• ikkeenjij36
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10-2019
Inleiding
Op advies uit het DIY RAID NAS topic post ik hier mijn eigen topic over de geplande aanschaf ten behoeve van een nieuwe ZFS server met aparte server waar de applicaties op draaien. Dit zou voordelen hebben zoals stabiliteit en minder storingsgevoelig zijn. Ook kan ik de ZFS server dan op BSD platform houden terwijl ik een ander operating system (Linux) kies voor de applicaties. Graag jullie advies over onderstaande situatie.

Budget
Budget is rond 700 euro voor zowel de ZFS server als de applicatieserver. Dit is exclusief hardeschijven, want die heb ik al.

Welke hardware heb ik reeds in bezit
10x 2TB hardeschijven
4x 4TB hardeschijven
1x Samsung EVO 840 120GB SSD
1x Adata 128GB SSD
IBM M1015 HBA geflashed met IT-mode firmware
Define XL behuizing
MSI 970 moederbord met AMD Athlon x955 quadcore processor met 4x4 ddr3 1333mhz kingston value geheugen.

Welke pool configuratie wil ik?
Ik wil van de 10x 2TB schijven een RAID-Z2 maken en de 4x 4TB schijven een RAID-Z maken.

Welke software wil ik gaan gebruiken?
Voor opslag vind ik ZFSguru wel fijn werken.

Maar hoe krijg ik het voor elkaar dat apps zoals Sonarr SABnzbd Headphones Plex Couchpotato en Autosub storingsvrij werken en dat wat deze downloaden ook netjes op mijn storage server komt? Ook wil ik deze downloads zonder problemen toegankelijk maken voor mijn mediaspelers in huis.

Hoe kan ik dit het beste en makkelijkste voor elkaar krijgen tegen een redelijk budget? Alvast bedankt voor jullie hulp!

[Voor 75% gewijzigd door ikkeenjij36 op 21-10-2015 06:46]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
CSL is geen problemenhonk. Schopje naar OT.

• ikkeenjij36
Ok bedankt....nu nog hulp en advies..

• CiPHER
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04-2017
Hoi ikkeenjij36,

Ik heb je topicstart deels herschreven. Voeg nog even toe welke processor je hebt, want een 955 zie ik enkel als Phenom en niet Athlon zoals je schreef. Ook mis ik nog hoeveel geheugen je AMD-systeem heeft. Ook kun je nog toevoegen welk merk en type je hardeschijven zijn.

Inhoudelijk: is je AMD systeem krachtig genoeg voor het media gebeuren, dus downloaden/PARen en weet ik veel? Als dat zo is, kun je dit systeem behouden en heb je dus enkel nieuwe hardware nodig voor de opslagserver.

Ik vraag me wel af, hoe heb je al die schijven aangesloten? Want als je een HBA hebt voor 8 hardeschijven, dan heb je nog 6 SATA poorten nodig voor de rest van je hardeschijven, en dan nog 2 voor de SSDs. Jouw huidige moederbord (pricewatch: MSI 970 Gaming denk ik?) heeft daar niet genoeg SATA poorten voor. Dus hoe had je dit precies in gedachte?

Zou je je huidige AMD moederbord, processor en geheugen blijven gebruiken, dan heb je dus enkel één nieuw systeem nodig. Eventueel kun je ervoor kiezen om in dat nieuwe systeem de 10 disks in RAID-Z te plaatsen, terwijl je de 4 disks in het andere plaatst. Dat zou het goedkoopste zijn. Of gewoon alle disks in de storage server; mits je behuizing daar groot genoeg voor is. Veel hangt ook af of je plannen hebt om je opslag uit te breiden in de toekomst. Je zou deze moederborden kunnen overwegen:

ASRock Q1900-ITX: pricewatch: ASRock Q1900-ITX

4x SATA + 8x HBA = 12 totaal (dus niet genoeg)

SuperMicro X10SBA: pricewatch: Supermicro X10SBA

6x SATA + 8x HBA = 14 totaal - kunnen je SSDs er niet op.

