik heb wel wat onderzoek gedaan en er zijn diverse berichten te vinden van crashes en andere rare dingen waaruit blijkt dat het niet echt lekker zou werken. Zonder het zelf te proberen valt er weinig van te zeggen waar dat precies aan zou kunnen liggen.
Vanavond even geprobeerd. Heb de install guide op de sonarr wiki gevolgd en draait zonder problemen op FreeBSD 10 stable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
Even een klein tussendoortje: ZFS on Linux (ZoL) draait v5000 van zfs. MAAR! Zo kwam ik net achter, niet alles is ondersteund. Dat wil zeggen: ik (wilde gaan) gebruik(en) een freebsd en een linux machine. Die laatste is de backup partner van de eerste. De freeBSD unit heeft de data, de linux de backup.

Om het geheel een beetje veilig te laten lopen wilde ik graag via ssh zfs send/receive doen. Iets dat ik niet nodig vind via root. Echter, standaard is dat alleen toegstaan door de root-user (zfs). ZoL heeft geen ondersteuning voor 'zfs allow' en dus kan je niet anders dan root-abuse doen en inloggen als de rootuser!

Alternatief lijkt me eventueel rsync gebruiken? Wel zonde als dat blijkt te moeten.... Wel ervaring mee dus relatief snel opgezet en de ssh tunnel werkt in ieder geval gewoon al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Das niet helemaal waar. Je kan altijd een andere user gebruiken.

- Maak een udev regel om de properties van /dev/zfs aan te passen van root:root naar root:[groep]
- Hang de user die je ZFS wil laten gebruiken in [groep]

OF

- Geef de user SUDO rechten om het zfs commando als root uit te voeren
- Pas je zfs send en receive aan naar: zfs send | ssh sudo zfs receive

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
Bij die laatste ga je er volgens mij wel van uit dat de sudo dus geen ww vraagt. Als ie dat wel doet moet ik dat zelf alsnog in typen (ssh -t) (op zich niet insecure natuurlijk). Het liefst trap ik heel die sudo noodzaak er uit.
Al lukt me dit ook niet lekker om de format goed te krijgen blijkbaar;
code:
1
zfs send array@test | ssh -t -l scorpei local.ip 'sudo zfs receive array/filesystem

De ontvangende partij heeft een lege zfs array dus als het goed is mag ik het zo in ieder geval alvast opsturen. Maar behalve als ik -t -t doe krijg ik toch de " no tty present" error. Iets dat overigens niet gebeurt na gewoon
code:
1
ssh -t -l scorpei local.ip 'sudo echo " foobar"'
. Kortom blijkbaar kan het niet met die | van zfs send / receive

De eerste optie is nieuw voor me en kan ik zo snel niet uitvogelen vrees ik (leek me charmanter dan gewoon maar sudo te mogen doen).

Ik heb overigens nu een 'oplossing'. Door mezelf aan /etc/sudoers toe te voegen dan mag ik in ieder geval als gebruiker gewoon zfs draaien (als root) zonder een wachtwoord voor sudo. Niet echt hoe het hoort maar wel praktisch. Wil je dat nog iets netter maken zou je de 'veiligere' commando's nog specifiek kunnen toevoegen.

[ Voor 66% gewijzigd door Scorpei op 21-10-2015 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebelll
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-08 17:17
Beste Tweakers,

Onlangs heb ik een zelfbouw NAS gemaakt met daarop ZFSguru. Deze heeft een tijd redelijk gedraaid, maar sinds kort crasht hij telkens. Ik krijg op een beeldscherm wat is aangesloten te zien:
CAM status: CCP request completed with an error
Retrying command
Het gaat over device da0, en dat is de USB-Stick. Is die gewoon gaar? Lijkt me persoonlijk sterk, aangezien ik speciaal een 'dure' daarvoor heb gekocht (sandisk extreme). USb-poort wisselen heeft ook niet geholpen.

En hiermee is de server ook compleet ontoegankelijk. Ik heb de pool waarvan geboot wordt op een USB-stick staan van 32GB. Verder zit er 4x 3TB RAIDz1 in. Kan iemand mij hier mee helpen waar dit vandaan komt, want voor google kom ik alleen helaas niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke systeemversie gebruik je?

Kun je even een andere (goedkope) stick proberen, om e.e.a. uit te sluiten?

Wel vreemd dat het eerst goed werkt en nu niet meer; is er niets veranderd in de tussentijd? Zou in dat geval inderdaad aan de stick kunnen liggen.

Dat gezegd, ik ken die melding niet. Pas een paar keer gezien op mailinglists. Zoals hier: http://freebsd.1045724.n5...h-an-error-td5871039.html. Ook daar ging het om USB sticks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebelll
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-08 17:17
Ik zit op 10.2.004. Web interface is 0.3.1 (maar minder relevant neem ik aan).

Ik heb nu een nieuwe installatie draaien, en Plex is mijn fotobibliotheek aan het opbouwen. Tijdens dat proces kreeg ik vaak een melding op het scherm te zien. So far so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 12:44
Ik zit op het moment te denken aan een migratie traject. Ik ga 3*2TB schijven kopen en ik heb een 2 tb schijf met data die ik wil behouden, maar niet belangrijk is (dus als ik het kwijtraak is er geen man overboord).

Ik wil graag een raidz1 met 4 schijven maken. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Kan ik een failed Raidz5 array maken met 3 schijven en hoe zou ik dit dan moeten doen zonder dat ik alles overhoop gooi.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

truncate -s 2T /TEMPDISK
zpool create tank raidz gpt/disk1 gpt/disk2 gpt/disk3 /TEMPDISK
zpool offline tank TEMPDISK

laatste commando weet ik niet helemaal zeker; kan zijn dat je /TEMPDISK moet gebruiken.

Maar dit is het ongeveer, nu heb je je nieuwe pool. Dan data overkopiëren en tot slot de oude disk formatteren en toevoegen:

zpool replace tank 837492837498327943729 gpt/disk4

Dat nummer is wat je ziet in 'zpool status' output. Daar staat dan bij (was: /TEMPDISK).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
Hey guys, ik heb de afgelopen maanden verschillende Ubuntu home servers opgezet met ZFS en een hoop programmas, en heb daar een manual van gemaakt.