ASrock C2550D4I: pricewatch: ASRock C2550D4I

12x SATA + 8x HBA = 20 totaal

ASRock E3C224D4I-14S: pricewatch: ASRock E3C224D4I-14S

14x SATA + 8x HBA = 22 totaal

Asus P9A-I/C2550/SAS/4L: pricewatch: Asus P9A-I/C2550/SAS/4L

18x SATA + 8x HBA = 26 totaal

Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• ikkeenjij36
Ok heel erg bedankt cipher is een stuk duidelijker zo idd.
Cpu is idd een phenom sorry,geheugen aangepast.
Ik zou het liefste de hdd's in 1 storage server willen houden.
Schijven zijn van wd en hitachi.
Heb nog wel ergens een 1 tb schijf liggen voor in de aplicatie server te stoppen voor wat tijdelijke ruimte want ben bang dat dat par/unrar en dl op 1 vd ssd's niet gaat lukken voor het naar de storage server geschreven wordt.
Ik kan natuurlijk het oude mobo in de applicatie server zetten en zo mijn schijven in de define kast houden.
Misschien 1 ssd ook daar inzetten?
Mijn huidige mobo heeft idd 6x sata plus de hba maakt 14 daarom nog een cheap raid kaartje erin ivm dvd speler dat werkt allemaal wel.
Zo dit somt mijn bezit aan hardware aardig op.
Nu nog de goeie oplossing vinden ivm mijn wensen.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-10 21:29

Q

Zie mijn signature

Als je functies gescheiden wilt houden maar zo min mogelijk hardware wilt neerzetten dan passen mensen hier heel vaak virtualisatie toe, zoals de gratis versie van ESXi.

Je NAS is dan een VM naast de andere virtual machines waar je je andere apps in draait.

Het enige speciale is dat je de storage controllers door passed naar de NAS VM met VT-d dus dat de NAS de controle heeft over de disks en niet VMware. Dit vereist ofwel een Xeon setup (aanrader) of je moet je CPU/MB zo uitkiezen dat ze VT-d supporten.

Het is niet complex als je ervaring hebt met virtualisatie, maar ander kan de leercurve een beetje een issue zijn. Er is echter enorm veel documentatie en uitleg over. Ook hier op het forum.

Het voordeel dat je maar 1 fysieke machine hebt en toch de functies / rollen die anders door verschillende machines zou worden gespeeld - gescheiden houdt.

Hier hou ik een lijst bij van mogelijk interessante moederborden en CPUs.

https://docs.google.com/s...LHkrg/edit#gid=1721926988

Dit is met name gericht op moederborden en CPUs met ECC support, voor de juiste Core i5 of i7 moet je zelf zoeken.

Mocht je willen investeren in virtualisatie dan gaat dat budget van 700 zeker genoeg zijn, het is dan meer dat je zelf ook even je er in moet verdiepen.

Ik zeg er wel bij dat ik zelf lui ben geweest en losse fysieke machines heb draaien voor storage en downloads. Ik zet echter alles uit als ik het niet gebruik.

Inactief

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03 19:48
Als je ECC wil gebruiken kun je ook overwegen je moederbord te vervangen door een M5A* model. Scheelt 150e+ in het budget en je kan met je phenom gewoon naar ECC toe. Met je huidige setup zou het zelfs moeten kunnen zonder ECC:
Booten van USB (eventueel USB3?) en de 14 disks aan je moederbord en HBA (uitgaande van 6 poorten op je bord heb je dus 6+8HBA = 14 sata poorten). Hoef je dus helemaal geen geld uit te geven. FreeNAS en ZFS draaien in mijn ervaring prima vanaf een USB stick.
Of zoals je zelf inderdaad hebt gezegd: een extra HBA.

Waar loop je (software matig) precies tegenaan? Hetgeen jij wil heb ik ooit zelf prima onder linux aan de praat gehad op 1 machine, al was dat iets anders:
-SabNZB server (automatische detectie van nieuwe nzb's in een map)
-Torrentclient (automatische detectie van .torrent of magnets in een map)
-mdadm RAID array
-OpenVPN en ssh
Alternatief is dat je gewoon je storage server mount op een andere machine. De storage unit handelt verder je ZFS wel af. WebDAV, NFS, zelfs Samba kan. Je werk-machine ziet dan eigenlijk geen verschil tussen een mount lokaal of via het netwerk.

Kleine kanttekening overigens: RAIDz1 met 4x4tb is niet heel secure. Kans op fouten tijdens een resilver is vrij groot dus kans op dataverlies ook. Zolang je niet hoeft te resilveren kan het dus prima werken, bij uitval van 1 schijf niet meer. Je hebt dus (eigenlijk) weinig veiligheid bij hardware-failure. Of je moet die data in een mirror hebben staan natuurlijk.

[Voor 27% gewijzigd door Scorpei op 21-10-2015 09:18]

Owner of http://scorpei.com/

• ikkeenjij36
Ok softwarematig loop ik regelmatig aan als ik zfsguru gebruik dat nu hp en sonarr niet werken....een mobo met ecc zou ik nu ook wel willen hebben omdat ik nu het budget ervoor beschikbaar heb.
Verder ben ik kwa linux nog noob maar leer graag en redelijk snel.
Als het beter us om applicaties apart te draaien op/in een kleine server en alles netje op de opslagserver komt te staan is mij ook goed.
Ik heb nu ook meer documenten en fotos die belangrijk zijn die ik niet kwijt wil raken,brand en iverstromingen daar gelaten.
Omdat ik nu al in totaal 16 schijven heb wil ik die het liefst in mijn define xl kast houden.
Ech ik heb best wat hulp nodig om alles aan te kopen en te instaleren dus veel hulp gevraagd en veel waardering te geven

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:01
ikkeenjij36 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 18:25:

Maar hoe krijg ik het voor elkaar dat apps zoals Sonarr SABnzbd Headphones Plex Couchpotato en Autosub storingsvrij werken en dat wat deze downloaden ook netjes op mijn storage server komt? Ook wil ik deze downloads zonder problemen toegankelijk maken voor mijn mediaspelers in huis.
Mijn eerste reactie zou zijn, FreeNAS. Veel van deze applicaties die je wilt hebben zitten in jails hierbij. Dus gemakkelijk en apart te beheren.

• ikkeenjij36
Freenas ben ik gewoon niet zo gecharmeerd van.
Toch nog lastig voor me om alles te krijfen zoals ik wil.
Applicatieserver en opslag apart vindt ik wel een aardige oplossing.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:44
Ik vraag me af waarom het toch ZFS storage moet zijn. ZFS is natuurlijk de beste opslag mogelijk, maar wel als het in goede handen is van een bekwame sysadmin. Dat laatste ben je nog lang niet en dus heb ik het idee dat je data veiliger is in handen van een synologie of een van de kant en klare alternatieven (die je voorheen ook in bezit had). Volgens mij overdrijf ik niet als ik zeg dat je ongeveer elke 2 weken wel weer opnieuw bent begonnen met je systeem.

Er is niks wat je tegenhoudt om een zfs destroy of een zpool destroy verkeerd te typen en je systeem gaat je er niet tegen beschermen. Ook een rm -rf / ipv een rm -rf . is gauw gemaakt en opnieuw beschermt niks je tegen zulke foutjes. Behalve als je als sysadmin weet waar je mee bezig bent en je maatregelen hebt genomen om ook je eigen fouten te kunnen opvangen.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• ikkeenjij36
@curlymo,idd in t begin veel lopen kl***n met zfsguru,nu echter al enkele tijd op xpenology.
Echter door gewijzigde thuis situatie wil ik dus vooral veilige opslag voor bepaalde dingen,de media valt wel weer te vinden is geen prioriteit.
Mede door mijn eerdere problemen met zfsguru,ook zeer recent,wil ik op advies van cipher dit maar gaan doen.
Ook het budget is nu makkelijker te maken hiervoor.
En zoals je zegt zfs is de veiligste opslag methode op dit moment en in de cl ga ik,hoop ik,verder niet hoeven te werken vandaar deze oplossing.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Binnekort is er DSM 6.0 van Synology, is 1 van de nassen geen oplossing die btrfs ondersteund? Dan heb je en de voordelen van Synology (wat een erg fijne OS is en veel ondersteuning vanuit de community`s), en een next gen filesystem namelijk btrfs.

[Voor 45% gewijzigd door rikadoo op 21-10-2015 17:13]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x 6TB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

• ikkeenjij36
Nou ik ga nu op zoek naar een mobo voor storage met ecc en genoeg sata om met mijn hba minstens 16 schijven toe te kunnen...liefst met hdmi in/op mobo om ff een monitor aan te sluiten om te instaleren.
Daarnaast een kleine kast met klein mobo denk die j9100 om ubuntu of ovm op te draaien en de gedownloade bestanden naar de storage server te krijgen.
Ik hoop dat jullie advies hebben verder om de hardware te kunnen kopen en waar.