Ik weet niet of dit het goede topic daarvoor is, maar heeft er iemand interesse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ZFS topic wellicht beter. Of, als het heel uitgebreid is, kun je een eigen topic aanmaken. Ook kun je overwegen een blogpost te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
Verwijderd schreef op zondag 01 november 2015 @ 17:16:
Het ZFS topic wellicht beter. Of, als het heel uitgebreid is, kun je een eigen topic aanmaken. Ook kun je overwegen een blogpost te schrijven.
Teveel moeite zo'n blogpost ;) Als iemand met de eer wil strijken en het geheel naar een blogpost om wil vormen: prima!

https://dl.dropboxusercontent.com/u/106668762/nas-manual.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Lol, zit ik die handleiding eens door te scannen, zie ik mijn bedrijfsnaam en poolnaam langskomen :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bent gewoon wereldberoemd aan het worden, FireDrunk! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Hallo ik weet niet of ik het hier op de juiste plek post anders sorry.
Na wat gezeur met verschillende mobo heb ik een nieuw mobo gekocht de asus sabertooth 2.0
Nu echter na aansluiten van alles heb ik 1 probleem overgehouden hieraan,mijn ibm1015 (it mode)ziet ineens nog maar 6 van mijn 8 disks.
IK heb verschillende keren alles los en vast gehaald maar helaas komen er maar 6 tevoorschijn zowel met booten vd ibm kaart alswel in het bios als ook in de disk interface bij zfsguru.
Kan dit ook aan een brakke(korte) kabel liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:19
Mannen, een vriend van me wil graag een NAS opstellen met genoeg opslagruimte in een mooie RAID opstelling. Het zal alleen als fileserver dienen dus geen decoding etc met Plex. Simpele FTP Server zal er draaien en that's it.

Nu is mijn kennis over het samenstellen van configuraties nog redelijk stoffig. Maar wellicht dat iemand zijn kritische oog hierop kan loslaten?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X4 860K Boxed€ 75,85€ 75,85
1ASRock FM2A78M-ITX+€ 82,95€ 82,95
1WD Blue SATA 3 Gb/s, 320GB€ 39,26€ 39,26
4WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 112,95€ 451,80
1LC-Power 649B + 420W voeding€ 38,55€ 38,55
1Kingston KVR16N11S8/4€ 19,95€ 19,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 708,36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Het is echt grappig hoeveel mensen hier een NAS aan het bouwen zijn voor "een vriend". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:19
Komt omdat diegene nu mijn fileserver gebruikt en die ook begint vol te lopen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
ikkeenjij36 schreef op maandag 02 november 2015 @ 17:29:
Hallo ik weet niet of ik het hier op de juiste plek post anders sorry.
Na wat gezeur met verschillende mobo heb ik een nieuw mobo gekocht de asus sabertooth 2.0
Nu echter na aansluiten van alles heb ik 1 probleem overgehouden hieraan,mijn ibm1015 (it mode)ziet ineens nog maar 6 van mijn 8 disks.
IK heb verschillende keren alles los en vast gehaald maar helaas komen er maar 6 tevoorschijn zowel met booten vd ibm kaart alswel in het bios als ook in de disk interface bij zfsguru.
Kan dit ook aan een brakke(korte) kabel liggen?
test is simpel wissel de 2 sff-8087 kabels aan de kant van de M1015 om en kijk of er dan 2 andere hdd's niet werken. Dan weet je dat je kabel niet goed is..

het woord "brakke" geeft niet veel vertrouwen..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 12:03
Mede-tweakers! In tegenstelling tot anderen ga ik een NAS voor... *tromgeroffel* mezelf... bouwen :) Heb al 2x WD Red 3TB en 2x WD Red 4TB thuis liggen, hoef derhalve dus niet 'alle' disks te kopen. Doel is om het in een RAID-Z2 te gaan draaien (met in den beginne dus een 12TB pool, en na vervanging van de 2x 3TB door 2x 4TB op termijn een 16TB pool d.m.v. expanden).

Ik heb besloten dat ik wél ECC wil, ondanks dat ik het niet op mijn desktop/laptop heb. Ik geloof dat het best allemaal zal ook goed non-ECC zal werken, maar ik wil de "Scrub of death" voorkomen. Liever één (of een aantal) corrupte bestand op de NAS wegschrijven omdat m'n desktop de veroorzaker is, dan een complete corrupte pool.

Op basis van die eisen ben ik gaan zoeken en ben ik tot de volgende sets gekomen.

Nummer 1 (op basis van een G1840):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 34,-€ 34,-
1ASRock E3C226D2I€ 226,-€ 226,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 72,95€ 72,95
1Samsung M393B1K70DH0€ 55,51€ 55,51
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 456,41

Nummer 2 (op basis van een i3):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4170 Boxed€ 115,95€ 115,95
1ASRock E3C226D2I€ 226,-€ 226,-
1Samsung M393B1K70DH0€ 55,51€ 55,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 538,36

Met als enige verschil dat de processor (en bijgevolg ook de prijs) anders. Op passmark niveau zit er een perormanceverschil van 73% in, terwijl de prijs 'slechts' 17% meer is. De vraag is alleen... ga ik hier gebruik van maken?

Ik heb ook nog gekeken naar een C2550 build, maar deze zit qua kosten tussen beide bovenstaande builds in, terwijl de processor (puur en alleen passmark score bekeken) langzamer is. Daar tegenover staat weliswaar ook een lager piekverbruik (14W vs 53/54W), maar dan opteer ik liever voor iets meer performance. Het ding zal toch 90% van de tijd staan te idlen, en dan verwacht ik dat het niet zo'n dramatisch verschil is.

Wat ik ermee wil gaan doen... sowieso een grote (betrouwbare) fileserver. Bij voorkeur een Wake-On-LAN server en wellicht nog iets van een NZB tool. Eventueel een Plex server, maar ik gok dat dit misschien niet eens nodig blijkt te zijn.

Hierbij dus een aantal vragen...

Is mijn build ook daadwerkelijk ECC?
Wat zou jullie voorkeur hebben, de G1840 of de i3? (Of is er een ander alternatief?)
Is het ASRock moederbord aan te raden?
Is 8GB voldoende met de start? Of moet er meteen 16GB in?

En in het algemeen... zie ik nog iets over het hoofd? :)

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berning
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:43
Je RAM is registered ECC, dat moet unbuffered ECC zijn. Jij bent niet de eerste die deze fout maakt en ook niet de laatste. Ik houd altijd mijn hart vast als ik dit lees, echte beginnersfout.

Als je nog even geduld hebt: http://www.asrockrack.com...C236%20WSI#Specifications

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 21:15
F-Tim schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:45:
Met als enige verschil dat de processor (en bijgevolg ook de prijs) anders. Op passmark niveau zit er een perormanceverschil van 73% in, terwijl de prijs 'slechts' 17% meer is. De vraag is alleen... ga ik hier gebruik van maken?

Wat zou jullie voorkeur hebben, de G1840 of de i3? (Of is er een ander alternatief?)
De G1840 is prima in staat om alle load aan te kunnen, de i3 is overkill. Je totale build wordt dan 'maar' 17% duurder, de i3 is bijna een factor 4 duurder.