• ikkeenjij36
https://www.alternate.nl/html/cart.html?
Vinden jullie dit wat?
Is precie binnen budget en ik kan mijn oude mobo geheugen en de rest misschien nog wel gebruiken voor een desktop te maken voor mijn dochter.

• Q

Q

Zie mijn signature

Link werkt niet?

Inactief

• ikkeenjij36
Damn en had het nog wel gedacht dat het goed ging...zal m zsm opnieuw proberen.
Zal morgen wel worden ben ik bang

• Q

Q

Zie mijn signature

Je kunt beter een tweakers wensenlijst maken en hier publiceren.

Inactief

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

kijk eerst hoe de wind waait

Ik wilde geen twee fysieke servers en heb er zelf voor gekozen een ESXi systeem te maken welke via VT-d de schijven aan mijn ZFS (virtuele) server aanbied (nas4free). Verdere vms (plex, download(tranmission, sickrage, toekosmtig spotweb, couch potato etc), mysql, owncloud, ....)

Ik kies er bewust voor om mijn nas server alleen dat te doen en geen aplicaties er bij op te intergreren.

Als je dat niet wilt, dan kan je ook een raspberry pi (2) overwegen met download en afspeel mogelijkheden (XBIAN). Dit kan de content van je NAS halen en het afsprleen/downloaden doen. Ik zou er wel een lokale schijf aan hangen voor caching (van de zaken die worden gedownload)

Everything is better with Bluetooth

• ikkeenjij36
Geen idee hoe ik alles zou moeten virtiualiseren...zou ik dat ook kunnen en zodoende alles op 1 server krijgen??
Dan kom ik misschien goedkoper uit met nieuw mobo cpu en geheugen?

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 10:52
ikkeenjij36 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 13:18:
Geen idee hoe ik alles zou moeten virtiualiseren...zou ik dat ook kunnen en zodoende alles op 1 server krijgen??
Dan kom ik misschien goedkoper uit met nieuw mobo cpu en geheugen?
Hier is meer informatie te vinden over ESXi
Zuinige ESXi Server
Het grote thuis-virtualisatie topic

• ikkeenjij36
Hallo heb vanmiddag dit mobo gekocht
http://tweakers.net/pricewatch/353821/asrock-c2550d4i.html.
Nu heb ik gelezen dat ik via ipmi er een os op kan zetten maar hoe?
O ja heb er ook 2x8 gb ecc geheugen in zitten.
Wie o wie wil mij verder helpen hiermee?
Evetueel via teamviewer ofzo iets?

• Q

Q

Zie mijn signature

Ik heb iets heel wilds gedaan. Ik heb even in de handleiding gekeken. IPMI gaat via een dedicated on-board interface, die naast de seriele poort. Sluit die op je netwerk aan, en connect naar het IP-adres van het ding.

Ga in het bios naar de BMC instellingen en daar kun je een IP voor je IPMI instellen, daarna kun je vanaf je eigen computer er naar toe verbinden met een browser.

Inactief

• ikkeenjij36
Juist...ipadres is zo gevonden...nix nie probleem :)
Maar nu?
Ik ben veel meer noob als dat ik dacht.
Vandaag krijg ik even een vga monitor om even in het bios te komen en alles in te stellen.
En dan ga ik verder kijken.
Nou van alles geprobeerd maar krijg geen bios te zien.
Op de vga monitor komt geen signaal binnen dus kan niks.
Volgende week bordje maar rma doen en kijken voor andere oplossing.
Of iemand van jullie moet oplossing weten?

[Voor 33% gewijzigd door ikkeenjij36 op 25-10-2015 12:43]

• Scorpei
Leuk bord. Er even van uitgaande dat die IPMI hetzelfde is als de mijne (geen idee, ik heb de manual niet gechecked voor je ;). heb een e3c224d2i) kun je als je via de IPMI web-interface hebt ingelogd ook screen-capture doen en zien. Dat werkt bij mij alleen via firefox lekker (ivm Java ondersteuning en security).

Kijk eens even als je het bordje via de IPMI interface boot, je dan netjes een output te zien krijgt.
YouTube: ASRock IPMI Overview With Wendell (Intelligent Platform Management Interface)
http://www.servethehome.c...I-POST-Screen-600x452.jpg <-- zo ziet de remote interface er dan uit.
Als je niet bij de remote interface kan komen, check dan ook even je PSU en RAM. Voor het geval die niet goed zijn..... Hang ook even een buzzer aan het mobo, misschien geeft die wel netjes een foutcode (of niet eens een ' boot' beep.

• ikkeenjij36
Ik krijg/heb die interface wel en daar kan ik ook dingen doen maar via 1 van de gewone lan verbindingen...weet dus niet of ik dus het goede heb..
Verder kan ik bij console niks doen want daar zie ik niks...scherm blijft zwart...ook komt er uit de vga geen signaal.....3 veeschillende schermen geprobeerd...ook vreemd is als ik er stroom opzet dat alles grlijk gaat draaien...verschillende ram modules geprobeerd...zelfs zonder ram doet ie dat...dus fans en disks...volgende week rma en nwe vrage..

• Scorpei
De IPMI kan in bridged staan (werkt dan netjes ook volgens een gewone poort ipv de dedicated IPMI poort). Als je op de ASrock IPMI interface komt, heb je hoe dan ook de goede om de KVM te kunnen gebruiken.

Dat alles acuut gaat draaien zodra er stroom op staat is ergens vreemd, maar ergens ook niet. Bij mij (na een cmos reset) staat het bord op power on als er weer stroom op komt. Mijn bord boot dus altijd zodra hij stroom heeft (behalve als de UPS hem heeft uit gezet). Wil dus niet meteen zeggen dat er iets mis is.

Als je op de IPMI kan komen (die doet het dus iig) en je kan de external starten (dus dat kleine extra schermpje MET knoppen, die KVM dus waar je ook daadwerkelijk op de machine kan typen en de machine aan kan zetten via de aan/uit knop rechtsboven) zou ik inderdaad verwachten dat je daar ' gewoon' beeld krijgt en ook in de bios moet kunnen.

// Ik zeg dit ook omdat een bedrijf niet altijd blij is met een bord dat je terugstuurt maar niet defect is....

[Voor 11% gewijzigd door Scorpei op 25-10-2015 19:23]

• ikkeenjij36
Nou dat laatste lukt dus niet..
Geen bios scherm te zien...kan wel het console zien maar niks typen...gaat helaas retour volgend weekend....ook nog meer geheugen geprobeerd en helaas geen verschil...

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:30
Heb jij dan zo maar DDR ECC modules liggen die je kunt testen ?

Meestal hoor je een aantal beepjes als het geheugen niet correct is.

Er is een Memory HCL, ik mag hopen dat je modules hebt gekocht die daar op staan ?
http://www.asrockrack.com...asp?Model=C2550D4I#Memory

Voor 8GB ECC wel 3 kanshebbers:
DDR3 1600 ECC 8GB Apacer 78.C1GER.AT30C 2WE22DPQBJ/3CE77D9QBJ Micron
DDR3 1600 ECC 8GB Crucial CT102472BD160B.18FED 3SE17 D9QBJ Micron
DDR3 1600 ECC 8GB innodisk M3C0-8GSS3LPC K4B4G0846B Sec

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

• Scorpei
*dit bordje zou ook non-ECC moeten ondersteunen (waarschijnlijk niet mixed). Wat betreft ECC alleen unbuffered.
http://www.asrockrack.com...l=C2550D4I#Specifications

• ikkeenjij36
Mmm ook met gewoon geheugen dus geen geluk gehad...niet gemixed gedaan natuurlijk maar helaas...ik hou jullie op de hoogte hoe en wanneer het werkt...

• ikkeenjij36
Update:nadat een vriend van mij het nog verschillende keren geprobeerd heeft is er nog niks veranderd.
Wel krijg ik van asrock een nieuwe bios chip opgestuurd om te kijken of het probleem daar zit.
Iemand ervaring met een bios chip vervangen?

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Kwestie van chip eruit en nieuwe erin prikken op dezelfde manier, let vooral op het puntje wat erop staat.

Links boven het koelblok.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x 6TB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

• Scorpei
Kan het ergens wel waarderen van ASrock/rack dat ze een user zo iets laten proberen. Niet gewend van een fabrikant. Eerder: stuur het bord maar op en als we vinden dat het jouw schuld is krijg je een rekening (en je bord niet terug behalve als je die rekening betaalt).