Omdat een NAS doorgaans 24/7 aan staat, zou ik voor een cpu met een zo laag mogelijk TDP gaan.
bv. pricewatch: Intel Celeron G1840T Tray

Zelf ben ik geen fan van ASRock, al helemaal niet voor een systeem dat zo lang aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
berning schreef op woensdag 11 november 2015 @ 14:05:
Je RAM is registered ECC, dat moet unbuffered ECC zijn. Jij bent niet de eerste die deze fout maakt en ook niet de laatste. Ik houd altijd mijn hart vast als ik dit lees, echte beginnersfout.

Als je nog even geduld hebt: http://www.asrockrack.com...C236%20WSI#Specifications
Registered ECC heeft toch normaliter juist de voorkeur? Of lees ik dit hier nou verkeerd?

Al zal dat nog niet zo'n probleem zijn, als ik het goed zie is deze wél Unbuffered ECC, en is de prijs vergelijkbaar :)

Die C236 WSI ziet er an sich wel interessant uit, maar ik ben wel erg benieuwd naar de prijs... een snelle zoektocht op Google levert een mobo prijs van €599 op :o Sowieso wordt het RAM dankzij DDR4 dan ook al €25 per 8GB duurder.

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
VorCha schreef op woensdag 11 november 2015 @ 14:31:
[...]
Omdat een NAS doorgaans 24/7 aan staat, zou ik voor een cpu met een zo laag mogelijk TDP gaan.
bv. pricewatch: Intel Celeron G1840T Tray
Je advies om voor een cpu met een zo laag mogelijk TDP te gaan in het kader van een NAS die 24/7 aan staat klopt helemaal niet.

TDP zegt alleen iets over het maximale verbruik en heeft geen invloed op de zuinigheid van een fileserver die 90% van de tijd toch alleen maar idle is. De T versie heeft dan hier dan ook geen meerwaarde.
Zie ook Het grote zuinige server topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, alhoewel een CPU met lager TDP wel kan betekenen dat je met een DC-DC voeding zoals PicoPSU kan volstaan. Als dat lukt, heb je wel veel invloed op het idle verbruik. Maar dat komt dan niet direct door de processor.

Ook kan een reden zijn om een T-model chip te nemen omdat je dan makkelijker/goedkoper passief kunt koelen - iets waar ik een groot voorstander van ben. Een ventilator alleen al kan tegen de 1W verbruiken en zorgt voor extra stof en lawaai.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:30
F-Tim schreef op woensdag 11 november 2015 @ 15:15:
Registered ECC heeft toch normaliter juist de voorkeur? Of lees ik dit hier nou verkeerd?
In principe lees je dat goed, maar dat gaat uit van de situatie waar je de keuze hebt, en die heb jij hier niet :P Registered RAM wordt alleen ondersteund op serverborden (Intels socket 2011 bijvoorbeeld, bij AMD heb ik geen idee :P ), in jouw socket 1150-bordje past enkel unbuffered :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Vraagje over de microserver gen8. Ik heb dat dingetje bij een vriend van mij geinstalleerd en, ondanks wat tenenkrommende nadelen (trage boot, trage config, onnodige bloat, domme BIOS waar je niet normaal boot device kan instellen maar alleen een controller type, is iemand het gelukt om de firmwares te downlaoden en te updaten??) is de prijs wel heel erg mooi voor een redelijk zuinig en stil apparaatje.

Ik overweeg dus sterk om er voor mezelf ook eentje aan te schaffen. Ik ga er Arch Linux met ZFS op draaien. 3x4TB heb ik al in m'n eigen PC met een ZFS pool, de 4de poort gebruik ik voor offline backups. Ik prop er dan een SSD in met SD kaartje (of USB dingetje) om te booten. Ik boot dus niet van SD of USB, maar gebruik het alleen voor de bootloader, OS komt verder gewoon op SSD te staan. Geen ZIL of L2ARC.

Nu de vraag: de HP specs geven aan dat de server ECC ondersteunt; volgens mij zit de geheugencontroller op de CPU ... als er dan een Celeron in zit, ondersteunt tie dan wel ECC? Heeft HP dat op een of andere manier toch weten te omzeilen of zo, of heb je dan toch de Xeon E3 nodig?

En als tie ECC ondersteunt, MOET het dan PERSE HP geheugen zijn, of kan ik toe met ditte:
pricewatch: Transcend TS1GKR72W6HL

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-09 12:01
Mr Alfabet schreef op zondag 01 november 2015 @ 17:23:
[...]
Teveel moeite zo'n blogpost ;) Als iemand met de eer wil strijken en het geheel naar een blogpost om wil vormen: prima!
Thx voor het delen. Handig als referentie.

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:49
InflatableMouse schreef op maandag 23 november 2015 @ 08:32:
Vraagje over de microserver gen8. Ik heb dat dingetje bij een vriend van mij geinstalleerd en, ondanks wat tenenkrommende nadelen (trage boot, trage config, onnodige bloat, domme BIOS waar je niet normaal boot device kan instellen maar alleen een controller type, is iemand het gelukt om de firmwares te downlaoden en te updaten??) is de prijs wel heel erg mooi voor een redelijk zuinig en stil apparaatje.

Ik overweeg dus sterk om er voor mezelf ook eentje aan te schaffen. Ik ga er Arch Linux met ZFS op draaien. 3x4TB heb ik al in m'n eigen PC met een ZFS pool, de 4de poort gebruik ik voor offline backups. Ik prop er dan een SSD in met SD kaartje (of USB dingetje) om te booten. Ik boot dus niet van SD of USB, maar gebruik het alleen voor de bootloader, OS komt verder gewoon op SSD te staan. Geen ZIL of L2ARC.

Nu de vraag: de HP specs geven aan dat de server ECC ondersteunt; volgens mij zit de geheugencontroller op de CPU ... als er dan een Celeron in zit, ondersteunt tie dan wel ECC? Heeft HP dat op een of andere manier toch weten te omzeilen of zo, of heb je dan toch de Xeon E3 nodig?

En als tie ECC ondersteunt, MOET het dan PERSE HP geheugen zijn, of kan ik toe met ditte:

Bedankt!
Een snelle Google-actie naar de gebruikte Celerons (G1610T en G2020T) leert dat deze allebei gewoon ECC ondersteunen:
Intel G1610T
Intel G2020T

Volgens mij hoeft het ook niet verplicht HP-geheugen te zijn. Weet alleen dan niet of degene die je aanhaalde zal werken omdat ik het niet kan vergelijken. Heb in mijn HP Z420 thuis namelijk wel gewoon HP Smart Memory zitten :) 8)

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik zou wel even oppassen voordat je geheugen koopt. Het hoeft inderdaad niet persé HP geheugen te zijn, maar HP is soms wel wat kieskeurig over welk geheugen het wél slikt...

Overigens herken ik niet veel van jouw problemen (InflatableMouse), ik heb zelf ook zo'n ding, en vind het allemaal wel meevallen.

Ik heb nooit problemen gehad met dat Boot device opgeven, het werkt hier altijd prima.
En ja de BIOS is wat langzaam, maar zeker niet onwerkbaar... (30 seconden ofzo). Het is toch een server, dus wat is 30s op een uptime van weken cq maanden.

Bedenk wel, dat booten van USB soms een uitdaging is. Ik heb hier geprobeerd Linux te installeren op een USB stick, en dat vond de BIOS niet zo grappig (de Fedora installer riep iets over dat het device waar hij van geboot was niet meer bestond volgens het BIOS...)

Firmware updaten is het makkelijkst onder Windows. Installeer op een SSD even Windows Server 2012 (trial versie ofzo) en download de firmware packages van de HP site. Installeren gaat dan vlekkeloos.

Er zijn voor RHEL ook update packages, maar ik heb gemerkt dat het allemaal net wat beter werkt onder Windows.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Bedantk voor de reacties.

In een "normale" BIOS kan je een disk als boot target opgeven; in dit apparaat kan dat niet, je vertelt het te booten van een USB (maar niet welke) of via de RAID controller (en dan pakt tie port 1).

Een tweede probleem (en da's nog dommer dan bovenstaande, eigenlijk) is dat een willekeurige USB stick op /dev/sdd komt te zitten en dan schuift port 4 HDD op naar sde.

Ik installeerde het initieel dus op de SDD, ging er vanuit dat het wel ging werken maar helaas. Ik heb toen opnieuw geinstalleerd, met /boot op een USB stick, grub op de stick en helaas,werkte weer niet. Weer opnieuw gedaan, alle disken er uit alleen de SSD en de usb stick waar het op moet komen er achteraf ingezet met syslinux bootloader ipv grub (vond ik makkerlijker aan te passen naar UUID's ipv statische /dev/sdX verwijzingen) en toen werkte die eindelijk. Disken er in en gelukkig bleef het werken.

Klopt dat het booten geen probleem is als tie eenmaal draait, maar ik ben bijna 10 uur bezig geweest met dat apparaat, verschillende dingen testen/installeren en ik kan je verzekeren dat na tientallen reboots ik echt met gekromde tenen zat hoor. Zekere als je dan eindelijk een boot up scherm hebt en je drukt achteloos op enter en dan bedenkt SHIT! nomodeset vergeten! Onwerkbaar, nee. Vervelend? Ja, heel erg!

Ik kon de firmwares dus al niet eens vinden omdat de hpe site wil dat je een account hebt met een geldige hardware serial gekoppeld of zo? Geen idee hoe dat alelmaal zou moeten werken eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
1) Je moet *nooit* op schijfletter (sd*) installeren. Dat is anno 2015 echt bad-practice. Gebruik GPT, geef een label aan je boot partitie, en stel grub(2) in om te booten van dit Label ipv een partitie. Als je Grub waardeloos vind, kan ik je Systemd-boot aanbevelen (dat heette vroeger gummiboot).
https://wiki.archlinux.org/index.php/Systemd-boot

Dat gebruik ik zelf icm ArchLinux, en dat werkt perfect.

2) In mijn machine zit de boot SSD op de 5e interne poort (voor de dvd speler) en daar boot hij keurig van.
Verschil is wel, dat mijn controller in AHCI modus staat.

3) Dat laatste durf ik niet te zeggen, ik heb het toendertijd wel voor elkaar gekregen, maar dat is ook alweer een paar maanden geleden. Zal eens kijken. Zie DM.

[ Voor 17% gewijzigd door FireDrunk op 23-11-2015 14:03 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Dank je!

Ja, in prinicpe doe ik dat ook nooit (sdX). Ik gebruikte grub omdat dat dat ding gewoon BIOS is. Systemd-boot (geniet wel mijn voorkeur ook) werkt toch alleen met EFI? Nu dus syslinux gekozen ivm BIOS en geen EFI.

Ik heb die controller ook in AHCI staan (voor ZFS) maar waar zet jij je bootloader op dan? Hij kijkt standaard naar de port 1 van wat ik zag, en als je die disks voor ZFS wil gebruiken als disk (niet een partitie) dan kan daar geen bootloader op toch? Nu heb ik de bootloader op een interne usb stick gezet, boot daarvan met de /-partitie op poort 5, net als jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Zal thuis eens kijken, want kan me niet herinneren dat ik (veel) aangepast heb.

Maar de HP is toch gewoon UEFI? :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XAEROCOOL
Hoi,

Ik was van plan om zelf een nas samen te stellen en we hadden een componentenlijst aangemaakt, maar er zijn sindsdien een aantal ram modules geintroduceerd en ik vroeg me af of ik beter een van die kan nemen ipv kingston. Ik heb de nieuwe samsung en crucial modules in het lijstje toegevoegd.

#ProductPrijsSubtotaal
6WD Green HDD, 6TB€ 232,95€ 1.397,70
1Fractal Design Node 304 Wit€ 81,58€ 81,58
1Crucial CT32G4RFD4213€ 308,55€ 308,55
1Kingston KTM-SX421LQ/32G€ 348,72€ 348,72
1Samsung M386A4G40DM0-CPB€ 278,-€ 278,-
1Crucial MX200 M.2 80mm 500GB€ 182,50€ 182,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.597,05

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-09 22:56
XAEROCOOL schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:08:
Hoi,

Ik was van plan om zelf een nas samen te stellen en we hadden een componentenlijst aangemaakt, maar er zijn sindsdien een aantal ram modules geintroduceerd en ik vroeg me af of ik beter een van die kan nemen ipv kingston. Ik heb de nieuwe samsung en crucial modules in het lijstje toegevoegd.
Wellicht ook nog even vermelden welk mobo/serverbordje je gaat gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelli
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-09 13:16

Michelli

LL.M

Waarom één module van 32GB gebruiken als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-09 12:58
InflatableMouse schreef op maandag 23 november 2015 @ 08:32:
Ik heb in mijn Gen8 2 van deze reepjes zitten. Werkt vlekkeloos :) .
FireDrunk schreef op maandag 23 november 2015 @ 13:12:Firmware updaten is het makkelijkst onder Windows. Installeer op een SSD even Windows Server 2012 (trial versie ofzo) en download de firmware packages van de HP site. Installeren gaat dan vlekkeloos.

Er zijn voor RHEL ook update packages, maar ik heb gemerkt dat het allemaal net wat beter werkt onder Windows.
Ik heb ooit een keer geprobeerd om via een bootable USB icm met die Smart Update alle firmware up to date te krijgen. Hij weigerde echter gwn te booten vanaf dat ding, 1001 dingen geprobeerd. Echt een nachtmerrie.

Ik heb het gewoon opgegeven en draai nu al enkele maanden op FreeNAS. Als ik er dus nu een schijf van Windows Servers 2k12 opgooi en de corresponderende firmware packages van de site haal is allles alsnog up to date?

[ Voor 46% gewijzigd door SanderH_ op 24-11-2015 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ja hoor, even alle data schijven enzo loskoppelen, dan kan je ook niet per ongeluk iets stuk maken.

Aan de andere kant, als alles goed werkt, zie ik geen directe reden om te updaten.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

SanderH_ schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 18:58:
[...]

Ik heb in mijn Gen8 2 van deze reepjes zitten. Werkt vlekkeloos :) .
maar dat is 1333 en geen 1600 zoals er standaard in zit (PC-12800 ipv 10600). Zal niet veel uitmaken, denk ik maar toch :).

Maar goed te horen dat ander geheugen ook goed kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
De Celeron doet toch geen 1600Mhz geheugen :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XAEROCOOL
Het gaat om volgende moederbord
#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro X10SDV-8C-TLN4F€ 0,-€ 0,-

1 module voor uitbereiding in toekomst als nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
Na wat overleg met CiPHER via DM ben ik inmiddels tot een gewijzigde (en ook goedkopere) NAS samenstelling gekomen. Waarbij de hoofdreden van de gewijzigde setup het laten varen van ECC geheugen is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 35,10€ 35,10
1Gigabyte GA-H97N-WIFI€ 111,95€ 111,95
1Supermicro SNK-P0046P€ 23,-€ 23,-
1Crucial CT102464BA160B€ 37,95€ 37,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 348,90

Het zal gebruikt worden i.c.m. 2x3TB en 4x4TB WD Red schijven om te starten met een 12TB Z2 pool, en na vervanging van de twee 3TB disks op te schalen naar een 16TB pool.

Bij deze setup heb ik uiteraard ook weer een aantal vragen.

Heeft het zin om er direct 16GB in te zetten, of is 8GB voldoende?

Ik lees namelijk verschillende verhalen hierover, op 1 plek wordt genoemd dat je pér TB in je pool 1GB RAM nodig hebt, nu is de pool 16TB, maar is de totale gemonteerde diskspace 22/24TB. Waarbij ik op andere plekken lees dat zonder dedup en met 1x gigabit 2GB voldoende is voor je disks + 2GB voor je OS, en dat dus 8GB voor 'thuisgebruik' zonder dedup en VM hosting e.d. adequaat is. Waarbij ik dus meteen bij mijn volgende vraag aankom.

Heeft het nut om 2x gigabit aan te sluiten en link aggregation toe te passen?

Het moederbord ondersteunt weliswaar 2x gigabit, maar het netwerk thuis is 1 gigabit... mijn gevoel zegt dus dat hoewel het technisch niet sneller zal zijn als dit wordt toegepast. Immers, de switches en kabels zijn de volgende beperking. En daarnaast, naar wat ik lees is de maximale performance van een ZFS array zo snel als de maximale performance van 1 disk (de ketting is zo sterk als de zwakste schakel). En de WD Red disks zullen dan dus óók de beperking gaan vormen.

Heeft het zin om de G1840 te vervangen door de G1840T of de G1850?

Als ik even kijk is het verschil t.o.v. T variant de kloksnelheid én TDP, en t.o.v. de G1850 enkel de kloksnelheid. In beide gevallen betekent het een prijsincrease, waarbij de T variant dus langzamer is (ten faveure van warmte), en de G1850 minimaal sneller is. Naar mijn weten zijn het allen éxact dezelfde chips.
Als ik een reactie op Amazon betreffende de SuperMicro passieve koeler lees, dan zal het de TDP geen issue zijn, en mijn gevoel zegt dat de G1850 zo minimaal sneller is (3071 vs 3016 passmark), dat ik dat nooit in gebruik ga merken.

En, uiteraard ook de standaard vraag, ziet iemand overall gezien nog verbetermogelijkheden voor de samenstelling? :)

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:30
Dat koelblok gaat uit van een 1U case waar een aantal stevige herrie-fans voor airflow zorgen. Als jij dat blok in zo'n grote Fractal zet zonder air shroud (stukje plastic om te zorgen dat de lucht daadwerkelijk allemaal langs het koelblok stroomt) en fans dan wordt het erg warm :)

Wil je passief koelen (om het passieve koelen) of wil je dat het stil is? Een pricewatch: Scythe Mugen 4 (bijvoorbeeld) past (qua hoogte :P en als ik het goed zie hangt er verder niets boven het moederbord) ook in die kast, zal 90% van de tijd uit staan en als hij een keer nodig is dan nog draait hij alleen zo snel als nodig :)

- 8 GB is voldoende, die 1 GB / TB regel is voor enterprise omgevingen; thuis heb je een heel ander gebruik van zo'n machine.

- Link aggregation thuis is niet heel nuttig: Je client devices zitten op maximaal één gigabit, dus dan zou je al vanaf twee devices tegelijkertijd iets moeten doen, wat je onderliggende storage ook nog eens aankan. Oftewel, in de praktijk heb je er dan 1 of 2x per jaar iets aan :P

- 40, 40T of 50: De keuze tussen 40 of 40T is simpel: Je hebt geen issue met je koeling (nu ja, zie hierboven :+ ) dus dan is een T-variant alleen maar duurder en potentieel langzamer.
Het verschil tussen de 40 en 50 is zo klein dat wanneer de 1840 het niet trekt de 1850 dat waarschijnlijk ook niet doet, en ik voorzie daar alleen maar issues (bij jouw omschrijving van wat je gaat doen) wanneer je hele grote films moet gaan transcoden (in dat geval zeg ik: rip hem opnieuw in een lagere kwaliteit of naar een codec die je afspeelapparaat snapt).

[ Voor 41% gewijzigd door Paul op 25-11-2015 10:17 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:40
Heeft het zin om er direct 16GB in te zetten, of is 8GB voldoende?

Nee niet echt, daar dat een regel is voor zwaarder belaste bedrijfsservers, voor jouw gebruik heeft het maar heel beperkte nut, zeker als het voornamelijk als media server gebruikt wordt, samen met grote files.

Zelf heb ik een oude 939 Opteron offline backup server met 16x750GB opslag, en daar zit 4GB aan geheugen in, en zelfs op die server heb ik tijdens eerste backup van 5TB, geen enkele keer het netwerk onder de 98% zien gaan.

Heeft het nut om 2x gigabit aan te sluiten en link aggregation toe te passen?

Ik neem aan dat je andere PC 's gewoon Windows draaien, het enige nut dat het dan heeft is dat je dan max naar twee PC met 1GB kan pompen, het voordeel is wel als je bv, tusen je server en werk PC een grote file over pompt, je geen haperingen zal krijgen als je op een andere (HT)PC een film zit te kijken.

Heeft het zin om de G1840 te vervangen door de G1840T of de G1850?

Voor een server die thuis staat is heeft TDP weinig invloed, daar hij meestal toch idle draait, en alle CPUs in de zelfde klasse verbruiken idle net zoveel.
Meer info over TDP: player-x in "Stroomverbruik van een systeem"

En, uiteraard ook de standaard vraag, ziet iemand overall gezien nog verbetermogelijkheden voor de samenstelling? :)
Als het even kan zou ik een grotere koeler nemen, een tower-koeler, zelfs zonder fans koelt beter dan de gekozen lage koeler

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Een passief gekoelde CPU is totaal nutteloos als je bedenkt dat een goede CPU koeler vele malen stiller zijn werk zal doen als de hardeschijven.

pricewatch: Scythe Ashura Shadow draait bijvoorbeeld op minimaal 300RPM en dat is echt heel langzaam en moet ten alle tijde onhoorbaar zijn. De maximale snelheid zou ook gewoon erg laag moeten zijn doordat de CPU vrij zuinig is.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kihon
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-05 11:46

kihon

Uplay > palitojr

Ik heb op het moment een J1900 draaien met 4x 4TB schijfjes in RAIDZ2.
Verder heb ik nog her en der in mijn Game PC en HTPC wat disk zitten. (stuk of 10-16 disks totaal)

Nu is de bedoeling dat ik alle DATA onder 1 dak wil plaatsen.
Zit zelf alleen te twijfelen welk OS ik het beste kan nemen dan.
FreeNAS / Rockstor / OMV / Ubuntu / Windows / ZFS Guru ?
Heb zelf alleen ervaring met Windows/Ubuntu ook wel (en nu wat ZFS Guru, maar dat was niet moeilijk ;))
Ik wil op de server oo Sonarr/Couchpatato/Headphones/Sabnzb/Torrents/ MySQL/ Plex nog wat andere dingetjes di ik niet meer kan bedenken erbij :)

FreeNAS kan alles wat ik wil; met gebruik van jails/plugins e.d.
OMV ook, maar vind de ZFS protectie van je data toch wel aantrekkelijk.
Hoe zit het met de learning curve? Wil gelijk een 6x4TB Raidz2 aanmaken en niet gelijk mijn data opfokken :(

Mijn setup wordt >

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock C2550D4I€ 325,49€ 325,49
1Fractal Design Define XL R2 Titanium Grey€ 124,95€ 124,95
1Crucial CT102472BA160B€ 58,50€ 58,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 576,89

Note > De kast heb ik nog niet, maar zoek ene kast met ruimte voor 12 HDDs.
(in de XL plaats ik dan een extra drive cage)
Zijn er nog andere opties?

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it! Battle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-09 12:58
FireDrunk schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 23:34:
Ja hoor, even alle data schijven enzo loskoppelen, dan kan je ook niet per ongeluk iets stuk maken.

Aan de andere kant, als alles goed werkt, zie ik geen directe reden om te updaten.
Achja, de firmware updates zullen wel voor iets goed zijn neem ik aan. Zeker aangezien alles nog draait op de out of the box drivers/firmware. Ze zitten bij HP alvast niet stil.

Aan de andere kant zorgt het inderdaad voor wat geklooi. :+ Zeker aangezien hij blijft volharden in de boosheid en dus niet van .ISO wil booten, en ik er dus die SSP (Service Pack for Proliant) niet op krijg.

Ik probeer het dit weekend dan wel eens op jouw manier: Data schijven los en er een oude HD aan koppelen met Windows Server 2k12 erop.

[ Voor 7% gewijzigd door SanderH_ op 25-11-2015 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 13:15
kihon schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:52:
Note > De kast heb ik nog niet, maar zoek ene kast met ruimte voor 12 HDDs.
(in de XL plaats ik dan een extra drive cage)
Zijn er nog andere opties?
Misschien deze?: pricewatch: Antec Nineteen Hundred Green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op woensdag 25 november 2015 @ 10:30:
Een passief gekoelde CPU is totaal nutteloos als je bedenkt dat een goede CPU koeler vele malen stiller zijn werk zal doen als de hardeschijven.
Ik zie toch wel voordelen. Zo heb je geen stof meer, je kunt de kast helemaal stofdicht maken en via natuurlijke convectie zijn hitte dissiperen. Daarnaast kan er ook minder stuk, want je hebt minder bewegende onderdelen. Vooral kleinere fans dan 120mm gingen bij mij best vaak stuk, de 120mm fans nauwelijks/niet. Vooral het veel geluid gaan maken van fans na verloop van tijd is irritant. Dat is bij mij ook gebeurd met vrij dure fans. Maar ik geloof best dat er veel verschil zal zitten tussen de beschikbare producten. Irritant genoeg zegt dat dB(a) ook niet alles want ik heb fans met 16dB(a) die toch echt veel meer geluid maken dan 22dB(a) terwijl dit logaritmisch zou moeten zijn dus laatstgenoemde zou 3x zoveel geluid moeten produceren als de eerste. Er wordt volgens mij getest met de apparatuur van Volkswagen. :P

Ik vind veel koelers nog best wel wat geluid maken overigens. Ik hoor het toch echt als ik de CPU fan demonteer. Bij een aantal heb ik de fan eraf gesloopt en mijn eigen 120mm Arctic Silencer ofzoiets gemonteerd en dat gaf veel verbetering. Maar nog steeds hoor ik wel wat. Hardeschijven hebben een andere toon en ik vind niet dat die toon sterk genoeg is om het fan van de CPU en voeding onhoorbaar te maken. Bovendien als je spindown toepast, dan heb je helemaal geen geluid meer als je voeding en CPU passief koelt.

Ten slotte kunnen sommige fans nog best wel wat verbruiken. De fan op de Arctic Freezer verbruikt tot 1,3 watt op vol vermogen (12V plug dus geen PWM). Die gebruikte ik tijdens benchmarken en energietests; maar sloot hem dus aan op een andere voeding.

Vervelend genoeg is het principe van semi-passive nog nauwelijks gemeengoed. Een fan hoeft helemaal NIET te draaien als de computer idle is, dus 0rpm. Pas gaan draaien als de temperatuur tegen de 45 graden wordt ofzo. Helaas werkt dat niet lekker. De 'SmartFan' functies gaan direct aan de rpm sleutelen als de belasting hoger wordt; niet als daadwerkelijk de temperatuur hoger wordt. Ik hoor dan duidelijk dat de fan van rpm verandert.

Het beste is natuurlijk gewoon als je helemaal geen fan nodig hebt en alle warmte passief kan koelen. Dat hoeft ook helemaal niet duur te zijn gewoon een koelblok en processor met beperkt TDP. De grafische chip (IGP) wordt al niet gebruikt bij servers dus de daadwerkelijke TDP bij maximale belasting is al veel lager. Daarnaast is een thuisserver bijna altijd idle (99% gok ik zo) dus je kunt ook met een niet zo heel goede koeler (Stock?) kiezen om de fan eraf te slopen. Ik kies er altijd wel voor om een koelblok voor 30 euro ofzo te kopen dan ben je in één keer klaar en heb je echt geen fan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2015 @ 18:29:
[...]

Ik zie toch wel voordelen. Zo heb je geen stof meer, je kunt de kast helemaal stofdicht maken en via natuurlijke convectie zijn hitte dissiperen.
Nou met zo'n klein passief koelblokje zou ik toch wel hoge airflow in de behuizing willen hebben, anders wordt de CPU wel redelijk warm ben ik bang.

Juist met een goede stille CPU koeler kun je de behuizing wel helemaal afsluiten, lucht in de behuizing zal nooit zoveel opwarmen dat de CPU of hardeschijven zullen oververhitten. Of je moet de hele behuizing ook nog gaan isoleren, dan kan het wel warm worden.
Daarnaast kan er ook minder stuk, want je hebt minder bewegende onderdelen. Vooral kleinere fans dan 120mm gingen bij mij best vaak stuk, de 120mm fans nauwelijks/niet. Vooral het veel geluid gaan maken van fans na verloop van tijd is irritant. Dat is bij mij ook gebeurd met vrij dure fans. Maar ik geloof best dat er veel verschil zal zitten tussen de beschikbare producten.
Er zit heel veel verschil in de producten. Bij stuk gaan heb je het denk ik vooral over het lager? Dat is niet zo vreemd dan, je hebt allemaal verschillende type lagers en als je alleen maar sleeve bearing gebruikt, waarbij de olie er direct uitloopt omdat ze niet goed zijn afgesloten dan is de levensduur idd extreem kort.

Gebruik je echter high-end fans met fluid dynamic bearing lagers dan heb je een hele lange levensduur. Ga er dan maar vanuit dat de andere onderdelen sneller zijn afgeschreven.
Irritant genoeg zegt dat dB(a) ook niet alles want ik heb fans met 16dB(a) die toch echt veel meer geluid maken dan 22dB(a) terwijl dit logaritmisch zou moeten zijn dus laatstgenoemde zou 3x zoveel geluid moeten produceren als de eerste. Er wordt volgens mij getest met de apparatuur van Volkswagen. :P
Nee er wordt gewoon nooit op dezelfde manier gemeten. Als de testkamer minder dan 0dB (ja dat kan) produceert en je test op de normale afstand met een extreem goede meter van tienduizenden euro's, kom je vast op iets heel anders uit dan een fabrikant die meet met een omgevingsgeluid van 18dB met een meter van een paar honderd euro.

Overigens klinkt 10dB als dubbel zo hard en is 3dB een verdubbeling van de geluidsdruk.
Ik vind veel koelers nog best wel wat geluid maken overigens. Ik hoor het toch echt als ik de CPU fan demonteer. Bij een aantal heb ik de fan eraf gesloopt en mijn eigen 120mm Arctic Silencer ofzoiets gemonteerd en dat gaf veel verbetering. Maar nog steeds hoor ik wel wat. Hardeschijven hebben een andere toon en ik vind niet dat die toon sterk genoeg is om het fan van de CPU en voeding onhoorbaar te maken. Bovendien als je spindown toepast, dan heb je helemaal geen geluid meer als je voeding en CPU passief koelt.
Met een high-end fan zoals bijvoorbeeld de be quiet! Silent Wings 3 met FDB lager en 6 polige motor hoor jij helemaal niks meer op de laagste stand van 250RPM vanaf 10 centimeter afstand.

Heb je echter een veel minder goede fan, bijvoorbeeld een op 500RPM draaiende fan met dual ball bearing lager dan zul je waarschijnlijk het lager horen tikken. Dual ball bearing lagers maken standaard eigenlijk altijd wel een tikkend geluid.
Ten slotte kunnen sommige fans nog best wel wat verbruiken. De fan op de Arctic Freezer verbruikt tot 1,3 watt op vol vermogen (12V plug dus geen PWM). Die gebruikte ik tijdens benchmarken en energietests; maar sloot hem dus aan op een andere voeding.
Tja als je 2,5 euro per jaar bij 24/7 gebruik veel vind dat zou dat idd een reden kunnen zijn. :p
Vervelend genoeg is het principe van semi-passive nog nauwelijks gemeengoed. Een fan hoeft helemaal NIET te draaien als de computer idle is, dus 0rpm. Pas gaan draaien als de temperatuur tegen de 45 graden wordt ofzo. Helaas werkt dat niet lekker. De 'SmartFan' functies gaan direct aan de rpm sleutelen als de belasting hoger wordt; niet als daadwerkelijk de temperatuur hoger wordt. Ik hoor dan duidelijk dat de fan van rpm verandert.
De hele reden van het bestaan van semi-passief is marketing en geld besparing door de fabrikanten. Eigenlijk moet je zeggen dat het vervelend is dat er in zo weinig producten goede fans worden gebruikt. En dat het eigenlijk te belachelijk voor woorden is dat ze hier nu reclame mee gaan maken. Passief gekoeld zorgt alleen maar voor warmte ophoping en korte levensduur, terwijl de mogelijkheid van stille fans zeker wel bestaat. De meeste fabrikanten willen hier alleen geen geld aan uitgeven, maar geven het liever uit aan marketing. Kijk bijvoorbeeld maar naar videokaarten, geen één fabrikant gebruikt daar kwaliteitsfans met een FDB lager en groot RPM bereik. Enige wat je nog wel eens ziet zijn dual ball bearing die betere levensduur hebben dan de standaard goedkope sleeve bearing fans die er standaard op zitten. Maar dit doet alleen EVGA en MSI in hun Lighting zo uit mijn hoofd. Bij voedingen is alleen be quiet! echt bezig met stille voedingen met high-end fans en Corsair begint er ook meer mee, maar alleen in de allerduurste producten en niet op het niveau van be quiet!.
Het beste is natuurlijk gewoon als je helemaal geen fan nodig hebt en alle warmte passief kan koelen. Dat hoeft ook helemaal niet duur te zijn gewoon een koelblok en processor met beperkt TDP. De grafische chip (IGP) wordt al niet gebruikt bij servers dus de daadwerkelijke TDP bij maximale belasting is al veel lager. Daarnaast is een thuisserver bijna altijd idle (99% gok ik zo) dus je kunt ook met een niet zo heel goede koeler (Stock?) kiezen om de fan eraf te slopen. Ik kies er altijd wel voor om een koelblok voor 30 euro ofzo te kopen dan ben je in één keer klaar en heb je echt geen fan nodig.
Heeft geen voordeel boven een goede actieve koeling, vooral niet een sloot HDD's dus.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op woensdag 25 november 2015 @ 18:53:
[...]
Nou met zo'n klein passief koelblokje zou ik toch wel hoge airflow in de behuizing willen hebben, anders wordt de CPU wel redelijk warm ben ik bang.
Met de stock koeler wel ja. Ik heb bijvoorbeeld deze CPU koeler in gebruik: pricewatch: Scythe Ninja 3 Rev. B. 30 euro voor 1080 gram aan een forse heatsink en de 120mm fan kon ik nog voor wat anders gebruiken. Volgens mij ben je dan aardig klaar. Echt wel overkill voor passieve koeling, tenzij je gaat overclocken wat je op een server natuurlijk sowieso niet doet.
Juist met een goede stille CPU koeler kun je de behuizing wel helemaal afsluiten, lucht in de behuizing zal nooit zoveel opwarmen dat de CPU of hardeschijven zullen oververhitten. Of je moet de hele behuizing ook nog gaan isoleren, dan kan het wel warm worden.
Goed punt! Ik heb echter mijn custom behuizing niet helemaal dicht. Ik maak gebruik van het feit dat warme lucht wilt stijgen dus ik heb de onderkant open waar de hardeschijven zitten en de bovenkant half open - zodat er geen stof naar beneden kan vallen maar de warme lucht er wel uit kan. Natuurlijke convectie dus. In de behuizing zitten 7 computersystemen. Meeste low-power J1900 dingetjes trouwens, drietal met +-80W TDP.
Er zit heel veel verschil in de producten. Bij stuk gaan heb je het denk ik vooral over het lager? Dat is niet zo vreemd dan, je hebt allemaal verschillende type lagers en als je alleen maar sleeve bearing gebruikt, waarbij de olie er direct uitloopt omdat ze niet goed zijn afgesloten dan is de levensduur idd extreem kort.

Gebruik je echter high-end fans met fluid dynamic bearing lagers dan heb je een hele lange levensduur. Ga er dan maar vanuit dat de andere onderdelen sneller zijn afgeschreven.
Duidelijk verhaal.
Overigens klinkt 10dB als dubbel zo hard en is 3dB een verdubbeling van de geluidsdruk.
Ik dacht dat dB geluidsdruk was en dB(a) dit is aangepast naar het gehoor van de mens. Dus hoe zit het dan precies? Is 3dB(A) wel een hoorbare verdubbeling? Anders snap ik het nog niet goed...
Met een high-end fan zoals bijvoorbeeld de be quiet! Silent Wings 3 met FDB lager en 6 polige motor hoor jij helemaal niks meer op de laagste stand van 250RPM vanaf 10 centimeter afstand.
pricewatch: be quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm bedoel je? Helaas nog niet verkrijgbaar, maar zal ik zeker uitproberen! De 2 versie is wel een stuk duurder dan andere fans, maar dat moet je er maar voor over hebben dan. Dat gezegd, waarom dan niet gewoon een grote heatsink? Bijna dezelfde prijs dan één zo'n fan waarbij je nog altijd een heatsink nodig hebt. Kortom, wat schiet je er dan exact mee op?
Tja als je 2,5 euro per jaar bij 24/7 gebruik veel vind dat zou dat idd een reden kunnen zijn. :p
Bij mij was het ook een sport om een normale computer zonder hardwaremods zo weinig mogelijk energie te laten verbruiken. 8,3 watt voor een Ivy Bridge 77W TDP machine (Core i5 3570) met 8GiB RAM vond ik toch best stoer. Om dan 1,3 watt voor de fan bij te tellen is wel zonde. Maar objectief gezien heb je natuurlijk helemaal gelijk. ;)
Heeft geen voordeel boven een goede actieve koeling, vooral niet een sloot HDD's dus.
Hm. Ik wil wel opmerken dat ook de geluidsproductie bij hardeschijven sterk kan verschillen. Mijn WD Greens zijn echt enorm veel stiller dan de Seagate 7200.14 series - dat verschil is enorm. Zeker omdat passief koelen helemaal niet duur hoeft te zijn en een goede fan zoals jij voorstelde toch ook best prijzig is, vraag ik me af of passief koelen niet best een interessante optie is. Als het evenveel geld kost, zou je dan liever een 1080 gram wegende koeler hebben die makkelijk 95W passief kan koelen, of een normale heatsink met zeer goede fan? Ik neig zelf toch meer naar de eerste optie. Al geef ik je groot gelijk dat actief koelen met goede fans vast en zeker een prima alternatief is. Alleen niet noodzakelijkerwijs goedkoper en mogelijk zelfs duurder met een goede fan zoals jij voorstelt, tenzij je de stock heatsink kunt hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2015 @ 19:15:
Ik dacht dat dB geluidsdruk was en dB(a) dit is aangepast naar het gehoor van de mens. Dus hoe zit het dan precies? Is 3dB(A) wel een hoorbare verdubbeling? Anders snap ik het nog niet goed...
Geluidsdruk is gewoon druk van geluid, hoe hoger hoe meer en je kunt het op verschillende manieren meten in Pascal, decibel, Sone, etc.

dBA is dan idd meer aangepast aan het gehoor en is dus frequentie afhankelijk. 3dB(A) of 3dB is wel een verdubbeling van het geluid, maar voor ons menselijk oor klinkt dat niet zo, dan is 10dB(A)/dB dubbel zo luid.
pricewatch: be quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm bedoel je? Helaas nog niet verkrijgbaar, maar zal ik zeker uitproberen!
Klopt zit vooralsnog alleen in hun nieuwste voedingen.
De 2 versie is wel een stuk duurder dan andere fans, maar dat moet je er maar voor over hebben dan.
Zijn ook altijd nog Shadow Wings met riffle bearing of Pure Wings met sleeve bearing, vast beter dan wat je gewend bent. Maar er zijn natuurlijk meerdere fabrikanten, de Silent Wings 3 fans heb ik alleen ervaring mee en de naamgeving van be quiet! is simpel en die kan ik dan ook mijn hoofd. Een fabrikant als Noctua heeft bijvoorbeeld een veel onduidelijkere naamgeving (en lelijkere fans :p ).
Dat gezegd, waarom dan niet gewoon een grote heatsink? Bijna dezelfde prijs dan één zo'n fan waarbij je nog altijd een heatsink nodig hebt. Kortom, wat schiet je er dan exact mee op?
Het zal per situatie verschillen wat de beste optie is en er zijn natuurlijk veel verschillende producten.
Hm. Ik wil wel opmerken dat ook de geluidsproductie bij hardeschijven sterk kan verschillen. Mijn WD Greens zijn echt enorm veel stiller dan de Seagate 7200.14 series - dat verschil is enorm.
Net als de verschillende fans dus. :P

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1 ... 195 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.