• Q

Q

Zie mijn signature

Als het helpt mooi, maar ik neem met dode hardware binnen de garantie altijd contact op met de webshop, laten die het maar oplossen.

Inactief

• Scorpei
Dat sowieso inderdaad...

• ikkeenjij36
Hallo vandaag een vervangend mobo ontvangen de c2750d4i,prima opgelost dacht ik.
Echter ingebouwd daarna aangezet en ja ik kreeg een post scherm en ik kwam in het bios.
Na een reboot echter lukte dat niet meer.
Alle schijven weer losgehaald en opnieuw proberen te starten maar helaas,echter nu lijkt de cpu 123 graden te worden terwijl als ik op het koelblok voel dat nog niet eens lauw is.
Wat gaat er mis?
Of is mijn voeding een coolermaster 520watt te licht of defect?
ik krijg nml ook een melding dat de atx5+vsb te laag is? namen;lijk 4,73 volt.
Alle tips welkom

Edit:na weer een reboot wil het bord weer niet starten,ik krijg geen temp readings van mobo of cpu,zou zoiets echt aan de/een voeding kunnen liggen?
Ik heb op t moment ff geen andere liggen om te testen of het hier aan ligt maar omdat ik wel eens vaker heb gehoord dat iets niet goed/leker werkt door een brakke voeding is dit mijn enigste optie nog denk ik.
De voeding is denk ik al een jaar of 7 oud en heeft het altijd goed gedaan volgens mij.
Misschien is dit ook de oorzaak wel dat het daarom met zfsguru zo vaak mis ging?

Edit 2:Na een paar uur niks gedaan ermee te hebben start het bord niet meer op,ook na verwisselen geheugen voor normaal geheugen nogo.
Oook cmosclr gedaan maar helaas het lijkt of het mobo niet wil starten,ik krijg namenlijk ook geen mb en cpu temperaturen meer te zien.

Edit3:na verschillende psu geprobeerd te hebben kom ik stap verder.
Geen output meer en geen bios post scherm.
Ik ga t bord terug brengen en kap ermee.
Dan maar een nieuw consumentenbord en xpenology weer proberen.
Ik ben er gewoon klaar mee dat een nieuw bord niet werkt zoals zou moeten.

[Voor 51% gewijzigd door ikkeenjij36 op 01-11-2015 12:14]

• ikkeenjij36
Niemand een idee over deze 2 borden?
En anders maar een ander bord dat ook ecc ondersteund?

• Q

Q

Zie mijn signature

Kun je het bord met een 'goede' voeding testen? Of kun je de brakke voeding testen met hardare waarvan je het niet erg zou vinden als deze sterft?

Inactief

• ikkeenjij36
Heb het nieuwe mobo met 3 verschillende goede getest en nog steeds geen suc6.
Tot zelfs zover dat de ipmi en de lan niet meer bereikbaar waren.
Dit bord gaat ok terug volgend weekend en dus ben ik nu op zoek naar een ander bord wat ook ecc ondersteund dan wel de udimm latjes want die heb ik nu toch al.

• Q

Q

Zie mijn signature

https://docs.google.com/s...LHkrg/edit#gid=1721926988

1e tab is over CPUs 2e tab is over mobo's.

Deze lijst is gericht op ECC hardware.

Misschien toch interessant om die supermicro ipv die asrock te halen.

[Voor 15% gewijzigd door Q op 01-11-2015 22:05]

Inactief

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 13:31
Voeding is vrij critisch bij die avonton bordjes idd. Vooral 5V-standby moet minimaal 2A kunnen leveren.

• ikkeenjij36
Xiphalon schreef op zondag 01 november 2015 @ 22:18:
Voeding is vrij critisch bij die avonton bordjes idd. Vooral 5V-standby moet minimaal 2A kunnen leveren.
Ok dat wist ik niet,in de megarec kwam ook idd te staan dat de 5vsb te laag/onstabiel was.
Dus voeding wordt ook vervangen.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 13:31
Let ook op dat de eerste keer opstarten na een nwe voeding ook even kan duren.

• Scorpei
Anders een am3 met ecc?

• ikkeenjij36
Ja dat is het geworden.
Sabertooth 990 fx met een fx8350.
Het draait nu alleen erachterkonen of het ecc geheugen werkt,maar ja hoe?

• Scorpei
Probeer met memtest86+ eens. Die heeft in beperkte mate ECC error injection testing. Geen idee of jouw hardware daarvoor ondersteund is.

• ikkeenjij36
Ok en dat via een live cd?

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Tja, daadwerkelijk testen of ECC werkt... Je zou ook kunnen valideren dat het in de BIOS correct ingesteld is en dat het OS de juiste modules inlaadt, en als dat het geval is de aanname maken dat het werkt. Als het OS toevallig Linux is zou er iets vergelijkbaars als dit in het logboek langs moeten komen.

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:40
CiPHER schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 01:17:

ASRock Q1900-ITX: pricewatch: ASRock Q1900-ITX

[afbeelding]

4x SATA + 8x HBA = 12 totaal (dus niet genoeg)

SuperMicro X10SBA: pricewatch: Supermicro X10SBA

[afbeelding]

6x SATA + 8x HBA = 14 totaal - kunnen je SSDs er niet op.

ASrock C2550D4I: pricewatch: ASRock C2550D4I

[afbeelding]

12x SATA + 8x HBA = 20 totaal

ASRock E3C224D4I-14S: pricewatch: ASRock E3C224D4I-14S

[afbeelding]

14x SATA + 8x HBA = 22 totaal

Asus P9A-I/C2550/SAS/4L: pricewatch: Asus P9A-I/C2550/SAS/4L

[afbeelding]

18x SATA + 8x HBA = 26 totaal
Nou ga ik vast een noob vraag stellen, maar al die borden hebben een mix van x aantal sata 300 en x aantal sata 600. In jouw telling tel je ze bij elkaar op. Krijg je geen problemen als je bijvoorbeeld 4 disks op sata 300 zet en 2 op sata 600 en deze in dezelfde pool stopt?
Als ik zo beredeneer vanuit netwerk kant (daar komt de meeste data van en naar toe) dan zou je met een 2x1GB link toch maar op een 200MB/6 (raidz2) = 33MB/s per disk uitkomen, dus lijkt me geen probleem. Maar wat nu als je lokaal wat zou kopieren ofzo...gaat dan niet de ene controller op de andere moeten wachten (aannemende dat er courante disks op zitten die een 175MB/s kunnen)?

• CiPHER
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04-2017
300MB/s is per disk hè, niet per controller. Dus 6 schijven op SATA/300 betekent 6*300 = 1800MB/s bandbreedte. De schijven zelf halen dit bij lange na niet. In het meest gunstige geval haal je 175MB/s met 5400rpm schijven (WD Green 6TB).

Maar een enkele schijf op SATA/300 zou dus al voldoende kunnen zijn om gigabit vol te trekken.

Dus ja, je kunt prima SATA/300 en SATA/600 combineren. Ook meerdere controllers combineren is geen enkel probleem; sterker nog dat is beter omdat je dan via meerdere PCI express lanes werkt en dus meer bandbreedte ter beschikking hebt.

Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:44
Aangezien het een noob vraag betreft toch even deze aanvulling. Zodra er SSD's worden gebruikt dan is het wel verstandig om deze op de SATA/600 poorten aan te sluiten.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:40
CiPHER schreef op donderdag 05 november 2015 @ 12:09:
300MB/s is per disk hè, niet per controller.
Ah okee...als ik zo op internet zoek kwam ik dingen tegen dat het wel per controller zou zijn, maar dan doelen ze vast op controllers met port multipliers (dat delock dingetje waar jij laatst mee kwam in het diy nas topic bijvoorbeeld zou wellicht multipliers hebben)...
Maar een enkele schijf op SATA/300 zou dus al voldoende kunnen zijn om gigabit vol te trekken.
:*)
CurlyMo schreef op donderdag 05 november 2015 @ 12:13:
Aangezien het een noob vraag betreft toch even deze aanvulling. Zodra er SSD's worden gebruikt dan is het wel verstandig om deze op de SATA/600 poorten aan te sluiten.
Dat was als met mijn eigen beredering duidelijk want een beetje SSD doet wel meer dan 300MB/s (alhoewel het voor netwerkwise dan nog niet veel uitmaakt) ;)
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee